(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 11 بهمن 1389- شماره 19853

كوتاه اقتصادي
گزارش كميسيون اقتصادي مجلس درباره معوقات بانكي
عرضه شير يارانه اي 350 توماني تا پايان سال
آمادگي هند براي پرداخت پول نفت ايران به يورو
توزيع نهاده هاي يارانه اي به كشاورزان
معاون وزير مسكن و شهرسازي: متقاضيان جديد مسكن مهر زمين مي گيرند
خدمات جديد بانك مركزي به مردم
برنامه هاي ويژه دولت براي اشتغال در سال 90
تصويب كليات تحول نظام بانكي در كارگروه طرح تحول اقتصادي
زيان 24 ميليارد دلاري بورس عربستان
عرضه ماده اوليه قير در بورس كالا
اشتباه برداشت از مصوبه دولت و خطر بيكاري نيروي انساني پيمانكاران
تهيه نقشه راه همكاري هاي مالي ايران و افغانستان



كوتاه اقتصادي

¤ رئيس شوراي هماهنگي مديران عامل بانك هاي دولتي از تهيه اسكناس مورد نياز شب عيد خبر داد و گفت: بانك كارگشايي براي ارايه طلاي مورد نياز شب عيد فعاليت هاي مناسبي را آغاز كرده است.
¤ ايتاليا حضور گسترده جمهوري اسلامي ايران را در نمايشگاه اكسپو 2015 ميلان خواستار شد.خانم «ديانا براكو» رئيس نمايشگاه اكسپو ميلان، در آئين معرفي اين نمايشگاه كه با حضور سفيران اكرديته در جمهوري ايتاليا و جمعي از مقامات اين كشور از جمله وزير امور خارجه ايتاليا برگزار شد ابراز اميدواري كرد همه كشورها در اين رويداد بزرگ اقتصادي و فرهنگي شركت كنند.
¤ بررسي آمار عملكرد ماهيانه اداره كل كار و امور اجتماعي استان تهران در دي ماه سال جاري براي اشتغال اتباع خارجي نشان مي دهد كه كارفرمايان متخلف اين استان براي به كارگيري هزار و 423 كارگر غيرمجاز خارجي حدود 6/2 ميليارد ريال جريمه شدند.
¤ تفاهمنامه همكاري ميان خانه مطبوعات و بيمه معلم به منظور استفاده اصحاب رسانه از خدمات اين بيمه به امضا رسيد. صنعت بيمه، با انعقاد اين تفاهم نامه اصحاب رسانه از اين پس از خدمات بيمه درمان تكميلي معلم، بهره مند مي شوند.
¤ قائم مقام وزارت كار و امور اجتماعي در امور بين الملل با بيان اينكه اتباع مجاز افغاني مي توانند تا 17 بهمن ماه با مراجعه به ادارات كار نسبت به اخذ كارت موقت كار اقدام نمايند، گفت: حداكثر 300 هزار كارت موقت كار براي اين اتباع صادر خواهد شد.
¤ يك مقام سازمان حمايت از مصرف كنندگان و توليدكنندگان از بازطراحي و به روز كردن بانك اطلاعات قيمت موجود خبر داد و در اين مورد گفت: با جمع آوري اطلاعات لازم به صورت روزانه و پانزده روزه از سازمان هاي بازرگاني استان ها و ارائه انواع گزارش ها بر روي شبكه اينترنتي با دسترسي محدود، مسئولان و سازمان هاي بازرگاني از آخرين قيمت هاي بازار مطلع مي شوند.
¤ اداره كل استاندارد استان تهران اعلام كرد: بلوك هاي سقفي با علامت تجارتي ملاعلي كني توقيف شد.رئيس اداره نظارت بر اجراي استاندارد استان تهران در اين خصوص گفت: پيرو شكوائيه هاي برخي توليدكنندگان و بازرسي هاي كارشناسان و بازرسان اين اداره از مراكز توزيع، كالاهاي فوق به علت نداشتن پروانه كاربرد علامت استاندارد، نداشتن آزمايشگاه و مسئول كنترل كيفيت، توسط بازرسان اين اداره كل در مراكز توليد توقيف گرديد.
¤ بانك ملي ايران به مناسب دهه فجر، طرح بخشودگي جرايم تأخير املاك تمليكي با كاربري صنعتي را به مرحله اجرا درمي آورد.
¤ ارزش صادرات محصولات پتروشيمي در 10 ماه گذشته به 7 ميليارد و 16 ميليون دلار رسيد.براساس جديدترين آمارهاي شركت بازرگاني پتروشيمي ايران، در ميان محصولات صادر شده پتروشيمي در 10 ماه گذشته گاز مايع (پروپان و اتان) با يك ميليون و 946 هزار تن و با سهم 40/17 درصدي از كل ميزان صادرات در جايگاه نخست قرار دارد.
¤ نخستين جشنواره ملي ارتباطات و فناوري اطلاعات با هدف ارج نهادن به تلاش فعالان اين عرصه و معرفي برترين ها، ارديبهشت ماه سال آينده در تهران برگزار مي شود.

 



گزارش كميسيون اقتصادي مجلس درباره معوقات بانكي

كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي با تهيه گزارشي درخصوص مطالبات شبكه بانكي كشور، گزارشي را براي قرائت به صحن علني مجلس ارسال كرد. براساس اين گزارش 38 دليل براي بروز معوقات بانكي ذكر شده است.
در بخشي از اين گزارش آمده است:يكي از وظايف اصلي حاكميت، حفظ و پاسداشت از سرمايه ها و بيت المال است تا بتوان از اين منابع در راستاي پيشرفت و اقتدار جمهوري اسلامي ايران به نحو شايسته استفاده شود. بنابراين هر پديده اي از جمله مطالبات سر رسيد گذشته، معوق و مشكوك الوصول (مطالبات غيرجاري) بانكي كه در تحقق اين هدف اختلال ايجاد مي كند مورد نظر و توجه مجلس شوراي اسلامي و كميسيون تخصصي آن يعني كميسيون اقتصادي است.
با توجه به نقش و جايگاه نظارتي مجلس، گزارش هاي متعددي از طرف نهادهاي نظارتي از جمله سازمان بازرسي كل كشور و ديوان محاسبات درخصوص مطالبات معوق نظام بانكي به مجلس منعكس مي شود كه با توجه به درخواست هيئت رئيسه و رياست مجلس اين موارد بررسي و در قالب گزارش كميسيون ارائه مي شود.
براساس گزارش كميسيون اقتصادي مجلس، بررسي آمار و ارقام ميزان منابع و مصارف بانك ها طي ده سال گذشته بيانگر آن است كه حجم مطالبات معوق طي اين دوره افزايش يافته و در فاصله اين سال ها روند فزاينده اي به خود گرفته است. با اين حال اين روند در سال گذشته با توجه به برخي اقدامات كنترل شده كه اين امر نشان دهنده آن است كه با اعمال سياست هاي مناسب مي توان مطالبات غيرجاري را به سطح استاندارد رساند و سرمايه هاي مردم را به چرخه پوياي تحولات اقتصادي بازگرداند، هر چند موانع و چالش هاي متعددي در اين خصوص وجود دارد كه رفع آنها در گرو عزم سياستگذاران حوزه مالي و ديگر نهادهاي مرتبط و همدلي و وفاق ملي است.
اين گزارش در ادامه به علل ايجاد مطالبات معوق پرداخته و عواملي چند را به عنوان اصلي ترين دلايل بروز مطالبات معرفي كرده است.
برخي از اين عوامل عبارتند از: مكانيزه نمودن نحوه طبقه بندي مطالبات برحسب معيار زماني و افزايش چشمگير مطالبات به واسطه ايجاد شفافيت در گزارش هاي عملكرد مطالبات غيرجاري، برداشت از منابع بانك مركزي توسط سيستم بانكي در جهت حمايت از توليد و بعضا تامين منابع لازم براي بنگاه هاي زودبازده كه موجب افزايش اعطاي تسهيلات و در نهايت افزايش مطالبات معوق و پرداخت جريمه سي و چهار درصدي گرديد و به كاهش منافع بانك از محل عايدات مراوده پولي و زيان دهي و تضعيف منابع انجاميد.
هم چنين عدم دقت كافي در بررسي كارشناسي، توجيه فني و اقتصادي طرح هاي متقاضي تسهيلات توسط بانك ها به دليل ظرفيت محدود بدنه كارشناسي بانك ها و گستره وسيع طرح ها، اعطاء تسهيلات بلند مدت از محل منابع سپرده هاي كوتاه مدت، ضعف نظارت بر روند مصرف درست تسهيلات در طول ساليان متمادي، وجود نواقصي در سيستم رتبه بندي اعتبار مشتريان و كم توجهي به اعتبارسنجي مشتريان به واسطه تسهيل و تسريع در اعطاي تسهيلات، عدم نظارت مطلوب بانك مركزي بر عملكرد بانك ها و ضعف سيستم جامع اطلاعاتي مشتريان كه امكان استفاده هم زمان از تسهيلات چندين بانك را براي متقاضيان بدهكار در ساليان گذشته فراهم مي نمود.بحران مالي و ركود جهاني و تاثير آن بر بازارهاي داخلي، تحريم هاي بين المللي عليه سيستم پولي و مالي كشور و به تبع آن ايجاد مشكلات در گشايش اعتبار اسنادي و عدم ايفاي تعهد برخي از مشتريان ارزي نظام بانكي، عدم گشايش اعتبارات اسنادي مدت دار براي توليدكنندگان به دليل تحريم هاي بين المللي سبب شده كه نقدينگي واحدهاي توليدي جايگزين اعتبارات اسنادي گرديده و آنها را در پرداخت بدهي هاي خود با مشكل مواجه نموده است،
افزايش واردات رسمي و قاچاق كالاهاي برخي صنايع مانند منسوجات، كفش و لوازم خانگي كه به سبب عدم قدرت رقابت توليد داخلي با مشابه خارجي خود منجر به بحران مالي واحدهاي توليدي شده و توان آنها را براي بازپرداخت بدهي خود به شبكه بانكي از بين برده است، كم اثر بودن ابزار «وجه التزام تاخير تاديه دين» به واسطه تصويب مصوبات متعدد درخصوص بخشش وجه التزام توسط عوامل فرابانكي، امهال مطالبات غيرجاري و يا پرداخت مجدد تسهيلات به افرادي كه داراي بدهي معوق به سيستم بانكي هستند به واسطه برخي قوانين و مقررات از جمله بند «ب» ماده 10 قانون رفع برخي از موانع توليد و سرمايه گذاري صنعتي و برخي مصوبات هيئت وزيران، ورود برخي نهادهاي فرابانكي از جمله مسئولان استاني و استانداران در امور بانكي از جمله بند 3 مصوبه شماره
99714/43086 مورخ
18/5/88 هيئت وزيران.

 



عرضه شير يارانه اي 350 توماني تا پايان سال

مدير عامل اتحاديه مركزي دامداران ايران خبر داد: يارانه شير حذف نشده و تا پايان امسال همچون روند قبلي 30 درصد از شير كارخانه هاي لبني به صورت يارانه اي در اختيار مردم قرار مي گيرد و مصرف كنندگان مي توانند از شير يارانه اي 350 توماني استفاده كنند.
سعيد سلطاني در گفت وگو با ايسنا، با تأكيد بر اينكه با تعامل مناسب ميان وزير جهاد كشاورزي و نمايندگان دامداران كشور اجراي قانون هدفمندي يارانه ها بدون مشكل در حال اجرا است، گفت: دامداران ضمن اعلام آمادگي در اجراي قانون هدفمندي يارانه ها در جلسات هفتگي با وزير جهاد كشاورزي و مديران عامل اتحاديه هاي مركزي تشكل هاي بخش كشاورزي، كليه مسائل و مشكلات را مطرح مي كنند كه اين روند از طولاني شدن بروكراسي هاي اداري جلوگيري مي كند.
به گفته وي بيش از 500 ميليارد تومان دامداران از كارخانه هاي لبني مطالبه دارند در حالي كه براي خريد علوفه و تأمين نهاده هاي دامداري نيازمند اخذ وام هستند.
مديرعامل اتحاديه مركزي دامداران ايران با بيان اينكه كارخانه هاي لبني شير را از دامداران تهيه مي كنند، گفت: 30 درصد از شير كارخانه هاي لبني به صورت يارانه به مردم عرضه مي شود كه كارخانه هاي لبني به اين بهانه كه هنوز دولت پول شير يارانه اي آنها را نداده است، هزينه شير دريافتي از دامداران را پرداخت نكرده اند كه طي چند روز گذشته براساس دستور اكيد دولت اعلام شد مبلغ 589 ميليارد تومان كه براي دو ميليون و 300 هزار تن شير يارانه اي سال 89 بوده است به حساب وزارت بازرگاني واريز شود تا وزارت بازرگاني به كارخانه هاي لبني بپردازد و كارخانه ها نيز بدهي خود با دامداران را تسويه كنند.

 



آمادگي هند براي پرداخت پول نفت ايران به يورو

يك مقام وزارت دارايي هند با اعلام آمادگي كشورش براي پرداخت پول نفت ايران با يورو و ارزهاي ديگر به غير از دلار گفت اختلاف ارزي دو كشور تا يك ماه آينده حل مي شود.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روزنامه فايننشال اكسپرس، يك مقام ارشد وزارت دارايي هند گفت: ايران دو تا سه راهكار براي دريافت پول نفت صادراتي به هند درنظرگرفته است و پس از بررسي نهايي اين پيشنهادات به هند ارائه خواهد شد.
به گفته وي مقام هاي ايران به هند اطمينان داده اند كه كانال و مسيري كاملا پاك و شفاف را براي انجام مبادلات مالي و ارزي به زودي پيشنهاد خواهند داد تا چالش مربوط به پرداخت پول نفت ايران تا يك ماه آينده حل و فصل شود.اين مقام رسمي وزارت دارايي هند افزود: ما از مقام هاي ايراني خواسته ايم تا كانال ومسير پاك و شفافي را براي انجام مبادلات ارزي و مالي با شركتهاي نفتي ايراني طرف قرارداد با شركتهاي هندي معرفي كنند تا مساله پرداخت پول نفت ايران حل و فصل شود. تنها نگراني دولت هند اين است كه كانالها و مسيرهاي پيشنهادي ايران با تحريم هاي مالي بين المللي روبرو نشود تا مثل گذشته مجبور به لغو مبادلات ارزي با ايران نباشيم.
پس از تصميم ناگهاني بانك مركزي هند در 23دسامبر مبني بر ممنوعيت كليه مبادلات ارزي شركتهاي هندي با ايران درچارچوب اتحاديه پاياپاي آسيايي وزارت نفت هند از ايران با چالش هاي زيادي روبرو شده است. ايران هر سال 12ميليارد دلار نفت به هند صادر مي كند و پس از عربستان دومين صادركننده بزرگ نفت به هند است.

 



توزيع نهاده هاي يارانه اي به كشاورزان

مديرعامل شركت خدمات حمايتي كشاورزي با بيان اينكه حدود يك سوم از نهاده هاي كشاورزان تامين شده است، گفت: تا پايان سال نهاده ها به صورت يارانه اي ميان كشاورزان توزيع مي شود.
احمد طمراسي در جمع خبرنگاران با بيان اينكه تمامي بذور از توليد داخلي تامين مي شود، گفت: حدود 11هزار نفر اين بذور را براي 2 تا 5/2 ميليون نفر بهره بردار توليد مي كنند.
وي افزود: در حال حاضر بيش از 70 درصد از نياز داخلي به كودهاي شيميايي در داخل تامين مي شود و بسترهاي صادراتي اين محصول در كشور فراهم شده است.
مديرعامل شركت خدمات حمايتي كشاورزي تصريح كرد: در زمان باقيمانده به پايان سال تمامي نهاده هاي مورد نياز كشاورزان تامين و تدارك ديده شده است و در حال تدارك برنامه هاي سال آينده هستيم.
طمراسي افزود: شركت تاكنون 2هزار و 380 تن انواع سموم را در اختيار كشاورزان قرار داده است اما اين شركت سم را به صورت يارانه اي توزيع نخواهد كرد و فروش سم برعهده بخش خصوصي است و تنها در موارد اضطراري مانند مقابله با زنگ زرد گندم، وارد بخش توزيع مي شود.
مشاور وزير جهاد كشاورزي با بيان اينكه حدود 16 نوع بذر از طريق شركت توزيع مي شود، تصريح كرد: امسال بيش از 100 هزار تن از بذور و 2 ميليون و 728 هزار تن از كل نياز 2 ميليون و 880 هزار تن كود در كشور ميان كشاورزان توزيع شده است.
مشاور وزير جهاد كشاوزري با بيان اينكه كشور ظرفيت توليد 2 تا 3 ميليون نهال در سال را دارد، تصريح كرد: توليد نهال به صورت يارانه اي انجام نمي شود اما در مواردي كه بخش خصوصي توان توليد نهال هاي خاصي را نداشته باشد، شركت اين كار را انجام مي دهد.
وي درخصوص تاثير هدفمندي يارانه ها بر بخش كشاورزي گفت: در سال جاري هم به همان شيوه قبل نهاده ها به شكل يارانه اي در اختيار كشاورزان قرار مي گيرد.

 



معاون وزير مسكن و شهرسازي: متقاضيان جديد مسكن مهر زمين مي گيرند

معاون وزير مسكن و شهرسازي از واگذاري زمين به متقاضيان جديد مسكن مهر خبر داد.
ابوالفضل صومعلو گفت: از آنجا كه نزديك به 3 سال از اجراي برنامه مسكن مهر مي گذرد، تاكنون تقريباً به تمامي واجدين شرايط ثبت نام شده زمين واگذار شده و عمليات اجراي پروژه ها در حد مطلوب پيش رفته است.
وي با بيان اينكه به بيشترين حجم متقاضيان مسكن مهر پاسخگويي شده است، افزود: بنابراين، طرح مسكن مهر براي متقاضيان واجد شرايط جديد ادامه خواهد داشت كه به تدريج وارد پروسه شده و فرصت كافي براي تامين منابع وجود خواهد داشت.
معاون وزير مسكن و شهرسازي تصريح كرد: ويلا سازي و كوتاه مرتبه سازي كه به منظور راحتي و آسايش متقاضيان مهر در نظر گرفته شده است، در استانهايي اجرا مي شود كه زمين كافي در اختيار داشته باشد و اراضي آن پاسخگوي متقاضيان مسكن مهر باشد.
وي افزود: اين فرآيند به گونه اي برنامه ريزي شده است كه با توجه به زمين و امكانات در اختيار آن استان، در كوتاه ترين زمان ممكن پاسخگوي متقاضيان باشد؛ بنابراين چنانچه در مناطق يا استاني اجراي ويلاسازي مانع واگذاري به موقع واحد متقاضيان شود از شيوه هاي ديگر ساخت و ساز استفاده مي شود.
معاون وزير مسكن و شهرسازي با بيان اينكه ساخت واحدهاي كوتاه مرتبه و حياط دار برنامه آينده وزارت مسكن و شهرسازي است، گفت: زمينه هاي اجرايي اين سياست در تمامي استانهايي كه امكان تامين زمين را داشته باشند، فراهم شده است.
صومعلو در گفت و گو با مهر، درباره سياست جديد وزارت مسكن و شهرسازي براي ساخت مسكن مهر گفت: حركت به سمت صنعتي سازي و استفاده از فن آوريهاي نوين صنعت ساختمان در احداث مسكن مهر از اولويتهاي اساسي در برنامه سال 90 است كه در فراخوانهاي انبوه سازان سال آينده بر آن تاكيد شده است.
وي افزود: وزارت مسكن و شهرسازي در نظر دارد حجم زيادي از ساخت و سازهاي مسكن مهر را به روش صنعتي سازي كه آن را به عنوان يكي از راه هاي توسعه پايدار مي داند، احداث كند.
معاون وزير مسكن و شهرسازي تصريح كرد: استفاده هر چه بيشتر از ظرفيت بافتهاي فرسوده شهري در برنامه مسكن مهر و به صورت مستقل از ديگر برنامه هاي وزارت مسكن و شهرسازي است كه مورد تاكيد قرار گرفته است.
صومعلو به سياست ديگر وزارت مسكن و شهرسازي اشاره كرد و گفت: احداث واحدهاي كوتاه مرتبه و حياط دار در طرح مسكن مهر از ديگر برنامه هاي وزارت مسكن است كه اين اقدام در راستاي تطبيق شرايط زندگي مردم هر منطقه با فرهنگ بومي و شرايط اقليمي طراحي شده است.

 



خدمات جديد بانك مركزي به مردم

مديركل فناوري اطلاعات و ارتباطات بانك مركزي از عملياتي شدن پروژه امضاي ديجيتال و خدمت برداشت مستقيم از حساب براي پرداخت قبوض و اقساط از سال آينده بر اساس بسته بانك مركزي خبر داد و گفت: هم اكنون شناسه حساب بانكي ايرانيان «شبا» عملياتي شده است.
مهران شريفي در گفتگو با مهر در پاسخ به اين سوال كه در بسته سياستي-نظارتي سال 90 چه موضوعاتي در زمينه فناوري اطلاعات و مباحث الكترونيكي بانكها پيش بيني شده است گفت: سال آينده پروژه امضاي ديجيتال كه از پروژه هاي بسيار مهم بانك مركزي است، عملياتي خواهد شد.
وي يكي ديگر از خدماتي كه از سال آينده به مردم ارائه خواهد شد را برداشت مستقيم از حساب عنوان و تصريح كرد: در اين زمينه براي پرداخت قبوض يا پرداخت اقساط مي توان استفاده كرد، به نحويكه براي پرداختهاي ادواري و مرتبي كه اشخاص انجام مي دهند، امكان برداشت مستقيم فراهم مي شود.
وي افزود: براي اين منظور مشتري به بانك اجازه مي دهد كه مبالغ قبوض و يا اقساط را در موعد مقرر از حساب فرد برداشت كند كه در اينصورت ديگر نيازي به مراجعه حضوري به بانك براي پرداخت پول نيست، مشتري به بانك يك اجازه كلي براي برداشت اتوماتيك مبالغ قبوض و اقساط ارائه مي كند.
شريفي از عملياتي شدن شناسه «شبا» يا شناسه حساب بانكي ايرانيان خبر داد و اظهار داشت: اين شناسه يك شماره 24 رقمي و بيان كننده، بانك، شعبه، حساب و شماره حساب است و تمام اطلاعات مشتري در آن مي گنجد.
اين مقام مسئول در بانك مركزي با بيان اينكه براي استفاده از سيستم «ساتنا» و «پايا» مردم را ملزم كرده ايم كه از «شبا» استفاده كنند، افزود: بدين ترتيب امكان اشتباهي وجود ندارد و اين امكان به صفر خواهد رسيد.
وي خاطرنشان كرد: بنابراين در استفاده از سيستم هاي «ساتنا» و «پايا» و حواله كرد، پولي ازحساب مشتري به حساب ديگر حتما بايد «شباي» مقصد را اعلام كنيد و با شباي شماره مقصد قطعا اطمينان حاصل مي شود كه اين پول به حساب مورد نظر واريز شده است.

 



معاون اول رئيس جمهور اعلام كرد
برنامه هاي ويژه دولت براي اشتغال در سال 90

معاون اول رئيس جمهور از اجراي برنامه هاي ويژه دولت براي توسعه فرصت هاي شغلي از سال آينده خبر داد و خواستار تدوين هر چه سريعتر سند ملي توسعه اشتغال كشور شد.
محمدرضا رحيمي در جلسه ديروز شوراي عالي اشتغال، مطالعات و برنامه ر يزي هاي انجام شده براي تدوين سند ملي توسعه اشتغال را گامي مثبت و سازنده در جهت ايجاد اشتغال برشمرد و بر ضرورت تسريع در تدوين و نهايي شدن اين سند ملي به عنوان نقشه راه اشتغال كشور تأكيد كرد.
معاون اول رئيس جمهور با اشاره به اينكه برنامه مطالعاتي سند توسعه اشتغال با محوريت استانداري هاي سراسر كشور در حال جمع آوري است، خواستار اولويت بندي در كار براي وارد شدن هر چه سريعتر به مرحله اجراي اين سند شد.
رحيمي يكي از اولويت هايي كه به دستور رئيس جمهور از سال آينده به شكل ويژه در دستور كار دولت قرار مي گيرد را اشتغال زايي عنوان كرد و گفت: برنامه هاي ويژه اي در بخش اشتغال، توليد و صنعت هدف گذاري شده است كه تحولات رضايت بخشي را در مسير پيشرفت كشور به دنبال خواهد داشت.
وي افزود: دولت تلاش خواهد كرد با تلاش مستمر و با تزريق اعتبارات حاصل از محل صندوق توسعه ملي به بخش اشتغال، در مسير كاهش نرخ بيكاري و رفع دغدغه خانواده ها نسبت به اشتغال فرزندانشان گام بردارد.
معاون اول رئيس جمهور همچنين ضرورت داشتن حداقل يك مهارت و آموختن يك حرفه را توسط هر فرد امري مهم و ضروري دانست و بيان داشت: يكي ديگر از برنامه هاي دولت در سال آينده برنامه ر يزي و ساماندهي لازم براي داشتن حداقل يك مهارت توسط هر ايراني است كه اين موضوع نيز بايد به نحوي در سند ملي توسعه اشتغال گنجانده شود.
همچنين در اين جلسه وزير كار و امور اجتماعي گزارشي از پيشرفت كار اسناد توسعه اشتغال و سرمايه گذاري در سطوح ملي، دستگاهي و استاني ارائه كرد.
مشاورين تدوين و طراحي اين اسناد نيز به توضيحاتي در خصوص برنامه هاي مطالعاتي و نحوه تدوين و طراحي سند توسعه اشتغال پرداختند.

 



تصويب كليات تحول نظام بانكي در كارگروه طرح تحول اقتصادي

سخنگوي اقتصادي دولت با اعلام طرح تحول نظام بانكي رئيس جمهوري براي سال 90، گفت: كليات طرح تحول نظام بانكي در كارگروه طرح تحول اقتصادي دولت به تصويب رسيده است.
سيدشمس الدين حسيني در گفتگو با مهر در خصوص اجراي طرح تحول نظام بانكي كشور در سال آينده گفت: طرح تحول اقتصادي داراي 7 محور است، اما طرح هدفمندي يارانه ها نسبت به ساير بخشها از اهميت بيشتري برخوردار است، در عين حال كارهاي مربوط به ساير بخشها نظير طرح تحول گمركي، طرح تحول مالياتي و طرح تحول نظام بانكي هم در حال انجام است.
وزير امور اقتصادي و دارايي درباره طرح تحول نظام بانكي كشور به عنوان يكي از 3 محور طرح تحول دولت در سال آينده اظهار داشت: طرح تحول بانكي دو سال پيش با همكاري نزديك بانك مركزي و وزارت امور اقتصادي و دارايي تهيه شد كه هنوز هم اين روند ادامه دارد.
وي با بيان اينكه كليات طرح تحول نظام بانكي در كارگروه طرح تحول اقتصادي دولت تصويب شده كه داراي بخشهاي مختلفي است، افزود: توسعه بانكداري الكترونيكي، ساماندهي و افزايش شفافيت در عقود از بخشهاي آن به شمار مي رود كه با توجه به فرصتي كه ايجاد شد، بخشهايي از اين طرح كه بايد اجرا مي شد، اجرايي شد و بقيه بخشهاي آن نيز تكميل مي شود.
حسيني يكي از اولويت هاي كاري سال آينده را اجراي طرح تحول نظام بانكي كشور اعلام و بيان كرد: اگر 3 يا 4 سال به عقب بازمي گشتيم و مي خواستيم كه طرح هدفمند كردن يارانه ها را اجرا كنيم، شايد نظام بانكي ما به اين ميزان كه در حال حاضر توانمند است، توانمند نبود، زيرا بخشي از توسعه حاصل شده نتيجه كار طرح تحول بانكي است.
اين عضو كابينه دولت نهم با اشاره به اخذ حدود 18 ميليون حساب بانكي خانوارهاي ايراني در مدت زمان كوتاهي براي واريز يارانه هاي نقدي، گفت: تمام اين حسابها نيز حسابهايي به روز و به صورت الكترونيكي بودند و در مدت زمان كوتاهي به تمام كشور پول رساني در اجراي طرح هدفمندي يارانه ها با كمترين خطا و آسيب انجام شد.
سخنگوي اقتصادي دولت اين موارد را از دستاوردهاي اجراي بخشي از طرح نظام بانكي دانست و افزود: اساسا در طرح تحول اقتصادي بخشهاي مختلفي با هم جلو آمدند.
حسيني تاكيد كرد: اگر امروز مي توانيم كار بزرگي همچون اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها را انجام دهيم، پشتيباني ساير بخشها و نظامها را هم داشته ايم.
سخنگوي اقتصادي دولت با اشاره به اينكه انرژي و وقت ما در دو سال گذشته به طور خاص به محور طرح هدفمند كردن يارانه ها در طرح تحول اقتصادي معطوف بود، افزود: در سال آينده هم ضمن اينكه هدفمندي يارانه ها را با همين دقت و وسواس دنبال مي كنيم، اما با توجه به فضاي ايجاد شده، تحول ساير بخشها را هم دنبال مي كنيم.

 



به دنبال تشديد تنش ها در مصر رخ داد
زيان 24 ميليارد دلاري بورس عربستان

به دنبال تشديد تنش ها و درگيري هاي داخلي در مصر، سهامداران بازار بورس عربستان را با 24 ميليارد دلار زيان مالي رو به رو ساخت.
به گزارش ايرنا، اين بازار كه در يك ماه گذشته با توجه به روند صعودي قيمت نفت و بهبود نسبي اوضاع مالي- اقتصادي جهان در حالي كه مي رفت در آغاز سال جاري ميلادي شرايط اميدوار كننده اي را براي سهامداران خود رقم بزند، با كاهش حدود 5/6 درصد شاخص سهام روبرو شد كه به گفته آگاهان اقتصادي اين كشور، اين ميزان كاهش كه تحت تاثير تحولات داخلي مصر بر بازار بورس اين كشور تحميل شده ضربه سنگيني بود كه سهامداران اين كشور متحمل آن شدند.
در جريان معاملات روز شنبه اين بازار تمامي 145 شركت و موسسه اقتصادي وابسته به بخش خصوصي كه از كلان سهامداران اين بازار مالي هستند با كاهش شاخص سهام و زيان مالي روبرو شدند.
شاخص سهام در بازار بورس اين كشور در جريان بحران مالي جهاني سال 2008 ميلادي با توجه به كاهش بي سابقه ارزش دلار در آن سال نيز از 11 هزار واحد به كمتر از شش هزار واحد رسيد كه اين رقم سهامداران اين كشور را متحمل دهها ميليارد دلار زيان مالي كرد.
بازار بورس مصر
تعطيل شد
در پي اعتراض هاي مردم مصر به دولت «حسني مبارك» و متشنج شدن اوضاع اين كشور در پنجمين روز متوالي، بانك ها و بورس اين كشور تعطيل شدند.
براساس اين گزارش: طي آخرين روز معاملاتي مصر، شاخص بورس اين كشور 16 درصد كاهش يافت و اوراق قرضه با افت شديدي مواجه شد.
اين در حالي است كه، موسسه رتبه بندي «فيچ» اعلام كرد: با ادامه يافتن اين روند نزولي در اوضاع اقتصادي مصر، رتبه اين كشور كاهش خواهد يافت.
طي معاملات ديروز بازارهاي جهاني، تمامي شاخص ها با روندي نزولي رو به رو شدند و قيمت نفت به بالاترين ميزان خود نسبت به سال 2009 رسيد.
يادآور مي شود: شبكه العربيه نيز در خبري اعلام كرد: شاخص هاي مالي در بازار دوبي به شدت سقوط كرده است.
اين گزارش ادامه مي دهد: روز گذشته به دنبال اوج گرفتن درگيري ها در مصر و احتمال سرايت تنش ها به ديگر كشورهاي عربي شاخص بورس عربستان نيز 117 واحد و بيش از 5/6 درصد سقوط كرده بود.
همزمان شاخص بورس هاي ديگر كشورهاي عربي نيز سقوط كرده اما بيشترين سقوط مالي در بورس عربستان روي داده است.

 



عرضه ماده اوليه قير در بورس كالا

براي نخستين بار شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران نسبت به عرضه وكيوم باتوم (ماده اوليه قير) توليدي پالايشگاه هاي مختلف كشور در بورس كالاي ايران اقدام خواهد كرد.
مهرزاد نامداري مدير فني و پذيرش بورس كالا با اعلام خبر فوق افزود: عرضه وكيوم باتوم توليدي پالايشگاه هاي تهران، اصفهان و تبريز از امروز توسط شركت ملي پخش در بورس كالا صورت خواهد گرفت و از اين به بعد، كل توليد VB كشور در بورس عرضه خواهد شد.اين گزارش حاكي است:رئيس هيئت مديره شركت بورس كالاي ايران اعلام كرد: آماده همكاري با وزارت نفت براي عرضه بنزين و گازوئيل در بازار بورس كالا هستيم.
محمدرضا شهيدي تبار در گفت وگو با ايسنا در پاسخ به اين سوال كه آيا بنزين و گازوئيل در بورس كالا عرضه خواهند شد؟ گفت: در صورت تصميمي مبني بر عرضه دو حامل اصلي انرژي يعني بنزين و گازوئيل آماده هرگونه همكاري با وزارت نفت هستيم.
او خاطرنشان كرد: با پذيرش و عرضه بنزين و گازوئيل در بورس كالا حتي مي توان واردات اين محصولات را در اين بازار معامله و شرايط رقابتي بين شركت هاي خارجي و نيز واردكنندگان ايجاد كرد.

 



اشتباه برداشت از مصوبه دولت و خطر بيكاري نيروي انساني پيمانكاران

عضو هيئت مديره كارفرمايان خدماتي كشور با اعلام اينكه طبق مصوبه دولت در حذف پيمانكاري ها، برخي وزارتخانه ها مانند نيرو و آموزش و پرورش قراردادهاي حجمي خود را نيز لغو مي كنند، گفت: اشتباه برداشت از مصوبه، حداقل 138 هزار نفر را در خطر بيكاري قرار داده است.
امير هوشنگ صادقي در گفتگو با مهر از دستورالعملهاي دولت براي دستگاه ها و زيرمجموعه هاي خود مبني بر لغو قرارداد با پيمانكاران نيروي انساني خبر داد و گفت: البته در اين مسئله يك نكته وجود دارد و آن هم كارهاي حجمي مشخص شده است كه متاسفانه به دليل كم توجهي دستگاه ها با مخاطره همراه مي شود.
عضو هيئت مديره كانون كارفرمايان خدماتي كشور با بيان اينكه با وجود مصوبه دولت مبني بر جلوگيري از انعقاد قرارداد با پيمانكاران نيروي انساني در كارهاي غير حجمي و تخصصي، برخي سازمان ها و دستگاه هاي دولتي تعابير جديدي را در اين بخش وارد مي كنند.
صادقي ادامه داد: در زماني كه دولت تصميم به جلوگيري از فعاليت پيمانكاران نيروي انساني گرفت، در چند مورد ذكر شد كه منظور حذف فعاليت هاي حجمي مانند اداره امور مربوط به فضاي سبز، آشپزخانه، حمل و نقل، پذيرايي، نظافت و مانند آن نيست چون اين موارد در تمام دنيا به صورت پيمانكاري انجام مي شوند.
وي بيان داشت: اخيرا برخي قراردادهاي حجمي و عمومي وزارتخانه هايي مانند نيرو و آموزش و پرورش لغو و از ادامه فعاليت پيمانكاران جلوگيري شده است. متاسفانه يكسونگري به موضوع حذف پيمانكاران نيروي انساني سبب شده است تا نيروهاي فعال در اين بخش با مسائل كاهش امنيت شغلي و خطر از دست دادن كار مواجه شوند.
اين مقام مسئول در بخش خدماتي كشور افزود: با اينكه بخش خصوصي در اين حوزه به پوشش كمبود نقدينگي و مسائل مالي دولت كمك مي كند و از اين طريق حقوق و مزاياي نيروي كار را مي پردازد و با فواصل زماني از دولت دريافت مي كند، اين مسائل متاسفانه در محاسبات دولت مدنظر قرار نمي گيرد.
به گفته صادقي، فقط يك مورد قرارداد در زيرمجموعه هاي وزارت نيرو با پيمانكاران بالغ بر 900 ميليون تومان بود كه لغو شد. هم اكنون با توجه به اينكه دولت به فعالان خدماتي كشور بدهي دارد و آن را نمي پردازد، براي دريافت ماليات به كارفرمايان اين بخش فشار زيادي وارد مي شود.
عضو هيئت مديره كارفرمايان خدماتي كشور افزود: همواره با بيان اين سوال بي پاسخ مواجه بوده ايم كه اگر پيمانكاران در كارهاي حجمي و تخصصي حذف شوند آيا دولت مي خواهد مستقيم نيروي كار فعال در اين بخش را تحت پوشش خود بگيرد؟

 



وزير اقتصاد خبر داد
تهيه نقشه راه همكاري هاي مالي ايران و افغانستان

وزير امور اقتصادي و داريي از برنامه تهيه نقشه راه همكاريهاي مالي دو كشور سخن گفت و اعلام كرد: ميزان تجارت خارجي دو كشور ايران و افغانستان در يكسال گذشته بيش از يك ميليارد دلار بوده است.
سيدشمس الدين حسيني ديروز در حاشيه ديدار با «حضرت عمر زاخيل وار» وزير ماليه و مشاور ارشد رئيس جمهور افغانستان در امور افتصادي و «عبدالهادي ارغنديوال» وزير اقتصاد افغانستان در محل وزارت امور اقتصادي و دارايي در جمع خبرنگاران گفت: تيم اقتصادي افغانستان در راستاي تامين انرژي پايدار براي كشورشان به ايران سفر كرده اند.وزير امور اقتصادي و دارايي كشورمان با اشاره به تفاهمات صورت گرفته در راستاي توسعه همكاري دو كشور گفت: در اين جلسه قرار شد نقشه همكاريهاي مالي ايران و افغانستان به زودي مورد بررسي قرار گيرد و متناسب با آن اقدامات لازم انجام شود.وي با بيان اينكه به زودي در بخش گمركات دو كشور اقدامات مناسبي صورت خواهد گرفت تا علاوه بر افزايش تجارت دوجانبه، حجم تجارت به سمت توازن حركت كند، بر آمادگي دو كشور براي افزايش سرمايه گذاري ها در بخشهاي مختلف اقتصادي تاكيد كرد.
وي با بيان اينكه قرار است كه ايران براي توسعه امور زيربنايي همچون راه، راه آهن و نيرو در افغانستان اقداماتي را با مشاركت آنها انجام دهد.همچنين «حضرت عمر زاخيل وار» وزير ماليه و مشاور ارشد رئيس جمهور در امور اقتصادي افغانستان نيز گفت: ايران و افغانستان ظرفيتهاي مناسبي براي گسترش تجارت دو كشور دارند، ضمن اينكه مشكلات توسعه تجاري دو كشور قابل حل است.وي گفت: با توافقات صورت گرفته در جلسه ديروز و افزايش ملاقاتها مي توان همكاري هاي اقتصادي ميان دو كشور را گسترش داد.«عبدالهادي ارغنديوال» وزير اقتصاد افغانستان نيز نتايج جلسه مذكور را بيش از انتظار دانست و افزود: در اين جلسه طرحهاي مناسبي در حوزه مشاغل عمومي در عرصه هاي اقتصادي و تجاري افغانستان و ايران ارائه شد.

 

(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14