(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 6 بهمن 1389- شماره 19849

دانستني هايي درباره هپاتيت
فريب تبليغات جراحي با ليزر را نخوريد
غذاخوردن پشت كامپيوتر شما را چاق مي كند
دلايل سرطانزا بودن آلودگي هوا
چگونه آفت دهان را درمان كنيم؟
ظهور ويروس HIV در بدن تا 6 ماه طول مي كشد
ديابت و افسردگي تركيبي كشنده در زنان
استفاده از نور خورشيد حتي در شب
دختر مي خواهيد سبزي و ميوه بخوريد
شكستن قولنج در جواني؛ در رفتگي مفاصل در سالمندي
داستان شگفت انگيز يك پزشك
معجزه گروه خوني
خشونت طلبي هم ژنتيكي است
براي بهبود ديابت و فشارخون شيرشتر بنوشيد



دانستني هايي درباره هپاتيت

هپاتيت كلمه اي است با ريشه لاتين، به معناي التهاب كبد. اين بيماري انواع مختلفي داشته كه شيوه سرايت و انتقال آنها هم متفاوت است. اهميت اين بيماري از آن روست كه به دليل بي توجهي، افراد زيادي به اين بيماري دچار شده و ممكن است با عوارض جبران ناپذيري روبه رو شوند.
«هپاتيت علل مختلفي دارد. يكي از انواع آن هپاتيت بر اثر زياده روي در مصرف الكل پديد مي آيد و به همين دليل در غرب يكي از شايع ترين انواع هپاتيت است.
نوع ديگري از هپاتيت كه بتازگي شايع شده و در گذشته شناخته شده نبود، هپاتيت ناشي از چربي است. به اين معني كه با تجمع و رسوب چربي در كبد، فرد، ابتدا دچار كبد چرب مي شود. البته گفتني است بيشتر افراد چاق و داراي اضافه وزن يا افراد ديابتي با اين مشكل روبه رو هستند، اما زماني كه اين بيماري پيشرفت كند، باعث التهاب كبد شده كه به آن هپاتيت چربي مي گويند.
هپاتيت هاي ويروسي
آنچه در جامعه به عنوان هپاتيت شناخته مي شود، همين هپاتيت هاي ويروسي هستند. در اين موارد، برخي ويروس ها سبب ايجاد التهاب در كبد مي شوند.
هپاتيت هاي ويروسي سير حادي دارند به اين معني كه بيمار بسرعت دچار التهاب كبد مي شود و با علائمي همچون تهوع، استفراغ و درد شكم (در قسمت كبد، بالا و سمت راست شكم) و زردي درگير خواهد بود.
هپاتيت A
ويروس اين نوع هپاتيت از راه دهان وارد بدن شده و از طريق مدفوع دفع مي شود. بنابراين رعايت نكردن بهداشت يا استفاده از آب و ظروف آلوده، از راه هاي انتقال اين بيماري هستند. البته سير هپاتيت A از ديگر انواع هپاتيت هاي ويروسي سريع تر است. در اين نوع هپاتيت تب نيز اندكي شديدتر خواهد بود.
البته فقط با اين علائم نمي توان هپاتيت را تشخيص داد، بلكه بايد آزمايش هاي لازم صورت گيرد تا به طور قطع بيماري تاييد شود. بايد توجه داشت اين نوع بيماري هيچ گاه مزمن نشده و آينده بيمار را تحت تاثير قرار نمي دهد.
هپاتيت B
اين نوع هپاتيت تا همين اواخر مهم ترين دليل سيروز (نارسايي كبد) بوده است. همچنين اين حالت مي تواند دليلي براي سرطان كبد نيز باشد و در نهايت شيوع زياد آن در كشور باعث مي شود اهميت ويژه اي به هپاتيت B داده شود. به همين دلايل واكسيناسيون اين بيماري در ايران مورد توجه قرار گرفته است.
هپاتيت B برخلاف هپاتيت A از طريق تماس هاي معمولي و ظروف و... منتقل نمي شود. بلكه ترشحات و خون آلوده از جمله دلايل انتقال اين بيماري هستند. علاوه بر اين موارد تماس جنسي و انتقال از مادر به كودك در دوران بارداري نيز از ديگر دلايل انتقال بيماري است. به طور معمول اگر فرد جوان باشد، تظاهرات بيماري در او بروز مي كند. درصد زيادي از اين افراد هم به سمت هپاتيت شديد مي روند؛ يعني كبد در مقطعي قادر به كاركردن نيست و حتي ممكن است درصدي از افراد دچار كماي كبدي شوند، ولي برخي افراد مانند نوزادان، افراد مسن يا افراد جواني كه سيستم ايمني ضعيفي دارند، حالت شديد را نشان نداده و ممكن است به آن توجهي نكنند. اين افراد هم در صورت درمان به موقع، بهبود مي يابند ولي ويروس در بدنشان باقي مي ماند.
درصد زيادي از كساني كه ويروس هپاتيت B در بدنشان باقي مي ماند تا آخر عمر ويروس را داشته اما هيچ مشكلي ندارند، ولي مي توانند آن را به ديگران منتقل كنند. در بدن برخي از اين افراد نيز ممكن است پس از سال ها ويروس فعال شده و دوباره علائمي را نشان دهد. اما خوشبختانه هم در مرحله حاد و هم در مرحله مزمن، داروهايي براي اين بيماران وجود دارد.
همچنين بارها مشاهده شده است فردي هپاتيت دارد اما بيماري اش فعال نيست؛ يعني تنها با آزمايش مشخص مي شود كه ويروس هپاتيت در بدنش وجود دارد. پس تا زماني كه ويروس در بدن فعال نشود، نه دارو لازم است و نه خطري فرد را تهديد مي كند. بنابراين خوب است مردم بدانند اگر ويروس هپاتيت در بدنشان وجود داشت، لزوماً به معناي وجود مشكل نيست. فقط بايد تحت نظر پزشك بوده و هر 6 ماه تا 1 سال آزمايش هاي لازم را انجام داد.
هپاتيت C
شيوه انتقال هپاتيت C نيز مانند هپاتيتB است اين دو نوع هپاتيت اندكي با هم تفاوت دارند. يعني اگر كسي همسرش دچار هپاتيت B باشد، خودش نيز به احتمال زياد بيماري را خواهد گرفت. اما هپاتيت C كمتر به اين شكل است؛ يعني انتقال آن كندتر است. اما افراد به ندرت در برابر اين نوع هپاتيت ايمن مي شوند چون سيستم ايمني نمي تواند به خوبي ويروس را شناسايي كرده و از بين ببرد. اين نوع هپاتيت بيشتر از هپاتيت B مزمن مي شود ولي انتقال اين نوع هپاتيت كمتر از نوع B است.

 



فريب تبليغات جراحي با ليزر را نخوريد

يك جراح زيبايي با هشدار نسبت به عوارض ناشي از جراحي زيبايي بيني با ليزر گفت: جراحي زيبايي بيني با ليزر در هيچ كجاي دنيا صحت ندارد.
دكتر سيد عليرضا مصباحي، جراح و متخصص گوش و حلق و بيني در گفت وگو با ايسنا گفت: ليزر در پزشكي از كاربردهاي گوناگوني برخوردار است و براساس نظر پزشك، در زمينه جراحي بيني، آندوسكوپي سينوس، تومورهاي بيني و سينوس، ضايعات خوش خيم و بدخيم بيني به عنوان ابزار كمكي استفاده مي شود.
وي تأكيد كرد: برخلاف تصور عموم ليزر در جراحي زيبايي بيني به عنوان روش جراحي خاص جايگاهي ندارد و تبليغات مبني بر جراحي بيني با ليزر كذب بوده و مي تواند عوارض خطرناكي به دنبال داشته باشد.
اين جراح زيبايي درباره عوارض ناشي از جراحي زيبايي بيني با ليزر گفت: ليزر در طولاني مدت مي تواند باعث بروز انواع سرطان پوست شود. ضمن اين كه ممكن است عوارضي ناشناخته به دنبال داشته باشد كه در آينده بروز كند. بنابراين هرچه بدن با مواد شيميايي و اشعه ليزر، گاما و ايكس كمتر تماس داشته باشد، احتمال ايجاد مشكل نيز كمتر خواهد بود.
وي در پايان تأكيد كرد: استفاده از ليزر در جراحي زيبايي بيني حتي يك گزارش هم در كتب و مراجع معتبر علمي نداشته است. بنابراين به بيماران هشدار داده مي شود نسبت به انجام جراحي هاي زيبايي دقت نظر و آگاهي بيشتر داشته باشند.

 



غذاخوردن پشت كامپيوتر شما را چاق مي كند

محققان متوجه شدند افرادي كه پشت كامپيوتر يا درحال تماشاي تلويزيون غذا مي خورند بيشتر از ديگران به چاقي مبتلا مي شوند.
بسياري از ما ممكن است زماني كه مشغول كار با كامپيوتر هستيم غذا بخوريم اما اين كار باعث افزايش اشتهاي شما مي شود.
دانشمندان با انجام تحقيقاتي روي 44 زن و مرد متوجه شدند افرادي كه درحال بازي با كامپيوتر يا تماشاي تلويزيون غذا مي خورند نسبت به ديگران بيشتر غذا مي خورند و علاوه بر آن نيم ساعت بعد از پايان غذا باز هم ممكن است احساس گرسنگي كنند. به اعتقاد آنها اين كار باعث مي شود تمركز ما در هنگام غذاخوردن دچار مشكل شود و كمتر از ديگران به ياد بياوريم چه ميزان غذا خورده ايم.
جفري برانستروم از دانشگاه بريستول دراين باره گفت: حافظه نقش مهمي در ميزان غذاخوردن ما دارد. اگر ما به ياد نياوريم درگذشته چه غذاهايي خورديم ممكن است زودتر از ديگران احساس گرسنگي كنيم و فاصله بين وعده هاي غذايي ما كوتاهتر شود. حتي كاركردن درپشت كامپيوتر روي ميزان ميان وعده هايي كه ما در طول روز مصرف مي كنيم تاثير مي گذارد. براي مثال دانشمندان متوجه شدند مردم درحالي كه به صفحه مانيتور خيره شده اند نزديك به 250 كالري شكلات، بيسكوئيت يا مانند آن مصرف مي كنند، اما افرادي كه فقط تمركز خود را به غذاخوردن معطوف كرده اند حداكثر نصف اين ميزان كالري وارد بدن خود مي كنند. تمام اين مطالعات نشان مي دهد حافظه و تمركز نقش مهمي روي ميزان غذاخوردن ما دارد.دكتر برانستروم دراين باره گفت: فقط تلويزيون و كامپيوتر نيستند كه روي اشتهاي شما تاثيرگذار هستند. حتي زماني كه شما حين غذاخوردن با دوستان يا اعضاي خانواده خود صحبت مي كنيد، تمركز شما روي غذاخوردن كاهش پيدا مي كند و به اين ترتيب بازهم ممكن است بيش از حد معمول كالري وارد بدن خود كنيد.
شايد يكي از مهمترين عوامل گسترش چاقي در جهان زندگي پرمشغله و شلوغي است كه ما امروز داريم. براي مثال كودكان نزديك به يك چهارم از مجموع كارهايي را كه در روز دريافت مي كنند در مقابل تلويزيون است.

 



دلايل سرطانزا بودن آلودگي هوا

بروز بيماري هاي ناشي از آلودگي هوا تنها منحصر به تنگي نفس و سرگيجه نيست زيرا افزايش آلودگي هوا با ايجاد تغييراتي در ژنها در دراز مدت مي تواند منجر به بروز و شيوع سرطان شود.
دكتر محمد اسماعيل اكبري سرطان را سومين عامل مرگ و مير دركشور نام برد و افزود: علل بروز اين بيماري روز به روز درحال تزايد است به گونه اي كه طبق تحقيقات سازمان ملل در 10سال آينده تعداد مبتلايان به اين بيماري به دو برابر ميزان فعلي مي رسد.
وي به شيوع بيماري سرطان بر اثر افزايش آلودگي هوا اشاره كرد و اظهار داشت: بروز اين بيماري ناشي از آلودگيها وابسته به ژن است.
رئيس مركز تحقيقات سرطان با تاكيد بر اينكه بروز بيماري هاي ناشي از افزايش آلودگي هوا تنها منحصر به تنگي نفس و سرگيجه نمي شود، توضيح داد: زماني كه آلودگي هوا افزايش مي يابد، اين آلودگي ها بر روي سلولها مي نشيند كه عكس العمل سلولها را درپي دارد. اين امر سبب تغييرات سلولي مي شود كه به دنبال آن تحريكاتي در ژنها و سلول پروتئيني P53 ايجاد مي شود.
وي با بيان اينكه پروتئين P53 به پروتئين «توموري» نيز معروف است به مهر گفت: اين پـروتئين وظيفه تنظيم كننده چرخه سلولي را بر عهده دارد و درموجودات پرسلولي كه سلولها توانايي تقسيم را دارند مانع از تكثيربي رويه سلولها مي شوند. به عبارت ديگر يك نگهدارنده ژنوم از جهشها محسوب مي شوند.
اكبري با تاكيد براينكه اين تغييرات در دراز مدت مي تواند منجر به بروز سرطان در انسانها شود، يادآور شد: كوچكترين تغيير در سلولها باعث بروز و شيوع سرطانها مي شود كه آلودگي هوا مي تواند يكي از عوامل بروز اين بيماري درجوامع باشد.

 



چگونه آفت دهان را درمان كنيم؟

آفت، زخم هاي كوچكي در داخل و اطراف دهان است كه اغلب در پي آسيب بافت هاي حساس اين منطقه بروز مي كند.
انستيتو بهداشت عمومي نمورس چندين راه كار را براي كاهش درد و ناراحتي ناشي از زخم هاي آفت توصيه مي كند.
به گزارش سايت اينترنتي هلت ديلي نيوز، از تركيب آب اكسيژنه و گليسيرين براي تميز كردن و پوشش دادن آفت ها استفاده كنيد. مراقب باشيد كه اين تركيب را هرگز نخوريد. همچنين مي توانيد از داروهاي جايگزين كه نياز به نسخه پزشك ندارند و براي درمان آفت توصيه شده اند. استفاده كنيد.
محتواي اين داروها اغلب شامل منتول، اكاليپتوس و بنزوكائين هستند. در مواردي كه اين زخم ها شديد بوده و با شيوه هاي فوق درمان نشوند، مي توانيد براي دريافت داروي مناسب از پزشك متخصص كمك بگيريد.

 



ظهور ويروس HIV در بدن تا 6 ماه طول مي كشد

رئيس مركز تحقيقات ايدز ايران با بيان اينكه ابتلا به ويروس مولد ايدز فقط از طريق آزمايش خون مشخص مي شود، تصريح كرد: از زمان ورود ويروس به بدن تا زماني كه شواهد آزمايشگاهي ظاهر شود، ممكن است فاصله زماني بين دو هفته تا 6 ماه طول بكشد.
دكتر مينو محرز در گفت وگو با «شهر» دراين باره اظهار داشت: دراين دوران كه به آن دوره پنجره مي گويند، شخص آلوده بوده و مي تواند ديگران را نيز آلوده كند، ولي ممكن است هيچ يك از علايم باليني و آزمايشگاهي متداول را در خود بروز ندهد.
وي خاطرنشان كرد: نكته بسيار مهمي كه نبايد فراموش شود، اين است كه فرد طي اين 6 ماه نبايد خود و ديگران را در معرض رفتار پرخطر قرار دهد.
محرز در توضيح «دوره پنجره» گفت: براي اينكه آنتي بادي ساخته شده توسط سيستم ايمني بدن در برابر HIV به حدي برسد كه با تست هاي آزمايشگاهي قابل اندازه گيري باشد، زمان مي برد كه اين مدت از فردي به فرد ديگر متفاوت است و به آن دوره پنجره مي گويند.
وي افزود: اغلب افراد طي 2 تا 8 هفته (بطور متوسط 25 روز) ميزان قابل ارزيابي آنتي بادي را توليد مي كنند؛ درعين حال احتمال اينكه توليد ميزان آنتي بادي قابل ارزيابي آزمايشگاهي براي فردي مدت زمان بيشتري ببرد، وجود دارد.اين متخصص بيماري هاي عفوني گفت: براين اساس اگر تست اوليه منفي HIV طي 3 ماه پس از تماس احتمالي باشد، تكرار تست بعداز 3 ماه از تماس احتمالي براي رد موارد منفي كاذب بايد انجام شود.وي افزود: تست 97 درصد افراد طي 3 ماه پس از آلودگي مثبت مي شود و در موارد نادر ممكن است مثبت شدن تست HIV تا 6 ماه بطول انجامد.
محرز درباره تفاوت ايدز با عفونت HIV نيز گفت: از زماني كه فرد به ويروس HIV مبتلا مي شود تا شروع بيماري ايدز، ممكن است بيش از 10 سال طول بكشد؛ در اين مدت فرد در ظاهر سالم بوده و مي تواند به كار و فعاليت خود ادامه دهد، ولي احتمال انتقال ويروس به ديگران وجود دارد، بنابراين ابتلا به HIV از ظاهر فرد مشخص نمي شود.
ايدز درمان ندارد
وي در پاسخ به اين پرسش كه «آيا ايدز درمان دارد يا خير؟» گفت: درحال حاضر درمان قطعي كه ويروس HIV را از بين ببرد، وجود ندارد، اما درمان هاي موجود مي توانند طول عمر بيمار را افزايش داده و كيفيت زندگي او را بهتر كند.
رئيس مركز تحقيقات ايدز ايران با بيان اينكه «در برابر گسترش ايدز هريك از ما مي توانيم نقشي هرچند كوچك، اما موثر داشته باشيم»، تصريح كرد: براي نمونه بايد به خاطر داشت كه انگ و تبعيض مانع دسترسي افراد به خدمات پيشگيري و درمان HIV ايدز مي شود.
وي همچنين به اين نكته اشاره كرد كه عفونت هاي جديد HIV در 10 سال گذشته درحالي در برخي كشورها تا 20 درصد و در 15 كشور كه شيوع HIV بالا دارد، تا 25 درصد كاهش نشان داده است كه بررسي ها از داشتن روابط جنسي ايمن درميان اين گروه بويژه جوانان حكايت دارد، اما متأسفانه در كشور ما بدليل ناآگاهي و مشكلات اطلاع رساني شفاف و مناسب با موج سوم ايدز از طريق رابطه جنسي درحال دست و پنجه نرم كردن هستيم.
به گفته محرز، دراين مراكز علاوه بر آموزش، مشاوره و ارايه وسايل پيشگيري، آزمايش HIV بصورت رايگان با حفظ رازداري انجام شده و افراد مبتلا يا بيمار تحت مراقبت درمان قرار مي گيرند.
وي عنوان كرد: اگر فردي از ابتلاي خود يا همسرش به HIV نگران است، مي تواند به مراكز مشاوره بيماري هاي رفتاري مراجعه و خدمات اين مراكز را دريافت كند.
اين متخصص بيماري هاي عفوني درباره اين كه «چگونه مي توان در برابر ابتلا به HIV از خود محافظت كرد؟» بر خويشتن داري در زمان تجرد، وفاداري به همسر، خودداري از مصرف موادمخدر و روانگردان، خودداري از مصرف تزريقي مواد، استفاده نكردن از وسايل تيز و برنده مانند تيغ اصلاح، سوزن خالكوبي، وسايل تزريق و... بصورت مشترك تاكيد كرد و افزود: بايد با تقويت عزت نفس و مهارت هاي زندگي در جوانان، آنها را در برابر ايدز مصون كنيم و توجه داشت كه مصرف مواد روانگردان و الكل زمينه ساز خطر ابتلا به HIV است.
محرز اذعان كرد: در يك كلام، آنچه ما را در معرض ابتلا به ايدز قرار مي دهد، رفتارهاي ماست نه زندگي در كنار افراد مبتلا.

 



ديابت و افسردگي تركيبي كشنده در زنان

پزشكان هشدار دادند زناني كه همزمان به ديابت و افسردگي مبتلا هستند بيشتر در معرض خطر مرگ و مير بويژه در اثر ابتلا به بيماريهاي قلبي قرار دارند.
اين پزشكان مي گويند: در واقع خطر مرگ و مير در زناني كه همزمان به هر دو بيماري مبتلا هستند تا دو برابر افزايش پيدا مي كند.
دكتر فرانك بي هيو، استاد دانشكده پزشكي هاروارد در اين باره خاطرنشان كرد: وقتي فردي به هر دو بيماري ديابت و افسردگي دچار باشد در واقع در يك چرخه خطرناك قرار مي گيرد. چون افراد ديابتي بيشتر مستعد ابتلا به افسردگي هستند و علت آن يك استرس رواني بلندمدت ناشي از ابتلا به ديابت است. از سوي ديگر افراد ديابتي كه افسرده هم هستند كمتر از خود مراقبت مي كنند و نمي توانند به طور مؤثر مشكلات ناشي از ديابت را در خود كنترل و محدود سازند.به گزارش هفته نامه بلومبرگ، ديابت نوع دوم و افسردگي هر دو معمولا با الگوي زندگي ناسالم مثل سيگار كشيدن، رژيم غذايي ناسالم و عدم ورزش و تحرك كافي بدني مرتبط است. بعلاوه افسردگي ممكن است تغييراتي در سيستم عصبي مغز ايجاد كند كه به شدت روي قلب تأثير نامطلوب مي گذارد.اين يافته در مجله آرشيو روانپزشكي عمومي منتشر شده است.

 



استفاده از نور خورشيد حتي در شب

يك شركت توليدكننده پانلهاي خورشيدي چتر آفتابي ويژه اي را عرضه كرده است كه مي تواند انرژي خورشيد را در طول روز ذخيره كرده و در طول شب انرژي لازم براي روشنايي حياط را تأمين كند.
به گزارش مهر، با نزديك شدن به ماههاي پاياني زمستان و فرارسيدن بهار بسياري از خانواده ها چترهاي آفتابي را دوباره به حياط و باغچه خانه مي آورند و در طول روز در فضاي باز منزل استراحت مي كنند.
به همين منظور، شركت «سان انرژي»، توليدكننده پانلهاي خورشيدي كوچك نوعي چتر آفتابي را توليد كرده است كه Sunenergy Solar powered Umbrella نام دارد.
اين چتر خورشيدي ظاهري شبيه به چترهاي آفتابي معمولي بزرگ به ارتفاع 5/2متر و قطر تقريباً 8/2متر است. پارچه اين چتر به رنگ خاكستري بوده و در برابر بارش باران ضد آب است.
طرف فوقاني پارچه اين چتر پوشيده از پانلهاي خورشيدي فتوولتائيك است كه مي توانند گرماي آفتاب را به انرژي الكتريكي تبديل كنند. انرژي توليد شده توسط اين پانلها براي تأمين انرژي 24 لامپ «ال.اي.دي» (ديود ساطع كننده نور) كافي است. براساس گزارش پونتو انفورماتيك، اين لامپها مي توانند به مدت 4ساعت در طول شب، روشنايي حياط را مشابه نور آفتاب تأمين كنند.اين لامپها همانند چراغهاي معمولي كليد روشن و خاموش دارند. اين چتر به قيمت 99/109 دلار در روي سايت آمازون به فروش مي رسد.

 



دختر مي خواهيد سبزي و ميوه بخوريد

پزشكان هلندي ادعا كرده اند مادراني كه تمايل دارند صاحب فرزند دختر شوند، مي توانند با گنجاندن ميوه و سبزي زياد در رژيم غذايي شان به آرزوي خود دست پيدا كنند.
اين پزشكان دريافته اند كه مصرف غذاهايي كه منابع غني از دو ماده معدني كلسيم و منگنز هستند مثل سبزيجات سبز رنگ پيش از باردار شدن، احتمال به دنيا آوردن فرزند دختر را افزايش مي دهد.
اين متخصصان با مطالعه روي گروهي از زنان داوطلب متوجه شدند كه با دنبال كردن اين رژيم غذايي، 80درصد از آنها فرزند دختر بدنيا آوردند. از سوي ديگر زناني كه بيشتر از خوراكي هاي حاوي پتاسيم و سديم مثل موز و سيب زميني استفاده كرده بودند، احتمال پسرزايي بيشتري داشتند البته اين مورد دوم هنوز به طور جداگانه مورد آزمايش قرار نگرفته است.
اين متخصصان معتقدند كه دنبال كردن يك رژيم غذايي خاص و درست به زوج هاي جوا ن كمك مي كند كه جنسيت كودك خود را تا حد زيادي تعيين كنند.
به گزارش روزنامه ديلي ميل، اين رژيم غذايي بايد چندين هفته پيش از بارداري به كار گرفته شود. اين متخصصان براي دستيابي به نتايج فوق مدت 5 سال روي 172 زوج آزمايش كردند كه تمايل داشتند فرزند دختر داشته باشند.
اين يافته در مجله زيست پزشكي توليدمثلي منتشر شده است.

 



شكستن قولنج در جواني؛ در رفتگي مفاصل در سالمندي

شكستن قولنج در جواني منجر به در رفتگي هاي متعدد مفاصل در سالمندي مي شود.
سيدمجيد هراتي در گفت وگو با فارس گفت: در زمان شكستن قولنج فشار منفي بر روي مفاصل ايجاد مي شود كه اين فرآيند به دليل تبديل مايع به گاز در مفاصل است كه با صداي «پك» خاصي همراه است و در صورت تكرار به علت فشاري كه به مفاصل وارد مي شود به مرور زمان باعث التهاب و متعاقبا درد و تورم درمفاصل مي شود.
اين فيزيوتراپيست تصريح كرد: شكستن قولنج در جواني و تكرار آن باعث مي شود سالمندان در سنين كهولت به دليل شروع تغييرات تخريبي در بافت هاي مفاصلشان بيشترين ضرر و زيان را از اين لحاظ احساس كنند و عمده ترين معضل شكستن قولنج در جواني در رفتگي هاي متعدد مفاصل در سالمندي است.
هراتي در پاسخ به اين پرسش كه براي تقويت و درمان عارضه عادت شكستن قولنج در افراد بايد چه مواردي رعايت و انجام گيرد، اظهارداشت: بهترين توصيه به افرادي كه عادت به شكستن قولنج دارند ترك اين عادت است و در مراحل بعد نيز براي تقويت اين مفاصل بايد ورزش هاي تقويت عضلات خم كننده را با وسايل لاستيكي و فنر كف دست انجام دهند.
وي خاطرنشان كرد: افراد براي تقويت عضلات پشتي كمر و ستون فقرات نيز بايد روزانه در نوبت هاي مختلف به صورت مكرر كتف هاي خود را به عقب و شانه هاي خود را نيز به كتف ها نزديك كنند تا با انجام اين نرمش هاي ورزشي بتوانند مفاصل ضعيف شده خود را تقويت كنند.

 



داستان شگفت انگيز يك پزشك

«شواليه جكسون» پزشك آمريكايي با ابداع تكنيكهاي پيشرفته اندوسكوپي در اواخر قرن 19 و اوايل قرن 20 موفق شد جان هزاران بيماري را كه اشياي مختلف را بلعيده بودند نجات دهد و بيش از دو هزار شيء خارج شده از بدن بيماران خود را در كلكسيوني كه امروز در موزه نگهداري مي شود، جمع آوري كند.
به گزارش مهر، در كتابهاي تاريخ پزشكي، «شواليه جكسون» (Chevalier Jackson) به عنوان يكي از بزرگترين پيشگامان در عرصه تصويربرداري از داخل بدن به ويژه ريه و معده شناخته مي شود.
اين پزشك سرشناس در سال 1958 درگذشت اما اكنون تصاوير و تحقيقاتي كه وي در طول حيات حرفه اي خود انجام داده است در كتابي با عنوان «بلعيدن» (Swallow) اثر «مري كاپلو» احيا شده است.
اين كتاب داستان زندگي اين پزشك را روايت كرده و تصاوير بيش از دو هزار شيء را كه از راه بلعيدن يا بوئيدن وارد بدن بيماران «شواليه جكسون» شده و اين پزشك آنها را خارج كرده بود، نشان مي دهد.
اين پزشك حنجره شناس در طول دوران فعاليت حرفه اي خود در اواخر قرن 19 و نيمه نخست قرن 20 به ويژه به بسياري از كودكاني كه اشيايي را بلعيده يا از راه بيني آنها را وارد ريه كرده بودند، كمك كرد كه دوباره بتوانند به طور طبيعي آب و غذا بخورند و نفس بكشند.
وي نيمي از اشيايي را كه از داخل بدن بيماران خود خارج كرده بود، جمع آوري كرد كه از جمله آنها مي توان به ميخ و پيچ، يك كليد رادياتور، دندان، دوربين مينياتوري، زنجير، سنجاق قفلي، سكه و حتي يك مدال كه رويش نوشته بود: «مرا براي خوش شانسي با خود داشته باش!» اشاره كرد.
جكسون اين اشياء را از داخل بدن مردمي جمع آوري كرده بود كه از درد به خود مي پيچيدند و با يك بيهوشي مختصر و حتي بدون بيهوشي جراحي مي شدند.
وي در تمام دوران زندگي خود با وسواس اين اشياء را از بدن بيماران خارج و جمع آوري مي كرد.
جكسون يك صنعتگر، يك نابغه مكانيك، يك انسانگرا و يك رياضت كش بود كه بسياري از همكارانش از وي به عنوان يك آدم گوشه گير و سرد ياد مي كردند.
وي هزاران ساعت از زمان خود را صرف شكستن بادام با انبرك مي كرد تا ياد بگيرد كه دقيقا چه فشاري را بايد به انبرك وارد كند تا مغز آن آسيب نبيند همچنين به طور مداوم سگها و ماكتهاي انساني را جراحي مي كرد تا بتواند به راحتي اشياء را از بدن بيماران به ويژه كودكان خارج كند.
براساس گزارش نيويورك تايمز در آن روزها آمار موارد مرگ در طول عمل جراحي بسيار بالا بود و تعداد كمي از پزشكان حاضر يا قادر بودند كه وارد مجاري هوا و گوارش بيماران شوند و به راحتي اشيايي مثل سنجاق قفلي را از اين مجاري بيرون بكشند.
در اين كتاب آمده است كه 95 درصد از بيماراني كه جكسون اشياء را از بدن آنها خارج كرده بود بهبود يافتند.
مولف اين كتاب در اين باره گفت: «زماني كه جكسون پزشك شد اول در پيستبورگ و بعد در فيلادلفيا، زندگي هاي زيادي را نجات داد، اما او همچنين جان خود را هم نجات داد. به طوري كه وي تكنيك هاي جديد اندوسكوپي را براي ورود به قسمت هاي تاريك داخلي بدن ابداع و يك لامپ كوچك را در انتهاي لوله اي كه به دستگاههاي اسكوپي متصل شده بود نصب كرد». (تا قبل از آن، پزشكان از اندوسكوپي هايي استفاده مي كردند كه نور آن از خارج بدن تامين مي شد).
مري كاپلو، مولف كتاب «بلعيدن» افزود: «كودكان اغلب پودر قليا را كه از آن صابون درست مي شد قورت مي دادند چرا كه در بسياري از خانه ها در دسترس بود و ظاهري شبيه به شكر داشت. يك دختر بچه 7 ساله پس از آنكه اين پودر را خورده بود حتي نمي توانست يك قطره آب بنوشد. دكتر جكسون اندوسكوپي خود را وارد مري دختر بچه كرد و يك توده متراكم مايل به خاكستري را ديد كه شايد غذا و شايد بافتهاي مرده اي بودند كه با پودر صابون تركيب شده بودند. سپس انبرك خود را به داخل دهان دختر انداخت و توده خاكستري را بيرون كشيد. سپس دستيارش به كودك يك ليوان آب داد.»
جكسون در زندگينامه خود كه در سال 1938 نوشت درباره اين اتفاق مي نويسد: «دختر يك جرعه كوچك آب خورد. ديدم كه آب به آهستگي پايين رفت. پس او يك جرعه ديگر آب خواست و سپس به آهستگي ليوان آب در دست پرستار را به طرف خود حركت داد و تا ته آن را سركشيد. بعد دست مرا نگه داشت و آن را بوسيد.»
«شواليه جكسون» براي بيرون آوردن اشيايي مثل كليد، ميخ و سوزن يك لوله سفت و طولاني را وارد حلق بيمارانش كه معمولا كودك و معمولا هوشيار (بدون بيهوشي) بودند مي كرد و دستيارانش لوله را نگه مي داشتند و او با انبرك شيء را بيرون مي كشيد.
نويسنده كتاب در اين خصوص گفت: «وي احتمالا بسيار مهربان بوده و توانايي بالايي در آرام كردن مردم داشت. وي همچنين بسياري از كودكان فقير را بدون دريافت پول درمان مي كرد.»«جكسون» در طول فعاليت خود نيمي از اشيايي را كه از بدن بيماران خود خارج مي كرد نگه داشت و بقيه آنها را به صاحبانشان پس داد. براي مثال، يكبار پدري پسر خردسال خود را به خاطر اينكه يك سكه نيم دلاري را قورت داده بود آنقدر كتك زد تا دست پسربچه شكست. جكسون سكه را از مري كودك خارج كرد و آن را به پدرش پس داد و پسر ديگر هرگز سكه نخورد.كلكسيون جكسون در حال حاضر در «موزه موتر» كالج پزشكي فيلادلفيا نگهداري مي شود.

 



معجزه گروه خوني

متخصصان قلب و عروق دانشگاه پنسيلوانيا دريافته اند كساني كه گروه خوني آنها «O» باشد كمتر در معرض خطر حمله قلبي هستند.
اين متخصصان به طور همزمان، ژني را نيز شناسايي كرده اند كه خطر بروز بيماريهاي قلبي و عروقي را افزايش مي دهد.
آنها مي گويند داشتن گروه خوني «O» در مواقعي كه عروق بسته مي شوند، يك گارد محافظ در برابر بروز حمله قلبي است.
دكتر مورداخ ريلي، استاديار پزشكي در انستيتو قلب و عروق دانشگاه پنسيلوانيا و گروه مطالعاتي وي در اين باره خاطرنشان كردند: ژنهاي خاصي در بدن وجود دارند كه عروق قلب را در معرض تشكيل لخته هاي خوني قرار مي دهند. از سوي ديگر ژنهاي متفاوتي هم وجود دارند كه خطر حمله قلبي را پس از شكل گيري لخته ها در عروق افزايش مي دهند. بر همين اساس يكي از ژنهايي كه از قلب در برابر حمله قلبي محافظت مي كند مشخصاً در افرادي يافت مي شود كه گروه خوني «O» دارند.به گزارش سايت اينترنتي لايو ساينس، اين يافته روابط چند جانبه بين ژنتيك و سلامت قلب و عروق را تأييد مي كند. بررسي هاي فوق روي 13 هزار فرد مبتلا به بيماري عروق كرونري در مقايسه با 7400فرد سالم انجام شده و شرح آن در مجله پزشكي لانست منتشر شده است.

 



خشونت طلبي هم ژنتيكي است

ژني كه مي تواند مسئول خشمگين شدن و پرخاشگر ي بسياري از انسانهاي آرام و صلح جو باشد، توسط نيمي از محققان آمريكايي، فرانسوي و فنلاندي كشف شد.
گروهي از محققان بين المللي موفق به كشف جهش ژنتيكي درمغز شده اند كه مي تواند درايجاد رفتارهاي پـرخاشگرانه تاثيرگذار باشد.
محققان با به دست آوردن توالي دي ان اي تعدادي از افراد پرخاشگر و مقايسه آن با توالي ژنتيكي افرادي كه چنين رفتاري از خود بروز نداده اند پي به اين جهش ژنتيكي بردند. آنها موفق به يافتن جهشي شدند كه ژني به نام HTR2B كه مسئول كنترل رفتارهاي به شدت پرخاشگرانه است را مسدود مي كند. اين ژن بر ميزان توليد سروتونين درمغز اثرگذار است.
سروتونين يك انتقال دهنده عصبي است كه مي تواند بر روي بسياري از رفتارهاي انسان از جمله خشونت و پرخاشگري تاثيربگذارد.
«ديويد گلدمن» از موسسه ملي اعتياد به الكل درمريلند مي گويد دراين مطالعات با شگفتي مشاهده شد كه تنوع ژنتيكي به تنهايي قادر به ايجاد رفتارهاي پرخاشگرانه درانسانها نيستند. به گفته وي مصرف مواد الكلي بر روي اين ژن و در نتيجه بروز رفتارهاي پرخاشگرانه تاثير قابل توجهي دارد.
محققان درمريلند با همكاري محققان فنلاندي و فرانسوي به بررسي نمونه پرونده هاي خلافكاران پرخاشگر در فنلاند پرداخته و موفق به كشف رابطه رفتارهاي خشونت بار و ژن HTR2B شدند. سپس با بررسي و مطالعه بر روي موشها دريافتند زماني كه درموشها نيز ژنهايي مشابه يا برابر با ژن HTR2B خاموش يا غير فعال مي شود، رفتارهاي پرخاشگرانه دراين جانداران آغاز مي شود.
براساس گزارش تلگراف، گلدمن معتقد است پرخاشگري يا عمل بدون دورانديشي عامل اصلي بسياري از رفتارهاي بيمار گونه از قبيل خودكشي، پرخاشگري و اعتياد است. اما در عين حال درتصميم گيري سريع يا شرايطي كه نيازمند ريسك كردن است نيز اين رفتار مي تواند بسيار تاثيرگذار باشد.

 



براي بهبود ديابت و فشارخون شيرشتر بنوشيد

يك متخصص تغذيه گفت: مصرف مداوم شير شتر در بهبود ديابت، كنترل فشار خون، گرفتگي عروق و پوكي استخوان نقش دارد.
مرتضي صفوي در گفت وگو با فارس افزود: شير شتر داراي آهن بالا و ويتامين هاي گروه B و C خوبي است. اگر شتر سبزي خورده باشد شيرش شيرين و اگر بوته و خار خورده باشد، شيرش شور مي شود.
وي گفت: شير شتر مي تواند بهترين جايگزين براي افرادي باشد كه به شير گاو حساسيت دارند و مصرف مداوم شير شتر در بهبود ديابت، كنترل فشار خون، گرفتگي عروق و پوكي استخوان نقش دارد.
اين متخصص تغذيه اضافه كرد: شيرشتر داراي خاصيت ضدباكتري و ضدميكروب است. در بهبود بيماري هاي عفوني از جمله سل مؤثر است و مي تواند حداقل پروتئين هاي ضروري روزانه انسان به خصوص اسيدهاي آمينه را تأمين كند.
صفوي افزود: شيرشتر همچنين در درمان ديابت موثر است به دليل اينكه پروتئيني شبه انسولين در شير شتر وجود دارد. اگر روزانه نيم ليتر شير شتر مصرف شود 30 درصد انسولين ديابت نوع يك را كاهش مي دهد.
وي گفت: اسيديته معده معمولاً انسولين را تحريك مي كند. در صورتي كه انسولين موجود در شير مي تواند از معده عبور كند و براي رفع ناراحتي هاي معده مؤثر است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14