(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 28 بهمن 1389- شماره 19867

حمل سلاح براي پليس ضدشورش در الجزاير ممنوع شد
جبهه امل اسلامي لبنان سلاح حزب الله را به نفع وحدت ملي دانست
آينده مصر و دنياي عرب (چشم انداز)
افشاي مذاكرات فرستاده ملاعمر با مقامات انگليس در لندن
گفت وگوي اختصاصي كيهان بارئيس جمهور تركيه عمر رژيم هاي ديكتاتوري در خاورميانه به پايان رسيده است
مردم بحرين : تا سرنگوني رژيم در خيابان ها مي مانيم
الغنوشي : دولت آينده تونس يك دولت اسلامي است
اعلام حالت فوق العاده در 4 سفارتخانه رژيم صهيونيستي
دانشجويان افسري فيليپين پرچم آمريكا را آتش زدند
آغاز «روز خشم» در ليبي قذافي بايد برود
هشدار حزب اسلامي پاكستان نسبت به آزاد كردن ديپلمات قاتل آمريكايي



حمل سلاح براي پليس ضدشورش در الجزاير ممنوع شد

منابع امنيتي الجزاير حمل سلاح براي پليس اين كشور در تظاهرات مردمي را ممنوع اعلام كردند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا به نقل از روزنامه مصري «اليوم السابع»، منابع امنيتي الجزاير اعلام كردند، براساس دستورات جديد در الجزاير در تظاهرات مردمي نيروهاي ضدشورش نبايد سلاح حمل كنند. اين منابع افزودند، به نيروهاي ضدشورش دستور داده شده كه تظاهركنندگان را تحريك نكنند و تنها به ممانعت از برگزاري تظاهرات و دستگيري كساني كه به اخطارهاي پليس توجه نمي كنند بپردازند. منابع امنيتي اظهار داشتند، اين دستورات جديد به خاطر نگراني سيستم هاي امنيتي از تكرار سناريوي سال 2001 صادر شده است چرا كه در آن سال ميان تظاهر كنندگان جنبش العروش و جوانان برخي مناطق در الجزاير درگيري رخ داد .

 



جبهه امل اسلامي لبنان سلاح حزب الله را به نفع وحدت ملي دانست

جبهه امل اسلامي لبنان تاكيد كرد، سلاح حزب الله تنها به سوي دشمن اسرائيلي و مزدوران خائني كه وحدت ملت را به خطر مي اندازند نشانه رفته است.
جبهه امل اسلامي لبنان در واكنش به اظهارات سمير جعجع رئيس فالانژهاي لبنان بيانيه اي صادر و اعلام كرد، سلاح مقاومت هرگز ملت لبنان را هدف قرار نمي دهد بلكه براي دفاع از ميهن و مقابله با دشمن صهيونيستي به كار گرفته خواهد شد. در اين بيانيه تاكيد شده است، سلاح مقاومت در سال 2006 لبنان را آزاد كرد و دشمن اسرائيلي را وادار به فرار ساخت به طوري كه امروز صهيونيست ها قبل از هر اقدامي هزار بار درباره آن مي انديشند. جبهه امل اسلامي همچنين در اين بيانيه تصريح كرده است، برخي در داخل لبنان با استفاده از سلاح خطرناك فتنه و اختلافات مذهبي مي كوشند كشور را به منجلاب نيستي هدايت كنند.

 



آينده مصر و دنياي عرب (چشم انداز)

پروفسور حميد مولانا

در كمتر از يك ماه دو تن از ديكتاتورهاي مورد حمايت آمريكا و غرب در تونس و مصر سرنگون شدند.
به دنبال قيام مردم عليه زين العابدين بن علي رئيس جمهور تونس و فرار او از كشورش، اين هفته حسني مبارك رئيس جمهور مصر نيز به سرنوشت او دچار شد. جالب اينكه بركناري مبارك در مصر در روز سالگرد انقلاب اسلامي ايران صورت گرفت و بيش از 18 روز طول نكشيد كه مردم مصر با تظاهرات پرشور خود او را به تبعيد فرستادند.
پشتيباني آمريكا و غرب از حكومت هاي ديكتاتوري و سقوط آنها با قيام مردم يك تاريخ طولاني دارد و از طرفي نشانه شكست سياست ايالات متحده در اين كشورهاست. نگاه اجمالي به ليست دولت هائي كه سال ها مورد حمايت مالي، سياسي و نظامي آمريكا بوده ولي بر اثر اعتراضات مردم سقوط كرده اند بسيار عبرت انگيز است: حسني مبارك و سادات در مصر، بن علي در تونس، صدام حسين در عراق، ژنرال مشرف و ضياءالحق در پاكستان، سوهارتو در اندونزي، ژنرال پينوشه در شيلي، محمدرضا پهلوي در ايران، موبوتو سه سكو در كنگو، ماركوس در فيليپين، دواليه در هائيتي و ده ها دولت ديگر از پايان جنگ جهاني دوم تا به امروز در قاره هاي مختلف دنيا.
حقيقت اين است كه نظام ها و دولت هاي سرسپرده، مستبد، نظامي و وابسته به قدرت هاي خارجي بيش از هر موقع ديگر با بحران مشروعيت روبه رو هستند. يك شكاف بزرگ و عميق «بي اعتمادي» بين مردم، حكومت هاي غيرمردمي، و قدرت هاي غربي به وجود آمده است. يك سرگيجي بزرگ بين رهبران و نخبگان غرب و دولت هاي تحت نفوذ آنها همه جا را فراگرفته است و پايه هاي ظلم و ستم و سلطه گرائي و بي عدالتي درحال فروپاشي است. سه هفته قبل وقتي كه تظاهرات مردم قاهره در ميدان التحرير عليه مبارك آغاز شد، يك ژنرال بازنشسته اسرائيلي در تل آويو به توماس فريدمن نويسنده نيويورك تايمز گفت «هر چه كه ما در 30 سال گذشته فكر كرديم، ديگر معني ندارد... آنچه كه دنياي ما را مي چرخاند و هدايت مي كرد از دست ما رفته است» (نيويورك تايمز 3 فوريه 2011). وقايع مصر، ديويد بروكز يكي از نويسندگان نيويورك تايمز را كه ستون دائمي و ويژه در آن روزنامه داشته و از جناح محافظه كاران آمريكاست وادار كرده است كه از «كرامت و عزت نفس» در سياست خارجي صحبت كند: «آنچه ما از رويدادهاي اخير (مصر) ياد گرفته ايم اين است كه ايالات متحده معمولا در همه چيز غلط عمل مي كند (نيويورك تايمز، 2 فوريه 2011).
خواسته هاي مردم مصر در دهه هاي اخير بسيار روشن و مشروع بوده است: آزادي در تعيين سرنوشت نظام و آينده خود، رهائي از حكومت ديكتاتوري و نظامي، استقلال در اداره كشور و همكاري با همه كشورهاي اسلامي و همسايه، آزادي فلسطين اشغالي، جلوگيري از نفوذ و دخالت خارجيان، عدالت اجتماعي، اقتصادي و پيشرفت كشور، مردم سالاري حقيقي و بومي، و امنيت داخلي و خارجي. ولي نوع حمايت و پشتيباني واشنگتن از نظام مصر هميشه با اين خواسته هاي مردم در تضاد بوده است. اين شيوه نادرست را بايد از زبان خود دولتمردان، نخبگان سياسي و رسانه هاي ايالات متحده شنيد: قبل از استعفاي مبارك، چندين بار رابرت گيتس وزير دفاع آمريكا در مصاحبه ها و جلسات نشست كميسيون هاي كنگره به صراحت از همكاري ژنرال ها، افسران و نظاميان و ارتش مصر با آمريكا صحبت كرد و اظهار داشت كه آمريكا با اعضاي ارتش مصر در تماس است و از عملكرد آنها مطمئن است. «اچ.دي.اس. گرين وي»، نويسنده روزنامه «بوستون گلوب» در مقاله اي تحت عنوان «زمان مصر براي مرگ و تولد مجدد» مي نويسد، «آمريكا تا موقعي دموكراسي را دوست دارد كه نتيجه انتخابات به ميل ما باشد... آمريكا بايد در دنياي امروز زندگي كند نه در دنيائي كه مي خواهد داشته باشد (اينترنشنال هرالدتريبيون، 5و 6 فوريه 2011). «ري تاكي» عضو ارشد شوراي روابط خارجي و مشاور اسبق وزارت امور خارجه آمريكا درباره مصر و دموكراسي مي گويد، «دموكراسي ممكن است باعث ثبات خاورميانه و تقويت و رشد اقتصادي شود ولي اين منطقه را عليه خواسته هاي آمريكا بسيج خواهدكرد (نيويورك تايمز، 5فوريه 2011).
حسني مبارك رئيس جمهور اقتدارگرا از صحنه خارج شده است ولي نظامي كه او را به قدرت رساند و سال ها از او حمايت كرده است هنوز پابرجاست. چالش كنوني مردم مصر اين است كه چگونه مي توانند ريشه اين سرطان را بخشكانند و كشور خود را به يك نظام مستقل و آزاد كه خارج از سلطه و نفوذ بيگانگان بوده و نماينده مردم سالاري بومي و اصيل خودشان باشد، تبديل كنند. اين كار آسان نيست، ولي عملي است. «سرنگوني فرعون مصر»، «ظهور فرشته آزادي» و «انتقال مصر به مردم سالاري و دموكراسي» موقعي معناي واقعي پيدا خواهد كرد كه خود مردم مصر، با اراده و استقلال فكري خود و به دست خود حكومت و نظام مورد علاقه خود را تعيين كنند. انعكاس استعفاي مبارك و بركناري او از رياست جمهوري در دنياي عرب و جهان اسلام متنوع ولي محكم بود.
شايد تيتر اول روزنامه «جاكارتا پست» اندونزي كه «مصري ها اميدوارند ولي با آينده نامعلومي مواجهه هستند» (جاكارتاپست، 13فوريه 2011- 24بهمن 1389) چندان دور از حقيقت نباشد.
همه علائم نشان مي دهد قدرت هائي كه در اين 30سال گذشته از مبارك و رژيم او حمايت كردند و امروز خود را شرمنده مي بينند، كوشش دارند اين نهضت كنوني مصر را ربوده و با تبليغات از تغييرات بنيادين جلوگيري كنند. ولي اين مردم مصر هستند كه بايد به نداي تاريخي خود پاسخ دهند.

 



افشاي مذاكرات فرستاده ملاعمر با مقامات انگليس در لندن

يك روزنامه پاكستاني از ديدار و مذاكره فرستاده «ملاعمر» با مقامات انگليسي در لندن پرده برداشت.
به گزارش خبرگزاري فارس، روزنامه «نيشن» چاپ اسلام آباد، فاش كرد، «عبدالسلام ضعيف» كه با «ملاعمر» رهبر گروه طالبان در افغانستان، ارتباط نزديكي دارد، هفته گذشته در لندن با مقامات انگليسي پشت درهاي بسته ديدار و مذاكره كرد. عبدالسلام ضعيف به تازگي از فهرست سياه سازمان ملل خارج شده است. وي در زمان حاكميت طالبان بر افغانستان، سفير اين رژيم در پاكستان بود. به نوشته نيشن، اين فرستاده ملاعمر تحت مراقبت شديد وارد لندن شده بود و اجازه گفت وگو با مطبوعات را نداشت. آمريكا راه حل نظامي را در افغانستان ترجيح مي دهد، ولي انگليسي ها علاقه خاصي به مذاكره با طالبان دارند. سران لندن از ديرباز ارتباطات نزديكي با طالبان داشته اند.

 



گفت وگوي اختصاصي كيهان با رئيس جمهور تركيه عمر رژيم هاي ديكتاتوري در خاورميانه به پايان رسيده است

رئيس جمهور تركيه شامگاه دوشنبه در ديداري صميمي و نيم ساعته، به سؤالات خبرنگاركيهان درباره مسائل منطقه اي و همچنين برخي موضوعات داخلي تركيه پاسخ گفت.
عبدالله گل در پاسخ به اين سؤال كه «پيام جهاني سفر يك هيئت بلندپايه اقتصادي ترك به تهران چيست؟» از مصمم بودن ايران و تركيه براي ارتقاي روابط اقتصادي خبر داد و اين امر را زيربنا و لازمه ارتقاي همكاري هاي سياسي دانست. رئيس جمهور تركيه تصريح كرد: «ايران و تركيه دو كشور همسايه و قدرتمند منطقه هستند كه اين قدرت در ابعاد اقتصادي و سياسي قابل مشاهده است. اگر روابط اقتصادي ما مطلوب نباشد، نشان دهنده آن است كه روابط سياسي نيز درسطح مطلوبي نيست.»
رئيس جمهور تركيه در ادامه سخنان خود با ارائه مثالي منظور خود را دقيق تر توضيح داد. وي به روابط آلمان و فرانسه به عنوان دو قدرت بزرگ سياسي - اقتصادي قاره اروپا اشاره كرد و با توجه به جايگاه والاي تهران و آنكارا در خاورميانه اين پرسش را مطرح كرد كه «چرا حجم تجارتي كه بين دو كشور آلمان و فرانسه است.چه از نظر سطح و چه از نظر تنوع، بين ايران و تركيه نباشد؟»
عبدالله گل تاكيد كرد كه «اگر سطح روابط اقتصادي ايران و تركيه ارتقاء نيابد، نشانگر وجود يك سري موانع است و با وجود چنان موانعي ديگر نيازي نيست كشورهاي ديگر ما را تحريم كنند. وقتي ما نمي توانيم از ظرفيت هاي فراوان اقتصادي خود بهره ببريم، در واقع خودمان داريم خودمان را تحريم مي كنيم. بنابراين، مسئولان دوكشور پس از گفت وگوهايي دراين باره، تصميم گرفته اند كه سطح مبادلات خود را ابتدا به 10 ميليارد دلار و درمرحله بعد به 20 ميليارد دلار و نهايتا به 30 ميليارد دلار برسانند.»
خبرنگاركيهان با اشاره به اينكه از زمان روي كارآمدن حزب عدالت و توسعه تاكنون روابط اقتصادي ايران و تركيه 10 برابر شده است، از ارتباط ميان اين دو رويداد پرسيد كه رئيس جمهور تركيه با تأييد اين رابطه اضافه كرد: «البته هم اكنون از 10 ميليارد دلار رابطه اقتصادي كنوني، هفت ميليارد دلار به حوزه انرژي اختصاص دارد، و ما مي خواهيم جنس روابط را بسيار متنوع تر كنيم تا يك رقابت شيرين نيز ميان شركت هاي ايراني و ترك به وجود آيد. اين امر باعث تاثيرگذاري بيشتر شركتهاي تجاري دو طرف و افزايش كيفيت توليدات آنها نيز خواهدشد.»
وي حذف سياست هاي اشتباه بوروكراتيك، اصلاح و نهايتا حذف تعرفه هاي گمركي و ايجاد دروازه هاي مرزي بيشتر ميان دو كشور را از جمله برنامه هاي دولت هاي تهران و آنكارا براي آينده نزديك اعلام كرد.
خبرنگاركيهان در ادامه درباره تحولات اخير منطقه به ويژه انقلاب هاي مصر و تونس سؤالاتي كرد كه عبدالله گل درپاسخ گفت: «كشورهاي اسلامي به ويژه كشورهاي خاورميانه شاهد تحولات تاريخي و ريشه اي هستند. درسايه گسترش ارتباطات، مردم به سرعت از تغييراتي كه در ديگر كشورها به وقوع مي پيوندد خبردار مي شوند. امروزه نمي توان با رژيم هاي توتاليتر بر مردم حكومت كرد. حكومت هايي كه به مطالبات مردم و جوانان خود توجه نمي كنند، طبيعتا كارشان سخت خواهدبود و لذا اين اتفاقاتي كه افتاده، جاي تعجب ندارد. من در سال 2003 در اجلاس سازمان كنفرانس اسلامي در تهران گفتم كه هركسي بايدبه داخل كشور خود نظمي ببخشد و همه يك سري اصلاحات ريشه اي سياسي و اقتصادي انجام بدهند».
رئيس جمهور تركيه در پاسخ به سؤالي درباره نقش اسلام در تحولات اخير خاورميانه گفت: «بايد توجه داشت كه تمامي اين ملت ها مسلمان هستند. مصر از نظر تمدن و فرهنگ اسلامي مركز مهمي در دنياي اسلام است؛ تونس نيز همچنين. بنابراين، نمازخواندن مردم در ميدان التحرير مصر يا پخش اذان از تلويزيون تونس نشانه هاي بيگانه اي نيستند؛ اينها ارزش هاي اين جوامع هستند. مردم حقوق و آزادي هاي اساسي خود و نيز عدالت را در اين كشور مطالبه مي كنند و خواهان اصلاح اشتباهات گذشته دولت هاي اين كشورها هستند».
خبرنگار كيهان تحليل عبدالله گل از انفجار خط لوله انتقال گاز مصر به رژيم صهيونيستي را خواستار شد كه رئيس جمهور تركيه تأكيد كرد، چنين حركتي نشان دهنده نارضايتي مردم مصر از سياست خارجي دولت پيشين خود به ويژه در قبال فلسطين است. وي افزود: «مسئله فلسطين محدود به فلسطينيان نيست بلكه مسئله تمام اعراب و مسلمانان جهان است».
خبرنگار كيهان به رئيس جمهور تركيه گفت: «برخي نهادها و رسانه هاي غربي از جمله شوراي روابط خارجي آمريكا اين تحليل را ارائه كرده اند كه حزب عدالت و توسعه ادامه دهنده راه مصطفي كمال آتاتورك است و اگر او مي خواست راه سكولاريسم را بپيمايد، امروز عدالت و توسعه اين كار را مي كند؛ يا اينكه برخي معتقدند اصلاحاتي كه در تركيه در حال انجام است، بخشي از تلاش آنكارا براي پيوستن به اتحاديه اروپاست». رئيس جمهور تركيه ضمن رد اين تحليل ها تأكيد كرد «اصلاحاتي كه در تركيه در حال انجام است، بيشتر در ارتباط با حقوق و آزادي هاي اساسي مردم، تحكيم آزادي هاي دموكراتيك و مانند آن است. ما مي خواهيم مردم مؤمن بتوانند بر اساس اصول ديني و اعتقادي خود آزادانه زندگي كنند».
خبرنگار كيهان در ادامه با اشاره به تغييراتي كه در سياست خارجي تركيه رخ داده، به اين شعار سازمان پيمان آتلانتيك شمالي اشاره كرد كه «تركيه بال هاي ناتو است» و پرسيد آيا آنكارا همچنان اين عنوان را براي خود مي پذيرد يا خير؟ عبدالله گل ضمن اشاره به همكاري هايي كه كشورش پيش از اين با ناتو داشته تلويحاً اين كاركرد «فدايي بودن آنكارا براي ناتو در دوره جنگ سرد» را تائيد كرد اما بلافاصله افزود كه «تمامي سازمان ها با توجه به تحولات زمان دچار دگرگوني مي شوند. تركيه نه ژاندارم كسي خواهد بود، نه فدايي كسي؛ بلكه بر اساس يك سري اصول تعيين شده، سياست هاي خود را پيش مي برد».
رئيس جمهور تركيه در پاسخ به سؤالي در رابطه با موضع كشورش درباره رژيم صهيونيستي گفت: «وقتي ما سياست ها و رفتار غلط اسرائيل را مي بينيم در قبال آن واكنش نشان مي دهيم و اگر اين رفتار ادامه يابد، ما نيز به واكنش هاي خود ادامه خواهيم داد. ما هيچ وقت از رفتارهاي ناصحيح چشم پوشي نخواهيم كرد».
كيهان در ادامه به انتقادات اخير «نجم الدين اربكان» رهبر حزب اسلامگراي رفاه از حزب عدالت و توسعه اشاره كرد و نظر عبدالله گل را درباره سخنان اربكان خواستار شد كه رئيس جمهور تركيه پس از لحظاتي مكث و خنده گفت: «اربكان رهبر يك حزب سياسي است و من هر چند موسس حزب عدالت و توسعه هستم، اما پس از رئيس جمهور شدن از حزب بيرون آمدم. رئيس جمهور بايد طبق قانون اساسي فراي احزاب و بي طرف باشد».خبرنگار كيهان با اشاره به تغييرات اخير قانون اساسي تركيه از جمله كاهش قدرت نهادهاي لائيك و اعطاي آزادي هاي سياسي- مذهبي به مردم، از برنامه حزب عدالت و توسعه براي انتخابات سال جاري مجلس تركيه پرسيد كه عبدالله گل درپاسخ گفت: «ما در آينده انتخابات مجلس پيش رو داريم و آرزويمان تغيير قانون اساسي تركيه پس از انتخابات است، ما آن قانون اساسي را مي خواهيم كه كمتر محدودكننده بوده و حقوق و آزادي هاي اساسي افراد را تضمين كند».
عبدالله گل در پايان با تشكر از كيهان، اين روزنامه را روزنامه اي بانفوذ و تأثيرگذار در سطح داخلي و بين المللي توصيف كرد.

 



مردم بحرين : تا سرنگوني رژيم در خيابان ها مي مانيم

ده ها هزار نفر از مردم بحرين براي سرنگوني رژيم اين كشور دست به تظاهرات زدند. در بحرين ميدان اصلي پايتخت به تصرف مخالفان درآمد.
به گزارش واحد مركزي خبر، ديروز ده ها هزار نفر از مخالفان حكومت بحرين به شيوه مردم مصر، ميدان اصلي «منامه» پايتخت اين كشور، را به تصرف خود درآوردند و با نصب چادر در اين محل (ميدان لوءلوء)، اعلام كردند تا سقوط رژيم اين كشور، به تظاهرات ادامه خواهند داد. معترضان خواستار استعفاي «خليفه بن سلمان آل خليفه»، نخست وزير و خواستار قانون اساسي جديد و حقوق برابر ميان شيعيان و سني ها شدند. شيعيان بيش از 70 درصد جمعيت بحرين را تشكيل مي دهند، اما حكومت بحرين به شدت نسبت به آنها تبعيض قائل مي شود. اعضاي حزب حاكم بحرين، سني هستند و از طرف آمريكا، عربستان و امارات به شدت حمايت مي شوند.
با بالا گرفتن ناآرامي ها در بحرين، مقامات آمريكا به شدت نگران شدند و از همه احزاب خواستند خويشتن دار باشند.
«حمدبن عيسي آل خليفه» امير بحرين، دوشنبه در پي كشته شدن دو بحريني به دست نيروهاي پليس، قول داد كميته اي را مسئول رسيدگي به اين موضوع كند. وي همچنين، براي آرام كردن اوضاع، دستور داد يارانه هاي موادغذايي در اين كشور افزايش يابد و قول كمك مالي 2500 دلاري را به هر خانواده بحريني داد. ديروز شماري از مردم هم در اطراف بيمارستان «سلمانيه» در غرب منامه براي شركت در مراسم تشييع جنازه دومين شهيد روز دوشنبه، اجتماع كردند. نيروهاي امينتي دوشنبه براي متفرق كردن معترضان، از گلوله هاي جنگي استفاده كرده اند.
در پي عذرخواهي شاه از كشته شدن دو شهروند بحريني، «نيل رجب» از فعالان سياسي اين كشور، گفت عذرخواهي كافي نيست.يكي از نمايندگان مجلس بحرين كه ديروز در تظاهرات ضد دولتي شركت كرده بود به خبرنگار شبكه الجزيره گفت، اوضاع از دست دولت و احزاب سياسي و سياستمداران (بحرين) خارج شده و در حال حاضر، همه چيز در دست مردم است. به گفته وي، خواسته هاي مردم اكنون در حال تغيير است. به گزارش خبرنگار شبكه الجزيره، قبلا مردم از اصلاح قانون اساسي و تغيير دولت حرف مي زدند، ولي اكنون خواستار سقوط شاه از قدرت هستند.
براساس گزارشات، اعترضات در بحرين ادامه خواهد يافت.

 



الغنوشي : دولت آينده تونس يك دولت اسلامي است

رهبر اسلامگرايان تونس گفت: دولت آينده تونس، يك دولت اسلامي است.
«راشد الغنوشي» رهبر حزب نهضت اسلامي تونس كه پس از سقوط رژيم بن علي بعد از 21 سال تبعيد به كشورش بازگشته است در گفت وگو با روزنامه آلماني فرانكفورتر الگماينه اظهار داشت: در حال حاضر كشور تونس در يك مرحله گذر و موقت قرار دارد و هدف ما اين است كه اين مرحله را با موفقيت پشت سر بگذاريم.
وي گفت: دولت آينده تونس يك دولت اسلامي خواهد بود، چرا كه در قانون اساسي اين موضوع ذكر شده است و براي ما، اسلام منبع اصلي براي قانون اساسي و تدوين قوانين در كشور به شمار مي رود.
رهبر اسلامگرايان تونس خاطرنشان كرد: ما تاريخ دقيق انتخابات در كشورمان را نمي دانيم، اما درخواست كرده ايم كه دوباره به عنوان يك حزب در تونس فعاليت كنيم.
وي درباره نامزدي براي پست رياست جمهوري متذكر شد: مهمترين مسئله اين است كه رئيس جمهور تونس در آينده براساس دموكراسي انتخاب شود و نماينده واقعي ملت باشد و در اين صورت حزب نهضت اسلامي براي انتخابات رياست جمهوري از يك كانديداي غيروابسته كه حتي وابسته به آن نباشد، حمايت خواهد كرد.
الغنوشي تاكيد كرد كه ما رژيم هايي از جمله بن علي و گروه هايي مانند طالبان را كه به نام اسلام، راه خشو نت را در پيش گرفته اند، رد مي كنيم.
رهبر اسلامگرايان تونس با انتقاد از غرب در حمايت از رژيم بن علي يادآور شد: بن علي اقدامات سركوبگرانه خود را عليه ما در برابر غرب كه از آن پول مي گرفت به عنوان سركوب افراط گرايان توجيه مي كرد و اين سركوب ها 23 سال طول كشيد.
از سوي ديگر، شبكه خبري الجزيره به نقل از وزارت كشور تونس از لغو قانون منع آمد و شد در سراسر اين كشور خبر داد. وزارت كشور تونس در بيانيه اي اعلام كرد: قانون منع آمد و شد در سراسر تونس لغو شد، اما وضعيت فوق العاده تا اطلاع ثانوي تجديد مي شود.
وزارت كشور تونس در توجيه تمديد وضعيت فوق العاده خاطرنشان كرد: تمديد اين وضعيت در راستاي حمايت از شهروندان و اموال خصوصي و عمومي است.
اين در حالي است كه قانون منع آمد و شد و وضعيت فوق العاده، يك ماه پيش و در اوج اعتراضات عليه زين العابدين بن علي رئيس جمهور مخلوع در تونس به اجرا درآمده است.
در همين حال روزنامه الشروق چاپ الجزاير به نقل از منابع آگاه خود، از برگزاري راهپيمايي هاي ضدصهيونيستي در شهرهاي «سوسر» و «قيروان» با شعار «خيبر، خيبر يا يهود، جيش محمد سيعود» (ارتش اسلام بازخواهد گشت و خيبر يهوديان را فتح مي كند) خبر داد.
اين راهپيمايي ها به دعوت حزب اسلامگراي «التحرير» تونس بر پا شده بود و تظاهر كنندگان كه تعداد آنها به چندين هزار نفر مي رسيد، خواستار برپايي يك حكومت اسلامي در اين كشور شدند.
رهبر اسلامگرايان تونس همچنين پيروزي انقلاب مصر و سرنگوني رژيم مبارك را سرآغاز نهضت بزرگ اسلامي در جهان عرب دانست.
«راشد الغنوشي» رهبر حزب «نهضت اسلامي» تونس اظهار داشت: ما درباره آنچه كه در مصر رخ داده و به فرار مبارك منجر شده است، بسيار خوشحال هستيم، چرا كه پيروزي انقلاب مردمي آن كشور، حمايت از انقلاب ما را تضمين كرد.

 



در سالگرد شهادت عماد مغنيه صورت گرفت
اعلام حالت فوق العاده در 4 سفارتخانه رژيم صهيونيستي

سرويس خارجي-
رژيم صهيونيستي در سفارتخانه هاي خود در چهار كشور جهان حالت فوق العاده اعلام كرد.
رژيم صهيونيستي همزمان با سومين سالگرد شهادت عماد مغنيه در چهار سفارتخانه خود حالت فوق العاده اعلام كرد و از تمامي سفيران و ديپلمات هاي خود خواست در خانه هايشان باقي بمانند.
وزارت خارجه رژيم صهيونيستي كشورهاي موردنظر را اعلام نكرد ولي به شهروندان خود كه در اين چهار كشور زندگي مي كنند اعلام كرد كه در شهر تردد نكنند و همچنان در منازل خود حضور داشته باشند.
گفتني است شبكه 10 تلويزيون رژيم صهيونيستي دراين باره اعلام كرد كه پس از مشاهده رفت و آمدهاي مشكوك درحوالي سفارتخانه هاي رژيم صهيونيستي در سالگرد شهادت عماد مغنيه از فرماندهان حزب الله وزارت خارجه اسرائيل حالت فوق العاده اعلام و اين چهار سفارتخانه را تعطيل كرد.
اين شبكه تلويزيوني همچنين افزود: وزارت خارجه اسرائيل به ديپلمات ها و شهروندان اسرائيلي ساكن در اين كشورها درباره انتقام ترور مغنيه هشدار داده است و از آنها خواسته كه جانب احتياط را رعايت كنند.
از سوي ديگر، شبكه الجزيره قطر در گزارشي از درگيري بين نخست وزير رژيم صهيونيستي و وزير خارجه اين رژيم خبر داد و تاكيد كرد كه ادامه اين درگيري كابينه را در آستانه سقوط قرار داده است.
به گزارش خبرگزاري فارس، شبكه الجزيره با اشاره به افزايش اختلاف سياسي بين بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي و آويگدور ليبرمن وزيرخارجه اين رژيم تاكيد كرد كه اين اولين باري نيست كه بين دو طرف اختلاف ايجاد شده بلكه اين بار اين درگيري شديدتر از گذشته است.
اين شبكه با اشاره به اينكه نتانياهو، ليبرمن را دور زده است، تاكيد كرد كه نتانياهو با انتخاب «اوزي آراد» مشاور امنيت ملي رژيم صهيونيستي به عنوان سفير تل آويو در لندن بدون اطلاع وزارت خارجه اين رژيم باعث خشم ليبرمن شده است.
الجزيره با اشاره به اينكه ليبرمن اين تصميم را رد كرده، تاكيد كرد كه نتانياهو نيز اعلام كرد كه اين تصميم بدون بازگشت است.
ساير رويدادها
¤ مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در ديدار با مقام هاي تشكيلات خودگردان فلسطين و مقام هاي رژيم صهيونيستي خواستار شروع مجدد مذاكرات سازش شد.
¤ بازرس سازمان ملل در امور حقوق بشر خواستار محاكمه اسرائيل در دادگاه لاهه به خاطر سياست شهرك سازي و اخراج فلسطينيان از كرانه باختري شد.
¤ نظاميان رژيم صهيونيستي از بيم قيام هاي مردمي به فلسطيني هاي ساكن قدس اجازه تشييع پيكر يكي از اهالي سيلوان را كه چند روز پيش توسط شهرك نشينان صهيونيست به شهادت رسيد ندادند.
¤ مطالعات انجام شده در سرزمين هاي اشغالي نشان مي دهد كه پديده خودكشي ميان دانش آموزان رژيم صهيونيستي افزايش يافته است.

 



دانشجويان افسري فيليپين پرچم آمريكا را آتش زدند

دانشجويان افسري فيليپين در اعتراض به همكاري هاي نظامي مانيل- واشنگتن پرچم آمريكا را به آتش كشيدند.
به گزارش «فيليپين استار» ده ها نفر از دانشجويان افسري فيليپين ديروز به همراه گروهي از مردم در اعتراض به همكاري هاي نظامي كشورشان با آمريكا مقابل سفارت اين كشور در مانيل تظاهرات كردند. براساس اين گزارش «مانيل» قصد دارد علاوه بر صدور اجازه حضور ناوگان جنگي آمريكا در فيليپين، امكان استقرار گروه هاي نظامي آمريكايي در خاك كشورش را فراهم كند.
دانشجويان خشمگين با حضور مقابل سفارت آمريكا و حمله به ساختمان آن با پليس ضدشورش درگير شدند. براساس اين گزارش در جريان درگيري چند نفر از تظاهر كنندگان دستگير و گروهي نيز مجروح شدند.
گفتني است ايالات متحده آمريكا در بسياري از كشورهاي دنيا از جمله فيليپين داراي پايگاه هاي نظامي است. همه ساله در بسياري از اين كشورها تظاهرات ضدآمريكايي با هدف اخراج نظاميان اين كشور صورت مي گيرد.
ژاپن و فيليپين از جمله اين كشورها هستند كه سياستمداران آنها با دريافت اجاره بهاي كلان و بي توجه به خواسته هاي مردم همچنان امكان حضور آمريكايي ها در خاك كشورشان را فراهم مي آورند.

 



آغاز «روز خشم» در ليبي قذافي بايد برود

هزاران نفر از مردم ليبي در دومين شهر بزرگ اين كشور دست به تظاهرات گسترده زدند و خواستار بركناري «معمر قذافي» شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، مردم ليبي در يك ابتكار تازه و تنها يك روز مانده به «روز خشم» (امروز)، ديروز در «بنغازي» دومين شهر بزرگ اين كشور دست به تظاهرات زدند و با اين اقدام خود، پليس و نيروهاي امنيتي ليبي را غافلگير كردند.
معترضان از ساعات اوليه ديروز در چند نقطه اين شهر دست به تظاهرات زدند. اين تظاهرات به درگيري با پليس انجاميد و نيروهاي امنيتي از باتوم، گاز اشك آور و آب داغ براي متفرق كردن معترضان استفاده كردند. اين درگيري ها به جراحت 14 معترض و 10 پليس انجاميد.
بنغازي در شرق ليبي قرار دارد. قبلاً از طرف فعالان سياسي، پنجشنبه (امروز) به عنوان «روز خشم» اعلام و از مردم خواسته شده بود در اين روز تظاهرات كنند؛ اما مردم بنغازي يك روز زودتر تظاهرات كردند.

 



هشدار حزب اسلامي پاكستان نسبت به آزاد كردن ديپلمات قاتل آمريكايي

يك حزب بانفوذ پاكستان تهديد كرد، اگر ديپلمات متهم آمريكايي آزاد شود و در سيستم قضايي پاكستان محاكمه نشود، اين حزب از مردم مي خواهد كه دست به تظاهرات گسترده بزنند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، در پي تحت فشار قرار گرفتن اسلام آباد براي آزادي «ريموند ديويس» كارمند كنسولگري آمريكا در لاهور، حزب پرنفوذ «جماعت اسلامي» تهديد كرد در صورت آزاد شدن اين ديپلمات قاتل، اين حزب از مردم پاكستان و طرفدارانش مي خواهد كه دست به تظاهرات بزنند. ديپلمات مذكور چند هفته قبل دو شهروند پاكستاني را به ضرب گلوله كشت و سپس، توسط پليس پاكستان دستگير شد. به گفته رئيس پليس لاهور، اين حادثه «دقيقا قتل» بوده است. واشنگتن مدعي است اين ديپلمات مصونيت سياسي دارد، ولي رسانه هاي پاكستان ديويس را متهم به جاسوسي مي كنند، و دولت پاكستان نيز مي خواهد اين فرد را در چارچوب سيستم حقوقي اين كشور، محاكمه كند.
افكار عمومي پاكستان شديدا ضدآمريكايي است و در صورت درخواست حزب جماعت اسلامي، احتمالا اقشار مختلف مردم در اين تظاهرات شركت خواهند كرد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14