(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 11 بهمن 1389- شماره 19853

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
كروكي انقلاب (يادداشت روز)
كيهان و خوانندگان
خبرخوش ! (گفت و شنود)
رسانه هاي غربي : كاخ سفيد از فراگير شدن الگوي انقلاب اسلامي به وحشت افتاده است
آيت الله لاريجاني: از حقوق بشرحامي اشرار و قاچاقچيان بيزاريم
عضو خبرگان رهبري: تدريس علوم انساني غربي در دانشگاه ها يك خطر است
سرمايه سوخته اسرائيل چه چيز را انكار مي كند؟ (خبر ويژه)
تا در زندان اوين با شما مي آيم اما داخل اوين نه! (خبر ويژه)
وضعيت قرمز در اسرائيل توفان به دروازه تل آويو رسيد (خبر ويژه)



كروكي انقلاب (يادداشت روز)

از ژانويه و فوريه 1979 تا ژانويه و فوريه 2011 ميلادي 32سال فاصله است. سلاطين كاخ سفيد در اغلب سال هاي اين سه دهه، ژانويه را توأم با تلخي و اضطراب آغاز كرده اند. 16ژانويه 1979 (26دي 1357) وقتي محمدرضا پهلوي متحد 25ساله آمريكا، از ايران گريخت و موقتاً در آسوان مصر فرود آمد، آن قدر مصيبت و اضطراب بر سر جيمي كارتر آوار نشده بود كه 32سال بعد بر سر باراك اوباما و ديگر اعضاي هيئت حاكمه كاخ سفيد فرو ريخت. دومينوي انقلاب اسلامي كه آن روزها از ايران آغاز شد، اكنون از خاورميانه بزرگ عبور كرده و به شمال آفريقا رسيده است.
اگر 32سال پيش در چنين ماه هايي، كارتر يك مصيبت داشت، باراك اوباما چند مصيبت را باهم شاهد است. رويدادهاي مهم همين چند ماه اخير را به ياد آوريد! پشت آمريكا پس از 7ماه زور آزمايي و فتنه همه جانبه در عراق به زمين خورد هنگامي كه پارلمان، نوري مالكي و جلال طالباني را در نخست وزيري و رياست جمهوري ابقا كرد و تمام دنيا فهميدند نفوذ ابرقدرت سابق، در همين كشور اشغال شده چقدر است. اين داغ هنوز براي باراك اوباما تازه بود كه لبنان طوفاني شد. حزب الله لبنان و متحدانش با مهارت تمام و در كمتر از 10روز ابتدا دولت وابسته حريري را ساقط كردند و سپس با به هم ريختن اردوگاه 14 مارس- كه با پيراهن خونين رفيق حريري خود را بر كشيده بودند - راي اعتماد پارلمان را براي «ميقاتي» گرفتند. تصميم سازان آمريكايي و صهيونيستي هنوز با اين شوك بزرگ در شمال فلسطين اشغالي كنار نيامده بودند، كه شورش تونس به مصر سرايت كرد و خبر آمد كشور سينا و موسي و فرعون در جنوب فلسطين آتشفشاني شده است.
گفت «اين همه آوازها از شه بود». اين همه صدا كه به صدا رسيده و امروز درهم گره خورده، همه پژواك آواز الله اكبري است كه ملت ايران در پناه ايمان حضرت روح الله(ره) آغاز كرد. 32 سال پيش جس جيمزلايف (رئيس ميز ايران در سازمان CIA از 1968 تا 1973 ميلادي)حقيقتي را با مجله اشپيگل بازگفت كه هنوز هم واقعيت دارد. او گفت «شعار سازمان سيا هميشه اين است كه با ديكتاتورها تا وقتي كه با ما باشند مخالفتي نخواهيم كرد. مثلاً هر وقت كه مسئله ايران در ستاد مركزي سيا مطرح مي شد، رؤسا هميشه مي گفتند آمريكا به شاه احتياج دارد و تا او را داريم هيچ غمي نبايد داشت. از اين رو جاي تعجب نيست كه ما در مقابل انقلاب ايران چنين انگشت به دهان مانده ايم.» اين مصاحبه درحالي انجام شد كه محمدرضا پهلوي تور فرار خود را از مصر به مراكش و سپس مكزيك و آمريكا و پاناما آغاز كرده بود تا فروردين ماه58 درحالي كه هيچ جاي دنيا جرئت پناه دادنش را نداشتند، به مصر بازگردد و 5ماه باقي مانده عمر نكبت بار خود را در كنار انورساداتي بگذراند كه از نوكريش براي آمريكا و اسرائيل هنوز 2سال باقي مانده بود.
54روز پيش از آن روز كه مردم ايران در تيتر روزنامه ها دست بردند و تيتر شد «شاه در رفت»، يكي از مأموران ساواك گزارشي را مخابره كرده بود. اين گزارش خواندني از يك ماجراي به ظاهر كوچك، روايت فاصله هنوز پرناشده خيزش مردم مصر و تونس و اردن با انقلاب اسلامي ماست. در گزارش مأمور ساواك ضمن اشاره به تظاهرات مردمي آمده بود «عصر روز پنج شنبه 2/9/57 در خيابان كوروش كبير بين دو اتومبيل تصادفي رخ داده است. افسري كه جهت كروكي در محل حاضر شده با مشاهده وضع رانندگان با لحن تهديدآميزي اظهار داشته صبر كنيد خميني برايتان كروكي بكشد. با اين عمل افسر مزبور، بلافاصله راننده اي كه مقصر بوده با ارائه مدارك و آدرس و صدور چكي به مبلغ 60هزار ريال به راننده خسارت ديده اظهار داشته اتومبيل خودتان را تعمير نماييد و اگر مخارج آن زياد شد، با توجه به آدرسي كه در اختيار داريد، حاضر به پرداخت مابقي مخارج مي باشم. در اين هنگام راننده مقابل ضمن استرداد مدارك و سوزاندن چك مورد بحث، خطاب به افسر راهنمايي اظهار مي دارد جهت خوشنودي آقا (خميني) اين پول ها ارزش ندارد و بعد از روبوسي با راننده ديگر محل را ترك و تماشاچيان اين صحنه، مأمور را مورد تمسخر قرار داده اند.»(انقلاب اسلامي به روايت اسناد ساواك- دفتر هفدهم)
تئوري كارآمد انقلاب در حوزه انسجام و بسيج سياسي را مي توان از همين چند فراز استخراج كرد، چيزي كه حزب الله لبنان به فرمول اكسيرآلود آن دست يافت اما هنوز حلقه مفقوده خيزش و عصيان مردمي در تونس و مصر و اردن است. مدل كامل انقلاب نيازمند 1- مردم 2- رهبري 3- سازمان 4- آلترناتيو حاكميت است و در خيزش ها و شورش هايي كه اكنون در كشورهاي اسلامي پديد آمده كما بيش برخي اركان نظير رهبري، سازمان و الگوي آلترناتيو مفقود مانده و همين به آمريكا و رژيم صهيونيستي و غرب فرصت مي دهد احتمالاً جنين يا نوزاد انقلاب ها را بدزدند و سيل انباشته عصيان ملت هاي مسلمان را به سمت هرز رفتن بكشانند. آنها از تجربه انقلاب ايران آموخته اند كه وقتي خيزش هاي ملي- اسلامي به نقطه برگشت ناپذير رسيد به جاي ايستادن مقابل موج كوبنده خشم ملت ها، بر موج سوار شده و كاناليزه كنند. آمريكا و انگليس و اسرائيل حدفاصل سال هاي 56 تا 60 - و به يك معنا در تمام 32سال پس از انقلاب- تمام تلاش خود را به كار بستند تا با تراشيدن آلترناتيو و موازي سازي در برابر رهبري، و با تغيير جهت فلش ها و دادن آدرس هاي غلط، انقلاب اسلامي ايران را از مسير منحرف كنند. آمريكا وقتي طليعه انقلاب را ديد جبهه ملي و سپس ديگر ملي گرايان و پس از آن ملي- مذهبي ها و منافقين (انواع محلل ها) را يكي پس از ديگري به عرصه آورد تا انقلاب ايران را به سرقت ببرد؛ از شاپور بختيار تا حسن نزيه و كريم سنجابي و سپس مهدي بازرگان و سيدكاظم شريعتمداري و ابوالحسن بني صدر. و در تمام اين آدرس هاي انحرافي، چون مردم- ولو گاه با تأخير- چشم به انگشت اشاره رهبري دوختند، راه گم نشد.
امت خميني كه باور داشت «ما شريك غم محرومان و مستضعفان جهان هستيم» به يقين اكنون شريك اصلي شادي ملت هاي مسلمان است همچنان كه دغدغه سرنوشت نهضت هاي جديد در ممالك اسلامي بر دوش نخبگان و صاحب منصبان و صاحب نظران ما سنگيني مي كند. آيا نخبگان سياسي و فكري و فرهنگي ما- درحالي كه به آغاز اين نهضت ها يقين داشتند- به اندازه كافي براي چنين روزهايي كه بايد دست ملت هاي مستضعف و سركوب شده و فاقد سازمان و رهبري را به لحاظ فكري و معرفتي و تجربه گرفت، تداركات و پشتيباني كافي فراهم كرده اند؟ اگر 40 روز هم جشن بگيريم و دست افشاني كنيم و سجده شكر برجاي آوريم جا دارد اما كافي نيست. از سرنگوني مبارك، ما شاد نباشيم چه كسي شاد باشد؟ گزارش سفير آمريكا در قاهره (مارگارت اسكوبي) از ديدار جورج ميچل فرستاده اوباما با مبارك (فوريه 2009) حاكي است «رئيس جمهور مبارك به سناتور ميچل گفت تا جايي كه آمريكا يك كلمه از حرف ايران را باور نكند، با مذاكره با ايراني ها مخالف نيست. مبارك نفرت غريزي از ايران دارد و مي گويد ما آمادگي كامل داريم تا همراه اسرائيل عليه هر كسي كه با ايران همكاري مي كند به ويژه حزب الله فعاليت كنيم.» اسكوبي همچنين به وزارت خارجه توصيه مي كند «بايد روابط با قاهره را توسعه دهيم چرا كه مصر قابل اعتمادترين هم پيمان واشنگتن در خاورميانه است. ميچل به مبارك گفت اينجا آمده ام تا نصايح شما را بشنوم و اجرا كنم. مصري ها از اين عبارت خيلي خوششان آمد... واشنگتن نبايد براي اصلاحات سياسي به مصر فشار بياورد چرا كه مبارك خود را سكولار مي داند و همواره سرنوشت شاه ايران را جلوي چشم خود دارد.»
اكنون عرصه براي وزارت خارجه و رئيس جمهور آمريكا تنگ شده تا آن جا كه كاخ سفيد ميزبان جلسه اضطراري تيم امنيت ملي براي بررسي بحران مصر مي شود و رابرت گيبس سخنگوي كاخ سفيد به خبرنگاران مي گويد «شرايط به سرعت در حال تغيير است، ممكن است حتي موقعي كه ما مي خوابيم شرايط باز هم تغيير كند». رسانه هاي غربي تيتر مي زنند «اوباما مبارك را توبيخ و سرزنش كرد». تيتر ارگان رسمي سازمان سيا هم اين است؛ «اوباما: اعتراض ها در مصر تجلي سرخوردگي فرو خفته مردم است.» اوباما دوپهلو حرف مي زند: «مصر در بسياري از موضوعات حساس متحد ما بوده و پرزيدنت مبارك در مورد طيفي از موضوعات دشوار كمك بسيار كرده است. اما من همواره به وي مي گفتم كاري كند كه در زمينه اصلاحات حركتي رو به جلو داشته باشد.» آموزگارها و ازهاري ها و شريف امامي ها بايد بروند و شاپور بختيارها بيايند. «ما ميگيم شاه نمي خوايم، نخست وزير عوض ميشه»! حالا نوبت عمر سليمان رئيس صهيونيست مآب سازمان امنيت مصر است تا معاون رئيس جمهور شود درحالي كه البرادعي هم براي احتياط به قاهره مي رود و همزمان آقاي جرج بايدن معاون اوباما به شبكه پي بي اس مي گويد: «نه، زمان رفتن مبارك نيست، بلكه زمان آن است كه او حركت در مسير جديدي را آغاز كند كه پاسخ هاي بيشتري به نيازهاي مردم بدهد.» آقاي بايدن! آيا شما از مبارك به عنوان ديكتاتور ياد مي كنيد؟ «حسني مبارك در يك سري از مسائل هم پيمان ماست و از جمله در روند صلح خاورميانه بسيار مسئولانه عمل كرده است. ما از او به عنوان ديكتاتور ياد نمي كنيم. معترضان با مسالمت اعتراض كنند و دولت هم مسئولانه عمل كند»!
حال اوباما بايد خيلي ناگوار باشد. همين 12 روز پيش با مبارك تماس گرفت و از حمايت او نسبت به دادگاه جنجالي ترور حريري تشكر كرد. مبارك براي اوباما، در حكم محمدرضا پهلوي بود براي كارتر بلكه نوكرتر و خائن تر از او نسبت به ملت هاي منطقه. مبارك آن قدر مورد وثوق بود كه اوباما براي سخنراني خود در تاريخ 14 خرداد 88 تحت عنوان آشتي با جهان اسلام، قاهره را برگزيد تا كوچك ترين اعتراضي در ميان نباشد. به گزارش آسوشيتدپرس «پس از روي كار آمدن اوباما، واشنگتن رويكرد خود را نسبت به مصر تغيير داد. اسناد نشان مي دهد پس از روي كار آمدن اوباما روابط دوجانبه بهبود پيدا كرد. ديپلمات هاي آمريكايي گزارش داده اند واشنگتن از زمان اوباما برخوردهاي علني با مصر را كه در دولت بوش به امري عادي تبديل شده بود، كنار گذاشت و اين درحالي بود كه ديپلمات هاي آمريكا در قاهره، بارها بازداشت و شكنجه مخالفان در مصر را به وزارت خارجه متبوع خود گزارش مي دادند.»
تجديد حيات ملت مسلمان و با فرهنگ مصر و به سوگ نشستن آمريكا و اسرائيل از ريزش پايه هاي قدرت نوكرشان در قاهره، اسباب بهجت و نشاط ملت ايران است اما موضوع تكليف و مسئوليت، موضوع ديگري است. در گوشي بگوييم، برخي از رجال سياسي ما نيز كه همچنان درگير اختلافات و مجادلات كم مايه- و اغلب، برانگيخته شده از جانب نامحرمان و بيگانه ها- بودند، غافلگير شدند! سنگيني مسئوليت نسبت به بي پناهي مسلمانان ستمديده و مستضعفان جهان را يادشان رفت. به همان ميزان كه بايد از زحمات بي هياهو و پر اثر برخي متوليان امر در حوزه نهضت هاي اسلامي قدرشناسي كرد، گله بايد كرد از ديگراني كه به هر دليل با حاشيه سازي باعث غفلت شدند يا آن چنان كه بايد و شايد تدارك نكردند. و البته براي جبران دير نيست.
دو حوزه ديپلماسي عمومي و رسانه اي را بايد گسترش داد. تجارب گرانسنگ تاريخ انقلاب اسلامي را بايد با ملت هاي مستعد انقلاب بازگو كرد. جنگ نرم كه فقط دفاع نيست، اكنون فرصت تهاجم است، تهاجمي كه در كشورهاي متحد ايران جواب داده است. گره گشايي و سدشكني هاي معجزه آساي ولايت فقيه را بايد با هزار زبان، نوبه نو روايت كرد. اكنون باب بحث هاي مبارك فراواني گشوده شده است. چرا انقلاب در ايران پيروز شد، حزب الله در لبنان فراز آمد، مسلمانان عراق از پس ابرقدرت اشغالگر برآمدند و حماس هيبت چهارمين ارتش بزرگ دنيا را به زير كشيد اما اخوان المسلمين مصر و النهضه تونس و ديگران هنوز موفق نشده اند؟ چرا اخوان المسلمين پرسابقه پس از جنگ 33 روزه لبنان اعلام كرد حزب الله را الگوي مبارزات خود مي داند؟ آن دغدغه و پرسش بزرگي كه اكنون در ذهن صدها ميليون مسلمان خاورميانه تبديل به مسئله اول شده، پاسخ درخور ما را مي طلبد؛ «چگونه مي شود عليه ديكتاتورهاي فاسد غربگرا بسيج شد، سازمان يافت، به پيروزي رسيد و نهضت را از توطئه دزدان انقلاب مصون داشت»؟ بايد به اين پرسش در برابر مهندسي معكوس سيا و موساد و اينتليجنس سرويس پاسخ گفت.
محمد ايماني

 



ساعت 3 تا 6 بعد از ظهر: 33110065
تمام ساعات شبانه روز:33916546
سامانه پیام کوتاه: 30002323

كيهان و خوانندگان

¤ دولتمردان آمريكا در سال گذشته از سران فتنه در ايران دفاع كردند و امسال كه در كشورهاي عربي منطقه شاهد قيام و انقلاب توسط ملت ها هستيم، از دولتمردان ديكتاتور حمايت مي كنند. بايد ديد چه رابطه اي بين سران فتنه و امثال حسني مبارك وجود دارد كه هر دو از سوي آمريكايي ها حمايت مي شوند. اگر چه خبر حمايت 50 ميليون دلاري آمريكايي ها از ميرحسين موسوي از طريق محمود عباس صهيونيست خيلي مسائل را نشان مي دهد. بي بصيرت ها و تشنگان قدرت بدانند كه جهان اسلام ديگر از دست نشاندگي، بي بند و باري، لامذهبي و هزار چهره بودن ها خسته شده اند.
اصغر ضيايي از كردستان و چند تماس تلفني مشابه
¤ وقتي حضرت امام خميني(ره) صحبت از صدور انقلاب كردند بعضي ها يا نفهميدند و يا موضوع را جدي نگرفتند و آن را شبيه يك تعارف مي دانستند، اميدواريم با حال و اوضاعي كه امروز كشورهاي مصر، تونس ، اردن، يمن و... پيدا كرده اند جمله تاريخي حضرت امام را خوب درك كنند و بيدار بشوند.
يك پيام كوتاه
¤ با اين وضع و حالي كه كشورهاي عربي منطقه پيدا كرده اند و در حال انقلاب هستند، تازه متوجه شده ام كه چرا آمريكا و انگليس و ديگر دشمنان تلاش مي كردند كه انقلاب اسلامي ايران را اگر توانستند از بين ببرند و در صورت ناتواني آن را مهار كنند.
روشنايي
¤ ناله ها و استغاثه هاي مردم مظلوم غزه در حال نتيجه دادن است چرا كه زمان سقوط و فروپاشي فرعون مصر نزديك شده و ان شاء الله زمينه نابودي ساير جنايتكاران مانند انگليس و آمريكا فراهم خواهد شد.
يك شهروند مسلمان
¤ من يك نسل سومي هستم اي كاش بنيانگذار انقلاب اسلامي در قيد حيات بودند تا به خاطر امنيت داخلي و عزتي كه در خارج داريم دستهايش را مي بوسيدم.
2909---0912
¤ فتنه گران در سال گذشته براساس خيال خام خود دنبال سقوط نظام اسلامي بودند اما اكنون بايد با حيرت و استيصال شاهد سقوط نظام هاي طاغوتي طرفدار خود باشند. درك مي كنيم كه آنها اين ايام خيلي خيلي ناراحت و عصباني هستند.
1264---0919
¤ خروش ملت هاي مسلمان در كشورهاي عربي منطقه در آستانه دهه فجر انقلاب اسلامي نويد ديگري بر پيروزي حق بر باطل مي باشد. تجلي كامل پيروزي حق خيلي دور نخواهد بود. اندكي صبر سحر نزديك است.
0784---0913
¤ ضمن اينكه از آقاي احمدي نژاد رئيس جمهور محترم انتظار مي رفت گلايه هاي خود را رسانه اي نكند،اما آيا مجلس و مجمع تشخيص مصلحت نظام بايد حلال مشكلات باشند يا معضل درست كنند.
نيكنام از قم
¤ در اين مورد شك نداشته باشيد كه فيس بوك سامانه استخدام اتوماتيك جاسوس از راه اينترنت و دنياي مجازي است.
4636---0914
¤ با وجود قول رئيس جمهور محترم و بخشنامه وزارت راه مبني بر عبور راه آهن از سرايان و فردوس چرا هنوز اين قضيه عملي نشده است از رئيس جمهور محترم و مسئولين دولتي درخواست مي شود پيگيري نمايند.
2773---0913
¤ با توجه به اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها و نياز به اصلاح الگوي مصرف از دولتمردان نظام اسلامي انتظار مي رود نسبت به برگزاري همايش ها و نشست ها و واگذاري وام هاي بلاعوض به اشخاص و... تجديدنظر اساسي شود و هر همايشي هم كه مي خواهد برگزار شود هزينه هاي آن اعلام شود.
يك هموطن
¤ مسئولين وزارت رفاه پس از پرداخت مرحله اول يارانه ها اعلام كردند افرادي كه ثبت نام كرده ولي شماره حسابشان را ارايه نكرده اند ظرف 3-2 روز آينده نسبت به ثبت شماره حساب خود اقدام نمايند ولي متأسفانه سايت هدفمندي بسته بود و حالا هم مي گويند به علت اقدام دير هنگام از مرحله اول باز مانده ايد با توجه به قبوض جديد آب، برق و گاز از مسئولين وزارت رفاه و دست اندركاران هدفمندي يارانه درخواست مي شود مشكل جامانده ها را به هر طريق ممكن رفع نمايند چرا كه اكثر جامانده ها از افراد مستضعف جامعه هستند.
آقاجاني از قزوين
¤ از شوراي اسلامي روستاي مهماندويه از توابع شهرستان دامغان كه موفق به كسب لوح تقدير از استان سمنان گرديده و در كارهاي خدماتي روستا از جمله ساخت جاده، جدول گذاري معابر و مخابرات تلاش فراوان داشته اند كمال تشكر و قدرداني را داريم.
جمعي از اهالي روستاي مهماندويه دامغان
¤ با توجه به افزايش قيمت نان و قول دولت مبني بر اصلاح كيفيت نان متأسفانه با گذشت بيشتر از يك ماه از هدفمندي يارانه نان ، نه تنها بر كيفيت نانها افزوده نشد كه در برخي نانوايي ها هم از حجم نان كاسته شده و هم از كيفيت آن. وقتي اعتراض مي شود برخي نانوايان كيفيت نامطلوب آرد را بهانه مي كنند. از مسئولين دولتي انتظار مي رود نسبت به اصلاح وضعيت نان به هر دليلي كه هست اقدام نمايند.
يك پيام
¤ با توجه به شيطنت چند صد ساله انگليس خبيث بويژه در فتنه 88 در ايران و بحث قطع رابطه با اين كشور شايسته نيست كه اكثر فيلم و سريال و تئاتر و... انگليسي از شبكه هاي مختلف سيما پخش شود.
تحويلداري
¤ قرار بود براي جلوگيري از تخريب جنگل ها به روستاهاي فاقد امكانات سوخت از قبيل گاز شهري، نفت توزيع كنند ولي با توجه به اينكه روستاهاي استان لرستان در زمستان بسيار سرد و سرماي آن غيرقابل تحمل مي شود هنوز نفت به قيمت دولتي توزيع نشده است و مردم مجبور به خريد نفت به قيمت آزاد كه آن هم بسيار كم پيدا مي شود روي آورده اند لطفاً فكري براي اين معضل بكنيد.
فرامرز امام علي فرد- روستاي كشور زه خرم آباد
¤ با توجه به اينكه شهرستان تسوج از توابع استان آذربايجان شرقي هم اكنون فاقد دندان پزشك است و بيماران مجبور مي شوند به شهرهاي ديگر مراجعه كنند از مسئولان مربوط مي خواهيم كه فكري براي رفع اين مشكل بكنند.
يك شهروند
پاسخ روابط عمومي شركت توزيع نيروي برق تهران بزرگ
در پاسخ به مطلب مندرج در تاريخ 14/10/89 با عنوان «خاموشي معابر» محدوده زيرپل ري واقع در تقاطع بزرگراه محلاتي كه در ستون ارتباطات مردمي درج شده است به آگاهي مي رساند: با هماهنگي هاي به عمل آمده مشكل خاموشي پايه هاي روشنايي محدوده مذكور مرتفع شده و در حال حاضر محل فوق از روشنايي كامل برخوردار مي باشد.

 



خبرخوش ! (گفت و شنود)

گفت: سايت وابسته به منوشه امير اعتراف كرد كه شكست فتنه 88 در شكل گيري اعتراض هاي مردم خاورميانه عليه حكومت هايشان نقش برجسته اي داشته است.
گفتم: بالاخره اين منوشه امير يك حرف راست از دهنش بيرون آمد.
گفت: همين سايت مي نويسد؛ ايران در مقابل ائتلاف همه گروه هاي اپوزيسيون كه از حمايت كامل غرب برخوردار بودند، پيروز شد و اين پيروزي به ملت هاي مسلمان براي مقابله با حكومت هايشان جرات بخشيد.
گفتم: حيوونكي ها آمريكا و اسرائيل و انگليس و سران فتنه چي فكر مي كردند چي شد؟!
گفت: چه عرض كنم؟!
گفتم: پزشكي به مريض گفت يك خبر خوش برات دارم و يك خبر بد. خبر بد اين كه مغزت تا آخر هفته از كار مي افتد و خبر خوش اين كه قبل از آخر هفته از دنيا مي روي.

 



رسانه هاي غربي : كاخ سفيد از فراگير شدن الگوي انقلاب اسلامي به وحشت افتاده است

سرويس سياسي-
خيزش اسلام گرايانه و مردمي كشورهاي عربي كه از همچون يك دومينو از تونس آغاز شد، امروز به عامل هراسي براي اهالي كاخ سفيد تبديل شده و سردمداران واشنگتن و تل آويو را به تقلا انداخته است.
وحشت استكبار از شكل گيري جمهوري اسلامي ديگري همچون ايران از پس اين انقلاب ها، آنچنان شدت يافته كه چندي پيش معاون نتانياهو به صراحت اعلام كرد تل آويو نمي خواهد ايران را داخل مرزهاي همسايه خود مشاهده كند. اين تحليلي است كه بسياري ديگر از رسانه هاي خارجي و كارشناسان نيز به وضوح بر آن تاكيد داشته و از هراس آمريكا در مواجهه با نظام اسلامي ديگري همچون ايران خبر مي دهند.
پايگاه خبري نهرين نت در همين ارتباط با انتشار گزارشي به بررسي تحولات اخير مصر و قيام مردمي عليه رژيم حسني مبارك پرداخت و نوشت: كارشناسان سياسي اروپايي تاكيد كردند كه آمريكا براي عدم سرنگوني و سقوط رژيم مبارك به ارتش مصر دل بسته بود. اما طي 24 ساعت موضع آمريكا كه پيش از اين فقط از مبارك حمايت مي كرد تغيير يافت و رابرت گيبس سخنگوي كاخ سفيد از مبارك خواست كه به نارضايتي هاي ملت مصر توجه كند.
وي در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران گفت كه هر احتمالي درباره آينده مصر وجود دارد. در حالي كه سوال اين خبرنگار روشن و واضح بود. او پرسيده بود: آيا دولت آمريكا سناريوهاي پس از سقوط رژيم مبارك را بررسي كرده است؟
از سوي ديگر «نيكلاس وليوتس» سفير سابق آمريكا در قاهره اعلام كرد: در صورت بدتر شدن اوضاع در مصر، دولت آمريكا براي هرگونه همكاري با هر نظام جديدي در اين كشور آمادگي دارد اما اين مشروط به ايجاد يك رژيم لائيك است.
وي در ادامه افزود: كه دولت آمريكا با ايجاد جمهوري اسلامي در مصر مطابق آنچه كه در ايران است، مخالفت خواهد كرد.
منابع ديپلماتيك اروپايي از وجود اختلاف نظر در ديدگاههاي دولت آمريكا خبر دادند و اعلام كردند كه كاخ سفيد دلايل انتفاضه ملت مصر را درك كرده است و از رژيم مبارك مي خواهد كه به اعتراضهاي مردم توجه كند.
از سوي ديگر يكي از سخنگويان وزارت خارجه آمريكا در گفت وگو با بي بي سي اظهار داشت: واشنگتن هرگونه تغيير در مصر بدون بقاي رژيم مبارك را اجازه نخواهد داد.
اين به آن معناست كه سرويس هاي جاسوسي آمريكا «سيا» كه وزارت خارجه آمريكا يكي از شاخه ها و بازوهاي آن است بدنبال ابقاي رژيم مبارك به هر قيمت ممكن است. به همين دليل نيز دولت اوباما خواستار توجه سريع و فوري مبارك به خواسته هاي مردم و مهار اعتراض آنها است.
به گزارش شبكه تلويزيوني بي بي سي نيز دكتر مونا القباشي استاد دانشگاه بارنارد كالج نيويورك گفت: دولت آمريكا درخصوص مسئله مصر در وضعي مشابه دوره انقلاب اسلامي ايران قرار گرفته است.
اين كارشناس امور مصر اضافه كرد: دولت اوباما با توجه به سرعت حوادث مصر و نيز با توجه به بالا بودن سطح مخاطرات براي اتخاذ سياستي منسجم و واكنش نشان دادن به اوضاع اين كشور به سختي در تقلاست.
وي افزود: دولت آمريكا با پديده اي مواجه است كه بسيار شبيه انقلاب سال 1979 ايران است كه در آن يكي از متحدان كليدي واشنگتن يعني شاه ايران، به سرعت خود را با تظاهرات گسترده مردمي مواجه ديد.
به گزارش لس آنجلس تايمز، «رامي خوري» مفسر و تحليلگر دانشگاه بيروت هم عنوان كرد: مقامات غربي تا حدودي از انقلاب هاي خاورميانه بيم دارند، علت آن هم انقلاب 1979 ايران است كه جمهوري اسلامي را برپا كرد.
آسوشيتدپرس نيز در گزارشي نوشت: همزمان با تشديد ناآرامي ها و آشوب هاي ضددولتي در مصر، تل آويو پشت ديوار سكوت، با نگراني اوضاع مصر را دنبال مي كند و بيم آن دارد خشونت ها و اعتراضات فزاينده خياباني در نهايت به سرنگوني مهمترين متحد اسرائيل در جهان عرب بينجامد.
به گفته كارشناسان، قدرت يافتن اخوان المسلمين ممكن است بر موازنه قدرت ميان گروه هاي مختلف فلسطيني يعني تشكيلات محمود عباس در كرانه باختري و جنبش حماس در غزه تاثير بگذارد. عباس از سوي غرب حمايت مي شود ولي جنبش حماس از حمايت ايران، سوريه و حزب ا... برخوردار است.
 



آيت الله لاريجاني: از حقوق بشرحامي اشرار و قاچاقچيان بيزاريم

رئيس قوه قضائيه ديروز در جلسه مسئولان عالي قضايي گفت: امروز در جاي جاي جهان اسلام، تحولات مهمي در جريان است.
در تونس حركت هاي مردمي و ديني، بساط يك عمر استعمار را در هم پيچيد و بن علي ديكتاتور دست نشانده كشورهاي غربي را مجبور به فرار كرد. نزديك به يك قرن اسلام ستيزي و ظلم و فساد، مردم مسلمان را به قيام واداشته است. اين قيام زنگ خطري است براي همه خودكامگان جهان اسلام. كشورهاي اسلامي و عربي بايد بدانند كه استعمارگران در وقت حركت هاي مردمي، كمكي به آنها نخواهند كرد و در مقابل جريان هاي توفنده اسلامي، پناهگاهي براي آنان وجود ندارد.
آيت ا آملي لاريجاني تاكيد كرد: در لبنان، حزب ا و رهبر مردمي آن سيد مجاهد سيدنصرالله، نشان دادند كه دولت ها اگر بخواهند به حيات خود ادامه دهند، چاره اي جز رجوع به مردم ندارند. همراهي كردن با دولت هاي ظالم جهان همچون آمريكا، سقوط آنها را تسريع خواهد كرد. همراهي كردن با دادگاهي كه در پناه كشورهاي غربي حكم صادر مي كند، به نفع مردم لبنان نيست و ما جهت گيري شجاعانه سيد نصرالله را مي ستاييم.
رئيس قوه قضائيه افزود: چندي قبل نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي، از اقدامات قوه قضائيه حمايت كردند، بنده در اينجا ازطرف خودم و دستگاه قضايي از نمايندگان محترم تشكر مي كنم.
آيت ا آملي لاريجاني گفت: قوه قضائيه استوارتر از هميشه، به انجام وظايف خويش شتاب بيشتري بخشيده است. در محور مبارزه با مفاسد اقتصادي پيشگام است و اقدامات قاطعي به عمل آورده است. البته بناي اين دستگاه بر تبليغات نيست مردم منتظر عمل اند و دو صد گفته چون نيم كردار نيست. بنده با صراحت و صداقت به مردم شريفمان عرض مي كنم دستگاه قضايي با جديت پيگير مسائل است. ما بر حسب وظيفه مان از متهم ساختن افراد در رسانه ها قبل از قطعيت حكم بايد اجتناب كنيم ولي اين بدان معنا نيست كه دستگاه قضايي پيگير تخلفات اشخاص حقيقي و حقوقي نباشد.
رئيس قوه قضائيه گفت: چندي پيش يك مفسد اقتصادي به بازگرداندن يك صد و پنجاه ميليارد تومان و مجازات هاي مختلف محكوم شد و حكم وي قطعي نيز گشت، نام وي در سايت مجتمع اقتصادي موجود است. پرونده افراد ديگري هم در جريان است.
آيت ا آملي لاريجاني اضافه كرد: در بعد مبارزه با اشرار و قاچاقچيان مواد مخدر، به شهادت دستگاه هاي مختلف درگير با اين امور، دستگاه قضايي با قاطعيت عمل مي كند. قاچاقچيان مواد مخدر و توزيع كنندگان آن، قاتلان نامرئي جوانان اين مرز و بوم اند. ما هيچ ترحمي نسبت به آنان روا نخواهيم داشت. اشراري كه با زورگيري و سرقت مسلحانه اعم از سلاح گرم يا سرد، امنيت اجتماعي را به خطر مي اندازند بدانند سرنوشت بهتري در انتظار آنان نيست. بسياري از مردم و شخصيت هاي بلندپايه كشور، از اين اقدام قوه قضائيه حمايت كرده اند.
رئيس قوه قضائيه افزود: بنده ضمن تشكر از اين حمايت هاي بي شائبه، عهد مي بندم كه همه دستگاه قضايي براي تنگ كردن فضا براي اين اشرار و نابودي اقدام خلاف شرع و قانون آنان، بسيج شود. متاسفانه ديده ام كه برخي رسانه هاي غربي، اين اقدامات را خلاف حقوق بشر قلمداد كرده اند. ما از حقوق بشري كه طرفدار اشرار و قاچاقچيان مواد مخدر باشد تبري مي جوييم.
آيت ا آملي لاريجاني گفت: در بعد دفاع از ارزش هاي اسلامي و برقراري امنيت فرهنگي هم قوه قضائيه اقدامات قانوني و ديني خود را با جديت دنبال مي كند. قابل قبول نيست كه در پايتخت كشور اسلامي ما، برخي با شعار هنر، ارزش هاي ديني را مورد هجمه قرار دهند. هجوم فرهنگي كم از هجوم فيزيكي ندارد. صحنه هايي خلق كنند كه هر مسلمان متعهدي را بيازارد. ما از دستگاه هاي اجرايي گلايه داريم كه چرا به وظيفه ذاتي خودشان عمل نمي كنند. مجوز دادن به تئاترها و فيلم هاي اينگونه خلاف قوانين و خلاف وظايف دستگاه هاي متولي است. واضح است در خلأ نظارت دستگاه هاي اجرايي قوه قضائيه به وظيفه قانوني خود عمل مي كند.
به گزارش اداره كل روابط عمومي و تشريفات قوه قضائيه، در ادامه اين جلسه، پيشنهاد سازمان ثبت اسناد و املاك كشور راجع به اصلاح قانون دفاتر اسناد رسمي و سر دفتران ازدواج و طلاق مورد بررسي مسئولان عالي قضايي قرار گرفت و درباره موادي از آن بحث و گفت وگو شد.

 



عضو خبرگان رهبري: تدريس علوم انساني غربي در دانشگاه ها يك خطر است

آيت الله غلامعلي نعيم آبادي تدريس علوم انساني غربي در دانشگاه ها را يك «خطر» دانست.
عضو مجلس خبرگان رهبري كه در مؤسسه فرهنگي شهداي مؤتلفه سخن مي گفت افزود: رهبري به عنوان انديشه تابناك اسلامي تأكيد كرده اند كه علوم انساني بايد اسلامي شود، يعني جامعه شناسي و روانشناسي غربي نباشد و جامعه شناسي و روانشناسي اسلامي داشته باشيم.
امام جمعه بندرعباس با بيان اينكه اكنون نيز با خطر علوم انساني مواجهيم، گفت: اين خطر قبل از انقلاب نيز بود و در طي 30 سال گذشته دگرانديشان با تدريس علوم انساني در دانشگاه ها انديشه هاي غربي را تدريس كرده اند و متأسفانه در تحليل مسايل مختلف خيلي از مواقع تحليل گران، تحليل هاي غربي دارند، بدون اينكه خودشان بدانند.
نعيم آبادي در ادامه با توصيه به اينكه بايد در تحليل مسايل اجتماعي و اسلامي عينك قرآني زد، تصريح كرد: علوم انساني غربي كه چندين دهه در كشور تدريس مي شد و رسوباتش در اذهان است، در طي 31 سال گذشته روان شناسي و جامعه شناسي غربي با همان اصول چهارگانه ديالكتيك تدريس شده و در تحليل مسايل بايد حواسمان باشد كه در چاه علوم انساني غربي نيفتيم.

 



سرمايه سوخته اسرائيل چه چيز را انكار مي كند؟ (خبر ويژه)

ميرحسين موسوي دريافت كمك مالي از محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين را تكذيب كرد.
شبكه الجزيره اخيراً در كنار انتشار اسناد خيانت محمود عباس به مردم فلسطين و خوش خدمتي هاي وي به رژيم صهيونيستي، از تلاش نامبرده براي تامين كمك 50 ميليون دلاري به موسوي و ديگر مخالفان جمهوري اسلامي جهت انجام فعاليت هاي رسانه اي و راه اندازي راديو خبر داده بود.
الجزيره در اين گزارش مستند فاش كرد: صائب عريقات از مقامات ارشد تشكيلات خودگردان در ديدار خود با جرج ميچل فرستاده ويژه اوباما به خاورميانه (اكتبر 2009-مهرماه 1388) به وي مي گويد محمود عباس يك تاجر را متقاعد كرده تا كمك 50 ميليون دلاري در اختيار موسوي و ديگر مخالفان جمهوري اسلامي براي كارهاي رسانه اي قرار دهد. عريقات اين اقدام ابومازن را نشانه پشتيباني مقامات فلسطيني از اهداف استراتژيك آمريكا در منطقه خاورميانه عنوان كرده و آن را نمونه اي از مقابله با نقش ايران در حمايت از حزب الله و حماس دانسته است.
عريقات عين اين گزارش را به جيمز جونز مشاور امنيت ملي آمريكا هم ارائه كرده و از متقاعد شدن تاجر مزبور براي پرداخت كمك 50 ميليون دلاري خبر مي دهد.
موسوي در واكنش به خبر الجزيره به تكذيب دريافت مبلغ مذكور پرداخت و با بيان اينكه «امروز كوس رسوايي ابومازن بر سر هر كوي و برزن زده شده»، دريافت هرگونه و هر مقدار استفاده از كمك هاي بيگانگان را تكذيب كرد.
اين تكذيب در حالي است كه اولاً «محمود عباس رسوا»، جزو حاميان فتنه سبز به شمار مي رود و همان طور كه موسوي وي را مزدور رژيم صهيونيستي شمرده، كساني چون نتانياهو هم فتنه سبز را سرمايه بزرگ اسرائيل توصيف كرده اند. ثانياً ميلياردها دلار بودجه اي كه رژيم هايي نظير رژيم آمريكا صرف براندازي نرم و جنگ رسانه اي عليه جمهوري اسلامي كردند تماماً در فتنه سبز در خدمت حمايت از بازيگران نقش اصلي اين فتنه نظير موسوي بود. رسانه هايي چون صداي آمريكا، راديو فردا و گويانيوز، در كنار انبوهي از رسانه هاي راه اندازي شده غربي براي براندازي در ايران (فيس بوك، تويتر، بالاترين، بي بي سي فارسي، راديو زمانه، روز آن لاين و ده ها سايت و شبكه از اين دست) به طور مطلق در خدمت ترويج و تحريك به آشوبگري مورد نظر امثال موسوي قرار داشتند و رقم 50 ميليون دلار در برابر سرجمع تمام اين مخارج و مخارج مشابه تر و خشك كردن گروهك هاي فعال در فتنه سبز، اصلاً رقمي محسوب نمي شود. آيا آقاي موسوي مي تواند آنتن شدن بي بي سي و راديو فردا وصداي آمريكا و بالاترين و... براي جريان نفاق جديد (شبه اصلاح طلبان برانداز) را انكار كند يا مصاحبه هاي مكرر رسانه هايي نظير بي بي سي و صداي آمريكا و مشابهان آنها با مشاوران و حاميان درجه اول موسوي (كساني چون زهرا رهنورد) را انكار كند و در روز روشن دروغي به اين بزرگي بگويد كه «هرگونه و هر مقدار استفاده از كمكهاي بيگانگان را تكذيب مي كنم»؟! آيا اين حكايت همان كسي نيست كه هر روز چند گرم مواد مخدر مصرف مي كرد و با اين همه شكر مي كرد كه معتاد نشده است؟! حمايت علني- و با ذكر نام مشخص موسوي- از سوي سران جبهه استكبار (كساني چون اوباما، كلينتون، شيمون پرز و نتانياهو) حمايت بيگانه محسوب نمي شود؟ تصويب قطعنامه تحريم به درخواست فتنه گران عليه ملت ايران چطور؟ اينكه كساني چون اوباما بگويند مقاومت و شجاعت امثال موسوي براي ما ستايش برانگيز و الهام بخش است- كه در بحبوحه هيجان زدگي ائمه كفر ابراز شد- غير از حمايت علني بيگانگان است؟ اينكه وزير خارجه آمريكا به شبكه تويتر دستور دهد به خاطر حساسيت شرايط در ايران و فعاليت فتنه سبز، تعميرات خود را به زمان ديگري موكول كند، جز به معناي نشان شدگي فتنه گران است؟
ثالثا همان گونه كه فتنه گران حامي موسوي روز قدس شعار نه غزه نه لبنان سر مي دادند و روي پسوند اسلامي در شعار جمهوري اسلامي خط مي كشيدند، محمود عباس هم از جلادان صهيونيست مي خواست مقاومت غزه را درهم بكوبد و در جريان جنايت 22 روزه عليه مردم مظلوم غزه همان جا ايستاده بود كه جريان فتنه گر حامي موسوي ايستاده بودند. آيا آقاي موسوي در جريان آن وحشي گري 22روزه يك خط عليه جنايات اسرائيل سخن گفت؟! معلوم است كه يكي مثل ابومازن، كساني با مختصات موسوي را كه حمايت اصولي جمهوري اسلامي- برآمده از خط امام خميني(ره)- را ماجراجويي توصيف كردند، بپسندد.
و چهارم اينكه آقاي موسوي 21آذرماه گذشته بر سر اسناد ويكي ليكس قسم ياد مي كرد و مي گفت «اسناد منتشره در ويكي ليكس، وضعيت شكننده ما را در منطقه نشان مي دهد» يا «سندهاي ويكي ليكس بسيار جالب توجه بود آنجا كه تقلب در انتخابات ايران را تاييد مي كند.» چطور شد بازي ويكي ليكس تا اين حد آقاي موسوي را سر ذوق و شوق و استناد مي آورد اما اسناد شبكه الجزيره كه حتي سران تشكيلات خودگردان مجبور به تاييد آن شده اند، مورد انكار قرار مي گيرد؟ آيا اين يك بام و دو هوا نيست؟
از چند حال خارج نيست 1-يا ابومازن آن 50 ميليون دلار را به باند حامي موسوي تحويل داده و او دانسته انكار مي كند. 2-آن پول پرداخت شده و توسط برخي عناصر فرصت طلب فعال در فتنه بالا كشيده شده بي آن كه به موسوي برسد. 3- پولها نهايتا پرداخت نشده، هرچند كه هماهنگي ابومازن در اين زمينه قطعي است.
اما هركدام از اين احتمال ها را در نظر بگيريم، هيچ ترديدي در همسويي فتنه سبز- كه موسوي به خاطر لجاجت و تفرعنش، خود را قرباني آن كرد- با رژيم صهيونيستي و آمريكا و جريان خيانت به ملت هاي مسلمان منطقه وجود ندارد و او نمي تواند اسناد اين خيانت را كه مي توان تبديل به دايره المعارف كرد، انكار كند مگر اينكه به سياق «مردمان خداجو» توصيف كردن محاربان حرمت شكن روز عاشورا، آمريكا و اسرائيل و انگليس را «بيگانه» و انواع گروهك هاي ضدانقلاب را «نامحرم» نداند، همچنان كه وي در ماجراي تحريم هاي مستكبران عليه ملت ايران نيز از مستكبران به عنوان «ملت هاي دوست»! ياد كرده و متقابلا جمهوري اسلامي را به خاطر موضع ضد استكباري و عدالت خواهانه «ماجراجو» خوانده بود!

 



تا در زندان اوين با شما مي آيم اما داخل اوين نه! (خبر ويژه)

اعتراض امام جمعه و مردم مؤمن سراب، نماينده اين شهر در مجلس را به عقب نشيني واداشت.
نصيرپور عضو فراكسيون اقليت مجلس پيش از اين حاضر نشده بود ملاقات 9 دي اين فراكسيون با يكي از دست اندركاران فتنه (خاتمي) را محكوم كند و اين در حالي است كه وي سوابق همكاري در تحركات رسانه اي افراطيون مدعي اصلاحات را در كارنامه خود دارد. نامبرده اگر چه تا همين اواخر حاضر نبود عليه فتنه گران موضع بگيرد، اما به دنبال اعتراض امام جمعه و مردم مؤمن سراب مجبور شد به طور لفظي با فتنه گران مخالفت كند.
يك هفته پس از آن كه حجت الاسلام رشتبري در خطبه هاي نماز جمعه، ملاقات اقليت مجلس با خاتمي را محكوم كرد و خواستار توضيح شد، نصيرپور در نمازجمعه گذشته حاضر شد و به توجيه مواضع خود پرداخت. او بدون نام بردن از موسوي و خاتمي گفت: من در جلسات اصلاح طلبان قبل از انتخابات به يكي از سران گفتم تا در زندان اوين هم با شما مي آيم اما اگر قرار باشد بين شما و حكومت يكي را انتخاب كنم، حكومت و ولايت را برمي گزينم و تا امروز هم در راستاي سياست هاي نظام جمهوري اسلامي قدم برداشته ام.
وي اضافه كرد: اشتباه استراتژيك برخي نامزدها به حوادث تلخي منجر شد كه نشاط و شيريني حماسه مردم را تحت تأثير قرار داد.
نصيرپور با اشاره به عكس منتشر شده از ديدار وي و چند تن از نمايندگان اقليت با خاتمي اظهار داشت: اين تصوير مربوط به ارديبهشت ماه قبل از انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري است و گوياي ديدار اخير نيست.
گزارش ها حاكي است مردم نمازگزار مقارن اظهارات نصيرپور بارها شعار مرگ بر ضد ولايت فقيه، مرگ بر موسوي، مرگ بر كروبي و مرگ بر خاتمي سر دادند و خواستار ابراز انزجار صريح نماينده سراب نسبت به سران فتنه شدند.
يادآور مي شود نامبرده پيش از اين و در پي تماس خبرنگار كيهان از ارائه توضيح روشن درباره حضور يا عدم حضور در ديدار اقليت مجلس با خاتمي طفره رفته بود.

 



وضعيت قرمز در اسرائيل توفان به دروازه تل آويو رسيد (خبر ويژه)

وحشت از خيزش عمومي در مصر تا عمق رژيم صهيونيستي نفوذ كرده است. اين هراس به حدي است كه صهيونيست ها علناً به دولت آمريكا به خاطر ناتواني از مديريت اوضاع پرخاش مي كنند.
سايت وزارت خارجه رژيم صهيونيستي در اين زمينه با نگراني نوشت: آيا همان طور كه كار تر به علت ناآگاهي از اوضاع سياسي و اجتماعي ايران موجب شد اين كشور از دست برود و كشورهاي غربي يك هم پيمان صديق را در خاورميانه از دست بدهند، اوباما نيز باعث از دست رفتن مصر خواهد شد؟ در ميان كشورهاي عرب، هيچ حكومتي به اندازه پرزيدنت مبارك به آمريكا و كشورهاي غربي نزديك نبوده است. مصر اولين دولت عربي بود كه براي صلح با اسرائيل پيشگام شد و اكنون مهم ترين شريك صلح اسرائيل است. او قوي ترين عامل ثبات در كشورهاي ميانه رو عرب محسوب مي شود. و رفتن وي ممكن است اوضاع ديگر كشورهاي طرفدار غرب را هم در خاورميانه عربي آشوب زده سازد.
مصر هرگز گذرگاه رفح در مرز غزه را باز نكرد كه اگر چنين مي كرد اقدام اسرائيل به محاصره غزه عملاً بي اثر مي شد. رفتن مبارك مي تواند حتي بر اوضاع كرانه باختري رود اردن هم اثر بگذارد زيرا وي قاطع ترين حامي حكومت خودگردان فلسطيني در برابر حماس بود.
در همين حال روزنامه صهيونيستي در تحليلي خاطر نشان كرد:«ممكن است اوباما در تاريخ آمريكا به عنوان رئيس جمهوري ثبت شود كه موجب از دست رفتن تركيه، لبنان و مصر شد و در دوران رياست جمهوري او ساختار همه پيمان هاي سياسي و منطقه اي ايالات متحده در خاورميانه فرو ريخت».
ارگان وزارت خارجه اسرائيل با اشاره به اين تحليل نوشت: در حالي كه دولت آمريكا به دولت مصر و شخص پرزيدنت مبارك نفوذ بسيار دارد، در مقابل از هيچ كنترلي بر تظاهركنندگان مصري برخوردار نيست. در مصر هنوز شعار ضد آمريكايي شنيده نشده اما در تظاهرات خارج از مصر، شعارهاي ضد آمريكايي سر دست حمل مي شود. شماري از تحليلگران سياسي در اورشليم هشدار مي دهند كه اگر نظام مصر فرو پاشد، ايالات متحده نه تنها بزرگترين متحد سياسي و نظامي خود در ميان كشورهاي عرب را از دست خواهد داد، بلكه ادامه موجوديت ديگر حكومت هاي طرفدار آمريكا در منطقه نيز به خطر خواهد افتاد و دولت واشنگتن ممكن است در آينده اي نه چندان دور خود را با يك زمين لرزه بزرگ سياسي در خاورميانه روبرو ببيند.
در بخش هاي ديگري از تحليل روزنامه هاآرتص كه در گزارشي سايت وزارت خارجه اسرائيل مورد اشاره واقع نشده، نويسنده خاطرنشان مي كند: اوباما رياست جمهوري خود را با سفر به تركيه،مصر و عربستان آغاز كرد و در سخنراني خود در قاهره و آنكارا تلاش كرد تا روابط جديدي ميان ايالات متحده و جهان اسلام شكل بدهد. اما اكنون متحدان او يكي يكي فرو مي ريزند. اين ضعيف شدن آمريكا به طور كلي دوستان اين كشور را تحت تأثير قرار خواهد داد. اوباما اكنون در يك مخمصه گير افتاده است. يك تفكر اين است كه او خود را همراه با تظاهركنندگان عرب نشان دهد اما يك ابرقدرت خود را در معرض جنبش هاي حقوق مدني قرار نمي دهد(!) اگر اوباما اكنون متحدان خود را رها كند، چه كسي در آينده به آمريكا اعتماد خواهد كرد؟
هاآرتص افزود: اوباما در شرايط فعلي آرام خواهد نشست تا توفان انقلابها در خاورميانه بخوابد و آنگاه كاخ سفيد به دنبال روابط جديد در خاورميانه مي آيد و اين به شرطي است كه زمامداران جديد مصر از متحدان ايران و داراي تفكرات ضد آمريكايي نباشند، كه در آن صورت ممكن است اقدامات «رجب طيب اردوغان» نخست وزير تركيه را دنبال كند. اين موضوع نيز مي تواند مشكلات جديدي را براي آمريكا در خاورميانه بوجود بياورد.
روزنامه صهيونيستي يديعوت آحرونوت هم از اضطراب استراتژيك در اسرائيل خبر داده و نوشته است: قيام مردم در مصر اضطراب استراتژيك اسرائيل را در خاورميانه افزايش داده است؛ ما تنها مانده ايم بدون هيچ همپيماني. اين از حدود دو سال قبل در پي فروپاشي همپيماني ما با تركيه شروع شد. پس از آن بنيامين نتانياهو براي مقابله با نفوذ ايران در منطقه با حسني مبارك رئيس جمهور مصر ائتلاف تشكيل داد.
اين روزنامه افزود: نتانياهو چند بار با مبارك ديدار كرد. حال اسرائيل هم پيمان خود را از دست داده است. در آينده نزديك مصر با مشكلات خود سرگرم خواهد بود و در روند صلح نمي تواند دخالتي داشته باشد. از اين رو اسرائيل در شرق با رژيمي معلق در اردن روبرو خواهد شد كه اسرائيل را به سبب بن بست در مذاكرات صلح سرزنش مي كند. در شمال هم سقوط سعد حريري در لبنان و روي كار آمدن نظام مطلوب حزب الله باعث شده اردوگاه صلح و سازش در خاورميانه يك عنصر مهمي را از دست دهد. در تشكيلات خودگردان هم محمود عباس با شبكه الجزيره در حال جنگ است كه با انتشار اطلاعاتي او را به عنوان خائن به ملت معرفي كرد. اكنون قيام در مصر اين اشتها را در ميان مردم فلسطين ايجاد كرده يا خواهد كرد كه با ريختن به خيابان ها حكومت فاسد را برچينند. اگر همه اينها كافي نيست، خاورميانه اكنون با دولت ضعيف آمريكا روبروست، دولتي كه اين حس را مي دهد كه از مشاركت فعال در روند صلح خاورميانه منصرف شده است.
در همين حال مئير جاودانفر از تحليلگران صهيونيست به شبكه بي بي سي گفت: اسرائيل نگران بهبود روابط مصر با ايران است و حتي اگر محمد البرادعي هم به قدرت برسد، احتمال اينكه دولت جديد مصر روابط خود با ايران را بهتر كند يا سفارت ايران در قاهره بازگشايي شود، روبه افزايش است. محافل چپ و راست در اسرائيل، همگي از تحولات مصر نگرانند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14