(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 7 بهمن 1389- شماره 19850

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
بازخواني نقش خاتمي در فتنه 88 ـ بخش سوم
فرمانده كل ارتش: فضاي كشور تا سقف 5 هزار پا به طور 24ساعته پوشش راداري داده مي شود
آيت الله مكارم شيرازي درگذشت عالم بزرگ شيعيان مدينه را تسليت گفت
آيت الله صافي گلپايگاني رحلت شيخ محمد علي العمري را تسليت گفت
رئيس فراكسيون روحانيون مجلس: مواضع هاشمي در نماز جمعه 26 تير 88 ايرادهاي جدي دارد
جوابيه مجمع تشخيص به انتقادات
تعيين تكليف صالحي و بهبهاني در جلسه روز يكشنبه فراكسيون اصولگرايان
رئيس جديد سازمان اطلاعات ارتش اسرائيل: ايران بمب هسته اي نمي سازد
تا ملاقات خدا بخش اول



بازخواني نقش خاتمي در فتنه 88 ـ بخش سوم

بازنده ها
سيد ياسر جبرائيلي

اعلام خاتمي براي حضور در انتخابات دهم، علاوه بر اينكه گروه هاي اپوزيسيون برانداز را شادمان كرد، با واكنش هايي نيز در خارج از كشور همراه بود. روزنامه صهيونيستي «يديعوت آحارونوت» نوشت: «پيروزي خاتمي در انتخابات پيش رو مي تواند تغييرات تدريجي در سياست خارجي ايران نسبت به اسرائيل ايجاد كند».1 روزنامه آمريكايي بوستون گلوب نيز خاتمي را «بهترين بخت ايران براي آشتي با همسايگان و جامعه جهاني و نجات اقتصاد در حال فرپاشي ايران» دانست.2
كانديداتوري خاتمي اما دو هفته بيشتر به طول نيانجاميد و چون «مير حسين موسوي» اعلام كانديداتوري كرد، خاتمي با نگارش يك نامه انصراف، به نفع موسوي از صحنه كنار كشيد و عملا نشان داد كه پيش از اين نيز عزم جدي براي كانديداتوري نداشته و مايل بوده دوستانش اين راه را با مير حسين ادامه دهند: «ضمن تأكيد بر اين نكته كه همه ما بايد ميدان و عرصه انتخابات را از بازيگراني كه چشم به تفرقه نيروهاي اصلاح طلب و خواستار تغيير دوخته اند بگيريم و همه تلاش خود را براي برگزاري انتخاباتي آزاد و سالم معطوف كنيم، انصراف خود را از نامزدي در انتخابات دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري اعلام مي دارم، اما همچنان با همه توان با فعاليت مستمر و حضور در صحنه اجتماع لحظه اي از آرمانهاي مردم و مسئوليت خود در برابر آنان فاصله نخواهم گرفت .»3 خاتمي در ادامه بيانيه خود، از موسوي و كروبي خواست مدبرانه و دلسوزانه صحنه انتخابات را چنان مديريت كنند كه به تفرقه و تشتت نيانجامد.
به دنبال انصراف خاتمي از رقابت هاي انتخابات رياست جمهوري دهم، بسياري از اصلاح طلبان ضمن ابراز تاسف از اينكه وي كنار رفته است، انصراف او را اقدامي «اخلاقي» توصيف كردند. در همين رابطه «محسن آرمين»(سخنگوي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي) در گفت و گو با ايلنا بيان داشت: «خاتمي با اين اقدام خود ثابت كرد، مي توان سياست ورزيد و دروغ نگفت. مي توان رقابت كرد و خلاف عهد و پيمان عمل نكرد. مي توان براي كسب قدرت تلاش كرد اما بي نيازي و نيك نيازي پيشه كرد.»4
بسياري از تجديدنظرطلبان اما خاتمي را بر موسوي ترجيح مي دادند، زيرا از يك سو جذابيت خاتمي و وضعيت راي آوري او را بيشتر از موسوي مي دانستند و از سوي ديگر انديشه و رويكرد موسوي را داراي ابهام و نقاط تاريك مي دانستند. موسوي پس از بيست سال بايد به پرسش هاي فراواني پاسخ مي گفت كه از نگاه آنان پذيرش آن دشوار بود.
معروف ترين جمله درباره موسوي را «محمد علي ابطحي»، مشاور خاتمي در دوران رياست جمهوري گفت كه وي را به «هندوانه اي سربسته» تشبيه كرد.كساني نيز در ميان افراطيون وجود داشتند كه با توجه به برنامه ريزي هاي انجام شده، همچنان معتقد بودند اصلاح طلبان بازنده انتخابات هستند و به كانديدايي نيازمندند كه بتواند در نقش بازنده، اين جريان را براي رسيدن به مطالبات حداكثري خود ياري كند. آنها موسوي را در حد و اندازه اي نمي ديدند كه بتواند پس از شكست، در رويارويي برنامه ريزي شده با نظام، موفق عمل كند. «احمد شيرزاد» بر اين باور بود كه «موسوي بازنده» به درد نمي خورد: «كناره گيري خاتمي ايام عيد را به كاممان زهرمار كرد... رويدادهاي عرصه سياست و دست تقدير همه پل هاي پشت سرمان را خراب كرده است...بدون ترديد موسوي بازنده كار چنداني پيش نخواهد برد».5
از نگاه افراطيون، ظرفيت خاتمي براي ايجاد يك جنبش اجتماعي در مقابل نظام بسيار بيشتر از موسوي بود. «مسعود پدرام» در همين رابطه مي گويد: «اين خاتمي است كه حضورش در انتخابات مي تواند ميداني براي فعاليت اين جنبش ها باز كند، و از آن طرف هم تنها در وضعيتي كه جامعه بستر فعاليت اين جنبش هاي اجتماعي باشد، خاتمي مي تواند جريان دموكراسي ستيزي را كنار بزند.»6
به هر صورت، خاتمي كنار رفت و فعاليت هاي موسوي شروع شد. سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي كه از حاميان سرسخت خاتمي بود و در واكنش به انصراف خاتمي شعار «يا خاتمي يا هيچ كس» را مطرح كرد، بلافاصله در ايام نخست سال 88 ديدارهايي با ميرحسين موسوي ترتيب داد. سازمان و تشكل هاي همسو با آن سرانجام در ديدارهاي خود به اين نتيجه رسيدند كه پشت سر موسوي تجمع كرده و امكاناتشان را به خدمت او درآورند.7
يك مشكل ديگر اما همچنان باقي بود و آن چيزي نبود جز عزم راسخ مهدي كروبي براي شركت در انتخابات. كروبي اساسا پس از انتخابات نهم رياست جمهوري وقتي از مجمع روحانيون مبارز منشعب شد و «اعتماد ملي» را بنيان نهاد، براي انتخابات دهم دورخيز كرده بود و اصلاح طلبان نيز به اين دريافت رسيده بودند كه منصرف كردن كروبي به نفع موسوي، امري محال است. اين بود كه چهره شاخص اصلاحات در يك موضع گيري علني اعلام كرد كه كانديداي اين جريان موسوي و نه كروبي است. خاتمي در بيانيه اي نوشت: «برادر گرانقدر حجت الاسلام كروبي از نيروهاي ارزشمند، رنج كشيده پس و پيش از انقلاب، مخلص و شايسته است. ولي بر اين باورم كه جناب آقاي مهندس موسوي براي ايجاد تغيير در شرايط كنوني شايستگي لازم را دارند»8. موسوي نيز در نامه اي از خاتمي تشكر كرد.9
كروبي تقريبا به وضوح دريافته بود كه اجماع جريان اصلاحات بر روي كانديداتوري موسوي است و او در عرصه تنها خواهد ماند. همين امر با در نظر گرفتن انتظاراتي كه كروبي از رفقاي خود داشت، اختلافات دروني اصلاح طلبان را تشديد كرد. به ويژه پس از آنكه مجمع روحانيون مبارز- كه كروبي 18 سال دبيركل آن بود- از مير حسين موسوي حمايت نمود، كروبي از اين تصميم به شدت عصباني شد و اعضاي آن به ويژه خاتمي را مورد سرزنش قرار داد. كروبي معتقد بود كه حمايت هاي وي در مجمع موجب رئيس جمهور شدن خاتمي در سال 76 شده و اگر او نبود اصلاحات پيشرفت نمي كرد. پس از حمايت مجمع از ميرحسين، كروبي با قاطعيت اعلام كرد كه به هيچ وجه به نفع موسوي كنار نمي رود و تا آخر در صحنه مي ماند.10
از آنجا كه تئوريسين هاي اصلاحات بر اين باور بودند كه كروبي كنار خواهد كشيد و در اين راستا تلاش مي كردند، پس از اين موضع گيري كروبي شديدا از او انتقاد كردند.11 اما در اين ميان بحث هايي نيز درباره بررسي مجدد مجمع براي حمايت از كروبي پيش كشيده شد كه شخص خاتمي به عنوان دبير كل مجمع روحانيون با آن مخالفت كرد.12
شايد همين اوج گيري اختلافات بود كه باعث شد كساني از جمله عليرضا رجايي (از فعالان گروهك موسوم به ملي-مذهبي) درباره اين درگيري هاي دروني اصلاح طلبان بگويد:«با توجه به عدم هماهنگي بين نيروهاي اصلاح طلب و اختلاف هايي كه بسيار واضح است، امكان شكست با كمال تاسف بالاست».13
خاتمي اما همچنان بر مواضع خود پافشاري كرد و صريحا اعلام كرد كه اگرچه كروبي انسان ارزشمندي است، اما او از موسوي حمايت مي كند: «معتقدم وظيفه ما اين است كه كساني كه روش و راه درست تري دارند را تقويت كنيم. مهندس موسوي كسي است كه همه ما دلمان مي خواست به عرصه بيايد، حالا آمده و اين را غنيمت بشماريم».14
علي رغم سخنان خاتمي، درگيري ها در درون جبهه اصلاحات ادامه يافت و به آنجا رسيد كه وقتي مهدي كروبي در دانشگاه آزاد نجف آباد مشغول سخنراني بود، تعدادي از هواداران موسوي كه نشان هاي سبز به همراه داشتند، جلسه مذكور را به تشنج كشيدند؛ اتفاقي كه باعث شد كروبي از وجود خانه هاي تيمي اصلاح طلبان در تهران كه سازماندهي رويدادهاي مرتبط با اين جريان را به عهده داشتند، پرده بردارد: «به دستور چند نفر كه در خانه هاي تيمي در تهران مي نشينند و تصميم گيري مي كنند و با عملكرد ناصوابشان كشور را به احمدي نژاد تقديم كردند گوش ندهيد».15
سيد محمد خاتمي پس از درگيري هاي حاميان موسوي و كروبي، با ميانجيگري ميان آنها بيان داشت: «خودمان به اسم خودمان نبايد خداي ناكرده كاري بكنيم كه سبب سوء استفاده ديگران شود و از ناحيه ما به تضعيف يكديگر و نمايش دادن اختلاف بينجامد... اين مسئله خطرناك است. بايد متوجه باشيم كه اين پوست خربزه بسيار خطرناكي است زير پاي ما گذاشته شده تا از ناحيه خود ماها ايجاد اختلاف شود».16
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- wwwynetcoil/english/articles/07340L-367465100html
2 - بوستون گلوب. به نقل از روزنامه كيهان، اسفند 1387
3 - سايت عصر ايران، 27/12/1387
4- روزنامه آفتاب يزد، 12/2/1388
5 - روزنامه كيهان، 30/1/1388
6 - مصاحبه با مسعود پدرام، روز آن لاين، 7/11/87
7 - روزنامه كيهان، 30/1/1388
8 - روزنامه كيهان، 27/12/1387
9- همان
10- مطالبات غير قانوني. تهران: موسسه فرهنگي قدر ولايت، 1388
11 - از جمله ن.ك. به سخنان سعيد حجاريان در روزنامه كيهان، 31/1/1388 كه او را »غضنفر« خواند.
12 - پايگاه خبري سحر، 26/1/1388
13 - روزنامه ايران، 3/2/1388
14- روزنامه كيهان، 8/2/1388
15- سايت آفتاب، 25/2/1388
16 - روزنامه كيهان، 28/2/1388

 



فرمانده كل ارتش: فضاي كشور تا سقف 5 هزار پا به طور 24ساعته پوشش راداري داده مي شود

فرمانده كل ارتش از پوشش راداري فضاي كشور تا سقف 5 هزارپا و به طور 24ساعته خبر داد.
به گزارش روابط عمومي قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبيا(ص)، اميرسرلشكر عطاالله صالحي فرمانده كل ارتش در مراسم توديع و معارفه فرماندهان قديم و جديد قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبيا(ص) كه صبح چهارشنبه برگزار شد، از طرح جامع پدافند هوايي كشور با شكل بهينه اي در تجديد استقرار و مديريت فرماندهي و كنترل براي پوشش كامل فضاي كشور خبر داد.
وي هدف از اين طرح را پوشش كامل فضاي كشور توسط قرارگاه پدافند هوايي توصيف كرد و افزود: آن مقدار نيازمندي پدافند هوايي كه قابل توليد و تجهيز است نيز در طول اين برنامه 5 ساله تحقق مي يابد تا بتوانيم پدافند هوايي مطمئني براي فضاي كل كشور داشته باشيم.
فرمانده كل ارتش در ادامه اظهار داشت: اين طرح با كمك كاركنان خود قرارگاه پدافند هوايي ترسيم و در ستاد كل نيروهاي مسلح تكميل شده است و بزودي و با تصويب فرماندهي معظم كل قوا در طول يك برنامه 5 ساله اجرايي و عملي مي شود.
صالحي با اشاره به فرمايش فرماندهي معظم كل قوا خاطرنشان كرد: همان طوري كه مقام معظم رهبري بارها فرموده اند، پدافند هوايي خط مقدم ماست و همه تلاش سپاه و ارتش در وهله اول پدافند هوايي است.
وي با بيان اينكه ما در خصوص پدافند هوايي ديدگاه روشني داريم و من اين را با روشني و قوت قلب مي گويم، افزود: نرم افزار مورد نياز پدافند هوايي بوسيله صنايع دفاع ما و حمايت دانشگاهها و توان علمي كه در داخل كشور داريم رو به جلو در حال حركت است و در بحث سامانه هاي راداري در طول برنامه 5 ساله اي كه گفته شد، قصد داريم فضاي كشور را از لحاظ پوشش راداري بطور 24ساعته تا سقف 5 هزار پا پوشش كاملي بدهيم.
صالحي با بيان اينكه ما در سامانه هاي ارتفاع پست نيز هيچگونه مشكلي نداريم و تمامي نيازمندي هاي آن به لحاظ مهمات و سلاح در داخل كشور توليد مي شود، گفت: سامانه هاي موشكي با پوشش راداري براي برد و ارتفاع متوسط به بالا نيز قابل تامين است و در همين راستا و بزودي گسترش سامانه موشكي مرصاد با موشك شاهين را در يگان هاي قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبيا(ص) تكميل مي كنيم.
وي با بيان اين كه ما امروز سامانه هاي مختص ارتفاع بالا را نيز توليد مي كنيم و نمونه اش را هم انجام داده ايم، تاكيد كرد: يكي از بخش هاي مهم طرح جامع پدافند هوايي سامانه هاي برد بلند است كه بزودي خبرهاي خوبي از آن به اطلاع ملت بزرگ ايران خواهد رسيد.
فرمانده كل ارتش بحث فرماندهي و كنترل در پدافند هوايي را بسيار مهم دانست و خاطرنشان كرد: يكپارچه كردن و اداره كردن از هر مركزي نسبت به شبكه سراسري در خيلي از مراكز كشور توسط متخصصان خود قرارگاه پدافند هوايي انجام شده است و در رزمايش اخير قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبيا(ص) نيز بخش هاي زيادي از آن عملياتي شد.
فرمانده كل ارتش جمهوري اسلامي ايران سپس با ابلاغ و تحويل حكم فرماندهي معظم كل قوا به امير فرزاد اسماعيلي وي را به عنوان فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبيا(ص) منصوب كرد.
در اين مراسم كه فرماندهان نيروهاي سه گانه ارتش و مسئولان و فرماندهان ستاد كل نيروهاي مسلح، وزارت دفاع، ارتش و سپاه حضور داشتند سرلشكر صالحي با بيان اينكه اميرسرتيپ خلبان ميقاني به مدت 5 سال در دو مسئوليت فرماندهي نيروي هوايي و فرماندهي قرارگاه پدافند هوايي زحمت كشيدند، ضمن قدرداني از زحمات وي گفت: وقتي امير ميقاني فرماندهي نيروي هوايي را برعهده گرفتند مبدع ابتكارات خوبي بودند كه هم اكنون هم در تمامي پايگاههاي نيروي هوايي جاري و ساري است و يكي از آن ابتكارات ماندگار اورهال كليه هواپيماهاي موجود در بدنه نيروي هوايي بود كه الان نيز در تمامي پايگاهها به يك ميزان انجام مي شود.
اجراي تاكتيك زمين مسلح
در مناطق حساس كشور
معاون هماهنگ كننده نيروي زميني ارتش هم از عملياتي شدن تاكتيك «زمين مسلح» در مناطق حساس كشور خبر داد.
اميرسرتيپ علي آراسته در گفت وگو با ايسنا با اعلام اين خبر اظهار داشت: در حال حاضر تاكتيك زمين مسلح در مناطق حساس كشور با موفقيت اجرا شده است.
وي با تاكيد بر اين كه «لازمه هر عملياتي، مسلح كردن زمين است»، افزود: در تمام مناطقي كه مسئوليت و ماموريت داريم، در سطح بسيار ايده آلي توانسته ايم تاكتيك زمين مسلح را اجرا كنيم و خوشبختانه به موفقيت هاي زيادي دست پيدا كرده ايم و از اين نظر وضعيت و آمادگي بسيار خوبي داريم.
معاون هماهنگ كننده نيروي زميني ارتش همچنين از اجراي موفقيت آميز تمرين پاسگاه فرماندهي در يكي از مناطق بزرگ كشور طي ماههاي اخير خبر داد.
آراسته در همين زمينه اظهار كرد: امسال يك تمرين پاسگاه فرماندهي را در سطح نيروي زميني ارتش و در يكي از مناطق بزرگ كشور انجام داده ايم كه تمرين بسيار ايده آلي بود و در اين تمرين به تمام اهداف از پيش تعيين شده خود دست پيدا كرده ايم.
وي با تاكيد بر دفاعي بودن دكترين نظامي كشور، تصريح كرد: دكترين ارتش جمهوري اسلامي ايران و كل نيروهاي مسلح كشور، دكترين تدافعي است. بر اين اساس در هر كدام از محورها تلاش مي كنيم با توجه به وضعيت جنگ نامتقارن، تمرين هايي را در قالب رزمايش هاي تدافعي پيش بيني كنيم.
اعزام اولين ناوگروه آموزشي- عملياتي نيروي دريايي به خليج عدن
اولين ناوگروه آموزشي- عملياتي نيروي دريايي ارتش صبح چهارشنبه به خليج عدن اعزام شد.
اولين ناوگروه آموزشي- عملياتي نيروي دريايي ارتش نيز صبح چهارشنبه از منطقه يكم دريايي به منظور آموزش عملي برخي از دانشجويان دانشگاه امام خميني(ره) به خليج عدن اعزام شد.
اين ناوگروه علاوه بر آموزش دانشجويان، بحث اشراف اطلاعاتي در منطقه را نيز دنبال خواهد كرد.
پيش از اين امير غلامرضا خادم بي غم در گفتگو با فارس اعلام كرده بود اين ناوگروه در اين ماموريت وارد آب هاي درياي سرخ و پس از آن وارد درياي مديترانه خواهد شد و با توجه به عبور از كانال سوئز، مسير بسيار خوبي پيش روي ناوگروه اعزامي خواهد بود و از طرف ديگر دانشجويان نيروي دريايي نيز مناطق جديدي را تجربه خواهند كرد.
به دليل طولاني بودن مسير، اين ماموريت ممكن است تا سال آينده به طول بينجامد.

 



آيت الله مكارم شيرازي درگذشت عالم بزرگ شيعيان مدينه را تسليت گفت

آيت الله «ناصر مكارم شيرازي» از مراجع عظام تقليد با صدور پيامي درگذشت عالم بزرگ شيعيان مدينه منوره را تسليت گفت.
در اين پيام كه روز چهارشنبه در اختيار ايرنا قرار گرفت، آمده است: فقدان اسفناك عالم مبارز و موالي مخلص و مجاهد خستگي ناپذير جناب حجت الاسلام والمسلمين آقاي «حاج شيخ محمدعلي العمري» (قدس سره) را به همه شيعيان مخصوصا شيعيان مدينه و جامعه روحانيت و فرزند برومندش حجت الاسلام «حاج شيخ كاظم العمري» تسليت عرض مي كنم.
ادامه اين پيام حاكيست: آن فقيد سعيد در طول عمر طولاني و پربركت خود براي حفظ حوزه تشيع و روشن نگه داشتن چراغ پرفروغ مكتب اهل بيت، در سرزمين وحي و در كنار مرقد پيامبر و قبور خاموش ائمه بقيع، در برابر مرارتها و مشقت هاي فراوان و درد و رنجهاي جانكاه مقاومت كرد.
آيت الله مكارم شيرازي در پيام خود افزوده است: در پرتو مجاهدتهاي او موفقيتهاي فراواني نصيب شيعيان آن ديار شد كه اميدواريم به خواست خدا خدمات او به وسيله فرزند برومند و ساير دوستانش همچنان ادامه يابد.
در قسمت ديگر اين پيام آمده است: خداوند روح پاك او را با ارواح پيغمبر و آلش محشور گرداند و به تمام بازماندگانش صبر و اجر فراوان عنايت فرمايد.

 



آيت الله صافي گلپايگاني رحلت شيخ محمد علي العمري را تسليت گفت

آيت الله صافي گلپايگاني رحلت رهبر شيعيان عربستان را تسليت گفت.
به گزارش خبرگزاري رسا آيت الله صافي گلپايگاني با صدور پيامي، رحلت شيخ العمري عالم برجسته شيعه و رهبر شيعيان عربستان را تسليت گفت.
متن اين پيام به شرح زير است:
بسم الله الرحمن الرحيم
انا لله و انا اليه راجعون
حضرات آيات و دانشمندان برجسته عربستان سعودي دامت بركاتهم
حوزه مباركه علميه عربستان سعودي
آقازادگان فقيد سعيد
در سالروز جانسوز اربعين حضرت اباعبدالله الحسين عليه السلام، امت اسلامي و خصوصاً شيعيان مدينه منوره، زعيم راحل آيت الله شيخ محمد علي العمري رضوان الله تعالي عليه را از دست دادند.
بي ترديد ايشان يكي از حصون محكم امت اسلامي و پرچمي از اعلام آن و پناهگاه مؤمنان در سختي ها بود.
در اين پيام آمده است آن بزرگوار در طول عمر شريف خويش، متحمل محنت هاي بسيار شد و در راه اعلاي كلمه اهل بيت عليهم السلام و نشر دعوت حق و ياري مؤمنان، بر اذيت ها و آزارها صبر پيشه كرد.
خداوند به او از اسلام و مسلمين جزاي خير دهد و دربرابر مواقفي كه با آن جبهه مؤمنان را محكم كرد درجه اي در بهشت عطا فرمايد و بر درجات ايشان بيافزايد.
خداوند او را مشمول رحمت واسعه خويش قرار دهد و با ائمه طاهرين عليهم السلام محشور گرداند و به خاندان و فرزندان معظم ايشان صبر جميل، عنايت فرمايد.
20 صفر 1432
لطف الله صافي

 



رئيس فراكسيون روحانيون مجلس: مواضع هاشمي در نماز جمعه 26 تير 88 ايرادهاي جدي دارد

رئيس فراكسيون روحانيون مجلس شوراي اسلامي گفت: مواضع هاشمي رفسنجاني در نماز جمعه 26تير 88 ايرادهاي جدي دارد و قابل قبول نيست.
حجت الاسلام والمسلمين محمدتقي رهبر، نماينده مردم اصفهان در مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با فارس، با اشاره به اظهارات اخير هاشمي مبني بر اينكه مواضع وي همان اظهارات نماز جمعه 26 تير است، بيان داشت: ما نمي توانيم كسي را به اتخاذ مواضع مورد نظر خود اجبار كنيم چرا كه وقتي فردي بر مواضع خود تاكيد مي كند، قطعا پاسخگوي آن است؛ هرچند از نظر ما مواضع نماز جمعه 26 تير ماه 88 آقاي هاشمي قابل قبول نبوده و به آن ايراد داريم.
وي با بيان اينكه نمايندگان مجلس خبرگان مي توانند نظرشان را درخصوص سكوت آقاي هاشمي در مجلس با وي مطرح كنند، اظهار داشت: برخي نسبت به هاشمي صحبت كرده و برخي مواضع خود را بيان نكرده اند از اين رو نمي توان براي آنها تعيين تكليف كرد چرا كه اعضاي مجلس خبرگان وظيفه خود را اينگونه احساس كرده و طبق آن عمل مي كنند.
فرزندان هاشمي
عملكرد خلافي داشته اند
رئيس فراكسيون روحانيون مجلس با اشاره به اظهارات هاشمي مبني بر وجود فضاي تهاجمي عليه فرزندان وي، عنوان كرد: درست نبودن مواضع فرزندان هاشمي بر كسي پوشيده نيست لذا هيچ كس در اين خصوص جو سازي نمي كند چرا كه مردم متوجه مواضع فرزندان وي مي شوند.
وي با تاكيد بر اينكه بايد بين فرزندان آقاي هاشمي و خود وي تفاوت قائل شد، افزود: برخي از فرزندان هاشمي آنقدر عملكرد خلاف و مواضع بد داشته اند كه بايد از دستگاه قضايي درباره آن سوال كنند و پرونده آنها نيز در دستگاه قضايي موجود است.
يك عضو خبرگان: هاشمي
در اظهاراتش تامل كند
عضو مجلس خبرگان رهبري با انتقاد از اظهارات اخير رفسنجاني گفت: هاشمي رفسنجاني بايد در اظهاراتش تامل كند.
سيدمحمود علوي در گفت وگو با فارس با اشاره به سكوت هاشمي نسبت به فتنه سال گذشته اظهار داشت: اگر هاشمي در كنار رهبري قرار نگيرد در آن صورت با اقدامات كساني كه درون نظام نيستند معنا مي دهد. وي با بيان اينكه جبهه مخالف يك محوريت قابل قبول ندارد يادآور شد اگر هاشمي در محوريت مقابل قرار گيرد عده اي به خود جرات مي دهند به گونه ديگري عمل كرده و طور ديگري موضع بگيرند كه دفع آنها براي انقلاب هزينه دارد.
انتقاد دانشجويان از هاشمي
اعضاي اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان دانشگاه هاي سراسر كشور طي نامه سرگشاده اي خطاب به رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام تاكيد كردند كه انتظار دلسوزان انقلاب اين بود كه هاشمي خط خود را از موسوي و كروبي و خاتمي جدا كند.
در اين نامه خطاب به رفسنجاني آمده است: صحبت هاي اخير شما در جمع دانشجويان گيلاني ما را بر آن داشت تا چند سوال و نكته را به عرضتان برسانيم:
1-آقاي هاشمي! آيه 14 سوره تغابن را حتما خوانده ايد! نسبت به تاريخ هم از ما بهتر آگاهيد؛ عبدالله بن زبيرها بودند كه موجب شدند سيف الاسلام ها در جمل هاي تاريخ عليه ولايت خروج نمايند، پس مراقب اطرافيان خود باشيد.
2-آقاي هاشمي! قريب يك ميليون راي مجلس خبرگان شما راي امت حزب الله و متدينين است، نه سبزها و نه حاميان غربزده موسوي! بنابراين انتظار مردم اين بود كه قدرشناس اين آرا باشيد و به شعار «هاشمي هاشمي سكوت كني خائني» جماعتي كه نه تنها به شما راي ندادند بلكه از اساس مخالف ولايت فقيه، خبرگان و تمام اركان نظام بودند، اعتنا نكنيد و به آن دلخوش نباشيد.
3-بعد از مواضع شما در نماز جمعه 88 كه همراه بود با كلكسيوني از هتك حرمت ها عليه فريضه مقدس نماز جمعه توسط جمع اندكي از سبزها كه خم به ابروي شما نياورد، چه كساني راضي به خانه برگشتند؟! مواضع شما چه كساني را به تحسين وا داشت؟
4-اردوكشي خياباني، هتك حرمت مقدسات ديني، كشتن بسيجيان، اتهام تقلب به نظام، اتهام تجاوز جنسي در زندان هاي نظام، توهين به عاشوراي حسيني(ع)، بيانيه هاي كاملا هم سو با آمريكا و رژيم صهيونيستي و اينها اتفاقاتي بود كه فقط يكي از آنها براي جدا شدن راه شما و اتخاذ موضع شفاف نسبت به موسوي و منافقين همراهش كافي بود! اما امروز شما نه تنها مرزها و خطوط خود را همچنان با اين فرقه منحرف روشن نكرده ايد، بلكه شنيده شده كه موسوي كه راس اين فتنه بوده و ابزار اصلي براندازي نظام شده بود را به جلسه مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز دعوت نموده ايد! چه بگوييم كه جز حسرت و حيرت كار ديگري نمي توان كرد!
5-اتفاقات اخير همچون مساله دانشگاه آزاد تاريكتر از آن اتفاقات جلسه مجمع تشخيص مصلحت نظام در آن شنبه ننگين در بحث انتخاب رئيس بانك مركزي، علامت هاي سوال جديدي در ذهن ما ايجاد كرده است. چه پاسخي در قبال اين همه علامت سوال براي ذهن پرسشگر دانشجويان داريد؟

 



جوابيه مجمع تشخيص به انتقادات

روابط عمومي مجمع تشخيص مصلحت نظام با صدور جوابيه اي به مباحث طرح شده درباره جلسات اخير مجمع واكنش نشان داد.
متن كامل جوابيه اداره كل روابط عمومي و تبليغات مجمع تشخيص مصلحت نظام بدين شرح است :
پس از ارجاع موارد اختلافي لايحه برنامه پنجم توسعه كشور ميان مجلس شوراي اسلامي و شوراي نگهبان به مجمع تشخيص مصلحت نظام، حسب دستور صريح آيت الله هاشمي رفسنجاني، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام و جدّيت جناب آقاي دكتر رضايي، دبير مجمع، كميسيون اقتصاد كلان اين مجمع به عنوان كميسيون مربوطه در اسرع وقت براي تسريع در رفع اختلافات و ابلاغ به موقع اين لايحه براي اجرا، با تشكيل جلسات فوق العاده صبح و عصر اقدام به بررسي كارشناسانه با حضور نمايندگان و كارشناسان ذيربط از مجلس شوراي اسلامي، دولت و شوراي نگهبان كرد و موارد پيشنهادي خود را براي طرح در صحن علني جلسه مجمع تشخيص مصلحت نظام، به دبيرخانه ارائه كرد.
مجمع نيز با تشكيل سه جلسه فوق العاده و فشرده در صبح و عصر روز سه شنبه 21/9/89 و صبح روز شنبه 25/9/89 ، روند بررسي و پيگيري رفع موارد اختلافي را براساس پيشنهادهاي كميسيون اقتصاد كلان اين مجمع و با حضور سران قواي مقننه و قضائيه و اكثريت اعضاء و كارشناسان مربوطه از شوراي نگهبان، دولت و مجلس شوراي اسلامي مورد بررسي قرار داد و مصوبات نهايي خود را اعلام داشت كه در جلسه علني مجلس شوراي اسلامي، مورد تقدير و تشكر رئيس مجلس نيز قرار گرفت.
اين در حالي بود كه قبل از جلسات فوق العاده مجمع تشخيص مصلحت نظام كه نهادي قانوني و برگرفته از اصول 111 ، 112 و 177 قانون اساسي است و اعضاي آن مستقيماً توسط رهبري معظم انقلاب منصوب مي شوند، از سوي افراد خاص و رسانه هاي حامي دولت مورد هجمه و تهمت هاي فراوان بي پايه و اساس با هدف تحت الشعاع قرار دادن تصميمات آن قرار گرفت و جنجال آفريني هاي بي مورد اين گروه به اوج خود رسيد كه البته از اين طيف و رسانه هاي آنها انتظاري نيز بيش از اين نبود.
ولي آنچه بيشتر موجب تأسف شد، اظهارنظرهاي ناصواب، كذب و خلاف واقع جناب آقاي زارعي به عنوان نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي بود كه دور از شأن و جايگاه يك نماينده مجلس است.
متأسفانه اظهارات ايشان در خصوص بهانه جويي برخي اعضاي ذي نفوذ مجمع از جمله رئيس مجمع و رئيس مجلس شوراي اسلامي براي جلوگيري از اظهارات دبير مجمع براي اعلام نظر رهبري معظم انقلاب و اصرار آنان بر ناديده گرفتن نظر معظم له و تصويب آنچه كه خود مي خواستند، توهيني آشكار به رهبري نظام، رئيس مجمع، سران قواي مقننه و قضائيه و ساير اعضاي محترم مجمع است كه جمعي از مجتهدين و بزرگان باتجربه و برگزيده هستند.
اظهارات جناب آقاي زارعي كه خود در جلسه حضور نداشته و از جانب ديگران نقل قول مي نمايد كه دليل مخفي نگاه داشتن اسامي منابع خبري اش را نمي دانيم و معلوم نيست به چه دليل توسط شخص ثالثي نظراتشان را بيان مي كنند، با عرض معذرت بيشتر شبيه داستان سرايي و خيال پردازي هائيست كه با هدف تخريب مجمع انجام شد و بلافاصله توسط رسانه هاي حامي دولت با ولع و وسواس خاص مورد توجه قرار گرفت. اين در حاليست كه نظر رهبري معظم توسط جنابان آقايان دكتر رضايي، دكتر ولايتي و دكتر لاريجاني مطرح شد و در تصميمات نظر معظم له، لحاظ گرديد و مصوبات قبل از اعلان خدمت ايشان ارسال شد و رياست مجمع نيز مراتب را تلفني خدمت رهبري گزارش دادند.
با تكذيب مطالب خلاف واقع ايشان، جهت تنوير افكار عمومي و رسانه هايي كه بدون حب و بغض هاي سياسي، رسالت اطلاع رساني شفاف را دنبال مي كنند، اعلام مي داريم كه در سه جلسه فوق العاده اخير و همچنين كليه جلسات فوق العاده، براساس بند ب ماده 22 آيين نامه داخلي مجمع تشخيص مصلحت عمل مي شود و به شهادت اعضاي محترم كه از طيف هاي مختلف سياسي هستند، مباحث كاملاً شفاف بوده و اعضا و ميهمانان جلسه كاملاً آزاد هستند و محدوديتي در اعلام مواضع اعضا و افراد وجود ندارد.

 



اسماعيلي خبر داد
تعيين تكليف صالحي و بهبهاني در جلسه روز يكشنبه فراكسيون اصولگرايان

عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس گفت: روز يكشنبه هفته آينده اين فراكسيون با موضوع بررسي صلاحيت علي اكبر صالحي نماينده معرفي شده رئيس جمهور براي تصدي وزارت خارجه و حميد بهبهاني وزير راه و ترابري تشكيل جلسه مي دهد.
ولي اسماعيلي نماينده مردم گرمي و عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس شوراي اسلامي در رابطه با استيضاح وزير راه اظهار داشت: روز يكشنبه هفته جاري، جلسه هيئت رئيسه مجلس با حضور لاريجاني، ابوترابي، كريمي، باهنر و بنده با موضوع بررسي صلاحيت آقايان علي اكبر صالحي و استيضاح وزير راه برگزار شد.
وي افزود: در اين جلسه مقرر شد، جلسه اي روز يكشنبه برگزار و از دكتر صالحي براي حضور در اين جلسه دعوت شود تا صحبت هاي وي را بشنويم و نظر شوراي مركزي را اخذ كنيم.
عضو هيئت رئيسه فراكسيون اصولگرايان ادامه داد: در خصوص استيضاح وزير راه نيز قرار شد نظر شوراي مركزي را در اين خصوص بگيريم كه آيا مجمع عمومي برگزار شود يا خير.
وي اضافه كرد: در صورت تصميم شوراي مركزي، دوشنبه مجمع را برگزار مي كنيم اما اگر شوراي مركزي گفت كه مجمع لازم نيست و اين موضوع بدون اخذ نظرات فراكسيون، در اختيار نمايندگان قرار بگيرد بر اساس نظر شوراي مركزي عمل خواهيم كرد.
اسماعيلي با بيان اينكه تا كنون فراكسيون اصولگرايان در اين باره نظر قطعي اتخاذ نكرده است، خاطرنشان كرد: اگر نظر شوراي مركزي بر روي برگزاري مجمع مثبت بود، قطعا دوشنبه مجمع عمومي را برگزار كرده و از آقاي بهبهاني دعوت مي كنيم تا صحبت هاي وي را بشنويم و بتوانيم نظر نهايي را به صحن بدهيم چراكه اگر اين موضوع در فراكسيون اصولگريان راي نياورد، در مجلس نيز راي نمي آورد.
عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه اكنون سه بحث آقاي صالحي، استيضاح وزير راه و لايحه بودجه سال 90 جزو اولويت كاري فراكسيون اصولگرايان است، گفت: علاوه بر اين ها بررسي قانون هدفمندي يارانه ها نيز در دستور كار فراكسيون است كه قرار شده كميسيون تخصصي مجلس گزارش نهايي اين موضوع را به فراكسيون بدهند و در شوراي مركزي نيز بحث شود تا اگر لازم بود وزرا را دعوت كنيم.
اسماعيلي در خصوص بررسي لايحه بودجه سال آينده، خاطرنشان كرد: منتظر ارائه لايحه 90 از سوي دولت هستيم تا در جلسه هيئت رئيسه فراكسيون اصولگرايان كليات لايحه 90 را بررسي كنيم.

 



رئيس جديد سازمان اطلاعات ارتش اسرائيل: ايران بمب هسته اي نمي سازد

رئيس جديد سازمان اطلاعات ارتش اسرائيل به صراحت گفت ايران در حال ساخت سلاح هسته اي نيست.
آويو كوخاوي كه به تازگي به جاي آموس يادلين به رياست سازمان اطلاعات ارتش اسرائيل موسوم به «امان» منصوب شده، گفت: «ايران در حال حاضر سرگرم ساخت سلاح هسته اي نيست اما ممكن است در صورتي كه تصميم به چنين كاري بگيرد طي يك يا دو سال بتواند يك سلاح هسته اي بسازد.»
بنا به گزارش خبرگزاري فرانسه از بيت المقدس در تاريخ 5 بهمن 1389، وي كه در كميته امور خارجي و دفاعي پارلمان اسرائيل سخن مي گفت، افزود: «مسئله اصلي اين نيست كه ايران چه زماني به بمب هسته اي دست خواهد يافت بلكه اين است كه چه مدت تا زمان تصميم گيري مقامات ايران به آغاز غني سازي نود درصدي اورانيوم باقي مانده است.»
وي تصريح كرد: «زماني كه چنين تصميمي در ايران گرفته شود يك يا دو سال زمان نياز خواهد بود تا اين كشور يك كلاهك هسته اي بسازد و پس از آن ايران به زمان بيشتري نياز خواهد داشت تا بتواند يك سامانه پرتاب موشك كارآمد براي پرتاب چنين سلاحي بسازد.»
كوخاوي گفت: «بعيد است ايران كه در حال حاضر غني سازي اورانيوم با غناي 20درصد را انجام مي دهد غني سازي 90 درصدي اورانيوم را كه براي ساخت بمب نياز است آغاز كند.»
اين ارزيابي، كم و بيش ارزيابي مئيرداگان را كه گفته بود ايران زودتر از 2015 سلاح نخواهد ساخت تاييد مي كند.
ارزيابي داگان كه هنگام ترك كاخ سفيد ارائه شد، خشم نتانياهو را برانگيخت. اظهارات كوخاوي نشان مي دهد ديدگاه داگان درون جامعه نظامي و امنيتي اسرائيل فراگير است. اكنون بايد ديد مقام هاي دولتي به ارزيابي كوخاوي چگونه واكنش نشان مي دهند.

 



تا ملاقات خدا بخش اول

« زلال بصيرت» عنوان ستون جديدي است كه قرار است در صفحه 14 روزنامه كيهان به چاپ برسد. ارزش و اهميت اين ستون به طور طبيعي مربوط به شخصيت والاي علمي، فكري و اخلاقي حضرت آيت ا... مصباح يزدي بوده كه آثار قلمي، سخنراني ها، ديدگاه ها و مواضع ايشان خود گوياي اين حقيقت است. عملكرد و نقش استاد در تبيين ارزش هاي وحياني و اسلامي و بصيرت بخشي به جامعه بر كسي پوشيده نيست. در توصيف شخصيت علمي معظم له، همين بس كه رهبر معظم انقلاب ايشان را به عنوان يك فقيه، فيلسوف، متفكر و صاحب نظر در مسايل اساسي اسلام دانسته و معتقدند: «اگر خداي متعال به نسل كنوني ما اين توفيق را نداد كه از شخصيت هايي مانند علامه طباطبايي(ره) و شهيد مطهري(ره) استفاده كند اما به لطف خدا اين شخصيت عزيز و عظيم القدر، خلاء آن عزيزان را در زمان ما پر كرده است.»
بدون شك حضرت آيت ا... مصباح يزدي از جمله متفكران، علما و سابقون در امر دين هستند و عقبه تئوريك نظام مقدس جمهوري اسلامي به حساب مي آيند، لذا بر آن شديم تا ستون زلال بصيرت را تقديم شما عزيزان كنيم تا انشاءا... بتوانيم در ابعاد مختلف اعتقادي، اخلاقي، عرفاني و در يك كلام بصيرت بخشي همه جانبه گام برداشته باشيم.
¤ ¤ ¤
يا ايها الانسان انك كادح الي ربك كدحا فملاقيه (انشقاق/6)
اي انسان! تو به سوي خدا حركت مي كني، حركتي همراه با رنج و دشواري و سرانجام، او را ملاقات خواهي كرد. آيا منظور حركت جسماني است؟! اولا خدا مكان ويژه اي ندارد كه انسان به سوي او حركت كند: و هو الذي في السماء اله و في الارض اله (زخرف-84) فاينما تولوا فثم وجه الله (بقره/115) وانگهي حركت همه يكسان نيست. عمده اشكالش هم اين است كه امكان ندارد مقصد حركت جسماني، يك چيز غيرجسماني باشد. اين كه روزي او را ملاقات خواهي كرد يعني چه؟ تعبير ملاقات در قرآن زياد آمده. يك ملاقات مخصوص اولياي خداست و بندگان شايسته خدا آرزو مي كنند كه به آن نايل شوند. در مناجات ها بويژه مناجات خمسه عشر چندجا كلمه لقاء، رؤيت و مانند آنها به عنوان يك آرمان بلندي آمده كه شخصيتي همچون امام زين العابدين(ع) آن را آرزو مي كند، دراين صورت چگونه در اين آيه به همه انسانها مي گويد كه او را ملاقات خواهيد كرد.؟! چون لقايي كه مخصوص اولياي خدا است، شامل همه انسانها نمي شود. درباره اين آيه بحث هاي فراواني شده است؛ برخي كه گرايش هاي عرفاني دارند لقاء را به همين معناي عرفاني- كه مخصوص اولياي خدا است مي دانند و معتقدند «يا ايها الانسان» دراين آيه خطاب به همه انسانها است، ولي همه به لقاء نائل نمي شوند. همانطور كه گفته مي شود انسان خليفه خدا است؛ در حالي كه همه انسان ها خليفه الله نيستند، جانيان عالم مانند شمر و يزيد كه خليفه الله نمي شوند. البته اين معنا، خلاف ظاهر است؛ پس منظور چيست؟ بايد درباره اين دو مفهوم «كدح» و «ملاقات با خدا» تأمل كنيم. كدح، حركت و سيري است كه با رنج و زحمت همراه باشد. مفهوم عرفي حركت، انتقال از مكاني به مكان ديگر است. اهل معقول با توسعه اين اصطلاح، هرگونه تغيير تدريجي- كمي و كيفي را حركت مي نامند. بعد ديدند هرگاه موجود زنده اي را درنظر بگيريم، هر روز بخشي از عمرش را از دست مي دهد و ديگر برنمي گردد. اين هم به واقع يك نوع حركت است. گفتند: عمر كه بخشي از زمان به شمار مي آيد، همراه با حركت است و نتيجه گرفتند كه هرجا زمان باشد حركت هست؛ زيرا اجزاي زمان بايد سپري شود و آن چيزي كه اجزايش دائم مي گذرد، در حال حركت است. حال اين پرسش پيش مي آيد كه آيا براي موجودي كه هيچ حركتي ندارد، زمان فرض مي شود يا نه؟ از اين جا يك بحث توحيدي را نتيجه گرفتند، گفتند: خدا خالق زمان است. خودش زمان ندارد، چرا؟ چون حركتي در خدا انجام نمي گيرد.
ديدگاه ملاصدرا در مورد حركت
فيلسوفان پيشين مي گفتند: اگر فلك حركت نكند، زمان پديد نمي آيد. صدرالمتألهين يك مطلب جديدي را مطرح كرد گفت: حركت، ويژه اعراض نيست، بلكه هر شئي مادي در ذات خود حركت مي كند؛ يعني مرتب بخشي از عمرش را طي مي كند و اين يك تغيير تدريجي است. بنابراين موجود مادي در ذاتش حركت مي كند، دائم نو مي شود و به همين دليل در هرحال به خدا احتياج دارد. اين گونه نيست كه وقتي خدا موجودي را آفريد، اين ديگر از خدا بي نياز شود؛ زيرا براي وجودهاي بعد خود كه هنوز حاصل نشده باز به خدا احتياج دارد. اين بيان ملاصدرا در عالم فلسفه كم اهميت تر از كشف اتم نيست. براساس ديدگاه ملاصدرا همه موجودات جهان در حال حركتند و هيچ موجودي ثبات ندارد. اين حركت ها به كجا منتهي مي شود؟! فلسفه، جوابي براي اين سؤال ندارد. البته استدلالاتي كرده اند كه به نظر مي رسد برهاني نباشد.پس نمي توان جواب روشني داد كه عالم ماده با اين حركتش به كجا مي رود. قرآن تعبيري دارد كه قابل انطباق بر اين است؛ مي فرمايد: الا الي الله تصير الامور: «تصير» صيرورت است، صيرورت همان توأم شدن با حركت است، وقتي تغيير، تدريجي باشد، صيرورت مي شود حركت، صيرورت همه عالم به سوي خدا است. تعبير ديگري هم داريم از قبيل، و ان الي ربك المنتهي (نجم/42) منتهي همان است كه در فارسي هم مي گوييم؛ منتهاي جاده و... قرآن مي فرمايد: منتهي به سوي خدا رفتن است. آيات ديگري هم شبيه اين ها وجود دارد، مرحوم صدرالمتألهين معتقد است از اين آيه هم مي توان استفاده كرد: «و تري الجبال تحسبها جامده و هي ثمر مرالسحاب» (نمل/88) بويژه با آن ذيلش كه مي فرمايد: «صنع الله الذي اثقن كل شيء» (همان) حال، آيا اين حركت با رنج و زحمت است؟! عمرمان لحظه به لحظه مي گذرد و هر لحظه از وجودمان غير از لحظه وجود قبلي است، ولي اين رنج و زحمتي ندارد، دست كم هيچ كس احساس رنج وزحمتي نمي كند. پس چرا خداوند متعال تعبير «كدح» كرده است؟! اگر فرموده بود: «انك سائر سيراً يا صائر صيروره» شايد اين احتمال داده مي شد كه منظور، همان حركت جوهري است، اما تعبير «كدح» ظاهراً با اين معنا سازگار نيست، ولي في حد نفسه اين معناي غلطي نيست كه همه موجودات در حال حركتند حركت اختياري انسان و منتها اليه حركت ها هم خداي متعال است، اما به چه معنا؟ مفسرين بايد توضيح بدهند.
يك احتمال هم اين است كه ما غير از اين حركت تكويني و سپري شدن عمر حركت ديگري هم داريم كه اختياري است و مي توانيم هدفش را با اختيار خودمان تعيين كنيم، متوقف كنيم، عقبگرد داشته باشيم و مدام از مقصد دور شويم و چه بسا گمان كنيم كه در حال پيشرفت هستيم چنان كه قرآن كريم در وصف گروهي مي فرمايد: «يحسبون انهم يحسنون صنعا» (كهف/104) اين حركت در حقيقت متعلق به روح آدم است؛ چون اختيار از آن روح است، البته معمولا حركت هاي روحي با كمك بدن انجام مي گيرد، فكر كردن هم با حركت مغز انجام مي گيرد، ولي تعيين كننده جهت حركت، روح است نه بدن. حركت اختياري هم دو گونه است؛ گاه عامل حركت غيرعقلاني و ناآگاهانه است، براي نمونه نوزاد كه به دنيا مي آيد گريه مي كند، ولي چنين نيست كه بينديشد كه چرا گريه مي كند. اين را حركت غريزي مي نامند. معمولا حركت هاي حيوانات، غريزي است. معمولا حيوان هنگامي كه گرسنه مي شود به دنبال غذا مي رود، اگر بوي غذا را استشمام كند به آن سمت مي رود، ديگر فكر نمي كند چرا بايد اين كار را بكند، خوب است يا بد و... اين حركت، حيواني است و كم و در عين حال بيش اختياري است. چه وقت ما انسان مي شويم؟! هرگاه بينديشيم كه حركتمان براي چه انجام مي گيرد و چه نتيجه اي در دنيا و آخرت دارد و كار را براي رسيدن به نتيجه مطلوب انجام دهيم. هر وقت كاري از ما به اين صورت انجام گرفت، به همين اندازه انسانيم وگرنه مصداق اين آيات هستيم: «درهم يأكلوا و يتمتعوا و يلههم الامل (حجر/3) «يتمتعون و يأكلون كما تأكل الانعام» (محمد/12) اين ها مانند حيوانات مي خورند، مي خوابند و استراحت مي كنند. «والنار متوي لهم» (همان) آتش جايگاه آن ها است. آن هايي كه خودشان را در حد حيوان پايين مي آورند و انگيزه رفتارهايشان فقط حيواني است، حيوان هستند، البته حيوان گناه ندارد، ولي اين ها گناه دارند؛ زيرا آن كرامتي را كه خدا به آنان داده، از خود سلب كرده و راضي شدند كه حيوان شوند.
پس ما يك حركت اختياري داريم كه جهتش را خودمان تعيين مي كنيم؛ حال ممكن است به قعر جهنم باشد و مي تواند به سوي «قرب الهي» باشد.
سخنراني حضرت آيت الله مصباح يزدي (دام عزه) در دفتر مقام معظم رهبري- قم 29/7/1384
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
زلال بصيرت در دهه آخر صفر روزهاي فرد و در ايام ديگر روزهاي پنج شنبه هرهفته منتشر مي شود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14