(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 14 اسفند 1389- شماره 19879

حضور 112 تيم در نخستين جشنواره روباتيك هوش برتر مازندران
پايان طرح مطالعه و مرمت آسياب بزرگ كوچه باغ شهرستان ميبد
اردبيل زيبا؛ چشم انتظار مسافران نوروزي
ايران در كيهان
امام جمعه شهرستان: بازارچه مرزي دهلران راه اندازي شود
جاذبه هاي گردشگري و تاريخي داراب
استاندار خبر داد اختصاص 57 هزار ميليارد ريال تسهيلات ايجاد شغل در گيلان
اكيپ هاي دامپزشكي براي مبارزه با تب برفكي به ميان عشاير رفتند
نماينده مردم رودسر و املش در مجلس: سد پلرود رودسر در موعد مقرر به بهره برداري مي رسد
رئيس سازمان پارك هاي دزفول: سالانه شش ميليون نشاي گل فصلي در دزفول كاشته مي شود
اسناد مالكيت روستاي «اوشندل» در هشترود تحويل شد
بهره گيري صنعتي 270 رأس از يكصد رأس ميش در گلستان
اولين روزنامه آذربايجان غربي سال 90 منتشر مي شود
دانش آموزان كاشاني سازه هاي ماكاروني ساختند



حضور 112 تيم در نخستين جشنواره روباتيك هوش برتر مازندران

ساري- خبرنگاركيهان:
دبير نخستين جشنواره روباتيك بسيج از حضور 112 تيم در اين جشنواره خبر داد.
براري، در خصوص برگزاري اولين جشنواره روباتيك بسيج با عنوان هوش برتر اظهار داشت: اين جشنواره با حضور تيم هايي از مدارس و دانشگاههاي سراسر استان برگزار شد كه شامل رشته هاي جنگجوي سبك، جنگجوي سنگين، مسيرياب دانش آموزي و مسيرياب ويژه است.
وي با اشاره به اينكه اين جشنواره به مناسبت بزرگداشت سالروز حكيم خواجه نصيرالدين طوسي برگزار شد، گفت: علم روباتيك شامل سه رشته مكانيك، برق و رايانه است.
براري در خصوص برنامه هاي آتي روباتيك بسيج استان اظهار داشت: درصدد هستيم تا بتوانيم كلاسهاي روباتيك را در قالب فوق برنامه مدارس تشكيل دهيم تا دانش آموزان بيشتر با اين محيط آشنا شوند. وي گفت: تمام اهداف اين جشنواره در حوزه دانشجويي، جذب اين افراد و اشتغالزايي است.

 



پايان طرح مطالعه و مرمت آسياب بزرگ كوچه باغ شهرستان ميبد

يزد- خبرنگار كيهان:
مطالعه، مستندسازي طرح مرمت و احياء آسياب بزرگ محله كوچه باغ در شهرستان ميبد به پايان رسيد.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد ضمن اعلام اين خبر، گفت: آسياب ها علاوه بر ساختار معماري ويژه كه در دل زمين دارند از لحاظ تاسيسات هيدروليكي و وسايل مكانيكي روايتگر دانش پيشينيان ما محسوب مي شوند.
رضايي گفت: فضاي اصلي آسياب به ارتفاع 2 متر در زيرزمين واقع شده و به وسيله راه پله اي كه در شمال شرقي اين فضا قرار دارد راه رسيدن به آسياب را ميسر مي سازد.
وي افزود: بعد از عبور از راه پله ها به فضاي مستطيل شكل با طاق آهنگ كه ما را به فضاي مربع شكل و گنبددار آسياب هدايت مي كند، در سه طرف (شمال، جنوب و غرب) اين فضاي مربع شكل سه تقا (سكو يا نشيمنگاه) وجود دارد كه در تقاي غربي مي توان جاي (سنگ سل، در زير آن چرخ چرخاننده سنگ) را مشاهده كرد.
بهرام رضايي ادامه داد: قدمت آسياب بزرگ به عنوان يكي از عناصر شاخص تاريخي محله كوچه باغ به 200 سال قبل برمي گردد كه مي توان آن را به اواخر صفوي و اوايل قاجار نسبت داد.

 



اردبيل زيبا؛ چشم انتظار مسافران نوروزي

گزارش از نادر پرستار- خبرنگاركيهان در اردبيل
استان اردبيل با طبيعت زيبا و سحر انگيز و با مجموعه اي از ديدني هاي طبيعي و تاريخي و با بسيج همه امكانات در انتظار ميهمانان نوروزي است.
تمامي نقاط استان اردبيل از نعمت هاي متعدد الهي بهره مي برند به طوريكه از تمامي شهرهاي آن مي توان شاخه اي از زيبايي چيد و دنيايي از شگفتي ها را ديد. اين استان داراي طبيعت زيبا و دل انگيزي است كه از اوايل بهار با چشم اندازهاي روح نواز و گل هاي رنگارنگ در دشت هاي سبز و كوهپايه هاي استوار دل هر گردشگري را مي نوازد و انسان را به روياها مي برد. از گردنه حيران تا شهر گردشگري سرعين و از سرعين تا منطقه جنگلي فندقلو، از چشمه آب گرم سردابه تا كوه هميشه استوار سبلان، از درياچه شورابيل تا مجموعه بقعه شيخ صفي الدين اردبيلي و بازار تاريخي سرپوشيده آن همه و همه نشاني از اصالت، زيبايي و صلابت توانايي است.
داشتن هواي سالم و عاري از هرگونه آلودگي يكي از ويژگي هاي خاص اردبيل مي باشد. آنهايي كه در طول بهار و تابستان به منطقه مسافرت مي نمايند از وجود هوايي سالم در منطقه شگفت زده مي شوند و اين خود نعمت بزرگي است كه خداوند به ساكنان اين منطقه ارزاني كرده است. آنهايي كه از شهرهاي شلوغ و با هواي آلوده در تعطيلات نوروزي به اردبيل مسافرت مي نمايند ريه هاي خود را در طول مدت اقامت به هوايي پاك و مطبوع ميهمان مي نمايند.
استان اردبيل با داشتن درياچه هاي طبيعي، جنگل ها، تفرجگاه ها، مجتمع هاي تفريحي و آثار باستاني متعدد در انتظار هموطنان و مسافرين نوروزي است.
گردنه حيران
گردنه حيران در مسير آستارا به اردبيل در نوع خود بي نظير مي باشد. سرسبزي و زيبايي منطقه و درختاني كه سر بر شانه يكديگر نهاده اند و سايه بان مسافران خسته اند طول مسير آستارا به اردبيل را كاملاً ديدني و فراموش نشدني كرده اند. زيبايي هاي اين گردنه هر مسافري را به تعجب وامي دارد. اين مسير از چنان طبيعتي برخوردار مي باشد كه با ديدن آن مفهوم آلپ ايران كه به اين منطقه اطلاق شده است را بهتر متوجه مي شويم.
آثار باستاني
در بين آثار باستاني استان، مجموعه بقعه شيخ صفي الدين اردبيلي كه يكي از ده اثر مهم كشور مي باشد از موقعيت خاصي برخوردار است. اين مجموعه بسيار نفيس و باارزش قسمت هاي مختلف از قبيل چيني خانه، جنت سرا، خانقاه، چله خانه، شهيدگاه، چراغ خانه، حرم خانه و گنبد الله الله را در خود جاي داده است.
مسجد جمعه
اين مسجد باقيمانده يك بناي بزرگ از دوره سلجوقيان است بناي ابتدايي اين مسجد در شمال شرقي شهر بر روي يك تپه باستاني قرار دارد.
بقعه شيخ جبرائيل در روستاي كلخوران، مجموعه بازار تاريخي، مقبره شيخ حيدر و قلعه قهقهه، ديو و كهنه در مشگين شهر، قيزقلعه سي و شاه تپه درگرمي، هفت تپه در خلخال، ويرانه آتشكده ساسانيان در روستاي آتشگاه، امام زاده صالح، قيز امام زاده سي، برج شاطركندي در روستاي صومعه در اردبيل و مقبره شيخ بدرالدين و آتشكده ساق دره در نمين از ديگر آثار باستاني اين استان محسوب مي شوند.
آب هاي گرم معدني
آب هاي گرم معدني از جاذبه هاي مهم استان محسوب مي شود كه با ويژگي هاي متفاوت در نقاط مختلف استان پراكنده اند. آب هاي گرم سرعين، سردابه، ويلا درق، خلخال سويي، قوتورسوي، بوشلي و قنبرچه از مهمترين و معروفترين آنها به شمار مي روند.
در بين آب هاي گرم استان شهر گردشگري سرعين در 25 كيلومتري جنوب غربي اردبيل و درجنوب شرقي دامنه سبلان نگين درخشان آب هاي گرم استان مي باشد. اين شهر با دارابودن 9 چشمه آب گرم معدني و دو مجتمع آب درماني سبلان و ايرانيان از عوامل مهم جذب گردشگر به استان محسوب مي شود.
در بين آب هاي معدني استان مي توان به آب معدني ويلادرق كه در روستايي به همين نام و در نزديكي شهر سرعين قرار دارد نيز اشاره كرد كه برخلاف ساير چشمه هاي منطقه داراي آب سرد مي باشد.
جنگل فندقلو
اين جنگل در 25 كيلومتري شمال اردبيل و در 10 كيلومتري جنوب شهر نمين قرار دارد. مساحت آن 4422 هكتار بوده و به علت قرارگرفتن در ارتفاعات داراي هوايي بسيار خنك و مطبوع دربهار و تابستان مي باشد. گونه هاي گياهي و طبي مختلف، حيات وحش، پيست اسكي روي چمن و چشم انداز زيباي اين جنگل موجب آن شده است كه طرفداران طبيعت از نقاط مختلف كشور براي بازديد از آن رنج سفر را برخود هموار نمايند.
درياچه نئور
اين درياچه در 42 كيلومتري جنوب شرقي اردبيل در ارتفاع 2480 متري ازسطح دريا قرار دارد و مشتمل بر دو درياچه كوچك به وسعت 40 هكتار و بزرگ به وسعت 180 هكتار است كه درفصل بهار و پر آب به هم مي پيوندند و درياچه اي واحد تشكيل مي دهند. درحال حاضر نوعي ماهي قزل آلاي رنگين كمان كه در زمره بهترين انواع ماهيان دنيا مي باشد در آن پرورش داده مي شود.
درياچه شورابيل
مجتمع تفريحي كوثر يكي ديگر از جاذبه هاي اردبيل است كه در دوكيلومتري جنوب غرب شهر اردبيل و دركنار درياچه زيباي شورابيل احداث شده است. درياچه شورابيل داراي امكانات تفريحي، ورزشي، فرهنگي قابل توجهي است كه قايق راني، جاده تندرستي، هتل هاي زيبا، شهربازي و رستوران وسط درياچه از آن جمله مي باشند.
سوغات و صنايع دستي اردبيل
سرشير، حلواي سياه، عسل، تخمه آفتابگردان، آبنبات و شيريني هاي مختلف از مهمترين سوغاتي ها و گليم، شال، جاجيم، ورني، مسند، سفالگري، صنايع چوب مانند معرق، منبت و خراطي، مصنوعات چرمي و قاليبافي و نمدبافي از مهمترين صنايع دستي استان مي باشند.

 



ايران در كيهان

بهره برداري از يك شركت صنعتي درخوانسار
خوانسار- خبرنگار كيهان: با حضور مديركل كار و امور اجتماعي استان اصفهان شركت صنايع سلولزي خوانسار توليد كننده انواع كاغذ و مقوا در فاز 2 شهرك صنعتي خوانسار به بهره برداري رسيد.
«حبيب الله فرهمند» سرپرست نمايندگي كار و اموراجتماعي خوانسار اعتبار اين طرح را از منابع بنگاه هاي اقتصادي زودبازده و كارآفرين عنوان كرد و گفت: اين شركت با مواد اوليه ضايعات كاغذ، كارتن و گياهي با 2 ميليارد و 500 ميليون ريال تسهيلات پرداختي و 7 ميليارد ريال سرمايه گذاري بخش خصوصي و اشتغال اوليه 10 نفر جهت توليد محصول كاغذ و مقوا احداث و به بهره برداري رسيده است.
برگزاري نمايشگاه علمي دانش آموزان
همدان- خبرنگار كيهان: سومين نمايشگاه علمي دانش آموزان مجتمع آموزشي شهيد آيت الله مدني همدان، برگزار شد. در مراسم افتتاحيه اين نمايشگاه، سيدرضا اسدي مديرمجتمع آموزشي آيت الله مدني همدان، گفت: اين نمايشگاه علمي، حاصل تلاش شبانه روزي دانش آموزان مجتمع است كه به منظور ارائه استعدادهاي آنها انجام شده است.
وي ادامه داد: نمايشگاه داراي 26 غرفه است كه در رشته هاي برق و الكترونيك، رباتيك و رايانه، عمران و معماري، شيمي و آزمايشگاه، زمين شناسي، رياضي و هندسه، گياه شناسي، جانورشناسي، نرم افزار و غرفه فرهنگي فعاليت دانش آموزان را عرضه كرده است.
پايان جشنواره زمستاني همدان
¤با برگزاري اختتاميه، جشنواره زمستاني همدان پس از پنج روز به كار خود پايان داد.
دراين مراسم، اسدالله بيات رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان همدان گفت: پنجمين جشنواره زمستاني همدان از 2 تا 6 اسفندماه با برنامه هاي متنوعي برگزار شد.
وي افزود: صعود جمعي از هيماليانوردان كشور به قله الوند، مسابقه يخ نوردي، سنگ نوردي داخل سالن، ساخت تنديس هاي برفي، مسابقه ساخت آدم برفي، مسابقات دوچرخه سواري، اسكي و دووميداني، برگزاري نمايشگاه مبل و منبت و راه اندازي كاروان شادي در روز افتتاحيه از جمله برنامه هاي شاخص جشنواره زمستاني همدان بود.
پلاك كوبي درختان شهر كرمانشاه
كرمانشاه- خبرنگار كيهان: عضو كميسيون فضاهاي سبز شوراي اسلامي شهر كرمانشاه گفت: درحال حاضر سرانه فضاي سبز شهري در كرمانشاه 2/9 مترمربع است.
مهندس آرام حميدي افزود: اين كميسيون هويت دار كردن فضاي سبز شهري را در دستور كار خود قرار داده تاكنون 80 هزار اصله از درختان سطح شهر را پلاك كوبي كرده است و درنظر دارد تا 200 هزار اصله از درختان شهر را پلاك كوبي كند.
تجليل از 46 طلبه ممتاز
بيرجند- خبرنگار كيهان: همايش استاني تجليل از طلاب و اساتيد ممتاز مدارس علميه خواهران استان خراسان جنوبي با حضور استاندار، امام جمعه و بيش از 500 نفر از طلاب خواهر برگزار شد. دراين همايش از 46 نفر طلاب ممتاز مدارس علميه خواهران تجليل به عمل آمد.
بزرگداشت شهدا
اراك- خبرنگار كيهان: يادواره 33 شهيد محله قاسم آباد ساوه در تكيه زينبيه اين شهر برگزار شد. اين يادواره با هدف بزرگداشت ياد و خاطره شهيدان گرانقدر اين محله در طول 8 سال دفاع مقدس و تكريم خانواده هاي آنان، با حضور پرشور مردم و مسئولان برگزار شد.
طرح بيماريابي
كرج- خبرنگاركيهان: سرپرست كميته امداد امام خميني(ره) استان البرز از آغاز طرح بيماريابي در بين مددجويان زيرپوشش كميته امداد استان خبرداد و گفت: اين طرح در ميان زنان 45-35 سال بوده كه پس از تكميل پرسشنامه لازم به آزمايشگاه ارجاع داده مي شود.
سالاركيا افزود: افرادي كه تمام آزمايش هاي آنان در محدوده نرمال و افرادي كه حداقل يكي از فاكتورهاي غيرطبيعي را دارا باشند به پزشك متخصص ارجاع مي شوند.
يادواره روحانيان شهيد
¤ نخستين يادواره 40 شهيد روحاني استان البرز با حضور مشاور رئيس جمهور، فرمانده سپاه سيدالشهداء استان تهران و البرز و جمعي از مسئولان استان البزر و خانواده هاي شهدا و جانبازان برگزار شد علي جوانفكر گفت: خيزش فراگير امروز جهان اسلام بيانگر اين است كه ايران اسلامي بايد در ساير زمينه ها از جمله ابعاد معنوي تلاش بيشتري داشته باشد تا بتواند در اين زمينه ها نيز الگوي ساير كشورها باشد.
خاكبرداري تپه اصلي برج قابوس
گنبدكاووس- خبرنگاركيهان: در راستاي رفع برخي موانع ثبت جهاني برج قابوس براي رسيدن به تپه اصلي برج حدود يك متر از تپه اطراف اين برج خاكبرداري مي شود.
«قدرت شاكري» سرپرست اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گنبدكاووس ضمن اعلام اين مطلب افزود: طي ساليان گذشته برخي خاكريزي هايي روي تپه اطراف برج قابوس انجام شده كه به دليل «گچي» بودن اين خاك ها، رطوبت اطراف برج افزايش يافته كه با انجام خاكبرداري و حذف اين نوع خاك ها، رطوبت كاهش خواهد يافت.
بهره برداري از كارگاه تابلو فرش
¤ نخستين مجتمع كارگاهي توليد تابلوفرش با حضور جمعي از مسئولان استان گلستان، در روستاي «قازان قايه» از توابع بخش مركزي شهرستان مراوه تپه افتتاح شد.
«رضا غلامي» معاون برنامه ريزي استاندار گلستان در مراسم افتتاحيه اين كارگاه گفت: مجتمع توليد تابلوفرش از سوي يك سرمايه گذار علاقمند تبريزي با زيربناي 900 مترمربع و با 3ميليارد ريال هزينه در اين منطقه احداث شده است.
«رضا غلامي» افزود: با اجلااي اين پروژه جمعي از هنرمندان بافنده به صورت مستقيم و جمعي ديگر نيز به صورت غيرمستقيم در روستاهاي بخش گليداغ مشغول كار شده اند.
تأكيد بر حمايت از دانش آموزان
¤ فرماندار گنبدكاووس بر لزوم حمايت مادي ومعنوي از دانش آموزان بويژه دانش آموزان مستعد و كم درآمد براي راهيابي به دانشگاه تأكيد كرد.
«غلامعلي سوسرايي» در جلسه شوراي آموزش و پرورش گنبدكاووس گفت: بايد از همه امكانات و ظرفيت هاي موجود آموزش و پرورش و نيز ساير دستگاه هاي اجرايي براي موفقيت بيشتر دانش آموزان گنبدي در كنكور سراسري مراكز آموزش عالي استفاده شود.

 



امام جمعه شهرستان: بازارچه مرزي دهلران راه اندازي شود

دهلران- خبرنگار كيهان:
امام جمعه دهلران خواستار راه اندازي بازارچه مرزي اين شهرستان شد. سيدمحسن موسوي امام جمعه دهلران در اجتماع نمازگزاران اين شهرستان در مسجد جامع گفت: ساليان سال است كه اهالي مرزدار و شهيدپرور اين ديار چشم انتظار راه اندازي بازارچه مرزي هستند.
وي افزود: مسئولان با پيگيري ويژه هرچه سريع تر مقدمات راه اندازي اين بازارچه مرزي را كه از مصوبات سفر استاني هيئت دولت است را فراهم كنند تا شاهد اشتغال و پيشرفت شهرستان دهلران باشيم.
امام جمعه دهلران در ادامه سخنان خود به بخشودگي وام هاي كشاورزي توسط دولت اشاره كرد و گفت: بانك هاي عامل بايد نهايت همكاري با كشاورزان داشته باشند و بخشنامه دولت را اجرا كنند تا كشاورزان دغدغه ديركرد و مشكلات بانكي نداشته باشند.

 



جاذبه هاي گردشگري و تاريخي داراب

داراب - خبرنگار كيهان
شهرستان داراب در 245 كيلومتري شيراز واقع است و به دليل وسعت زياد با استان هاي كرمان - هرمزگان هم مرز است.
طبيعت كم نظير، آب وهواي چهار فصل، كوهستان وسيع و دشت هاي زيباي گل محمدي موجب شده تا همه ساله عده زيادي به اين شهر سفر كنند.
جاذبه هاي گردشگري داراب عبارتند از:
1- روستاي هميشه سبز نوايگان مشهور به ماسوله فارس كه روستايي است كوهستاني با دشت هاي وسيع گل محمدي و طبيعتي بسيار زيبا. محصول انگور اين روستا بسيار وافر و مشهور بوده و بالغ بر 1000 تن در سال مي شود.
2- آبشار زيباي فدامي كه در 120 كيلومتري داراب در بخش فورگ و شهر فدامي واقع است و هر ساله مسافران زيادي در فصل بهار و تابستان از جاذبه هاي اين آبشار ديدن مي كنند.
3- آبشار تنگ رغز در 25 كيلومتري غرب داراب.
4- آبشار كاسه رود در فاصله 85 كيلومتري شهر داراب كه پس از گذر از تنگه زيبا و سرسبز و عبور از بلندترين پل هوايي ايران در جاده داراب-بندرعباس به بخش فورگ متصل مي شود.
5- روستاي سرسبز و كوهستاني لايزنگان با جنگل هاي سرسبز و انبوه در 80 كيلومتري داراب با زيبايي هاي خود هر ساله گردشگران زيادي را به خود جذب مي كند.
جاذبه هاي تاريخي شهر داراب عبارتند از:
1- شهر باستاني دارابگرد اولين پايتخت حكومت ساسانيان كه قدمت آن به عصر هخامنشيان برمي گردد.
2- آتشكده آذرخش كه يكي از مهم ترين آتشكده هاي زرتشتيان در فارس است.
3- آتشكده آذرجو
4- مسجد جامع داراب با قدمتي بيش از 230 سال
5- قصر آيينه در 75 كيلومتري شرق داراب مربوط به دوره ساسانيان

 



استاندار خبر داد اختصاص 57 هزار ميليارد ريال تسهيلات ايجاد شغل در گيلان

رشت - خبرنگار كيهان:
اختصاص 57 هزار ميليارد تسهيلات براي ايجاد بيش از 180 هزار شغل در گيلان پيش بيني شده است.
استاندار گيلان با اعلام اين خبر در جلسه كارگروه اشتغال و سرمايه گذاري استان گفت: تامين اين ميزان اعتبار از محل بنگاه هاي زودبازده، وجوه اداره شده و منابع داخلي شركت هاي دولتي پيش بيني شده است.
روح الله قهرماني چابك با تاكيد بر ورود سرمايه هاي بخش خصوصي در بخش اشتغال افزود: براي دستيابي به نرخ اشتغال 93 درصد و كاهش بيكاري به حداكثر 7 درصد در فعاليت هاي صنعتي كشاورزي، تجارت و بازرگاني گردشگري، حمل ونقل و ساير موارد بايد 106 هزار شغل در گيلان ايجاد شود.
هاشم نيا معاون برنامه ريزي استانداري گيلان هم با اشاره به ايجاد بيش از 40 هزار شغل در اين استان در سال جاري گفت: براي سال آينده نيز ايجاد 106 هزار شغل در استان پيش بيني و هدف گزاري شده است.

 



اكيپ هاي دامپزشكي براي مبارزه با تب برفكي به ميان عشاير رفتند

خرم آباد-خبرنگاركيهان:
اكيپ هاي دامپزشكي لرستان براي مبارزه با تب برفكي به مناطق قشلايي رفتند.
مديركل دامپزشكي لرستان افزود: در راستاي برنامه كنترل پيشگيري و مبارزه با بيماري تب برفكي در دام هاي سبك استان شامل گوسفند و بز، اداره كل دامپزشكي لرستان به صورت اختصاصي 12 اكيپ عملياتي واكسيناسيون و سه اكيپ نظارتي را براي واكسيناسيون دام هاي سبك عشايري به مناطق قشلاقي جنوب و جنوب غرب لرستان و همچنين استان هاي ايلام و خوزستان اعزام كرد.
دكتر جواد گودرزي اضافه كرد: پيش بيني مي شود در 15 روز كاري مفيد 500 هزار گوسفند و بز عشاير عليه تب برفكي واكسينه گردند.وي افزود: با پي گيري هاي به عمل آمده واكسن مورد نياز تامين شده و با توجه به نزديكي فصل كوچ عشاير، براي كنترل و پيشگيري از بيماري، عمليات واكسيناسيون از هفتم اسفندماه شروع شده است.

 



نماينده مردم رودسر و املش در مجلس: سد پلرود رودسر در موعد مقرر به بهره برداري مي رسد

رحيم آباد- خبرنگاركيهان:
پروژه احداث سد پلرود در زمان مقرر توسط دولت به بهره برداري مي رسد.
نماينده مردم شهرهاي رودسر و املش در مجلس با اعلام اين خبر گفت: از مجموع 300ميليارد ريال اعتبار پيش بيني شده براي اجراي اين پروژه در سال جاري تاكنون 180ميليارد ريال آن تخصيص يافته است كه اين رقم در سال آينده به 2برابر افزايش خواهد يافت.
اسدالله عباسي با اشاره به اينكه اين طرح در طي 5سال بايد اجرا شود بر لزوم سرعت بخشيدن به كار ساخت تصفيه خانه آب شهرستان رودسر نيز تأكيد كرد و گفت: در اين ميان باتوجه به اختصاص 70ميليارد ريال اعتبار در سال جاري براي اين پروژه، انتظار مي رود مخازن آب شهرهاي املش، كلاچاي و چابكسر نيز هرچه زودتر به بهره برداري برسد.
به گفته عباسي سدمخزن پلرود نيز در 5كيلومتري جنوب شهر رحيم آباد رودسر احداث مي شود و حجم آن نيز 65ميليون مترمكعب است.
گفتني است سد پلرود با قابليت 211ميليون مترمكعب آب به منظور تأمين آب كشاورزي 27 هزار هكتار از اراضي شاليكاري و باغ هاي چاي منطقه رحيم آباد، شهرستان هاي رودسر و املش و تأمين 40ميليون مترمكعب آب آشاميدني شهرهاي رودسر، لنگرود، كلاچاي، املش و كومله در شرق گيلان احداث مي شود.
اين سد با برآورد هزينه 890ميليون ريال و طي 66ماه احداث مي شود.

 



رئيس سازمان پارك هاي دزفول: سالانه شش ميليون نشاي گل فصلي در دزفول كاشته مي شود

دزفول- خبرنگار كيهان:
رئيس سازمان پارك ها و فضاي سبز شهرداري دزفول از كاشت سالانه شش ميليون نشاء گل فصلي در اين شهر خبر داد.
عليرضا چيت زن زاده گفت: اين تعداد گل در دو فصل زمستان و تابستان توليد و در ميادين، بلوارها و ديگر عرصه هاي قابل استفاده شهري كشت مي شود.
وي عرصه هاي قابل استفاده براي كاشت گل در دزفول را افزون بر دو و نيم هكتار دانست و گفت: جعفري، داوودي و گل كلم از جمله نمونه گل هايي است كه در اين شهر مورد استفاده قرار مي گيرند.
بنا به اظهار رئيس سازمان پارك ها و فضاي سبز شهرداري دزفول سرانه فضاي سبز دزفول مطابق آخرين آمارها افزون بر 14 مترمربع براي هر نفر است.شهرستان دزفول با 500 هزار نفر جمعيت در شمال استان خوزستان واقع شده و داراي سه نهالستان دولتي و حدود 100 نهالستان خصوصي است.

 



اسناد مالكيت روستاي «اوشندل» در هشترود تحويل شد

تبريز- خبرنگار كيهان:
طي مراسمي، اسناد مالكيت اهالي روستاي «اوشندل» هشترود به ساكنان آن تحويل شد.
احمديان، سرپرست بنياد مسكن انقلاب اسلامي هشترود در اين مراسم كه به مناسبت سالگرد سي و دومين جشن پيروزي انقلاب اسلامي صورت گرفته بود، گفت: در هشترود تاكنون هزار و 969 واحد مسكوني با استفاده از تسهيلات وام بهسازي احداث و منازل مقاوم سازي شده اند.
وي افزود: با احتساب سهميه امسال، تعداد واحدهاي مسكوني احداثي به سه هزار و 219 واحد خواهد رسيد ضمن اينكه تا به حال، بيش از چهار هزار و 100 فقره سند مالكيت در روستاهاي هشترود صادر و تحويل شده است.

 



بهره گيري صنعتي 270 رأس از يكصد رأس ميش در گلستان

گرگان- خبرنگار كيهان:
معاون بهبود توليدات دامي سازمان جهادكشاورزي گفت: امروزه بايد باور داشت كه روش هاي سنتي بايد دير يا زود جاي خود را به روش هاي مدرن بدهد.
مهندس علي اكبر اسفندياري گفت: تغذيه بخش عظيمي از جمعيت گوسفندان كشور در بيشتر نقاط متكي به چراي مرتع است كه باتوجه به كمبود و فقير بودن مراتع و همچنين پايين بودن راندمان توليد، برنامه ريزي صحيح و دقيق تري در جهت بهبود راندمان در صنعت پرورش گوسفند اتخاذ شده است.
در مقايسه 2 نوع سيستم براي يكصد رأس ميش (گوسفند ماده) در دو سال براي بهره گيري سنتي 140 رأس و براي بهره گيري صنعتي 270 رأس توليد شده است.

 



اولين روزنامه آذربايجان غربي سال 90 منتشر مي شود

اروميه-خبرنگاركيهان:
در سه ماهه اول سال آينده اولين روزنامه آذربايجان غربي منتشر مي شود.
معاون سياسي اجتماعي استاندار آذربايجان غربي با اعلام اين خبر گفت: با حمايت ها و پيگيري هاي مستقيم آقاي جلال زاده استاندار آذربايجان غربي و موافقت كلي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، اولين روزنامه استان آذربايجان غربي در سه ماهه اول سال 1390 منتشر مي شود.
دكتر ابراهيم فتح الهي افزود: وجود روزنامه سراسري در استان آذربايجان غربي يكي از نيازهاي جدي استان است و مي تواند در جهت اطلاع رساني و شفاف سازي اخبار و برقراري ارتباط دو سويه بين مردم و مسئولين تاثيرگذار باشد.

 



دانش آموزان كاشاني سازه هاي ماكاروني ساختند

كاشان- خبرنگار كيهان:
مسابقات سازه هاي ماكاروني ويژه دانش آموزان مقطع راهنمايي و متوسطه شهرستان كاشان و آران و بيدگل برگزار شد.
در اين مسابقات 95 نفر از دانش آموزان شهرستان هاي كاشان و آران و بيدگل در قالب 38 تيم با ساخت 62 پل ماكاروني در دو بخش سازه راندماني و سازه سنگين با هم به رقابت پرداختند.
در پايان مسابقات در بخش سازه سنگين، دبيرستان هاي علامه حلي، الماسي و پژوهش سراي دكتر عظيمي آران و بيدگل به ترتيب به مقام هاي اول تا سوم رسيدند و در بخش رقابت هاي سازه راندماني دبيرستان دخترانه شاهد هر سه مقام اول تا سوم را كسب كرد.
در اين رقابت ها، ضمن بارگيري و ميزان تحمل سازه ها در هر يك از بخش ها، 5گروه به عنوان گروه هاي برتر انتخاب شدند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14