(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 19 اسفند 1389- شماره 19884

كوتاه اقتصادي
دادستان كل كشور: عوامل زمين خواران در سيستم حكومتي بايد نقره داغ شوند
اولتيماتوم 4 ماهه بانك مركزي به مؤسسات پولي فاقد مجوز
نرخ تورم بهمن ماه به 6/11درصد رسيد
واگذاري 15 شركت آب منطقه اي به بخش خصوصي
از سوي وزير جهاد كشاورزي توزيع تخم مرغ آلوده به ويروس آنفلوآنزاي مرغي تكذيب شد
از 20 اسفند در سراسر كشور انجام مي شود اجراي طرح بزرگ آمارگيري از واحدهاي صنفي
افزايش وابستگي اروپا به نفت ايران
رئيس كل گمرك ايران: حجم مبادلات تجاري ايران به 130 ميليارد دلار مي رسد
انتشار اوراق مشاركت نوسازي بافت اطراف حرم در مشهد



كوتاه اقتصادي

¤ رئيس ستاد بسيج اقتصادي كشور از تداوم توزيع كالاهاي كالابرگي در سال 90 خبر داد و گفت: پيشنهاد وزارت بازرگاني اين است كه توزيع كالاهاي كالابرگي به قيمت تعادلي افزايش يابد.بهمن حاج علي از ارايه پيشنهاد بودجه اي وزارت بازرگاني براي كالاهاي كالابرگي در بودجه سال 90 كل كشور خبر داد و گفت: پيشنهادات وزارت بازرگاني براي تامين اعتبار توزيع كالا در قالب سيستم كالابرگي در بودجه سال 90 به معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري تقديم شده است.
¤ معاون هماهنگي و توليد توانير با بيان اينكه پيك مصرف در تابستان 90 به 45 هزار مگاوات مي رسد، گفت: تابستان سال آينده خاموشي نخواهيم داشت.عبدالرسول پيشاهنگ با تاكيد بر اينكه تابستان سال 90، خاموشي نداريم گفت: براساس پيش بيني هاي صورت گرفته پيك مصرف در تابستان سال آينده به 45 هزار مگاوات مي رسد كه اين رقم در تابستان گرم و بي سابقه امسال به 41 هزار و 100 مگاوات رسيد.
¤ رئيس اتحاديه كشوري پوشاك گفت: با توجه به اينكه جشنواره فروش فوق العاده پوشاك در سراسر كشور با استقبال گسترده مردم همراه شده، اين جشنواره تا 15 فروردين ماه سال آينده تمديد مي شود.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماريه هاي 5590 الي 5592، 2223، 2224، 2220، 2221، 2267 الي 2269 از امروز و روز شنبه به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ طي حكمي از سوي دكتر رحمت ا... حافظي مديرعامل صندوق تامين اجتماعي عليرضا وثوقي فر به سمت سرپرست اداره كل امور مالي تامين اجتماعي منصوب شد.
¤ معاون برنامه ريزي و تدوين استاندارد سازمان استاندارد با اشاره به تدوين استاندارد جديد برنج در كشور گفت: براساس استاندارد جديد برنج، شاخص هاي مربوط به فلزات سنگين مشخص شده كه يك استاندارد اختياري محسوب مي شود.مرتضي امامي اظهار داشت: در حال حاضر همان استاندارد قبلي در مورد فلزات سنگين اعمال مي شود.
¤ وزير كار و امور اجتماعي گفت: خوشبختانه از زمان اجراي طرح دوركاري كاركنان در وزارت كار، وضعيت بسيار مناسبي حاكم است و سيستم ارباب رجوع و پاسخگويي به آن با اين كار تقويت شده است.عبدالرضا شيخ الاسلامي درباره وضعيت اجراي طرح دوركاري در وزارت كار گفت: خوشبختانه از زمان اجراي اين طرح در وزارت كار وضعيت بسيار مناسبي حاكم است و كارها به خوبي پيش مي رود. مشكلي هم نداريم و تجربه بسيار موفقي بود.
¤ اجراي دستورالعمل جديد اتاق پاياپاي بورس كالاي ايران تا پايان فروردين سال 90 به تعويق افتاد.به گزارش روابط عمومي شركت بورس كالاي ايران، در پي درخواست سيدعلي اكبر هاشميان مديرعامل بورس كالا و موافقت صالح آبادي، رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار، به منظور ايجاد فرصت براي اصلاح سيستم هاي داخلي عرضه كنندگان، مقرر شد زمان اجراي آيين نامه جديد اتاق پاياپاي بورس كالاي ايران تا پايان فروردين سال 90 معوق بماند.

 



دادستان كل كشور: عوامل زمين خواران در سيستم حكومتي بايد نقره داغ شوند

دادستان كل كشور گفت: چنانچه فردي خلافي انجام دهد و در نهادهاي مختلف فردي با وي همكاري كند، بايد با هر دو برخورد شود و بايد مامور دولتي را كه اين فرد در انجام كار خلافش همراهي كرده نقره داغ كرد.
حجت الاسلام والمسلمين غلامحسين محسني اژه اي طي سخناني در پنجمين همايش شوراي حفظ حقوق بيت المال در اراضي و منابع طبيعي، اظهار كرد: از نظر عقل، شرع و قانون، حفظ منابع طبيعي كه بسياري از اوقات مستلزم حفظ محيط زيست نيز هست، مورد تاكيد قرار دارد. طبق قانون اساسي، انفال و ثروت هاي عمومي در اختيار حكومت اسلامي است كه براساس مصلحت و منافع كشور از آن استفاده شود.
وي با بيان اين كه «براي حفظ ثروت هاي عمومي و محيط زيست تكاليفي براي همه افراد به ويژه براي حكومت تعيين شده است»، افزود: دولت و قوه قضائيه در اين زمينه وظيفه مضاعف دارند.
دادستان كل كشور در ادامه اصول 45، 48، 49 و 50 قانون اساسي را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان كرد: در اصول مختلف قانون اساسي تكاليفي هم براي مردم و هم براي حكومت تعيين شده است و طبق اصل 156 قانون اساسي، قوه قضاييه هم از جهت حفظ حقوق عامه و هم از جهت پيشگيري از وقوع جرم وظايفي را بايد انجام دهد.
محسني اژه اي خاطرنشان كرد: بسياري از تصرفاتي كه در رودخانه ها، جنگل ها و اراضي صورت مي گيرد و منابع طبيعي كه تخريب مي شوند، زيان هاي فراواني را براي موجودات به دنبال دارند. فرد يا افرادي كه به دنبال كسب پول بيشتر هستند و حاضر مي شوند از طريق كارهاي ناپسند وارد شوند، دست به اقدامات خلافي مي زنند كه بايد اعمال اين افراد را تقبيح كرد اما مهم تر از آن كساني هستند كه در حكومت به آنها كمك مي كنند.
وي ادامه داد: چنان چه فردي خلافي انجام دهد و در شهرداري، جنگلباني، دستگاه قضايي و ساير نهادهاي فردي با وي همراهي كند، بايد با هر دو برخورد شود و بايد اين مامور دولتي را كه فرد را در انجام كار خلافش همراهي كرده نقره داغ كرد. ما اين كار را نكرده ايم. البته مواردي بوده است.
دادستان كل كشور تاكيد كرد: اگر مصوباتي وجود دارد كه بستر را براي تعرض به اراضي، حريم ها و جنگل ها فراهم مي كند، چه كسي را بايد مقصر دانست؟ بايد اين دو را با هم نگاه كرد. يعني هم زمين خوار و هم كساني كه اين مصوبه غلط را تدوين و تصويب كردند.
سخنگوي دستگاه قضايي اظهار كرد: تصرف و تعدي كه امروز صورت مي گيرد با تصرف و تعدي كه 20 يا 40 سال پيش صورت مي گرفت، متفاوت است. امروز اين تصرفات بسيار پيچيده شده و با تشكيلات و تمهيد مقدماتي انجام مي شود. اگر دولت درست واگذاري كند، اگر ثبت طرح كاداستر را درست اجرا كند، اگر محيط بان و جنگل بان به وظيفه خود عمل كنند اين اتفاقات نمي افتد.
وي با اشاره به پرونده اي اظهار كرد: در يك پرونده اي در دل جنگل، مجموعه ساختماني ساخته شده بود و هنگامي كه قصد اسباب كشي وجود داشت، گفته شد كه بايد تخريب شود. آيا نهادهاي متولي در مدت زماني كه اين ساختمان ساخته مي شد، آن را مشاهده نكرده بودند؟ سازمان هاي متولي و ذي ربط در اين مدت كجا بودند؟ حال كه ساختمان ساخته شده، از دستگاه قضايي مي خواهند كه وارد ميدان شود.
محسني اژه اي آسيب شناسي مجدد در خصوص اين موضوع را مورد تاكيد قرار داد و افزود: بايد به دنبال يك راهكار مناسب باشيم. از همه دستگاه ها مي خواهم كه پيشنهادات خود را در خصوص حفظ حقوق بيت المال در اراضي و منابع طبيعي تا 15 ارديبهشت ماه به دادستاني كل ارسال كنند.
برخورد گزينشي آفت مبارزه با زمين خواري است
رئيس كل دادگستري استان تهران تاكيد كرد: دست اندازي به حقوق مردم با انگيزه حفظ حقوق بيت المال و چوب حراج زدن به بيت المال با انگيزه احتياط در اموال مردم هر دو اشتباه است.
سيدعليرضا آوايي نيز طي سخناني در پنجمين همايش شوراي حفظ حقوق بيت المال در اراضي و منابع طبيعي با اشاره به فلسفه وجودي اين شورا اظهار كرد: رياست وقت قوه قضاييه احساس كردند نياز است دستگاه قضايي براي حفظ بيت المال به كمك دولت بيايد. ما همچنان به دنبال اين مبنا هستيم.
آوايي، عادي شدن در اين مبارزه را يكي از آفات برشمرد و اظهار كرد: انحراف از جاده اعتدال و بي توجهي به حق الناس و عدم حساسيت نسبت به اموال عمومي از ديگر آفات در اين مسير به شمار مي رود.
رئيس كل دادگستري استان تهران برخورد گزينشي با متخلفان را از ديگر آفات برخورد با زمين خواري در طول ساليان متمادي برشمرد و خاطرنشان كرد: اين امر موجب ياس جامعه و تخريب باورهاي ما مي شود. از ديگر آفات در اين زمينه اطاله دادرسي است.
سوءاستفاده زمين خواران
از خلأها
استاندار تهران تاكيد كرد: قوه قضاييه بايد پشت سر اعضاي شوراي حفظ حقوق بيت المال بايستد و به متوليان مبارزه با زمين خواري دل و جرات بدهد.
مرتضي تمدن با اشاره به اهداف اين نشست گفت: هدف اول جمع شدنمان و اين امر نشانه يك عزم راسخ در كشور براي حفظ حقوق بيت المال در بحث اراضي دولتي و ملي است. اين نشست براي آسيب شناسي مسير و تبادل اطلاعات و تجربيات ارزشمند برگزار شده است.
تمدن خطاب به مسئولان قوه قضاييه نيز گفت: شما بايد به مجموعه شوراي حفظ حقوق بيت المال دل و جرات و اعتماد به نفس دهيد. لازمه برخورد با دست اندازان به منابع طبيعي، محيط زيست و اراضي دولت و زمين خواراني كه برخي رانت خواران خطرناك نيز هستند و پشت برخي از آنها مستقيم و غيرمستقيم به برخي مراكز وصلند، اين است كه قوه قضاييه دل و جرات بدهد تا متوليان امر بدانند كه قوه قضاييه با همه ابزار و امكانات پشت سر آنها ايستاده است.
دستگاههاي دولتي
و ارگانهاي نظامي از تصرفات در اراضي خودداري كنند
دادستان عمومي و انقلاب تهران با تاكيد بر اين كه «نگاه تبعيض آميز در رسيدگي به پرونده هاي زمين خواري مورد قبول نيست»، اظهار كرد: بايد با همه متهمان اعم از دولتي، غيردولتي، نظامي، غيرنظامي، ضعيف و قوي با يك نگاه برخورد شود.
عباس جعفري دولت آبادي با بيان اين كه «هنوز در فرهنگ ما زمين خواري به عنوان جرم سازمان يافته جا نيفتاده است»، تصريح كرد: هنوز زمين خواران چهره اي مذموم در جامعه ما ندارند. عقبه اين جرم، رانت، كسب منافع نامشروع و... است و زمين خواري چيزي جز يك جرم سازمان يافته نيست.
وي با بيان اين كه «يكي از علل عمده زمين خواري، كسب منافع سرشار است»، اظهار كرد: امروزه در برخي كشورها از جمله ايران زمين خواران ترجيح مي دهند با ايجاد برخي روابط، منافع نامشروع كسب كنند و تجربه نشان داده اين افراد براي رسيدن به اهداف خود هر كاري انجام مي دهند.
جعفري دولت آبادي خاطرنشان كرد: سرعت و قاطعيت توام با دقت مي تواند مبارزه با زمين خواران را آسانتر كند. اگر امروز سري به منطقه لواسانات و فشم بزنيد شاهد خواهيد بود كه چه غوغايي در تصرف اراضي وجود دارد. شايد بتوان گفت متوليان اراضي چشمانشان را بسته اند يا كار از دستشان خارج شده است.
بيشتر زمين خواري ها
در سالهاي 80 و 86
صورت گرفته
معاون وزير جهاد كشاورزي و رئيس سازمان جنگلها، مراتع و آبخيزداري گفت: بيشتر زمين خواري هاي كشور در سالهاي 80 و 86 صورت گرفته و خوشبختانه در پنج سال اخير تصرفات 50درصد كاهش يافته است.

 



اولتيماتوم 4 ماهه بانك مركزي به مؤسسات پولي فاقد مجوز

عضو شوراي پول و اعتبار با اعلام جزئيات نشست شورا از اولتيماتوم جديد 4 ماهه به مؤسسات پولي فاقد مجوز خبر داد و گفت: دوشنبه آتي جلسه تعيين نرخ سود بانكي است، همچنين اين شورا بانك مركزي را موظف به تمهيداتي براي رفع نگراني درباره تعطيلي تعاوني هاي اعتباري فاقد مجوز كرد.
حسين رحماني نيا در گفتگو با مهر از جزئيات جلسه شوراي پول و اعتبار خبر داد و گفت: جلسه به بررسي مسائل و ابعاد مختلف موضوع ساماندهي تعاوني هاي اعتباري گذشت و در مورد بسته سياستي و نظارتي بانك مركزي در سال آينده صحبتي نشد.
عضو شوراي پول و اعتبار با اعلام اينكه اين شورا تصميم گرفته است تا در جلسه دوشنبه آينده به صورت فوق العاده و انحصاري و بدون هيچ دستور كار ديگري فقط بسته سياستي و نظارتي بانك مركزي را بررسي كند، اظهار داشت: به دليل پرداختن به موضوع ساماندهي تعاوني هاي اعتباري، شورا در جلسه مصوبه اي در مورد بسته سال 90 نداشته است.
رحماني نيا با بيان اينكه در جلسه بانك مركزي از آخرين وضعيت ساماندهي تعاوني هاي اعتباري و مسائل و اتفاقات اخير به شوراي پول و اعتبار گزارشي ارائه كرده است، افزود: در نهايت شورا به اين نتيجه رسيد كه به تعاوني هاي اعتباري يك مهلت 4 ماهه ديگر تا پايان خرداد ماه سال 90 بدهد تا آنها بتوانند در اين مقطع نهايي ضمن تشكيل پرونده اقدامات و عملكرد آينده خود را با مقررات بانك مركزي تطبيق دهند و از اين طريق مجوز رسمي فعاليت دريافت نمايند.
وي با بيان اينكه تحت نظارت قوانين بازار غير متشكل پولي درآمدن تعاوني هاي اعتباري و همچنين تبعيت از مقررات بانك مركزي براي رفع نگراني ها و دغدغه مردم و سپرده گزاران در تعاوني هاي اعتباري، موضوع مهمي بود كه شوراي پول و اعتبار آن را در دستور كار خود قرار داد.
عضو شوراي پول و اعتبار گفت: همچنين تصميم گيري شد كه بسياري از تعاوني هاي اعتباري كوچك در قالب يك تعاوني بزرگتر ساماندهي شوند و به عبارتي، تحت نظر آن تعاوني بزرگ به فعاليت خود ادامه دهند به نحوي كه به برخي تعاوني ها از اين طريق بتوانند سرپرستي و مسئوليت تعدادي از تعاوني هاي اعتباري را براي رعايت مقررات بانك مركزي به عهده گيرند.
رحماني نيا با بيان اينكه از اين رو تشكيل تعاوني ها به صورت گروهي تحت سرپرستي يك تعاوني بزرگتر مد نظر شوراي پول و اعتبار قرار گرفت، گفت: همچنين بخشي از جلسه ديشب شوراي پول و اعتبار به مسائل و نگراني هاي مردم در خصوص وضعيت بوجود آمده پس از اجراي طرح ساماندهي تعاوني اعتباري و همچنين تعطيلي برخي از اين تعاوني ها گذشت.
وي با تأكيد بر اينكه نظر اصلي شورا و تلاش آن بر اين است كه مردم از نگراني و دغدغه سپرده گذاري خود در تعاوني هاي اعتباري خارج شوند، اظهار داشت: از اين طريق ايجاد حاشيه امني براي سپرده گزاران و مردم مد نظر شوراي پول و اعتبار قرار گرفت تا سپرده گزاران از بابت ارتباط مالي با تعاوني هاي اعتباري دغدغه فكري نداشته باشند و اين اقدامات صورت خواهد گرفت.

 



نرخ تورم بهمن ماه به 6/11درصد رسيد

بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران، اعلام كرد: شاخص بهاي كالاها و خدمات مصرفي در بهمن ماه 1389با
8/0درصد افزايش نسبت به ماه قبل به 6/11درصد رسيد.
روابط عمومي بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران، اعلام كرد: خلاصه نتايج به دست آمده از شاخص بهاي كالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران بر اساس سال پايه 100=1383(359قلم كالا و خدمت) در بهمن ماه 1389 به شرح ذيل است.
شاخص بهاي كالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران در بهمن ماه 1389نسبت به ماه قبل 5/2درصد افزايش يافت. در مقايسه با ماه مشابه سال قبل، شاخص مذكور 18درصد رشد داشته است.
نرخ تورم در دوازده ماه منتهي به بهمن ماه 1389نسبت به دوازده ماه منتهي به بهمن ماه 1388معادل 6/11درصد است.
بانك مركزي در اعلام نرخ تورم دي ماه، رشد اين نرخ نسبت به ماه گذشته (آذر) را 7/0درصد اعلام كرده بود كه اين رقم هم اكنون به 8/0درصد رسيده است.

 



واگذاري 15 شركت آب منطقه اي به بخش خصوصي

مديرعامل شركت مديريت منابع آب ايران از واگذاري 15 شركت آب منطقه اي تا پايان دولت دهم به بخش خصوصي خبر داد.
عليرضا الماسوندي در جمع خبرنگاران افزود: تا پايان سال 88 تنها 4 شركت بهره برداري آب واگذار شده بود و در سال 89، 23 شركت واگذار شد.
وي ادامه داد: از 23 شركت بهره برداري آب تاكنون 16 شركت در سازمان خصوصي سازي به فروش رسيده و مابقي نيز به كارشناسي واگذار شده است.
الماسوندي گفت: در بحث واگذاري شركت هاي آب منطقه اي قرار است تا پايان دولت دهم از 31 شركت آب منطقه اي حداقل 15 شركت به بخش خصوصي واگذار شود.
وي در پاسخ به اين سؤال كه زيان شركت هاي آب منطقه اي به چه ميزان است و آيا در اين 15 شركت مورد اشاره نام شركت آب منطقه اي تهران نيز وجود دارد، گفت: اطلاعات دقيقي از ميزان زيان شركت هاي آب منطقه اي ندارم.
مديرعامل شركت مديريت منابع آب ايران در پاسخ به اين سؤال كه با توجه به زيان ده بودن شركت هاي آب منطقه اي چگونه مي خواهيد اينها را واگذار كنيد گفت: 90 درصد آب در بخش كشاورزي مصرف مي شود اما تعرفه آب كشاورزي بسيار پايين است و هنوز در كارگروه تحول اقتصادي قيمت آب كشاورزي تعيين نشده است.
وي افزود: اميد است در سال 90 تعرفه آب كشاورزي تعيين تكليف شود تا بخش خصوصي ترغيب شده و اين شركت ها قابليت واگذاري پيدا كنند.
الماسوندي در خصوص قيمت آب كشاورزي گفت: قيمت آب كشاورزي مربوط به 30 سال قبل است، يعني در هر هكتار يك ميليون تومان درآمد خالص به كشاورز مي رسد در حالي كه تنها 12 هزار تومان پول آب بهاء پرداخت مي كند. وي در خصوص افزايش ظرفيت نصب نيروگاه هاي برق آبي گفت: از سال 84 تا 88 يعني در دولت نهم ظرفيت نصب شده نيروگاه هاي برق آبي به 3600 مگاوات رسيد و اميد است تا پايان امسال با 14 درصد رشد اين عدد به 8 هزار و 300 مگاوات برسد.
به گفته وي، تا پايان دولت دهم ظرفيت نيروگاه هاي برق آبي به 15 هزار مگاوات مي رسد.
مديرعامل شركت مديريت منابع آب ايران در خصوص وضعيت بارندگي ها گفت: از ابتداي سال آبي 89 (مهرماه) تاكنون ميزان بارندگي ها به 120 ميلي متر رسيد كه نسبت به سال قبل 41 ميلي متر كاهش را نشان مي دهد.
وي ادامه داد: در دوره پاييز امسال كمترين ميزان بارندگي را در طول تاريخ تجربه كرديم يعني تا آخر پاييز امسال تنها 17 ميلي متر بارندگي داشتيم.
وي گفت: در حال حاضر 18 ميليارد متر مكعب در 120 سد كشور ذخيره آبي داريم كه اين مقدار نسبت به سال قبل 6/1 ميليارد متر مكعب كاهش نشان مي دهد با اين تفاوت كه جريان ورودي ما نيز 40 درصد نسبت به سال قبل كمتر است.
به گفته وي، مخازن آبي تهران در حال حاضر 390 ميليون متر مكعب است كه نسبت به سال گذشته 140 ميليون متر مكعب حجم آب سدهاي تهران كاهش يافته است.
الماسوندي گفت: تعداد سدهاي ملي تا قبل از انقلاب 19 سد بود كه از سال 57 تا 84 حدود 64 سد ساخته شد و از سال 84 تا سال 88 نيز 27 سد و تنها در سال جاري 21 سد به بهره برداري رسيده است.
به گفته وي، از سال 90 تا 92 نيز برنامه اين است كه عمليات اجرايي 86 سد به اتمام برسد.
وي با اشاره به اين كه بيشترين ميزان برداشت آب از چاه ها مربوط به سال 85 است گفت: در 10 سال خشكسالي حجم آب هاي سطحي بسيار كاهش يافته است و بالطبع برداشت بيش از حد از منابع زيرزميني نيز صورت گرفته است. الماسوندي افزود: در حال حاضر شاهد افزايش چشمگير تخلفات از بابت حفر چاه هاي غيرمجاز هستيم به طوري كه آمارها نشان مي دهد 120 حلقه چاه غيرمجاز با برداشت 5 ميليارد مترمكعب به خاطر عدم كنترل بر روي چاه هاي غير پروانه دار بوده است.

 



از سوي وزير جهاد كشاورزي توزيع تخم مرغ آلوده به ويروس آنفلوآنزاي مرغي تكذيب شد

وزير جهاد كشاورزي ادعاي برخي رسانه ها مبني بر توزيع تخم مرغ آلوده به ويروس آنفلوآنزاي مرغي را بشدت تكذيب كرد و گفت: مطالب گفته شده در اين رابطه جز شايعه چيزي نبوده و اين موضوع صحت ندارد.
طي هفته جاري، برخي رسانه ها مدعي شدند كه تخم مرغ هاي آلوده به ويروس آنفلوآنزاي مرغي در بازار توزيع شده است.
دليل آلودگي اين تخم مرغ ها نيز از سوي اين رسانه ها شرايط بد ناشي از هزينه بالاي نگهداري مرغ ها در مرغداري ها عنوان شده بود كه وزير جهاد كشاورزي با قاطعيت تاكيد كرد كه اين موضوع كذب است.
صادق خليليان با اشاره به برنامه هاي حمايتي دولت براي خريد شير يارانه اي افزود: تخصيص وام قرض الحسنه يكي از موارد كمك هاي دولتي است.
وي يادآور شد: وزارت جهادكشاورزي در چارچوب طرح هدفمند كردن يارانه ها، وام هايي در اختيار دامداران قرار مي دهد كه بتوانند نقدينگي خود را تامين كنند.
وزير جهاد كشاورزي با بيان اينكه وام ياد شده بصورت قرض الحسنه-با كارمزد 4درصد- است، تصريح كرد كه پرداخت اين تسهيلات شروع شده است.
خليليان يادآور شد: اين تسهيلات براي اصلاح ساختار مصرف انرژي و همچنين اصلاح فناوري هاي قديمي و بكارگيري فناوري هاي جديد در واحدهاي دامداري اختصاص مي يابد.
وي نام اين تسهيلات را وام هاي اصلاح ساختاري ذكر كرد و گفت: تا 70 ميليون تومان تسهيلات براي هر دامداري تعيين شده است كه آنها مي توانند اين وامها را با نرخ سود كارمزدي قرض الحسنه (4درصد) دريافت كنند تا بتوانند توليدي اقتصادي با هزينه پايين داشته باشند.
وزير جهاد كشاورزي تصريح كرد: با توجه به اين حمايت ها، صنايع لبني نيز بايد در سريعترين زمان ممكن طلب دامداران را پرداخت كنند زيرا تاخير در اين موضوع به هيچ وجه قابل قبول نيست و هيچ توجيهي ندارد.
وي با بيان اينكه در حال حاضر وزارت بازرگاني به عنوان دستگاه متولي توزيع شير در كشور است، افزود: اين وزارتخانه اكنون با كسري اعتبارات مواجه است و بدنبال رفع آن هستند.
تخليه كاخ شيشه اي
وزارت جهاد كشاورزي
در حالي كه سازمانهاي تابعه وزارت جهاد كشاورزي در حال انتقال به خارج از تهران هستند، ساختمان شيشه اي اين وزارتخانه معروف به كاخ كشاورزي هم تخليه و به ارگانهاي ديگر واگذار مي شود.
وزارت جهاد كشاورزي با 93 هزار كارمند در تهران و سازمانهاي تابعه يكي از بيشترين تعداد كارمندان را در ميان وزارتخانه ها داراست كه 11 هزار نفر از اين تعداد در ستاد مركزي اين وزارتخانه فعاليت مي كنند.
براساس اين گزارش، ساختمان شيشه اي وزارت جهاد كشاورزي كه به دليل نوع ساخت و وسعت آن به كاخ شيشه اي معروف است، به نهادها و ارگانهاي ديگري سپرده مي شود كه هيچ سنخيتي با كشاورزي ندارند و از آنجايي كه ارباب رجوعان اين وزارتخانه را اغلب كشاورزان روستايي تشكيل مي دهند، پراكندگي اين معاونتها مي تواند شرايط سختي را براي آنها بوجود آورد و كشاورزان را با سردرگمي مواجه كند.

 



از 20 اسفند در سراسر كشور انجام مي شود اجراي طرح بزرگ آمارگيري از واحدهاي صنفي

معاون برنامه ريزي وزير بازرگاني گفت: از 20 اسفند طرح بزرگ آمارگيري از واحدهاي صنفي و بازرگاني آغاز مي شود.
محمود دودانگه افزود: يكي از چالشهاي اساسي مديريت بهره وري در بخشهاي مختلف كشور و بويژه بخش بازرگاني، فقر آمار و اطلاعات در خصوص شاخصهاي بهره وري بنگاه هاي اقتصادي در بخش بازرگاني است. با توجه به اهميت ارتقاء بهره وري به ويژه در شرايط اجراي قانون هدفمندسازي، وزارت بازرگاني بر آن شد تا زيرساخت مناسب براي ارتقاء بهره وري را فراهم كند، اين طرح مقدمه اي است براي اين مهم. از طرف ديگر وزارت بازرگاني نخستين دستگاه اجرايي است كه با همكاري مركز آمار ايران، طرح آمارگيري از واحدهاي صنفي و بازرگاني براي اندازه گيري و تحليل شاخص هاي بهره وري را در شوراي عالي آمار به تصويب رساند كه براساس آن اين آمارگيري به طور سالانه انجام شده و آمارهاي رسمي در اين بخش به صورت رسمي منتشر خواهد شد.
وي اضافه كرد: با توجه به برگزاري مناقصه انتخاب شركت هاي آماري در سراسر كشور بزودي عمليات ميداني در استانهاي مختلف شروع خواهد شد. طبق زمانبندي ها از 20 اسفند سال جاري تا اوايل فروردين ماه سال آينده فرآيند جمع آوري اطلاعات از طريق تكميل پرسشنامه و مراجعه مأموران آمارگيري به واحدهاي صنفي و بازرگاني انجام خواهد شد و هماهنگي هاي لازم با استانها براي تشكيل ستاد راهبري طرح آمارگيري در كليه استانها صورت گرفته است. بديهي است با توجه به زمان اجراي طرح و وسعت آن انتظار مي رود همكاري لازم از طريق نهادهاي درگير به صورت كامل انجام شود.
دودانگه در ادامه اظهار داشت: در اين طرح آمارگيري از 100 هزار واحد صنفي و بازرگاني مشتمل بر فروشگاههاي زنجيره اي، تعاوني هاي مصرف، صادر كنندگان و واردكنندگان حقيقي، حقوقي، شركتهاي پخش، شركتهاي واردات و صادرات در سرتاسر كشور نمونه گيري مي شود. پس از استخراج داده ها مي توان نقاط ضعف و قوت استان ها را در 34 فعاليت صنفي و بازرگاني شناسايي و از آن در تدوين و اجراي برنامه جامع بهبود بهره وري بازرگاني استفاده كرد كه اين از تمهيدات وزارت بازرگاني در راستاي اجرايي كردن ماده 68 برنامه پنجم توسعه ارزيابي مي شود. از طرف ديگر اجراي نهضت كاهش قيمت تمام شده مي تواند براساس نتايج اين طرح در بخش بازرگاني با قوت دنبال شده و عملياتي شود.

 



افزايش وابستگي اروپا به نفت ايران

صادرات نفت خام ايران به اتحاديه اروپا در نخستين سال اجراي تحريم ها 41درصد افزايش يافت و ايران با دو پله صعود پنجمين تامين كننده بزرگ نفت اين اتحاديه شناخته شد.
به گزارش فارس، ايران در 12ماه سال 2009 هفتمين تامين كننده نفت خام وارداتي اتحاديه اروپا بود و طي اين مدت 11/8 ميليارد يورو نفت خام به 27 كشور اروپايي صادر كرده بود.براساس آخرين گزارش يورواستات، ايران در سال 2010 بالغ بر 44/11ميليارد يورو نفت خام به اتحاديه اروپا صادر كرده است و به جايگاه پنجم در ميان تامين كنندگان بزرگ نفت خام مورد نياز اين اتحاديه ارتقا يافته است.در حالي صادرات نفت ايران به اروپا در سال 2010 افزايش يافته است كه اين سال نخستين سال اجراي تحريم هاي يكجانبه آمريكا و اروپا عليه ايران است. اگرچه فروش نفت ايران براساس اين تحريم ها منع نشده است اما آمريكا اميدوار بود با وضع محدوديت هاي مالي مشكلاتي را در زمينه صادرات نفت ايران به اروپا پديد بياورد كه افزايش صادرات ايران در سال 2010 ناكامي آمريكا را در اين زمينه نشان مي دهد.
آمارهاي يورواستات نشان مي دهد علاوه بر افزايش ارزش صادرات نفت ايران به اتحاديه اروپا و ارتقاي 2 پله اي ايران در ميان صادركنندگان نفت به اين اتحاديه سهم ايران در تامين نفت مورد نياز اروپا طي سال 2010 نيز افزايش داشته است. ايران در سال 2009 حدود 8/4 درصد نفت مورد نياز اتحاديه اروپا را تامين كرده بود كه اين رقم در سال 2010 به 2/5 درصد افزايش پيدا كرده است.
كل واردات نفت خام اتحاديه اروپا از 168ميليارد يورو در سال 2009 به 220 ميليارد يورو در سال 2010 رسيده است.روسيه با صادرات
35/74 ميليارد يورو بزرگترين صادركننده نفت خام به اين منطقه در سال 2010 شناخته شده است. نروژ، ليبي و قزاقستان نيز قبل از ايران در رده هاي دوم تا چهارم قرار گرفته اند.

 



رئيس كل گمرك ايران: حجم مبادلات تجاري ايران به 130 ميليارد دلار مي رسد

رئيس كل گمرك ايران از تصميم اين سازمان براي تدوين يك نقشه راه براي رسيدن به گمرك نوين در سال آينده خبر داد.
عباس معمارنژاد كه به اتفاق تني چند از معاونين و مديران كل ستاد گمرك ايران از گمرك شهريار بازديد مي كرد، در اين خصوص گفت: بحث گمرك نوين به عنوان يكي از اجزاي دولت الكترونيكي از مدت ها قبل مطرح بوده و تاكنون پيشرفت هايي نيز داشته است اما روند اجرايي اين امر از شتاب و سرعت كافي برخوردار نبوده و به همين دليل ما تصميم داريم سال آينده با همكاري مديران و كارشناسان گمرك يك نقشه راه براي فعاليت هاي آينده با جهت گيري گمرك نوين تدوين كنيم.
معمارنژاد همچنين با اشاره به اهميت افزايش بهره وري نيروي انساني در گمرك، گفت: براساس پيش بيني هاي انجام شده، حجم مبادلات تجاري ايران سال آينده به حدود 130 ميليارد دلار بالغ خواهد شد كه براي ارائه خدمات گمركي به اين حجم از تجارت، استفاده از سرمايه انساني و افزايش بهره وري آنان ضروري است و ما اين امر را در اولويت برنامه هاي گمرك قرار داده ايم.وي افزود: در اين ارتباط توسعه برنامه هاي آموزشي به ويژه آموزش حين خدمت و حركت به سوي آموزش الكترونيكي در برنامه هاي آينده گمرك گنجانده شده است و ما تصميم داريم در اجلاس آتي سازمان جهاني گمرك، پيشنهاد تعيين گمرك ايران به عنوان «مركز آموزش منطقه اي WCO» را به اين سازمان ارائه كنيم.

 



انتشار اوراق مشاركت نوسازي بافت اطراف حرم در مشهد

مشهد- خبرنگاركيهان:
شهرداري مشهد اعلام كرد: در سال جاري 6 هزار و500 ميليارد ريال اوراق مشاركت منتشر كرده است.
مدير اجرايي اين طرح افزود: از اين مقدار، 4 هزار ميليارد ريال براي بازسازي و نوسازي بافت پيرامون حرم رضوي و 2 هزار و500 ميليارد ريال مختص طرح بزرگ ميدان شهداست.
مهندس ابوالفضل افشاري گفت: اين اوراق بي نام، معاف از ماليات و قابل انتقال به غير است و عرضه آن از 15 اسفندماه از طريق بانكهاي تجارت و سپه سراسر كشور آغاز شده است.
وي سود اين دوره اوراق طرح بزرگ ميدان شهدا را 17درصد اعلام و تصريح كرد: سود علي الحساب 17درصدي هر سه ماه يك بار قابل دريافت است اما مابه التفاوت اين سود با سود حاصل از پروژه ها به عنوان سود قطعي در پايان دوره به دارندگان اوراق پرداخت خواهد شد.
گفتني است به منظور جذب مشاركتهاي عمومي، شهرداري مشهد به عنوان اولين شهرداري كشور، پنج دوره انتشار موفق اوراق مشاركت را در كارنامه خود به ثبت رسانده در همين راستا اوراق مشاركت طرح بزرگ ميدان شهدا را طي پنج سال متوالي منتشر كرده است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14