(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 6 بهمن 1389- شماره 19849

پيشنهاد فرانسه به آلمان و انگليس براي تشكيل يك ارتش اروپايي
13 شهيد و 52 مجروح در عمليات تروريستي لاهور
نجيب ميقاتي كيست؟
با راي اكثريت نمايندگان پارلمان كانديداي حزب الله نخست وزير لبنان شد
احتمال سقوط دولت موقت تونس با اوجگيري اعتراض ها قوت گرفت
افشاي اسناد خيانت تيم محمود عباس مقاومت فلسطين: بايد محاكمه شوند
مراسم اربعين در كربلا با حضور 15ميليون زائر حسيني (ع)
پس لرزه هاي انقلاب تونس در قاهره تظاهركنندگان مصري : آقاي مبارك ! بن علي منتظر توست
رئيس جمهور پرتغال 5 سال ديگر در مقام خود ماند
35 كشته و 150 مجروح حاصل عمليات تروريستي در يك فرودگاه مسكو



پيشنهاد فرانسه به آلمان و انگليس براي تشكيل يك ارتش اروپايي

فرانسه خواستار اتحاد ارتش كشورهاي آلمان و انگليس با ارتش خود شد.
به گزارش روزنامه «ديلي اكسپرس»، پاريس رسماً از كشورهاي انگليس و آلمان خواست به اتفاق هم يك ارتش واحد تشكيل داده و طي آن هر سه كشور تجهيزات و نيروهاي خود را به اشتراك بگذارند.
«آلن ژوپه»، وزير دفاع فرانسه گفت: مصمم است براي پيشرفت در همكاري هاي نظامي با انگليس و آلمان هر كاري كه مي تواند انجام دهد.
از سوي ديگر، برخي مقامات بلندپايه انگليس نيز تمايل خود براي بهبود روابط دفاعي با آلمان را اعلام كردند.
به نوشته «ديلي اكسپرس»، موضوع اتحاد ارتش سه كشور به احتمال زياد طي كنفرانس امنيتي كه قرار است هفته آينده در مونيخ برگزار شود مطرح خواهد شد.

 



13 شهيد و 52 مجروح در عمليات تروريستي لاهور

حمله انتحاري عليه عزاداران حسيني در پاكستان، دست كم 13 شهيد و 52 مجروح بر جا گذاشت.
به گزارش خبرگزاري فرانسه به نقل از پليس پاكستان، ديروز در اربعين حسيني با وقوع يك حمله تروريستي عليه عزاداران پاكستان در لاهور 13 تن شهيد و بيش از 52 نفر نيز مجروح شدند.
به گفته پليس، يك بمب گذار پس از نزديك شدن به محل ايست بازرسي شهر، كيف مملو از مواد منفجره همراه خود را منفجر كرد كه طي آن چندين پليس نيز كشته شدند.
خبرگزاري رويتر نيز با اعلام اين خبر به نقل از رئيس پليس لاهور عامل انتحاري را پسري 13 ساله عنوان كرد. شمار ي از شهداي اين حادثه را زنان و كودكان تشكيل مي دهند. يك گروه وابسته به طالبان مسئوليت اين حمله را بر عهده گرفت.

 



نجيب ميقاتي كيست؟

«محمد نجيب عزمي ميقاتي» سياستمدار و بازرگان لبناني در 24 نوامبر سال 1955 ميلادي در شهر طرابلس به دنيا آمد.
وي تحصيلات دانشگاهي خود را در دانشگاه آمريكايي بيروت و آكادمي اروپايي مديريت در فرانسه و دانشگاه هاروارد در آمريكا گذرانده است.
ميقاتي در عرصه سياسي لبنان در سمت هاي مختلفي خدمت كرده است، او در 19 آوريل سال 2005 ميلادي به عنوان نخست وزير لبنان انتخاب شد و تا 19 ژوئيه همان سال نخست وزير باقي ماند، دولت وي دولتي موقت بود كه تنها تا انتخابات مجلس قانونگذاري جديد و تشكيل دولت براساس آن رسميت داشت.
او بعد از رسيدن به نخست وزيري لبنان سعي كرد تا بصورت كامل بي طرفي خود را در مناقشات سياسي اين كشور اعلام كند، به همين علت نيز انتخاباتي سالم در ماه مه سال 2005 ميلادي در اين كشور برگزار كرد.
اين انتخابات به اعتراف تمام گروه هاي سياسي در لبنان يكي از سالم ترين انتخابات در لبنان بوده است، وي حتي براي اطمينان دادن به سلامت اين انتخابات قول داد كه خود در آن شركت نكند. گروه هاي سياسي لبنان اعتقاد دارند كه اولين باري است كه نخست وزير لبنان در طول تاريخ اين كشور به اين اندازه جانب بي طرفي را رعايت كرده است.
وي علاوه بر اين از سال 1998 تا 2004 ميلادي نيز به عنوان وزير حمل و نقل و اشتغال عمومي فعاليت كرده است. ميقاتي بار ديگر در سال 2009 ميلادي به عنوان نماينده منطقه طرابلس در پارلمان لبنان انتخاب شد.
او مؤسس مجموعه «اينوست كام» است كه از سال 1982 ميلادي آغاز به كار كرده و يكي از بزرگترين شركت هاي مخابراتي عربي و منطقه اي به شمار مي رود.

 



با راي اكثريت نمايندگان پارلمان كانديداي حزب الله نخست وزير لبنان شد

سرويس خارجي-
به رغم كارشكني هاي آمريكا براي احراز پست نخست وزيري ،كانديداي حزب الله با كسب 68 راي نمايندگان پارلمان پست نخست وزيري را به دست آورد و در مقابل طرفداران حريري لبنان را به آشوب كشاندند.
دبيركل حزب الله لبنان در سخنراني خود كه در مراسم بزرگداشت اربعين حسيني(ع) در شهر بعلبك ايراد كرد با اشاره به مسائل روز لبنان و انتخاب نجيب ميقاتي براي تشكيل دولت لبنان اعلام كرد كه تضعيف دولت ميقاتي به سود هيچ جريان يا گروه خاصي در لبنان نيست.
سيدحسن نصرالله با انتقاد از مواضع غرب و برخي رژيم هاي عربي منطقه در مورد آشوب هاي اخير لبنان كه طرفداران 14مارس به راه انداخته اند تاكيد كرد، غرب چرا سران 14مارس را محكوم نمي كند.
وي افزود، اگر طرفداران ما به خيابانها ريخته بودند ما را محكوم به كودتا و اغتشاش مي كردند در حالي كه سران 14مارس كه دم از دموكراسي مي زنند مسئله را به خيابانها كشانده و نشان دادند كه در عمل پايبند به دموكراسي نيستند.
دبيركل حزب الله لبنان گفت، آمريكا تلاش فراوان كرد كه همچنان حريري را به عنوان نخست وزيري در پست خود ابقا كند و حتي «جو بايدن» معاون رئيس جمهور آمريكا اخيرا با يكي از نمايندگان پارلمان تماس گرفته و از وي خواسته كه به حريري راي بدهد، آنها تلاش زيادي كردند تا مطالبات خود را در اين كشور به كرسي بنشانند.
سيدحسن نصرالله تصريح كرد، كشور در مرحله حساسي قرار گرفته و مسئولان لبناني بايد بسيار سنجيده و هوشيارانه عمل كنند و با همكاري مردم همه دست به دست هم دهند تا لبنان را از مرحله كنوني به سلامت عبور دهند.
وي همچنين گفت، ما شكست طرف مقابل را درك مي كنيم ولي معتقديم اين حق گروههاي سياسي است كه كانديداي مورد نظر خود را بپذيرند.
دبيركل حزب الله لبنان تاكيد كرد، دولت جديد بايد با تمامي گروهها و جريانها همكاري داشته باشد و تركيب دولت جديد ائتلافي از همه جناح ها و گروهها باشد.
سيدحسن نصرالله همچنين گفت، ما خواهان گرفتن انتقام از يكديگر يا ناديده گرفتن گروههاي سياسي در كشور نيستيم و حضور هر جرياني را محترم مي شماريم.
دبيركل حزب الله لبنان در مورد قضيه فلسطين نيز تاكيد كرد، ما در مقاومت لبنان به مظلوميت ملت فلسطين ايمان داشته و همواره در كنار آنها بوده ايم و انشاءالله به پيروزي خواهيم رسيد.
دبيركل حزب الله لبنان در سخنراني خويش اظهار داشت، در شرايط كنوني كه با شما صحبت مي كنم خبردار شدم كه ميشل سليمان رئيس جمهور لبنان نجيب ميقاتي را رسما به عنوان نخست وزير لبنان اعلام و وي را عهده دار تشكيل كابينه كرده است.
ميقاتي موفق شد 68 راي از ميان 128راي نمايندگان پارلمان را به دست آورد.
حزب الله و متحدان آن روز دوشنبه «محمد نجيب عزمي ميقاتي» را به عنوان كانديداي قطعي اين گروه براي تصدي پست نخست وزيري لبنان معرفي كرده بودند.
حزب الله پيشتر «عمر كرامي» را براي تصدي پست نخست وزيري به جاي سعدالدين حريري نخست وزير مستعفي لبنان انتخاب كرده بود كه به دليل سكوت و تمايل نداشتن براي احراز اين پست به دليل كهولت سن كانديداي خود را به نجيب ميقاتي تغيير داد.
ميقاتي نامزد گروه 8 مارس در گفت وگو با النهار با تشريح برنامه هاي خود براي دولت آينده اين كشور اعلام كرد كه به دنبال ايجاد فضاي همكاري ميان تمامي رهبران لبنان است تا همه با هم كشور را از بحران كنوني خارج كنند.
ميقاتي در پاسخ به 14مارس تصريح كرد، تصدي وي براي پست نخست وزيري چالشي براي هيچ گروهي نخواهد بود و برنامه كاري وي اين است كه دولتي به وجود آورد كه نماينده همه مردم لبنان باشد و با همكاري مردم و رهبران لبناني چالش هاي موجود را حل و فصل كند.
وي هواداران خود را به سكوت و آرامش و باقي ماندن در منازل دعوت كرد.
ميقاتي تاكيد كرد، اين كار براي حفاظت از امنيت و ثبات لبنان و جلوگيري از دادن فرصت به كساني كه مي خواهند از آب گل آلود ماهي بگيرند ضروري است.
پس از پيروزي كانديداي جريان 8 مارس در پارلمان لبنان طرفداران جريان المستقبل و سعدالدين حريري (14مارس) به خيابانها ريختند و درگيري هاي شديدي ميان نيروهاي ارتش و تظاهركنندگان به وقوع پيوست.
طرفداران حريري خيابانها را بستند و با آتش زدن لاستيك راههاي اصلي بيروت و از جمله جاده فرودگاه را مسدود كردند.
تظاهركنندگان همچنين در طرابلس، بقاع، منيه، عكار و ديگر شهرهاي لبنان نيز تظاهرات به راه انداختند. در پي اين درگيري ها بيش از 20نفر مجروح و زخمي شدند.
ارتش لبنان در پي اين اقدامات يگان هاي خود را به حالت آماده باش كامل درآورد و تدابير شديد امنيتي در سراسر خاك لبنان به اجرا گذاشت.
در پي اعلام نخست وزيري نجيب ميقاتي در لبنان، سعدالدين حريري اعلام كرد كه وي و جريان المستقبل در دولت جديد لبنان كه رياستش به عهده نامزدي از جريان 8 مارس است مشاركت نخواهد كرد.
وزارت خارجه آمريكا نيز با ابراز نگراني از اداره كشور توسط كانديداي حزب الله اعلام كرد كه با به قدرت رسيدن حزب الله در دولت لبنان مشكلات بيشتري براي آمريكا به وجود خواهد آمد.
وي با تكرار ادعاي گذشته دولت آمريكا در مورد حزب الله اظهار داشت: با به قدرت رسيدن حزب الله، آمريكا هرگونه كمك به لبنان را قطع خواهد كرد.
امين جميل رئيس حزب كتائب لبنان كه از سرسخت ترين مخالفان حزب الله در لبنان به شمار مي رود اذعان كرد كه حزب الله دادگاه حريري را شكست داده است.
از سوي ديگر وليد جنبلاط رئيس حزب سوسياليست ترقي خواه دروزي لبنان همزمان با حمايت خود از نجيب ميقاتي، فراكسيون جديدي در پارلمان با نام جبهه مبارزه ملي تشكيل داد.

 



احتمال سقوط دولت موقت تونس با اوجگيري اعتراض ها قوت گرفت

با گسترش دامنه اعتراضات مردمي و دخالت ارتش و نيروهاي امنيتي براي سركوب تظاهركنندگان، احتمال سقوط دولت موقت در تونس قوت گرفت.
به گزارش خبرگزاري ها، براي سومين روز پياپي، صدها تظاهركننده تونسي در اعتراض به ادامه حكومت دولت موقت با تجمع در مقابل ساختمان نخست وزيري خواستار استعفاي «محمد الغنوشي» و كابينه وي شدند.
برپايه اين گزارش بسياري از تظاهركنندگان از مناطق مركزي تونس خود را به مقابل مقر نخست وزير رسانده و همچنان در آنجا بيتوته كرده اند.
معترضان در مقابل فشارهاي ارتش و نيروهاي امنيتي، هم قسم شده اند كه تا سقوط دولت موقت كه محمد الغنوشي آن را اداره مي كند، به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.
علاوه بر اين، تظاهركنندگان، بسياري از مردم نقاط مختلف پايتخت در حمايت از آنها شعارهاي نخست وزير بايد برود، اعضاي حزب بن علي اخراج بايد شوند و انقلاب ما را ندزديد را سر مي دادند.
اگرچه نيروهاي امنيتي و ارتش روز دوشنبه تلاش كردند، تظاهركنندگان را متفرق كنند، اما موفق به اين كار نشدند و ژنرال «رشيد عمار فرمانده نيروي زميني» ارتش تونس، راسا وارد عمل شد و اعلام كرد از دست آوردهاي «انقلاب ياسمن» كه به سرنگوني دولت زين العابدين بن علي رئيس جمهور سابق منجر شد، با تمام توان پشتيباني مي كند.
ژنرال رشيد عمار ضمن هشدار به معترضان كه از روز شنبه در پايتخت تحت عنوان كاروان آزادي تجمع كرده اند، خواست، به اعتراضات خود پايان دهند و محل را ترك كنند.
اما مخالفان با ناديده گرفتن مقررات قانون منع رفت و آمد شبانه همچنان در اطراف ساختمان رياست جمهوري كه به عنوان مقر دولت موقت مورد استفاده قرار مي گيرد، تجمع كرده و تعداد آنها رو به افزايش است.
در همين حال علي رغم دعوت دولت براي بازگشايي مدارس و دانشگاه ها در روز سه شنبه، مخالفان محمد الغنوشي اعتصاب عمومي براي دستيابي به خواسته هاي معلمان را بهانه كرده و مراكز آموزشي را به تعطيلي كشاندند.
«عبدالجليل بدوي» رئيس اتحاديه كار كه از شركت در كابينه محمد الغنوشي استعفا داده است به العربيه گفت: اين اتحاديه با «فواد مبزع» رئيس جمهور موقت براي بازنگري در كابينه موقت رايزني هاي خود را شروع كرده است.
وي تاكيد كرد: اتحاديه كار به نخست وزير دولت موقت، اعتماد ندارد و از گفت وگوي مستقيم با وي خودداري مي كند.
اين در حالي است كه برخي از شخصيت هاي مخالف كه براي شركت در دولت موقت دعوت شده اند، در اعلام همبستگي با معترضان استعفا داده اند.
همچنين منابع ديپلماتيك اعلام كردند كه برخي از شخصيت هاي سياسي اين كشور براي تشكيل «كميته داوري» به جاي دولت موقت رايزني كردند تا از اهداف انقلاب حمايت كنند. از سوي ديگر دولت موقت براي آرام كردن خشم مردم و ناآرامي هاي سياسي اعلام كرد: به بازماندگان كساني كه در انقلاب اين كشور جان خود را از دست داده اند، غرامت مالي پرداخت خواهد كرد.
«نجيب الشابي» از رهبران مخالفان دولت سابق و وزير توسعه كابينه محمد الغنوشي به خبرنگاران گفت: دولت موقت با پرداخت 354 ميليون دلار به خانواده كشته شدگان در تظاهرات اعتراض آميز كه به سرنگوني زين العابدين بن علي ديكتاتور فراري منجر شد، موافقت كرده است.
وي تاكيد كرد: دولت همچنين براي پرداخت حقوق بيكاري براي جوانان فاقد شغل و تغيير برخي استانداران اين كشور برنامه ريزي مي كند.
در زمينه تحولات داخلي، حمايت آمريكا از دولت موقت، خشم مردم تونس را برانگيخت. «جفري ويلتمن» معاون وزير امور خارجه آمريكا روز دوشنبه در دخالتي آشكار از سوي كاخ سفيد وارد تونس شد و با محمد الغنوشي نخست وزير ديدار و گفت وگو كرد.
اگرچه از جزئيات اين ديدار گزارشي مخابره نشده است، اما ويلتمن بر حمايت كامل واشنگتن و ارائه رهنمودهاي امنيتي براي سركوب تظاهرات و ناآرامي ها توسط دولت موقت تاكيد كرده است.
پايگاه اينترنتي روزنامه «القدس العربي» نيز از بازگشت قريب الوقوع «راشد الغنوشي» رهبر جنبش اسلامگراي النهضه به تونس پس از سال ها تبعيد در لندن خبر داد. برپايه اين گزارش، پيش بيني مي شود، استقبال باشكوهي از اين مخالف برجسته ديكتاتور سابق در تونس به عمل آيد.قرار است راشد الغنوشي به همراه تعدادي از نمايندگان رسانه هاي عربي و غربي از لندن به تونس سفر كند و به 22 سال تبعيد خود در خارج از وطن پايان دهد.

 



از سوي شبكه الجزيره صورت گرفت
افشاي اسناد خيانت تيم محمود عباس مقاومت فلسطين: بايد محاكمه شوند

سرويس خارجي-
گروهها و مقامات فلسطيني اسناد مربوط به همكاري امنيتي رژيم صهيونيستي و تشكيلات خودگردان فلسطين از جمله چشم پوشي از قدس و مسجدالاقصي و ناديده گرفتن حقوق آوارگان فلسطيني را كه شبكه الجزيره از آنها پرده برداشت خيانتي بزرگ به ملت فلسطين دانستند و خواستار محاكمه خائنين شدند.
به گزارش خبرگزاري قدس، شبكه خبري الجزيره سند خيانت تشكيلات خودگردان فلسطين به ملت فلسطين را كه دربردارنده 1600 سند در قالب بيش از 6500 صفحه است افشا كرد كه در آن صورت جلسه هاي مربوط به مذاكرات تشكيلات خودگردان فلسطين با مقامات صهيونيست در فاصله سالهاي 2005 تا 2006 را كلمه به كلمه ثبت كرده است.
گروههاي فلسطيني ضمن محكوم كردن خيانت مقامات تشكيلات خودگردان در حق ملت فلسطين خواستار محاكمه آنان شدند.در همين رابطه سخنگوي جنبش حماس ضمن محكوم كردن اين خيانت، خواستار تظاهرات گسترده اعراب عليه مذاكرات سازش و قطع روابط تشكيلات خودگردان با رژيم صهيونيستي شد.وي تاكيد كرد، افشاگري شبكه الجزيره يك جنايت تاريخي از سوي تشكيلات عليه ملت فلسطين به شمار مي رود و نشان مي دهد كه تيم مذاكره كننده تشكيلات خواستار حذف حق آوارگان فلسطيني براي بازگشت به سرزمين اصلي شان است.
نايب رئيس جنبش جهاد اسلامي فلسطين نيز تاكيد كرد، افشاگري شبكه الجزيره جريان فاسد و سازشكار را رسواتر كرد.
وي افزود، كسي كه از ارزش هاي ملي بريده شده حق مذاكره درباره سرزميني كه با خون صحابه گرانقدر شهدا عطرآگين شده را ندارد.
كميته عالي اسلامي، جبهه عمل اسلامي شاخه سياسي اخوان المسلمين اردن، هيئت سرزمين فلسطيني و ديگر احزاب و گروههاي فلسطيني و حامي فلسطين همچنين بسياري از مقامات و شخصيت هاي عربي و اسلامي در واكنش به افشاي اين اسناد محرمانه اعلام كردند كه تشكيلات خودگردان خيانت خود را به ملت بزرگوار فلسطين ثابت كرد و تاريخچه اي ننگين در تاريخ براي خود به جاي گذاشت.صهيونيست ها نيز به افشاگري الجزيره واكنش نشان دادند و در همين رابطه مشاور رسانه اي ايهود اولمرت نخست وزير سابق رژيم صهيونيستي گفت، اين اسناد فاش شده كاملا صحيح است و نشان مي دهد كه تشكيلات خودگردان شريك واقعي اسرائيل است.
آويگدور ليبرمن وزير خارجه رژيم صهيونيستي نيز اظهار داشت، اين اسناد نشان دهنده ناكامي اسرائيل در مورد روند مذاكرات با تشكيلات خودگردان است و ثابت مي كند كه نخست وزير سابق اسرائيل در دستيابي به توافق با فلسطينيان به رغم امتيازدهي سخاوتمندانه ناكام ماند.
مطابق اسناد افشا شده از سوي شبكه خبري الجزيره تشكيلات خودگردان فلسطين طي مذاكرات سازشي كه با طرف اسرائيلي داشته بارها و بارها از حق ملت فلسطين براي بازگشت به سرزمينشان چشم پوشي و از قدس و مسجدالاقصي نيز در قبال امتيازات ديگر چشم پوشي كرده است.تشكيلات خودگردان فلسطين در واكنش به اين افشاگري ضمن اينكه امير قطر را پشت انتشار اسناد مربوط به مذاكرات سازش دانست اظهار داشت، الجزيره حمله سياسي عليه تشكيلات خودگردان را با هدف خدشه دار كردن وجهه اين تشكيلات و محمود عباس رئيس آن آغاز كرده است.
معاون رئيس تشكيلات خودگردان نيز اعلام كرد كه اين افشاگري بايد شامل جاسوسي محرمانه آمريكا در منطقه از طريق كشور قطر باشد.
وزارت خارجه آمريكا نيز افشاگري هاي شبكه الجزيره را موجب پيچيده ترشدن اوضاع خاورميانه دانست.

 



مراسم اربعين در كربلا با حضور 15ميليون زائر حسيني (ع)

سرويس خارجي-
همزمان با برگزاري مراسم اربعين حسيني(ع) رئيس شوراي استانداري كربلا اعلام كرد كه 15ميليون زائر در اين مراسم حضور يافتند.
«محمد حميد الموسوي» رئيس شوراي استانداري كربلا در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاري فارس در عراق اعلام كرد: «15ميليون زائر حسيني از سراسر كشورهاي جهان براي حضور در مراسم سوگواري و عزاداري سالار شهيدان وارد كربلاي معلي شدند.»
وي افزود: «طبق آمارهاي ادارات خدماتي و امنيتي استان، ورود زائران در مراسم اربعين افزايش چشمگير و بي سابقه اي نسبت به سال هاي گذشته داشته است».
براساس گزارش هاي رسيده، ميليون ها نفر از زائران و عاشقان اباعبدالله الحسين(ع) همزمان با اربعين حسيني بعدازظهر دوشنبه از مسير نجف تا كربلا به راهپيمايي پرداختند.
رئيس شوراي استانداري كربلا از حل مشكل اسكان زائران خبر داد و گفت: «اسكان اين تعداد زائر واقعاً كار مشكل و دشواري است اما با پيگيري و تلاش مسئولان، دست كم 4000 هيئت، تكيه و حسينيه مستقر در كربلا وظيفه اطعام و اسكان مجاني زائران را بر عهده گرفته اند.»
حدود 9 ميليون تن از زائران شركت كننده در اربعين حسيني عراقي هستند و بقيه زائران از كشورهاي مختلف جهان به عراق رفته اند. به نوشته روزنامه الحيات شهرونداني از آمريكا، كانادا و سوئيس نيز در مراسم اربعين حضور يافتند.
خبرگزاري رويتر در گزارشي از حضور مؤسسات خيريه آمريكايي و كانادايي در كربلا براي جمع آوري كمك هاي مردمي به سود كودكان بي سرپرست و يتيم عراقي كه در جريان بمب گذاري هاي هشت سال بعد از سقوط صدام، والدين خود را از دست داده اند، خبر داد.
به نوشته رويتر، «مايكل سايمونز» مدير چند شركت كانادايي فعال در عراق، به هزاران زائر شيعه عراقي پيوسته است تا از آنها براي كمك به كودكان بي سرپرست پول بگيرد. البته با توجه به بي اعتمادي مردم به آمريكايي ها و نيز كارنامه سياه آنان در اينگونه امور، بعيد است مؤسسات مذكور بتوانند در قالب خيريه از زائران حسيني كمك جمع آوري كنند.
انفجارهاي تروريستي
كربلا روز اربعين را در آرامش به سر برد اما يك روز قبل از آن يعني دوشنبه 19 صفر وقوع سه انفجار پياپي عزاداران حسيني را به خاك و خون كشيد.
اين حملات تروريستي كه هر سه از طريق خودروهاي بمب گذاري شده صورت گرفت، 34 شهيد و 191 مجروح برجاي گذاشت.
«نصيف جاسم» نايب رئيس استانداري كربلا اظهار داشت: «دو انفجار ساعت 8 و 30 دقيقه به وقت محلي و انفجار سوم 30 دقيقه بعد رخ داد.»
وي خاطرنشان كرد: دو انفجار نخست كه زوار حرم امام حسين(ع) را هدف گرفت، در پايانه اتوبوسراني منطقه «الابراهيمي» واقع در 20كيلومتري شرق كربلا رخ داد.
به عقيده تحليل گران مسائل امنيتي، دولت آمريكا با هدف تمديد قرارداد امنيتي براي ادامه اشغال عراق، اين انفجارها را سازماندهي و هدايت مي كند. خبر مخالفت نوري مالكي نخست وزير عراق با تمديد اين قرارداد گزاره پيشين را تكميل مي كند. ضمن اينكه جنس انفجارها، يعني استفاده از تجهيزات كنترل از راه دور و نيز عبور دادن خودروها از گيت هاي امنيتي، احتمال دست داشتن نيروهاي اطلاعاتي و امنيتي اشغالگران در اين حملات تروريستي را تقويت كرده است. چندي پيش يك روزنامه انگليسي سند معتبري درباره همكاري لجستيكي و اطلاعاتي آمريكا با تروريست هاي حاضر در عراق را منتشر كرد.

 



پس لرزه هاي انقلاب تونس در قاهره تظاهركنندگان مصري : آقاي مبارك ! بن علي منتظر توست

به رغم حضور گسترده پليس در خيابان ها، هزاران تظاهركننده مصري با الهام گرفتن از انقلاب مردمي تونس با تجمع مقابل دادگاه «ديوان عالي» مصر، شعار «مرگ بر مبارك» و «بن علي در جده منتظر توست» سر دادند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، در مركز (قاهره پايتخت مصر) تظاهركنندگان موفق شدند با پشت سر گذاشتن موانع امنيتي، خود را به مقر ساختمان دادگاه ديوان عالي مصر برسانند و شعار «يسقط مبارك» (مرگ بر مبارك) را سر دهند.
تظاهركنندگان پلاكارد بزرگي به همراه داشتند كه بر روي آن نوشته شده بود: «تونس راه حل اصلي بحران مصر است» كه اشاره آنها به انقلاب مردمي در اين كشور است كه باعث فرار ديكتاتور مادام العمر «زين العابدين بن علي» شد.در اين تظاهرات كه از سوي هزاران نفر از نيروهاي امنيتي و پليس كنترل مي شد، تظاهركنندگان كه در مسيرهاي مختلفي در مركز قاهره در حركت بودند، شعار مبارك «هواپيما در انتظار توست» (در اشاره به فرار بن علي با هواپيما به جده) و مصر كمتر از تونس نيست، را سر دادند.
شاهدان عيني نيز گفتند كه تعدادي از تظاهركنندگان براي به آتش كشيدن مقر حزب حاكم در ساحل نيل شتافتند اما با حفاظت شديدي كه از سوي پليس و نيروهاي امنيتي از اين ساختمان مي شد، نتوانستند به آن نزديك شوند و با نيروهاي ضد شورش درگير شدند.
دولت مصر در اقدامي پيشگيرانه، تمامي خيابان هاي مركزي شهر قاهره را كه در آن وزارتخانه ها و ادارات دولتي قرار داشت را بست و نيروهاي امنيتي و پليس را در آن مستقر كرد.
گزارش خبرنگار فرانس پرس حاكي است سه هزار نفر از تظاهركنندگان در ميدان «مصطفي محمود» در محله المهندسين (غرب قاهره) تجمع كرده و شعار مي دادند مصر هم مي تواند پيراهن تونس را بپوشد و مبارك «گمشو برو».
همچنين در دو محله «اللعراء» و «ميت عقبه» (از محلات فقيرنشين پرجمعيت قاهره) تظاهركنندگان شعار «اي زين العابدين»، اكنون نوبت كيست، و «اي مبارك، هواپيما در انتظار توست» را به همراه شعار «مرگ بر مبارك» سر دادند.
گزارش هاي دريافتي حاكي است، در بسياري از شهرهاي بزرگ مصر از جمله اسكندريه، اسماعيليه، اسيوط، المنصور و ... تظاهرات مشابهي برگزار و تظاهركنندگان با الهام از انقلاب تونس، خواستار سرنگوني مبارك 82 ساله شدند.گفته مي شود كه پليس در چند نقطه با تظاهركنندگان درگير شده است.

 



رئيس جمهور پرتغال 5 سال ديگر در مقام خود ماند

رئيس جمهور پرتغال با پيروزي قاطع در انتخابات سراسري اين كشور در مقام خود ابقا شد.
به گزارش خبرگزاري ها، «كاواكو سيلوا»، اقتصاددان 71 ساله پرتغالي با كسب اكثريت آرا در انتخابات رياست جمهوري اين كشور براي پنج سال ديگر در مقام خود ابقا شد.
«سيلوا» به عنوان نماينده راست گراي ميانه توانست در اين انتخابات نزديك به 60 درصد آرا را از آن خود كند.
رئيس جمهور پرتغال پس از اعلام نتايج انتخابات اعلام كرد مبارزه با بحران اقتصادي را به عنوان اصلي ترين چالش كشور قرار داده و براي ريشه كن كردن بيكاري و پرداخت بدهي ها تمام تلاش خود را انجام خواهد داد. گفتني است پست رياست جمهوري در پرتغال يك مقام اجرايي محسوب نمي شود اما با اين حال رئيس جمهور مي تواند بالاترين پست اجرايي كشور يعني نخست وزير را بركنار كند. رئيس جمهور حتي قادر به منحل كردن پارلمان پرتغال نيز است.
يادآور مي شود:«خوزه سوكراتس» نخست وزير پرتغال به دليل عملكرد ضعيفش در حل بحران اقتصادي در معرض خطر بركناري قرار دارد.
بسياري از سياسيون اين كشور از هم اكنون بركناري وي را پيش بيني مي كنند.

 



35 كشته و 150 مجروح حاصل عمليات تروريستي در يك فرودگاه مسكو

سرويس خارجي -
بر اثر حمله دو عامل انتحاري به فرودگاه «دوموددوو» مسكو 35 نفر كشته و 150 نفر ديگر زخمي شدند.
به گزارش ايسنا به نقل از مقامات امنيتي روسيه اين عمليات انتحاري در محل بار مسافران و در شرايطي روي داد كه مسافران يكي از پروازهاي ورودي در يكي از سالن ها در حال دريافت چمدان هايشان بودند.
مسئولان امنيتي روسيه دستور تعطيل شدن فرودگاه را داده و از كاركنان خواستند تا فرودگاه را ترك كرده و به منزلشان بروند. هر چند ساعاتي بعد، فعاليت هاي فرودگاه تحت تدابير شديد امنيتي از سر گرفته شد.مقامات همچنين به دليل احتمال وقوع انفجارهاي تروريستي در ديگر مناطق مسكو وضعيت فوق العاده در اين شهر اعلام كردند.
اين دومين بار در هفت سال اخير است كه فرودگاه «دوموددوو» با حمله تروريستي مواجه مي شود.
«ديميتري مدودف»، رئيس جمهور روسيه كه قرار بود به سوئيس برود و در مجمع جهاني اقتصاد در شهر داووس سخنراني كند، به علت اين انفجار انتحاري سفر خود را لغو كرد. وي اعلام كرد كه به دنبال بررسي كامل حادثه و مجازات عاملان اين بمب گذاري است. رئيس جمهور روسيه همچنين نشست فوق العاده اي را با مقامات امور ارشد امنيتي براي بررسي شرايط امنيتي اين كشور برگزار كرد.
به گفته يك مقام روسي، در ميان كشته شدگان دو شهروند انگليسي نيز وجوددارند.
اين عمليات انتحاري روند مقابله با تنش هاي فزاينده ملي گراها در روسيه را به چالش كشيده است. پيش از اين شبه نظاميان قفقاز شمالي تهديد كرده بودند كه به اهداف اقتصادي و ديگر اهداف در شهرهاي روسيه پيش از انتخابات پارلماني در سال جاري و همچنين انتخابات رياست جمهوري در سال 2011 در روسيه حمله خواهند كرد.گسترش خشونت ها در قفقاز شمالي نيز باعث شده است كه شبه نظاميان ملي گرا در روسيه فعاليت خود را گسترش دهند. با وجود اين، هنوز فرد يا گروهي مسئوليت اين حمله تروريستي را به عهده نگرفته است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14