(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 14 اسفند 1389- شماره 19879

اخبار هفته
430 درصد افزايش قيمت طي 5/3 سال
تاخت و تاز گراني در متروي پايتخت
وضعيت دانشجويان پس از انحلال
12 دانشگاه غيرانتفاعي از دانشجو خالي مي شود
هشدارهاي پليس براي خريدهاي نوروزي
نقش تربيتي معلم به نقش الگويي او محدود نمي شود



اخبار هفته

همايش پاسداشت سربازان ولايت در تهران
همايش پاسداشت سربازان ولايت و مدافعان آرمانهاي امام و انقلاب با حضور خانواده معظم شهدا بسيجيان و ايثارگران برگزار شد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران بسيج، اين مراسم كه در مجتمع فرهنگي ورزشي 5آذر بسيج به همت پايگاه مقاومت ابوذر غفاري حوزه323 بسيج ناحيه مالك اشتر برگزار شد دكتر مجتبي شاكري، مشاور رئيس جمهوري و عضو ارشد جمعيت ايثارگران با اشاره به خيزش هاي اخير در جهان اسلام در كشورهاي مصر؛ تونس؛ ليبي و... گفت: اسلام و تفكر اسلامي حاكميت هاي كفر و الحاد را تحت تأثير قرار داده است.
وي تأكيد كرد:امروزه ما شاهد زير سؤال رفتن تفكرات اومانيستي و مادي گرايي در قلب نظام سرمايه داري آمريكا؛ اروپا و حتي رژيم اشغالگر قدس هستيم.
وي گفت: شرايط كنوني نشان مي دهد كه دنيا درحال تحول و زايش جديدي است و نشانه هاي ظهور را مي توان ديد.
در ادامه اين مراسم سردار پاسدار حسيني فرمانده سپاه مالك اشتر در جمع خبرنگاران مستقر در همايش سربازان ولايت گفت: امروز اسلام عزيز در دنيا الگو شده است و به واسطه انقلاب عظيم اين ملت حكومت اسلامي را به جهان صادر كرده است. وي گفت: وظيفه ما اين است كه بعنوان سرباز ولايت ايران قدردان شهداء و امام شهدا باشيم و براي دفاع از اسلام و ايران از هيچ كوششي دريغ نخواهيم كرد.
وي به مقطع كنوني انقلاب اشاره كرد و گفت: سربازان واقعي ولايت امروزه بسيجياني هستند كه بدون ادعا و از جان و دل براي دفاع از انقلاب گوش به فرمان ولي امر خود هستند.
ارسال بسته هاي فرهنگي
به دانشجويان بورسيه
وزارت علوم براي بيش از هزار نفر از دانشجويان ايراني بورسيه خارج از كشور بسته هاي فرهنگي در نوروز 90 ارسال مي كند.
جليل دارا مديركل فرهنگي وزارت علوم درباره محتواي اين بسته هاي فرهنگي گفت: اين بسته ها محتوي اقلامي است كه تداعي گر هويت ملي دانشجويان است.
سياست ما توسعه هنرستان ها
در روستاهاست
وزير آموزش و پرورش تأكيد كرد: يكي از سياست هاي اصلي و مهم ما توسعه هنرستان ها در روستاهاست.
حاجي بابايي تأكيد كرد: يكي از اهداف ما در تأسيس مجتمع هاي آموزشي و پرورشي تسري عدالت آموزشي به دانش آموزان و معلمان روستاها مي باشد.
امور پرورشي عهده دار پرورش
انگيزه است
دبيركل اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانش آموزان با اشاره به نقش مشاوران آموزشي و مربيان پرورشي در تعليم و تربيت اسلامي گفت: مربيان پرورشي، عامل احياي انگيزه در دانش آموزان هستند.
احمد خليلي كه به مناسبت سالروز تأسيس امور تربيتي سخن مي گفت افزود: مربيان پرورشي، عامل احياي انگيزه در دانش آموزان هستند.
امكان دانشجويان آزاد
در آزمون كارشناسي ناپيوسته
مركز نيروي انساني وزارت آموزش و پرورش در اطلاعيه اي از فراهم شدن امكان ثبت نام دانشجويان آزاد در آزمون كارشناسي ناپيوسته مراكز تربيت معلم خبر داد و به دانشجويان توصيه كرد كه براي كسب اطلاعات بيشتر به مراكز تربيت معلم محل تحصيل خود مراجعه كنند.
آموزش و پرورش كمترين پرونده
در ديوان را دارد
رئيس ديوان عدالت اداري از كاهش پرونده هاي مربوط به آموزش و پرورش در اين ديوان، در 9 ماه طي شده از سال جاري خبر داد.
به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، محمدجعفر منتظري با اشاره به كاهش پرونده هاي مربوط به آموزش و پرورش در 9ماهه طي شده از سال جاري افزود: از 7هزار و 601 پرونده مربوط به آموزش و پرورش در سال 88، هم اكنون 6هزار و 777 پرونده در ديوان عدالت اداري وجود دارد كه اين امر نشان دهنده كاهش 824 پرونده نسبت به سال گذشته است.

 



430 درصد افزايش قيمت طي 5/3 سال
تاخت و تاز گراني در متروي پايتخت

قاسم حداد اصفهاني
«وسيله اي كه قرار بود ايمن، ارزان، سريع و مايه آرامش مردم باشد به دليل سياسي كاري عده اي كه مردم بارها در انتخابات مختلف نشان داده اند آنان را نمي خواهند، به وسيله التهاب آفريني و تحميل گراني تبديل شده است . گويي وارثان سال هاي باصطلاح سازندگي، هنوز مديريت بهينه را نياموخته اند و جز با گران كردن افسارگسيخته، توان مديريتي ندارند.»
اينها سخنان مردي است كه وقتي گفت: «45 سال از خدا عمر گرفته ام و فهميده ام كه بعضي ها فقط با گران كردن مي توانند مديريت كنند و هيهات به مديران شهر تهران كه نارضايتي مردم از وارثان ايجاد اختلاف طبقاتي و تبعيض و رانت را مي بينند و به روي مباركشان نمي آورند» سن و سالش را فهميدم اما سپيدي موهايش، شناسنامه اش را كوچك تر نشان مي داد.
مسئولان شهر تهران در سوداي گران كردن بليت مترو افتاده اند و چنان به مرگي وحشتناك گرفتند مردم را كه خلايق به تب راضي شوند. درست در شامگاه 24 بهمن كه فردايش منافقين و مجموعه معاندان نظام، خيال هايي داشتند، مصوبه جلسه به اصطلاح غيرعلني شوراي شهر پايتخت همچون بمبي در شهر صدا كرد: «اگر دولت يارانه بليت مترو را ندهد بليت تك سفره مترو 975 تومان و دو سفره 1725 تومان مي شود.» اين خبر صبح روز 25 بهمن، تيتر يك روزنامه ارگان شهرداري تهران بود. همان صبحي كه تا شبش قطارهاي مترو با بي نظمي هرچه تمام تر با اعصاب مردم بازي كردند و اتوبوس هاي خط يك بي آر تي از ميدان فردوسي جلوتر نرفتند تا اتوبوس سواران ، سياهي لشگر جريان فتنه تلقي شوند! اين همه براي آن است تا دستگاهي كه بيشترين گراني را طي 5/3 سال گذشته بر تهران تحميل كرده، كمي از حس سيري ناپذيري اش را ارضا نمايد و باز هم هزينه مديريت نابهينه خود را بر دوش شهروندان بيندازد. مديريتي كه در سطح كلان خود با وجود ظرفيت 25 ميليوني در حمل و نقل عمومي پايتخت از جابه جايي 17 ميليون سفر عاجز است.
تاريخچه گراني در مترو
شهريورماه 1386 بود كه شوراي اسلامي شهر تهران به شركت مترو پيشنهاد كرد براي جلوگيري از اتلاف وقت مردم، بليت تك سفره 75 توماني حذف و بليت دو سفره 200 توماني جايگزين شود. به اين ترتيب 33درصد به قيمت بليت تك سفره و 60 درصد به قيمت بليت دو سفره افزوده شد. چرا كه نرخ بليت دو سفره 125 تومان بود كه حالا 200 تومان مي شد. اول خردادماه 1387 به فاصله هشت ماه از گراني نيمه شهريور سال قبلش، مشكل اتلاف وقت مردم حل شد! و بليت تك سفره به سيستم بازگشت. اما به قيمت 125 تومان، يعني با 6/66درصد گران تر از بليت تك سفره 75 توماني سال .86 حال آنكه تورم سال 86 براساس اعلام بانك مركزي 4/18 درصد گزارش شد. بليت دو سفره اگرچه از 200 تومان به 225 تومان رسيد اما نسبت به نرخ شهريور 86 (135 تومان) 80 درصد افزايش نشان مي داد. اين افزايش ها در حالي بود كه دولت نهم زير بي رحمانه ترين و ناعادلانه ترين تخريب هاي رسانه اي بود. اما هيچ رسانه اي جز كيهان به اين گراني شتابان مترو نپرداخت. به اين ترتيب در هشت ماه، قيمت بليت هاي مترو تا چهار برابر نرخ تورم بالا رفت. آن هم براي سيستمي كه مردم در قطارهايش له مي شدند.
در سال 1388 قيمت بليت تك سفره از 125 به 150 و دو سفره از 225 به 275 تومان رسيد تا افزايش 20 و 5/22 درصدي نسبت به سال 87 و افزايش 80 تا 100 درصدي نسبت به نيمه سال 86 كاملا حس شود. اين در حالي بود كه تورم سال87 كشور 25 درصد و مجموع تورم دو سال86 و 87 حدود 44 درصد بود اما مترو تا 100درصد قيمت هايش را گران كرد. در سال 1389 بليت تك سفره 100تومان ديگر گران شد و به 250تومان رسيد، يعني 66درصد افزايش نسبت به سال88 و همه اينها با مصوبه شوراي شهر انجام مي شد. بليت دو سفره نيز با افزايش 175توماني به 450تومان رسيد تا رشد 70درصدي را نسبت به سال 88 نشان دهد. در اين ميان قيمت بليت 10سفره نيز از 1100 تومان با 40درصد افزايش به 1500 تومان رسيد.
مسئولان شهر اما امسال هم مي خواهند بليت مترو را گران كنند. پس از اينكه بحث نرخ 975 توماني مطرح شد و اعتراضات بسياري را برانگيخت رئيس كميسيون توسعه و عمران شوراي شهر تهران كه اذعان دارد دولت در بخش عمراني مترو بسيار خوب عمل كرده گفت: «قيمت بليت مترو 325 تومان براي سال90 تعيين شده كه يك سوم سهم پرداختي مردم است و 975تومان با احتساب سهم دولت و شهرداري (هر يك 325 تومان) اعلام شد.» «حمزه شكيب» افزود: متوسط رشد قيمت بليت مترو 28 درصد است كه تورم ساليانه و هدفمند شدن يارانه ها روي آن تأثير گذاشته.» اين در حالي است كه تورم سال89 حدود 10درصد بوده و هدفمندي يارانه ها تأثيري بر تورم نداشته است. قيمت بليت تك سفره نيز 30 درصد رشد داشته است يعني سه برابر نرخ تورم ساليانه.
با اين حال مجتبي شفيعي دبير شوراي عالي ترافيك اعلام كرد قيمت بليت ها امسال 150تومان مي شود كه منظور او يك سفر با كارت هاي اعتباري مدت داراست كه قبلا 120 تومان بوده، يعني 25درصد افزايش در اين قسمت رخ مي دهد.
مسئولان شهر بي اعتنا به كمك هاي دولت
مسئولان شهر تهران بويژه شهردار، معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري و مديران مترو مدام از پرداخت نشدن يارانه بليت مترو مي گويند اين در حالي است كه مجتبي شفيعي دبير شوراي عالي ترافيك گفت: دولت از ابتداي سال89 تاكنون (اسفندماه) 16ميليارد تومان يارانه بليت مترو و 9ميليارد تومان يارانه بليت اتوبوس را پرداخت كرده است.
وي افزود: «ميزان يارانه پرداخت شده به متر و در دولت هاي نهم و دهم 3/5 برابر و اعتبارات توسعه مترو 9برابر افزايش يافته است.» شفيعي يارانه تخصيصي دولت هفتم و هشتم به مترو در مدت 5سال را يكهزار و 41 ميليارد ريال و در دولت نهم و دهم 9هزار و 145 ميليارد ريال اعلام كرد و يارانه بليت پرداختي در دولت نهم و دهم را 936 ميليارد ريال و در پنج سال دولت هفتم و هشتم 176 ميليارد ريال اعلام نمود. دبير شوراي عالي ترافيك تصريح كرد: «طبق قانون حمايت سامانه ريلي در سال 1385، دولت بايد حداكثر 50 درصدهزينه توسعه مترو را مي پرداخت و الباقي را شهرداري پرداخت مي كرد اما دولت 70 درصد را انجام داد و 30 درصد از سوي شهرداري صورت گرفت.» شفيعي به صراحت گفت: «در مديريت شركت مترو مشكلاتي وجود دارد كه ما آماده ايم مديريت مترو را در دست بگيريم. شهرداري هم به سيستم بانكي بدهكار است و دولت دستور داده كه سيستم بانكي در بخش بدهي هاي شهرداري كمك كند.» او نرخ 975 تومان را غيرمنطقي دانست و بر قيمت 150 تومان تأكيد كرد. با اين حال شهردار تهران بدون اينكه نرخي اعلام كند بر افزايش قيمت بليت هاي مترو اصرار كرد و و بدون اعلام ميزان كمك هاي دولت، 50درصد سهم كمك هاي دولت را مطالبه كرد.همچنين در حالي كه دولت اعلام كرد يارانه بليت مترو را پرداخت كرده و تا پايان سال89 و همچنين در سال90 رقم قابل توجهي به مترو خواهد داد قاليباف گفت كه اگر دولت سهم خود از يارانه بليت مترو را ندهد مردم بايد سهم خود و دولت را بپردازند. معلوم نيست با اينكه دولت كمك هاي خود را ادامه داده و بر كمك هاي آينده نيز تأكيد دارد چرا مديريت شهري، فضاي ملتهب را در مترو مي پسندد؟! آن هم در حالي كه بليت 75 توماني شهريور 86 در آخر 89 را 325 تومان كرده و 430 درصد افزايش داده است. آيا سياسي كاري چنين فضايي بوجود آورده است يا اطلاع رساني ضعيف و دير به دير شوراي عالي ترافيك درباره كمك هاي دولت به مترو و ديگر بخش هاي شهر تهران؟ ارتباط بيشتر شوراي عالي ترافيك با رسانه ها بسياري از شبهات را برطرف مي كند.

 



وضعيت دانشجويان پس از انحلال
12 دانشگاه غيرانتفاعي از دانشجو خالي مي شود

كليه دانشجويان 12 مؤسسه آموزش عالي غيردولتي غيرانتفاعي درصورتي كه شاخص هاي كيفي اين مؤسسه ها در حوزه هاي آموزشي و فضاي فيزيكي بهبود پيدا نكند، به گفته مديركل دفتر آموزش هاي آزاد وزارت علوم، به مؤسسات ديگر مهمان خواهند شد.
مرجع رسمي شناخته شده براي جلوگيري از فعاليت، تعليق فعاليت يا انحلال مؤسسات آموزش عالي غيردولتي غيرانتفاعي براساس آنچه كه در ماده 24 اساسنامه مؤسسات آموزش عالي غيردولتي غيرانتفاعي مورد توجه قرار گرفته است وزارت علوم، تحقيقات و فناوري است.
براين اساس وزارت علوم، تحقيقات و فناوري بر كليه فعاليتهاي مؤسسات آموزش عالي غيردولتي غيرانتفاعي اعم از آموزشي، پژوهشي، فرهنگي، دانشجويي، اجرايي، مالي و معاملاتي و... نظارت مي كند و درصورت احراز تخلف يك مؤسسه آموزش عالي غيردولتي غيرانتفاعي با آن مؤسسه برخورد مي كند.
غلامعلي نادري- مديركل دفتر آموزش هاي آزاد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري تعداد مؤسسات آموزش عالي غيردولتي غيرانتفاعي كه پرونده تخلفاتشان در دست بررسي است را اعلام و نوع تخلفاتشان را نيز تشريح كرد.
وي در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: پرونده 12 مؤسسه آموزش عالي غيردولتي غيرانتفاعي در كميسيون ماده9 در دست بررسي است كه اگر اين مؤسسات به شرايط استانداردي كه وزارت علوم، تحقيقات و فناوري مي خواهد نرسند قطعاً دانشجويانشان به دانشگاه هاي ديگر مهمان مي شوند و سپس ظرفيت پذيرش دانشجو در اين مؤسسات صفر مي شود.
مديركل دفتر آموزش هاي آزاد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري افزود: وقتي دانشجويان يك مؤسسه آموزش عالي به مؤسسات ديگر مهمان شوند و ظرفيت آن مؤسسه نيز صفر شود، در عمل ديگر پس از مدتي آن مؤسسه آموزش عالي حالت انحلال پيدا مي كند.
وي درباره مواردي كه منجر به مطرح شدن پرونده هاي اين 12 مؤسسه آموزش عالي در كميسيون ماده9 شده است به مهر گفت: اختلاف بين هيئت مؤسس، مشكلات كيفي دانشگاه ها ازنظر فضاي فيزيكي و ازنظر كيفيت آموزشي از مواردي بوده كه اين مؤسسات دچارش بوده اند.
به گزارش مهر وي افزود: اگر اين مؤسسات نتوانستند به حد استانداردهاي معمولي برسند، ترتيبي اتخاذ مي شود كه بقيه مؤسسات بتوانند دانشجويان آنها را بپذيرند.

 



هشدارهاي پليس براي خريدهاي نوروزي

معاون اجتماعي پليس آگاهي به شهروندان و به ويژه زنان در آستانه خريدهاي نوروزي توصيه و هشدارهايي را براي افزايش امنيت و جلوگيري از سرقت ارائه كرد.
سرهنگ عبدالله قاسمي گفت: با توجه به فرا رسيدن ايام پايان سال و افزايش خريدهاي نوروزي رعايت نكاتي براي جلوگيري از فعاليت سارقان حتمي است.
وي اظهار داشت: عمده خريدهاي نوروزي توسط زنان انجام مي شود، لذا بانوان با رعايت اين نكات مي توانند سارقان را در رسيدن به اهداف شان ناكام بگذارند.
سرهنگ قاسمي افزود: زنان مراقب تماس هاي بدني در مراكز خريد به ويژه از سوي هم جنسان خود باشند، زيرا سارقان زن با استفاده از شلوغي مراكز خريد اقدام به سرقت مي كنند. در مراكز خريد از قبول هرگونه مواد خوراكي و آشاميدني از افراد غريبه خودداري شود، در مشهد چند فقره سرقت به اين شيوه انجام شده است.
معاون اجتماعي پليس آگاهي گفت: شهروندان از كيف همراه خود به عنوان صندوق امانات استفاده نكنند و از قراردادن اشياي قيمتي و مقادير زياد وجه نقد اجتناب كنند و به ميزان لازم پول همراه داشته باشند.
وي اظهار داشت: هنگام استفاده از كارت اعتباري براي خريد از در اختيار قرار دادن رمز كارت به فروشندگان اجتناب كنند. فروشندگان ملزم هستند تا دستگاه كارت خوان را در دسترس مشتريان قرار دهند تا بتوانند خودشان رمز را وارد كنند، در غير اين صورت شهروندان از اين مراكز خريد نكنند.
سرهنگ قاسمي در ادامه افزود: ممكن است سارقان پس از شنيدن رمز عابر بانك، كارت را به سرقت برده و در جاي مناسبي براي ربودن كارت، اقدام به زورگيري كنند. شهروندان از نشان دادن وجه نقد و ديگر اشيا همراه خود به ديگران خودداري كرده و مراقب اموال خود باشند.
اين مقام پليس آگاهي افزود: تحت هيچ شرايطي رمز عابر بانك را با صداي بلند اعلام نكنيد و تحت هيچ شرايطي رمز عابر بانك را به افراد غريبه و فروشندگان مغازه ها اعلام نكنيد. پس از خريد حتما رسيد دستگاه را بررسي كنيد.
معاون اجتماعي پليس آگاهي تاكيد كرد: حتما از افرادي كه تحت عنوان مامور به شما مراجعه مي كنند كارت شناسايي بخواهيد و در صورت لزوم از سامانه 110 هويت مامور را استعلام كنيد.
وي اظهار داشت: در اين ايام از پذيرش چك پول و تعويض آن با وجه نقد از افراد رهگذر به ويژه اتباع خارجي اجتناب كرده، زيرا ممكن است چك پول تقلبي به شما ارائه شده يا قصد كف زني داشته باشند.
به گزارش فارس سرهنگ قاسمي افزود: زنان از سمت راست مسير خود حركت كرده و كيف خود را روي شانه سمت راست و نزديك بدن خود قرار دهند.

 



نقش تربيتي معلم به نقش الگويي او محدود نمي شود

هشتم اسفند سالروز شكل گرفتن نهاد امور تربيتي، فرصتي است تا درباره پيامدهاي ايجاد اين نهاد بيانديشيم.
شهيد بزرگوار رجايي كه در سالهاي حكومت رژيم پهلوي در لباس معلمي انجام وظيفه مي كرد علي رغم رشته تدريسش (رياضي)، از نقش تربيتي بالايي برخوردار بود. حس مسئوليت چشمگير او در قبال جوانان آن روز اين مرز و بوم و دغدغه هدايت دانش آموزانش نگذاشت تا تنها به تدريس رياضي اكتفا كند. تلاشهاي او و تحمل درد و شكنجه زندان، همه به دليل هم و غم او در تربيت نسل جوان بود.
با آغاز پيروزي انقلاب اسلامي، شهيد رجايي و شهيد باهنر آن دويار ديرينه انقلاب كه سالها از ضعف حكومت پهلوي در تربيت وهدايت انسان، آگاه بودند و تأثيرپذيري نسل جوان را از حكومت شاهنشاهي كه تمام و كمال متأثر از فرهنگ استعماري بود مي ديدند، اقدام به تأسيس نهاد امور تربيتي كردند تا با به كارگيري نيروهاي متعهد در آموزش و پرورش به هدايت و تربيت نسل انقلاب بپردازند.
فعاليتهاي گسترده گروهكهاي معاند انقلاب و كم اطلاعي جوانان از دسيسه هاي دشمنان بر كساني كه آن روزها را درك كرده اند پوشيده نيست و همانطور هم كه انتظار مي رفت بهترين جوانان انقلابي نظير شهيد مهدي رجب بيگي و بعضي نيروهاي متعهد موجود در آموزش و پرورش دست به كار غبارزدايي از اذهان نوجوانان و جوانان شدند.
سربازان فرهنگي انقلاب (مربيان امور تربيتي) در نقش برآب كردن توطئه هاي بيگانگان و دوركردن دست گروهكها از انحراف جوانان، نقش بسزايي داشتند.
آنهادر هدايت دانش آموزان در مسير دفاع از مرزهاي ميهن اسلامي و حمايت و پشتيباني جبهه هاي جنگ، نقش ارزنده اي داشتند.
تلاشهاي آنان در ارتقاء فرهنگ قرآن و ترفيع سطح آموزش و حفظ قرآن بر هيچكس پوشيده نيست. زنده نگهداشتن ياد ايام الله و يادآوري روزهاي مهم و سرنوشت ساز ايران اسلامي و گرامي داشت ايام ولادت و شهادت معصومين عليهم السلام، در كارنامه آنان ثبت شده است.
نقش آنان در پيگيري و رفع مشكلات روحي، اخلاقي و اعتقادي دانش آموزان بر همه كساني كه پس از انقلاب دانش آموز بوده اند روشن است و البته خدمات ارزنده ديگري كه در اين نوشتار نمي گنجد.
علي رغم همه تأثيرات مثبتي كه تأسيس امور تربيتي به دنبال داشت، از همان ابتداي انقلاب تاكنون بعضي افراد تأسيس آن را قدمي در راه تفكيك تربيت از تعليم دانسته اند در ميان كساني كه دچار اين توهم شدند كه تأسيس امور تربيتي، تفكيك كننده نقش تربيتي معلم و مدرسه از نقش آموزشي آن بوده است در بعضي اساتيد دانشگاه ها نيز ديده مي شوند. آنها با استناد به تك واژه بودن «تعليم و تربيت» «education » مدعي تفكيك ناپذيري تعليم و تربيت هستند و البته اين ادعا كاملاً درست است زيرا نقش تربيتي معلم از نقش تعليمي او تفكيك ناپذير است.
اما بحث براين است كه آيا تاسيس امور تربيتي و گماردن مربي تربيتي در مدارس و سپردن مديريت و هدايت و برنامه ريزي اموري كه به هدايت و تربيت بهتر دانش آموزان بيانجامد به دست او، بيانگر تفكيك تربيت از تعليم است؟
آيا بدون وجود مربي تربيتي كسي هست كه هدايتگر برنامه هايي باشد كه ضرورت انقلاب و اسلام ايجاب مي كند؟ حتي اگر در مدرسه چند معلم متعهد نيز باشند آيا با توجه به اينكه همه ساعتهاي آنان به آموزش دروس اختصاص دارد امكان هدايت برنامه هاي ضروري در تربيت بهينه دانش آموزان به دست آنان وجود دارد؟
كمبود مربي تربيتي در بعضي مدارس در سال هاي اخير نشان داده است كه در مدارس بدون مربي، ناگزير معاون و يا مديرمدرسه ملزم به هدايت فعاليت هاي تربيتي و تبليغي شده اند و بار سنگين آن كار را نيز به عهده گرفته اند. البته در همه كشورها امور فوق برنامه در مدارس متولي خاصي دارد كه در كشور ما متولي آن مربي تربيتي نام گرفته است.
ريشه هاي ضعف نقش تربيتي معلم
در اينجا يك سؤال مطرح است و اينكه آيا نقش تربيتي معلمان ايراني پررنگ است يا كمرنگ؟ هرگاه معلم خود را در قبال همه هدفهاي تربيتي نظام آموزش و پرورش من جمله اهداف سياسي، اجتماعي، اخلاقي و... مسئول بداند مسلما نقش او پررنگ و اگر صرفا خود را در قبال هدف هاي كتاب درسي اي كه ملزم به تدريس آن است مسئول بداند بديهي است نقش تربيتي كمرنگي خواهد داشت. دراين زمينه كه نقش تربيتي معلمان جامعه ما تا چه حد پررنگ و يا تا چه حد كمرنگ است البته بدون انجام پژوهشي علمي، نمي توان به طور دقيق اظهارنظر كرد، اما آنچه كه تجارب نگارنده كه حدود 25 سال با پست مربي تربيتي انجام وظيفه كرده است نشان مي دهد نقش تربيتي جامعه معلمان ايراني كمرنگ است. شايد بتوان تشكيل امور تربيتي را تا حدي يكي از عوامل كمرنگ شدن نقش تربيتي آنان بدانيم اما آنچه بيش از تأسيس امورتربيتي دراين زمينه نقش داشته است، ساختار آموزش و پرورش از بدو تشكيل وزارت فرهنگ در زمان حكومت شاهنشاهي و همچنين سياست ها و برنامه هاي وزارت آموزش و پرورش از سال 1363 من جمله اختصاص ساعت پرورشي و تدوين كارنامه پرورشي براي دانش آموزان و سپردن مسئوليت آن صرفا به دست مربي تربيتي مي باشد كه عواملي مؤثر در ايجاد توهم جدايي پرورش از آموزش بود.
عامل ديگر در ضعيف بودن نقش تربيتي معلم ديدگاه بعضي مسئولان آموزش و پرورش بوده است كه نقش تربيتي معلم را صرفا به نقش الگويي او محدود مي دانند و معتقدند براي معلم نقشي فراتر از نقش الگويي قائل نيستند و برعهده داشتن نقشي فراتر از نقش ضمني و الگويي را نوعي خلط مسئوليت به شمار آورده اند و به مرور زمان به گونه اي برنامه ريزي كرده اند كه اكثر معلمان در برنامه هاي تربيتي مدرسه نظير اقامه نماز و يا برنامه هايي كه به مناسبت هاي مختلف برگزار مي شود نه تنها حضور فعال ندارند بلكه اگر هم حضور يابند صرفا جنبه مهمان بودن را دارند و در پشتيباني برنامه هاي تربيتي هم هيچ نقشي ندارند بلكه گاه در مقابل آن برنامه به بهانه هاي مختلف موضع مي گيرند و برنامه هاي تربيتي را خللي در انجام فعاليت هاي آموزشي مي دانند. لذا مي بينيم معلماني كه حتي گاه مثلا فرصت كافي براي پرداختن به سؤالات غيردرسي دانش آموزان را دارند اما از آنجا كه خود را مسئول نمي بينند از انجام آن خودداري مي كنند و پرداختن به تربيت در ابعاد سياسي، اجتماعي و... را نوعي خلط مسئوليت به شمار مي آورند. از معلمان فهيم و دلسوزي كه پيگير مشكلات روحي، اخلاقي و اجتماعي دانش آموزان هستند كه بگذريم، متأسفانه اغلب معلمان ما درنظام آموزش و پرورش خود را در قبال تربيت دانش آموزان در همه ابعاد مسئول نمي دانند.
اين موضوع يك واقعيت تلخ است كه مسئولان محترم بايد براي رفع آن به طور جدي چاره انديشي كنند. بديهي است اگر همه معلمان متوجه نقش عميق تربيتي خود در ابعاد مختلف باشند، دانش آموزان از همه لحاظ (اخلاقي، اجتماعي، سياسي، اعتقادي) بيمه شده و حتي در برابر نقش هاي تربيتي بد متأثر از ديگران نيز واكسينه مي شوند.
اين مهم مي طلبد تا مسئولان آموزش و پرورش به جاي مسئول دانستن معلم در قبال آموزش كتاب درسي، او را در قبال همه هدف هاي تعليم و تربيت مسئول بدانند و دراين جهت برنامه ريزي كنند و معلمين عزيز نيز انديشه و عمل خود را به سمت تحقق همه هد ف هاي والاي نظام تعليم و تربيت سوق دهند.
به اميد آن روز كه اجراي برنامه هاي امور تربيتي آن هم صرفا به دست مربي تربيتي تنها راه تحقق هدف هاي تربيتي نباشد و بدين ترتيب شهيد رجايي نيز از اتهام جدايي تربيت از تعليم مبرا شوند و با اميد به اينكه برنامه هاي امور تربيتي نيز، عمدتا در امور تبليغاتي خلاصه نشود و با آرزوي اينكه انديشمندان امور تربيتي با نقد عميق برنامه هاي تربيتي و بازنگري جدي در ميزان تأثير آن ها به ارتقاي تربيت بيانديشند.
افسانه حيدري

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14