(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 16 اسفند 1389- شماره 19881

دانشگاه بين المللي طب اسلامي و سنتي در كاشان تاسيس مي شود
انتصابات جديد در شهرستان ها
شهر بهار نارنج آماده پذيرايي از ميهمانان نوروزي
ايران در كيهان
كارمندان انتقالي به استان مركزي زمين و مسكن گرفتند
مديركل كار و امور اجتماعي كرمانشاه:
حفظ اشتغال و حمايت از واحدهاي توليدي رويكرد جديد وزارت كار است
90 درصد گنبد كاووس در حريم برج قابوس است
همزمان با نوروز خطوط جديد تاكسي در مشهد راه اندازي مي شود
ساخت آب شيرين كن خورشيدي در كرج
ديدني ها در شهرهاي چهار محال و بختياري (قسمت آخر)



دانشگاه بين المللي طب اسلامي و سنتي در كاشان تاسيس مي شود

كاشان- خبرنگار كيهان:
نماينده مردم شهرستان هاي كاشان و آران و بيدگل در مجلس شوراي اسلامي از تأسيس دانشگاه بين المللي طب اسلامي و سنتي ايران در كاشان خبر داد.
علي اصغر گرانمايه پور در دانشگاه علوم پزشكي كاشان گفت: اين دانشگاه با حمايت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و همكاري استاد خيرانديش در اين شهرستان با دارا بودن 350 گونه گياهان معطر دارويي تأسيس مي شود.
وي بر تقويت و پشتيباني مقدمات تأسيس اين دانشگاه در كاشان و سرمايه گذاري در اين امر مهم تاكيد كرد.
به گفته وي، وجود خيرين فعال سلامت، مسكن ساز، مدرسه ساز، ورزشگاه ساز و دانشگاه ساز در منطقه كاشان با احراز رتبه اول در كشور كه خوش درخشيده و گوي سبقت را از ديگران ربوده اند، از ديگر دلايل مهم حمايت از سرمايه گذاري علمي و آموزشي در اين منطقه است.

 



انتصابات جديد در شهرستان ها

بابل- خبرنگاركيهان: ازسوي اكثريت شوراي اسلامي شهر بابل مهندس رجب ملائي رئيسي بعنوان شهردار بابل معرفي شد.
اروميه- خبرنگاركيهان: در مراسمي با حضور جمعي از مسئولان دستگاههاي اجرايي استان آذربايجان شرقي رضا خان پور به سمت مديركل جديد سازمان آموزش فني و حرفه اي آذربايجان غربي معرفي شد.
گرگان- خبرنگاركيهان: با حضور مهندس فيضي مديرعامل شركت مخابرات ايران، مهندس سيداسحاق حسيني به عنوان مديرعامل جديد شركت مخابرات استان گلستان معرفي و از زحمات مهندس سيدغلامرضا عرب هاشمي كه پيش از اين عهده دار اين سمت بود، تقدير و تشكر به عمل آمد.
گلستان- خبرنگاركيهان: طي حكمي از سوي مهندس جعفري رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان گلستان آقاي محمد طاهرنيا به سمت مدير هماهنگي ترويج كشاورزي سازمان منصوب شد.
¤ طي حكمي ازسوي سرپرست كميته امداد امام خميني(ره) آقاي حاجي اكبري مديركل كميته امداد امام خميني(ره) استان گلستان، آقاي ايوب قزلسفلو را به سمت رئيس و عضو شوراي كميته امداد امام(ره) شاخه راهيان به مدت2 سال منصوب كردند.
كيهان- سرويس شهرستانها: دكتر مهدي شادنوش رياست محترم دانشگاه بين المللي چابهار طي حكمي آقاي فرهاد شيخي را بعنوان معاونت آموزشي و تحصيلات تكميلي منصوب نمود.
گنبدكاووس- خبرنگاركيهان: محمدرضا قره جانلو طي حكمي ازسوي وزيركشور به عنوان بخشدار جديد مركزي و به عنوان جايگزين قزلسفلو بخشدار سابق مركزي شهرستان مينودشت منصوب شد.
دهلران- خبرنگاركيهان: طي حكمي ازسوي وزير كشور آقايان كرم بشارتي و كريم شفيعي به عنوان بخشداران بخش هاي مركزي و موسيان از توابع شهرستان دهلران منصوب شدند.
خوانسار- خبرنگاركيهان: طي مراسمي در فرمانداري خوانسار حبيب الله لچنياني به عنوان مدير جديد تعاون روستايي خوانسار معرفي شد و از زحمات ميرصادق صادقي مدير سابق اين اداره تقدير بعمل آمد.
خور و بيابانك- خبرنگاركيهان: طي حكمي ازسوي دكتر عليرضا ذاكر اصفهاني استاندار اصفهان، احمد فيروزي به عنوان معاون جديد فرماندار شهرستان خور و بيابانك منصوب شد.
هويزه- خبرنگاركيهان: طي حكمي از طرف مديركل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي استان خوزستان كاظم عابدي به عنوان رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان هويزه معرفي شد.
گرگان- خبرنگاركيهان: طي حكمي ازسوي وزير كشور، رحمان صباغيان به عنوان اولين فرماندار شهرستان جديدالتأسيس گاليكش (چهاردهمين شهرستان استان گلستان) منصوب شد.
گرگان- خبرنگاركيهان: طي حكمي ازسوي مديركل حراست وزارت بازرگاني آقاي كيومرث كاشاني پور به عنوان مدير جديد حراست سازمان بازرگاني استان و ادارات تابعه منصوب و از خدمات ارزشمند آقاي محمود سلطاني در زمان تصدي اين مسئوليت به نحو شايسته تقدير و تشكر به عمل آمد.
¤ دزفول- خبرنگاركيهان: طي مراسمي شكر الله قارم به عنوان اولين بخشدار شهيون از شهرستان دزفول معرفي شد.
خور و بيابانك- خبرنگاركيهان: استاندار اصفهان در حكمي ضمن قدرداني از شهردار سابق شهر خور، «مهدي مقيمي» را به عنوان شهردار جديد اين شهر منصوب كرد.
¤ طي حكمي ازسوي فرمانده انتظامي استان اصفهان «سروان محمود براتي» به عنوان فرمانده جديد پليس راه شهرستان خور و بيابانك منصوب شد.
¤ در حكمي ازطرف رئيس هيئت مديره و مديرعامل شركت غله و خدمات بازرگاني منطقه10، «اسدالله فيروزي» به عنوان سرپرست جديد امور آرد و نان شهرستان خور و بيابانك منصوب شد.
¤ مديركل تامين اجتماعي استان اصفهان در حكمي «حسنعلي ثابتي» را به عنوان سرپرست جديد اداره تامين اجتماعي شهرستان خور و بيابانك منصوب كرد.
¤ در حكمي از سوي مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان اصفهان «محمدرضا رفيع» به عنوان سرپرست جديد اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان خور و بيابانك منصوب شد.
¤ رئيس سازمان مسكن و شهرسازي استان اصفهان طي حكمي «اكرم هاديان» را به عنوان سرپرست جديد اداره مسكن و شهرسازي خور و بيابانك منصوب كرد. همچنين در حكمي از طرف مديركل بنياد مسكن انقلاب اسلامي استان اصفهان، «علي مولوي» به عنوان سرپرست جديد اداره بنيادمسكن انقلاب اسلامي شهرستان خور و بيابانك معرفي شد.
¤ با حكم رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات استان اصفهان «حسن سيف» به عنوان مسئول ستاد بازسازي عتبات عاليات شهرستان خور و بيابانك منصوب شد.
¤ خوراسگان-خبرنگاركيهان: استاندار اصفهان مهندس احتشام زاده را به سمت معاون دفتر امور شهري و شوراهاي استانداري اصفهان منصوب كرد.
¤ طي حكمي ازسوي وزير صنايع و معادن مهندس حسيني به سمت رياست سازمان صنايع و معادن استان اصفهان منصوب شد.
كرج- خبرنگاركيهان: طي حكمي ازسوي رئيس فدراسيون دوچرخه سواري، علي اميديان به سمت سرپرست هيئت دوچرخه سواري استان البرز منصوب شد.
¤ طي حكمي ازسوي مديركل اوقاف و امور خيريه استان البرز، بهروز عاشري به عنوان سرپرست اداره اوقاف و امورخيريه شهرستان كرج منصوب شد.
¤ طي احكام جداگانه اي ازسوي استاندار البرز، اسكندر صيدايي به عنوان معاون برنامه ريزي استانداري، كاوه حدادپور سرپرست معاونت توسعه و منابع انساني استانداري، مهدي اميري مديركل اداري و مالي استانداري، عليرضا بدري مشاور استاندار و مديركل دفتر هماهنگي امور اقتصادي و اميرعباس محمدي سرپرست اداره كل دفتر فن آوري اطلاعاتIT منصوب شدند.

 



شهر بهار نارنج آماده پذيرايي از ميهمانان نوروزي

گزارش از علي كفايي مهر- خبرنگار كيهان در بابل
بابل شهر بهار نارنج با وسـعت 15781 كيلومتر مربع در 52 درجه و 41 دقيقه طول شرقي و 36 درجه و 33 دقيقه عرض شمالي قرار دارد. از شمال به شهرستان بابلسر، از شمال شرق به شهرستانهاي جويبار و كياكلا و قائم شهر، از جنوب شرقي و جنوب به سواد كوه و از غرب به شهرستان آمل محدود مي شود. ارتفاع آن از سطح درياي آزاد 5 متر كمتر و 22 متر از درياي خزر بالاتر است و براساس آخرين تقسيمات كشوري داراي 6 شهر و 6 بخش و 13 دهستان است.
طبق آخرين سرشماري چهارصد و پنجاه و شش هزار و پانصد و هشتاد و يك نفر جمعيت دارد كه 6/42 درصد آن در مناطق شهري سكونت دارند. زبان مردم بابل گويش طبري مازندراني است. آب و هواي آن باتوجه به نزديكي دريا و وجود جنگل و كوه به دو نوع معتدل خزري مرطوب و كوهستاني تقسيم مي شود. نواحي جنگلي در شهر و حومه و بخش مركزي و ناحيه كوهستاني در جنوب آن قرار دارد، رطوبت هوا مخصوصاً در تابستان ها در مناطق جنگلي زياد و شرجي مي شود. از مهم ترين رودهاي اين شهرستان بابل رود و سجادرود است كه از ارتفاعات شمالي البرز سرچشمه مي گيرند و قبل از رسيدن به پل محمد حسن خان به يكديگر متصل شده و به بابلسر مي ريزند. بنا به مكتوبات مورخين و باتوجه به نفوذ دين زرتشت در دوران باستان بوميان اين شهر (مه ميترا) مي ناميدند و از اواخر دوران سوم هجري از مامطير به عنوان يكي از شهرهاي طبرستان ياد مي كردند. اين شهر از اواخر قرن هشتم هجري قمري همزمان با فرمانروايي سادات مرعشي به بار فروشده و اواخر دوره صفوي به بار فروش تغيير يافت و در سال 1311 به مناسبت مجاورت بابل رود كه در غرب اين شهر جريان دارد بابل كنوني ناميده مي شود.
مراكز ديدني بابل
از جمله مراكز مذهبي و تاريخي بابل مي توان به مسجد جامع بابل، امامزاده قاسم، بقعه متبركه سلطان محمد طاهر، بقعه درويش فخرالدين موزيرج، امامزاده محمد شهر آشوب، و برج سرست، سقا نفار كيجا تكيه، مسجد و مدرسه كاظم بيكي، پل معروف و تاريخي محمد حسن خان، حمام ميرزا يوسف، تكيه مقر يكلا، سقا نفار و تكيه كبر يا كلا، سقا نفار روستاي شياده، موزه (گنجينه) بابل، كاخ سلطنتي، برج ديدباني، و از جاذبه هاي توريستي علاوه بر مناظر و پديده هاي جنگل و رودخانه ها و كشتزارها مي توان از آب معدني آرزو در دل روستاي اري در بخش بند پي شرقي شهرستان بابل جاده گلوگاه، سجادرود- شيخ موسي به عنوان يكي از جاذبه هاي طبيعي خاص اين منطقه نام برد.
آشنايي با پل محمد حسن خان
پل محمدحسن خان در سه كيلومتري جنوب شهر بابل بر سر راه قديم بابل- آمل و روي رودخانه بابل احداث شده است. در نيمه دوم قرن دوازدهم هجري (اوايل حكمراني كريم خان) محمد حسن خان جدآقا محمدخان قاجار با صرف دوازده هزار تومان پل اجري عظيمي بنا كرد كه اكنون نيز به نام او هم چنان پا برجاست اين پل داراي هشت چشمه است و بدنه آن با تاق نماي بلند و كشيده و يك رديف تاق نماي كوچك آجري تزيين شده است. پل مذكور دوبار مرمت شده است.
موزه بابل
موزه بابل واقع در خيابان در سال 1307 هجري شمسي به عنوان بلديه بنا شده است اين بنا به احتساب زيرزمين سه طبقه است. ورودي اصلي رو به جنوب است كه اتاق هايي در دو طرف تالار ورودي قرار دارد. دسترسي به طبقه دوم از طريق پلكاني در وسط تالار امكانپذير است. اين بنا در اسفند 1374 با كاربري فرهنگي در اختيار سازمان ميراث فرهنگي قرار گرفت و پس از مرمت و باز پيرايي در بهمن 1375 به صورت موزه براي عموم گشايش يافت.
برج ديدباني
با نگاهي به اين برج از سوئي سقا نفارهاي چوبي مازندران و كلاه فرهنگي كه در كوشك هاي دوران صفوي در اين مرز و بوم ساخته شده است در نظر مجسم مي شود و از سويي ديگر رد پاي معماري دوره پهلوي اول با به كارگيري نوع معماري مذكور و بهره برداري از فناوريهاي پيشرفته زمان خود ساخته شده است.
آب معدني آرزو
اين مكان در روستاي اري در بخش بند پي شرقي و در جنوب شرقي شهر بابل در ميان يك دره زيباي جنگلي و در كنار رودخانه قرار دارد كه مجموعه طبيعي بي نظيري را با تركيبي جالب عرضه مي كند. آب معدني فيروزه اي رنگ در دل جنگلهاي سبز منظره اي را خلق كرده است كه در ديگر نقاط كمتر ديده مي شود آب باجوشش از دل زمين استخر كوچكي را پديد آورده كه به خاطر تركيبات گوگردي براي بيماري هاي (موضعي) ، روماتيسم و درد مفاصل بسيار مفيد است.
شهر بابل با ميهمان پذيري ذاتي كه خاص شمال است در انتظار قدوم مبارك مسافرين نوروزي و زائرين امام هشتم مي باشد. يك شب را در شهرمان بگذرانيد و مطمئن باشيد به شما بد نخواهد گذشت.

 



ايران در كيهان

تجليل از پيشكسوتان
فيروزآباد- خبرنگار كيهان: طي مراسمي كه با حضور مسئولان آموزش و پرورش شهرستان فيروزآباد برگزار شد از خدمات 30 ساله 17نفر از پيشكسوتان تعليم و تربيت اين شهرستان تجليل به عمل آمد.
اختصاص 310 ميليارد ريال به آبياري تحت فشار
اهواز- خبرنگار كيهان: رئيس سازمان جهاد كشاورزي خوزستان گفت: 310 ميليارد ريال اعتبار به منظور ايجاد و راه اندازي سامانه هاي نوين آبياري در بخش كشاورزي خوزستان اختصاص يافت.
سيدمجيد موسوي با اشاره به اينكه امسال 12 هزار هكتار آبياري تحت فشار در دست اجرا است گفت: اين ميزان معادل كل كارهاي انجام شده در بخش آبياري تحت فشار از گذشته تاكنون است.
وي كاهش 50 درصدي مصرف آب، افزايش عملكرد، كاهش آفات، بيماري ها و علف هاي هرز و افزايش كيفيت محصول را از جمله مزاياي استفاده از سامانه هاي نوين آبياري در بخش كشاورزي برشمرد و گفت: به متقاضيان استفاده از آبياري تحت فشار به ازاي هر هكتار 25 ميليون ريال يارانه داده مي شود.
تولد روزانه 21 نوزاد در بابل
بابل- خبرنگار كيهان: رئيس ثبت احوال بابل گفت: در شبانه روز به طور متوسط 21 نفر در بابل متولد مي شوند.
مرتضي غلامي افزود: كل تولدهاي ثبت شده طي 11 ماه گذشته 6 هزار و 988 واقعه است كه به ازاي هر 100 تولد دختر 107 تولد پسر به ثبت رسيده است.
بهره برداري از طرح هاي عمراني
ايوان غرب- خبرنگار كيهان: با حضور مسئولان استان ايلام و شهرستان ايوان غرب پروژه هاي آموزشي، كشاورزي، خانه بهداشت، مسكن شهري و روستائي، ساختمان كميته امداد امام خميني، موزائيك سازي، تامين برق، بهسازي راه هاي روستائي، مرغداري گوشتي، كانال آب رساني و پمپاژ- ساختمان آتش نشاني شهرداري و گازرساني به شهرستان زرنه و روستاهاي در مسير جمعا به مبلغ 127 ميليارد و 261 ميليون ريال به بهره برداري رسيدند.
40 آموزشگاه نائين پذيراي ميهمانان نوروزي
مديرآموزش و پرورش شهرستان نائين گفت: 40 آموزشگاه با 500 كلاس درس براي اسكان مسافران نوروزي آماده شده است. يوسف حسني افزود: كلاس هاي مجهز داراي يخچال، تلويزيون، فرش هستند و همچنين در بعضي از آموزشگاه ها دوش حمام نيز وجود دارد.
وي تصريح كرد: تعداد 60 نفر از همكاران فرهنگي در زمينه پذيرايي از مسافران همكاري مي كنند.
محفل انس با قرآن
خور و بيابانك- خبرنگار كيهان: محفل انس با قرآن كريم با حضور قاريان و حافظان ممتاز كشوري از سوي كانون قرآن حوزه نمايندگي ولي فقيه در سازمان جهاد كشاورزي استان اصفهان و مديريت جهاد كشاورزي شهرستان خور و بيابانك درجوار آستان مقدس امامزاده كمال الدين سيدداوود (ع)، مسجد النبي(ص) خور و بيابانك برگزار شد.
نمايشگاه دفاع مقدس
اراك- خبرنگار كيهان: در آستانه اعزام كاروان راهيان نور به مناطق عملياتي جنوب كشور، نمايشگاه دفاع مقدس در دانشگاه اراك برگزار شد.
دراين نمايشگاه عكس هايي از دوران دفاع مقدس و تصاويري از شهداي دانشجو در معرض ديد علاقه مندان قرار گرفت.
اجراي پروژه گازرساني
رشت- خبرنگار كيهان: در مراسمي پروژه گازرساني به فاز توسعه شهرك صنعتي صومعه سرا به بهره برداري رسيد. بنابر اظهار مديرعامل شركت شهرك هاي صنعتي استان گيلان، طول شبكه داخلي فاز توسعه 2 هزار و 325 متر و ظرفيت گازرساني آن 2 هزار و 500 مترمكعب در ساعت است كه يك ميليارد و 638 ميليون ريال هزينه اجرايي آن شده است.
برگزيدگان جشنواره مهرآفرينان فاطمي
ساري- خبرنگار كيهان: مشاور امور بانوان مديركل آموزش و پرورش مازندران گفت: برگزيدگان جشنواره مهر آفرينان فاطمي آموزش و پرورش مازندران معرفي شدند. سكينه نوراني افزود: هزار و 236 دانش آموز و فرهنگي مازندران دراين جشنواره در زمينه هاي علمي فرهنگي، هنري شركت كردند.
وي افزود: اين طرح در دو محور دانش آموزي و زنان فرهنگي برگزار شد و برگزيدگان اول تا سوم رشته هاي مختلف جهت شركت در مرحله كشوري به وزارت آموزش و پرورش معرفي شدند.
افتتاح ساختمان جديد دادگاه عمومي خور و بيابانك
خور و بيابانك - خبرنگار كيهان: ساختمان جديد دادگاه عمومي خوروبيابانك در زميني به مساحت 4600 متر و با اعتباري بالغ بر 350 ميليون تومان به بهره برداري رسيد.
در اين مراسم حجت الاسلام والمسلمين احمد رئيسي مديركل بازرسي، نظارت و رسيدگي به شكايات مركز شوراهاي حل اختلاف قوه قضاييه با اشاره به تقويت هر چه بيشتر شوراهاي حل اختلاف اظهار داشت: عملكرد مثبت شوراهاي حل اختلاف در كشوري كه مبتني بر اصول و اعتقادات والاي اسلامي است فرهنگ گذشت، صلح و آشتي را در حل اختلاف مردم پايه ريزي مي كند.
ويزيت رايگان بيماران 49 روستا
نائين - خبرنگار كيهان: مدير شبكه بهداشت و درمان نائين از ويزيت رايگان 1364 نفر بيمار 49 روستا و 500 نفر بيمار شهري به مدت دو روز توسط 10 اكيپ پزشكي در شهرستان نائين خبر داد. دكتر علي شريفي گفت: 10 اكيپ 5 نفره بسيج جامعه پزشكي، پرستاري، مامايي، آموزش بهداشت خانواده به 49 روستاي بخش مركزي نايين وانارك رفته و 1364 بيمار را در روستاهاي نائين ويزيت رايگان و به تعداد 520 نفر آموزش سلامت ارائه كردند شريفي افزود: اين گروه پزشكي با متخصصين داخلي، روانپزشكي، چشم پزشكي، مغز و اعصاب و جراح عمومي و آزمايشگاه در محل پلي كلينيك تخصصي امام خميني (ره) به ارائه خدمت رايگان پرداخته و تعداد 500 بيمار را ويزيت رايگان كردند.
كلنگ زني ساختمان جديد كميته امداد
قشم خبرنگار كيهان:كلنگ ساختمان جديد كميته امداد امام خميني (ره) شهرستان قشم با حضور قائم مقام سرپرستي كميته امداد كشور، مديركل كميته امداد هرمزگان و جمعي از مسئولان شهرستان قشم با هدف ايجاد شرايط بهتر ارايه خدمات به نيازمندان به زمين زده شد.
قائم مقام كميته امداد امام خميني (ره) كشور در اين مراسم گفت: بيش از دو هزار ميليارد تومان اعتبار براي اشتغال مددجويان در سال 90 مصوب شده است.
تجليل از كار آفرينان
¤ مهران - خبرنگار كيهان: در مراسمي كه با حضور مسئولان استان ايلام و شهرستان مهران در اين شهر برگزار شد از 32 نفر ا زكار آفرينان مهران تجليل به عمل آمده در اين مراسم رئيس اداره كار و امور اجتماعي مهران گفت: فرهنگ كار و تلاش در اين شهرستان نهادينه شده و اين نشانگر توجه مسئولان به مسائل كارگران است.

 



كارمندان انتقالي به استان مركزي زمين و مسكن گرفتند

اراك- خبرنگار كيهان:
از ابتداي اجراي طرح انتقال كارمندان از كلان شهرها، تاكنون 350 نفر به استان مركزي منتقل شده اند.
معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني رياست جمهوري در استانداري مركزي گفت: استان مركزي از جمله استان هاي موفق در پذيرش كاركنان انتقالي از كلان شهرها و تامين خدمات لازم بوده است.
فروزنده افزود: تاكنون به تمامي 350 نفر از كارمنداني كه به استان مركزي منتقل شده اند زمين يا مسكن واگذار شده است.

 



مديركل كار و امور اجتماعي كرمانشاه:
حفظ اشتغال و حمايت از واحدهاي توليدي رويكرد جديد وزارت كار است

كرمانشاه- خبرنگار كيهان:
حفظ اشتغال و حمايت از واحدهاي توليدي، رويكرد جديد وزارت كار و امور اجتماعي است.
اين مطلب را «سهراب برانديشه» مديركل كار و امور اجتماعي استان كرمانشاه در گردهمايي روساي مراجع حل اختلاف و كارشناسان روابط كار اعلام و تصريح كرد: ايجاد اشتغال، وظيفه مهم دستگاه هاي اجرايي است و همه مسئولان در تلاش هستند تا زمينه اشتغال و سرمايه گذاري در استان فراهم شود.وي گفت: كار و كارآفريني يك امر مقدس است و در آيات و روايات نيز به آن سفارش بسيار شده است.
«برانديشه» در ادامه، ضمن اشاره به تلاش هاي مجموعه روابط كار اداره كار و امور اجتماعي در همه زمينه ها از جمله حل و فصل دعاوي في مابين كارگران و كارفرمايان، تقويت شوراهاي سازش، توسعه وتقويت تشكل هاي كارگري و كارفرمايي، نظارت بر شركت هاي خدماتي، مقوله بيمه بيكاري و نظارت بر نظام هاي جبران خدمت به خوبي عمل كرده و توانسته ايم رتبه خود را در كشور 6 پله ارتقاء دهيم.
وي لزوم رعايت قوانين در آرا و تصميمات اعضاي مراجع حل اختلاف را خواستار شد وگفت: بايستي با عدالت و رعايت احترام با كارگران و كارفرمايان رفتار كرده موجوديت كارگاه را مدنظر قرار دهيم.مديركل اداره كار و امور اجتماعي استان كرمانشاه ايجاد صلح و سازش بين كارگران و كارفرمايان را وظيفه كارشناسان روابط كار خواند و تصريح كرد: افزايش تعامل بين كارگران و كارفرمايان، موجوديت كارگاه و امنيت شغلي كارگران را به همراه دارد.وي در خاتمه اظهار داشت: تقويت و توسعه تشكل هاي كارگري و كارفرمايي مي تواند بر ايجاد اين تعامل و تقويت آن تاثير بسزايي داشته باشد.


 



90 درصد گنبد كاووس در حريم برج قابوس است

گنبدكاووس- خبرنگار كيهان:
90 درصد شهر گنبدكاووس در حريم برج قابوس قرار دارد، و مشكل خاصي در خصوص حريم برج وجود ندارد.
غلامعلي سوسرايي فرماندار شهرستان گنبدكاووس در ستاد تسهيلات نوروزي شهرستان ضمن اعلام مطلب فوق افزود: بايد بين نماي اماكن اطراف برج با نماي برج هماهنگي و تناسب بوجود آيد كه اين كار مستلزم پيگيري شهرداري است.
وي با اشاره به اينكه بايد بنري براي معرفي برج قابوس به مردم و مسافران تهيه و نصب شود گفت: حفاري تپه اطراف برج به خاطر نوروز به بعد از 20 فروردين موكول شده است.
رئيس ستاد تسهيلات دائمي سفر شهرستان گنبدكاووس در خصوص تمهيدات ستاد در ايام نوروز نيز گفت: ستاد تسهيلات سفر بايد براي استقبال از مسافران نوروزي آماده باشد.
وي آمادگي ستاد اسكان، كشيك اصناف، كنترل اماكن اقامتي، استقرار اكيپهاي هلال احمر و ديگر نهادها در مبادي ورودي شهر، آمادگي مراكز بهداشتي درماني، طرح بسيج سلامت نوروزي كنترل بازار و فعال بودن جايگاه هاي سوخت و فعال شدن ستاد جمع آوري متكديان و آمادگي مساجد بين راهي، آمادگي بانكها و خودپردازها، را از جمله اقدامات لازم براي ايام نوروز برشمرد.

 



همزمان با نوروز خطوط جديد تاكسي در مشهد راه اندازي مي شود

مشهد-خبرنگار كيهان:
مديرعامل سازمان تاكسيراني شهرداري مشهد از راه اندازي خطوط ويژه تاكسي راني در مناطق ييلاقي و تفريحي مشهد همزمان با نوروز خبر داد.
غلامرضا زارعي افزود: با توجه به افزايش تقاضاي سفر به مناطق ييلاتي در ايام نوروز و ارائه خدمات مطلوب به زائران؛ خطوط ويژه تاكسي در نقاطي همانند كمپ هاي باباقدرت، طرق و كوهستان پارك شادي در اين ايام راه اندازي مي شود.
وي در ارتباط با اقدامات نظارتي در ايام نوروز اظهار داشت: با توجه به حضور زائران در اين ايام، واحد بازرسي و نظارت تاكسيراني در اين ايام به صورت شبانه روزي به رصد اطلاعات و شكايات رسيده از سوي شهروندان و زائران مي پردازد.
زارعي ادامه داد: بر اين اساس تعداد 365 نفر بازرس، عوامل پليس راهور و تعدادي از متصديان ناظر با لباس متحدالشكل در خيابان هاي منتهي به حرم مطهر رضوي اقدام به نظارت بر عملكرد كاركنان تاكسيراني مي پردازند.
وي همچنين از حضور 300 نفر پرسنل افتخاري به منظور افزايش كنترل و نظارت ها در ايام نوروز خبر داد و گفت: اين افراد به كنترل و نظارت مواردي همانند پرداخت كرايه تاكسي، تقويت خطوط در صورت نياز به ويژه در خيابان هاي منتهي به حرم رضوي و مبادي ورودي مي پردازند.

 



ساخت آب شيرين كن خورشيدي در كرج

كرج - خبرنگار كيهان:
آب شيرين كن خورشيدي تبخيري در پژوهشگاه مواد و انرژي كرج طراحي و ساخته شد.
رئيس پژوهشگاه مواد وانرژي كرج با اعلام اين مطلب گفت: طراحي و ساخت آب شيرين كن خورشيدي با بهره وري بالا همراه با بازيافت حرارتي مورد نياز، از اهداف انجام اين طرح مطابق با تكنولوژي محلي و قابليت بومي سازي در كشور است.علي اصغر توفيق افزود: در اين سيستم آب شور توسط انرژي حرارتي خورشيد تبخير و پس از سرد شدن تقطير مي شود كه قطرات حاصله عاري از هرگونه نمك يا موادمعدني و ميكرو ارگانيزم است.وي اظهار داشت: در طراحي و ساخت اين آب شيرين كن تلاش شده كه بتوان با بازيابي انرژي حرارتي از تابش خورشيدي بر روي سنگ هاي ويژه سياه رنگ منگنز كه به وفور در كشور يافت مي شود آب شيرين بيشتري را به روش تبخير روي توليد كرد توفيق در پايان تصريح كرد: اين آب شيرين كن در دو مدل خانگي و صنعتي قابل توليد است.

 



ديدني ها در شهرهاي چهار محال و بختياري (قسمت آخر)

شهرستان بروجن:
توليد انواع قالي هاي يلمه، گل پتو، قالي بلداجي، گليم بافي، گبه بافي، نمد مالي، كلاه بافي، گيوه دوزي و البسه محلي، منبت كاري، معرق كاري و غيره از صنايع دستي رايج شهرستان بروجن و مناطق تابعه آن مي باشد.
از مهم ترين سوغات آن به گز بلداجي، انواع لبنيات، گليم و گبه و قالي مي توان اشاره كرد.
شهرستان فارسان:
بافت انواع قالي هاي محلي و نوين، البسه محلي زنانه و مردانه، صنايع دستي عشايري، گليم بافي موج و ماشته بافي، چنته بافي و خورجين بافي و غيره، ريسندگي سنتي از مهم ترين اقلام صنايع دستي محسوب مي شود.
انواع لبنيات، سبزيجات، داروهاي گياهي، عسل و البسه محلي از ديگر سوغات شهرستان فارسان مي باشد.
شهرستان لردگان:
توليد انواع فرش هاي كرك و ابريشم، البسه محلي، گبه بافي، توليد انواع صنايع دستي و عشايري شامل: چنته، خورجين، وريس و غيره از صنايع دستي مطرح شهر لردگان است. انواع لبنيات و گياهان دارويي نيز از ديگر سوغات اين شهرستان به شمار مي رود.
شهرستان اردل: گبه بافي، سرانداز بافي، انواع قالي بافي (ذهني باف محلي و نقشه خوان)، گليم بافي و انواع صنايع عشاير (خورجين بافي، چنته بافي، نمكدان بافي، سياه چادر بافي و...) به شمار مي رود. قالي هاي محلي قيصري، دشتكي و صنايع عشايري و لبنيات جزء ديگر سوغات اين منطقه به شمار مي رود.
شهرستان كوهرنگ:
بافت انواع قالي هاي محلي و همچنين توليد انواع صنايع دستي عشايري شامل چوغا بافي، خورجين بافي، وريس بافي، لي بافي، سياه چادر بافي، موج و ماشته بافي، قالي بافي، البسه محلي، ريسندگي سنتي و... از صنايع دستي منطقه محسوب مي گردد و مهم ترين سوغات آن گياهان و سبزيجات طبيعي، عسل، انواع لبنيات و انواع داروهاي گياهي را مي توان اشاره كرد.
امكانات و تسهيلات لحاظ شده براي مسافران نوروزي شهركرد
مسافران نوروزي در بدو ورود خود به شهر كرد و ساير شهرستانهاي استان چهارمحال و بختياري توسط سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان و با همكاري جمعيت هلال احمر اين استان نقشه راهنما و ساير اطلاعات و دانستنيهاي استان را به همراه يك عدد CD از جاذبه هاي طبيعي و آثار تاريخي دريافت خواهند كرد.
مسافران نوروزي كه به استان زيباي چهارمحال وبختياري سفر خواهند كرد مي توانند از 18 هتل و مهمانسرا كه داراي 560 تخت است استفاده كنند.
پيمان فاضلي سرپرست گردشگري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان در گفت وگويي با خبرنگار كيهان اين هتل ها و مهمانسراها و مهمان پذيرها را در شهر كرد، كوهرنگ، لردگان، فارسان، بروجن و سامان اعلام كرد و گفت: در اين اقامتگاهها همه نوع امكانات رفاهي و خدماتي موجود است.
وي همچنين افزود: 30 خانه استيجاري با علايق ويژه در حاشيه زاينده رود و قسمتهاي ديگري از شهرستان شهر كرد و 50 مدرسه در سطح استان مجهز به فرش و موكت و حمامهاي پـيش ساخته شده از محل اعتبارات آموزش و پرورش و سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان براي مسافران نوروزي در حال آماده شدن است.
مديركل آموزش و پرورش استان نيز در مصاحبه باخبرنگارمان، امكانات و تسهيلات در نظر گرفته شده براي فرهنگيان در ايام تعطيلات نوروزي از سوي اين اداره كل را اعلام كرد.
حبيب نيكخو با اشاره به اينكه 15 پايگاه پذيرش و اسكان مسافران فرهنگي در سطح شهرستان ها و مناطق استان چهارمحال و بختياري ايجاد شده است گفت: تعداد 143 آموزشگاه با ظرفيت 1068 كلاس با امكانات اوليه و 6 مركز آموزش رفاهي (خانه معلم) با ظرفيت 50 سوئيت و اتاق جهت فرهنگيان آماده شده است.
وي همچنين افزود: تعداد دو فضاي سازمان دانش آموزي با ظرفيت 6 اتاق و 130 تخت و مجتمع ورزشي شهداي شهركرد با ظرفيت 20 اتاق و 270 تخت با امكانات و تجهيزات كامل براي مواقع اضطراري جهت مسافران فرهنگي در نظر گرفته شده است.
نيكخو استقرار نيروي راهنما در مبادي ورودي شهر جهت هدايت مسافران فرهنگي به پايگاه اسكان و مراكز اقامتي، پذيرايي از فرهنگيان در بدو ورود به پايگاهها و مراكز ستاد اسكان، هماهنگي با ارگانهاي ذي ربط به منظور اخذ و اعمال تخفيف در (بليت) ورود به اماكن تفريحي و تاريخي براي فرهنگيان با هماهنگي مراكز فروش و مسئولان نمايشگاهها و بازرگاني استان را نيز از جمله تسهيلات در نظر گرفته شده براي مسافران فرهنگي برشمرد.
وي در پايان گفت: 420 نفر از عوامل اجرايي جهت ارائه خدمات به فرهنگيان مسافران نوروزي در مدارس و پايگاههاي اسكان همكاري مي كنند.
همچنين شهردار شهر كرد به خبرنگار كيهان اظهار داشت: اين شهرداري آماده استقبال از گردشگران و مسافران نوروزي سراسر كشورمان به اين شهر تاريخي است.
اردشير نوريان افزود: مسافران و گردشگران عزيزي كه به شهر كرد مركز استان چهارمحال و بختياري سفر مي كنند در پاركهاي «لاله» و «تهليجان» كه از پاركهاي زيبا و منحصر به فرد ايران هستند اسكان داده مي شوند.
وي گنجايش اين دو پارك را حدود يك ميليون نفر اعلام كرد و ادامه داد: به مسافران نوروزي كه در اين پاركها اسكان مي يابند كمكهاي اوليه ارائه مي شود.
جهانبخش مرادي رئيس اداره تنظيم بازار سازمان بازرگاني استان نيز به كيهان اعلام كرد: به منظور رفاه حال مسافران نوروزي كه از سراسر كشور به استان چهارمحال و بختياري سفر مي كنند و خود مردم استان، كميته نظارت بر ارزيابي تشكيل شده و برخي صنوف از جمله نانوايي ها، سوپرماركت ها، تعميرگاههاي اتومبيل و جايگاههاي تعويض روغن خدمات خود را به صورت كشيك ارائه مي دهند.
وي همچنين گفت: در ورودي شهر كرد از طرف اصفهان يك نانوايي سيار ايجاد مي شود.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14