(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 7 بهمن 1389- شماره 19850

حديث دشت عشق
گزارشي از آخرين وضعيت تيم ملي پس از حذف از جام ملت هاي آسيا
تأكيد فدراسيون فوتبال بر جذب مربي خارجي
اخبار كوتاه از فوتبال
اعزام 4 تيم تكواندو به آلمان
نگرانيم، كسي جواب نامه هاي ما را نمي دهد افشارزاده: زمان مي گذرداما از پول خبري نيست
هفته پنجم ليگ هندبال مصاف صدرنشينان با قعرنشينان
خواندني از ورزش ايران
مسابقات جهاني دووميداني معلولان جمع مدال هاي ايران به عدد چهار رسيد
آخرين اخبار از جام ملت هاي آسيا
تا دير نشده تيم ملي را دگرگون كنيم
آشتياني: مي دانستم در جام ملت هاي آسيا نتيجه نمي گيريم



حديث دشت عشق

به ياد معلم شهيد «رضا خضري»
دوستدار امام و يارانش
بعد از دو سال دبيرستان را كه به پايان رسانيد وارد دانشسرا شد ولي همزمان با مبارزات مردم غيور و مسلمان ايران عليه رژيم استكبار شاهنشاهي در تظاهرات و اعتصابات فعالانه شركت مي كند. لذا با فرمان امام امت(ره) در بسيج شركت نمود و به آموزش نظامي پرداخت. هميشه به امام(ره) و ياران امام(ره) همچون شهيد بهشتي، رجائي، باهنر عشق مي ورزيد. چندين بار به جبهه اعزام گرديد يكبار مجروح گشت ولي دوباره به جبهه حق عليه باطل رفت و در عمليات بدر شربت شهادت را نوشيد.
قسمتي از وصيت نامه: دنيا را به اهل آن واگذاريد. صبر را پيشه خود سازيد و از خدا در همه امور غافل نشويد، ان تنصرالله ينصركم و يثبت اقدامكم، حق پيروز است.

 



گزارشي از آخرين وضعيت تيم ملي پس از حذف از جام ملت هاي آسيا
تأكيد فدراسيون فوتبال بر جذب مربي خارجي

علي كفاشيان از تأكيد كميته فني فدراسيون فوتبال بر انتخاب فوري سرمربي تيم ملي بزرگسالان خبر داد و گفت: اميدوارم هر چه زودتر با انتخاب گزينه اي مناسب و خوب، سرمربي بزرگسالان را انتخاب كرده و از هم اكنون برنامه هاي آماده سازي تيم ملي را براي مسابقات پيش رو به اجرا درآوريم.
پس از حذف تيم ملي فوتبال كشورمان از جام ملتهاي آسيا و همچنين وضعيت مبهم سرمربي تيم هاي اميد و جوانان نشست كميته فني فدراسيون فوتبال به رياست علي كفاشيان در آكادمي ملي فوتبال برگزار شد.
علي كفاشيان رئيس فدراسيون درباره برگزاري اين جلسه گفت: برنامه تيم هاي اميد، بزرگسالان و جوانان را مورد بررسي قرار داديم. در رابطه با برنامه هاي تيم اميد و برگزاري اردوهاي تداركاتي مواردي مطرح شد كه مورد تائيد كميته فني قرار گرفت و مقرر شد تا كميته روابط بين الملل و تيم هاي ملي فعاليتهاي مربوط به برگزاري بازيهاي دوستانه و يا اردوهاي تداركاتي را انجام دهند.
وي در ادامه در مورد تيم ملي بزرگسالان و انتخاب سرمربي براي اين تيم گفت: تأكيد كميته فني برانتخاب فوري سرمربي براي اين تيم است. شاخص ها و مشخصات يك سرمربي كه از هر لحاظ به نفع تيم ملي بزرگسالان باشد، مورد بررسي قرار گرفت.در واقع اسمي در ميان نبود و فقط در خصوص معيارها و شاخص هاي يك مربي بحث و بررسي شد كه اميدوارم هر چه زودتر با انتخاب گزينه اي مناسب و خوب، سرمربي تيم ملي بزرگسالان را انتخاب كرده و از هم اكنون برنامه هاي مختلفي را براي تيم هاي ملي، جهت آماده سازي در مسابقات پيش رو به اجرا درآوريم. ضمن اين كه اين كميته تأكيد بر مربيان خوب و طراز اول خارجي براي فوتبال بزرگسالان و اميد دارد و چنانچه به دليل درگيري مربيان در ليگ هاي مختلف، نتوانيم گزينه اي مناسب را انتخاب كنيم، از مربي مناسب ايراني براي هدايت تيم ملي استفاده خواهيم كرد.
كفاشيان در پايان گفت: برنامه هاي تيم اميد، جوانان و تيم هاي پايه نيز مورد بررسي قرار گرفت و در نهايت با اجراي برنامه هاي اصولي، هدفمان موفقيت بيش از پيش فوتبال ايران است.
سرپرست كميته روابط بين الملل هم كه به تازگي از سفر به اسپانيا بازگشته در پاسخ به اين سؤال كه سرانجام تحقيقات شما براي انتخاب سرمربي تيم ملي چه شد گفت: ما به گزينه هاي بسيار محدودي هم براي تيم اميد و هم براي تيم ملي رسيده ايم كه پس از جلساتي كه با مسئولان فدراسيون خواهم داشت، بر روي نفر قطعي به جمع بندي رسيده و مذاكرات نهايي را انجام خواهيم داد.
وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا اين مربيان از سبك مشابهي در فوتبال پيروي مي كنند گفت: اگر همه چيز خوب پيش برود، اين دو مربي سبك بسيار نزديكي به هم خواهند داشت.
ترابيان در پاسخ به اين سؤال كه آيا تا قبل از بازي تيم اميد ايران برابر قرقيزستان در چارچوب رقابت هاي انتخابي المپيك 2012 تكليف سرمربي تيم اميد مشخص مي شود يا خير گفت: ما درصدد هستيم كه به زودي سرمربي تيم اميد را انتخاب كنيم و اين مربي در بازي با قرقيزستان سرمربي تيم ملي خواهد بود.
وي در ادامه درباره سفرش به اسپانيا گفت: دراين سفر با «ساندرو راسل» رئيس باشگاه بارسلونا، رئيس باشگاه راسينگ سانتاندر و رئيس فدراسيون فوتبال كاتالان صحبت داشتيم. در اين مذاكرات توافق شد كه تيم فوتبال بارسلونا براي انجام دو ديدار دوستانه به ايران بيايد كه يك بازي با تيم ملي و بازي ديگر با تيمي باشگاهي باشد كه اسپانسر حضور بارسلونا در ايران است.
سرپرست امور بين الملل فدراسيون فوتبال در پاسخ به اين سؤال كه آيا قصد نداريد از تجربيات با ارزش باشگاه بارسلونا در اداره تيم هاي پايه استفاده كنيدگفت: اين كار را چيني ها آغاز كرده اند. آن ها حدود 100 تا 120بازيكن را در سنين پايين به آن جا آورده اند تا در بارسلونا تربيت شوند. اين فكر بسيار خوبي است كه اگر براي فوتبال ايران هم پياده شود بسيار خوب است. به نظر من ما بايد از آينده وحشت داشته باشيم كه چيني ها اينچنين سرمايه گذاري كرده اند. وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا براي انجام ديدار دوستانه تيم فوتبال بارسلونا با تيم ملي مذاكره اي داشته ايد گفت: ما قصد داشتيم در اين باره صحبت كنيم، اما متوجه شديم كه بنياد قطر تمامي بازي هاي دوستانه بارسلونا را به مبلغ 350 ميليون دلار خريداري كرده است. به همين خاطر امكان گفت وگو درباره اين مسئله وجود نداشت.

 



اخبار كوتاه از فوتبال

مرادي از داوري فوتبال خداحافظي كرد
داور بين المللي فوتبال ايران كه سالهاي تلخ و شيرين زيادي در عرصه هاي داخلي و خارجي داشت پس از تغييراتي كه به تازگي در كميته داوران فدراسيون فوتبال صورت گرفته است، براي هميشه از صحنه داوري فوتبال خداحافظي كرد. مسعود مرادي پس از 11 سال حضور در ليست داوران اليت 10 دي ماه گذشته از قضاوت هاي بين المللي بازنشسته شده بود ولي طبق اساسنامه فدراسيون فوتبال حداكثر تا سه سال آينده اين امكان را داشت كه در مسابقات داخلي و ليگ برتر به قضاوت بپردازد اما او تصميم گرفت به قضاوت در مسابقات داخلي نيز پايان دهد و به همين دليل رسما از قضاوت خداحافظي كرد.كناره گيري پيش از موعد مسعود مرادي بي ارتباط با تغييرات اخيركميته داوران نبوده است. مرادي روز دوشنبه گذشته نيز در نشستي ويژه با علي كفاشيان شركت كرد و پيرامون وضعيت داوري و كميته داوران با وي بصورت مفصل گفتگو كرد.اين در حالي است كه سرپرست جديد كميته داوران فدراسيون فوتبال گفته داوران طبق اساسنامه مي توانند تا 48 سالگي قضاوت كنند.
پاداش فوتسالي ها پرداخت مي شود
علي سعيدلو روز سه شنبه همراه با حبيب كاشاني در بيمارستان ايرانمهر حضور پيدا كرد تا از بابك معصومي كاپيتان سابق تيم ملي عيادت كند. حسين شمس سرمربي و محمد كشاورز كاپيتان دوم تيم ملي فوتسال و تني چند از ملي پوشان نيز در اين ملاقات حضور داشتند. سعيدلو پس از ملاقات از معصومي در جمع فوتسالي ها اعلام كرد روز شنبه آينده نشستي با حضور كفاشيان و ترابيان برگزار خواهد شد تا به زودي پاداش بازيكنان تيم ملي فوتسال پرداخت شود.
بازگشت مجيدي به تمرينات استقلال
پورحيدري سرپرست تيم استقلال تهران در خصوص وضعيت فرهاد مجيدي تصريح كرد: تا سه، چهار روز آينده با موافقت فتح الله زاده، فرهاد مجيدي به جمع ساير بازيكنان ملحق خواهد شد و در اين خصوص مشكلي وجود ندارد. وي اضافه كرد: هوار محمد قول داده است به تيم استقلال ملحق شود. همچنين تا چهار روز آينده فرصت داريم تا اگر كادر فني، بازيكني را براي جام باشگاه هاي آسيا در نظر دارد به تيم اضافه كنيم وگرنه جاي خالي ليست بازيكنان مسابقات داخلي با جذب هوار محمد پايان يافته است.
ذوب آهن كريمي را نخواست
مديرعامل ذوب آهن از منتفي شدن حضور علي كريمي در اين تيم خبر داد. اصغر دليلي اظهار داشت: علي رغم مذاكراتي كه ميان كريمي و منصور ابراهيم زاده سرمربي تيم ما صورت گرفته بود، رسما اعلام مي كنم كه احتياجي به اين بازيكن نداريم و او نمي تواند پيراهن ذوب آهن را بر تن كند. قرار بود بازيكن سابق استيل آذين تنها در رقابت هاي ليگ قهرمانان آسيا براي ذوبي ها به ميدان برود كه اين موضوع نيز با اظهار نظر صريح مديرعامل ذوب آهن منتفي شد.
قلعه نويي: روي نيمكت تيم ملي نمي نشينم
امير قلعه نويي سرمربي تيم فوتبال سپاهان اصفهان كه روز گذشته در نشست كميته فني فدراسيون فوتبال حضور داشت، درباره شايعه مربيگري اش در تيم ملي گفت: چنين بحثي مطرح نيست و با من براي حضور روي نيمكت تيم ملي صحبتي نشده است. در جلسه كميته فني در مورد گزينه هاي مطرح خارجي صحبت كرديم و قرار است كه يك مربي خوب را به تيم ملي بياوريم. بيشتر اعضا روي اين موضوع كه يك فرد خارجي به تيم ملي بيايد، نظر مشترك دارند.
مشكلات خانوادگي دليل غيبت هاي توره
جلسه كميته انضباطي باشگاه سپاهان اصفهان با حضور ابراهيم توره، بازيكن سنگالي اين تيم برگزار شد. توره كه در اردوي تركيه غايب بود، مشكلات خانوادگي خود در سنگال را علت تاخير در بازگشت به اصفهان عنوان كرد و قرار شد كه كميته انضباطي باشگاه با توجه به بندهاي موجود در قراردادش وي را جريمه كند. توره شانزده روز غيبت غيرموجه داشت و از عصر امروز تمرينات خود را با سپاهان آغاز مي كند.

 



اعزام 4 تيم تكواندو به آلمان

فدراسيون تكواندو در نظر دارد مقدمات اعزام 32 ملي پوش را به مسابقات بين المللي آلمان فراهم كند.
تيم ملي تكواندو ايران اواخر ارديبهشت ماه سال بعد بايد در مسابقات جهاني كره جنوبي شركت كند و پيش از آن حضور در تورنمنت بين المللي آلمان را پيش بيني كرده است. در همين راستا 21 اسفندماه مسابقات آزاد آلمان برگزار مي شود كه كادر فني تصميم دارد ملي پوشان خود را در آنجا شركت دهد.
فدراسيون اقدامات اوليه در اين زمينه را انجام داده و آمادگي خود را براي اعزام 16 نفر در تيم پسران و 16 تكواندوكار در بخش دختر اعلام كرده است.
در صورت موافقت ميزبان تيم ملي با نفرات ذخيره خود راهي اين مسابقات مي شود و به احتمال زياد بعد از آن اردوي مشتركي با تيم ملي آلمان خواهد داشت. سومين مرحله مسابقات انتخابي تيم ملي مردان 12 و زنان 16 بهمن ماه صورت مي گيرد.
اين آخرين دور رقابت هاي انتخابي زنان است اما مرحله آخر انتخابي مردان 21 بهمن انجام خواهد شد.

 



نگرانيم، كسي جواب نامه هاي ما را نمي دهد افشارزاده: زمان مي گذرداما از پول خبري نيست

دبير كميته ملي المپيك گفت: زمان مي گذرد، اما بودجه كميته براي آماده سازي تيم ها براي المپيك هنوز پرداخت نشده است.
بهرام افشارزاده عنوان كرد: تيم ها در رشته هاي مختلف بايد در چند ماه آينده خود را براي مقدماتي المپيك آماده كنند. آنها از چند ماه ديگر بايد به رقابت هاي مختلف اعزام شوند تا براي المپيك سهميه كسب كنند، اما هنوز بودجه اي كه كميته براي اين اعزام ها و اردوهاي آماده سازي در نظر گرفته، به دست ما نرسيده است.
وي ادامه داد: به رئيس جمهوري هم نامه نوشتيم، به كليه مسئولان محترمي كه مي توانند در اين زمينه دخيل باشند نيز نامه زده ايم، اما هنوز جوابي به نامه هاي ما داده نشده است.
افشارزاده تاكيد كرد: بودجه كميته ملي المپيك بايد چهارساله در نظر گرفته شود. اكنون مقدماتي المپيك لندن و سپس خود اين مسابقات را در پيش داريم، اما خبري از بودجه نيست. طبيعي است نگران باشم. در حال از دست دادن زمان هستيم. هر يك روزي كه مي گذرد، مثل گذشتن يك ماه است. ساختن قهرمان المپيك كار سختي است و نمي توان به راحتي مدال كسب كرد.
دبيركل كميته ملي المپيك تصريح كرد: 549 روز ديگر تا المپيك لندن باقي مانده است. زمان نداريم بخواهيم روند آماده سازي تيم هاي خود را عقب بيندازيم. مسئولان عزيز در جلسه ارزيابي بازي هاي آسيايي گوانگجو قول دادند كه بودجه كميته المپيك را هم زياد مي كنند و هم زود مي دهند، اما فعلا خبري نشده است.

 



هفته پنجم ليگ هندبال مصاف صدرنشينان با قعرنشينان

هفته پنجم ليگ برتر هندبال باشگاه هاي ايران عصر روزهاي پنج شنبه و جمعه با برگزاري 5 ديدار در شهرهاي مختلف پيگيري خواهد شد.
در نخستين ديدار روز پنج شنبه تيم هاي سنگ آهن بافق و هپكو در يزد برابر هم قرار خواهند گرفت؛ شاگردان مهدي رهبر در تيم ميزبان تمام تلاش خود را به كار خواهند گرفت تا با برتري در اين مسابقه از جايگاه چهارم به رده هاي بالاتري برسند.
ذوب آهن اصفهان هم در شهركرد برابر تيم انتهاي جدولي شهرداري شهركرد قرار خواهد گرفت. ذوبي ها در اين هفته برابر تيمي قرار مي گيرند كه از چهار هفته گذشته امتيازي كسب نكرده اند و سخت به دنبال كسب نتيجه هستند.
روز جمعه هم 2 مسابقه در شهرهاي اصفهان و كازرون انجام خواهد شد تا هفته پنجم به پايان برسد. در نخستين ديدار روز جمعه تيم صدرنشين سپاهان در اصفهان برابر تيم دهم جدول رده بندي قرار خواهد گرفت و به نظر مي رسد براي پيروزي در اين مسابقه كار سختي در پيش نخواهد داشت.
برنامه بازي هاي هفته پنجم به اين شرح است:
پنج شنبه 7/11/1389
¤ سنگ آهن بافق يزد- هپكو اراك (يزد- ساعت15)
¤ شهرداري شهركرد- ذوب آهن اصفهان (شهركرد- ساعت16)
¤ فولاد نوين سپاهان اصفهان- پارسيان تهران (اصفهان- ساعت 16)
جمعه 8/11/1389
¤ فولاد سپاهان اصفهان- دانشگاه صنعتي اروميه (اصفهان- ساعت 16)
¤ پتروشيمي كازرون- پرسپوليس سبزوار (كازرون- ساعت16)
جدول رده بندي تا پايان هفته چهارم به اين شرح است:
1- فولاد مباركه سپاهان اصفهان با 8 امتياز
2- ذوب آهن اصفهان با 5 امتياز
3- مس كرمان با 5 امتياز
4- سنگ آهن بافق يزد با 5 امتياز

 



خواندني از ورزش ايران

¤ هفته پاياني مسابقات ليگ كشتي بسيج كشور از امروزبه ميزباني تهران در مجتمع فرهنگي ورزشي 5 آذر باحضور تيمهاي تهران بزرگ ، مازندران ، كرج و قم در قالب 60 ورزشكار برگزار مي شود. همچنين هفته پاياني ليگ كاراته بسيج كشور به ميزباني سپاه قم برگزار ميشود. اين مسابقات از فردا(جمعه) با حضور تيم هاي مازندران ، قم ، اردبيل ، مركزي ، زنجان ، همدان ، آذربايجان غربي و كرمانشاه در 2 بخش كوميته و كاتا ورزشكاران انجام مي شود.
¤ جامعه ورزش كشور در آستانه سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي با حضور در مرقد مطهر حضرت امام خميني(ره) با آرمان هاي بنيانگذار كبير انقلاب اسلامي تجديد ميثاق و با مقام معظم رهبري تجديد بيعت مي كند. اين مراسم روز يكشنبه 10 بهمن ماه با حضور ورزشكاران سراسر كشور طي برنامه اي ويژه برگزار خواهد شد.
¤ هادي ساعي پرافتخارترين ورزشكار ايران در المپيك قصد دارد تجربيات سال ها قهرماني خود را در رشته تكواندو به رشته تحرير درآورد.
¤ هفته سوم از دور برگشت ليگ برتر كشتي آزاد فردا (جمعه) برگزار مي شود تا تكليف دو تيم راه يافته به مرحله نهايي مشخص شود. در ملاير تيم شهداي اين شهر كه شانسي براي صعود ندارد پذيراي تيم صدرنشين شهداي جويبار است و تيم بانك ملي گلستان در سالن «امام خميني(ره)» گرگان به مصاف تيم گاز مازندران تيم دوم اين گروه مي رود. در پايان اين ديدارها تكليف دو تيم صعود كننده اين گروه به ديدارهاي مرحله نهايي كه روز 19 بهمن ماه برگزار مي شود، مشخص خواهد شد. ديدارهاي هفته پاياني گروه اول اين مسابقات نيز روز دوشنبه 11 بهمن ماه برگزار مي شود تا تكليف چهار تيم راه يافته به مرحله نهايي مشخص شود.

 



مسابقات جهاني دووميداني معلولان جمع مدال هاي ايران به عدد چهار رسيد

جمع مدالهاي ايران در مسابقات جهاني 2011 دووميداني معلولان به عدد چهار رسيد.
جواد حرداني با ثبت ركورد 46 متر و 15 سانتي متر موفق به كسب مدال نقره پرتاب نيزه ايستاده در كلاس پزشكي ادغامي 38 متر و 37 سانتي متر شد.
حرداني پيش از اين، در نخستين روز مسابقات، مدال برنز پرتاب ديسك را بر گردن آويخته بود.
همچنين در ادامه مسابقه هاي ديروز، فرزاد سپهوند، ديگر پرتابگر كشورمان پس از حريفاني از انگليس و آمريكا با ركورد 53 متر و 12 سانتي متر مدال برنز پرتاب ديسك را در كلاس F44، از آن خود كرد.
جلال خاكزاديه نيز در سومين روز از اين مسابقات در رشته پرتاب ديسك نشسته كلاس پزشكي F43، در بين 18 شركت كننده موفق به كسب مدال برنز شده بود.
در رقابت هاي دو 200 متر نابينايان نيز احمدرضا كاظمي دونده كشورمان ديروز از گروه خود به عنوان سرگروه صعود كرد. كاظمي صبح امروز در فينال اين رشته به رقابت خواهد پرداخت.

 



آخرين اخبار از جام ملت هاي آسيا

¤ در دومين ديدار از مرحله نيمه نهايي رقابت هاي فوتبال جام ملت هاي آسيا سه شنبه شب گذشته تيم هاي استراليا و ازبكستان در ورزشگاه خليفه شهر دوحه برابر هم قرار گرفتند كه در پايان استراليا با نتيجه پر گل 6برصفر حريفش را در هم كوبيد و راهي ديدار نهايي شد تا روز شنبه در همين ورزشگاه بازي فينال را برابر ژاپن برگزار كند.
¤ سرمربي تيم استراليا پس از برد 6-0 برابر ازبكستان در نيمه نهايي جام ملت هاي آسيا مدعي شد كه انتظار پيروزي با چنين نتيجه اي را نداشت. هولگر اوسيك در مورد بازي گفت: ما بازي فوق العاده اي انجام داديم. بازيكنان نمايش خوبي داشتند. مي خواهم نهايت قدرداني را از بازيكنانم انجام دهم، كارشان عالي بود. انتظار چنين نتيجه اي را نداشتم. از آن ها خواسته بودم تا برنده اين بازي باشند، اما فكر نمي كردم با اين نتيجه پيروز شويم. راز موفقيت ما تلاش و كوششمان در راه رسيدن به اين جايگاه است.
¤ سرمربي ژاپن از عملكرد اليجي كاواشيما كه با درخشش خود توانست تيمش را به فينال مسابقات جام ملت هاي آسيا برساند، تقدير كرد.
¤ آبراموف، سرمربي ازبكستان، كه از شكست تيمش مقابل استراليا شوكه بود، مدعي شده كه كلماتي براي توصيف عملكرد بازيكنانش وجود ندارد.وي اظهار داشت: از هواداراني كه به ورزشگاه آمدند و كساني كه اين تيم را در ازبكستان مورد حمايت قرار دادند، معذرت مي خواهم. ما خوب تمرين كرده بوديم، اما خيلي بد بازي كرديم. اين مشكل خيلي بزرگي است، ما اشتباهات زيادي داشتيم. تا اين لحظه فكر مي كردم كه ما مي توانيم استراليا را شكست دهيم و قهرمان شويم. نمي دانم چه اتفاقي افتاد. بعد از گل دوم مي خواستيم كه حمله كنيم، اما در خط دفاعي خيلي اشتباه داشتيم. حتي بعد از دريافت كارت قرمز هم اشتباهات را تكرار كرديم. بعد از نتيجه 3 بر صفر بايد حمله مي كرديم و اين براي ما مشكل ساز شد.

 



تا دير نشده تيم ملي را دگرگون كنيم
آشتياني: مي دانستم در جام ملت هاي آسيا نتيجه نمي گيريم

پيشكسوت باشگاه پيروزي گفت: در بازي مقابل كره هيچ كدام از فاكتورهاي برتري خود را نداشتيم و همين باعث شد كه بازي را به كره واگذار كنيم.
ابراهيم آشتياني در رابطه با شكست تيم ملي فوتبال مقابل كره جنوبي و حذف از جام ملت هاي آسيا، در مورد علل شكست اظهار كرد: ما هميشه براي برتري مقابل حريفان مان يك سري فاكتورها داريم و كره ايها هم همين فاكتورها را دارند. عواملي كه باعث برتري ما بر حريفان مان مي شود، بازي درگيرانه، شوت زني به سمت دروازه حريف، استفاده از ضربات ايستگاهي و قدرتي بازي كردن است، اما در بازي با كره از هيچ كدام از ويژگي هاي خوب مان استفاده نكرديم.
وي افزود: پيش از آغاز جام ملت ها نمي خواستم به عنوان مخالف تيم ملي صحبت كنم، چرا كه به روحيه اين تيم ضربه مي زد، اما از اول مي دانستم كه اين تيم حريف كره جنوبي نمي شود. ما در بازي مقابل عراق هم از روي دو اشتباه اين تيم به گل رسيديم، اما پس از بردهاي تيم ملي در مرحله گروهي چند كارشناس بدون دليل تيم ملي را بالا بردند و مربي آن را به اوج رساندند در حالي كه اين افراد به اين دليل كه فوتبال را نمي شناسند زود تحت تاثير قرار مي گيرند. من از ابتدا مي دانستم تيم ملي با اين كيفيت حريف تيم هايي مانند كره و ژاپن نمي شود. چنين تيم هايي با ميدان دادن به بازيكنان جوان خود راه را براي آينده خود باز مي كنند و براي جام جهاني برنامه ريزي مي كنند اما ما اين كار را نكرديم در حالي كه مي توانستيم تركيبي از تيم اصلي و تيم اميد را روانه اين بازي ها كنيم تا براي مقدماتي جام جهاني آماده باشيم.
ابراهيم آشتياني با بيان اينكه تيم ملي در نيمه اول از كره ترسيده بود، گفت: كره اي ها در اين بازي پرسينگ را به خوبي بر روي دفاع ما انجام دادند و ايران در اين بازي خيلي عقب بازي مي كرد. شايد دستور مربي بود كه تيم اينقدر عقب بازي كند، اما وضعيت به گونه اي بود كه حتي مهاجمان هم به خط دفاعي چسبيده بودند. در مورد تعويض هاي قطبي هم بايد بگويم دليلي نداشت كه شجاعي با وجود بيماري وارد زمين شود و اين گونه بازي كند. شجاعي هميشه در فضايي بود كه توپ به او نمي رسيد. ما بايد تا دير نشده تيم ملي را دگرگون كنيم و بازيكناني مانند نكونام بايد از تيم ملي بروند و افرادي مانند انصاري فرد و حاج صفي كه آينده فوتبال اين مملكت هستند وارد تيم ملي شوند. به اعتقاد من اگر انصاري فرد موقعيت هاي زيادي هم در اين بازي خراب مي كرد به فوتبال ما ضربه نمي زد. بايد به چنين بازيكناني ميدان دهيم.

شكستي ديگر به ليست ناكامي هاي كفاشيان و همكارانش افزوده شد نياز فدراسيون فوتبال به تغييرات اساسي
فدراسيون فوتبال به عنوان يكي از تاثيرگذارترين بخش هاي ورزش ، به اركان مديريتي پرقدرتي نياز دارد كه بتوانند فوتبال به گل نشسته كشورمان را حركت دهند.
متاسفانه شايد حق با آنهايي باشد كه مي گويند؛ اگر تيم ملي ايران قهرمان جام ملت هاي آسيا مي شد؛ ظلمي بزرگ در حق كشورهايي چون كره جنوبي، ژاپن و حتي ازبكستان روا شده بود؛ اينها سالهاست كه به مسير رشد گام گذاشته اند؛ كره ايها همان سالي كه با 6 گل مغلوب نسل طلايي فوتبال ايران شدند، پايه هاي ساختمان جديد فوتبال خود را بر زمين زدند و ژاپن نيز از حدود 2 دهه قبل درصدد استحاله برآمد و امروز تاثيرات آن پروسه حساب شده را بر سر ساز و كار فوتبال خود مي بيند، داستان ازبكستان اما اندكي متفاوت ا ست؛ آنان كه فوتبال ماشيني و نه چندان دلچسب را از جماهير شوروي سابق به ارث برده بودند، طي ساليان اخير با حرفه اي كردن فوتبال باشگاهي خود و جذب چهره هاي مطرحي چون ريوالدو، اسكولاري و ... سبك فوتبالي شان را تغيير داده اند، به شكلي كه برخي كارشناسان معتقدند ازبكها فوتبالي نزديك به فوتبال اروپا نمايش مي دهند و در اين جام نيز مدعي جدي قهرماني به حساب مي آيند.
بديهي است كه فوتبال ما در مقابل چنين رقبايي از پيش بازنده و محكوم به دل بستن به اتفاقات و خلق شگفتي ها است. اما با تمام اين تفاسير و با علم به اين مقدمه، اين سوال در اذهان نقش بسته است كه؛ آيا نوع مديريت فوتبال ايران و سطح توانايي سرمربيگري تيم ملي به گونه اي بود كه حداقل موجب شود خصوصيات ويژه فوتبال ملي ايران در برابر فوتبال مدرن كره جنوبي و ايضا كره شمالي نمايشي آبرومندانه در پي داشته باشد؟
مسلما پاسخ اين سوال «نه» است؛ اگر غير از اين بود، تيم ملي كشورمان از دقيقه اول بازي مقابل كره جنوبي انتظار پايان 120 دقيقه و رسيدن فرصت ضربات پنالتي را نمي كشيد.
علي ايحال اين شكست نيز به ليست طول و دراز ناكامي هاي فدراسيون فوتبال كفاشيان و رفقايش افزوده شد و تا اين لحظه نيز نه كفاشيان و نه ديگراني چون تاج، آيت الهي و ... به خود زحمت و شجاعت عذرخواهي از مردم ايران را نداده اند؛ افشين قطبي نيز با تجربياتي كه از صدقه سري فوتبال ايران و واسطه هاي حضورش در راس اين فوتبال كسب كرد و همچنين جيبي پرپول، همچون مربيان خارجي ناكام سالهاي گذشته كه حتي براي برداشتن چمدان خود به ايران رجوع نمي كردند، جلاي اردوگاه ايران كرد تا همانطور كه شب گذشته گفت با شاگردان جديدش در تيم ژاپني آشنا شود و...
سكوت فدراسيون نشينان و عدم عذرخواهي شان از مردم وداع شبانه قطبي با تيم ملي، همان اتفاقاتي است كه انتظارش را داشتيم اما پرداختن به اين موضوعات به مثابه آب در هاون كوبيدن خواهد بود، فوتبال ايران اگر مي خواهد از كره جنوبي، ژاپن، ازبكستان و ... بيش از اين عقب نماند لحظه اي نبايد غفلت كند، پايه هاي فني و حتي فرهنگي اين فوتبال به ترميم نياز دارد و رنسانس فوتبال ايران، مردان بزرگ و افكار بزرگ مي طلبد.
فدراسيون فوتبال به عنوان يكي از تاثيرگذارترين بخش هاي كشور، به اركان مديريتي پرقدرتي نياز دارد كه بتواند فوتبال به گل نشسته كشورمان را حركت دهد.

بزرگترين مربيان جهان هم در ايران موفق نمي شوند
پورحيدري: نتيجه گرايي ما را به اين روز انداخته است
منصور پورحيدري درباره ناكامي فوتبال ايران در جام ملت هاي آسيا و برنامه اي كه مي تواند براي آينده داشته باشد اظهار كرد: ما بايد واقع بين باشيم. نه اينكه الان به كره
باخته ايم و بگوييم از اين تيم
ضعيف تر هستيم بلكه بايد بپذيريم كه فوتبال ايران در آسيا درجه دوم است. برخي ها معتقدند تيم ايران بازي هاي خوبي را انجام داده و برخي هم نسبت به آن انتقاد مي كنند، اما من معتقدم فوتبال ما همين است چه بخواهيم و چه نخواهيم. نتايجي كه تيم ايران در جام ملت ها گرفت، دور از انتظار نبود .
قسمت هاي از صحبتهاي سرمربي اسبق تيم ملي در ادامه مي آيد:
¤ قطبي به عنوان سرمربي تيم ملي طبيعي بود كه بخواهد قول قهرماني در جام ملت هاي آسيا را بدهد چرا كه وي بايد به مردم و بازيكنان تيمش روحيه مي داد، اما فوتبال ما مشكلات عديده اي دارد كه نتيجه اش شرايط كنوني است. از زماني كه فوتبال ايران به سمت حرفه اي شدن حركت كرد و از اين موضوع تنها در مسائل مالي رشد كرد، هر شخصي به دنبال جايگاه و صندلي خود بود. اين وضعيت به فوتبال ما صدمه جدي زد. هر مديري كه بر سر كار مي آمد، براي حفظ خود دنبال نتيجه بود. فوتبال ايران را نتيجه گرايي به اين روز رسانده است.
¤ تا زماني كه باشگاه هاي ما كه سازنده بازيكنان مستعد در رده هاي پايه بوده و آن ها را تا مرحله بزرگسالي پرورش مي دهند، خصوصي نباشند، وضعيت همين است و مديران براي حفظ صندلي شان مصرف گرا شده و تشكيلات منسجمي براي تربيت فوتباليست هاي نوجوان و جوان نخواهند داشت. ما در هر شرايطي به دنبال نتيجه هستيم. هر سه چهار سال يك بار ممكن است نتيجه اي بگيريم يا نگيريم كه اين هم مقطعي بوده و از اين حيث روش كشورهاي عربي را دنبال مي كنيم.
¤ فرقي نمي كند كه چه كسي سرمربي تيم ملي باشد. حضور بزرگ ترين مربيان جهان هم با اين شرايط جواب نمي دهد. ما بايد حوصله كنيم و تفكر به خرج دهيم. وقتي به يك مربي مسووليت مي دهيم، اما فرصت كافي براي اجراي برنامه هايش ندارد، چطور انتظار موفقيت داريم. او فرصت ندارد چون مدير بالاي سر او هم فرصتي ندارد. موفقيت يك تيم حداقل
برنامه ريزي هاي سه چهار ساله مي خواهد تا كار به صورت اصولي پيش رود.

بايد بپذيريم از تيم هاي درجه دو آسيا شده ايم اقبالي: تيم ملي خوش شانس بود
كارشناس فوتبال گفت: بازي مقابل كره جنوبي نشان داد كه از تيم هاي درجه دوم آسيا هستيم و بايد اين را بپذيريم.
مسعود اقبالي درباره ديدار ايران و كره جنوبي اظهار داشت: تمام سعي ما قبل از اينكه حذف شويم اين بود كه به بازيكنان و تيم ملي انگيزه بدهيم و آنها را حمايت كنيم؛ اما خود كادرفني و بازيكنان هم به اين باور رسيدند كه اندازه فوتبال ما همين است. وقتي مقابل تيم هاي درجه اول آسيا قرار مي گيريم، تازه محك مي خوريم.
وي افزود: بارها مطرح كرده ايم كه اگر مي خواهيم به غرور ملي برسيم و افتخار كنيم، بايد كار اصولي و بنيادي انجام دهيم. بازيكنان زحمت خود را كشيدند؛ ولي وقتي سطح فوتبالمان همين است، كاري نمي توان كرد. در طول بازي در اختيار كره جنوبي بوديم.اقبالي ادامه داد: با وجودي كه قطبي از سيستم 1-3-2-4 استفاده كرده بود؛ اما ابزاري كه در زمين بودند، در اين سيستم عملكرد خوبي نداشتند؛ به خصوص در كناره ها و در چپ و راست هيچ حركت تاكتيكي انجام نداديم. ميانه ميدان هم در اختيار كره قرار گرفته بود. آنها حتي فرصت هاي زيادي هم از دست دادند. كره اي ها با انواع و اقسام سيستم هاي به روز دنيا مقابل ايران بازي كردند؛ اما بازيكنان ما چون از بچگي چنين چيزهايي را ياد نگرفته اند، نمي توانستند همه خواسته هاي سرمربي را در زمين پياده كنند.
اقبالي تصريح كرد: كره جنوبي خودش را به تيم ملي تحميل كرد. بايد بپذيريم قدرت درجه دوم آسيا هستيم. باخت ما به حق بود. براي اينكه تيم خوبي باشيم، بايد برنامه ريزي خوب داشته باشيم و از نيروهاي متخصص استفاده كنيم. اگر هم در تورنمنتي به موفقيت مي رسيم، از چاشني شانس بهره برده ايم و اين شانس هميشگي نيست.

نبايد اهداف مان را فداي نتايج كنيم قلعه نويي:مربي خارجي به درد ما نمي خورد
امير قلعه نويي بر لزوم هدف گذاري و برنامه ريزي براي آينده فوتبال پس از ناكامي تيم ملي در جام ملت هاي آسيا تاكيد و اظهار كرد: در فوتبال برد و باخت وجود دارد، اما نبايد اهداف مان را فداي نتايج در فوتبال كنيم.
ما چهار سال پيش اين كار را نكرديم، اما اگر مي خواهيم شاهد پيشرفت فوتبال در ايران باشيم ديگر اشتباه گذشته را تكرار نكرده و با درس گرفتن از گذشته به فكر آينده باشيم. الان همه عملكرد تيم ملي را نقد مي كنند اما بايد بدانيم پيشرفت فوتبال كشور در گرو وحدت ملي است كه بي شك توقع مردم هم همين است.
قسمت هايي از صحبت هاي قلعه نويي پس از حذف تيم ملي در ادامه مي آيد:
¤ ما برابر كره جنوبي خوب نبوديم و باختيم و بهتر است نقد منصفانه اي درباره عملكرد تيم ملي داشته باشيم و بي جهت كسي را متهم نكنيم. فوتبال ايران از لحاظ پشتوانه نيروي انساني و وجود استعدادهاي كم نظير جزو چند كشور اول جهان است، اما همواره هدف گذاري و برنامه ريزي مناسبي براي طي مسير رشد نداشته و امكانات سخت افزاري در فوتبال مان هم بسيار محدود است. بايد سند و چشم انداز چندين ساله براي پيشرفت فوتبال ترسيم كرده و تنها براساس آن به جلو حركت كنيم. مديران ما نبايد نگاه احساسي به فوتبال داشته باشند و درگير روزمرگي نشوند.
¤ تبادل اطلاعات امروزه در دنيا حرف اول را مي زند. ما بايد شرايطي ايجاد كنيم تا از دانش مربيان سرشناس دنيا استفاده كنيم، اما در عين حال معتقدم تا وقتي بستر فراهم نباشد، بزرگ ترين مربيان دنيا هم نمي توانند كاري براي ما انجام دهند. در حال حاضر هم موافق آوردن سرمربي خارجي براي تيم ملي نيستم.آخرين مربي خوبي كه به كشور ما آمد، كرانچار بود كه اكنون سرمربي تيم ملي مونته نگرو بوده و نتايج خوبي هم در بازي هاي مقدماتي يورو 2012 مي گيرد، اما وي در فوتبال ايران موفق نبود. امكانات در كشور ما به اندازه كافي وجود ندارد. لذا اگر مربي اي نمي تواند با تيم ملي نتيجه بگيرد، ما نمي توانيم با تبر به جان اين و آن بيفتيم.
¤ تيم ايران در بازي هاي مرحله گروهي نتايج خوبي گرفت، اما در بازي تك حذفي برابر كره نتوانستيم موفق باشيم. سعي مي كنم در مسائل فني مربوط به تيم ملي ورود نكنم. اينكه الان بخواهيم درباره مسائل فني تيم ملي در جام ملت ها صحبت كنيم، دردي را از فوتبال ما دوا نمي كند.

نتايج خوبي گرفتيم اما...
رحمتي: 20 سال با كره جنوبي فاصله داريم
دروازه بان تيم ملي فوتبال كشورمان در خصوص نتايج تيم ملي در جام ملت هاي آسيا گفت: در همان روز اول كه براي حضور در جام ملت ها اعزام مي شديم، بسياري از كارشناسان اعتقاد داشتند كه حتي از گروه خودمان هم صعود نخواهيم كرد.
وي ادامه داد: به نظرم نتايج خوبي كسب كرديم، اما بايد قبول كنيم كه فوتبال ايران و كره 20 سال با هم فاصله دارند. در ديدار مقابل كره نيمه اول آنها از ما بهتر بودند و در ادامه مسابقه بر توپ و ميدان مسلط شديم، اما متاسفانه در پايان شكست خورديم.رحمتي درباره اينكه بعد از شنيدن سوت پايان مسابقه چه احساسي داشت، عنوان كرد: خودم هم باورم نمي شد كه از جام ملت ها كنار رفته باشيم. در هر حال اين فاصله بين ما و تيم هاي شرق آسيا ايجاد شده است. آنها بهتر از ما كار مي كنند، هرچند تيم ما به لحاظ نظم و انضباط و كارگروهي بهتر است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14