(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 19 اسفند 1389- شماره 19884

اخبار هنري
تبريز زيبا و سرفراز ميزبان خوب مسافران بهار
پژواك
ثبت 2 اثر تاريخي در آران و بيدگل در فهرست آثار ملي
زندگي نامه آيت الله معزي دزفولي منتشر مي شود
آيين تجليل از مهندسان بسيجي آبادان برگزار شد
بودجه فرهنگي هرمزگان تصويب شد
رئيس خانه مطبوعات هرمزگان: شرايط اقتصادي مطبوعات نگران كننده است



اخبار هنري

كاريكاتوريست ايراني داور مسابقات بين المللي سوريه شد
تبريز-خبرنگاركيهان:
رئيس انجمن كاريكاتوريست هاي آذربايجان شرقي به عنوان داور مسابقات بين المللي كاريكاتور سوريه انتخاب شد.
علاوه بر رحيم بقال اصغري، داوراني از تركيه، آمريكا، فرانسه، هلند و اردن نيز در هفتمين جشنواره سوريه حضور دارند.
مسابقات بين المللي كاريكاتور قرار است با حضور كاريكاتوريست هايي از 66 كشور جهان در سوريه برگزار شود.
برترين هاي سيب نهم تبريز معرفي شدند
تبريز- خبرنگاركيهان:
آثار برتر جشنواره فيلم كوتاه «سيب نهم» در تبريز، معرفي شدند.
آدم برفي، وقتي تركش ها، فوتبال بازي مي كنند، شايد سايه بود، و هيچكاك، با سالاد فصل، به عنوان آثار منتخب در پويانمايي، مستند، موسيقي، صداگذاري، تصويربرداري و تدوين فيلم، برگزيده شدند.
«ساناز نظري» نيز جايزه بهترين بازيگر زن را دريافت كرد و جايزه بهترين بازيگر مرد به «رحيم عباسي» رسيد.
جايزه ويژه هيئت داوران به تهيه كننده فيلم «شايد سايه بود» تعلق گرفت و در سه بخش بهترين فيلم، فيلم نامه و كارگرداني «هيچكاك با سالاد فصل» اثر رضا جوانشير، برگزيده شد.
«طيف و نخ» بهترين فيلم تجربي «نماز و نيايش» شد
تبريز-خبرنگاركيهان:
فيلم «طيف و نخ» بهترين فيلم تجربي جشنواره نماز و نيايش قم، شناخته شد.
طيف و نخ درباره بافنده قالي است كه زمان و مكان خود را بر تار و پود دار قالي گره مي زند.
فيلم ساخته «يعقوب جديري تقديسي» است و با حمايت مالي انجمن فيلم و فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان شرقي ساخته شده و در جشنواره هاي منطقه اي سينماي جوان اردبيل، فيلم كوتاه تهران و جشنواره قرآني تسنيم اصفهان حضور داشته است.
معرفي نفرات برتر اشكواره سراسري عاشورايي در اردبيل
اردبيل - خبرنگار كيهان:
نفرات برتر دومين اشكواره سراسري عاشورايي در بخش عكس، پوستر و وبلاگ معرفي شدند.
دبير داوري دومين اشكواره سراسري عاشورايي اردبيل گفت: اين اشكواره در راستاي گراميداشت ماه محرم و صفر و به منظور نهادينه كردن فرهنگ عاشورايي در سطح جامعه توسط ستاد هماهنگي كانون هاي فرهنگي، هنري مساجد استان برگزار شده بود.
مصطفي آمون افزود: 650 عكس، 100 پوستر و 100 عنوان وبلاگ به دبيرخانه اشكواره ارسال شده بود كه از اين تعداد 5 نفر در رشته عكس، 3 نفر در رشته پوستر و پنج نفر نيز در بخش وبلاگ برگزيده شدند.
با راي هيئت داوران يوسف اكبري از استان آذربايجان شرقي مقام اول، مجتبي حسن پور از استان خراسان مقام دوم و جابر امرايي از لرستان مقام سوم بخش عكس را كسب كردند و در بخش پوستر نيز اردشير قياسي از استان هرمزگان، حميدرضا رجبي از استان مركزي و زينب يازرلو از استان گلستان مقام هاي اول تا سوم را به دست آوردند.
برگزاري هفته دوستي كودكان ايران و تركمنستان در عشق آباد
گنبدكاووس- خبرنگار كيهان:
هفته دوستي كودكان و نوجوانان ايران و تركمنستان با برپايي نمايشگاه ها و كارگاه هاي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان گلستان در شهر عشق آباد برگزار گرديد.
در مراسم افتتاحيه اين رويداد فرهنگي رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در كشور تركمنستان طي سخناني گفت: اين روزها از سوي جمهوري اسلامي ايران مراسم متعدد فرهنگي و هنري در حال انجام است و عشق آباد به مركز فعاليت هاي فرهنگي ايران اسلامي تبديل شده است.
سيدرضا ميرمحمدي گفت: هفته فرهنگي جمهوري اسلامي ايران و فستيوال فيلم هاي ايراني از چند روز پيش شروع شده و امروز هم با حضور مسئولين و مربيان كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان؛ هفته دوستي كودكان ايران و تركمنستان كليد مي خورد.
«دوران خوجايف» مدير تئاتر عروسكي تركمنستان نيز با ابراز خوشحالي از حضور بخش كودك و نوجوان در هفته فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در اين مراسم گفت: ما روابط بسيار خوبي با ايران داريم كه حضور ايراني ها با چند نمايشگاه؛ فستيوال فيلم و گروه موسيقي در كشور ما مويد اين امر است.
در ادامه مراسم سميعي مديركانون پرورش فكري گلستان عروسك ملي سارا را به عنوان سفير دوستي به مدير تئاتر عروسكي تركمنستان اهدا نموده و سپس گروه موسيقي هزاردستان از استان همدان چند قطعه موسيقي سنتي ايراني اجرا نمود.
در طول اين مدت نمايشگاه هاي كتاب و سرگرمي هاي كانون؛ نقاشي كودكان ايراني؛ تصويرگري كتاب كودكان و تابلو عكس براي بازديد عموم برپا شد. هم چنين كارگاه هاي نقاشي؛ سفال؛ بازي و سرگرمي؛ چاپ و عروسك سازي نيز داير گرديد كه مورد استقبال كودكان، نوجوانان، خانواده ها و هنرمندان تركمن و ايرانيان مقيم تركمنستان قرار گرفت.
هفته دوستي كودكان ايران و تركمنستان از 21 لغايت 23 بهمن ماه در محل سالن تئاتر عروسكي تركمنستان برگزار شد.
هنرمندان زنجاني
به سومين نمايشگاه بين المللي هنرهاي تجسمي فجر راه يافتند
زنجان-خبرنگار كيهان:
دو تن از هنرمندان زنجاني موفق شدند در سومين نمايشگاه بين المللي هنرهاي تجسمي به مرحله نهايي راه يابند.
به گزارش روابط عمومي حوزه هنري زنجان، در سومين جشنواره بين المللي هنرهاي تجسمي كه در هفت رشته شامل خوشنويسي، نقاشي، پوستر، سفال و سراميك، نگارگري، عكاسي و كاريكاتور برگزار شد، پنج هزار و 88 نفر با 21 هزار و 796 اثر شركت داشتند كه در نهايت هزار و 176 اثر از 87 هنرمند به نمايشگاه هنرهاي تجسمي راه يافتند.
در اين جشنواره مهدي خدايي از هنرمندان زنجان و مسئول واحد تجسمي حوزه هنري، در بخش عكاسي شركت داشتند و اثر ايشان از بين 210 اثر از 157 هنرمند عكاس به نمايشگاه بين المللي هنرهاي تجسمي فجر راه پيدا كرد.
در ضمن حميدرضا بازرگاني از عكاسان و هنرمندان زنجاني، در بخش عكاسي اين جشنواره شركت داشتند كه آثار وي نيز به نمايشگاه بين المللي هنرهاي تجسمي فجر راه يافت.
نمايش هنرهاي سنتي و صنايع دستي قزوين در برج آزادي تهران
قزوين-خبرنگاركيهان:
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان قزوين گفت: هنرهاي سنتي و صنايع دستي استان قزوين در برج آزادي تهران به نمايش گذاشته شده است.
به گزارش روابط عمومي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان قزوين، اسدالله بيرانوند بيان داشت: به منظور معرفي هنرهاي سنتي و صنايع دستي قزوين، هنرمندان و صنعتگران قزويني با آثار زيباي خود در نمايشگاه هفته فرهنگي و هنري استان قزوين در برج آزادي تهران مشاركت كردند.
وي ادامه داد: براي معرفي و آشنايي بيشتر با تاريخ، فرهنگ و هنر و صنايع دستي كهن شهر قزوين، به همت اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، بنياد فرهنگي هنري رودكي، اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان قزوين و همراهي ستاد اجرايي برج آزادي، هفته فرهنگي استان قزوين در برج آزادي در حال برگزاري است.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان قزوين اضافه كرد: قزوين با توجه به نزديكي به تهران و موقعيت ارتباطي كه در كشور دارد، مي تواند از ظرفيت هاي غني خود براي جذب گردشگران داخلي و خارجي استفاده و مجموعه استان نيز با تبليغ و معرفي در زمينه هاي متنوع فضاي مطلوبي را براي ارائه توانمندي هاي ارزشمند آن فراهم كنند تا از اين طريق ظرفيت پذيرش گردشگران را از عبوري به اقامتي تبديل و قزوين را با شعار «قزوين آينه تاريخ و طبيعت ايران» به هموطنان خود معرفي كنيم.
جشنواره سراسري تصويرگري كتاب كودك در اليگودرز
اليگودرز- خبرنگاركيهان:
جشنواره سراسري داستان تصويرگري كتاب كودك در اليگودرز برگزار مي شود.
اين مطلب را مصطفي محمدي رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اليگودرز عنوان كرد و افزود: اين جشنواره با موضوع اندرزهاي قرآني، خليج فارس و آزاد در تاريخ بيست و يكم ارديبهشت ماه در مجتمع سيمرغ اليگودرز برگزار مي شود.
وي افزود: اين جشنواره سراسري براي نخستين بار به همت انجمن اهل قلم و داستان نويسي و انجمن هنرهاي تجسمي با حمايت اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي لرستان برگزار مي شود.
محمدي گفت: فراخوان شركت در اين جشنواره در قالب داستان نويسي و تصويرگري كتاب كودك در سراسر كشور توزيع شده كه از علاقمندان دعوت مي شود آثار خود را تا پايان فروردين ماه سال آينده به دبيرخانه اين جشنواره ارسال كنند.

 



تبريز زيبا و سرفراز ميزبان خوب مسافران بهار

استان آذربايجان شرقي همواره به دليل وجود آثار ديدني طبيعي و تاريخي در فهرست استان هايي است كه گردشگران از هر نقطه ايران و جهان پاي در خاكي مي نهند كه روزگاري سردار ملي و سالار ملي براي افتخار اين سرزمين ايستادند و جاودانه شدند، تبريز شهر علم و ادب، شهر اساتيد بزرگ ايران، شهر باغ هاي زيباي سرسبز و كوه هاي سر به فلك كشيده در بهار آغوش مي گشايد براي آنان كه در پي ديدار زيبائي اند و چه قاصر است زبان از بيان اين همه زيبائي.
استان آذربايجان شرقي با وسعت 452 هزار و 614 كيلومترمربع، حدود 5/5 درصد جمعيت ايران را در خود جاي داده است، مركز استان آذربايجان شرقي شهر چشم نواز و دل فريب تبريز است اين استان علاوه بر تبريز داراي 17 شهرستان مي باشد: آذرشهر، اسكو، اهر، بستان آباد، بناب، جلفا، چاراويماق، سراب، شبستر، عجب شير، كليبر، مراغه، مرند، ملكان، ميانه، هريس و هشترود كه هر يك به جهت دارا بودن آثار تاريخي و طبيعي چون نگيني بر انگشتري آذربايجان شرقي مي درخشند.
1- موزه آذربايجان- اين موزه كه در خيابان امام خميني(ره) واقع شده است در مساحتي نزديك به 3هزارمترمربع در سال 1341 به بهره برداري رسيده و مشتمل بر 3 سالن نمايش است و متجاوز از 2هزار و 500 قطعه باارزش از تاريخ اين سرزمين را در گنجينه خود ثبت كرده است.
2- مسجد كبود- ايرانگردان و جهانگرداني كه به موزه تبريز قدم مي گذارند پس از بازديد از موزه با ورود به صحن اصلي مي توانند به ديدن يكي از مساجد قرن نهم هجري قمري بروند، مسجد كبود يا فيروزه جهان اسلام كه توسط همسر جهانشاه از سلسله قره قويونلوها ساخته شده و به خاطر گنبد زيباي فيروزه اي و لاجوردي خود به فيروزه جهان اسلام و مسجد كبود شهرت يافته است.
3- ارگ عليشاه- پس از بازديد از فيروزه جهان اسلام در مسافتي نه چندان دور مي توانند به ميهماني يكي از بزرگترين ارگ هاي ايران بروند، ارگ عليشاه كه در زمان خود بزرگترين بناي اسلامي دنيا بوده است از آثار مرحوم تاج الدين عليشاه تبريزي وزير غازان خان، ايلخان مغول است.
مقبره الشعرا- در سمت شرقي بقعه سيدحمزه در محله سرخاب تبريز بناي زيبائي است كه مدفن بسياري از شاعران، هنرمندان و انديشمندان زمان هاي گذشته و حال است مقبره هنرمنداني چون نظامي، خاقاني، قطران، همام تبريزي و استاد فقيد شهريار در اين محل مي باشند.
عمارت شهرداري تبريز- مركزي ترين نقطه شهر تبريز كه از آن مي توان به قلب تبريز ياد كرد عمارت شهرداري تبريز است اين بنا در سال 1314 هجري قمري به مساحت 9600 مترمربع و زيربناي 6500 مترمربع ساخته شده است، ارتفاع برج آن 40/30 متر است كه عمارت با طراحي بسيار زيبايي به شكل عقابي است كه پر گشوده است، در داخل عمارت شما مي توانيد به بازديد از موزه تاريخ شهر و شهرداري تبريز بپردازيد كه چندان خالي از لطف نيست.
پارك ائل گلي- يكي از زيباترين استراحتگاه ها و تفرجگاه هاي شهر تبريز پارك ائل گلي است كه در قلب خود استخري دارد به مساحت 54675مترمربع كه در ميان اين استخر عمارتي است به شكل كلاه فرنگي كه امروزه در كنار ديد تاريخي، تالار دنج و آرامي است جهت صرف غذاهاي سنتي آذربايجان، گفته مي شود اين مجموعه در زمان آق قويونلوها احداث گرديده است و در دوره صفويان توسعه يافته.
بازار تبريز- در خيابان جمهوري اسلامي شما به ديدن عظيم ترين سازه مسقف و به هم پيوسته جهان مي رويد، بازار تبريز كه قدمتش به قرن چهارم هجري قمري مي رسد، يكي از زيباترين و بزرگترين مجموعه بازارهاي جهان است، كثرت سراهاي و تيمچه ها و وجود تعدادي مدرسه و مسجد به اين مجموعه اهميت و امتياز خاصي داده است.
ساختمان مشروطه تبريز- قدمت اين بنا به سال 1274 هجري شمسي مي رسد در سال هاي اوج جنبش مشروطه و پس از آن ميعادگاه سران جنبش و مبارزان مشروطه خواه بوده است. خانه مشروطيت داراي سرسراها و اتاق هاي متعددي است كه زيباترين بخش ساختمان نورگير و آيينه كاري تزئيني سرسراي آن است، لازم به ذكر است بنا در سال 1375 به موزه مشروطيت تبديل شده است.
از ديگر مكان هاي ديدني استان آذربايجان شرقي مي توان به مسجد جامع تبريز- بقعه عون بن علي تبريز- بقعه خواجه علي سياهپوش تبريز- برج آتش نشاني تبريز- برج خلعت پوشان تبريز- خانه بهنام (دانشكده معماري) تبريز- خانه قدكي تبريز- كاخ استانداري تبريز- كتابخانه ملي تبريز- خانه هاي سنگي در دل كوه، روستاي كندوان از توابع شهرستان اسكو- محراب مسجد جامع شهرستان مرند- مسجد جمال آباد شهرستان هريس- مسجد جامعه شهرستان سراب- مسجد جامع شهرستان شبستر- مسجد ترك شهرستان ميانه- كليساي سنت استپانوس (شهيد اول مسيحيت) شهرستان جلفا- قلعه بابك شهرستان كليبر كه علاوه بر قصر و قلعه تاريخي آن در ارتفاع 2600 متري از سطح دريا ديد بسيار زيبائي از طبيعت دارد- قلعه كردشت شهرستان جلفا كه در جنگ ايران و روس در قرن دوازده هجري قمري يكي از دژهاي معروف دفاعي ايران بوده است- گنبد كبود شهرستان مراغه كه به مقبره مادر هلاكو خان نيز شهرت دارد- آسياب خرابه نوار مرزي ارس كه وجه تسميه آن به خاطر بقاياي آسيابي است كه ويرانه هاي آن برجاي مانده است.
اين شايد كوچكترين اشاره اي بود به تاريخ سرافراز آذربايجان شرقي، كه تنها توانستيم بخش كوچكي را به اختصار به رشته تحرير در آوريم، استاني كه همواره سر ايران ناميده مي شود و از تمامي جهات مي تواند ميعادگاهي باشد براي شيفتگان تاريخ كهن ايران زمين، سرزميني آكنده از زيبائي و هنر، سرزمين كوه هاي بلند و باغ هاي زيباي سر به فلك كشيده، كه امسال نيز همچون سال هاي گذشته آغوش گرم خود را براي ميزباني ميهمانان نوروز گشوده است، سال نو مبارك.
محمد مهدي شهبازي
خبرنگار كيهان در شهرك صنعتي تبريز

 



پژواك

برگزاري جشنواره فيلم كوتاه در تالش
رشت- خبرنگار كيهان: نخستين جشنواره فيلم كوتاه دفاع مقدس گيلان در شهرستان تالش برگزار شد.
بنابر اظهار محمود پورغلامي مدير هنري اداره كل حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس گيلان در اين دوره از جشنواره كه همزمان با گراميداشت دهه فجر در مجتمع فرهنگي هنري معراج شهرستان تالش برگزار شد 42 فيلم كوتاه از سراسر استان شركت داشتند كه با هم رقابت كردند.
برگزاري نمايشگاه عكس در نيشابور
نيشابور- خبرنگار كيهان: نمايشگاه عكس «يك سال، يك تجربه» آثار جمعي از بانوان عكاس نيشابوري در نگارخانه كمال الملك اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور گشايش يافت. حسين محروقي سرپرست انجمن سينماي جوان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور با اعلام مطلب فوق افزود: در راستاي برگزاري نمايشگاه هاي هنري از هنرمندان شهرستان در تمامي رشته ها و در تمام فصول سال شاهد برپايي نمايشگاه عكس «يك سال، يك تجربه» آثار جمعي از بانوان عكاس نيشابوري در محل نگارخانه كمال الملك اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور هستيم.
برگزاري كارگاه نقد فيلم در اسفراين
اسفراين- خبرنگار كيهان:بيست و ششمين جلسه كارگاه نمايش، نقد و بررسي فيلم انجمن سينماگران جوان اسفراين با حضور 30نفر از هنرمندان عضو اين انجمن در محل مجتمع فرهنگي هنري اين شهرستان برگزار شد. مدير مجتمع فرهنگي هنري اسفراين با اعلام اين خبر گفت: در اين جلسه فيلم هاي كوتاه «روي خط»، «حاجت» و انيميشن «فرعون» نمايش داده شد و از سوي اعضاء مورد نقد و بررسي قرار گرفت.
محمد بسطامي افزود: كارگاه نمايش نقد و بررسي فيلم انجمن سينماگران جوان اسفراين به صورت هفتگي سه شنبه ها در محل مجتمع فرهنگي هنري برگزار مي شود و شركت براي عموم آزاد است.
شعرخواني به مناسبت هفته وحدت در اسفراين
¤ به گزارش روابط عمومي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اسفراين به مناسبت هفته وحدت، هفدهمين جلسه شعرخواني انجمن ادبي در قالب عصر شعر وحدت با حضور تعدادي از شاعران اين انجمن در محل مجتمع فرهنگي هنري اسفراين برگزار شد. مدير مجتمع فرهنگي هنري اسفراين با اعلام اين خبر گفت: در اين نشست تعدادي از شاعران برجسته شهرستان تازه ترين اشعار خود با موضوع پيامبر اكرم(ص)، امام جعفر صادق(ع) و وحدت را قرائت نمودند و در پايان از سوي اداره بسته هاي فرهنگي نيز به همين مناسبت به اعضاء اهداء شد.
برگزاري نمايشگاه نقاشي
به گزارش روابط عمومي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اسفراين، به مناسبت ميلاد با سعادت پيامبر اكرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) و هفته وحدت نمايشگاه نقاشي در اسفراين برگزار شد.
محمد بسطامي مدير مجتمع هاي فرهنگي هنري اسفراين با اعلام اين خبر گفت: در اين نمايشگاه 30 تابلو نقاشي با تكنيك رنگ روغن از ابراهيم محمودزاده هنرمند جوان اسفراين در محل سالن نمايشگاه مجموعه فرهنگي هنري شهيد ايل بيگي به نمايش گذاشته شد.
اجراي تئاتر بادها براي كه مي وزند
¤ به گزارش روابط عمومي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اسفراين تئاتر «بادها براي كه مي وزند؟» به همت انجمن نمايش اسفراين با همكاري مجتمع فرهنگي هنري اين شهرستان در اسفراين بر روي صحنه رفت. سرپرست روابط عمومي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اسفراين با اعلام اين خبر گفت: اين نمايش به نويسندگي و كارگرداني «علي رجايي فر» در شهريور سال جاري توليد شده و به مدت 2 شب (4 و 5 اسفندماه) در محل مجتمع فرهنگي هنري اسفراين به اجرا درآمد.
برپايي نمايشگاه كارت پستال نوروزي در كاشان
كاشان- خبرنگار كيهان: نمايشگاهي از آثار نقاشي و كارت پستال هاي نوروزي، كاري از هنرجويان آموزشگاه آزاد هنري شاپرك تحت پوشش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي كاشان در نگارخانه آزادي برپا شد.
در اين نمايشگاه تعداد 50 اثر از هنرجويان نونهال در معرض ديد علاقه مندان به هنر اصيل نقاشي و هنرهاي دستي گذاشته شده است.
اين نمايشگاه همزمان با ميلاد رسول اكرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) و هفته وحدت از امروز تا 19 اسفند ميزبان بازديدكنندگان است.
برگزاري جشنواره نقاشي دفاع مقدس در اردبيل
اردبيل- خبرنگار كيهان: چهارمين جشنواره نقاشي دفاع مقدس كودك و نوجوان استان اردبيل برگزار شد. در اين جشنواره كه به ياد نوجوان شهيد 13ساله مرحمت بالازاده (شهيد فهميده آذربايجان) برگزار شد هزار و 497 اثر از سراسر استان به دبيرخانه جشنواره ارسال شده بود. در مراسم اختتاميه جشنواره كه با حضور چشمگير كودكان و نوجوانان و خانواده هاي آنان برگزار شد به 30 نفر از صاحبان اثرهاي برتر لوح تقدير و جوايز اهداء شد.
برگزاري جشنواره هنرهاي تجسمي در برازجان
برازجان- خبرنگار كيهان: پنجمين جشنواره هنرهاي تجسمي جوانان استان بوشهر در تالار فرهنگ- ارشاد اسلامي برازجان با حضور هنرمندان جوان و جمعي از مسئولان و خانواده هاي آنان برگزار شد و نفرات برتر نيز توسط هيئت داوران معرفي شد.
برگزاري كارگاه بازيگري در قم
قم- خبرنگار كيهان: حوزه هنري استان قم با هدف تقويت هنر نمايش در استان قم و با همكاري سازمان ملي جوانان اقدام به برگزاري كارگاه بازيگري تحت نظارت آقاي پير دمينگر بازيگر و كارگردان تئاتر آلمان نمود.
در اين كارگاه يكروزه پير دمينگر در سه مرحله، تمرينات كاربردي در زمينه هماهنگي، تمركز، ريلكسيشن، تأثير و تأثر بر بازيگر مقابل و... را انجام داده و در ادامه با تشكيل گروههاي دو تا شش نفره، قطعاتي نمايشي با موضوع انتظار را به اجرا درآوردند.
سپس ضمن نقد و بررسي قطعات اجرا شده روشهاي انتقال مفاهيم در قالب بازي صحنه اي را به بحث و تمرين گذاشتند.

 



ثبت 2 اثر تاريخي در آران و بيدگل در فهرست آثار ملي

كاشان- خبرنگار كيهان:
مديرعامل انجمن دوستداران آثار و مفاخر نوش آباد از ثبت 2 اثر تاريخي شهر نوش آباد از توابع شهرستان آران و بيدگل در فهرست آثار ملي خبرداد.
سيدجعفر فاطمي گفت: مطالعات تحقيقاتي براي تهيه گزارش ثبتي 2 اثر فوق براي ثبت در فهرست آثار ملي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري پايان يافته است.
وي افزود: مسجد «حاج سيدحسين» از آثار دوره صفويه و برج «عشق آباد» از بناهاي دوره قاجاريه است كه پرونده ثبتي آن تهيه شده است.
به گفته وي، مسجد حاج سيدحسين در سال 1042 قمري در فضايي حدود 120 مترمربع شامل يك شبستان و يك حياط توسط مرحوم حاج سيدحسين فاطمي بنا شده است.
وي اظهار داشت: برج عشق آباد توسط شجاع لشگر از فرزندان نايب حسين كاشي براي استراحت كشاورزان در سر راه كاشان به نوش آباد و در ميان مزارع كشاورزي به عنوان يك محل امن براي مسافران قرارگرفته است.
شهر تاريخي نوش آباد از توابع شهرستان آران و بيدگل از جمله مناطقي است كه بعد از نابودي سيلك مورد توجه قرارگرفته و حدود 100 اثر تاريخي در آن شناسايي شده و 20 مكان تاريخي آن در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است.

 



زندگي نامه آيت الله معزي دزفولي منتشر مي شود

دزفول- خبرنگار كيهان:
رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي دزفول از تلاش براي چاپ زندگي نامه آيت الله «معزي دزفولي» از علماي بزرگ خوزستان خبر داد.
«حسن پوركياني» افزود: چاپ اين كتاب در راستاي تحقق اهداف فرهنگي و معرفي ابعاد زندگي اين عالم فقيد صورت مي پذيرد.
وي گفت: در همين راستا نيز به منظور تجليل از اين عالم فقيد، همايش بزرگداشت آيت الله معزي نيز به زودي در شهرستان دزفول برگزار خواهد شد.
رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي دزفول گفت: پيش از اين نيز آيين بزرگداشت فرهيختگان و چهره هاي بزرگي همچون شيخ مرتضي انصاري در دزفول برگزار شده است.
آيت الله ميرزا محمدعلي معزي از علما و مفاخر شهرستان دزفول است كه علاوه بر مقام علمي قابل توجه توانست شاگرداني توانمند تربيت و به جامعه علمي و ديني كشور معرفي كند.
اين عالم فقيد آبان سال 1349 در دزفول دارفاني را وداع گفت و از وي آثاري نظير كتاب چند جلدي «تجديدالدوارس» در پيرامون فقه استدلالي و روايي به يادگار مانده است.

 



آيين تجليل از مهندسان بسيجي آبادان برگزار شد

آبادان - خبرنگار كيهان:
كانون بسيج مهندسان آبادان، از سال گذشته راه اندازي شده است و در زمان حاضر نيز 150 عضو دارد.
به مناسبت روز مهندس، طي آييني در محل باشگاه گلستان آبادان از مهندسان عضو كانون بسيج مهندسان، تجليل و قدرداني شد.
فرمانده بسيج ناحيه مقاومت آبادان در اين آيين، ضمن گرامي داشت ياد و خاطره مهندسان شهيد با اشاره به ساخت پل بعثت در عمليات والفجر هشت بر روي اروند رود گفت: كار بزرگي را كه مهندسان ما در رابطه با پل بعثت انجام دادند قابل توصيف و تعبير نيست.
سرهنگ پاسدار محمدرضا سعيد سبحاني با اشاره به عمليات والفجر هشت افزود: پل بعثت كه طراحي آن توسط تعدادي از مهندسان و پيش از انجام عمليات انجام شده بود، پس از فتح فاو و تثبيت پيروزي به مرحله اجرا در آمد و پل بعثت ساخته شد.
وي يادآور شد: اين كار صورت نمي گرفت مگر با تفكر بسيجي مهندسان ما.
او در خصوص سابقه تشكيل بسيج و بسيج مهندسان خاطرنشان ساخت: پس از پايان جنگ در سال 68 برخي ها گفتند. ديگر نيازي به وجود بسيج نيست اما امام راحل (ره) در يك اقدام آگاهانه، سپاه را به پنج بخش شامل نيروي هوايي، دريايي، ارتش، قدس و بسيج تقسيم كردند و اين كار در راستاي تقويت بسيج شكل گرفت.
وي ادامه داد: سپس با مسئوليت سپاه در سال 70، بسيج راه اندازي شد و از آنجاييكه نياز به تخصصي كردن بسيج احساس مي شد، اين كار انجام شد. و در سال 79، بسيج مهندسين با رويكرد و ماموريت هاي مشخص كليد خورد.
فرمانده بسيج ناحيه مقاومت بسيج آبادان گفت: بايستي تلاش كنيم فرهنگ بسيج مهندسي در زمان جنگ را زنده نگه داريم.
سرهنگ پاسدار سبحاني از پالايشگاه به عنوان يكي از سمبل هاي مهندسي ياد كرد كه پس از جنگ به دست توانمند مهندسان داخلي بازسازي شد.

 



بودجه فرهنگي هرمزگان تصويب شد

بندرعباس- خبرنگار كيهان:
معاون سياسي امنيتي استاندار هرمزگان از تصويب بودجه فرهنگي اين استان كه در دور سوم سفر منظور شده بود، خبر داد.
گل محمد بامري در كارگروه اجتماعي هرمزگان با بيان اينكه آمار اعلامي طلاق استان در سال جاري بيانگر وضعيت نامطلوب است، اظهار داشت: رشد يك باره طلاق در استاني همانند هرمزگان كه در جنوب كشور است، مطمئناً نامطلوب است چرا كه آيين و فرهنگ استان هاي جنوبي در برابر طلاق بسيار حساس است.
وي در ادامه افزود: مناطق، قومي، مذهبي و سنتي را نبايد در ارزيابي ها و قياس ها با مناطقي كه داراي جوامع مدرن است در اموري مانند ازدواج يكسان ديد.
معاون سياسي امنيتي استاندار هرمزگان در ادامه با بيان اينكه نشست ها و كارگروه ها بايد نتيجه داشته باشد، اضافه كرد: صدا و سيما، مطبوعات و نشريات، بهترين عواملي هستند كه مي توانند در امر ازدواج پايدار در جامعه اطلاع رساني كند.

 



رئيس خانه مطبوعات هرمزگان: شرايط اقتصادي مطبوعات نگران كننده است

بندرعباس- خبرنگار كيهان:
مطبوعات هرمزگان در بدترين شرايط اقتصادي قرار گرفته و اگر تدابيري لازم براي كمك به اقتصاد رسانه اتخاذ نگردد شاهد تعطيلي و ركود بخش زيادي از آنان خواهيم بود.
رئيس خانه مطبوعات هرمزگان كه در جمع اعضاي هيئت رئيسه شوراي روابط عمومي هاي استان سخن مي گفت، با اعلام اين مطلب افزود: عدم توجه جدي به پرداخت به موقع مطالبات مالي مطبوعات استان از سوي برخي ادارات، يكي از عمده ترين دلايل بروز مشكلات اقتصادي در مطبوعات هرمزگان است كه جا دارد مديران تلاشگر روابط عمومي هاي ادارات استان با ايجاد مكانيزم هايي خارج از بروكراسي اداري، نسبت به پرداخت سريع مطالبات نشريات اقدام كنند.
عليرضا خورشيدزاده با ذكر اين نكته كه در صورت ايجاد ركود در رسانه ها، روابط عمومي ها ابزار اطلاع رساني خود را از دست خواهند داد و پل هاي ارتباطي سازمان ها با مخاطبان بيروني، يعني مردم، شكسته مي شود، از اعضاي شورا خواست با درك شرايط بغرنج رسانه ها، پيگيري اين موضوع را با مصوب كردن طرحي فراگير مورد توجه قرار دهند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14