(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 7 بهمن 1389- شماره 19850

در برابر قاضي
زنم بايد رفتار مردانه داشته باشد!
زن مظهر جمال و زيبايي و مرد مظهر شيفتگي
كودك و لحظات لذت بخش مسواك زدن
والدين عزيز: تصميمات خود را با نيازهاي فرزندانتان سازگار كنيد



در برابر قاضي
زنم بايد رفتار مردانه داشته باشد!

مردي كه از رفتارهاي زنانه همسرش ناراضي بود! براي جدايي از وي به دادگاه خانواده مراجعه كرد.
زن 28 ساله اي درحضور قاضي با بيان اينكه ديگر توان زندگي با همسرش را ندارد، گفت: چهارسال پيش در مسير آموزشگاه زبان با شوهرم آشنا شدم. وي وضع مالي بسيار مناسبي داشت و به همين دليل پس از چندماه كه ما هم در ارتباط بوديم، بدون هيچ تحقيق با او ازدواج كردم اما چند روزي از زندگي مشتركمان نگذشته بود كه متوجه رفتارهاي خاصي شدم.
اين دخترجوان افزود: همسرم دائم از من ايراد مي گرفت و مي گفت دوست ندارد لباس هاي زنانه بپوشم و تمام حركاتم بايد مردانه باشد اما من نمي توانم چنين كاري كنم.
قاضي پرونده پس از ثبت اظهارات اين زن از همسرش خواست اظهاراتش را مطرح كند. او گفت: از همان روزي كه من و همسرم آشنا شديم به او گفتم عاشق رفتارهاي مردانه هستم و دلم مي خواهد همسرم نيز مردانه حرف بزند و مردانه لباس بپوشد اما پس از اينكه زندگي مشتركمان را آغاز كرديم وي منكر تمام قول هايي شد كه به من قبل از ازدواج داده بود و حالا نمي خواهم با او زندگي كنم.
فرار از دست زن لجباز
خبرگزاري فارس:
زني در دادگاه خانواده با بيان اينكه ما بچه دار نمي شويم و من نيز حاضر نيستم كودكي را از پرورشگاه بياوريم، گفت: شوهرم يك سال پيش به دليل همين موضوع، مرا ترك كرد؛ حال من مهريه ام را مي خواهم تا او ديگر مرا ترك نكرده و به زندگي بازگردد.
به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا»، زني با مراجعه به دادگاه خانواده شهيد محلاتي دادخواست مهريه خود را به قاضي يكي از شعب ارائه كرد.
يك زن 24 ساله درحضور قاضي گفت: شوهرم حدود يك سال است كه مرا ترك كرده و دور از من زندگي مي كند و وقتي من درخواست طلاق دادم او با اين موضوع موافقت نكرد. بنابراين تصميم گرفتم به بهانه درخواست مهريه او را بر سرزندگي مان بازگردانم.
وي با اشاره به اينكه ما فرزندي نداريم و بچه دار نمي شويم، افزود: شوهرم عاشق فرزند است و به همين دليل مرا ترك كرد ولي درعين حال از پرداخت مهريه به من وحشت دارد و اين سلاح خوبي براي بازگشت و به دست آوردن شوهرم است.
مرد در دادگاه حاضر شد و با بيان اينكه همسرم بچه دار نمي شود وحتي حاضر نيست از پرورشگاه، فرزندي بياوريم يا او تحت درمان قرار گيرد، گفت: من او را ترك كردم تا دست از لجبازي بردارد و به خواسته هاي من نيز اهميت بدهد.
وي با اشاره به اينكه طي يك سال دوري از همسرم، خرجي اش را تمام و كمال براي او فرستادم و سختي بسياري را تحمل كردم تا او كوتاه بيايد، ادامه داد: همسرم را طلاق نمي دهم و او را دوست دارم؛ فقط گاهي كه لجبازي مي كند من نيز در مقابلش لجباز مي شوم تا او كوتاه بيايد. البته تا به حال او گذشت نكرده است. خوشبختانه اين زوج به توافق رسيدند كه كودكي را از بهزيستي به فرزندي قبول كنند و به زندگي مشتركشان ادامه دهند.
«نظافت منزل» عمده علت بگو مگوهاي زوج هاي انگليسي
براساس گزارش يكي از سايت هاي دپارتمان خانواده انگلستان، زوج هاي اين كشور سالانه 312 مرتبه با يكديگر مشاجره مي كنند.
براساس اين گزارش، زوج هاي اين كشور به ويژه جوان ترها سالانه 312 مرتبه يا به عبارتي هر روز با يكديگر مشاجره و دعوا مي كنند و اكثر اين بگو مگوهاي خانوادگي بر سر «نظافت منزل» است.
يكي از هر پنج زوج انگليسي درپي ادامه مشاجرات و بگو مگوهاي خانوادگي مجبور است به دادگاه خانواده مراجعه كرده و درخواست طلاق كند.
بسياري از زوج هاي جوان به دليل وضعيت روحي - رواني ناشي از اين بگومگوها، اكثراً در حالت قهر به سر مي برند و در طول روز حاضر نيستند، يكديگر را ملاقات كنند.
بسياري از زوج ها در سنين مختلف بر روي مسائل بسيار ساده با يكديگر بگومگو مي كنند و حاضر نيستند كوتاه بيايند كه قصد داريم براي اينكه اختلافات كوچك خانوادگي به جدايي زوجين بدل نشود، با استفاده از مشاوره هاي خانواده اين مسائل را حل كنيم.

 



زن مظهر جمال و زيبايي و مرد مظهر شيفتگي

دين اسلام براي خانواده، اهميت محوري قائل است. زنان و مردان هر يك در سيستم اجتماعي، ديني و تربيتي خانواده نقشي كليدي برعهده دارند و در اين ميان، نقش مهم زن مسلمان در خانواده، تدبير امور داخلي خانواده و نظارت مسئولانه به منظور ايجاد كانوني پر از مهر و عطوفت است.
در بيان جايگاه زن از منظر اسلام، از حضرت علي(ع) به نقل از پيامبر روايت شده است كه احترام بانوان را پاس نميدارد مگر كسي كه بزرگوارتر و كريم است و به ايشان اهانت نمي نمايد، مگر كسي كه پست و فرومايه است (نهج البلاغه علايي رحماني به نقل از كتاب زن از ديدگاه نهج البلاغه).
حضرت علي(ع) در حكمت 474 نهج البلاغه مي فرمايد: پاداش مجاهد شهيد در راه خدا بزرگتر از پاداش پاكدامن نيست كه قدرت بر گناه دارد و آلوده نمي شود. همانا انسان پاكدامن، فرشته اي از فرشته هاي خداوند است.
از آن حضرت همچنين روايت شده است: مردي كه همسرش را بيازارد، نماز و هيچ كار خيري از او نزد خداوند پذيرفته نيست و نخستين كسي است كه وارد آتش مي شود. (وسايل/ ابواب احكام الا ولاديات 7 خ1)
امام خميني(ره) درخصوص حجاب و عفاف براي زن فرموده است كه زن مظهر جمال و زيبايي و عفاف است و مرد، مظهر شيفتگي و مجذوب شدن، از آن جهت فرهنگ غني و ارزشمند اسلام، پوشش و حجاب را براي بانوان لازم دانسته است.
رهبر معظم انقلاب، حضرت آيت الله خامنه اي در رابطه با اهميت جايگاه زنان و نقش مؤثر آنها در دوران انقلاب اسلامي تأكيد كرده اند: اگر حضور عظيم و پيشرو زنان در راهپيمايي ها و مبارزات زنان انقلاب نبود، اگر مادران و همسران شهيدان در مقابل شوق فرزندان و همسران خود براي جهاد و شهادت در راه خدا ايمان و صبر و استقامت نشان نمي دادند و اگر زنان در عرصه هاي اجتماعي- سياسي بيست سال اخير از جمله در انتخابات شركت نمي كردند، بي ترديد انقلاب به ثمر نمي رسيد.
مقام معظم رهبري، تربيت اسلامي و انقلابي زن مسلمان را مايه افتخار و مباهات جمهوري اسلامي ايران دانسته اند.
قرآن كريم، روايات شريفه، سيره اهل بيت، براهين عقلي و فطرت انسان به عنوان مباني حجاب در اسلام مطرح است. واژه حجاب، پنج بار در قرآن كريم ذكر شده و بيش از ده آيه دراين خصوص درمصحف شريف آمده است.
عفاف،حالت دروني و نفساني است كه غرايز را تعديل و تحت كنترل خود در مي آورد. براين اساس مي توان از حجاب به عنوان يكي از مهمترين ابعاد حفظ عفاف يادكرد. در فرهنگ عفاف از زن انتظار مي رود به عنوان يك انسان، ارزش وجودي خويش را شناخته و خود را ملعبه دست نامحرمان نسازد.
حجاب، مهمترين و درعين حال، پردامنه ترين مبحث عفاف است، زيرا دركاهش و پيشگيري از بسياري مفاسد اجتماعي موثر است.
حضرت علي (ع): پوشش را مهمترين عامل تعديل حسن زيبايي دوستي وخودنمايي دانسته و مي فرمايند: البته تنها با پوشش زنان درقالب چادر نمي توان ادعاي عفاف كرد؛ زيرا ممكن است اين نيز حجابي باشد براي بي عفتي. به عبارت ديگر، پيش از آن كه تن زن مرد را به سوي خود دعوت كند، كردار وگفتار وي تحريك كننده است.
بسياري از دانشمندان، علما، فقها و روشنفكران به حجاب فيزيكي بدن اهميت داده اند، زيرا اين بخش از حجاب به عنوان محسوس ترين و ملموس ترين بعد آن مطرح است. در سوره هاي نور و احزاب، از اين مبحث تحت عنوان خمار و جلباب ياد و برآن تاكيد ويژه شده است. خمار لباسي است كه زن سرخود را با آن مي پوشاند و به معناي ستر و پوشش است.آنچه مي تواند به اين فرمان الهي جامه عمل بپوشاند، مقنعه و يا روسري بلندي است كه علاوه بر پوشش كامل سر، بر روي گردن و سينه افتد. شهيد مطهري معتقد است در لغت عرب اين معنا را مي سازد چيزي را بر روي چيز ديگر قرار دهند، به طوري كه مانع و حاجبي براي او شمرده شود. براساس آيه شريفه و تفسير ابن عباس، اين پوشش سر هرچه كه هست اعم از شال، روسري و مقنعه بايد مو، سينه و دورگردن و زيرگلوي زن را بپوشاند.
درزمان جاهليت و صدراسلام، زنان عرب غيرمسلمان لباس هاي بلند و گشاد مي پوشيدند برسر و يا شانه خود عبا مي انداختند و پوششي كوتاهتر از جلباب روي سرشان مي بستند. شهيد مطهري به نقل از تفاسير معتبر از جمله تفسير كشاف بيان مي كند كه زنان عرب معمولا پيراهن هايي مي پوشيدند كه گريبان هايشان باز بود، دورگردن و سينه را نمي پوشاند و روسري هايي كه روي خود مي انداختند، از پشت سر مي آويختند قهرا گوش ها، بنا گوش ها و گوشواره ها و جلوي سينه و گردن نمايان مي شد. در آيه 30 سوره نور به زنان مسلمان دستور داده مي شود بايد قسمت آويخته همان روسري ها از دو طرف روي سينه و گريبان خود بيفكنند تا قسمت هاي ياد شده پوشيده گردد.
درخصوص نوع ديگر پوشش، جلباب، در سوره احزاب آمده است: اي پيامبر به زنان و دخترانت و زنان مومن بگو جلباب هاي خود را به هم نزديك سازند تا با اين پوشش بهتر شناخته شوند و از تعرض هوسرانان آزار نبينند و خداوند بخشنده و مهربان است.
درتفسير الميزان (جلد16، صفحه 361) آمده است: جلابيب جمع جلباب است و آن لباسي است كه زن آن را در برمي كند و همه بدن خود را مي پوشاند يا مقنعه اي كه سرو صورت خود را با آن مي پوشاند. درجلباب، ردايي است كه سراسر بدن از بالا تا پايين را مي پوشاند.
درخصوص پوشش زنان درصدر اسلام كه در فوق بدان پرداخته شد، ذكر چند نكته ضروري است. تاخير نزول آيات مورد نظر درسوره احزاب پس از آيات خمار درسوره نور با توجه به تدريجي بودن احكام، اين نظر محتمل است كه آيه خمار دستور نخستين و آيه جلباب دستورنهايي آن و حجاب برگزيده و برتر مورد نظر اسلام، جلباب است. عموميت آيه جلباب برهمه زنان مومن و زنان و دختران پيامبر(ص) به عنوان يك حكم نهايي و استثناء ناپذير مدنظر است.
علاوه بر اين، دستور بر نحوه پوشش جلباب با عنوان «يدنين عليهن من جلابيبهن» با چيزي مانند عبا و چادر سازگارتر است تا لباس و روسري، زيرا شكل لباس سراسري به گونه اي است كه بايد اطراف آن را به يكديگر نزديك كرد و بر روي هم قرارداد. اثر اجتماعي پوشش جلباب درآيه شريفه ذكر شده است. درحالي كه اين اثر براي پوشش خمار است. جلباب نزديك ترين چيزي است كه به وسيله آن ايمان و عفاف سنجيده مي شود.
درسوره مباركه نور آيه شريفه 31 دو نهي وجود دارد،نهي مورد نظر دراين مبحث (ولايبدين زينتهن) زنان نبايد زينت خود را آشكارسازند و بلافاصله بعد از آن عبارت «الا ما ظهر منها» آمده است، زينت هايي كه آشكار هستند مشمول اين نهي نمي باشند.كلمه زينت در زبان عربي عام تر از واژه نور در زبان فارسي است، زيرا زيور به زينت هايي گفته مي شود كه از بدن جدا مي شود مانند طلاجات و جواهرات،درحالي كه كلمه زينت هم به اين دسته گفته مي شود و هم به آرايش هايي كه به بدن متصل است مانند سرمه و خضاب بر اساس اين آيه، زنان نبايد آرايش و زيور خود را آشكار سازند. براين اساس، زينت زن بر دو نوع است؛ آن دسته كه آشكارند و آن دسته كه مخفي هستند، مگر آن كه زن به قصد و عمد بخواهد آن را آشكار كند. حال سوال اين است كه زينت پنهان به كدام يك اطلاق مي شود؟ شهيد مطهري معتقد است پوشاندن چهره و دست ها تا مچ واجب نيست، حتي آشكار بودن آرايش عادي و معمولي كه دراين قسمت ها وجود دارند، مانند سرمه و حنا كه معمولا زن از آن خالي نيست و پاك كردن آنها يك عمل فوق العاده به شمار مي رود، مانعي ندارد.
حجاب در نگاه:
بعد ديگر حجاب از ديدگاه قرآن و روايات در نگاه است. دستور صريح قرآن كريم بر اين بعد از حجاب دلالت دارد كه حجاب هم براي زن و هم براي مرد است. چنان كه خداوند در سوره مباركه نور به مردان و زنان به طور جداگانه امر مي كند كه چشم هاي خود را فروافكنند. اصطلاح «غض بصر» در لغت به معناي فرو افكندن چشم مي باشد و نه فرو بستن آن. غض به تنهايي به معناي كاستن، تخفيف و نگهداري است كه هم برصدا استفاده مي شود و هم براي چشم.
شهيد مطهري با تامل در لغت عرب ميفرمايد غض بصر با غمض عين متفاوت است. غمض به معناي فرو بستن است كه با كلمه عين همراه مي شود نه كلمه بصر. وي با مبناي فلسفي خود، نگاه را به دو دسته استقلالي و الي تقسيم مي كند. نگاه آلي يعني نگاهي كه به عنوان هدف مطرح نيست، بلكه مقدمه و وسيله سخن گفتن است، براين اساس امرالهي به زنان و مردان مومن درخصوص پرهيز از نگاه استقلالي است، پرهيز از نگاهي كه هدفش صرفا تماشا كردن و لذت بصري است. حضرت رسول (ص) در زمينه نگاه و حرمت آن مي فرمايد:از نگاه بعد از نگاه بپرهيز زيرا نگاه اول از آن تو است، اما نگاه دوم به زيان تو است و عمدي مي باشد و نگاه سوم ويرانگر است.
حجاب در گفتار
تبيين روشن وحي در باب نحوه سخن گفتن زنان مومن با مردان، يكي از مهمترين ابعاد حجاب است. حجاب در گفتار در آيات شريفه قرآن، موكدا در مورد نحوه گفتار زنان به نامحرم است (سوره احزاب آيه 32). در اين سوره خطاب به زنان مومن تصريح شده است: با خضوع در گفتار سخن نگوييد كه بيمار دل طمع ورزد، بلكه شايسته و متعارف سخن گوييد. شارع مقدس با نهي زنان از خضوع در گفتار با نامحرم، آنان را به حصار امن تقوا دعوت نموده است تا خود و جامعه را از مصايب بي تقوايي و بي پروايي ايمن نگه دارند. نوع سخن گفتن زن از بي حجابي و بدحجابي فيزيكي اغواكننده تر است.
حجاب در رفتار
منظور حجاب در رفتار، اعمال و افعالي است كه به واسطه اعضا و جوارح پديد مي آيد. آنچه به حجاب در رفتار تعلق مي گيرد، مجموع چند امر و نهي الهي است كه ذيلا بدان پرداخته مي شود.
1- آشكار ساختن زينت هاي پنهان
خداوند در سوره مباركه نور مي فرمايد: به زنان و مردان مومن بگو آن گونه بر زمين پاي نزنند كه خلخال و زينت پنهان پاهايشان معلوم شود. نهي مذكور در آيه شريفه مرتبط با بحث زينت زن در حجاب فيزيكي است و از بد جلوه در آوردن و اظهار زينت هاي پنهان زنان سخن مي گويد.
2- استفاده از عطر
از اعمالي كه به شدت از آن نهي شده اين است كه زن به هنگام خروج از خانه خود را معطر سازد، به طوري كه بوي عطر وي به مشام نامحرم برسد. پيامبر اسلام(ص) مي فرمايد: هر زني كه به خود عطر بزند و از خانه خارج شود، تا وقتي كه به خانه اش برگردد لعنت و نفرين مي شود. آنچه مسلم است اين كه عطر زدن براي خانم ها نه تنها اشكالي ندارد، بلكه استحباب نيز دارد به خصوص كه براي همسر باشد. آنچه از آن نهي شده، اين است كه زن موقع بيرون رفتن از منزل و يا موقعي كه با نامحرم در تماس است، طوري عطر بزند كه بوي آن به مشام نامحرم برسد و ايجاد مفسده كند.
3- آرام گرفتن در خانه و پرهيز از تبرج جاهلي
در آيه 33 سوره احزاب به زنان پيامبر(ص) علاوه بر تقوا امر مي شود كه در خانه خود آرام و قرار گيرند و همچون جاهليت نخستين در ميان جمعيت ظاهر نشوند. اصل معناي تبرج به معناي ظهور است و از آن جهت به آن برج گويند كه ظاهر و هويدا است. نكته حايز اهميت در اين آيه، پرهيز از آميزش و مراوده با مردان بيگانه اختصاص به زمان پيامبر(ص) ندارد، بلكه شامل عموم زنان است. البته مقصود زنداني كردن زن در خانه نيست، زيرا تاريخ اسلام به صراحت گواه است كه رسول خدا(ص) زنان خود را با خود به سفر مي برد و آنان را از بيرون شدن از خانه منع نمي فرمود. مقصود از اين دستور آن است كه زن به منظور خودنمايي از خانه بيرون نشود.
حجاب در قلب
خداوند متعال در برتري تقواي دل در امر حجاب، در سوره احزاب آيه 53 مي فرمايد: هنگامي كه از همسران پيامبر(ص) چيزي خواستيد، از پشت حجاب و پرده از ايشان بخواهيد كه اين كارتان براي دل هاي شما و دل هاي ايشان پاكيزه تر است.
براي آن كس حريم الهي را در حيطه تعامل با افراد نامحرم به درستي رعايت نموده و حيطه حجاب و پوشش را حفظ كند، لازم است بعد قلبي حجاب را جدي تلقي نمايد و در اين زمينه، تسامح و تساهل روا ندارد كه دروازه دل، چشم است و دل كتاب چشم است. يكي از راحت ترين و مهمترين راه ها براي حفظ دل، حفظ نگاه از نامحرم است.
پايان كلام
از سال 1382 و با توجه به وظيفه هر يك از نهادها و سازمان ها، بخشي از مسئوليت گسترش عفاف و حجاب و مبارزه با بد حجابي برعهده آنان نهاده شد تا فرهنگسازي مناسب در اين خصوص انجام شود. بر اين اساس، رسانه ملي موظف به تبيين نقش حجاب و عفاف در افزايش سلامت جامعه است. اين سازمان همچنين موظف است اهتمام ويژه اي درباره معرفي و ترويج فرهنگ عفاف به منظور نهادينه سازي و جذاب كردن آن داشته باشد. اين درحالي است كه فرهنگ سازي در زمينه اصلاح پوشش نامناسب و ارائه راهكارهاي موثر و فوري از طريق توليد برنامه هاي كارشناسي گفتمان، توليد فيلم، تيزر و همچنين تبيين و آموزش احكام شرعي حجاب و عفاف، رعايت حريم عفاف در خانه و اجتماع و آموزش معيارهاي رفتار صحيح زن و مرد جهت برقراري روابط متعادل اجتماعي شده است.
به موجب تصويب و ابلاغ طرح جامع حجاب و عفاف در سال 1384، وزارت علوم موظف به تدوين برنامه طرح جامع فرهنگ عفاف و حجاب با توجه به ضرورت الگوسازي، بهينه سازي و به روز كردن الگوها و با در نظر گرفتن تنوع فرهنگي موجود در كشور در محيط هاي دانشگاهي توسط پژوهشگاه مطالعات فرهنگي و اجتماع اين وزارتخانه است. از سوي ديگر، وزارت آموزش و پرورش نيز موظف به تعيين رنگ هاي پوشش دانش آموزان با محوريت عفاف و حجاب است. به موجب اين طرح، انجام تحقيقات لازم درباره بسط عفاف در مدارس به منظور اجراي برنامه هاي فرهنگي- تربيتي و پژوهشي در آن و همچنين گنجاندن موضوع عفاف و حجاب از ديدگاه آيات و روايات همراه با تبيين ضرورت و فلسفه آن براي دانش آموزان در كتب درسي همه مقاطع تحصيلي بر دوش اين وزارتخانه نهاده شده است.
وزارت اقتصاد و دارايي : موظف به جلوگيري از ورود و توليد محصولات مروج ضدعفاف و تدوين قانون ممنوعيت ورود توليد و عرضه مجسمه ها، عروسك ها، مانكن ها و تابلوهاي مروج ضدعفاف نظير نقاشي، فرش و روزنامه شده است.
تربيت بدني: در اين خصوص موظف به كنترل سالن هاي ورزشي از نظر رعايت حجاب است. ديگر وظيفه اين سازمان، ايجاد شرايط مناسب به منظور گسترش و بهينه سازي فرهنگ عفاف در مراكز آموزشي و سالن هاي ورزشي جهت رعايت حريف عفاف و حجاب در اين اماكن است.
وزارت ارشاد: موظف به اجراي قانون منع استفاده ابزاري از تصاوير زنان در مطبوعات است. اين وزارتخانه موظف است هماهنگي و نظارت بر رسانه هاي ارتباط جمعي مانند روزنامه ها، محصولات سمعي و بصري، نمايش ها و... را براي ترويج فرهنگ حجاب و عفاف و رعايت آن به عمل آورد. همچنين جلوگيري از انتشار و تبليغ كالاهاي فرهنگي كه با فرهنگ عفاف و حجاب مغايرت داشته باشد مانند كتاب، فيلم، نشريات، تئاتر و... و در كنار آن حمايت مادي و معنوي از آثار فرهنگي هنري همانند تسريع در صدور مجوز، ارائه يارانه و تشويق توليدكنندگان آثار فرهنگي و هنرمنداني كه راهكارهاي تازه و جذابي در راستاي توسعه فرهنگ عفاف ارائه مي كنند از وظايف اين وزارتخانه است.
شهرداري: نيز مانند ساير ارگان ها موظف به اجراي برخي اقدامات مانند ايجاد مراكز مشاوره محلي جهت اطلاع رساني به خانواده ها و جوانان مي باشد و به منظور بسط و گسترش فرهنگ عفاف در پارك ها، ميادين، خودروهاي عمومي شهري، سالن هاي سينما و تابلوهاي معابر عمومي و ورزشي با استفاده از ابزارهاي فرهنگي مناسب را سرلوحه كار خود قرار دهد.
همچنين وزارت كشور: موظف به تهيه شناسنامه اجتماعي مناطق مختلف كشور در ابعاد فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي با توجه به تنوع فرهنگي و اعتقادات ديني مردم هر منطقه و برنامه ريزي جهت تقويت فرهنگ عفاف مناسب با آداب و رسوم آنها است. نظارت بر عملكرد و ارتباطات اقليت هاي ديني از نظر فرهنگ و پوشش آنان، جلوگيري از پوشش هاي نامناسب در اجتماع و تذكر دادن درباره رعايت قوانين مربوط به حجاب درباره آنان در كنار تهيه و تدوين قوانين و پي گيري مصوبات درباره پشتيباني حقوق از سازمان هاي مربوط نظير قوه قضائيه و نيروي انتظامي به تناسب اعلام نياز اين گونه ارگان ها در زمينه برخورد با معضلات و ناهنجاري هاي اخلاقي از ديگر وظايف اين وزارتخانه مي باشد.
براين اساس، قوه قضائيه موظف به برخورد با بدحجابان در سراسر كشور است. تدوين قوانين لازم و كارآمد درباره پيشگيري از بروز گسترش فساد و ابتذال در جامعه برعهده اين قوه به عنوان يكي از نهادهاي دخيل در گسترش فرهنگ حجاب و عفاف گذاشته شده است.
مجلس به عنوان يكي از قواي سه گانه در كشور نيز موظف به حاكميت نگاه فرهنگي در تصويب قوانين است. تهيه وتصويب طرح هاي آسان سازي ازدواج و تامين منابع مورد نياز اقتصادي، فرهنگي و... براي زوج هاي جوان و اصلاح قوانين مجازات مجرمان و باندهاي اصلي گسترش فساد و فرهنگ ضدحجاب و ابتذال از وظايف اين نهاد قانون گذار است. نمايندگان در خانه ملت همچنين موظف به تشكيل جلسات كارشناسي و با استفاده از نظر كارشناسي دستگاه هاي ذيربط نسبت به تهيه طرح هاي قانوني در راستاي گسترش فرهنگ عفاف و حجاب مي باشند.
ستاد احياي امر به معروف: موظف به تشويق مردم به حفظ عفاف است. اين ستاد موظف به تلاش براي احياي فريضه امر به معروف و نهي از منكر به عنوان وظيفه اي شرعي، عمومي در همه مسائل جامعه به ويژه گسترش فرهنگ عفاف و حجاب و همكاري نهادهاي مرتبط است. اين سازمان همچنين در كنار برگزاري همايش ها و مسابقات فرهنگي گسترده در سراسر كشور و به منظور نهادينه كردن حجاب و پوششي با همكاري مادي و معنوي مردم و دولت و سازمان هاي مربوط موظف به تهيه برنامه هاي تبليغي و فرهنگي به منظور ترغيب انگيزه دروني آحاد جامعه، بروز حساسيت در قبال مظاهر مخل حريم عفاف در جامعه اسلامي و هماهنگي با دستگاه هاي ذيربط براي اجراي طرح ها و برنامه هاي فوق است.
نيروي انتظامي: در اين راستا بايد به برخورد قانوني و محترمانه با بدحجابان اهتمام ورزد. يكي از وظايف دستگاه نيروي انتظامي، اعلام حدود و ضوابط قانوني عفاف و ملاك هاي بدحجابي در جامعه به منظور تشخيص مصاديق آن از سوي مردم بوده است.
نيكسا سلطاني، كارشناس فقه و حقوق اسلامي

 



كودك و لحظات لذت بخش مسواك زدن

بسياري از والدين از ياد دادن طريقه مسواك زدن به كودكان خود واهمه دارند ولي يادتان باشد اين كار حائز اهميت فراواني است و اثرات مثبت آن تا پايان عمر باقي مي ماند.
مساله مهم اين است كه شيوه مسواك زدن را از سنين پائين به كودكان خود بياموزيد. در واقع كارشناسان بر اين عقيده اند كه بهتر است تميز كردن دهان نوزاد را چند روز پس از تولد او آغاز كنيد.
پس از هر وعده غذايي با يك پارچه مرطوب لثه هاي نوزاد را پاك كنيد. اين كار سه فايده دارد:
¤ مواد چسبناكي را كه بر روي لثه ها جمع مي شود پاك مي كند. اين مواد شامل مخاط، ريزه هاي غذا و باكتري ها مي باشد و پاك كردن آنها مانع از رشد باكتري ها بر روي لثه فرزندتان مي شود.
¤ با اين كار كودك شما به داشتن دهاني تميز عادت مي كند و در نتيجه براي حفظ تميزي آن تلاش خواهد كرد.
¤ كودك ديگر از دخالت شما ناراحت نمي شود و راحت تر مي توانيد به مسواك زدن دندان هاي او بپردازيد. در ضمن كار دندانپزشك نيز آسانتر مي شود.
اولين دندان هاي كودك به طور ميانگين در شش ماهگي ظاهر مي شود ترشح زياد آب دهان و احتمالا بيقراري كودك از علامات درآمدن دندان است. هر روز با يك پارچه نخي دندان هاي كودك خود را به آرامي پاك كنيد. اگر كودك در برابر شما مقاومت كرد كار دشواري خواهيد داشت ولي دست از تلاش برنداريد. در صورتي كه تاكنون دندان هاي كودك دو ساله خود را نشسته ايد به احتمال قوي مملو از مواد چسبناك هستند.
علي رغم مقاومت كودك، اهميت زيادي دارد كه دندان هاي او را پاك كنيد. در واقع والدين تا 6-5سالگي كودك مسئول پاك كردن دندان هاي او هستند؛ زيرا بچه هاي كم سن و سال نمي توانند به درستي اين كار را انجام دهند، چرا معطل مي كنيد؟ دندان كودكان سريعتر از دندان بزرگسالان دچار پوسيدگي مي شود ولي با مسواك زدن، باكتري هاي عامل پوسيدگي از بين مي رود. در ضمن اين عادت پسنديده تا پايان عمر كودك دوام خواهد داشت.
سرگرمي
بايد مسواك زدن را به كاري سرگرم كننده تبديل كنيد. از همين امروز دست به كار شويد و براي علاقه مند كردن كودكتان راههاي مناسبي پيدا كنيد. كودك شما بايد به اين نتيجه برسد كه مسواك زدن يك سرگرمي است، نه وظيفه اي كه بايد انجام دهد.
به كودك اجازه دهيد دندان هاي شما را مسواك بزند. شما بايد زياد بخنديد و اين كار را به فعاليتي سرگرم كننده تبديل كنيد.
سپس بگذاريد دندان هاي خودش را مسواك بزند و در آخر هم خودتان دندان هاي او را مسواك بزنيد. مي توانيد ساير فرزندان خود را نيز در اين بازي سهيم كنيد.
از كودك خود بخواهيد دندان هاي عروسك مورد علاقه اش را مسواك بزند. يادتان باشد هميشه در ابتدا بگذاريد كودكتان خودش دندان هايش را مسواك بزند و بعد دندان هاي او را مسواك بزنيد. مقدار خيلي كمي خميردندان بر روي مسواك كودك قرار دهيد؛ زيرا استفاده از خميردندان زياد، كف فراواني توليد مي كند كه مسواك زدن را دشوارتر مي نمايد.
مراقب باشيد كه كودك پس از مسواك زدن، محتويات دهان خود را بيرون بريزد؛ زيرا قورت دادن خميردندان مي تواند باعث پديدار شدن لكه هايي بر روي دندان هاي او شود.
از يك خمير دندان مناسب استفاده كنيد. تقريبا تمام خميردندان ها طعم تندي دارند كه بزرگسالان به ندرت متوجه آن مي شوند ولي ممكن است سوزش لثه هاي كودكان را به همراه داشته باشد.
يكي از دلايل عدم تمايل كودكان به مسواك زدن هم همين مساله است. اگر كودك همچنان در برابر مسواك زدن مقاومت كرد اين كار را براي او لذتبخش تر كنيد.
بهتر است شما و همسرتان با شور و شوق زيادي به مسواك زدن بپردازيد و هنگام اين كار سرو صداي زيادي راه بيندازيد. خيلي زود كودك متوجه مي شود كه يك بازي سرگرم كننده را از دست داده و به شما ملحق مي شود.
شور و اشتياق شما مسري است! اگر شما هنگام مسواك زدن از خود شور و اشتياق نشان دهيد كودكتان نيز مشتاق خواهد شد. كودكان در چشم و هم چشمي رقيب ندارند و از والدين خود تقليد مي كنند! فراموش نكنيد اگر كودكان شاهد مسواك زدن شما باشند از شما تبعيت خواهند كرد.
آذر شايان

 



والدين عزيز: تصميمات خود را با نيازهاي فرزندانتان سازگار كنيد

با آموزش مسئوليت پذيري جوان مي تواند از خود مراقبت كند، تجربه كسب كند و انعطاف پذير شود.
آنان به عزت نفس، خلق و خوي نيكو و مجموعه اي از هدف ها و ارزش ها نياز دارند و براي رسيدن به اين اهداف لازم است جوان ما توانايي پذيرش مسئوليت داشته باشند.
مسئوليت به معني توانايي پاسخ دادن و در عرف عام به مفهوم تصميم گيري هاي مناسب و مؤثر است.
جامعه شناسان مي گويند: پاسخ مناسب و مؤثر، پاسخي است كه جوان را قادر مي سازد تا به هدف هايي كه موجب اعتماد به نفس او مي شوند دست يابد يا به تقويت آنها بپردازد. تصميم گيري مناسب در چارچوب هنجارهاي اجتماعي و انتظارات خانواده و چه بسا جامعه از اوست، پس اتخاذ تصميم بجا و مناسب موجب ايجاد روابط انساني مثبت، افزايش ايمني و موفقيت و آرامش و آسايش وي مي شود.
يك جوان زماني فردي مسئول به شمار مي آيد كه با در نظر گرفتن هدف هاي خويش و نيازهاي سايرين مانند افراد خانواده، مدرسه و جامعه عمل كند.
والدين بايد او را ياري دهند تا او به اين ارزش ها برسد. والديني كه فرزند خود را با حس مسئوليت پذيري بزرگ مي كنند، به موفقيت هايي دست خواهند يافت كه آينده فرزندشان را تضمين مي كند.
جواني كه با حس غيرمسئولانه و انتقادي بزرگ شود، اعتماد به نفس كمتري خواهد داشت. او به همه چيز با ديد منفي مي نگرد و در واكنش هاي خود و نحوه واكنش ديگران به خود پاسخ هاي غيرمنطقي خواهد داد.
يكي از مشكلاتي كه آنها در يادگيري مسئوليت دارند آن است كه برخي اوقات تا زماني كه به پاداشي كه سايرين قولش را به آنان داده اند نرسند به خشنودي دروني و شخصي دست نمي يابند. پس لازم به تذكر است كه به آنان آموزش داده شود كه همه پاداش ها را بلافاصله نمي توان دريافت كرد. به تدريج آنان پي مي برد كه انجام مسئوليت و احساسات خوش ناشي از آن، به هم وابسته اند. در آن هنگام است كه نياز آنان به پاداش هاي بيروني (نظير جايزه و تأييد ديگران) كاهش مي يابد.
محققان تاكيد مي كنند كه مسئول بودن، به اين معني است كه جوان ناگزير خواهد بود تصميماتي بگيرد كه زحمت دارد. بنابراين جواني كه از وي خواسته مي شود وظايفي را انجام دهد، ممكن است اغلب مجبور شود كه آن كارها را به جاي فعاليت ديگري كه سرگرم كننده يا خوشايندتر است انجام دهد و اين كار موجب بلاتكليفي يا دلخوري او از پذيرش مسئوليت هاي آتي شود.
در اين زمان والدين بايد به فرزندشان بياموزند كه چگونه دست به انتخاب هايي بزنند كه حتي ممكن است با انگيزه آني، يا خوشحالي لحظه اي تعارض داشته باشد. بسياري از آنها رفتارهايي را بروز مي دهند كه در پي انگيزه آني و زودگذر و ناشي از احساس ايمني و اطمينان است. احساس امنيت، فرزندتان را بر آن مي دارد تا بي آن كه نگران پيامدهاي دردناك باشد احساساتش را ابراز كند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14