(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 7 بهمن 1389- شماره 19850

معاهده تسليحاتي ميان واشنگتن و مسكو به تصويب نهايي مجلس روسيه رسيد
نمايندگان 80 كشور در كنفرانس امنيتي مونيخ شركت مي كنند
نظام نوين ارتباطات و بحث جهاني رسانه ها (قسمت دوم)
تخت فرعون به لرزه افتاد مردم مصر : ديكتاتور بايد برود
تشييع پيكر رهبر شيعيان عربستان امروز در مدينه منوره
پارلمان افغانستان رسما با سخنراني كرزاي آغاز به كار كرد
دعوت ميقاتي از همه گروه ها براي حضور در دولت جديد لبنان
تعداد شهداي انفجارهاي لاهور و كراچي افزايش يافت
ساكنان غزه عليه سران تشكيلات خودگردان به خيابان ها ريختند
شيعيان پاكستان پرچم آمريكا و اسرائيل را آتش زدند
كارگران تونس براي سرنگوني دولت موقت دست از كار كشيدند
رابرت فيسك: خاورميانه آماده انقلاب است



معاهده تسليحاتي ميان واشنگتن و مسكو به تصويب نهايي مجلس روسيه رسيد

شوراي فدراسيون روسيه روز گذشته معاهده جديد كاهش تسليحات هسته اي بين واشنگتن و مسكو (استارت) را تصويب نهايي كرد.
به گزارش ايسنا، تمام 137 سناتور شوراي فدراسيون روسيه(مجلس عليا)، ديروز لايحه معاهده استارت جديد را كه رئيسان جمهور آمريكا و روسيه آوريل 2010 متن آن را امضا كرده بودند، به اتفاق آرا به تصويب رساندند. ماه گذشته مجلس سناي آمريكا اين معاهده را تصويب كرد و روز سه شنبه نيز مجلس دوماي روسيه اين معاهده را از تصويب خود گذراند.
براساس اين معاهده، آمريكا و روسيه بايد در مدت هفت سال كلاهك هاي هسته اي استراتژيك خود را به 1550 عدد كاهش دهند.
مجلس علياي روسيه، لايحه اين معاهده را پس از تصويب، براي امضا نزد ديميتري مدودف، رئيس جمهور روسيه فرستاد.

 



نمايندگان 80 كشور در كنفرانس امنيتي مونيخ شركت مي كنند

كنفرانس امنيتي مونيخ با حضور 350 ميهمان بلندپايه از 80 كشور جهان چهارم تا ششم فوريه برگزار مي شود.
به گزارش ايسنا، «ولفگانگ ايشينگر» مدير كنفرانس امنيتي مونيخ درباره برگزاري چهل و هفتمين دور اين كنفرانس به خبرنگاران گفت: «مقامات بلندپايه اي چون «بان كي مون» دبيركل سازمان ملل متحد، «آندرس فوگ راسموسن» دبيركل ناتو،« هيلاري كلينتون» وزير خارجه آمريكا، «سرگئي لاوروف» وزير خارجه روسيه، «هرمان فان رامپوس» رئيس شوراي اتحاديه اروپا، «كاترين اشتون» رئيس روابط خارجي اتحاديه اروپا و «رابرت ژوليك» رئيس بانك جهاني در اين كنفرانس حضور خواهند داشت.»
كنفرانس امنيتي مونيخ در سطح جهاني به عنوان يكي از مهم ترين نشست هاي مستقل در حوزه امنيت محسوب مي شود.

 



نظام نوين ارتباطات و بحث جهاني رسانه ها (قسمت دوم)

پروفسور حميد مولانا
دو تحول عمده، شاخصه وضعيت ارتباطات بين المللي و روابط فرهنگي در دهه هاي اخير است. اولي نظام نوين جهاني اطلاعات و ارتباطات است كه از سال هاي 1990 ميلادي تا به امروز در حال شكل گيري بوده است. اين نظام نوظهور اكنون جايگزين رژيم پيشين اطلاعات و ارتباطات دهه هاي آخر قرن بيستم شده است و از نظر شكل و محتوا اساساً متفاوت با نظامي است كه سه دهه پيش از جانب جنبش غيرمتعهد و جهان سوم مطرح شده بود و عموماً به «نظم نوين جهاني اطلاعات و ارتباطات» معروف است. اين نظم نوين امروزي نتيجه نظام توسعه يافته صنعتي است كه عمدتاً در نتيجه وقوع يكسري توسعه هاي اقتصادي، سياسي و فناوري تكامل يافته و بزرگراه هاي اطلاعاتي دنياي ما را تشكيل مي دهد. شبكه اينترنت، تلفن همراه و دوربين ديجيتالي در راستاي اين نظم حركت مي كند.
دوم اينكه از زمان گزارش كميسيون مك برايد(كميسيون بين المللي مطالعه مسائل ارتباطات) در سال 1980، جهان شاهد يك تحول بنيادي ديگري نيز بوده است و اين تمايل و در واقع جست وجو براي يك نظم نوين فرهنگي است كه از مفهوم ساده ارتباطات و اطلاعات فراتر مي رود.
اين گفتمان جديد كه مي تواند به يك بحث بين المللي و جهاني عمده در كنفرانس 15 فوريه 2011 يونسكو در پاريس تبديل شود، مفاهيم ارتباطات و اطلاعات را تابع مفهوم وسيع تر فرهنگ و زيست محيط اجتماعي مي سازد. بحث مزبور با طرح اين انديشه آغاز مي شود كه حاميان اوليه نظم نوين جهاني اطلاعات و ارتباطات با شناخت رابطه ميان اطلاعات و فرهنگ به عوامل اقتصادي و سياسي نيز توجه كردند. حاميان جديد نظم فرهنگي معتقدند، اين تصور كه اطلاعات و ارتباطات در واقع از نظر فرهنگي بي طرفند، بزرگترين افسانه دوران ما است. اين فرض كه ساختار جهاني اطلاعات و ارتباطات مي تواند يا بايد بتواند به شكل جديدي درآيد واقعاً ناپخته است.
جست وجوي پيگير در دهه هاي گذشته هميشه معطوف به يك نظم نوين جهاني بوده است، چه از طريق كشورها و ملل غيرمتعهد دنياي سوم و چه از طريق كشورهاي فراصنعتي و به اصطلاح اطلاعاتي آمريكا و اروپا و دنياي به اصطلاح توسعه يافته. آنچه تازه است، ماهيت يك چنين تقاضايي و مهم تر از آن مشاركت كنندگان آن است. در دهه هاي آخرين قرن بيستم جست وجوي «نظم نوين اقتصادي بين المللي» و «نظم نوين جهاني اطلاعات و ارتباطات» نشانه وجود بحث بين المللي در صحن سازمان ملل و سازمان هاي تخصصي آن و همين طور سازمان هاي غيردولتي يا مردمي در زمينه اقتصادي و رسانه ها بود. همان طور كه گفته شد پيشگامان و حاميان اين بحث، اعضاي جنبش غيرمتعهد و ملل جهان سوم بودند. آنها خواستار سهم عادلانه و منصفانه تري از منابع اقتصادي و ارتباطي دنيا بودند. اما تقاضاهايشان دست كم بخشي، تحت الشعاع جنگ سرد و رقابت بين ابرقدرت هاي آن روز يعني امريكا و شوروي (سابق) قرار گرفت. آنها با دشمني هاي فراوان ايالات متحده و اروپاي غربي مواجه بودند.
بحث نظم نوين جهاني اطلاعات و ارتباطات كه در دهه 1970 ميلادي حاكم بود، داراي جنبه هاي مهمي بود كه قدرت و در عين حال ضعف آن را نشان مي داد. بحث مزبور عمدتا دولت محور و موضوعي مربوط به شمال- جنوب بود و ايالات متحده و كشورهاي سرمايه داري محور بحث ها بودند. يكي از جنبه هاي عمده بحث، موضوع به اصطلاح معادله متوازن- نامتوازن در جريان جهاني اطلاعات بود كه بهاي فراواني به تحليل هاي مربوط به ابزارهاي توليد و توزيع مي داد. مبناي اصلي كشورهاي جهان سوم، اين فرضيه هاي مهم بود كه نظم نوين جهاني اطلاعات و ارتباطات به بحث نظم نوين اقتصادي بين المللي مربوط مي شود و از آن مستقل نيست. اين توسعه نتيجه درك بيشتر اين موضوع بود كه فقدان توازن موجود در زمينه اقتصادي، در حوزه اطلاعات و ارتباطات نيز وجود دارد و نيازمند اصلاح است. به علاوه، بر سلطه غرب روي راديو- تلويزيون، مطبوعات، تبليغات، انتشار كتاب، فيلم و ارتباطات ماهواره اي تاكيد مي شد. تقاضاي جنوب، شامل توزيع عادلانه تر فركانس هاي راديوئي محدود جهاني، كاهش هزينه هاي پستي بين المللي براي مجلات، كتاب و روزنامه، تعرفه هاي مخابراتي ترجيحي براي ملل در حال توسعه، محدوديت هاي كمتر در قوانين مربوط به حق چاپ و نشر، حمايت در مقابل ماهواره هاي سخن پراكني مستقيم از موضوعات ديگر مي شد. كوتاه سخن اينكه، مفهوم نظم نوين جهاني بيشتر مادي، تكنولوژيك و اقتصادي بود. نكات تاكيد شده در بحث جهاني دهه هاي 1970 و 1980 معمولا بر اطلاعات و ارتباطات و ساختارهاي فناوري آنها بود. ولي بحث اواخر قرن بيستم و دهه اول قرن بيست و يكم بيشتر بر روي فرهنگ و ارزش هاي مادي و معنوي تكيه دارد.
اين انقلاب اسلامي ايران بود كه بحث «نظم نوين جهاني اطلاعات و ارتباطات» را به بحث نظم نوين جهاني فرهنگ و ارزش ها سوق داد. انقلاب اسلامي ايران يك انقلاب ديني، فرهنگي و اجتماعي و معنوي بود و اطلاعات و ارتباطات بدون توجه به ارزش هاي آن جايگاهي در «قدرت نرم» بين المللي نداشت. مفهوم «قدرت نرم» نخست از طريق انديشمندان اسلامي و در نتيجه انقلاب اسلامي ايران در سطح بين المللي گسترش يافت. توجه داشته باشيد كه انقلابات به اصطلاح «رنگي» توسط غرب و همزمان با سقوط رژيم شوروي و اقمار آن در اروپاي شرقي و آسياي مركزي در مقابله با انقلاب اسلامي به وجود آمد.

 



طوفان انقلاب اسلامي بعد از تونس به مصر رسيد
تخت فرعون به لرزه افتاد مردم مصر : ديكتاتور بايد برود

دهها هزار تن از نيروهاي امنيتي از ترس گسترش تظاهرات مردمي براي سرنگون كردن ديكتاتور مصر در خيابانهاي قاهره و بسياري از شهرهاي اين كشور مستقر شدند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، در پي برگزاري بزرگترين و بي سابقه ترين تظاهرات مردمي در قاهره و بسياري از شهرهاي مصر براي سرنگوني حسني مبارك، وزارت كشور مصر اقدام به استقرار هزاران تن از نيروهاي امنيتي و پليس در ميدان آزادي (مركز قاهره) و اطراف وزارتخانه ها، دفاتر حزب و مراكز امنيتي كرد تا از ادامه تظاهرات جلوگيري كند.
وزارت كشور مصر علاوه بر اين با صدور بيانيه شديداللحني هشدار داد، با معترضان به حكومت حسني مبارك به شدت برخورد خواهد كرد.
جنبش ششم آوريل كه خواستار اصلاحات دموكراتيك در كشور است، روز چهارشنبه را روز اعتراض عمومي عليه رژيم مبارك نامگذاري و مصريان را دعوت به سرنگوني فرعون مصر كرد.
گزارش هاي خبري حاكي است، پليس و نيروهاي امنيتي مصر، روز چهارشنبه با استفاده از گاز اشك آور، باتوم و ماشين هاي آب پاش، دهها هزار تن از مخالفان رژيم مبارك كه در ميدان التحرير (آزادي) تجمع كرده بودند را پراكنده كرد.
اين اقدام وحشيانه پليس و نيروهاي امنيتي موجب مجروح شدن تعدادي از تظاهركنندگان و بازداشت بسياري از مخالفان رژيم شد، چرا كه دولت مصر از بيم گسترش تظاهرات مردمي به شدت اوضاع را كنترل مي كند.
اين در حالي است كه روز سه شنبه دهها هزار نفر از مردم مصر با سرازير شدن به خيابانهاي قاهره و بسياري از شهرهاي بزرگ اين كشور، خواستار كناره گيري حسني مبارك 82 ساله از قدرت شدند.
تظاهركنندگان با تجمع در ميدان مركزي قاهره (التحرير) و برگزاري نماز جماعت و سردادن شعارهاي «مرگ بر حسني مبارك»، «مبارك، مبارك بعد از بن علي نوبت توست»، ديكتاتوري 30 ساله فرعون مصر را موجب نگون بختي مردم اين كشور دانستند.
اين تظاهرات كه بعد از «انتفاضه نان» در ژانويه سال 1977 بزرگترين اعتراض مردمي در مصر بر عليه مبارك به شمار مي رود نيمه هاي شب با دخالت پليس و نيروهاي امنيتي به خشونت گرائيد.
خبرهاي دريافتي حاكي است در درگيري هاي پليس و نيروهاي امنيتي مصر با معترضان كه شبيه به جنگ تن به تن بود سه تن از تظاهركنندگان در منطقه السويس (شمال قاهره) با اصابت مستقيم گلوله از پاي درآمدند و با مرگ چهارمين جوان در روز چهارشنبه تعداد قربانيان به چهار نفر رسيد.
پايگاه اطلاع رساني «المحيط» روز چهارشنبه اعلام كرد: مخالفان دولت مصر اعلام كرده اند كه براي پايان دادن به اعتراضات خود بايد حسني مبارك و فرزندش جمال كناره گيري خود را از قدرت و نامزدي براي انتخابات آينده رياست جمهوري اعلام كنند.
انحلال پارلمان، تشكيل دولت نجات ملي، آزادي زندانيان سياسي، لغو حالت فوق العاده و انحلال حزب حاكم از جمله خواسته هاي تظاهركنندگان مصري عنوان شده است.
در عين حال منابع خبري از اعلام آمادگي حسني مبارك براي كناره گيري از قدرت و نامزد نشدن خود و فرزندش در انتخابات آينده رياست جمهوري مصر، براي دچار نشدن به سرنوشت ديكتاتور تونس، پس از برگزاري تظاهرات گسترده روز سه شنبه خبر دادند.
بسياري از شاهدان عيني، تظاهرات مردمي در روز سه شنبه را مشابه حوادث انقلاب تونس عنوان كردند.
شبكه خبري «سي ان ان» در گزارشي از قاهره اعلام كرد: اينجا ممكن است تونس نباشد، اما (شرايط) بسيار شبيه به تونس است و محدوديت هاي امنيتي ديگر قادر به كنترل خشم مردم از رژيم مبارك نيست.
سايت خبري «اينترنشنال بيزنس تايمز» نيز اعلام كرد: گزارش هاي تاييد نشده از فرار احتمالي «سوزان مبارك» همسر ديكتاتور 82 ساله مصر به لندن حكايت مي كند.
براساس اين گزارش، كاركنان فرودگاهي مصر، بانوي اول اين كشور را در فرودگاه هيثرو (لندن) شناسايي كردند.
پيش از اين نيز روزنامه ايتاليايي «ادكرونو» به نقل از پايگاه خبري «اخبار العرب» اعلام كرد كه جمال فرزند حسني مبارك رئيس جمهوري مصر در بحبوحه تظاهرات خشونت بار ضد دولتي در اين كشور به لندن گريخته است.
مصر در هفته هاي اخير تحت تاثير تحولات انقلاب مردمي تونس، دستخوش ناآرامي و تظاهرات ضد دولتي عليه رژيم مبارك شده است و به اعتقاد بسياري از صاحبنظران، شمارش معكوس براي فرار ديكتاتور مصر آغاز شده است.

 



تشييع پيكر رهبر شيعيان عربستان امروز در مدينه منوره

پيكر مرحوم آيت الله محمدعلي العمري رهبر شيعيان عربستان امروز پس از نماز صبح در مدينه منوره تشييع مي شود.
به گزارش فارس، علامه العمري رهبر شيعيان عربستان كه روز سه شنبه در 100 سالگي درگذشت از شاگردان علامه نائيني و آيت الله سيدابوالحسن اصفهاني بود و با وجود تحمل 45 سال زندان در زندان هاي آل سعود، از انقلاب اسلامي ايران و شيعيان لبنان حمايت مي كرد.
وي كه در ميان عربستاني ها به عنوان «پدر روحاني شيعيان» خوانده مي شود، سال 1911 ميلادي (1332 هجري قمري) در مدينه منوره به دنيا آمد. 16 ساله بود كه به امر پدرش شيخ علي بن احمد العمري وارد حوزه علميه نجف اشرف شد.
شيخ العمري در طول حضور 20 ساله در حوزه علميه نجف از محضر استاداني چون آيت الله محمدرضا مظفر، آيت الله محمد حسين مظفر، آيت الله محمد جواد مغنيه، آيت الله سيد مسلم حلي، آيت الله محمد تقي آل صادق، سيد باقر الشخص، شيخ محمد تقي فقيه، آيت الله شيخ حسين حلي و همچنين مراجع بزرگ شيعه، آيت الله العظمي نائيني و آيت الله سيدابوالحسن اصفهاني بهره جست.
شيخ العمري كه اكثر حجاج ايراني زائر قبر نوراني پيامبر اكرم(ص) پشت سر او در مسجد شيعيان مدينه نماز خوانده اند، در طول بيش از 60 سال حضور خود خدمات اجتماعي و ديني بسياري به اقليت شيعه مدينه ارائه داد. در مزرعه آيت الله محمدعلي العمري، مسجد شيعيان و نيز دفتر كار وي قرار دارد و اين مسجد هر روزه پذيراي تعداد زيادي از زوار شيعه ايراني است كه معمولا شب ها به مسجد شيعيان عربستان مي روند و صداي «اشهد ان عليا ولي الله» را در غربت مدينه مي شنوند. ابوطالب يكي از شيعيان منطقه نخاوله در اين باره مي گويد: «معروف ترين بخش منطقه نخاوله حسينيه شيعيان است كه در ميان مزرعه اي معروف به مزرعه شيخ عمري محصور شده است و آيت الله محمدالعمري به نوعي سرپرستي شيعيان اين شهر را بر عهده داشتند.»
عباس از ديگر شيعيان منطقه نخاوله نيز از علاقه شيعيان اين منطقه به شيخ العمري گفته و مي افزايد: «حسينيه پيشين شيخ العمري در نزديكي مسجد النبي(ص) قرار داشت و او با دست خود آن حسينيه را در نزديكي حرم پيامبر (ص) و قبرستان بقيع ساخت و نگهداري كرد اما چون آن مكان را به بهانه ساخت خيابان تخريب كردند در قسمت حاشيه اي شهر مدينه و در جوار نخلستان ها سكني گزيد.»
اين عالم شيعي عربستان مثل ديگر شيعيان اين كشور از دست دستگاه وهابي سعودي در امان نبود و 45 سال از عمرش را در زندان هاي وهابيون عربستان سپري كرد و چند سال پس از پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي ايران، از زندان آزاد شد.

 



پارلمان افغانستان رسما با سخنراني كرزاي آغاز به كار كرد

پارلمان دوم افغانستان در ميان تدابير شديد امنيتي و با حضور رئيس جمهور اين كشور رسما آغاز به كار كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، صبح ديروز سرانجام دومين پارلمان افغانستان پس از حدود چهار ماه تاخير با حضور «حامد كرزاي» رئيس جمهور افغانستان، شخصيت هاي سياسي، علما، ميهمانان و سفراي ديگر كشورها رسما آغاز به كار كرد.
اين مراسم در حالي برگزار شد كه بيش از 16 هزار پليس براي تامين امنيت در راه هاي منتهي به كابل و همچنين سرتاسر اين شهر مستقر شده بودند.
به گفته فرمانده امنيتي كابل، اوضاع امنيتي در حدي است كه شهر به حال نيمه تعطيل درآمده و مردم نيز به دليل ترس از حملات تروريستي در منازل خود به سر مي برند.
انتخابات پارلماني افغانستان 27 شهريور ماه سال جاري برگزار شد و از بين 2500 نامزد انتخاباتي 249 نفر به عنوان نمايندگان مجلس دوم برگزيده شدند. اتهام وقوع تقلب در انتخابات مهمترين دليل تاخير 130 روزه افتتاح پارلمان بود و فشارهاي داخلي و خارجي «كرزاي» را مجبور به عقب نشيني از مواضع اعتراضي خود كرد.
گزارش هاي دريافتي حاكي است، دادگاه ويژه اي كه براي بررسي شكايات انتخاباتي تشكيل شده، همچنان مشغول رسيدگي به 400 پرونده انتخاباتي است. «كرزاي» سه شنبه شب پس از مواجه شدن با اعتراضات نامزدهاي انتخاباتي مدعي تقلب اعلام كرد، «قطع دست بيگانگان و جلوگيري از دو دستگي در كشور» دليل لغو تصميمش در به تاخير انداختن آغاز به كار پارلمان بود.
خبر ديگر اين كه ناتو اعلام كرد پس از 2014 نيز قصد خروج از افغانستان را ندارد. خبرگزاري «شين هوا» نوشت: «مارك سرويل» نماينده ارشد ناتو در افغانستان پس از ديدار با وزير خارجه فنلاند در يك كنفرانس مطبوعاتي حاضر شد و گفت: واگذاري مسئوليت در سال 2014 به معني پايان عمليات ناتو در افغانستان نيست بلكه اين امر شروعي است براي دور جديدي از مبارزات!
وي در ادامه تصريح كرد، ناتو پس از سال 2014 خاك اين كشور را ترك نخواهد كرد و پس از تحويل مسئوليت ها به نيروهاي افغان تنها وظايف ما در اين كشور است كه تغيير خواهد كرد.

 



دعوت ميقاتي از همه گروه ها براي حضور در دولت جديد لبنان

سرويس خارجي -
نخست وزير جديد لبنان از همه گروه هاي لبناني خواست براي تشكيل دولت جديد همكاري كنند.
نجيب ميقاتي در يك كنفرانس خبري اعلام كرد كه رايزني هاي خود را براي تشكيل دولت جديد آغاز خواهد كرد و قبل از هرچيز با سران دولت هاي قبلي از جمله سعدالدين حريري ديدار خواهد كرد.
به گزارش ايسنا وي با بيان اينكه بندهاي توافقنامه طائف را اجرا خواهد كرد، اظهار داشت: با گفت وگوهاي ملي همه اختلافات ميان لبناني ها را كنار مي گذاريم. و دولتي با همزيستي مسالمت آميز به وجود خواهيم آورد.
وي از همه گروه ها خواست كه در تشكيل دولت شركت داشته باشند و هيچ بهانه اي براي شركت نكردن در دولت نداشته باشند.
ميقاتي با بيان اينكه به زودي سياست هاي خود را در همه زمينه ها اعلام خواهد كرد، اظهار داشت: توجه به وضعيت معيشتي و مشكلات اقتصادي از اولويت هاي دولت من خواهد بود.
وي تاكيد كرد كه مشورت ها براي تشكيل دولت به شكست و يا پيروزي هيچ يك از گروه ها منجر نشده است، بلكه اين لبنان است كه پيروز شده است.
نخست وزير جديد لبنان همه لبناني ها را به آرامش دعوت كرد و گفت: از سران گروه ها و همه مردم مي خواهم كه به لبنان احترام بگذارند و هيچ آسيبي به لبنان نرسانند.
ميقاتي همچنين با تاكيد بر اينكه دستش به سوي همه لبناني ها دراز است، تصريح كرد: بيايد با هم لبنان را بسازيم نه آنكه خراب كنيم. همه ما بايد براي نجات لبنان تلاش كنيم.
ميقاتي حمايت از مقاومت را يكي از اولويت هاي خود دانست و گفت، حزب الله داراي فراكسيوني بزرگ در مجلس است و من از اين حزب خواستم كه حامي من باشد.
انتخاب نجيب ميقاتي كانديداي 8 مارس در سمت نخست وزير جديد لبنان واكنش هاي بسياري در داخل لبنان و جهان به همراه داشته است.
نبيه بري رئيس مجلس لبنان در اين باره گفت، من به ميقاتي و مواضع وي در آرام كردن و اداره كشور اطمينان دارم.
وي همگان را به مبارزه با فتنه گران و هوشياري در برابر فتنه هاي مذهبي و طايفه اي فرا خواند.
ميشل عون رئيس جريان آزاد ملي لبنان نيز گفت، لبنان در دوران دولت ميقاتي شاهد گشايش اقتصادي خواهد بود.
عمروموسي دبيركل اتحاديه عرب نيز ضمن استقبال از دولت ميقاتي بر اهميت پايبندي به اصول دموكراسي و چارچوب قانون اساسي براي حل هرگونه اختلاف ميان لبناني ها تاكيد كرد.
اين در حالي است كه هيلاري كلينتون وزيرخارجه آمريكا نسبت به تشكيل دولتي كه حزب الله بر آن تسلط داشته باشد هشدار داد و گفت، اين امر بر روابط آمريكا و لبنان تاثير خواهد گذاشت.

 



تعداد شهداي انفجارهاي لاهور و كراچي افزايش يافت

تلفات انفجارهاي انتحاري روز اربعين در شهرهاي كراچي و لاهور پاكستان به 16 شهيد و 80 زخمي رسيد.
به گزارش فارس، انفجار نخست درلاهور رخ داد و بر اثر آن 13 نفر شهيد و بيش از 70 نفر زخمي شدند.
اين انفجار در منطقه «گوهري چوك» شهر لاهور رخ داد كه جمعي از شيعيان عزادار كه در مراسم اربعين حضرت امام حسين(ع) شركت كرده بودند، قربانيان اين انفجار بودند.مقامات بيمارستاني لاهور اعلام كرده اند كه حال برخي زخمي هاي اين حادثه وخيم بوده و احتمال افزايش تلفات وجود دارد.
انفجار دوم نيز كه ساعاتي پس از انفجار نخست صورت گرفت، در محله «مالير» شهر كراچي به وقوع پيوست كه بر اثر آن سه نفر شهيد و بيش از 10 تن ديگر زخمي شده اند.
بمب گذار انتحاري كه بمب خود را درون يك دستگاه موتورسيكلت جاسازي كرده بود، در حال تعقيب خودرو حامل سوگواران حسيني بود كه مورد ظن پليس قرار گرفت و هنگامي كه با ممانعت نيروهاي پليس مواجه شد، بمب خود را در مقابل گشتي پليس منفجر كرد.
موج خشونت ها در پاكستان از سال 2001 بدين سو همواره رو به افزايش بوده است.بسياري از تحليلگران، حضور نيروهاي خارجي در منطقه را عامل گسترش درگيري ها و ناامني ها در مناطق پاكستان و افغانستان مي دانند.

 



ساكنان غزه عليه سران تشكيلات خودگردان به خيابان ها ريختند

سرويس خارجي-
فلسطيني هاي ساكن غزه با برپايي تظاهرات گسترده خيانت تشكيلات خودگردان فلسطين در همدستي با رژيم صهيونيستي را كه شبكه خبري الجزيره اخيرا فاش كرده است محكوم و خواستار محاكمه سران تشكيلات شدند.
هزاران نفر از فلسطيني هاي ساكن غزه با برپايي تظاهرات گسترده مذاكرات سري تشكيلات خودگردان با رژيم صهيونيستي كه طي آن امتيازات زيادي از جمله واگذاري قدس، مسجد الاقصي به رژيم صهيونيستي داده شده بود را محكوم و خشم خود را نسبت به اين اقدام ابراز كردند.
مردم فلسطين در حالي كه شعار مي دادند: «هر كس از اصول فلسطين عقب بنشيند مجرم و خائن است»، «مذاكرات سري تشكيلات با اسرائيل خيانتي بي سابقه به اصول و آرمان ملي فلسطين است، «عباس، عريقات فياض، عبدوبه خائن و مزدور هستند» خواستار محاكمه خائنان شدند.همزمان با برپايي تظاهرات گسترده مردمي صدها نفر از دانش آموزان اهل غزه دست به تظاهرات زدند.
كودكان غزه پلاكاردهايي در دست داشتند كه بر روي آن نوشته شده بود، «به چه حقي از قدس چشم پوشيديد»، «اي مجرمان و اي خائنان دست شما در ترور مجاهدان فلسطين رو شده است،» «به چه حقي از سوي ملت فلسطين مذاكره كرديد و امتياز داديد».
در همين رابطه فوزي برهوم سخنگوي حماس اعلام كرد كه عباس نماينده ملت فلسطين نيست و جنايتي بزرگ در حق ملت فلسطين انجام داده است.
وي با اشاره به افشاگري شبكه خبري الجزيره اظهار داشت، خيانت تشكيلات خودگردان و در راس آن محمود عباس از قبل براي ما محرز شده بود و اكنون ملت بزرگوار فلسطين نيز كاملا از جزئيات اين خيانت ها آگاه شد.
گفتني است شبكه خبري الجزيره در روزهاي گذشته فاش كرد كه تشكيلات خودگردان در خيانتي آشكار به ملت فلسطين شهرك سازي هاي اسرائيل در قدس را پذيرفته و همچنين از حق بازگشت شش ميليون آواره فلسطيني به وطن خود چشم پوشي كرده است.
اين شبكه خبري در دور سوم افشاگري خود از همكاري گسترده امنيتي و اطلاعاتي محمود عباس با تل آويو براي ترور سران مقاومت فلسطين پرده برداشت.
الجزيره اعلام كرد كه محمود عباس در نشست هاي خود با مقامات اسرائيلي گفته بود كه هر گلوله اي كه به سوي اسرائيل شليك شود به سوي ما شليك شده و بايد به هر وسيله كه شده جلوي آن را بگيريم.
الجزيره همچنين افشا كرد كه ترور بسياري از رزمندگان مقاومت به دليل اطلاعاتي بود كه تشكيلات خودگردان در اختيار رژيم صهيونيستي قرار داده است.

 



شيعيان پاكستان پرچم آمريكا و اسرائيل را آتش زدند

هزاران نفر از شيعيان پاكستان با برپايي تظاهرات ضد آمريكايي پرچم آمريكا و رژيم صهيونيستي را به آتش كشاندند.
هزاران نفر از شيعيان «كراچي» همزمان با برگزاري مراسم عزاداري براي سالار شهيدان در اربعين حسيني، عليه جنايات آمريكا و اسرائيل تظاهرات كردند. عزاداران با به آتش كشاندن پرچم هاي اين دو رژيم، كشتار مسلمانان به دست آنها را به شدت محكوم كردند.
گفتني است، هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكا مدتهاست به بهانه هاي واهي اقدام به كشتار مردم بي گناه پاكستان مي كند. با وجود اين كه اين اقدامات بارها و بارها از سوي دولت و مردم پاكستان محكوم شده است اما آمريكايي ها همچنان به كشتار مردم ادامه مي دهند.

 



كارگران تونس براي سرنگوني دولت موقت دست از كار كشيدند

كارگران بزرگترين شهر تونس، براي مجبور كردن دولت موقت به استعفا، دست از كار كشيدند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، هزاران تن از كارگران بخش هاي مختلف، در شهر «صفاقس» (دومين شهر بزرگ تونس) به دعوت اتحاديه كارگري اين كشور دست از كار كشيدند. «امين الشفي» از رهبران اتحاديه كارگري تونس در صفاقس گفت: اعتصاب كنندگان با تجمع در مقابل مقر اين اتحاديه، خواستار انحلال دولت موقت شدند كه وزيران وابسته به بن علي بر آن سيطره دارند.وي افزود: اعتصابيون با برپايي تظاهرات مسالمت آميز، انحلال حزب وابسته به بن علي و طرد و محاكمه عناصر آن را خواستار شدند و انتقاد راديو تلويزيون دولتي از اتحاديه كارگري در به راه انداختن اعتصاب ها را محكوم كردند.
اين در حالي است كه دفتر اتحاديه كارگران تونس (الجهوي) روز سه شنبه كارگران دومين شهر بزرگ اين كشور را دعوت به راه انداختن اعتصاب و تظاهرات بر ضد دولت موقت كرد.
اين اتحاديه هدف از اقدام خود را اعلام همبستگي با مردم براي ساقط كردن دولت موقت و تشكيل حكومت وحدت ملي اعلام كردند.
شهر صفاقس كه مهم ترين منطقه اقتصادي و صنعتي تونس به شمار مي رود، از قديم الايام به عنوان مركزي براي جنبش هاي كارگري به شمار مي رود و نقش مؤثري نيز در سازماندهي تظاهرات و اعتراضات مردمي در پيروزي انقلاب مردمي اين كشور ايفا كرده است.
همچنين اتحاديه عمومي آموزش متوسطه در ادامه اعتراضات مردمي به دولت موقت امروز را روز اعتصاب در مؤسسات آموزش و مدارس تونس اعلام كرد. از سوي ديگر، در چهارمين روز از تجمع اهالي استان سيدي بوزيد در مقابل مقر نخست وزيري براي وادار كردن دولت موقت به استعفا، تعداد زيادي از معترضان مورد ضرب و شتم پليس قرار گرفتند.
برپايه اين گزارش، نيروهاي ضد شورش تونس، روز چهارشنبه با استفاده از گاز اشك آور و باتوم، معترضان به دولت موقت را كه تلاش داشتند از يك مانع امنيتي براي ورود به ميدان مقابل كاخ سابق رياست جمهوري عبور كنند، متفرق كردند.معترضان خشمگين تونسي با پرتاب سنگ و چوب با پليس به مقابله برخاستند، اما نيروهاي ضد شورش موفق به تسلط بر امور شدند.
تظاهرات و اعتصاب هاي روز چهارشنبه در حالي صورت مي گيرد كه براثر فشارهاي روزافزون مردم، دولت قول داده است برخي از وزيران وابسته به رژيم سابق را بركنار و افراد جديدي را برسر كار بياورد.
منابع مطلع در تونس اعلام كردند، دولت موقت، قرار است، در ادامه روند ترميم كابينه، افرادي به نمايندگي از مناطقي كه جرقه هاي انقلاب تونس در آنها زده شده است، در دولت حضور پيدا كنند.
گفته مي شود، طي روند ترميم دولت، قرار است اعضاي وابسته به حزب حاكم سابق تونس اخراج و افراد جديدي وارد كابينه شوند، در حالي كه خواسته اصلي مردم كنار رفتن «محمد الغنوشي» نخست وزير فعلي از مسند قدرت است كه تاكنون به اين خواسته بي توجه بوده است.

 



رابرت فيسك: خاورميانه آماده انقلاب است

«رابرت فيسك» تحليلگر مشهور روزنامه انگليسي اينديپندنت در جديدترين يادداشت خود منطقه خاورميانه را «آماده انقلاب» توصيف كرد.
به گزارش شبكه خبر، فيسك با اشاره به افشاي اسناد همكاري تشكيلات خودگردان فلسطين با رژيم صهيونيستي درباره شهرك سازي و ترور مبارزان فلسطيني، اوضاع منطقه خاورميانه را آماده انقلاب توصيف كرد.
اين متخصص مسائل خاورميانه با اعلام اينكه اسناد فاش شده، خشم و نفرت مردم منطقه را در قبال اقدامات تشكيلات خودگردان موجب شده است، نوشت: «اين اسناد آمادگي تشكيلات خودگردان را براي چشم پوشي كردن از حق بازگشت ميليون ها آواره فلسطيني به سرزمينشان، جايي كه اكنون اسرائيل نام گرفته است، نشان داد تا در ازاي آن، كشوري داشته باشد كه وسعت آن شايد فقط 10درصد از سرزمين فلسطين در زمان قيمومت انگليسي ها مي شود.»
به نوشته اينديپندنت، همزمان با فاش شدن اين اسناد، مردم مصر سرنگوني «حسني مبارك»، رئيس جمهور كشورشان را خواستار شده اند و اين امري بي سابقه است.
به عقيده فيسك، اينها بخشي از مجموعه رخدادهايي است كه در جهان عرب كم سابقه اند.
براساس اسنادي كه شبكه الجزيره آنها را منتشر كرد، مشخص شد كه تشكيلات خودگردان به سركردگي محمود عباس آماده بودند اميد آوارگان را براي بازگشت به وطنشان از ميان ببرند؛ واقعيتي كه براي فلسطيني ها بسيار تلخ و ناراحت كننده است.
فيسك تصريح كرد: «اين افشاگري در حالي صورت مي گيرد كه مردم سراسر جهان عرب، به درك و شناختي بي سابقه رسيده اند. آنان ديگر اظهارات رهبران كشورهايشان را باور ندارند.»نويسنده اينديپندنت با اذعان به نقش و نفوذ انگليس و ديگر كشورهاي غربي بر حاكمان عرب نوشت: «ما انگليسي ها ديگر نمي توانيم مردم عرب را فريب دهيم.»


 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14