(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 4 بهمن 1389- شماره 19848

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
رسيدگي بدون نوبت به جرائم خاص در سراسر كشور
براي پست وزارت خارجه رئيس جمهور دكتر صالحي را به مجلس معرفي كرد
خارج از دستور
رئيس دفتر رهبر معظم انقلاب: محبت به اهل بيت(ع) از ويژگي هاي مردم كردستان است
آغاز سفر منطقه اي مقتدي صدر از ايران
التزام عملي احزاب به منشور اصولگرايي سدي در برابر ظهور فتنه هاي آينده است
باقري: اعضاي 1+5 گفتند براي تصميم گيري نياز به زمان دارند
سردار سلامي: صاحبان ايمان هاي حقيقي مي توانند بار نبردهاي سنگين را تحمل كنند
سردار جزايري: براندازي نظام هدف مشترك فتنه هاي سال هاي 60 و 88 بود
مهم ترين هدف قيام حسيني (ع)



آملي لاريجاني تاكيد كرد
رسيدگي بدون نوبت به جرائم خاص در سراسر كشور

رئيس قوه قضائيه از عزم جدي دستگاه قضا در رسيدگي بدون نوبت به جرائم خاص در سراسر كشور خبر داد.
به گزارش اداره كل روابط عمومي و تشريفات قوه قضائيه آيت ا... آملي لاريجاني در جلسه ديروز مسئولان عالي قضايي با اعلام اين مطلب گفت: قوه قضائيه امروز استوارتر از هميشه، به انجام وظايف خويش شتاب بيشتري بخشيده است. در محور مبارزه با مفاسد اقتصادي پيشگام است واقدامات قاطعي بعمل آورده است. البته بناي اين دستگاه بر تبليغات نيست مردم منتظر عمل اند و دو صد گفته چون نيم كردار نيست. بنده با صراحت و صداقت به مردم شريفمان عرض مي كنم دستگاه قضايي با جديت پيگير مسائل است. ما بر حسب وظيفه مان از متهم ساختن افراد در رسانه ها قبل از قطعيت حكم بايد اجتناب كنيم ولي اين بدان معنا نيست كه دستگاه قضايي پيگير تخلفات اشخاص حقيقي و حقوقي نباشد .
رئيس قوه قضائيه گفت: چندي پيش يك مفسد اقتصادي به بازگرداندن يك صد و پنجاه ميليارد تومان و مجازات هاي مختلف محكوم شد و حكم وي قطعي نيز گشت ، نام وي در سايت مجتمع اقتصادي موجود است. پرونده افراد ديگري هم در جريان است.
آيت ا... آملي لاريجاني اضافه كرد: در بعد مبارزه با اشرار و قاچاقچيان مواد مخدر، به شهادت دستگاه هاي مختلف درگير با اين امور، دستگاه قضايي با قاطعيت عمل مي كند. قاچاقچيان مواد مخدر و توزيع كنندگان آن، قاتلان نامرئي جوانان اين مرز و بوم اند. ما هيچ ترحمي نسبت به آنان روا نخواهيم داشت. اشراري كه با زورگيري و سرقت مسلحانه اعم از سلاح گرم يا سرد، امنيت اجتماعي را به خطر مي اندازند بدانند سرنوشت بهتري در انتظار آنان نيست. بسياري از مردم و شخصيت هاي بلندپايه كشور، از اين اقدام قوه قضائيه حمايت كرده اند.
رئيس قوه قضائيه افزود: بنده ضمن تشكر از اين حمايت هاي بي شائبه، عهد مي بندم كه همه دستگاه قضايي براي تنگ كردن فضا براي اين اشرار و نابودي اقدامات خلاف شرع و قانون آنان، بسيج شود. متاسفانه ديده ام كه برخي رسانه هاي غربي، اين اقدامات را خلاف حقوق بشر قلمداد كرده اند. ما از حقوق بشري كه طرفدار اشرار و قاچاقچيان مواد مخدر باشد تبري مي جوييم.
آيت ا... آملي لاريجاني گفت: در بعد دفاع از ارزشهاي اسلامي و برقراري امنيت فرهنگي هم قوه قضائيه اقدامات قانوني و ديني خودر ا با جديت دنبال مي كند. قابل قبول نيست كه در پايتخت كشور اسلامي ما، برخي با شعار هنر، ارزشهاي ديني را مورد هجمه قرار دهند. هجوم فرهنگي كم از هجوم فيزيكي ندارد. صحنه هايي خلق كنند كه هر مسلمان متعهدي را بيازارد. ما از دستگاه هاي اجرايي گلايه داريم كه چرا به وظيفه ذاتي خودشان عمل نمي كنند. مجوز دادن به تئاترها و فيلم هاي اينگونه خلاف قوانين و خلاف وظايف دستگاه هاي متولي است. واضح است در خلأ نظارت دستگاه هاي اجرايي قوه قضائيه به وظيفه قانوني خود عمل مي كند.

 



براي پست وزارت خارجه رئيس جمهور دكتر صالحي را به مجلس معرفي كرد

رئيس جمهور در نامه اي به مجلس شوراي اسلامي وزير پيشنهادي امورخارجه را معرفي كرد.
به گزارش خبرنگار امور مجلس كيهان در نشست علني صبح ديروز خانه ملت، نامه دكتر احمدي نژاد مبني بر معرفي علي اكبر صالحي به عنوان وزير امورخارجه اعلام وصول و قرائت شد.
متن اين نامه به شرح زير است:
جناب آقاي دكتر لاريجاني رئيس محترم مجلس شوراي اسلامي با استعانت از ذات اقدس الهي و با احترام به پيشگاه ملت بزرگوار ايران و نمايندگان معزز مردم در اجراي اصول 87 و 134 قانون اساسي جناب آقاي دكتر علي اكبر صالحي را به عنوان وزير پيشنهادي امورخارجه جهت اخذ راي اعتماد به مجلس شوراي اسلامي معرفي مي نمايم.
خلاصه سوابق ايشان به همراه برنامه كاري به پيوست تقديم مي گردد.
محمود احمدي نژاد
هفته آينده جلسه راي اعتماد
پس از قرائت نامه فوق، علي لاريجاني گفت: هفته آينده جلسه راي اعتماد وزير امورخارجه را در دستور كار خواهيم گذاشت.
وي افزود: بيوگرافي و برنامه ايشان خدمت نمايندگان تكثير مي شود.
وزير پيشنهادي امور خارجه كيست؟
علي اكبر صالحي گزينه پيشنهادي رئيس جمهور براي تصدي وزارت امورخارجه متولد 1328 در شهر مقدس كربلا است.
وي مدرك كارشناسي خود را از دانشگاه آمريكايي بيروت و دكترا را در علوم فني و در سال 1977 از ام آي تي آمريكا دريافت كرده است.
علي اكبر صالحي، با مرتبه علمي دانشيار، عضو هيئت علمي دانشكده انرژي دانشگاه صنعتي شريف است و بين سال هاي 1361 تا 1363 و 1368 تا 1372 رياست دانشگاه صنعتي شريف رابرعهده داشت.
در كارنامه وي فعاليت به عنوان نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي ديده مي شود و همچنين وي بين سال هاي 2007 تا 2009، معاونت دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي را برعهده داشته است.
وي تيرماه 1388 به عنوان معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان انرژي اتمي منصوب شده بود.
به گزارش مهر، نكته حائز اهميت درباره صالحي تسلط وي به دو زبان زنده دنيا يعني عربي و انگليسي است كه اين نكته براي وزير امورخارجه يك مزيت ويژه محسوب مي شود.
پيش بيني ها درباره صالحي
برخي مجلسي ها معتقدند صالحي با راي بالايي پست وزارت خارجه را كسب مي كند.
محمود احمدي بيغش عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در همين رابطه به فارس گفت: صالحي مطمئنا با راي بالايي سمت وزارت خارجه را كسب خواهد كرد.
زهره الهيان عضو ديگر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس هم گفت: صالحي برنامه كاري خود را به رئيس جمهور ارائه داده و قرار است اين برنامه در كميسيون هاي مربوطه مجلس بررسي شود.
پيش بيني وي نيز كسب راي اعتماد لازم از سوي مجلس بود.
استيضاح وزير راه و ترابري
در ادامه جلسه ديروز طرح استيضاح وزير راه و ترابري با امضاي 22 نماينده و در 11 محور در صحن علني مجلس قرائت شد.
موارد استيضاح به شرح زير است:
1- وقوع سوانح پي درپي هوايي و اعلام نظر غيركارشناسي در خصوص طبيعي بودن سوانح در كشور مثل سانحه قزوين و اروميه.
2- استفاده غيرموجه و غير اقتصادي از ناوگان هوايي مستهلك و غيرقابل اعتماد و در نتيجه وجود ترديد در مردم به توانايي هاي تخصصي كشور در زمينه حمل ونقل.
3- عدم اجراي قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشور در خصوص نوسازي ناوگان هوايي و ضرورت كاهش هشت سال عمر ناوگان.
4- عدم توجه به تبعيت از قوانين بودجه سنواتي سالهاي 87، 88 و 89 و دادن قول هاي غيرعملياتي توسط شخص وزير به طوري كه خود وزير طي نامه اي به معاون اول رئيس جمهور اظهار داشتند كه بودجه 12 سال آينده در سفرهاي استاني پيش خور شده است.
5- عدم وجود جديت در اصلاح مسيرها و معابر حادثه خيز كشور كه موجب گرديده تا يكي از بالاترين آمار كشتار جاده اي در دنيا به نام جمهوري اسلامي ايران ثبت گردد.
6- عزل و نصب هاي پي درپي و مكرر، غيرمسئولانه و عجولانه در وزارت راه بويژه در سازمان حساس هواپيمايي به طوري كه در يكي از معاونت ها در يكسال و نيم گذشته هر شش ماه يك انتصاب وجود داشته است كه مخالف مواد 54 و 71 قانون مديريت خدمات كشوري است.
7- كم توجهي به مسيرهاي ريلي كشور به طوري كه براي مسيري كه قول دادند تا سال 91 افتتاح شود يكدهم اعتبار مورد نياز منظور و در نتيجه كمترين حد پيشرفت فيزيكي متصور مي باشد.
8- كم توجهي به ايثارگران شاغل در وزارتخانه.
9- ناتواني در حل مشكلات پيمانكاران طرف قرارداد با وزارت راه و ترابري كه به ورشكستگي و فروپاشي شركتهاي مهم راهسازي و عمراني كشور منجر شده است.
10- عدم جديت در رفع عيوب و نواقص نظرات ديوان محاسبات و سازمان بازرسي و سازمان حسابرسي.
11- عدم توجه كافي به ايستگاههاي هواشناسي كشور.
مجلس از توضيحات وزير رفاه قانع شد
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي توضيحات وزير راه در پاسخ به سؤال نماينده اقليتي ايلام را قانع كننده تشخيص دادند.
در پايان جلسه ديروز داريوش قنبري نماينده ايلام از محصولي وزير رفاه در خصوص معوقات پرداخت سازمانهاي بيمه گر به مراكز درماني، پزشكان و داروخانه ها سؤالي پرسيد كه محصولي در پاسخ گفت: با پيگيري هايي كه صورت گرفت مشكل معوقات رفع شده و ما توانستيم تقريبا مطابق قانون برنامه بودجه سال 89 عمل كنيم و به روز باشيم.
وي افزود: در قانون سال 89 اعلام مي كنند كه براي پرداخت حق بيمه هايي كه بايستي به مراكز درماني پرداخت شود وقتي كه اسناد لازم به سازمان و صندوق بيمه گر رسيد مي بايست ظرف دو هفته 60درصد را علي الحساب پرداخت بكنند و سه ماه هم فرصت دارند كه اسناد را رسيدگي كنند و ظرف سه ماه هم تسويه حساب را انجام بدهند.
وزير رفاه گفت ما از ابتداي سال 89 در صندوق تامين اجتماعي مبلغي بيش از 1900 ميليارد تومان از طرف صندوق به طرفهاي قرارداد پرداخت كرديم و مطالبات داروخانه ها و پزشكان و متخصصين تا اول آبانماه كاملا پرداخت شده و در بعضي از استانها تا اول آذر به صورت قطعي پرداخت شده است.
پس از توضيحات فوق، پاسخ وزير به راي گذاشته شد كه اكثريت نمايندگان آن را قانع كننده تشخيص دادند.
تشكر اميدوار رضايي از دولت به خاطر اجراي شجاعانه قانون يارانه ها
عضو هيئت رئيسه مجلس از دولت به خاطر اجراي شجاعانه قانون يارانه ها و از مردم به دليل همراهي، صبوري و بصيرتي كه در اين برهه حساس از خود بروز دادند، تشكر كرد.
به گزارش فارس، اميدوار رضايي نماينده مردم مسجد سليمان صبح ديروز به عنوان دومين ناطق ميان دستور در صحن علني مجلس اظهار داشت: بايد از دولت و ملت تشكر كنم، از دولت به خاطر اقدام شجاعانه در اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها و مقابله با تحريم ها و سفرهاي مكرر مسئولين به نقاط محروم و از ملت عزيز ايران به خاطر همراهي، صبوري و بصيرتي كه در اين برهه حساس از خود بروز دادند؛ اين ملت واقعا نمونه و الگوي ملل آزاد و مسلمان جهان شدند.

 



خارج از دستور

جدال لفظي دو نماينده كرمانشاه
صحن علني مجلس شوراي اسلامي صبح ديروز شاهد جدال لفظي دو نماينده كرمانشاه عليه يكديگر بود.
به گزارش خبرگزاري ها حشمت الله فلاحت پيشه از نمايندگان استان كرمانشاه در آغاز جلسه علني ديروز با استناد به ماده 77 آيين نامه داخلي مجلس كه مورد موافقت هيئت رئيسه قرار گرفته بود در اعتراض به نطق ميان دستور محمد كرمي راد ديگر نماينده استان كرمانشاه كه چهارشنبه گذشته در جلسه علني مطرح شده بود ادعا كرد: هيچ كدام از سخنان ايشان در نطق ميان دستور درست نبود و به سياه نمايي درباره استان كرمانشاه و مجمع نمايندگان اين استان پرداخته اند.
وي با ارائه آماري مبني بر وضعيت خوب فعاليت ها در استان كرمانشاه گفت: 50 درصد صادرات غير نفتي ايران به عراق توسط اين استان تأمين مي شود.
فلاحت پيشه با بيان اينكه مجمع نمايندگان استان كرمانشاه يك دست اند و همه با هم همكاري مي كنند مدعي شد هر آنچه كه كرمي راد در نطق ميان دستور خود گفته است اشتباه است و بر نمايندگان اين استان ظلم شده است.
نماينده اسلام آباد غرب با اشاره به اينكه رئيس مجلس نبايد اجازه دهد اينگونه عقده پراكني ها در صحن علني انجام شود با ايراد اتهاماتي به وي گفت: ما كرمي راد را از مجمع نمايندگان استان كرمانشاه اخراج كرده ايم.
اما كرمي راد نماينده ديگر كرمانشاه در واكنش به سخنان فلاحت پيشه از واژه نامناسبي استفاده كرد كه امكان درج آن در خبر وجود ندارد.
وي سپس افزود: در روز روشن در روستاهاي اين استان گله هاي گوسفندان را مي دزدند و اين منظور من از ناامني در استان است.
علي لاريجاني نيز در پاسخ به اين سخنان فلاحت پيشه گفت: بهتر است اين مسائل را در صحن علني مجلس مطرح نكنيم شما با يكديگر همكار هستيد و بهتر است اين مشكلات را كنار گذاشته و با هم رفاقت كنيد.
وي افزود: اين كشمكش ها به نفع كليت مجلس نيست.

 



رئيس دفتر رهبر معظم انقلاب: محبت به اهل بيت(ع) از ويژگي هاي مردم كردستان است

سنندج - خبرنگار كيهان:
ويژگيهاي بزرگ مردم كردستان، محبت به اهل بيت(ع) است و مردم اين منطقه كه اكثرا از سادات هستند، به خاطر عشق و ارادتي كه به خانواده پيامبراكرم(ص) دارند، شناخته مي شوند.
رئيس دفتر رهبر معظم انقلاب در مراسم معارفه سيدمحمد حسيني شاهرودي نماينده جديد ولي فقيه در كردستان در محل تالار امام خميني سنندج با بيان اين سخنان گفت: عشق و ارادت مردم بصير كردستان در ارديبهشت ماه سال 88 و در آن سفر تاريخي و به يادماندني رهبر معظم انقلاب تجلي يافت.
آيت الله محمدي گلپايگاني با يادآوري نام و خاطره شهيد ماموستا حاج محمد شيخ الاسلام و ماموستا برهان عالي كه در رمضان سال گذشته توسط ايادي استكبار به شهادت رسيدند گفت: اين شهدا انسانهاي وارسته اي بودند كه به جرم دفاع از اسلام ناب محمدي و به جرم خدمت ارزشمند به مردم شريف اين سامان به شهادت رسيدند.
محمدي گلپايگاني با قرائت حكم حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد حسيني شاهرودي به عنوان نماينده جديد رهبر معظم انقلاب در كردستان و رئيس مركز بزرگ اسلامي غرب كشور از خدمات 30 ساله حجت الاسلام والمسلمين سيدموسي موسوي قدرداني كرد.

 



يكي از رهبران جناح صدر اعلام كرد
آغاز سفر منطقه اي مقتدي صدر از ايران

يكي از رهبران جناح صدر اعلام كرد مقتدي صدر در نظر دارد تا سفرش به كشورهاي منطقه اي را از ايران آغاز كند.
بهاءالاعرجي ديروز در گفت وگو با روزنامه الشرق الاوسط-چاپ لندن-بيان كرد: صدر در نظر دارد تا سفر منطقه اي اش را كه پيش تر قرار بود قبل از بازگشت به عراق انجام دهد، از ايران آغاز كند.
وي با بيان اين كه صدر ترجيح داده كه اين سفر را از ايران آغاز كند، به ديگر كشورهايي كه در چارچوب اين سفر منطقه اي قرار دارند و هم چنين مدت زمان انجام آن، اشاره اي نكرد.
اين نماينده مجلس در ادامه درباره هدف از اين سفر و اين كه چرا از تهران آغاز مي شود، گفت: هدف تقويت روابط ميان كشورها و عراق از يك سو و از سوي ديگر تقويت روابط اين كشورها و جناح صدر است. اما اين كه چرا از ايران شروع مي شود بايد گفت صدر خواست تا به اين واسطه دستگاه هاي امنيتي مانع از تجمع شهروندان و حاميان وي كه او را از نجف به بغداد و از آن جا تا فرودگاه بين المللي بغداد همراهي خواهند كرد، شوند.
وي ادامه داد: مقتدي صدر مي خواهد در محل كار و يا در جريان سفر همانند يك شهروند عادي با وي رفتار شود و بعد از پايان سفر هم وي به عراق باز خواهد گشت.

 



فعالان سياسي تاكيد كردند
التزام عملي احزاب به منشور اصولگرايي سدي در برابر ظهور فتنه هاي آينده است

جمعي از فعالان سياسي با تاكيد بر التزام عملي احزاب به منشور اصولگرايي اين اقدام را سدي در برابر ظهور فتنه هاي آينده دانستند.
در همين ارتباط سخنگوي جامعه روحانيت مبارز به باشگاه خبرنگاران گفت: منشور اصولگرايي به واسطه پشتيباني احزاب اصولگرا، جريانات موهوم و انحرافي را از دايره سياسي كشور خارج مي كند.
حجت الاسلام والمسلمين احمد سالك در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به توجه احزاب اصولگرا به منشور اصولگرايي گفت: با اتفاق نظر احزاب اصولگرا بر منشور اصولگرايي اين منشور مي تواند در مقابل جريانات انحرافي ايستادگي نمايند.
وي با اشاره به اينكه منشور اصولگرايي با هدف ايجاد اتحاد حداكثري ميان احزاب اصولگرا تدوين شده اظهار داشت: با رسيدن اصولگرايان به اتحاد و اجماع حداكثري قطعا جريانات انحرافي و هر جريان سومي به طور طبيعي شكست خواهند خورد و از فضاي سياسي خارج خواهند شد.
سخنگوي جامعه روحانيت مبارز افزود: منشور جامعتين مي تواند نقش ويژه اي در شكست جريانات موهوم و ايجاد وحدت حداكثري در جامعه داشته باشد.
در ادامه عضو شوراي مركزي ايثارگران انقلاب اسلامي نيز گفت: منشور جامعتين پروژه اختلاف افكني در جريان اصولگرايي را كه مدتها از سوي جريان هاي انحرافي دنبال مي شود، را مات كرد.
مجتبي شاكري با اشاره به تاثير اجراي منشور جامعتين در ميان جريان هاي اصولگرا گفت: با اجراي منشور جامعتين شفاف سازي در ميان عملكرد گروههاي اصولگرا شكل مي گيرد و تنها جريان هايي قادر خواهند بود خود را اصولگرا بنامند كه به اين منشور پايبند هستند.
وي افزود: در حال حاضر همه احزاب و جريانهاي اصولگرا به دليل جامع بودن اين منشور به آن التزام ويژه اي دارند چرا كه اين منشور براساس آرمانها و نظرات امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري تدوين شده است.
عضو شوراي مركزي جمعيت ايثارگران با بيان اينكه منشور جامعتين پروژه اختلاف افكني در جريان اصولگرايي را مات كرد، گفت: در طول ساليان گذشته جرياني موهوم با طرح مسائلي چون دولت وحدت ملي و ائتلاف ملي تلاش داشتند در جبهه اصولگرايي شكاف ايجاد كنند كه با تدوين منشور جامعتين و مبنا قرار دادن 12شاخص آن در فعاليت هاي سياسي، قطعا اين سناريوها از بين مي رود.
همچنين عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي نيز در ادامه گفت: التزام عملي احزاب اصولگرا به منشور اصولگرايي و رعايت بايدها و نبايدهاي آن و همچنين رصد فعل و انفعالات جريان اصولگرايي توسط كميته سه نفره سدي در برابر ظهور و بروز جريانهاي انحرافي و فتنه ديگر در داخل نظام خواهد بود.
حسين سبحاني نيا نماينده مردم نيشابور در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه منشور اصولگرايي سدي است در برابر فتنه ها و قانون شكني ها گفت: با تمكين احزاب اصولگرا به منشور اصولگرايي و التزام عملي آنان به بايدها و نبايدهاي اين منشور، ديگر هيچ جريان انحرافي درون جريان اصولگرايي رخنه نخواهد كرد.
وي منشور اصولگرايي را چراغي براي آينده دانست و گفت: با منشور اصولگرايي حق از باطل مشخص خواهد شد و تشخيص راه درست در فضاي فتنه و غبارآلود ميسر مي شود.
بنابراين احزاب اصولگرا با عمل به اين منشور كه به بصيرت و كمال خواهد رسيد ديگر اجازه ظهور و بروز فتنه و يا ورود برخي عناصر منحرف و خودفروخته را به درون حاكميت نخواهند داد.
سبحاني نيا همچنين با اشاره به نقش كميته سه نفره در ايجاد يكپارچگي درون جبهه اصولگرايي گفت: كميته سه نفره به همراه اعضايي كه به آنان اضافه خواهد شد، اتفاقات و فعل و انفعالات درون حاكميت و جريان اصولگرايي را رصد خواهند كرد و اجازه ورود جريان هاي انحرافي را به درون نظام نخواهند داد.

 



باقري: اعضاي 1+5 گفتند براي تصميم گيري نياز به زمان دارند

علي باقري، معاون سياست خارجي و امنيت بين الملل دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان نشست استانبول را موفقيتي قابل توجه براي ايران دانست و گفت، جمهوري اسلامي براي تثبيت حقوق خود و با رويكرد همكاري وارد اين گفت وگوها شد.
وي شنبه شب در گفت وگوي ويژه خبري شبكه دوم سيما افزود: در گذشته و در مقطعي آنها براي مذاكره پيش شرط مي گذاشتند اما اكنون اذعان دارند كه جمهوري اسلامي ايران در شرايطي قرار دارد كه براي آنها شرط تعيين كند.
وي گفت: در عرصه فني و ارائه فناوريهاي جديد در موضوع انرژي هسته اي، ايران با سرعت مضاعفي در حال پيشرفت است. وي با اشاره به روند سياسي گفت وگوهاي ايران و 1+5 گفت: حركت ايران در اين مسير رو به جلو و پيشرفت است و اين مذاكرات نشان دهنده موفقيت ما در اين عرصه است.
باقري با اشاره به سابقه گفت وگوهاي ايران و 1+5 گفت: گفت وگوهاي ژنو در چارچوب بسته پيشنهادي ايران شكل گرفت اما آنها بر موضوع تعليق تاكيد داشتند.
وي افزود: در مذاكرات ژنو 2 بسته به روز شده ايران ارائه شد و طرف مقابل ضمن عقب نشيني تمركز خود را از تعليق به محدود شدن فعاليت هاي هسته اي ايران معطوف كرد.
باقري با تاكيد بر اينكه در ژنو 3 آنها از ايران مي خواستند كه درباره موضوع هسته اي صحبت شود، گفت: دستاورد ژنو 3 توافق براي گفت وگو حول نقاط مشترك بود؛ راهبرد دو مسيره آنها گفت وگو و فشار بود و توافق ژنو 3 عملا راهبرد فشار و گفت وگو را تهي و آن را تبديل به راهبرد گفت وگو و همكاري كرد.
باقري گفت: ايران با تكيه بر اين دستاورد وارد مذاكرات استانبول شد و تلاش كرد به بهترين وجه از اين دستاورد براي پيشبرد فعاليت ها و احقاق حقوق خود استفاده كند.
معاون امور بين الملل دبير شوراي عالي امنيت ملي افزود: بر اين اساس ايران اعلام آمادگي كرد در موضوعات مشترك همكاري كند و آنها نيز اعلام كردند در موضوع هسته اي همكاري مي كنند.
باقري گفت: ايران در نشست استانبول اعلام كرد كه حاضر به همكاري حتي در موضوع تبادل است به شرط آنكه اين موضوع در چارچوب همكاري باشد و نه تقابل.
وي با بيان اينكه طرف مقابل اقدامات تقابلي را از سالهاي گذشته شروع كرد، افزود: آنها بايد از اين اقدامات سلبي و تقابلي دست بكشند زيرا معناي همكاري اين است كه تقابل نباشد.
باقري در ادامه گفت: مقررات آژانس و معاهده ان پي تي چارچوبي براي خلع سلاح، عدم اشاعه و همكاري صلح آميز هسته اي است.
باقري افزود: ما اعلام كرديم اگر مي خواهيد كه موضوع تبادل مطرح شود، بايد به حقوق جدي ايران به عنوان عضو ان پي تي تاكيد كنيد.
باقري گفت: منطق مشترك ما معاهده ان پي تي است و اين منطق مي تواند مبنا قرار گيرد. وي با اشاره به اينكه دبير شوراي عالي امنيت ملي در مذاكرات استانبول تاكيد كرد كه ايران به دنبال خريدن زمان نيست، گفت: جليلي به آنها تاكيد كرد كه شايد شما بدنبال اين كار باشيد، اما فعاليت هاي ايران در چارچوب نظارت آژانس در حال انجام است و گفت وگو هيچ فرصت اضافه اي براي ما ايجاد نمي كند.
باقري گفت: برخي از كشورهاي طرف مقابل تلاش مي كنند كه حقوق ملت ايران را زير پا بگذارند و متاسفانه بدنبال رسيدن به نتيجه منطقي نيستند.
وي افزود: ايران با ابتكار وارد گفت وگوها شد تا طرف مقابل را به سمت اذعان به حقوق ايران بكشاند.
باقري گفت: برخي مقامات غربي اين بحث را مطرح كردند كه به زمان و فرصت بيشتري نياز دارند تا اين مذاكرات را ادامه دهند. معاون ا مور بين الملل دبير شوراي عالي امنيت ملي افزود: جمع بندي ما از صحبت هاي جمعه شب و صبح شنبه اين بود كه آنها براي وارد شدن به رويكرد همكاري به جاي تقابل نياز به زمان دارند.
باقري گفت: اينكه تركيه به عنوان كشور دوست ايران و يك كشور اسلامي، محلي براي پيشبرد گفت وگو نباشد مطرح است اما عوامل ديگر هم در رويكرد آنها در نشست استانبول موثر بود.
وي درباره مذاكرات ايران با برخي از اعضاي گروه وين گفت: يكي از پيشنهادهاي كاترين اشتون اين بود كه براي داشتن يك دستاورد سمبليك، موضوع تبادل سوخت را به سرانجام برسانيم و ايران اين موضوع را در چارچوب همكاري قبول داشت اما اعلام كرد تا موضوع تبادل به عنوان همكاري مطرح نباشد ايران هيچ انگيزه اي براي وارد شدن به اين موضوع ندارد.
باقري گفت: در جلسه شنبه با برخي از اعضاي گروه وين تاكيد كرديم كه موضوع تبادل سوخت اكنون نياز ايران نيست و آنچه كه ايران را وا مي دارد كه در اين باره مذاكره كند از منظر همكاري است نه از منظر نياز.
وي ا فزود: اين چارچوب منطقي باعث شد كه آنها نتوانند موضع منفي دراين باره اتخاذ كنند و دكتر جليلي گفت كه شما فرصت داريد در اين باره فكر كنيد.

 



سردار سلامي: صاحبان ايمان هاي حقيقي مي توانند بار نبردهاي سنگين را تحمل كنند

جانشين فرمانده كل سپاه تاكيد كرد كه تنها صاحبان ايمان هاي حقيقي مي توانند بار نبردهاي سنگين را تحمل كنند.
سردار سرتيپ پاسدار «حسن سلامي» در مراسم توديع و معارفه مسئول جديد سپاه شهدا آذربايجان غربي كه در كانون جوانان بسيج اروميه برگزار شد، اظهار كرد: پاسداران فدائيان ملت، ياوران دين، حافظان امنيت مردم و مدافعان مرزهاي استقلال و تماميت ارضي كشور هستند.
وي فرماندهان سپاه را مردان سي و يك سال مقاومت دانست و افزود: فرماندهان بزرگي سال ها به خدمتگزاري به اين مردم پرداخته و عده اي نيز در اين جايگاه به فيض شهادت نائل آمده اند.
سلامي به جايگاه شهدا در نزد پروردگار باري تعالي نيز اشاره كرد و گفت: شهدا ستون هايي هستند كه خداوند عظمت جامعه را به آن ها پيوند زده است، افرادي كه نماد شكوه و عظمت اسلام و تجلي ايمان و اخلاص واقعي اند، افرادي كه پرچم فضليت اسلام را برافراشته اند.
جانشين فرمانده كل سپاه پاسداران با بيان اين كه شهدا بر اعمال ما ناظر و گواهند، ادامه داد: وظيفه ما صيانت از ثروت معنوي بي انتهايي است كه شهيدان انقلاب به ما هديه كرده اند.
وي در ادامه با بيان اين كه ما براي استقلال و حاكميت بخشيدن به ارزش هاي اسلامي هزينه هاي زيادي پرداخت كرده ايم، اظهار كرد: امنيت و پيشرفت، اقتدار، نشاط و رشد كنوني كشور در پرتو مجاهدت هاي طولاني مدت و تحمل سختي هاي فوق طاقت انساني به دست آمده است.
جانشين فرمانده كل سپاه افزود: فقط صاحبان ايمان هاي حقيقي مي توانند بار اين نبردهاي سنگين و پيوسته را تحمل كنند و اين يعني ما براي پاسداري از اسلام و استقلال كشور با توان فوق طاقت بشري گام به عرصه جهاد گذاشته ايم.

 



سردار جزايري: براندازي نظام هدف مشترك فتنه هاي سال هاي 60 و 88 بود

معاون ستاد كل نيروهاي مسلح با مقايسه فتنه هاي سال 60 و 88 و تبيين نقاط اشتراك آنها تاكيد كرد: براندازي نظام و بسترسازي براي حضور مجدد بيگانگان بر مقدرات ملت ايران از اهداف مشترك طراحان و مجريان فتنه در هر دو مقطع تاريخي است.
به گزارش معاونت فرهنگي و تبليغات دفاعي ستاد كل نيروهاي مسلح، سردار «سيدمسعود جزايري» معاون فرهنگي و تبليغات دفاعي ستاد كل نيروهاي مسلح، با گراميداشت سالروز حماسه مردم آمل در 6 بهمن سال 1360 گفت: حماسه سال 60 آمل سند افتخار مردم انقلابي و ولايي استان مازندران است و ضرورت ماندگارسازي آن مي طلبد تا رسانه ها با توجه به ظرفيت فوق العاده اين واقعه به توليداتي درباره آن مبادرت ورزند.
وي با مقايسه فتنه هاي سال 60 با فتنه سال 88 و تبيين نقاط اشتراك و مشابهت هاي آنها تاكيد كرد: براندازي نظام، به شكست كشاندن انقلاب و فراهم سازي شرايط براي حضور مجدد بيگانگان بر مقدرات كشور و ملت ايران و حاكم كردن حكومتي سكولار و غيرديني از هدف هاي مشترك طراحان و مجريان فتنه در هر دو مقطع تاريخي به شمار مي رود كه بحمدالله با الطاف الهي، هوشمندي و درايت رهبري و بصيرت و هوشياري مدافعان انقلاب و مردم عزيز به شكست انجاميد.
معاون فرهنگي و تبليغات دفاعي ستاد كل نيروهاي مسلح در پايان اظهار داشت: محاسبه و تحليل غلط ضدانقلاب از ملت ايران و پايبندي و اعتقاد مردم به آرمان هاي ديني و انقلابي و نيز عدم درك صحيح ضدانقلاب از حمايت و اطاعت همه جانبه ايرانيان مسلمان و انقلابي از ولايت و رهبري معظم انقلاب، اشتباه استراتژيكي است كه همواره آن را مرتكب و ناكامي خود را در پروسه دشمني با ايران اسلامي سبب شده اند.

 



مهم ترين هدف قيام حسيني (ع)

در زيارت روز أربعين آمده:و بذل مهجته ف يك ل يستنق ذ، نه ل يعلّ م ! ع بادك م ن الجهاله و ح يره الضّلاله. اين دو رذيله؛ يكي اينكه آدم عالم نباشد، يكي اينكه بر فرضي كه عالم است عاقل نباشد؛ اين دو تا خطر هميشه هست. فرمود: وجود مبارك سالار شهيدان قيام كرد با خون تا مردم را عالم بكند، اوّلاً؛ بعد عاقل بكند، ثانياً؛ بگويد: اين قدرت هاي علمي، اين قدرت هاي مالي، اين قدرت هاي اجتماعي نعمت خوبي است واگر مي تواند به منزله باد غدّوها شهر و رواحها شهر باشد، مي تواند تخت سليمان را همين باد جابجا بكند، چرا وسيله هلاكت بشود نظير باد قوم عاد ؟! اين قدرتي كه داريد، اين علمي كه داريد، به جا مصرف بكنيد. جواني هم همين طور است؛ يك قدرتي و نعمتي است! اگر ن شآء الله انسان عاقل بود، اين عمر و جواني را نظير باد سليمان حامل تخت عزّت مي كند؛ غدّوها شهر و رواحها شهر. اگر خداي ناكرده عاقل نبود، اين نيرو را در راه بي جا مصرف مي كند.
پس تمام تلاش سالار شهيدان (ع) براي ا ستنقاذ بود، نه براي تعليم حوزه و دانشگاه ! آن در فضاي آداب است. شما مي بينيد در حال عادي هر كسي سر پست خودش باشد، كافي است. امّا وقتي دشمن دارد حمله مي كند روز خطر، همه در حال آماده باش اند؛ مي روند در سنگر و آماده حمله و دفاعند! فرمود: ما الآن در شرائط بحراني هستيم، امويان مردم و كشور را به صورت بحران در آورده اند. ما بايد اوّل جامعه را عالم بكنيم، بعد هم جامعه عالم را عاقل بكنيم.
نجات جامعه از ( جهالت )، هدف مشترك « رسالت » و « امامت »
ذات أقدس له فرمود: وجود مبارك رسول گرامي (ص) مانند ساير انبياء، معلّم كتاب و حكمت بود، بعد در سوره مباركه جمعه فرمود: خداي سبحان آن حضرت را مبعوث كرد تا اينها را از ضلالت بدرآورد: و ا ن كانوا م ن قبل لف ي ضلال مبين(1)؛ تااز آن ضلالت و حيرت و گمراهي نجات پيدا كنند. اين دو هدفي كه در قرآن كريم آمده، در اوّلين خطبه نوراني نهج البلاغه حضرت امير (ع) آمده است كه ذات أقدس له رسول گرامي را مبعوث كرد: فهداهم ب ه م ن الجهاله و انقذهم ب مكان ه م ن الضّلاله (2)،يعني ذات أقدس له پيامبر را مبعوث كرد تا جامعه جاهليّت فرو رفته در شرك و الحاد را از آن حالت سوختگي و غرق ا نقاذ كند.
اگر وجود مبارك سالار شهيدان، شده حس ين م نّي(3)؛ او، هم تعليم داد در چند سال، هم ا نقاذ كرد و جامعه را نجات داد. لذا وقتي در شام از وجود مبارك امام سجاد (ع) سؤال مي كنند كه در اين جريان كي پيروز شد، فرمود:ما پيروز شديم: ذا اردت ان تعر ف من غلب فذا دخل وقت الصّلاه فاذّ ن و اق م (4)؛ فرمود: اگر خواستيد ببينيد در اين جريان كي پيروز شد، موقع نماز اذان و اقامه بگو، ببين نام كي را مي بري ! ما رفتيم، اين نام را زنده كرديم و برگشتيم. با اينكه حالا زنجير به گردن حضرت است، بازوان آنها هم با طناب بسته است؛ پرسيدند: كي پيروز شد، فرمود: ما ! ما رفتيم، حقّمان را گرفتيم، د ين مان را اداء كرديم، برگشتيم؛ ما رفتيم، اين نام را زنده كرديم. اين انقلاب اسلامي نام پيغمبر را زنده كرد. شما مي بينيد در تاريخ شاهنشاهي نامي از پيغمبر نبود.
يك وقت،وقت تعليم است و يك وقتي،وقت تزكيه است؛ يك وقتي نه، حال، حال عادي نيست، زمان بحراني است. در حال عادي مي شود با كتاب و سخنراني و حوزه و دانشگاه،جامعه را عالم و دانشمند كرد. امّا در حال بحراني جز خون كاري از چيزي ساخته نيست، آن هم پاك ترين خون !
ماندگاري ثمرات تزكيه و طهارت نفس
در جريان قيام سيّدالشهداء (ع) كساني بودند كه 40 سال با نماز عشاء، نماز صبح مي خواندند ! چون در صدر اسلام اينچنين بود؛ اوّل، نماز مغرب را مي خواندند، بعد 4 ركعت نافله نماز مغرب را مي خواندند؛ بعد مي رفتند، شامشان را ميل مي كردند، مقداري استراحت مي كردند، بعد نماز عشاء مي خواندند. بعضي ها آن بخش هاي استراحتشان را گذاشته بودند به روز و شب بعد از نماز عشاء تا صبح مشغول عبادت بودند و نماز شب فراموششان نشد ! آن راه، راهي است كه نمي گذارد غبارروي آينه دل بنشيند. آنوقت انسان هر چه صيد مي كند، مهمان خودش و كار خودش است.
ضرورت كسب علم و معرفت از درون جان خويش
اين را بزرگان اهل معرفت گفتند كه: خيلي ها شكار مي كنند، مال به دست مي آورند، امّا به وسيله ديگري؛ لذا چيزي عائدشان نمي شود! بعضي ها مال به دست مي آورند با زحمت خودشان، چيزي هم نصيب آنها مي شود. مي گويند: فرق بين تير و باز شكاري اين است؛ تير هم به آن مرغ مي رسد، او را از پا در مي آورد و مي كشد؛ باز شكاري هم مي رود، آن حيوان را مي گيرد و صيد مي كند. امّا اين تير يك پري است، از جاي ديگر گرفته شده، مال خود او نيست؛ تير كه از خودش چيزي ندارد! چون تير سهمي از اين كار ندارد، از آهن ديگري يا پر ديگري يك چيزي را صيد كرده، بهره اي ندارد؛ يك جمادي بيش نيست. امّا اين باز شكاري دست رنج خودش را آن صياد به او عطا مي كند، اين كار خودش را انجام داده است. طلبه ها هم همين طورند؛ بعضي ها يك چيزهايي را حفظ مي كنند و مي خوانند، اينها مثل تيرند. بعضي ها مثل باز شكاري اند، خودشان صيد مي كنند. دانشگاهي اينطور است، طلبه اينطور است، كاسب اينطور است.
بعضي ها بر فرض هم كه دارا باشند، موزه اند؛ يعني اشيائي عتيقه و گران قيمت را در آنهاگذاشته اند. موزه هيچ ارزشي از خود ندارد، بلكه ظرف آن عتيقه هاست! امّا دريا، گوهر را خودش ساخته و كسي در دريا گوهر نمي ريزد! اين صدف ها را، اين لؤلؤ را، اين مرجان را خود او ساخته.
چون دريا به سرمايه خويش باش
هم از بود خود، سود خود بر تراش
كسي كه دريا بود، روي پاي خودش ايستاده است.اما كسي كه دريا نبود؛ مخزن بود، بالأخره از جاي ديگر بايد بگيرد. وقتي به او ندادند، تهي مي ماند! در اين بحث ها هم به ما گفتند: اينچنين باش. وجود مبارك سيّدالشهداء اينگونه افراد را كه 40 سال با نماز عشاء، نماز صبح خواندند؛ باخود به كربلا برد. كساني كه فكر مي كردند كمك مالي لازم است، به حضرت عرض مي كردند: ما كمك مالي مي كنيم و خودمان نمي آئيم، حضرت از آنها كمك مالي نخواست، مثل حرّ بن عبيد الله بن جعفي.
بيداري جامعه اسلامي از جهالت اموي، ثمره قيام كربلا
بنابراين آن روز جز پاك ترين خون و مقدّس ترين حلقوم هيچ چيز ديگرنمي توانست خاورميانه فرو رفته در جهالت و ضلالت را نجات بدهد. آن روز خاورميانه يك كشور بود و يك حكومت مركزي، در اختيار امويان؛ الآن به صورت 50 ـ 40 كشور در آمده. كلّ مصر در حد يك استانداري بود كه وجود مبارك حضرت امير برايش يك استاندار فرستاد، ايران هم چند تا استانداري بود كه حضرت امير براي اينها استاندار مي فرستاد. همه اين منطقه وسيع خاورميانه در اختيار امويان بود و امويان اين جامعه را به آن جهالت و ضلالت فرو بردند و وجود مبارك أبي عبدالله قيام كرد تا مردم رااز جهالت وضلالت نجات دهد.
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (دام ظلّه العالي) در جلسه درس اخلاق در ديدار با جمعي از طلاب، فضلاء، دانشجويان و اقشار مختلف مردم به مناسبت أربعين حسيني (ع) ـ قم ؛ بهمن 1387
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) جمعه/ 2 (2) نهج البلاغه/ خ 1
(3) بحار الأنوار/ 43/ 271 (4) الأمالي ل لطوسي/ 677
خوان حكمت روزهاي زوج(شنبه، دوشنبه وچهار شنبه) منتشر مي شود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14