(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 11 بهمن 1389- شماره 19853

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
انقلاب را نقد كنيد ، نمره بگيريد !
صالحي با رأي اعتماد مجلس وزيرخارجه شد
گزارش خبري كيهان از سوابق قاچاقچي ايراني - هلندي !
موسي قرباني: مسئولان به جاي نامه نگاري در پي حل مشكلات مردم باشند
غريب آبادي: موضوع زهرا بهرامي مسئله داخلي ايران است
حكم اعدام براي دو نفر از گردانندگان سايت هاي مستهجن
100 برنامه فرهنگي به مناسبت سالگرد پيروزي انقلاب در تهران برگزار مي شود
بازخواني نقش خاتمي در فتنه 88 ـ بخش ششم
اجتناب فطرت هاي سليم از پذيرش همزمان «حق» و « باطل»



انقلاب را نقد كنيد ، نمره بگيريد !

چيز كوچولو: اين چيه دستت آبجي؟
چيزه كوچولو: برگه امتحانه. راستش يكي از اساتيد دانشگاه، يعني استاد درس «تحولات سياسي و اجتماعي بعد از انقلاب» از ما امتحان گرفته، آنهم چه امتحاني؟!... اين برگه امتحاني كلا3 سوال داره. نگاه كن!
1- آمريكاستيزي جزئي از اهداف و آرمان هاي انقلاب اسلامي ايران بود. اين نظر را نقد نماييد. (حداكثر 10 سطر)
2- آمريكايي ها نقش اصلي را در به وجود آوردن جنگ تحميلي با عراق بر عهده داشتند. اين نظر را نقد نماييد. (حداكثر 10 سطر)
3- تعارض ميان جريانات معروف به ليبرال با رهبري انقلاب اسلامي بعد از انقلاب امري اجتناب ناپذير بود. اين نظر را نقد نماييد. (حداكثر 10 سطر)
چيز كوچولو: يعني شرط نمره گرفتن از جناب استاد، اين است كه حتما آمريكاستيزي انقلاب را نقد كني؟ آمديم و يكي به اين موارد نقد نداشت؟! اين برگه يعني تا به انديشه هاي ناب جمهوري اسلامي، به اسم نقد، بد و بيراه نگويي، از نمره خبري نيست!
چيزه كوچولو: ولي من كه نقدي به آرمان هاي انقلاب ندارم. به انديشه هاي ليبرال و انحرافي نقد دارم. حداقل 10 سطر و حداكثر 100 كتاب! فكر كنم در اين امتحان بايد به زبان طنز شركت كنم. اصلا شايد استاد هم شوخي اش گرفته!
جواب سوال اول: آمريكاستيزي يكي از اهداف و آرمان هاي انقلاب اسلامي ايران «بود». چرا بود؟! من به اين نظر نقد دارم، چرا كه آمريكاستيزي يكي از اهداف انقلاب اسلامي «هست». لابد هست كه الان در مصر و تونس و لبنان و كجا و كجا، ملت ها با الگو گرفتن از انقلاب ما، خواهان برچيده شدن حكومت هاي آمريكايي هستند.
جواب سوال دوم: آمريكايي ها فقط در به وجود آوردن 8 سال جنگ تحميلي بعثي ها عليه ايران نقش اصلي را نداشتند، بلكه در به وجود آوردن 8 ماه جنگ تحليلي بعضي ها عليه جمهوري اسلامي هم، آمريكايي ها نقش اصلي را ايفا كردند. استاد خودشان، حداقل در جريان اين 2 مورد هست؛ حداكثر، موارد ديگر!
جواب سوال سوم: در اين نظر هم من به آن «بود» آخر نقد دارم. بود، نبود و به جايش «هست» بود، بهتر بود؛ شاهد تعارضات جريانات معروف به ليبرال، حداقل همين برگه امتحاني با همچين سوالاتي!
چيز كوچولو: فكر مي كني، چه نمره اي از استاد مي گيري؟
چيزه كوچولو: كمتر از 18 داد، اسير اين صحنه آرايي خطرناك نمي شوم!
بچه هاي آقاي چيز

 



صالحي با رأي اعتماد مجلس وزيرخارجه شد

با راي اكثريت نمايندگان مجلس شوراي اسلامي علي اكبر صالحي وزير امور خارجه شد.
جلسه رأي اعتماد صالحي ديروز با حضور رئيس جمهور و جمعي از وزرا در مجلس شوراي اسلامي برگزار شد.
احمدي نژاد: ساختارهاي نظام سلطه در حال فرو ريختن است
رئيس جمهور در جلسه معرفي وزير امور خارجه با اشاره به تحولات عرصه بين الملل گفت: به فضل الهي و به لطف هدايت هاي الهي مقام ولايت و ايستادگي ملت ايران امروز انديشه مادي ضد بشري در حال رنگ باختن است و ساختارهاي نظام سلطه در حال فرو ريختن است.
رئيس جمهور گفت: مأموريت امروز ما به مراتب سنگين تر از مأموريت پنج سال قبل و بيست سال قبل است. امروز ملت ايران تمام قد در برابر ساختارها و مديريت استكباري ايستاده و اين يك مأموريت بسيار خطير است.
رئيس جمهور افزود: ساختار وزارت خارجه بايد متحول شود و متناسب با مأموريت امروز تاريخي ملت ايران باشد. بايد همه توانمندي ها و استعدادها، انديشه و تفكر انقلاب اسلامي پشتوانه سياست خارجي قرار بگيرد.
دكتر احمدي نژاد در ادامه با معرفي علي اكبر صالحي به عنوان وزير خارجه گفت: ايشان برادري مؤمن، عميقاً معتقد به آرمان ها، پيگير، عالم، با تجربه، مسلط به مسايل بين الملل با يك كارنامه بسيار روشن در خدمت انقلاب اسلامي است.
تقدير از متكي
رئيس جمهور سپس با تقدير از متكي گفت: از دوست و برادر قديم جناب آقاي متكي هم تشكر مي كنم كه طي پنج سال گذشته بسيار زحمت كشيدند و آنچه در توان داشتند در عرصه سياست خارجي به ميدان آوردند كه من قبلاً هم از ايشان تشكر كرده ام.
درباره هدفمندي يارانه ها
احمدي نژاد در بخش ديگري از صحبت هاي خود با اشاره به هدفمندي يارانه ها گفت: هدفمند كردن يارانه ها كار مشترك دولت و مجلس و يك كار بزرگ است، اتفاقي كه شايد 30 سال جزء آرزوهاي ملت ايران و همه دلسوزان ملت بود.
وي خطاب به نمايندگان مجلس ادامه داد: اين طرح بالاخره با همت شما و هدايت هاي الهي و به فضل خدا كه آينده ما و همه روابط اقتصادي ما را تضمين مي كند، به خوبي آغاز و ادامه پيدا كرده است و انشاءالله در آينده بهتر از امروز خواهد شد.
رئيس جمهور افزود: به طور متوسط بيش از پيش بيني يعني بيش از 20 درصد در همين گام اول در بخش هاي گوناگون انرژي با صرفه جويي ملي مواجه هستيم كه اين يك اتفاق بزرگ است.
وي با بيان اينكه البته بعضي ها طي مقالاتي فقر و بحران را به مردم وعده مي دهند، تصريح كرد: اين مطلب اشتباه است و واقعيت ندارد؛ شما مي دانيد ملت ايران هم بدانند كه يك موقعي مي گفتند اين طرح اولش بد است و بعد خوب مي شود، اما اكنون كه اولش خيلي خوب شده است مي گويند اولش خوب شد و آخرش بد مي شود.
رئيس جمهور تاكيد كرد: من اين اطمينان را به شما مي دهم، البته شما اين اطمينان را داريد كه به فضل الهي هر روز كه بگذرد وضع بهتر خواهد شد.
احمدي نژاد با بيان اينكه با اجراي اين طرح تازه كاهش قيمت ها شروع مي شود، افزود: سال كه تمام بشود، يعني با آغاز فروردين ماه كاهش قيمت ها آغاز مي شود.
وي ادامه داد: از فروردين ماه بركات اين طرح خودش را نشان مي دهد.
رئيس جمهور در پايان سخنان خود از همكاري نمايندگان مجلس براي راي اعتماد به گزينه پيشنهادي تصدي وزارت امور خارجه تقدير و تشكر كرد.
مخالفان و موافقان
پس از سخنان رئيس جمهور، كواكبيان، عثماني و قنبري نمايندگان اقليتي به همراه علي مطهري نماينده تهران به عنوان مخالف صالحي به ايراد نظرات خود پرداختند.
همچنين رنجبرزاده، بروجردي، سبحاني نيا و زهره الهيان هم به عنوان موافقان وزير امورخارجه سخن گفتند.
مخالفان عمدتا معتقد بودند كه صالحي توان اصلاح اشكالات موجود وزارت خارجه را ندارد موافقان هم بر اين اعتقاد بودند كه سوابق علمي و ديپلماتيك صالحي در كنار تسلط وي بر زبان هاي زنده دنيا مي تواند از وي چهره مناسبي براي تصدي پست وزارت خارجه ايجاد نمايد.
دفاعيه صالحي
در ادامه جلسه راي اعتماد، علي اكبر صالحي در دفاع از خود و برنامه هايش گفت: بيش از 33 سال است كه سابقه خدمت در مملكت را دارم كه 32 سال آن بعد از انقلاب بود كه طي آن داراي مسئوليت هاي متعددي از قبيل رياست دانشگاه صنعتي شريف طي دو دوره و معاونت وزارت علوم طي دو دوره و نيز نمايندگي دائم جمهوري اسلامي ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي براي 5 سال و معاون دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي كه دومين سازمان بزرگ بين المللي جهان است طي مدت 4 سال عهده دار بودم.
وي گفت: از ابتداي انقلاب به عنوان شخصي كه در ارتباط با مسائل سياسي كشور بودم در سازمان يونسكو فعاليت داشتم و به عنوان عضو با رئيس هيئت جمهوري اسلامي ايران در اين سازمان حاضر مي شدم.
صالحي اظهار داشت: اينكه گفته مي شود تخصص من باماموريت جديدم تناسب ندارد را اينگونه بايد پاسخ داد كه وقتي ده سال در اين عرصه كار كرده ام و يكي از موضوعات اصلي سياست خارجه ما پرونده هسته اي ايران است لذا اين مسئله مي تواند مفيد و موثر باشد.
وي ادامه داد: وزارت خارجه بيش از 5 هزار نيرو دارد كه وزير خارجه به تنهايي نمي تواند سكان مديريت اين وزارتخانه را عهده دار شود، البته مديريت كلان به عهده وزير است ولي بخش عمده اي از كار كارشناسي را همكاران در وزارت خارجه انجام خواهند داد. لذا نمايندگان نبايد از اين بابت نگراني داشته باشند چرا كه كاستي هاي ما را كارشناسان برطرف مي كنند.
صالحي با اشاره به برنامه كاري اش اظهار داشت: دستگاه ديپلماسي نيازمند خيزش تحول آفرين جديد در ابعاد روزآمد ساختن ادبيات سياسي، بازسازي نيروي انساني، دگرديسي ساختاري در صف و ستاد و ارائه ايده هاي نوآورانه و ابتكاري است تا انتظارات رهبر انقلاب محقق شود و بنا به فرمايش ايشان بتواند هوشمندانه، شجاعانه، متعهدانه عزت و اقتدار نظام را منعكس كند و از آن در راستاي منافع ملي بهره برداري شود.
وي سپس به وصيتنامه سياسي و الهي امام(ره) اشاره كرد و گفت: نمايندگان مجلس مي دانند كه ديپلماسي بايد آرمانگرا و واقع بين و خلاق و تأثيرگذار باشد و همان گونه كه رهبر انقلاب فرمودند انقلاب اسلامي پديدآورنده يك منطق و سياست نو در عرصه روابط بين المللي با عنوان سياست تعاملي ضد نظام سلطه است.
صالحي خاطرنشان كرد: وظيفه دستگاه سياست خارجي به كارگيري ديپلماسي كيفي، قوي و كارآمد براي پيشبرد سياست ضد نظام سلطه است كه لازمه آن ايستادگي منطقي در اصول انقلاب و مباني شرعي برپايه سه اصل عزت، حكمت و مصلحت است.
وي ادامه داد: اولويت هاي اين نوع ديپلماسي بايد به گونه اي تنظيم شود كه منافع و امنيت ملي را ارتقاء بخشد و مخاطرات را به حداقل كاهش دهد.
شعار ديپلماسي تحول آفرين
و روابط خارجي عدالت محور
صالحي افزود: بنده شعار ديپلماسي تحول آفرين و روابط خارجي عدالت محور را برگزيدم بر اين اساس مايلم اولويت هاي سياست هاي كاري خود را اعلام كنم كه اولين آن توسعه و تعميق روابط همه جانبه با همسايگان، منطقه و جهان اسلام و كشورهاي واقع در 4 منطقه خليج فارس، آسياي ميانه، خاورميانه و جنوب آسيا كه حريم استراتژيك جمهوري اسلامي را تشكيل مي دهند است.
وي در ادامه تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران تامين امنيت در منطقه را مستلزم خروج نيروهاي فرامنطقه اي، اعتمادسازي متقابل، ايجاد ترتيبات مشترك، مسئوليت پذيري و ايفاي نقش برجسته از سوي همه همسايگان مي داند، در اين راستا ايجاد يك امنيت دسته جمعي و بومي به دور از مداخله بيگانه را پيشنهاد كرده است تا از اين رهگذر منطقه خليج فارس به حوزه اي امن و برخوردار از توسعه و پيشرفت تبديل شود.
آمادگي براي تعميق روابط دوجانبه با كشورهاي اتحاديه اروپا و تحكيم روابط با آفريقا و آمريكاي لاتين از ديگر برنامه هاي صالحي بود.
نتيجه راي گيري
پس از دفاعيات صالحي، راي گيري درباره صلاحيت وي براي تصدي پست وزارت خارجه انجام شد كه در نهايت او با 146راي موافق، 60 راي مخالف و 35 راي ممتنع از مجموع 241 راي ماخوذه توانست راي اعتماد لازم را به عنوان وزير امور خارجه كسب كند.
نحوه رسيدگي به تخلفات قضات تعيين شد
در بخش ديگري از جلسه ديروز نمايندگان مجلس مصوب كردند كه رسيدگي به تخلفات اعضاي دادگاه هاي عالي انتظامي قضات و دادگاه عالي تجديدنظر توسط هيئتي مركب از رؤساي شعب ديوان عالي كشور صورت مي گيرد.
به گزارش فارس، نمايندگان مجلس بعد از تصويب كليات لايحه نظارت بر رفتار قضات، بررسي جزئيات آن را آغاز كردند.
براساس مصوبه مجلس نظارت بر نحوه عملكرد و رفتار قضات و رسيدگي به تخلفات انتظامي و صلاحيت قضايي آنها به شرح مواد اين قانون است.
مجلس مقرر كرد كه تمامي قضاتي كه به حكم رئيس قوه قضائيه به سمت قضايي منصوب مي شوند، مشمول اين قانون هستند.
نمايندگان مجلس در مصوبه اي اعتبارات اختصاري به كار رفته در اين قانون از جمله دادگاه عالي (دادگاه عالي انتظامي قضات) دادگاه عالي تجديدنظر، دادسرا، دادستان، داديار، دادگاه عالي صلاحيت و دادگاه عالي تجديدنظر صلاحيت را معني كردند.
براساس مصوبه مجلس دادگاه عالي و دادگاه تجديدنظر انتظامي قضات در تهران تشكيل مي شود و بنا به تشخيص رئيس قوه قضائيه مي تواند داراي شعب متعدد باشد. هر شعبه داراي يك رئيس و يك مستشار است.
براساس مصوبه خانه ملتي ها، دادگاه هاي مذكور به تعداد كافي عضو معاون دارد كه در غياب هر يك از اعضاء با دستور رئيس دادگاه عالي وظيفه وي را انجام مي دهند.
مجلس مقرر كرد به تخلفات اعضاي دادگاه هاي عالي و عالي تجديدنظر و دادستان توسط هيئت مركب از رؤساي شعب ديوان عالي كشور كه با حضور دو سوم آنان رسميت مي يابد، رسيدگي خواهد شد. ملاك در صدور راي نظر اكثريت حاضرين است و رسيدگي در اين هيئت منوط به صدور كيفرخواست از جانب دادستان كل كشور است.
براساس مصوبات مجلس به تخلفات اداري قضاتي كه در زمان ارتكاب داراي سمت اداري بوده اند، در دادگاه عالي رسيدگي مي شود و در تخلفات انتظامي شخصي كه از شغل قضايي به شغل اداري انتقال يافته است، در صورتي كه تخلف مربوط به زمان تصدي وي در شغل قضايي شود نيز در دادسرا رسيدگي مي شود. در هر حال مجازات مطابق مقررات حاكم در موقع ارتكاب تخلف تعيين شود.

 



گزارش خبري كيهان از سوابق قاچاقچي ايراني - هلندي !

سرويس سياسي -
بررسي هاي به عمل آمده درباره سوابق زهرا بهرامي قاچاقچي اعدام شده و همسر وي نشان مي دهد جنجال رسانه هاي غربي درباره وي هيچ پايه و اساسي ندارد.
به گزارش خبرنگار كيهان، در پي محاكمه و مجازات «زهرا بهرامي» برخي رسانه ها و محافل سياسي غرب، به جنجال و هياهو در مورد اين پرونده دست زده و سعي كردند پرونده شفاف اين قاچاقچي بين المللي موادمخدر را سياسي و مرتبط با جريان فتنه سبز جلوه دهند.
اين در حالي است كه گزارش اختصاصي خبرنگار كيهان درباره جزئيات پرونده مذكور، حاكي است زهرا بهرامي فرزند علي متولد
11/10/1343 تهران، با شماره شناسنامه 1840 صادره از تهران داراي تابعيت مضاعف هلند در سال 1370 پس از جدا شدن از شوهرش به همراه يكي از فرزندانش ايران را به مقصد آلمان ترك و پس از گذشت پنج سال و ناكامي از دريافت اقامت آلمان به كشور هلند عزيمت كرده و در سال 2000 ميلادي موفق به كسب پناهندگي اجتماعي از آن كشور شده است.
در سال 1383 سفري به ايران داشته و از آن پس به صورت مكرر به كشور رفت و آمد داشته است.
شوهر سابق وي به نام محمدتقي عرفاني كرد، متولد 1338 به شناسنامه شماره 14161 و شماره ملي 4901414881 قاچاقچي موادمخدر بوده كه در گذشته به جرم ربايش دو كودك 9 و 10 ساله در مشهد و تجاوز به عنف دستگير و در تاريخ
26/5/1385 اعدام گرديده است.
همچنين شوهر دوم متهمه نيز سوابق مجرمانه و سابقه دستگيري و تحمل كيفر از جمله، سابقه زندان به جرم توزيع موادمخدر در سال 1376، محكوميت به جرم توزيع موادمخدر در سال 1377، محكوميت به زندان به جرم حمل 51 كيلوگرم مرفين و 52 كيلوگرم ترياك در سال 1377 را در پرونده خود دارد.
زهرا بهرامي در آخرين ورود به ايران در تاريخ 4/10/1388ساعت چهار صبح با گذرنامه ايراني خود به شماره 1552989 از مقصد لندن وارد كشور شده است.
نامبرده در تاريخ 12/10/1388 با حكم قضايي به اتهام نگهداري و خريد و فروش مواد مخدر از نوع كوكائين، به همراه چهار مرد ديگر همراه وي با سوابق سرقت و در حال حمل سلاح سرد بازداشت شده است.
براساس تحقيقات و مستندات و كشفيات، زهرا بهرامي عضو يك باند بين المللي ترانزيت مواد مخدر است كه ماده مخدر كوكائين را به ايران وارد و ترياك خارج مي كرده اند. براساس اظهارات و اعترافات نامبرده، با مشاركت وي طي دو مرحله مقاديري كوكائين وارد كشور و توزيع گرديده و پس از فروش مقاديري از اين ماده افيوني و تبديل آن به پول، مقداري از آن برابر با 450 گرم نيز نزد وي باقي مانده كه آن را در منزل خود واقع در حومه كرج جاسازي كرده است. پس از بازداشت و اعتراف متهمه، با طي تشريفات قضايي با حضور وي و تنظيم صورتجلسه مقدار 450 گرم كوكائين از منزل و محل جاسازي شده كشف و ضبط و به ضميمه پرونده نامبرده گرديده است.
براساس اعترافات زهرا بهرامي همكار وي در امر موادمخدر يك تبعه هلندي به نام خانم آنجلا باورز بوده است كه در امر انتقال مواد مخدر بين ايران هلند با وي مشاركت داشته است. زهرا بهرامي در اعمال خلاف و قاچاق مواد مخدر با همكاري همدستان خارجي خود اقدام به تهيه مدارك جعلي نموده كه از جمله آن گذرنامه جعلي دولت اسپانيا با مشخصات غيرواقعي لسترا سنچز (LASTERRA SANCEZ) متولد 31/5/1968 به شماره 874605-P مي باشد كه نامبرده با آن گذرنامه، سفرهاي متعددي به كشورهاي خارجي داشته است.
وي در مجموع تحركات و سفرهاي خود از مدارك هلندي، انگليسي، اسپانيايي و ايراني استفاده مي كرده و داراي كارت هاي اعتباري و حساب هاي بانكي متعددي بوده كه از هر يك از آنها در موقع خود بهره برداري مي نموده است.
نامبرده در مسير امور غيرقانوني خود، علاوه بر نگهداري و انتقال مواد مخدر و انجام امور غيراخلاقي از همه امكانات از جمله خودروي شخصي، دو باب منزل واقع در كرج و در شمال كشور استفاده هاي غيرقانوني مي كرده است.
علاوه بر آنچه كه ذكر شده، زهرا بهرامي در سال 1383 با گروهك تروريستي انجمن پادشاهي كه در يك مورد با انفجار حسينيه سيدالشهداي شيراز اقدام به شهادت 14 نفر و مجروح نمودن 215 نفر نمودند ارتباط گيري كرده و به عضويت اين گروهك درآمده و بر همين اساس در اغتشاشات روز عاشورا در تهران نيز در راستاي تحريك اغتشاشگران اقدام نموده است.
وي در طي مدت بازداشت از امكانات كامل براي زندگي و ارتباط با خانواده خود برخوردار بوده و علاوه بر آنكه به كرات به صورت تلفني با خارج از زندان در ارتباط بوده به طور مكرر با دختر خود كه ساكن ايران مي باشد ملاقات داشته است.
متهمه زهرا بهرامي در طي مراحل قضايي اين پرونده، از امتياز داشتن وكيل مدافع انتخابي به نام خانم ژينوس شريف رازي برخوردار بوده كه در جريان كامل دادرسي و تحقيقات مي باشد.
پس از سير مراحل قضايي در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامي تهران، در تاريخ 27/9/1389 حكم شماره
89/1688 در مورد متهمه صادر و به وكيل وي ابلاغ و رسيد دريافت گرديده است.
براساس اين حكم برابر اقارير و اعترافات كتبي متهمه و براساس اظهارات وي در جلسه دادگاه، برابر شهادت شهود، براساس نظريه مركز تشخيص هويت ناجا در مورد احراز اصالت مواد مخدر مكشوفه از نوع كوكائين و به استناد بند 6 ماده 8 و بند 2 ماده 5 اصلاحيه قانون مبارزه با مواد مخدر مصوبه 17/8/1376، نامبرده در مورد نگهداري 450 گرم كوكائين و خريد و فروش حداقل 150 گرم كوكائين به اعدام و مصادره اموال محكوم گرديد و در مورد نگهداري 420گرم ترياك به پرداخت 14 ميليون ريال جزاي نقدي محكوم شد. گفتني است، براساس اصلاحيه قانون مبارزه با مواد مخدر مصوبه 17/8/1376 حمل، نگهداري و خريد و فروش بيش از 30 گرم كوكائين مجازات اعدام و مصادره اموال محكوم را در پي دارد.

 



موسي قرباني: مسئولان به جاي نامه نگاري در پي حل مشكلات مردم باشند

عضو شوراي مركزي فراكسيون اصولگرايان مجلس تصريح كرد كه رئيس جمهور و نمايندگان مجلس حق ندارند هر حرفي را براي پيش بردن اهداف خود بگويند.
حجت الاسلام موسي قرباني در مورد علني شدن اختلافات ميان قوا اظهار داشت: پس از جلسه اي كه مقام معظم رهبري با كارگزاران نظام داشتند و فرمودند كه «مگر هر حرف درستي را به صرف درست بودن بايد گفت؟ و بيان حرفي كه موجب اختلاف شود حرام است»؛ بايد با فردي كه شروع كننده اختلاف ميان قوا بوده برخورد جدي صورت گيرد و مي توان جايگاهي براي رسيدگي به اين موضوع درنظر گرفت. وي افزود: اكنون شاهديم كه پس از اين فرمايش رهبري نيز اين نامه نگاري ها ادامه دارد كه متاسفانه بعضي از افراد از انجام چنين اقداماتي پيگير اهداف انتخاباتي خود هستند. قرباني ادامه داد: باعث تاسف شديد است كه اقدامات اختلاف افكن توسط اصولگرايان صورت مي گيرد و بسيار ناپسند است كه در موارد متعددي صحبت هاي رهبري را ناديده مي گيريم.
وي با اشاره به نامه چند ماه گذشته دكتر احمدي نژاد به مقام معظم رهبري در مورد اختيارات مجلس و دولت و برخي برداشت ها از اصول قانون اساسي، گفت: رئيس جمهور كار بسيار خوبي انجام داد و مواردي كه مورد نظرش بود را در نامه اي به رهبري نوشت كه مقام معظم رهبري آن را علني نكردند و به شوراي نگهبان ارجاع دادند.
اين عضو شوراي مركزي اصولگرايان در گفت وگو با فارس افزود: شوراي نگهبان از نماينده هاي مجلس و دولت دعوت كرد و طي جلساتي نظرات طرفين را در مورد آن موضوع گرفته و بعد از شنيدن نظرات آنها، استنباط خود را تنظيم كردند و خدمت رهبري فرستادند و زماني كه هنوز رهبري در مورد نظر شوراي نگهبان اظهارنظر نكرده بودند بعضي افراد نظر شوراي نگهبان را منشأ اختلاف كردند.
عضو كميسيون قضايي مجلس، خاطرنشان كرد: رئيس جمهور و نمايندگان مجلس حق ندارند كه هر حرفي را براي پيش بردن اهداف خود بگويند و بايد حرفهاي خود را در سيستم مشخص خود دنبال كنند و مسئولان به جاي نامه نگاري در پي حل مشكلات مردم باشند.
وي با اشاره به تحولات اخير جهان، بيان داشت: در شرايطي كه كشورهاي دنيا در حال رو آوردن به سمت نظام هاي مردم سالاري و نظام هاي ديني هستند ولي ما قدر جمهوري اسلامي را نمي دانيم.
در همين حال، محمدحسين فرهنگي عضو هيئت رئيسه مجلس نيز در خصوص رسانه اي شدن اختلاف سلايق ميان قوا گفت: شيوه اي كه برخي براي بررسي مسائل كشور در پيش گرفته اند رسانه اي كردن آنها است اما شيوه منطقي تر و بهتر برگزاري جلسات و گفت وگو براي ايجاد هماهنگي ميان قوا است.
اخيرا رئيس جمهور، مجمع تشخيص مصلحت و نمايندگان مجلس در نامه نگاري هايي غيرضروري برخي مباحث را كه قاعدتا بايد در رايزني هاي داخل نظام حل شود به عرصه رسانه ها كشاندند. اين امر با دستور صريح رهبري درباره رسانه اي نشدن اختلافات مسئولان مغايرتي واضح داشت و لذا مورد انتقاد بسياري از دلسوزان قرار گرفت.

 



در واكنش به جوسازي هلندي ها
غريب آبادي: موضوع زهرا بهرامي مسئله داخلي ايران است

سفير جمهوري اسلامي ايران در هلند تأكيد كرد كه موضوع پرونده زهرا بهرامي يك مسئله حاكميتي و داخلي ايران است.
به گزارش خبرگزاري ها، كاظم غريب آبادي با بيان اينكه اين مسئله را در ديدار با مقامات هلندي نيز به آنان يادآور شده است، افزود: ما انتظار داريم هلند به قوانين داخلي ما احترام گذاشته و از دخالت در امور داخلي و حاكميتي ايران پرهيز كند.
وزارت خارجه هلند روز شنبه به دنبال اعدام زهرا بهرامي به جرم حمل و قاچاق مواد مخدر در ايران، اعلام كرد كه محدوديت هايي در تماس هاي مقامات سياسي اين كشور با جمهوري اسلامي ايران و فعاليت هاي سفارت به صورت موقت برقرار مي كند.
غريب آبادي گفت: توصيه ما به دولت هلند اين است كه به اين امر به عنوان يك مسئله حاكميتي و حقوقي نگاه كند و بداند كه قوه قضائيه در جمهوري اسلامي ايران از استقلال كامل برخوردار است.
سفير ايران در هلند افزود: جمهوري اسلامي ايران تابعيت مضاعف را به رسميت نمي شناسد و بنابراين، خانم بهرامي يك شهروند ايراني محسوب مي شد و اگر ما حاضر به شنيدن صحبت هاي طرف هلندي نيز شديم، تنها برمبناي حسن نيت بود و نه تعهد حقوقي.
وي با بيان اين كه درباره اين پرونده به طرف هلندي گفته بوديم كه اتهامات مختلفي وجود دارد و سيستم قضايي ما نيز در يك روند عادلانه آن را مورد بررسي قرار داده است، گفت: از خانم بهرامي به هنگام دستگيري گذرنامه هاي مختلف و متعددي از جمله ايراني، هلندي و اسپانيايي كشف شد كه بعد مشخص شد گذرنامه اسپانيايي وي جعلي است و مشخصات دو گذرنامه ايراني و هلندي نيز متفاوت مي باشد. با كشف بيش از 400 گرم كوكايين و 400 گرم ترياك از وي نيز مشخص شد كه او در يك باند بين المللي توزيع مواد مخدر عضويت دارد.
خبرگزاري فرانسه گزارش داد: دولت هلند شنبه در واكنش به اعدام يك زن هلندي ايراني تبار در جمهوري اسلامي اعلام كرد روابطش را با ايران به حال تعليق درمي آورد.

 



دادستان تهران خبر داد
حكم اعدام براي دو نفر از گردانندگان سايت هاي مستهجن

دادستان تهران از صدور حكم اعدام براي دو تن از متهمين پرونده سايت هاي مستهجن خبر داد.
عباس جعفري دولت آبادي در حاشيه مراسم توديع و معارفه سرپرست دادسراي ناحيه 22 (امور اقتصادي) در جمع خبرنگاران درباره نامه همسر تاج زاده گفت: ايشان نامه زياد مي نويسند اما ما به رعايت حقوق زندانيان توجه داريم و توجه داشته باشيد كه اگر اين حرف ها مستند نباشد قابليت پي گيري قضايي دارد.
خبرنگاري هم به بيانيه ميرحسين موسوي درباره مصر و تونس اشاره كرد و خواستار ارزيابي دادستان تهران شد. جعفري دولت آبادي پاسخ داد: ما مواضع خود را قبلا اعلام كرده ايم.
وي درباره حادثه ايران خودرو نيز تصريح كرد: در اين حادثه كه چهارشنبه شب هفته گذشته رخ داد چهار نفر كشته و 10 نفر زخمي شدند. در سلامت راننده ترديد وارد شده و به پزشكي قانوني ارجاع داده شده است. البته تعدادي به خاطر برخي مسائل به دادسرا فراخوانده و سپس آزاد شدند. پرونده راننده كاميون در دادسراي فرودگاه مفتوح است و قرار 300 ميليوني صادر شده است.
وي درباره پرونده ضالين نيز گفت: اگر منظور همان سايت هاي مستهجن است، در اين خصوص براي دو نفر در دو شعبه متفاوت حكم اعدام صادر شده كه پرونده به ديوان عالي كشور ارسال شده است. موردي نيز درخصوص پرونده ضد اديان بود كه اخيرا به دادگاه انقلاب معرفي شده و تعداد آن ها هفت نفر است. دادستان تهران با بيان اين كه «پرونده سلطان شكر نيز در مرحله رفع نقص است» گفت: ما اين پرونده را در دادگاه گرفته ايم تا زودتر رفع نقص شود و نتيجه آن به اطلاع مردم برسد.

 



100 برنامه فرهنگي به مناسبت سالگرد پيروزي انقلاب در تهران برگزار مي شود

گروه ادب و هنر-
به مناسبت دهه فجر حدود 100 برنامه فرهنگي هنري، با بيش از 190 اجرا و تحت عنوان مجموعه برنامه هاي «ايران ما» در تهران برگزار مي شود.
امير خوراكيان رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در نشستي خبري با اعلام اين مطلب افزود: اين برنامه ها شامل 10 عنوان برنامه هنري ادبي، 10 عنوان محصول فرهنگي و چندرسانه اي، 17 مسابقه، 18 نمايشگاه، 12 برنامه بازديد از مراكز فرهنگي و تاريخي مرتبط با رويدادهاي انقلاب اسلامي، 10 جشن انقلاب، چهار برنامه قرآني، پنج كارگاه هنري و آموزشي و 9 برنامه ويژه است كه در فرهنگسراها، خانه هاي فرهنگ و ديگر مراكز و نيز فضاهاي عمومي با حضور شهروندان اجرا خواهد شد.
وي رويكرد اين مجموعه برنامه ها را ايجاد ارتباط ميان نسل نخست انقلاب و نسل سوم و جوان جامعه برشمرد كه بدين منظور، نشست هايي با عنوان «تريبون آزاد» با حضور چهره هاي فعال در پيروزي انقلاب و جوانان در 10 فرهنگسرا ازجمله فرهنگسراهاي گلستان، شفق، ولا، ارسباران و اشراق، برپا مي شود و گفت وشنودهايي با موضوع انقلاب اسلامي صورت خواهد گرفت.
انتشار مجموعه داستان تصويري زندگي امام راحل(ره) به صورت مجله با شمارگان 20 هزار نسخه، انتشار يادداشت هاي 90 كلمه اي از جوانان موفق در حوزه هاي گوناگون و نصب آن در واگن ها و ايستگاه هاي مترو تهران، تجليل از خانواده هاي 114 شهيد دوران انقلاب در روز 19 بهمن در تالار انديشه، انتشار كتاب اتوبوس با عنوان «نهضت ادامه دارد» با تيراژ 50 هزار نسخه در بيش از 2500 دستگاه اتوبوس، از ديگر برنامه هاي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در دهه فجر است كه به گفته رئيس سازمان فرهنگي تهران با رويكرد وحدت بخشي به اجرا در خواهد آمد.

 



بازخواني نقش خاتمي در فتنه 88 ـ بخش ششم

زبان مايكل لدين در كام خاتمي
سيد ياسر جبرائيلي

با روشنگري هاي رهبر معظم انقلاب در نمازجمعه روز 29خرداد، بخش عظيمي از بدنه اجتماعي اعتراضات ريزش كرد، اما موسوي بر ادامه آشوبهاي خياباني اصرار ورزيد. در اين ميان، مقامات سياسي غربي نيز رسما وارد ميدان شده و از آشوب ها حمايت كردند؛ به طوري كه رسانه هاي اين كشورها از جمله بي بي سي و صداي آمريكا هدايت شورش هاي خياباني را به عهده گرفتند. خاتمي اما در واكنش به اسناد و مطالبي كه در رسانه ها درباره دخالت بيگانگان در انتخابات منتشر شد، طي بيانيه اي به مناسبت تظاهرات حاميان موسوي در شنبه سي ام خرداد، «انتساب حركت سالم مردم به بيگانگان» را «جلوه اي از سياست هاي نادرست» دانست. 1 به ياد بياوريد تعريف خاتمي از «آمريكايي بودن» در دهه 60 و در پاسخ به بازرگان را كه صريحا نوشته بود «مراد از آمريكايي بودن، نحوه اي از ديد و بينش است كه به سادگي ابزار دست سياست هاي توسعه طلبانه آمريكا مي شود.»
تلاش خاتمي براي تبرئه جريان برانداز از همراهي و وابستگي به دشمنان خارجي جمهوري اسلامي در حالي بود كه برخي نشريات و حتي مقامات غربي صراحتا به حمايت كشورهاي غربي از كودتاي سبز اذعان مي كردند؛ از جمله «باراك اوباما» رئيس جمهور آمريكا در موردي گفت: «موسوي به منشأ الهام بخش آن دسته از هموطنان خود تبديل شده است كه خواهان گشايش به سوي غرب هستند. حق آزادي بيان و تجمع كه مردم ايران خواهان آنند آرزوها و آرمان هاي جهان شمول هستند.» 2 اين نخستين بار بود كه يك رئيس جمهور آمريكايي از يك كانديداي انتخابات ايران نام برده و از او حمايت مي كرد. رفتارهاي اين چنيني مقامات غربي باعث شد بعدها نشريه «فارين پاليسي» در گزارشي توصيه كند كه دولت آمريكا بايد به حمايت از جنبش سبز ايران در پشت صحنه و نه آشكارا ادامه دهد3.
اصلاح طلبان فرصت پيش آمده پس از انتخابات را بهترين زمان براي براندازي نظام دانسته و با تمام موجوديت خود وارد يك بازي مرگ و زندگي سياسي شده بودند؛ لذا حاضر به ترك ميدان نشدند و هر دست ناپاكي را هم كه براي همكاري و همدلي به سويشان دراز شد، صميمانه فشردند. موسوي دست از ادعاهاي خود برنداشت و به توصيه ها براي پيگيري مطالبات خود از طريق مراجع قانوني نيز وقعي ننهاد، حتي پيشنهاد بازشماري آرا نيز او را قانع نكرد و در نامه اي به شوراي نگهبان، باز با پيروي از الگوي انقلاب هاي رنگي، كف مطالبات خود را «ابطال انتخابات» عنوان نمود. 4 گفتني است تن ندادن به قانون يكي از توصيه هاي اكيد تئوريسين هاي كودتاي مخملي نظير جين شارپ و هلوي است. چرا كه در اين صورت دروغ بودن ادعاي تقلب برملا مي شود.
آنچه از سيدمحمد خاتمي علني مي شد، توصيه هايي «پدرانه» و از موضع بالا بود، اما بسيار بودند شخصيت هايي كه از نقش پس پرده او باخبر بودند؛ بسيار بودند كساني كه مي دانستند خاتمي در خفا چه مي گويد، با چه كسي تماس مي گيرد، با كدامين شخصيت ها جلسه مي گذارد و نقشش در پروژه «كودتاي سبز» چيست. اين بود كه سرانجام، هيئت منتخبي از سوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس كه در رابطه با حوادث پس از انتخابات براي جويا شدن نظر مراجع و شخصيت هاي موثر نظام و نيز ارائه اطلاعات لازم به آنان درباره انتخابات به ديدار آنان مي رفت، در تاريخ 8/4/88 به ديدار خاتمي رفت تا بلكه بتواند او را در معرض حقايق قرار داده و از مواضع راديكال دورش كند، اما موفق نشد. خاتمي در اين ديدار دغدغه خود را لطمه خوردن به اعتماد عمومي دانست و راهكاري كه براي حل اين مسئله ارائه داد، تشكيل يك هيئت بي طرف بود. 5 هدف خاتمي در اينجا از ارائه پيشنهاد تشكيل «هيئت بي طرف»، در حقيقت دور زدن قانون اساسي و رهبري، و بي اعتبار كردن نهادهاي قانوني از جمله شوراي نگهبان و وزارت كشور بود؛ اين نظريه بعدها در قالب طرح «رفراندوم» از سوي خاتمي ارائه شد و نشان داد كه او هنوز نقشه ابطال انتخابات را در سر دارد.
وقتي خاتمي طرح رفراندوم را داد، مدير مسئول كيهان در نكته اي نوشت «آيا اين طرح شماست يا نظريه مايكل لدين». خاتمي سكوت كرد ولي مايكل لدين در مصاحبه با واشنگتن تايمز پاسخ شريعتمداري را داد و به طور تلويحي نظر كيهان را تاييد كرد6.
چند ماه بعد رسانه ها از قول خاتمي نوشتند كه وي در ديدار با يكي از اعضاي كميسيون امنيت ملي مجلس گفته است «به موسوي و كروبي گفتم قبل از آن كه آقا به نمازجمعه تشريف ببرند شما مطالب تان را بنويسيد و به آقا بدهيد و اگر به انتخابات اعتراض داريد، بگوييد تخلف شده اما شما تعيين تكليف كنيد و ما نظر شما را مي پذيريم. من به آنها گفتم اين كار به نفعتان است ولي متاسفانه اين كار را نكردند.» 7
البته اين سخنان خاتمي با بيانيه اي كه وي پس از سخنان رهبري در نمازجمعه صادر كرد و نسبت به مواضع ايشان معترض شد، در تناقض آشكار بود. از همين جا مشخص شد كه «سيدمحمد خاتمي» قصد دارد ادامه راه را با «يكي به نعل و يكي به ميخ زدن» ادامه دهد تا بتواند هم خود را به ظاهر در چارچوب نظام حفظ كند و هم جايي در ميان ياران رنگي خود داشته باشد تا ببيند سرانجام كار چه مي شود.
رئيس دولت اصلاحات در تيرماه 88 ديداري هم با خانواده هاي دستگيرشدگان در ناآرامي هاي پس از انتخابات داشت كه در اين ملاقات از واژه «شهيد» براي توصيف كشته شدگان در اين ناآرامي هاي ناشي از ادعاي دروغ موسوي استفاده كرد و گفت: «متاسفم از اينكه اعلام كنم جرم شما و عزيزانتان اين است كه در ايران مانديد و براي تقويت نظام و تامين حقوق مسلم مردم تلاش كرديد.»8
دستگيرشدگان پس از انتخابات البته به اغتشاشگران كف خيابانها محدود نمي شدند. برخي فعالان سياسي اصلاح طلب نيز به سبب اقدامات ضد امنيتي خود روانه بازداشتگاه گشتند. اين افراد در ستاد مركزي فرماندهي و عمليات فتنه، از جمله ستاد قيطريه، مشغول طراحي فازها و مراحل كودتا، سازماندهي تجمعات و شبكه هاي اجتماعي بودند كه با دستگيري شان، فضا رو به آرامش گذاشت. اواسط تيرماه بود كه رسانه ها خبر از پخش اعترافات اين فتنه گران در آينده نزديك دادند. اما خاتمي و همفكرانش با علم به اينكه در اعترافات احتمالي بازداشت شدگان چه حقايق تكان دهنده اي عليه آنها و ماهيت اصلاح طلبان فاش خواهد شد، دست به قلم بردند و نامه اي خطاب به مراجع نوشتند. خاتمي به همراه موسوي، كروبي و 65 شخصيت ديگر كه اسامي محمد سلامتي، محمدرضا تاجيك، عباس عبدي، سيدهاشم آغاجري، محمدعلي نجفي و فرشاد مؤمني در ميان آنها ديده مي شد، نامه اي خطاب به مراجع تقليد نوشت كه در آن بدون اشاره به علت دستگيرشدن بازداشت شدگان، آمده بود: «همانگونه كه استحضار داريد، همزمان با اعلام نتايج دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري، موج وسيعي از دستگيري ها از ميان فعالان ستادهاي انتخاباتي نامزدهاي غيردولتي و شهرونداني كه در راهپيمايي هاي مسالمت آميز شركت جسته بودند آغاز شد.» 9
در اين نامه به پخش اعترافات بازداشت شدگان پس از انتخابات اشاره شد و آمده بود: «دستگاههاي تبليغاتي دولتي و به ويژه صداوسيما... با پخش اعتراف هاي نمايشي، سعي در اثبات اينگونه اتهامات واهي به حركتي مردمي دارد.»
در پايان نامه مذكور از مراجع تقليد خواسته شده بود روند رسيدگي به اتهامات به مجاري قانوني بازگردد! و توضيح داده نشده بود كه مگر رسيدگي به اتهامات در مراجع قانوني و با استناد به اسناد غيرقابل انكار صورت نگرفته است؟! اين نامه هدف ديگري را نيز دنبال مي كرد و آن تلاش براي ايجاد شكاف ميان مرجعيت و نظام در درجه اول، و تبديل اين شكاف به تضاد در درجه دوم بود. تصور كودتاگران اين بود كه اگر موفق به ياركشي از ميان مراجع شوند، كه نشدند، ادامه راه تقابل با نظام آسانتر خواهد بود!
خاتمي در ادامه فعاليت هاي خود در ارتباط با حوادث پس از انتخابات، يك بار خواستار تحقيق و تفحص مجلس از انتخابات شد10 و يك بار ديگر با طرح پروژه آمريكايي «رفراندوم»، برگزاري يك «همه پرسي» را راه برون رفت از شرايط موجود دانست. 11 كه همانگونه كه پيشتر اشاره شد «حسين شريعتمداري» مدير مسئول روزنامه كيهان فاش كرد كه اين پيشنهاد، همان دستورالعمل «مايكل لدين» دستيار ويژه وزير دفاع وقت آمريكا است. از نظر يكي از اعضاي شوراي مركزي جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي نيز بحث رفراندوم در حقيقت همان بحث ابطال انتخابات بود كه موسوي پيش از آن مطرح كرده بود. حكايت تاريخ، حكايت جالبي است. مي توان سرمقاله هاي خاتمي عليه طرح رفراندوم پيشنهادي بني صدر را از دل صفحات روزنامه كيهان در ابتداي دهه 1360 بيرون كشيد و در مقابل «خاتمي 88» قرار داد تا بلكه به انحراف خود اعتراف كند، اما دريغ كه او نه تنها به انحراف خود اذعان نمي كرد، بلكه وقتي كلام امام خميني(ره) از رسانه ها پخش مي شد تا راهگشا و راهنماي پيروانش شود، داد خاتمي در مي آمد كه «چه چهره ناپسندي كه از امام نشان داده نشد!»
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1-سايت رسمي خاتمي، 31/3/1388
2-شبكه ايران، 4/6/1388
3-خبرگزاري فارس 7/10/1388
4-بي بي سي فارسي، 6/4/1388
5-سايت رسمي خاتمي، 8/4/1388
6-خبرگزاري فارس، 8/4/1388
7-روزنامه كيهان، /11/1388
8-سايت رسمي خاتمي، 10/4/1388
9-همان، 15/4/1388
10-سايت رسمي خاتمي، 7/5/1388
11-همان، 28/4/1388

 



اجتناب فطرت هاي سليم از پذيرش همزمان «حق» و « باطل»

ما در حوزه يا دانشگاه به فراگيري علوم اشتغال داريم، اين كار اصلي ماست. علوم ما يا انساني است ، يا تجربي، رياضي و مانند آن. علوم انساني موضوع مستقيم اش انسان است؛ تا كسي انسان را نشناسد، علوم انساني درباره او محقّق نخواهد شد و اگر كسي رشته اش علوم تجربي باشد يا رياضي باشد، بالأخره كاربردش درباره انسان و جامعه انساني است. اگر كسي در رشته تجربي كارشناس شد، بخواهد اين رشته اش را پياده كند؛ بالأخره در جامعه انساني بايد پياده كند و پياده كننده اين علوم تجربي هم كه خود اين كارشناس است، انسان است. هم مجري، اين انسان است و هم محور اجرائي او انسان. بنابراين تا انسان شناخته نشود؛ نه علوم انساني معارفش و مطالبش شكل مي گيرد و نه علوم تجربي سامان مي پذيرد.
انتقال حوزه هاي علمي به ايران
پس از ورود امام رضا (ع) به خراسان
وجود مبارك امام رضا (ع) وقتي به ايران تشريف آوردند؛ حوزه و دانشگاه متوجه ايران، مخصوصاً فلات خراسان شد. مراكز علمي فراواني آنجا تشكيل شد، مناظره هاي علمي و سؤال و جواب هاي علمي تشكيل شد، تأليف و تدوين كتاب هاي فراواني ظهور كرد و بسياري از بركات مقدم امام هشتم (ع) شكل گرفت. وجود مبارك امام در معارف الهي و بخش هاي فراواني سخن گفتند، امّا محور اصلي سخنان حضرت، انسان شناسي و پرورش انسان بود.
جنگ و خونريزي، محصول علم جديد
آنچه كه جامعه كنوني را تهديد مي كند، اين است كه اينها هميشه برون مرزي كار مي كنند؛ يعني از عمق دريا تا اوج سپهر،همه اش مربوط به بيرون از حوزه انسانيّت است. نتيجه اش هم در اين قرن اخير كه تقريباً جزء پيشرفته ترين قرن ها از نظر مسائل علمي است، بروز كرد؛ يا جنگ جهاني اوّل بود يا جنگ جهاني دوّم بود يا جنگ ها و خونريزي هاي مقطعي در اقليم هاي گوناگون. روزي نيست كه صدها نفر كشته نشوند و آسيب نبينند و مانند آن؛ اين محصول علم جديد است. هر چه اين رشته بيشتر ترقّي كرد، خونريزي بيشتر شد ! و بودجه كشورها هم معلوم است؛ همانطوري كه بودجه ايران معلوم است، بودجه كشورهاي غربي يا شرقي هم معلوم است و به علن هم بازگو مي كنند. قسمت مهم بودجه روي زمين براي كشتن انسانهاست؛ براي ساختن و كاربرد سلاح هاست، براي پرورش نيروهائي است كه بتوانند اين سلاح كشنده را به كار ببرند و مانند آن. بخش كمي از بودجه هاي روي زمين صرف هزينه هاي مردم مي شود؛ يعني لباس و مسكن و اينها. كشتن مردم بودجه سنگيني مي طلبد، اين محصول اين علم است !
علّت افزايش رويكرد معنوي در غرب
اينكه مي بينيد اخيراً در غرب به معارف و معنويات رو آوردند، اين نشست هزاره اديان نشان داد؛ اينها به دنبال آئين اند، نه دين ! به دنبال يك گناه مشروعي اند، يعني يك چيزي كه اينها را آرام بكند و با هوسراني و هوسبازي اينها هم مخالف نباشد و اينها را سرگرم كند. اينها در حقيقت گناه مشروع و ذنب محلّل مي طلبند، نه دين ! و گرنه اگر به همان مسيحيت و يهوديت احترام مي گذاشتند، اينجور نبود !! بنابراين مشكل اساسي ما اين است كه ما خودمان را نشناختيم كه ما كي هستيم !
اظهار تعجب امير مؤمنان (ع) از جهل انسان به خويشتن خويش
اين جمله را غالب ماها هم، در كتاب ها خوانديم، هم غالب سخنران ها گفتند و شنيديم كه وجود مبارك حضرت امير (ع) فرمود: عجبت ل من ينش د ضالّته و قد اضلّ نفسه و لا ينش دها (1). من درتعجّبم كه بسياري از مردم براي خودشان به اندازه يك دفتر يا يك خودكار يا يك تسبيح يا يك قلم ارزش قائل نيستند ! براي اينكه اگر خودكارشان گم بشود، بالأخره جستجو مي كنند تا پيدا كنند؛ دفترشان گم بشود، تلاش و كوشش مي كنند تا پيدا كنند؛ امّا خودشان را گم كردند، نرفتند پيش كسي بگويند: آقا ! من گم شدم، كجايم ؟! كسي نيست كه من را پيدا كند، سر جايم بنشاند كه من كار بي جا نكنم ! يك كسي كه بي جا كار مي كند، يعني از مرز خود بيرون رفت. اگر چيزي در جاي خود نبود، گم شد؛ اگر خودكار در جاي خودش نبود، دستمال در جاي خودش نبود، كتاب در قفسه نبود، جاي ديگر بود، يعني گم شد؛ آدم بايد برود، با زحمت تلاش و كوشش كند تا آن را پيدا كند و سر جايش بگذارد.
هر كسي كه بيراهه مي رود، كج راهه مي رود؛ حرفي مي زند كه نبايد بزند، جائي را نگاه مي كند كه نبايد بكند، مالي را مي گيرد كه نبايد بگيرد؛ اين معلوم مي شود ازص راط گم شده است. بايد برود به سراغ كسي، بگويد: آقا ! من گم شدم، من را پيدا كن، سر جايم بنشان ! حضرت فرمود: من درتعجّبم كه اينها براي خودشان به اندازه ابزار جيب و دست و كيفشان ارزش قائل نيستند !!
راهكار امام رضا (ع) براي « معرفت نفس »
حالا ما چه جوري خودمان را پيدا كنيم ؟ بيان نوراني امام هشتم (ع) اين است كه: انسان يك سلسله بينش ها و دانش هاي فطري دارد و يك سلسله گرايش هائي دارد و يك سلسله دوست ها و دشمن هائي هم در درون او رشد مي كند. بينش هاي انسان متفاوت نيست، مساوي است؛ يعني انسان هم بدي را مي فهمد، هم خوبي را مي فهمد، هم بدي را به خوبي مي فهمد، هم خوبي را به خوبي مي فهمد؛ كمتر كسي است كه نداند چه چيز بد است، چه خوب است ! براي اينكه هم با سرمايه هاي درون ما سازگار است، هم دردرس هائي كه بيرون خوانديم آمده،هم در سوره شمس فرمود: و نفس و ما سوّاها فالهمها فجورها و تقواها (2)، خداي سبحان آن بينش فطري را به ما داد كه ما بفهميم چه بد است، چه خوب است؛ هم درس هائي هم كه از خارج مي خوانيم، بالأخره در همين راستاست.
خيلي از ماها خيلي از چيزها را بلديم، اين از نظر بينش؛ از نظر بينش كار كارشناس هاي انساني ما يكسان است، يعني هم بدي ها را خوب مي فهميم، هم خوبي ها را خوب مي فهميم؛ يكسان مي فهميم. ولي از نظر گرايش و پذيرش يكسان نيستيم، يعني طوري خلق نشديم كه هم بدي ها با ما سازگار باشد، هم خوبي ها! ما طوري خلق شديم كه با بدي ها نمي سازيم، بدي ها هم با ما سازگار نيست. ما با خوبي ها مي سازيم و خوبي ها با ما سازگار است.
اجتناب فطرت هاي سليم از پذيرش همزمان «حق» و « باطل»
فطرت ما اينچنين است؛ يك مثال ساده اي درباره طبيعت بازگو مي شود تا جريان فطرت كه يك امر ملكوتي است، نظير طبيعت كه امر ملكي است معلوم بشود.ما از نظر ملكي، يعني ناسوت و طبيعت، يعني دستگاه طب ظاهري يك دستگاه گوارشي در بدن ما تعبيه شده است. اين دستگاه گوارش ما مثل دبّه خالي، مثل تنگ خالي نيست ! اين دبّه خالي، اين تنگ خالي حرفي براي گفتن ندارد؛ هر چه درآن بريزيد، براي شما نگه مي دارد؛ روزي هم كه آن را خواستيد، تحويلتان مي دهد. يعني شما در اين دبّه يا تنگ، عسل بريزيد، يا زهر بريزيد؛ اين نگه مي دارد و هر وقت هم خواستيد تحويلتان مي دهد. امادستگاه گوارش ما مثل آن دبّه خالي نيست كه هر چه بريزيد، نگه بدارد ! اگر غذاي سالم ريختيد، نگه مي دارد و فربه مي شود و بالنده مي شود و اگر سمّ ريختيد، بر مي گرداند. اينكه يك كودك يك مختصر سمّ را بالا مي آورد، به اين معني است كه اينجا جاي سمّ نيست. اين مثل دبه خالي نيست كه هر چه بريزيد، نگه بدارد ! اين در فضاي طبيعت ما.
فطرت ما هم اينچنين است؛ روح ما، آن ملكوت ما، آن جان ما، آن دل مايه و جان مايه ما يك تنگ خالي نيست كه هم دروغ را قبول بكند، هم راست را ! اينچنين نيست. اگر كار راست كرديم، حرف راست زديم، از ما گزارش خواستند؛ با زبان گويا، شفاف تشريح مي كنيم. امّا اگر خداي ناكرده خلاف كرديم، خيانت كرديم، دروغ گفتيم و امانت مردم را به هم زديم؛ وقتي مي خواهيم گزارش بدهيم، صورت سرخ مي شود، زبان مي گيرد، بدن مي لرزد؛ اين يعني داريم بالا مي آوريم! يعني فطرت، خلاف را قبول نمي كند. اين مثال براي اين بود كه طبيعت ما و فطرت ما نظير دبّه و تنگ خالي نيست كه هر چه نگه بداريم، جا بدهد ! اينطور نيست، بلكه سالم ها را جذب مي كند و نا سالم ها را بالا مي آورد.
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (دامت بركاته) در جلسه درس اخلاق به مناسبت سالروز شهادت حضرت امام رضا (ع) در ديدار با جمعي از طلاب، دانشجويان و اقشار مختلف مردم ـ قم ؛ فروردين 1383
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) غرر الحكم/ 233 (2) شمس/ 7 و 8
خوان حكمت در دهه آخر صفرروزهاي زوج ودرايام ديگر روزهاي دوشنبه هر هفته منتشر مي شود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14