(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 4 بهمن 1389- شماره 19848

فعاليت اسلامگرايان در تونس آزاد شد
پيرمرد عربستاني مخالف اميرعبدالله خود را آتش زد
تجمع ضد صهيونيستي در لندن ليبرمن جنايتكار را به انگليس راه ندهيد
راهپيمايي بزرگ در تونس براي سرنگون كردن دولت موقت
تظاهرات در شهرهاي فرانسه و آلمان اروپا به حمايت از حكام عرب پايان دهد
مردم آلباني: تا بركناري دولت به مبارزه ادامه مي دهيم
هشدار رئيس جمهور چاد تجزيه سودان دامن آفريقا را خواهد گرفت
اوجگيري اعتراض هاي ضد دولتي در يمن و الجزاير
آغاز رايزني هاي فشرده براي انتخاب نخست وزير جديد لبنان
حضور 7 ميليون زائر كربلا در مراسم اربعين حسيني (ع)
عقب نشيني كرزاي مقابل نمايندگان پارلمان افغانستان پس فردا افتتاح مي شود
البرادعي: مردم به خيابان ها بريزند مبارك صداي ملت را نمي شنود
پس از بازگشت به پورتو پرنس ديكتاتور هائيتي: از مردم مي خواهم مرا ببخشند



فعاليت اسلامگرايان در تونس آزاد شد

احزاب اسلامگراي تونس، پس از سقوط ديكتاتوري بن علي بار ديگر مجاز به فعاليت در صحنه سياسي كشور شدند.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه «الزمان» چاپ لندن، «كامل مرجان» وزير خارجه تونس اعلام كرد: احزاب اسلامگراي تونس به شرط التزام به اصل نظام جمهوري در اين كشور، اجازه فعاليت خواهند داشت و همه احكام صادره در مورد رهبران و فعالان اسلامگراي تونس لغو و فاقد اعتبار است.به گفته وي، هنوز بحث و مناقشه بر سر بازگشت «راشد الغنوشي» رئيس جنبش «النهضه» كه در لندن در تبعيد به سر مي برد به نتيجه نرسيده است.منابع خبري اظهارات مرجان را فاقد مشروعيت قانوني دانسته و عنوان كردند در حال حاضر مردم تونس و اسلامگرايان بدون توجه به دولت موقت، دست در دست يكديگر به تظاهرات پرداخته و خواستار سرنگون شدن دولت موقت هستند.

 



پيرمرد عربستاني مخالف اميرعبدالله خود را آتش زد

يك پيرمرد عربستاني كه با الگو گرفتن از انقلاب تونس، عليه سياستهاي ملك عبدالله دست به خودسوزي زده بود، در بيمارستان درگذشت.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، بعد از مصر، الجزاير و موريتاني، با خودسوزي يك نفر ديگر در عربستان، دامنه اعتراضات سياسي به سبك تونس به اين كشور نفت خيز گسترش يافت.
در اين حادثه آتش سوزي كه چند روز پيش در جنوب غربي عربستان، با الگوبرداري از انقلاب تونس به وقوع پيوست يك پيرمرد 65ساله در اعتراض به گراني ارزاق عمومي و بي توجهي دولت به فراهم آوردن زمينه اشتغال جوانان خود را به آتش كشيد.
شاهدان عيني آن را نوعي واكنش به سياستهاي ظالمانه طبقه حاكم اشرافيت در عربستان از سوي قشر فقير جامعه عنوان كردند.

 



تجمع ضد صهيونيستي در لندن ليبرمن جنايتكار را به انگليس راه ندهيد

سرويس خارجي-
طرفداران فلسطين در آستانه سفر وزير خارجه رژيم صهيونيستي به لندن با شعار «جنايتكار اسرائيلي را به انگليس راه ندهيد» تجمع اعتراض آميز برگزار كردند.
شماري از فعالان ضد صهيونيست و طرفدار فلسطين و فلسطيني هاي ساكن لندن با برپايي تظاهرات خشم و نفرت خود را از سفر قريب الوقوع آويگدور ليبرمن وزير خارجه رژيم صهيونيستي ابراز كردند.
سازمان دهندگان تظاهرات عليه سفر ليبرمن هدف از اين اقدام خود را اعتراض به ادامه محاصره غزه، جنايات رژيم صهيونيستي و نيز حمله اين رژيم به ناوگان آزادي غزه اعلام كردند.
ليبرمن در نظر دارد براي ديدار و گفت وگو با مقامات انگليس وارد لندن شود ولي تاريخ سفر هنوز مشخص نشده است. اين در حالي است كه مقامات قضايي رژيم صهيونيستي نيز در تلاشند تا پايان فوريه سال جاري ميلادي ليبرمن را به اتهام فساد، پول شويي، سوءاستفاده از اعتماد عمومي و چند جرم ديگر به پاي ميز محاكمه بكشانند.
به نوشته روزنامه هاآرتص، در صورت مجرم شناخته شدن، ليبرمن مجبور به كناره گيري از پست وزارت خارجه خواهد شد.
پليس رژيم صهيونيستي نيز اعلام كرده است كه براي تحت تعقيب قرار دادن و بازداشت رئيس دستگاه سياست خارجي اين رژيم، اسناد و مدارك كافي در اختيار دارد.
از سوي ديگر، به دنبال تجمعات هفتگي حاميان فلسطين براي تحريم كالاهاي اسرائيلي در برابر شركت صنايع پوشاك «لي وايز» انگليس در لندن، مدير اين شركت اعلام كرد كه اين شركت خريد از شركت هاي صهيونيستي را متوقف كرده است.
وي با ارسال نامه اي به برگزاركنندگان تجمعات فرهنگي براي تحريم كالاهاي اسرائيلي نوشت، تمامي شعبات شركت «لي وايز» از تاريخ هفتم ژانويه هرگونه خريد يا مبادله كالا با شركت هاي اسرائيلي را متوقف كرده است. سخنگوي اين تجمعات اعلام كرد كه اقدام شركت «لي وايز» نشان داد كه ملت ها و افكار عمومي به چه ميزان از بيداري نسبت به قضيه فلسطين و ظلم هايي كه به ملت فلسطين تحميل مي شود رسيده اند.همزمان با برگزاري تظاهرات حاميان فلسطين در انگليس، در اراضي اشغالي نيز تظاهرات گسترده اي عليه سياست هاي نژادپرستانه رژيم صهيونيستي صورت گرفت.
در همين رابطه صدها فلسطيني در اعتراض به توطئه رژيم اشغالگر قدس براي اخراج ساكنان روستاي عراقيب در صحراي نقب و ساخت شهرك هاي صهيونيست نشين در اين منطقه تظاهرات كردند.
شركت كنندگان در اين تظاهرات با تاكيد بر پايبندي خود به سرزمين فلسطين خواستار افزايش تلاش ها براي مقابله با طرح هاي صهيونيستي شدند.
جنبش جهاد اسلامي فلسطين نيز در محكوميت اقدام تشكيلات خودگردان در بازداشت فلسطينيان و اعضاي اين جنبش در كرانه باختري راهپيمايي برگزار كرد.تشكيلات خودگردان فلسطين در هفته هاي اخير بازداشت و تعقيب اعضاي جنبش جهاد اسلامي را افزايش داده است و در همين رابطه به مجلس ختم «سالم سمودي» عضو گردان هاي قدس شاخه نظامي جهاد اسلامي كه در درگيري با نظاميان صهيونيست شهيد شده بود يورش بوده و شماري از فلسطيني ها را مضروب ساختند.

 



راهپيمايي بزرگ در تونس براي سرنگون كردن دولت موقت

مخالفان دولت موقت با ترتيب دادن تظاهرات بزرگي تحت عنوان «كاروان آزادي»، سقوط دولت موقت و سپردن امور كشور به مردم را خواستار شدند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، اين تظاهرات كه با حركت مردم از استان «سيدي بوزيد» در مركز تونس آغاز شد، در ابتدا قرار بود كاروان هايي به صورت پياده رهسپار پايتخت شوند، اما با توجه به بعد مسافت و مدت زمان، ترتيب دهندگان تظاهرات با استفاده از خودروهاي عمومي، شهر به شهر خود را به پايتخت رسانده و روز يكشنبه با پيوستن هزاران نفر به آنها در خيابان هاي اصلي، شعار حكومت وابسته به بن علي ساقط بايد گردد، سرداده شد.
استان سيدي بوزيد در 280 كيلومتري پايتخت تونس، يك ماه پيش پس از آنكه يك جوان دستفروش تحصيل كرده، در اعتراض به مصادره چرخ دستي اش از سوي مأموران دولتي، خود را در مقابل استانداري به آتش كشيد به كانون انقلاب در اين كشور تبديل شد.
به گزارش خبرگزاري ها، تظاهركنندگان كه بيشتر آنها را جوانان تشكيل مي دهند، اعلام كردند، براي به زير كشيدن آخرين بقاياي ديكتاتوري زين العابدين بن علي در دولت موقت به اعتراضات مردمي خود، ادامه خواهند داد.
گزارش هاي دريافتي حاكي است، تظاهركنندگان كه 300 تن از اهالي استان سيدي بوزيد در پيشاپيش آنها در حركت بودند، در مقابل مقر حكومت موقت در تونس تجمع كرده و خواستار سرنگوني دولت الغنوشي و سپردن زمام امور به دست نهادهاي مردمي شدند.
اين در حالي است كه خيابان هاي تونس، همه روزه شاهد تظاهرات مردمي است كه به حضور دست اندركاران رژيم سابق اين كشور در دولت انتقالي اعتراض دارند.
محمدالغنوشي نخست وزير تونس و از وابستگان به رژيم سابق تاكنون در مقابل اوج گيري اعتراضات مردمي به اين موضوع بسنده كرده است كه پس از برگزاري انتخابات رياست جمهوري و پارلماني براي هميشه صحنه سياست تونس را ترك خواهد كرد.
از سوي ديگر، صدها تن از نيروهاي امنيتي، پليس و نيروهاي آتش نشاني كه مجبور به سركوب تظاهرات مردم تونس در رژيم سابق شده بودند، با برگزاري تظاهرات در مقابل مقر حكومت موقت، همبستگي خود را با مردم اعلام و خواستار بر روي كار آمدن دولت مردمي و شفاف در تونس شدند. تظاهركنندگان كه برخي از آنها اونيفورم و خودروي خدمتي به همراه داشتند، با سردادن شعارهايي، اتهامات مربوط به تيراندازي به مردم در درگيري را رد كردند.
آنها در اين تظاهرات تأكيد كردند كه نيروهاي پليس، بخش جدانشدني از ملت و انقلاب تونس هستند و خواستار تشكيل اتحاديه اي براي حمايت از حقوق خود شدند.
در همين حال، گروهي از نيروهاي امنيتي تونس، برائت خود را از جناياتي كه رژيم زين العابدين بن علي رئيس جمهور مخلوع تونس عليه مردم اين كشور مرتكب شده بود، اعلام كردند.
به گزارش شبكه خبري «الجزيره»، صدها تن از نيروهاي امنيتي تونس، با لباس هاي غيرنظامي يا رسمي در برابر ساختمان وزارت كشور تونس تجمع كردند و از نقض حقوق مردم در جريان اعتراض هاي يك ماهه قبل از فرار بن علي برائت جستند.
نكته جالب توجه در اين تظاهرات اين بود كه اين بار تجمع نيروهاي امنيتي تونس در خيابان هاي پايتخت، نه براي جلوگيري از اعتراض هاي مردمي يا پراكنده كردن آنان با توسل به زور، بلكه براي اعلام همراهي و همبستگي با ملت بود.همچنين «منصف المرزوقي» رهبر يكي از احزاب مخالف تونس كه اخيراً به اين كشور بازگشته است، تأكيد كرد: در نظر دارم براي انتخابات رياست جمهوري كه شش ماه ديگر برگزار خواهد شد، نامزد شوم.
وي كه 65 سال سن دارد و به فرانسه پناهنده شده بود متذكر شد: قانون اساسي تونس بايد تغيير و انتخابات آزاد پارلماني و رياست جمهوري به صورت شفاف برگزار شود.

 



تظاهرات در شهرهاي فرانسه و آلمان اروپا به حمايت از حكام عرب پايان دهد

هزاران نفر در شهرهاي فرانسه و آلمان در حمايت از انقلاب تونس و محكوميت حكام ديكتاتور عرب دست به تظاهرات زدند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، در اين تظاهرات كه در بسياري از شهرهاي فرانسه و برلين پايتخت آلمان برگزار شد، تظاهركنندگان خواستار قطع حمايت اتحاديه اروپا از رژيم هاي مستبد عربي شدند.
برپايه اين گزارش هزاران نفر در پاريس و چند شهر ديگر فرانسه، ضمن حمايت از انقلاب مردمي تونس، خواستار بركناري وابستگان به رژيم سابق از دولت موقت شدند.
اين تظاهرات كه در مقابل سفارت تونس در پاريس و كنسولگري هاي اين كشور در شهرهاي «ليون»، «گرونوبل»، نانت، و نيس برگزار شده بود، تجمع كنندگان، سياست گذشته دولت ساركوزي در حمايت از بن علي را به شدت محكوم كردند.
در شهرهاي ديگر فرانسه نيز كه تظاهركنندگان با مليت هاي تونسي و مراكشي به تظاهرات پرداختند، انحلال حزب وابسته به بن علي و حكومت شفاف را راه حل برون رفت از بحران فعلي در تونس عنوان كردند.
عبدالعزيز شعبي «رئيس سازمان مبارزه با نژادپرستي و اسلام ستيزي در فرانسه»، طي سخناني اظهار داشت: ما خواستار اصلاح قانون اساسي هستيم، چرا كه به برگزاري انتخابات شفاف در تونس اميدوار نيستم.
در برلين نيز، تجمع كنندگان در مقابل سفارت تونس، قطع حمايت اتحاديه اروپا از رژيم هاي مستبد عربي را خواستار شدند و با سر دادن شعارهايي، حمايت خود را از انقلاب مردمي در تونس اعلام كردند.
تظاهركنندگان فرياد مي زدند، حمايت از رژيم هاي ديكتاتوري عرب با ادعاهاي اتحاديه اروپا درباره دفاع از آزادي تناقض داد.
منتقدين حكومت بن علي همواره در گذشته، اتحاديه اروپا را مورد انتقاد قرار مي دادند كه نسبت به نقض حقوق بشر در اين كشور آفريقايي در دو دهه اخير، چشم هاي خود را بسته است.
در همين حال يك نويسنده آمريكايي، انقلاب تونس را سرآغاز انقلاب هايي دانست كه قاره آفريقا و خاورميانه را در برخواهد گرفت.
پروفسور «استفن رونس» استاد مطالعات خاورميانه دانشگاه سان فراسيسكو با اشاره به تاثير انقلاب تونس بر همسايه آن الجزاير اظهار داشت: مردم الجزاير از وضع سياسي كشورشان به ستوه آمده اند و تحولات تونس، الهام بخش حركت آنها شده است. وي برقراري آرامش در الجزاير را منوط به انجام اصلاحات اساسي در اين كشور دانست.

 



مردم آلباني: تا بركناري دولت به مبارزه ادامه مي دهيم

در پي كشته شدن شماري از مردم آلباني در ناآرامي هاي روز جمعه، حزب مخالف اعلام كرد كه به تظاهرات عليه دولت اين كشور ادامه خواهد داد.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري اتريش، «ادي راما» رهبر سوسياليست مخالفان دولت «تيرانا» ضمن اعلام اين موضوع كه در درگيري هاي اخير بيش از 3 نفر كشته شده اند، گفت كه در پي كشته شدن اين افراد، همچنان به تظاهرات عليه دولت «سالي بريشا» نخست وزير اين كشور ادامه خواهند داد.
براساس اين گزارش، بريشا در واكنش به اين اظهارات گفت كه سوسياليست هاي مخالف دولت قصد دارند، كشور را به خشونت بكشانند و در آلباني سناريويي شبيه به آنچه در تونس روي داد را اجرا كنند.
وي همچنين گفت كه افرادي كه در اين ناآرامي ها كشته شدند با سلاح هايي به قتل رسيدند كه ارتش و نيروهاي پليس اين كشور در اختيار ندارند.
در تظاهراتي كه جمعه گذشته برگزار شد، دست كم سه تن به ضرب گلوله كشته شدند كه گفته مي شود از فاصله نزديكي هدف گلوله قرار گرفته اند. 22 شهروند آلبانيايي و 17پليس و سرباز نيز زخمي شدند.
تعدادي از اين افراد كه قصد داشتند ساختمان هاي دولتي را تصرف كنند، اقدام به پرتاب سنگ و چوب به طرف نيروهاي پليس كردند كه در مقابل، پليس نيز با آب و گاز اشك آور در برابر آنان واكنش نشان داد.
شمار شركت كنندگان در اين تظاهرات كه سوسياليست هاي مخالف دولت آن را سازمان دهي كرده بودند، 20 هزار تن برآورد شده است. اين افراد خواستار بركناري دولت بريشا و به دنبال آن برگزاري انتخابات زودهنگام بودند.

 



هشدار رئيس جمهور چاد تجزيه سودان دامن آفريقا را خواهد گرفت

سرويس خارجي-
رئيس جمهور چاد تاكيد كرد كه پيامدهاي تجزيه سودان بسيار زيانبار و خطرناك است و گريبانگير تمام كشورهاي آفريقايي خواهد شد.
«ادريس ديبي» با ابراز تأسف از نتايج همه پرسي سودان و احتمال جدايي جنوب اين كشور از شمال آن اظهار داشت، راهكارهاي ديگري غير از جدايي جنوب از شمال سودان وجود داشت كه مي توانست به اختلافات موجود پايان دهد و وحدت اين كشور را حفظ كند.وي افزود، اصولا با راهبرد تقسيم كشورهاي آفريقايي مخالفم و با اينكه سازمان ملل متحد و اتحاديه آفريقا از اتحاد و يكپارچگي سرزمين ها و كشورها سخن مي گويند اما اكنون با خطربزرگ تقسيم كشورهاي آفريقايي مواجه هستيم. ديبي خاطر نشان كرد، امروز نوبت سودان است و فردا معلوم نيست نوبت كدام كشور آفريقايي خواهد بود.
رئيس جمهور چاد گفت، من واقعاً نمي دانم چرا آمريكا تا اين اندازه بر جدايي سودان اصرار دارد و تلاش مي كند سرنوشت مردم اين كشور را به دست بگيرد.
وي همچنين تصريح كرد، در برابر تقسيم سودان نبايد سكوت اختيار كنيم چرا كه با اين سكوت اجازه مي دهيم شكاف ها و اختلافات در قاره آفريقا گسترش بيشتري پيدا كند.
گفتني است آمريكا با پرداخت ميليون ها دلار به شكل كمك هاي بشردوستانه از شورشيان جنوب سودان حمايت كرد و اكنون يكي از مهم ترين حاميان جدايي جنوب سودان از شمال آن است.
از سوي ديگر، عمرالبشير رئيس جمهور سودان به طور غيرمنتظره با صادق المهدي رئيس حزب امت ديدار و پيامدهاي جدايي احتمالي جنوب سودان از شمال كشور را مورد بحث و بررسي قرار دادالمهدي در كنفرانس خبري مشترك با معاون رئيس جمهور سودان اظهار داشت، از عمرالبشير خواسته ايم كه قانون اساسي جديدي براي سودان تدوين و بحران دارفور را حل كند و نحوه روابط جنوب و شمال سودان را مشخص كند.
صادق المهدي گفت، مسائل مربوط به آزادي ها، اقتصاد، تعامل با جامعه بين الملل همگي مسائل مهمي هستند ما در اين ديدار بر ضرورت ايجاد ساز و كار ملي و توافق بر سر آن تاكيد كرديم.
تحليلگران معتقدند اقدام عمرالبشير رئيس جمهور سودان در ديدار غيرمنتظره با صادق المهدي نخستين گام براي شنيدن صداي مخالفان به شمار مي رود.
گفتني است براساس آخرين آمار حدود 99 درصد از ساكنان جنوب سودان خواستار جدايي از شمال و دولت مركزي اين كشور هستند، احتمال مي رود تا چند روز آينده نتيجه نهايي اين همه پرسي اعلام شود.

 



اوجگيري اعتراض هاي ضد دولتي در يمن و الجزاير

سرويس خارجي-
در پي قيام مردمي تونس و سرنگوني دولت بن علي، در يمن و الجزاير نيز تظاهرات گسترده اي برگزار شد و مردم اين كشورها خواستار كنار رفتن رژيم حاكم شدند.
هزاران تظاهركننده يمني در داخل و خارج از دانشگاه صنعا گرد هم آمدند و خواستار بركناري «علي عبدالله صالح» رئيس جمهور يمن شدند.
دانشجويان يمني با شعار «مرگ بر ديكتاتور» خواستار اصلاحاتي در قانون اساسي و بركناري رئيس جمهور شدند.
تظاهركنندگان رژيم كنوني را مسئول وخامت اوضاع در كشور دانستند. نيروهاي امنيتي يمن با باتوم به سوي تظاهركنندگان حمله كرده و براي جلوگيري از پيوستن مردم خارج از دانشگاه به دانشجويان تمامي درهاي دانشگاه صنعا را بستند.
نيروهاي امنيتي يمن همچنين از برگزاري تظاهرات احزاب مخالف در استان عدن جلوگيري كردند.
در تظاهرات مخالفان دولت در پايتخت الجزاير نيز روز شنبه دهها تن زخمي و تعداد زيادي از تظاهركنندگان بازداشت شدند.
تظاهرات در الجزاير توسط جنبش فرهنگ و دموكراسي سازماندهي شده بود و به رغم نداشتن اجازه قانوني در الجزيره برگزار شد.
تظاهركنندگان قصد حركت به سوي پارلمان اين كشور را داشتند كه با مقاومت نيروهاي انتظامي مواجه شدند.
گفته شده «عثمان امازور» رهبر جنبش فرهنگ و دموكراسي نيز در ميان زخمي شدگان است.
دادن آزاديهاي سياسي از جمله آزادي بيان، آزادي صدها نفر از بازداشت شدگان اعتراضات ماه گذشته از جمله درخواست هاي تظاهركنندگان بود.
اعتراض كنندگان در اعتراض به وضعيت نابسامان معيشتي تظاهرات كرده اند و برخي معتقدند كه معترضان قصد دارند از تجربه تونس الهام بگيرند.

 



آغاز رايزني هاي فشرده براي انتخاب نخست وزير جديد لبنان

سرويس خارجي-
مذاكرات براي انتخاب نخست وزير جديد لبنان از امروز آغاز مي شود.
مذاكرات پارلماني براي انتخاب نخست وزير جديد از امروز آغاز مي شود و اين در حالي است كه با پيوستن وليد جنبلاط رهبر دروزي هاي لبنان و حزبش به گروه 8 مارس اين مذاكرات از شرايط حساسي برخوردار است.
جنبلاط رهبري يك فراكسيون 11 نفري از نمايندگان پارلمان را دارد و ائتلاف وي با 8 مارس اوضاع را به سمت اين ائتلاف پيش خواهد برد.
اين در شرايطي است كه سمير جعجع رهبر حزب سياسي نيروهاي لبنان بار ديگر حمايت خود را از سعدالدين حريري اعلام كرده است.
اخبار حكايت از آن دارد كه حزب الله قصد دارد از نخست وزيري عمر كرامي پشتيباني كند با وجود اين، برخي از رسانه هاي وابسته به جناح 14 مارس از اين موضوع استقبال كرده و اظهار داشتند اگر كرامي به عنوان نخست وزير لبنان انتخاب شود زمان تشكيل دولت وي چندان به طول نخواهد كشيد.
شايد به همين دليل هم باشد كه عمر كرامي سياست سكوت مطلق را در پيش گرفته و هنوز با هيچ رسانه اي در اين باره گفت وگو نكرده است.
يك منبع آگاه در دفتر عمر كرامي در اين باره گفت، شرايط لبنان بسيار حساس است و از آنجا كه گفته هاي كرامي ممكن است باعث سوءاستفاده برخي گروه ها شود وي تصميم به سكوت مطلق گرفته است.
با اين حال روزنامه لبناني النهار نوشت، كرامي در رفت و آمدهاي خود احتياط مي كند و از روز جمعه يك ماشين ضدگلوله در اختيار وي قرار گرفته و از منزلش واقع در غرب بيروت خارج نشده است.
از سوي ديگر، ميشل سليمان رئيس جمهور لبنان با ابراز نگراني از اوضاع كشورش به همه لبناني ها توصيه كرد، با اتحاد و همبستگي كشور را از تهديدات اسرائيل محافظت كنند.
وي در ديدار با شماري از شخصيت هاي لبناني تصريح كرد، همه بايد با احساس مسئوليت به صلاح كشور بينديشيم و از لبنان دفاع كنيم.
خبر ديگر اينكه روزنامه الاخبار لبنان از تلاش سعودي ها براي تعيين جايگزيني حريري پرده برداشت.
به نوشته اين روزنامه مذاكراتي از سوي عربستان سعودي با يك وزير لبناني 14 مارس آغاز شده تا وي را به عنوان جايگزين حريري معرفي كنند. رئيس دستگاه اطلاعاتي عربستان «محمد الصفدي» وزير اقتصاد و تجارت لبنان را به رياض احضار كرده تا با وي در مورد امكان نخست وزيري او در دولت آينده صحبت كند.
اين در حالي است كه محافل آمريكايي و اسرائيلي و متحدان آنان نيز از موضع گيري جنبلاط و به قدرت رسيدن حزب الله و مقاومت در لبنان ابراز نگراني كرده اند.
سيلوان شالوم نخست وزير رژيم صهيونيستي در اين باره گفت، پيوستن جنبلاط به حزب الله لبنان تهديدي واقعي براي اسرائيل است.

 



استانداري نجف خبر داد
حضور 7 ميليون زائر كربلا در مراسم اربعين حسيني (ع)

بيش از هفت ميليون زائر حسيني از سراسر جهان اسلام در آستانه مراسم اربعين سالار شهيدان راهي كربلا شدند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني شبكه خبري العالم، با وجود اينكه گروه هاي تروريستي تهديد كرده اند كه زائران را در اربعين حسيني هدف قرار خواهند داد، ميليون ها نفر از مردم عراق پاي پياده راهي كربلا شدند تا در اين مراسم شركت كنند.
«رزاق محسن شريف» سرپرست استانداري نجف اشرف روز شنبه به رسانه ها گفت كه بيش از 7 ميليون زائر از عراق، كشورهاي عربي و غيرعربي براي شركت در اين مراسم از طريق نجف اشرف راهي شهر كربلا شده اند.
وي با اشاره به اينكه انفجارهايي كه روز پنجشنبه در كربلا رخ داد و ده ها قرباني برجاي گذاشت بر شمار زائران تاثير منفي نگذاشته است، افزود: «شمار زائران بعد از انفجارها افزايش يافته و اين پيامي روشن براي به چالش كشيدن اقدامات تروريستي است.»
دو انفجار تروريستي روز پنجشنبه هفته گذشته در كربلا رخ داد كه بر اثر آن 63 نفر به شهادت رسيده و بيش از 200 نفر زخمي شدند.
شريف اظهار داشت: «شمار زائران به ويژه از كشورهاي عربي و غيرعربي كه از طريق فرودگاه بين المللي نجف آمده اند، امسال نسبت به سال گذشته بسيار افزايش يافته و دولت تسهيلات زيادي به اين زائران ارائه كرده است.»
وي با اشاره به اجراي طرح هاي ويژه دستگاه هاي امنيتي و خدماتي براي مراسم اربعين افزود: «اجراي اين طرح ها تا سالگرد رحلت پيامبراكرم(ص) كه عراقي ها در اين روز حرم امام علي(ع) در نجف اشرف را زيارت مي كنند، ادامه خواهد يافت.»
رزاق محسن شريف خواستار همكاري زائران با دستگاه هاي امنيتي شد و تصريح كرد امسال مراسم اربعين حسيني طبق برنامه پيش مي رود و از امكانات همه نهادهاي مختلف كشور براي خدمت رساني به زائران استفاده مي شود.
از سوي ديگر، سرلشگر احمد علي زويني مديركل پليس كربلا ديروز شنبه گفت تدابير امنيتي در روزهاي نزديك به اربعين تشديد شده كه از جمله آنها افزايش بازرسي ها در مبادي ورودي و فرودگاه ها است. و نيروهاي بيشتري از ارتش براي مشاركت در طرح امنيتي وارد كربلا شده اند.
زويني افزود: تغييرات تاكتيكي در طرح امنيتي متناسب با تدابير محافظت از ميليون ها زائر ايجاد شده و شامل افزايش تعداد مراكز ايست و بازرسي مي شود.
وي اظهار داشت، هدف از اين تغييرات به ويژه با توجه به تهديدات گروه هاي تروريستي، محافظت بيشتر از زائران و جلوگيري از وقوع انفجار يا اقدامات تروريستي است.
زويني تاكيد كرد وزارت دفاع با اعزام نيروهاي اضافي، نيروهاي امنيتي را تقويت كرده و پروازهاي ارتش براي كنترل اوضاع و ارائه اطلاعات به اتاق عمليات مشترك درباره هرگونه اقدام مشكوك، افزايش يافته است.
انفجار در بغداد
بر اثر انفجار چند خودروي بمب گذاري شده در شهر بغداد دست كم 41 تن كشته و زخمي شدند.
روزنامه انگليسي گاردين نوشت، اين انفجارها كه حوالي ساختمان هاي دولتي و نيز حومه شمالي پايتخت عراق به وقوع پيوست، هشت نفر كشته و 33 تن ديگر زخمي شدند.

 



عقب نشيني كرزاي مقابل نمايندگان پارلمان افغانستان پس فردا افتتاح مي شود

رئيس جمهور افغانستان با قانونگذاران اين كشور بر سر زمان آغاز به كار پارلمان جديد به توافق رسيد.
به گزارش فارس، حامد كرزاي» رئيس جمهور افغانستان تسليم فشار نمايندگان پارلمان و گروهي از مقامات اين كشور شد و با آغاز به كار پارلمان جديد اين كشور در روز چهارشنبه موافقت كرد.
«كرزاي» پيش از اين به دليل احتمال بالاي وقوع تقلب در انتخابات پارلماني اين كشور خواستار آغاز به كار پارلمان با يك ماه تاخير شده بود.
«كرزاي» كه تحت فشارهاي داخلي و بعضا خارجي بر سر همين موضوع سفر خود به مسكو را نيمه تمام گذاشت و به كشورش بازگشت، ديروز پس از چندين ساعت مذاكره با نمايندگان پارلمان با يك شرط كه مورد پذيرش قرار گرفت اعلام كرد موافق شروع كار پارلمان است.
براساس گزارش هاي دريافتي شرايط «كرزاي» حضور نمايندگان متهم به تقلب در يك دادگاه براي پاسخگويي به اتهامات به دور از حمايت هاي ساير نمايندگان است. قرار شد پس از شروع به كارمجلس، اين نمايندگان در يك دادگاه ويژه حاضر و به سؤالات پاسخ دهند.
گفتني است افغانستان مدت پنج ماه است كه بدون پارلمان اداره مي شود.
از سوي ديگر، «ديويد پترائوس» فرمانده نيروهاي بين المللي «ايساف» در افغانستان اعتراف كرد كه حمايت عمومي از جنگ افغانستان به شدت در حال كاهش است و نارضايتي هاي بين المللي براي ادامه اين جنگ نيز كاملا مشهود است.
«پترائوس» كه با روزنامه «زود دويچه سانيونگ» سخن مي گفت افزود: براي بسياري از كشورهاي شركت كننده در جنگ دشوار افغانستان، جنگ خيلي طولاني شده و برخي آن را طولاني ترين جنگ در تاريخ كشورشان مي دانند. وي در ادامه با تاكيد به واگذاري امنيت به گروه هاي افغان مدعي شد، قصد آنها كاهش شمار نيروها در افغانستان است نه اين كه خيلي ساده كنترل اوضاع را از دست خود خارج كنند!

 



البرادعي: مردم به خيابان ها بريزند مبارك صداي ملت را نمي شنود

نامزد احتمالي انتخابات رياست جمهوري مصر، با اشاره به اينكه «مبارك» صداي مردم را نمي شنود از مردم خواست به خيابان ها بريزند.
به گزارش مهر به نقل از روزنامه اتريشي «استاندارد»، «محمد البرادعي» «رئيس جنبش ملي تغيير» و از رهبران دولت مصر با حمايت از اعتراضات عليه حكومت 30 ساله حسني مبارك اظهار داشت: فريادها براي ايجاد اصلاحات در مصر شنيده نمي شود و حالا تنها راه تغيير، آمدن به خيابان ها است.البرادعي مديركل سابق آژانس بين المللي انرژي هسته اي و برنده جايزه صلح نوبل، رژيم مبارك را فاقد مشروعيت قانوني دانست و تاكيد كرد: من مدافع هرگونه درخواست صلح آميز براي دگرگوني در كشورم هستم.وي همچنين در گفت وگو با هفته نامه آلماني «اشپيگل» متذكر شد.
فريادهاي من براي ايجاد اصلاحات توسط رژيم مبارك ناديده گرفته شده است، بنابراين تنها راه براي واداشتن دولت به تن دادن به خواسته هاي مردم، ريختن به خيابان ها است.

 



پس از بازگشت به پورتو پرنس ديكتاتور هائيتي: از مردم مي خواهم مرا ببخشند

ديكتاتور مخلوع هائيتي پس از بازگشت از تبعيد در جمع گروهي از خبرنگاران به خاطر 15 سال حكومت ترس و وحشت عذرخواهي كرد!
به گزارش خبرگزاري فرانسه «ژان كلود دواليه»، ديكتاتور پيشين هائيتي جمعه در جمع عده اي از خبرنگاران خطاب به مردم اين كشور گفت: پس از گذراندن 24 سال در تبعيد از 15 سال حكمراني توام با ترور و سركوب مردم پشيمان شده و به قصد جبران و مشاركت در بازسازي كشور زلزله زده اش آمده است.
ديكتاتور 59 ساله هائيتي در اولين نطق عمومي خود پس از بازگشت از تبعيد مدعي شد آماده است در برابر قانون به اتهامات خود پاسخ دهد.
«دواليه» در ادامه گفت: وقتي تصميم گرفتم در سالروز زلزله هائيتي به كشورم باز گردم، خود را براي هر مجازاتي آماده كرده بودم.»
دواليه پس از اين اظهارات به هيچ يك از سوال ها پاسخ نداد و اين امر را به سه مشاور آمريكايي خود واگذار كرد.
گفتني است، دواليه معروف به «بيبي داك» كه مرد ثروتمندي است در 19 سالگي (سال 1971) حكومت را از پدرش «فرانسوا دواليه» به ارث برد و عنوان جوانترين رهبر را به خود اختصاص داد.
وي تا سال 1986 بر هائيتي حكومت مي كرد، بيش از 30 هزار نفر از مخالفان خود را قتل عام كرد. شكنجه، زنداني كردن مردم، جنايت عليه بشريت، فساد و اختلاس از جمله اتهامات اين ديكتاتور است كه گويا سوداي حاكميت مجدد بر سر دارد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14