(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 25 بهمن 1389- شماره 19864

اعتراض هاي خياباني در سياتل عليه خشونت پليس آمريكا
تجمع ضد صهيونيستي در لندن شركت هاي فرانسوي حامي اسرائيل را تحريم كنيد
رايزني فرستادگان آمريكا، فرانسه و روسيه در عربستان و اردن
اعتراض مردم مصر به بيانيه شماره 4 ارتش معاهده كمپ ديويد را لغو كنيد
اعلام روز خشم در ليبي قيام مردم در الجزاير، يمن و امارات
بررسي اوضاع جاري منطقه در ديدار رؤساي جمهور عراق و سوريه
هزاران نفر در شهرهاي ايتاليا خواستار بركناري برلوسكني شدند
رسانه هاي غربي : منطقه ملتهب است همه منتظر انقلاب هستند
واكنش حماس به استعفاي صائب عريقات
تجمع انتخاباتي در نيجريه 11 كشته داد



اعتراض هاي خياباني در سياتل عليه خشونت پليس آمريكا

صدها نفر از مردم شهر سياتل در ايالت واشنگتن آمريكا در اعتراض به خشونت پليس اين كشور تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روزنامه آمريكايي سياتل تايمز، صدها نفر ازمردم شهر سياتل در ايالت واشنگتن با الهام گرفتن از قيام مردمي در مصر عليه خشونت پليس در آمريكا تظاهرات كردند و خواستار قيام مردم آمريكا براي مقابله با اقدامات خشونت آميز نيروهاي پليس شدند.شركت كنندگان در اين تظاهرات درخواست كردند ماموران پليسي كه اعمال خشونت آميزي نسبت به شهروندان از خود نشان مي دهند و آنان را در حد مرگ كتك مي زنند كه گاهي به قتل آنان منجر مي شود محاكمه كنند. تظاهركنندگان شعار مي دادند «خشونت پليس در سياتل امري عادي شده»، «با پليس هاي خشن مقابله كنيد»، مردم بايد به پا خيزند و عليه خشونت پليس بايستند.


 



تجمع ضد صهيونيستي در لندن شركت هاي فرانسوي حامي اسرائيل را تحريم كنيد

گروه هاي فلسطيني و ضد صهيونيست در لندن خواستار تحريم شركت هاي فرانسوي به دليل كمك به رژيم صهيونيستي شدند.
به گزارش خبرگزاري قدس، گروه هاي فلسطيني و ضدصهيونيست در لندن با برگزاري تظاهرات مقابل دفتر شركت هاي چند مليتي فرانسوي خواستار تعطيلي اين شركت ها و تحريم آنها به دليل كمك به پروژه هاي اشغالگري رژيم صهيونيستي شدند.
اين شركت هاي چند مليتي از جمله « ويوليا» به پروژه ساخت و ساز غيرقانوني در شرق بيت المقدس كمك و خدماتي به شهرك نشينان صهيونيست در اين شهر اشغالي ارائه مي كنند.تظاهركنندگان با سر دادن شعارهاي ضدصهيونيستي حمايت خود را از مردم فلسطين اعلام و از تمامي شركت هاي جهاني خواستند هرگونه قرارداد و همكاري با اين شركت هاي فرانسوي را قطع كنند.

 



رايزني فرستادگان آمريكا، فرانسه و روسيه در عربستان و اردن

فرستادگان آمريكا و فرانسه و روسيه براي بررسي تحولات جاري خاورميانه، وارد اردن و عربستان شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، «ويليام برنز» معاون وزير خارجه آمريكا، شنبه وارد «امان» پايتخت اردن شد. به نوشته «لس آنجلس تايمز» برنز كه هدفش، حفظ ديكتاتور اردن در قبال قيام احتمالي مردم اين كشور است، راهكارهايي را به «عبدالله» شاه اردن، پيشنهاد كرد و از جمله، از عبدالله خواست اصلاحات سياسي و اقتصادي معوق را به اجرا بگذارد. «الكساندر سلطانوف»، فرستاده روسيه نيز شنبه با عبدالله ديدار و گفت وگو كرد. «مايكل مولن» رئيس ستاد ارتش آمريكا هم ديروز به اردن رفت و با شاه و ديگر مقامات اين كشور ديدار كرد. مولن حامل پيام حمايت باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا از ديكتاتور اردن بود. سران كشورهاي عربي در پي فرار حسني مبارك ديكتاتور مصر، از اين كشور، هم اكنون نگران وضعيت خود هستند.
«فرانسوا فيون» نخست وزير فرانسه نيز روز شنبه وارد رياض شد. به گزارش ايرنا، فيون در اين سفر، با سلطان بن عبدالعزيز وليعهد و وزير دفاع عربستان ديدار و گفت وگو كرد. هرچند در مورد مسائل مورد گفت وگو، خبرهايي ارسال نشد، ولي احتمال مي رود تحولات جاري مصر و دلگرمي دادن طرف فرانسوي به مقامات رياض، محور اين گفت وگو بوده است.
فيون پس از عربستان، ديروز وارد امارات شد و حمايت پاريس از حاكمان امارات را به آنها گوشزد كرد.

 



اعتراض مردم مصر به بيانيه شماره 4 ارتش معاهده كمپ ديويد را لغو كنيد

مردم انقلابي مصر، نارضايتي خود را از پايبندي شوراي عالي نيروهاي مسلح در مورد پيشمان كمپ ديويد اعلام كردند و خواستار لغو آن شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، بسياري از گروه ها، احزاب، سازمان ها و نهادهاي مدني و سياسي مصر، بيانيه شماره 4 ارتش كه در آن بر تعهد اين كشور به پيمان كمپ ديويد تاكيد شده است را مورد انتقاد قرار دادند.
شوراي عالي نيروهاي مسلح مصر شنبه شب در بيانيه شماره 4 خود اعلام كرد كه اين كشور به همه پيمان ها و معاهده هاي بين المللي و منطقه اي پايبند است.
اين شورا با توجه جو انقلابي كشور مصر رسما و علنا از پيمان كمپ ديويد ذكري به ميان نياورد ولي به عقيده ميليون ها مصري، اين بيانيه متضمن حفظ آن به شمار مي رود.
به گزارش شبكه خبري العالم، «علي فتح الباب» نماينده سابق گروه اخوان المسلمين در پارلمان مصر، با انتقاد شديد از بيانيه شماره 4 شوراي عالي نيروهاي مسلح اظهار داشت: دولت كنوني فاقد مشروعيت است و بايد كنار گذاشته شود و تصميم شوراي عالي نيروهاي مسلح براي ابقاي دولت كنوني بيانگر نوعي تعلل در تصميم گيري در اين شورا براي تحقق مطالبات انقلابي مردم مصر است.
«جمال نصار» مدير مركز مطالعات راهبردهاي آينده مصر نيز در واكنش به بيانيه شماره 4 گفت: مردم مصر با سرنگوني حسني مبارك، خواستار بازنگري در همه توافقنامه ها و معاهداتي هستند كه رژيم سابق آنها را امضا كرده است.
وي اضافه كرد: مردم مصر خواستار لغو معاهده اي هستند كه رژيم ديكتاتوري مبارك با رژيم صهيونيستي در كمپ ديويد امضا كرده است.
اين فعال سياسي مصر تصريح كرد: از جمله توافقنامه هايي كه بايد به سرعت لغو شود، معاهده سازش با اسرائيل و توافقنامه صدور گاز به اين رژيم است.
مدير مركز مطالعات راهبردهاي آينده مصر خاطرنشان كرد: مطمئنم، ارتش نقش خود را به خوبي درك مي كند و مي داند وظيفه آن حمايت از مصر در برابر تجاوزات خارجي است و اين ملت مصر است كه نوع حكومت را انتخاب خواهد كرد.
جمال نصار شادي و سرور مردم انقلابي مصر بعد از سه دهه حكومت مشت آهنين حسني مبارك، را طبيعي دانست و يادآور شد: مردم انقلابي مصر از هيچ يك از مطالبات خود دست نخواهد كشيد و تنها به سرنگوني رژيم مبارك اكتفا نخواهد كرد.
بر پايه اين گزارش گروه موسوم به «جوانان 25 ژانويه» كه در كنار ميليون ها مصري در ميدان التحرير در سرنگوني رژيم ديكتاتوري مبارك حضور داشت نيز با صدور بيانيه اي اعتراض خود را نسبت به بيانيه شماره 4 ارتش و برآورده نشدن خواسته انقلابيون ابراز كرد.
جوانان انقلابي 25 ژانويه ضمن تاكيد بر برآورده شدن سريع مطالبات مردم مصر تصريح كردند: مردم انتظار دارند، ارتش به خواسته هاي آنان توجه كند و هرچه سريع تر، ضمن اعلام انحلال دولت و پارلمان كنوني و لغو قانون اساسي و وضعيت فوق العاده، زمينه را براي تشكيل دولت انتقالي و تشكيل شوراي رياستي فراهم كند.
گزارش هاي دريافتي نيز حاكي است، روز يكشنبه سربازان مصري با ده ها تن از معترضاني كه خروج از ميدان التحرير قاهره را به تامين مطالبات خود و اجراي اصلاحات مشروط كرده اند، درگير شدند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، پس از اين درگيري، سربازان عقب نشيني كردند و به معترضان اجازه دادند كه در محل بمانند.
از سوي ديگر، مردم انقلابي مصر در شهرهاي بزرگ اين كشور از جمله اسكندريه با برگزاري تظاهرات، اعتراض و نگراني خود را از بيانيه شماره 4 ارتش ابراز كردند.
در اسكندريه هزاران تن از مردم با تجمع در مقابل مسجد «قائد ابراهيم» بار ديگر خواستار جامه عمل پوشانده شدن به وعده هاي داده شده از سوي شوراي نظامي مبني بر انتقال مسالمت آميز قدرت به يك شوراي غيرنظامي مردمي تأكيد كردند. تجمع كنندگان ضمن سردادن شعارهاي «الله اكبر» و برگزاري نماز، عليه رژيم صهيونيستي شعار دادند و لغو پيمان كمپ ديويد و صادر نشدن گاز به اسرائيل را خواستار شدند.
«محمد قاعود» پدر يكي از قربانيان انقلاب مصر كه در ميان تظاهركنندگان قرار داشت به خبرنگاران گفت: انقلاب ما به بركت خون شهدا حاصل شد و نسل ما و نسل آينده از فداكاري هاي شهدا بهره مند خواهند شد.
در همين حال، شبكه هاي خبري از تصميم رهبران معترض براي تشكيل شورايي با عنوان «شوراي امناي انقلاب» در روز يكشنبه خبر دادند.
به گزارش مهر به نقل از الجزيره، برخي از سران معترض مصر، تصميم گرفته اند كه براي دفاع از انقلاب مردمي اين كشور و مذاكره با ارتش مصر، شوراي امنا تشكيل دهند.
معترضان تهديد كرده اند، در صورتي كه ارتش در برآورده كردن خواسته هاي ملت مانع تراشي كند، دعوت به برگزاري تظاهرات هاي گسترده در آينده خواهند كرد.
واكنش اسرائيل
به بيانيه شماره 4
دفتر بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي پس از بيانيه شماره 4 كه در آن بر تضمين پايبندي مصر به معاهده هاي بين المللي تأكيد شده، ابراز خشنودي كرد. بر همين اساس، رژيم صهيونيستي در بيانيه خود اعلام كرد: نتانياهو از تضمين ارتش مصر براي پيمان صلح سال 1979 استقبال كرده است.
در اين بيانيه آمده است: نتانياهو از بيانيه ارتش مصر كه در آن آمده است، قاهره به پيمان صلح با اسرائيل متعهد مي ماند، استقبال كرده است.
پيش از اين نيز يك مقام رژيم صهيونيستي بر لزوم حفظ پيمان كمپ ديويد كه دو سال پيش از به قدرت رسيدن مبارك امضا شده تأكيد كرده بود.
همچنين راديو رژيم صهيونيستي گزارش داد كه روز شنبه «ايهود باراك» وزير جنگ اسرائيل با رئيس شوراي عالي نيروهاي مسلح مصر تلفني گفت وگو كرده است.
انحلال مجلس
و تعليق قانون اساسي
دو روز پس از استعفاي حسني مبارك از مقام رياست جمهوري مصر، حاكمان جديد نظامي اين كشور، روز يكشنبه پارلمان تحت سلطه حزب حاكم را منحل كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از قاهره، اين هيات مقننه به عنوان نهادي غيرمشروع پس از انتخابات سال گذشته درنظر گرفته و منحل شد.در همين حال ارتش در بيانيه اي اعلام كرد كه قانون اساسي را به حال تعليق درآورده است و جدول زماني 6 ماهه اي را براي برگزاري انتخابات كه منجر به روي كار آمدن يك دولت جديد مردمي در مصر مي شود تعيين كرد.
آخرين خبرها
¤ دبير كل حزب «عمل اسلامي مصر»، خواستار تدوين هرچه سريع تر قانون اساسي جديد در اين كشور شد.
¤ يك عضو جنبش كفايه: مصر جديد مسلماً مخالف وابستگي و سرسپردگي به آمريكا و اسرائيل است و بايد به جبهه مقاومت در منطقه بپيوندد.
¤ تلويزيون رژيم صهيونيستي دوران حكومت حسني مبارك را در مصر، دوران طلايي براي اسرائيل عنوان كرد.
¤ احمد نظيف نخست وزير سابق مصر و انس الفقي وزير اطلاع رساني ممنوع الخروج شدند.

 



اعلام روز خشم در ليبي قيام مردم در الجزاير، يمن و امارات

در پي تحولات جاري در منطقه به ويژه در مصر و تونس، مردم كشورهاي امارات، يمن و الجزاير با برگزاري تظاهرات و اعتراضات گسترده مخالفت خود را با رژيم حاكم ابراز كردند و در كشورليبي روز خشم اعلام شده است.
در امارات عربي متحده اعتراضات مردمي با برخورد شديد نيروهاي امنيتي روبه رو شد.
شهروندان اماراتي در منطقه خورفكان (شمال امارات) پس از برگزاري نماز جماعت خواستار تحقق خواسته هايشان از سوي دولت شدند. نمازگزاران با برگزاري تظاهرات و تجمع گسترده از رژيم حاكم به خاطر حالت فوق العاده و تدابير شديد امنيتي انتقاد كردند.
اين درحالي است كه نيروهاي امنيتي بلافاصله وارد عمل شدند و تعدادي از تظاهركنندگان را دستگير كردند.
در همين حال احمد منصور از حقوقدانان امارات اظهار داشت: پس از درگذشت شيخ زايد فشارهاي امنيتي به طور بي سابقه اي بر شهروندان و افراد مقيم امارات افزايش يافته است و برخي از شهروندان اماراتي از سفر به خارج منع و جمع ديگري به دلايل امنيتي از كار اخراج شده اند. وي افزود، دولت امارات با دقت اوضاع را زير نظر داشته و حالت فوق العاده اعلام كرده و آماده دستگيري و برخورد با هر نوع تجمع و تظاهرات است.
در همين راستا، هزاران تن از مردم يمن با برگزاري تظاهرات وشعار «پس از مبارك نوبت علي عبدالله صالح است» خواستار بركناري رئيس جمهور يمن شدند. شهروندان يمني با الگوبرداري از قيام مردم مصر در شهر صنعا پايتخت يمن تظاهرات كردند و اظهار داشتند تا بركناري علي عبدالله صالح دست از تظاهرات برنمي دارند.
دانشجويان يمني در اين تظاهرات شركت داشتند و مشاجره لفظي شديدي ميان آنان و هواداران حزب حاكم درگرفت.
آخرين گزارش ها از الجزيره پايتخت الجزاير نيز حاكي از آن است كه حكومت الجزاير براي سركوب تظاهرات مردمي نزديك به 30 هزار نيرو در پايتخت مستقر كرده است و اجازه تظاهرات به شهروندان اين كشور را نمي دهد.
اين درحالي است كه طي روزهاي اخير تظاهرات گسترده اي از سوي مردم الجزاير عليه حكومت حاكم برگزار شده است و مردم خواستار بركناري بوتفليقه رئيس جمهور اين كشور هستند.
استقرار نيروهاي پليس در خيابان هاي پايتخت و تدابير شديد امنيتي،باعث شده كه درگيري ها و تظاهرات از خيابان ها به كوچه ها و محله هاي مختلف الجزيره كشيده شود.
تصاويري كه از تظاهرات الجزاير در شبكه هاي خبري دنيا مخابره شده است نشان مي دهد كه پليس الجزاير براي سركوب تظاهركنندگان از باتوم و گلوله استفاده مي كند.
اين درحالي است كه در شهرهاي مارسي و استراسبورگ فرانسه نيز شماري از الجزايري هاي مقيم فرانسه دست به تظاهرات زده و خواستار برقراري دموكراسي در الجزاير شدند.
جمعي از احزاب مخالف دولت اوگاندا نيز اعلام كردند كه 25 سال رياست موسويني بر كشور كافي است و او بايد سكان هدايت را به نيروهاي تازه نفس بدهد.
مخالفان با صدور بيانيه اي هشدار دادند كه موسويني در صورت تقلب دولت در انتخابات رياست جمهوري، سرنوشتي جز سرنوشت مبارك نخواهد داشت.
در اين بيانيه آمده است: موسويني بايد بداند كه انتخابات رياست جمهوري جمعه آينده عرصه رقابت براي همه و محل آزمايش موسويني است از اين رو هرگونه تقلب در اين انتخابات با تظاهرات گسترده مردمي به سبك مصري روبه رو خواهد شد.اين بيانيه كه به تأييد هفت نامزد رياست جمهوري رقيب موسويني به ويژه «كيزا بسيكاي» رقيب اصلي او در اين انتخابات رسيده است به پرداخت رشوه موسويني به مقامات ستاد انتخابات كشور اشاره كرده و اين عمل را مقدمه تقلب هاي بزرگتر اعلام كرده است.
اعلام «روز خشم» در ليبي
مخالفان حكومت قذافي در ليبي با فراخوان مردم در روز خشم (17فوريه) از آنان خواستند به خيابانها بريزند و مخالفت خود را با رژيم حاكم ابراز كنند.فعالان سياسي ليبي با انتشار بيانيه اي در فيس بوك از همه گروههاي مردم ليبي خواستند به خيابانها بريزند و از حقوق قانوني شان دفاع كنند.
در اين بيانيه آمده است، ما به خيابانها مي آييم تا حقوق از دست رفته مان را به دست آوريم و در سرنوشت سياسي خود دخالت كنيم.
فعالان سياسي از مردم خواستند عليه فقر و شرايط نابسامان اقتصادي تظاهرات كنند. آنان همچنين از مردم ليبي خواستند تا آنجا كه مي توانند دوستان و اطرافيان بيشتري را به مكانهاي تظاهرات بياورند.
همچنين خواسته شده است كه شعارها يكپارچه و به دور از هرگونه قوميت گرايي يا طرفداري از حزب يا جمعيت خاصي باشد.
اين در حالي است كه معمر قذافي رئيس جمهور ليبي از بيم دچارشدن به سرنوشت همتايان مصري و تونسي خود تهديد كرد كه كاربران ليبيايي فيس بوك را كه براي روز خشم در اين كشور آماده مي شوند زنداني خواهد كرد.
از سوي ديگر، حكومت ليبي از بيم برگزاري تظاهرات مردمي و ضد دولتي در ليبي اعلام آماده باش كامل كرد.
تمام نيروهاي امنيت داخلي و خارجي و تمام دستگاههاي وابسته به پليس و كميته هاي انقلابي به حالت آماده باش كامل درآمدند.
در همين حال سازمان امنيت داخلي ليبي برخي از فعالان سياسي را بازداشت كرد. ناظران ليبيايي نسبت به اين گونه بازداشت ها هشدار دادند و اعلام كردند كه سياست سركوب و خفقان و بازداشت هاي غيرقانوني و زنداني كردن مخالفان باعث افزايش خشم مردم از حكومت خواهد شد.

 



بررسي اوضاع جاري منطقه در ديدار رؤساي جمهور عراق و سوريه

رؤساي جمهور عراق و سوريه طي ديدار با يكديگر، از خيزش مردم مصر حمايت و نسبت به بازگرداندن نقش و جايگاه اين كشور در منطقه و جهان، ابراز اطمينان كردند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، «جلال طالباني»، رئيس جمهور عراق در دمشق با «بشار اسد» رئيس جمهور سوريه ديدار و در مورد مسائل في مابين و تحولات منطقه، به ويژه مصر، با وي گفت وگو كرد. دو طرف با توجه به اهميت تحولات مصر، پس از ديدار مذكور، بيانيه اي نيز در اين مورد صادر كردند.
در اين بيانيه آمده است: ما نسبت به توانايي ملت مصر در بازگرداندن نقش اين كشور در عرصه بين المللي و در جهان عرب اطمينان كامل داريم.
دو رئيس جمهور مذكور در مورد تلاش هايي كه براي ارتقاي روابط دوجانبه صورت گرفته است، نيز ابراز رضايت كردند.
طالباني در اين ديدار تأكيد كرد: عراق خواستار برقراري ارتباطات استراتژيك در راستاي منافع دوجانبه و ملت هاي منطقه است.
وي در ادامه افزود: ما آمادگي كامل براي افزايش و گسترش روابط خود با سوريه در تمام زمينه ها را داريم.
اسد نيز تأكيد كرد: سوريه از برگزاري نشست سران عرب در عراق و بازگشت اين كشور به جايگاه بين المللي و منطقه اي خود حمايت مي كند.
حمله انتحاري عليه زائران
همزمان با سالروز شهادت امام «حسن عسگري»(ع) اتوبوس حامل زائران شيعه، هدف يك حمله تروريستي قرار گرفت.
يك افسر پليس شهر سامرا در 110 كيلومتري شمال بغداد اعلام كرد كه يك عامل انتحاري با استفاده از كمربند انفجاري، به اتوبوس حامل زائران شيعه در جنوب سامرا حمله كرد كه براثر آن، 27 تن شهيد و حدود 20 نفر ديگر زخمي شدند. هيچ ايراني ميان قربانيان و زخمي هاي اين حمله مشاهده نشده است. اين دومين حمله به زائران طي هفته گذشته در اين منطقه است.
خبر ديگر از عراق اينكه برخي شهرهاي اين كشور طي روزهاي اخير شاهد تظاهرات مردم عليه شرايط بد معيشتي و كوتاهي دولت در ارائه خدمات به شهروندان بود.
همين ناآرامي ها باعث دامن زدن به شايعاتي شد مبني بر اينكه ممكن است بانك ها توسط چپاولگران غارت شود. به همين خاطر، بسياري از مردم تصميم گرفتند تا اموال خود را از بانك ها خارج كنند.
برخي از گروه هاي عراقي نيز قصد دارند ششم اسفند دست به تظاهرات در ميدان فردوس شهر بغداد بزنند. اين در حالي است كه مسئولان عراقي از چند روز قبل پل «الجمهوريه» كه ميدان «التحرير» در مركز بغداد را به منطقه «الخضراء» متصل مي كند، را بستند.

 



هزاران نفر در شهرهاي ايتاليا خواستار بركناري برلوسكني شدند

هزاران تن از مردم ايتاليا با برگزاري تظاهرات سراسري خواستار استعفاي نخست وزير فاسد خود شدند.
به گزارش مهر، ايتاليايي هاي مخالف برلوسكني در رم و بيش از 150 شهر ديگر اين كشور روز گذشته به خيابان ها ريخته و با شعار «اگر حالانه، پس كي؟» خواستار استعفاي وي شدند.
زنان كه حضور چشمگيري در اين تظاهرات داشتند، با در دست داشتن ظروف آشپزخانه مانند قابلمه و ملاقه و كوبيدن آنها به يكديگر، شعار «برلوسكني، استعفا» سر دادند.
رسوايي هاي اخلاقي برلوسكني علت اصلي حضور تظاهركنندگان در خيابان ها بود. در اين تظاهرات طوماري نيز براي درخواست استعفا از برلوسكني تهيه شد كه بيش از 50 هزار زن ايتاليايي آن را امضا كردند.
اوائل هفته گذشته دادستاني ميلان با اعلام اينكه مدارك كافي درباره سوءرفتار جنسي برلوسكني در اختيار دارد، درخواست محاكمه وي را به دادگاه ارائه كرد.
نخست وزير جنجالي ايتاليا اما در مصاحبه اي با روزنامه «ايل فوليو» ضمن اذعان به برخي اشتباهات خود گفته است كه مقامات قضايي مخالف او، در پوشش اين اتهام ها، به دنبال انجام يك كودتاي سياسي هستند.قرار است دادگاه هفته آينده به اتهامات نخست وزير ايتاليا رسيدگي كند. ايتاليا در حالي درگير حاشيه هاي نخست وزير خود شده است كه يكي از بحران زده ترين اقتصادهاي دنياست. يك شهروند معترض كه ديروز به خيابان هاي ميلان آمده بود به رسانه ها گفت: «برلوسكني بايد برود، او بايد استعفا دهد. در اينجا براي فرزندان ما شغل وجود ندارد و اين باعث تاسف است.»

 



رسانه هاي غربي : منطقه ملتهب است همه منتظر انقلاب هستند

شبكه ها و رسانه هاي خبري غرب با اشاره به التهاب و خيزش هاي مردمي در منطقه، اعلام كردند كه اكنون همه منتظر انقلاب جديد در يك يا چند كشور ديگر پس از تونس و مصر هستند.
به گزارش واحد مركزي خبر، شبكه خبري «سي .ان.ان»، طي تحليلي از شرايط جاري خاورميانه، اعلام كرد كه انقلاب مصر مردم عادي جهان عرب را متحول كرده است. اين شبكه افزود: هنوز معلوم نيست كه بعد از تونس و مصر نوبت كدام كشور عربي است كه شاهد انقلاب باشد. مردم برخي كشورهاي عربي احساس مي كنند كه بايد قيام كنند، ولي پذيرش اين واقعيت، براي رهبرانشان سخت است؛ آنها نگران سرايت وقايع مصر به كشورهاي خود هستند. اين شبكه در ادامه، نام چند كشور مستعد انقلاب را برد و ادامه داد: همه به مصر چشم دوخته اند، زيرا تحولات اين كشور ممكن است تاثير زيادي بر اردن، عربستان، يمن، بحرين و ديگر كشورهاي منطقه بگذارد.
شبكه پنج تلويزيون فرانسه نيز طي تحليلي، و با اشاره به تحولات خاورميانه، چنين پيش بيني كرد: در بيشتر كشورهاي عربي نظام ديكتاتوري حاكم است و فساد مالي، بيكاري و فقر در اين كشورها بيداد مي كند و به همين خاطر، هر لحظه ممكن است با اعتراضات مردمي مواجه شوند. اين شبكه افزود: اگر با شرايط دومينو (توالي حوادث مشابه) در كشورهاي عربي شاهد هستيم، به خاطر اين است كه در همه اين كشورها، ديكتاتورها زمام امور را در دست دارند.
اين شبكه پيش بيني كرد كه پس از تونس و مصر، اكنون نوبت اردن است كه با خيزش مردمي مواجه شود. در اين كشور شش ميليون نفري، عبدالله 12سال است كه قدرت را در دست دارد. شادي مردم در پايتخت اردن (امان) به خاطر فرار مبارك، نشان مي دهد كه مردم اين كشور نيز چقدر مشتاق پايان يافتن نظام ديكتاتوري پادشاهي در كشورشان هستند.
شبكه مذكور پس از اردن، از يمن و مغرب به عنوان كشورهاي مستعد انقلاب، نام برد.
خبرگزاري فارس نيز به نقل از يك تحليلگر اردني گزارش داد: به زودي شاهد تحولات شگرفي در ساير كشورهاي عربي (پس از تونس و مصر) خواهيم بود.
خبرگزاري ايسنا نيز گزارش داد، با توجه به ملتهب شدن اوضاع اردن، واشنگتن براي حفظ ديكتاتور اين كشور به تكاپو افتاده است.
تظاهرات اخير در اردن باعث شد «سمير الرفاعي»، نخست وزير، در اول فوريه (10بهمن) از سمت خود استعفا كند و شاه اردن «معروف البخيت» را به عنوان نخست وزير تعيين كند و از وي بخواهد بسته اصلاحات سياسي- اقتصادي را در اين كشور اجرا كند.
«لس آنجلس تايمز» نيز از فشار آمريكا بر متحدان خاورميانه اي خود براي انجام اصلاحات سياسي و اقتصادي خبر داد. به گزارش خبرگزاري مهر، لس آنجلس تايمز در اين باره نوشت: آمريكا پس از تونس و مصر، نمي خواهد هم پيمان ديگري را در خاورميانه از دست بدهد. لس آنجلس تايمز عجله «باراك اوباما» رئيس جمهور آمريكا پس از سقوط مبارك، و درخواست وي از عبدالله براي انجام اصلاحات سياسي و اقتصادي را در همين رابطه دانست.
در همين رابطه، يك ديپلمات عربي كه خواست نامش فاش نشود به لس آنجلس تايمز گفت: برخي ديپلمات هاي عرب پس از تحولات مصر، از خود مي پرسند كه در صورت به راه افتادن تظاهرات ضد دولتي در كشورهاي آنها، حمايت كاخ سفيد از اين كشورها چگونه خواهد بود.

 



واكنش حماس به استعفاي صائب عريقات

در پي افشاي خيانت تشكيلات خودگردان فلسطين در امتيازدهي به رژيم صهيونيستي و رو شدن دست محمود عباس و صائب عريقات در مذاكرات سازش، عريقات از سمت خود استعفا كرد.
در پي افشاي جزئيات مذاكرات سازش بين تشكيلات خودگردان فلسطين و رژيم صهيونيستي، صائب عريقات مذاكره كننده ارشد تشكيلات از سمت خود استعفا كرد.
دبير كميته اجرايي سازمان آزادي بخش فلسطين با اعلام اين خبر گفت، عريقات به دليل افشاي اسناد مذاكرات صلح با اسرائيل و انتشار آن در شبكه تلويزيوني الجزيره استعفا كرده است.
عريقات پيش از اين اعلام كرده بود كه خود مسئوليت اين رسوايي اطلاعاتي و امنيتي را به طور كامل پذيرفته است.
مذاكره كننده ارشد فلسطيني كه سابقه اي طولاني در مذاكرات سازش با صهيونيست ها دارد درباره امتيازدهي گسترده محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين و تيم وي به اشغالگران قدس اعتراف كرده است ليكن وي به دليل سرقت اين اسناد از دفتر وي به شدت عصباني شده و به همين خاطر نيز استعفا كرده است.
عريقات براي توجيه خيانت خود به ملت فلسطين اعلام كرد اسنادي كه شبكه الجزيره منتشر كرده از رايانه دفتر وي به سرقت رفته است.
از سوي ديگر، منابع امنيتي تشكيلات خودگردان اعلام كرد، براساس تحقيقات صورت گرفته، كارمندان خارجي كه قبلاً در دفتر عريقات كار مي كرده اند عامل افشاي اطلاعات بوده اند.
گفتني است چندي پيش شبكه الجزيره با افشاي اسنادي از روند مذاكرات سازش بين تشكيلات خودگردان و رژيم صهيونيستي رسوايي بزرگي براي محمود عباس و جنبش فتح به وجود آورد.
تشكيلات خودگردان طي مذاكرات سازش امتيازهاي مهمي را به رژيم صهيونيستي داده بود و از مواضع مهمي عقب نشيني كرده بود.
در همين رابطه جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) استعفاي صائب عريقات را تأييدي بر صحت اسناد خيانت اين تشكيلات كه توسط شبكه الجزيره افشا شده دانست.
«فوزي برهوم» سخنگوي حماس طي اظهاراتي اعلام كرد كه اين اسناد نشانگر نقش آفريني عريقات در زمينه حذف حقوق حقه ملت فلسطين و توطئه آن عليه اين ملت و همچنين بي ثمر بودن طرح هاي سازش با اسرائيل است.
وي تأكيد كرد، استعفاي عريقات كافي نيست و اين استعفا بايد سرآغاز تغيير ريشه اي در تشكيلات خودگردان باشد كه حقوق ملت فلسطين را پايمال كرده است.
برهوم خواستار تشكيل يك كميته ملي براي بازجويي از تمامي رهبران مفسد و توطئه گر تشكيلات خودگردان و مجازات آنان شد.
رئيس دفتر رسانه اي حماس نيز گفت، اين استعفا تأكيدي بر شكست مذاكرات سازش بين تشكيلات خودگردان و رژيم صهيونيستي و به بن بست رسيدن فرآيند صلح است.
گفتني است محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين هنوز استعفاي عريقات را نپذيرفته است.
از سوي ديگر حماس درخواست رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين براي برگزاري انتخابات پيش از ماه سپتامبر را رد كرد.دولت حماس اعلام كرد كه اين انتخابات مشروع نيست و حماس با تشكيلاتي كه به ملت فلسطين خيانت مي كند انتخابات مشترك انجام نخواهد داد.

 



تجمع انتخاباتي در نيجريه 11 كشته داد

يازده تن در گردهمايي يكي از كانديداهاي رياست جمهوري نيجريه جان خود را از دست دادند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي به نقل از شبكه «بي بي سي»، روز شنبه بر اثر ازدحام بيش از حد جمعيت در تجمع انتخاباتي يكي از نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري نيجريه 11 تن كشته و دهها تن ديگر مجروح شدند.
بر پايه اين گزارش اين حادثه زماني روي داد كه طرفداران «گولاك جاناتان» رئيس جمهوري فعلي نيجريه در يك استاديوم 20 هزار نفري تجمع كرده بودند و ازدحام بيش از حد آنان براي خروج از اين استاديوم پس از پايان مراسم موجب كشته و زخمي شدن تعداد زيادي از آنان گرديد.
گفته مي شود جمعيت انبوه براي خروج از استاديوم هجوم بردند و پليس براي كنترل آنان اقدام به شليك تير هوايي كرد كه در نتيجه وحشت مردم تعداد زيادي زير دست و پا ماندند.
گفتني است انتخابات رياست جمهوري نيجريه 20 فروردين ماه (نهم آوريل) برگزار خواهد شد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14