(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 14 اسفند 1389- شماره 19879

نشست سه جانبه ناتو افغانستان و پاكستان در راولپندي
اياد علاوي از حضور در دولت عراق انصراف داد
9 كشته و 30 مجروح در حمله تروريست ها به مسجد پيشاور
موج فزاينده خيزش هاي اسلامي در مصر ، بحرين ، يمن ، ار دن و الجزاير
كانديداهاي خوش شانس!
گسترش درگيري هاي خونين در ساحل عاج
راهپيمايي عليه اشغالگران ناتو در استان زابل افغانستان
شليك جوان مسلح به روي نظاميان آمريكايي در فرانكفورت
يورش نيروهاي امنيتي رژيم سعودي به شيعيان معترض در القطيف و رياض
حزب الله: دادگاه حريري سياسي است دولت همكاري نكند
مقاومت شجاعانه انقلابيون ليبي مقابل بمب هاي قذافي
از ميدان التحرير مصر تا كاپيتول آمريكا



نشست سه جانبه ناتو افغانستان و پاكستان در راولپندي

نشست مشترك كميسيون نظامي سه جانبه متشكل از مقامات عالي رتبه نظامي پاكستان، افغانستان و نيروهاي ناتو در راولپندي برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري فارس در راولپندي، كميسيون سه جانبه متشكل از مقامات ارشد نظامي كشورهاي پاكستان، افغانستان و نيروهاي ناتو در افغانستان، سي وسومين نشست خود را پيرامون بررسي امور امنيتي در پاكستان برگزار كرد.ژنرال « پرويز اشفق كياني» رئيس ستاد ارتش پاكستان، ژنرال «ديويد پترائوس» فرمانده نيروهاي بين المللي تامين امنيت در افغانستان و ژنرال «محمد كريمي» فرمانده ارتش افغانستان، رياست هيئت هاي حاضر در اين نشست را برعهده داشتند.شركت كنندگان در اين نشست به بررسي وضعيت امنيتي در مناطق مرزي افغانستان و پاكستان پرداختند و اتخاذ راهكارهايي براي ارتقاي سطح همكاري ها، از ديگر محورهاي اين نشست بود.

 



اياد علاوي از حضور در دولت عراق انصراف داد

رهبر فهرست العراقيه از شركت در دولت عراق و رياست شوراي ملي سياست هاي راهبردي اين كشور انصراف داد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) اياد علاوي، رهبر فهرست العراقيه كه در ديدار با مقتدا صدر در نجف اعلام كرد كه از مشاركت در دولت رياست شوراي ملي سياست هاي راهبردي كه قرار بود براساس توافق به عمل آمده رياست آن را برعهده گيرد، كناره گيري كرده است.
وي گفت: من هرگز رئيس شوراي ملي سياست هاي راهبردي و يا عضو آن نخواهم شد.
علاوي در نجف آخرين تحولات سياسي عراق را با مقتدا صدر بررسي كرد.
مقتدا صدر همچنين از مردم عراق خواست در اعتراض به دخالت هاي آمريكا در كشورهاي اسلامي عربي تظاهرات ضد آمريكايي برگزار كنند.

 



9 كشته و 30 مجروح در حمله تروريست ها به مسجد پيشاور

سرويس خارجي-
بر اثر حمله تروريست ها به مسجدي در شمال غرب پاكستان دست كم 9 تن كشته و 30 نفر زخمي شدند.
بر اثر حمله تروريست ها به نمازگزاران در مسجد شهر ناوشيرا در ايالت پيشاور در شمال غرب پاكستان دست كم 9 نمازگزار كشته و 30نفر مجروح شدند.
منابع بيمارستاني اعلام كردند حال برخي از مجروحاني كه به بيمارستان اعزام شده اند وخيم است.
«عبدالحكيم» افسر پليس پيشاور در اين باره گفت، تروريست ها با ورود به مسجد و انفجار يك بمب نمازگزاراني را كه در حال اقامه نمازجمعه بودند به خاك و خون كشيدند.
وي جزئيات بيشتري از اين حادثه تروريستي عنوان نكرد ولي احتمال انتحاري بودن اين حادثه را نيز رد نكرد چرا كه به گفته وي اجساد هيچ كدام از تروريست ها پيدا نشده است.

 



موج فزاينده خيزش هاي اسلامي در مصر ، بحرين ، يمن ، ار دن و الجزاير

سرويس خارجي-
تظاهرات مردم بحرين، يمن، اردن و الجزاير براي تغيير رژيم حاكم و تحقق خواسته هايشان همچنان ادامه دارد و موج اسلام خواهي در اين كشورها افزايش يافته است.
مخالفان بحريني روز گذشته تظاهراتي گسترده براي اعلام درخواست خود و بركناري دولت برگزار كردند.
مخالفان بحريني اين تظاهرات را تحت عنوان «براندازي دولت» برگزار كردند و اظهار داشتند تا سرنگوني حكومت به اين تظاهرات ها ادامه خواهند داد.
معترضان بحريني كه با هماهنگي احزاب سياسي براي سرنگوني دولت بحرين به خيابان ها آمده بودند و در ميدان لؤلؤ تجمع كردند بيش از نيمي از مردم بحرين را تشكيل مي دادند و اعلام كردند كه مي خواهند دولت منتخب مردم تشكيل شود.
تظاهركنندگان از دولت خواستند هرچه سريع تر استعفا داده و تا زماني كه شوراي منتخب براي تدوين قانون اساسي جديد شكل گيرد يك دولت موقت تشكيل دهد.
مخالفان بحريني همچنين در نامه اي به وليعهد بحرين درخواست هاي ديگر خود از جمله آزادي زندانيان سياسي، تضمين حقوق و سلامت معترضان متحصن در ميدان لؤلؤ را عنوان كردند.
تظاهركنندگان اعلام كردند فردا نيز مقابل مقر كابينه بحرين تحصن خواهند كرد.
شش گروه مخالف بحرين نيز اعلام كردند در شرايطي حاضرند با وليعهد بحرين گفت وگو كنند كه تمامي خواسته هاي مخالفان در نظر گرفته شود.
اين در حالي است كه آمريكا و عربستان بار ديگر بر حمايت خود از دولت بحرين تاكيد و اعلام كردند كه بحرين شريك مهم اين دو كشور در حال و آينده است.
يمن
در يمن نيز تظاهرات مردمي همچنان ادامه دارد و دولت با شديدترين حالت با تظاهركنندگان برخورد مي كند.
در حمله روز پنجشنبه نيروهاي امنيتي به تظاهركنندگان در صنعا پايتخت يمن ده ها نفر كشته و زخمي شدند.
شاهدان عيني اعلام كردند كه نيروهاي وابسته به رژيم علي عبدالله صالح در استان عمران با راكت به تظاهركنندگان حمله كرده اند كه طي آن ده ها نفر قرباني شدند.
گلوله باران تظاهرات در منطقه «حرف سفيان» نيز باعث كشته شدن دو نفر از معترضان و زخمي شدن 9 نفر ديگر شد.
طي دو روز گذشته سراسر يمن شاهد تظاهرات خونين بود كه طي آن مخالفان رژيم علي عبدالله صالح توسط مزدوران حكومتي به خاك و خون كشيده شدند.
فشارها براي كناره گيري عبدالله صالح از قدرت افزايش يافته و به موازات آن خشونت نيروهاي دولتي هم براي سركوب مخالفان بيشتر شده است.
فعالان يمني و دانشجويان متحصن در مقابل دانشگاه صنعا نيز طي بيانيه اي از مردم خواستند فريب وعده هاي علي عبدالله صلاح را نخورند و سازش نكنند.
تحصن كنندگان از نيروهاي ارتش خواستند با دستور علي عبدالله صالح مبني بر سركوب تظاهرات مخالفت كنند و به سوي مردم بازگردند.
يك مخالف برجسته يمني در اين باره گفت: تغيير رژيم اكنون خواسته همه مردم يمن اعم از شمال و جنوب شده و مردم هيچ اهميتي براي ادعاهاي عبدالله صالح قائل نيستند.
مصر
ميليون ها تن از مردم انقلابي مصر، روز جمعه با تجمع در ميدان التحرير قاهره، بار ديگر بر عزم خود براي دستيابي به اهداف انقلاب 25 ژانويه تاكيد كردند.
به گزارش پايگاه اينترنتي روزنامه «الاهرام»، انقلابيون مصري كه روز جمعه را روز پاكسازي سياسي از لوث وجود عناصر وابسته به مبارك اعلام كرده بودند، با تجمع ميليوني خود، بار ديگر بر خواسته هاي خود مبني بر كناره گيري شوراي نظامي و جامه عمل پوشانده شدن به مطالبات خود پافشاري كردند.
مردم انقلابي مصر پس از سرنگوني رژيم مبارك در 25 ژانويه، محاكمه ديكتاتور، قطع رابطه با اسرائيل و كناره گيري شوراي عالي نيروهاي مسلح را به عنوان خواسته هاي اصلي خود مطرح كرده اند، اما نظاميان نه تنها از قدرت كناره گيري نكرده اند، بلكه همچنان از محاكمه حسني مبارك رئيس جمهور سابق مصر و تعليق پيمان كمپ ديويد طفره مي روند.
اين در حالي است كه شوراي عالي نيروهاي مسلح به رياست «محمدحسين طنطاوي» در پي افزايش فشارهاي مردمي با استعفاي «احمد شفيق» نخست وزير موافقت و «عصام عبدالعزيز شرف» را به جاي وي منصوب كرد.
عصام شرف كه از وزيران سابق كابيه مبارك به شمار مي رود، روز جمعه با حضور در تجمع ميليوني مردم در ميدان التحرير، متعهد به حمايت از انقلاب 25 ژانويه و خواسته هاي انقلابيون شد، اما به هنگام سخنراني، هنگامي كه مردم از او خواستند كه قسم ياد كند، از اين كار طفره رفت و واكنشي از خود نشان نداد.
در تجمع ميليوني روز جمعه در ميدان التحرير، ده ها هزار تن از انقلابيون نماز جماعت برگزار و به شهداي انقلاب اداي احترام كردند.
اردن
در اردن نيز در حالي كه دولت موقت اردن از پارلمان اين كشور راي اعتماد گرفت گروه اخوان المسلمين اردن خواستار ادامه تظاهرات براي اصلاح نظام حاكم شد.
اخوان المسلمين با انتشار بياينه اي اعلام كرد كه اين تظاهرات در چارچوب فعاليت هاي پي درپي براي تحقق اصلاحات سياسي در كشور صورت مي گيرد و مشاركت نكردن برخي احزاب و گروه ها در اين تظاهرات بي حرمتي به اسلام به شمار مي آيد.
الجزاير
در الجزاير نيز صدها تن از دانشجويان الجزايري مقابل وزارت آموزش عالي كشور تجمع كردند و خواستار بركناري وزير آموزش و پرورش شدند.
دانشجويان اعلام كردند كه نظام كنوني الجزاير توجهي به مدارك علمي دانشجويان در نظام قديم نمي كند.
از سوي ديگر، كميته هماهنگي ملي براي دموكراسي و تغيير الجزاير از مردم خواست در تظاهرات و راهپيمايي امروز شركت كنند.
اين كميته خواستار لغو حالت فوق العاده در الجزاير و توجه دولت به خواسته هاي مردم شده است.

 



كانديداهاي خوش شانس!

مي گويند، كانديداهاي دست راستي «خوش قيافه»تر از بقيه كانديداها هستند و از اين «امتياز»شان هم حداكثر استفاده را در انتخابات مي كنند!
دست كم، اين چيزي است كه تحقيقات اقتصاددان هاي سوئدي و فنلاندي نشان داده است! ظاهراً، اين تحقيقات بر روي يك گروه 2500 نفره انجام شده كه به عكس هايي كه در اختيارشان گذاشته شده بود نمره «يك» (خيلي زشت) تا «پنج» (خيلي زيبا) داده اند، بي آنكه بدانند اين افراد به كداميك از احزاب تعلق دارند و نتيجه اينكه، كانديداهاي دست راستي «خوش قيافه»ترند!
حالا، يكي از كارشناسان «لوفيگارو» كه در تحقيقات مزبور شركت داشته، در اين مورد مي گويد كه: «فقط يك توضيح مي تواند وجود داشته باشد، آن هم اينكه كساني كه به قضاوت ديگران خوش قيافه اند و يا اينكه خودشان، خود را خوش قيافه مي دانند، احساس بالاتر از ديگران بودن را هم دارند و اصولاً «ضدتساوي»اند، و بنابراين دست راستي مي شوند!»
چون كه، دست چپي ها نگرش منطقي تري دارند كه برپايه استدلال استوار است، در حالي كه دست راستي ها به ظواهر هم اهميت بيشتري مي دهند! كارشناس «لوفيگارو» اضافه مي كند كه: «تحقيقات متعددي نشان داده كه خوش قيافه بودن راي بيشتري را نصيب كانديداها مي كند، اما ما فكر مي كنيم اولين كساني هستيم كه به رابطه بين خوش تيپي و گرايش سياسي توجه نشان داده ايم!» البته، اقتصاددان هاي سوئدي و فنلاندي اين را هم مي گويند كه تحقيقاتشان هنوز در مرحله اوليه است و جمع بندي شان هم چندان علمي و ثابت شده نيست، با اين حال بهتر است كه جنبه احتياط رعايت شود.
¤ سرويس خارجي كيهان

 



گسترش درگيري هاي خونين در ساحل عاج

در خشونت هاي چند روز گذشته ساحل عاج ميان نيروهاي طرفدار دو كانديداي اصلي انتخابات رياست جمهوري اين كشور حدود 80 تن از جمله شش زن كشته شدند.
به گزارش خبرگزاري ها به نقل از مقام هاي مطلع ساحل عاج، طي خشونت هاي روز چهارشنبه در اين كشور بيش از 70 تن در منطقه ابيجان، پايتخت اين كشور كشته شدند.
همچنين در تازه ترين خشونت ها كه در روز پنجشنبه روي داد نيروهاي وفادار به «لوران گباگبو» رئيس جمهور حاكم به سوي عده اي از زنان تظاهركننده مخالف وي آتش گشودند كه در نتيجه حداقل شش زن جان خود را از دست دادند. در اين حادثه همچنين تعداد زيادي از تجمع كنندگان نيز بر اثر تيراندازي يا ماندن زير دست و پا مجروح گرديدند.
در همين حال شوراي امنيت سازمان ملل در بيانيه اي نگراني جدي خود را از خشونت هاي اخير در جنوب سودان اعلام داشته و استفاده از خشونت را در اين منطقه محكوم كرده است.
اين بيانيه توسط «لي بائدونگ»، سفير چين كه رياست دوره اي شوراي امنيت سازمان ملل را برعهده دارد قرائت شد. در اين بيانيه همچنين ضمن اظهارنگراني از بروز جنگ داخلي در ساحل عاج طرفين به خويشتن داري دعوت شده اند.
گفتني است در پي برگزاري انتخابات مناقشه برانگيز رياست جمهوري در ساحل عاج كه در جريان آن ظاهراً «حسن اوتارا» به پيروزي رسيده است درگيري هاي خشونت باري در اين كشور واقع در غرب آفريقا روي داده است جامعه جهاني اوتارا را به عنوان رئيس جمهوري منتخب مردم ساحل عاج به رسميت شناخته است. اين در حالي است كه «لوران گباگبو» كه از سال 2000 در مسند قدرت بوده از كناره گيري خودداري مي كند.

 



در پي اهانت نظاميان آمريكايي به قرآن كريم صورت گرفت
راهپيمايي عليه اشغالگران ناتو در استان زابل افغانستان

هزاران نفر از مردم افغانستان در اعتراض به هتك حرمت قرآن كريم توسط نظاميان اشغالگر تظاهرات ضدآمريكايي برگزار كردند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، اهانت نيروهاي اشغالگر آمريكايي و انگليسي به قرآن كريم خشم مردم افغانستان را برانگيخت و آنها در كابل دست به تظاهرات ضدآمريكايي زدند.
تظاهركنندگان در استان زابل خواستار محاكمه عاملان اهانت به قرآن كريم شدند. آنها مي گويند كه اشغالگران صفحاتي از قرآن كريم را آتش زده و در سطل زباله انداخته اند.
راهپيمايان افغان گفتند: همه روزه بايد شاهد كشتار غيرنظاميان يا توهين به مقدسات اسلام توسط نيروهاي ناتو باشيم، تا كي دولت مي خواهد دست روي دست بگذارد؟ در استان كنر در شرق افغانستان نيز راهپيمايي گسترده ضد آمريكايي در محكوميت كشتار غيرنظاميان توسط نيروهاي آمريكايي شكل گرفت. طي يك هفته گذشته 75 غيرنظامي در استان كنر در جريان بمباران نيروهاي آمريكايي كشته شدند كه بخش قابل توجهي از آنان زنان و كودكان بودند.

 



شليك جوان مسلح به روي نظاميان آمريكايي در فرانكفورت

انگيزه جوان كوزوويي از كشته و زخمي كردن چهار نظامي آمريكايي در آلمان اعتراض به جنايات آمريكا در عراق و افغانستان بوده است.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي به نقل از روزنامه آلماني «تاكس اشپيگل»، مهمترين انگيزه جوان كوزوويي براي حمله به اتوبوس حامل نظاميان آمريكايي اعتراض به جنايت نظاميان آمريكايي در ديگر كشورها بوده است.
بر پايه اين گزارش، اين حمله در فرودگاه شهر فرانكفورت آلمان صورت گرفته است.
جوان مهاجم به عنوان يك نيروي كمكي در مركز پست بين المللي فرودگاه فرانكفورت كار مي كرده است. وي به اقدام خود اعتراف كرده و دليل آن را تنفر از نظاميان آمريكايي اعلام كرده است.
به نوشته تاكس اشپيگل جوان كوزوويي كه «آريديو» نام دارد و چند روز پيش از حمله به آمريكايي ها فيلم هايي از جنايات نظاميان آمريكايي و تجاوز آنان به زنان را ديده و همين باعث خشم وي گرديده است.گفتني است روز چهارشنبه در تيراندازي يك جوان كوزوويي به اتوبوس حامل نظاميان آمريكايي در برابر ترمينال 2 فرودگاه شهر فرانكفورت آلمان دو نظامي آمريكايي كشته و دو تن ديگر زخمي شدند. اين حادثه نگراني مقامات بلندپايه نظامي آمريكا را برانگيخته است.

 



يورش نيروهاي امنيتي رژيم سعودي به شيعيان معترض در القطيف و رياض

نيروهاي امنيتي و پليس ضد شورش عربستان با حمله به تظاهرات مسالمت آميز شيعيان در منطقه «القطيف»، تظاهركنندگان را سركوب و بازداشت كردند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني مخالفان عربستان (راصد) و شبكه خبري «العالم» وزارت كشور عربستان، شمار زيادي از نيروهاي نظامي خود را براي سركوب تظاهرات در استان «الشرقيه» اعزام كرده بود، اما با وجود آن نتوانست از تجمع معترضان در شهرهاي «القطيف»، «العواميه» و «الاحياء» جلوگيري كند.
به گزارش شاهدان عيني، هزاران تن از ساكنان منطقه الشرقيه روز جمعه پس از اقامه نماز، در تظاهراتي گسترده، آزادي زندانيان سياسي را خواستار شدند.
تظاهركنندگان شعارهايي بر ضد «نايف بن عبدالعزيز» وليعهد دوم و وزير كشور عربستان سر دادند و آزادي آنچه كه به «زندانيان فراموش شده» ناميده مي شوند، را از دولت خواستار شدند.
اين در حالي است كه هزاران تن از مخالفان خاندان آل سعود از سال ها پيش بدون محاكمه در زندان به سر مي برند و بسياري از آنها را شيعيان الشرقيه تشكيل مي دهند.
شيعيان عربستان در كنار ساير شهروندان عربستاني در منطقه نفت خيز الشرقيه در شرايط سخت معيشتي به سر مي برند و حتي از فعاليت آزادانه مذهبي نيز محروم هستند.
در همين حال تعداد زيادي از اعضاي خانواده هاي بازداشت شدگان با تجمع در مقابل ساختمان فرمانداري منطقه الشرقيه در «دمام»، خواستار آزادي زندانيان شدند، اما نيروهاي ضدشورش و امنيتي عربستان به بهانه بازديد يكي از مقامات در منطقه معترضان را به زور به داخل ساختمان برده و مانع از پيوستن مردم به آنها شدند.
آخرين گزارش هاي دريافتي حاكي است در پايتخت عربستان، مردم معترض با تجمع در مقابل مسجد «الراجحي» در مركز رياض، دست به تظاهرات زدند و خواستار آزادي زندانيان سياسي شدند.
از سوي ديگر تصاوير منتشر شده در اينترنت از شدت سركوب معترضان در القطيف در روز جمعه توسط نيروهاي امنيتي عربستان حكايت مي كند.

 



حزب الله: دادگاه حريري سياسي است دولت همكاري نكند

رئيس فراكسيون حزب الله در پارلمان لبنان باسياسي خواندن دادگاه ترور رفيق حريري نخست وزير اسبق لبنان خواستار همكاري نكردن با اين دادگاه شد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، محمدرعد در يك كنفرانس خبري با اعلام مطلب فوق اظهار داشت، از تمام ميهن پرستان لبناني با هر موضع و مسئوليتي كه دارند مي خواهم با دادگاه حريري همكاري نكنند چرا كه درخواست اين دادگاه به نوعي زير پا گذاشتن حاكميت و قانون اساسي است.
رعد همچنين تاكيد كرد: دادگاه ترور رفيق حريري اخيرا خواسته است تا اثر انگشت لبناني ها و تمام مكالمه هاي تلفني آنها را از سال 2004 تا 2010 در اختيار داشته باشد. اين مسئله تمام اطلاعات ملت را در اختيار آنها قرار مي دهد.
وي همچنين گفت كه اين مسئله نقض آزادي هاي عمومي و در راس آن قانون اساسي و حاكميت ملي به شمار مي آيد. اين درخواست ها، درخواست هايي مشكوك است كه رنگ و بوي اطلاعاتي دارد.

 



مقاومت شجاعانه انقلابيون ليبي مقابل بمب هاي قذافي

انقلابيون ليبي در سومين هفته انتفاضه عليه رژيم قذافي، جنگ تمام عياري را آغاز كرده و با چنگ و دندان از مناطق آزاد شده دفاع مي كنند.
به گزارش خبرگزاري ها، رژيم قذافي براي به زانو درآوردن مردم انقلابي ليبي، علاوه بر تهديد به استفاده از سلاح هاي ممنوعه، اقدام به بمباران سنگين شهرها و مناطق آزاد شده در اين كشور كرد.
اين گزارش حاكي است، ده ها هزار تن از مردم ليبي، روز جمعه پس از برگزاري نماز، عازم مناطق درگيري با عناصر مزدور و وابسته به قذافي شدند.
مزدوران قذافي كه تلاش مي كنند شهر آزاد شده «البريقه» كه داراي منابع و ذخاير غني نفت است را از مردم پس بگيرند روز جمعه با مقاومت دليرانه انقلابيون مواجه و مجبور به عقب نشيني از اطراف آن شدند.
انقلابيون ليبيايي براي كمك به هموطنان خود، از شهر تازه آزاد شده «اجدابيا» به سوي البريقه شتافته و نبردهاي سنگيني را با گردان هاي قذافي آغاز كردند.
به گزارش شاهدان عيني، بسياري از داوطلبان انقلابي از مناطق مختلف ليبي، عازم شهر البريقه شدند و ضربات سهمگيني را به مزدوران قذافي وارد كردند.
همچنين انقلابيون ليبيايي در واكنش به گلوله باران مناطق نفتي و مسكوني شهر البريقه، با حمله به دو خودروي حامل مزدوران قذافي، تعدادي از آنها را به اسارت درآوردند. مردم ليبي روز جمعه در مساجد شهر طرابلس تجمع كرده و در همراهي با انقلابيون ضمن رد پيشنهاد قذافي براي گفت وگو، يك صدا خواستار سرنگوني وي شدند.
انقلاب ليبي كه به روايت بسياري از رسانه هاي خبري جهان خونين ترين انقلاب جهان معاصر به شمار مي رود تاكنون بيش از 5000 قرباني بر جاي گذاشته است.
شبكه خبري العربيه نيز روز جمعه به نقل از شاهدان عيني از تصرف گذرگاه هاي شهر الزاويه توسط انقلابيون ليبي خبر داد.
شهر الزاويه كه به دليل قرار گرفتن در 50 كيلومتري پايتخت ليبي (طرابلس) اكنون به عنوان محل تجمع انقلابيون براي يكسره كردن كار رژيم قذافي تبديل شده در چند روز گذشته شاهد نبردهاي خونين بوده است.
العربيه روز جمعه گزارش داد با وجود كنترل چهار گذرگاه شهر الزاويه، نيروهاي مردمي و مزدوران قذافي در اطراف آن به درگيري سنگين مشغول هستند.
شبكه العربيه همچنين تصاويري از شهر بنغازي پخش كرد كه انقلابيون خشمگين از جنايات قذافي به هنگام تشييع پيكر يكي از شهدا شعار الله اكبر، لااله الاالله، محمد رسول الله، اسرائيل عدوالله، الموت لاسرائيل را سر دادند.
در شهر «مصراته» نيز كه به تازگي از لوث وجود مزدوران قذافي آزاد شده است و بزرگ ترين پايگاه هوايي آن به تصرف مردم درآمده است، هزاران تن از انقلابيون با برپايي تظاهراتي، اعلام كردند تا نابودي رژيم معمر قذافي به نبرد خود براي آزادي ليبي ادامه خواهند داد.
تظاهركنندگان همچنين با دخالت آمريكا و غرب در امور كشورشان مخالفت كرده و آنها را به دليل ارسال ابزار و تجهيزات جنگي و سركوب مردم در گذشته، محكوم كردند.
آخرين خبرها
¤ تعدادي از مخالفان رژيم قذافي با تجمع در ميدان «الخضراء» در مركز طرابلس عليه ديكتاتور ليبي شعارهايي را سر دادند و با مزدوران وي درگير شدند.
¤ جنگنده هاي حكومت قذافي روز جمعه پايگاه نظامي اطراف شهر «اجدابيا» را بمباران كردند.
¤ تمامي دفاتر سازمان جاسوسي رژيم صهيونيستي (موساد) در آفريقا، براي اعزام نيروهاي نظامي و مزدور به خاك ليبي بسيج شدند.
¤ جوانان «انقلاب 17 فوريه» در بيانيه اي با هرگونه دخالت نظامي غرب و آمريكا در ليبي مخالفت كردند.
¤ رهبر جريان صدر عراق گفت: آمريكا قذافي را به قدرت رساند و اكنون درصدد خلاص شدن از شر اوست.
¤ رئيس جمهور روسيه هشدار داد كه ليبي به دليل لجاجت قذافي در آستانه يك جنگ داخلي قرار دارد.
¤ رزمندگان مردمي در بنغازي با حركت به سوي شرق ليبي، به ياري مردم شهرهاي اجدابيا، البريقه، راس الائوف براي مقابله با حملات رژيم قذافي شتافتند.
¤ عبدالباري عطوان نويسنده برجسته جهان عرب، دخالت نظامي در ليبي را بزرگترين حماقت غرب دانست.
¤ انقلابيون ليبي با تصرف چهار گذرگاه اصلي شهر الزاويه، گردان هاي وابسته به قذافي را مجبور به عقب نشيني كردند.
¤ فرزند ديكتاتور ليبي، مخالفان پدرش را مستحق مرگ به بدترين شكل ممكن دانست.

 



از ميدان التحرير مصر تا كاپيتول آمريكا

ديكتاتورها در تونس، مصر، بحرين، ليبي و ... يك به يك بر پايه هاي خود مي لغزند و فرو مي افتند، اما اين چيزي نيست كه صرفا به خاورميانه اختصاص داشته باشد!
در سايت خبري - تحليلي «رو 89» مي خوانيم: امروز، نه تنها ميدان «التحرير» كه ميدان «كاپيتول» شهر«مديسون» ايالت «ويسكانسين» آمريكا نيز طنين انداز غرش اعتراض ده ها هزار نفري شده است. و دليل اين خشم؟ اقدام جناب فرماندار «اسكات واكر» است كه براي درمان اوضاع مالي بيمار ايالت خود ناگهان به فكر «پس انداز» افتاده و تصميم گرفته است اين كار را از طريق حذف غالب حقوق سنديكايي به انجام برساند. به اين ترتيب، هيچ سنديكايي ديگر نمي تواند بر سر حقوق و شرايط بازنشستگي، نظام بهداشت و يا شرايط كاري معامله كند، در حالي كه مبلغ سهميه اي كه شهروندان بايد بابت بازنشستگي و بهداشت خود بپردازند، به دو برابر افزايش يافته است. علاوه بر اين، در اطلاعيه «انفجاري» جناب فرماندار آمده است كه در صورت لزوم مسئولاني منصوب مي شوند تا كاركناني را كه غيبت غيرموجه دارند، اخراج كنند. اين موضوع سبب شد تا بيش از 13 هزار تظاهركننده خشمگين كه در بين شان تعداد زيادي مامور آتش نشاني و پليس اونيفورم پوش، همچنين آموزگاران، دانشجويان، كاركنان شهرداري و ... نيز ديده مي شدند، 15 فوريه و حدود 30 هزار نفر ديگر در فرداي آن روز به خيابان ها سرازير شوند. و اين حركت هر روز تكرار مي شود.
اما، قانقارياي «بحران بزرگ» تمامي ندارد و تا مركز «امپراتوري» گسترش يافته است. امروز تقريبا تمامي 50 ايالت آمريكا - درست مانند ايسلندي ها، يوناني ها، ايرلندي ها، پرتغالي ها و ...- و در وضعيت اقتصادي بحراني قرار دارند و ديگر قادر به پرداخت حقوق و مواجب كاركنان خود نيستند. و اين «بحران بزرگ» سه سال است كه دوام يافته و جوامع غربي را به ورطه سقوط كشانده است. سه سال است كه اربابان ديوانه قدرت مالي بر روي عرشه فوقاني كشتي «تايتانيك» خود رقصي جنون آميز آغاز كرده و آخرين تكه هاي لاشه كشتي را از يكديگر مي قاپند.
ديكتاتوري مالي جهاني شده و غيرقابل كنترل، براي جوامع غربي درست همان است كه «بن علي» براي تونسي ها، «مبارك» براي مصري ها، «قذافي» براي ليبيايي ها و ... هستند. مادامي كه اين ظالمان در قدرت هستند، هيچ چيزي امكان پذير نمي تواند باشد. و مردم تقريبا سراسر جهان نيز اين را دريافته و كاملا لمس كرده اند. تنها افراد ساده لوح، بزدلان و احمق ها هنوز نيز باور دارند كه اوضاع مي تواند به گونه اي ديگر باشد. هنوز نيز بسياري دستخوش ترس فلج كننده اند، به تكه پاره هاي توهمات خود چنگ انداخته اند، بي حركتي همسايگان و بي تفاوتي جوانان را بهانه بي تحركي خود قرار داده اند و خود را آماده مي كنند تا در گرماي محبت كاذب دست راستي هاي افراطي سيري نزولي طي كنند. اما، تا همين چندي پيش چه كسي مي توانست وسعت انقلاب هاي عرب را پيش بيني كند؟ چه كسي مي توانست شورش هاي ميدان «كاپيتول» در آمريكا را حدس بزند، و يا حتي از سرگيري ناآرامي هاي «آتن» را؟ طولي نخواهد كشيد كه جمعيت ها زير فشار فجايع زنجيره اي سرانجام جرئت خواهند يافت به اربابان قدرت مالي و اوليگارشي ها اين پيام واضح را بدهند كه: «گورت را گم كن!»
سرويس خارجي كيهان

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14