(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 15 اسفند 1389- شماره 19880

وزارت علوم هشدار داد اساتيد دانشگاه ها مراقب دعوت هاي مشكوك خارجي ها باشند
عرضه ميوه ارزان قيمت در 48 ميدان ميوه و تره بار
از سوي بانوي گيلاني صورت گرفت اهداي زمين به ايتام در آخرين لحظات عمر
گردوغبار 4 پرواز فرودگاه بوشهر را زمينگير كرد
جمع آوري يك ميليارد تومان زكات در مرودشت
اعتراض تاكسيران ها به دريافت حق شارژ توسط شركت هاي خصوصي
سرپرست كميته امداد خبر داد مستمري مددجويان 23 درصد افزايش يافت
موج جديد بارش ها از سه شنبه پايتخت را فرا مي گيرد
شهاب الدين صدر: نظام پزشكي به مصوبه دولت براي تعرفه گذاري خدمات پزشكي عمل مي كند
به علت به حد نصاب نرسيدن داوطلب آزمون مجازي ارشد دانشگاه تهران لغو شد
آزمون ورودي دبيرستان هاي تيزهوشان 15 ارديبهشت برگزار مي شود
شرايط معافيت مشمولان ايراني مقيم خارج از كشور
كشف بيش از 90 هزار انواع موادمحترقه در زنجان
ازدواج 23 ميليارد توماني
آينده نگري همسر يك سلطان
موميايي 700 ساله



وزارت علوم هشدار داد اساتيد دانشگاه ها مراقب دعوت هاي مشكوك خارجي ها باشند

رايزن هاي جمهوري اسلامي ايران در كشورهاي مختلف به دلايل نامعلومي از پاسخ به استعلام وزارت علوم مبني بر فهرست فرزندان مسئولان شاغل به تحصيل در خارج از كشور امتناع مي كند.
حسن مسلمي نائيني مديركل بورس و امور دانشجويان وزارت علوم در گفت وگو با مهر با اشاره به هشدارهاي اخير وزير اطلاعات درباره ادامه تحصيل فرزندان مسئولان كشور در كشورهاي خارجي و امكان استفاده از اين افراد به عنوان طعمه و جاسوسي تاكيد كرد: براي استعلام آمار حضور فرزندان مسئولاني كه در كشورهاي مختلف مشغول به تحصيل اقدامات لازم صورت گرفته است اما تا اين لحظه هيچ گونه پاسخي به اين استعلام ها صورت نگرفته است و علتش را هم نمي دانيم.
حساسيت ها نسبت به فرزنداني از مسئولان كه در خارج از كشور تحصيل مي كنند زماني بيشتر شد كه وزير اطلاعات از برنامه سرويس هاي جاسوسي استكبار در جذب آقازاده ها خبر داد. حيدر مصلحي دراين باره گفت: سرويس هاي جاسوسي در زمينه جذب آقازاده ها بسيار فعالند به طوري كه به سراغ آنها مي روند و از راه هاي دلسوزانه وارد مي شوند و از اين طريق آنها را با خود همراه مي كنند و فرد را در موقعيتي قرار مي دهند كه راه برگشتي براي وي باقي نماند لذا مسئولان و نخبگان بايد بسيار مراقب باشند.
حجت الاسلام مصلحي خاطر نشان كرد: سرويس هاي جاسوسي با برقرار كردن ارتباطات فاميلي، دوستي و علمي و پژوهشي راه هاي نفوذ در آدم هاي مختلف را پيدا مي كنند.
بنابراين گزارش همزمان با عملياتي شدن انتصاب رايزنان علمي سيار جمهوري اسلامي ايران كه از برنامه هاي مطرح در وزارت علوم، تحقيقات و فناوري است رسيدگي به وضعيت دانشجويان ايراني در كشورهايي كه تعداد دانشجويان ايراني در آنها خيلي كم هستند تسهيل مي شود و دستيابي به آماري دقيق از تعداد دانشجويان ايراني شاغل به تحصيل در خارج كشور كه با هزينه خود در خارج تحصيل مي كنند امكان پذير شده و همچنين رصد وضعيت فرزندان مسئولان كه دانشگاه هاي خارج كشور را براي تحصيل انتخاب كرده اند ممكن مي شود.
هشدار به اساتيد دانشگاه درباره دعوت خارجي ها
به همكاري
در همين حال محمد مهدي نژاد نوري معاون پژوهشي وزير علوم با هشدار نسبت به دعوت نامه هاي خارجي ها براي اساتيد كشور گفت: بعضاً براي برخي اساتيد از خارج كشور دعوتنامه مي آيد و حال آنكه برخي از اين دعوت نامه ها مصداقي از تلاش بيگانگان براي باز شدن راه جاسوسي از طريق روابط پژوهشي است. وي خاطر نشان كرد: نمي گويم همه موارد ولي حتما برخي موارد از اين دعوت ها و پيشنهادها نمونه هاي صدقي است كه وزير اطلاعات درباره جاسوسي از طريق روابط علمي و پژوهشي گفته است.
وي با بيان اينكه يكي از محورهاي جدي دشمن در برخورد با جمهوري اسلامي ايران بحث هاي علمي است به مهر گفت: «دشمن نشان داده كه چند سناريو در دستور كار دارد، يكي اينكه نگذارد ايران به اهداف علمي خود برسد. ديگر اينكه اگر فردي يك نيروي قوي علمي بود جذب خودش كند و اگر نتوانست جذب كند، مانند شهيد علي محمدي يا شهيد شهرياري آنها را به شكل فيزيكي حذف كند.»

 



عرضه ميوه ارزان قيمت در 48 ميدان ميوه و تره بار

مديرعامل ميادين ميوه و تره بار شهرداري تهران با بيان اين كه ساعت كاري ميادين در روزهاي پاياني سال افزايش مي يابد افزود: ميوه با قيمت ارزان در 48 ميدان ميوه و تره بار در اين ايام عرضه مي شود.
به گزارش فارس حسين صفايي گفت: 140 بازار فعال در تهران وجود دارد و همچنين 30 نقطه را نيز براي روزهاي پاياني در نظر گرفته ايم تا به شهروندان خدمت رساني كنند.
به گفته صفايي، در 48 نقطه از 170 نقطه ميوه با قيمت ارزان تر عرضه مي شود.
وي اضافه كرد: در كنار نظارت معمول سازمان 8 اكيپ سيار نيز با حضور كارشناسان بر روي فعاليت بازارها نظارت مي كنند و محصولات با كيفيت خوب عرضه شود.
مديرعامل سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري تهران اضافه كرد: از جمله تسهيلاتي كه در اين ايام در بازارها پيش بيني شده تخفيف در ارائه كالاست اين تخفيف در مورد كالاهايي است كه برچسب قيمت دارند و در گروه هاي مختلف بين 7 تا 25 درصد تخفيف اعمال مي شود.
صفايي به ساعات كاري ميادين در روزهاي پاياني سال اشاره كرد و گفت: از بيستم اسفند يك ساعت به ساعات كاري ميادين اضافه مي شود همچنين در روزهاي اول و دوم نوروز ميادين تعطيل و در روزهاي سوم تا پنجم به صورت نيمروز از ساعت 30/8 تا 13 فعاليت مي كنند.
وي ادامه داد: در روزهاي ششم تا يازدهم فروردين از ساعت 8 تا 17 به شهروندان خدمات داده و در روز دوازدهم و سيزدهم فروردين تمامي ميادين تعطيل است.

 



از سوي بانوي گيلاني صورت گرفت اهداي زمين به ايتام در آخرين لحظات عمر

رشت - خبرنگار كيهان:
يك بانوي نيكوكار گيلاني در آخرين لحظات عمر خود افزون بر 4 هزار و 800 متر مربع زمين براي ساخت مسكن ايتام تحت پوشش كميته امداد امام(ره) گيلان اهدا كرد.
اداره روابط عمومي و اطلاع رساني كميته امداد امام خميني گيلان با اعلام اين خبر افزود: رقيه قرباني ساكن روستاي درزي محله رحيم آباد رودسر در آخرين لحظات عمر خود در اقدامي خداپسندانه 4 هزار و 812 متر مربع زمين خويش را به منظور ساخت مسكن براي ايتام تحت حمايت كميته امداد امام خميني اهدا كرد.
اين بانوي 70 ساله كه در بستر بيماري به سر مي برد لحظاتي پس از اهداء و امضاء واگذاري زمين خود به كارشناسان حقوقي كميته امداد درگذشت.

 



گردوغبار 4 پرواز فرودگاه بوشهر را زمينگير كرد

مديركل فرودگاه هاي استان بوشهر از لغو 4 پرواز فرودگاه بوشهر به دليل گردوغبار شديد خبر داد.
محمد گچكوب ديروز در گفت وگو با خبرنگار فارس در بوشهر اظهار داشت: به دليل گرد و غبار شديدي كه از جمعه وارد استان بوشهر شد پرواز جمعه شب تهران به بوشهر و بالعكس لغو شد.
وي افزود: همچنين شنبه صبح نيز پرواز تهران به بوشهر و بالعكس به دليل گردوغبارشديد باطل شد.
گچكوب گفت: ديد استاندارد براي فرود هواپيما بايد 2 هزار متر باشد در حالي كه هم اكنون ديد اندازه گيري شده در فرودگاه بوشهر هزار متر است.
مديركل فرودگاه هاي استان بوشهر تصريح كرد: اگر دستگاه هاي كمك ناوبري هم نصب كنيم امكان فرود هواپيما نيست و ديد بايد به حد استاندارد برسد.
از سوي ديگر سرپرست اداره كل هواشناسي خوزستان از حركت سامانه جديد گرد و خاك به سوي خوزستان خبر داد.
وي گفت: سامانه جديد گرد و خاكي در شمال كشور عراق تشكيل شده است و اين سامانه به صورت بسيار كند به سمت خوزستان و مرزهاي غربي ايران در حال حركت است.
شفي خدايي با اشاره به اينكه حركت اين سامانه بسيار كند است، گفت: استقرار اين سامانه گرد و خاك در استان به كندي انجام مي شود و خروج آن نيز از مرزهاي خوزستان نيازمند وقت زيادي است.
خبرنگار كيهان از دهلران نيز گزارش داد: توده اي گردو غبار كه از پنجشنبه گذشته بر فضاي شهر دهلران آرام گرفته بود سبب شد تا 6 نفر از بيماران قلبي و عروقي دهلراني در بيمارستان شهداي اين شهر بستري شوند.
از سوي ديگر مدير روابط عمومي اداره كل فرودگاه هاي استان خوزستان ديروز در گفت وگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار داشت: پرواز نيمه شب جمعه دبي- آبادان، به علت نامساعد بودن هوا و گرد و غبار شديد قادر به فرود در فرودگاه آبادان نبود و در اهواز به زمين نشست.
وي افزود: اين پرواز با حدود 140 مسافر قرار بود ساعت 23 و 45 دقيقه فرودآيد كه پس از فرود در اهواز، اين شهر را به مقصد شيراز ترك كرد.
به گفته وي، هفت پرواز جمعه اين فرودگاه، به دليل شدت گردوغبار و كاهش ديد، لغو شد.

 



جمع آوري يك ميليارد تومان زكات در مرودشت

مرودشت- خبرنگار كيهان:
يك ميليارد تومان زكات در مرودشت جمع آوري شد.
فرماندار مرودشت در همايش زكات با حضور بخشداران و دهياران در سخناني پيرامون اهميت زكات و وجوب آن از نظر اسلام و قرآن بر ضرورت گسترش ستادهاي زكات در كليه روستاها تاكيد كرد و گفت؛ در سال جاري يك ميليارد و سيصد هزار تومان زكات جمع آوري شده كه براساس سياست ابلاغي معادل آن از طريق دولت در برنامه هاي عمراني و فرهنگي روستاها هزينه شده است.

 



اعتراض تاكسيران ها به دريافت حق شارژ توسط شركت هاي خصوصي

جمعي از تاكسيران ها با ارسال نامه اي به وزارت كشور نسبت به دريافت حق شارژ هاي ناعادلانه توسط شركت هاي خصوصي زير نظر سازمان تاكسيراني اعتراض كردند.
به گزارش جمعي از تاكسيران هاي بخش خصوصي با اعتراض نسبت به وضعيت پرداخت حق شارژ هاي بالا به شركت هاي خصوصي تاكسيراني و دريافت نكردن خدمات در قبال اين مبالغ با ارسال نامه اي به وزير كشور خواستار بازپس گيري اين مبالغ و رسيدگي به اين وضعيت شدند.
تاكسيران ها در نامه خود به دريافت حق شارژ هايي از مبلغ 20 الي 100 هزار تومان اشاره كرده و گفته اند: ما رانندگان تاكسي شهر تهران قريب به 4 سال است، كه با اعمال تهديد و زور توسط شركت هاي تاكسيراني خصوصي (راه اندازي شده توسط شهرداري تهران)، مجبور به پرداختن مبالغ مختلف به صورت ناعادلانه تحت عناوين شارژ ماهيانه (20 الي 100 هزار تومان) حق عضويت (200 هزار تومان)، پول لباس (100 هزار تومان) هزينه Gps و تاكسيمتر (يك ميليون تومان) و موارد ديگري از اين دست شده ايم.
در ادامه اين نامه آمده است: اين در حالي است كه خودروهاي واگذار شده متعلق به خودمان و با تسهيلات دولتي است و اين شركت ها هيچ نقش و سهمي در اين خودروها ندارند؛ با محاسبه مختصر تاكنون بيش از 40 ميليارد تومان از جيب ما به اين شركت ها واريز شده است ولي تاكنون هيچ خدماتي توسط آنها ارائه نشده و اين مبالغ كه ما با زحمات شبانه روزي در سرما و گرما كسب كرده ايم و حق خانواده خود مي دانيم، توسط صاحبان اين شركت ها صرف سرمايه گذاري شخصي در فعاليت هاي اقتصادي و تجاري آنها شده است و متاسفانه تمام اين سوءاستفاده ها با متمسك قرار دادن اصل 44 قانون و حمايت هاي مسئولين شهرداري انجام مي شود. اين نامه با امضاي بيش از 200 تاكسيران فعال در بخش خصوصي به وزارت كشور ارسال شده است و در آن ضمن درخواست براي جلوگيري از دريافت مبالغ ياد شده خواهان بازپس گيري همه مبالغي كه تاكنون ارائه كرده اند، شدند.

 



سرپرست كميته امداد خبر داد مستمري مددجويان 23 درصد افزايش يافت

سرپرست كميته امداد امام خميني (ره) اعلام كرد: براساس اظهارات وزارت رفاه، مستمري سال آينده مددجويان 23درصد افزايش مي يابد.
حسين انواري ديروز در نشست خبري افزود: مستمري مددجويان در حال حاضر رقمي بين 32 تا 60 هزار تومان براساس تعداد افراد خانوار است. وي بااشاره به برگزاري هفته «احسان و نيكوكاري از ديروز تا پايان هفته» جاري اظهار كرد: 19 اسفند روز «احسان و نيكوكاري» است كه با برگزاري يك جشن ملي با شكوه، بسيج عمومي در حوزه كمك به نيازمندان و محرومان ايجاد مي شود.
انواري با اشاره به جمع آوري 13 ميليارد تومان كمك مردمي در جشن نيكوكاري سال گذشته، پيش بيني كرد: امسال حداقل 15 ميليارد تومان كمك از اين محل حاصل خواهد شد كه بلافاصله در ميان خانواده هاي نيازمند تحت پوشش و غير تحت پوشش توزيع خواهد شد.
وي گفت: از ميان 5/4 ميليون نفر مددجوي تحت پوشش كميته امداد، 35 درصد قدرت اشتغال و خودكفايي دارند، اگر اعتبارات لازم بانكي را داشته باشيم مي توانيم اين قشر را توانمند كنيم.
انواري تأكيد كرد: البته براساس برنامه پنجم بايد 10 درصد از مددجويان از چرخه كميته امداد خارج شوند كه هر سال 30 هزار نفر از چرخه خارج مي شوند كه آن هم بستگي به تأمين منابع مالي دارد هر چند كه برخي از خانواده ها توان اشتغال ندارند ولي ما براي آنها هم اشتغال ايجاد مي كنيم تا انگيزه آنها به زندگي بيشتر شود.
وي از خروج ساليانه 15 هزار دانشجو از چرخه كميته امداد گفت: هر سال مددجوياني كه ازدواج مي كنند و يا شاغل مي شوند از چرخه حمايتي امداد خارج مي شوند البته امداد هميشه در كنار آن دسته از مددجوياني است كه بستگان يا سرپرستي ندارند.
سرپرست كميته امداد امام با اعلام اينكه سال گذشته بيش از 9 ميليارد تومان هدايا، زكات، صدقات و هبه به صورت انفاق توسط كميته امداد جذب شده گفت: هيچ يك از اين مبالغ صرف پرسنل و تجهيزات اداري نمي شود بلكه تماماً براي معيشت، ازدواج و تحصيل مددجويان هزينه مي شود.
انواري با ارايه آماري از عملكرد خود اعلام كرد: 33 درصد از افراد تحت پوشش كميته امداد به تعداد يك ميليون و 50 هزار نفر سالمند، يك ميليون نفر خانواده با سرپرست زن (70 درصد از افراد تحت پوشش) و 46 درصد از مددجويان زير 15 سال و بالاي 60 سال (دو ميليون و 200 هزار نفر) هستند كه 80 درصد مددجويان بي سوادند.وي اظهار داشت: كميته امداد هم اكنون 700 هزار دانش آموز، 100 هزار دانشجو و 370 هزار يتيم را تحت پوشش قرار داده است كه 400 هزار نفر آنها معلول هستند.

 



موج جديد بارش ها از سه شنبه پايتخت را فرا مي گيرد

مديركل هواشناسي استان تهران با بيان اينكه روند كاهش دما تا اواخر امروز ادامه مي يابد، گفت: موج جديد بارشها در پايتخت از سه شنبه آغاز مي شود.
به گزارش ايسنا، مهندس محسن جباري افزود: اواخر امروز حداقل دماي تهران به بالاي صفر خواهد رسيد.
وي در ادامه به ورود سامانه جديدي از شمال غرب كشور خبر داد و گفت: اين سامانه سه شنبه و چهارشنبه تهران را فرا مي گيرد و عمده بارشها عمدتاً به صورت باران و در ارتفاعات و نقاط سردسير ريزش برف خواهد بود مديركل هواشناسي استان تهران همچنين از چهارشنبه تا پايان هفته بارشهاي پراكنده را در سطح استان تهران پيش بيني كرد. وي گفت: حداقل و حداكثر دماي تهران طي 24 ساعت آينده به صفر و 9 درجه سانتي گراد بالاي صفر مي رسد.

 



شهاب الدين صدر: نظام پزشكي به مصوبه دولت براي تعرفه گذاري خدمات پزشكي عمل مي كند

رئيس سازمان نظام پزشكي گفت: اكنون تعرفه گذاري خدمات پزشكي براي بخش خصوصي مطابق قانون به عهده دولت است و نظام پزشكي براساس آن عمل مي كند.
شهاب الدين صدر افزود: تعرفه گذاري خدمات پزشكي براي سال 90 مطابق برنامه توسعه پنجم هم براي بخش دولتي و هم خصوصي از سوي دولت و با هماهنگي نظام پزشكي با وزارت بهداشت و وزارت رفاه تعيين مي شود بر همين اساس يك كميته كاري مشترك بين اين 3 دستگاه براي تعيين تعرفه ها تشكيل شده و تقريبا تفاهم كامل بين سازمان نظام پزشكي و دولت براي تعيين تعرفه ها برقرار است.
وي ادامه داد: هيچ مشكل خاصي براي تعيين تعرفه هاي پزشكي سال آينده چه براي بخش دولتي و چه خصوصي وجود ندارد و اين تعرفه ها مطابق قانون بعد از نهايي شدن با تصويب هيئت وزيران اعلام مي شود.
صدر گفت: اميدواريم اعتباراتي كه در قانون برنامه توسعه پنجم براي بخش سلامت از محل صرفه جويي يارانه ها در نظر گرفته شده است و حدود 5هزار ميليارد تومان است در بودجه سال 90 براي بخش سلامت تصويب شود تا به اين ترتيب با تقويت بيمه ها و اعتبارات نظام سلامت شاهد واقعي تر شدن تعرفه هاي پزشكي به خصوص در بخش دولتي باشيم و فشار غيرواقعي بودن تعرفه ها به مردم تحميل نشود.
رئيس كل سازمان نظام پزشكي افزود: گله گزاري هاي سازمان نظام پزشكي درباره لغو اختيار تعرفه گذاري مربوط به قبل از زمان مصوبه مجلس بود و اكنون ما نيز تابع قانون برنامه هستيم و اگر فردي غير از اين موضوع را اعلام كند نظر شخصي خود را اعلام كرده و نظر سازمان نظام پزشكي نيست. هيچ مصوبه اي هم درباره تعرفه هاي پزشكي سال آينده در سازمان نظام پزشكي وجود ندارد.

 



به علت به حد نصاب نرسيدن داوطلب آزمون مجازي ارشد دانشگاه تهران لغو شد

آزمون مجازي ارشد دانشگاه تهران به علت نرسيدن ظرفيت به حد نصاب برگزار نمي شود.
سيدمهدي قمصري معاون آموزشي و تحصيلات تكميلي دانشگاه تهران با انتشار اطلاعيه اي اعلام كرد: برخلاف اعلام قبلي كه به صورت فراخوان خواستار ثبت نام در سومين آزمون كارشناسي ارشد آموزش هاي الكترونيك (مجازي) شده بود، اعلام كرد: اين آزمون به علت به حد نصاب نرسيدن تعداد ثبت نام كنندگان برگزار نخواهد شد و طبعا به دليل به حد نصاب نرسيدن ظرفيت ها براي تشكيل كلاس هاي درسي در دانشكده هاي مديريت، كارآفريني، محيط زيست و تربيت بدني و علوم ورزشي، در اين رشته ها دانشجو پذيرش نمي شود.
سيدمهدي قمصري معاون آموزشي و تحصيلات تكميلي دانشگاه تهران در ارتباط با جزئيات پذيرش اين آزمون پيش از اين گفته بود: با آنكه سازمان سنجش آزمون هاي مجازي را از امسال به صورت سراسري برگزار مي كند اما براساس مجوزي كه دانشگاه تهران از وزارت علوم براي جذب دانشجو در نيمسال دوم كسب كرده است اين آزمون بار ديگر به صورت جداگانه در دانشگاه تهران برگزار مي شود.
به گفته قمصري، پذيرش دانشجو در دوره هاي الكترونيكي براساس امتياز نهايي داوطلب كه شامل امتياز حاصل از آزمون كتبي (50درصد)، سوابق پژوهشي و اجرايي (30درصد)، معدل مقطع كارشناسي (20درصد) و مشروط به احراز كسب 25 نمره از 50 نمره آزمون كتبي صورت خواهد گرفت.

 



آزمون ورودي دبيرستان هاي تيزهوشان 15 ارديبهشت برگزار مي شود

سازمان ملي پرورش استعدادهاي درخشان، از برگزاري غيرمتمركز آزمون ورود به دوره متوسطه مدارس استعدادهاي درخشان به عنوان نخستين تجربه در واگذاري فرآيند برگزاري اين آزمون به استان ها، در 15 ارديبهشت ماه 90 خبر داد.
به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، سازمان ملي پرورش استعدادهاي درخشان به استناد مصوبه سي امين جلسه هيئت امناي اين سازمان، از برگزاري آزمون ورود به دوره متوسطه مدارس استعدادهاي درخشان «تيزهوشان» در سال تحصيلي 91-90 به صورت تكميل ظرفيت در يك مرحله در نيمه ارديبهشت ماه 90، براي داوطلبان واجد شرايط پايه سوم راهنمايي خبر داد.
داشتن حداقل معدل كل 19 در پايه دوم راهنمايي از شرايط لازم براي شركت داوطلبان در اين آزمون است همچنين، ثبت نام از داوطلبان واجد شرايط از 14 لغايت 19 اسفندماه سال جاري انجام مي شود.
اين گزارش با اشاره به هزينه ثبت نام در نظر گرفته شده به ميزان 100هزارريال براي هر داوطلب مي افزايد: آزمون ورود به دوره متوسطه مدارس استعدادهاي درخشان، ساعت 9 صبح روز جمعه 15 ارديبهشت ماه 90 در سراسر كشور برگزار مي شود.

 



شرايط معافيت مشمولان ايراني مقيم خارج از كشور

مشمولان ايراني مقيم خارج از كشور با پرداخت 10ميليون تومان و دارا بودن شرايط اعلامي از سوي سازمان وظيفه عمومي ناجا از خدمت معاف مي شوند.
طبق اعلام اداره اجتماعي سازمان وظيفه عمومي ناجا، مشمولان ايراني مقيم خارج از كشور در صورت داشتن شرايط زير و با پرداخت مبلغ 10 ميليون تومان مي توانند از معافيت خدمت وظيفه عمومي در قبال پرداخت وجه استفاده كنند.
مشمولان بايستي قبل از تاريخ 29 اسفند سال 1382 از كشور خارج شده باشند و حداقل 2 سال در خارج از كشور اقامت و سكونت داشته باشند.
مشمولان بايستي در هر مرحله حداقل 9 ماه در خارج از كشور سكونت داشته باشند.
نكات مهم
1- مبناي محاسبه اقامت دوساله در خارج از كشور، بعد از سن 13سالگي مشمول خواهد بود.
2- مشمولاني كه از تاريخ ابلاغ اوليه مقررات فوق
(4/11/82) حداكثر سه سال قبل از سن مشموليت وارد كشور شده اند، در شمول مقررات قرار مي گيرند اما كساني كه قبل از اين تاريخ (4/11/82) و در زير سن مشموليت وارد كشور شده باشند، در شمول اين مقررات قرار نمي گيرند.
3- تاييد اقامت و سكونت در خارج از كشور به عهده نمايندگي هاي جمهوري اسلامي ايران (سفارت يا كنسول گري ها) در كشورهاي محل سكونت مشمولان است و پس از آن بايد به تاييد وزارت امور خارجه (اداره كل امور ايرانيان) برسد.
4- اين معافيت شامل مشمولاني كه به خدمت اعزام شده و فرار كرده اند نمي شود مگر آن كه به جرم فرار آنان رسيدگي شده و تسويه حساب ارائه كنند.
مدارك مورد نياز
1-گواهي سكونت حداقل دو سال در خارج از كشور.
2- سه قطعه عكس رنگي 3*2 تمام رخ با زمينه كاملا سفيد كه مشخصات مشمول در پشت آن درج شده باشد.
3- دو نسخه فتوكپي برابر اصل از شناسنامه مشمول (در صورتي كه توضيحات داشته باشد از تمام صفحات كپي ارائه شود.)
4- در صورتي كه معافيت از طريق وكيل قانوني مشمول پيگيري مي شود، اصل وكالتنامه، اصل شناسنامه و فتوكپي شناسنامه وكيل نيز بايد ارائه شود.
5-گواهي آخرين مدرك تحصيلي (در صورتي كه مدرك تحصيلي در خارج از كشور اخذ شده باشد ترجمه رسمي آن بايد ارائه شود.)
6- فتوكپي كارت ملي
7- فتوكپي برابر اصل گذرنامه يا گذرنامه هاي مشمول كه تردد با آنها انجام شده است.
8- پرداخت هزينه هاي مربوط و ارائه فيش آن
مراحل رسيدگي به تقاضاي معافيت كفالت مشمولان ايراني خارج از كشور نيز به شرح زير است:
1-مراجعه مشمول به نمايندگي جمهوري اسلامي ايران در محل سكونت يا نزديكترين نمايندگي در خارج از كشور
2-تكميل فرمهاي مربوط و ارائه مدارك خواسته شده به نمايندگي
3-ارسال كليه مدارك از طريق دفتر نمايندگي به وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران
4-تاييد مدارك رديف سوم از سوي وزارت امور خارجه و ارسال آن به سازمان وظيفه عمومي ناجا
5-بررسي مدارك، تكميل پرونده و ارجاع آن به هيئت رسيدگي
6-پرداخت هزينه هاي مربوط به صدور كارت معافيت و تحويل كارت به مشمول
7-افرادي كه شرايط معافيت كفالت را نداشته باشند برگه اعزام به خدمت براي آنها صادر خواهد شد.

 



كشف بيش از 90 هزار انواع موادمحترقه در زنجان

زنجان-خبرنگاركيهان:
جانشين فرمانده انتظامي استان زنجان از كشف بيش از 90هزار و 888 عدد انواع موادمحترقه در شهرستانهاي ماه نشان و خدابنده خبر داد.
جانشين فرمانده انتظامي استان زنجان در تشريح خبر فوق گفت: در راستاي اجراي طرح ارتقاي امنيت اجتماعي، جلوگيري از بروز حوادث تلخ چهارشنبه آخر سال و مبارزه با تهيه و توزيع كنندگان موادمحترقه و افراد سودجو، ماموران انتظامي شهرستان هاي خدابنده و ماهنشان موفق به كشف 9هزار و 888 عدد انواع موادمحترقه شدند.
سرهنگ مراد جعفري با يادآوري عواقب ناگوار استفاده از اين مواد، به خانواده ها توصيه نمود خطرات استفاده از اين مواد را به فرزندان خود يادآور شده و آنها را از اين عمل بازدارند.

 



ازدواج 23 ميليارد توماني

براي برگزاري يك مراسم ازدواج در هند بيش از يك ميليارد روپيه (23 ميليارد تومان) هزينه شد.
واحد مركزي خبر به نقل از روزنامه «تايمز آف اينديا» نوشت، اين مراسم كه در منطقه «جوناپور» در جنوب دهلي در اراضي بزرگ كشاورزي كه همه امكانات مورد نياز آن از هتل ها اجاره شده بود برگزار شد و هنرمنداني كه از مناطق مختلف هند آمده بودند يك ماه براي تزئين محل ازدواج كار كردند.پدر عروس به داماد يك فروند بالگرد به ارزش 330 ميليون روپيه هديه كرد.عروس و داماد، دختر و پسر دو سياستمدار محلي متعلق به جامعه گوجار هستند كه در منطقه همجوار پايتخت زندگي مي كنند و معمولا اهالي اين طبقه در ازدواج هاي خود هزينه هاي زيادي صرف مي كنند و اهداي خودرو، طلا و جواهرات و حتي اعطاي شغل بين آنان رايج است.گفته مي شود به علت اينگونه اقدامات، افرادي از اين طبقه كه ثروتمند نيستند براي برگزاري مراسم در شان خود، وام هاي كلان مي گيرند تا هديه هاي ارزشمندي به داماد بدهند.پدر داماد گفت: به آرايشگر پسرم 250 هزار روپيه (حدود 5 ميليون و 750 هزار تومان) هديه داده ام.يكي از آرايشگرهاي اين منطقه هم گفت: در ازدواج هاي قبلي، يك هزار روپيه، موتورسيكلت و خودرو هديه گرفته است.

 



آينده نگري همسر يك سلطان

همسر «معمر قذافي» در نتيجه 40 سال زندگي مشترك با رهبر ليبي، بيش از 20 تن طلا اندوخته كه به جز املاك و مستغلاتش است.
شبكه خبري العربيه با درج اين خبر نوشت: «صفيه فركاش البرعصي» به رغم خبرساز بودن كشورش، معروفيت چنداني در خارج از ليبي ندارد. اما اين زن، در پشت صحنه هاي پرفلاش و فيلم و تصوير و خبر سياست، حاصل 40 سال همراهي اش با رهبر بلامنازع ليبي را در خفا حفظ كرده است.
صفيه كه پس از «فتحيه نوري خالد» همسر پيشين قذافي، دومين همسر رهبر چهار دهه اخير ليبي به شمار مي آيد، پرستار بيمارستاني بود كه قذافي در سال 1971 براي جراحي آپانديس در آن بستري شد. البته قذافي بعدا با يك پرستار اوكرايني نيز آشنا شد و او را پرستار مخصوص خود كرد.حاصل ازدواج صفيه با قذافي 6 پسر به نام هاي سيف الاسلام، الساعدي، هانيبال، المعتصم، خميس و يك دختر به نام عايشه است. قذافي پسر ديگري از همسر نخست خود دارد كه نامش محمد است و ظاهرا از نفوذ چنداني برخوردار نيست.بانوي اول ليبي كه به ندرت در بعضي مناسبت ها ظاهر شده يا سمت هايي افتخاري كسب كرده، مالك يك شركت هواپيمايي خصوصي به نام «طيران البراق» يا «براك ايرويز» است كه انتقال حجاج به خاك سعودي را برعهده دارد و رقيب هواپيمايي ملي ليبي به شمار مي آيد.براساس گزارش سازمان بين المللي محاكمه مجرمان عليه بشريت (ايكاوس) كه مقر آن در فرانسه است ثروت قذافي به 80 ميليارد دلار و ثروت همسرش صفيه به 30 ميليارد دلار مي رسد.اين سازمان همچنين ثروت هر يك از فرزندان قذافي را در آن زمان پنج ميليارد دلار اعلام كرد.

 



موميايي 700 ساله

رسانه هاي چين از كشف موميايي 700 ساله يك زن در شرق اين كشور خبر دادند.
در گزارش رسانه هاي چين آمده است كه اين موميايي 700 ساله زماني پيدا شد كه كارگران راهداري مشغول تعريض خيابان در شهر «تي ژو» در استان «جيانگسو» واقع در شرق اين كشور بودند.براساس اين گزارش كه در خبرگزاري آسوشيتدپرس هم منتشر شده است، اين جسد موميايي كه متعلق به زني از طبقه عالي سلسله «مينگ» است، با تمام لباس هايش از درون تابوت بيرون كشيده شد. همچنين دو پيكره چوبي هم از كنار اين جسد كشف شد.
خبرگزاري آسوشيتدپرس نوشت: از سر تا نوك پاي اين جسد موميايي در وضعيت مناسبي قرار دارد. به همين دليل، كارشناسان موفق شدند سلسله و هويت خاندان اين جسد را بيابند. علاوه بر اين، پوست، موي سر، ابروها و صورت اين جسد نيز بسيار تازه است، به طوري كه تصور مي شود اين زن به تازگي مرده باشد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14