(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 9 بهمن 1389- شماره 19851

بررسي اوضاع منطقه در ديدار وزيرخارجه انگليس با رئيس جمهور سوريه
اسلامگرايان اردن عليه دولت دست به تظاهرات زدند
پيكر رهبر شيعيان عربستان در قبرستان بقيع به خاك سپرده شد
خشم سراسري در مصرمبارك يك گام تا سقوط
مصر در يك نگاه
معترضان تونسي : تا سرنگوني دولت موقت به تظاهرات ادامه مي دهيم
51 شهيد و 121 مجروح در عمليات تروريستي بغداد
شعار مردم يمن در خيابان هاي صنعا حكومت علي عبدالله صالح بايد سرنگون شود
اعتراض هاي گسترده در غزه و جهان عليه خيانت هاي دولت خودگردان
انشعاب در ائتلاف طرفداران حريري همزمان با رايزني ها براي تشكيل دولت لبنان
موج تازه اعتراض ها عليه دولت انگليس از امروز در منچستر



بررسي اوضاع منطقه در ديدار وزيرخارجه انگليس با رئيس جمهور سوريه

بررسي اوضاع منطقه و جهان به ويژه مسائل فلسطين، لبنان و عراق از مهم ترين محورهاي مورد بحث رئيس جمهور سوريه با وزير خارجه انگليس بود.
بشار اسد در ديدار با ويليام هيگ به بررسي راه هاي توسعه روابط دو جانبه و اهميت ادامه مذاكرات ميان دو كشور پرداخت.
اسد و هيگ بر همكاري مشترك ميان كشورهاي منطقه و اروپا براي ايجاد راه حلي براي مشكلات منطقه تاكيد كردند.
وزيرخارجه سوريه در اين ديدار تاكيد كرد، ما سوريه را كشور مهمي در منطقه مي دانيم و معتقديم راه حل ديپلماتيك بهترين راه حل براي مشكلات منطقه است.سفر وزيرخارجه انگليس همزمان با ورود سفير آمريكا به سوريه صورت گرفت كه روز گذشته استوارنامه خود را به بشاراسد تقديم كرد.

 



اسلامگرايان اردن عليه دولت دست به تظاهرات زدند

هزاران تن از مردم پايتخت و چند شهر ديگر اردن پس از نماز جمعه تظاهرات ضددولتي برگزار كردند.
به گزارش ايسنا، هزاران تن از مردم اردن ديروز در شهر امان و چند شهر ديگر اين كشور پس از برگزاري نماز جمعه تظاهرات كردند و خواستار كناره گيري دولت شدند. تظاهر كنندگان با اعلام حمايت از قيام مردم مصر، از آنان خواستند خود را از شر «حسني مبارك» خلاص كنند. تظاهر كنندگان شعار مي دادند: پيام مردم عرب اين است، شما فاسد هستيد. از خشم ما اطلاع داشته باشيد. زين العابدين بن علي رئيس جمهور تونس منتظر شماست. همچنين در پلاكاردهاي برخي از اين معترضان نوشته شده بود: امروز ما تغييرات سياسي و اقتصادي اعمال مي كنيم. هيچ گزينه اي به جز گزينه اصلاحات سياسي قابل قبول نيست. مرگ بر دولت سميرالرفاعي نخست وزير اردن.

 



در ميان حزن و اندوه عزاداران
پيكر رهبر شيعيان عربستان در قبرستان بقيع به خاك سپرده شد

پيكر مرحوم آيت الله العمري رهبر شيعيان عربستان روز پنج شنبه در شهر مدينه تشييع و در قبرستان بقيع به خاك سپرده شد.
به گزارش خبرگزاري رسا، هزاران تن از شيعيان عربستان صبح پنج شنبه گذشته جسد عالم برجسته شيعه اين كشور، آيت الله «محمد العمري» را كه هفته پيش دارفاني را وداع گفت، تشييع كردند. بعد از نماز صبح، گروه كثيري از شيعيان عربستان با اقامه نماز ميت به امامت «سيدعلي سيدناصرالسلمان»، يكي از علماي مشهور عربستان بر پيكر شيخ محمد العمري، وي را در مراسم باشكوهي تشييع كردند.
براساس گزارش پايگاه خبري راصد، در اين تشييع باشكوه كه شمار زيادي از علما، خطبا و چهره هاي فرهنگي مدينه منوره و عربستان حضور داشتند، پيكر عالم برجسته شيعه را تا قبرستان بقيع تشييع كردند.
همچنين در اين تشييع جنازه كه يكي از باشكوه ترين مراسم ها در مدينه منوره بود، گروه هايي از علماي ايران، لبنان، بحرين و كويت نيز حضور يافته بودند. شيخ محمدالعمري در ميان حزن و اندوه هزاران تن از شيعيان در قبرستان بقيع به خاك سپرده شد. گفتني است شيخ محمدالعمري يكي از علماي برجسته شيعيان عربستان بود كه به دليل جايگاه علمي و اخلاقي خود به رهبر معنوي شيعيان اين كشور تبديل شده بود، منزل و مزرعه وي كه نام مركز ديني را بر خود داشت در طول حيات آن مرحوم، همواره محل مراجعه شيعيان مدينه، عربستان و زائراني بود كه براي زيارت مرقد مطهر پيامبر گرامي اسلام به مدينه مشرف مي شدند.

 



ادامه موج بيداري اسلامي در جهان عرب
خشم سراسري در مصرمبارك يك گام تا سقوط

منابع خبري از اعلام حكومت نظامي در مصر خبر دادند.
براساس اين گزارش، تلويزيون دولتي مصر روز جمعه گزارش داد: حسني مبارك رئيس جمهور مصر روز جمعه، مقررات منع رفت و آمد از ساعت 18 تا ساعت 7 بامداد را در پايتخت و شهرهاي بزرگ اين كشور تا اطلاع ثانوي صادر كرد.
براساس اين گزارش، مردم خشمگين مصر، علي رغم اعلام حكومت نظامي به كاخ رياست جمهوري، دفتر حزب حاكم، مقر پليس در قاهره يورش برده و نبردهاي شديدي در جريان است.
هنوز گزارشي از تعداد كشته شدگان و افراد مجروح از سوي خبرگزاري ها مخابره نشده است.
به گزارش خبرگزاري ها، ميليونها نفر از نمازگزاران معترض به ديكتاتوري 30 ساله حسني مبارك روز جمعه در قاهره و بسياري از شهرهاي مصر دست به تظاهرات زدند.
در شهر قاهره نيز، هزاران نفر با تجمع در مقابل كاخ رياست جمهوري و به محاصره درآوردن آن، كناره گيري حسني مبارك از قدرت را خواستار شدند.
منابع خبري از محاصره كاخ رياست جمهوري مصر از سوي مردم خشمگين و فرار حسني مبارك ديكتاتور 82 ساله اين كشور به شرم الشيخ در روز خشم خبر دادند.
شبكه خبري سي ان ان آمريكا به نقل از «فردريك بليتگن» خبرنگار خود در قاهره اعلام كرد كه ديكتاتور مصر از ترس دچار شدن به سرنوشتي مشابه رئيس جمهور مخلوع تونس، به منطقه شرم الشيخ پناه برده است.
شهر شرم الشيخ در جنوب درياي سرخ قرار دارد و از لحاظ مسافت دريايي براي فرار ديكتاتور مصر در صورت لزوم به اسرائيل بسيار مناسب است.
تظاهركنندگان خشمگين در چندين نقطه از شهر قاهره، المنصوره، سوئز، دمياط، اسماعيليه، العريش، اسكندريه تعدادي از خودروهاي پليس و آتش نشاني و همچنين مقر حزب حاكم را به آتش كشيدند.
شاهدان عيني از كشته شدن تعدادي از جوانان تظاهركننده به دست پليس در تظاهرات روز جمعه خبر دادند.به گزارش شبكه خبري الجزيره، حسني مبارك ديكتاتور مصر تاكنون، واكنشي در مقابل تظاهرات ميليوني مردم از خود نشان نداده است و اين موضوع همچنان شايعه فرار وي و خانواده اش به خارج از قاهره و شايد مصر را تقويت مي كند.
اين در حالي است كه ميليون ها مصري در يك اقدام هماهنگ پس از برگزاري نمازجمعه به خيابانها ريخته و با سر دادن شعار «مرگ بر مبارك»، خواستار سرنگوني رژيم ديكتاتوري و آزادي زندانيان سياسي شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، در چهارمين روز از ناآرامي هاي مصر، مردم اين كشور با برگزاري نمازجمعه در قاهره و بسياري از شهرهاي اين كشور با پليس و نيروهاي امنيتي درگير شدند.
مخالفان رژيم مبارك كه روز گذشته را جمعه «خشم و شهدا» ناميده بودند، علي رغم هشدارهاي شديداللحن وزارت كشور مصر پس از برگزاري نمازجمعه به خيابانها سرازير شدند و شعار «مرگ بر مبارك»، مرگ بر حكومت موروثي را سر دادند.
تظاهركنندگان خواستار كناره گيري مبارك 82 ساله از قدرت و عدم نامزدي جمال مبارك براي انتخابات رياست جمهوري در آينده شدند.
دولت مصر روز جمعه، پس از قطع اينترنت و تلفن هاي همراه، دهها هزار نيروي امنيتي را در خيابانها و نقاط حساس قاهره و شهرهاي اين كشور مستقر كرد و هشدار داد هرگونه اعتراض را به شدت سركوب خواهد كرد.
بسياري از ناظران سياسي و شاهدان عيني در مصر، تظاهرات روز جمعه را بزرگترين اعتراض مردمي به حكومت 30 ساله مصر و تهديد اركان حكومت فرتوت وي عنوان كردند.
وزارت كشور مصر اعلام كرده بود كه تدابير بسيار جدي عليه تظاهركنندگان به رغم درخواست هاي داخلي و خارجي در زمينه عدم استفاده از خشونت اتخاذ خواهد كرد.
احمد نظيف، نخست وزير مصر نيز به نيروهاي امنيتي دستور داده است كه تدابير امنيتي شديدي را در اطراف تاسيسات مهم دولتي و دفاتر حزب حاكم اتخاذ كنند.
اما در تظاهرات روزجمعه مصر كه از پيروزي انقلاب مردمي تونس الهام گرفته شده است، مصري ها بدون توجه به ممنوعيت هاي اعمال شده از سوي دولت، به خيابان ها سرازير شدند.
بازداشت البرادعي
خبرهاي دريافتي حكايت از آن دارد كه بسياري از نقاط پايتخت مصر صحنه درگيري پليس و مردم بود و در «ميدان جيزه» پس از برگزاري نمازجماعت، نيروهاي امنيتي و پليس با يورش به البرادعي و نمازگزاران، برجسته ترين مخالف رژيم مبارك را بازداشت كردند. البرادعي كه روز پنجشنبه از وين به قاهره بازگشته است اعلام كرد كه در همبستگي با مردم مصر براي سرنگوني ديكتاتوري مبارك و برقراري حكومت قانون در روز جمعه در كنار مردم خواهد بود.
با توجه به مواضعي كه محمد البرادعي دارد زياد با مردم همخوان نيست و بازداشت او بيشتر شبيه بازداشت موقت برخي از سران جبهه ملي در جريان انقلاب اسلامي ايران است.
شبكه خبري بي بي سي نيز گزارش داد، پليس مصر با تظاهركنندگان در مركز قاهره درگير و براي متفرق كردن تظاهركنندگان به ماشين هاي آب پاش و گازاشك آور متوسل شد.شهر اسكندريه روز جمعه بعد از برگزاري مراسم نماز در «مسجد ابراهيم» (مركز اسكندريه) شاهد درگيري گسترده نمازگزاران و نيروهاي امنيتي بود.
خبرگزاري رويتر گزارش داد: تظاهركنندگان عليه حسني مبارك رئيس جمهور مادام العمر مصر شعار «مرگ بر مبارك» و «مبارك تو را نمي خواهيم»، «مبارك و فرزندت از مصر گم شويد» را سر دادند.
نيروهاي پليس و امنيتي نيز در واكنش به اعتراضات مردمي، اقدام به پرتاب گاز اشك آور و شليك تير هوايي كرد، اما جوانان خشمگين به سوي مقر حزب حاكم در منطقه كورنيتن (ساحل) هجوم برده تا آن را به آتش بكشند.همچنين هزاران مصري در بزرگترين تظاهرات ضد مبارك در تاريخ مصر، در برابر دانشگاه الازهر تظاهرات كردند و سرنگوني رژيم 30 ساله حسني مبارك را خواستار شدند، شاهدان عيني در شهر شيخ زويد در سينا اعلام كردند كه نيروهاي پليس محمود عاطف، يك جوان مصري كه در تظاهرات شركت كرده بود را به ضرب گلوله زخمي كرده است.
پيش از اين نيز يك جوان به نام «عليان مسلم» به ضرب گلوله پليس كشته شده بود و تا روز جمعه تعداد قربانيان به شش نفر رسيد.
در العريش در مرز با فلسطين اشغالي نيز، تظاهركنندگان جاده بين المللي العريش را بستند و مجازات مسببان تيراندازي به افراد بي گناه و آزادي افراد بازداشت شده، را خواستار شدند.
يك مقام امنيتي نيز گفت: دو گلوله «آر پي جي» به مقر پليس در شمال سينا شليك شده است اما تاكنون كسي مسئوليت آن را به عهده نگرفته است.
گزارش هاي دريافتي از اين حكايت مي كند كه در برخي از شهرهاي مصر، پليس به صفوف مردم ملحق و موج نافرماني از شليك به تظاهركنندگان در ميان سربازان و پليس مصر فزوني گرفته است و بدنه معترض ارتش به مردم پيوسته است.
آخرين خبرها
¤ كاركنان سفارت رژيم صهيونيستي در پي گسترش تظاهرات مردم مصر از قاهره فرار كردند.
¤ تظاهركنندگان ساختمان استانداري اسكندريه را به آتش كشيدند.
¤ مردم شهر سوئز با تصرف مراكز پليس مسلح شدند.




 



مصر در يك نگاه

نام كشور: مصر
جمعيت: بيش از 80 ميليون نفر
نام پايتخت: قاهره (بيش از 11 ميليون نفر)
مساحت 450/001/1 كيلومتر مربع
اين كشور در شمال آفريقاست و با درياي مديترانه هم مرز است. مصر بين ليبي، نوار غزه، درياي سرخ و شمال سودان واقع شده است.
مصر در سال 1869 و پس از راه اندازي كانال سوئز به عنوان كشوري مهم به خصوص در حوزه ترانزيت كالا شناخته شد اما اين كشور به دليل به بار آوردن بدهي هاي سنگين هرگز نتوانست از موقعيت جغرافيايي خود استفاده بهينه كند. بريتانيا در اين دوران براي حفظ سرمايه هاي خود در اين كشور در سال 1882 كنترل دولت مصر را با ترفندهايي در اختيار گرفت. البته تابعيت اسمي و ظاهري اين كشور تا سال 1914 ابتداي جنگ جهاني اول در دست امپراتوري عثماني بود.
اين كشور اما در سال 1922 توانست به طور نسبي استقلال خود را از بريتانيا پس بگيرد. سرانجام در سال 1953 با سرنگوني پادشاهي تحت حمايت بريتانيا مصر توانست حاكميت كامل خود را باز يابد. پس از سرنگوني پادشاهي مصر «نجيب» رئيس جمهور و نخست وزير اين كشور شد. در سال 1954 جمال عبدالناصر قدرت را به دست گرفت و در اولين گام كانال سوئز را ملي اعلام كرد.
انگليس و آمريكا كه منافع خود را در مصر از دست رفته مي ديدند كمك هاي مالي براي ساخت سد «اسوان» را قطع كردند.
در سپتامبر 1970 عبدالناصر پس از سكته قلبي جاي خود را به «انور سادات» داد. انور سادات نيز در سال 1981 به دست «خالد اسلامبولي» ترور شد و از اين سال بود كه حسني مبارك قدرت را به دست گرفت. مبارك 30 سال است كه در مصر حكمراني مي كند.

 



معترضان تونسي : تا سرنگوني دولت موقت به تظاهرات ادامه مي دهيم

سرويس خارجي-
تظاهركنندگان تونسي با ادامه تظاهرات در شهرهاي مختلف اين كشور خواستار استعفاي دولت موقت و بركناري نمايندگان نظام سابق شدند.
هزاران تن در تونس، پايتخت و شهرهاي سيدي بوزيد، القصرين، بنزرت و صفاقش تظاهرات كردند و خواستار بركناري رئيس جمهور تونس و بركناري دولت انتقال شدند.
نيروهاي ضد شورش به سوي تظاهركنندگان گاز اشك آور شليك كردند و با باتوم آنان را مورد ضرب و شتم قرار دادند.
اين در حالي است كه كمال مرجان وزير خارجه سابق دولت وحدت ملي تونس عصر روز پنجشنبه استعفاي خود را اعلام كرد و افزود، اين استعفا در جهت منافع تونس و در راستاي حمايت از فعاليت دولت وحدت ملي است.
خبرگزاري رسمي تونس نيز اعلام كرد، دولت ائتلافي پرداخت غرامت به خانواده هاي قربانيان اعتراض هاي مردمي را آغاز كرده است.
مسئولان ويژه در چند استان نخستين دور از پرداخت غرامت ها را به خانواده هاي قربانيان آغاز كرده اند، 3000 دينار معادل 2100 دلار براي هر زخمي و 14هزار و200 دلار براي كشته شده ها در نظر گرفته شده است.
بيش از 200 كشته و صدها زخمي حاصل تظاهرات هاي اخير تونس عليه رژيم بن علي بوده است.تظاهرات هاي تونس كه در اعتراض به فقر و بيكاري صورت گرفته پس از خودسوزي يك تحصيلكرده تونسي در اعتراض به وضعيت معيشتي مردم آغاز شد.
دولت وحدت ملي تونس نيز كه پس از فرار زين العابدين بن علي رئيس جمهور اين كشور و پناهنده شدن او به عربستان سعودي شكل گرفت در مقابل دو نيروي متضاد قرار گرفته است.
از يك سو دولت وحدت ملي با ادامه اعتراضات مردمي مواجه شده است كه استعفاي دولت را خواستارند و نمي توانند حضور مقامات و صاحب منصبان رژيم بن علي را در اين دولت بپذيرند.
از سوي ديگر همين مقامات و دست اندركاران دولت وحدت ملي را تحت فشار قرار داده اند.
با اينكه محمد الغنوشي نخست وزير وزيران طرفدار بن علي را از كابينه تغيير داده ولي مردم خواستار آن هستند كه خود الغنوشي نيز كنار رود.

 



51 شهيد و 121 مجروح در عمليات تروريستي بغداد

تروريست هاي ناشناس با انفجار بمب در مراسم تشييع جنازه منطقه شيعه نشين «الشعله» بغداد، 51 غيرنظامي را به شهادت رساندند و 121 نفر ديگر را زخمي كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، يك فرد انتحاري پنجشنبه با هدايت خودروي مملو از مواد منفجره به داخل جمعيت شيعه عزادار در منطقه الشعله بغداد، آن را منفجر كرد. اين انفجار علاوه بر برجاي گذاشتن 51 شهيد و 121 مجروح، به انهدام و آتش گرفتن شماري خودرو و خسارات مادي نيز انجاميد.
در پي وقوع اين حادثه، نيروهاي امنيتي و پليس وارد محل شدند اما با تيراندازي افراد ناشناس مواجه شدند و عقب نشيني كردند. اما، با تقويت نيروها، وارد محل شدند و دست به جست وجوي گسترده زدند. به خاطر اين انفجار خونين، كه طي دو ماه اخير سابقه نداشت، ديروز نيز نيروهاي امنيتي دولت عراق در بغداد در آماده باش كامل به سر مي بردند. پنجشنبه گذشته انفجارهاي ديگري نيز در اطراف بغداد به وقوع پيوست و به شهادت پنج نفر و جراحت 21 تن ديگر منجر شد. دو كارمند وزارت خارجه نيز با سلاح هاي مجهز به صدا خفه كن، ترور شدند.
برخي مقامات عراقي در واكنش به اين حملات تروريستي و انفجارها، هدف از اين ترورها، برهم زدن برنامه برگزاري اجلاس سران عرب در بغداد است.
اين اجلاس قرار است فروردين آينده برگزار شود. ديروز نيز در اعتراض به انفجارهاي پنجشنبه، شيعيان بغداد پس از برگزاري نماز جمعه، تظاهرات كردند.

 



شعار مردم يمن در خيابان هاي صنعا حكومت علي عبدالله صالح بايد سرنگون شود

ده ها هزار نفر از مردم يمن با تظاهرات در خيابان هاي صنعا، از رئيس جمهور اين كشور خواستند از قدرت كناره گيري كند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، ده ها هزار نفر از شهروندان يمني پنجشنبه با راهپيمايي در خيابان هاي صنعا، از «علي عبدالله صالح» خواستند حكومت را رها كند. صالح 32 سال است كه بر يمن حكومت مي كند. تظاهركنندگان در طول مسير راهپيمايي خود، شعار مي دادند «30 سال حكومت بس است» و «ما مخالف ادامه حكومت (صالح) و موروثي شدن اين حكومت هستيم.» «عبدالملك القاصوص»، به نمايندگي از «حزب اصلاح اسلامي» در جمع مردم معترض سخنراني كرد. وي گفت: خواسته ما، بركناري صالح و حكومت فاسد وي است. مخالفان براي اينكه نيروهاي امنيتي يكجا متمركز نشوند، در چهار نقطه پايتخت به طور همزمان تظاهرات كردند. بر روي پلاكاردهايي كه تظاهركنندگان در دست داشتند نوشته شده بود: كودتا عليه دموكراسي و قانون اساسي را نمي پذيريم. تظاهرات و اعتراضات مردم يمن تحت تاثير تحولات سياسي تونس و فرار «زين العادين بن علي» رئيس جمهور اين كشور، شعله ور شد. يك نفر نيز چهارشنبه گذشته در شهر عدن خود را به آتش كشيد و كشته شد. اين چهارمين حادثه مشابه طي روزهاي اخير در كشور يمن است.

 



اعتراض هاي گسترده در غزه و جهان عليه خيانت هاي دولت خودگردان

سرويس خارجي-
افشاي اسناد خيانت محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين به ملت فلسطين و همكاري هاي امنيتي اين تشكيلات با رژيم صهيونيستي اعتراضات گسترده مردمي در فلسطين و كشورهاي مختلف جهان را در پي داشت.
مردم نوار غزه با برگزاري راهپيمايي گسترده خشم خود را نسبت به خيانت محمود عباس نشان دادند.
تظاهركنندگان تصاوير و آدمك هاي محمود عباس را به آتش كشيدند و خواستار محاكمه وي و همدستانش شدند.
گردان هاي الاقصي شاخه نظامي جنبش فتح نيز خواستار برگزاري تظاهرات گسترده عليه محمود عباس شد.
اين گردان ها تاكيد كردند كه مجازات خيانت به ملت فلسطين بسيار سخت و شديد است و فرقي نمي كند كه اين خيانت توسط چه كسي يا چه كساني صورت گيرد.
در لندن پايتخت انگليس نيز هواداران ملت فلسطين با تجمع مقابل دفتر هيئت نمايندگي فلسطيني اعتراض خود را نسبت به همكاري تشكيلات خودگردان و رژيم صهيونيستي اعلام كردند.
تظاهركنندگان گروه هاي فلسطيني را به وحدت فراخواندند و خواستار تشكيل دولت وحدت ملي شدند.
در سوريه نيز فلسطينيان ساكن اردوگاه يرموك دمشق و هواداران آنها در اعتراض به خيانت محمود عباس راهپيمايي كردند.
راهپيمايان با دادن شعارهايي عليه محمود عباس و رژيم صهيونيستي خواستار مجازات سران تشكيلات خودگردان شدند.
گروه اخوان المسلمين اردن نيز با محكوم كردن خيانت محمود عباس از تمامي آزادگان جهان و طرفداران آرمان ملي فلسطين خواست با برپايي تظاهرات گسترده خشم و نفرت خود را نسبت به اين اقدام خائنانه نشان دهند.شبكه الجزيره هفته گذشته در گزارشي از افشاي سند خيانت تشكيلات خودگردان به ملت فلسطين خبر داد و تاكيد كرد كه بيش از 1600 سند در قالب 6500 صفحه در اختيار دارد كه صورت جلسه هاي مربوط به مذاكرات طرفين فلسطيني و صهيونيستي در فاصله سال هاي 2005 تا 2006 را كلمه به كلمه و حرف به حرف ثبت كرده است.
در اين اسناد تشكيلات خودگردان در مذاكرات خود با رژيم صهيونيستي از قدس و مسجد الاقصي و همچنين از حقوق آوارگان فلسطيني چشم پوشي كرده است.
در اين اسناد مشخص شد كه محمود عباس و همدستانش امتيازات زيادي براي رژيم صهيونيستي قائل شدند و حتي تاكيد كردند كه حاضرند براي ترور مقامات حماس با اين رژيم همكاري كنند.
شبكه خبري الجزيره همچنين اعلام كرد كه رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين پيش از جنگ 22 روزه اسرائيل عليه غزه از آن مطلع بوده است و پس از اين جنگ نيز محمود عباس در تاخير گزارش گلدستون عليه اسرائيل نقش داشته است.
تهاجم 22 روزه به غزه 27 دسامبر سال 2008 آغاز شد و در پايان و در سايه سكوت كشورهاي غربي بيش از هزار و 400 فلسطيني كه نيمي از آنان كودك و زن بود كشته و بيش از 5000 نفر مجروح و معلول شدند.
از سوي ديگر فلسطينيان ساكن كرانه باختري در اعتراض به ساخت ديوار حائل در منطقه بني صالح تظاهرات كردند و با نظاميان صهيونيست درگير شدند. در اين درگيري نظاميان صهيونيست با استفاده از گازهاي اشك آور و خفه كننده به تظاهركنندگان حمله كردند و برخي از فلسطيني ها را مجروح كردند.
در ادامه اين اعتراضات دو فلسطيني توسط نظاميان صهيونيست ربوده شدند و براي بازجويي به مقر امنيتي رژيم صهيونيستي منتقل شدند. روستاهاي بلعين و نعلين نيز تظاهرات هفتگي عليه ساخت ديوار نژادپرستانه حائل و سياست هاي ضدانساني رژيم صهيونيستي صورت گرفت.
تظاهركنندگان خواستار اعمال فشار جهاني براي توقف سياست هاي نژادپرستانه رژيم صهيونيستي شدند.

 



انشعاب در ائتلاف طرفداران حريري همزمان با رايزني ها براي تشكيل دولت لبنان

سرويس خارجي-
طرفداران حريري در ائتلاف 14 مارس در آستانه رايزني هاي ميقاتي براي تشكيل دولت جديد دچار انشعاب شدند.
در حالي كه نجيب ميقاتي نخست وزير جديد لبنان رايزني و مذاكرات خود را با نمايندگان مجلس و سران احزاب و گروه هاي سياسي لبنان آغاز كرده است منابع آگاه لبناني از اختلاف و تشتت در داخل جريان 14 مارس براي حضور در دولت خبر داده اند.
ديدگاه اول كه فؤاد سينيوره نخست وزير اسبق لبنان از مهم ترين حاميان آن است بر حضور دولت و مشاركت در آن تأكيد مي كند. ديدگاه دوم المستقبل مربوط به حريري و طرفداران وي است كه معتقد است بايد به صورت مطلق حضور در دولت ميقاتي را رد كرد.
اين ديدگاه معتقد است كه بايد به سوي تشكيل جريان مخالف در پارلمان پيش رفت و تحركات خياباني را افزايش داد و به سازماندهي مجدد جريان المستقبل و بهبود روابط اين سازمان بامردم تكيه كرد.
منابع لبناني افزودند كه شركت نكردن حريري و طرفدارانش در دولت آينده باعث مي شود كه اين جريان انشعاب كلي پيدا كند و به اين ترتيب ضربه ديگري بر اين جريان وارد خواهد آمد.
از سوي ديگر، در شرايط كنوني براي تشكيل دولت جديد دو سناريو وجود دارد: سناريوي اول به ضرورت تشكيل دولت وحدت ملي كه تمامي گروه هاي لبناني را بدون استثنا دربرمي گيرد تأكيد دارد كه سيدحسن نصرالله دبير كل حزب الله لبنان نيز خواستار آن شده است. و سناريوي ديگر تشكيل دولت بدون حضور جريان المستقبل است كه در اين باره نجيب ميقاتي اظهار داشته اگر با تمامي گروه ها به نتيجه نرسد دولت تكنوكرات تشكيل خواهد داد.
در دولت تكنوكرات از نمايندگان و چهره هاي سياسي گروه هاي سياسي در دولت به طور مستقيم استفاده نخواهد شد بلكه از چهره هاي گروه هاي مايل براي حضور در دولت استفاده خواهد شد و شخص نخست وزير با اشراف مستقيم در مسائل اقتصادي، مالي، خدماتي و اجتماعي به بررسي امور مي پردازد.
در عين حال نجيب ميقاتي تأكيد كرد كه در تشكيل دولت هرگز عجله نخواهد كرد و تمام تلاشش را براي توافق با تمامي گروه ها به كار خواهد بست.
نخست وزير لبنان در همين راستا با سعدالدين حريري نخست وزير سابق لبنان، ميشل سليمان رئيس جمهور، نبيه بري رئيس مجلس، وليد جنبلاط رهبر دروزي هاي لبنان، ميشل عون رئيس جريان آزاد ملي لبنان و محمد رعد نماينده حزب الله در مجلس ديدار و گفت وگو كرده است.اين رايزني ها در شرايطي صورت مي گيرد كه فضاي عمومي لبنان حكايت از حمايت همه جانبه بسياري از گروه ها و احزاب لبنان از نخست وزيري ميقاتي دارد.بسياري از علماي سرشناس اهل سنت لبنان طي اجتماع كم سابقه اي ضمن حمايت قاطع خود از مقاومت و سيدحسن نصرالله از دولت جديد نيز حمايت كردند.
اين علماي اهل سنت اظهار داشتند كه بهتر است حريري به نمايندگي از اهل سنت لبنان سخني نگويد.

 



موج تازه اعتراض ها عليه دولت انگليس از امروز در منچستر

موج جديد اعتراضات مردمي عليه برنامه رياضت اقتصادي دولت لندن از امروز آغاز مي شود.
به گزارش العالم فارسي، اتحاديه ملي دانشجويان و اتحاديه دانشگاهها و كالج هاي انگليس از اعضاي خود و فعالان دانشجويي انگليس دعوت كرد تا امروز (شنبه) در يك تجمع اعتراضي بزرگ در شهر منچستر شركت كنند.
اتحاديه ملي دانشجويان انگليس در بيانيه اي اعلام كرد: «اين مهم است كه ما براي تضمين آينده اي روشن براي جوانان خود به طور متحد با سياست هاي رياضت اقتصادي دولت مقابله كنيم.»
اين اتحاديه صنفي افزود، كاهش كمك هزينه هاي تحصيلي دانش آموزان و دانشجويان كالج ها و افزايش سه برابري شهريه دانشگاهها در كنار كاهش بودجه و اعتبارات خدمات عمومي دسترسي نسل جوان را به امكانات مناسب آموزشي محدود مي كند.
علت انتخاب منچستر به عنوان محل اصلي تجمعات اعتراضي امروز اين بوده كه شهر مذكور هم داراي كالج ها و دانشگاههاي زيادي است و هم اينكه بيشترين جوانان بيكار را در سراسر انگليس به خود اختصاص داده است.
در بخش ديگري از بيانيه اتحاديه ملي دانشجويان انگليس تصريح شده است: «ما مي خواهيم نشان دهيم همه فعاليت هاي ما در لندن متمركز نيست و به همين دليل، برگزاري تظاهرات با مشاركت اتحاديه هاي كارگري در شهر منچستر در شرايط فعلي يك تحول مثبت و سازنده است.»
اتحاديه دانشگاهها و كالج هاي انگليس نيز با حمايت از برگزاري تجمع اعتراضي در شهر منچستر، اعلام كرد: «سياست هاي رياضت اقتصادي دولت تاثيرات منفي زيادي را بر اقشار پايين جامعه و به ويژه جوانان گذاشته است و چون مناطق شمالي انگليس بيشترين صدمه را از اين سياست ها ديده اند، ما تصميم گرفتيم به همراه اتحاديه دانشجويان و كنگره اتحاديه هاي كارگري انگليس تظاهرات هماهنگي را در منچستر برگزار كنيم.»
نشريه «منچستر ايوينينگ» در گزارشي به مناسبت برگزاري اين تظاهرات نوشت: «پليس شهر منچستر عمليات گسترده اي را براي كنترل تظاهرات روز شنبه و جلوگيري از خشونت هاي احتمالي آغاز كرده است كه گفته مي شود حدود 100هزار پوند براي اين عمليات هزينه خواهد داشت.»
روز استراحت نيروهاي پليس در روز شنبه لغو شده و مقامات وعده داده اند كه ماموران پليس حضور موثر و محسوسي در مسيرهاي تظاهرات داشته باشند.
از سوي ديگر، تشكل موسوم به «ائتلاف ملي براي مقابله با افزايش شهريه ها و كاهش اعتبارات خدمات عمومي» اعلام كرده است كه همزمان با تظاهرات بزرگ شهر منچستر، يك تجمع اعتراضي را در شهر لندن برگزار خواهد بود.
اين تجمع نيز از سوي مجمع دانشجويان لندن، اتحاديه دانشگاهها و كالج هاي انگليس، شبكه فعالان تحصيلي و برخي از اتحاديه هاي صنفي و كارگري حمايت شده است.
رهبران اتحاديه هاي كارگري اميدوارند كه دولت با تجديدنظر در تصميمات خود، مانع از برگزاري اعتصاب به عنوان آخرين راهكار مقابله با سياست هاي سختگيرانه اقتصادي شود.
شبكه خبري «بي بي سي» ديروز به نقل از «ديويد كامرون» نخست وزير انگليس گزارش داد كه دولت با اعتصابات اعتراضي، سياست هاي خود را تغيير نخواهد داد. وي در عين حال هشدار داد كه دولت ممكن است با وضع قوانين جديد، برگزاري اعتصابات را محدود كند.
شهرهاي مختلف انگليس طي ماههاي گذشته شاهد برگزاري اعتراضات خياباني گسترده به ويژه از سوي دانشجويان اين كشوربوده كه در اكثر موارد با حمله پليس ضد شورش به خشونت كشيده شده است.
با گذشت حدود دو ماه از آخرين اعتراضات گسترده دانشجويي در انگليس، مقامات اين كشور روز پنجشنبه گذشته رسما براي هفت تن از دانشجويان معترض پرونده قضايي تشكيل دادند.
«چارلي گيلمور» 21ساله و «ديويد گيلمور» گيتاريست معروف گروه موسوم به «پينك فلويد» از جمله دانشجوياني هستند كه رسما متهم به اعمال خشونت در جريان تظاهرات دانشجويي روز 9دسامبر (18آذر) لندن شده و بايد در دهم ماه فوريه (21بهمن) براي محاكمه در دادگاه حاضر شود.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14