(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 9 اسفند 1389- شماره 19875

مردم قطر هم «روز خشم» اعلام كردند
روسيه 72 فروند موشك ضد ناو در اختيار سوريه مي گذارد
نجم الدين اربكان درگذشت
تشكيل دولت اسلامي در مناطق آزاد شده ليبي
شيعه بحرين : با اتحاد رژيم را سرنگون مي كنيم
70 كشته و 100 مجروح در درگيري هاي سومالي
تظاهركنندگان در يمن : تا سرنگوني علي عبدالله صالح در خيابان ها مي مانيم
زد و خورد تظاهركنندگان با پليس در پايتخت كرواسي
در اعتراض به سركوب مردم صورت گرفت استعفاي 18 نماينده شيعه در پارلمان بحرين
مردم تونس محمد الغنونشي را واداربه كناره گيري كردند
حمله هوايي صهيونيست ها به اردوگاه آوارگان در غزه
راي دادگاه حريري هفته آينده اعلام مي شود



مردم قطر هم «روز خشم» اعلام كردند

موج تظاهرات ضد دولتي در كشورهاي عربي به قطر هم رسيد و مخالفان روز بيست و پنجم اسفندماه را «روز خشم» اعلام كرده اند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، مخالفان حكومت قطر ضمن مخالفت با سياست هاي داخلي و خارجي اميرقطر وي را عامل اسرائيل دانستند و خواستار آن شدند كه از قدرت كنار رود.مخالفان در شبكه هاي اجتماعي از مردم قطر خواسته اند تا روز 16 مارس (25 اسفندماه) براي سرنگوني حكومت قطر به خيابان ها بريزند.مخالفان در اين فراخوان خواستار آن شده اند كه امير قطر روابط با اسرائيل را قطع كند. آنها همچنين امير قطر را خائني همچون حسني مبارك معرفي كرده اند. هنوز دولت قطر واكنشي به اين فراخوان از خود نشان نداده است ولي به عقيده ناظران سياسي منطقه، تحولات پرشتاب در كشورهاي عربي به شدت سران قطر را نگران كرده است.

 



روسيه 72 فروند موشك ضد ناو در اختيار سوريه مي گذارد

وزير دفاع روسيه اعلام كرد كه موشك هاي كروز ضد ناو در اختيار سوريه قرار مي دهد.
به گزارش ايرنا، واگذاري اين موشك ها براساس قراردادي صورت مي گيرد كه در سال 2007 ميان دمشق و مسكو به امضا رسيده است.
ارزش اين قرارداد 300 ميليون دلار است و به موجب آن سوريه 72 فروند موشك مافوق صوت ضدناو دريافت خواهد كرد.
فروش اين موشك ها به سوريه با واكنش منفي آمريكا و رژيم صهيونيستي مواجه شده است.
واشنگتن و تل آويو نگرانند كه اين موشك ها به دست برخي گروه ها بيفتد ولي وزير دفاع روسيه اين احتمال را رد كرده است.
واشنگتن و تل آويو نامي از اين گروه ها نبرده اند.

 



نجم الدين اربكان درگذشت

نجم الدين اربكان، رهبر حزب اسلامگراي سعادت و نخست وزير اسبق تركيه درگذشت.
به گزارش ايسنا به نقل از شبكه «تي آرتي» تركيه، نجم الدين اربكان، رهبر و متفكر اسلامي و نخست وزير اسبق تركيه در 84 سالگي دارفاني را وداع گفت.
اربكان در 29 اكتبر سال 1926 در شهر سينوپ واقع در ساحل درياي سياه متولد شد.
وي تحصيلات دبيرستان خود را در سال 1943 به پايان رساند و در سال 1948 از دانشكده مهندسي مكانيك اسلامبول فارغ التحصيل شد. وي سپس تحصيلات خود را در آلمان ادامه داد.
بعد از پايان تحصيلات در 29 سالگي به اسلامبول بازگشت.
اربكان در آن زمان به عنوان رئيس اتحاديه بازرگانان انتخاب شد و بعد از آن به عنوان يكي از اعضاي پارلمان از شهر قونيه انتخاب شد.
وي پس از انحلال حزب سعادت، در سال 1972 حزب جديدي تحت عنوان سلامت ملي تاسيس كرد و حزب سلامت ملي با حزب خلق جمهوري ادغام شد.
اربكان پس از آن پست معاونت نخست وزير را در دست گرفت.
وي در سال 1980 تظاهراتي را با حضور نيم ميليون تن در تركيه به مناسبت روز جهاني قدس رهبري كرد. در اين تظاهرات شعارهايي عليه رژيم صهيونيستي سر داده شد.
نخست وزير اسبق تركيه بعد از كودتاي نظامي به زندان افتاد.
وي بين سال 1996 تا 1997 به عنوان اولين نخست وزير اسلام گراي تركيه مشغول كار شد. در سال 1997 با اعمال فشار ارتش براي كناره گيري رو به رو شد و بعدها نيز با حكم دادگاه قانون اساسي از هرگونه فعاليت سياسي منع شد.

 



گام اول براي تحقق حاكميت اسلامي در كشورهاي منطقه برداشته شد
تشكيل دولت اسلامي در مناطق آزاد شده ليبي

همزمان با صدور قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل متحد، انقلابيون ليبي در مناطق آزاد شده اين كشور، با محوريت اسلام، دولت موقت تشكيل دادند.
به گزارش خبرگزاري ها، مصطفي عبدالجليل وزير دادگستري سابق ليبي گفت: دولت موقت (انتقالي) با محوريت اسلام در ليبي تشكيل شده است.
وي كه در شهر «دارالبيضاء» (سومين شهر بزرگ ليبي) با خبرنگاران گفت وگو مي كرد، اظهار داشت: دولت موقت تا برگزاري انتخابات آزاد در سه ماه آينده، همچنان عهده دار اداره كشور ليبي خواهد بود.
به گزارش ايرنا، مصطفي عبدالجليل تأكيد كرد: دين اسلام، محور اصلي براي تشكيل دولت موقت در ليبي است، ضمن اينكه اين دولت به تمام اقليت هاي ديني و قومي موجود در كشور احترام مي گذارد.
عبدالجليل كه نخستين وزير دولت ليبي بود كه در واكنش به سركوب اعتراضات مسالمت آميز مردم از مقام خود به عنوان وزير دادگستري استعفا كرده بود يادآور شد: دولت موقت به هيچ وجه حاضر به گفت وگو و مذاكره با قذافي نيست و خواستار سرنگونگي وي از قدرت است. به گفته عبدالجليل، دولت موقت ليبي، تركيبي از نمايندگان نظامي و غير نظامي است و وظايف آن نيز به امور نظامي و غير نظامي تقسيم مي شود.
اين در حالي است كه انقلابيون شهر «بنغازي» نيز اعلام كرده اند كه در اين شهر اقدام به تشكيل شوراي شهر كرده و نمايندگاني نيز به ساير شهرهاي تحت كنترل مخالفان در شرق ليبي اعزام خواهند كرد تا در آنجا نيز شوراي شهر تشكيل بدهند و در نهايت اين شوراها به دولت موقت ملحق شوند.
عبدالجليل همچنين در گفت وگو با الجزيره خاطرنشان كرد: دولت انتقالي، قانون اساسي، پرچم و سرود جديدي را بلافاصله پس از آزادي تمام كشور براي خود تعيين خواهد كرد اما مسلم است كه در اين حكومت جديد، اسلام، اصل اساسي در تصميم گيري ها است.
تحريم بين المللي ليبي
شوراي امنيت سازمان ملل متحد روز يكشنبه به اتفاق آرا، قطعنامه اي تصويب كرد كه براساس آن صدور اسلحه به ليبي ممنوع و پرونده معمر قذافي به دادگاه لاهه ارجاع خواهد شد.
اين قطعنامه كه پيش نويس آن توسط فرانسه و انگليس تهيه شده بود، با اجماع 15 عضو شوراي امنيت به تصويب رسيد. پس از تحولات ليبي و به كارگيري خشونت مفرط از سوي ديكتاتور آن كشور، شوراي امنيت با استناد به بند «هفت» منشور سازمان ملل، تحريم هاي جديدي عليه ليبي وضع كرد كه براساس آن پرونده معمر قذافي به دليل نقض حقوق مردم معترض، به دادگاه بين المللي لاهه ارجاع و در صورت دستگيري، به عنوان جنايتكار جنگي محاكمه خواهد شد.
بند هفت منشور سازمان ملل متحد، اين اجازه را به شوراي امنيت خواهد داد كه در صورت احساس نياز از نيروي نظامي براي اجراي قطعنامه هاي تصويب شده استفاده كند.
همچنين در قطعنامه سازمان ملل (قطعنامه 1970) از مقامات ليبي خواسته شده است كه امنيت تمامي شهروندان اين كشور را تضمين و به خواسته هاي آنها تن دهند و اجازه ورود كمك هاي دارويي و پزشكي را از سوي سازمان هاي بين المللي بدهند.
بان كي مون دبيركل سازمان ملل درباره اين قطعنامه اظهار داشت: صدور قطعنامه 1970، بيانگر حمايت جامعه جهاني از مردم ليبي است.
«باراك اوباما» رئيس جمهور آمريكا، نيز گفت: قذافي به دليل از دست دادن مشروعيت خود، بايد از ليبي بيرون برود.
«گيرار ارو» نماينده فرانسه كه كشورش در تهيه قطعنامه عليه ديكتاتور ليبي نقش ويژه اي داشت گفت: تصويب قطعنامه 1970 توسط شوراي امنيت، هشداري به همه ديكتاتورها در كشورهاي عربي است و فقط شامل ليبي نمي شود.«احمد الخطيب» شيخ الازهر نيز با صدور بيانيه اي، ارتش ليبي را به نافرماني در برابر قذافي فراخواند.
آخرين خبرها
¤ كشورهاي انگليس، آمريكا، فرانسه پس از تخليه اتباع خود، اقدام به بستن سفارت خانه هايشان در طرابلس كردند.
¤ يك مقام سفارت تركيه در ليبي گفت: شمار زيادي از اتباع كشورهاي مختلف، همچنان در فرودگاه طرابلس در انتظار خروج از اين كشورند.
¤ فرهيختگان و سياستمداران هندي از قيام مردمي ليبي براي سرنگوني قذافي با شعار مرگ بر ديكتاتور حمايت كردند.
¤ صدها تن از مردم تركيه با تجمع در مقابل كنسولگري ليبي در اسلامبول سقوط قذافي را خواستار شدند.
¤ يك عضو مركز اطلاع رساني ليبي به الجزيره گفت: معمر قذافي، تنها كنترل 12 كيلومتر مربع از كشور را در اختيار خود دارد.
¤وزير دفاع انگليس از احتمال وارد شدن يك شوك راهبردي به كشورهاي جهان بر اثر تحولات ليبي ابراز نگراني كرد.
¤ مزدوران قذافي با حمله توپخانه اي به ميدان شهداي شهر «الزاويه»، بيش از 100 نفر را به خاك و خون كشيدند.
¤ تك تيراندازان وابسته به ديكتاتور ليبي در شهرهاي «صبراته» و «صومان» ده ها نفر را هدف قرار دادند.
¤ به دنبال به گلوله بستن تظاهركنندگان در طرابلس توسط مزدوران قذافي، هفت نفر كشته و ده ها تن زخمي شدند.
¤ سازمان كنفرانس اسلامي براي بررسي جنايات ضد بشري ديكتاتور ليبي اعلام آمادگي كرد.
¤ نماينده دائم ليبي در سازمان ملل متحد به هنگام سخنراني خود، به دفعات اشك ريخت و قذافي را به هيتلر قرن تشبيه كرد.
¤ «سيف الاسلام» پسر بزرگ ديكتاتور ليبي، روند كنوني اوضاع ليبي را به جنگ داخلي در كشور تشبيه كرد.
¤ سازمان ملل به مسدود كردن دارايي هاي قذافي و پنج فرزند وي و ده تن از بستگانش راي مثبت داد.
¤ روسيه از تصميم شوراي امنيت براي تصويب قطعنامه عليه حاكم ليبي حمايت كرد.
¤ 14نفر از اعضاي خانواده قذافي شامل همسر، دختر و همسران دو پسر او و نوه هايش به اتريش فرار كردند.

 



در جمع مردم منامه
عالم برجسته شيعه بحرين : با اتحاد رژيم را سرنگون مي كنيم

سرويس خارجي -
رهبر برجسته تبعيدي شيعه بحريني پس از ورود به كشور و در ميان استقبال طرفدارانش گفت: با اتحاد رژيم حاكم را سرنگون خواهيم كرد.
حسن مشيمع از رهبران مخالف شيعه و دبيركل جنبش آزادي ها و دموكراسي كه مدت هشت سال در تبعيد به سر مي برد پس از ورود به منامه در جمع استقبال كنندگان بر وحدت ملي در بحرين تاكيد و گفت، با اتحاد و همكاري يكديگر نظام حاكم را سرنگون خواهيم كرد.
وي بروز جنگ طايفه اي را در بحرين رد كرد و افزود، هيچ درگيري مذهبي در بحرين ميان شيعيان و سني ها وجود ندارد و دولت بحرين تلاش مي كند با اين توطئه مسير انقلاب را تغيير دهد.
حسن مشيمع تاكيد كرد، پس از هشت سال دوري از كشور به وطن باز مي گردم تا به عنوان سرباز در صحنه حضور پيدا كنم و تلاش خواهم كرد با تمام توان به ملت و كشورم خدمت كنم و در تغيير اوضاع سياسي نقش داشته باشم.رهبر مخالفان بحرين تصريح كرد، عصر تغيير و اصلاح از تونس آغاز شده و در مصر و ليبي ادامه يافت و پس از بحرين به ديگر كشورهاي منطقه نيز سرايت خواهد كرد.
مشيمع اظهار دشت، مقامات آمريكايي با سفرهاي متعدد به منطقه در تلاش براي جلوگيري از سرايت انقلاب ها به ديگر كشورها هستند ولي تلاش آنها بي نتيجه است و انقلاب ها به ديگر كشورهاي منطقه سرايت خواهد كرد.گفتني است مشيمع كه سال ها در انگليس در حالت تبعيد به سر مي برد روز سه شنبه گذشته هنگامي كه قصد بازگشت به بحرين از طريق لبنان را داشت توسط نيروهاي امنيتي اين كشور دستگير شد اما به دليل مخالفت مردم و گسترش اعتراضات عمومي، پادشاه بحرين حكم عفو وي را صادر كرد و مقامات لبناني وي را آزاد كردند.
اين در حالي است كه تظاهرات مردم بحرين براي سرنگون كردن نظام حاكم همچنان ادامه دارد و ديروز نيز مردم بحرين در ميدان لولو اتراق كردند و گفتند تا سرنگوني رژيم ميدان را ترك نخواهند كرد.
تظاهركنندگان شعار دادند: به كمتر از بركناري تمامي اعضاي كابينه از جمله خليفه بن سلمان نخست وزير راضي نمي شويم. با دولت مذاكره نمي كنيم، نظام حاكم بايد سرنگون شود.گفتني است حمد بن عيسي آل خليفه پادشاه بحرين براي فرو نشاندن خشم مردم معترض پنج تن از وزراي كابينه را بركنار و پنج وزير جديد جايگزين كرد و دستور ايجاد اصلاحات داد ولي مردم بحرين اعلام كردند اين اقدامات فريبنده نيز نمي تواند آنها را در تحقق خواسته هايشان منصرف سازد.

 



70 كشته و 100 مجروح در درگيري هاي سومالي

درگيري هاي مسلحانه بين نيروهاي دولتي سومالي و جنگجويان «الشباب» 70 كشته و 100 مجروح بر جاي گذاشت.
به گزارش روزنامه اينترنتي «تهران تايمز»، در جريان تازه ترين درگيري هاي مسلحانه در چند شهر «سومالي» 25 تن از جنگجويان «الشباب» كشته و 30 نفر ديگر نيز مجروح شدند. در اين درگيري ها 45 نفر از نيروهاي دولتي مورد حمايت اتحاديه آفريقا نيز جان خود را از دست دادند. منابع رسمي در سومالي ضمن تأييد اين خبر اعلام كردند: در اين درگيري ها كه ابتدا از شهر «بالت هاوو» واقع در مناطق جنوبي كشور و با شليك توپخانه اي «الشباب» آغاز شد، 70 نفر از نيروهاي دولتي نيز مجروح شدند.
گفتني است گروه «الشباب» خواستار خروج نيروهاي اتحاديه آفريقا از سومالي است.

 



تظاهركنندگان در يمن : تا سرنگوني علي عبدالله صالح در خيابان ها مي مانيم

هزاران نفر از مردم يمن در اعتراض به كشتارهاي صورت گرفته و به منظور سرنگوني رژيم علي عبدالله صالح به خيابان ها ريختند و عليه رژيم حاكم شعار دادند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه خبري الجزيره، در پي يورش نيروهاي امنيتي وابسته به علي عبدالله صالح رئيس جمهور يمن به تظاهركنندگان در عدن واقع در جنوب كشور كه به كشته شدن هفت تظاهركننده و زخمي شدن بيش از 30 نفر منجر شد مردم يمن در شهرهاي مختلف به خيابان ها ريختند و يك صدا خواستار سرنگوني علي عبدالله صالح شدند.
شهروندان عدن كه شنبه شب شاهد درگيري بي سابقه نيروهاي امنيتي با مردم بودند و در جريان آن چندين نفر كشته و زخمي شدند اظهار داشتند، عدن يك شب خونين را پشت سر گذاشت و تاكنون اين شهر چنين جنايتي را شاهد نبوده است.
پس از اين درگيري خونين مردم اعلام كردند كه تا سرنگوني رژيم علي عبدالله صالح خيابان ها را ترك نخواهند كرد.
گفتني است پس از اين درگيري شديد ميان نيروهاي امنيتي دولت و معترضان تمامي مدارس، دانشكده ها و بيشتر مراكز دولتي بسته شد و كسبه و مغازه داران نيز به نشانه حمايت از معترضان مغازه هاي خود را تعطيل كردند و شهر عدن به حالت تعطيل در آمد.
دو قبيله بزرگ يمن نيز اعلام كردند كه به صفوف مردم خواهند پيوست و خواستار سقوط نظام حاكم هستند.
دو قبيله «حاشد» و «بكيل» در بيانيه اي اعلام كردند كه آنان در اعتراض به سركوب و كشتار مردم در صنعا، عدن و تعز به مردم پيوسته اند و تا سرنگوني رژيم علي عبدالله صالح در كنار مردم مي مانند.
رئيس شوراي همبستگي ملي يمن نيز در اعتراض به كشتار مردم از سوي نظام حاكم از سمت خود استعفا كرد.
وي در سخنراني خود در تجمع 200 هزار نفري مردم در استان عمران واقع در شمال يمن از مردم و قبايل مختلف خواست براي سرنگوني رژيم علي عبدالله صالح بر دامنه مخالفت ها و اعتراضات خود بيفزايند.
در تونس نيز بر اثر درگيري پليس با معترضان در پايتخت حداقل سه نفر كشته و ده ها زخمي بر جاي گذاشت.
پليس و نيروهاي امنيتي با حمله به تظاهركنندگان كه خواستار بركناري «محمد الغنوشي» بودند آنان را مجروح ساختند.
پليس در اين درگيري از حمايت نيروهاي لباس شخصي كه نقاب بر چهره داشته و مسلح بودند برخوردار بود.
جمعه گذشته نيز تظاهرات بزرگي در تونس انجام شد كه با دخالت ماموران امنيتي به خشونت كشيده شد و در جريان آن حداقل 90 نفر بازداشت شدند.
الغنوشي وعده داده است كه پس از برگزاري انتخابات در ماه ژوئيه كناره گيري كند.
مردم مغرب نيز با برپايي تظاهرات گسترده در شهر «دار البيضا» خواستار اصلاحات سياسي و وضع قانون اساسي جديد در كشورشان شدند.
هزاران معترض با سر دادن شعار خواستار انجام اصلاحات در كشور و محدود شدن اختيارات محمد ششم پادشاه اين كشور شدند.
حضور پليس در اين تظاهرات كاملا مشهود بود ولي درگيري به وجود نيامد. تظاهرات هفته گذشته در مغرب كه ابتدا آرام برگزار شده بود به اغتشاش كشيده شد و طي آن شش تن كشته شدند.
در عمان نيز، پادشاه اين كشور از ترس سرايت اعتراض هاي مردمي منطقه كابينه را ترميم كرد و دستور ارائه خدمات رفاهي را صادر كرد.
سلطان قابوس بن سعيد پادشاه عمان دستور افزايش مبلغ ماهانه دانشجويان را صادر كرده است.

 



زد و خورد تظاهركنندگان با پليس در پايتخت كرواسي

تظاهرات گسترده ضددولتي در كرواسي به صحنه زدوخورد شديد بين پليس و تظاهركنندگان تبديل شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، هزاران نفر از مردم كرواسي روز شنبه در اعتراض به سياست هاي اقتصادي دولت و هزينه هاي بالاي زندگي به خيابان ها ريخته و خواستار بركناري «يادرانكا كاسور»، نخست وزير اين كشور شدند. شبكه خبري «سياتل تايمز» نيز با انتشار اين خبر نوشت، روز شنبه بيش از 15 هزار نفر در «زاگرب»به شدت با پليس ضد شورش درگير شدند. بر اساس اين گزارش پليس با گاز اشك آور و باتوم به جان معترضان افتاد و نزديك به 60 نفر از آنها را نيز بازداشت و روانه زندان كرد. شبكه تلويزيوني، كرواسي نيز اعلام كرد پليس با ايجاد كريدور مانع از حركت معترضان جواني شد كه قصد تجمع در ميدان مركزي زاگرب را داشتند.
به گفته پليس، در جريان اين درگيري ها 12 نفر از نيروهاي پليس و 13 نفر از معترضان مجروح شدند. گفتني است، اين تظاهرات دو روز پس از تظاهرات گسترده اي صورت مي گيرد كه در محكوميت سياست هاي غلط اقتصادي و فساد برخي مقامات دولتي در پايتخت برگزار شد. شبكه خبري الجزيره نيز با اعلام اينكه تظاهرات روز شنبه، بسيار گسترده بود افزود، مردم با رساندن خود به ميدان اصلي پايتخت خواستار آزادي تمام دستگيرشدگان شدند.
كرواسي كه پس از تجزيه يوگسلاوي تشكيل شده است داراي 5/4 ميليون نفر جمعيت است.

 



در اعتراض به سركوب مردم صورت گرفت استعفاي 18 نماينده شيعه در پارلمان بحرين

بزرگترين جريان شيعي در پارلمان بحرين در اعتراض به اقدامات سركوبگرانه رژيم حاكم عليه معترضان رسما استعفاي خود را از پارلمان اعلام كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از خبرگزاري فرانسه، فراكسيون شيعه الوفاق كه 18 نماينده در پارلمان بحرين دارد طي بيانيه اي رسمي استعفاي خود را از پارلمان اعلام كرد.
در بيانيه فراكسيون الوفاق آمده است: در راستاي صيانت از خون شهدا و صيانت از حقوق ملت و دفاع از آزادي و براي ابراز وفاداري خود به كساني كه ما را به اين دليل برگزيدند اعلام مي كنيم كه نمايندگان اين فراكسيون با پارلماني كه در برابر جنايات عليه ملت ساكت نشسته است و اقدامي نمي كند، كاري ندارند.
ناظران سياسي معتقدند كه با خروج اين فراكسيون، مجلس بحرين منحل خواهد شد و دولت قدرت خود را از دست خواهد داد.

 



مردم تونس محمد الغنونشي را واداربه كناره گيري كردند

همزمان با ادامه اعتراضات مردمي عليه دولت انتقالي تونس و كشته شدن 3 نفر در اعتراضات روز گذشته، «محمد الغنونشي » نخست وزير دولت موقت مجبور به كناره گيري از قدرت شد.
به گزارش خبرگزاري فارس، محمد الغنوشي رئيس دولت انتقالي در تونس همزمان با اعتراضات مردمي در اين كشور عصرديروزاز سمت خود استعفا داد.
الغنوشي در نشست خبري كه در شهر تونس برگزار شد، با بيان اينكه تلاش هاي گسترده اي براي به شكست كشاندن اقدامات دولت وجود دارد، تصريح كرد كه از سمت خود كناره گيري مي كند.
وي تاكيد كرد كه تونس براي رسيدن به دموكراسي نياز به زمان دارد و استعفايش در شرايط كنوني براي كشور ضروري بوده است.
نخست وزير دولت موقت تونس مدعي شد كه پس از خروج زين العابدين بن علي رئيس جمهور مخلوع تونس، قبول مسئوليت كرده تا جلوي خونريزي ها در داخل كشور را بگيرد.
در تظاهرات و درگيري ها ميان مردم انقلابي و نيروهاي امنيتي تونس در روزشنبه دست كم سه نفر از معترضان كشته شدند و اين در حالي است كه معترضان تاكيد كردده بودند اعتراضات مردمي در ميدان القصبه در نزديكي مقر دولت در پايتخت تا ساقط كردن دولت موقت محمد الغنوشي ادامه دارد.الغنوشي نخست وزير دولت زين العابدين بن علي بود كه پس از فرار بن علي به عربستان زمام امور را در اين كشور برعهده گرفت ولي مردم انقلابي تونس او را عامل بن علي مي دانستند و خواستار سرنگوني حكومت وي بودند.

 



حمله هوايي صهيونيست ها به اردوگاه آوارگان در غزه

جنگنده هاي رژيم صهيونيستي اردوگاه آوارگان البريج در غزه را بمباران كردند.
به گزارش خبرگزاري قدس، در پي حمله هوايي جنگنده هاي رژيم صهيونيستي به اردوگاه البريج در غزه مناطق زيادي از اين اردوگاه و از آن جمله يك مسجد ويران شد.
اين حملات هوايي رژيم صهيونيستي به غزه دو زخمي بر جاي گذاشت. رژيم صهيونيستي طي روزهاي اخير بارها مناطق مختلف غزه را هدف قرار داده كه شش نفر از جمله يك كودك 18 ماهه را زخمي كرده است.
گروه هاي مقاومت فلسطين در پاسخ به حملات گسترده رژيم صهيونيستي، به نوار غزه، چندين فروند موشك به مواضع صهيونيست ها در فلسطين اشغالي شليك كردند.
اين گروه ها در بيانيه اي شليك موشك ها را پاسخ طبيعي به جنايات چند روز اخير صهيونيست ها اعلام كردند.
از سوي ديگر، راديو رژيم صهيونيستي به نقل از منابع نظامي گزارش داد كه ارتش اسرائيل عمليات هدفمندي را عليه گروه هاي مقاومت در نوارغزه آغاز كرده است اما وارد درگيري مستقيم نخواهد شد.
منابع فلسطيني در اين باره اظهار داشتند، اين گزارش راديو رژيم صهيونيستي در واقع نوعي اعتراف به نداشتن آمادگي براي درگيري مستقيم با رزمندگان فلسطيني است.
به گفته اين منابع، به همين دليل است كه رژيم صهيونيستي به بمباران و حملات هوايي روي آورده و مناطق مختلف را هدف قرار گرفته چرا كه توانايي رويارويي مستقيم با فلسطيني ها را ندارد.
درهمين رابطه خبرگزاري رسمي رژيم صهيونيستي از تصميم مقامات اين رژيم براي بستن گذرگاه المنطار غزه براي مدت دو هفته خبر داد.
مقامات صهيونيستي دليل بستن اين گذرگاه را دلايل امنيتي عنوان كردند.
رژيم صهيونيستي از سال 2007 تاكنون نوارغزه را به محاصره كامل خود درآورده است.اين درحالي است كه ستاد اروپايي لغو محاصره نوارغزه تصميم صهيونيست ها در مورد بستن كامل گذرگاه مرزي المنطار در مرز غزه را محكوم كرد.اين ستاد بستن گذرگاه المنطار دو هفته بعد از بازگشايي آن را نشان دهنده دروغين بودن ادعاهاي تل آويو درباره كاهش محاصره نوار غزه دانست.
گفتني است مقامات رژيم صهيونيستي اين تصميم را در جريان سفر وزير خارجه لوكزامبورگ به فلسطين اشغالي ابلاغ كرده اند.

 



راي دادگاه حريري هفته آينده اعلام مي شود

رسانه هاي لبنان به نقل از منابع فرانسوي اعلام كردند كه كيفرخواست دادگاه بين المللي ترور رفيق حريري نخست وزير فقيد لبنان هفتم مارس (16 اسفند) صادر خواهد شد.
به گزارش اكونيوز به نقل از رسانه هاي لبناني پس از پايان نشست ميان دانيال فرانسين قاضي مقدماتي و دانيال بلمار دادستان دادگاه حريري براي اصلاح پيش نويس كيفرخواست دادگاه حريري به پايان رسيد و كيفرخواست اين دادگاه 7 مارس (16 اسفند) صادر خواهد شد.
به نوشته اين رسانه ها، كيفرخواست دادگاه حريري از نظر فني در حال حاضر آماده شده ولي به دلايلي به احتمال قوي محتواي كيفرخواست توسط سخنگوي اين دادگاه خوانده نشده و در پايگاه اطلاع رساني اين دادگاه نيز منتشر نخواهد شد و اين دادگاه به دنبال راه حل ديگري براي اعلام اين حكم است.
براساس اين گزارش محتواي كيفرخواست هرگز دربردارنده زمان تشكيل جلسه محاكمه نخواهد بود بلكه فقط از مسئولان و متهمان خواسته مي شود تا حداكثر 30 روز بعد از دريافت لايحه اتهامي پاسخ خود را اعلام كنند.
در بين متهمان 24 نفر هستند كه افرادي با تابعيت لبناني و سوري مشاهده مي شود و هفت نفر از متهمان نيز اتباع يك كشور عربي ديگر هستند.روزنامه اللواء به نقل از منابع آگاه نوشت، يك گروه بلندپايه فني دادگاه حريري امروز وارد بيروت خواهد شد و در طول 48 ساعت سفر خود با رئيس جمهور سعدالدين حريري نخست وزير سابق به دور از رسانه هاي خبري ديدار و درباره وضعيت مرحله قبل از تاييد كيفرخواست گفت وگو خواهند كرد.
گفتني است پس از ترور رفيق حريري در سال 2005، دادگاه برخلاف قانون اساسي لبنان و بدون امضاي رئيس جمهور وقت (اميل لحود) تشكيل شد كه طي آن آمريكا و رژيم صهيونيستي تلاش مي كنند با متهم كردن حزب الله بدون هيچ دليل و مدركي بتوانند اهداف شكست خورده خود در جنگ هاي گذشته را به نوعي تحقق بخشند.
اين در حالي است كه توطئه برخي از گروه هاي 14 مارس و در راس آن المستقبل در داخل لبنان براي سرنگوني دولت تشكيل نشده ميقاتي آغاز شده است.در حالي كه دولت جديد لبنان هنوز تشكيل نشده است و رايزني ها براي تشكيل دولت ادامه دارد گروهي ناشناس در پايگاه اينترنتي فيس بوك جوانان لبناني را دعوت به برپايي تظاهرات عليه نخست وزير جديد كرده است.
نجيب ميقاتي كه عهده دار تشكيل دولت شده است به دليل كارشكني و لجاجت گروه 14 مارس و همكاري نكردن براي حضور در دولت براي تشكيل دولت با مشكلات زيادي مواجه شده است و جريان 14 مارس اعلام كرده كه ميقاتي را بركنار خواهد كرد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14