(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه اول اسفند 1389- شماره 19869

ارديبهشت ماه سال آينده همايش معماري و شهرسازي اسلامي در تبريز برگزار مي شود
آغاز پرداخت تسهيلات به بافت هاي فرسوده استان البرز
انتقاد امام جمعه شيراز از احداث بي رويه برج هاي تجاري اين شهر
مديرعامل آبفاي استان زنجان خبرداد تفكيك كنتور آب واحدهاي مشترك ظرف 48 ساعت
مرمت و بازسازي آسياب آبي كهن شهرستان تفت
معاون برنامه ريزي استاندار: خانوارهاي روستايي مازندران رتبه نخست درآمدزايي در كشور را كسب كردند
رئيس دانشگاه علوم پزشكي بابل: مرگ و مير مادران باردار در بابل به صفر رسيده است
رئيس سازمان بنياد شهيد وامور ايثارگران خراسان رضوي:گلزار شهداي چناران بايد تا سوم خرداد آماده شود
افزايش 20 درصدي پرونده هاي قاچاق موادمخدر در آذربايجان غربي
نگين سبز ايران پيشگام در صنعت گردشگري



ارديبهشت ماه سال آينده همايش معماري و شهرسازي اسلامي در تبريز برگزار مي شود

تبريز- خبرنگار كيهان:
نخستين «كنفرانس ملي معماري و شهرسازي اسلامي»، در ارديبهشت سال آينده در تبريز برپا مي شود.
دبيرعلمي اين سمينار سراسري كه براي آن 750مقاله ارسال شده است، در يك مصاحبه مطبوعاتي در تالار علامه جعفري دانشگاه هنر اسلامي تبريز افزود: معماري و شهرسازي جوامع اسلامي، مصداق فرهنگ و تمدن درخشاني در دنيا مي باشد و بايد جايگاه واقعي اين هنر اصيل، به طور جدي وگسترده اي به همگان شناسانده شود.
دكتر محمد باقري خاطر نشان ساخت: «سمينار ملي معماري و شهرسازي ايران» به مدت 2روز و حداكثر تا اواسط ارديبهشت ماه سال 1390 در دانشگاه هنر اسلامي تبريز ترتيب مي يابد و تلاش مي شود تا از سال هاي بعد، به صورت بين المللي برگزار شود.
دبيرعلمي نشست مزبور، اظهار داشت: «نمايشگاه و مسابقه عكس دانشجويي»، «برپايي تخصصي كتب معماري و شهرسازي اسلامي» و نيز «نشست هاي تخصصي در مفاهيم و نظريه هاي شهرسازي و معماري اسلامي»، از برنامه هاي جنبي سمينار فوق خواهند بود.

 



آغاز پرداخت تسهيلات به بافت هاي فرسوده استان البرز

كرج- خبرنگار كيهان:
پرداخت تسهيلات وديعه مسكن به بافت هاي فرسوده استان البرز آغاز شد.
مدير اجرايي شركت عمران و مسكن سازان استان البرز با اشاره به اينكه انقلاب بزرگي در نوسازي بافت هاي فرسوده شهرها و روستاهاي كشور در راه است گفت: مقدار تسهيلات پرداختي به بافت هاي فرسوده در نقاط مختلف كشور متغير است.
نعمت الله خليلي افزود: مبلغ تسهيلات وديعه اسكان موقت براي تهران 12 ميليون تومان، كلانشهرها 8 ميليون تومان، مراكز استان ها 6 تا 7 ميليون تومان و براي ساير شهرها 3 تا 4 ميليون تومان درنظر گرفته شده است.
اين مسئول اظهار داشت: در طرح كمك وديعه مسكن اسكان موقت، ساكنان بافت هاي فرسوده به صورت گروهي زمين هاي خود را تجميع كرده و سرمايه گذار موردنظر را نيز به وزارت مسكن و شهرسازي معرفي خواهند كرد.
خليلي به ساكنان بافت هاي فرسوده اطمينان داد مبلغ تسهيلات به نسبت تورم افزايش خواهد يافت و ميزان آن منوط به بررسي هاي تيم كارشناسي وزارت مسكن و شهرسازي است.

 



انتقاد امام جمعه شيراز از احداث بي رويه برج هاي تجاري اين شهر

تا زماني كه منافع كارگر و كارفرما با هم ديده نشود شاهد بحث هايي خواهيم بود كه اين دو قشر را در مقابل يكديگر قرار مي دهد.
آيت الله «اسدالله ايماني» نماينده رهبر معظم انقلاب در فارس و امام جمعه شيراز با بيان اين مطلب در جمع مديران و كاركنان اداره كل كار و امور اجتماعي استان فارس با بيان اينكه جهت گيري ها در فارس از گذشته صحيح نبوده و همچنان نيز صحيح نيست افزود: در حالي كه دودكش كارخانه ها مرتبا در حال خاموشي است اما تابلوي برج هاي تجاري يكي پس از ديگري بالا مي رود كه اين خود عامل فساد اقتصادي و بيكاري كارگران است چرا كه عمده كالاهاي عرضه شده در اين برج هاي تجاري جنسهاي قاچاقي است كه ضربه مهلكي را بر توليد و اشتغال وارد مي كند.
وي گفت: عمده اين برج ها با تباني و ضايع كردن حقوق مردم ايجاد شده و در حالي هر متر از مغازه ها با ميليون ها تومان سرقفلي به افراد واگذار مي شود كه قرار است در آن جنس هاي قاچاق فروخته شود.
وي اضافه كرد: اين پول ها براي سرقفلي مغازه ها از جيب چه كساني بايد تأمين شود؟ آيا به جز اين است كه بايد از جيب شيرازي هاي بينوا سرقفلي كلان مغازه ها در بيايد؟ وي با انتقاد شديد از احداث برج هاي تجاري در شيراز گفت: با احداث اين برج ها جيب عده اي با تباني پر شده و هيچ چيز عايد اين شهر نشده است.
وي اظهار داشت: چرا صنعتگران به دليل بدهي بانكي بايد در زندان باشند و مسئولان هم هيچ كاري براي آنان نكنند. اما برج هاي تجاري مثل قارچ سمي در شهر برويد و جيب عده اي را پركند؟ وي با بيان اينكه جهت گيري هاي اشتباه مسئولان به كارخانجات استان ضربات مهلكي وارد كرده است افزود: چرا كارگران كارخانه مخابرات راه دور 18ماه حقوق نگرفته اند؟ همان دو سال پيش هم كه رئيس جمهور به شيراز آمد اين مشكلات را گفتم اما هنوز مشكلات باقي مانده است.
وي گفت: به مسئولان استان اعلام مي كنم اگر مشكل كارخانه هاي بحراني فارس حل شد افتخار آن تا هميشه در كارنامه شان مي ماند اما اگر اين مشكلات حل نشد لكه ننگي است كه تا هميشه در كارنامه شان باقي خواهد ماند.
وي تصريح كرد: اين قدر نگوييد اين مشكلات از گذشته بوده است. مسئولان استان بنشينند وآنها را حل كنند. وي با اشاره به نرخ 24 درصدي بيكاري در استان گفت: اميدوارم اين نرخ دروغ باشد كه اگر راست باشد يك فاجعه است.

 



مديرعامل آبفاي استان زنجان خبرداد تفكيك كنتور آب واحدهاي مشترك ظرف 48 ساعت

زنجان- خبرنگاركيهان:
مديرعامل آبفاي استان زنجان از تفكيك كنتور آب واحدهاي مشترك ظرف زماني 48 ساعت خبرداد.
سيد هاشم حسيني در اين باره اظهار داشت:
مشتركيني كه بخواهند از كنتور مجزا براي واحدهاي مشترك استفاده كنند با مراجعه به شركت و پرداخت هزينه نصب كنتور به مبلغ 40هزار تومان مي توانند نسبت به تفكيك كنتور آب خود ظرف 48 ساعت اقدام كنند.
وي افزود: البته تفكيك كنتور آب در شرايطي صورت مي گيرد كه امكان تفكيك وجود داشته باشد و در غير اين صورت مي توانند در خواست تفكيك تراكم يا به عبارتي افزايش تعداد بهره برداران خود از كنتور آب را بنمايند.
مهندس حسيني راد با اشاره به اينكه تعرفه هاي اعمال شده هزينه هاي تأمين، انتقال و توزيع آب است خاطرنشان كرد: در قانون هدفمندي تأكيد شده است كه با توجه به كيفيت و نحوه تأمين آب ضريب هر استان مشخص شود و تعيين قيمت توجيهي و پلكاني براي مصارف مختلف آب با لحاظ كردن نوع مناطق جغرافيايي و ميزان مصرف براي مشتركان صورت گيرد.

 



مرمت و بازسازي آسياب آبي كهن شهرستان تفت

يزد- خبرنگار كيهان:
مسئول نمايندگي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در شهرستان تفت گفت: مرمت آسياب آبي تفت با اعتباري بالغ بر 100 ميليون ريال آغاز شده و انتظار مي رود تا پايان سال به اتمام رسد. مجاهد كرباسي اظهار داشت: مراحل مرمتي اين بنا كه 60 متر مربع مساحت دارد شامل كف سازي و سفيدكاري فضاهاي داخلي، مرمت جوي آب منتهي به آسياب، اجراي ازاره سنگي و كاهگل ديوارها و... است.
وي با بيان اينكه آسياب آبي تفت تنها آسياب آبي فعال و متعلق به دوران قاجاريه است اظهار داشت: مسير كوچه منتهي به اين آسياب نيز بهسازي خواهد شد.
كرباسي يادآور شد: اين آسياب مدتي است كه به علت پاره اي مشكلات كه در زمينه تامين آب آن بوجود آمد از فعاليت بازمانده ولي در صورت تامين آب آن، آماده فعاليت مجدد است.
وي اضافه كرد: مقدمات ثبت اين آسياب در فهرست آثار ملي كشور فراهم شده و در دست اقدام است.
گفتني است، آسياب هاي آبي از جمله جاذبه هاي تاريخي استان يزد محسوب مي شوند كه معمولاً در كنار آبادي ها و بر سر راه قنات ها ساخته شده اند و در شهرستان تفت تعداد آسياب هاي آبي به 18 آسياب مي رسد و بيش از يك هزار اثر تاريخي شناسايي شده كه 80 مورد آن در آثار ملي كشور ثبت شده است.

 



معاون برنامه ريزي استاندار: خانوارهاي روستايي مازندران رتبه نخست درآمدزايي در كشور را كسب كردند

ساري- خبرنگار كيهان:
معاون برنامه ريزي استاندار مازندران گفت: متوسط درآمد خانوارهاي روستايي استان در سال، 8 ميليون و 422 هزار تومان مي باشد كه در اين بخش، مازندران رتبه نخست را در كشور به خود اختصاص داده است.
ولي الله فرزانه، در نشست خبري گفت: ارزش افزوده بخش كشاورزي استان 7/46 درصد كشور است كه در اين قسمت رتبه چهارم به مازندران اختصاص دارد.
وي ارزش افزوده استان در بخش صنعت را 2/64 درصد اعلام كرد و اظهار داشت: در اين بخش رتبه دهم كشور به مازندران اختصاص دارد كه دليل عمده اين موضوع عدم استقرار صنايع بزرگ و مادر در اين استان است.
وي متوسط درآمد خانوارهاي شهري استان را 10 ميليون و 392 هزار تومان در سال دانست و بيان داشت: از اين منظر استان مازندران رتبه سوم در كشور را دارا است.
معاون برنامه ريزي استاندار مازندران رويكرد و نگاه دولت نهم و دهم در توسعه صنعتي استان را مثبت ارزيابي كرد و خاطرنشان ساخت: احداث كارخانه كك سازي سوادكوه هديه رئيس جمهور به مردم مازندران است كه با در نظر گرفتن شرايط زيست محيطي در حال انجام است.
فرزانه با اشاره به اينكه حدود 33 درصد جمعيت استان شاغل هستند، خاطرنشان ساخت: 87/2 درصد شاغلين استان باسواد مي باشند.
وي افزود: 86 درصد شاغلين استان در بخش خصوصي و 14 درصد در نهادهاي دولتي فعال هستند.
معاون برنامه ريزي استاندار با بيان اينكه سالانه 35 هزار نيروي فعال به جمع كساني كه جوياي كار هستند در استان افزوده مي شود، گفت: نرخ بيكاري استان در سال 88 و براساس طرح نيروي كار، 8/1 درصد بوده است.
فرزانه بيشترين نرخ بيكاري استان را مربوط به شهرستان هاي سوادكوه، گلوگاه و بهشهر دانست و ادامه داد: حدود 41 درصد بيكاران استان را فارغ التحصيلان دانشگاه ها تشكيل مي دهند.

 



رئيس دانشگاه علوم پزشكي بابل: مرگ و مير مادران باردار در بابل به صفر رسيده است

بابل- خبرنگار كيهان:
رئيس دانشگاه علوم پزشكي بابل گفت: مرگ و مير مادران به دليل عوارض بارداري و زايمان به صفر رسيده است.
دكتر ابراهيم ميكانيكي اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشكي بابل از جمله دانشگاههاي مهم كشور است كه با كاهش مرگ و مير نوزادان رتبه چهارم و در مرگ و مير نوزادان زير يك تا پنج سال رتبه سوم كشور را به خود اختصاص داده است. وي افزود: در شهرستان بابل مرگ و مير مادران به دليل عوارض بارداري و زايمان به صفر رسيده است و دانشگاه علوم پزشكي بابل با بهبود شاخص زايمان رتبه سوم كشور را دارد. دكتر ميكانيكي در خاتمه گفت: با استفاده از مركز ژنتيك از تولد نوزاد مبتلا به تالاسمي ماژور جلوگيري كرده به طوري كه در سه سال گذشته هيچ نوزاد مبتلا به تالاسمي در شهرستان بابل متولد نشده است.

 



رئيس سازمان بنياد شهيد و امور ايثارگران خراسان رضوي:گلزار شهداي چناران بايد تا سوم خرداد آماده شود

چناران- خبرنگار كيهان:
رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران خراسان رضوي گفت: گلزار شهداي شهر چناران بايد تا سوم خرداد آماده شود.
عابدين عابدين زاده كه به منظور بازديد از گلزار شهداء و بررسي مشكلات خانواده شهداء و ايثارگران به چناران سفر كرده بود افزود: يك ميليارد و يكصد ميليون ريال از محل اعتبارات فرهنگي براي اين منظور در نظر گرفته و به حساب شهرستان واريز شده است و اميدواريم بلافاصله بعد از اتمام يخبندان ها كار شروع شود.
وي با اشاره به ناتمام ماندن طرح ساماندهي گلزار شهداي چناران گفت: بايد اين طرح تكميل مي شد زيرا بخشي از اعتبارات كه در تعهد بنياد بوده پرداخته شده اما آن بخشي كه از طريق شهرداري ها به شهرداري چناران اختصاص يافته بود هزينه نشده است.وي افزود: آنها بخشي از اعتبار را در اطراف گلزار هزينه كرده اند كه ما قبول نداريم لذا متعهد شده اند كه مابقي اعتبار در اختيار را داخل گلزار هزينه كنند.
رئيس سازمان بنياد شهيد و امور ايثارگران خراسان رضوي گفت: در اين شهرستان 47 گلزار وجود دارد كه تاكنون 11 گلزار ساماندهي شده و طرح ساماندهي گلزار مركزي شهر هم در حال انجام است.
عابدين زاده از ساماندهي تمام گلزار شهداي سراسر استان در يك برنامه 3 ساله خبر داد و گفت: اميد است با عنايت ويژه استاندار و معاونت هاي عمران و برنامه و بودجه تمامي گلزارها در سه سال آينده ساماندهي شود.

 



رئيس كل دادگستري آذربايجان غربي خبر داد
افزايش 20 درصدي پرونده هاي قاچاق موادمخدر در آذربايجان غربي

اروميه- خبرنگار كيهان:
رئيس كل دادگستري استان آذربايجان غربي گفت: تعداد پرونده هاي قاچاق مواد مخدر در استان امسال در مقايسه با سال گذشته 20 درصد افزايش يافته است.
حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمدي موسوي در گفت وگو با خبرنگاران پرونده هاي مربوط به قاچاق موادمخدر وارده به دادگستري در سال جاري را چهار هزار و 951 فقره پرونده عنوان كرد و افزود: اين در حالي است كه در سال گذشته سه هزار و 780 فقره پرونده در ارتباط با موادمخدر وارد دادگستري استان شده بود.
وي با بيان اينكه شوراي حفظ اراضي ملي و منابع طبيعي استان هزاران هكتار زمين را به نفع دولت و به نفع بيت المال مسترد كرده است، گفت: مختومه كردن 154 هزار پرونده طي دو سال در استان در اين ارتباط نه تنها در استان بلكه در كشور بي نظير است و دادگستري آذربايجان غربي رتبه نخست را در اين ارتباط كسب كرده است.موسوي با اشاره به ممتاز شناخته شدن دادگستري استان آذربايجان غربي در مورد اجراي احكام پرونده هاي قاچاق نيز گفت: شوراهاي حل اختلاف استان آذربايجان غربي از عملكرد مطلوبي برخوردارند و با مختومه كردن بيش از 47 هزار پرونده از طريق مصالحه، شوراهاي حل اختلاف استان آذربايجان غربي در بخش مصالحه به لحاظ رتبه بندي در جايگاه سوم در سطح كشور قرار دارند.

 



نگين سبز ايران پيشگام در صنعت گردشگري

گزارش از: كيكاووس خاكلي
استان گلستان نگين سبز كشور ايران با جاذبه هاي تفريحي و باستاني يكي از استان هاي كهن كشورمان مي باشد كه در كنار قدمت تاريخي خود از وجود نعمتهاي مختلف خداوند بهره مي برد، از جمله اين نعمتها وجود دريا، جنگل، آب و هواي چهار فصل در همه فصول و... مي باشد كه خوشبختانه اين استان را در زمره استانهاي جاذب گردشگر قرار داده است.
شهرهاي مختلف اين استان همه ساله شاهد حضور گردشگران بي شمار ايراني و خارجي مي باشد كه نسبت به جاذبه هاي اين استان سرسبز علاقه مندي خود را اذعان داشتند.
چهارمين جشنواره بين المللي فرهنگ اقوام ايران زمين كه در استان گلستان برگزار شد زمينه حضور گردشگرهاي ايراني و خارجي علاقه مند به فرهنگ اقوام ايران را به خوبي فراهم كرد. هر يك از ميهمانان و شركت كنندگان در اين جشنواره بين المللي، گلستان را با ظرفيتهاي بالاي گردشگري معرفي كردند و بر بازديد از جذابيت ها و زيبايي هاي اين استان تاكيد كردند.
در همين زمينه «الهام اكرم اف» سفير ازبكستان در جمهوري اسلامي ايران اظهار داشت: استان گلستان بدون شك قابليت ها و ظرفيت هاي بسياري براي سرمايه گذاري در زمينه جذب گردشگر دارد و ما اين مسئله را به سرمايه گذاران كشور خود اعلام خواهيم كرد.
در همين زمينه سفير ازبكستان در حاشيه برگزاري چهارمين جشنواره بين المللي فرهنگ اقوام ايران زمين افزود: اين استان جذابيت ها و مناطق مختلف ديدني و منحصر به فردي دارد كه از مهم ترين آن ها مي توان به بناهاي تاريخي، بزرگترين و قديمي ترين برج آجري جهان در گنبدكاووس، ديوار دفاعي گرگان و موارد ديگر اشاره كرد.
وي تاكيد داشت: معماري خاص اين استان، پارك ملي گلستان همه و همه باعث شده تا جذابيت هاي اين استان نسبت به ساير مناطق ايران بيشتر و بهتر باشد و اين سفر تا پايان عمر در ذهن ما خواهد ماند.
دكتر «توماس م.بوكس باوم» سفير اتريش در ايران همچنين در حاشيه برگزاري اين جشنواره بين المللي گفت: ما به شدت تحت تأثير زيبايي ها و جذابيت هاي استان گلستان قرار گرفتيم.
وي تاكيد كرد: اين سفر به عنوان اولين سفرم به استان گلستان، بسيار مهم و بااهميت بود و از صنايع دستي، موسيقي سنتي اين استان بسيار تحت تأثير قرار گرفتم، استان گلستان از همه لحاظ بسيار زيبا است و مطمئنا با خاطره بسيار خوب و خوش از اين استان به شهر و كشور خود بازخواهيم گشت.
سفير اتريش افزود: هر چند گردشگر ايراني به خصوص تهراني ها براي رهايي دود و آلودگي به يك فضاي طبيعي و هواي پاك و آرامش نياز دارند، اما گردشگر خارجي خواسته هايش بسيار متفاوت است و مي خواهد با فرهنگ و هويت اصيل ايراني در هر استان و نقطه از ايران آشنا شود.
به گفته اين سفير، فرودگاه، مناطق ديدني و تاريخي و طبيعي براي يك گردشگر خارجي مهم است، اما همه اينها بايد در كنار هم فراهم باشد تا يك گردشگر خارجي بتواند به خوبي از ايران بازديد كند و مهمتر اينكه در زمينه گردشگري نيز تخصص و تجربه لازم است كه در اين زمينه بايد از كشورهائي كه آمار بالايي در گردشگري دارند، درسهاي خوبي آموخت.
سفير اتريش در كشورمان گفت: متأسفانه ايران، حضور پررنگي در صنعت گردشگري جهان ندارد، در صورتي كه با اين حضور مي تواند خود را به عنوان يك كشور مطرح در زمينه گردشگري معرفي كند و يك كشور هدف باشد كه البته اين نيازمند هزينه زياد است و بدون شك اين سرمايه گذاري، دست آورد خوبي خواهد داشت.
«محمدصادق كتركاني» سفير مالزي در جمهوري اسلامي ايران نيز در حاشيه اين جشنواره بين المللي گفت: حضور ما در جشنواره فرهنگ اقوام ايران زمين و بازديد از مناطق و نقاط ديدني اين استان، چشم ما را بر روي بسياري از واقعيت هاي زيباي گردشگري باز كرد.
سفيرمالزي افزود: ما در اينجا شاهد بوديم كه چگونه اقوام و قبايل مختلف مانند كشور مالزي، با صلح و صفا و آرامش در كنار هم زندگي مي كنند و هيچ مشكلي ميان آنان وجود ندارد.
وي افزود: استان گلستان با توجه به دارا بودن ظرفيتهاي بسيار بالا براي جذب سرمايه گذاران خارجي مي تواند با مديريت و برنامه ريزي مسئولان و از طرق مختلف براي جذب سرمايه گذار اقدام كند و به شهر و استان هدف براي گردشگران تبديل شود.
سفير مالزي ادامه داد: مهمترين مسئله و سرمايه اي كه در استان گلستان وجود دارد، حضور 23 قوم مختلف در كنار هم است كه اين اقوام با عقايد مختلف به صورت متحد در كنار هم هستند و اين همزيستي به عنوان يكي از عوامل مهم در صنعت گردشگري مي تواند الگويي جهاني براي كشورهاي مختلف دنيا باشد.
وي گفت: شما بايد فرهنگ، سنت و آداب و رسوم خود را با حضور در كشورهاي ديگر به مردم و مسئولان آن كشورها معرفي كنيد تا سرمايه گذاران و گردشگران پس از شناخت كافي بتوانند به ايران سفر كنند و اين بافت و مردمي كه داريد، بهترين سرمايه ايران محسوب مي شود.
جالب است بدانيد كه سفير بلژيك در اين جشنواره جذب غذاهاي سنتي قوميتهاي مختلف اين استان شده و در همين زمينه اظهار داشت: غذاهاي سنتي هر كشور، استان و منطقه مي تواند بهترين راه جذب و معرفي فرهنگ و سنت يك استان و منطقه براي جذب گردشگر باشد.
«فيليپ كولن» سفير بلژيك در جمهوري اسلامي ايران در ادامه افزود: براي يك گردشگر، غذاهاي سنتي به عنوان يك نشانه و فرهنگ بسيار مهم است و مي تواند در زمينه حضور ساير گردشگران بسيار مهم و اساسي باشد.
وي افزود: اگر شما مي خواهيد جذب گردشگر در استان را گسترش دهيد، بايد كار و برنامه ريزي زيادي انجام دهيد تا بتوانيد به اهداف و برنامه هاي خود در خصوص توسعه و تحول دست يابيد. ما با حضور خود در اين استان، مي توانيم به خوبي فرهنگ و سنت گلستان را براي مردم كشور خود به خصوص گردشگران به ارمغان ببريم تا آنان نيز بتوانند به اين استان سفر كنند.
كولن در پايان گفت: معرفي استان گلستان به مردم كشور بلژيك بهترين هديه و ره آورد اين سفر مي باشد.
«كنستاتين آلكسيف» سفير دوم سفارت روسيه در ايران نيز گفت: همچنان كه دكتر «احمد نژاد» اعلام كرد گردشگري مي تواند به عمده ترين منبع درآمد ايران تبديل شود.
وي گفت: روزي نفت و گاز به عنوان يك سرمايه مهم در ايران تمام مي شود، اما گردشگري هيچگاه تمام نمي شود، بلكه روز به روز به آن افزوده خواهد شد.
سفير بلژيك ادامه داد: ما در اين استان، شاهد ديدني ها و جذابيت هاي بي شماري بوديم، اما مسئولان صنعت گردشگري استان و كشور ايران بايد در جهت معرفي اين مناطق تلاش و برنامه ريزي بيشتري كنند.
وي افزود: جشنواره بين المللي فرهنگ اقوام ايران زمين در استان گلستان بهترين فرصت جهت معرفي مناطق زيباي طبيعي و گردشگري اين استان نه تنها به مردم ساير نقاط ايران، بلكه به ما سفيران كشورهاي مختلف است.
آلكسيف افزود: در استان گلستان، امكانات زيادي در زمينه صنعت گردشگري و اكوتوريسم وجود دارد، به همين دليل بالفعل تبديل كردن اين توانمندي ها، برنامه ريزي بالائي مي خواهد.
وي گفت: برنامه ريزي عمده ترين كار در زمينه توسعه صنعت مهم و بزرگ گردشگري است و بايد زمينه اين كار فراهم شود و ما اعلام آمادگي مي كنيم كه مي توانيم با استان گلستان همكاري و تعامل در اين زمينه داشته باشيم.
به گفته آلكسيف، توسعه صنعت گردشگري و جذب گردشگر نه تنها معرفي و تبادل فرهنگ ها مي باشد، بلكه زمينه توسعه و مناسبات سياسي، اجتماعي، اقتصادي و حتي ورزشي را نيز فراهم مي كند.
مردم استان گلستان با رضايتمندي از برگزاري اين جشنواره بين المللي ابراز داشتند: كار بسيار خوبي است حداقل از اين راه مردم بسياري از كشورهاي مختلف با فرهنگ و سنن ما آشنا مي شوند و اين در صورت سفر به جمهوري اسلامي مي تواند نقش موثري در اقتصاد خانوارها ايجاد كند.
در همين رابطه تعدادي از مردم شرق استان گلستان در اين باره معتقدند: ما از مسئولان گردشگري مي خواهيم تنها غرب استان را تبليغ نكنند چرا كه در شرق استان نيز جاهاي ديدني بسياري براي گردشگري وجود دارد. متأسفانه ما در تلويزيون در برنامه هاي استاني عملا مي بينيم از تبليغ كوچكترين روستاي حومه گرگان دريغ ندارند اما شهرهايي مثل گنبدكاووس، كلاله و مراوه تپه كمتر ياد مي شوند. با اين حال هدف توسعه صنعت گردشگر در استان مي باشد، اميدواريم مسئولان در جهت رشد اين صنعت در استان همت مضاعفي از خود نشان دهند تا همانند اصفهان، شيراز و ديگر شهرهاي كشورمان استان ما هم نامي در نامهاي موجود دنيا داشته باشد.
يكي از اهالي گنبد در اظهارات خود مي گويد: نبايد وجود قوميت تركمن و صنايع دستي تركمن فقط به برگزاري جشنواره و يا همايشها ختم نشود، انشاءالله مسئولان كاري كنند تا صنايع دستي تركمن در همه زمانها براي گردشگرها ارائه شود.
تا اينجاي گزارش بخشي از اظهارات سفرا و مردم را ملاحظه كرديد، مردم واقف به اين مسئله هستند و مسئولان نيز اين مطالب را تاييد مي كنند.
برگزاري جشنواره هاي فرهنگي اقوام ايران زمين در استان گلستان كاري پسنديده از مسئولان گردشگري استان بشمار مي رود و اين جشنواره ها در طول سالهاي اخير توانسته است گردشگران زيادي را با فرهنگ مختلف مردم منطقه و ايران زمين آشنا كند. جاذبه هاي موجود در استان كه از قديم الايام وجود داشته است، جزو آثار باستاني استان به شمار مي رود و همچنان پابرجاست و حفظ و حراست از آنها و معرفي به ملل مختلف در طول اين جشنواره ها موجب رشد و ارتقاي روزافزون گردشگران در منطقه شده است. اما گردشگرها در كنار بازديد از اين فرهنگ ها، مكانهاي تاريخي و گردشگري به مكانهاي تفريحي و طبيعي و خدمات رفاهي مناسب نيز نياز دارند.اگر امروز در منطقه بندرتركمن جزيره آشوراده كه در واقع به عنوان نگين استان گلستان از آن ياد شده مورد توجه قرار گرفته است و پس از سالها مسئولان از اهميت اين جزيره مطلع شدند، اينگونه برمي آيد كه برنامه ها و هدفهاي والايي را براي آن در نظر دارند. به طوري كه رئيس جمهور در سفر سوم خود به استان گلستان از جزيره آشوراده به عنوان كيش دوم ياد كردند.
مطمئنا اگر مسئولان كمي عادلانه تر به كليه استان توجه داشته باشند مناطق بسيار زيبا و بكر در ديگر نقاط استان قرار دارد كه همگي آنان نياز به توجه و كار جدي دارند، كه هر كدام در نوبت خود در جذب منحصر بفرد بوده و در رشد و شكوفايي و توسعه استان مي توانند سهيم باشند.
به قول يكي از سفرا بين گردشگران ايراني و خارجي فرق است و توقعات گردشگران خارجي در طول سفر خود به استان بايد بيشتر مدنظر قرار گيرد. مناطق ديدني و تاريخي و طبيعت و در كنار آن ارائه فرهنگهاي مختلف براي توريست خارجي همه در كنار هم ارزش دارند. امروز همانند سالهاي گذشته به مناسبت برگزاري جشنواره، فرهنگ هاي مختلف را مورد بازديد عموم قرار داده ايم و پس از برگزاري جشنواره همه اين ديدنيها جمع آوري گشته و تا عيد نوروز مجددا در مسير مسافران در معرض ديد عموم قرار گيرند. اين در حالي است كه توريست خارجي همانند مسافران ايراني فقط به تابستان و نوروز فكر نمي كند بلكه در تمام فصول در صورت داشتن فرصت دوست دارند فرهنگ هاي مختلف را ببينند و تجربه كنند و از آسايش و امكانات خدماتي بهره مند باشند.
در سالهاي گذشته متذكر شديم كه اين تجربيات را كه ما به زحمت بدست آورده ايم پس از همايشها و موقعيتها براحتي از دست ندهيم و سعي كنيم در تمام فصول سال از اين تجربيات استفاده كنيم.
نكته قابل توجه اينكه اين جذابيتها در استان بنوعي مي توانند زمينه سرمايه گذاران خارجي را در استان فراهم كند و براي اينكه بهتر بتوانيم جذابيتهاي استان را معرفي كنيم نياز به هزينه داريم. هزينه اي كه بتواند با مصرف آن استان ما در سطح دنيا معرفي شود تا نتيجه اي مثبت و درخور استان بگيرد.
لذا از آنجا كه گردشگري و توريست پاياني ندارد مي تواند يكي از عمده ترين منبع درآمد براي كشورمان باشد و با توجه به اينكه هرگونه سرمايه گذاري در صنعت گردشگري مي تواند دستاورد خوبي بهمراه داشته باشد نياز است تا مسئولان جمهوري اسلامي تلاش مضاعفي را از خود نشان دهند تا ان شاءالله روز بروز شاهد رشد اين صنعت در كشورمان باشيم.
با عنايت به توجه و نگاه ويژه رئيس جمهور در سفر سوم استاني و نگاه ويژه استاندار گلستان به صنعت توريسم و با توجه به تنوع زيست محيطي و اكوسيستمي و گردشگري و حتي تحقيقاتي در بسياري از نقاط استان جشنواره بين المللي فرهنگ اقوام ايران زمين در استان گلستان مي تواند بهترين فرصت جهت معرفي مناطق زيباي طبيعي گردشگري، تاريخي كه داراي جاذبه هاي تفريحي و تحقيقاتي نيز است باشد لذا هرگونه هزينه در اين راه مي تواند بازخورد و دستاورد خوب و موثري را بهمراه داشته باشد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14