(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه اول اسفند 1389- شماره 19869

نيويوركر از مذاكرات مخفيانه و مستقيم دولت اوباما با طالبان افغانستان خبر داد
انفجار در بعقوبه عراق 7 شهيد و 30 مجروح برجاي گذاشت
شاه بحرين از بيم سرنگوني وليعهد را ماموراجراي اصلاحات كرد
انقلاب اسلامي به كويت رسيد مردم : حاكم آمريكايي بايد برود
لبيك رزمندگان فلسطيني به سيدحسن نصرالله براي آزادسازي سرزمين هاي اشغالي آماده ايم
سفير رژيم صهيونيستي از مصرگريخت
وال استريت ژورنال: سقوط خاندان آل سعود موقعيت آمريكا را در جهان به خطر مي اندازد
ساركوزي پخش اذان در شهرهاي فرانسه را ممنوع اعلام كرد



نيويوركر از مذاكرات مخفيانه و مستقيم دولت اوباما با طالبان افغانستان خبر داد

منابع خبري در آمريكا از آغاز مذاكرات مخفيانه و مستقيم واشنگتن با مقام هاي طالبان خبر دادند.
مجله آمريكايي «نيويوركر» گزارش داد، دولت «باراك اوباما» مذاكرات محرمانه و مستقيم خود را با رهبران طالبان افغانستان آغاز كرده تا بدين ترتيب بتواند به اهداف خود دست يابد.
خبرگزاري فرانسه نيز با انتشار اين خبر افزود: مذاكرات توسط مقامات رسمي دولت آمريكا و به منظور ارزيابي آن دسته از رهبران طالبان صورت مي گيرد كه موافق انجام مذاكرات صلح هستند.
گفتني است واشنگتن كه با حمله نظامي به افغانستان مدعي مبارزه با تروريسم شده بود، حال پس از گذشت 10 سال و متحمل شدن تلفات و خسارات سنگين باب گفت وگو با جرياني را گشوده كه آن را تروريست مي داند.

 



انفجار در بعقوبه عراق 7 شهيد و 30 مجروح برجاي گذاشت

انفجار خودروي بمب گذاري شده در شهر بعقوبه عراق، هفت شهيد و 30 مجروح برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري ها، در پي انفجار يك خودروي بمب گذاري شده در شمال شرقي شهر «بعقوبه»، علاوه بر شهيد شدن هفت نفر و جراحت دستكم 30 نفر ديگر از مردم، به چندين خودرو و ساختمان نيز خساراتي وارد شد.
پليس عراق با تأييد اين خبر اعلام كرد به دنبال اين انفجار، كه نزديك يك نمايشگاه خودرو روي داد، چند زن و كودك نيز زخمي شدند.
خبر ديگر اينكه، فرمانداري بغداد با صدور بيانيه اي از كاخ سفيد خواست ضمن عذرخواهي رسمي به خاطر تخريب زيرساخت هاي بغداد، مبلغ يك ميليارد دلار نيز به عراق خسارت پرداخت كند.

 



شاه بحرين از بيم سرنگوني وليعهد را ماموراجراي اصلاحات كرد

شاه بحرين از بيم سرنگوني وليعهد خود را مامور اجراي اصلاحات در كشور كرد اما احزاب مخالف دولت منامه هرگونه مذاكره با وليعهد را منوط به كناره گيري دولت كردند.
«حمد بن عيسي آل خليفه» پادشاه بحرين جمعه شب ضمن ارائه پيشنهاد گفت وگوي ملي به مخالفان «سلمان بن حمد آل خليفه» وليعهد خود را مامور انجام اصلاحات كرد.
وليعهد بحرين نيز با حضور و سخنراني در يك برنامه زنده تلويزيوني، همگان را دعوت به آرامش كرد و گفت: «امروز وقت گرد آمدن براي گفت وگو است نه مبارزه»، اما مردم و مخالفان ضمن رد سخنان وليعهد اعلام كردند كه گفت وگو در شرايطي امكان پذير است كه دولت كناره گيري كرده و نظاميان از خيابان ها جمع شوند.
«عبدالجليل خليل ابراهيم» رهبر نمايندگان «انجمن اسلامي وفاق ملي» در پارلمان گفت: «براي بررسي پيشنهاد گفت وگو، دولت بايد كناره گيري كند. آنچه در حال حاضر شاهد آن هستيم، نه زبان گفت وگو كه زبان زور است». انجمن اسلامي وفاق ملي كه 18 كرسي از 40 كرسي پارلمان را در اختيار دارد، در اعتراض به سركوب مردم حضور خود در پارلمان را به حالت تعليق در آورده است.

 



خيزش اسلامي در منطقه هر روز شتاب بيشتري مي گيرد
انقلاب اسلامي به كويت رسيد مردم : حاكم آمريكايي بايد برود

قيام هاي مردمي با الگوپذيري از انقلاب اسلامي كه هم اكنون در كشورهاي عربي و آفريقايي آغاز شده با تظاهرات و اعتراضات مردمي در كويت، ابعاد تازه اي گرفت.
به گزارش خبرگزاري ها، منابع امنيتي اعلام كردند در جريان درگيري هاي ديروز معترضان در كويت بيش از 30 نفر مجروح شدند. مردم خواستار بازگشت به ارزش هاي اسلامي و رفع وابستگي به آمريكا هستند.
به گزارش رويتر، اين اعتراض ها در شهر «الجهرا» در شمال غرب كويت، نخستين تظاهرات مردمي در اين كشور نفت خيز حاشيه خليج فارس از زماني كه موج اعتراض ها در خاورميانه آغاز شده است، به شمار مي رود.
اين منابع امنيتي با ابراز اين مطلب كه پس از اين تظاهرات اعتراض آميز، 50 تن نيز بازداشت شده اند افزودند: اعتراض مشابهي نيز در روز جمعه در منطقه «سبيليه» كويت صورت گرفت.
علي رغم بذل و بخشش امير كويت به شهروندان اين كشور و دادن معادل سه و نيم ميليون تومان به آنها، قيام در اين كشور آغاز شد.
اعتراض به سلطنت قابوس
نزديك به يك هزار تن از شهروندان عماني پس از برگزاري نمازجمعه با تجمع در منطقه تجاري «روي» در مسقط (پايتخت)، شعار «ما دمكراسي مي خواهيم»، «ما دستمزد و شغل بهتر مي خواهيم» را سر دادند.
اين در حالي است كه قيام هاي مردمي عليه ديكتاتورها، هم اكنون، ده ها كشور عربي و آفريقايي را فرا گرفته است و گزارش هاي دريافتي حاكي است: پس از آغاز شراره هاي قيام هاي مردمي از تونس و شعله ور شدن آن در مصر، هم اكنون قيام هاي مردمي كشورهاي الجزاير، ليبي، بحرين، عمان، اردن، كويت، مراكش، موريتاني، جيبوتي و ... را فرا گرفته است.
به گزارش شبكه خبري الجزيره، ليبي براي پنجمين روز متوالي شاهد تظاهرات بود و معترضين با سر دادن شعارهايي سرنگوني «معمر قذافي» رهبر اين كشور را خواستار شدند. تنها در شهر «بنغازي»، 35 تظاهركننده به دست نيروهاي دولتي كشته شدند.
بر پايه اين گزارش درگيري هاي مردم و نيروهاي امنيتي ليبي طي روزهاي گذشته منحصر به شمال شرق اين كشور بود، اما گزارش هاي دريافتي از كشيده شدن اعتراضات مردمي به طرابلس و تصرف ايستگاه راديو تلويزيون شهر بنغازي (دومين شهر بزرگ ليبي) حكايت مي كند.
منابع خبري شمار كشته شدگان ليبيايي طي سه روز اخير به دست نيروهاي قذافي را 84 نفر اعلام كردند. دولت ليبي پوشش خبري در اين كشور را به شدت محدود كرده است.
در يمن نيز در پي درگيري ميان تظاهركنندگان ضددولتي با نيروهاي پليس ضد شورش و لباس شخصي هاي طرفدار «علي عبدالله صالح» در «جمعه آغاز»، دست كم 70 نفر كشته و زخمي شدند.
همچنين در پي درگيري هاي به وجود آمده در تظاهرات شهروندان اردني، بعد از نمازجمعه، دست كم هشت تن از مردم به دست پليس و نيروهاي ضد شورش زخمي شدند. اردني ها نمازجمعه خود را در فضاي باز و در خيابان هاي امان برگزار كردند.
مردم الجزاير نيز ديروز پس از لغو حالت فوق العاده در اين كشور (پس از 19 سال) براي دومين بار دست به تظاهرات گسترده ضد دولتي زدند.
دانشجويان و جوانان موريتاني نيز با برگزاري تظاهرات، خواستار بركناري رژيم حاكم بر اين كشور و بهبود اوضاع معيشتي شدند.
تظاهركنندگان خشمگين در شهر «فصاله» در شرق اين كشور، پس از اقدامات خشونت آميز پليس، چندين ساختمان دولتي و مقر حزب حاكم را به آتش كشيدند.
در جيبوتي نيز هزاران نفر با سرازير شدن به خيابان ها، كناره گيري «اسماعيل عمرگوئله» رئيس جمهور مادام العمر را خواستار شدند.



 



لبيك رزمندگان فلسطيني به سيدحسن نصرالله براي آزادسازي سرزمين هاي اشغالي آماده ايم

گروه هاي مقاومت فلسطين در واكنش به اظهارات دبيركل حزب الله لبنان مبني بر تصرف اسرائيل در صورت حمله به لبنان آمادگي خود را براي پيوستن به جريان مقاومت اسلامي و آزاد كردن هر بخشي از سرزمين اشغال شده فلسطين اعلام كردند.
به گزارش خبرگزاري قدس، جنبش جهاد اسلامي فلسطين در واكنش به اظهارات «سيدحسن نصرالله» تاكيد كرد: مبارزان جنبش جهاد اسلامي فلسطين آمادگي كامل خود را براي پيوستن به جريان مقاومت جهت آزادي سرزمين اشغال شده فلسطين اعلام مي كنند.
«حاج ابوعماد الرفاعي» نماينده جنبش جهاد اسلامي فلسطين در لبنان در اين باره گفت، ملت فلسطين و همه ملت هاي عربي و اسلامي با افتخار به سخنان اخير سيدحسن نصرالله كه در آن از مجاهدان اسلامي خواسته براي آزادي منطقه الجليل (شمال سرزمين اشغالي) آماده باشند مي نگرند.
الرفاعي با اشاره به اينكه جنبش جهاد اسلامي فلسطين به همراه ملت فلسطين به گفتار و رفتار سيد مقاومت - سيدحسن نصرالله - اطمينان كامل دارند و وي را صاحب وعده صادق مي دانند، تصريح كرد: ما به مقاومت اسلامي و سيد آن و توانمندي مردان آن براي وفا به هرگونه وعده اي اطمينان كامل داريم.
نماينده جنبش جهاد اسلامي فلسطين در لبنان آمادگي ملت فلسطين در همه اردوگاههاي آوارگان فلسطيني براي بازگشت و اسكان در هر بخش آزاد شده از سرزمين فلسطين و دفاع از آن را اعلام كرد.
فتحي حماد وزير كشور منتخب فلسطين نيز در اين باره گفت: ملت فلسطين هماهنگ و همدوش ياران مقاومت براي مقابله با تهديدات رژيم صهيونيستي آماده است.
وي افزود: ملت فلسطين با اتحاد و همبستگي راه جهاد و مقاومت را ادامه مي دهد و اكنون به هم مژده مي دهيم كه زوال و نابودي صهيونيست ها نزديك است.
اين عضو حماس از ملت فلسطين خواست كه براي شكست توطئه هاي دشمن صهيونيستي وحدت كلمه و اتحاد خود را در مقابل تهديدهاي رژيم صهيونيستي مبني بر تحميل جنگي ديگر در اين منطقه حفظ كنند.در همين رابطه «بنيامين نتانياهو» نخست وزير رژيم صهيونيستي تنها ساعاتي پس از سخنان سيدحسن نصرالله مبني بر اينكه اگر جنگي بر لبنان تحميل شود از فرماندهان مقاومت مي خواهد كه مناطقي از فلسطين اشغالي را به تصرف خود درآورند وحشت زده تلاش كرد آرامش را به يهوديان ساكن سرزمين هاي اشغالي برگرداند.
وي اظهار داشت: نصرالله تهديد خود را عملي نخواهد ساخت و صرفا خواهان ايجاد وحشت است.
از سوي ديگر در پي سخنان سيدحسن نصرالله در مورد انتقام گرفتن خون شهيد عماد مغنيه و ساير شهداي مقاومت اسلامي، رژيم صهيونيستي سفارت خود در آنكارا و كنسولگري خود در شهر اسلامبول را تعطيل كرد. اين رژيم پيشتر نيز چهار سفارتخانه خود در كشورهاي مختلف را تعطيل كرده بود و به شهروندان خود توصيه كرده بود نهايت محافظت از خود را در پيش بگيرند.

 



سفير رژيم صهيونيستي از مصرگريخت

منابع خبري از فرار سفير رژيم صهيونيستي از مصر همزمان با اجتماع ميليوني مردم در قاهره خبر دادند.
به گزارش پايگاه اينترنتي روزنامه «المصريون»، «يستحاق ليوانون» سفير رژيم صهيونيستي در قاهره، روز پنج شنبه به بهانه نامعلومي قاهره را ترك و به سرزمين هاي اشغالي بازگشت.
ليوانون در گفت وگو با رسانه هاي رژيم صهيونيستي اظهار داشت: به علت حوادث اخير مصر بسياري از شهروندان اسرائيلي به سرزمين هاي اشغالي بازگشته اند.
اين در حالي است كه سفير رژيم صهيونيستي از وحشت تجمع ميليوني در ميدان التحرير و سر داده شدن شعارهاي ضداسرائيلي، خاك مصر را ترك كرده است. بيش از سه ميليون مصري در ميدان التحرير قاهره و ميليون ها مصري ديگر در نقاط مختلف اين كشور جمعه پس از برگزاري نماز جماعت، خواستار طرد سفير رژيم صهيونيستي و تعطيلي سفارت اسرائيل شدند.

 



وال استريت ژورنال: سقوط خاندان آل سعود موقعيت آمريكا را در جهان به خطر مي اندازد

سرويس خارجي-
يك روزنامه آمريكايي نوشت، با توجه به شرايط حساس و شكننده عربستان و احتمال سقوط خاندان آل سعود، موقعيت آمريكا در جهان به خطر خواهد افتاد.
روزنامه «وال استريت ژورنال» در تحليلي درباره اوضاع خاورميانه نوشت: قيام هاي مردمي در كشورهاي عربي موقعيت آمريكا را به خطر انداخته است، اما سقوط خاندان آل سعود در عربستان سعودي كه مهمترين متحد آمريكا است، براي ايالات متحده بسيار خطرناك است.
اين روزنامه افزود: روي كار آمدن حكومتي ضد غرب در عربستان، كه از هر چهار بشكه نفت جهان يكي را توليد مي كند، موقعيت آمريكا را به عنوان سردمدار اقتصاد جهان تهديد خواهد كرد.
به نوشته اين روزنامه غربي، افراد خاندان آل سعود فاسد و ناتوان هستند و موج انتقادها از اين خاندان افزايش يافته به نحوي كه خطر قيام و خيزش مردمي در اين كشور همچون ديگر كشورهاي منطقه بالا است.

 



ساركوزي پخش اذان در شهرهاي فرانسه را ممنوع اعلام كرد

رئيس جمهور فرانسه در رويكردي اسلام ستيزانه اعلام كرد كه پخش اذان در فرانسه ممنوع است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران ايران، «نيكلا ساركوزي» در جمع اعضاي حزب حاكم فرانسه گفت: بايد به حكومت لائيك فرانسه احترام گذاشت و هيچ يك از اديان نبايد دين خود را تبليغ كند.
ساركوزي كه به شدت نگران توسعه اسلام در اروپا و فرانسه است، افزود: مسلمانان نبايد (با پخش اذان) باعث اخلال در شهرهاي فرانسه شوند و نمازشان را نبايد در خيابان ها برگزار كنند. كشورهاي فرانسه و انگليس بيشترين اقليت هاي مسلمان در سطح قاره اروپا را در خود جاي داده اند.
اقبال مسيحيان فرانسوي مثل ساير مناطق اروپايي به دين اسلام، مقامات اين كشور را نگران كرده است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14