(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 9 اسفند 1389- شماره 19875

خانه تكاني
بچه هايي كه كمتر مي خوابند چاق ترند
روابط احساسي مادر و نوزادان
مراقب مو و ناخن هاي خود باشيد
خوراكي هاي پرانرژي
خوشبختي در درون شماست
براي تغيير صبر بايد كرد
پوست مرغ را قبل از پختن جدا كنيد



خانه تكاني

رادياتور شوفاژ
براي تميز كردن رادياتور شوفاژ يك صفحه روزنامه زير آن پهن كنيد تا از كثيف شدن سراميك، موكت و فرش جلوگيري نماييد. سپس حوله اي را در آب و پودر ظرفشويي خيس كرده و با آن دستگاه را تميز نماييد. براي وسط پره ها از برس گرد و درازي كه براي شستن بطري ها به كار مي بريد استفاده نماييد. برس را به مواد پاك كننده آغشته نموده و بين پره ها بالا و پايين بكشيد. سپس با حوله مرطوب، شوفاژ را آبكشي نماييد و با حوله نرم خشك كنيد.

تشك تختخواب
¤ اگر تشك لكه شده است هيچ گاه آن را به طور افقي لكه زدايي نكنيد بلكه تشك را به حالت عمودي قرار داده و لكه را با آب و صابون بشوييد و در همان وضع بگذاريد خشك شود.
¤ هيچ گاه روي لبه تخت ننشينيد. زير لبه تخت تحمل وزن شما را ندارد و با تكرار اين عمل لبه هاي تشك له شده و جا مي اندازد.

قاب عكس
¤ قاب عكس وقتي كاملا به ديوار چسبيده باشد، گرد و خاك از پشت آن عبور نمي كند و در نتيجه وقتي مي خواهيد قاب را جابه جا كنيد دو خط خاكستري زشت و كثيف روي ديوار باقي مي ماند. براي جلوگيري از ايجاد اين دو خط، در پشت و پايين قاب دو پونز فرو كنيد به طوري كه پونزها تا ته در قاب فرو نروند. حالا وقتي قاب را آويزان مي كنيد بين ديوار و قاب شكاف كوچكي باقي مي ماند كه گردوخاك از آن عبور كرده و اثري روي ديوار ايجاد نمي شود.
¤ براي نظافت قاب ابتدا پارچه نرم را در آب ولرم و صابون فرو بريد و خوب بچلانيد. سپس قاب را پاك نماييد. با پارچه ديگري خشك كنيد. آنگاه روغن برزك روي آن بماليد و با پارچه پشمي يا ابريشمي صيقل دهيد.

شمع و شمعدان
¤ براي پاك كردن گرد و غبار روي شمع آن را در آب سرد و صابون فرو بريد. سپس با آب سرد بشوييد و با پارچه نرم خشك كنيد و با يك قلم موي نرم روي آن الكل بماليد.
¤ اگر موم كهنه به دور شمعدان چسبيده است ابتدا شمعدان را زير شير آب گرم بگيريد تا موم نرم شود. سپس با پارچه نرمي به آرامي با فشار انگشت موم را جدا نماييد. اگر شمع ها را يك ساعت قبل از استفاده در فريزر قرار دهيد از حد معمول كمتر اشك خواهد ريخت و عمر آن بيشتر خواهد شد.
¤ براي اينكه يك شمع معمولي را به يك شمع فاقد اشك تبديل كنيد براي هر شمع دو قاشق غذاخوري نمك را در مقداري آب سرد به اندازه اي كه شمع در آن غوطه ور شود بريزيد و شمع را چند ساعت در آب نمك خيس كنيد.

گل هاي مصنوعي
¤ گل هاي مصنوعي پس از مدتي استفاده شكل و جلاي اوليه خود را از دست مي دهند. براي تازگي مجدد گل هاي مصنوعي آنها را 5 دقيقه روي بخار آبي كه مي جوشد، قرار دهيد تا دوباره تر و تازه شوند.

مبلمان و وسايل چوبي
¤ مبل ها را مرتباً با جاروبرقي تميز نموده و به كمك اسفنج مرطوب لكه هاي آن را برطرف كنيد.
¤ براي براق نمودن ميز و صندلي چوبي به اندازه مساوي سركه سفيد و پارافين مايع را در ظرف شيشه هاي دهان گشادي ريخته سپس يك دستمال نرم پنبه اي را در آن خيس نماييد و خوب فشار دهيد و بچلانيد و بعد در هواي آزاد آويزان كنيد تا كمي خشك شود. زيرا در صورت زيادبودن محلول، ميز و صندلي جاذب گرد و خاك خواهدشد. اين دستمال مرطوب را بر روي قسمت هاي چوبي بكشيد و مواظب باشيد با قسمت هاي پارچه اي تماس پيدا نكند. آنگاه روي وسايل چوبي را با پارچه اي پنبه صيقل دهيد تا كاملا پاك و براق شود.
براي جداكردن عكس برگرداني كه معمولا بچه ها روي اشياي چوبي مي چسبانند ابتدا با كمي پنبه كه به سركه آغشته كرده ايد به همه جاي عكس برگردان بزنيد و بعد با پارچه ديگري روي آن بكشيد تا پاك شود.

سطوح سراميكي و كفپوش ها
براي شستشوي سراميك از آب و مايع ظرفشويي استفاده كنيد و اگر رنگ سراميك ها به مرور زمان كدر شده است دو قاشق جوش شيرين را در 5 ليتر آب حل نماييد و با آن سطوح را تميز نماييد.

پاركت چوبي
پاركت چوبي بايد يك روز درميان پاكيزه شوند. اين كار را با يك حوله مرطوب انجام دهيد.
اگر از واكس زدن پاركت غفلت نماييد بعد از چند ماه بايد اين كار را به متخصصان اين كار واگذاريد كه با پوليش زن برقي آن را جلا دهند كه هم مشكل و هم پرخرج است.
ماهي يك بار به پاركت ها واكس مخصوص بزنيد. ابتدا واكس مايع را روي پاركت بريزيد و با اسفنج، واكس را به همه جاي پاركت بماليد و با حوله خشك پاكش نماييد. اين مايع كثافت هاي پاركت را در خود حل مي كند و به وسيله حوله زدوده مي شود. سپس واكس خميري را به پاركت بزنيد و با حوله خشك خوب صيقل دهيد.

خردل چاره بدبويي
براي قابل استفاده كردن شيشه هاي بدبو كه قبلا در آنها ترشي، ادويه و نظاير آن ريخته ايد، ابتدا شيشه ها را بشوييد و بعد يك قاشق چايخوري خردل خشك و يك پيمانه آب در آن بريزيد و تكان دهيد. شيشه ها را از آب پركرده و يك شب تا صبح بگذاريد بماند و بعد بشوييد. بوي آن از بين خواهدرفت.

خوشبوكردن فضاي خانه
براي اينكه خانه و بخصوص اتاق پذيرايي را خوشبو نماييد و هيچ كس هم نداند كه منشأ اين خوشبويي كجاست. قبل از روش كردن لامپ ها، با كمي پنبه كه به عطر آغشته شده است سطح لامپ را عطرآلود كنيد و بعد آنها را روشن كنيد. گرماي حاصله از جريان برق سبب گرم شدن تدريجي لامپ ها شده و بوي خوش متصاعد خواهدشد.
دودكردن مخلوط اسفند و كندر يا اسفند و گل پر باعث خوشبوشدن فضاي خانه مي گردد.

 



بچه هايي كه كمتر مي خوابند چاق ترند

برخلاف تصور، كودكاني كه كمتر مي خوابند احتمال چاقي بيشتري نسبت به كودكاني كه داراي خواب طبيعي هستند دارند.
براساس مطالعاتي كه انجمن پزشكان كودك و مركز پزشكي كينك هال انگلستان انجام داده اند مشخص شده است كه كودكان بالاتر از سه سال سن كه خواب كمي دارند چاق تر از كودكان هم سن خود با ميزان خواب معمول هستند. دراين مطالعه گروه كودكان بين دو تا دوازده سال مورد بررسي قرار گرفت و مشخص شد كه در سنين زير سه سال ارتباطي ميان ميزان خواب و چاقي كودكان وجود ندارد، اما درگروه سني بالاتر از سه سال، پس از پنج سال بررسي مشخص شد كه وزن كودكان با خواب كم بيشتر از كودكان با خواب نرمال است. دكتر اميلي اسنل يكي از پزشكان حاضر دراين مطالعه مي گويد: «ما متوجه شديم كه حتي يك ساعت بيشتر خوابيدن در هر روز بر وزن كودكان درآينده تاثيربسيار زيادي دارد. براساس تحقيقات ما كودكاني كه فقط يك ساعت كمتر از حد متوسط درطول روز مي خوابند حدود 35 درصد احتمال اضافه وزن دارند كه مربوط به گروه سني سه تا پنج سال است اما در سن هشت تا ده سال اين ميزان به 30 درصد مي رسد.»
براساس نظر پزشكان متخصص كودكان، بهتر است كه گروه سني پنج تا دوازده سال حدود ده تا يازده ساعت در طول روز بخوابند. نوجوانان هم بهتر است بين هشت تا 9 ساعت خواب داشته باشند. متوسط خواب كودكان در مطالعه مورد نظر 9 ساعت، متوسط خواب نوجوانان هشت و نيم ساعت، و متوسط خواب جوانان هفده ساله هم هشت ساعت بوده است. بيشترين ميزان ارتباط ميان خواب و وزن كودكان در گروه سني بين سه تا هفت سال مشاهده مي شود. «والدين بايد متوجه اهميت ميزان خواب در كودكان خود باشند، برخي والدين متوجه اين نكته نيستند كه بايد كودكان خود را در زمان مناسب به تخت خواب بفرستند. چاق شدن كودكان دراين سن براساس خواب كم شايد غيرقابل جبران باشد.»

 



روابط احساسي مادر و نوزادان

نخستين مطالعات درباره عكس العمل نوزادان در رفتارهاي اجتماعي، به حدود 40سال پيش برمي گردد. مادران بايد اين موضوع را مدنظر داشته باشند كه فرزند آنها يك عروسك نيست كه از درك رفتار ديگران در واكنش در برابر آنها عاجز باشد، بلكه او به خوبي تمام مسائل پيرامون خود را مي فهمد. نوزاد حتي از دوران جنيني تمام احساسات و هيجانات را درك كرده و آنها را درحافظه خود نگه مي دارد. به علاوه حتي قبل از تولد، يك واكنش متقابل بين مادر و جنين وجود دارد و بايد گفت كه حداقل نيمي از رفتار و سلوك كودك مانند پدر و مادر است. از نخستين روزهاي تولد، نوزاد قادر است به رفتارهاي والدين پاسخ دهد. به كمك حواس پنجگانه مي تواند همه احساسات را شناخته و به روش مختلف با اطرافيانش ارتباط برقرار كند. روابط اجتماعي و عاطفي، جايگاهي ويژه در مراحل ابتدايي رشد كودك دارد. از بدو تولد، نوزاد حالت روحي و واكنش هاي خاصي ابراز مي كند. اين مجموعه گرايشات ذاتي، خلق و خوي او را شكل مي دهند.
واكنش هاي مادر و نوزاد
نخستين روزهاي تولد نوزاد، جوي مبهم و خلائي عاطفي را براي مادر به وجود مي آورد كه همين حالات به مرور سرچشمه مهر و محبت مادر مي شود. تلاقي نگاه هاي مادر و كودك، در تقويت اين علاقه بسيار تاثيرگذار است. غريزه مادري بلافاصله پس از تولد طفل برانگيخته نمي شود. چند روز اول پس از تولد نوزاد، مادر احساس خستگي مي كند و از اينكه نتواند سلامت كودكش را حفظ كند، نگران و مضطرب است. او با اين توجيه كه اطرافيان مراقب فرزندش هستند، خود را تسلي مي دهد. درچهارمين روز شكفتن غنچه زندگي، مادر با در آغوش گرفتن، نوازش و صحبت با او، اين رابطه را مستحكم تر مي كند. تحقيقات ديگري نيز دراين زمينه گوياي اين مطلب است كه رفتارهاي صميمانه مادر با فرزندش، تا چه حد در رشد شخصيت او موثر است. اين رفتارها نسبت به توانايي مادر در تامين نيازهاي كودكش تعريف مي شود. بعضي از مادران با محبت و آرامش و برخي ديگر با سختگيري و جديت، به اين خواسته ها پاسخ مي گويند. رفتارهاي متقابل مادر و نوزاد، به اعمال پزشكان و پرستاران در هنگام وضع حمل مادر نيز بستگي دارد. تا چند سال پيش، پس از زايمان نوزاد را كنار مادر نمي گذاشتند و اين ارتباط ناديده گرفته مي شد كه همين امر مي توانست مانعي درايجاد رابطه مطلوب باشد.
توجه داشته باشيم كه نوزاد نه تمثالي ازيك شخص بزرگسال است و نه يك موجود بي اهميت؛ بلكه او نيز انسان است. روابط عاطفي پيش از برقراري ارتباط كلامي، تا مدتها مورد توجه نبود.
درحالي كه اين روابط زمينه لازم و اصلي براي آموزش همه جانبه كودك است. درخلال همين رفتارهاي ساده روزمره مانند درآغوش گرفتن، تعويض لباس ها، شيردادن و... است كه نوزاد تصويري از واقعيت و حقيقت را براي خود ترسيم كرده و تجربياتش شكل مي گيرد.
گريه و بي قراري هاي نوزاد
هر مادري هزاران راه و روش براي آرام كردن كودك خود مي شناسد، اما نكته مهم اين است كه همه اين رفتارها از يك دلبستگي واحد نشات مي گيرد كه كودك آن را به خوبي درك مي كند.
بدين ترتيب كودك خيلي زود بين احساسات متفاوت خود ارتباط برقرار مي كند كه همين رابطه باعث خلق تصويري از يك مادر آرام و مطمئن در ذهن او مي شود. در طول دو ماهه اول، مادر درپاسخ به رفتارهاي كودك واكنش هاي مختلفي نشان مي دهد كه اين رفتارها از طرفي عكس العمل هاي جديدي از كودك را درپي دارد. از اين روند خود به خود به كودك مي آموزد كه واكنش اطرافيان در برابر هر نوع از رفتارهاي او چگونه است. همچنين رابطه عاطفي مادر و نوزاد درخلال اين رفتارها، قدرت يادگيري كودك را تسريع مي كند. دراين صورت نوزاد مي تواند اطلاعات و مسائل مختلفي را فراگرفته، به خاطر بسپارد، ويژگي هاي يك موضوع را در يك زمان خاص درك كند و احساسات گوناگون پدر ومادر مانند خشم، شادي، غم و... را بشناسد.
گرچه نمي توان انكار كرد كه يك رابطه ويژه بين مادر و جنين در طول دوران بارداري و پس از زايمان، وجود دارد، اما به اين معنا نيست كه محبت و علاقه به كودك، صرفا به ويژگي هاي بيولوژيك مادر مربوط مي شود. محققان به اين نتيجه رسيده اند كه درخانواده هايي كه پدر به اندازه مادر و يا حتي بيش از او، به امور كودك رسيدگي مي كند، علاقه و وابستگي نوزاد به پدر درست مانند حالت طبيعي كه نوزاد اين احساس را به مادر دارد، است. حتي ممكن است همين حالت براي هر شخصي كه نيازهاي اساسي و احساسي او را تامين كند نيز شكل گيرد.
نوزاد در بدو تولد اين آمادگي را دارد كه با هر كسي ارتباط برقرار كند؛ مشروط بر اين كه چنين شخصي كاملا رفتارهاي او را شناخته و نيازهاي او را برآورده كند. به طور كلي، خوب است كه بزرگترها به بهترين روشي كه براي كودك خوشايند است مانند آرام و با لحن كودكانه صحبت كردن، حركت دادن دست ها و... با او ارتباط برقرار كنند.
رشد احساسات و شخصيت
درطول شش ماهه اول زندگي، نوزاد اساسا به لطف و كمك والدين نيازمند است. پس از اين دوران، درمورد آزادي عمل، استقلال و ارتباط با جهان پيرامون خود، تا حدي آگاهي كسب مي كند. تا 3سالگي، كودك همچنين رفتارهاي متضادي از خود نشان مي دهد. دراين مرحله كه بحران سه سالگي است، والدين بايد با صبر و جديت با مسائل و مشكلات مرتبط با آن برخورد كنند. در واقع نخستين مرحله دوران كودكي از بدو تولد تا سه سالگي است كه زمينه ساز رشد شخصيت كودك در آينده نيز محسوب مي شود.
مريم سادات كاظمي

 



مراقب مو و ناخن هاي خود باشيد

استفاده بيش ازحد از رنگ مو، روغن و ژل هاي داراي تأييديه بهداشت مصرف باعث بروز عوارض و آسيب هاي جدي به مو مي شود كه براي تقويت مو و ناخن مصرف مواد حاوي ژلاتين مفيد است.
زماني كه به طور معمول از رنگ مو استفاده مي كنيد چون اين رنگ ها وارد ريشه نشده و در سطح ساقه باقي مي مانند مو آسيب چنداني نمي بيند، با اين وجود، افرادي كه حساسيت و آلرژي به اين مواد شيميايي دارند، بهتر است از آنها استفاده نكنند.
استفاده بيش از حد از مواد شيميايي موجود در رنگ موها باعث ايجاد حساسيت، تحريك، خشك شدن، شكنندگي و كدر شدن موها مي شود. علاوه بر اين استفاده مكرر مي تواند، عوارض برگشت ناپذيري براي بدن به همراه داشته باشد.
ساقه مو به مانند ناخن مرده به نظر مي رسد، اما ساختمان و بافت مخصوص به خود را دارد كه از لايه هاي مختلفي تشكيل شده اند اما در صورت استفاده بيش از حد از رنگ مو و لاك اين لايه ها با تغيير شكل روبه رو مي شوند كه اين امر در لاك زدن به تغيير بافت لايه سطحي، شكننده شدن و تغيير رنگ طبيعي ناخن همراه است، كه اين مسئله در مورد موها هم تكرار مي شود.
بسياري از افراد براي استحكام و تقويت هر چه بيشتر ناخن و موي خود از تركيبات كلسيم دار استفاده مي كنند اما به دليل اينكه تنها يك چهار هزارم سطح ناخن را كلسيم تشكيل مي دهد تاثير زيادي بر تقويت ناخن ها ندارند. بنابر اين افراد بهتر است از تركيبات دي سولفيدي موجود در ژله و ژلاتين ها براي تقويت مو و ناخن خود استفاده كنند.
صاف كردن و گلد كردن و يا هرتروماي ديگري كه همراه با يك نيرو و فشار خارجي بر روي سطح موها هستند، همانند برس كردن باعث ريزش و كنده شدن موها مي شوند. در هنگام صاف كردن موها، سطح مو كه داراي بافتي استوانه اي است تغيير شكل داده و شكل اوليه خود را از دست داده و صاف مي شود كه اين امر نوعي آسيب به مو به شمار مي آيد.
استفاده از روغن هاي معدني و گياهي از گذشته رواج داشته است با اين حال امروزه استفاده از ژل هاي صنعتي رواج بيشتري دارند، اما هر دوي اين مواد باعث چسبندگي و درخشش موها مي شوند، بنابراين ژل هاي موجود در بازار اگر داراي تأييديه بهداشتي از مراكز داخلي باشند و در حد اعتدال و به نحو صحيح از آنها استفاده شود، خطر خاصي براي موها ندارند.

 



خوراكي هاي پرانرژي

برخي از تنقلات به طور چشمگيري سطح انرژي بدن را بالا مي برد. افزايش انرژي به طور طبيعي روحيه را بهبود مي بخشد.
سعي كنيد از اين چهار نوع تنقلات براي بالا بردن روحيه خود استفاده كنيد چرا كه سطح قند خونتان را بالا مي برند و كالري زيادي هم ندارد.
بادام
بادام غني از موادمعدني و ويتامين ها، از جمله منگنز، مس، ويتامين2B و فسفر است. منيزيم به عنوان يك ماده معدني كه نقش اساسي در توليد انرژي و سيستم ايمني بدن دارد مي تواند الگوي خواب را بهبود بخشد، عضلات را شل كند. تنش و اضظراب را برطرف كرده و مانع افزايش افسردگي شود. پروتئين و فيبر موجود در بادام قندخون را تثبيت مي كند و زماني كه قندخون افت مي كند براي تنظيم انرژي سوزانده مي شود. چربي هاي سالم مثل انواع موجود در بادام براي محدودكردن اشتها و جلوگيري از پرخوري به كار مي رود كه مي تواند در كاهش وزن و كمك به احساس سيري نقش عمده اي ايفا كند. به اين دلايل، بادام و ديگر آجيل ها اغلب به عنوان بخشي از يك رژيم غذايي سالم براي افرادي كه به دنبال كاهش وزن هستند توصيه مي شود.
ماست
ماست سرشار از كلسيم، فسفر، پروتئين، و روي همچنين منبع خوبي از ويتامين2B، 5Bو 12B است، موادمغذي موجود در ماست به سرعت جذب و به آساني هضم مي شود و اين به معناي افزايش فوري انرژي دريافتي شماست. مواد موجود در ماست همچنين منجر به تقويت خلق و خوي و مبارزه با خستگي هم مي شود.
تنقلاتي از گندم
غلات كامل- به ويژه سبوس- سرشار از مواد مغذي ضروري است كه انرژي بدن و مغز را تامين مي كند. از جمله مواد موجود در آن فيبر، منگنز، منيزيم، آهن، پروتئين، كربوهيدرات و ويتامين هاي 1B، 2B، 3B است. انرژي حاصل از ويتامين ب موجود در گندم، به مبارزه با خستگي و حفظ سطوح زندگي كمك مي كند، قندخون را تثبيت كرده، الگوي خواب را بهبود مي بخشد، فعاليت ماهيچه اي و عصبي را هماهنگ مي كند و براي تقويت روحيه خوب است.
كربوهيدرات ساده مثل نان سفيد و شيريني ها باعث افزايش سريع انرژي مي شوند اما اين نتيجه موقتي است. كربوهيدرات موجود در گندم، آهسته تر جذب شده و سطح قندخون را براي ساعت ها ثابت نگه مي دارد و به شما احساس خواب آلودگي نمي دهند.
آناناس
آناناس تنها به اين دليل كه بسيار خوشمزه است يكي از محبوب ترين ميوه هاي تابستاني است، اما اگر شما مي خواهيد دلايل بيشتري براي خوردن آن داشته باشيد بايد بدانيد كه: منبع غني از منگنز، ويتامينC، ويتامين1B، مس، فيبر و ويتامين 6B است. اين ميوه آبدار گزينه بسيار خوبي براي افزايش انرژي شماست. آناناس داراي آنزيم هايي است كه به هضم غذا كمك مي كند. علاوه بر اين، خوردن ميوه هاي پرآبي مانند آناناس مي تواند به پيشگيري از كم آبي بدن كمك كند.

 



خوشبختي در درون شماست

آيا كسي را مي شناسيد كه به احساس رضايت فكر نكرده و دنبالش نگشته باشد پس چرا هنوز كه هنوز است نارضايتي و ناخوشايندي دست از سر ما برنمي دارد و گريبان ما را گرفته است.
گرفتاري اين دوره اين است كه ما «هميشه» ناراضي هستيم. مهم نيست كه به چه دست پيدا كرده ايم، چقدر درآمد داريم، يا به كجا رسيده ايم. اينها اصلا مهم نيست، چون وقتي آرزويي برآورده مي شود، آرزويي ديگر را در سر مي پرورانيم و وقتي به خواسته اي مي رسيم، خواسته اي ديگر از راه مي رسد و جاي خالي آن را پر مي كند.
اگر درخانه اي بزرگ و مرفه ساكن باشيم، پس از مدتي خانه اي بزرگتر در محله اي مرفه تر مي خواهيم. چرا چون رضايت و خشنودي واقعي را نمي توان تنها در بيرون جست وجو كرد. نمي توانيم آن را با كارهايي كه انجام مي دهيم به دست بياوريم.
البته شايد كمي از آن را در بيرون به دست بياوريم، اما اين مقدار كم پس از مدتي، ديگر نمي تواند ارضايمان كند و آن زمان مانند كسي كه دچار بيماري شده است، هرچه بيشتر آب مي خوريم، تشنه تر مي شويم. هيچ ثروتي، هيچ قدرتي و هيچ شهرتي نمي تواند براي هميشه رضايت خاطر ما را فراهم كند. چشم هايتان را ببنديد و زمان هايي را به ياد بياوريد كه شاد و خشنود بوده ايد.
براي همه ما چنين زمان هايي وجود داشته است. زمان هايي كه اشتياق دروني مان را حس كرده ايم. شايد اين زمان، وقتي بوده كه فرزندمان را درحال فوت كردن شمع هاي نخستين سال تولدش مي ديديم، يا وقتي كه او نخستين قدم هايش را برمي داشت، يا وقتي شما را براي بار اول صدا مي زد.
شايد اين احساس رضايت را در حال صعود به قله كوهي به دست آورده باشيد، يا در حال ماهيگيري، در حال خوردن يك بستني با كسي كه دوستش داريد، يا زماني كه شعري سروده ايد. حتي ممكن است زماني كه زمين را زير و رو مي كرديد تا در آن گلي بكاريد، اين احساس رضايت به سراغ تان آمده باشد.
اما تمام اين لحظات به سرعت باد مي گذرند، به طوري كه اغلب بعد از چند هفته، چند روز يا چند ساعت، به ياد نمي آوريد كه براي لحظه اي كوچك وارد بهشت شده ايد. آن زمان شما در حالت جويدن ناخن هايتان هستيد، آه مي كشيد و احساس پشيماني و ندامت مي كنيد و به چه كنم، چه كنم مي افتيد.
روزگار كنوني ما، زمانه اي است كه دائم اين جمله را به ما ديكته مي كند: «واقعيت زندگي همان چيزي است كه حالا در اختيار داريد» اين زمانه، تنها تجربه هاي بيروني و ماديات را درنظر مي گيرد.
ما هميشه در «بيرون» به دنبال احساس رضايت مي گرديم، نه در «درون» و با القاي تعابيري به خود با جملاتي كه هميشه با «همين كه...» شروع مي شوند؛ به خيال خود معناي عظيم قدر حال را دانستن را يافته و دلمان را به روزمرگي هاي كودكانه اي چون؛ «همين كه كاري پيداكنم، مشكلاتم حل مي شود»، «همين كه ازدواج كنم، ديگر دلواپس نخواهم بود»، «همين كه بچه اي داشته باشم، زندگي ام پراز نشاط خواهدشد»، «همين كه طلاق بگيرم، مي توانم راحت تر باشم»، «همين كه يك خانه بزرگتر، يك ماشين مدل بالاتر و...» و امثال اينها خوش كرده ايم.
انگار احساس رضايت، چيزي است كه مدام از دستمان ما سر مي خورد. شعار خودباوري بايد جايگزين «همين كه...» شود و آن هنگام است كه آن احساس رضايتي را كه دنبالش هستيم مي توانيم پيدا كنيم. با «ايمان به توانايي هايمان» مي توانيم آرامش دروني پيدا كنيم و به مفهوم واقعي احساس رضايت برسيم.
سزاوار

 



براي تغيير صبر بايد كرد

بعضي از فرزندان براي انجام تكاليف مدرسه سر و صدا راه مي اندازند، با والدين بحث مي كنند، مدام مدادهايشان را مي تراشند، تلفني با دوستانشان صحبت مي كنند، نيم ساعت يا بيشتر صرف پيدا كردن كتاب و دفترشان مي كنند و در آخر هم نمي توانند آماده شوند و شروع كنند يا كارهايي مشابه براي تميز كردن اتاقشان انجام مي دهند. اين نوجوانان احساس ناتواني و استيصال مي كنند همان طور كه گاهي بزرگ ترها هم هنگامي كه كارهاي زيادي دارند دچار چنين احساسي مي شوند. بچه ها نمي دانند بايد از كجا شروع كنند. بيشتر اين بچه ها داراي عزت نفس ضعيف و اعتماد به نفس كمي هستند، نگرانند و فكر مي كنند كه بچه هاي ديگر توانايي خاصي براي انجام كارها دارند كه آنان فاقد آن توانايي هستند، هنگامي كه همسالان آنها درباره آرزوها يا اهدافشان مثلا رفتن به دانشگاه يا سفر به دور دنيا، صحبت مي كنند آنها اظهار مي كنند كه هيچ هدف يا آرزويي ندارند. آنها تصور مي كنند كه طفره رفتن و ناتواني ويژگي شخصيتي است كه با آن متولد شده اند و در نتيجه نمي توان آن را تغيير داد. اما والدين بايد همان طور كه به فرزند خود روش غذا خوردن، لباس پوشيدن و ديگر مهارت ها را ياد مي دهند، به او بياموزند كه تعلل و اظهار عجز چيزي نيست كه كودك با آن به دنيا آمده باشد يا جزء تفكيك ناپذير شخصيت او باشد بلكه فقط يك عادت است و عادت ها را هم مي توان تغيير داد. اين عادت را هم مي توان به كمك روش هاي زير اصلاح كرد: هنگامي كه فرزند شما خيلي خسته است و اظهار ناتواني مي كند به او كمك كنيد تا كارش را به بخش هاي كوچك تر تقسيم كند و سپس يكي را براي شروع انتخاب كند. مثلا براي انجام تكاليفش از يك درس شروع كند يا براي مرتب كردن اتاقش از يك مورد شروع كند مثلا ابتدا لباس هاي كثيف و تميز را جدا كرده و هر كدام را در جاي خودش بگذارد. سپس به جمع آوري كتاب ها بپردازد. گاهي بچه ها نمي دانند كه انجام كارهايشان چه مدت طول مي كشد و با خود مي گويند؛ نمي رسم اين كارها را الان انجام دهم، صبر مي كنم يك روز كه حسابي وقت داشتم. براي حل اين مشكل از كودكتان بخواهيد در يك زمان مشخص كاري را كه انتخاب كرده انجام دهد. براي بچه هاي 12 سال يا بزرگ تر يك ساعت، براي كوچك ترها نيم ساعت و براي سنين قبل از دبستان 5 الي ده دقيقه وقت تعيين كنيد. (البته مي توان براساس روحيه و حيطه دقت و توجه كودك زمان را تنظيم كرد.)
به آنها نشان دهيد كه در يك مدت زمان كوتاه، چقدر كار مفيد مي توان انجام داد. به فرزند خود كمك كنيد تا هنگام انجام يك كار، كارهاي ديگرش را ناديده بگيرد و هرگز در نيمه كار به سراغ كار بعدي نرود. چنانچه فرزندتان در مدت تعيين شده كار موردنظر را به اتمام رساند حتما او را تشويق كنيد يا حتي پاداشي برايش در نظر بگيريد. هرگز توقع نداشته باشيد كه يكباره فرزندتان صد و هشتاد درجه تغيير كند. بلكه با صبر و حوصله به اوكمك كنيد تا كم كم تغيير كند.

 



پوست مرغ را قبل از پختن جدا كنيد

چربي هاي حيواني و پوست مرغ داراي مقادير زيادي كلسترول هستند. از اين رو بهتر است افراد چربي قابل رويت گوشت هاي قرمز و پوست مرغ را پيش از پخت جدا كنند.
براي مصرف كمتر چربي ها، مي توان غذاها را به صورت كبابي، تنوري، بخارپز يا آب پز مصرف كرد و در صورتي كه تمايل به سرخ كردن غذا داريد، با روغن كم و به مدت كوتاه تفت دهيد. همچنين در صورت سرخ كردن، از روغن مايع مخصوص سرخ كردن استفاده كنيد.
براي پيشگيري از افزايش كلسترول بد خون، به جاي روغن حيواني و روغن نباتي جامد از روغن هاي مايع مانند روغن زيتون و روغن آفتابگردان استفاده كرده و از مصرف كله پاچه، مغز، دل و قلوه كه حاوي مقدار زيادي كلسترول بوده، خودداري كنند.
سوسيس، كالباس و همبرگر، حاوي مقدار زيادي چربي است و بايد مصرف آن به حداقل برسد. همچنين افراد براي پيشگيري از افزايش كلسترول خون، در هفته بيش از چهار تخم مرغ، به تنهايي و در غذاها مصرف نكنند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14