(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 18 اسفند 1389- شماره 19883

دهم فروردين 57 گذري بر قيام مردم يزد
مازندران، طلاي سبز ايران
ايران در كيهان
كاشان بزرگترين قطب خودروسازي كشور مي شود
استاندار فارس اعلام كرد افزايش هزار درصدي اعتبارات عمراني اماكن مذهبي شيراز در سال آينده
استاندار هرمزگان: جزيره هرمز پيشاني نظام در جنوب كشور است
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي: اطلس رسانه اي لرستان تدوين مي شود
رئيس سازمان بازرگاني خوزستان خبر داد ذخيره سازي پنج هزار تن سيب و پرتقال براي شب عيد
آغاز مطالعات احداث راه آهن رامهرمز
آغاز ثبت نام جديد مسكن مهر در شهرهاي استان مركزي



دهم فروردين 57 گذري بر قيام مردم يزد

نقش مردم و قيام هاي مردمي در شكل گيري انقلاب اسلامي گواهي صادق بر مردمي بودن انقلاب اسلامي است. در اين ميان وجود برخي قيام هاي خودجوش به لحاظ اثرپذيري در تداوم انقلاب اسلامي به عنوان قيام هاي شاخص و الگو در تاريخ انقلاب اسلامي و سند افتخار گذشتگان مطرح مي شود.
از جمله قيام هاي شاخص و مطرح در تاريخ خونبار انقلاب اسلامي مي توان به قيام خونين مردم ورامين در 15 خرداد 42، قيام مردم انقلابي قم در 19 دي 56 و قيام سراسر افتخار مردم تبريز در 29 دي 56 اشاره كرد. وجود شاگردان برجسته امام خميني در شكل گيري اين قيام ها و اعتماد و اطمينان مردم منطقه به اين شخصيت هاي برجسته قابل توجه است. در اين ميان با هدف تداوم قيام هاي خودجوش در ديگر استان ها و مناطق كشور و جلوگيري از خاموشي شعله هاي پرفروغ انقلاب، مردم دارالمومنين يزد به ميدان آمدند. مردم انقلابي و غيرتمند يزد در پرتو شخصيتي برجسته كه درس انقلاب را از سرچشمه اصلي انقلاب يعني امام خميني آموخته بود گردهم آمدند تا در دنباله قيام مردم تبريز ديگر بار شعله هاي انقلاب را از ديار كوير ايران اسلامي بر آسمان اين كشور شعله ور كنند.
آري دوستان انقلاب و عاشقان امام خميني دست در دست هم در گرد يار راستين امام شهيد مظلوم آيت الله صدوقي حلقه زدند و اين بار آتش از آسمان كوير ايران در خيمه خاندان پهلوي افتاد و برگي ديگر بر افتخارات مردم يزد افزوده شد و 10 فروردين سال 57 روزي افتخارآفرين براي نسل هاي گذشته و آينده يزد ثبت تاريخي شد. هر چند اين بار نيز رژيم سفاك پهلوي همچون ديگر شهرهاي كشور بر روي مردم آتش گشود اما هرگز اين قطره هاي آب نتوانست آن شعله هاي سركش آتش را خاموش كند.
يزد- ميرزا حسن شريف

 



مازندران، طلاي سبز ايران

گزارش از: محمدرضا فرجي
خبرنگاركيهان در مازندران
استان مازندران با 16 شهرستان و 46 شهر تنها استاني است كه از طريق سه محور هراز، كندوان و فيروزكوه، با ساير نقاط كشور مرتبط بوده و سه فرودگاه ساري، نوشهر و رامسر، ارتباط هوايي آن را برقرار ساخته است و راه آهن سراسري نيز از آن عبور مي كند.
حدود 43 درصد از شهرهاي استان مازندران از رامسر تا بابلسر به طول 220 كيلومتر در نوار ساحلي درياي خزر واقع شده اند. همچنين اين راه آبي، ارتباط استان با كشورهاي آسياي مركزي را نيز ميسر ساخته است.
صنايع دستي استان شامل قاليبافي، ابريشم بافي، نمدبافي، گليم، جاجيم بافي، چادرشب بافي، حصيربافي و سفال سازي است. انواع مركبات، مربا، ترشي و صيفي جات، برنج، انواع كلوچه، انواع كمپوت ماهي و خاويار از جمله سوغاتي هاي مشهور مازندران است.
تمام شهرهاي مازندران از لحاظ گردشگري، فرهنگي و تاريخي داراي جاذبه هاي فراواني هستند كه هر كدام گوشه اي از تاريخ و تمدن اين سرزمين را به تصوير كشيده اند.
شهرستان ساري
بافت شهري ساري مركز استان مازندران را به طوس بن نوذر نسبت مي دهند كه در قرن اول هجري به دست فرخان بن دابويه از ملوك گاوباره تجديد بنا شده است. مسجد بزرگ ساري اولين بنايي بود كه مسلمين توسط ابوالخطيب، نخستين حاكم عباسي طبرستان، در سنه140 هجري قمري احداث كردند و سپس در همان مسجد جامع شهر را نيز بنا كردند. بناي اين مسجد در زمان هارون الرشيد به وسيله يحيي بن يحيي شروع و توسط مازيار بن قارون تمام شد.
ساري بعد از اسپهبدان نيز تقريبا تا به امروز مركز مازندران بوده است و فرمانروايان طاهري، زيدي و آل باوند تا سال 635 هجري در آنجا حكومت كرده اند.
مجموعه صفوي فرح آباد، برج رسكت، برج سلطان زين العابدين، پناهگاه حيات وحش دشت ناز، امام زاده عباس، بناي امامزاده يحيي از جاذبه هاي تاريخي و مذهبي و گردشگري ساري مي باشد.
بابل ،شهر بهار نارنج
شهرستان بابل در استان مازندران قرار داشته شهري گردشگري كه محبوبيت فراواني ميان مسافران داخلي و خارجي دارد. ديد جنوبي شهر به سمت كوه هاي پوشيده از درختان پهن برگ و از سمت شمال نيز به درياي خزر مشرف است. جنگلهاي شمال ايران جزء جنگلهاي هيركاني مي باشند كه قدمت شان به دوره هاي دوم و سوم زمين شناسي بازمي گردد. از بناهاي تاريخي اين شهر مي توان مقبره سلطان محمدطاهر، پل محمد حسن خان، و امامزاده قاسم اشاره كرد.
تنفس در هواي سبز گلوگاه
گلوگاه در ناحيه شرقي استان مازندران است. در اين شهرستان مكان هاي ديدني شامل توسكاچشمه در قسمت جنوبي آن در بين راه دامغان و درياي آرام گلوگاه و شبه جزيره ميانكاله كه جزيي از شهرستان گلوگاه است قراردارد. در قسمت شرقي اين شهرستان بناي تاريخي جر كلباد قراردارد.
اگر عاشق گردشگري و سير و سياحت هستيد، سري به گلوگاه بزنيد، شنيده ها حكايت از آن دارد كه قرار است به يكي از قطب هاي گردشگري ايران تبديل شود، طبيعتي بكر و دست نخورده با جنگل هايي كه اگر از دست «قاچاقچيان چوب» در امان بمانند، چشم را به سبزي نوازش مي كنند. در اين صورت با اطمينان مي تواني چشم از بسياري مناطق ديگر بپوشي و وقتي به شمال كشور مسافرت مي كني، تمام وقتت را در آنجا بگذراني. منطقه گلوگاه هنوز هتل و اقامتگاه مناسبي براي گردشگري ندارد، اما برنامه هايي براي جبران اين كمبود در دست اجراست.
شهرستان سوادكوه
يكي از بناهاي تاريخي شهرستان سوادكوه پل ورسك مي باشد كه بروي رودخانه ورسك بنا شد كه در جنگ جهاني دوم به پل پيروزي يا پل آزادي معروف بود و ديگر بناهاي تاريخي مي توان به قلعه كنگلو، محله قديمي آلاشت و برج لاجيم و برج رسكت اشاره كرد شهر باستاني لفور در سوادكوه قراردارد. در اين شهر اسكلتهايي از انسان هاي دراز سر پيدا شده است.
كلاردشت بهشت گمشده ايران
بخش كلاردشت داراي امامزاده هاي بسياري مي باشد. از جمله؛ امامزاده زكرياي شكركوه كه از نوادگان امام حسين(ع) مي باشد، امامزاده سه تن (سه امام زاده) در كرديچال و امامزاده خليلي واقع در حسنكيف از نوادگان امام سجاد(ع) مي توان اشاره كرد.
كلاردشت داراي آب و هواي كوهستاني و ارتفاع حدوداً 1200 متر بالاتر از سطح درياي خزر مي باشد. از ديگر گردشگاههاي كلاردشت مي توان به اينها اشاره كرد: ارتفاعات سنگ لاش. گردنه قلعه گردن. و جنگل زيبا و رويايي تارك دره و به ارتفات ياقوب سره و ولدره. همچنين شمالي ترين و جنگلي ترين و زيباترين نقطه كلاردشت روستاي پي ام بور مي باشد.
اين ناحيه از جنوب به قله تخت سليمان تا حدود گردنه كندوان و از شمال به درياي خزر و شهر تنكابن، از شرق به چالوس، نوشهر و كجور و از غرب به قزوين و الموت محدود است. از آثاري كه در ناحيه كلاردشت و تپه هاي اطراف آن كشف شده معلوم مي شود كه قسمتي از اين منطقه در ادوار باستاني، آباد و داراي ساكنيني بوده است.
در كوه هاي مرتفع كلاردشت يخچال هاي طبيعي و دايمي وجود دارد كه پس از گذشت ده ها ميليون سال همچنان ناآرامند. اين توده هاي عظيم يخ كه با سنگ و خاك آميخته شده اند، منابع اصلي آبگيري رودخانه «سرداب رود» مهم ترين رودخانه كلاردشت هستند.
درياچه ولشت (سما) نگين آبي كلاردشت نيز يكي از درياچه هاي آب شيرين ايران است. منبع تأمين آب اين درياچه، چشمه هاي كف و اطراف هستند. اين درياچه جزو زيست بوم هاي نادر مازندران است و پرندگان مهاجري از قبيل مرغابي و غاز وحشي در اين مكان يافت مي شوند.
پوشش گياهي جنگل هاي اين منطقه شامل سپيدار، افرا، توسكا، تمشك، نمدار، راش، زرشك، بلوط سياه، گل سرخ وحشي، ازگيل، ملچ، زالزالك، سياتلو و خوج است. از اين رو، سفر به اين منطقه در ايام نوروز خالي از لطف نيست، چرا كه هم شهري ديدني و هم مردماني ميهمان نواز دارد.
شهرستان بهشهر
شهرستان بهشهر در شرق استان مازندران قرار دارد. منطقه اي كه شهرستان بهشهر روي آن بنا شده، در روي كوهپايه هاي شمالي كوههاي جهانمورا كه شمه اي از واحد شرقي رشته كوه هاي البرز مي باشد واقع شده است و ادامه كوه هاي آن جلگه هاي رسوبي تا درياي مازندران را تشكيل مي دهد.
بهشهر امروزي، شهري زيبا و جذاب است كه آثار طبيعي و تاريخي فراوان دارد از جمله كاخ صفي آباد، باغ شاه، درياچه عباس آباد، خليج ميانكاله، غار هوتو، پارك توسكا چشمه و... مي باشد.
شهرستان رامسر
شهرستان رامسر در غرب استان مازندران قرار گرفته و با مناظر زيباو جاذبه هاي منحصر به فرد طبيعي، يكي از مناطق برتر كشور در طبيعت گردي محسوب شده و سالانه پذيراي مسافران و گردشگران بسيار زيادي است.
وجود كمترين فاصله بين كوه و دريا در سرتاسر كرانه درياي خزر، آب گرم هاي معدني، بوستان هاي جنگلي، آبشارها، غارها، چشمه ها، فرهنگ بومي غني، صنايع دستي متنوع، صدها مركز اقامتي و پذيرايي و تفريحي به ويژه هتل زيبا و منحصر به فرد رامسر، اين منطقه را به عنوان قطب مهم گردشگري در كشور و جهان مطرح كرده است. از جمله مناطق ديدني اين شهرستان، هتل قديم رامسر، آب هاي گرم معدني، بوستان جنگلي صفارود، دهستان جواهرده، قلعه ماردكوه، كاخ موزه (موزه تماشاگه خزر) و... مي باشد.
جويبار را بهتر بشناسيم
شهرستان جويبار يكي از شهرهاي استان مازندران است. با 2/6 درصد جمعيت مازندران تا چند سال گذشته از توابع شهرستان قائمشهر محسوب مي شده است.
مختصات جغرافيايي آن 47:52 تا 58:59:52 طول شرقي از نصف النهار مبدا و 33:36 تا 47:36 عرض شمالي است. حدود آن از شمال به درياي مازندران از جنوب به شهرستان قائمشهر از شرق به شهرستان ساري و از طرف غرب به شهرستان بابلسر مي رسد. از بناهاي تاريخي اين شهر مي توان به تكيه كردكلا، خشت پل، پل آجري آزان اشاره كرد.
تنكابن شهر باغ هاي پرتقال
شهرستان تنكابن (شهرستان شهسوار) يكي از شهرستان هاي استان مازندران در شمال ايران است كه در غرب اين استان و شرق شهرستان رامسر واقع است. باغهاي پرتقال فراواني در اين شهرستان وجود دارد.
نگاهي كلي به مكانهاي تفريحي شهرستان تنكابن مي توان به قله تنكا، پله خشتي، قلعه گردن، پل هشت چشمه و... اشاره كرد.
شهرستان بابلسر:
شهرستان بابلسر از شهرستان هاي استان مازندران است.
در گذشته بابلسر بخش شمالي شهرستان بابل بود كه بنا به تصميمات حكومتي از آن جدا شد. شهري توريستي با خيابانهاي بسيار باريك و دو پل معلق به شمار مي رود. بابلسر شهر ساحلي جهت گردشگري مي باشد از ديگر بناهاي قديمي و مذهبي بابلسر برج آرامگاهي امامزاده ابراهيم، پل فلزي و بناي بهداري اين شهر مي باشد.
آمل شهر هزار سنگر:
آثار بدست آمده از كوزه هاي سفالين گلي و پيكرك هاي گاو و جام هاي زرين و زينت آلات و غيره از شهر آمل نشان مي دهد كه تمدن و هنر آنها بسيار پيشرفته بوده است. در عصر صفوي آمل رونق فراوان گرفت و حكام صفويه به مازندران دلبستگي خاص داشتند.
جاذبه هاي آمل عبارتند از: پل معلق آمل، پل تاريخي 12 چشمه، پارك جنگلي ميرزا كوچك خان (واقع در 20 كيلومتري جاده هراز). رشادت هاي مردم اين منطقه در رويداد تاريخي 6 بهمن سال 60 همچون نقطه روشني در تاريخ انقلاب اسلامي مي درخشد.
آبهاي معدني لاريجان آمولو، اسك و استراباكو، رود هراز، امامزاده عبدالله، آبشار يخي، آبشار شاهان دشت، درياچه دريوك ... مي باشند.
حضور در فريدونكنار را از دست ندهيم
شهرستان فريدونكنار يكي از شهرستانهاي ساحلي استان مازندران است كه بين بابلسر و محمودآباد قرار گرفته و از طرف جنوب، به شهرستان آمل متصل است.
از آثار باستاني فريدونكنار مي توان به مسجد جامع بهرامي اشاره كرد. اين مسجد سالها قبل از طرف خاندان بهرامي اهدا شده است. مزار استاد طاهرخان بهرامي در اين مسجد واقع شده است.
شهرك درياكنار و شهرك خزرشهر شمالي و خزرشهر جنوبي و شهرك فرزاد شهر از شهرك هاي بزرگ، قديمي، زيبا و همچنين، توريستي شهرستان فريدونكنار محسوب مي شوند.
(قدمت اين شهرستان طبق آثار تاريخي تاكنون كشف شده حداقل 3800 سال مي باشد (قصرفريدون شاه جم نواده جمشيد پيشدادي) شاخص ترين مدرك اين مدعا است كه هم اكنون آثار آن در ميان شاليزارهاي جنوب شرق اين شهرستان بوده و به (قلاكتي) شهره است. امامزاده محمد(ع) در داخل تكيه معصومزاده (كه خود نيز بسيار كهن است) و گورستان بسيار كهن آن از ديگر مكان هاي تاريخي آن است.
از هر جاده اي كه به مازندران سفر كنيد در آغاز ورود به اين استان سرسبزي و شادابي و حركت روان آب هاي زلال چشمه سارها و آبشارها همراه با نقاط كوهستاني و كم نظير و تماشايي به چشم اندازي شما مي پردازند.
استانداري، فرمانداري هاي مستقر در شهرستان ها، ميراث فرهنگي، مراكز بهداشتي، اورژانس، هلال احمر، شهرداري ها و ديگر دستگاه هاي خدمات رساني به مردم تدارك گسترده اي را براي ارائه خدمات مطلوب و شايسته و ميزباني خاطره انگيز از مهمانان و مسافران عزيز نوروزي كه به استان سرسبز مازندران سفر مي كنند، فراهم كرده اند.

 



ايران در كيهان

توقف صدور مجوز
آبادان- خبرنگاركيهان: رئيس شوراي اسلامي شهر آبادان از ممنوعيت حفاري و توقف صدور مجوز حفاري جديد در اين شهر خبر داد.
مهندس رحمت پورحسن افزود: اين تصميم به منظور ساماندهي و مديريت مناسب و اصولي وضعيت حفاري هاي سطح شهر و نيز آماده سازي شهر براي ايام نوروز و استقبال از ميهمانان نوروزي اتخاذ شده است.
630 ميليارد تومان پرداخت
ساري- خبرنگاركيهان: قائم مقام صندوق بيمه محصولات كشاورزي از پرداخت خسارت 630 ميليارد توماني به كشاورزان خبر داد.
محمدحسين صفرپور در چهاردهمين همايش ملي برنج كشور در دانشگاه كشاورزي و منابع طبيعي ساري گفت: امسال از لحاظ توليد سال پرمحصولي را پشت سرگذاشتيم. با وجود اين 630 ميليارد تومان به كشاورزان خسارت پرداخت كرديم.
برگزاري يادواره شهداي فين كاشان
كاشان- خبرنگاركيهان: به منظور گراميداشت ياد و نام شهدا و زنده نگه داشتن آرمان هاي شهدا، يادواره 70 تن از شهداي منطقه فين و حسن آباد كاشان در زيارت امامزاده هادي(ع) منطقه فين برگزارشد.
دراين مراسم كه جمعي از رزمندگان دوران دفاع مقدس، بسيجيان، خانواده معظم شهدا، ايثارگران و مردم متدين فين كاشان حضور داشتند.
خسارت 110 ميلياردريالي خشكسالي
نائين- خبرنگاركيهان: مدير جهادكشاورزي شهرستان نائين در نشست كميته كشاورزي و منابع طبيعي اين شهرستان گفت: درچهارسال اخير خشكسالي بيش از 110 ميليارد ريال به بخش كشاورزي نائين خسارت وارد كرده است.
اعزام دانش آموزان به اردوهاي راهيان نور
بندرعباس- خبرنگاركيهان: 250 نفر از دانش آموزان دبيرستاني حاجي آباد براي آموزش هاي عملي درس آمادگي دفاعي به مناطق عملياتي جنوب اعزام شدند. فرمانده ناحيه مقاومت سپاه حاجي آباد درمراسم اعزام دانش آموزان اين شهرستان به مناطق جنگي، گفت: در اجراي طرح تحول آموزش درس آمادگي دفاعي، همه دانش آموزان پسر سال دوم متوسطه حاجي آباد به مناطق جنگي جنوب كشور به مدت 6 روز اعزام شدند.
آغاز برداشت ماهيان سرد آبي
زاهدان- خبرنگاركيهان: مديركل شيلات سيستان گفت: با توجه به افزايش دماي هوا، كار برداشت ماهيان سرد آبي در شهرستان هاي استان سيستان و بلوچستان شروع شد. به گفته مديركل شيلات سيستان امسال 415 هزار قطعه بچه ماهي قزل آلا در 147 باب استخر دومنظوره درسطح استان رهاسازي شده است.
يادواره شهدا
اراك- خبرنگاركيهان: يادواره فرهنگي و دانش آموزان بسيجي آموزش و پرورش ناحيه2 اراك در كانون امام علي(ع) برگزارشد. پخش تصاويري از دوران دفاع مقدس و رشادت هاي رزمندگان اسلام، نمايش تصاوير شهداي والامقام فرهنگي و دانش آموزان بسيجي آموزش و پرورش ناحيه2 اراك، اجراي سرود و قرائت مقاله از برنامه هاي اين يادواره بود.
مشاركت دربازسازي عتبات عاليات
شهركرد- خبرنگاركيهان: با توجه به اينكه ستاد عتبات عاليات استان چهار محال و بختياري مفتخر به تامين هزينه ساخت درب مرقد شريف بارگاه ملكوتي امام علي (ع) وهزينه ساخت صندوق قبر مطهر امام حسن عسگري(ع) شده است، پرسنل اداره كل و كتابخانه هاي عمومي عاشقانه همراه با كاركنان ساير ادارات استان با اهداي 8 ميليون و 880 هزار ريال دراين امرخداپسندانه شركت نمودند.
جمع آوري تلفن هاي سكه اي
اصفهان -خبرنگاركيهان: مسئول واحد نظارت تلفن همگاني شركت مخابرات استان اصفهان ازجمع آوري 1000 دستگاه تلفن سكه اي همگاني درسطح استان خبر داد. ربيعي اظهارداشت: كمبود سكه وكيفيت پايين سكه ها، عدم استقبال مردم و همچنين فرسودگي و هزينه هاي بالاي نگهداري از عوامل اصلي جمع آوري تلفن هاي همگاني سكه اي در سطح استان اصفهان است.
اعزام دانش آموزان لنجان به مناطق عملياتي كشور
¤ فرمانده ناحيه مقاومت بسيج لنجان گفت: امسال اعزام بيش از 1200دانش آموز شهرستان لنجان به مناطق عملياتي كشور صورت گرفت. وي افزود: اين اردوها با هدف آشنا كردن جوانان و نوجوانان با آرمان هاي دفاع مقدس و آشنايي آنان با فرهنگ ايثار و شهادت و همچنين آمادگي دفاعي دبيرستان آنها برگزار شد.
يادواره شهداي داراب
داراب - خبرنگاركيهان: يادواره 136 شهيد دانش آموز و فرهنگي به همت كارشناسي شاهد و امورايثارگران و بسيج دانش آموزي آموزش و پرورش داراب در محل سالن آمفي تئاتر اين شهرستان با حضور مسئولين محلي و خانواده هاي محترم شهدا و ايثارگران برگزار شد.
يادواره شهداي كمال آباد نائين
نائين -خبرنگاركيهان: يادواره شهداي روستاي كمال آباد نائين برگزار شد. دكتر حسني نماينده مردم نائين درمجلس شوراي اسلامي خطاب به خانواده هاي شهدا گفت: خوشا به حال شما كه خوب معامله اي با خدا كرديد. گفتني است روستاي كمال آباد 5شهيد، 13 آزاده و 4جانباز تقديم انقلاب كرده و اين روستا دركيلومتر 35 نائين قرارداد.
افتتاح مدارس قرآني درنائين
¤ مدير مدرسه قرآني نايين از افتتاح ترم دوم مدرسه قرآني در 5 مدرسه با شركت يكهزار دانش آموز خبر داد. سيدمحمد موسويان با بيان اينكه امسال ده هزار مدرسه قرآني دركشور تاسيس شده است گفت: درشهرستان نايين قرآن آموزان دختر و پسر درترم دوم در 5 مدرسه قرآني سطوح روخواني و روان خواني را طي خواهند نمود.
تسهيلات براي داوطلبين گرفتن حق اشتراك
اهواز- خبرنگار كيهان: معاون امور مشتركين شركت آب و فاضلاب خوزستان گفت: جريمه تجاوز به شبكه براي مشتركين غيرمجازي كه داوطلبانه براي گرفتن حق اشتراك مراجعه مي كنند بخشيده مي شود.
غلامرضا عقيلي با بيان اين مطلب افزود: علاوه بر اين، تسهيلاتي نيز در اختيار آن ها قرار مي گيرد تا به صورتي اقساطي اشتراك دريافت كنند.
وي خاطر نشان كرد: سال گذشته حدود چهار هزار اشتراك غيرمجاز در اهواز كشف شد كه تعدادي از آن به وسيله دعوت نامه و تعدادي نيز از طريق تحت فشار قرار دادن به وسيله مراجع قانوني مجاب به گرفتن اشتراك شدند.

 



كاشان بزرگترين قطب خودروسازي كشور مي شود

كاشان - خبرنگار كيهان:
نماينده مردم شهرستان هاي كاشان و آران و بيدگل در مجلس شوراي اسلامي گفت: با تكميل فازهاي آتي شركت سايپا كاشان اين شهرستان در آينده اي نزديك به بزرگ ترين قطب خودروسازي كشور تبديل مي شود.
علي اصغر گرانمايه پور، احداث كارخانه شماره 2 سايپا كاشان را نخستين گام در راستاي تحقق اين امر دانست و اظهار داشت: ايجاد اين كارخانه اقدامي مهم در كنترل و كاهش هزينه هاي مربوط به ساخت خودرو و نيز افزايش اشتغال زايي است.
وي افزود: با اين اقدام تمام مقامات در كاشان توليد و مونتاژ شده و از هزينه هاي مربوط به حمل و نقل اين لوازم و تجهيزات كاسته شده و بر ميزان اشتغال زايي 3 هزار نفري كنوني 7 هزار نفر افزوده مي شود.
وي از احداث بيمارستان 200 تخت خوابي جديد در كاشان به عنوان مصوبه هيئت وزيران خبر داد و تصريح كرد: با احداث اين بيمارستان مي توانيم شاهد پيشرفت در ارائه خدمات به بيماران و كاهش بار مراجعه بسيار زياد به بيمارستان شهيد بهشتي اين شهرستان باشيم.
عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس، همچنين به تكميل پروژه آب زاينده رود با اعتباري بيش از 600 ميليارد ريال اشاره و اضافه كرد: با تكميل اين طرح تمام آب مصرفي مردم كاشان از طريق زاينده رود تأمين مي شود.
گرانمايه پور، از تكميل شبكه فاضلاب شهري كاشان در آينده نزديك خبر داد وگفت: بودجه تخصيص يافته به اين طرح كه در سازمان برنامه و بودجه معطل مانده بود با رايزني هاي مسئولان آزاد شده و براي شروع كار مشكلي نيست.
وي با اشاره به توسعه بخش كارخانه فولاد كوير و افزايش توليد آن، يادآور شد: براساس توافقات صورت گرفته توليد مجتمع فولاد كوير كه اكنون 600 هزار تن در سال است به بيش از 5/2 ميليون تن در سال مي رسد.

 



استاندار فارس اعلام كرد افزايش هزار درصدي اعتبارات عمراني اماكن مذهبي شيراز در سال آينده

شيراز- خبرنگاركيهان:
در بودجه سال آينده استان فارس اعتبارات عمراني اماكن مذهبي شهر شيراز هزار درصد افزايش يافته است.
«روح الله احمدزاده» استاندار فارس با اعلام اين خبر در جلسه شوراي برنامه ريزي استان گفت: يكصدميليارد ريال اعتبار براي توسعه زيرساخت هاي عمراني و اماكن زيارتي شيراز دربودجه سال آينده اختصاص يافته كه از اين مبلغ 90ميلياردريال بودجه تملك و 10ميليارد ريال بودجه هزينه است و اين رقم در مقايسه با سال قبل هزار درصد افزايش يافته است.
وي اظهار داشت: اميدواريم بتوانيم با اختصاص اين بودجه براي عملي كردن منويات مقام معظم رهبري در نامگذاري شيراز به عنوان سومين حرم اهل بيت(ع) گام هاي مؤثري برداريم. وي افزود: براي حمايت و توسعه زيرساخت هاي حرم هاي مطهر در شهرهاي مشهد، قم و شيراز در قانون برنامه پنجم توسعه اعتبارات جداگانه تخصيص داده شده است.
وي گفت: اين تخصيص اعتبار با هدف تعميق ارزش ها و باورهاي مذهبي و استفاده بهينه از ظرفيت هاي اماكن زيارتي در اين 3شهر مقدس صورت گرفته است.
وي اضافه كرد: همچنين استفاده از واژه مقدس براي عناوين شهرهاي مشهد، قم و شيراز يكي از مواردي است كه از اين پس تصريح قانوني پيدا كرده است و همه مديران مكلف هستند در مكاتبه هاي خود هنگام به كارگيري واژه شيراز از عنوان شهر مقدس استفاده نمايند.
وي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: در سال آينده بودجه عمراني استان فارس 20درصد، سهم استان از اعتبارات دو درصد نفت و گاز 61درصد و 11درصد در بخش اعتبارات هزينه اي افزايش داشته است.
استاندار فارس افزود: باتوجه به اينكه رويكرد دولت در اختصاص اعتبارات فرهنگي به استان مبتني بر حمايت و تقويت جايگاه فرهنگ در جامعه است از اين رو مي بايست ظرفيت هاي فرهنگي استان در قالب طرح ها و پروژه هاي فرهنگي فعال سازي شود.

 



استاندار هرمزگان: جزيره هرمز پيشاني نظام در جنوب كشور است

بندرعباس- خبرنگار كيهان:
جزيره «هرمز» به عنوان پيشاني نظام در جنوب كشور، طي برنامه توسعه پنجم در تمامي ابعاد متحول مي شود.
استاندار هرمزگان در آئين افتتاح دبستان پنج كلاسه بركت در هرمز افزود: افتتاح پروژه ها در برابر مجاهدت هاي بي نظير مردم جزيره هرمز در طول انقلاب و همراهي آنان با نظام اسلامي در تمام دوره ها، بسيار ناچيز است و استان هرمزگان خود را مديون مردم شجاع اين منطقه مي داند.
حسين هاشمي ادامه داد: براي حمايت و قدرداني از ايثارگري از مردم مجاهد و شهيدپرور جزيره هرمز وظيفه سنگيني بر دوش ماست و اميدواريم در برنامه پنجم توسعه اين جزيره از هر حيث به جايگاهي كه مستحق آن است، برسد.
هاشمي ضمن قدرداني از تلاش هاي صورت گرفته براي عمران و آباداني جزيره هرمز تصريح كرد: اقدامات زيادي براي توسعه هرمز انجام شده اما كافي نيست و مي طلبد كه با برش استاني در برنامه پنجم توسعه و تامين منابع مالي آن خواهيم داشت مسئولان با حركت جدي تري در راستاي عمران اين جزيره گام بردارند.

 



مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي: اطلس رسانه اي لرستان تدوين مي شود

خرم آباد- خبرنگار كيهان:
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي لرستان در نشست با خبرنگاران و نمايندگان رسانه ها بر تدوين چشم انداز توسعه فرهنگي- مطبوعاتي در لرستان تاكيد كرد.
حجت الاسلام اسماعيليان گفت: بايد با تدوين اطلس رسانه اي لرستان مشخص كنيم كجا قرار داريم و در قالب زمان مدون بايد به كجا برسيم.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي لرستان در نشست با خبرنگاران و نمايندگان رسانه ها خطاب به آنان گفت: بدون همكاري شما موفق نخواهم شد و دست ياري به سوي شما دراز كرده ام.
وي با بيان اين مطلب كه مطبوعات بايد به رسالت شان عمل كنند، گفت: من در كنار شما و موظف به حمايت از شما هستم كه تلاش مي كنم مشكلات را با هم حل كنيم و روند فعاليت مطبوعات، علمي و تخصصي باشد و براي رسيدگي به تخلفات در اين عرصه مرجع خاصي وجود دارد.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي لرستان از برچيده شدن بدعت تفرقه و تبعيض بين رسانه هاي لرستان كه طي سال هاي گذشته در لرستان بنا نهاده شده خبر داد و گفت: تبعيض بين نشريات استان برچيده خواهد شد و جاي خود را به رقابت سالم و نفس گير خواهد داد.

 



رئيس سازمان بازرگاني خوزستان خبر داد ذخيره سازي پنج هزار تن سيب و پرتقال براي شب عيد

اهواز- خبرنگار كيهان:
رئيس سازمان بازرگاني استان خوزستان گفت: اسفندماه سال جاري، 24 نمايشگاه بهاره با هدف عرضه مستقيم كالا در سطح استان خوزستان برپا مي شود.
محمدحسين چراغي در نشست خبري با رسانه ها با اعلام اين خبر افزود: از اين تعداد 3 نمايشگاه در اهواز و 21 نمايشگاه در 21 شهرستان استان از 5 اسفندماه آغاز به كار كرده و يا خواهند كرد.
وي با اشاره به تخفيف 10 تا 15درصدي در عرضه كالاهاي نمايشگاهي تأكيد كرد: هدف ما تنها ارائه كالاي ارزان نيست بلكه با در نظر گرفتن كيفيت تخفيف نيز درنظر گرفته شده است.
رئيس سازمان بازرگاني خوزستان درخصوص ذخيره سازي ميوه شب عيد و تنظيم بازار نيز خاطرنشان كرد: سه هزار و 500 تن پرتقال توليد داخل و يك هزار و 500 تن سيب درختي توليد داخل و خارج از كشور را جهت عرضه در شب عيد ذخيره كرده ايم. همچنين 50 نقطه در سطح شهر اهواز جهت توزيع سيب و پرتقال مورد نياز مردم پيش بيني شده است.

 



آغاز مطالعات احداث راه آهن رامهرمز

رامهرمز - خبرنگار كيهان:
فرماندار رامهرمز از آغاز طرح مطالعاتي احداث راه آهن رامهرمز خبر داد.
مهندس حسيني در جلسه شوراي اداري اين شهرستان اعلام كرد: طرح مطالعاتي احداث راه آهن از شهرستان رامهرمز آغاز شده است. همچنين در سال 90، 27 هزار هكتار از زمين هاي پايين دست سد جره با افتتاح اين سد آبياري خواهد شد و رشد چشمگيري در توسعه كشاورزي در منطقه به وجود خواهد آمد.
وي همچنين از برخورداري صد درصدي روستاهاي شهرستان از نعمت آب و برق و جاده هاي آسفالته و بهره مندي 70 درصدي روستاها از گاز طبيعي خبر داد و اظهار اميدواري كرد كه به زودي ساير روستاها نيز از گاز طبيعي برخوردار خواهند شد. در پايان اين جلسه شهريار مقيمي مفرد به عنوان رئيس جديد دادگستري رامهرمز و سرهنگ اسماعيل صفري به عنوان فرمانده جديد نيروي انتظامي اين شهرستان معرفي شدند و از زحمات مسئولين قبلي تقدير به عمل آمد.

 



آغاز ثبت نام جديد مسكن مهر در شهرهاي استان مركزي

اراك-خبرنگار كيهان:
ثبت نام از متقاضيان جديد مسكن مهر در اراك و مهاجران از دهم اسفندماه از طريق دفاتر پستي اراك به مدت يك هفته صورت مي گيرد.
مدير كل مسكن و شهرسازي استان مركزي در اين باره گفت: متقاضيان مسكن مهر در شهرهاي ساوه، خمين، محلات و دليجان نيز مي توانند از دهم اسفندماه به ادارات مسكن و شهرسازي شهرهاي ياد شده مراجعه و ثبت نام كنند.
مهدي زنديه وكيلي شرايط شركت در اين طرح را متاهل بودن، پنج سال سكونت در شهر مورد تقاضا، نداشتن خانه و زمين مسكوني، استفاده نكردن از تسهيلات دولتي اعم از زمين، مسكن و تسهيلات بانكي خريد و ساخت مسكن اعلام كرد و افزود: شرط سكونت پنج سال شامل شهروندان اراكي متقاضي مسكن مهر در شهر مهاجران مي باشد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14