(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 25 بهمن 1389- شماره 19864

ترس هاي شبانه كودكان
جواناني با ذهن اقتصادي
آلوخشك كم خوني را برطرف مي كند
10 خاصيت باورنكردني فلفل
هميشه راه بهتري براي حل مشكل وجود دارد
خرما و كشمش از پرخوري پيشگيري مي كند
بازي هاي ويدئويي
با مصرف چاي به جنگ پيري برويد
سريع غذا نخوريد



ترس هاي شبانه كودكان

ترس هاي شبانه در ميان كودكان رايج است و بر طبق آمار حدود 15 درصد از كودكان كم سن و سال تر هر از گاهي دچار آن مي شوند. هر چند اين ترس ها بيشتر در ميان كودكان 2 تا 6 ساله متداول است ، ولي تقريباً در هر سني مشاهده مي شود.
با وجودي كه غالباً ترس هاي شبانه بي خطر و طبيعي قلمداد مي شوند ولي اين مشكل هراس و اضطراب والدين را به همراه دارد (به ويژه زماني كه كودكان شان براي اولين بارچنين وضعي را تجربه مي كنند)
نشانه ها
باتوجه به توصيفي كه از ترس هاي شبانه مي شود مي توان علت هراس والدين را درك كرد.
كودكاني كه دچار ترس هاي شبانه هستند غالباً با چشماني كاملا باز آثار وحشت در چهره و جيغ هاي گوشخراش توصيف مي شوند. بر طبق اين توصيف چنين كودكاني معمولا به شدت عرق مي ريزند، نفس نفس مي زنند و ضربان قلب آنها تند مي شود. (علائم ناخودآگاه) و حتي زماني كه به نظر مي رسد بيدار شده اند اضطراب دارند و والدين خود را تشخيص نمي دهند.
ترس هاي شبانه معمولا حدود 5 تا 30 دقيقه طول مي كشد و پس از آن كودكان به خوابي آرام فرو مي روند.
اگر بتوانيد كودك خود را بيدار كنيد احتمالا هراس و اضطراب را در چهره او مي بينيد. اين امر ناشي از واكنش ماست ، به خصوص اگر براي بيدار شدن، او را تكان دهيد و بر سرش فرياد بكشيد.
در اين گونه موارد سعي نكنيد كودك خود را بيدار كنيد بلكه بهتر است از ايمن بودن وي اطمينان حاصل كرده و پس از آرام كردنش او را بخوابانيد.
تشخيص
مردم تصور مي كنند كودكي كه دچار ترس هاي شبانه شده در اوايل شب جيغ زنان بيدار مي شود و تلاش والدين براي آرام كردن او به جاي نمي رسد. ترس هاي شبانه غالباً با كابوس اشتباه گرفته مي شود. در حالي كه هنگام كابوس، كودك معمولا بدون مشكل از خواب بلند مي شود و احساس آرامش مي كند.
بسياري از والدين نگران بروز حمله قلبي يا مغزي كودكان خود هستند. هر چند برخي از بيماري ها از جمله صرع علائمي شبيه به ترس هاي شبانه دارند ولي غالباً كوتاه مدت (30 ثانيه تا چند دقيقه) بوده و در كودكان بزرگ تر و افراد بالغ رايج مي باشند.
درمان
ترس هاي شبانه نياز به درمان خاصي ندارند. از آنجا كه در بيشتر موارد خستگي علت اصلي اين مشكل است توصيه مي شود خواب كودكان خود را زمان بندي كرده و از استراحت كامل آنها اطمينان حاصل كنيد.
اگر كودكي غالباً دچار ترس هاي شبانه مي شود بهتر است وي را قبل از زماني كه ترس به سراغ او مي آيد بيدار كنيد.
به نظر مي رسد اين روش باعث تغيير چرخه خواب و ممانعت از بروز ترس هاي شبانه مي شود (اين شيوه براي خوابگردها نيز مفيد است)
فقط در صورتي كه كودك شما مدام از ترس هاي شبانه رنج مي برند نياز به درمان- آن هم كوتاه مدت- پيدا مي كند.
نكاتي كه بايد بدانيد
¤ ترس هاي شبانه، ترس هاي خواب نيز ناميده مي شود.
¤ ترس هاي شبانه همانند راه رفتن و حرف زدن در خواب نوعي بي نظمي در بيداري محسوب مي شود.
¤ برخلاف كابوس، كودكان غالباً ترس هاي شبانه را به ياد نمي آورند.
¤ برخلاف كابوس، ترس هاي شبانه غالباً در اوايل شب يعني حدود يك تا 4 ساعت پس از خوابيدن روي مي دهد.
¤ در صورتي كه كودك شما از ترس هاي شبانه رنج مي برد پرستار و ساير اطرافيان را در جريان قرار دهيد تا آنها طريقه مقابله با آن را فرا بگيرند.
¤ در اكثر موارد ترس هاي شبانه به مرور زمان از بين مي رود.

 



جواناني با ذهن اقتصادي

بدون شك شما هم در اطراف خود جوان هايي را ديده ايد كه با وجود درآمد معمول و متوسط با يك مديريت كاملاً آگاهانه و برنامه ريزي شده به خواسته هاي بزرگ، مهم و متعدد خود مثل خريد خانه مي رسند و همواره براي خالي نبودن دست خود در مواقع اضطراري، پس انداز اندكي نيز دارند.
مديريت صحيح اقتصادي يك جوان شامل مجموعه اي از تجربيات، مهارت ها، ظرافت ها، هنر و علم گرد هم مي آيد تا منابع محدود براي پاسخگويي به نيازهاي نامحدود بسيج شود.
دكتر برنارد اينون استاد دانشگاه در بوستون به اهميت مديريت، اقتصاد و خانواده اشاره مي كند و مي گويد: «يك جوان به عنوان يكي از مهم ترين عنصر اجتماعي با استفاده از علم مديريت به معني استفاده بهينه از داشته ها و منابع گوناگون براي رسيدن به اهداف تعيين شده و اقتصاد به عنوان استفاده از منابع محدود براي رفع نيازهاي نامحدود تلاش مي كند تا منابع درآمدي را به بهترين شكل ممكن تأمين و با استفاده از آن نيازهاي خود و خانواده را براي رسيدن به اهداف فردي و جمعي پاسخ دهند.»
برنامه ريزي در زندگي
در هر مجموعه براي رسيدن به اهداف مشخص شده، ضرورت برنامه ريزي دقيق و منظم به خوبي احساس مي شود. خانواده نيز به عنوان مجموعه اي متشكل از والدين و فرزندان با نيازهاي متـعدد و متنوع نياز به برنامه ريزي بويژه در عرصه اقتصادي براي اداره و مديريت صحيح اقتصادي در آن دارد.
دكتر اينون در اين باره معتقد است: «واژه مديريت، وظايف يك مدير را به خوبي در ذهن تداعي مي كند و برنامه ريزي به عنوان نخستين وظيفه يك مدير، گام نخست در اجراي درست مديريت اقتصادي خانواده است. برنامه ريزي براي جوانان به اين معني كه چه چيزهايي را چگونه، براي دست يافتن به چه هدفي، چه موقع و كجا هزينه كنيم. هرگاه جواني بتواند به اين سؤالات ساده پاسخ هاي مناسب دهد منابع دخل و مجاري خرج بهتر شناسايي شده و نيازهاي مادي پاسخ داده مي شود.» وي مي گويد: مشخص شدن منابع براي پاسخ به نيازها يك گام مهم در مديريت اقتصادي خانواده تلقي مي شود. اگرچه واژه ها ساده به نظر مي رسند اما در عمل كمتر مورد توجه قرار مي گيرند و در عمل مديريت دخل و خرج چندان به چشم نمي آيد.
احساس مسئوليت در هزينه كردن
گستردگي و تنوع نيازها در جامعه رو به گسترش امروز، باعث شده است نگاه سنتي حاكم بر خانوده كه پدر، نان آور و ديگر اعضاي خانواده، زير مجموعه او هستند، از خانواده امروز حذف شود و خانواده به سمت دست يابي به منابع درآمدي بيشتر حتي الامكان توسط ساير اعضاي خانواده حركت مي كند.
برنارد اينون با تأكيد بر داشتن احساس مسئوليت در بين همه اعضاي خانواده در دست يابي به منابع درآمدي بيشتر مي گويد: همواره از فرد خاصي معمولاً پدر در خانواده انتظار دخل و از همه اعضاي خانواده انتظار خرج مي رود. اما منطق اقتصادي حكم مي كند در دخل و خرج يك خانواده همه احساس مسئوليت كنند تا به طور شايسته دستيابي به منابع درآمدي افزايش يابد و در مسير درست خرج شود.
به نظر مي رسد به تعداد جوان ها مديريت اقتصادي مختلف وجود دارد. به اين معني كه جوان ها براساس نگاه فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي مختلف خود، براي دخل و خرج خود برنامه ريزي مي كنند.
در واقع نمي توانيم براي مديريت اقتصادي خانواده ها به دنبال فرمول ها و مدل هاي پيچيده باشيم، گاهي جوان هاي ساده و عادي آن چنان به خوبي مديريت اقتصادي را در خانواده اعمال مي كنند كه برخي تحصيل كرده هاي رشته هاي اقتصادي و مديريت توانايي آن را ندارند. درك موقعيت خانواده، تشخيص منابع و چگونگي تأمين آنها، شناخت نيازهاي اولويت دار و تخصيص منابع جمعي خانواده در يك مسير درست براي پاسخگويي به نيازها، مديريت صحيح مي طلبند كه نبايد از آن غفلت كرد.
به عقيده اينون بهره وري در اقتصاد خانواده نقش پررنگي براي يك جوان دارد به اين معني كه چگونه بتوانيم با منابع موجود نتيجه بهتر به دست آوريم. براي رسيدن به اين امر مهم بايد با استفاده از مجموع داشته هاي افراد خانواده به انواع نيازهاي فردفرد اعضاي خانواده مناسب تر و بهتر از گذشته پاسخ داد.
توجه به واقعيت هاي زندگي براي يك جوان نشان دهنده رسيدن به موفقيت هاي بيشتر در دستيابي به اهداف يك مديريت اقتصادي صحيح است.
خرد جمعي، تلاش، همكاري و هماهنگي اعضاي خانواده در چگونگي طي كردن مسير مديريت اقتصادي خانواده نقش تعيين كننده دارد، به نحوي كه احساس مسئوليت جوان ها در دخل و خرج از ريخت و پاش ها جلوگيري مي كند.
بدون شك فرهنگ سازي و نهادينه كردن چارچوب هاي يك مديريت صحيح اقتصادي در راستاي رسيدن به اهداف اقتصادي در زندگي هر جواني، نياز به آموزش هاي ساده و قابل فهم براي خانواده ها با سطوح مختلف اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي است. در اين ميان نقش رسانه هاي جمعي قابل توجه است.
دكتر اينون با اشاره به آگاه سازي خانواده ها از سوي رسانه ها مي گويد: «گاهي دادن آموزش هاي ساده از سوي رسانه هاي جمعي به خانواده ها و جوانان به دور از هرگونه مدل سازي و يا بيگانگي با زندگي واقعي، مي تواند آن ها را در مسير درست، آگاه سازي براي بهتر كسب كردن منابع اقتصادي و جهت دادن آن ها به سمت هزينه كردن اصولي هدايت كند و در بهبود شرايط اقتصادي خانواده نقش آفرين باشد.»
بسياري از جواناني كه تازه ازدواج كرده اند با درآمد محدود خانواده روبه رو هستند و نمي توانند پاسخ همه نيازهاي اعضاي خانواده را بدهند و به ناچار دست به انتخاب كالاهاي موردنياز از ميان كالاهاي بي شمار مي زنند. بنابراين آنها به عنوان مدير خانواده موظف هستند درآمد خانواده را به گونه اي تخصيص دهند و كالاها را به گونه اي گزينش كنند تا حداكثر مطلوبيت به دست آيد.
در هر جامعه اي جوانان در تأثيرپذيري از اقتصاد سه دسته هستند. ارزش هاي اعتقادي روي دسته اي از افراد تأثير جدي برجاي مي گذارد كه نمود عيني آن در شيوه مديريت صحيح اقتصادي خانواده به وضوح ديده مي شود. عده اي هم فقط به دنبال منافع شخصي هستند و ارزش هاي اعتقادي چندان در آن ها رسوخ نكرده است. اكثريتي نيز به رعايت مديريت اقتصادي خانواده خود علاقه دارند، اما متأسفانه بعد مادي آنها بر بعد انساني شان غلبه پيدا كرده است. بنابراين آنچه در مديريت اقتصادي صحيح يك خانواده اهميت دارد توجه به مؤلفه هاي مديريت، اقتصاد و خانواده است كه مي تواند در يافتن پاسخ مناسب براي نيازها در بين انبوه آنها، راه را به مقصد آسايش و رفاه مادي و معنوي نزديك سازد.
سزاوار


 



آلوخشك كم خوني را برطرف مي كند

آلوي خشك منبع خوبي از آهن است و براي جلوگيري از كم خوني بسيار مفيد است.
آلو يك ميوه تك هسته اي از خانواده هلو و زردآلو است. طعم آن از ترش تا شيرين متغير است و به رنگ هاي زرد، سبز، قرمز و ارغواني موجود است.
آلو يكي از منابع غني پتاسيم است و با توجه به اين كه آلو حاوي سديم كمي نيز است، مصرف متعادل آن دركنترل فشارخون مي تواند موثر باشد.
آلو يكي از منابع خوب آنتي اكسيدان ها است و به دليل داشتن فيبر از يبوست جلوگيري مي كند. آلوي خشك منبع خوبي از آهن است و براي جلوگيري از كم خوني بسيار مفيد است.
آلو از افزايش فشارخون جلوگيري مي كند و مصرف آن موجب كنترل قندخون مي شود و براي پيشگيري از بروز بيماري هاي قلبي-عروقي، سرطان و بيماري هاي گوارشي مفيد است.

 



10 خاصيت باورنكردني فلفل

فلفل يك مسكن قوي است كه خواص متعددي دارد. خواصي كه باعث مي شود شما تا دوران سالمندان از سلامت جسمي مناسب برخوردار باشيد:
1- كاپساسين ماده اي در فلفل است كه سبب گرم بودن اين گياه مي شود. هرچند كه فلفل گياهي گرم است، اما كاپساسين موجود در آن در واقع سبب كاهش درجه حرارت بدن مي شود كه يكي از دلايل اصلي تمايل مردم مناطق آب و هوايي گرم به مصرف زياد فلفل محسوب مي شود.
2- فلفل موجب افزايش اشتها مي شود.
3- كاپساسين موجود در فلفل، باعث كاهش بروز زخم معده مي شود. كاپسياسين موجب افزايش جريان خون در قسمت مخاطي معده و توليد موكوس به وسيله ديواره معده مي شود، بنابراين بافت معده در برابر ترشح اسيد معده مصون باقي مي ماند.
4- كاپساسين سبب كاهش ميزان كلسترول خون مي شود، اين موضوع موجب كاهش احتمال گرفتگي رگ ها مي شود، اين گياه همچنين از انعقاد خون در رگ هاي خوني جلوگيري مي كند، اين دو خاصيت موجب مي شود كه مصرف فلفل به پيشگيري از بيماري هاي قلبي و آرترواسكلروز (سخت شدن رگ ها) كمك كند.
5- فلفل خاصيت ضدسرطاني نيز دارد. كاپساسين موجود در فلفل، به عنوان يك تركيب ضدسرطاني عمل كرده و مانع از فعاليت تركيبات سرطان زا در بدن مي شود و از تشكيل تومورهاي بدخيم در بدن جلوگيري مي كند.
6- ميزان بالاي ويتامين ث موجود در فلفل دلمه اي باعث مي شود، اين نوع فلفل براي پيشگيري و درمان سرماخوردگي مفيد باشد. بد نيست بدانيد يك فلفل دلمه اي متوسط، بيش از 3 برابر نياز روزانه بدن ويتامين ث دارد.
7- فلفل يك مسكن قوي است. اين گياه ابتدا سبب تحريك درد مي شود، اما سپس شدت علايم درد را در بدن كاهش مي دهد. اين امر كاهش شدت سيگنال هاي درد در بدن است.
8- فلفل موجب تحريك سيستم ايمني مي شود، به همين دليل مي تواند از ايجاد عفونت جلوگيري كند. تحقيقات نشان داده كساني كه به طور مرتب فلفل مي خورند، كمتر به بيماري هاي عفوني مبتلا مي شوند.
9- خاصيت ضدباكتري فلفل موجب پيشگيري و درمان اسهال عفوني مي شود.
10- فلفل مانند يك داروي ضداحتقان، سبب رقيق شدن خلط و خارج شدن آن از ريه ها مي شود.

 



هميشه راه بهتري براي حل مشكل وجود دارد

وقتي انسان ها زير فشار روحي شديدي قرار دارند هر اتفاق كوچكي آن ها را خشمگين مي كند. يكي ديگر از علت ها، ويژگي هاي شخصيتي فرد است. بعضي ها عادت دارند نسبت به هر چيزي واكنش شديدي نشان دهند. آنان هر احساسي كه داشته باشند فورا آن را بروز مي دهند و روي رفتارشان كنترل چنداني ندارند.
بعضي ها هم در زندگي، فردي را الگوي خودشان قرار مي دهند كه خيلي زود عصباني مي شود، در نتيجه خودشان هم همان طور رفتار مي كنند. مثلا اگر بزرگ ترها در خانه زود خشمگين شوند و نتوانند عصبانيت شان را كنترل كنند، بچه ها هم به طور ناخودآگاه ياد مي گيرند كه در موقعيت هاي مختلف همين عكس العمل را داشته باشند. مهم نيست كه چه چيزي شما را عصباني مي كند، مهم اين است كه شما هم مثل بقيه انسان ها در بعضي از موقعيت ها عصباني مي شويد.
روانشناسان مي گويند: خشم يك احساس طبيعي است ولي مسئله اين جاست كه بايد ياد بگيريم چطور خشم مان را كنترل كنيم. كنترل خشم كار آساني نيست. براي اين كار دو مهارت خودآگاهي و تسلط بر نفس را در خودتان تقويت كنيد.
خودآگاهي يعني اين كه احساسات خودتان را به خوبي بشناسيد، از افكارتان به خوبي آگاه باشيد و بتوانيد تشخيص دهيد كه در برابر هر اتفاقي چه احساسي پيدا مي كنيد. بچه هاي كوچك معمولا اين توانايي را ندارند. ولي نوجوانان و جوانان مي توانند وقتي عصباني مي شوند به جاي آن كه بسرعت عكس العمل نشان دهند، چند لحظه صبر كنند به احساساتشان توجه كنند و كمي فكر كنند.
تسلط بر نفس هم يعني اين كه قبل از انجام كاري درباره آن فكر كنيد، يعني بعد از اين كه احساس شديدي براي انجام كاري در شما وجود آمد، چند ثانيه فكر كنيد و بعد عكس العمل نشان دهيد.
به گفته محققان اين چند ثانيه ارزشمند موجب مي شود كه رفتار متناسبي داشته باشيد تا در آينده افسوس رفتار نسنجيده تان را نخوريد. اگر اين دو مهارت را در وجودتان پرورش دهيد، ديگر موقع خشمگين شدن شروع به داد و هوار كردن يا شكستن وسايل تان نمي كنيد چون حتما راه هاي بهتري براي حل مشكل تان پيدا خواهيد كرد.
اگر تصميم گرفته ايد به جاي آن كه خشم بر شما تسلط داشته باشد، شما بر آن مسلط باشيد، بهتر است به عنوان اولين قدم به رفتارهايي فكر كنيد كه موقع عصبانيت از خودتان بروز مي دهيد و داد و فرياد راه مي اندازيد، كلمات زشت مي گوييد، هر چيزي را كه دم دستتان باشد پرتاب مي كنيد، به ديوار مشت و لگد مي زنيد و ديگران يا خودتان را مي زنيد.
خيلي ها وقتي به رفتارهاي خودشان موقع عصباني شدن فكر مي كنند، خيلي خجالت مي كشند؛ زيرا اين رفتارها اصلا در شأن آنها نيست و شخصيت واقعي آنها را نشان نمي دهند. حالا به اين فكر كنيد كه اگر بتوانيد موقع عصباني شدن ، خودتان را كنترل كنيد چه چيز به دست مي آوريد اعتماد به نفس تان بالا مي رود ، ديگران احترام بيشتري به شما مي گذارند، به جاي اين كه هميشه اعصاب تان خرد باشد، آرامش بيشتري خواهيد داشت، اگر واقعا بخواهيد مي توانيد اين مهارت را ياد بگيريد. فقط يادتان باشد كه توانايي كنترل خشم يك شبه به دست نمي آيد و احتياج به گذشت زمان و تمرين فراوان در موقعيت هاي مختلف دارد.
تحقيقات انجام شده نشان مي دهد كه حتما يكي از مراحل زير در كنترل خشم بسيار مؤثر است. هر مرحله شامل چند سؤال است كه بايد آنها را از خودتان بپرسيد و متناسب با موقعيتي كه داريد به آنها جواب دهيد.
بايد از خودتان بپرسيد كه چه چيزي شما را عصباني كرده و به چه علت اين سؤالات بايد كاملا واضح و دقيق باشد و به مسئله اي كه باعث شده شما احساس عصبانيت پيدا كنيد اشاره كند. سپس به سؤال جواب دهيد.
تسلط بر نفس: در اين مرحله بايد چند لحظه صبر كنيد و به عكس العمل هاي مختلفي كه مي توانيد داشته باشيد فكر كنيد. يادتان باشد كه در اين مرحله نبايد دست به عمل بزنيد.
¤سنجيدن راه هاي مختلف: حالا بايد به اين فكر كنيد كه راه هاي مرحله قبل چه عواقبي براي شما خواهد داشت.
¤تصميم گيري: حالا وقت عمل است. يكي از سه راه را انتخاب كنيد و دست به عمل بزنيد.
¤پيشرفت خودتان را بسنجيد: بعد از تمام شدن ماجرا، بايد خودتان را ارزيابي كنيد.
يعني آيا همه چيز همان طور كه انتظار داشتم پيش رفت؟ آيا از راهي كه انتخاب كردم راضي هستم؟ اين مرحله از مراحل قبل مهم تر است، زيرا مي توانيد به كمك تجربه هايي كه كسب كرديد در موقعيت هاي بعدي، بهتر عمل كنيد.
مي توانيد به عنوان تمرين، زماني كه آرام هستيد به موقعيت هايي در گذشته فكر كنيد كه باعث عصبانيت شما شده بعد سعي كنيد به كمك اين پنج مرحله راه حل مناسبي پيدا كنيد.
ورزش كردن، گوش دادن به موسيقي ملايم، نوشتن احساسات و افكار بر روي كاغذ (مهم نيست كه بعد از نوشتن آنها را نگه مي داريد يا بلافاصله دور مي ريزيد)، نقاشي كشيدن و صحبت كردن در مورد احساسات تان با يك فرد ديگر موجب مي شود كمتر عصباني شويد.
خشم يكي از احساسات قوي انسان ها است. اگر بتوانيد بدون اين كه كنترل خودتان را از دست بدهيد در موقعيت هاي مختلف راه حل مناسب را پيدا كنيد، به مهارت كنترل خشم دست يافته ايد. كمي كوشش، كمي تمرين و كمي صبر لازم است، ولي مطمئن باشيد كه اگر بخواهيد مي توانيد بر خشم مسلط شويد.

 



خرما و كشمش از پرخوري پيشگيري مي كند

مصرف خرما يا كشمش در هنگام افطار مفيد است و با كنترل اشتها از بيش خواري به هنگام افطار ممانعت مي كنند.
وعده افطار بايد حاوي مايعات و قندهاي ساده قابل جذب سريع باشد، زيرا در زمان افطار قند خون در پايين ترين حد خود قرار گرفته و مي تواند يكي از علل سردردهاي نزديك افطار باشد.
به همين دليل توصيه مي شود شروع افطاري با خرما، آب گرم، يا چاي كم رنگ و شير باشد، بدين ترتيب نياز شديد به مواد قندي به سرعت برطرف مي شود وبدن آمادگي بهتر براي استفاده ا ز مواد غذايي ديگر را پيدا مي كند.
علاوه بر آن مصرف خرما در ماه مبارك رمضان در تنظيم قند خون بسيار مفيد است و توصيه مي شود كه در وعده افطار دو تا سه عدد خرما مصرف شود. زيرا خرما منبع خوبي از مواد مغذي، قند، فيبر و پتاسيم است.
از مصرف بيش از حد خرما نيز مانند ساير شيريني ها بايد پرهيز شود. به طور كلي توصيه مي شود به جاي مصرف انواع شيريني ها مثل زولبيا و باميه كه فقط حاوي انرژي و فاقد مواد مغذي (ويتامين ها و املاح) هستند، از مواد غذايي طبيعي شيرين مثل خرما، كشمش و انواع ميوه استفاده شود. افراط در مصرف انواع شيريني به هنگام افطار چاقي و اضافه وزن را به دنبال خواهد داشت.

 



بازي هاي ويدئويي

از سي سال پيش بازي هاي ويدئويي به بخشي از زندگي كودكان و نوجوانان تبديل شده اند. بازي هاي ويدئويي سرگرمي منحصر به فردي هستند زيرا بازيكنان نيز در آنها شركت مي كنند. در حال حاضر كودكان به جاي اينكه صرفا به تماشاي بازي بنشينند در آن سهيم هستند و اين وضعيت محاسن و معايب خاص خود را دارد.
تأثيرات بازي هاي ويدئويي
مهم ترين تأثير مثبت بازي هاي ويدئويي مهارت بازيكنان در استفاده از دست و نيز ارتقاي معلومات كامپيوتري آنهاست. پيشرفت در توليد اين بازي ها باعث شده كودكان و نوجوانان خود را در فضايي واقعي احساس كنند و به همين دليل است كه اين بازي ها در زندگي بسياري از نوجوانان نقش مهمي ايفا مي كنند.
تحقيقات نشان مي دهد با تماشاي بازي هاي ويدئويي- به خصوص آنهايي كه محتوايي خشونت آميز دارند- نوجوانان پرخاشجو بار مي آيند.
ميزان پرخاشگري كودكان تا حدي به زماني بستگي دارد كه صرف تماشاي بازي هاي ويدئويي مي كنند. بسياري از والدين در اين مورد محدوديتي قائل نمي شوند و در ضمن از محتواي بازي هاي ويدئويي بي اطلاع هستند.
براساس تحقيقات انجام شده دختران به طور متوسط در هفته پنج ساعت را به تماشاي بازي هاي ويدئويي مي پردازند، در حالي كه اين رقم در پسران 13 ساعت در هفته مي باشد.
نوجواناني كه به مدت طولاني به بازي هاي ويدئويي خشن مي پردازند، از معضلات زير رنج مي برند:
¤ به رفتار خشونت آميز تمايل بيشتري دارند.
¤ براي رويارويي با آموزگاران خود آمادگي بيشتري دارند.
¤ ممكن است با همسالان خود درگير شوند.
¤ دچار افت تحصيلي مي شوند.
تماشاي بازي هاي ويدئويي با تماشاي تلويزيون يا رفتن به سينما فرق مي كند؛ زيرا نوجوانان در ماجراهاي آن حضوري فعالانه دارند. آنها در خشونت بازي ها سهيم مي شوند و پا به مراحل بالاتر مي گذارند.
بازي هاي ويدئويي موجب افزايش رفتار تهاجمي مي شود، زيرا خشونت به طور مكرر در اين بازي ها ديده مي شود و همان طور كه مي دانيد تكرار، روش آموزشي بسيار موثري است.
در ضمن بازي هاي ويدئويي به نوجوانان اجازه مي دهند خودشان را به جاي شخصيت دلخواه خود بگذارند و به جاي او تصميم گيري كنند. پس از اين كه نوجوانان به مدت معيني به يك بازي خشن پرداختند به طور خودكار افكار خشونت آميز در آنها رشد مي كند. تحقيقات نشان مي دهد چنين افرادي رفتار پرخاشگرانه اي از خود بروز مي دهند و از اين روست كه پژوهشگران نسبت به تأثيرات منفي خشونت رسانه ها بر روي كودكان به والدين هشدار مي دهند.
توصيه ها
به خاطر محبوبيت بازي هاي ويدئويي حذف كامل آنها از زندگي كودكان كار دشواري است. ولي شما مي توانيد اثرات منفي را كاهش دهيد. به توصيه هاي زير توجه كنيد:
¤ دستگاه كامپيوتر را در اتاق خواب كودكان قرار ندهيد.
¤ در مورد دفعاتي كه كودك تان مي تواند بازي كند محدوديت قائل شويد.
¤ استفاده كودكان از بازي هاي ويدئويي، تلويزيون، فيلم و اينترنت را كنترل كنيد.
¤ بر استفاده كودكان خود از اينترنت نظارت كنيد. يادتان باشد بسياري از بازي هاي ويدئويي از طريق اينترنت قابل دسترسي هستند.
¤ با كودكان خود در مورد بازي هاي ويدئويي حرف بزنيد و از آنها بپرسيد كه چه احساسي دارند. با اين كار در احساسات او سهيم و به وي نزديك تر مي شويد.
¤ در مورد راه هاي كاهش اثرات منفي بازي هاي ويدئويي با ساير والدين به تبادل نظر بپردازيد.
آذر شايان

 



با مصرف چاي به جنگ پيري برويد

مصرف چاي به دليل وجود آنتي اكسيدان ها از پيري زودرس جلوگيري مي كند.
چاي و مواد گياهي زماني كه حرارت مي بينند و دم مي كشند تغييراتي را از خود نشان مي دهند. مواد آنتي اكسيدان موجود در چاي براثر حرارت طولاني مدت از بين مي رود و ارزش غذايي خود را از دست مي دهد.
چاي و گياهان دارويي زماني كه دم مي كشند بايد چاي را از تفاله جدا كنيم. جدا كردن تفاله موجب حفظ و نگهداري موادغذايي پرارزش در چاي مي شود. توصيه مي شود كه پس از 10 دقيقه تفاله را از چاي آن جدا كرده و آب و مايع آن را نگهداري كنيم.
از ديد علمي چاي چند مزيت دارد كه يكي از مزيت هاي آن اين است كه يك ليوان چاي فلوئور مورد نياز يك فرد را در طول روز تأمين مي كند و مصرف سه ليوان چاي در روز مانعي ندارد.
اگر بيش از پنج ليوان چاي در روز مصرف شود به بدن ضرر مي رساند و موجب افزايش فلوئور بدن و بروز فلوئوريست در بدن مي شود و موجب بروز نقاط قهوه اي رنگ بر روي دندان مي شود. دندان ها را از بين مي برد و استخوان را نيز پوك مي كند. خاصيت ديگر چاي اين است كه ادرارآور است و موجب زدودن ضايعات از بدن مي شود، كليه را به كار مي اندازد و از سنگ كليه جلوگيري مي كند همچنين وجود آنتي اكسيدان هاي چاي از پيري زودرس جلوگيري مي كند.

 



سريع غذا نخوريد

سريع خوردن غذا موجب اختلالات و ناراحتي هاي گوارشي مي شود.
يكي از رفتارهاي تغذيه اي غلط كه در بين جوانان رواج زيادي دارد، با عجله غذاخوردن و خوب نجويدن غذاست.
امروزه جوانان وقت كمتري را به خوردن غذا صرف مي كنند و فرصت بسيارمحدودي براي غذا خوردن دارند. به همين علت با عجله غذا مصرف مي كنند و غذا را به خوبي نمي جوند.
اين مسئله اشكالات زيادي در بردارد، از جمله آن كه مي تواند موجب اختلالات و ناراحتي هاي گوارشي در بين آنها شود.
اولين مرحله هضم بعضي از مواد غذايي در دهان انجام مي شود. به اين ترتيب كه مواد غذايي در دهان به وسيله عمل جويدن خرد و ريز شده و تحت تاثير آنزيم پتالين بزاق، اولين مرحله هضم آن ها انجام مي شود كه براي هضم نهايي و جذب آماده مي شوند.اگر عمل جويدن به خوبي انجام نشود، مواد غذايي به خوبي با آنزيم بزاق آغشته نشده و هضم اوليه دچار اختلال مي شود و درنتيجه بار دستگاه گوارش اضافه مي شود.
اين كار موجب سنگيني و نفخ در دستگاه گوارش مي شود و استمرار اين وضعيت ناراحتي هاي گوارشي را به دنبال خواهد داشت.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14