(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 18 اسفند 1389- شماره 19883

باراك : نگران افزايش نفرت جهاني از اسرائيل هستيم
هزاران معلم در آلمان اعتصاب كردند
بازداشت گسترده مخالفان امير عبدالله در شهرهاي شيعه نشين عربستان
قتل عام در 60 كيلومتري طرابلس مردم : تا آخرين گلوله با قذافي مي جنگيم
پشتيباني كنفرانس خارطوم از لغو محاصره غزه
حمايت 50 كشور عرب از ايجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز ليبي
نقض حقوق بشر با امضاي اوباما قانوني شد
مردم بحرين: توپ، تانك، مسلسل ديگر اثر ندارد
تجمع مردم كويت مقابل پارلمان خاندان آل صباح بايد برود
35 كشته و 130 مجروح در انفجار فيصل آباد پاكستان
در پاسخ به ادعاهاي گروه 14 مارس طرفداران حزب الله: حفظ سلاح مقاومت امروز يك ضرورت است
سومين شهر ساحل عاج به تصرف مخالفان دولت درآمد



باراك : نگران افزايش نفرت جهاني از اسرائيل هستيم

وزير جنگ رژيم صهيونيستي از افزايش نفرت جهاني نسبت به اسرائيل ابراز نگراني كرد.
ايهود باراك در گفت وگو با رژيم صهيونيستي اظهار داشت، نفرت جهاني از اسرائيل در حال افزايش است و زمان آن رسيده كه اسرائيل را از انزواي جهاني خارج سازيم.
وي افزود، كمك مالي آمريكا به اسرائيل براي ما يك ضرورت است و بايد براي تامين هزينه هاي دفاعي خود از آمريكا 200 ميليارد دلار كمك دريافت كنيم.
وي با اشاره به وقوع قيام هاي مصر، تونس و ليبي گفت، اين قيام ها يك زلزله تاريخي بود و خطر سرايت آن به تمامي كشورهاي منطقه وجود دارد باراك گفت، با افزايش اين خيزش هاي مردمي امنيت اسرائيل به خطر خواهد افتاد و براي جلوگيري از چنين حالتي بايد هزينه هاي دفاعي خود را افزايش دهيم.

 



هزاران معلم در آلمان اعتصاب كردند

در ادامه اعتصاب بخش هاي عمومي در آلمان براي افزايش دستمزدها، هزاران معلم در اين كشور از حضور در كلاس هاي درس خودداري كردند.
به گزارش ايرنا، پايگاه خبري «لوكال» با اعلام اين خبر نوشت: ايالت هاي «ساكسوني» و «مكلن برگ وسترن پومريانا» كانون اعتصاب هاي ديروز بودند كه در آنها كلاس هاي بسياري از مدارس برگزار نشد.
گزارش ها حاكي است روز گذشته در ايالت ساكسوني، از هر چهار مدرسه، سه مدرسه با مشكل اختلال در برنامه درسي روبه رو شد و در «مكلن برگ از هر سه معلم، يك نفر دست از كار كشيد.
اعتصابيون خواستار افزايش حقوق و دستمزد و تضمين استخدام كارآموزان هستند.


 



بازداشت گسترده مخالفان امير عبدالله در شهرهاي شيعه نشين عربستان

ماموران امنيتي عربستان در آستانه روز خشم، ده ها تن از مخالفان رژيم آل سعود را در مناطق شيعه نشين بازداشت كردند.
به گزارش شبكه خبري العالم، ماموران امنيتي رژيم عربستان در ادامه حملات خود بر ضد مخالفان ملك عبدالله، اقدام به بازداشت گسترده فعالان سياسي در مناطق شيعه نشين به خصوص «شهر القطيف» كردند.
براساس اين گزارش، شاهدان عيني از بازداشت 30 تن از فعالان سياسي در القطيف كه در تظاهرات هفته گذشته شركت داشتند خبر دادند.
در شهر «الدمام» نيز، نيروهاي امنيتي و پليس به دستور شاهزاده محمدبن فهد استاندار استان الشرقيه، به تجمع مسالمت آميز زنان شيعه كه خواستار آزادي فرزندان خود بودند، حمله ور شدند و تعدادي از آنها را پس از ضرب وشتم، بازداشت كردند.
اين در حالي است كه «ائتلاف جوانان آزاد» امروز چهارشنبه را روز خشم و تظاهرات عليه رژيم آل سعود در عربستان اعلام كرده است.
علاوه بر اين جوانان شيعه عربستان از طريق پايگاه هاي اجتماعي مردم را براي تظاهرات گسترده در رياض و مناطق شيعه نشين در روز جمعه دعوت كرده اند.
منابع مطلع نيز اعلام كردند؛ وزارت كشور عربستان از ترس گسترش اعتراضات مردمي در روز جمعه در برخي از مناطق مقررات منع آمد و شد برقرار خواهد كرد.
از سوي ديگر، حزب امه (امت) اسلامي (نخستين حزب سياسي در عربستان) با صدور بيانيه اي ضمن اعلام موجوديت، از مطالبات مردمي براي برگزاري تظاهرات و تجمعات اعتراض آميز حمايت كرد.
حزب امت اسلامي در بيانيه خود بر تغيير قانون اساسي، محدود كردن اختيارات پادشاه عربستان تاكيد كرد.
اين حزب اسلامي همچنين علماي اسلام در عربستان را به انجام تكاليف شرعي خود در حمايت از مردم و مقابله با فساد دربار دعوت كرد.
از سوي ديگر، «محمدسعيد الطيب» يك فعال سياسي و حقوقدان عربستاني بر ضرورت محدود كردن اختيارات پادشاه عربستان تاكيد كرد.
حقوقدان عربستاني خواسته اصلي مردم را انجام اصلاحات اساسي در قانون اساسي و مبارزه با فساد و رشوه خواري در آن كشور دانست و گفت: رژيم مبتني بر مشروطه خواسته اصلي ما است و محدود كردن اختيارات پادشاه و انجام اصلاحات در زمينه هاي سياسي، اقتصادي، اداري بايد در اين چارچوب قرار بگيرد.
اين فعال سياسي، آزادي «شيخ توفيق عامر» روحاني برجسته شيعه را يكي از ثمرات اعتراض هاي مردمي به رژيم عربستان عنوان كرد و خواستار آزادي زندانيان سياسي و پايان دادن به بلاتكليفي افراد بازداشت شده در زندان ها شد.
اين در حالي است كه اتفاق نظر نخبگان عربستان بر ضرورت اجراي اصلاحات گسترده و گسترش اعتراض هاي مردمي باعث ناديده گرفته شدن فتواي روحانيون درباري در مورد حرام بودن تظاهرات عليه ملك عبدالله شده است.
در همين حال با نزديك شدن به روز جمعه خشم در عربستان و اعزام گسترده نظاميان سركوبگر سعودي به مناطق حساس، سخنگوي سابق اخوان المسلمين، از فتواي روحانيون درباري انتقاد كرد.
«كمال الهلباوي» در گفت وگو با العالم خاطرنشان كرد: علماي سعودي به جاي اينكه، در مقابل اقدامات استبدادي حاكمان عرب واكنش نشان دهند، تظاهرات مسالمت آميز مردم را تحريم كرده اند.
وي متذكر شد: تظاهرات مردم در برخي كشورهاي عربي نظير عربستان، كه مجلس واقعي ندارند و دولت ها همه راه هاي آزادي را مسدود كرده اند در حقيقت فرياد عليه حاكم ستمگر است.
الهلباوي يادآور شد: علماي سعودي بايستي استبداد، غارت اموال عمومي، تفرقه، دنباله روي از آمريكا و اسرائيل و حمله صهيونيست ها به فلسطين و لبنان را تحريم كنند. نه تظاهرات مسالمت آميز مردم را كه براي دستيابي به حقوق خود تلاش مي كنند.
همچنين «شيخ ماهرحمود» روحاني برجسته سني لبنان با اعتراض به علماي سعودي براي صدور فتواي ممنوعيت تظاهرات مردم در عربستان گفت: علماي درباري عربستان به دستور ملك عبدالله فتوا مي دهند نه براساس دستورات اسلام.
به گزارش خبرگزاري ها، آمريكا به عنوان متحد و حامي اصلي عربستان با توجه به خيزش مردم در جهان عرب، برگزاري تظاهرات آرام، در عربستان را حق مردم اين كشور دانست.

 



قتل عام در 60 كيلومتري طرابلس مردم : تا آخرين گلوله با قذافي مي جنگيم

انقلابيون ليبي حملات پي درپي گردان هاي امنيتي قذافي براي تصرف شهر الزاويه در 60 كيلومتري پايتخت ليبي را دفع كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، شاهدان عيني روز سه شنبه از ادامه درگيري هاي خونين انقلابيون و گردان هاي امنيتي رژيم قذافي در شهر الزاويه با استفاده از توپ و تانك و هواپيماهاي جنگي خبر دادند.
شهر الزاويه كه در 60 كيلومتري پايتخت ليبي قرار دارد و از لحاظ استراتژيك، پايگاهي براي تجمع انقلابيون براي حمله به طرابلس در نظر گرفته شده است، رژيم قذافي را به وحشت انداخته است و نيروهاي وابسته به ديكتاتور ليبي با استفاده از همه امكانات خود از زمين و هوا اين شهر را بمباران مي كنند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه به دليل دسترسي نداشتن منابع خبري به اين شهر از آمار تلفات انساني و قربانيان حملات كور رژيم قذافي اطلاعات دقيقي در دسترس نيست. فرانس پرس به نقل از شاهدان عيني در شهر الزاويه اعلام كرد، خيابان هاي اين شهر انباشته از اجساد زنان، كودكان و افراد سالخورده است. از سوي ديگر نيروهاي قذافي غافلگير شده اند.
يك روزنامه نگار كه براي روزنامه «برنيق» كه در شهر بنغازي منتشر مي شود خبر ارسال مي كند گفت: گردان هاي امنيتي قذافي از عصر دوشنبه حملات خود را به شهرالزاويه شدت بخشيدند و همچنان گلوله باران و بمباران آن ادامه دارد.
اين خبرنگار متذكر شد: متأسفانه تعيين آمار دقيق درگيري ها امكان پذير نيست ولي بسياري از كشته ها و مجروحان را افراد غيرنظامي تشكيل مي دهند.
به گفته اين روزنامه نگار اهل ليبي، ساكنان مناطق اطراف شهر الزاويه مانند شهرك «الحرشه»، از ترس جان خود، خانه و كاشانه شان را رها كرده و پا به فرار گذاشته اند. در همين حال بسياري از مردم ليبي از طريق پايگاه هاي اجتماعي، نبردهاي موجود در شهر الزاويه را كشتار غيرنظاميان از سوي گردان هاي وابسته به قذافي توصيف كرده اند. در «رأس الانوف» كه هم اكنون در دست انقلابيون قرار دارد، نيز هواپيماهاي قدافي پس از نااميدي از باز پس گرفتن آن، اقدام به بمباران هاي سنگيني در منطقه كرده اند. اهميت اين شهر كه در شرق ليبي قرار دارد از آن جهت است كه علاوه بر نفتي بودن آن، مشرف بودن به شهر «سرت» زادگاه قذافي است كه در صورت تصرف توسط انقلابيون مي تواند ضربه مهلكي به رژيم از هم پاشيده قذافي وارد كند.
منابع خبري نيز روز سه شنبه از پيوستن گروه هاي بسياري از مردم به انقلابيون در شرق ليبي براي مقابله با حملات مزدوران قذافي خبر دادند.
گزارش ايرنا به نقل از منابع محلي حكايت از آن دارد كه نيروهاي حكومت ليبي در حالي حملات خود را به مواضع تحت كنترل انقلابيون اين كشور در شرق گسترش داده اند كه نيروهاي مردمي در مقابل اين تهاجمات شجاعانه مقاومت مي كنند.
نيروهاي انقلابي با جمع آوري تسليحات و مهمات، توان رزمي خود را افزايش مي دهند تا بتوانند از شهرهايي كه در اختيار دارند، دفاع كنند.
همچنين خبرهاي ضد و نقيضي از تجمع صدها تن از مزدوران قذافي در شهر سبها براي حملات بيشتر به انقلابيون در ليبي منتشر شده است، در حالي كه اخبار دريافتي از اختلاف نظر در ميان قبيله «القذافه» براي حمايت از قذافي حكايت مي كند كه در پي كشته شدن سه نفر از افراد قبيله به دست نيروهاي وفادار به ديكتاتور ليبي در منطقه العزيزيه، شيوخ قبيله خواستار تحويل گرفتن اجساد آنها شدند، اما قذافي از دادن جنازه هاي آنها خودداري مي كند. خبرهاي دريافتي حكايت از آن دارد در صورت شكست گردان هاي امنيتي در نبرد منطقه نفتي و الزاويه، انقلابيون پيشروي خود را به طرابلس آغاز و حلقه محاصره قذافي را بيش از پيش تنگ تر خواهند كرد.
منطقه پرواز ممنوع
در پي نبردهاي خونين در مناطق نفتي بن جواد، رأس لانوف و الزاويه و بمباران هاي سنگين از سوي هواپيماهاي حكومت قذافي، منابع خبري از اعلام منطقه پرواز ممنوع در آسمان ليبي خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري ها، «آندرس راسموسن» دبير كل ناتو روز سه شنبه اعلام كرد كه سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) با استفاده از هواپيماي آواكس، ليبي را به طور شبانه روزي زير نظر قرار داده است. همچنين «باراك اوباما» رئيس جمهور آمريكا به ديكتاتور ليبي هشدار داد كه آمريكا و متحدانش در ناتو در واكنش به آنچه كه وي اعمال خشونت، غيرقابل قبول هواداران معمر قذافي خواند، كماكان گزينه نظامي را مد نظر دارد. ليبي حدود هفت ميليون نفر جمعيت دارد.
آخرين خبرها
¤ پسران ديكتاتور ليبي با تشكيل يگان هايي، نظاميان ليبي را مجبور به جنگ عليه مردم مي كنند.
¤ شوراي ملي موقت ليبي درخواست مذاكره قدافي را رد كرد.
¤ ژاپن، دارايي هاي قذافي و مقامات ديگر ليبي را مسدود كرد.
¤ قذافي از شهروندان ليبيايي به عنوان سپر انساني استفاده مي كند.
¤ قذافي جوانان سياهپوست آفريقايي را با تهديد و زور وادار به جنگ با انقلابيون كرد.
¤ انقلابيون ليبي دو جنگنده حكومت قذافي را در شرق اين كشور سرنگون كردند.
¤ شمار زيادي از جوانان در محله «سوق الجمعه» و مناطق اطراف آن در طرابلس توسط مأموران امنيتي قذافي ربوده شدند.
¤ وزير خارجه روسيه: مسكو، مخالف هرگونه اقدام نظامي خارجي عليه ليبي است.
¤ دولت مالت اعلام كرد، اجازه نمي دهد، خاك اين كشور به پايگاه نظامي براي حمله به ليبي تبديل شود.
¤ درگيري ميان نيروهاي قذافي و انقلابيون در مصراته باعث كشته شدن 21 نفر و مجروح شدن 91 نفر شد.

 



پشتيباني كنفرانس خارطوم از لغو محاصره غزه

در قطعنامه پاياني كنفرانس قدس در سودان بر اهميت دفاع از مسجدالاقصي، حراست از آرمان ملي فلسطينيان و لغو محاصره غزه تأكيد شد.
به گزارش خبرگزاري قدس شركت كنندگان در كنفرانس قدس در خارطوم پايتخت سودان با انتشار بيانيه اي موسوم به بيانيه خارطوم به كار خود پايان دادند.
در اين بيانيه بر حمايت ابدي از قدس و مسجدالاقصي، حمايت از آرمان ها و ارزش هاي مقدس اسلامي و لغو محاصره ظالمانه غزه تأكيد شده است.
شركت كنندگان در اين بيانيه از تشكيلات خودگردان فلسطين خواستند به تمامي شيوه هاي همكاري و هماهنگي امنيتي و مذاكره با دشمن صهيونيستي پايان بخشد، از گزينه مقاومت حمايت كند، از اصول آرمان ملي حراست كند و در جهت ترميم هرچه فوري شكاف داخلي بكوشد.اين بيانيه مواضع كاملاً خصمانه دولت آمريكا عليه ملت فلسطين و حقوق حقه فلسطينيان را محكوم كرد.
شركت كنندگان در اين كنگره همچنين خواستار مقابله با طرح هاي شوم يهودي سازي شدند.
شركت كنندگان ضمن نثار درود و سلام به پيشقراولان انقلاب هاي پيروزمند تونس و مصر و انقلاب ملت سرافراز و ظلم ستيز ليبي ابراز اطمينان كردند كه برادران و دوستان شان در مصر با گشودن گذرگاه مرزي رفح به لغو محاصره نوار غزه مبادرت خواهند ورزيد و لغو توافقنامه كمپ ديويد را در سرلوحه اولويت هاي خود قرار خواهند داد.
شيخ «راشد الغنوشي» رهبر حزب نهضت اسلامي تونس نيز با ايراد نطقي ضمن تمجيد از انقلاب هاي عربي كه جرقه آنها در تونس زده شد، گفت كه اين انقلاب ها نويد رهايي قدس و فلسطين را مي دهد.
خالد مشعل رئيس دفتر سياسي حماس نيز با هشدار به جامعه عربي و اسلامي نسبت به قدس از همگان خواست براي ياري رساندن به قدس بشتابند و اختلافات و دو دستگي ها را كنار بگذارند.

 



حمايت 50 كشور عرب از ايجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز ليبي

سرويس خارجي -
كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي و شوراي همكاري خليج فارس بر ايجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز ليبي تاكيد كرد.
اكمل الدين احسان اوغلي دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي در نشست اضطراري كه براي بررسي تحولات منطقه به ويژه اوضاع ليبي در جده برگزار شد بر ايجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز ليبي تاكيد كرد.
وي با هرگونه دخالت نظامي در ليبي مخالفت كرد و گفت، بحران كنوني در ليبي بايد با روش هاي مسالمت آميز حل وفصل شود.
از سوي ديگر كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس روز دوشنبه در نشست خود در ابوظبي خواستار اعمال منطقه پرواز ممنوع بر فراز ليبي و همچنين تشكيل اجلاس فوري اتحاديه عرب براي بررسي اوضاع ليبي شدند.
در بيانيه وزيران خارجه شوراي همكاري خليج فارس كه در پايان نشست اين وزيران توسط عبدالرحمن العطيه دبيركل شورا قرائت شد آمده است، وزيران خارجه از شوراي امنيت سازمان ملل متحد مي خواهند كه از شهروندان ليبيايي از طريق اعمال يك منطقه پرواز ممنوع محافظت كند.
وزيران در اين بيانيه اقدامات حكومت ليبي عليه معترضان را محكوم كرده و به كارگيري تسليحات سنگين و نيز مزدوران خارجي عليه شهروندان را اقدامي جنايتكارانه توصيف كردند.
وزيران خارجه شوراي همكاري خليج فارس همچنين خواستار متوقف كردن فوري به كارگيري زور عليه شهروندان غيرنظامي شدند.وزيران خارجه خواستار اجلاس فوري اتحاديه عرب براي بحث در مورد اوضاع ليبي شدند و اعلام كردند كه پنج شنبه آينده براي تشكيل رايزني هاي خود در رياض تشكيل جلسه خواهند داد.
بيش از 50 كشور عرب عضو سازمان كنفرانس اسلامي هستند.

 



نقض حقوق بشر با امضاي اوباما قانوني شد

رئيس جمهور آمريكا در اقدامي بحث برانگيز قانوني را امضا كرد كه به مقامات امنيتي اين كشور اجازه مي دهد با ناديده گرفتن حقوق اوليه مظنونين، آن ها را بدون محدوديت و تا هر زمان كه بخواهند بدون محاكمه در بازداشت نگه دارند.
به گزارش آنتي وار، باراك اوباما، رئيس جمهوري آمريكا در اقدامي بحث برانگيز قانوني را امضا كرد كه به مقامات امنيتي اين كشور اجازه مي دهد تا مظنونين را بدون محاكمه بازداشت كرده و بدون هرگونه محدوديت زماني در حبس نگه دارند.باراك اوباما كه سال 2009 ظاهرا از نگهداري مادام العمر مظنونين در بازداشت ابراز ناراحتي كرده بود، اما هم اكنون خود قانوني را براي حبس بدون محدوديت مظنونين امضا كرده است كه ابتدايي ترين حقوق هر مظنوني را نقض كرده و افراد را بدون محاكمه زنداني مي كند.

 



در پاسخ به تهديدهاي آل خليفه
مردم بحرين: توپ، تانك، مسلسل ديگر اثر ندارد

سرويس خارجي-
مردم بحرين در پاسخ به تهديدهاي وليعهد بحرين براي سركوب شديد تظاهرات اظهار داشتند كه از توپ و تانك و مسلسل واهمه ندارند و براي رسيدن به اهداف خود حاضرند در مقابل ارتش صف آرايي كنند.
مردم بحرين در پاسخ به تهديدهاي وليعهد بحرين اعلام كردند كه تا زماني كه مطالبات اصلي آنها توسط دولت برآورده نشود همچنان به تظاهرات ادامه خواهند داد و از توپ و تانك نمي هراسند.
مردم خواستار بركناري رژيم آل خليفه، تدوين قانون اساسي جديد، آزادي و برقراري دموكراسي و تشكيل دولت انتقالي هستند.
از سوي ديگر، تظاهرات روز گذشته مردم بحرين در مقابل سفارت آمريكا صورت گرفت و هشداري به اين كشور درباره دخالت در امور داخلي بحرين بود.
بحريني ها با برگزاري تظاهرات در مقابل سفارت آمريكا در منامه پيام خود را به كاخ سفيد گوشزد كرده و به واشنگتن درباره عواقب هرگونه دخالت در امور كشورشان هشدار دادند.
تظاهركنندگان تأكيد كردند، اگر آمريكا راست مي گويد بايد با اعلام حمايت از خواسته معترضان دولت بحرين را تحت فشار بگذارد.
هادي موسوي نماينده مردم بحرين در اين باره گفت، نظام بحرين در شرايط بسيار سختي قرار دارد و نمي توان از سلاح براي سركوب تظاهرات استفاده كرد.
وي افزود، رژيم بحرين چاره اي جز قبول مطالبات مردمي ندارد و بايد درك كند كه با زور و خشونت نمي تواند با مردم معترض برخورد كند. موسوي خاطرنشان كرد، مخالفان با نشستن پشت ميز مذاكره با حكومت بحرين براي تحقق مطالبات مردم ابايي ندارند اما بايد شروط آنان از جمله بركناري دولت كنوني بحرين اجرا شود.
در همين رابطه مجلس علماي بحرين به دولت اين كشور هشدار داد كه طفره رفتن دولت از پاسخگويي به مطالبات مردم تنها باعث افزايش اعتراض ها و تشديد ناآرامي ها در كشور خواهد شد.
مجلس علما همچنين تأكيد كرد، هر اندازه كه دولت بحرين به خواسته هاي مردم بي توجهي كند، مردم سقف خواسته هاي خود را افزايش خواهند داد و بر ميزان اعتراض هايشان خواهند افزود.
يمن
احزاب اپوزيسيون يمن نيز پس از به بن بست رسيدن گفت وگوهاي غيرمستقيم با رژيم «علي عبدالله صالح» اعلام كردند كه موج اعتراض ها و تظاهرات در سراسر يمن عليه رژيم حاكم افزايش خواهد يافت.
به گزارش فارس، خبرنگار الجزيره در يمن از بروز درگيري هايي در زندان مركزي در «صنعا» پايتخت يمن و شنيدن صداي تيراندازي در اين زندان خبر داد و افزود كه تظاهركنندگان در شهر عدن واقع در جنوب يمن نيز چادرهاي جديدي در مناطق مختلف شهر برپا كرده اند كه تعداد آنها به 8 عدد مي رسد و در اين چادرها نيز هزاران يمني تحصن كرده اند و بر ضرورت سرنگوني رژيم علي عبدالله صالح و كناره گيري فوري او از قدرت تأكيد دارند.
«محمد صبري» سخنگوي احزاب اپوزيسيون «ديدار مشترك» نيز در اين باره گفت كه حوادث اخير ثابت مي كند كه رژيم قادر به پاسخگويي مطالبات مردمش نيست و به همين دليل نيز بايد اين رژيم سرنگون شود.
وي افزود، تظاهركنندگان در حال بررسي چند گزينه براي افزايش ادامه اعتراض ها تا سرنگوني رژيم حاكم در يمن هستند كه حضور تمام مردم يمن در يك روز مشخص موسوم به «جمعه بي بازگشت» تا سرنگوني رژيم علي عبدالله صالح يكي از اين گزينه ها است.
تونس
در تونس نيز دولت جديد تونس كه سومين دولت اين كشور از زمان فرار «زين العابدين بن علي» رئيس جمهور مخلوع تونس است در اولين اقدام خود سازمان پليس مخفي كشور را منحل اعلام كرد.
سازمان پليس مخفي تونس در زمان حكومت بن علي از قدرت فراواني برخوردار بود و مسئول نقض حقوق بشر و آزار و اذيت مخالفان به شمار مي رفت.
«باجي قائد السبسي» نخست وزير جديد تونس همچنين تركيب جديد دولت را با حضور چهار وزير جديد به جاي وزيران مستعفي كه به خاطر اعمال فشار مردم استعفا داده بودند اعلام كرد.

 



تجمع مردم كويت مقابل پارلمان خاندان آل صباح بايد برود

جمعي از مردم كويت روز گذشته با تجمع مقابل پارلمان اين كشور خواستار بركناري دولت آل صباح شدند.
تظاهركنندگان با توزيع هندوانه كه نمادي از نارضايتي در كويت است شعار مي دادند «خاندان آل صباح بايد برود».
جوانان معترض كويتي در اين تظاهرات هنگام خروج نمايندگان از پارلمان به آنها هندوانه تعارف مي كردند و از آنان مي خواستند استعفا بدهند.
يكي از تظاهركنندگان گفت، شرايط كنوني كويت و اوضاع نابسامان اين كشور به خاطر كارهاي بد و اشتباه پارلمان است.
تجمع كويتي ها در برابر پارلمان فراخوان براي تجمع گسترده در روز خشم و اعلام انزجار از خاندان آل صباح است.
رئيس جمعيت كويتي دفاع از حقوق بشر با اعلام «روز خشم» در اين كشور، گفت ملت كويت خواستار اصلاحات سياسي در اين كشور هستند.
به گزارش خبرگزاري العالم، «عمران القراشي» گفت، اعتراضاتي كه هفته ها و روزهاي اخير كشور كويت را فرا گرفته است، درخواست ملت براي انجام اصلاحات سياسي از جمله بركناري نخست وزير كويت و برقراري حكومت مشروطه سلطنتي در اين كشور است.
وي افزود: به همين منظور مردم كويت روز جمعه را «جمعه خشم» ناميده و براي بيان خواسته هاي خود تظاهرات مسالمت آميز برگزار خواهند كرد.
القراشي تصريح كرد، ملت كويت با الهام گرفتن از انقلاب هاي مردمي عربي درصدد احقاق حقوق گروه ها و اقشار مختلف جامعه كويت از جمله احترام به حقوق بشر كويتي و حق دريافت شناسنامه در مورد شهرونداني است كه بيش از نيم قرن در اين كشور زندگي مي كنند، اما خاندان حاكم بر كويت از به رسميت شناختن آنها به عنوان شهروند رسمي اين كشور امتناع مي كند و از ساده ترين حق و حقوق ها محروم هستند.
وي همچنين گفت: براساس نظرسنجي هايي كه انجام شده است مشخص شده كه بيش از 62 درصد مردم كويت و از جمله نخبگان اين كشور خواستار برقراري مشروطه سلطنتي در كويت هستند.
رئيس جمعيت كويتي دفاع از حقوق بشر گفت: طي روزهاي آينده تظاهرات مسالمت آميز برگزار خواهد شد و طي آن خواستار بركناري نخست وزير كويت مي شويم كه بارها به دليل بي كفايتي هايش استيضاح شده است.

 



35 كشته و 130 مجروح در انفجار فيصل آباد پاكستان

سرويس خارجي-
بر اثر انفجار يك خودروي بمب گذاري شده در شهر فيصل آباد از توابع ايالت پنجاب 615 نفر كشته و زخمي شدند.
مقام هاي رسمي پاكستان اعلام كردند كه انفجار مهيبي كه احتمال مي رود توسط شبه نظاميان انجام شده باشد در منطقه مجاور ايستگاه گاز «سي.ان.جي» و چند ساختمان دولتي رخ داد كه در اين انفجار دست كم 35 تن كشته و 013نفر ديگر زخمي شدند.
«نسيم صديق» از مسئولان محلي فيصل آباد اعلام كرد كه خودرو پارك شده در ايستگاه گاز عامل اين انفجار بوده است.
تاكنون هيچ گروهي مسئوليت اين بمب گذاري را بر عهده نگرفته است ولي پليس ايالت پنجاب فردي مظنون را در همين ناحيه بازداشت كرده است.
مسئولان محلي اظهار داشتند كه هدف از اين حمله آسيب رساندن به ساختمان هاي دولتي نزديك ايستگاه گاز بوده است.
از ماه ژوئيه سال 2007ميلادي تاكنون 4000 شهروند پاكستاني بر اثر انفجار بمب، حمله انتحاري و شليك گلوله جان خود را از دست داده اند.از سوي ديگر «آصف علي زرداري» رئيس جمهور پاكستان در ديدار با نماينده جديد آمريكا در امور افغانستان و پاكستان ضمن تاكيد بر روابط بلندمدت استراتژيك ميان اسلام آباد و واشنگتن اعلام كرد كه اين روابط نبايد به واسطه حوادث آسيب ببيند.
زرداري خطاب به مارك گراسمن گفت، ضعيف شدن روابط ما موضوعي نيست كه خوشايند طرفين باشد.
اسلام آباد و واشنگتن به واسطه حملات پي درپي جنگنده هاي بدون سرنشين آمريكايي به مناطق قبيله نشين پاكستان تنش هايي را با يكديگر دارند و اخيراً انيز محاكمه يك آمريكايي به اتهام قتل چند تبعه پاكستاني روابط دو كشور را وارد چالش جدي كرد كه با وجود رايزني هاي فراوان در اين باره هنوز اختلاف هاي اسلام آباد و واشنگتن حل نشده است.
حمله به تانكرهاي حامل سوخت نيروهاي ائتلاف در پاكستان نيز يكي ديگر از چالش هاي آمريكا در پاكستان است كه رهبري اين نيروها را در افغانستان بر عهده دارد.

 



در پاسخ به ادعاهاي گروه 14 مارس طرفداران حزب الله: حفظ سلاح مقاومت امروز يك ضرورت است

سرويس خارجي-
گروه 8 مارس با حمايت از مقاومت و سلاح آن تأكيد كرد كه اگر سلاح مقاومت نبود امروز لبنان هم نبود.
علي خريس در پاسخ به ادعاهاي گروه 14 مارس مبني بر خلع سلاح مقاومت در كشور اظهار داشت، ما به مقاومت و سلاح آن براي مقابله با هرگونه تجاوز و تهديد اسرائيلي پايبنديم و هدف قرار دادن مقاومت توسط برخي گروه هاي داخلي هيچ تأثيري در آن نخواهد داشت.
وي افزود، من اين گروه ها را نصيحت مي كنم كه از آنچه در منطقه مي گذرد و از سقوط رهبراني كه با تسليم شدن در برابر اسرائيل ذلت و خواري را پذيرفته اند عبرت بگيرند.
مردان فارس نماينده پارلمان لبنان نيز اظهار داشت: اگر سلاح مقاومت نبود بسياري از سران گروه 14 مارس و در راس آن سعدالدين حريري نمي توانستند هم اكنون در لبنان زندگي كنند.
علي عبدالله وزير جوانان و ورزش دولت حريري گفت، كساني كه از خلع سلاح مقاومت صحبت مي كنند خواستار تأمين امنيت اسرائيل هستند.
«عبدالامير قبلان» معاون رئيس شوراي عالي اسلامي شيعه لبنان نيز به همه گروه ها هشدار داد كه گرفتار توطئه، فتنه و اختلاف نشوند چرا كه در اين صورت تر و خشك با هم مي سوزند.
رئيس تجمع مردمي عكار نيز تصريح كرد: مقاومت لبنان به دليل اينكه از ارتباط ملت، ارتش و نيروي مقاومت تشكيل شده، هميشه پيروز است.دبير هيئت عمومي حزب البعث لبنان نيز طي بيانيه اي اعلام كرد كه سميرجعجع، رئيس هيئت اجرايي القوات اللبنانيه، لبناني ها را بي خرد مي پندارد و احتمالاً گمان مي كند كه قربانيان، به دليل گذشت زمان جلاد خود را فراموش كرده اند.

 



سومين شهر ساحل عاج به تصرف مخالفان دولت درآمد

طرفداران «حسن واتارا» سومين شهر ساحل عاج را به طور كامل به تصرف خود درآوردند.
به گزارش «نشنال پست»، به نقل از منابع نزديك به «لوران گباگبو»، رئيس جمهور خودخوانده ساحل عاج، طرفداران «حسن واتارا» ديگر مدعي پيروز انتخابات رياست جمهوري، سومين شهر واقع در غرب اين كشور آفريقايي را به تصرف خود در آوردند. اين دو پس از برگزاري انتخابات رياست جمهوري در ماه نوامبر گذشته، خود را پيروز انتخابات اعلام كرده و براي رسيدن به قدرت در حال جنگ با يكديگر هستند.
براساس گزارش هاي دريافتي درگيري ها طي چند روز گذشته در مناطق مختلف شهر «آبيجان» ادامه دارد و طي آن چندين نفر از طرفين كشته يا مجروح شده اند.
سازمان ملل نيز طي گزارشي اعلام كرد، در بحران ساحل عاج تاكنون دستكم 365 نفر كشته شده و بيش از 300 هزار نفر نيز از خانه هاي خود فرار كرده اند.
سازمان ملل همچنين اعلام كرد بيش از 72 هزار نفر از مردم نيز به دليل آغاز جنگ شهري به مناطق مرزي ليبي گريخته اند.
گفتني است سازمان ملل و اتحاديه آفريقا «حسن واتارا» را به عنوان رئيس جمهور اين كشور به رسميت شناخته اند و اين امر با مخالفت شديد «گباگبو» روبه رو شده است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14