(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 5 اسفند 1389- شماره 19872

بشاراسد : واشنگتن بايد سياست هايش را در خاورميانه تغيير دهد
لغو حالت فوق العاده پس از 19 سال در الجزاير
قيام اعراب و غفلت غرب
اعلان جنگ قذافي به معترضان مردم ليبي : بجنگ تا بجنگيم
درگيري مسلحانه ميان طرفداران حريري و ميقاتي در بيروت
عضويت ليبي در اتحاديه عرب به حال تعليق درآمد
ريشه ناآرامي هاي كنوني در خاورميانه نتيجه حمايت غرب از ديكتاتورهاي عربي است
اعتصاب و تظاهرات گسترده در شهرهاي يونان
تظاهركنندگان بحريني : ما از امام خميني(ره) و انقلاب ايران الگو گرفته ايم
 ملك عبدالله سراسيمه به رياض بازگشت
به دليل شعارهاي ضد صهيونيستي وزيرخارجه اسرائيل با عصبانيت جلسه پرسش و پاسخ را ترك كرد



بشاراسد : واشنگتن بايد سياست هايش را در خاورميانه تغيير دهد

رئيس جمهور سوريه در ديدار با هيئتي از كنگره آمريكا از واشنگتن خواست تا در مورد نقشش در تحقق صلح تجديدنظر كند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران بشاراسد، در ديدار با هيئتي از كنگره آمريكا تاكيد كرد كه آمريكا بايد در باره نقش خود در جريان تحقق صلح و تحركات جدي براي دستيابي به صلح عادلانه و فراگير تجديدنظر كند.بشاراسد با تشريح پيشينه تاريخي تحولات در جهان عرب و تاكيد بر اهميت ارزيابي آن در چارچوب ساختاري تاريخي منطقه خاطرنشان كرد كه ترسيم سياست ها بدون در نظر گرفتن ملت ها ممكن نيست.دو طرف در اين ديدار درباره آخرين تحولات جهان عرب و تاثير اين تحولات بر منطقه وجهان به بحث و تبادل نظر پرداختند.منابع خبري اعلام كردند كه سفر هيئت آمريكايي به دمشق براي اطلاع پيدا كردن از ديدگاه رهبر سوريه درباره اوضاع منطقه صورت گرفته است.

 



لغو حالت فوق العاده پس از 19 سال در الجزاير

دولت الجزاير پس از 19 سال حالت فوق العاده را در اين كشور لغو كرد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا به نقل از شبكه الجزيره، كابينه الجزاير به رياست «عبدالعزيز بوتفليقه، رئيس جمهوري اين كشور براي تامين بخشي از خواست مردم با پيش نويس صادر شده در تاريخ شنبه فوريه 1993 مبني بر لغو وضعيت فوق العاده موافقت كرد.
وضعيت فوق العاده در فوريه سال 1992 در پي لغو انتخابات پارلماني سال 1991 كه به پيروزي اسلامگرايان انجاميد در سراسر الجزاير برقرار شد.
پايان دادن به وضعيت فوق العاده موجب كاهش اختيارات ارتش و دخالت آن در مسائل امنيت داخلي مي شود اما احتمال دارد كه تاثير محدودي بر روند سياسي الجزاير بگذارد.

 



قيام اعراب و غفلت غرب

پروفسور حميد مولانا
تا روزي كه مردم تونس ديكتاتور مورد حمايت غرب را از كشور خود فراري دادند، هيچ يك از دولتمردان آمريكا و اتحاديه اروپا از جمله كارشناسان و رسانه هاي مسلط آنها حتي يك كلمه هم از امكان قيام مردم دنياي عرب عليه حكومت هاي ديكتاتوري سخن به ميان نياوردند. همانند انقلاب اسلامي ايران بيش از سه دهه قبل، اين بار نيز دولتمردان آمريكا و اتحاديه اروپا همراه با نخبگان سياسي خود و دانشگاه ها و اتاق هاي فكر و مؤسسات تحقيقاتي و بالاتر از همه رسانه هاي ملي و مسلط، از اينكه قيام مردمي در مناطق تحت كنترل آنها پايه هاي قدرت را به لرزه درآورد، غافل ماندند. علت اين غفلت غرب چيست؟
حقيقت اين است كه در بسياري از كشورهاي غرب و بويژه در آمريكا جريان گردش اطلاعات در يك مثلث حاكم بر نظام انجام مي پذيرد. اضلاع اين مثلث را نخست دولتمردان و نخبگان سياسي و اقتصادي، سپس گروهي از دانشگاهيان و مؤسسات تحقيقاتي و اتاق هاي فكر وابسته به نظام، و بعداً مطبوعات و رسانه ها و شبكه هاي مسلط و اصلي ارتباطي و صنايع فرهنگي تشكيل مي دهند. ميدان عمل اين مثلث حاكم بسيار وسيع، اغلب پيچيده و نامرئي است ولي ريشه ها و بنياد سازماني آن به دهه 1920 ميلادي و بويژه جنگ جهاني دوم و سال هاي «جنگ سرد» بين آمريكا و شوروي سابق برمي گردد. البته افراد و سازمان ها و گروه هاي خارج از اين مثلث در بين دولتمردان، دانشگاهيان و رسانه ها وجود دارند ولي در حاشيه قرار دارند.
دقيقاً تحت اين شرايط است كه اهداف و سياست هاي برتري و سلطه جويانه آمريكا همراه با تعصبات ايدئولوژيك عامل خلاقيت فكري را از سياست خارجي آمريكا سلب كرده و تحليل و تفسيرها و گزارش هاي دولتي را يكنواخت و خسته كننده كرده است. اشتباهات و تكرار آنها در چند دهه گذشته خسارات سياسي و اقتصادي به آمريكا وارد كرده است: شكست نظامي و سياسي در جنگ ويتنام، افغانستان، عراق، و بحران ورشكستگي مالي در سطح ملي و بين المللي. چرا آمريكا و قدرت هاي بزرگ اروپائي نتوانستند بحران هاي چند دهه اخير خود و عصيان هاي ديگران را پيش بيني كنند؟ به خاطر داشته باشيم قبل از تظاهرات مردمي در تونس، مصر، بحرين و ساير كشورهاي عربي، ما شاهد تظاهرات و اعتراضات بزرگي در انگليس، ايتاليا، اسپانيا، يونان، آلمان، فرانسه و آمريكا بوده ايم. بلژيك مركز اتحاديه اروپا و ناتو به علت فروپاشي سيستم احزاب سياسي و روند انتخاباتي بيش از 450 روز است كه دولت ندارد!
پرسش اين است كه چه نقاط مشتركي بين تظاهرات مردم اروپا و آمريكا و قيام هاي امروزي در كشورهاي عربي وجود دارد؟ چه مقدار از اين اعتراض ها در اروپا، دركشورهاي عربي و مناطق ديگر ريشه هاي سياسي و اقتصادي داشته و چقدر از اين نارضايتي ها نتيجه فساد اخلاقي، رشوه خواري و ناهنجاري هاي اجتماعي و فرهنگي است؟ بحران مشروعيت رهبري سياسي از كجا سرچشمه مي گيرد؟ تأثير شورش هاي امروزي اعراب در خود غرب و ساير نقاط چه خواهد بود؟ آنچه مسلم است اينكه ناآرامي ها و نهضت هاي كنوني در جهان عرب با غروب قدرت آمريكا و اروپا در آن كشورها در يك خط حركت مي كنند.
كاندوليزا رايس وزيرخارجه سابق آمريكا در 2005 ميلادي در مصر گفت: «براي 60 سال ايالات متحده، ثبات سياسي را به جاي دموكراسي در منطقه خاورميانه دنبال كرد و ما هيچ كدام را به دست نياورديم (نقل از نيكلاس كريستف در روزنامه اينترنشنال هرالد تريبيون، 14 فوريه 2011). اگر اين گفته خانم رايس صحيح است، آيا او و كشورش آمريكا نبايد نگران آينده مصر و ساير كشورهاي عربي در خاورميانه مي شدند؟
چند روز پس از آنكه آتش شورش در ميدان التحرير قاهره شعله ور شد، نويسنده نيويورك تايمز توماس فريدمن در گزارشي كه تحت عنوان «اسرائيل، چرا با فرعون بودي؟» نوشت: «من امروز بيش از هروقت ديگر نگران آينده اسرائيل هستم زيرا فكر مي كنم، در اين عصري كه تغييرات بزرگ در منطقه به وجود آمده و ما شاهد آن هستيم، اسرائيل و كابينه آن بي اطلاع تر و بي خاصيت تر از هر موقع ديگر است.» بايد پرسيد چقدر قيام مردم مصر در بيان و توجيه وضع سياسي رژيم اسرائيل تاثير داشته است؟ روز جمعه 11 فوريه (مطابق با 22 بهمن و سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي ايران) و چند ساعت قبل از آنكه خبر استعفا و كناره گيري حسني مبارك اعلام شود، شبكه تلويزيوني سي. ان. ان از پل ولفوويتز قائم مقام سابق وزارت دفاع آمريكا در دولت جرج بوش و يكي از معماران جنگ عراق و گروه ديگري از دولتمردان سابق آمريكا دعوت كرده بود تا در يك ميزگرد درباره آينده مصر و مبارك را براي مردم آمريكا و جهانيان تحليل كنند. اين يكي از عادات قديمي رسانه هاي آمريكا و به طوركلي دنياي غرب است كه هر وقت بحران و مشكل بزرگي در دنيا به وجود مي آيد به دنبال مصاحبه و نظرخواهي از كساني هستند كه خود باعث اين مشكلات بوده اند.
خلاقيت ممكن است يكي از عناصر سياست خارجي آمريكا و اتحاديه اروپا نباشد ولي تكرار اشتباهات و تعصبات سياسي و ايدئولوژيك جزو لاينفك سياست جهاني آنها شده است.مشكل اساسي اين است كه تفاوت چنداني در جهان بيني ليبرال ها، محافظه كاران و راديكال هاي دنياي غرب در مورد اعراب، اسلام و علل اصلي تحولات منطقه وجود ندارد. سليقه هاي سياسي ممكن است فرق بكند ولي پيش فرض ها و ديدگاه هاي بنيادين يكنواخت و فرسوده است. بيش از هر چيز ما امروز شاهد افول قدرت غرب در دنياي عرب هستيم.

 



اعلان جنگ قذافي به معترضان مردم ليبي : بجنگ تا بجنگيم

مردم ليبي تهديدات ديكتاتور اين كشور از طريق تلويزيون عليه خود را به تمسخر گرفتند و به طرف تصوير وي كفش پرتاب كردند.
به گزارش خبرگزاريها، «معمر قذافي» سه شنبه شب به مدت يك ساعت و نيم صحبت كرد و طي آن، بار رد كناره گيري خود از قدرت، مردم معترض را تعدادي مزدور، معتاد، فريب خورده و مشتي موش صحرايي توصيف كرد. قذافي كه تا آن زمان (سه شنبه شب) از تانك، توپ، مسلسل، هلي كوپتر و حتي هواپيماهاي جنگنده عليه معترضان استفاده كرده و بيش از 2000 غيرنظامي بي گناه را به قتل رسانده بود، مدعي شد: هنوز از زور استفاده نكرده ام!
هركس عليه دولت اقدام كند، اعدام خواهد شد و من از همه طرفداران خود از زن و مرد مي خواهم به خيابانها بيايند و مزدوران را پس بزنند!
قذافي افزود: در ليبي تظاهرات نداريم، همه راهپيمايي ها براي تاييد من است. ديكتاتور ليبي خطاب به مردم بنغازي گفت: اي ملت بنغازي قيام كنيد و شهر خود را آزاد كنيد. وي گفت: قذافي فرمانده ملتهاست، ميليونها طرفدار دارد. من در كشورهاي ديگر هم ميليونها طرفدار دارم. اگر دستور بدهم، ميليونها تن به حركت خواهند افتاد و همه جا را درخواهند نورديد. وي قول داد كه از ليبي نخواهد رفت. ديكتاتور ليبي قول داد كه براي حفظ وحدت ملي، به هر كاري دست خواهد زد.
قذافي ادامه داد اما در مورد بقيه مسائل، سيف الاسلام (فرزندش) با شما حرف زد. اين به سيف الاسلام مربوط است. توافق با همه اقشار ملت ليبي به دست سيف الاسلام است. اگر مي خواهند قانون اساسي تشكيل دهند، هر كاري كه مي خواهند انجام دهند، با سيف الاسلام گفت وگو كنند. من چيزي نمي خواهم و چيزي ندارم. تنها به فكر ليبي هستم و به فكر آباداني ليبي و پاكسازي آن از اين نفوذي ها هستم. بيرون بياييد. شما ميليونها نفر هستيد در حالي كه مخالفان 100نفر هستند.
واكنش مردم
مردم ليبي، به ويژه در شهر بنغازي، اظهارات قذافي را به تمسخر گرفتند. در منطقه شمال شهر بنغازي شماري از شهروندان كفش هاي خود را به سوي صفحه تلويزيون بزرگي كه تصوير قذافي را پخش مي كرد، پرتاب كردند. علاوه بر بنغازي، مردم شهرهاي دارالبيضا، درنه، مصراته و طرابلس نيز اظهارات قذافي را به تمسخر گرفتند. آنها اين سخنان را آخرين حرفهاي او دانستند و گفتند، قذافي آخرين لحظات دوران ديكتاتوري خود را مي گذراند. «عبدالله الفيتوري»، يك فعال شهر بنغازي، به شبكه الجزيره گفت: سخنراني قذافي با فريادهاي محكوميت از سوي مردم و پرتاب كفش به سوي صفحه تلويزيون همراه بود، همان كاري كه مردم قبلا در جريان سخنراني «سيف الاسلام» كرده بودند.
«فرج البرعصي» يك حقوقدان شهر دارالبيضا نيز به الجزيره گفت: قذافي همه قوه قهريه و آنچه را در اختيار دارد استفاده كرد و ديگر چيزي غير از زبانش ندارد.
وي افزود: جوانان تصميم گرفته اند به سخنانش گوش نداده و از وي نترسند و به انقلاب خود تا سرنگوني حكومت قذافي ادامه دهند.
«عبدالرحمن السويحلي»، يك چهره فرهيخته ليبي نيز گفت: دوران استبداد قذافي به پايان رسيده است؛ ما 42 سال به وي فرصت داديم و الان فقط 42 ساعت فرصت دارد!
حملات جديد
قذافي سه شنبه كشتي هاي جنگي ارتش خود را نيز در كنار تانكها و هلي كوپترها به خدمت گرفت و دو كشتي شهر بنغازي را گلوله باران كردند. برخي منابع شمار كشته شدگان در اين شهر را تا 2000 نفر اعلام كردند. با اين حال، بنغازي ديروز شاهد تظاهرات گسترده عليه قذافي بود. دو كشتي جنگي نيز از فرمان ديكتاتور سرپيچي كردند و به جزيره مالت گريختند. شهر «مصراته» در جنوب ليبي نيز كه به دست مخالفان افتاده بود، مورد حمله گسترده تانكهاي ارتش قرار گرفت و نظاميان مناطق جنوبي اين شهر را با «دوشكا» زير آتش گرفتند. در طرابلس شاهدان گزارش دادند كه ماموران و طرفداران ديكتاتور ليبي به سمت هركسي كه در خيابان مشاهده كنند، تيراندازي مي كنند. «اشرف القره بولي»، يكي از شهروندان ليبيايي و فعال سياسي در گفت وگو با العالم، پيش بيني كرد كه رژيم قذافي احتمالا از سلاح هاي شيميايي عليه مردم بنغازي و ساير مناطق آزاد شده استفاده خواهد كرد.
افزايش شكاف در حاكميت
استعفاي مقامات ليبي و سرپيچي فرماندهان و يگانهاي ارتش از ديكتاتور اين كشور همچنان ادامه دارد؛ شبكه «سي ان ان» از بروز شكاف در ارتش خبر داد. شماري از گردان هاي ارتش به مردم پيوستند.سرلشكر «عبدالفتاح يونس العبيدي» وزير كشور ليبي استعفا كرد. به گزارش الجزيره، او قذافي را فرد خطرناكي دانست و گفت كه او يا بايد خودكشي كند و يا كشته شود. سفيران ليبي در اندونزي، سنگاپور و برونئي نيز از پست خود كناره گيري كردند.
آخرين خبرها
¤ مجله تايم به نقل از منابع نزديك به قذافي، گزارش داد كه ديكتاتور ليبي از ارتش خواست همه تاسيسات نفتي اين كشور را به آتش بكشد.
¤ سازمان ملل از بروز كشتار جمعي در ليبي ابراز نگراني كرد.
¤ اردني ها در امان و در مقابل سفارت ليبي عليه قذافي تظاهرات كردند.
¤ فيدل كاسترو، رهبر انقلاب كوبا، از احتمال حمله ناتو به ليبي خبر داد.
¤ به اعتقاد كارشناسان، آمريكا و ناتو ممكن است براي حفظ تاسيسات نفتي ليبي، به مراكز استقرار نيروهاي قذافي حمله كنند. ليبي روزانه يك ميليون و600 هزار بشكه نفت به اروپا و آمريكا صادر مي كند.
¤ به گزارش پايگاه اينترنتي «راس بالت» خلباناني كه در ليبي مردم را هدف بمباران قرار داده اند، اوكرايني بودند.
¤ لس آنجلس تايمز به شدت از دولتهاي انگليس و ايتاليا به خاطر دوستي ديرينه شان با قذافي انتقاد كرد. شركتهاي اين دو كشور سالانه سودهاي ميلياردي از سرمايه گذاري در ليبي مي برند.

 



درگيري مسلحانه ميان طرفداران حريري و ميقاتي در بيروت

طرفداران سعدالدين حريري نخست وزير بركنار شده لبنان و نجيب ميقاتي نخست وزير كنوني لبنان در بيروت به روي يكديگر آتش گشودند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، اين درگيري بعد از ظهر روز سه شنبه در منطقه «طريق الجديده» آغاز شد كه تا پاسي از شب ادامه داشت و طرفين به سوي هم تيراندازي كردند.
براثر اين درگيري دست كم پنج تن زخمي شدند كه حال برخي از آنان وخيم گزارش شده است.
پيش از اين حريري طرفداران خود را به تظاهرات سراسري در روز 14 مارس دعوت كرده بود و اعضاي حزبش اعلام كرده بودند كه براي سقوط دولت ميقاتي تمام تلاش خود را به كار خواهند گرفت.
اين در حالي است كه مشاركت نكردن حريري و هوادارانش در تركيب دولت جديد و تهديد به سقوط دولت و همكاري نكردن با نخست وزير جديد از مدت ها پيش آغاز شده به نحوي كه رسانه هاي منطقه از اين تهديدها به عنوان اعلام جنگ 14 مارس عليه ميقاتي نام برده اند.رسوايي حريري در مذاكره با آمريكا و فرانسه براي به شكست كشاندن مذاكرات عربستان و سوريه در جهت حل اختلاف لبناني ها و سقوط دولت وي باعث شد كه طرفداران حريري و گروه 14 مارس در صدد انتقام برآيند و از همان زمان تلاش هاي خود را براي مقابله با حزب الله و گروه 8 مارس آغاز كرده اند.
اين در حالي است كه ميقاتي نخست وزير جديد دولت همچنان براي تشكيل دولت جديد به رايزني هاي خود ادامه مي دهد و ميشل سليمان رئيس جمهور لبنان اعلام كرد كه بايد در حل مشكلات سياست گفت وگو به دور از هر گونه خشونت در پيش گرفته شود.
از سوي ديگر، «جوزف ليبرمن» عضو كنگره آمريكا درجريان ديدار با نخست وزير لبنان با تكرار مداخله جويي هاي اين كشور در امور لبنان تأكيد كرد كه نقش حزب الله در دولت جديد بر روابط آمريكا و لبنان تأثير مي گذارد.
وي اظهار داشت، موضع آمريكا در قبال دولت جديد لبنان با صدور حكم نهايي دادگاه بين المللي و نحوه برخورد دولت جديد با اين حكم تعيين مي شود.

 



عضويت ليبي در اتحاديه عرب به حال تعليق درآمد

اتحاديه عرب در اعتراض به جنايات وحشيانه قذافي عليه مردم كشورش، عضويت ليبي در اين اتحاديه را به حال تعليق درآورد.
به گزارش ايسنا به نقل از شبكه الجزيره، شوراي اتحاديه عرب در بيانيه اي ضمن محكوم كردن كشتار مردم در شهرهاي مختلف ليبي، مشاركت نماينده دولت اين كشور را در نشست هاي شورا و تمامي سازمان ها و سيستم هاي وابسته به آن متوقف كرد.
همچنين در نشست شوراي اتحاديه عرب كه به رياست عراق و به درخواست قطر برگزار شد توقف فوري خشونت ها و انجام مذاكرات ملي و پاسخگويي به خواسته هاي قانوني ملت ليبي و احترام به حق آنها در آزادي بيان و برگزاري تظاهرات درخواست شد.از سوي ديگر واحد مركزي خبر گزارش داد كه اتحاديه اروپا نيز تمامي گفت وگوهاي خود با دولت ليبي را به حال تعليق درآورد. همچنين شوراي حقوق بشر عضويت ليبي در اين شورا را متوقف كرده است.

 



اعتراف ديرهنگام نخست وزير انگليس در مجلس كويت
ريشه ناآرامي هاي كنوني در خاورميانه نتيجه حمايت غرب از ديكتاتورهاي عربي است

نخست وزير انگليس طي اعترافي ديرهنگام اظهار داشت، آمريكا و انگليس به خاطر حمايت از رژيم استبدادي، در بي ثباتي كنوني در خاورميانه نقش دارند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، «ديويد كامرون» طي سخناني در مجمع ملي كويت، اعتراف كرد: آمريكا و انگليس با حمايت از رژيم هاي استبدادي، موجب بي ثباتي در خاورميانه شده اند. وي افزود، ناآرامي هاي مردمي كه اكنون در سراسر خاورميانه مشاهده مي شود، نشان مي دهد كه غرب در حمايت از ديكتاتورها و رژيم هاي غير دموكراتيك در اين منطقه، اشتباه كرده است.
وي خطاب به نمايندگان پارلمان كويت گفت: همسايگان شما در حال رقم زدن تاريخ هستند، نه با زور و خشونت، بلكه اين مردم به دنبال احقاق حق خود هستند و در اكثر موارد اين اقدام را با شجاعت و به صورت مسالمت آميز انجام مي دهند.
وي گفت كه سياست خارجي انگليس در گذشته منافع اقتصادي را فراتر از ارتقاي ارزش هاي دموكراتيك غرب قرار داده بود.
انگليس و ديگر كشورهاي غربي از رژيم هاي ديكتاتوري عربي، از جمله رژيم «حسني مبارك» در مصر، حمايت همه جانبه مي كردند.
انگليس همچنين با دولت «معمر قذافي» ديكتاتور ليبي، روابط گسترده اي داشت. دولتي كه اكنون سرگرم كشتار مردم است.«توني بلر» و «گوردون براون»، نخست وزيران پيشين انگليس، پيشتر با ديكتاتور ليبي براي توسعه سرمايه گذاري شركت هاي انرژي انگليس در اين كشور ديدار كرده بودند. حدود 150 شركت انگليسي در ليبي فعاليت دارند.
انگليس، فرانسه و آمريكا مدت ها است كه حامي رژيم هاي استبدادي در حوزه خليج فارس از جمله عربستان هستند.

 



اعتصاب و تظاهرات گسترده در شهرهاي يونان

تظاهرات و اعتصاب گسترده اتحاديه هاي بزرگ و سنديكاها، اقتصاد يونان را فلج كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، با شروع اعتصاب 24 ساعته سنديكاهاي مختلف يونان كه ديروز و در اعتراض به اوضاع نابسامان اقتصادي آغاز شد، اين كشور اروپايي در بسياري از امور به طور كامل فلج شد.
شبكه خبري «فرانس 24» با انتشار اين خبر اعلام كرد، بخش هاي مختلف در يونان به خصوص كسبه و تجار اين كشور پس از اعمال سياست هاي رياضت اقتصادي متحمل خسارات سنگيني شده و بسياري از فروشگاه ها نيز طي چند ماه گذشته كاملاً ورشكسته شده اند.
اثرات مخرب اين اعتصاب كه با مشاركت اتحاديه سراسري كارگري، كارمندي، معلمان استادان و خبرنگاران يونان برگزار شد خيلي زود باعث از كار افتادن فعاليت هاي عادي ادارات دولتي و بخش خصوصي، وسايل نقليه عمومي، بيمارستان ها، فرودگاه ها، داروخانه ها، بنادر، بانك ها و... شد.
اعتصابيون همچنين با صدور بيانيه اي مشترك اعلام كردند: اصلاحات پي درپي اقتصادي و اعمال رياضت هاي گوناگون با وعده بهتر شدن اوضاع در طول يكسال و نيم گذشته نه تنها باعث بهتر شدن اوضاع نشده بلكه سطح زندگي مردم يونان را روز به روز بدتر كرده است.
در اين بيانيه به «ادامه مبارزات» تا تغيير سياست هاي اقتصادي دولت تأكيد شده است.

 



در گفت وگو با خبرگزاري فارس
تظاهركنندگان بحريني : ما از امام خميني(ره) و انقلاب ايران الگو گرفته ايم

سرويس خارجي -
تظاهركنندگان بحريني حاضر در ميدان لؤلؤ اعلام كردند كه مردم بحرين با الگو گرفتن از امام خميني(ره) و انقلاب مردم ايران عليه رژيم حاكم قيام كرده اند.
تعدادي از تظاهركنندگان بحريني مستقر در ميدان لؤلؤ (ميداني كه پس از كشتارهاي رژيم بحرين ميدان شهدا نام گرفته است) اظهار داشتند ياران انقلاب 14 فوريه بحرين كساني بودند كه انقلاب را آغاز كردند، شهيد دادند و با الهام گرفتن از انقلاب ايران، سخنان امام خميني(ره)، انقلاب تونس و مصر به حركت خود ادامه مي دهند.
برخي از تظاهركنندگان در گفت وگو با خبرگزاري فارس همچنين اعلام كردند كه اين انقلاب متعلق به جوانان است كه خواستار سرنگوني رژيم بحرين هستند، آنها پيرو خط امام خميني(ره) هستند و هرگز با سلطنت و سلطنت موروثي موافق نيستند بلكه بر يك نظام مردم سالار تاكيد دارند.
مردم بحرين تاكيد كردند كه هيچ گروهي نمي تواند تظاهرات اخير بحرين را به نفع خود مصادره كند بلكه اين انقلابيون بودند كه شهدا را در راه بحرين اهدا كردند و آنها هستند كه اين نهضت را ادامه خواهند داد.
در اين تظاهرات تعداد زيادي از كودكان و نوجوانان مشاركت داشتند و گروهي از زنان لباس سياه پوشيدند و شال هاي سفيد بر سر داشتند كه روي آن نوشته شده بود «مذاكره با دولت هرگز» .
در تظاهرات روز سه شنبه در ميدان لؤلؤ كه در روزهاي اخير بي سابقه بود تظاهركنندگان شعار مي دادند، «خليفه برو، برو»، «سرنگوني نظام خواسته اصلي ما است.»
تظاهركنندگان تصاوير شهداي خود را در دست داشتند و پرچم هاي سياهي هم به چشم مي خورد كه متعلق به شيعيان بحرين بود و اين نخستين بار بود كه شيعيان بدون اعمال محدوديت در تظاهرات حضور داشتند.
اين تظاهرات بدون حضور قابل ملاحظه نيروهاي امنيتي برگزار شد و بنا به دستور وليعهد بحرين نيروهاي امنيتي از مناطق تظاهرات عقب نشيني كرده بودند.
در همين رابطه شبكه الجزيره قطر اعلام كرد كه حمدبن عيسي آل خليفه حاكم بحرين مجبور شد به مردم اجازه برگزاري تظاهرات مسالمت آميز را بدهد و همچنين 50 زنداني سياسي از جمله 23 زنداني شيعه را آزاد كرد.
اين در حالي است كه تظاهركنندگان تاكيد كردند كه تظاهرات همچنان ادامه پيدا خواهد كرد و خواسته اصلي مردم بحرين سرنگوني رژيم حاكم است امروز نيز تظاهرات سرنوشت سازي در منامه برگزار خواهد شد و به گفته گروه هاي مخالف حكومت در بحرين، اين تظاهرات كار حكومت را يكسره خواهد كرد و باعث سقوط نظام حاكم خواهد شد.
مخالفان حكومت بحرين همچنان اعلام كردند كه مردم بحرين خواهان تغييرات ريشه اي در حكومت و قانون اساسي هستند و به غير از تغيير حكومت به چيز ديگري راضي نمي شوند.
از سوي ديگر صدها تن از افراد پليس بحرين به تظاهركنندگان پيوستند.
نيروهاي پليس به مردم گفتند كه دستور اعمال خشونت و حمله به نيروهاي تظاهركننده از سوي مقامات حكومت به آنها داده شده بود.
در يمن نيز بر اثر درگيري بين طرفداران علي عبدالله صالح و معترضان يمني دو نفر كشته و 25 تن ديگر زخمي شدند.
هواداران علي عبدالله صالح به دانشجويان متحصن در ميدان مركزي دانشگاه صنعا تيراندازي كردند.
اين در حالي است كه علما و روحانيون يمني حمله به تظاهركنندگان را حرام اعلام كرده اند.
در جنوب يمن نيز تظاهركنندگان با قطع تمام راه هاي ارتباطي خشم خود را نسبت به اقدامات وحشيانه رژيم صنعا نشان دادند.
تظاهركنندگان خواستار بركناري رئيس جمهور يمن شدند و اعلام كردند تا تحقق خواسته هايشان دست از تظاهرات برنمي دارند.

 



انقلاب اسلامي به سرزمين وحي بازگشت اعلام «روز خشم» در عربستان
 ملك عبدالله سراسيمه به رياض بازگشت

فعالان سياسي عربستان خواستار تظاهرات مردمي در روز 13مارس (22اسفند) تحت عنوان «روز خشم» در اين كشور شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، جوانان عربستان در حمايت از تحولات جاري جهان عرب با استفاده از ابزارهاي ارتباطات اجتماعي اعلام كردند: ما از اين طريق از مردم مي خواهيم كه در روز 13مارس به تظاهرات همگاني بر ضد حاكمان آل سعود بپيوندند.
برپايه اين گزارش، پايگاه اينترنتي «وطن» نيز هدف از اين فراخوان را وادار كردن ملك عبدالله براي تن دادن به انجام اصلاحات سياسي و اقتصادي و حركت در چارچوب محدود شدن اختيارات پادشاه در اين كشور عنوان كرده است.
جوانان عربستاني در فراخوان خود با الگوگرفتن از انقلاب مصر و شعار معروف آن «الشعب يريد اسقاط النظام» (مردم خواستار سرنگوني رژيم هستند) بر عزم خود براي برگزاري تظاهرات گسترده در روز 13مارس تاكيد كردند.
اين در حالي است كه عربستان همچنان به عنوان يك رژيم سنتي بدون برگزاري انتخابات و با محدوديت هاي سياسي در جهان معروف شده است، در حالي كه خواسته اصلي فعالان سياسي و مخالفان دولت كه در 14ماده عنوان شده است، محدوديت اختيارات پادشاه، مبارزه با فساد، برگزاري انتخابات، اعطاي آزادي و رعايت حقوق بشر را دربر مي گيرد.
همچنين در فراخوان براي برگزاري تظاهرات عليه رژيم پادشاهي عربستان، اقدامات رژيم آل سعود در محدود كردن فعاليت زنان و تبعيض در مورد آنها به شدت مورد نكوهش قرار گرفته است.توزيع عادلانه ثروت، پاكسازي دستگاه قضايي از عوامل حكومت آل سعود، رفع معضل بيكاري و آزادي زندانيان سياسي از ديگر خواسته مخالفان است.
خبر ديگر اينكه ملك عبدالله پس از سه ماه دوري از كشور به دليل معالجات بيماري كمر و ديسك روز چهارشنبه سراسيمه به عربستان بازگشت.
شاه عربستان از ترس دچار شدن به سرنوشت مبارك و بن علي روز سه شنبه از نيويورك به «دارالبيضا» در مراكش رفت تا دوران نقاهت خود را بگذراند، اما احتمال بروز اعتراضات مردمي وي را وادار كرد كه به رياض برگردد.ملك عبدالله كه هم اكنون 86 سال سن دارد و پير و فرتوت به نظر مي رسد.

 



به دليل شعارهاي ضد صهيونيستي وزيرخارجه اسرائيل با عصبانيت جلسه پرسش و پاسخ را ترك كرد

كنفرانس خبري وزيرخارجه رژيم صهيونيستي در بروكسل به علت حمله شديد لفظي خبرنگاران و شعارهاي ضدصهيونيستي حاضران لغو شد.
به گزارش خبرگزاري قدس، آويگدور ليبرمن در نشست خبري بروكسل پايتخت بلژيك (مقر دائمي اتحاديه اروپا) هدف حمله شديد لفظي خبرنگاران قرار گرفت و تمامي حاضران وي را «هو» كردند.
ليبرمن پس از اين اعتراض همگاني مجبور به قطع جلسه پرسش و پاسخ و ترك سالن شد.
گفتني است يكي از خبرنگاران درباره نقض حقوق بشر توسط رژيم صهيونيستي و جنايات بي شمار صهيونيست ها از وي سوال كرد كه با بي اعتنايي وي روبه رو شد و بقيه حاضران انتقادات تندي را متوجه وي ساختند.
اين براي چندمين بار است كه مقامات صهيونيستي در كشورهاي مختلف جهان با نفرت و خشم خبرنگاران و مردم مواجه مي شوند.
در بسياري از مواقع حاميان ملت فلسطين آنان را «هو» مي كنند يا تخم مرغ گنديده و لنگه كفش به سوي آنان پرتاب مي كنند.
از سوي ديگر، صدها نفر از ساكنان فلسطيني شهر بيت المقدس عليه آمريكا و سياست هاي مغرضانه كاخ سفيد تظاهرات كردند.
ساكنان بيت المقدس در اعتراض به وتوي قطعنامه ضدصهيونيستي توسط آمريكا در شوراي امنيت سازمان ملل متحد تظاهرات كردند.اين قطعنامه در صورت تصويب، رژيم صهيونيستي را به دليل شهرك سازي محكوم مي كرد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14