(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 3 اسفند 1389- شماره 19870

اخوان المسلمين : خروش عليه حكام عرب واجب شرعي است
مردم تركيه پيروزي حزب اردوغان را در انتخابات پارلماني قطعي دانستند
احتمال آزادي امام موسي صدر از زندان ليبي قوت گرفت
بعد از مبارك و بن علي ، قذافي هم فرار كرد بحرين ، يك قدم تا سقوط
هيكل : مردم مصر مراقب كودتاي مبارك از شرم الشيخ باشند
عمرالبشير كميته مبارزه با فساد تشكيل داد
آغاز سفر دوره اي فرستاده نظامي آمريكا به عربستان، قطر، كويت و امارات
گسترش اعتراض ها در يمن و مغرب مردم : مبارزه تا سرنگوني ديكتاتورها ادامه دارد
تجمع هزاران نفري در تونس براي بركناري دولت موقت
40 كشته و 70 مجروح درعمليات تروريستي قندوز
هزاران فلسطيني عليه حمايت آمريكا از اسرائيل به خيابان ها ريختند



اخوان المسلمين : خروش عليه حكام عرب واجب شرعي است

كميته علماي شريعت حزب عمل اسلامي اردن (شاخه سياسي گروه اخوان المسلمين اردن) اعلام كرد، تظاهرات عليه ظلم واجب شرعي است.
به گزارش ايرنا، به نقل از پايگاه خبري الجزيره اين فتوا در واكنش به فتواي علماي اهل سنت در عربستان است كه شركت در تظاهرات را حرام اعلام كرده است.در فتواي كميته شريعت حزب عمل اسلامي اردن آمده است، تظاهرات و همراهي با ملت مسلمان مجاهد عليه طاغوت ها در تونس و مصر و ديگر كشورها جايز است و به مثابه همراهي با تقوا و نيكوكاري است.در اين فتوا آمده است، حمايت از تظاهراتي كه سازمان هاي عربي برگزار مي كنند و در آن خواستار دفاع از خود و آزادي از يهوديان غاصب، مخالفت با معاهده هاي سازش و بستن سفارتخانه هاي اسرائيل در كشورهاي عربي مي شوند، واجب شرعي است.

 



مردم تركيه پيروزي حزب اردوغان را در انتخابات پارلماني قطعي دانستند

نخست وزير تركيه وعده داد در صورتي كه در انتخابات پارلماني ماه ژوئن، پيروز نشود، از رياست حزب «عدالت و توسعه» كناره گيري مي كند تا ثابت كند كه ديكتاتور نيست.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به نقل از خبرگزاري رويتر، اكثر نظرسنجي ها حاكي از آن است كه حزب عدالت و توسعه كه اولين بار در سال 2002 به قدرت رسيد، در رقابت براي پيروزي در سومين دور از رقيبش پيش است.
رجب طيب اردوغان، نخست وزير تركيه در برنامه زنده اي كه از شبكه خبري ان.تي.وي پخش شد اعلام كرد: چنانچه حزب وي در جايگاه دوم قرار بگيرد از پست رياست حزب كناره گيري خواهد كرد.
اردوغان خطاب به كساني كه مي گويند يك «امپراتوري ترس» ايجاد كرده مي گويد: «ما به دموكراسي اعتقاد داشته و به مردم اطمينان داريم.»

 



احتمال آزادي امام موسي صدر از زندان ليبي قوت گرفت

سرويس خارجي-
جمعي از شيعيان لبنان در پي سقوط چند شهر ليبي و احتمال آزادي امام موسي صدر از زندانهاي رژيم قذافي، كميته استقبال از بنيانگذار مقاومت تشكيل دادند.
منابع مسئول در اين كميته اعلام كردند، در پي سقوط چند شهر مهم ليبي به دست انقلابيون و فرار خانواده معمر قذافي ديكتاتور اين كشور، نيروهاي انقلابي در حال آزاد كردن اسيران از زندانهاي اين كشور هستند و احتمال دارد امام موسي صدر نيز از زندان آزاد شود.
منابع امنيتي ليبي اعلام كردند كه در پي اوج گيري اعتراضات مردمي حدود 1000 زنداني در شهر بنغازي از زندان فرار كردند و مسئولان تنها توانستند 150تن از آنان را به زندان بازگردانند.
امام موسي صدر روز نهم شهريورماه سال 1357 پس از ديدار رسمي با سرهنگ معمر قذافي ديكتاتور ليبي ناپديد شد و طبق گزارشهاي موثق پليس بين الملل و منابع امنيتي از آن تاريخ تاكنون در زندان هاي اين كشور به سر مي برد.
امام موسي صدر در 14خرداد 1307 در شهر قم متولد شد و پس از نائل شدن به درجه اجتهادي راهي لبنان شد و در آنجا سكونت گزيد و نزديك به دو دهه براي ساماندهي همه جانبه امور شيعيان لبنان و بازسازي هويت آنها تلاش كرد و تحولي عظيم در اين زمينه به وجود آورد.
طبق تازه ترين اظهارنظر خانواده امام موسي صدر، وي زنده است زيرا برخي از زندانيان، ايشان را در سال 2002 در زندان ديده اند.

 



جاي امام (ره) و شهدا خالي
بعد از مبارك و بن علي ، قذافي هم فرار كرد بحرين ، يك قدم تا سقوط

در پي گسترش ناآرامي هاي ضددولتي و پيوستن تعدادي از فرماندهان ارتش ليبي به مردم، قذافي هم بعد از بن علي و مبارك فرار كرد و رژيم بحرين نيز در آستانه سقوط قرار گرفته است.
منابع خبري از فرار ديكتاتور ليبي به همراه همسر و دخترش از اين كشور خبر دادند.
به گزارش پايگاه اينترنتي «بزينس تايمز»، «معمر قذافي» ديكتاتوري كه 43 سال قدرت را در دست دارد بالاخره پس از سرايت شورش مردمي به پايتخت (طرابلس)، به همراه همسر و دخترش از اين كشور فرار كرد. در ارتباط با مقصد قذافي گزارشات دقيقي نرسيده است. برخي گزارش دادند وي با يك فروند هواپيماي مسافربري كه با چهار جنگنده حمايت مي شد، به ونزوئلا گريخت، ولي كاراكاس وي را نپذيرفت. منبع مذكور همچنين درباره «سيف الاسلام قذافي» فرزند ديكتاتور نيز گزارش داد كه وي در ناآرامي هاي اين كشور، هدف گلوله قرار گرفت و زخمي شد. پسر قذافي ديروز قبل از زخمي شدن، مردم ليبي را تهديد به حملات جديد ارتش كرده و مدعي شده بود پدرش در طرابلس جنگ را هدايت مي كند. سيف الاسلام گفته بود او تا آخرين نفس به مبارزه ادامه خواهد داد.
مردم ليبي در واكنش به اظهارات قذافي گفتند كه به قيام و اعتصابات خود ادامه مي دهند.
اعتراضات و درگيري ها تا عصر ديروز در بسياري از مناطق ليبي ادامه داشت و طبق آخرين گزارشات، مردم كنترل پايتخت و ساير شهرها را به عهده گرفتند و بسياري از مراكز دولتي، از جمله پارلمان را در طرابلس آتش زدند. آخرين شمار تلفات در اين كشور، 233 تن اعلام شد. مقامات و ديپلمات هاي ليبي نيز از جمله در كشورهاي چين و هند از مقام خود استعفا كردند.
اتحاديه اروپا و تركيه اتباع خود را از ليبي خارج كردند. منابع خبري از قيام مردمي ليبي نيز گزارشات جالبي را ارسال مي كنند، از جمله اينكه مردم از اينكه با گلوله هاي آمريكايي و غربي كشته مي شوند، بسيار خشمگين هستند و در ارتباط با شبكه هاي خبري غربي نيز نظر كاملا ناموافقي دارند و آنها را به سكوت در برابر كشتار مردمي توسط قذافي متهم مي كنند. از جمله شعارهاي مردم در تظاهرات روزهاي اخير نيز شعار «نه شرقي و نه غربي» بوده است.
تظاهركنندگان ليبيايي طي روزهاي اخير حدود 30 مزدور، كه قذافي از كشورهاي آفريقايي براي كشتار مردم به ليبي آورده بود، را دستگير كردند.
آخرين خبرها
براساس گزارشات رسيده، شهر بنغازي كه مهمترين شهر بندري ليبي است و صادرات نفت از آنجا صورت مي گيرد و شهر «ترهونه» به دست مردم افتاد.
نيروهاي امنيتي وفادار به قذافي در طرابلس عصر ديروز به شدت با مردم معترض درگير شدند و حداقل 61 نفر از غيرنظاميان را كشتند.
شمار تلفات در شهرهاي ليبي نيز از 400 تن فراتر رفت. طبق آخرين گزارشات، شهر طرابلس نيز به دست مردم افتاده و تمام پايگاه هاي پليس به آتش كشيده شده است.
طي ناآرامي هاي ديروز، شماري از فرماندهان ارشد ارتش و يگان هاي تحت فرمان آنها به مردم پيوستند.
بحرين
معترضان بحريني همچنان در ميدان لؤلؤ در پايتخت چادر زده و به اعتراض هاي خود ادامه مي دهند. اسم اين ميدان به ميدان شهدا تغيير كرده است.
معترضان با تجمع در اين ميدان تحصن علني خود را آغاز كردند و پليس ضد شورش را وادار به عقب نشيني از اين ميدان كردند.
معلمان بحريني از روز يكشنبه به تحصن كنندگان پيوستند، در اين تحصن بيش از 80 درصد معلمان و مدرسان بحريني حضور دارند.
مجري اخبار تلويزيون دولتي بحرين نيز در اعتراض به عوام فريبي تلويزيون بحرين و اقدامات سركوبگرانه حكومت اين كشور عليه معترضان در يك برنامه تلويزيوني استعفاي خود را اعلام كرد و به صفوف معترضان در ميدان لؤلؤ پيوست.
رئيس فراكسيون پارلماني الوفاق نيز با اشاره به كشتار دسته جمعي مردم مخالف رژيم در بحرين خواستار سرنگوني دولت شد.
وي تأكيد كرد، دولتي كه پايگاه مردمي ندارد و نمي تواند به حمايت از مردمش بپردازد بايد كنار برود و كساني كه دستشان به خون مردم آلوده شده نيز بايد محاكمه شوند.
در همين رابطه شيخ سلمان بن حمد آل خليفه وليعهد بحرين در گفت وگو با شبكه سي ان ان آمريكا اظهار داشت، اكثر مردم عصباني و ناراحت هستند و ما اجازه مي دهيم كه حرفشان را بزنند و در ميدان لؤلؤ باقي بمانند.
وي افزود، نمي خواهيم وقايع تونس و مصر در كشور ما رخ دهد.
از سوي ديگر، شيخ حمدبن عيسي آل خليفه امير بحرين با نخست وزير انگليس و دبيركل سازمان ملل متحد گفت وگوي تلفني انجام داد.
در اين گفت وگوي تلفني بر اهميت مذاكره با مخالفان تاكيد شد. وزارت خارجه آمريكا نيز اعلام كرد، هيلاري كلينتون و وزير خارجه عربستان موافقت كرده اند از پيشنهاد مذاكره بين دولت بحرين و مخالفانش حمايت كنند اين در حالي است كه برخي منابع از آغاز گفت وگو ميان وليعهد بحرين و گروه هايي از مخالفان طرفدار اصلاحات در بحرين خبر داده اند.
مخالفان خواهان كناره گيري دولت، آزادي زندانيان سياسي و تحقيق درباره كشته شدگان اعتراضات اخير در منامه شده اند.
در جريان اعتراضات اخير در بحرين و حمله ارتش به تجمع كنندگان دست كم هفت نفر كشته و 230 نفر زخمي شدند.رهبر در تبعيد مخالفان بحرين اعلام كرد كه به منامه بازخواهد گشت.
بحرين يكي از متحدان اصلي آمريكا در منطقه است و واشنگتن داراي يك پايگاه نظامي دايمي در اين كشور است.

 



هيكل : مردم مصر مراقب كودتاي مبارك از شرم الشيخ باشند

روزنامه نگار برجسته مصري، نسبت به احتمال كودتا از سوي مبارك هشدار داد.
به گزارش خبرگزاريها، «محمدحسنين هيكل» در يك برنامه تلويزيوني با اشاره به عواقب حضور مبارك در منطقه شرم الشيخ و احتمال آسيب وارد آمدن به انقلاب مردم مصر، اظهار داشت: شرم الشيخ از چشم افكار عمومي دور است، ارتش در آنجا تمركز ندارد، نزديك دريا و فرودگاه قرار دارد و از همه مهمتر در نزديكي اسرائيل و البته نيروهاي آمريكايي در صحراي سيناست.
هيكل گفت: مبارك ديكتاتور مصر، همچنان تماس هايي را از همه جا دريافت مي كند كه بيشتر اين تماس ها ميان قاهره و شرم الشيخ برقرار مي شود و ما در برابر خطري جدي قرار داريم كه بايد در راستاي تضمين پيروزي انقلاب آن را از بين ببريم.
اين روزنامه نگار برجسته مصري هشدار داد: بقاي مبارك در شرم الشيخ ممكن است باعث ايجاد مركزي عليه انقلاب شود كه در آن صورت مشكلاتي در پي خواهد داشت.
هيكل متذكر شد: نبايد فراموش كنيم كه مقامات صهيونيستي همچنان معتقدند كه مبارك هم پيمان استراتژيك مهمي براي اسرائيل است.
از سوي ديگر در تغييرات جديد در دولت موقت مصر، وزارت اطلاع رساني كه پيش از اين «انس الفقي» رياست آن را به عهده داشت، از آن بركنار و «عبدالنور» (عضو حزب ليبرالي الوفد) به جاي آن منصوب شد.
همچنين دولت موقت مصر 108 زنداني سياسي را آزاد كرد، و وعده داد كه به زودي 222 زنداني سياسي ديگر را آزاد كند.
در همين حال «كاترين اشتون» مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا روز دوشنبه براي ديدار و گفت وگو با مقام هاي دولت موقت مصر وارد قاهره شد.
نخست وزير انگليس در مصر
«ديويد كامرون» نخست وزير انگليس روز دوشنبه در سفري غيرمنتظره وارد قاهره پايتخت مصر شد و با نخست وزير و رئيس شوراي عالي نيروهاي مسلح اين كشور ديدار و گفت وگو كرد.
به گزارش «سي ان ان»، كامرون اولين رهبر يك دولت اروپايي است كه از زمان آغاز قيام مردم مصر كه به سرنگوني رژيم حسني مبارك انجاميد، به قاهره سفر كرده است.
دفتر نخست وزير انگليس در اطلاعيه اي اعلام كرد كه كامرون با مسئولان بلند پايه مصري ديدار و گفت وگو خواهد كرد، اما از ذكر جزئيات بيشتري خودداري كرده است.
از سوي ديگر، خبرگزاري كويت اعلام كرد كه «احمد شفيق» نخست وزير مصر، دستور نامگذاري برخي خيابان هاي شهر قاهره به نام شهيدان 25 ژانويه (پيروزي انقلاب مصر) را صادر كرده است.

 



عمرالبشير كميته مبارزه با فساد تشكيل داد

يك عضو حزب حاكم سودان از احتمال كناره گيري عمرحسن البشير از قدرت و تشكيل كميته مبارزه با فساد در آينده نزديك خبر داد.
به گزارش ايرنا به نقل از رويتر، «عمرحسن البشير» رئيس جمهور سودان در گردهمايي خبري، از تشكيل كميته مبارزه با فساد خبر داد و در عين حال اين پيشنهاد را كه سياستمداران حزب كنگره ملي (حزب حاكم) بايد در 60 سالگي بازنشسته شوند، را مطرح كرد.
رئيس جمهور كنوني سودان قول داد، چنانچه اين طرح از سوي ساير رهبران حزب تائيد شود، وي نيز آن را خواهد پذيرفت. البشير 67 ساله كه به دنبال كودتاي نظامي سال 1989 بر سر كار آمد، در انتخابات رياست جمهوري سال 2010 براي چهارمين دور پياپي به عنوان رئيس جمهور سودان انتخاب شد، اما با توجه به تحولات جهان عرب و قيام هاي مردمي در روزهاي اخير، وعده اصلاحات موثري در اين كشور آفريقايي را به مردمش نويد داده است. اين در حالي است كه نيروهاي امنيتي و پليس سودان، طي ماه گذشته، اعتراضات مردمي عليه رئيس جمهور كنوني را در خارطوم و ام درمان به شدت سركوب كردند.

 



آغاز سفر دوره اي فرستاده نظامي آمريكا به عربستان، قطر، كويت و امارات

رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا سفر دوره اي خود را به كشورهاي حوزه خليج فارس با ورود به عربستان آغاز كرد.
به گزارش خبرگزاري ها ژنرال «مايك مولن» رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا در اولين مرحله از سفر دوره اي معني دار خود در شرايط ويژه منطقه امروز وارد رياض، پايتخت عربستان شد.
مولن هدف خود را از اين سفر اطمينان دادن به دوستان آمريكا در منطقه و شنيدن ديدگاههاي آنها اعلام كرد و با اشاره به تحولات اخير منطقه در بياني دوپهلو و مبهم گفت ما البته خواهان انجام تغييرات به شيوه مسالمت آميز هستيم و دستيابي به راه حل مورد توافق دولتها و ملتها براي وضعيت كنوني از اهميت زيادي برخوردار است.
انتخاب عربستان به عنوان اولين مقصد سفر رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا و گفت وگو با مقامات آن كشور درباره رويدادهاي بحرين در حالي صورت مي گيرد كه نيويورك تايمز نوشته است رهبران سعودي احساس انزوا و نگراني شديد مي كنند و از اين بيم دارند كه آمريكا به حمايت از آنها پايان دهد.
اين روزنامه همچنين افزوده است، سقوط رژيم «حسني مبارك» همپيمان قوي عربستان لرزه اي بر پيكر مقامات عربستان انداخته است.
گفتني است آمريكا كه پايگاههاي زيادي در كشورهاي حاشيه خليج فارس از جمله بحرين و عربستان دارد بيش از آن از آينده حضور خود در منطقه نگران است كه بتواند آن را پنهان كند.
ژنرال آمريكايي پس از ديدار از رياض به كويت، امارات و قطر نيز خواهد رفت.

 



گسترش اعتراض ها در يمن و مغرب مردم : مبارزه تا سرنگوني ديكتاتورها ادامه دارد

سرويس خارجي-
معترضان در يمن و مغرب همچنان به اعتراض هاي خود عليه رژيم حاكم ادامه داده و اعلام كرده اند تا سرنگوني حاكمان ديكتاتور به تظاهرات و اعتصاب خود ادامه خواهند داد.
تظاهركنندگان يمني براي چندمين روز متوالي با برگزاري تظاهرات گسترده خواستار سرنگوني رژيم علي عبدالله صالح شدند.
هزاران يمني در ميدان التحرير شهر «اب» در جنوب يمن چادر زده و خواستار سقوط نظام حاكم اين كشور هستند.
در صنعا، تعز، عدن و ديگر شهرهاي يمن نيز تظاهرات عليه رژيم حاكم روز به روز در حال گسترش است.
صدها دانشجوي يمني با پيوستن به صفوف تظاهركنندگان در صنعا خواستار سرنگوني رژيم عبدالله صالح شدند.
تظاهركنندگان در حالي كه شعارهايي عليه علي عبدالله صالح سر مي دادند اعلام كردند به تظاهرات خود همچنان ادامه خواهند داد.اين در حالي است كه افراد وابسته به رژيم با چماق و باتوم و سنگ به تظاهرات كنندگان حمله كردند و در برخي موارد از اسلحه گرم نيز استفاده شد.
در همين رابطه رئيس جمهور يمن طي پيامي به تظاهركنندگان اعلام كرد كه اگر خواستار كناره گيري من هستيد بايد در انتخابات شركت و از طريق راي دادن اين كار را انجام دهيد.
تعدادي از نمايندگان يمني تهديد كردند كه در اعتراض به سركوب تظاهركنندگان و سكوت پارلمان در قبال حوادث اخير از حزب حاكم استعفا مي دهند.
مغرب
در رباط پايتخت مغرب نيز هزاران نفر دست به تظاهرات زدند و شعارهايي در زمينه درخواست براي قانون جديد، از بين رفتن استبداد، فقر وگرسنگي سر دادند.
تظاهركنندگان خواستار محدود شدن اختيارات «محمد ششم» شدند. برخي از معترضان پرچم هاي تونس و مصر را در دست داشتند. مسئولان مغربي تعهد داده بودند كه هيچ گونه مشكلي براي تظاهركنندگان به وجود نخواهند آورد با وجود اين به بهانه جلوگيري از آسيب وارد آمدن به اتوبوس ها، شبكه اتوبوسراني تعطيل شد.
در پي فراگير شدن موج اعتراضات مردمي در جهان عرب نيروهاي امنيتي مغرب در سراسر اين كشور به حالت آماده باش كامل درآمدند. آمادگي نيروهاي امنيتي در رباط و دارالبيضا كه پايتخت اقتصادي اين كشور محسوب مي شود بيش از شهرهاي ديگر است.تظاهرات مردم مغرب پس از آن صورت مي گيرد كه جوانان مغرب با تشكيل جنبشي موسوم به 20 فوريه طي فراخواني در شبكه فيس بوك از مردم خواستند كه تظاهرات كنند.

 



تجمع هزاران نفري در تونس براي بركناري دولت موقت

پس از آرامش نسبي هفته هاي اخير تونس، هزاران نفر با تجمع در مقابل دفتر نخست وزيري، خواستار كناره گيري اعضاي دولت انتقالي در اين كشور شدند.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از رويتر، شاهدان عيني گزارش دادند كه نيروهاي امنيتي تونس براي متفرق كردن تظاهركنندگان در پايتخت اين كشور، اقدام به تيراندازي هوايي كردند.
به گفته شاهدان عيني، براي دومين روز متوالي، حدود 30 هزار نفر با تجمع در برابر مقر نخست وزيري تونس، خواستار كناره گيري دولت انتقالي شدند و شعار ما «هم پيمان بن علي را نمي خواهيم» را سر دادند.
اين در حالي است كه دولت «محمد الغنوشي» نخست وزير تونس پس از قيام مردمي كه به فرار «زين العابدين بن علي» منجر شد، با انقلابي جلوه دادن خود، زمام امور را بدست گرفته و به روش هاي سركوبگرانه رژيم قبلي ادامه مي دهد. از سوي ديگر، پايگاه اينترنتي، «فلسطين اليوم» اعلام كرد: دولت تونس از طريق ديپلمات هاي خود به صورت رسمي از عربستان خواست كه زين العابدين بن علي رئيس جمهور مخلوع تونس را به اين كشور تحويل دهد.

 



40 كشته و 70 مجروح درعمليات تروريستي قندوز

انفجار انتحاري در استان شمالي قندوز افغانستان، 40 كشته و 70 مجروح برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «وحيد عمر»، سخنگوي دولت افغانستان، در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: ديروز زماني كه غيرنظاميان بي گناه براي گرفتن شناسنامه به اداره ثبت احوال شهرستان «امام صاحب» قندوز رفته بودند، يك تروريست ميان اين جمعيت وارد شد و بمب همراه خود را منفجر كرد. به گفته وي، اين انفجار، 04 كشته و بيش از 07 مجروح برجاي گذاشت و حال شماري از مجروحان نيز وخيم است.
هرچند هنوز هيچ گروهي مسئوليت اين عمليات را برعهده نگرفته است، ولي عناصر طالبان معمولا مردم را هدف قرار مي دهند.
غيرنظاميان در حالي در شهرستان «امام صاحب» قرباني بمب گذاري طالبان شدند كه نظاميان ناتو نيز طي چهار روز اخير، 60 غيرنظامي را در استان «كنر» افغانستان كشتند. تلفات حمله شماري از افراد انتحاري به يك بانك شهر «جلال آباد» استان «ننگرهار»، كه شنبه گذشته رخ داده بود، هم 42 كشته و 70 مجروح برجاي گذاشت.
يكشنبه نيز نيروهاي ناتو خانه اي را در استان ننگرهار هدف موشك قرار دادند و يك زن و شوهر به همراه چهار فرزندشان را كشتند.

 



هزاران فلسطيني عليه حمايت آمريكا از اسرائيل به خيابان ها ريختند

سرويس خارجي-
هزاران فلسطيني در كرانه باختري در اعتراض به اقدام آمريكا در وتوي قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل متحد درباره محكوميت شهرك سازي رژيم صهيونيستي تظاهرات كردند.
هزاران فلسطيني در شهر رام الله تظاهرات كردند و اقدام آمريكا در وتوي قطعنامه شوراي امنيت را نقض آشكار اراده جامعه بين الملل در رد سياست شهرك سازي رژيم صهيونيستي در اراضي اشغالي دانستند.
شهروندان فلسطيني با سر دادن شعارهاي ضد صهيونيستي خواستار طرد اين رژيم اشغالگر از سوي جامعه جهاني شدند.
تظاهركنندگان پلاكاردهايي در دست داشتند كه روي آنها نوشته شده بود: «شهرك سازي رژيم صهيونيستي در سايه زورگويي و قلدري آمريكا»، «واشنگتن از اشغالگري حمايت مي كند»، «اي اوباماي پست ما حق تعيين سرنوشت خود را مي خواهيم»
در همين حال اتحاديه عرب نيز با انتشار بيانيه اي حمايت آمريكا از شهرك سازي رژيم صهيونيستي را شرم آور خواند و آن را محكوم كرد.
در بخشي از اين بيانيه آمده است، استفاده از حق وتو براي برخي كشورها، ناديده گرفتن پايه ها و مراجع اساسي روند صلح و نقض آشكار مواضع آمريكا در مشروعيت ندادن به طرح شهرك سازي رژيم صهيونيستي است.
«بنيل شعث» عضو ارشد سازمان آزادي بخش فلسطين نيز موضع آمريكا در مقابل قطعنامه سازمان ملل را محكوم كرد.
وي افزود، اين مسئله نشان مي دهد كه اسرائيل از سوي جامعه جهاني طرد شده و تنها توسط آمريكا حمايت مي شود.
گفتني است، پيشنهاد قطعنامه محكوميت شهرك سازي هاي رژيم صهيونيستي در كرانه باختري و بيت المقدس در شوراي امنيت سازمان ملل جمعه هفته گذشته با 14 راي موافق و تنها با يك راي مخالف آمريكا با شكست مواجه شد.
شروط حماس براي آشتي ملي
جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) شروط تشكيلات خودگردان فلسطين براي مشاركت در كابينه و شركت در انتخابات را نپذيرفت.
«صلاح بردويل» از سران حماس در اين باره گفت، تا زماني كه تمامي بازداشت شدگان سياسي آزاد نشوند و سركوب مبارزان حماس متوقف نشود گفت وگو و مذاكره اي با تشكيلات صورت نخواهد گرفت و شروط آن را نمي پذيريم.
وي در عين حال تصريح كرد كه هيچ طرح جديدي در زمينه آشتي ملي از سوي جنبش فتح دريافت نكرده است.
گفتني است سلام فياض نخست وزير انتصابي دولت غيرقانوني رام الله كه پس از استعفا بار ديگر از سوي محمودعباس مامور تشكيل كابينه جديد شده است به حماس پيشنهاد مشاركت در تركيب كابينه و حفظ قدرت در غزه را داد و اين مسئله را مشروط به دوري از خشونت كرده است.
ساير رويدادها
¤ بازداشت شدگان فلسطيني در يكي از زندان هاي مصر در اعتراض به بدرفتاري ماموران زندان و به منظور آزادي خود دست به اعتصاب نامحدود غذا زدند.
¤ رئيس هيئت گذرگاه ها و مرزهاي دولت منتخب فلسطين از موافقت دولت مصر با بازگشايي گذرگاه رفح خبر داد.
¤ تزيبي ليوني وزيرخارجه سابق رژيم صهيونيستي گفت: اسرائيل در حال حاضر با سقوط سياسي روبه رو است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14