(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 15 اسفند 1389- شماره 19880

تاثير هواي سرد بر فشار خون
شير خاصيت ضدسرطاني دارد
كم خوني در كمين است
8 عامل مهم چاقي
نوشابه هاي رژيمي سكته آورند
روياي درمان آلزايمر محقق مي شود
خطرات سكونت در نزديكي پمپ بنزين
خواص جادويي شكلات
دوست باوفاي انسان در دوران باستان



تاثير هواي سرد بر فشار خون

نتايج تحقيقات حاكي از آن است كه برودت و دماي سرد هوا با افزايش فشار خون در ارتباط است. بنابراين هواي سرد فشار خون را به ويژه در افراد سالمند بالا مي برد و آنان را در معرض خطر سكته قرار مي دهد.
پايگاه اطلاع رساني سازمان نظام پرستاري كشور اعلام كرد: هنوز علت دقيق افزايش فشار خون در هواي سرد مشخص نيست اما محققان بر اين باورند كه سردي هوا باعث انقباض عروق و تغليظ خون مي شود و همين امر باعث مي شود كه خون سخت تر به سراسر بدن پمپاژ شود.بررسي ها نشان مي دهد كه فشار خون افراد در فصول سرد سال نسبت به فصول گرم تابستان حدود 5 درجه افزايش مي يابد.
از اين رو پزشكان توصيه مي كنند سالمندان در فصول سرد سال درها و پنجره هاي منزل را محكم كنند و دماي اتاق را بين 18 تا 21 درجه سانتيگراد نگه دارند.
اگر سابقه افزايش فشارخون داريد بايد در اين فصول تحت نظر پزشك باشيد و سعي كنيد در زمان سرما غذاهاي گرم بخوريد و مصرف چربيهاي اشباع و نمك را به حداقل برسانيد.
همچنين در صورت امكان سعي كنيد فعاليت بدني خود را افزايش دهيد و در صورت فعاليت در فضاي باز حتما كلاه، دستكش و لباس و كفش مناسب بپوشيد.

 



شير خاصيت ضدسرطاني دارد

متخصصان نيوزلندي تاكيد كردند كه مصرف روزانه شير خطر ابتلا به سرطان را تا حد زيادي كاهش مي دهد.
اين متخصصان در آزمايشات باليني جديدي دريافته اند، كودكاني كه هر روز مقادير مشخصي شير مي نوشند در سنين بالاتر و 40 درصد كمتر از ساير همسالان خود در معرض خطر ابتلا به سرطان روده هستند. بر همين اساس نوشيدن نيم ليوان شير در روز تاثير محافظت كننده و پيشگيرانه قدرتمندي در برابر اين سرطان دارد.
دكتر بريان كوكز، استاديار و كارشناس اصلي اين مطالعه تاكيد كرد: كليد خاصيت ضد سرطاني شير در مصرف روزانه و درازمدت آن است.
به گزارش روزانه ديلي اكسپرس، دكتر كوكز اظهار داشت: نتايج آزمايشات ما تاييد كرد كه مصرف روزانه شير در دوران كودكي خطر ابتلا به سرطان روده را كاهش مي دهد و اين تاثير احتمالا به دليل عملكرد كلسيم است.
اين كارشناسان معتقدند كه كلسيم سلولهاي سرطاني را نابود مي كند و ذخيره اي را در سيستم ايمني بدن ايجاد مي كند كه مي تواند به مقابله با اين بيماري كمك كند.
اين يافته در چاپ آخر مجله آمريكايي «همه گير شناسي» منتشر شده است.

 



كم خوني در كمين است

آهن يك ريز مغذي ضروري براي ساخت گلبول هاي قرمز خون است و در بدن هر فرد سه تا پنج گرم آهن وجود دارد كه حدود 60درصد آن به صورت هموگلوبين در مي آيد.
براي ساخته شدن گلبول هاي قرمز خون بدن به مواد مغذي مختلفي مانند آهن، اسيد فوليك، ويتامين ب12، ب6، ب2 و ويتامين ث نياز دارد كه بايد از طريق برنامه غذايي روزانه تامين شود؛ بي شك كمبود آهن موجب بروز كم خوني و فقر آهن مي شود.
متخصصان بر اين باورند كه آهن به رشد بدن كمك كرده و موجب افزايش مقاومت بدن در مقابل بيماري ها مي شود؛ همچنين از خستگي جلوگيري مي كند، رنگ موزون به پوست مي دهد و كم خوني هاي حاصل از كمبود آهن را معالجه و پيشگيري مي كند.
فقر آهن چيست؟
گاهي بدن به مرحله اي مي رسد كه براي ساخت گلبول هاي قرمز خون، آهن كافي در دسترس ندارد در اين شرايط ابتدا فرد از ذخائر آهن بدن خود استفاده مي كند و سپس در صورت ادامه كمبود، ذخائر آهن بدن تخليه مي شود كه در اصطلاح مي گويند فرد به فقر آهن مبتلا شده است.
دكتر حميد عليزاده پزشك عمومي در گفت وگو با شبكه ايران در پاسخ به اين سوال كه چه عواملي موجب كمبود آهن و كم خوني در بدن انسان مي شود، مي گويد: كمبود آهن در رژيم غذايي روزانه، پايين بودن جذب آهن رژيم غذايي مثل جذب آهن موجود در حبوبات و سبزيجات كه كم است، افزايش نياز بدن به آهن هنگام بارداري يا هنگام رشد در كودكي و نوجواني و دفع زياد آهن به دليل خونريزي شديد مانند خونريزي داخلي يا خونريزي دوران قاعدگي و يا بيماري هاي دستگاه گوارش مثل زخم معده، اثني عشر، بواسير و خونريزي مكرربيني در كودكان از مهمترين علل كم خوني و فقر آهن محسوب مي شود.
به گفته وي، عادات و الگوهاي نامناسب غذايي مانند مصرف چاي همراه با غذا يا بلافاصله پس از صرف غذا كه جذب آهن غذا را به مقدار زيادي كاهش مي دهد و نيز استفاده از نان هايي كه با خمير ورنيامده تهيه شده اند، از ديگر علت هاي كمبود آهن در بدن است.
مرگ و مير مادران و جنين مهمترين پيامد فقرآهن
دكتر عليزاده با اشاره به اينكه زنان باردار، كودكان خردسال و نوجوانان بيشتر در معرض خطر كمبود آهن قرار دارند، اظهار مي دارد: رنگ پريدگي دائمي زبان و مخاط داخل لب و پلك چشم، خستگي زودرس، سياهي رفتن چشم، بي تفاوتي، سرگيجه، سردرد، بي اشتهايي، حالت تهوع، خواب رفتن و سوزن شدن دست و پاها و در مراحل پيشرفته تر كم خوني، تنگي نفس همراه با تپش قلب و تورم قوزك پا از علائم كم خوني و كمبود آهن در افراد است.
اين پزشك عمومي عنوان كرد: كم خوني در اثر فقر آهن در كودكان و شيرخواران باعث نقصان تكامل و هماهنگي حركتي و كاهش فعاليت بدني شده و علاوه بر آن بسياري از آثار رفتاري مانند كم توجهي، خستگي و ناراحتي را بر جاي مي گذارد.
وي ادامه مي دهد: در زنان و مردان بالغ نيز كمبود آهن منجر به كاهش توان كاري و پايين آمدن مقاومت در برابر خستگي مي شود و در زنان باردار فقر آهن سبب افزايش موارد مرگ و مير مادران و افزايش ابتلا و مرگ و مير جنين شده و افزايش خطر تولد نوزاد كم وزن را به دنبال دارد.
به عقيده پزشكان، همه زنان باردار بايد جهت سلامتي خود و كودك متولد نشده خود از مكمل هاي دارويي آهن استفاده كنند البته استفاده از اين داروها طي سه ماهه اول حاملگي لازم نيست اما بعد از سه ماهگي كه جنين بزرگتر مي شود نياز به آهن به بالاترين حد مي رسد كه تا پايان حاملگي با تجويز پزشك بايد 23 قرص آهن مصرف شود.
به گفته آنان، پيشگيري از كم خوني فقر آهن در دوره شيرخوارگي و اوايل دوران كودكي با تغذيه شير مادر صورت مي گيرد زيرا شيرمادر آهن مورد نياز كودكاني را كه هنگام تولد وزن طبيعي دارند تا 6 ماهگي تامين مي كند.
همچنين استفاده از قطره آهن بعد از 6 ماهگي در اين كودكان و نيز بعد از دوماهگي براي كودكاني كه با وزن كم متولد مي شوند ضروري است؛ در زمان از شيرگيري كودكان والدين مي توانند با تهيه غذاهاي غني از آهن و ويتامين ث مانند پوره سبزيجات و ميوه جات خام در خانه از بروز كم خوني فقر آهن پيشگيري كنند.
نحوه اجراي طرح آهن ياري
در مدارس دخترانه
وزارت آموزش و پرورش نيز به دليل كاهش سوء تغذيه، كم وزني و كوتاه قدي دانش آموزان، طرح كشوري آهن ياري دختران را با همكاري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در دستور كار قرار داد و به اجرا درآورده است.
الهه حسن پور كارشناس بهداشت وزارت آموزش و پرورش به خبرنگار شبكه ايران مي گويد: طرح آهن ياري با همكاري دانشگاه هاي علوم پزشكي در مقطع راهنمايي و متوسطه به مدت 16 هفته اجرا مي شود.
وي با اشاره به اينكه از اجراي اين طرح حدود هفت سال مي گذرد، مي افزايد: طرح آهن ياري سه سال است كه دانش آموزان دختر راهنمايي را نيز تحت پوشش قرار داده به اين ترتيب كه هر هفته يك قرص آهن به نام فروس سولفات يا اسيدفوليك به دانش آموزان داده مي شود.
به گفته رئيس گروه سلامت و پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي آموزش و پرورش شهرستان هاي تهران، اصل طرح بر مبناي ترويج اغذيه سالم و مكمل آهن ياري دختران در مدارس است كه آموزش و پرورش همراه با آموزش هاي تغذيه اي به دختران مدارس راهنمايي و متوسطه قرص آهن به آنها مي دهد و توصيه مي كند آن را همراه با آبميوه براي جذب بهتر ميل كنند؛ همچنين در آن روز توزيع شير در مدارس نداريم تا جذب آهن بالاتر رود.
حسن پور با اشاره به اينكه برگزاري كلاس هاي آموزشي در مورد عواقب كم خوني فقرآهن در حساس سازي دانش آموزان براي مصرف اين قرص ها بسيار كمك كننده است، مي افزايد: دبيران علوم تجربي و زيست شناسي يا رابطين و مربيان بهداشت به عنوان مدرس طرح براي دانش آموزان درهر منطقه آموزش هاي كارگاهي مي بينند.
شيوع فقر آهن
ميان دختران دانش آموز
وي ادامه مي دهد: متاسفانه كم خوني فقر آهن در برخي از زنان و دختران به حدي است كه اين افراد بايد براساس تجويز پزشكان روزانه 2 تا 3 قرص آهن به مدت چند ماه مصرف كنند.
رئيس گروه سلامت و پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي آموزش و پرورش شهرستان هاي تهران درباره اهميت اين طرح مي گويد: اجراي برنامه آهن ياري هفتگي به كاهش سوء تغذيه دانش آموزان منجر مي شود.
دكتر عليزاده تصريح مي كند: بهترين زمان مصرف قرص آهن هنگام خالي بودن معده است اما در صورت بروز حالت تهوع يا عوارض ديگر مي تواند همراه آبميوه طبيعي ميل شود چرا كه مصرف منابع ويتامين C مانند پرتقال، نارنگي، آبليمو يا ساير مركبات جذب آهن و ساير املاح معدني را افزايش مي دهد.
به گفته وي، مصرف چاي، قهوه، كاكائو، شير، پنير و به طوركلي تركيبات كلسيم دار همراه با قرص آهن باعث كاهش شديد جذب آهن مي شود و حداقل يك ساعت قبل و 2 ساعت پس از مصرف مكمل آهن بايد از خوردن آنها خودداري كرد.
در مصرف آهن زياده روي نكنيد
متخصصان معتقدند، زماني كه ميزان آهن موجود در خون زياد باشد، باعث حملات قلبي و ابتلا به انواع سرطان از جمله سرطان مري و كيسه صفرا شده كه در بيشتر موارد، آهن موجود در گوشت باعث اين عوارض مي شود.
افرادي كه مقادير زيادي گوشت قرمز، مرغ و ماهي مصرف مي كنند، ميزان آهن خون شان نسبت به افراد گياهخوار بالاتر است.
براين اساس آهن موجود در گوشت قرمز، مرغ و ماهي، آهن هم (Heme) نام دارد كه به مقدار زيادي جذب مي شود درحالي كه آهن موجود در منابع گياهي به مقدار خيلي كم و فقط 1 تا 3 درصد جذب خون مي شود.
دكتر عليزاده يادآور مي شود: دل، جگر و قلوه گاو، گوشت هاي قرمز، زرده تخم مرغ، بادام، پسته، گردو، حبوبات، مارچوبه و آردجو از مهمترين منابع آهن هستند.
كم خوني يك سوم جمعيت جهان
درحال حاضر حدود يك سوم جمعيت جهان از كم خوني رنج مي برند كه كمبودهاي تغذيه اي يكي از مهم ترين علل آن به شمار مي آيد.
حدود 350 ميليون نفر از زنان و 50 درصد از كودكان در كشورهاي درحال توسعه كم خون هستند؛ اين بيماري در كشور ما نيز شيوع نسبتا بالايي داشته و طبق آمار ارايه شده توسط دفتر بهبود تغذيه اي جامعه، 50 درصد زنان 15 تا 49 ساله كشور به درجات مختلف به كم خوني مبتلا بوده و
34 درصد آنان كمبود شديد آهن دارند.
اميدواريم با برنامه ريزي هاي مدون متوليان امر اين آمار كاهش يابد چرا كه كم خوني فقر آهن بيماري لاعلاجي نيست.



 



8 عامل مهم چاقي

به انباشته شدن غيرعادي چربي در بدن چاقي مي گويند. زماني كه كالري دريافتي بيشتر از كالري مصرفي باشد، به چربي تبديل شده و در بدن ذخيره مي شود.
اضافه وزن و چاقي با ذخيره بيش از حد انرژي به صورت چربي در بدن ظاهر مي شود. در ايران اضافه وزن و چاقي در افراد بزرگسال (25 تا 60 سال) بسيار شايع است و در كودكان و نوجوانان نيز روند رو به ا فزايشي را طي مي كند.
هر فرد با توجه به سن، جنس و قدي كه دارد بايد از وزن ايده آل برخوردار باشد. اگر وزن فرد مناسب سن و قدش نباشد و در واقع بيشتر از استانداردها باشد اين فرد مبتلا به اضافه وزن يا چاقي است.
چه عواملي در بروز چاقي نقش دارند؟
عوامل بسيار زيادي در بروز چاقي موثرند. علت هاي شناخته شده به طور عمده عبارتند از: عوامل ژنتيكي: عامل ارث در بروز چاقي موثر است. مواردي مانند سوخت و ساز پايين، سوخت و ساز ناقص چربي و تمايل زياد بدن براي استفاده از كربوهيدارت ها (مواد قندي) از علل ژنتيكي چاقي است.
عوامل محيطي: ماشيني شدن زندگي و كاهش تحرك بدني از دلايل عمده اضافه وزن و چاقي در دنياي امروز است. استفاده از اتومبيل، آسانسور، پله برقي، ماشين هاي لباسشويي و ظرفشويي، دستگاه هاي كنترل از راه دور و هزاران مورد ديگر همگي انسان را از تحرك واداشته و از طرف ديگر مصرف غذاهاي آماده (فست فودها) غذاهاي چرب و سرخ شده، انواع سس هاي چرب مايونز، مواد قندي، شيريني، شكلات و نوشابه هاي گازدار از عوامل موثر در بروز اضافه وزن و چاقي هستند.
بيماري ها: بسياري از بيماري ها باعث چاقي مي شوند. كم كاري غده تيروئيد سبب كاهش هورمون هاي تيروئيدي مي شود. اين هورمون ها نقش بسيار مهمي در سوخت و ساز مواد غذايي بدن دارند و كم شدن آن ها باعث ذخيره سازي چربي و در نتيجه چاقي مي شود. بيماري هاي ديگر مانند اختلال هاي عصبي - عضلاني، بيماري هاي استخوان و مفاصل به طور غير مستقيم و از طريق كاهش فعاليت بدني باعث چاقي مي شوند. اختلال در هورمون هاي جنسي چه در زنان و چه در مردان ممكن است تعادل متابوليكي بدن را بر هم زده و خود را با چاقي نشان دهند.
داروها: بسياري از داروها در افزايش وزن نقش دارند. اين اثرات ممكن است مستقيم باشد مانند داروهاي ضدبارداري يا كورتون ها يا در اثر پيامدهاي ناشي از دارو مانند داروهاي ضدافسردگي و ضد اضطراب باشد كه با ايجاد خوب آلودگي و بي تحركي سبب كاهش مصرف انرژي و در نتيجه اضافه وزن و چاقي مي شوند.
اختلالات عصبي و مشكلات رواني: در اين نوع اختلالات به دليل ماهيت بيماري يا اثرات داروهاي مختلف معمولا افراد غيرفعال و كم تحرك شده و به دنبال آن دچار اضافه وزن و چاقي مي شود.
زيان هاي چاقي چيست؟
-شانس بيشتر براي ابتلا به بيماري هاي قلبي-عروقي، سكته ها، بيماري قند و انواع سرطان.
-رسوب چربي در جدار سرخرگ ها، گرفتگي رگ ها در نهايت سكته.
-درد و سفتي در مفاصل، تخريب غضروف مفصلي و سايش مفصل ها.
-توقف تنفس در خواب.
-بيماري كبد و نهايتا نارسايي كبدي(سيروز).
-سنگ كيسه صفرا.
معيار تشخيص چاقي چيست؟
با محاسبه نمايه توده بدني و مقايسه آن با مقادير استاندارد مي توان به اضافه وزن و چاقي پي برد. براي اين كار وزن و قد اندازه گيري شده و سپس با استفاده از فرمول: وزن تقسيم بر مجذور قد نمايه توده بدني محاسبه مي شود.
توزيع چربي بدن نقش بسيار مهمي در خطرات ناشي از چاقي دارد. چاقي مركزي در مقايسه با چاقي محيطي به مراتب خطرناك تر است. به همين دليل شاخص دور كمر شاخص بسيار مهمي براي مشخص كردن خطرات بيماري هاي قلبي-عروقي، پرفشاري خون و ديابت است.
توصيه ها و راهنمايي هاي مفيد براي پيشگيري از اضافه وزن
به كودكان و دانش آموزان توصيه كنيد از ميان وعده هاي سالم و با ارزش غذايي مانند ميوه، سبزي، شير، لقمه هاي خانگي مانند نان و پنير و گردو، نان و تخم مرغ و انواع ميوه ها مانند سيب، پرتقال، نارنگي، هلو ، سبزي ها مانند هويج، كاهو، خيار و و شير و لبنيات كم چرب استفاده كنند. همچنين از خوردن شيريني و شكلات بيش از حد، چيپس و ميان وعده هاي چرب خودداري كنند.
-مصرف غذاهاي چرب، سرخ شده، شيرين و شور را محدود كنيد.
-سرعت غذا خوردن خود را كاهش دهيد. هر لقمه غذا را براي مدت طولاني تر بجويد.
-غذا را در ظرف كوچكتري بكشيد. در رستوران غذاي نيم پرس سفارش دهيد.
-غذا خوردن را همزمان با ساير فعاليت ها مانند تماشاي تلويزيون يا خواندن كتاب انجام ندهيد.
-همه غذاي تهيه شده را سر ميز نگذاريد. بهتر است به همان اندازه كه مي خواهيد مصرف كنيد، در ظرف خود غذا بكشيد و دوباره سراغ غذا نرويد.
-مواد غذايي نامناسب ماندن نوشابه، چيپس، سس مايونز، شيريني و را نخريد.
-مصرف فست فودها مانند: سوسيس، كالباس، پيتزا، سيب زميني سرخ شده و انواع ساندويچ ها كه در بيرون از خانه و با مواد چرب و نامرغوب تهيه مي شود را محدود كنيد.
-براي ميان وعده از ميوه ها و سبزي هاي تازه استفاده كنيد.
-از شير و لبنيات كم چرب (كمتر از 5/1درصد يا بدون چربي) استفاده كنيد. در مورد كودكان مصرف شير و لبنيات بدون چربي توصيه نمي شود.
-مراقب باشيد بي جهت غذا نخوريد. مثلا وقتي به بچه ها غذا مي دهيد باقي مانده آن را ميل نكنيد.
-فعاليت بدني خود را افزايش دهيد.
-بچه هايي كه ساعت هاي زيادي را به تماشاي تلويزيون مي نشينند چاق ترند چون هم تحركشان كم مي شود و هم هنگام تماشاي تلويزيون اغلب تنقلات كم ارزش و چاق كننده مي خورند. به كودكان توصيه كنيد در روز بيش از دو ساعت از وقتشان را به تماشاي تلويزيون نگذرانند.
-سه روز در هفته، 03 دقيقه پياده روي تند انجام دهيد.


 



نوشابه هاي رژيمي سكته آورند

نوشابه هاي رژيمي نه تنها ضررهاي كمتري نسبت به نوشابه هاي معمولي ندارند، بلكه خطر بيماري هاي قلبي و سكته مغزي را افزايش مي دهند.
مطالعه روي 2 هزار و 500 نفر از افرادي كه هر روز نوشابه هاي رژيمي مصرف مي كردند نشان داد آن ها با احتمال 61 درصد بيشتر از ديگران به بيماري هاي قلبي و عروقي دچار مي شوند.
«هانا گاردنر» يكي از محققان در اين باره گفت: اگر نتايج اين مطالعات اثبات شود ديگر نمي توان مصرف نوشابه هاي رژيمي را براي مبتلايان به بيماري هاي قلبي و ديابت توصيه كرد.
اين مطالعات كه نتايج آن ها در كنفرانس بين المللي سكته در لس آنجلس ارائه شده توسط محققان دانشگاه ميامي به انجام رسيد ه است .
دكتر سارلين احمد از انجمن سكته در اين باره گفت: مطالعات ما نشان مي دهد هيچ تفاوتي بين نوشابه هاي معمولي و نوشابه هاي رژيمي براي ابتلا به بيماري هاي قلبي وجود ندارد و انتخاب اين نوشيدني ها به هيچ عنوان سالم تر تلقي نمي شود.
بهترين روش براي پيشگيري از سكته داشتن رژيم غذايي متعادل، كاهش مصرف غذاهاي حاوي چربي و نمك و ورزش است.
يكي از مهم ترين عوامل بروز سكته در انسان ها مصرف نمك است. به ازاي هر يك گرم مصرف نمك در روز خطر سكته قلبي نزديك به 32 درصد افزايش پيدا مي كند.
هنوز پزشكان به دليل اصلي ابتلا به بيماري هاي قلبي و سكته در بين افرادي كه نوشابه هاي رژيمي مصرف مي كنند پي نبرده اند. شايد دليل اصلي اين موضوع اين است كه افرادي كه از علاقه مندان به اين نوشابه ها هستند كمتر ورزش مي كنند، بيشتر سيگار مي كشند و فشار خون بالاتري نسبت به ديگران دارند. اما زماني كه دانشمندان اين فاكتورهار را در نظر گرفتند باز هم متوجه شدند اين نوشابه ها به نوبه خود در بروز سكته و بيماري هاي قلبي مؤثرند.

 



روياي درمان آلزايمر محقق مي شود

بيماري آلزايمر زماني بروز مي كند كه براي درمان آن ديگر فرصتي باقي نيست؛ اما تحقيقات جديد از افزايش امكان تشخيص اين بيماري در مراحل ابتدايي و در نتيجه درمان به موقع آن از راه معاينه چشم فرد مبتلا خبر مي دهد. به پيش بيني كارشناسان با توجه به افزايش ميانگين طول عمر آدمي؛ تا سال 2050 ميلادي شمار بيماران ابتلا به آلزايمر به دو تا سه برابر امروز خواهد رسيد. براساس اين گزارش هم اكنون نزديك به 25 ميليون نفر در سراسر جهان از آلزايمر رنج مي برند؛ به طوري كه فقط در آلمان حدود يك ميليون نفر مبتلا به اين بيماري هستند آلزايمر يكي از شايع ترين نوع انواع بيماري هاي دمانس يا همان زوال عقل است كه از آن به عنوان كابوس بسياري از مردم در دوره سالمندي ياد مي شود؛ چرا كه در مغز فرد مبتلا به علت افزايش ميزان پروتئين بتاآميلونيد چه در خارج و چه در داخل سلول عصبي؛ نه تنها حافظه بلكه درنهايت شخصيت فرد نيز از دست مي رود هنوز كسي علت چنين تغييري را نمي داند؛ اما در هر صورت افزايش اين پروتئين سبب اختلال عملكردهاي حياتي سلول هاي عصبي و تبادل اطلاعات بين آنها مي شود؛ در نتيجه سلول هاي مغزي رفته رفته مي ميرند و مغز تا 20درصد كوچكتر مي شود؛ حافظه بيمار مختل شده و شخصيت او تغيير مي كند حدود 20 سال زمان لازم است تا نخستين علائم شايع اين بيماري در فرد مبتلا بروز كند؛ به همين دليل تا پيش از فرارسيدن اين زمان؛ مغز به نحوي اين تغييرات را جبران مي كند اما نكته اينجاست كه تا همان زمان حدود يك سوم سلول هاي مغزي تخريب شده و ديگر با درمان هاي موجود نمي توان مانع پيشرفت بيماري شد. پروفسور «يوخن هرمس» متخصص نوروپاتولوژي در دانشگاه مونيخ به همراه 20 محقق ديگر معتقدند كه شايد در آينده بتوان تنها با معاينه چشم ها بيماري آلزايمر را در مراحل اوليه آن تشخيص داد به اعتقاد «هرمس» در شبكيه چشم مبتلايان به آلزايمر تغييراتي مشهود است كه اين تغييرات در ارتباط با مغز بيمار بوده و سال ها قبل از آن كه علائم شايع بيماري ظاهر شود؛ قابل تشخيص است. وي در حال حاضر مشغول تحقيقاتي براي اثبات ارتباط بين تغييرات شبكيه و مغز بيمار مبتلا به آلزايمر و توضيح آن است همزمان با پژوهشگران مونيخ محققان موسسه كلمنز- شويف دانشگاه صنعتي دارم اشتات و دانشگاه ينا نيز تحقيقات مشابهي از جمله مشاهده تغييرات شبكيه چشم با كمك برخي مواد رنگي را در دستور كار خود دارند. هزينه اين طرح سه ساله؛ حدود سه ميليون يورو برآورد شده كه از محل كمك هاي تحقيقاتي و آموزشي دولت آلمان تأمين مي شود.

 



خطرات سكونت در نزديكي پمپ بنزين

پزشكان اسپانيايي هشدار دادند سكونت در نزديكي پمپ هاي بنزين خطر ابتلا به سرطان را افزايش مي دهد.
اين خطر به ويژه در مورد كساني كه تا مسافت 100 متري از اين ايستگاه ها سكونت دارند، افزايش مي يابد.
روزنامه ديلي تلگراف در اين باره نوشت: دكتر مارتا داول متخصص علوم پزشكي در دانشگاه مورسياي اسپانيا و دستيارانش در آزمايشات اخير خود دريافتند كه هواي اطراف پمپ هاي بنزين تحت تأثير ذرات منتشر شده از سوخت هاي وسايل نقليه است و اين تأثير به مراتب بيشتر از ساير نقاط شهر است.
داول اظهار داشت: برخي از تركيبات آلي هوازي مانند بنزن كه خطر ابتلا به سرطان را افزايش مي دهند بيش از ميانگين مقدار آنها در ساير مناطق شهري در پمپ هاي بنزين وجود دارند هر چند شهرها ابتدايي ترين منبع توليد اين گازها هستند اما به نظر مي رسد پمپ هاي بنزين در اين آلودگي سهم بيشتري دارند.
اين متخصصان سطح آلاينده هاي معمول ترافيكي را در نقاط مختلف شهر مورسيا اندازه گيري كردند و به نتايج فوق دست يافتند.

 



خواص جادويي شكلات

دانشمندان به تازگي موضوعي را كشف كرده اند كه مي تواند منجر به شادي عاشقان شكلات شود، به گفته آنها مي توان شكلات را به جاي تنقلات يك ابرغذا به حساب آورد.
محققان دريافته اند كه گرم به گرم شكلات در مقايسه با بسياري از ميوه ها از عناصر سالم و مفيدتري برخوردار است. طي يك آزمايش محققان دريافتند پودر شكلات تلخ نسبت به ديگر مواد غذايي از مقادير زيادي آنتي اكسيدان و پلي فنولز برخوردار است، عواملي كه مي توانند بدن را در برابر ابتلا به بيماري هايي از قبيل سرطان و اختلالات قلبي حفظ كنند.
محققان مركز علوم تغذيه «هرشي»، اين اطلاعات را از مقايسه عناصر مفيد در شكلات تلخ، كاكائو، مخلوط شكلات داغ، و آب ميوه هايي محتوي عصاره آكاي بري، تمشك وحشي و انار به دست آورده اند. نتايج اين مقايسه نشان داد شكلات تلخ و كاكائو نسبت به ميوه هاي مذكور از آنتي اكسيدان بيشتري برخوردار بوده و فلاونولز بيشتري در خود دارند.
براساس گزارش تلگراف، محققان براساس اين نتايج اعلام كردند دانه هاي كاكائو ابر غذا هستند و موادي كه از اين دانه ها به دست مي آيند نيز مي توانند همين عنوان را يدك بكشند. با اين همه تمامي اين ويژگي ها تا زماني است كه شكلات حرارت نديده باشد زيرا در اين صورت تمامي خواص مفيد آن از بين خواهد رفت.

 



دوست باوفاي انسان در دوران باستان

ديرينه شناسان معتقدند پيش از آنكه سگ ها، لقب دوست وفادار انسان را بگيرند، روباه هاي قرمز اين مسئوليت را برعهده داشتند.
كاوش هاي ديرينه شناسان در منطقه خاورميانه و شمال اردن به كشف قبرستاني انجاميد كه شامل مقبره هايي محتوي بقايايي اسكلت هايي از انسان و روباه قرمز بوده است.
اين منطقه كه حدود 16 هزار و 500 سال قدمت داشته و نتايج كاوش هاي انجام شده آن در نشريه علمي «پلاس وان» به چاپ رسيده نشان مي دهد، روباه ها مدت ها پيش نقش حيوانات خانگي را ايفا مي كردند.
به گفته سرپرست تيم تحقيق، كاوش ها در منطقه به كشف بقايايي از ده ها نفر انجاميد كه بيشتر آنها همراه با اشياي تدفيني همچون ابزارآلات سنگي، خاك رس، سنگ آهن و استخوان هايي از روباه هاي قرمز ديده مي شدند.
وي با اشاره به اينكه احتمالا روباه ها پس از مرگ صاحبان خود كشته و دفن مي شدند، افزود: مطالعات نشان مي دهد روباه ها نيز مي توانستند در كنترل انسان ها قرار گيرند اما به دليل طبيعت و ذات وحشي خود رفته رفته جاي آنها به سگ ها داده شد.
پيشتر نيز در اين منطقه قبرهايي متعلق به 12 و 15 هزار سال قبل كشف شده بود كه برخي از آنها علاوه بر بقايايي انساني، حاوي استخوان هايي از سگ ها بودند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14