(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 9 اسفند 1389- شماره 19875

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
پشت پرده گزارش جديد آمانو گزارش هاي دو پهلوي آژانس درباره ايران را چه كساني مي نويسند؟
رئيس جمهور در مراسم افتتاح همزمان 37 سيلو: بايد مصرف انرژي و نان را در كشور مديريت كنيم
تاكيد احمدي نژاد و چاوز در مكالمه تلفني: تحولات منطقه بايد به نفع ملت ها رقم بخورد
وزير امور خارجه : آمريكا در فكر لشكركشي به منطقه است
حجت الاسلام روحاني: موسوي و كروبي از نظر ملت ضدانقلابند
با حضور مسئولان و شخصيت هاي سياسي مراسم تشييع پيكر داماد امام(ره) برگزار شد
مدير دفتر شيخ الازهر در گفت وگو با العالم:
رهبري امام خميني دليل برتري انقلاب اسلامي ايران بر انقلاب مصر است
از سال آينده آغاز مي شود ثبت نام جديد متقاضيان اعزام به عمره
فارين افرز: آمريكا مدت هاست عقيده دارد جنبش سبز مرده است
مرتضي نبوي: اجراي هدفمندي يارانه ها بدون درايت دولت امكان پذير نبود
سفير ليبي در تهران : انقلاب مردم ليبي به زودي پيروز مي شود
آغاز پروژه چهارخطه كردن مسير آشخانه به جنگل گلستان
معاون مطبوعاتي وزير ارشاد: براي مقابله با جنگ نرم دشمن بسيج رسانه اي تشكيل شود
دختر كاريكاتوريست ايراني برنده جايزه ويژه تركيه شد
معاون رئيس جمهوري: در شهرستان ها مجوز استخدام يك نيرو با جذب 3 نيرو از تهران صادر مي شود
اخبار ادبي و هنري



پشت پرده گزارش جديد آمانو گزارش هاي دو پهلوي آژانس درباره ايران را چه كساني مي نويسند؟

منابع ديپلماتيك مي گويند همزمان با كاهش نقش هرمان ناكارتز معاون پادمان يوكيا آمانو در بخش پادمان آژانس، دو كارمند مرتبط با سرويس هاي اطلاعاتي آمريكا و انگليس نقش اصلي را در تدوين گزارش هاي مديركل درباره ايران بر عهده گرفته اند.
«يوكيا آمانو» مدير كل آژانس شامگاه روز جمعه 25 فوريه 2011 (6 اسفند 1389) تازه ترين گزارش خود را درباره برنامه هسته اي ايران منتشر كرد.
اگر چه آمانو در اين گزارش هم مانند تمام گزارش هاي قبلي آژانس (در زمان خود وي و در زمان البرادعي) اذعان كرده كه ايران به تمامي تعهدات پادماني خود پاي بند بوده و هيچ انحرافي در برنامه ايران مشاهده نشده، اما همچنان مي توان ديد كه در اين گزارش تلاشي خزنده و موذيانه براي زير سؤال بردن همكاري هاي ايران و ارائه تحليل هاي عجيب و غريب درباره «احتمال» وجود يك جنبه نظامي در برنامه ايران و ابراز نگراني هاي تكراري و فاقد سند در مورد آن، ديده مي شود.
پي گيري هاي در اين باره گفت وگو با برخي ديپلمات هاي آگاه نشان مي دهد كه علت اين رويه پارادوكسيكال نابساماني هايي است كه در دبيرخانه آژانس وجود دارد و ظاهراً آمانو هم نسبت به وجود آن بي ميل نيست. از جمله اين نابساماني ها اين است كه در حالي كه مسئوليت تدوين گزارش هاي نوبه اي مدير كل بر عهده هرمان ناكارتز معاون پادمان آژانس است اما عملاً اين گزارش ها توسط دو نفر ديگر نوشته مي شود كه ارتباطات شناخته شده اي با سرويس اطلاعاتي سيا و ام آي6 دارند.
اطلاعات موجود نشان مي دهد نفر اول از اين دو نفر يك ديپلمات انگليسي با نام «گراهام» است كه با سمت مشاور مديركل آژانس فعاليت مي كند. وي پيش از اين همكار جان ساورز در وزارت خارجه انگليس بوده و همچنان مستقيماً به وي گزارش مي دهد. فرد دوم هم زني است به نام «مري لينه جانسون» كه سمت مديركل حقوقي آژانس را بر عهده دارد. جانسون هم ارتباط هايي مستمر و نه چندان پنهان با «گري سيمور» مشاور امور خلع سلاح باراك اوباما و يكي از تندروترين چهره هاي كاخ سفيد عليه ايران و «لئون پانتا» رئيس سيا دارد. علاوه بر اين شواهدي موجود است كه اين دو با «هاتچينسون» بازرس سابق آژانس كه به دليل ارتكاب تخلفات متعدد از ايران اخراج شد و اكنون در دبيرخانه آژانس مشغول كار است، ارتباطات تنگاتنگي دارند.
منابع آگاه در تهران مي گويند با خروج اولي هاينونن از آژانس و مستقر شدن او در مؤسسات پوششي سيا در هاروارد، اكنون اين دو نفر نقش اصلي را نگارش گزارش هاي آژانس بويژه درباره ايران بر عهده گرفته اند.
رويه گزارش نويسي اين دو مبتني بر چند اصل است: 1- اينكه ميان اطلاعاتي كه محصول فعاليت مستقيم بازرسان در ايران است و اطلاعات عموماً بي پايه اي كه سرويس هاي جاسوسي غربي در اختيار آژانس قرار مي دهند تفكيك نكرده و تلاش مي كنند ملغمه اي از اين دو را ارائه بدهند. 2- اين دو نفر تلاش مي كنند قبل از انتشار هر گزارش آژانس با درز دادن اخبار و اطلاعات دروغ يا ناقص و جهت دار به رسانه هاي غربي فضاي رواني در وين را تحت تاثير قرار بدهند تا نكات مثبت گزارش و همكاري هاي ايران به چشم نيايد. 3- اصل بعدي اين است كه اين افراد با هماهنگي يوكيا آمانو همواره تلاش كرده اند تا گزارش به لحاظ حقوقي حتي المقدور دوپهلو و مبهم باشد و بويژه خواننده نتواند ميان وظايف قانوني ايران و توقعات قدرت هاي بزرگ از آن كه در قالب قطعنامه هاي شوراي امنيت بيان شده تفكيك كند. 4- و اصل آخر منطبق كردن گزارش هاي آژانس با نيازهاي سياسي و اطلاعاتي كشورهاي غربي است تا آژانس همواره به عنوان يك «تاييدكننده» در سيستم سلطه بين المللي باقي بماند.
ديپلمات هاي مستقر در آژانس عقيده دارند آمانو كاملاً نسبت به اين وضعيت آگاه است و همانطور كه قبلاً به ديپلمات هاي آمريكايي قول داده بود و اسناد آن توسط ويكي ليكس منتشر شد- تمامي انتصابات و فعاليت هاي خود را روزانه با سفير آمريكا در آژانس چك، و موارد «غيرقابل قبول» را منتفي مي كند. برخي ديپلمات ها مي گويند علاوه بر ذهنيت و تفكر كاملاً آمريكايي آمانو، شكننده بودن جايگاه او در آژانس (به اين دليل كه او تنها يك راي از رقيب خود بيشتر داشت) باعث شده او هر چه بيشتر به آمريكا و انگليس تكيه كند و همين امر روابط او را با بلوك هاي مستقل در آژانس بويژه غيرمتعهدها بحراني كرده است.

 



رئيس جمهور در مراسم افتتاح همزمان 37 سيلو: بايد مصرف انرژي و نان را در كشور مديريت كنيم

رئيس جمهور با اشاره به آثار مثبت اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها بر زندگي مردم و كاهش مصرف انرژي، تصريح كرد: به خاطر هدفمند كردن يارانه ها مي توانيم با افتخار اعلام كنيم كه ما جزو معدود كشورهايي هستيم كه كسي در آن به نان شب خود محتاج نيست و گرسنه نمي خوابد و حداقل ها را همه در جيب خود دارند و يارانه ها در جيب مردم قرار دارد.
رئيس جمهور در مراسم افتتاح و بهره برداري همزمان 37 واحد سيلو در 37 نقطه كشور با ظرفيت 3/1 ميليون تن در سراسر كشور، با تبريك به ثمر رسيدن اين خدمات، گفت: سيلوسازي از گذشته و سال هاي دور براي ما مهم بوده است.
وي ادامه داد: خوشحاليم كه امروز ظرفيت سيلوها در كشور با حضور بخش مردمي و پشتيباني دولت به جايي رسيده كه تقريبا ديگر آن چنان به سيلو نيازي نداريم و فكر مي كنم ظرفيت 8 ميليون و 900 هزار تن سيلو براي جو، گندم و ذرت ما كافي باشد و اگر اكتفا نكرد، مي توان به سرعت سيلوهاي مورد نياز را ساخت.
احمدي نژاد با اشاره به اهميت گندم و اين كه گندم در كشور ما به عنوان يك كالاي استراتژيك محسوب مي شود، گفت: قبل از هدفمند كردن يارانه ها مجموعه مصرف گندم ما در كشور به 5/11 ميليون تن مي رسيد و اكنون اين ظرفيت مصرف به حداكثر 9 ميليون تن رسيده است و من اعتقاد دارم كه جا براي كاهش هم چنان هست.
رئيس جمهور ادامه داد: اگر روش هاي پخت و مصرف به طور كامل اصلاح شود، ميزان مصرف پايين تر نيز مي آيد.
وي گفت: در واقع حدود 24 الي 25 درصد مصرف گندم در كشور پايين آمده و در بخش خبازي، اين ميزان به 28 درصد رسيده است.
احمدي نژاد بار ديگر با تشكر از كساني كه در ساخت اين سيلوها تلاش كرده اند، گفت: آقاي وزير بازرگاني ابراز اميدواري كردند و گفتند كه ما مي توانيم به يك مركز منطقه اي براي تبادل غلات تبديل شويم و من نيز معتقدم كه اين امر شدني است.
رئيس جمهور با بيان اين كه ما روابط تجاري خوب، گسترده و پايداري با كشورهاي همسايه مان داريم و آن را نيز افزايش مي دهيم، گفت: يكي از كم هزينه ترين و آسان ترين راه هاي تجارت، تجارت با همسايگان است؛ چرا كه ما با آنها ارتباط خاكي و آبي داريم.
وي با بيان اين كه به توليدكنندگان غلات توصيه اي دارم، اظهار كرد: اكنون قانون هدفمند كردن يارانه ها اجرا شده است و دولت نيز حمايت هاي لازم را انجام مي دهد و ما بايد تلاش كنيم كه كميت و كيفيت كار افزايش پيدا كند. ما مي توانيم به صادركنندگان گندم، جو و ذرت تبديل شويم.
احمدي نژاد با اشاره به برنامه هاي دولت براي حمايت بيشتر از بخش كشاورزي گفت: در برنامه پنج ساله براي حمايت از بخش كشاورزي برنامه هاي خوبي در نظر گرفته شده و در سال آينده 9 هزار ميليارد تومان سرمايه گذاري دولتي در بخش كشاورزي صورت خواهد گرفت و يك سوم مبلغ صندوق توسعه ملي نيز براي حمايت از بخش كشاورزي است.
رئيس جمهور همچنين تصريح كرد: ما مي توانيم به توليدكننده و صادركننده محصولات كشاورزي تبديل شويم و مسير ترانزيت نيز باشيم.
وي با بيان اين كه ظرفيت كشاورزي در كشور ما بسيار بالاتر از اكنون است، گفت: باور دارم كه كشاورزي ايران ظرفيت توليد تا سه برابر اكنون را با همين زمين و آب دارا مي باشد و اين هم مي تواند ثروت ايجاد كند، هم توليد و اشتغال.
احمدي نژاد با بيان اين كه اميدوارم در پايان برنامه پنجم ما بتوانيم تمام كشت، داشت، برداشت و شيوه آبياري در كشور را تحت يك مديريت عالمانه و روش هاي جديد درآوريم و حداكثر استفاده را بكنيم، گفت: كاري كه ظرف اين دو ماه و چند روز انجام شد، ديدگاه هاي قبلي را تاييد مي كند كه هنوز مصرف در كشور ما سر و سامان درستي ندارد و اتلاف منابع فراوان است.
رئيس جمهور با بيان اين كه قبل از هدفمند كردن يارانه ها مصرف بنزين در كشور روزانه 63 الي 64 ميليون ليتر بود، گفت: توليد بنزين نيز 46 ميليون ليتر در روز بود كه اكنون به ميزان 52 ميليون ليتر رسيده و تا پايان سال به58 ميليون ليتر در روز مي رسد و تا سال آينده تلاش داريم به 70 ميليون ليتر در روز برسانيم.
وي گفت: در سال 85 مصرف بنزين متوسط به صورت روزانه 75 ميليون ليتر بود با متوسط رشد 5/11 درصد كه اگر اين منحني ادامه پيدا مي كرد به 120 ميليون ليتر در روز نيز مي رسيد. وقتي سهميه بندي صورت گرفت اين مصرف روزانه به 65 ميليون ليتر رسيد و اكنون زير 50 ميليون ليتر است. در واقع زير ميزان توليد قبلي ماست.
احمدي نژاد گفت: اكنون ما صادركننده بنزين هستيم و ذخاير زيادي بنزين نيز داريم.
رئيس جمهور در ادامه با اشاره به برخي از صحبت ها در مورد قانون هدفمند كردن يارانه ها گفت: برخي مي گفتند كه وقتي اين قانون اجرا شود قيمت ها رشد پيدا مي كند. مصرف دهك هاي پايين، پايين مي آيد و ما شاهد تورم خواهيم بود، ولي ديديم كه با اجراي اين قانون، مصرف در سطح ملي پايين آمد و مصرف طبقات كم مصرف نيز بالا رفت و هم ثروت ملي را حفظ كرديم و از طرف ديگر قدرت خريد جامعه را توانستيم افزايش بدهيم.
وي با ابراز اميدواري مبني بر اين كه قيمت نفت به قيمت واقعي اش برسد و در قيمت واقعي تثبيت شود، گفت: ما بايد مصرف انرژي و نان در كشور را مديريت كنيم و از طرف ديگر با اين مديريت مي توانيم خوب زندگي كنيم و از اسراف نيز جلوگيري كنيم.
احمدي نژاد با بيان اين كه كشور در آستانه جهش هاي بزرگي قرار دارد و ما در ابتداي جهش هاي بزرگ هستيم، در بخش ديگري از سخنان خود ادامه داد: من از همه زحمتكشان در احداث سيلو از جمله بخش خصوصي، بانك هايي كه پشتيباني كردند، وزارت بازرگاني تشكر مي كنم و اميدواريم كه از اين خدمات مردم به نحو احسن بتوانند استفاده كنند.
پيش از صحبت هاي رييس جمهور، وزير بازرگاني به ايراد سخنراني پرداخت.
گفتني است با افتتاح اين مجموعه سيلوها ظرفيت سيلوهاي كشورمان به 8 ميليون و 700 هزار تن مي رسد.

 



تاكيد احمدي نژاد و چاوز در مكالمه تلفني: تحولات منطقه بايد به نفع ملت ها رقم بخورد

روساي جمهور ايران و ونزوئلا در مكالمه اي تلفني با اشاره به اشتراك مواضع دو كشور در مهم ترين موضوعات منطقه اي و بين المللي، بر لزوم هوشياري و تقويت رايزني ها تاكيد كردند.
محمود احمدي نژاد در مكالمه تلفني با هوگو چاوز، مهم ترين تحولات منطقه اي و بين المللي را مورد اشاره قرار داد و گفت: دو كشور با تقويت هرچه بيشتر تعاملات و هماهنگي هاي خود و نيز مراقبت از توطئه هاي امپرياليسم بايد تلاش كنند تا اين تحولات به نفع ملت هاي منطقه رقم بخورد.
وي خاطرنشان كرد: ايران و ونزوئلا با ديدگاه مشترك و انساني همواره در كنار هم ايستاده و از حقوق ملت ها دفاع خواهند كرد.
رئيس جمهور ونزوئلا نيز در اين تماس تلفني گفت: ايران و ونزوئلا در خصوص تحولات منطقه اي و بين المللي از مواضع مشتركي برخوردار هستند و بي ترديد افزايش رايزني هاي دو كشور در اين زمينه مي تواند در مديريت تحولات موثر باشد.
به گزارش دفتر امور رسانه هاي رياست جمهوري، احمدي نژاد و هوگو چاوز همچنين بر افزايش همكاري هاي دوجانبه در همه زمينه ها تاكيد كردند و آن را به نفع منافع دو ملت دانستند.

 



وزير امور خارجه : آمريكا در فكر لشكركشي به منطقه است

دكتر علي اكبر صالحي گفت كه آمريكا قصد دارد از اتفاقات اخير منطقه سوءاستفاده و لشكركشي كند.
وزير امور خارجه در حاشيه مراسم تشييع پيكر مرحوم بروجردي داماد امام خميني(ره) در جمع خبرنگاران درباره اتفاقات اخير منطقه گفت: آمريكا قصد دارد لشكركشي كرده و از فرصت موجود در منطقه سوءاستفاده كند.
وي افزود: آمريكا پشت سازمان ملل متحد و شوراي امنيت پنهان شده اما خوشبختانه شوراي امنيت با آمريكا همراهي نكرده است.
وي در پاسخ به سؤال ديگري درباره گزارش اخير آمانو- مديركل آژانس- به شوراي حكام و شوراي امنيت سازمان ملل درباره برنامه هسته اي كشورمان خاطرنشان كرد: گزارش آمانو نسبت به گذشته بهتر شده است؛ در اين گزارش تفكيك هايي صورت گرفته و تعهداتي كه جمهوري اسلامي در چارچوب موافقت نامه پادمان دارد از مطالعات ادعايي آمريكايي ها تفكيك شده است. پيش از اين، اين دو موضوع با هم مطرح مي شد.
رئيس دستگاه ديپلماسي كشورمان ادامه داد: در قسمتي كه تعهدات خودمان را در چارچوب موافقتنامه پادمان داريم آنجا به وضوح آمده كه ايران نسبت به تعهداتش عمل كرده و اين بسيار مهم است. اما در مطالعات ادعايي هركس مي تواند عليه ديگري ادعا كند؛ در آنجا عنوان شده كه ما در مطالعات ادعايي به جايي نرسيده ايم و اين طبيعي است چرا كه مطالعات، ادعايي است.
صالحي افزود: در زمان محمد البرادعي در گزارش مي آوردند اسنادي كه آمريكايي ها به آژانس داده اند اصالت ندارد و چطور مي توانيم براساس اسنادي كه به گفته خود آژانس اصالت ندارد پاسخگو باشيم؛ ابتدا بايد اصالت اسناد مشخص شود. تنها چيزي كه در حال حاضر در مورد آژانس به عنوان نكته سلبي به حساب مي آيد اين است كه مطالعات ادعايي را به عنوان امري واقعي جلوه مي دهد كه به نظر من در شأن آژانس بين المللي انرژي اتمي به عنوان آژانسي كه نبايد سمت گيري داشته باشد و بايد مستقلانه عمل كند، نيست.
وي اظهار كرد: ما متوجه شديم گزارش اخير آژانس نسبت به گزارش هاي قبلي به خاطر اعتراضاتي كه جنبش غيرمتعهدها داشته بهتر شده است، بنابراين اميدواريم گزارشات آتي هم بهتر از اين باشد و بحث مطالعات ادعايي كنار زده شود.

 



حجت الاسلام روحاني: موسوي و كروبي از نظر ملت ضدانقلابند

رئيس بنياد تاريخ پژوهي و دانشنامه انقلاب اسلامي با تاكيد بر اين كه ضد انقلاب بودن موسوي و كروبي مربوط به امروز نيست تاكيد كرد كه اين آقايان از نظر ملت ايران نه تنها ضد انقلاب هستند بلكه دشمن اسلام، امام و نظام جمهوري اسلامي محسوب مي شوند.
حجت الاسلام «سيد حميد روحاني» در گفت وگو با فارس با اشاره به اقدامات ضد انقلابي موسوي و كروبي در 25 بهمن و همكاري منافقين با آنها، اظهار داشت: آلت دست قرار گرفتن موسوي و كروبي و سوءاستفاده استكبار جهاني به ويژه صهيونيسم بين الملل از اين آقايان مسئله تازه اي نيست.
وي ادامه داد: همه عناصر وابسته به صهيونيسم و استكبار جهاني مثل منافقين، سلطنت طلبان، بهايي ها، هم جنس بازان، تجزيه طلبان و ديگرمزدوران رژيم صهيونيستي و آمريكا با استفاده از موسوي و كروبي ايجاد بلوا و آشوب در جريان انتخابات رياست جمهوري كرده و اكنون نيز از آنها حمايت مي كنند. حجت الاسلام روحاني خاطرنشان كرد: به دنبال وحشت آمريكا، رژيم صهيونيستي و ساير سران استكبار از بيداري اسلامي در خاورميانه و جهان عرب، جريان 25 بهمن را ايجاد كرده و بر همين اساس اولين توطئه و ترفند آنها ادعاي بي ارتباطي حركت و خروش ملت هاي منطقه با اسلام و انقلاب اسلامي ايران بود.
وي با بيان اينكه استكبار درصدد بود تا خيزش مردم منطقه را به تز اصلاح طلبي منتسب كند، افزود: آنها براي استواري بخشيدن به دروغ خود در ايران نيز حركتي شبيه سازي شده با كشورهاي عربي راه اندازي كردند تا از اين طريق قيام اين كشورها را بي ربط به اسلام نشان دهند.
رئيس بنياد تاريخ پژوهي و دانشنامه انقلاب اسلامي با تاكيد بر اينكه ضد انقلاب بودن موسوي و كروبي مربوط به امروز نيست، يادآور شد: اين آقايان از همصدا شدن با آمريكا و رژيم صهيونيستي اظهار تنفر نكرده و در واقع با اين اقدام همراهي و ارتباط خود با آنها را تاييد كردند.
وي بر همين اساس تاكيد كرد: موسوي و كروبي از نظر ملت ايران نه تنها ضد انقلاب هستند بلكه دشمن اسلام، امام (ره) و نظام جمهوري اسلامي محسوب مي شوند.
حجت الاسلام روحاني درخصوص مواضع چند پهلوي هاشمي رفسنجاني نسبت به آشوب اسرائيلي 5 2بهمن، خاطرنشان كرد: اميدوار هستيم آقاي هاشمي از سرنوشت افرادي مانند كاظم شريعتمداري، شيخ حسينعلي منتظري، شيخ علي تهراني، بني صدر و سران فتنه كه مسير خود را از مردم جدا كرده و با آمريكا، اسرائيل و ساير ابرقدرت هاي جنايتكار همصدا شدند، عبرت بگيرد چرا كه اين راه جز فضاحت، رسوايي، شكست و روسياهي دنيا و آخرت چيز ديگري ندارد.

 



با حضور مسئولان و شخصيت هاي سياسي مراسم تشييع پيكر داماد امام(ره) برگزار شد

پيكر داماد حضرت امام خميني(ره) مرحوم محمود بروجردي ديروز با حضور مسئولان و شخصيت هاي سياسي از محل حسينيه جماران تشييع و براي تدفين به حرم مطهر بنيانگذار كبير انقلاب اسلامي منتقل شد.
حجت الاسلام والمسلمين محمدي گلپايگاني رئيس دفتر مقام معظم رهبري در حاشيه مراسم تشييع پيكر مرحوم بروجردي در جمع خبرنگاران با تاكيد بر اينكه وي از خانواده بزرگ علمي بود، تصريح كرد: مرحوم بروجردي پس از پيروزي انقلاب اسلامي ماموريت ها و مسئوليت هايي را داشت كه به نحو احسن به آنها پرداخت.
دكتر محمود بروجردي داماد ارشد امام خميني(ره) و همسر دكتر زهرا مصطفوي، روز شنبه در 77 سالگي دارفاني را وداع گفت.

 



مدير دفتر شيخ الازهر در گفت وگو با العالم:
رهبري امام خميني دليل برتري انقلاب اسلامي ايران بر انقلاب مصر است

مدير دفتر شيخ الازهر گفت به دليل رهبري امام خميني انقلاب ايران بر انقلاب مصر برتري دارد.
«محمد رفاعه الطهطاوي» در گفت وگو با شبكه خبري العالم اعلام كرد: وجه شباهت انقلاب اسلامي ايران و انقلاب مصر مردمي بودن آنها و رويارويي با نيروهاي بيگانه حاكم بر منطقه و رژيم فاسد و سلطه طلب است، ولي وجود رهبر بزرگي مانند امام خميني(ره) باعث برتري انقلاب ايران و بارزتر شدن جنبه اسلامي آن شد.
الطهطاوي با پيش بيني تأثيرگذاري انقلاب مصر بر كشورهاي اسلامي و عربي و ساير كشورها، درباره تلاش هاي بيگانگان براي مقابله با اين انقلاب و دور زدن آن هشدار داد.
وي تأكيد كرد: انقلاب مصر تا تحقق همه اهداف و تشكيل جامعه اي آزاد و دموكرات كه در آن اثري از عوامل رژيم سابق نباشد، ادامه خواهد يافت.
الطهطاوي گفت: انقلاب مصر، جاني تازه در كالبد مرده ملت دميد زيرا اين انقلاب براي بازيابي عزت و آزادي صورت گرفت.
وي با تاكيد بر ادامه انقلاب مردم مصر، تصريح كرد: ما راهي طولاني تا تحقق آزادي و دموكراسي و رسيدن به جامعه دموكراتيك و عاري از تبعيض و سركوب پيش رو داريم.
مدير دفتر شيخ الازهر با بيان اينكه خواسته هاي انقلاب روشن است، افزود: آزادي زندانيان، لغو وضع فوق العاده، آزادي فعاليت احزاب، انحلال كابينه تشكيل شده در دوره مبارك به رياست احمد شفيق، تشكيل شوراي رياستي و كميته هاي ريشه يابي فساد و اصلاح رسانه ها، خواسته هاي روشن و صريح انقلاب است.
الطهطاوي تأكيد كرد: بخش اعظم عوامل و عناصر رژيم سابق هنوز در حكومت حضور دارند.
مدير دفتر شيخ الازهر از ارتش خواست هرچه سريع تر اقداماتي اتخاذ كند كه صداقت آن در متحول كردن كشور به سمت دموكراسي را ثابت كند.

 



از سال آينده آغاز مي شود ثبت نام جديد متقاضيان اعزام به عمره

رئيس سازمان حج و زيارت گفت: پس از گذشت سه سال از وقفه اي كه در ثبت نام زائران ايجاد شده بود ثبت نام مجدد زائران در بانك براي اعزام به عمره مفرده در سال آينده آغاز مي شود.
علي ليالي در گفتگو با مهر افزود: سال 87 آخرين زماني بود كه متقاضيان براي اعزام به عمره در بانك ثبت نام كردند و پس از آن به دليل تعداد زياد متقاضيان پشت نوبت اعزام، ديگر ثبت نامي انجام نشد.
وي تاكيد كرد: با توجه به بررسي هاي صورت گرفته ثبت نام جديد از نيمه دوم سال آينده آغاز مي شود و متقاضيان تا سال 92 اعزام مي شوند.
رئيس سازمان حج و زيارت در مورد اعزام زائران به عمره در سال جاري گفت: هم اكنون اعزام زائران بدون هيچ مشكلي و براساس برنامه زماني از قبل تعيين شده در حال انجام است و اعزامها تا 12 مرداد ماه سال 90 ادامه دارد.
ليالي با اشاره به اينكه در عمره امسال حدود 800 هزار نفر اعزام مي شوند افزود: هم اكنون حدود دو ميليون و 700 هزار متقاضي داراي فيش عمره هستند كه اعزام بخشي از اين افراد براساس اولويتهاي اعلام شده انجام و مابقي اولويتها نيز در سال 91 و بخشي هم تا سال 92 انجام مي شود.

 



فارين افرز: آمريكا مدت هاست عقيده دارد جنبش سبز مرده است

فارين افرز تصريح كرد كه بسياري از مقامات آمريكايي معتقدند جنبش سبز مدتهاست كه مرده و تنها راه آمريكا راه اندازي جنبش سبز 2 مي باشد.
پايگاه اينترنتي فصلنامه «فارين افرز» ارگان شوراي روابط خارجي آمريكا مقاله اي تحت عنوان «جنبش سبز 2 چگونه حمايت آمريكا از مخالفين مي تواند منجر به پيروزي آنها شود؟» منتشر كرد كه در آن بر لزوم ادامه حمايت آمريكا از جنبش سبز تأكيد كرد.
ارگان شوراي روابط خارجي آمريكا با اعتراف به مرگ جنبش سبز افزود: «بسياري از مقامات آمريكا معتقدند جنبش سبز مدتهاست كه مرده و ارزش ندارد كه بيشتر از اين ايران را با خود دشمن سازند. با اين حال، آمريكا خيلي زود جنبش سبز را در سال 2009 كنار گذاشت. تغييرات اساسي نياز به زمان دارد. در واقع، ممكن است ايرانيان براي مقابله با رژيم خود خيلي بيشتر از مصريان نيازمند حمايت آمريكا باشند. امروز شايد تنها راه آمريكا راه اندازي جنبش سبز 2 باشد.»
اين مقاله يكي از راه هاي حمايت مجدد آمريكا از جنبش سبز ايران را تامين فناوري مورد نياز براي مخالفان عنوان كرد و نوشت: «اگر فناوري سطح بالايي در اختيار مخالفان حكومت ايران قرار گيرد آنها خواهند توانست تا با دولت مقابله كنند.»
اين مقاله بر لزوم نامرئي بودن حمايت آمريكا از جنبش سبز تأكيد كرد و گفت: «حمايت غرب از جنبش سبز مي تواند سبب تقويت مخالفان شود اما به شرطي كه واشنگتن سعي نكند رژيم فعلي را با حكومتي به سبك دموكراسي غربي عوض كند و از اين رو آمريكا نبايد به مردم ايران شكل حكومت شان را ديكته كند.»
به گزارش مشرق، اين مقاله با استناد به يك نظرسنجي ادعا كرد: طبق نظرسنجي اخير تلفني مؤسسه صلح بين الملل از مردم ايران، اكثر مردم ايران خواستار ايجاد روابط نزديك تر با آمريكا هستند.
اين ادعاي فارين افرز در حالي است كه بنابر نظرسنجي هاي مختلف وحتي اعتراف رسانه هاي غربي، موج بيداري مردمي در منطقه ناشي از نفرت افكار عمومي نسبت به آمريكا و رژيم صهيونيستي است. از همين روي مؤسسه صلح بين الملل نيز كوشيده است با انحراف افكار عمومي اين نظرسنجي خود ساخته را منتشر نمايد.

 



مرتضي نبوي: اجراي هدفمندي يارانه ها بدون درايت دولت امكان پذير نبود

قائم مقام جامعه اسلامي مهندسين گفت كه پياده كردن قانون اصلاح قيمت ها بدون هماهنگي لازم، پشتيباني از دولت و عدم درايت از جانب دولت امكانپذير نبود.
«مرتضي نبوي» قائم مقام جامعه اسلامي مهندسين در حاشيه نشست اسفندماه اين تشكل در جمع خبرنگاران به موضوع محاكمه سران فتنه اشاره كرد و اظهار داشت: بهترين محاكمه براي آنها اين است كه در پيشگاه مردم محكوم باشند. قائم مقام جامعه اسلامي مهندسين در پاسخ به سؤال ديگري در خصوص عملكرد سه قوه در سال همت مضاعف و كار مضاعف، تصريح كرد: در اين سال همه همت خود را به كار گرفتند و هر سه قوه تلاشهاي جدي داشتند. نبوي اضافه كرد: يكي از اقداماتي كه همت بسياري را مي طلبيد و در اين سال به همت سه قوه انجام شد، پياده كردن قانون اصلاح قيمت ها بود كه بدون هماهنگي لازم، پشتيباني از دولت و عدم درايت از جانب دولت اين طرح نمي توانست به خوبي آغاز شود.

 



سفير ليبي در تهران : انقلاب مردم ليبي به زودي پيروز مي شود

سفير ليبي در تهران تأكيد كرد كه پيروزي انقلاب مردم كشورش به زودي محقق خواهد شد.
«سعد مجبر» در گفت وگو با فارس در خصوص تحولات ليبي گفت: مردم كشورم انقلاب خود را به زودي به سرانجام خواهند رساند.
وي با اشاره به اوضاع كنوني در ليبي و شهرهايي كه در كنترل مردم قرار گرفته است، تصريح كرد: شرق ليبي به طور كامل در دست مردم انقلابي قرار گرفته است، به خصوص شهر «الزاويه» اما از غرب ليبي و شهرهاي غربي اخبار كاملي در دست نداريم و وضعيت آن مانند شرق روشن نيست.
سفير ليبي در تهران در خصوص وضعيت كابينه و اختلاف هايي كه در آن به وجود آمده است، گفت: برخي سفراي ليبي و برخي ديپلمات ها، وزير كشور و وزير دادگستري اين كشور استعفاي خود را اعلام كرده اند.
سفير ليبي در تهران در خصوص آينده معمرالقذافي نيز اظهار داشت: حقيقت اين است كه قذافي بايد استعفاي خود را اعلام و كناره گيري كند تا حمام خوني كه در ليبي به راه افتاده است، متوقف شود زيرا تعداد زيادي كشته و شمار بسياري مجروح شده اند و ملت ليبي مستحق تداوم اين وضعيت نيست.
وي درباره پيوستن قبايل مهم ليبي به مردم عليه دولت گفت: تصور مي كنم حدود دوسوم قبايل به مردم پيوسته اند.
اين ديپلمات ليبيايي تنها راه حل مشكل كشورش را در استعفاي معمرالقذافي دانست و اعلام كرد: تنها راهي كه مشكل ليبي را حل مي كند، كناره گيري قذافي است زيرا اين كشتارها قابل قبول نيست و بايد متوقف شود.

 



آغاز پروژه چهارخطه كردن مسير آشخانه به جنگل گلستان

بجنورد- خبرنگار كيهان:
چهارخطه كردن مسير آشخانه به جنگل گلستان در خراسان شمالي آغاز شد.
معاون عمراني استاندار خراسان شمالي با اعلام اين خبر افزود: اين طرح از مصوبات سفر سوم هيئت دولت به استان خراسان شمالي است كه در بودجه سال 90 براي آن رديف اعتباري پيش بيني شده است.
قلي زاده يادآور شد عمليات اجرايي قطعه اول اين طرح به طول 45 كيلومتر از ابتداي امسال آغاز شده و تاكنون 20 درصد پيشرفت داشته است.
وي اعتبار قطعه اول را 300 ميليارد ريال اعلام كرد و افزود: براي تكميل قطعه دوم به طول 100 كيلومتر، 650 ميليارد ريال در بودجه سال 90 پيش بيني شده است.گفتني است مسير بجنورد به استان گلستان كه از مسيرهاي پرترافيك كشور محسوب مي شود تاكنون دوبانده بوده و خطرات و مشكلات زيادي را ايجاد كرده است.

 



معاون مطبوعاتي وزير ارشاد: براي مقابله با جنگ نرم دشمن بسيج رسانه اي تشكيل شود

اهواز- خبرنگاركيهان:
معاون مطبوعاتي و اطلاع رساني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: جشنواره هاي مختلف مطبوعات در كشور بايد منجر به ارتقاي سطح كيفي رسانه ها شود و در غير اين صورت، موجب هدررفت سرمايه، فرصت ها و امكانات خواهند شد.
محمدجواد محمدزاده در مراسم اختتاميه چهارمين جشنواره منطقه اي مطبوعات خليج فارس كه در موزه هنرهاي معاصر اهواز برگزار شد، افزود:جشنواره منطقه اي خليج فارس با اين نام و ماهيت بايد گسترده تر از اينها تبليغ و پيام آن به بيرون از مرزها منتقل مي شد.
وي در ادامه نظام سلطه در جهان را شامل سه پايه و ركن اساسي دانست و گفت: رسانه، ثروت و سرمايه ولابي هاي صهيونيست در جهان سه ركن اساسي در نظام سلطه در جهان محسوب مي شوند و هر جايي ردپايي از سلطه ديده مي شود، اين سه ركن نقش پررنگي ايفا مي كنند.
معاون مطبوعاتي و اطلاع رساني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ادامه داد: نظام سلطه در جهان سعي دارد مسير انسانها را منحرف و آنها را به سمت دلخواه خود كه همان چپاول و بي عدالتي است، هدايت كند.
محمدزاده با بيان اين كه اغلب رسانه هاي بزرگ دنيا همچون رسانه هاي بزرگ اروپا و آمريكا، وابسته مستقيم به لابي صهيونيسم هستند و يا به وسيله صاحبان ثروت هاي بزرگ دنيا اداره مي شوند، افزود: دنيا و نظام سلطه از برنامه هايي مثل بازيهاي رسانه اي و ديگر پديده ها هدفي جز كسب ثروت و تسلط بر دنيا را ندارد.
معاون مطبوعاتي و اطلاع رساني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: امروز براي اين كه با نظام سلطه جهاني مقابله كنيم يك راه بيشتر نداريم و آن هم اعلام بسيج عمومي از نوع رسانه اي است. براي حمله رسانه اي در دنيا، نظام سلطه به وسيله رسانه حق را ناحق جلوه و حقيقت را متكثر نشان مي دهد. در حالي كه حقيقت مانند صلح، عدالت، صميميت و حركت در مسير صفا و صلح، يك امر واحد است.
محمدزاده تصريح كرد: اگر سواد رسانه اي تك تك مردم، ارتقا يابد، در گام اول مقابل سيل و هجمه رسانه اي دنيا مي توانند تحليل كنند و حقيقت را از غيرحقيقت تمييز دهند و در مقطع بعدي، مطالب غيرضرور، فضاسازي و سياه نمايي را متوجه شوند. مردم اگر قدرت تحليل رسانه اي پيدا كنند، حتما در مقابل هجمه رسانه اي دنيا مقاومت مي كنند. ما بايد دست به دست هم بدهيم تا سواد رسانه اي در جامعه ارتقا يابد. جامعه رسانه اي بايد فرق روزنامه خوب و بد را تشخيص دهد و بداند خبر واقعي و غيرواقعي كدام است. اگرچه ظاهر روزنامه ها يكي است اما كيفيت آنها ممكن است براي همه مردم شناخته شده نباشد.
وي در ادامه با تاكيد بر لزوم محفوظ ماندن جايگاه تهذيب و اخلاق رسانه اي در رسانه ها اظهار داشت: شاخص ها و ارزشها و مباني اخلاق رسانه اي بايد در تك تك آثار ارائه شده در عرصه مطبوعات كشور نمود داشته باشد و تهذيب و اخلاق رسانه اي بايد در اين آثار متبلور باشد.
معاون مطبوعاتي وزير ارشاد همچنين تصريح كرد: نمود اين چارچوب اخلاقي خارج از حيطه كنترل قانون است و به حوزه اخلاق برمي گردد زيرا قانون نمي تواند كسي را به سمت تخلق به اخلاق اسلامي رهنمون كند. از اين رو افشاگري هاي خلاف چارچوب قوانين و دين و مذهب نبايد جايگاهي در رسانه هاي جمهوري اسلامي ايران داشته باشد.

 



دختر كاريكاتوريست ايراني برنده جايزه ويژه تركيه شد

تبريز- خبرنگار كيهان:
يك دختر كاريكاتوريست و دانشجوي دانشگاه هنر اسلامي تبريز، جايزه ويژه جشنواره بين المللي كاريكاتور «ناجي العلي» را بدست آورد.
وي «راحله- فرهنگي» نام دارد كه دانشجوي ترم هفتم رشته چند رسانه اي دانشگاه هنر اسلامي تبريز است و جايزه ويژه «ناجي العلي» در رقابت هاي بين المللي كاريكاتور سال 2010 ميلادي تركيه را حايز شده است.
رقابت هاي فوق با موضوع «فلسطين اشغالي» بود. اين دانشجو، پيشتر 3 مقام استاني كاريكاتور را نيز به دست آورده است.
«ناجي العلي» كاريكاتوريست فلسطيني بود كه 27 سال پيش توسط اسرائيل در لندن كشته شد.

 



معاون رئيس جمهوري: در شهرستان ها مجوز استخدام يك نيرو با جذب 3 نيرو از تهران صادر مي شود

معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور گفت: مديران موفق استاني در زمينه جذب سه نيرو از تهران، مجوز استخدام يك نيرو را دريافت مي كنند.
به گزارش خبرگزاري فارس از اراك، لطف الله فروزنده ديروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حال حاضر 20 هزار متقاضي انتقال از تهران وجود دارد كه از اين تعداد زمينه انتقال 10 هزار نفر فراهم شده است.
وي تصريح كرد: تمام امور مربوط به مسكن مهر و حقوق كاركنان انتقالي از تهران به ديگر استان ها انجام شده و اين كارمندان با مشكلي در اين زمينه مواجه نيستند.
معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور ادامه داد: از مجموع متقاضيان انتقالي يك هزار و 350 نفر متقاضي براي استان مركزي هستند كه تاكنون امور مربوط به انتقال 390 نفر از اين افراد قطعي شده است.
فروزنده اظهار داشت: دوركاري به عنوان يكي از سياست هاي اولويت دار دولت در 36 رسته شغلي و فعاليت هاي فكري مطرح است و تاكنون اجراي اين طرح در تهران بزرگ به 25 درصد رسيده است.
معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور در ادامه با بيان اينكه آموزش مديران نيز به عنوان يكي ديگر از برنامه هاي مهم دولت مطرح است، خاطرنشان ساخت: مديران بايد دوره هاي آموزشي هدفمندسازي يارانه ها، مالي و محاسباتي، قانون مديريت خدمات كشوري، اجراي اصل 44 قانون اساسي و آموزش سياسي و فرهنگي را سپري كنند كه اين دوره ها براي مديران 40 ساعت و براي كاركنان 60 ساعت است.
فروزنده همچنين ايجاد بانك اطلاعاتي مديران را از ديگر برنامه هاي اين معاونت برشمرد و اضافه كرد: در حال حاضر كشور در اين بخش با خلأ جدي مواجه است كه با تشكيل بانك اطلاعاتي مذكور نيروهاي مستعد مديريتي كشور شناسايي و ساماندهي مي شوند.

 



اخبار ادبي و هنري

تجليل از برگزيدگان انجمن روزنامه نگاران مسلمان
انجمن روزنامه نگاران مسلمان از فيلم هاي برگزيده خود در جشنواره بيست و نهمين فيلم فجر تقدير خواهد كرد.
اين انجمن در ادامه حركت فرهنگي خود در بخش سينما امسال نيز همچون سال هاي گذشته با تعيين هيئت داوران از ميان40 فيلم پخش شده از فيلم هاي منتخب خود طي مراسمي تقدير به عمل مي آورد.
بنابراين گزارش، در اين مراسم از سه فيلم برگزيده كه داراي رتبه اول تا سوم هستند، تجليل و قدرداني مي شود.
هيئت داوران انجمن روزنامه نگاران مسلمان ملاك انتخاب اين سه فيلم برگزيده را محتوي خوب و تكنيك قوي و حفاظت از ارزش هاي ملي و مذهبي عنوان كرد.
اين مراسم با حضور هيئت مديره، هيئت داوران، شخصيت هاي فرهنگي و اجتماعي و اعضاي انجمن روزنامه نگاران مسلمان عصر سه شنبه 10 اسفند ساعت 30/16 در تالار مجتمع فرهنگي سيدالشهداء واقع در ميدان هفت تير برگزار مي شود.
براساس اين گزارش، در پايان اين مراسم فيلم سينمايي «اخراجي ها3» نيز به نمايش درخواهد آمد.
علت عدم پخش فيلم هاي سينما در صداوسيما
مديرتامين برنامه شبكه تهران گفت: سينماي ايران از رسانه ملي خيلي فاصله گرفته و بيشتر جنبه تجاري پيدا كرده است و هنجارها و ارزش هاي خاص خود را مدنظر دارد.
عليرضا نيك انديش در گفت وگو با ايسنا، بيان كرد: رسانه ملي با توجه به رسالت خطيري كه دارد، به دنبال آثاري با محتواي ارزشي غني و عبرت آموز و در راستاي اعتلاي جايگاه انساني است.
وي افزود: عمده آثار ايراني كه در سال هاي اخير توليد و اكران شده اند، يا از داستاني ضعيف برخوردار بوده و يا از لحاظ محتوايي و ارتباط بين خانم ها و آقايان مشكل داشته و يا از حجاب و پوشش مناسبي برخوردار نبوده اند و ما به همين دلايل مجبور به انتخاب آثار خارجي شده ايم؛ ولي شبكه تهران دائم در حال پيگيري توليدات داخلي بوده و كليه آثار سينمايي داخلي و فيلم هاي تلويزيوني كه عمدتاً وارد حوزه نمايش خانگي مي شوند را بررسي مي كنيم
قدرداني شاعر پاكستاني از ايران
يك شاعر پاكستاني از دولت ايران براي برگزاري شعر فجر تشكر كرد.
معصومه شيرازي اهل كشور پاكستان در گفت وگو با فارس در حاشيه برپايي پنجمين جشنواره بين المللي شعرفجر گفت: براي شركت در جشنواره شعر فجر پنج روز در ايران اقامت خواهم داشت، براي اين امر برنامه ريزي كرده ام، زيرا برنامه ها و اهداف برگزاري شعر فجر بسيار مناسب است. وي با اشاره به جشنواره شعر فجر تصريح كرد: به دولت و اجراكنندگان جمهوري اسلامي ايران تبريك مي گويم چرا كه اين همايش ها براي ادب دوستي و ادب شناسي بسيار گرانمايه است.
شيرازي با اشاره به آثار خود گفت: تاكنون چهار كتاب تاليف كرده ام كه دو جلد از آنها شعرهاي عمومي و ديگري «رداي فكر» جملات قصار حضرت علي(ع) است و در نهايت اثري است تحت عنوان «الهام» كه مناقب حضرت رسول اعظم(ص) و آل پيامبر(ع) در آن آمده است.
اديب و شاعر آييني درگذشت
ابوالمحاسن بلادي بهبهاني؛ اديب و شاعر آييني شنبه هفتم اسفند در تهران درگذشت.
ابوالمحاسن بلادي از خاندان بزرگ بلادي و فرزند آيت الله سيدعبدالله بوشهري بود كه در سنگر مبارزه با استعمار حضور داشت و با جهل و ناداني نيز مبارزه مي كرد.
او پيش از اين توانسته بود، بيش از 80 جلد كتاب و رساله در موضوعات مختلف فقه، اصول، فلسفه، منطق، پزشكي، هيات، نجوم، تاريخ اسلام و اهل بيت(ع) را تاليف كند.
او همچنين همچون پدرانش از مبارزان انقلابي بود.
معرفي برترين داستان هاي كوتاه سال
نامزدهاي دريافت جايزه كتاب سال شهيد حبيب غني پور در بخش مجموعه داستان كوتاه معرفي شدند.
كتاب هاي «مهماني با كلاغ ها» نوشته زهرا پورقربان، «عروس بيد» نوشته يوسف عليخاني، «بماند»، نوشته بهناز عليپور گسكري و «استكان كمرباريك مادري» نوشته حسن رحيم پور نامزد دريافت جايزه كتاب سال شهيد حبيب غني پور در بخش مجموعه داستان كوتاه با موضوع آزاد هستند.
احمد بيگدلي، محمد مهدوي شجاعي و محمد محمودي نورآباد از ميان 140 عنوان مجموعه داستان كوتاه ارسالي به دبيرخانه، كتاب هاي فوق را شايسته عنوان نامزد دريافت جايزه معرفي كردند.
آيين اختتاميه و اهداي جوايز به برگزيدگان دهمين جشنواره شهيد حبيب غني پور روز يك شنبه 15 اسفند و از ساعت 16 در تالار مهر حوزه هنري برگزار مي شود. دبير اين دوره از جشنواره، محمد ناصري است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14