(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 3 اسفند 1389- شماره 19870

كوتاه اقتصادي
وزارت بازرگاني اعلام كرد سبدكالايي كاركنان دولت آماده تحويل
سال آينده انجام مي شود توليد 700 مگاوات برق از انرژي هاي نو
نماينده كارگران در شوراي عالي كار: پيشنهاد جايگزيني تأمين اجتماعي نمي تواند جاي افزايش دستمزد را بگيرد
مبالغ برداشتي عدالت كارت بانك ملي به حساب ها برمي گردد
گرانفروشي شير يارانه اي بيشترين تخلف اصناف در بهمن ماه
معاون وزير بازرگاني: سال 90 كالاها افزايش قيمت نخواهند داشت
اعتراض 70 هزار آمريكايي به طرح كاهش مزاياي بيمه بيكاري
ماليات بر درآمد اجاره املاك سال آينده تغيير نمي كند
درآمد 15 ميليارد دلاري حاصل صرفه جويي سوخت در سال 90
رئيس هيات مديره انجمن صنايع نساجي: بانك ها در ارائه تسهيلات ضوابط اسلامي را رعايت نمي كنند
آغاز صادرات گندم از هفته آينده
اعتبار 60 هزار ميليارد توماني هدفمندي يارانه ها در بودجه سال آينده



كوتاه اقتصادي

¤ مديركل تعاوني هاي توليدي و خدماتي وزارت تعاون گفت: براساس برآوردهاي انجام شده حدود 40درصد از شبكه توزيع كالا در كشور در اختيار بخش تعاون است.
¤ اولويت كارآفريني بايد ابتدا در خصوص زنان سرپرست خانوار كه با مسائل اجتماعي و معيشتي روبه رو هستند، شكل گيرد.كارآفرين برتر كشور اظهار كرد: امروزه كارآفريني و آموزش كارآفرينان نيازمند ايجاد بسترهاي لازم براي مشاغل نوين در زمينه مواردي است كه در كشور به چالش كشيده شده است و نيازمند سازماندهي است.
¤ مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي با تشريح شرايط واريز بنزين 400 توماني (نيمه يارانه اي) به كارت سوخت خودروها از عرضه بنزين E5 و گازوئيل يورو پنج تا سال آينده خبر داد.
¤ پنجمين المپياد فرش ايران با رقابت در دو سطح دانش آموزي و دانشجويي سوم و چهارم اسفندماه برگزار مي شود. در مرحله كشوري اين دوره از المپياد فرش ايران، 70 دانشجو و 47 دانش آموز از 12مركز آموزشي و 18دانشگاه و موسسه آموزش عالي از استانهاي مختلف كشور به رقابت مي پردازند.
¤ مديرعامل شركت نفت فلات قاره با اشاره به آغاز عمليات اجرايي طرح توسعه ميدان مشترك آرش از افزايش توليد از ميدان مشترك هنگام تا بهار سال آينده خبر داد و گفت: توليد از اين ميدان مشترك به 30 هزار بشكه در روز افزايش مي يابد.
¤ دبيركل بانك مركزي درباره احياي هيات انتظامي رسيدگي به تخلفات بانكها اظهار كرد: به طور واضح در ماده 44 قانون پولي و بانكي بر نقش هيات انتظامي بانكها تاكيد شده و دبيركل بانك مركزي به عنوان دادستان هيات ايفاي نقش مي كند.
¤ رئيس كل بانك مركزي از تعيين رديف اعتباري براي پرداخت تسهيلات به اصناف خبر داد.محمود بهمني گفت: ميزان اعتبار مربوط به بسته حمايتي اصناف در كارگروه تخصصي در حال بررسي كارشناسي است و اميدواريم اعتبار مورد نياز اين بسته تا پايان سال جاري تامين شده و پرداخت تسهيلات از ابتداي سال آينده آغاز شود.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 3330 الي 3336، 3325، 3379، 6640، 6641، 6646، 6648، 6649، 6695 الي 6697، 8820، 8887، 8888، 8878، 8879، 8864 الي 8867، 2280 الي 2283، 2228، 2229، 2211 الي 2213، 2220، 2221، 2223، 2224، 2267 الي 2269، 7750 الي 7753، 7760 الي 7765، 7790 الي 7795، 7797، 7705 الي 7708، 7736 الي 7738 و 5564 الي 5568 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ مديرعامل فرابورس ايران با بيان اينكه شركت هايي كه از بورس اخراج مي شوند امكان پذيرش در فرابورس را ندارند گفت: ديگر امكان معامله سهام شركتهاي سهامي عام در خارج از بورس يا فرابورس وجود ندارد.مصطفي اميد قائمي در خصوص پذيرش شركت اخراجي بورس در فرابورس گفت: شركتهايي كه از بورس اخراج مي شوند امكان پذيرش در فرابورس را ندارند و نمي توانند به فرابورس با آيين نامه فعلي وارد شوند.

 



وزارت بازرگاني اعلام كرد سبدكالايي كاركنان دولت آماده تحويل

مديركل دفتر تامين و توزيع كالا وزارت بازرگاني گفت: سبد كالايي كاركنان دولت آماده تحويل است.
يداله صادقي در گفتگو با شبكه اطلاع رساني بازرگاني ايران، با بيان اينكه وزارت بازرگاني مسئول تهيه كالا است و از محل ذخاير نيز سبد كالايي كاركنان دولت عرضه مي شود، تصريح كرد: دولت تصميم گرفت امسال نيز همچون سال هاي گذشته يك ميليون ريال سبد كالايي در اختيار كاركنان دولت قرار دهد.
برنج، روغن، شكر، موادپروتئيني و ماكاروني از جمله اقلام مورد توجه براي توزيع در شبكه سبدكالايي كاركنان دولت است.
وي گفت: دستگاه هاي دولتي با ارائه تخفيفات به كاركنان خود، خريداران كالا هستند و توزيع كنندگان آن را بين كاركنان عرضه مي كنند.
وي تصريح كرد: سال هاي گذشته به طور معمول دستگاه هاي دولتي شركت هاي تعاوني مصرف را به عنوان نمايندگان خود براي تحويل سبد كالايي معرفي مي كردند كه امسال نيز همچون سال هاي گذشته اين رويه تداوم پيدا مي كند.
20 كيلوگرم برنج، دو حلب 5/4 كيلوگرمي روغن، پنج كيلوگرم شكر، پنج كيلوگرم مرغ يا دو كيلوگرم گوشت قرمز به همراه سه بسته ماكاروني 900 گرمي سبد كالايي كاركنان دولت را در بر مي گيرد.
مديركل دفتر تامين و توزيع كالا از تصويب قيمت ميوه هاي شب عيد خبر داد و تصريح كرد: قيمت نهايي فروش بعد از محاسبه و با هماهنگي وزارت بازرگاني در ستاد تنظيم بازار و در هنگام توزيع در ميادين اعلام خواهد شد.
وي با اشاره به اينكه ممكن است به ميوه هاي ذخيره شده يارانه تعلق بگيرد خاطر نشان كرد: به تمامي استان ها اعلام شده است كه با فرض عدم دريافت يارانه اقدام به ذخيره سازي و توزيع ميوه كنند.
صادقي افزود: اگر به اين بخش يارانه تعلق بگيرد، شامل حمل و نقل، خدمات سردخانه اي و بخشي از هزينه مصرف كننده خواهد بود.
وي با اشاره به اينكه ذخاير ميوه از 15 اسفندماه در بازار توزيع خواهد شد، ادامه داد: اگر وضعيت بازار به گونه اي باشد كه نياز به تزريق داشته باشد، آمادگي توزيع از ابتداي اسفندماه نيز وجود دارد.
صادقي همچنين از توزيع برنج خبر داد و خاطرنشان كرد: كالا برگ برنج از هفته اول اسفندماه در استانها اعلام خواهد شد.
دستگاه ها بودجه ندارند
مديركل تامين و توزيع وزارت بازرگاني گفت: هنوز درخواستي براي سبد كالايي براساس تامين اعتبار 50 درصدي صورت نگرفته است و در واقع نهادها و ارگانها در حال حاضر به اين منظور بودجه اي در اختيار ندارند.
يدالله صادقي در گفت وگو با خبرگزاري فارس در پاسخ به اين سوال كه علي رغم اعلام وزارت بازرگاني براي سبد كالايي و تعيين تركيب اين سبد گويا هنوز از سوي نهادها و ارگان هاي دولتي اقدامي براي تهيه سبد كالايي صورت نگرفته است، گفت: تصميم گرفته شده تا 50 درصد از بودجه سبد كالايي به صورت پيشنهادي توسط سازمان ها و ارگان ها از محل بودجه رفاهي آنها تامين شود اما اين تصميم در حد توصيه بوده و حالت تكليف نداشته است.
وي افزود: اتحاديه هاي فرهنگيان و كاركنان دولت اعلام آمادگي كردند تا در صورت اعلام بودجه 50 درصدي سبد كالايي، كارگري و كارمندي در اختيار مردم قرار گيرد.
مديركل تامين و توزيع وزارت بازرگاني گفت: گير كار اينجاست كه اعتبارات رفاهي مصرف شده و نهادها و ارگانها در حال حاضر به اين منظور بودجه اي در اختيار ندارند.
صادقي گفت: هنوز درخواستي براي سبد كالايي براساس تامين اعتبار 50 درصدي صورت نگرفته است.
فروش فوق العاده ميوه
مديركل تامين و توزيع كالاي وزارت بازرگاني از فروش فوق العاده ميوه در 200 واحد صنفي در آستانه نوروز 90 خبر داد و گفت: 60 هزار تن ميوه در 31 استان ذخيره سازي شد.
يدالله صادقي در گفتگو با مهر نيز گفت: هم اكنون در 31 استان كشور 60 هزار تن ميوه ذخيره سازي شده كه بر اين اساس 200 واحد ميوه فروشي در سراسر كشور در آستانه نوروز 90 به طور مستقيم اقدام به عرضه ميوه خواهند كرد.
مديركل تامين و توزيع كالاي وزارت بازرگاني افزود: هم اكنون نگراني از بابت تامين ميوه مورد نياز مردم در ايام پاياني سال وجود ندارد و وزارت بازرگاني تمامي تمهيدات لازم را براي اين امر انديشيده و اين در حالي است كه سيب و پرتقال نيز به اندازه كافي ذخيره سازي شده است.
وي تصريح كرد: در فروش هاي فوق العاده ميوه، واحدهاي عرضه كننده با نصب پارچه نوشته هايي مشخص خواهند شد و قيمت گذاري نيز يكسان خواهد بود، در اين ميان تلاش شده تا ميوه ها با كيفيت و با قيمت مناسب در اختيار مردم قرار گيرد.
صادقي با تاكيد بر اينكه نگراني از بابت تامين ميوه شب عيد مورد نياز مردم وجود ندارد، خاطر نشان كرد: درباره نارنگي و موز نيز مذاكرات با مباشران تامين كالاي وزارت بازرگاني در حال نهايي شدن است.
وي پيش تر اعلام كرده بود كه هم اكنون وزارت بازرگاني چهار نوع سيب را از استانهاي مختلف خريد كرده است كه براي هر يك نيز قيمت خريد متفاوتي در نظر گرفته شده است، به نحوي كه قيمت خريد هر كيلوگرم سيب آذربايجان غربي 950 تومان، هر كيلوگرم سيب مراغه 1100 تومان، قيمت هر كيلوگرم سيب دماوند 1150 تومان و قيمت هر كيلوگرم سيب سميرم اصفهان نيز 920 تومان است.
به گزارش مهر، مردم بايد در صورت مشاهده هرگونه تخلف با شماره تلفن هاي 55662380 و 55647775 تماس حاصل كنند.

 



سال آينده انجام مي شود توليد 700 مگاوات برق از انرژي هاي نو

وزير نيرو گفت: براساس برنامه ريزي هاي صورت گرفته، توليد انرژي هاي نو تا پايان دولت دهم 2هزار و 700 مگاوات خواهد بود كه از اين رقم 700 مگاوات براي سال 90 پيش بيني شده است.
مجيد نامجو در گفت وگو با ايرنا افزود: تا سه سال آينده براي توليد برق از انرژي هاي باد، آب، زيست توده و ژئوترمال (زمين گرمايي) تدابير لازم صورت گرفته است تا وارد شبكه برق سراسري شود.
وي با بيان اينكه تمام اقدامات مورد نياز اين بخش انجام شده است، تصريح كرد: حلقه هاي مربوط به دولت و وزارت نيرو تكميل شده و بخش خصوصي به عنوان حلقه دوم نيز استقبال خوبي از اين طرح كرده است.
وزير نيرو گفت: پيش نياز تحقق اهداف برنامه اي يا بسته پيشنهادي در حوزه انرژي هاي نو زيرساخت ها است كه تا سال آينده بايد انجام شود و منابع بانكي نيز براي كمك به طرح ها در اختيار بخش خصوصي قرار گيرد.
نامجو با تاكيد بر اينكه به نظر مي رسد توفيقات بيشتري در حوزه توليد برق در سال پاياني داشته باشيم، افزود: بايد انتظاراتمان را در حد توانمندي ها جهت دهيم.
وي با بيان ا ينكه در طول 30 سال گذشته تنها 100 مگاوات انرژي نو توليد شده است، افزود: توليد دو هزار مگاوات برق يك هدف آرماني است كه اميدواريم به هدف خود برسيم.
وزير نيرو ديدگاه خود درباره دورنماي قانون هدفمندي يارانه ها در حوزه نيرو در سال آينده را اين گونه بيان كرد: كارخانجات ما، يعني كارخانه هاي توليد برق با استفاده از منابع طرح هدفمندي و اعتباراتي كه دولت در اختيارمان گذاشته و خواهد گذاشت به سمت افزايش راندمان حركت مي كنند.
وي افزود: كاهش تلفات و هزينه ها اين امكان را براي صنعت برق مهيا مي كند كه به منافع ملي كمك بسياري كنند.
نامجو گفت: انتظار مي رود قانون هدفمندي يارانه ها در ارتباط با آب و برق طبق برنامه پنج ساله حتي با سرعت بيشتر اجرا شود.
وي ادامه داد: مردم در همين مدت كوتاه اجراي قانون هدفمندي يارانه ها نشان داده اند آمادگي بيشتري براي اجراي قانون و تحقق اهداف آن دارند كه هدف اصلي آن اتكا به قيمت تمام شده است.
وزير نيرو تصريح كرد: مردم آگاهانه به سمتي حركتي كرده اند كه با مديريت انرژي و كاهش مصرف در زمينه آب تغييري در رفتار خود ايجاد كنند كه به نفع منافع ملي است.
وي درباره نحوه احتساب تعرفه هاي حوزه نيرو گفت: نحوه تعيين نرخ برعهده كارگروه تحول اقتصادي است و هرگونه اظهارنظر در اين زمينه را نيز آنها انجام مي دهند.

 



نماينده كارگران در شوراي عالي كار: پيشنهاد جايگزيني تأمين اجتماعي نمي تواند جاي افزايش دستمزد را بگيرد

نماينده كارگران در شوراي عالي كار با بيان اينكه نظر دولت براي پوشش تأمين اجتماعي شفاف نيست، گفت: اين مقوله بيشتر جنبه مصرفي دارد و نمي تواند جايگزين مزد شود.
ولي الله صالحي در گفت وگو با فارس در خصوص اظهارات وزير اقتصاد براي پيشنهاد جايگزيني پوشش تأمين اجتماعي به جاي افزايش دستمزد، اظهار داشت: بايد منظور وزير اقتصاد از پوشش تأمين اجتماعي به صورت شفاف مطرح شود كه تا چه سطحي از اين خدمات را تأمين خواهد كرد ولي اعتقاد اين است كه بحث كار و توليد بايد به گونه اي باشد كه كارگر آن تأمين شود.
وي افزود: افزايش مزد مطرح شده از سوي نمايندگان كارگري، طبق قانون است و در برابر ميزان كار كمي و كيفي كارگر پرداخت مي شود.
اين عضو شوراي عالي كار با بيان اينكه در بخش كار و توليد مخصوصاً در بخش صنعت بهترين شيوه توجه به توليد است، گفت: تسهيلات و اعتباراتي كه به بخش توليد پرداخت مي شود بايد با بهره پايين باشد تا موجب رونق توليد و حل مشكلات بنگاه ها شود.
اين فعال كارگري تأكيد كرد: حمايت هاي دولتي بايد به سمت رونق توليد برود كه در نتيجه منجر به بهبود وضعيت كارگر مي شود.
به گفته عضو كانون عالي شوراهاي اسلامي كار، در صورتي كه نظارت، حمايت و كنترل مناسب از سوي دولت براي حمايت از توليد صورت گيرد چند برابر اثرات آن براي كارگر قابل لمس خواهد بود.
صالحي در خصوص مباحث تأمين اجتماعي تصريح كرد: اين مقوله بيشتر جنبه مصرفي دارد و نمي تواند جايگزين مزد شود و مباحث تأمين اجتماعي موضوع جنبي و فرعي كارگر است.
وي ادامه داد: دستمزد براساس ارزش افزوده و كار انجام شده پرداخت مي شود و همچنين رونق توليد و پايين آوردن قيمت تمام شده كالا را به همراه دارد.
به گفته اين فعال كارگري، مباحث تأمين اجتماعي در جامعه ميان كارمند و كارگر عموميت دارد و زماني كه رابطه كار و توليد و دستمزد نزديكتر شود مي توان انتظار كاهش تورم را داشت.
وي افزود: دولت با اجراي هدفمندي يارانه ها كمك به توليد را افزايش دهد تا كار و دستمزد متعادل شود.

 



مبالغ برداشتي عدالت كارت بانك ملي به حساب ها برمي گردد

همزمان با رفع مسدودي برداشت يارانه نقدي مرحله دوم، پروژه صدور كارت عدالت براي برخي شهروندان به منظور دريافت يارانه نقدي به صورت پايلوت در بانك ملي اجرايي شد.
برخي شهروندان در تماسي با خبرگزاري ها و روزنامه ها اعلام كردند كه وقتي صبح يكشنبه براي دريافت يارانه نقدي به برخي شعب بانك ملي در برخي شهرها مراجعه كردند متصديان امور بانكي خواستار افتتاح حساب براي دريافت كارت عدالت شدند.
آنان افزودند: كارت عدالت كرم رنگ و بر روي آن نقشه ايران طراحي شده است، ضمن اينكه در پائين همين كارت آرم بانك ملي در كنار نام وزارت رفاه و تامين اجتماعي ديده مي شود.
به گزارش مهر، صدور كارت هاي عدالت گويا فعلاً به صورت پايلوت براي برخي شهروندان در برخي شعب بانك ملي در برخي شهرها اجرايي شده تا در صورت موفقيت آميز بودن آن، اين پروژه در كل بانكها اجرايي شود.
گفته مي شود بانك ملي قصد دارد براي دارندگان كارت عدالت سود ويژه اي جهت يارانه نقدي آنان در نظر بگيرد.
نخستين بار زمستان سال گذشته محمدرضا فرزين سخنگوي كارگروه تحول اقتصادي دولت از صدور 10ميليون كارت عدالت در راستاي توزيع يارانه نقدي خبر داده بود، اين در حالي است كه با وجود اجرايي شدن قانون هدفمندي يارانه ها از 28 آذر ماه امسال، توزيع اين كارتها تاكنون متوقف شده بود.
در همين حال، سيدعماد حسيني عضو كميسيون انرژي مجلس چندي پيش در گفتگو با مهر تأكيد كرده است: در جلسه مشترك با مسئولان دولتي، طرحي توسط كميسيون انرژي مبني بر واگذاري كارت انرژي به خانواده ها مطرح شد كه با استقبال نمايندگان دولت مطرح شد.وي افزوده است: با برنامه ريزي هاي صورت گرفته، قرار است اين كارتها از سال آينده جايگزين پرداخت يارانه هاي نقدي شوند به نحوي كه از اين طريق سعي مي شود تا از هدر روي منابع نقدي دولت جلوگيري به عمل آيد.
حسيني خاطرنشان كرده است: هدف اصلي از طرح كارت انرژي، واريز يارانه نقدي افراد به اين كارت ها است به نحوي كه اين كارتها تنها قابليت پرداخت قبوض را داشته باشند، البته در صورتي كه مصرف خانواده ها كمتر از ميزان يارانه آنها باشد، امكان برداشت نقدي نيز وجود داشته باشد.
اين در حالي است كه محمود رضا خاوري رئيس شوراي عالي هماهنگي مديران عامل بانكهاي دولتي نيز در گفتگو با مهر از برنامه هاي سيستم بانكي و بانك ملي براي ارائه خدمات بانكي از طريق يارانه هاي نقدي واريز شده به حساب بانكي افراد و برنامه هاي طراحي شده در اين زمينه و ابلاغ آنها به شعب خبر داده است.
وي يكي از اين طرحها را استفاده از تسهيلات بانكها براي خريد كالاهاي اساسي و كالاهاي مورد نياز منازل افراد عنوان و بيان كرده است: براساس اين تسهيلات افراد به بانك وكالت مي دهند كه از محل منابع موجود در حساب يارانه هاي نقدي، اقساط توسط بانك برداشت شود.
همچنين سخنگوي بانك ملي گفت: اين بانك براي صدور عدالت كارت در راستاي ارايه يارانه نقدي داراي الزاماتي بوده اما به دليل اشتباه سيستماتيك مبالغي از حساب ها كسر شده كه بازگردانده مي شود.
حسين دشتي در گفت وگو با ايرنا، افزود: اين بانك براي حساب هاي اعلامي كه با ساير حساب هاي افراد تداخلاتي داشته است نيز اقدام به صدور كارت كرده است.وي اظهار داشت: همچنين براي حساب هاي بانكي بدون كارتي كه براي دريافت يارانه به اين بانك اعلام شده است كارت هاي بانكي صادر كرده است.
گفتني است همزمان با رفع مسدودي برداشت يارانه نقدي در مرحله دوم، پروژه صدور كارت عدالت براي برخي شهروندان به منظور دريافت يارانه نقدي توسط بانك ملي اجرايي شد.

 



گرانفروشي شير يارانه اي بيشترين تخلف اصناف در بهمن ماه

شير يارانه اي بيشترين تخلف را در حوزه كالا طي بهمن ماه به خود اختصاص داده است.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني شوراي اصناف كشور، براساس آمار و اطلاعات اخذ شده از مديريت بازرسي و نظارت اصناف كشور در خصوص بازرسي هاي انجام شده، از بخش هاي خرده فروشي، عمده فروشي، خدماتي، توليدي، انبارها و سردخانه ها، از تاريخ 2/11/89 لغايت 28/11/89 سالجاري 105 هزار و 868 مورد بازرسي از واحدهاي صنفي توسط بازرسان واحدهاي بازرسي و نظارت مجامع امور صنفي استان تهران صورت گرفته كه از اين تعداد 15 هزار و 741 مورد منجر به تشكيل پرونده شده است.
اين گزارش حاكي است: شهر تهران با 13 هزار و 599 مورد تخلف منجر به تشكيل پرونده، بيشترين و شهرستان فيروزكوه با 28 فقره كمترين ميزان تخلف را به خود اختصاص داده است. همچنين با توجه به بازرسي هاي انجام شده در حوزه كالا و خدمات بيشترين تخلفات مربوط به شير يارانه اي، حبوبات، رب، پوشاك، تزئينات ساختمان، مرغ، گوشت، شيريني، ميوه و تره بار، شارژ ايرانسل، كرايه حمل ونقل، كارواش ها، پياز، لوازم يدكي و سيلندر گاز و بالاترين عناوين تخلف نيز عدم درج قيمت، گرانفروشي و عدم صدور فاكتور اعلام شده است.

 



معاون وزير بازرگاني: سال 90 كالاها افزايش قيمت نخواهند داشت

معاون وزير بازرگاني با تأكيد بر اينكه افزايش قيمت در سال 90 نخواهيم داشت، گفت: برخي توليدكنندگان درخواست خود براي افزايش قيمت را به سازمان حمايت ارجاع داده اند، اما بررسي اين درخواستها بايد از سوي وزارتخانه هاي ذيربط باشد.
محمد حسن نكويي مهر در گفتگو با مهر گفت: اعتقاد ما بر اين است كه روال طبيعي كه سالهاي گذشته نيز در ايام پاياني سال وجود داشته، امسال نيز عليرغم اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها تكرار خواهد شد و بر اين اساس، پيش بيني مبني بر افزايش قيمت كالاها وجود ندارد.
معاون وزير بازرگاني افزود: وزارت بازرگاني چنين تصوري ندارد كه با نزديك شدن به ايام پاياني سال يا افزايش تقاضا در اين ايام، قيمتها بايد تغيير كند، هم اكنون نيز بسياري از كالاها به لحاظ قيمت، در حالت تعادلي هستند و اين تعادل با تمهيدات وزارت بازرگاني، استمرار خواهد يافت.
وي با اشاره به افزايش قيمت برخي مواد اوليه در بازارهاي جهاني تصريح كرد: به طور قطع تغييرات قيمتي مورد توجه و كنترل سازمان حمايت است و البته، بسته هاي حمايتي كه از جانب وزارتخانه هاي توليدي در نظر گرفته شده است نيز به كمك توليدكنندگان براي گذر از دوران تغييرات قيمتي خواهد آمد.
به گفته نكويي مهر، اعتقاد داريم تغييرات و افزايش هزينه هاي احتمالي كه براي واحدهاي توليد كننده متصور است بايد توسط بسته هاي حمايتي كه براي قانون هدفمندسازي طراحي شده است، جبران شود و البته بخشي از اين افزايش هزينه نيز بايد در قالب افزايش بهره وري به تدريج جبران شود.
وي اظهار داشت: تصور نمي كنيم كه بعد از عيد افزايش قيمتي وجود داشته باشد. تاكنون نيز كه نزديك به دو ماه از اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها مي گذرد، ارتباط قوي ميان سازمان حمايت و توليدكنندگان شكل گرفته و تفاهم نامه هايي نيز وجود داشته است، بنابراين هر تغييري كه قرار باشد در قيمت كالاها انجام شود، حتماً در قالب گزارش هايي است كه از جانب سياستگذاران توليد و وزارتخانه هاي سياستگذار اين بخش به كارگروه ارجاع داده مي شود.
رئيس سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان خاطرنشان كرد: به طور قطع هر تغيير قيمتي بعد از تصميم گيري در كارگروه كنترل بازار براي اجرا به سازمان حمايت ارجاع مي شود.
وي با تأكيد بر اينكه در ايام عيد و اوايل سال 90 تغيير قيمتي نخواهيم داشت؛ چرا كه روندها تغيير نكرده است و اگر قرار بود با اجراي قانون هدفمندي يارانه ها شوك در بازار ايجاد شود، به طور قطع بايد با تغييراتي كه در سوخت و هزينه حمل و نقل ايجاد مي شد، اما اين امر محقق نشد؛ چرا كه با تمهيداتي از آن جلوگيري شد و بازار مديريت شده است.
نكويي مهر گفت: سال آتي نيز اين روند ادامه خواهد داشت و اتفاقي در سال 90 رخ نخواهد داد.
معاون وزير بازرگاني خاطرنشان كرد: اگر تغييرات قيمتي به دليل تغييرات قيمت جهاني رخ دهد، همانطور كه كارگروه كنترل بازار تاكنون تصميم گيري كرده است، از اين پس نيز روال همين خواهد بود؛ به نحوي كه درخواست پس از بررسي و تاييد از سوي دستگاه سياستگذار توليد، در كارگروه مطرح و براي آن تصميم گيري خواهد شد.
وي از ارايه درخواست برخي توليدكنندگان مبني بر افزايش قيمت خبر داد و گفت: اين درخواستها بايد روال مذكور را طي كند، به اين معنا كه اگر قرار بر افزايش قيمت باشد، بايد آن را از كانال و روال طبيعي دنبال كرد، يعني توليدكنندگان درخواست خود را به مجموعه سياستگذار توليد يعني وزارتخانه هاي مرتبط اعم از وزارت جهاد كشاورزي و صنايع و معادن منعكس مي كند و آنها نيز از طريق كارگروه كنترل بازار تصميم گيري مي كنند.

 



اعتراض 70 هزار آمريكايي به طرح كاهش مزاياي بيمه بيكاري

70 هزار شهروند و فعال اجتماعي آمريكا در اعتراض به طرح كاهش مزاياي بيمه بيكاري در ايالت ويسكانسين دست به اعتراض زدند.
خبرگزاري شين هوا با اعلام اين خبر نوشت: اداره پليس شهر مديسون (مركز ايالت مذكور) اعلام كرد 60 هزار نفر در بيرون ساختمان قانون گذاري و 8 هزار نفر هم درون محوطه اين ساختمان دست به تظاهرات زده اند.
تظاهرات مذكور آخرين حلقه از زنجيره تظاهرات هايي است كه در اعتراض به طرح كاهش مزاياي بيمه بيكاري در مجلس قانون گذاري ايالت ويسكانسين انجام مي شود.
نمايندگان جمهوري خواه كه طرح ياد شده را به مجلس محلي تقديم كرده اند، مي گويند آراي كافي براي تصويب طرح خود را دارند.
تورم در انگليس
به بالاترين رقم رسيد
در حالي كه نرخ تورم انگليس در ماه گذشته به بالاترين رقم طي 26ماه گذشته رسيده است وزير دارايي انگليس گفت: افزايش تورم در اين كشور موقتي خواهد بود.
به گزارش بلومبرگ، در حالي كه اقتصاد انگليس طي ماههاي اخير با كاهش رشد و افزايش نرخ تورم روبرو شده است وزير دارايي اين كشور ضمن حمايت از عملكرد رئيس بانك مركزي تاكيد كرد: افزايش نرخ تورم در انگليس موقتي است.
جورج اسبورن تصريح كرد: عملكرد بانك مركزي انگليس براي حفظ رشد و رونق اقتصادي و پايين نگه داشتن نرخ بهره بانكي كاملا مورد تاييد و حمايت است. دولت انگليس به تلاشهاي خود براي افزايش درآمدهاي مالياتي، كاهش كسري بودجه و بدهي ها ادامه خواهد داد.وي افزود: بانك مركزي انگليس بايد به مهمترين وظيفه و ماموريت خود يعني برقراري ثبات قيمتها در بلندمدت توجه كند و افزايش تورم طي ماههاي اخير موقتي و زودگذر خواهد بود.
نرخ تورم انگليس طي ماه ژانويه به بالاترين حد خود در دو سال اخير رسيده است. بانك مركزي انگليس پيش بيني كرد نرخ تورم اين كشور در سال 2011 به بيش از 4/4 درصد خواهد رسيد.وي افزود: فشارهاي تورمي در بلندمدت اقتصاد انگليس را تهديد نخواهد كرد. نرخ تورم انگليس ماه گذشته به بيش از 4درصد رسيد كه اين رقم در 26ماه گذشته بي سابقه است. افزايش قيمت جهاني نفت و افزايش ماليات بر ارزش افزوده مهمترين علل افزايش نرخ تورم انگليس به شمار مي رود.

 



ماليات بر درآمد اجاره املاك سال آينده تغيير نمي كند

رئيس كل سازمان امور مالياتي كشور از تغيير نكردن ميزان ماليات بر درآمد اجاره املاك (مستغلات) در سال آينده خبر داد.
علي عسكري در گفت وگو با ايرنا افزود: ماليات اين بخش تا زمان اصلاح قانون ماليات ها ثابت است و همانند سالهاي گذشته اخذ مي شود.
وي ادامه داد: قانون فعلي تا زماني كه اصلاح نشود ميزان دريافت ماليات ها نيز تغيير نخواهد كرد.
معاون وزير امور اقتصادي و دارايي درباره اصلاح قانون ماليات ها نيز گفت: ويرايش اول اصلاح قانون ماليات ها هم اكنون انجام شده و براي نظرسنجي در اختيار كارشناسان مربوطه قرار گرفته است.
وي افزود: تعدادي از آنها نيز تاكنون نظرات خود را ارسال كرده اند و سازمان امور مالياتي هم اكنون در حال جمع بندي ديدگاههاي دريافتي است تا ويرايش نهايي براي اصلاح قانون انجام شود.
عسكري درباره اصل 85 شدن اصلاحيه قانون ماليات ها نيز گفت: سازمان امور مالياتي تقاضاي اصل 85 شدن اين لايحه را به مجلس شوراي اسلامي ارائه مي كند تا زمان رسيدگي به آن در مجلس كوتاهتر شود.
به استناد قانون ماليات هاي مستقيم، درآمد شخص حقيقي يا حقوقي ناشي از واگذاري حقوق خود نسبت به املاك واقع در ايران پس از كسر معافيت هاي مقرر در اين قانون مشمول ماليات بر درآمد املاك است.
براي محاسبه ماليات اجاره بايد ابتدا مبلغ اجاره ماهيانه (رهن و اجاره) را در عدد 12(مدت يك سال) و 75 درصد (به دليل اينكه 25% مابقي به عنوان هزينه هاي جاري كسر مي شود) ضرب كرد. مبلغي كه به دست مي آيد براساس نرخ ماده 131 محاسبه و در نهايت تقسيم بر 12 مي شود.

 



درآمد 15 ميليارد دلاري حاصل صرفه جويي سوخت در سال 90

سخنگوي طرح تحول اقتصادي پيش بيني كرد ميزان درآمدي كه از محل صرفه جويي مصرف بنزين، گازوئيل، نفت سفيد و نفت كوره در سال 90 حاصل مي شود حداقل معادل 15 ميليارد دلار خواهد بود.
محمدرضا فرزين در گفت وگو با ايسنا با ارائه آمار و ارقام درباره كاهش مصرف انرژي در كشور به دليل كاهش قاچاق و همچنين صرفه جويي هاي مردم اظهار كرد: هرچه بيشتر مصرف انرژي در كشور كاهش پيدا كند اتفاقا بر درآمدهاي كشور افزوده مي شود چرا كه قادر هستيم به عنوان مثال بنزين يا گازوئيل را با قيمت فوب خليج فارس به خارج از كشور صادر كنيم.
وي ادامه داد: اگر به نرخ رشد سالانه مصرف انرژي در 10 سال گذشته نگاه كنيم به طور متوسط سالي شش درصد رشد مصرف انرژي داشته ايم. اما حالا با اصلاح قيمت ها شاهد كاهش مصرف انرژي و اصلاح الگوي مصرف هستيم.
فرزين درباره ميزان صرفه جويي كه از محل كاهش مصرف مردم براي كشور ذخيره مي شود گفت: با اين كاهش مصرف ها در سال 90 فقط براي چهار حامل انرژي بنزين، گازوئيل، نفت سفيد و نفت كوره حداقل 15 ميليارد دلار درآمد براي كشور خواهيم داشت.
معاون اقتصادي وزير امور اقتصادي و دارايي تاكيد كرد: معناي اين امر اين است كه تاكنون حامل هاي انرژي را با قيمت ارزان در داخل مي فروختيم اما حالا مي توانيم آن ميزاني كه صرفه جويي شده و براي كشور ذخيره مي شود را با قيمت بالاتر يعني قيمت فوب خليج فارس به خارج از كشور صادر كنيم.

 



رئيس هيات مديره انجمن صنايع نساجي: بانك ها در ارائه تسهيلات ضوابط اسلامي را رعايت نمي كنند

رئيس هيات مديره انجمن صنايع نساجي گفت: بانك ها در ارائه تسهيلات و عقود مشاركتي به ضوابط اسلامي مربوطه پايبند نيستند.
محمد مروج درگفت وگو با ايسنا افزود: هيچ بانكي تاكنون ضوابط اسلامي را درخصوص پرداخت تسهيلات رعايت نكرده و هنوز سيستم گذشته با نرخ بهره ثابت حاكم است.
وي ادامه داد: در عقود اسلامي واقعي پس از عقد عقود مشاركتي و ارائه تسهيلات، بانك در سود و زيان واحد صنعتي شريك خواهد بود؛ حال ممكن است اين سود بيشتر يا كمتر از نرخ هاي ثابت بهره باشد؛ اما در حال حاضر اينگونه نبوده و بانك نرخ بهره اي را كه از قبل مشخص بوده و عدد ثابتي است از صنعتگر دريافت مي كند و برايش مهم نيست كه واحد صنعتي چه ميزان و چگونه در اين طرح سود كرده است.
مروج تصريح كرد: نرخ بهره در عقود مبادله اي 12درصد است كه فقط بانك صنعت و معدن دستورالعمل بانك مركزي در اين زمينه را رعايت مي كند. بهره تسهيلات باقي بانك ها عموما 18درصد بوده و برخي نيز با افزودن سه درصد ماليات بر ارزش افزوده، 21درصد سود دريافت مي كنند.وي ادامه داد: اين در حالي است كه در همه جاي دنيا بانك ها به ويژه در تامين سرمايه در گردش واحد توليدي، كمك هاي زيادي مي كنند، ا ما در ايران برعكس عمل مي شود.رئيس هيات مديره انجمن صنايع نساجي تصريح كرد: در شرايط فعلي تجار و به ويژه واردكنندگان هستند كه بيشترين سود را از نوع عملكرد سيستم بانكي مي برند، در حالي كه بار اصلي اشتغال و توسعه كشور بر دوش بخش توليد بوده و رويكرد حمايتي بانك ها بايد از اين بخش و بعد تجارت باشد.

 



آغاز صادرات گندم از هفته آينده

وزير بازرگاني از عرضه مجدد گندم براي صادرات و فرآورده هاي آن در بورس كالاي كشاورزي، در هفته جاري خبر داد.
مهدي غضنفري با بيان اين مطلب، افزود: براي صادرات گندم و فرآورده هاي حاصل از آن مانند آرد، ماكاروني، بيسكويت، گلوكز و نشاسته، عرضه مجدد گندم به بورس كالاي كشاورزي آغاز مي شود.
وزير بازرگاني تصريح كرد: پس از اجراي موفقيت آميز هدفمندي يارانه هاي گندم، آرد و نان، به منظور حضور در بازارهاي صادراتي، به عرضه گندم جهت صادرات آرد و فرآورده هاي حاصل از آن ادامه مي دهيم.
وي با تشريح چگونگي حضور در اين فرايند، گفت: صاحبان صنف، صنعت و كارخانجات آردسازي مي توانند با مراجعه به بورس كالاي كشاورزي، گندم را براي صادرات آن و يا فرآورده هايش با نرخ هاي بين المللي خريداري و در مهلت تعيين شده براي صادرات آن اقدام كنند.
غضنفري با اشاره به توقف موقت صادرات گندم، يادآور شد: از زمان اجراي هدفمندي يارانه هاي گندم، آرد و نان، تاكنون براي تنظيم بازار داخلي، صادرات گندم به طور موقت، متوقف شده بود كه اين روند از هفته آينده دوباره از سر گرفته خواهد شد.

 



اعتبار 60 هزار ميليارد توماني هدفمندي يارانه ها در بودجه سال آينده

معاون بودجه معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري، اعتبار هدفمندي يارانه ها را در لايحه بودجه سال آينده حدود 60 هزار ميليارد تومان اعلام كرد.
رحيم ممبيني در گفتگو با مهر در پاسخ به اين پرسش كه آيا اعتبار هدفمندي يارانه ها در لايحه بودجه سال آينده كل كشور 60 هزار ميليارد تومان در نظر گرفته شده است؟ گفت: بله، همين طور است.
با اين وصف، اعتبار هدفمندي يارانه ها كه در قانون بودجه سال جاري كشور 20 هزار ميليارد تومان در نظر گرفته شده بود در لايحه بودجه سال آينده كل كشور سه برابر شده است.
به نظر مي رسد مبلغ يارانه نقدي در سال 90 با اعتبار 60 هزار ميليارد توماني تغييرات چنداني نداشته باشد و يا در صورت تغيير، ميزان افزايش آن محدود خواهد بود.براساس قانون هدفمند كردن يارانه ها، 50 درصد از درآمد حاصل از اصلاح قيمت حاملهاي انرژي به مردم، 30 درصد به توليدكنندگان و 20 درصد به دولت به منظور جبران آثار آن بر اعتبارات هزينه اي و تملك داراييهاي سرمايه اي اختصاص مي يابد.ممبيني در ادامه درباره قيمت پايه نفت و ارز در لايحه پيشنهادي دولت به مجلس شوراي اسلامي براي سال 90 هم اظهار داشت: لايحه بودجه سال آينده كل كشور براساس قيمت پايه نفت 80 دلار و ارز 1050 تومان بسته شده است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14