(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 28 بهمن 1389- شماره 19867

كوتاه اقتصادي
از اول اسفند اجرا مي شود طرح نظارتي ويژه نوروز در استان تهران
برداشت يارانه مرحله دوم از اول اسفند
ايجاد مرز مشترك تجاري بين ايران- تركيه
سهميه سوخت وسايل نقليه اعلام شد
تشكيل كميته اصناف و اتحاديه ها در ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا
افزايش حداقل دستمزد كارگران بر اساس نرخ تورم
مبادلات تجاري ايران و افغانستان فراتر از 5/1ميليارد دلار
10 درصد تخفيف فرش در جشنواره فروش نوروزي
توزيع نامحدود مرغ با قيمت 2750 تومان
ثبت نام براي جايگزيني 30 هزار خودروي فرسوده از شنبه
وزير اقتصادي و دارايي: ادعاي واريز نشدن 11 ميليارد دلار درآمد نفتي به خزانه نادرست است
عرضه سوخت ناوگان جاده اي بر اساس عملكرد و نوع وسيله نقليه
انتخابات اتاق بازرگاني 4 اسفند برگزار مي شود



كوتاه اقتصادي

¤وزير بازرگاني با تاكيد برتلاش براي صادرات غيرنفتي، خواستار اجرايي شدن يك برنامه مشترك بين سه نهاد موثر در توسعه صادرات شد.مهدي غضنفري كه در مراسم معارفه و توديع مديران جديد و قديم صندوق ضمانت صادرات ايران سخن مي گفت، با تاكيد بر اينكه بايد نوعي مشاركت جديد بين صندوق ضمانت صادرات ايران، سازمان توسعه تجارت ايران و بانك توسعه صادرات به وجود آيد، ادامه داد: در صورت تحقق اين مهم، توسعه تجارت خارجي به نقطه اوج خود خواهد رسيد.
¤شركت كشتيراني جمهوري اسلامي ايران با اشاره به بي تاثير بودن تحريم ها بر فعاليت هاي اين شركت تاكيد كرد: تحريم ها بر روابط كشتيراني ايران و هند و سهامدار هندي آن بي تاثير بوده است.
¤در جلسه روز گذشته كارگروه حمايت از توليد، پيشنهادات اين كارگروه در مورد بسته پولي و بانكي سال 90 جهت ارائه به شوراي پول و اعتبار و بانك مركزي مصوب شد كه يكي از اين موارد، افزايش 30درصدي تسهيلات سرمايه در گردش واحدهاي صنعتي بود.
¤با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 2244 الي 2247، 5513، 5514، 5570-الي 5579، 6640، 6641، 6646، 6648، 6649، 6695 الي 6697 از روز شنبه به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤رئيس شوراي اصناف كشور، گفت: نمايشگاه هاي عرضه مستقيم كالا در پنج منطقه پارك ارم، حكيميه تهرانپارس، ورزشگاه تختي، فرهنگسراي خاوران و مصلي تهران از دهم اسفندماه شروع به كار خواهند كرد.
¤يك مقام مسئول در شركت ملي نفت، توان فعلي توليد روزانه نفت ايران را بيش از 4 ميليون بشكه براساس نظام سهميه بندي اوپك اعلام كرد و گفت: از ابتداي امسال تاكنون 60درصد برنامه هاي تزريق گاز به مخازن نفتي محقق شده است.
¤سفراي تاجيكستان و جمهوري ارمنستان در ايران در ديدار با وزير صنايع و معادن جمهوري كشورمان خواستار توسعه همكاري هاي صنعتي و معدني با كشورمان شدند.علي اكبر محرابيان در ديدار با حاتم اف سفير تاجيكستان، روابط دو كشور را تاريخي و عميق دانست و افزود: ايران و تاجيكستان با توجه به نزديكي و مشتركات فراوان، زمينه هاي زيادي براي همكاري دارند.وزير صنايع و معادن در ديدار گريگور آراكليان سفير ارمنستان در تهران با اشاره به حسن همجواري و رابطه تاريخي دو كشور، توسعه همكاري هاي صنعتي و معدني دو كشور را مهم توصيف كرد.
¤گمركات ايران و تركيه براي گسترش مناسبات گمركي پيشنهادات جديدي مطرح و براي تحقق تجارت 30 ميليارد دلاري اعلام آمادگي كردند.عباس معمارنژاد معاون وزير و رئيس كل گمرك ايران در اين ديدار گفت: براساس توافقات دوجانبه قرار هست حجم مبادلات تجاري دو كشور از 10 ميليارد دلار به 30 ميليارد دلار افزايش يابد كه حجم كار گمركات دو كشور نيز به 3 برابر افزايش خواهد يافت.
¤عضو شوراي عالي كار و رئيس نشست كانونهاي عالي كارگري با اعلام جزئيات پيشنهادات استانها درباره دستمزد سال آينده كارگران، گفت: همسان سازي ميزان دريافت ماليات از كارگران و كارمندان، عدم افزايش نرخ سود بانكي و اختصاص بن خواروبار از مهم ترين پيشنهادات نمايندگان استان ها است.
¤وزير انرژي ارمنستان اعلام كرد: عمليات احداث خط لوله صادرات نفت ايران به اين كشور در سال جاري آغاز خواهد شد و از سال 2013 روزانه 5/1 ميليون ليتر بنزين ايران به اين كشور صادر مي شود.به گزارش فرانس پرس، اين خط لوله 365 كيلومتري قرار است از شهر تبريز ايران به شهر اراسخ ارمنستان احداث شود.

 



از اول اسفند اجرا مي شود طرح نظارتي ويژه نوروز در استان تهران

سازمان بازرگاني استان تهران اعلام كرد: با توجه به اجراي طرح نظارتي ويژه هدفمندي يارانه ها در سال جاري و نيز فرا رسيدن سال نو و ضرورت نظارت بيشتر بر وضعيت بازار، طرح نظارتي ويژه نوروز از اول اسفند اجرا مي شود.
به گزارش روابط عمومي سازمان بازرگاني استان تهران، هدف از اجراي طرح يادشده اعمال سياست هاي تنظيم بازار، اصلاح نظام توزيع، نظارت و كنترل قيمت هاست.
بر اساس اين گزارش، طرح نظارتي يادشده در بخش كالايي شامل البسه و پوشاك، كيف و كفش، آجيل و خشكبار، خواربار و شيريني جات، لبنيات، گوشت قرمز، گوشت مرغ، ماهي، قند و شكر، روغن نباتي، برنج، انبار و سردخانه ها، ميادين ميوه و تره بار و نمايشگاه هاي عرضه مستقيم كالا مي شود.
همچنين اين طرح در بخش خدمات دربرگيرنده شركت هاي مسافربري، حمل و نقل درون شهري و برون شهري، اماكن تفريحي و فرهنگي، سياحتي و زيارتي، واحدهاي اقامتي، غذا خوري ها و رستوران هاي بين شهري است.
از جمله مواردي كه در اين طرح نظارت پيگيري مي شود نظارت بر تأمين، توزيع و نيز قيمت انواع ميوه و مركبات به ويژه سيب، پرتقال و نارنگي، نظارت بر مراكز نگهداري كالا و بررسي ميزان موجودي آنها، نظارت بر رعايت نصب برچسب قيمت و صدور فاكتور، الصاق نرخنامه و تابلوي قيمت در پاركينگ ها، توقف گاه ها، رستورانهاي بين شهري، خطوط تاكسيراني، اتوبوسهاي بين شهري، هواپيماها و قطارها است.
سازمان بازرگاني استان تهران اعلام كرد: با هماهنگي هاي بعمل آمده و به منظور انجام نظارت و بازرسي نامحسوس بر واحدهاي صنفي از توان ناظرين افتخاري نيز استفاده مي شود.
يادآور مي شود كه سامانه 124 واحد رسيدگي به شكايات مردمي نيز به صورت فعال و در تمام اوقات شبانه روز آماده دريافت شكايات اقتصادي شهروندان است.
رسيدگي به شكايات مردمي در كوتاه ترين زمان ممكن
رييس اتحاديه ميوه و تره بار تهران نيز با اشاره به اينكه شكايات مردمي از واحدهاي صنفي تحت پوشش اين اتحاديه در كوتاه ترين زمان ممكن رسيدگي مي شود، اعلام كرد: در حال حاضر بيشتر تخلفات گزارش شده مربوط به نوع برخورد فروشندگان است است نه بحث گران فروشي.
حسين مهاجران در خصوص نظارت بر عملكرد ميادين ميوه و تره بار گفت: نظارت بر عملكرد اين واحدها توسط بخش هاي مختلفي از جمله سازمان بازرگاني استان، شوراي اصناف و بازرسان اتحاديه صورت مي گيرد.
به گفته وي، شكاياتي كه به اتحاديه ارائه مي شود در همان روز و ظرف چند ساعت مورد رسيدگي قرار مي گيرد و در اين خصوص شماره تلفن هاي 55662380 و 55647775، پاسخگوي شكايات مردمي در حوزه ميوه و تره بار است.

 



برداشت يارانه مرحله دوم از اول اسفند

مديرعامل سازمان هدفمندي يارانه ها خبر داد:يارانه مرحله دوم از اول اسفند قابل برداشت است.
بهروز مرادي اعلام كرد: قسط دوم يارانه نقدي از امروز و به طور همزمان در سراسر كشور به حساب سرپرستان خانوار واريز مي شود.
وي با اعلام اين خبر اظهار داشت: مبلغ واريزي مشابه نوبت اول و به ازاي هر نفر معادل 890 هزار ريال خواهد بود.
رئيس كميته اطلاع رساني ستاد هدفمند كردن يارانه ها با اين مطلب كه يارانه نقدي واريز شده مربوط به اسفند ماه سال جاري و فروردين سال آينده خواهد بود، تأكيد كرد: يارانه نقدي واريز شده به حساب سرپرستان خانوار از اول اسفندماه قابل برداشت است.
اين گزارش حاكي است:پرداخت يارانه نقدي مرحله دوم به صاحبان حساب در برخي بانكها از ابتداي هفته جاري آغاز شده بود.

 



ايجاد مرز مشترك تجاري بين ايران- تركيه

يادداشت تفاهم ايجاد مرز مشترك رازي- كاپيكوي بين وزير اقتصاد ايران و وزير مشاور تركيه به امضا رسيد.
اين يادداشت تفاهم در ديدار سيد شمس الدين حسيني وزير اقتصاد و جودت ايلماز وزير مشاور تركيه، در محل وزارت امور اقتصادي و دارايي امضا شد.
وزير اقتصاد كشورمان طي سخناني در اين ديدار گفت: ما خواستار توسعه مبادلات پولي با يكديگر هستيم كه خوشبختانه اين موضوع با تلاش و همكاري دو بانك مركزي ايران و تركيه پيشرفت خوبي داشته است، اما به نظر من سرعت پيشرفت كار بايد افزايش يابد.
حسيني با بيان اين كه سطح و حجم روابط بانكي دو كشور متناسب با ظرفيت هاي اقتصادي طرفين نيست گفت: ما خواهان توسعه روابط بين بانكي به ويژه با بانك هاي دولتي تركيه هستيم.
جودت ايلماز، وزير مشاور تركيه نيز طي سخناني در اين ديدار با اشاره به مذاكرات انجام شده طرفين طي سفر اخير هيات تركيه اي به ايران، گفت: در مذاكرات با مقامات ايراني، يكي از نقاط تمركز، مسائل مربوط به توسعه تجارت در مناطق آزاد و ايجاد چنين مناطقي بين دو كشور و نيز تسهيل امور گمركي بود كه خوشبختانه دكتر احمدي نژاد دستور صريح براي اين امر صادر كردند.

 



سهميه سوخت وسايل نقليه اعلام شد

ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور، ميزان سهميه سوخت وسائط نقليه در اسفند ماه را اعلام كرد.
در اطلاعيه اين ستاد آمده است:
1- سهميه بنزين اسفند ماه طبق روال گذشته است و هيچ تغييري ندارد كه از ساعت 24 روز 30 بهمن در كارت هاي سوخت واريز مي شود.
2- براين اساس سهميه خودروهاي شخصي 60 ليتر، تاكسي هاي بنزيني 500 ليتر، تاكسي هاي دوگانه سوز 300 ليتر، تاكسي هاي برون شهري 750 ليتر، آژانس ها و مسافربرهاي شخصي 300 ليتر، وانت هاي نوع يك 200 ليتر و وانت هاي نوع دو 400 ليتر و موتورسيكلت ها نيز همان سهميه گذشته را خواهند داشت.
3- سهميه خودروهاي گازوئيلي نيز برابر سهميه قبلي مي باشد.
همچنين براي تأمين نياز خودروهاي ديزلي عمومي در روزهاي پاياني سال ترتيبي اتخاذ شده تا اين خودروها دچار هيچگونه مشكلي در استفاده از سوخت نگردند.

 



براي مبارزه جدي تر با قاچاق صورت گرفت
تشكيل كميته اصناف و اتحاديه ها در ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا

دبير ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز گفت: ستاد در رويكرد جديد خود به دنبال تعامل و همكاري با بخش خصوصي در مبارزه با قاچاق كالا در كشور است.
حسن وفايي در نشستي با مجمع واردكنندگان لوازم خانگي با اشاره به پديده قاچاق در كشور و خسارت هاي ناشي از آن گفت: متاسفانه با تمام تلاش هاي انجام شده طي يك دهه گذشته از عمر ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز، هنوز اين پديده در كشور وجود داشته و اقتصاد كشور تحت تاثير آن قرار دارد.
وي با اشاره به شرايط اقتصادي كشور، از جمله عوامل موثر در رشد قاچاق كالا را وجود برخي از مشكلات ساختاري دانست و گفت: معضلات موجود در توليد برخي از كالاها و همچنين وجود معضلات متعدد در امر واردات و تجارت در كشور از جمله عوامل تاثيرگذار در قاچاق كالا در كشور است.
وفايي، نبود خدمات پس از فروش در كشور و ارائه خدمات بسيار ضعيف به مصرف كنندگان را از جمله اين معضلات دانست و گفت: در حال حاضر خدمات پس از فروش در كشور و در ميان توليدكنندگان و واردكنندگان يا وجود نداشته و يا بسيار ضعيف است به طوري كه اگر فردي به بازار موبايل رجوع كند و گوشي تلفن همراهي خريداري كند برابر با تعداد گوشي هاي موجود در بازار با كارتهاي گارانتي و شركتهاي خدمات پس از فروش روبرو خواهد شد كه اين حاكي از شوخي بودن پديده اين نوع خدمات در كشور است.
وي افزود: وجود اين معضلات و عدم ارائه خدمات بهينه و مناسب به مصرف كننده موجب ترغيب آنها به خريداري و مصرف كالاهاي غيراستاندارد و قاچاق مي شود زيرا مصرف كننده هيچ گونه تفاوتي مابين كالاهاي توليد شده در داخل و يا واردات رسمي كشور با كالاهاي قاچاق مشاهده نمي كند علاوه بر اين، كالاي قاچاق به دلايلي از قيمت بسيار پايين تر از كالاهاي غيرقاچاق نيز برخوردار هستند.
وي با اشاره به رويكردهاي مختلف ستاد در مبارزه با قاچاق كالا طي ساليان گذشته نيز گفت: طي سالهاي گذشته تمام تلاش ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز كشور همكاري و تعامل با دستگاههاي دولتي براي مبارزه همه جانبه و موثر با قاچاق كالا در كشور بوده ولي اين رويكرد و مقابله با قاچاق به صورت دولتي و يا به عبارت ديگر دولت محور نتيجه درخور توجهي نداشته است و به اين دليل ستاد مركزي در رويكرد جديد خود به دنبال تعامل و همكاري با بخش خصوصي در مبارزه با قاچاق كالا در كشور است.
وفايي در اين زمينه تاكيد كرد: ستاد در رويكرد جديد خود علاوه بر همكاري با نهادها و دستگاههاي دولتي تلاش دارد تا با تشكيل كميته هايي خاص بخش خصوصي كشور، اصناف، اتحاديه ها و ديگر نهادهاي غيردولتي را وارد مبارزه جدي با پديده قاچاق در كشور كند.
دبير ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز كشور افزود: در اين راستا ستاد مركزي كميته اصناف و اتحاديه ها را ايجاد كرده است كه هدف از اين اقدام وارد كردن جدي و مستمر اصناف و اتحاديه ها در مبارزه با قاچاق كالا و ارز در كشور است.

 



افزايش حداقل دستمزد كارگران بر اساس نرخ تورم

رئيس شوراي رقابت پيشنهاد داد كه حداقل دستمزد كارگران در سال آينده مي تواند بر اساس نرخ تورم كه از سوي بانك مركزي اعلام مي شود، افزايش يابد.
جمشيد پژويان در گفت وگو با ايرنا افزود: نمي توان گفت اگر كارگري يارانه نقدي دريافت مي كند، نبايد از افزايش دستمزد سالانه بهره مند شود.
وي گفت: هم اكنون اكثريت آحاد جامعه از يارانه نقدي بهره مند مي شوند كه در واقع پرداخت آن براي جبران هزينه هاي ناشي از واقعي شدن قيمت ها است و كارگران هم مستثني از اين امر نيستند.
پژويان با اشاره به نرخ تورم گفت: دستمزد كارگران بر اساس نرخ تورم اعلام شده از سوي بانك مركزي مي تواند بين 10 تا 15 درصد افزايش يابد.
اين كارشناس اقتصادي در بخشي ديگر از اين گفت وگو در مورد هزينه توليد با اشاره به اينكه شكي نيست افزايش دستمزد مي تواند هزينه توليد را تا حدودي افزايش دهد، گفت: اما نمي توان انكار كرد كه افزايش دستمزد كارگران مي تواند منجر به افزايش بهره وري در واحدهاي اقتصادي شود، كه بي شك بيش از همه، كارفرمايان از آن بهره مند خواهند شد.

 



مبادلات تجاري ايران و افغانستان فراتر از 5/1ميليارد دلار

حضور تجار افغاني در ايران، فرصتهاي صادراتي را براي توليدكنندگان و صاحبان توليد و صنعت در ايران ايجاد كرده و از اين طريق فرصتهاي سرمايه گذاري براي تجار ايران در افغانستان فراهم مي شود.
مهرداد صدرزاده، رئيس دبيرخانه توسعه عمران افغانستان كه در رابطه با برگزاري «همايش و نمايشگاه توسعه روابط تجاري ايران و افغانستان» به ايران سفر كرده با بيان اين مطلب اظهار كرد: هدف از اين سفر ديدار دوستانه با مسئولان دولتي اتحاديه تجار و سرمايه گذاران افغانستان به منظور دعوت رسمي از مسئولان مربوطه و اعضاي فعال اين مجموعه ها جهت حضور در همايش و نمايشگاه آتي در راستاي بازارسازي مناسب براي توليدكنندگان ايراني است.وي با اشاره به حضور هيات عالي رتبه تجاري از افغانستان متشكل از مسئولين بلندپايه دولتي و تجار تراز اول افغانستان در همايش و نمايشگاه 15 و 16 اسفندماه، افزود: حضور تجار افغاني در ايران فرصت هاي صادراتي را براي توليدكنندگان و صاحبان توليد و صنعت در ايران ايجاد كرده و از اين طريق فرصت هاي سرمايه گذاري براي تجار ايران در افغانستان فراهم مي شود.
صدرزاده با بيان اينكه نمايشگاه تيرماه سال جاري در افغانستان و همايش سال 88 تجربه مناسبي براي دبيرخانه به همراه داشت، گفت: طي برنامه ريزي هاي دبيرخانه روند رو به رشدي در راستاي تعاملات تجاري به صورت مستقيم و بدون واسطه ايجاد شده و پيش بيني مي شود با برگزاري اين همايش و نمايشگاه رقم مبادلات تجاري دو كشور از 5/1ميليارد دلار فعلي به رقم هاي بالاتري برسد.
به گفته وي حضور تجار و بازرگانان ايراني در اين همايش زمينه ساز ايجاد فرصتهاي بيشتر در بازار افغانستان با بالا بردن سطح آگاهي تجار افغانستان از توليدات ايران خواهد بود.رئيس دبيرخانه توسعه عمران افغانستان در پايان اظهار اميدواري كرد: صاحبان صنايع و توليد بتوانند با نگرش ژرف و نوين به بازار كشور افغانستان بستر مناسبي را براي صادرات هدفمند و سرمايه گذاري هاي پايدار با حمايت سازمانهاي متولي تجارت دو كشور نظير سازمان توسعه تجارت، وزارت امور خارجه، صندوق ضمانت صادرات، گمرك، وزارت تجارت و صنايع افغانستان، اتاق تجارت و صنعت افغانستان ايجاد كنند.

 



10 درصد تخفيف فرش در جشنواره فروش نوروزي

رئيس اتحاديه فرش فروشان تهران با اشاره به اينكه در نخستين جشنواره فرش 10 درصد تخفيف به مشتريان ارائه مي شود، گفت: در صورت استقبال مردم، اين جشنواره در سالهاي آينده نيز برگزار خواهد شد.
«سيدعباس كسايي فر» در مورد برگزاري نخستين جشنواره فروش فرش دستباف ايران گفت: اين نمايشگاه از 22 بهمن ماه به مدت يك ماه در 14 استان كشور به طور همزمان شروع به كار كرده كه تنها در استان تهران حدود 100 فروشگاه در آن شركت داشته اند.
رئيس اتحاديه فرش فروشان تهران بيان داشت: براساس توافق صورت گرفته، تمام واحدهاي شركت كننده در اين جشنواره حدود 10 درصد تخفيف در فروش محصولات خود به متقاضيان ارائه خواهند كرد.
يادآور مي شود، امكان عودت فرش خريداري شده در صورت عدم رضايت مشتري تا 72 ساعت با تأييد اتحاديه از ويژگي هاي اين جشنواره است.

 



توزيع نامحدود مرغ با قيمت 2750 تومان

رئيس سازمان بازرگاني استان تهران از توزيع نامحدود مرغ گرم به قيمت 2750 تومان در بازار خبر داد و گفت: قيمت ران گوسفند 15 هزار و 900 تومان و ران گوساله 9200 تومان با قيمت تنظيم بازار تعيين شده است.
عباس قبادي در گفتگو با مهر گفت: براي تامين نياز شب عيد مردم و پاسخگويي به افزايش تقاضاهاي احتمالي، مرغ گرم با قيمت تنظيم بازاري 2750 تومان و مرغ منجمد با قيمت 2650 تومان عرضه مي شود. در اين ميان وزارت بازرگاني به هر ميزان كه بازار كشش داشته باشد، مرغ به بازار تزريق مي كند.
رئيس سازمان بازرگاني استان تهران از عرضه مرغ با كيفيت در نمايشگاه هاي عرضه مستقيم مواد غذايي خبر داد و افزود: مرغ در شرايط فعلي با قيمت عرضه و تقاضا در حال عرضه است و در ميادين ميوه و تره بار به قيمت 3050 تومان به فروش مي رسد، اين در حالي است كه با عرضه مستقيم و بدون واسطه اين كالاي اساسي در نمايشگاه هاي عرضه مستقيم كالا، قيمت به 2750 تومان كاهش يافته است.
به گفته قبادي، وزارت بازرگاني به توليدكنندگان مرغ اعلام كرده به هر ميزان كه توليدكنندگان مرغ در اختيار داشته باشند، به قيمت 2750 تومان از آنها خريداري خواهد كرد، به اين معنا كه اگر توليدكننده اي نتوانست توليدات خود را در بازار بفروشد، وزارت بازرگاني به صورت تضميني، مرغ توليدي را با قيمت 2750 تومان از او خريداري مي كند.
رئيس سازمان بازرگاني استان تهران در مورد عرضه روزانه گوشت قرمز گفت: به هر ميزان كه بازار كشش داشته باشد، گوشت قرمز با قيمت تنظيم بازارعرضه مي شود.
قبادي تصريح كرد: با تدابير وزارت بازرگاني تلاش شده تا گوشت قرمز به قيمت مناسب و پائين تر از بازار به دست مصرف كنندگان برسد. بر اين اساس، ران گوسفند گرم 15900 تومان، سردست گوسفندي گرم 15500 تومان، قلوه گاه گوسفندي گرم 7700 تومان، گردن گوسفندي گرم 11000 تومان و ماهيچه گوسفندي گرم 17 هزار تومان قيمت گذاري شده است.
وي ادامه داد: همچنين گوشت ران گوساله گرم 9200 تومان، گوشت سردست گوساله گرم 8750 تومان، گوشت قلوه گاه گوساله گرم 5900 تومان، گوشت گردن گوساله گرم 7500 تومان و هر كيلوگرم گوشت چرخ كرده نيز 7900 تومان در نمايشگاه هاي عرضه مستقيم موادغذايي عرضه مي شود.
قبادي همچنين به تشريح قيمت انواع گوشت منجمد تنظيم بازار پرداخت و گفت: هر كيلوگرم گوشت ران گوساله منجمد 6900 تومان، گوشت سردست گوساله منجمد 6800 تومان و گوشت مخلوط منجمد 6850 تومان عرضه مي شود.
وي تصريح كرد: تمام تلاش وزارت بازرگاني اين است كه بازار مطمئن و آرامي را براي شب عيد رقم زند و بر اين اساس، برنامه ريزي هاي گسترده اي انجام شده است.

 



ثبت نام براي جايگزيني 30 هزار خودروي فرسوده از شنبه

قائم مقام معاون نوسازي ناوگان ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت گفت: از روز شنبه ثبت نام طرح جايگزيني 30هزار دستگاه خودروي فرسوده آغاز خواهد شد.
اميررضا رجبي در نشست خبري صبح ديروز خود اظهار داشت: متقاضيان طرح هاي نقدي و جايگزيني بايد در اسرع وقت به ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت مراجعه كرده و پرونده خود را در مركز اسقاط تعيين تكليف كنند؛ از روز شنبه نيز ثبت نام طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده براي 30 هزار دستگاه خودرو به مدت 30 روز از طريق همكاري با بانك ملي و شركت سايپا انجام مي شود.
وي اظهار داشت: خودروهاي فرسوده طرح جايگزيني مدل 1354 تا 1364 شخصي و معادل ميلادي آن امكان ثبت نام در اين طرح را دارند؛ همچنين اگر خودرو فرسوده پلاك ايران داشته باشد مي تواند در اين طرح ثبت نام كند و در صورتي كه خودرو فرسوده پلاك ايران نداشته باشد مي تواند با دريافت گواهي تسجيل از راهور ناجا در طرح 30 هزار دستگاه خودرو فرسوده ثبت نام را انجام دهد.
قائم مقام معاون نوسازي ناوگان ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت گفت: برابر مقررات هر متقاضي فقط يكبار حق استفاده از تجهيزات جايگزيني خودروهاي فرسوده را دارد بنابراين متقاضي دريافت خودرو جايگزين، نبايد قبلا از تسهيلات اين شرايط استفاده كرده باشد؛ در صورت عدم توجه و مشخص شدن دريافت تسهيلات قبلي توسط متقاضي، ثبت نام وي در هر مرحله اي كه باشد باطل و مسئوليت آن به عهده فرد خواهد بود.
وي با بيان اينكه ثبت نام از طريق نمايندگي هاي مجاز شركت خودرو ساز صورت مي گيرد، اظهار داشت: سند قطعي خودرو بايد به نام مالك خودروي فرسوده يا داراي وكالت بلاعزل از مالك (با تاريخ وكالت قبل از تاريخ ثبت نام) صورت پذيرد.
رجبي با تاكيد بر اينكه ثبت نام در اين طرح رايگان بوده و نمايندگي ها حق دريافت هيچ گونه وجهي را ندارند، ادامه داد: خودروهاي جايگزين از بين خودروهاي سايپا كه مجوز استاندارد دارند به متقاضيان تعلق مي گيرد. همچنين براساس آيين نامه منع تردد از 30/11/89 خودروهاي سواري شخصي مدل 58 و پايين تر، مشمول آئين نامه منع تردد مي شود و طرح جايگزيني نقدي نيز براي آنها قابل انجام است.
وي درخصوص شرايط ثبت نام تسهيلات 30 هزار دستگاه خودروي فرسوده گفت: تسهيلات اين ثبت نام وام 50 ميليون ريالي است كه بازپرداخت آن 5 ساله و با نرخ سود 14 درصد توسط بانك ملي ايران پرداخت مي شود ضمن اينكه ارزش گواهي خودروي اسقاط شخصي 10 ميليون ريال است و مابقي را پس از كسب مبلغ وام دريافت مي كنند.

 



وزير اقتصادي و دارايي: ادعاي واريز نشدن 11 ميليارد دلار درآمد نفتي به خزانه نادرست است

وزير اقتصاد ادعاي ديوان محاسبات درباره واريز نشدن
11 ميليارد دلار از درآمد نفتي امسال به خزانه را نادرست خواند و اعلام كرد: دولت تا كنون 3 ميليارد دلار كمتر از سقف مصوب در قانون بودجه امسال از درآمدهاي نفتي استفاده كرده است.
سيدشمس الدين حسيني درباره واريز عيدي كاركنان دولت اظهار داشت: چون اعتبارات حقوق و دستمزد كاركنان دولت متمركز است و ساز وكار آن در بودجه مشخص است، خزانه داري كل بايد آن را در اختيار دستگاهها بگذارد و خزانه داري اعتبارات مربوط به عيدي همه دستگاهها را به آنها ابلاغ كرده است.
وزير اقتصاد در مورد عملكرد دستگاهها در زمينه پرداخت عيدي گفت: بسياري از دستگاهها عيدي كاركنان خود را پرداخت كرده اند و برخي از دستگاهها در كارهاي اجرايي آن مقداري كندي به خرج دادند كه خواستم به ذي حسابها تذكر بدهند تا تحرك بيشتري در اين زمينه داشته باشند.
همچنين وزير اقتصاد گفت: در ديگر احكام قانون بودجه نيز آمده است كه دولت درآمد نفتي ناشي از افزايش قيمت هر بشكه نفت به بالاي 65 دلار را بايستي پس از كسر سهم صندوق توسعه ملي به حساب ذخيره ارزي واريز كند.
حسيني در مورد واريز درآمد به حساب ذخيره ارزي اظهار داشت: آيا دولت از روز اول بايستي قيمت هر بشكه نفتي كه صادر مي كند را محاسبه و اگر بالاي 65 دلار شد، بقيه آن را به حساب ذخيره ارزي واريز كند؟
وي در ادامه افزود: درآمدهاي بودجه اي دولت بايستي در سقفي كه قانون گذار مطرح كرده محقق گردد و مازاد بر آن كه ناشي از افزايش قيمت بيش از 65 دلار است را به صندوق واريز كند.
وزير اقتصاد افزود: روش هاي پرداخت به حساب ذخيره ارزي با هم قابل جمع هستند، اما فرق آن اين است كه رويه اي كه ما اعمال مي كنيم كمك مي كند در ماههاي اوليه سال، ميزان بيشتري را تخصيص بدهيم.
وي ادامه داد: هنوز پرداختي هاي بانك مركزي به خزانه بابت درآمدهاي نفت و پول هاي پرداختي از خزانه از محل درآمدهاي نفت به 40 هزار ميليارد تومان هم نرسيده در حالي كه طبق قانون بودجه دولت بايد تا 43 هزار ميليارد تومان از اين محل، درآمد كسب كند. اگر ما بالغ بر 43 هزار ميليارد تومان خرج مي كرديم خلاف قانون كرده بوديم و معني آن اين است كه عين رويه سال هاي قبل وجود داشت.
دولت در ماههاي اوليه سال پول هاي بيشتري را تخصيص مي دهد البته در سقف بودجه و در سقف مجاز تا كارهاي عمراني صورت بگيرد.
براساس گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، وي در مورد تغيير ساز و كار تامين بودجه گفت: سال هاي گذشته، طبق قانون تمام درآمد نفتي به حساب خزانه واريز مي شد، در 6 ماه بعدي تا پايان دي ماه تقسيم بودجه انجام مي شد به گونه اي كه تمام بودجه دولت طي 10 ماه تامين شود. سپس متناسب با اين 6 ماه پول به حساب ذخيره ارزي واريز مي شد.
وي در ادامه افزود: اما امسال بنابر سياستهاي كلي و حكم بودجه از روز اول از هر بشكه نفت فروخته شده 20درصد آن را به حساب توسعه ملي واريز كرديم.
سخنگوي اقتصادي دولت اظهار كرد: نسبت به سال گذشته درخصوص حصول و وصول درآمدهاي نفتي در سقف مجاز عقب تر هستيم، يعني در 10 ماهه سال گذشته تمام ريال منشأ نفتي را استحصال و پول مي كرديم ولي الان 10 ماه از سال گذشته هنوز حداقل حدود 3 هزار ميليارد از بانك مركزي به همين منظور طلب داريم و هنوز دولت سقف مجاز را پر نكرده است.

 



از سال آينده انجام مي شود
عرضه سوخت ناوگان جاده اي بر اساس عملكرد و نوع وسيله نقليه

معاون وزير راه و ترابري گفت: از سال آينده سوخت مورد نياز رانندگان ناوگان جاده اي بر اساس ميزان عملكرد و نوع وسيله نقليه آنها عرضه مي شود.
شهريار افندي زاده در گفت وگو با ايرنا افزود: البته اين امر منوط به دارا بودن كارت هوشمند سوخت جداگانه در حمل و نقل برون شهري و نيازمند همكاري شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي است.
وي با بيان اينكه تا پايان سال جاري رانندگان بر اساس نوع وسيله نقليه و ميانگين مصرف، سوخت دريافت مي كنند، ادامه داد: برنامه اين است كه در حمل و نقل برون شهري بر اساس نوع وسيله نقليه و عملكرد، سهميه اختصاص يابد، به نحوي كه كاميون ها بر اساس تناژ و اتوبوس ها بر اساس مسافت سوخت دريافت كنند.
معاون وزير راه و ترابري افزود: با استفاده از «بارنامه» در بخش باري و «صورت وضعيت» در بخش مسافري هر ماه عملكرد يك وسيله نقليه مشخص مي شود و ماه بعد بر اساس آن سوخت را اختصاص مي دهيم.
افندي زاده تحقق اين برنامه را منوط به وجود كارت هاي هوشمند سوخت جداگانه در بخش حمل و نقل برون شهري دانست.
به گفته وي با اجراي اين برنامه، در بخش برون شهري هركس فعاليت بيشتري انجام دهد، سوخت بيشتري دريافت خواهد كرد.
افندي زاده با بيان اينكه با اجراي اين روش اطمينان داريم مصرف سوخت كاهش خواهد يافت، افزود: اگر مشكلات نرم افزاري براي شركت پخش و پالايش فرآورده هاي نفتي حل شود، از اول سال آينده كارت هاي جديد سوخت حمل و نقل برون شهري صادر مي شود.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي با اشاره به اينكه در حال حاضر هر وسيله نقليه يك سهميه روزانه دارد كه مي تواند آن را تا روز دوم ذخيره سازي كند، در خصوص ميزان سهميه روزانه كاميون ها گفت: سهميه روزانه براي كاميون هاي كمتر از 10 تن، 80 ليتر، كاميون هاي بين 10 تا 20 تن، 180 ليتر، كاميون هاي بين 20 تا 30 تن، 250 ليتر و از 30 تن به بالا 300 ليتر است.
وي گفت: نرخ هر ليتر گازوئيل سهميه اي 150 تومان است و در صورتيكه راننده اي بيش از سهميه مصرف كند، بايد گازوئيل به نرخ هر ليتر 350 تومان خريداري كند.
افندي زاده در خصوص سهميه ناوگان مسافري بين شهري هم گفت: سهميه روزانه ناوگان مسافري با ظرفيت كمتر از 20 نفر، 80 ليتر و از 20 نفر به بالا 300 ليتر است.

 



انتخابات اتاق بازرگاني 4 اسفند برگزار مي شود

دبيركل اتاق تهران گفت: براساس مذاكرات صورت گرفته، انتخابات اتاق بازرگاني در همان تاريخ اوليه 4 اسفند ماه برگزار مي شود.
محمدمهدي راسخ در گفت وگو با خبرگزاري فارس، با اعلام اين خبر كه انتخابات اتاق بازرگاني 4 اسفند ماه برگزار مي شود، در واكنش به اين پرسش فارس كه دليل تغيير تاريخ انتخابات از 4 اسفندماه به 26 ارديبهشت سال 90 و بازگشت مجدد آن به 4 اسفندماه سال جاري چيست، اظهار داشت: با توجه به اينكه امسال راي وكالتي حذف شده بود و بايد افرادي با حضور خودشان در پاي صندوق راي در انتخابات شركت مي كردند، در برخي شهرستان ها به خاطر فاصله زياد با مركز استان مشكلاتي ايجاد شده بود.
دبيركل اتاق تهران گفت: به طور مثال فاصله چابهار تا زاهدان 800 كيلومتر است، لذا طبعا بايد صندوق هاي راي در شهرهاي مختلف ايجاد مي شد، تا جابجايي براي افراد خيلي سخت نباشد، به همين دليل عده اي از نامزدهاي انتخابات در هيئت نمايندگان استان ها اقدام به انصراف مي كردند كه در اين صورت به دليل به حد نصاب نرسيدن تعداد نامزدها ممكن بود، انتخابات برگزار نشود، لذا شوراي عالي نظارت بر انتخابات ابتدا تصميم گرفت، انتخابات در 26 ارديبهشت ماه برگزار شود، تا در يك فاصله زماني تصميم مناسبي اخذ شود.
راسخ افزود: با توجه به اينكه انتخابات هر 4 سال يكبار در نيمه اول اسفند ماه برگزار مي شود و همه اقدامات لازم براي برگزاري انتخابات انجام شده بود، با مذاكراتي كه با شوراي نظارت صورت گرفت تصميم گرفته شد، تا انتخابات در همان 4 اسفندماه برگزار شود و اگر در برخي از شهرستان ها تعداد آراء به حد نصاب نرسد، براساس قانون در آن شهرستان خاص انتخابات مجددا برگزار مي شود.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14