(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 18 بهمن 1389- شماره 19858

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
انقلاب اسلامي كجا و «تكرار مشروطه»؟!
سلطانخواه: با صعود 40 رتبه ايران در توليد علم در رتبه 70 دنيا قرار دارد
«عقل » و «جهل » تنها دوست و دشمن انسان
4000 واحد كارگري : به عهد خود با رهبري پايبنديم
 مكاتبه كميته حقوق بشر مجلس درباره وقايع مصر و تونس با مجامع بين المللي
تجديد ميثاق اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه با آرمان هاي حضرت امام(ره)
رحيم پور ازغدي : غرب حامي اصلي رژيم هاي ديكتاتوري عرب منطقه است
نگاه امام(ره) به فجر امروز خاورميانه- قسمت پنجم از فتنه نه غزه... تا فجر خاورميانه اسلامي
برگزاري مجلس ترحيم پدر شهيدان زين الدين



انقلاب اسلامي كجا و «تكرار مشروطه»؟!

سعدالله زارعي
«نگراني از تكرار مشروطه» طي سالهاي اخير به ترجيع بند سخنان يك شخصيت سياسي در آستانه يا در ايام بزرگداشت انقلاب اسلامي تبديل گرديده است. اين سخن يا «موضع» طي 6-5سال گذشته هر سال تكرار شده و افراد هم از كنار آن گذشته اند و لذا جز در يك روزنامه خاص مورد تجزيه و تحليل قرار نگرفته است. اين قلم نه به لحاظ اهميت اين «ابراز نگراني» بلكه به دليل اينكه چنين موضعي را جفا در حق نظام اسلامي و مردم مي داند، نكاتي را به ايشان يادآور مي شود:
حوادث تلخ مشروطه و برخورد ناجوانمردانه با سران روحاني آن جنبش توسط مثلث انگليس، دربار و غرب زدگان صورت گرفت و نتيجه كار اين مثلث ابتدا كودتاي محمدعلي شاهي و سپس كودتاي رضاخاني بود. در دوره كنوني كساني بر سر كارند كه همين مثلث براي بدنام كردن و سپس كنار زدن آنان تلاش وسيعي تدارك ديدند و به اجرا گذاشتند و كساني كه اين روزها از تكرار مشروطه حرف مي زنند و رسانه هايي كه اين ادعا را با آب و تاب بازتاب مي دهند در فتنه انگليسي- آمريكايي سال88 جزيي از «بخش داخلي» فتنه ياد شده بوده اند.
حوادث تلخ مشروطه درواقع از زير پا گذاشتن اصل پنجم قانون اساسي- درمورد نظارت 3 تا 5 مجتهد بر قوانين مصوب مجلس و انطباق اين قوانين با اسلام- شروع شد و به آنجا رسيد كه سه روحاني از 5 روحاني مذكور به شهادت رسيدند. امروزه آيا اين شوراي 5نفره همين شوراي نگهبان بعد از انقلاب نيست كه به تير تهمت فتنه گران بسته شدند. البته امروز ديگر آن روز نيست كه حتي اگر شش فقيه عضو شوراي نگهبان هم نباشند، آن ماجرا تكرار گردد چرا كه حالا ديگر فقط اعضاي «حلقه فقر خاص» نيست كه از اسلاميت و جمهوريت نظام با قاطعيت دفاع مي كند بلكه امروز اين به هر شهروند و روستاوند ايراني گسترش يافته است. بنابراين اگر هم كساني بخواهند وقايع تلخ مشروطه را تكرار كنند اين كار عملي نيست و مشروطه تكرار نمي شود.
در مشروطيت به غير از درباريان كه جايگاهي در ميان مردم نداشتند، روشنفكراني هم بودند كه زماني در لباس روحانيت- امثال سيداحمد كسروي و عبدالرحيم طالب اف- قرار داشتند و براثر شدت مراوده با غرب زدگان به آئين آنان درآمده بودند و تا انكار اصل اسلام جلو رفتند و بسيار شيفته تر از امثال محمدعلي فروغي به پابوس استبداد رضاخاني رفتند و حتي ديگر در لفظ هم به مشروطيت اعتنا نمي كردند.
اين طيف از افراد امروزه در كدام جبهه قرار دارند، جبهه انقلاب يا جبهه ضدانقلاب. امروز روحانيوني نظير كديور و... كه ديگر هيچ نشاني از دين در آنان باقي نمانده و سر در آخور انگليس و آمريكا دارند در كدام سمت ميدان ايستاده اند؟ آيا در جبهه نظام حضور دارند و يا مطرود نظام جمهوري اسلامي ايران هستند؟ امثال گنجي كه با صراحت اساساً وجود امام زمان را- شوربختانه- انكار مي نمايند تا سروش كه خدايي بودن قرآن را -تاريك انديشانه- انكار مي كند و تا... اين ها در كدام سو قرار دارند؟ كساني كه از تكرار مشروطه ابراز نگراني مي كنند درباره حمايت- هرچند تلويحي- از اين طيف چه پاسخي دارند؟!
در مشروطيت مردم بر مدار روحانيت گرد آمدند، انگليس كه نمي توانست از طريق مردم سوار كار شود به سراغ «واسطه»هايي رفت كه در جامعه ما «اروپا رفته»، «فكلي»، «روشنفكر» خوانده مي شدند اينها بزرگترين افتخارشان - با عرض شرمندگي- اين بود كه نزد سفارت نام و نشاني دارند و با فلان «لرد» يا «نماينده انگليس» دقايقي دم خور شده اند حالا انصاف بدهيد نمونه امروزي آنان چه كساني اند؟ اين طيف هم دقيقاً در سمت و سوي كسي قرار دارند كه اين روزها از «تكرار مشروطه»! ابراز نگراني مي كند.
امروز نام كدام افراد در نامه هاي آشكار و محرمانه سازمانهاي جاسوسي و اطلاعاتي و عملياتي آمريكا و انگليس مي آيد. چه كساني در داخل مستظهر به پشتيباني اين مراكزند و كانونهاي جاسوسي غرب با برخورداري از تجزيه و تحليل غلط چه كساني هرازگاهي قطعنامه اي يا بيانيه اي و يا اظهارنظري عليه اين ملت مظلوم انجام مي دهند؟
در مشروطه، در جريان كودتاي سوم اسفند 1299، در جريان كودتاي مرداد1332، و كودتاهاي ديگري كه پس از انقلاب راه افتاد، سازمان جاسوسي آمريكا CIA و سازمان جاسوسي انگليس MI6به افرادي پول هاي كلاني دادند و آنان را به مقابله با مردم خود فرستادند و امروز دست يافتن به عدد و رقم هايي كه در آن كودتاها به افراد خاص داده شد كار آساني است. حالا به اين زمان بيائيد فراوانند كساني كه نامشان در واحد مالي سفارت انگليس ثبت است، نام كساني كه واسطه سفارت و آشوب طلبان بودند و مبالغي كه به آنان پرداخت شده است پوشيده و پنهان نيست و توقع مي رفت كساني كه نگران تكرار مشروطه اند آنان را با شديدترين لحن ها محكوم مي كردند ولي نكردند و اين پرسش را بدون پاسخ گذاشتند كه اگر نگران تكرار مشروطه هستيد چرا عليه افراد و طيف هايي كه اسلاف سياسي و عقيدتي آنها عامل اصلي انحراف در مشروطيت بودند نه فقط سكوت مي كنيد بلكه، به تلويح و گاه به صراحت از آنها حمايت نيز مي كنيد؟
و بالاخره بايد گفت جنس اين انقلاب در ابعاد مختلفي از جنبش مشروطه متمايز است و اساساً بسيار بزرگتر از آن است كه با نهضت مشروطه مقايسه شود. اين انقلاب اگر مي خواست به آن سرنوشت مبتلا شود بايد در دوره اي كه ليبرال ها در حاكميت رسوخ كرده بودند، اين اتفاق مي افتاد كه به دليل بيداري امام و رهبري و هوشمندي مردم نيفتاد و نمي افتد. اينك كه اين انقلاب آبديده شده و از امواج مختلف از جمله موج ليبراليستي كه دولت سازندگي با كمك دولت هاي غربي در مقابل آن ساخته، عبور كرده و خود منشأ پيدايي نظام هاي ديني در منطقه شده است در اين فضا كه غربي ها شديداً از موج دين خواهي در دنيا به اضطراب افتاده اند و وحشت تمام وجودشان را فراگرفته، چه جاي سخن گفتن از تكرار مشروطيت!

 



سلطانخواه: با صعود 40 رتبه ايران در توليد علم در رتبه 70 دنيا قرار دارد

معاون علمي رئيس جمهور با استناد به گزارش سازمان ملل تاكيد كرد: ايران در سال 2010 نسبت به 30 سال پيش 40 مرتبه از نظر علمي صعود پيدا كرده و در رتبه 70 جهان قرار داريم.
به گزارش خبرگزاري ها، نسرين سلطانخواه ديروز در دوازدهمين جشنواره ابن سينا كه در تالار ابن سيناي دانشگاه علوم پزشكي تهران برگزار شد گفت: برگزاري اين جشنواره در ايام پيروزي انقلاب اسلامي و نامگذاري به نام حكيم ابوعلي سينا از يك طرف اقتدار علمي و از طرف ديگر پيشينه ريشه دار كشورمان را نشان مي دهد. سهم ما در پايه گذاري علمي بسيار زياد است و اين امر درك عميق و صحيح ملت ايران را از انقلاب اسلامي نشان مي دهد.
معاون علمي رئيس جمهور افزود: اگر مي خواهيم نظام جمهوري اسلامي ايران به عنوان يك كشور ارزشمند در دنيا باشد و به عنوان يك قطب علمي مطرح شود نياز به اين است كه در زمينه علم و فناوري اقتدار داشته باشيم و بايد به تمام سياست هاي اساسي كشورمان به اين سمت متوجه شود.
سلطانخواه گفت: خوشبختانه طي سال هاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي حركت هاي خوبي براي رسيدن به اين اهداف انجام شده است و در حوزه علوم پزشكي و حوزه سلامت به پيشرفت هاي قابل توجهي دست يافته ايم.
وي گفت: طبق گزارش سازمان ملل در سال 2010 ايران در سال 57 رتبه 110 توسعه و فناوري را در دنيا داشته است كه در سال 2010 با 40 مرتبه صعود به رتبه 70 رسيده است كه افزايش اميد به زندگي، كيفيت نظام آموزشي، درآمد داخلي و درآمد ملي از مواردي است كه در گزارش سازمان ملل براي ارتقاء اين رتبه عنوان شده است.
سلطانخواه اضافه كرد: جشنواره ابن سينا يك تمرين جدي براي حضور در جشنواره رازي است و دانشگاه علوم پزشكي تهران به دليل قدمتي كه دارد انتظار داريم كه نقش پيشرو را در توليد علم داشته باشد.
وي گفت: دانشگاه علوم پزشكي تهران بايد تلاش كند كه نقش الگوسازي و ترسيم مسير براي پيشرفت و رسيدن به اهداف چشم انداز 1404 را داشته باشد و بتواند در دنيا خوش بدرخشد.
وي اضافه كرد: شورايي بايد در دانشگاه ها ايجاد شود كه با استعدادهاي برتر بيشتر مرتبط باشد و يكبار سنجشي از مشكلات و احتياجات آنها انجام شود تا در سياستگذاري هاي خودمان بتوانيم مشكلات و احتياجات آنها را برطرف كنيم.
معاون علمي رئيس جمهور افزود: صندوق نوآوري و شكوفايي با بودجه 3 هزار ميليارد تومان تشكيل شده است و از فعاليت هاي اين افراد حمايت مي كند ايران بايد به عنوان قطب گردشگري سلامت شناخته شود و از كشورهاي مختلف نيز براي درمان به ايران سفر كنند.
10 تا 25 ميليون تومان پژوهانه براي مخترعان برتر
معاون علمي و فناوري رياست جمهوري همچنين از پرداخت 10 تا 25 ميليون تومان تحت عنوان پژوهانه به برگزيدگان جشنواره نوآوري و شكوفايي خبر داد.
دكتر نسرين سلطانخواه در نشست خبري با خبرنگاران ساماندهي اختراعات را يكي از برنامه هاي اين معاونت نام برد و با اشاره به جوايز بنياد ملي نخبگان به برترين هاي جشنواره نوآوري و شكوفايي گفت: تسهيلاتي كه به برگزيدگان اين جشنواره اعطا مي شود شامل 10 تا 25 ميليون تومان پژوهانه در نظر گرفته شده است.
وي گفت: برگزيدگان همچنين مي توانند از تسهيلاتي از قبيل نظام وظيفه، مقرري تحصيلي، اعتبارات جايزه كاظمي آشتياني، تسهيلات خريد مسكن، اعتبارات پسا دكتري و حج عمره مفرده برخوردار شوند.
وي همچنين با تاكيد بر كاربردي شدن دستاوردهاي مخترعان در جشنواره هاي علمي، يادآور شد: سال گذشته با مديريت و نظارت بنياد ملي نخبگان 4/3 ميلياردتومان قرارداد براي مشاركت سرمايه گذاري به منظور تجاري سازي اختراعات پرداخت شد.
به گفته وي نمايشگاه جشنواره شكوفايي و نوآوري 18 بهمن ماه افتتاح مي شود و افتتاح رسمي اين جشنواره در روز سه شنبه 19 بهمن ماه با حضور رئيس جمهوري خواهد بود.
وي با اشاره به رشد اختراعات در كشور اظهار داشت: تا سال 2004 تعداد اختراعات ثبت شده در سازمان مالكيت صنعتي كه زير نظر قوه قضائيه اداره مي شد، 4 هزار و 600 اختراع بود و اين تعداد در سال هاي 2004 تا 2008 از مرز 20 هزار اختراع گذشت.
وي برگزاري جشنواره شكوفايي و نوآوري را يكي از راهكارهاي حمايت از اختراعات ذكر كرد و يادآور شد: سومين دوره اين جشنواره از 18 تا 21 بهمن ماه در مصلي تهران برگزار خواهد شد و برگزاري اين جشنواره يكي از برنامه هاي ستاد دهه فجر در حوزه علم و فناوري است.

 



«عقل » و «جهل » تنها دوست و دشمن انسان

امام هشتم (ع) فرمود: صديق المرء عقله و عدوّه جهله (1). اين جمله، مبتداء خبر است. گاهي وقتي خبر را مقدّم آوردند، مي گويند براي اهميّت و ا فاده حصر است. مبتداي قضيّه آن « عقل » است، خبر قضيه ( صديق ) است. حضرت فرمود: عقل هر كسي، دوست هر كسي است؛ جهل هر كسي، دشمن هر كسي است. نظم طبيعي جمله اين است كه مبتدا بايد اوّل باشد، يعني اول نهاد؛ بعد گزاره بيايد، خبر بايد بعد بيايد. ولي وقتي خبر مقدّم شد و مبتدا مؤخّر، معلوم مي شود يك نكته اي در كار است و آن نكته در اينجا هم اهميّت است، هم حصر. حضرت نفرمود:عقل كلّ ا مر ئ صديقه، عقل هر كسي دوست اوست ! خبر را مقدّم آورد، فرمود: صديق كلّ امر ء عقله؛ يعني انسان بيش از يك دوست ندارد و آن خ رد اوست و اين آدم را حفظ مي كند !
« عقل » هم در حوزه و دانشگاه نيست، آن كه در حوزه و دانشگاه است علم است. اين كه در بيانات نوراني حضرت امير است، فرمود: ربّ عال م قد قتله جهله و ع لمه معه لا ينفعه(2)، همين است. فرمود: چه بسا حوزوي و دانشگاهي كه اهل علم و دانش است، درس خوانده، عالم هست؛ ولي چون عاقل نيست، خودش را به خطر انداخت !! ما هم داشتيم افرادي كه در حوزه و دانشگاه بودند؛ عالم بودند، ولي چون عاقل نبودند، هم خودشان را به زحمت انداختند، هم ديگري را ! فرمود: خيلي از افرادند كه عالمند، يعني درس خوانده اند؛ امّا جاهلند، يعني عاقل نيستند. اين جهل در مقابل عقل است، نه جهل در مقابل علم.
علم آميخته با عمل، معناي « عقل » در معارف اسلامي
فرمود: انسان يك دوست دارد و آن عقل اوست. عقل به چه معني است ؟ عقل عبارت از علم است كه انديشه است و عمل صالحي كه انگيزه است. انديشه به علاوه انگيزه، انگيزه به علاوه انديشه؛ دو تائي را كه سر هم بكنيد ، مي شود عقل. آنكه بفهمد و عمل كند و عمل صالحش به استناد تحقيق باشد؛ اين را مي گويند: آدم عاقل. فرمود: اين فضيلت، دوست آدم است. در قبال « جهل »؛ يعني جهل علمي و هم جهالت عملي. جهل علمي آن است كه انسان نرود ياد بگيرد، جهالت عملي اين است كه آن ياد گرفته اش را به كار نبرد؛ فرمود: اينها دشمن آدم است: و عدوّ كلّ ام ر ئ جهله.انسان بيش از يك دشمن ندارد و آن جهل اوست ! يا ناداني او، يا ندانم كاري او؛ يا جهل علمي او كه نرفته ياد بگيرد در حوزه يا دانشگاه، يا جهالت عملي او كه ياد گرفته ها را عمل نمي كند.
حل مشكلات فردي و اجتماعي در پرتو «عقل »
اگر ما اينچنين بوديم؛ يعني دوستمان را مي شناختيم، دشمنمان را مي شناختيم، خودمان را مي ساختيم؛ ديگر كشورمان ساخته مي شد، قارّه ما ساخته مي شد، دنياي ما ساخته مي شد. آنچه كه شما الان در عراق و افغانستان و فلسطين و امثال ذلك مي بينيد، روي همين است. اينها مشكل علمي ندارند؛ امّا هر طرف مي رويد فقر، هر طرف مي رويد فلاكت، هر طرف مي رويد كودكان محروم، زنان محروم! به چشم مي خورد. اينها واقعاً مشكلشان اين است كه خودشان را گم كرده اند: و هم يحسبون انّهم يحس نون صنعاً (3). اينها خيال مي كنند كه دارند كار خوب مي كنند و خيال مي كنند اين تمدّن است؛ امّا تمدّن صادق را از تمدّن كاذب يك رهبر الهي بايد تشخيص بدهد! همچنانكه صبح صادق و كاذب را يك كارشناس نجومي بايد تشخيص بدهد؛ عطش صادق و كاذب را يك پزشك معالج حاذق بايد تشخيص بدهد، كه ك ي به اين بيمار آب بدهيد ك ي به اين بيمار آب ندهيد. اين بيماري كه تازه از اتاق عمل بيرون آوردند، اعضاي بدنش الان بخيه زده شده، وقتي كه روي تخت آسايشگاه آمده، مي گويند تا چند ساعتي به او يك قطره آب ندهيد؛ گرچه او تشنه اش است ! مي گويند: اين عطش، عطش كاذب است؛ اين را آن طبيب تشخيص مي دهد. درمورد صبح كاذب همينطور است؛ گفتند: آن كه دنباله روي شب است، اين صبح كاذب است؛ اين طليعه روز نيست، اين دنباله شب است و اگر يك كمي روشني نشان داد، اين دروغ مي گويد. آن كه كلّ افق را روشن كرده، اين آغاز روز است، اين صبح صادق است؛ اين را منجّم بايد تشخيص بدهد. اين يكي پيش درآمد و پيشوند روز است؛ آن يكي پسوند شب است، اين را يك اختر شناس تشخيص مي دهد.
نقش رهبر الهي در تشخيص تمدّن صادق و كاذب
تمدّن صادق و كاذب هم همين طور است؛ علم صادق و كاذب هم همين طور است. به ما اصرار كردند، دستور دادند؛ حتّي گفتند كه شما علمتان بايد با عبادتتان همراه باشد. شما قبل از نماز، بعد از نماز، در نمازها از خداي سبحان چيزهائي كه مي خواهيد ، يكي اش اين باشد؛ بگوئيد: خدايا ! به ما علم نافع بده. از وجود مبارك پيغمبر (ص) نقل شده است: أعوذ ب ك م ن ع لم لا ينفع(4). خدايا ! آن علمي كه به حال من نافع نيست، آن علمي كه به حال جامعه نافع نيست؛ من از آن علم به تو پناه مي برم.مسأله نماز ما از دانشگاه و حوزه ما جدا نيست ! اينكه چه درسي بخوانيم، چه قدر درس بخوانيم، چه جور درس بخوانيم، خوانده ها را چه جور پياده بكنيم؛ اين در متن دين ماست.
لذا گفتند: از خدا بخواهيد؛ حالا يا در نماز، يا بعد از نمازكه: خدايا ! آن علمي كه كارائي ندارد، فائده ندارد نه به حال من، نه به حال جامعه و آن دشمن من است؛ من از آن به تو پناه مي برم: أعوذ ب ك م ن ع لم لا ينفع؛ اين در بعد نفي. در بعد اثبات هم وجود مبارك حضرت امير (ع) در خطبه اي مي فرمايد : مردان با تقوا كساني اند كه وقفوا اسماعهم علي الع لم النّاف ع(5)، اينها فقط گوششان بدهكار علم نافع است.
انسان شناسي، شرط استفاده مطلوب از تكنولوژي و صنعت
الان اين تكنولوژي پيشرفته همه اش نافع است، هيچ كدامش بد نيست؛ كدامش بد است؟ از آن عمق دريا تا اوج سپهر، هر چه بشر كشف كرد؛ نور است و رحمت، امّا حالا به دست كي باشد؟ اين علمش، علم خوبي است؛ اين شخص دريا را شناخت، صحرا را شناخت، آسمان را شناخت؛ چون خودش را نشناخت، شمشير را از رو بست ! وجود مبارك امام هشتم (ع) فرمود: دوست و دشمن كه بيرون نيست، دوست و دشمن درون آدم است. آدم يك دشمن دارد و آن جهل اوست؛ يك دوست دارد و آن عقل اوست. اگر همه، عاقل بودند، وضع به اين صورت در نمي آمد ! اگر همه، عالم عامل بودند، وضع به اين صورت در نمي آمد.
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (دامت بركاته) در جلسه درس اخلاق به مناسبت سالروز شهادت حضرت امام رضا (ع) در ديدار با جمعي از طلاب، دانشجويان و اقشار مختلف مردم ـ قم ؛ فروردين 1383
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) الكافي/ 1/ 11 (2) نهج البلاغه/ حكمت 107
(3) كهف/ 104 (4) مستدرك الوسائل/ 5/ 70 (5) نهج البلاغه/ خ 192
خوان حكمت روزهاي دوشنبه منتشر مي شود.

 



در بيانيه اي به مناسبت دهه فجر تاكيد شد
4000 واحد كارگري : به عهد خود با رهبري پايبنديم

نمايندگان 4000 واحد كارگري با صدور بيانيه اي به مناسبت سي ودومين سالگرد انقلاب اسلامي بر پايبندي خود با آرمان هاي انقلاب و رهبري تاكيد كردند.
مجمع عالي نمايندگان كارگري جمهوري اسلامي ايران و مجامع نمايندگان كارگران استان هاي سراسر كشور به نمايندگي از كارگران بيش از 4000 واحد كارگاهي در صنايع، حرف و صنوف مختلف با صدور بيانيه اي به مناسبت سي دومين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي، با آرمان هاي والاي انقلاب و رهبري تجديد عهد كردند.
در بخشي از اين بيانيه آمده است: مقام معظم رهبري نيز چهارمين دهه پيروزي انقلاب اسلامي را دهه «پيشرفت و عدالت» نام گذاري كردند و از كارگران و تمامي دست اندركاران عرصه كار و توليد خواسته اند در تلاشي ملي و هدفمند در دستيابي اهداف حيات بخش اين نامگذاري كه برگرفته از مباني معرفت شناسي و جهان بيني توحيدي انقلاب اسلامي است با جان و دل بكوشيم. بي ترديد كارگران آگاه و غيرتمند در صف مقدم اين فرض ملي قرار دارند. ما كارگران با ملت و رهبر خود عهد بسته ايم در جبهه استقلال و سازندگي انقلاب و تحقق آرمانهاي شهداي گرانقدر خود همچون ايام ا... بهمن 57 در ميدان كار و توليد براساس «توليد دانش بنيان» در يك مسير واحد و متحد به سوي افق هاي روشن و دست يافتني به پيش رويم. اسلام به ما كارگران قداست بخشيده است.
جامعه كارگري در جمهوري اسلامي ايران با الهام از انديشه هاي سترگ و الهي امام خميني(قدس سره) و رهبري داهيانه مقام معظم رهبري (دامته عزه) براي دست يابي به جامعه اسوه و اسلامي براساس «پيشرفت و عدالت» در جبهه كار و توليد همچون سربازي سلحشور مجاهدت خواهد كرد.

 



الهيان عنوان كرد
 مكاتبه كميته حقوق بشر مجلس درباره وقايع مصر و تونس با مجامع بين المللي

رئيس كميته حقوق بشر مجلس گفت درباره وقايع مصر و تونس با مجامع بين المللي مكاتبه مي شود.
زهره الهيان در گفتگو با مهر درباره نظرات و فعاليت هاي كميته حقوق بشر مجلس در زمينه وقايع كشورهاي عرب منطقه گفت: كميته حقوق بشر مجلس بطور خاص برخورد غيرانساني با معترضين جنبش هاي مردمي مصر و تونس و همچنين ضرب و شتم و به قتل رساندن اين افراد توسط رژيم ديكتاتوري مصر را بررسي كرده و چگونگي ورود به اين مسئله را با مجامع حقوق بشر بين المللي مكاتبه مي كنيم.
وي با اشاره به اخبار منتشر شده از وقايع اخير در مصر، تونس و يمن گفت: بنا بر اين اخبار، تعداد زيادي از مردم در اين اعتراضات كشته و زخمي شده اند لذا بررسي ويژه اين موضوع را وظيفه خود مي دانيم تا ببينيم به چه ترتيبي مي توانيم تحرك لازم را براي رسيدگي به اين موضوعات داشته باشيم.
رئيس كميته حقوق بشر مجلس از مجامع بين المللي خواست كه نسبت به اين وقايع سكوت نكرده و به طور جدي وارد شوند و گفت: بايستي اعتراض مجامع بين المللي نسبت به اقدامات غيرانساني دولتمردان ديكتاتور اعلام شده وحقوق مردم معترض در اين كشورها محترم شمرده شود.

 



تجديد ميثاق اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه با آرمان هاي حضرت امام(ره)

جمعي از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه به همراه وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با حضور در حرم مطهر بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران و نثار گل با آرمان هاي بلند امام خميني(ره) تجديد ميثاق كردند.
مراسم نثار گل به مرقد مطهر بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران و تجديدميثاق با آرمان هاي والاي ايشان با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، معاونان و مديران وزارتخانه، حجت الاسلام حميدرضا سليماني و جمع كثيري از اصحاب هنر و رسانه در مرقد مطهر حضرت امام خميني(ره) برگزار شد.
در اين مراسم پس از اهداي گل وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به مرقد مطهر امام (ره) و تلاوت آياتي از كلام الله مجيد، جليل رسولي، استاد خط و خوشنويس كه ديوان امام خميني(ره) به قلم وي نوشته شده است، گفت: امروز برايم تجديد خاطره بود و به ياد زماني افتادم كه ديوان امام(ره) را خوشنويسي مي كردم. از اشعار ايشان بود كه قلم من بركت يافت و اميدوارم امام(ره) در قيامت شفاعتي از بنده حقير كند.
حجت الاسلام ادبي از اساتيد حوزه و دانشگاه در اين مراسم بيان كرد: خدا را شاكريم كه در اين ايام فرصت و سعادتي براي ما فراهم كرد تا به همراه وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، معاونان، مديران عرصه فرهنگي و همكاران فرهنگي و ارزشي با آرمان هاي امام(ره) تجديدپيمان كنيم.
وي از امام(ره) به عنوان ايدئولوگ بزرگ ياد كرد و افزود: امام(ره) بزرگمردي بود كه در زمانه ما انقلابي به پا كرد كه رادمردانه به حقيقت جويي منجر شد و مسير اهل بيت(ع) را دوباره زنده كرد.
به گفته وي حضرت امام(ره) چنان دليل و سرآمدي هستند كه هنوز شأن و شخصيت ايشان آنچنان كه بايد و شايد شناخته نشده است.
اين استاد حوزه و دانشگاه معتقد است: امام(ره) در عرصه فقه، عرفان، شاگردان ناب حوزه، تاثيرگذاري در قلوب، جهاد، مبارزه و عرفان متعالي كم نظير و حتي بي نظير بودند.
براساس اين گزارش، دكتر حسيني، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ضمن تشكر از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه دل نوشته اي را قرائت و تقديم بنيان گذار جمهوري اسلامي ايران كرد و گفت: گويي همين ديروز بود كه صحبت هاي امام را در مورد مصر شنيديم، هر چه مي گذرد حسن امام بيشتر جلوه گر مي شود، از روح ايشان مي خواهيم كه ما را از دعا سرشار كند.

 



رحيم پور ازغدي : غرب حامي اصلي رژيم هاي ديكتاتوري عرب منطقه است

عضوشوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: دولت هاي غربي حامي اصلي رژيم هاي ديكتاتوري عرب منطقه هستند.
حسن رحيم پور ازغدي با حضور در اردوي» جهاد اكبر9» اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان مستقل دانشگاه هاي سراسر كشور با اشاره به وجود تفاوت بين آزادي، حقوق بشر، پيشرفت و عدالت از منظر اسلامي با نوع لائيك آن گفت: يك تفاوت مهم و اساسي مفاهيم آزادي، پيشرفت و عدالت در ديدگاه اسلامي با لائيك اين است كه در تفكر اسلامي حقوق مادي مستقل از حقوق معنوي تعريف نمي شود؛ لكن ديدگاه مقابل يا اساساً منكر معنويت و حقوق الهي مي شود و آخرت را نفي مي كندو يا اين مسائل را بي ربط با دنيا مي انگارد و بي معني تلقي مي كنند.
رحيم پورازغدي ادامه داد: در تفكر ديني نگاه ما به مسئله حقوق، عدالت، توسعه، پيشرفت يك مواجهه صرفاً مادي و طبيعي و يا صرفاً غيرمادي و غيرطبيعي نيست؛ بلكه يك مواجهه 2 بعدي است كه اين 2 مقوله را تفكيك نكرده و با هم پيوند زده است.
وي در ادامه گفت: معنويت مورد نظر اسلام، بي ربط با طبيعت و ماديات نيست، چرا كه به اصالت معنا و ماورالطبيعه قائل بوده و جسم را انعكاس ماوراالطبيعه مي داند؛ لذا با اين رويكرد پيامبران نيز به دليل معنويات وارد عرصه هاي مادي مي شدند.
اين استاد دانشگاه در ادامه در تبيين ديدگاه غيرديني با بيان اينكه آنها نبوت را به گونه اي تعريف كرده اند كه در آن اثري از وحي و عصمت نباشد، خاطرنشان كرد: اين با هر تفكري اعم از روشنفكرانه و متحجرانه منافي است.
رحيم پورازغدي در خصوص تفاوت غيب و خرافه اظهار داشت: ايمان ديني بدون وجود حقايقي كه نه بالقوه و نه بالفعل محسوس نيستند، معنا ندارد و اگر كسي تنها به حقايق محسوس معتقد بود بلاشك كافر است.
وي اضافه كرد: در تعريف مسايل حقوق بشر، پيشرفت، آزادي و عدالت 2 تفكر ديني و غيرديني هر يك تعريف خود را دارند؛ لذا مسايلي چون ايثار، انفاق و جهاد در منطق ديني معقول و در منطق مقابل غيرمنطقي و نامعقول است.
رحيم پورازغدي با بيان اينكه دين نيامد تا زندگي را سخت كند، گفت: هر موردي كه در دين آمده براي نفي و دفع اختلال و ضرر است؛ اين درحالي است كه در تعريف سكولار براي فرار از عسر و حرج، دين را كنار مي گذارند.
وي همچنين گفت: ما در جهان اسلام ركود داشتيم، چون اهل بيت كه مفسر واقعي قرآن بودند را سانسور كردند.
رحيم پورازغدي با اشاره به مسايل موجود بين اشاعره و معتزله اظهار داشت: مسايل سياسي در حاكم شدن تفكر اشعري نقش بسزايي داشت و مشخصاً در دوره سلجوقيان اين تفكر به عنوان معيار تفكر حكومتي در كشورهاي اسلامي شناخته شد.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي ادامه داد: در قرن چهارم و پنجم و در زمان حكومت آل بويه در اوج شكوفايي اسلام، شيعيان ايراني بر جهان اسلام حاكم بودند و تفكر عقلاني فراگير شد.
وي خاطرنشان كرد: يك تفكر توسعه داريم كه مبتني بر اصالت طبيعت است كه مبدأ و معاد را قبول ندارد، اين تفكر بر مبناي عدالت گريزي بوده و كاملا تابع نفسانيات انسان است.
رحيم پورازغدي در تشريح اين نوع تفكر گفت: آنها يا صريحاً ماترياليست هستند و يا از معنويت و خدا و... در آثارشان حرف مي زنند، ولي ميان ماده و غيب، دنيا و آخرت تفكيك قائل مي شوند و معتقدند كه نبايد اخلاق و شريعت را در اقتصاد و توسعه دخالت داد.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با بيان اينكه در مكتب اسلام مبناي حقوق بشر حق الله است و بدون توحيد حقوق بشر را نمي توان تعريف كرد، گفت: بشر اين حقوق را دارد چون خدا برايش قرار داده است و چون خداوند اين حقوق را مقدر كرده حق الناس مثل حق الله مقدس مي شود.
رحيم پورازغدي در ارزيابي تفاوت هاي 2 مدل ذكر شده گفت: اقتصاد، حقوق، عدالت و... با 2 تعريف ارائه مي شود كه ريشه اين تفاوت وجود 2 نوع انسان شناسي است كه محور آن بر مبناي لذت و يا تعالي انسان تعريف مي شود.
رحيم پورازغدي در ادامه با اشاره به حمايت غرب از ديكتاتورهاي عرب منطقه كه بعضاً رياست جمهوري هاي 30 ساله را در ساختار سياسي خود تجربه مي كنند، گفت: اينها همان مدعيان دموكراسي و مردم سالاري هستند كه امروز در آسيا دست نشانده هاي خود را گماشته اند.

 



نگاه امام(ره) به فجر امروز خاورميانه- قسمت پنجم از فتنه نه غزه... تا فجر خاورميانه اسلامي

ابراهيم حاجي محمدزاده
«در پي آنند تا نور الهي را با دهان هاي خويش خاموش كنند، اما خداوند اراده نكرده است جز آنكه نور خود را كامل گرداند هرچند كافران را خوش نيايد...» (قرآن كريم سوره توبه آيه 32)
آيه شريفه فوق را حضرت امام(ره) در دو فراز بسيار سخت و پيچيده دوران انقلاب اسلامي به كار برده اند.
الف: يك بار در بحران بسيار شديد و دلهره انگيز آغاز انقلاب اسلامي و قبل از حوادث 15خرداد 1342، در پاسخ به تلگراف مرحوم حضرت آيت الله سيدمحسن حكيم از مراجع مشهور آن زمان، ايشان به علت شرايط سخت حوزه هاي علميه در ايران و دشمني و كينه توزي شاه دست نشانده ايران با روحانيت و حوادث مدرسه فيضيه، در تلگرافي از آيات عظام و ساير علما دعوت مي كنند كه به نجف اشرف و عتبات مقدسه مهاجرت نمايند. حضرت امام(ره) در پاسخ به نامه ايشان به تاريخ
23/1/1342 اعلام مي كنند:
«تلگراف محترم در تسليت فاجعه عظمي موجب تشكر گرديد... ما مي دانيم با اين هجرت مراجع و علماي اعلام- اعلي الله كلمتهم- مركز بزرگ تشيع در پرتگاه هلاكت افتاده و به دامن كفر زندقه كشيده خواهد شد و برادران ايماني و عزيز ما در شكنجه و عذاب اليم واقع خواهند شد. ما مي دانيم با اين هجرت، تغييرات و تحولات عظيمي روي خواهد داد كه ما از آن بيمناكيم. ما عجالتا در اين آتش سوزان به سر برده و با خطرهاي جاني صبر نموده و از حقوق اسلام و مسلمين و از حريم قرآن و استقلال مملكت دفاع مي كنيم و تا سرحد امكان مراكز روحانيت را حفظ نموده و...» و در پايان مي فرمايند «... ما تكليف الهي خود را ان شاءالله ادا خواهيم كرد و به «احدي الحسنيين» نايل خواهيم شد. يا قطع دست خائنين از حريم اسلام و قرآن كريم، و يا جوار رحمت حق جل و علا «اني لااري الموت الاالسعاده » و «الحيوه مع الظالمين الابرما» اينك دستگاه جبار براي اطفاي نور حق به هر وسيله در كوشش است «والله متم نوره و لوكره الكافرون» (خدا نور خود را تمام و كامل نگاه مي دارد هرچند كافران خوش ندارند» (1) و همانگونه شد كه پس از 51سال تمامي محرومان و مستضعفان با پيروزي انقلاب اسلامي و جهاني شدن آن از اشعه پرفروغ خورشيد اسلام ناب محمدي(ص) فيض برده و مي برند.
ب: بار دوم در روز هفتم تير 1360 بود كه آمريكا پس از نوميدي از توطئه هاي ملي گراها، منافقين و بني صدر و كشتار مردم كوچه و بازار به اميد اينكه با ترور دسته جمعي مسئولين رده بالاي جمهوري اسلامي زمينه را براي نااميدي مردم و تركتازي مجدد فراهم نمايند، انفجار بمب در سرچشمه تهران را بوجود آوردند كه منجر به شهادت 27 تن از مسئولين رده بالاي نظام گرديد. حضرت امام در سالگرد 7 تير در تاريخ 6/4/1361با يادآوري آن روزهاي سخت و نتايج شگفت انگيز آن با تلاوت آيه فوق (توبه آيه 23) مي فرمايند:
«... يريدون ان يطفئوا نورالله بافواههم و يابي الله الا ان يتم نوره و لوكره الكافرون» «مگر شهداي بزرگوار هفتم تير در مجاهدات سرسختانه خود و فداكاري بي دريغ در راه هدف چه مي خواستند جز پيروزي انقلاب و سرنگوني پرچم شيطاني كفر و نفاق و جز افتادن ماسك ريا و تزوير و چهره هاي كريه و ددمنشانه به صورت خلقي و اسلامي؟ چه بسا اگر اين شهادت هاي دلخراش واقع نمي شد آنان با همان خوي شيطاني و با ظاهري فريبنده در صحنه بازيهاي سياسي باقي مي ماندند و بي امان ضربه هاي خويش را به انقلاب و فرزندان راستين آن وارد مي كردند و براي اسلام و مسلمانان مظلوم سنگ راه مي شدند و با ضربه نهايي آمريكا و ديگر ابرقدرتها جمهوري را شكست مي دادند يا لااقل پيروزي را به عقب رانده و راه را طولاني مي كردند ولي اين فاجعه غمناك و شهادت هاي پي درپي بر پيروزي اسلام انقلابي سرعت بخشيد. سپاس فراوان به درگاه خداوند متعال كه با عنايات خاصه خود اين كشور بقيه الله- ارواحنا لمقدمه الفداء- و اين ملت حزب الله را در تمام زمينه ها به پيروزي و يا آستانه پيروزي رساند و قدرت جمهوري اسلامي و ارگانهاي او روز به روز افزايش يافت.» (2)
نگارنده اين سطور كه از نزديك در روز قدس شاهد روزه خواري و اعمال ناشايست و علني عده اي در ماه مبارك رمضان و روز قدس بودم با توجه به سوابق گذشته اين گونه فتنه ها به همراهم متذكر گرديدم، يقين بدانيم كه خداوند هرگز اين حرمت شكني ها را بي پاسخ نخواهد گذاشت و خون شهيدان اثر خود را نشان خواهد داد. پس از چندي به گمان من روز 7 دي و رسوايي هاي پي درپي سران فتنه و علني شدن مزدوري آنان جزاي الهي روز قدس بود ولي امروزه پاسخ اصلي نه غزه نه لبنان را بايد در طلوع فجر خاورميانه اسلامي ديد و آيه «خداوند نور خود را كامل مي كند» را از صميم جان تلاوت نمود.
عبرت آموزتر اينكه در قبل و بعد از انقلاب اسلامي بارها گروههاي وابسته به استكبار جهاني و شيطان بزرگ به منظور ايجاد انحراف و انشقاق در صف مردم ايران، در مقاطعي سعي نموده اند خود را پيرو و هوادار امام قلمداد نمايند. ولي از آنجا كه حضرت امام همواره مبارزه عليه كفر و شرك جهاني را اولين و بالاترين وظيفه انقلابي هر مسلمان مي دانستند، پس از چندي در عمل دشمني با راه مبارزاتي امام را در معرض قضاوت مردم قرار داده اند. حضرت امام با پرده برداري مكر و نيرنگ هميشگي آنان مي فرمايند:
«... اين سيل خروشان رحمت الهي براي نجات مسلمانان و جميع مستضعفان و محرومان جهان را با حيله هاي شيطاني نتوان جلوگيري كرد و اين خورشيد آسمان معنويت را با تبليغات دروغين خاموش نتوان نمود. و اميد است وعده الهي اراده منت بر مستضعفان به زودي تحقق يابد و دست قدرتمند حق تعالي هرچه سريعتر از آستين ملت هاي مظلوم بيرون آيد و تحول الهي اي كه در ملت ايران به وجود آمده است در همه ملل و نحل به خواست خداوند تعالي تحقق يابد كه دست ستمكاران از جنايت نسبت به مستضعفان جهان كوتاه شود و مظلومان به حقوق از دست رفته خود دست يابند.»
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- صحيفه امام ج1 ص 318
2- صحيفه امام ج61 ص 263

 



برگزاري مجلس ترحيم پدر شهيدان زين الدين

مجلس ترحيم مرحوم حاج عبدالرزاق زين الدين پدر شهيدان زين الدين با حضور گسترده مردم و مقامات لشكري و كشوري برگزار شد
در اين مراسم كه در مسجد حضرت موسي بن جعفر(ع) تهران برگزار شد علاوه بر حضور مردم انقلابي و قدر شناس جمعي از مقامات كشوري و لشكري نيز حضور يافتند .
گفتني است مرحوم حاج عبدالرزاق زين الدين پدر شهيدان مهدي و مجيد زين الدين از فرماندهان ايام دفاع مقدس، روز چهارشنبه همزمان با سالروز رحلت پيامبر اعظم(ص) بر اثر بيماري دار فاني را وداع گفت و در جوار فرزندان شهيد خود آرميد.
مرحوم زين الدين همچنين از انقلابيون دوران شاهنشاهي بود كه خدمات ارزنده اي در قالب شركت در گروه هاي مردمي به انقلاب اسلامي ارائه كرده و مدتي از عمر خود را نيز در زندان و تبعيد به سر برد.
علي لاريجاني رئيس مجلس ، سرلشكر جعفري فرمانده كل سپاه، محمد باقر قاليباف شهردار تهران ، محسن رضايي دبير مجمع تشخيص مصلحت و محمدرضا نقدي رئيس سازمان بسيج مستضعفين و مسعود زريبافان از جمله شخصيت هاي حاضر در اين مراسم بودند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14