(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 9 بهمن 1389- شماره 19851

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
معيارهاي گزينش چيست ؟!
گلوبال ريسرچ: غرب با برنامه هسته اي ايران برخورد نژادپرستانه مي كند
رئيس سازمان انرژي اتمي: برق نيروگاه بوشهر 20 فروردين آينده به شبكه سراسري متصل مي شود
دكتر محمدجواد لاريجاني: جريان فتنه 88 به دنبال اسلام آلوده به روشنفكري غربي بود
درايت و رعايت زمينه ساز فهم معارف معصومان (ع)
رئيس جمهور ارمنستان: انرژي هسته اي حق ايران است
احمدي نژاد در مراسم سالگرد انتشار روزنامه ايران:
اطلاع رساني دقيق مهم ترين عامل در تصميم گيري صحيح افراد جامعه است
صدور بيانيه هاي جامعه مدرسين و اساتيد حوزه به مناسبت ارتحال رهبر شيعيان عربستان
ازسوي بعثه مقام معظم رهبري مجلس بزرگداشت مرحوم آيت الله العمري يكشنبه برگزار مي شود
به دنبال كاهش 16 درصدي بودجه بخش فارسي راديو بي بي سي تعطيل مي شود
بازخواني نقش خاتمي در فتنه 88 ـ بخش چهارم خاتمي، سوروس و فتنه



معيارهاي گزينش چيست ؟!

پژمان كريمي
نگاهي اجمالي به نمايش هاي به صحنه رفته طي سال هاي گذشته، به خوبي گوياي رسوخ عناصر سكولار در عرصه تئاتر ايران است كه نمايش مبتذل «هداگابلر» تنها نمونه اي از عملكرد آن عناصر است.
نشانه هاي غيرقابل انكاري از حمايت برخي سفارت خانه هاي خارجي از برخي مهره هاي مشخص و نمايش هاي وابسته به جريان معارض با انديشه ديني و مروج فرهنگ غربي در عرصه تئاتر وجود دارد. به طور مثال از مدعوين ميهماني هاي سفارت انگليس و فرانسه بايد ياد كرد كه به عنوان گواهي از دخالت هاي خارجي در ساحت هنر ايران قابل اشاره است.
از اين رو ضروري است كه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به عنوان متولي تئاتر و نيز مجلس شوراي اسلامي به عنوان نهادي داراي وظيفه نظارتي، به منظور رصد و پالايش تئاتر كشور، در چند محور اقدام به اجراي تحقيق و بررسي كنند؛
1- تعيين معيار و ملاك هاي خالي از ابهام براي اعطاي مجوز كارگرداني و اجراي نمايش ها.
2- چرا برخي از هنرمندان تئاتر از اعمال تبعيض ميان هنرمندان و بخصوص عليه نيروهاي متعهد به دست كارگزاران تئاتر گله مي كنند؟
3- آيا صحت دارد كه برخي از هنرمندان تئاتر از بودجه هاي كلان استفاده مي كنند؟
4- از ميان فعالان تئاتر، چه كساني به ميهماني هاي سفارتخانه هاي خارجي پا مي گذارند؟
5- چه افرادي و با چه معياري بورسيه تحصيل در خارج از كشور دريافت مي كنند و چرا انگليس به عنوان محل تحصيل انتخاب مي شود؟
6- گفته مي شود فردي ضد انقلاب و شناخته شده در عالم تئاتر، مشاور رئيس مركز هنرهاي نمايشي است. آيا صحت دارد؟
7- معيارهاي گزينش نمايش براي اجرا در خارج از كشور چيست؟ چرا برخي نمايش هاي ناهمخوان با ارزش هاي ديني و ملي براي اجراي خارجي معرفي مي شوند؟
8- فعاليت هاي خانه تئاتر تا چه اندازه با سياست هاي فرهنگي نظام همخواني دارد؟
به اميد آن كه تئاتر ايران به مرحله اي پا گذارد كه تمامي آن جلوه اي از فرهنگ باشكوه اسلامي و ايراني باشد.

 



گلوبال ريسرچ: غرب با برنامه هسته اي ايران برخورد نژادپرستانه مي كند

به گزارش خبرگزاري ها يك پايگاه اينترنتي آمريكايي تاكيد كرد كه مشكل اصلي غرب با ايران آپارتايد علمي و تكنولوژيك است نه اعتمادسازي.
گلوبال ريسرچ در تحليلي كه روز چهارشنبه 6 بهمن 1389 منتشر كرد، درباره نتايج مذاكرات استانبول نوشته است: «از ظاهر قضايا مي توان اينگونه نتيجه گيري كرد كه كشمكش بر سر برنامه هسته اي ايران ناشي از اصرار اين كشور بر حق پيگيري فناوري هسته اي براي تكميل چرخه كامل سوخت است. حال آنكه غرب به انگيزه اصلي ايران بدگمان است و از جمهوري اسلامي مي خواهد دست كم برنامه غني سازي اورانيوم را متوقف كند».
اين پايگاه اينترنتي معتبر آمريكايي ادامه داد: «اما واقعيت آن است كه اين تصويري دقيق از مناقشه نيست. مناقشه در واقع ميان حق حاكميت ملي و استقلال از يك طرف و آپارتايد تكنولوژيك از طرف ديگر است».
اين پايگاه اينترنتي سپس به عنوان يك شاهد روشن بر اين آپارتايد، به مسئله برنامه هسته اي اسراييل پرداخته و نوشته است: «ظاهرا دست كم يك جناح در ميان نخبگان سياسي و امنيتي وجود دارد كه مي داند اين بحران پيچيده را كه بر منطقه خاورميانه سايه افكنده است بدون پرداختن به مسئله اسرائيل نمي توان حل و فصل كرد».
گلوبال ريسرچ ادامه داده است: «مشكل خود اسرائيل است. اولا اسرائيل تنها قدرت هسته اي منطقه است اما هنوز نه پيمان منع گسترش هسته اي را امضا كرده و نه به آژانس بين المللي انرژي اتمي اجازه داده است از تاسيساتش بازرسي كنند. با اين حال قدرت هاي بزرگ جهان بطور ضمني به سياست مپرس مگو چسبيده اند كه بر اساس آن اسرائيل به داشتن كلاهك هاي هسته اي اذعان نكرده اما مدعي است هرگز در استفاده از اين سلاح ها پيشقدم نخواهد شد. هر بار هم كه كسي اين مسئله را در آژانس يا سازمان ملل مطرح كرده است موضوع تعطيل مي شود».
اين مركز تحليلي امريكايي در نهايت حل اين معضل را آزموني مهم براي باراك اوباما خوانده است.

 



رئيس سازمان انرژي اتمي: برق نيروگاه بوشهر 20 فروردين آينده به شبكه سراسري متصل مي شود

رئيس سازمان انرژي اتمي از اتصال برق نيروگاه بوشهر به شبكه سراسري در 20 فروردين سال آينده خبر داد.
دكتر صالحي در گفت وگو با ايسنا درباره بحراني شدن راكتور نيروگاه بوشهر و اتصال برق توليد شده در اين نيروگاه به شبكه سراسري اظهار كرد: فرآيند راه اندازي نيروگاه بوشهر و هر نيروگاه ديگري فرآيندي زمان بر است و مراحلي را بايد طي كند كه برخي از اين مراحل پلكاني است. ما بارها اعلام كرده ايم كه براي ما راه اندازي ايمن نيروگاه بوشهر مهمتر از راه اندازي سريع آن است. بنابراين ممكن است بر سر تست هايي كه در مرحله كنوني انجام مي شود مسائلي پيش آيد كه مجبور شويم آن مرحله را اصلاح و مجدداً تست كنيم و چنانچه مساله حل شد، از آن مرحله عبور كنيم.
وي گفت: اميدواريم تا آخر بهمن ماه بتوانيم بحراني شدن راكتور را داشته باشيم و با حضور مسئولان روسي شاهد انجام اين مرحله باشيم. بحراني شدن يعني آغاز فعل و انفعال راكتور و آرام آرام گرم شدن آب داخل محفظه راكتور. اما براي اينكه آب به بخار تبديل شود و كيفيت بخار به جايي برسد كه بتواند وارد توربين شود مدت زماني طول مي كشد. ما نسبت به برنامه اي كه اعلام كرده ايم حدود يك ماه و نيم براي وصل به شبكه زمان نياز داريم البته اين در حالي است كه نيروگاه در حال توليد قدرت است و راكتور بحراني شده است؛ بنابراين تا زماني كه بخار به 40 درصد برسد و اطمينان لازم را پيدا كنيم و تست هاي لازم بر روي توربين را انجام دهيم اميدواريم همزمان با 20 فروردين و با همراهي و هماهنگي با روس ها، شاهد اتصال به شبكه سراسري در فروردين سال آينده باشيم.
رئيس سازمان انرژي اتمي تاكيد كرد: راكتور آغاز به كار كرده است و قدم بعدي بحراني شدن راكتور تا اواخر بهمن ماه است. ما قبلاً هم گفته ايم كه ممكن است نسبت به برنامه زمان بندي شده اي كه اعلام كرده ايم به دليل انجام تست هاي مختلف كمي تاخير داشته باشيم كه البته اين تاخير در حد يكي دو هفته است.
هدف ما با اطمينان راه انداختن راكتور است نه صرف راه اندازي
صالحي خاطرنشان كرد: هدف ما با اطمينان راه انداختن راكتور است نه صرف آنكه آن را راه اندازي كنيم. مراحل راه اندازي راكتور و نيروگاه بيش از پنج ماه است كه آغاز شده و به طور معمول در دنيا فرآيند راه اندازي 9 ماه تا يك سال طول مي كشد كه ما نسبت به يك روال طبيعي عقب نيستيم.
صالحي درباره برخي اخبار مبني بر تاثير ويروس استاكس نت بر نيروگاه بوشهر با رد دوباره اين مطلب خاطرنشان كرد: ما رد پاي اين ويروس را در برخي جاها گرفتيم و با آمادگي و هوشياري كه داشتيم توانستيم آن را كنترل كنيم. اين ويروس در مسائل و تجهيزات پيراموني از جمله كامپيوترهاي شخصي بيشتر بود اما به سيستم هاي اصلي ما وارد نشده است و از اين نظر با روس ها كار را به درستي انجام داديم و با رعايت تمام نكات ايمني و امنيتي كار را پيش مي بريم.
همچنان بر تبادل سوخت براساس بيانيه تهران تاكيد داريم
رئيس سازمان انرژي اتمي و سرپرست وزارت امور خارجه كشورمان درباره برخي اخبار مبني بر ارائه پيشنهادهاي جديد در زمينه تبادل سوخت در حاشيه مذاكرات ايران با 1+5 در استلامبول تصريح كرد: ما همچنان بر تبادل سوخت براساس بيانيه تهران تاكيد داريم. بيانيه تهران متوازن و منصفانه و بر اساس تكاليف و حقوق متقابل اعضاي آژانس بين المللي انرژي اتمي است و البته بنا به درخواست آمريكا و همكاري روساي جمهور برزيل و تركيه مطرح و با انعطاف و روحيه مسالمت جوي ايران به ثمر نشست.
وي خاطرنشان كرد: موضع رسمي ايران، موافقت با تبادل سوخت براساس بيانيه تهران است. درباره جزئيات و پيشنهادات مطرح شده و يا اينكه ايران تمايل به تبادل سوخت با يك كشور خاص و يا گروه وين داشته باشد شوراي عالي امنيت ملي پاسخگوست. كميته مورد نظر در شوراي عالي امنيت ملي كه متشكل از كارشناسان مربوطه از سازمان انرژي اتمي نيز است دراين باره پاسخ خواهند داد و در صورت جمع بندي دبير شوراي عالي امنيت ملي نتيجه را اعلام مي كند.

 



دكتر محمدجواد لاريجاني: جريان فتنه 88 به دنبال اسلام آلوده به روشنفكري غربي بود

دبير ستاد حقوق بشر با تاكيد بر اينكه فتنه سال پيش ميوه زقوم شجره اي بود كه اسلام آن مبتني بر كتاب و عترت نبود تصريح كرد كه اسلام به نظر فتنه گران آلوده به روشنفكري غرب و محدود به حوزه خصوصي بود.
دكتر محمدجواد لاريجاني با بيان اينكه اسلام دين تمام اعصار بوده و بايد براي حل و فصل مسائل زندگي از آن استفاده شود، اظهار داشت: مسائل مختلف روزمره مي تواند شامل روابط زن و مرد، تحصيل، روابط اقتصادي، روابط با همسايه و اوقات تفريح باشد؛ كه بايد طبق اسلام صورت گيرد چرا كه اسلام بسيار مغفول است.
وي كه پنج شنبه در برنامه ديروز، امروز، فردا حضور يافته بود با اشاره به اينكه پايگاه ما بايد مبتني بر بصيرت ديني باشد، ادامه داد: علماي اسلامي به عنوان حصون اسلام به معناي برج و بارو معرفي شده اند و دشمنان در مخالفت با اسلام ابتدا فقها را مورد هجوم قرار مي دهند چرا كه دين بدون فقه اسلام، بدون بصيرت است.
لاريجاني افزود: دشمن براي ايجاد انحراف هميشه از جنبه شهواني عمل نمي كند بلكه گاهي از دريچه اسلام، عرفان و امام زمان(عج) وارد مي شود و حتي آنها از طريق روشنفكري اهداف خود را دنبال مي كنند.
دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه با اشاره به شبكه ماهواره اي يادآور شد: مجموعه اي از آنها بر روي احساسات لطيف و رقيق انسان ها در امور شهواني و عواطف خانوادگي و نحوه اتصال بي خاصيت كردن اين روابط متمركزند و مجموعه ديگر اين شبكه ها بر روي هيجانات مخصوص جوانان به ويژه در بخش اسپورت نمايشي متمركز بوده و اين بخش هيچ ارتباطي با ورزش نمايشي ندارد و كاملا رسانه اي است، بخش سوم مجموعه هاي اين شبكه نيز مربوط به معنويات است.
لاريجاني در بخش ديگري از سخنانش به مقوله حقوق بشر پرداخت و با بيان اينكه مطرح شدن حقوق بشر از سوي غرب باتوجه به حجم خشونت هاي آنها نسبت به خودشان در دو جنگ جهاني قابل فهم است، خاطرنشان كرد: اين ديدگاه بسيار خوشبينانه است چرا كه حقوق بشر به تدريج به يك ايدئولوژي براي غرب جهت جهان گشايي آنها تبديل شد.
وي با بيان اينكه اگر ايده كرامت انساني را مبنا قرار دهيم با تناقض غربي ها مواجه خواهيم شد، ادامه داد: چنانچه شخصي در غرب مسلمان باشد به دليل اينكه نام وي عبدالله، محمد و احمد است در فرودگاه بايد دو بار بازرسي شود و در صورت معلم و يا كارمند بانك بودن، وي را اخراج مي كنند و در هر نوع انفجار به مسلمانان مضنون مي شوند بنابراين بايد از غرب پرسيد اين چه نوع كرامتي است.
وي با تاكيد بر اينكه در غرب هر كس عليه نظام اسلامي و يا اسلام دشنام دهد به وي جايزه مي دهند، گفت: حقوق بشر براي اقدامات براندازانه پوشش است لذا در غرب يا بايد به اسلام فحش داد و يا هم جنس باز بود تا به فرد جايزه تعلق گيرد حتي فيلم هايي كه درصدد دريافت جايزه اسكار و كن هستند بايد صحنه هاي غيراخلاقي، كشف حجاب و مسخره كردن حدود شرعي وجود داشته باشد.
وي همچنين در خصوص تحولات اخير كشورهاي عربي خاورميانه همچون تونس و مصر عنوان كرد: مسئله دموكراسي از ديگر امور مرتبط با حقوق بشر است اما غربي ها نتوانستند تناقض حمايت از دموكراسي و داشتن دوستان ديكتاتور خون آشام را حل كنند.
وي با بيان اينكه آغاز چالش هاي بزرگ همواره دلهره آور است، عنوان كرد: نسبت به جامعه مصر اميدواري بيشتري وجود دارد چرا كه مسلمانان اين كشور زمينه تحرك بيشتري دارند كه مي توانند با همت خود نظام مورد علاقه شان را بر سر كار آورند هر چند در مصر خطر نيز به مراتب سنگين تر است چرا كه نظام صهيونيستي و آمريكا حاضر به كشتن روزانه صد هزار نفر از مردم مصر هستند تا اين كشور به دست نظام مردمي و اسلامي نيفتد.
لاريجاني در خاتمه افزود: جمهوري اسلامي بدون استثنا و فوت وقت بايد تحولات منطقه خاورميانه را به فال نيك بگيرد.

 



درايت و رعايت زمينه ساز فهم معارف معصومان (ع)

اگروجود مبارك پيامبر بخواهد حيات معنوي به جامعه ببخشد، يك مرده اي را زنده كند؛ يك كوري را درمان ببخشد، بينا بكند؛ يك كري را شفا ببخشد، سميع بكند؛ يك جاهلي را بخواهد عالم بكند، يك گنگي را بخواهد گويا بكند؛ با تلاوت آيات الهي اين كار را مي كند. ذات اقدس اله فرمود: تو تلاوت مي كني، خدا آگاه مي كند: قل لو شآء الله ما تلوته عليكم و لا ادراكم ب ه؛ يعني تلاوت از پيامبر،درايت بخشي و فهم و شعور دادن و ادراك معارف از ناحيه خدا.
اگر كسي واقعاً آنچه را مي داند، باور كند و عمل كند؛ الآن كه خودش قرآن مي خواند، مثل اين است كه از وجود مبارك پيغمبر (ص) دارد مي شنود. اگر اين تلاوت او به منزله تلاوت رسول الله است؛ يا اگر وارد مجلسي شد، ديد كسي دارد قرآن تلاوت مي كند، خوب گوش بدهد؛ گرچه ممكن است گوينده يا خواننده يك فرد عادي باشد، ولي اين در حقيقت از وجود مبارك پيامبر تحويل مي گيرد. چون صدا را از آنجا مي شنود، درايت را هم از خداي سبحان مي گيرد. خداي سبحان مي شود مدري، معلّم و مفهّم و اين شخص مي شود مستمع و اين استماع را در حقيقت از پيامبر دارد دريافت مي كند ولو خواننده يا گوينده، يك فرد عادي باشد.
راه تشخيص تأثير كلام الهي در جان خويش
ما بايد تجربه بكنيم، ببينيم آيابه اينجا رسيديم كه تلاوت را از يك كسي دريافت بكنيم، درايت را از خدائي كه معلّم است دريافت بكنيم؛ يا نه.اگر ما در مجلس قرآن شركت كرديم و يك تحوّلي در ما پيدا شد، يعني واقعاً بينا شديم، ديديم چيزي را كه قبلاً نمي ديديم، شنيديم و مي شنويم چيزي را كه قبلاً نمي شنيديم، مي گوئيم چيزي را كه قبلاً نمي گفتيم؛ معلوم مي شود كه اين زبان ما گويا شده و اين چشم ما بينا شده و اين گوش ما شنوا شده. معلوم مي شود كه يك درايتي به لطف الهي نصيب ما شده و يك تلاوتي كه از وجود مبارك پيامبر رسيده، ما داريم.
امّا اگر خداي ناكرده ديديم با شنيدن تلاوت، درايتي نصيب ما نشد؛ بدانيم فقط يك ا نتفاع عبادي و لفظي است. يك ثواب و بهره لفظي مي بريم كه البتّه نبايد نا اميد شد، همين،زمينه براي رسيدن به مسائل بعدي است. شما مي بينيد همين جريان چهارشنبه سوري يا چهارشنبه سوزي راهيچ منطقي نپذيرفت و بارها گفته شد؛ در نماز جمعه ها گفتند، در سخنراني ها گفتند، رسانه ها گفتند، صدا و سيما گفت، روزنامه ها نوشتند؛ باز مي بينيد در پايتخت يك مملكتي يك عدّه اي از جوانها عمداً خودشان را به هدر مي دهند ! اين براي آن است كه سامعه نيست، باصره نيست، ناطقه نيست و انسان حرف حق را نمي شنود. وقتي حرف حق را نشنيد، عمداً خودش را به هدر مي دهد؛ هيچ منفعتي هم در اين كار نيست.
نقش « علماء » در پاسداري از دين و مبارزه با خرافات و بدعت ها
عبارت: العلماء ورثه الانبياء (1)، سخني است بسيار حق. اگر شما مي بينيد در ايران اسلامي بسياري از معارف ومطالب و حقائق به لطف الهي روشن و شفاف است و در كشورهائي كه به مراتب بزرگتر از ايرانند، خرافات موج مي زند مثل هند كه از موش پرستي گرفته تا پرستش حيوانات ديگر، براي آن است كه آنجاها حوزه هاي عميق علمي نيست، دانشگاههائي كه علوم انساني تدريس بكنند نيست، روحانيت فعّال نيست، نماز جمعه و جماعات نيست و اگر آنجا يك سلسله خرافات و افسانه و افيون فراوان است، براي نبود علماء است. هر جا روحانيت باشد، حوزه هاي علمي باشد، تحقيقات باشد ، پژوهش هاي ديني باشد، اين خرافات كم است و اگر خداي ناكرده اين پژوهش ها و تحقيقات ديني كم بشود، آن خرافات زياد مي شود. الآن كه عصر علم است، شما مي بينيد خرافات در هند موج مي زند ! كمتر افيون و افسون و خرافه اي هست كه در هند پيدا نشود !! از مذهب هاي گوناگون وآداب و سنن مختلف.
« توحيد » و « وحدت »؛ ره آوردهاي اصلي پيامبر اكرم (ص)
براي جامعه انساني
قرآن كريم فرمود: دو عنصر محوري را پيامبر آورد؛ يكي « توحيد »، يكي « وحدت »، يكي خدا شناسي و خدا پرستي، يكي تعامل متقابل با يكديگر و ادراك صحيح يكديگر. بهترين نعمتي كه خداي سبحان به وسيله وحي الهي به جامعه انساني بخشيده است، فرمود: نعمت وحدت است يعني يكديگر را خوب درك كردن، با احترام برخورد كردن، كسي را نرنجاندن. در داخله اسلام و حوزه اسلامي جا براي رنجاندن كسي نيست واين يعني: رحماء ب ينهم(2) بودن، آن خشونت و مبارزه و جنگ و تند و تيز بودن عليه كفار است. انسان اگرهر فريادي كه دارد عليه آمريكا و صهيونيست بزند، بجاست؛ امّا در داخله خودش جز برادري و مهرباني و و داد و محبت وظيفه ديگري نيست. فرمود: فاصبحتم ب ن عمت ه ا خواناً،از اين رو بزرگان اهل معرفت گفته اند: اگر بنده اي، صالح سالك بود، (ب سم الله الرّحمن الرّحيم ) ازچنين بنده اي به منزله « كن » از ذات أقدس له است؛ كه: قول ب سم الله الرّحمن الرّحيم م ن العبد ب منز له كن م ن الرّب. اگر خداي سبحان وقتي اراده كرد چيزي را انجام بدهد، مي فرمايد: « كن »، آن شيء هم حاصل مي شود، ( فيكون ) مي شود؛ ابراهيم خليل هم با نام خدا و بسم الله الرّحمن الرّحيم،مرده را زنده مي كرد، وجود مبارك عيساي مسيح با بسم الله الرّحمن الرّحيم يا حيات ابتدائي مي بخشيد، يا مرده ها را زنده مي كرد. وجود مبارك پيامبر اسلام (ص) با بسم الله الرّحمن الرّحيم آيات الهي را تلاوت مي كرد و اين معارف را ذات أقدس له بعد از تلاوت آيات الهي در دلهاي مردم جا مي داد.
درايت و رعايت، زمينه ساز فهم معارف معصومان (ع)
اگر علمي را خدا به كسي بفهماند، انسان اهل درايت بشود؛ يقيناً رعايت هم خواهد كرد. اين 3 قسم را در نهج البلاغه بيان فرمودند، ائمه ديگر فرمودند كه برخي همّت شان ( روايت ) است، برخي همّت شان ( درايت ) است، برخي همّت شان گذشته از درايت، « رعايت » است. آنكه اهل روايت است، سعي مي كند سخنراني كند، مقاله بنويسد، اين حرف ها را منتشر كند؛ خيلي مقيّد نيست كه به اين معارف بار يابد ! آنكه اهل درايت است، مي كوشد اين معاني و معارف را به طور عميق درك كند، اين دين پژوه خوبي است. آنكه اهل رعايت است، مي كوشد بعد از اينكه خوب فهميد، اين را در جان خودودرجامعه پياده كندتا بشود نور. لذا حضرت امير(ع) فرمود: راويان علم زيادند، امّا آنها كه رعايت مي كنند كمند: رواه الع لم كثير، و رعاته قليل (3). آنها كه راويان دانشند، فراوانند؛ امّا آنهائي كه مراعات كننده اند، بسيار كمند!! اگر كسي توفيق درايت و رعايت پيدا كرد، بايد شاكر باشد كه اين حرف ها را، يعني آيات را از ذات مقدّس معصوم (ع) دريافت كرده است؛ وقتي اين آيات را از معصوم دريافت بكند، يقيناً درايت الهي، او را همراهي مي كند، چون در آن كريمه فرمود: قل لو شآء الله ما تلوته عل يكم و لا ادراكم ب ه.
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (مدظلّه العالي) در جلسه اخلاق به مناسبت ايام ارتحال حضرت رسول اكرم (ص) در ديدار با طلاب، دانشجويان و اقشار مختلف مردم ـ قم؛ 25/ 12/ 1384
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) الكافي/ 1/ 32 (2) فتح/ 29 (3) نهج البلاغه/ خ 239 و حكمت 98
خوان حكمت در دهه آخر صفرروزهاي زوج ودرايام ديگر روزهاي دوشنبه هر هفته منتشر مي شود.

 



رئيس جمهور ارمنستان: انرژي هسته اي حق ايران است

رئيس جمهوري ارمنستان با تاكيد بر حق ايران براي استفاده از انرژي اتمي در اهداف صلح آميز، اعلام كرد كه روابط با جمهوري اسلامي براي ارمنستان اهميت بسيار زيادي دارد.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري «نووستي»، «سرژ سركيسيان» رئيس جمهوري ارمنستان اعلام كرد كه كشورش حق ايران را براي استفاده از انرژي اتمي در اهداف صلح آميز كاملاً به رسميت مي شناسد، چرا كه در خود ارمنستان هم نيروگاه اتمي وجود دارد.
سركيسيان در مصاحبه با راديو «اخا ماسكوي» گفت: «مسلم است كه ايران هم كاملا حق دارد از اين انرژي استفاده كند و مسلما ما هم علاقمنديم تا چه در مورد ما و چه درخصوص ايران همه اين فعاليتها تحت كنترل آژانس بين المللي انرژي اتمي قرار داشت و به همين دليل روابط ما در اين زمينه بسيار دقيق است.»
رئيس جمهوري ارمنستان علاوه بر اين در پاسخ به اين سوال كه «براساس برخي اطلاعات منتشره در سايت ويكي ليكس، ارمنستان به ايران سلاح فروخته و به همين دليل اين مسئله ممكن است باعث بروز تنش در روابط اين كشور با غرب شود» با اعلام اينكه اين كشور هرگز به ايران سلاح نفروخته است، تاكيد كرد در سايت ويكي ليكس اصلاً چنين مطلبي نبوده است.
سركيسيان در عين حال تاكيد كرد كه با توجه به مناقشه قره باغ، براي كشورش بسيار مهم است كه از روابط متوازن با جمهوري اسلامي ايران حمايت كند.
وي با اشاره به اينكه آذربايجان تلاش مي كند مشكل قره باغ را به اشكال مختلفي، از جمله بعنوان يك «مناقشه بين اديان» جلوه دهد، يادآور شد كه ارمنستان و ايران در حال كار بر روي طرح هاي زيرساختاري مشترك بسياري هستند كه براي اقتصاد دو كشور اهميت فراواني دارد ولي همكاري هاي نظامي-فني بين دو كشور وجود ندارد.

 



احمدي نژاد در مراسم سالگرد انتشار روزنامه ايران:
اطلاع رساني دقيق مهم ترين عامل در تصميم گيري صحيح افراد جامعه است

رئيس جمهور اطلاع رساني دقيق را مهم ترين عامل دركمك به مردم براي اتخاذ تصميم هاي صحيح دانست و گفت كه اين مسئوليت بر عهده اهالي رسانه است.
محمود احمدي نژاد روز پنجشنبه در مراسم هفدهمين سالگرد انتشار روزنامه ايران و در جمع كاركنان اين مؤسسه فرهنگي و رسانه اي با اشاره به تقابل هميشگي جبهه عدالت طلبان و موحدان با قدرت هاي استكباري اظهار داشت: ملت ايران با عبور از مستكبران در مسير استقرار عدالت جهاني و حركت جهاني امام عصر(عج) قرار گرفته است.
وي افزود: موقعيت خاص جمهوري اسلامي ايران در اين دوره گذار به جهان جديد اقتضاء مي كند كه ابزاري براي پيام رساني در طراز اين موقعيت داشته باشيم و روزنامه ايران نه تنها بايد روزنامه دولت بلكه بايد روزنامه متعلق به مردم، انقلاب اسلامي و تمام بشريت باشد و وظيفه خطير اطلاع رساني در اين عرصه را به بهترين نحو ممكن ايفا نمايد.
رئيس جمهور خطاب به كاركنان مؤسسه ايران تأكيد كرد: شما بايد پيام جبهه موحدان را به جهان منتقل كرده و از ادبياتي براي اين منظور استفاده كنيد كه در آن انسان، كمال انساني، كرامت انساني و عدالت مورد توجه قرار گيرد و اگر هم مجبور بوديم از ابزار اطلاع رساني فعلي استفاده كنيم آنها را در خدمت هدف متعالي جبهه حق يعني بيان حقايق قرار دهيم.
احمدي نژاد با اشاره به اهميت اطلاع رساني صحيح و دقيق و تأثيرات آن در جامعه گفت: خبررساني مهم ترين عامل كمك به تصميم گيري صحيح افراد و تعالي جامعه بوده و اين مسئوليت بر دوش خبرنگاران و اهالي رسانه است.
وي با اشاره به تلاش مستكبران براي ممانعت از حركت پيشروانه ملت ايران و صدور قطعنامه هاي متعدد و تحريم اقتصادي خاطرنشان كرد: ملت ايران براي دشمنان تره هم خرد نكرد. شما هم نبايد به مطالب دم دستي و بي اهميت كه هيچ تأثيري در سازندگي ايران اسلامي ندارد ورود كنيد اما روي عدالت، منطق، برنامه و قانون محكم بايستيد و تحليل هاي قوي، درست، مطالعه شده به جامعه ارائه دهيد. اميد آفريني را در كانون توجه خود قرار دهيد چرا كه از جمله القائات شيطان ايجاد ياس در افراد است.
احمدي نژاد از كاركنان روزنامه ايران خواست تا همواره خط مستقيم را طي كنند و تصريح كرد: فضاي كشور را به فضاي منطق و گفت وگوي دوستانه تبديل كنيد و مانع از آن شويد كه عده اي هر موضوع كوچك را به جنجال تبديل كنند. عده اي دوست دارند هر بحثي كه پيش مي آيد سريع آن را وارد فضاي كفر و ايمان كنند و طرف خود را متهم به كفر ورزيدن نمايند. شما با تلاش براي ايجاد فضاي بحث منطقي به هر ترتيب ممكن مانع از تحقق نيت اين عده شويد.

 



صدور بيانيه هاي جامعه مدرسين و اساتيد حوزه به مناسبت ارتحال رهبر شيعيان عربستان

سرويس شهرستانها:
جامعه مدرسين حوزه علميه قم و تني چند از علما و مدرسان حوزه هاي علميه، با صدور پيامي، ارتحال رهبر شيعيان عربستان را تسليت گفتند:
در پيام جامعه مدرسين حوزه علميه قم كه نسخه اي از آن چهارشنبه شب در اختيار ايرنا قرار گرفت، آمده است: رحلت عالم برجسته و رهبر شيعيان عربستان سعودي، فقيه متخلق حضرت آيت الله حاج شيخ محمدعلي العمري همزمان با اربعين حسيني موجب تألم خاطر و اندوه فراوان گرديد.
در ادامه پيام آمده است: اين عالم رباني در طول ساليان متمادي براي گسترش مكتب اهل بيت(ع) تلاش فراوان كرد و در اين مسير متحمل رنج هاي فراوان و اذيت و آزارهاي زيادي شد. در قسمت ديگري از اين پيام آمده است: او يكي از ستونهاي امت اسلامي و پناهگاه مومنان در شدائد و سختي ها بود كه اميدواريم خداوند ايشان را مشمول عنايت خاص خويش قرار دهد و با اولياي كرام و ائمه معصومين عليهم السلام محشور بدارد.
مديرحوزه هاي علميه نيز با صدور پيامي با تسليت ارتحال رهبر شيعيان عربستان آورده است: خبر تاثرانگيز رحلت عالم مجاهد حضرت آيت الله «شيخ محمدعلي العمري»، جهان اسلام را عزادار كرد.
در اين پيام، آيت الله «مرتضي مقتدايي» آورده است: رحلت اين عالم جليل القدر ثلمه جبران ناپذيري براي حوزه هاي علميه به شمار مي آيد، آن فقيد بزرگوار بهترين پناهگاه شيعيان عربستان و زائران و حجاج شيعه اي بود كه دل زخم خورده خويش از بي مهري گروه هاي متعصب و تندرو، را در حسينيه ساده و بي آلايش او مرهم مي نهادند.
پيام ادامه يافته است: آيت الله العمري، نمونه مثال زدني صبر، تقوا، زهد و استقامت در دفاع از مكتب اهل بيت(ع) و دفاع از حقوق شيعيان بود و عمر خويش را وقف خدمت به شيعيان كرد.
آيت الله «جعفر سبحاني» از اساتيد برجسته حوزه علميه قم نيز پنجشنبه با صدور پيامي، رحلت رهبر شيعيان عربستان را تسليت گفت.
در پيام آيت الله سبحاني آمده است: اين عالم بزرگوار كه از دانش آموختگان حوزه علميه نجف است، پس از بازگشت به وطن خود، پيوسته در راه تبليغ و تعليم شيعيان مدينه و حومه از پاي ننشست، گاهي به زندان افتاد، گاهي به خاطر داشتن يك كتاب به نام «الغدير» و گاهي به عناوين ساختگي محكوم به تبعيد يا اعدام شد. ولي خدا او را نجات داد.
آيت الله سبحاني در ادامه پيام خود ضمن تسليت رحلت اين بزرگوار به جامعه روحانيت و شيعيان مدينه و مناطق ديگر و مسالت علو مقام براي آن مرحوم از درگاه خدا افزود: عالم نستوه بحق در حفظ تشيع در اين منطقه نقش عظيمي دارد و اميد است ان شاءالله چراغ ولايت به وسيله فرزند برومند ايشان حجت الاسلام حاج شيخ كاظم و ساير علما و گويندگان منطقه روشن و نورافشان بماند.

 



ازسوي بعثه مقام معظم رهبري مجلس بزرگداشت مرحوم آيت الله العمري يكشنبه برگزار مي شود

بعثه مقام معظم رهبري با صدور اطلاعيه اي اعلام كرد: مجلس بزرگداشت آيت الله العمري رهبر شيعيان عربستان روز يكشنبه 10 بهمن از ساعت 30/14 الي 16 در مسجد ارك تهران برگزار مي شود.
در اين اطلاعيه از عموم مردم بويژه علماء، روحانيون، مسئولان و خانواده هاي معظم شهدا و ايثارگران درخواست شده در اين مجلس شركت نمايند.

 



به دنبال كاهش 16 درصدي بودجه بخش فارسي راديو بي بي سي تعطيل مي شود

سرويس سياسي-
در پي كاهش 16 درصدي بودجه بي بي سي، قسمت هاي مختلفي از اين بنگاه سخن پراكني از جمله راديو فارسي زبان آن تعطيل مي شود.
روزنامه تايمز در شماره روز جمعه خود نوشت: بي بي سي مي خواهد حدود نيمي از پايگاه هاي اينترنتي خود و تعدادي از ايستگاه هاي راديويي را تعطيل كند.
به نوشته اين روزنامه، بي بي سي همچنين در نظر دارد هزينه هاي مربوط به برنامه هاي وارداتي از آمريكا را نيز كاهش دهد.
اين اقدام بي بي سي نتيجه كاهش 16 درصدي بودجه اي است كه دولت انگليس براي اداره سرويس خارجي آن اختصاص داده بود.
صادق صبا مدير بخش فارسي بي بي سي در اين رابطه گفت: بخش جهاني بي بي سي روزهاي بسيار سختي را سپري مي كند چرا كه 5 بخش از سرويس جهاني به طور كلي بسته شد.
وي اضافه كرد: بنابراين سرويس هاي مقدونيه، آلباني، صربستان، انگليس براي ساكنان درياي كارائيب و پرتغال براي آفريقا حذف مي شود و در اين قسمت 70 نفر كارشان را از دست مي دهند.
مدير بخش فارسي بي بي سي ادامه داد: بخش هاي ديگر بي بي سي هم مانند چيني، روسي، و... راديوهايشان را از دست مي دهند و تنها امكانات آن لاين آنها باقي خواهند ماند.
وي افزود: در بخش آذري براي جمهوري آذربايجان، ويتنام، اوكراين و حتي بخش هاي فارسي و عربي نيز تغييرات گسترده اي صورت مي گيرد.
صبا در مورد تغييرات در بخش فارسي گفت: در اين سرويس، راديو شبانگاهي بي بي سي يعني «جام جهان نما» تعطيل خواهد شد.
وي اضافه كرد: بخش فارسي يكي از راديوهاي قديمي است و من متاسفم از اين كه مجبوريم به دليل كاهش بودجه اين برنامه را قطع كنيم.
در همين رابطه اتحاديه ملي روزنامه نگاران هم اين حذف هاي شديد را موجب به خطر افتادن منافع ملي بريتانيا دانست.
جرمي دير دبيركل اين اتحاديه گفت: مسئوليت اين حذف ها در نهايت بر عهده دولت است.
علاوه بر اين، خبرگزاري آلمان پيش بيني كرد، در پي تلاش بي بي سي براي پاسخ دادن به انتقاد كاركنانش در مورد پرداخت هاي بيش از حد به مديران و نيز كاهش دادن هزينه ها، مارك باي فرود، معاون مديركل بي بي سي، از سمتش كناره گيري خواهد كرد.

 



بازخواني نقش خاتمي در فتنه 88 ـ بخش چهارم خاتمي، سوروس و فتنه

سيد ياسر جبرائيلي
وقتي كانديداتوري كروبي در انتخابات سال 88 قطعي شد. بخشي از چهره هاي مطرح اصلاحات چون «غلامحسين كرباسچي»، «محمدعلي نجفي»، «محمدعلي ابطحي»، «عيسي سحرخيز»، «عباس عبدي» و «محمد قوچاني» در كنار كروبي قرارگرفتند و ظاهرا دست به حمايت از او زدند، اما از ماموريت اصلي خويش در ستاد موسوي نيز دست نكشيدند. به اين ترتيب بود كه وقتي كرباسچي-كه به عنوان معاون اول كروبي خود را جا زده بود- روز انتخابات روي برگه راي نام موسوي را نوشت و به همگان نشانش داد و كسي هم از اين كار او تعجب نكرد!
با روشن شدن تكليف كروبي، خاتمي علناً در تيم ميرحسين چادر زد، در جلسات حساس ستاد وي حضوري فعال به هم رساند و حتي در مواردي توصيه هايي درباره روش هاي تبليغي به او كرد. به عنوان مثال، از ميان آنچه رسانه اي شد، او در ديداري از موسوي خواست در سخن گفتن با مردم از شعارهاي ملموس بهره ببرد، در مقابل انتقادها سكوت كند و از خود واكنشي نشان ندهد1.
هشتم ارديبهشت ماه 88 خبرگزاري ها از سفر خاتمي به چند كشور عربي از جمله عربستان سعودي، مغرب، تونس، كويت و قطر خبر دادند2 و متعاقب آن در تاريخ 24 ارديبهشت ماه خبر مذاكره او با ملك «عبدالله بن عبدالعزيز» پادشاه عربستان در رياض روي خروجي خبرگزاري ها رفت. بعدها «محمدعلي ابطحي» پس از بازداشت شدن به دليل نقش داشتن در حوادث پس از انتخابات، از «انتخاباتي» بودن اين سفر سخن گفت. ابطحي همچنين خبر داد كه در اين سفر يكي از كشورهاي حاشيه خليج فارس مبلغي را به عنوان كمك به برنامه تبليغاتي اصلاح طلبان اختصاص داده است. از ديگر سو، «ناصر قره باغي» نيز در مناظره اي كه پس از انتخابات با «اكبر اعلمي» داشت، هدف اين سفر را جمع آوري اعانه براي مخارج تبليغاتي موسوي عنوان كرد3.
يكي از شاخصه هاي سازمان عمليات انقلاب رنگي، بزرگنمايي ضعف هاي كانديداي رقيب و نيز بحراني نشان دادن شرايط كشور در نتيجه روي كار آمدن جناح رقيب است. يكي از كار ويژه هاي خاتمي در ارتباط با انتخابات دهم، همين ناگوار جلوه دادن اوضاع در نتيجه رياست جمهوري احمدي نژاد و پيش بيني تداوم بحران در صورت پيروزي مجدد او بود. خاتمي در اين چارچوب، بارها در مراسم تبليغاتي ميرحسين موسوي حضور يافت و ضمن تمجيد از او انتقادات تندي از دولت نهم و وضع موجود كشور كرد.
خاتمي مي گفت: «اميدوارم همه بزرگان و شخصيت ها به اين نتيجه برسند كه راه و روشي كه امروز هست، نه به نفع انقلاب است نه به نفع اسلام و نه به نفع مردم». اما شايد بتوان شديدترين و مهم ترين انتقادات خاتمي به دولت نهم و شخص احمدي نژاد را سخنان او در ديدار با «نمايندگان ائتلاف مردمي حاميان ميرحسين موسوي» دانست. او در اين ديدار شعارهاي دولت احمدي نژاد را انحراف از ارزش ها، عدالت، اخلاق و راه انقلاب و امام(ره) تفسير كرد.
خاتمي در ادامه صحبت هاي خود در مورد ميرحسين موسوي نيز گفت: «همه ما علاقمند به حضور ايشان در عرصه بوديم؛ ايشان با آن زهد، گذشت و نجابتي كه داشتند، احساس مي كردند ديگران هستند و نمي خواستند به عرصه بيايند؛ اما حالا به درستي احساس كرده اند كه وظيفه دارند به عرصه بيايند؛ ما هم اين را مبارك مي دانيم و گرامي مي داريم».4
نقش ديگر خاتمي، حضور فعال در پروژه تشكيك در سلامت انتخابات است كه بخشي از آن با تشكيل «كميته صيانت از آرا» دنبال شد. كميته صيانت از آرا، ساز و كاري بود كه جريان اصلاحات براي آنچه نظارت بر انتخابات عنوان مي كرد، تشكيل داد و علي اكبر محتشمي پور بر راس آن قرار گرفت؛ كميته اي كه از نظر شوراي نگهبان «غيرقانوني» بود. پس از مطرح شدن نام اين كميته از سوي چهره هاي اصلاح طلب، سيدمحمد خاتمي و ميرحسين موسوي در ديداري كه در دفتر موسوي انجام شد، رايزني هايي را درباره تشكيل كميته صيانت انجام دادند5 و پس از آن، چهره هاي اصلاح طلب درباره چگونگي فعاليت و مشروعيت آن در رسانه هاي مختلف سخن گفتند.6 مواضع مرتبط اصلاح طلبان با كميته صيانت از آرا عمدتاً تأكيد بر «كم و زياد كردن رأي مردم» در مواقعي چون «شب انتخابات بود». از جمله «عبدالواحد موسوي لاري» وزير كشور خاتمي در دوران اصلاحات، با تأكيد بر اينكه موسوي دغدغه صيانت از آرا را دارد، خاطرنشان كرد: «صيانت از آرا يك اصل اساسي است. هيچ كس حق كم و زياد كردن آراي مردم را ندارد».7 فاطمه كروبي (همسر مهدي كروبي) نيز در اين رابطه به خبرگزاري فارس گفت: «شب انتخابات همه ما و ملت بيدار خواهيم بود».8 كروبي به سخنان همسر خود در انتخابات نهم رياست جمهوري اشاره داشت كه گفته بود وقتي شب انتخابات خوابيدم، آرا به ضرر من تغيير كرد.
اينها همه در حالي بود كه با بالا گرفتن موج ايجاد شبهه در سلامت انتخابات در فروردين و ارديبهشت 88، رهبر معظم انقلاب اسلامي صراحتاً از شبهه افكني در سلامت انتخابات انتقاد كرده بودند. آيت الله خامنه اي فرمودند: «كساني كه با ملت ايرانند، جزو ملت ايرانند، توقع دارند ملت ايران به آنها توجه كنند، اينها ديگر عليه ملت ايران حرف نزنند و انتخابات ملت ايران را زير سؤال نبرند. مرتب تكرار نكنند كه آقا اين انتخابات سالم نيست؛ انتخابات، انتخابات نيست. چرا دروغ مي گويند؟ چرا بي انصافي مي كنند؟»9
خاتمي اما سه روز پس از سخنان رهبري موضعي متفاوت گرفت، درباره بحث هاي اصلاح طلبان پيرامون «آزادي انتخابات» و «نگراني هاي اصلاح طلبان درباره سلامت انتخابات» توضيحات صريحي داد و گفت منظور از اين سخنان به هيچ وجه «تقلب در انتخابات و جابجا كردن آرا» نيست. ارديبهشت ماه 88 او در جمع معلماني كه به ديدارش رفته بودند گفت: «نگراني ما از برگزاري انتخابات، بالضروره به معناي ريختن رأي باطله به نام فردي خاص يا نخواندن آراء نامزدي ديگر نيست. اگرچه در همه جاي دنيا ممكن است اين مسائل پيش بيايد. مراد ما از اين ابراز نگراني اين است كه اگر كساني پيدا شوند كه احساس وظيفه كنند تا برخلاف خواست مردم و براي اينكه به گمان خويش در پيشگاه خداوند سربلند باشند مانع از حضور مردم يا تأثير آراء مردم شوند، دست اندركاران انتخابات بايد از تك تك آراء مردم در مقابل اين افراد صيانت كنند.
مراد ما از آزادي انتخابات بيشتر به قبل از انتخابات برمي گردد تا مرحله شمارش آراء.10
البته او در ادامه سخنان خود اشاره اي تلويحي نيز به كميته صيانت از آراء كرد و خواستار حضور اعضاي اين كميته در پاي صندوق هاي راي شد: «البته موضوعات مهم ديگري هم هست. افرادي كه در محل صندوق ها حضور دارند هم نقش تعيين كننده اي خواهند داشت و مسلماً بايد انسان هاي بي طرفي باشند و ما ترديد داريم در همه صندوق ها امكان حضور افراد بي طرفي مهيا باشد.»11
پس از بالا گرفتن بحث صيانت از آرا و با توجه به حضور خاتمي در جلسات مرتبط با تشكيل و سازماندهي آن، هفته نامه آمريكايي «نيوزويك» سراغ خاتمي را گرفت و در مصاحبه با او اين پرسش را مطرح كرد كه «آيا احتمال تقلب در انتخابات ايران وجود دارد؟». خاتمي پاسخي صريح به نيوزويك داد: «فكر نمي كنم در انتخابات ايران تقلب به معناي خاص كلمه وجود داشته باشد يا بتواند تأثيرگذار باشد... من خودم در دوران مسئوليت رياست جمهوري چندين انتخابات را برگزار كردم. اگر چنين چيزهايي هم وجود داشته باشد در مقابل نتايج آن انتخابي كه مردم در آن نقش دارند، متفاوت و ناچيز است».12
خاتمي اما يك نقش زيربنايي نيز در رابطه با پروژه كودتاي رنگي داشت و آن ارتباط نزديك با «جرج سوروس» حامي مالي- تبليغاتي و در يك كلام چهره نام آشناي اين دست كودتاها بود. در فصل آتي به تفصيل درباره اين ارتباط سخن خواهيم گفت، اما عجالتا درباره سوروس اين نكته را به ياد بياوريم كه وي حامي اصلي مالي- تبليغاتي انقلاب هاي رنگي در بلوك شرق و كشورهاي اروپاي شرقي بوده است و اساسا شهرتش به حمايت از جريان هاي برانداز در كشورهايي است كه نظام سياسي همسو با آمريكا ندارند. براساس سندي كه روزنامه كيهان در مرداد 88 منتشر كرد و بعدها در اعترافات «يحيي كيان تاجبخش» از متهمان دستگير شده در ارتباط با حوادث پس از انتخابات دهم نيز به آن اشاره شد، خاتمي از سال 1385 با اين غول ثروت و رسانه «ارتباط مستمر» داشته است.
تاجبخش مي گويد: «اگر ما يكي از اولين نمونه هاي براندازي را ارتباط سفر عطريانفر به بنياد سوروس قبل از 1376 بدانيم مي توانيم نهايت آن را ملاقات مستقيم خاتمي همراه ]محمدجواد ظريف[ با جرج سوروس در نيويورك در سال 1385 دانست كه اين يك ارتباط مستمر بوده و ادامه داشته است».13 بعدها يك «مقام آگاه امنيتي» نيز در پاسخ به اين سؤال روزنامه همشهري كه «ملاقات سيدمحمد خاتمي با سوروس قطعي است؟»، تصريح كرد: «بله قطعي است. بعضي از اصلاح طلبان از مدت ها قبل با سوروس ارتباط داشته اند. باند نيويورك(كه حلقه واسط جريان برانداز با غرب محسوب مي شود و متشكل از تعدادي عناصر جريان اپوزيسيون برانداز است) به طور مرتب در آمريكا بوده اند و با امثال سوروس ارتباط داشته اند، اما كساني هم از داخل از همان سال 75-74 رفتند و با او ارتباط گرفتند». 14
طبيعي است كه ارتباط خاتمي با سوروس بايد در چارچوب جنس فعاليت هاي براندازانه سوروس ديده و تحليل شود. كنار هم گذاشتن وجود اين ارتباط و اين حقيقت كه جريان اصلاحات در پي عملياتي كردن يكي از همان انقلاب هاي رنگي در ايران بود كه جرج سوروس در پس پرده آنها قرار داشت، ديدارهاي خاتمي با وي را بسيار معنادار مي كند و اين معنا جز ديده شدن رد پاي سوروس در فتنه 88 آن هم با واسطه خاتمي نيست. اگر يك گزاره خبري را نيز به اين معادله اضافه كنيم كه برپايه اسناد معتبر دشمنان جمهوري اسلامي از جمله «جرج سوروس» از جريان فتنه 88 حمايت مالي كرده اند، آنگاه ارتباط سه ضلع خاتمي، سوروس و فتنه معنادارتر خواهد بود.
آخرين نقشي كه قبل از برگزاري انتخابات براي سيدمحمد خاتمي تعريف شد، نقشي بود كه خاتمي مدعي است از آن خبر نداشته است! نظريه «اصلاحات خون مي خواهد» سعيد حجاريان در اين مقطع زماني در طرحي براي ترور خاتمي تجلي يافت. براندازان با بمب گذاري در هواپيماي حامل خاتمي براساس الگوي «قهرمان سازي» و ترورهاي سفيد كه در كودتاي نارنجي اوكراين آزمايش شده بود، قصد ايجاد بحراني تازه داشتند كه با لطف پروردگار و درايت تيم حفاظت پرواز، اين طرح عقيم ماند. از نگاه جريان برانداز، خاتمي بايد ترور مي شد و چه زنده مي ماند و چه نه، پيراهن خونينش نيز علم مي شد تا آخرين نقش خود را در سكولاريزه كردن ايران اسلامي ايفا كند. فتنه گران در اين مسير، به چنين قهرماني نياز داشتند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1-روزنامه كيهان 31/1/1388
2-خبرگزاري جمهوري اسلامي، 8/2/1388
3-خبرگزاري فارس، 28/7/1388
4- همان
5- روزنامه آفتاب يزد، 29/1/1388
6- براي نمونه ن.ك. به سخنان محتشمي پور (آفتاب يزد 2/3/1388) و سخنان موسوي لاري (آفتاب يزد 11/3/1388)
7- مطالبات غيرقانوني. تهران: مؤسسه فرهنگي قدر ولايت، .1388
8- همان
9- كيهان، 10/2/1388
10- سايت رسمي خاتمي، 12/2/1388
11- همان
12- روزنامه ايران، 31/2/1388
13- خبرگزاري فارس، 3/6/1388
14- روزنامه همشهري، ويژه نامه سالگرد انتخابات دهم رياست جمهوري، خرداد 1389

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14