(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 19 اسفند 1389- شماره 19884

افشاي طرح جاسوسي آمريكا در خاك كوبا
اتحاديه عرب فردا درباره ليبي جلسه اضطراري تشكيل مي دهد
تاريخ حقوق بشر در غرب (قسمت دوم)
ارتش قذافي بمباران شهرهاي آزاد شده را شدت بخشيد
37 كشته و 60 مجروح در عمليات تروريستي پيشاور
آغاز مذاكرات فرستاده اوباما در مسكو
نيروهاي امنيتي يمن معترضان را به خاك و خون كشيدند
جمعه خشم در كويت و عربستان مردم : همه مي آييم
تظاهرات كارگري ويسكانسين به 8 ايالت ديگر آمريكا كشيده شد
هواپيماي شخصي قذافي در فرودگاه قاهره به زمين نشست



افشاي طرح جاسوسي آمريكا در خاك كوبا

دولت كوبا از يك طرح آمريكايي براي جاسوسي در اين كشور با بهره گيري از ابزارهاي پيشرفته ارتباطي پرده برداشت.
به گزارش خبرگزاري فارس، تلويزيون كوبا عكس هايي را نشان داد كه نشان دهنده يك طرح آمريكايي براي به دست آوردن اطلاعات توسط سيستم هاي جاسوسي در اين كشور بوده است.اين برنامه جاسوسي از طريق ارتباطات غيرقانوني و با استفاده از تكنولوژي هاي پيشرفته پشتيباني مي شد.در اين طراحي يك دانشجوي كوبايي كه مهندس مخابرات است به منظور قاچاق تجهيزات و نصب غيرقانوني شبكه هاي ارتباطي با ماموران آمريكايي در تماس بوده است.اين مهندس در تصاويري كه از تلويزيون كوبا پخش شد نشان داد كه چگونه ماموران آمريكايي وارد اين كشور مي شدند و آنتن هاي مخصوص را در مكان هايي ويژه گذاشته و ابزارهاي رديابي را فعال مي كردند.

 



اتحاديه عرب فردا درباره ليبي جلسه اضطراري تشكيل مي دهد

اتحاديه عرب در يك نشست اضطراري در روز جمعه، اوضاع ليبي را بررسي مي كند.
به گزارش شبكه خبري العالم، در پي تحولات اخير در جهان عرب و به خصوص قتل عام شهروندان غيرنظامي، اتحاديه عرب اعلام كرد روز جمعه در يك نشست اضطراري به بررسي اوضاع خواهد پرداخت.
به گفته منابع مطلع، درخواست ايجاد منطقه پرواز ممنوع برفراز ليبي و اعزام كمك هاي دارويي و غذايي به مردم ليبي از محورهاي اصلي اين نشست خواهد بود.
پيش از اين نيز سازمان كنفرانس اسلامي از شوراي امنيت سازمان ملل درخواست كرده بود كه با ايجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز ليبي از جان شهروندان اين كشور در مقابل حملات كور و وحشيانه هواپيماهاي جنگي قدافي محافظت كند.

 



تاريخ حقوق بشر در غرب (قسمت دوم)

پروفسور حميد مولانا
در دوره رياست جمهوري جيمي كارتر موضوع حقوق بشر به ابزاري در سياست خارجي آمريكا تبديل شد. كارتر با طرح مفهوم حقوق بشر دو هدف را دنبال مي كرد: او از سويي به جاي اينكه منشور حقوق بشر را در سياست خارجي آمريكا اعمال كند، آن را وسيله اي براي انتقاد و حمله به شوروي و رقباي آمريكا در سطح جهاني قرار داد و از سوي ديگر با طرح اين مفهوم در پي ترميم وجهه آمريكا در فجايع جنگ ويتنام و قتل ميليون ها شهروند ويتنامي و 50هزار سرباز آمريكايي بود. در دوره رياست جمهوري «بيل كلينتون»، بوش پدر و بوش پسر حقوق بشر به ابزار انتقاد از كشورهايي مانند ايران، چين و كوبا تبديل شد كه زير بار اميال و اهداف سياسي و اقتصادي آمريكا نمي رفتند. در تمام اين دوره ها آمريكا از طرح مسئله حقوق بشر به عنوان ابزار تهاجمي در سياست خارجي استفاده كرد.
جنايات آمريكا در زندان هاي گوانتانامو و ابوغريب، آدم ربايي سرويس هاي امنيتي و جاسوسي آمريكا و ايجاد زندان در كشورهاي اروپاي شرقي براي نگهداري زندانيان و كساني كه به جرم «تروريسم» و «توطئه عليه امنيت آمريكا» بازداشت مي شدند اعتراض و خشم جهانيان را عليه ادعاهاي حقوق بشر آمريكا برانگيخت. «جرج دبيليو بوش» در خاطراتش رسماً اعتراف مي كند كه شخصاً دستور بازرسي خشن و همراه با شكنجه را صادر كرده است.
كارتر، حقوق بشر را به ابزار سياست خارجي آمريكا براي دخالت در امور داخلي ساير كشورها تبديل كرد. تأسيس صدها سازمان غيردولتي حقوق بشر بوسيله آمريكا و برخي از كشورهاي اروپايي در همين راستا صورت گرفته است. اين سازمان ها بيشتر در كشورهايي كه غرب با آنها روابط خوبي نداشت يا موفق به كنترل و نفوذ در تصميم گيري هاي آنها نمي شد تأسيس شده است. اين اقدامات سبب شد تا رفتار كشورهاي اروپايي و آمريكا شديداً مورد توجه كشورهاي ديگر قرار گيرد. درست همان طور كه در اواخر قرن نوزدهم و اوايل قرن بيستم مفهوم «ملي گرايي» و «ناسيوناليسم» باعث بيداري و عصيان مردم كشورهاي استعمار شده عليه سياستگذاري هاي آمريكا و اروپا گرديد، در حال حاضر نيز افكار عمومي متوجه نقض حقوق بشر مفهوم حقوق بشر توسط كشورهاي غربي، اتحاديه اروپا و ايالات متحده آمريكا شده است.
نقض حقوق بشر توسط آمريكايي ها در زمان رياست جمهوري «باراك اوباما» در سال 2008 به حدي رسيد كه اوباما آن را در دستور كار روزانه خود قرار نداد. اوباما تا به امروز سخنراني مهمي درباره حقوق بشر ايراد نكرده است و صحبت هاي او در اين مورد در لابلاي مسائل داخلي و خارجي و با عذرخواهي و تأسف از گذشته همراه بوده است. اوباما در سخنراني مراسم اعطاي جايزه صلح نوبل، خود را يك «مسيحي واقع گرا» معرفي كرد كه ترجيح مي دهد از گناهان بشر- و نه حقوق بشر- در روابط بين الملل صحبت شود.
دو دهه قبل و در زمان رياست جمهوري بيل كلينتون دنيا شاهد بزرگترين نسل كشي و جنايت عليه بشريت در مركز قاره اروپا يعني در بوسني هرزگوين بود. اتحاديه اروپا و دولت كلينتون سال ها در برابر جنايات صرب ها در بالكان سكوت اختيار كردند و تنها موقعي عليه يوگسلاوي سابق به طور جدي وارد ميدان شدند كه منافع اقتصادي و سياسي خودشان در اين قسمت از اروپا به خطر افتاد. نكته جالب توجه اين است كه امروزه نيز هيچ كس از جنايات بوقوع پيوسته در بوسني- هرزگوين سخن به زبان نمي آورد.
سكوت آمريكا و اتحاديه اروپا در فجايع نوار غزه عليه مردم فلسطين و طرفداري از جنايات رژيم صهيونيستي هنوز هم ادامه دارد. تناقض غرب در مسائل مربوط به حقوق بشر ادعاي حكومت هاي غربي را در موضوع هولوكاست از بين برده است. آمريكا معاهده بين المللي مبارزه با نسل كشي (1960 و 1970) را امضا نكرد و هيچ گاه از آن سخني به ميان نياورد در حالي كه اولين پايان نامه دكتري در آمريكا راجع به معاهده نسل كشي و سياستگذاري آمريكا در اين مورد توسط يكي از دانشجويان دانشكده خدمات بين المللي دانشگاه آمريكن در اوايل دهه 1970 نوشته شد.
خانم «ساماتن پاور» در كتاب «مشكلي از جهنم: آمريكا و عصر نسل كشي» (2002م)، از «رافائل لمكين» به عنوان يكي از پيشكسوتان حقوق بشر و كسي كه منشور مبارزه با نسل كشي را در سال 1948 نوشته نام مي برد. از سوي ديگر، نويسنده در حالي از كارتر در اين كتاب ياد مي كند كه او به عنوان رئيس جمهور نخواست يا نتوانست از نسل كشي در كامبوج و جنايات «پل پوت» جلوگيري كند.

 



در آستانه تصويب منطقه پرواز ممنوع بر فراز ليبي
ارتش قذافي بمباران شهرهاي آزاد شده را شدت بخشيد

رژيم قذافي به دليل احتمال تصويب منطقه پرواز ممنوع بر فراز آسمان ليبي، مناطق محل استقرار انقلابيون در شرق اين كشور را به شدت بمباران كرد.
به گزارش شبكه خبري «پرس تي وي»، ديكتاتور ليبي از ترس زمينگير شدن هواپيماهاي جنگي اش پس از تصويب منطقه پرواز ممنوع از سوي شوراي امنيت سازمان ملل، از روز سه شنبه حملات هوايي خود را به شهرهاي آزاد شده مصراته، الزاويه و راس لانوف افزايش داده است و تانك ها و توپخانه گردان هاي امنيتي رژيم قذافي نيز مناطق مسكوني را به شدت گلوله باران مي كنند.
ساكنان شهر الزاويه در 48 كيلومتري غرب طرابلس به خبرنگاران گفتند كه بيمارستان ها مملو از مجروحان است و به دليل كمبود امكانات پزشكي امكان كمك رساني به آسيب ديدگان وجود ندارد.
برپايه اين گزارش، مناطق مسكوني شهر بندري «راس لانوف» در شرق ليبي نيز از روز سه شنبه هدف حملات وحشيانه جنگنده هاي قذافي قرار گرفته است.
اين در حالي است كه نبردهاي خونين در ورودي هاي شهر الزاويه و شهرك بن جواد همچنان ادامه دارد و مزدوران ديكتاتور ليبي به خانه هاي مردم در اين شهر يورش برده اند.
«الكس كرافورد» خبرنگار اعزامي «شبكه اسكاي نيوز» در گزارشي از وضعيت شهر الزاويه اعلام كرد: نيروهاي معمر قذافي نتوانستند شهر الزاويه راحتي پس از سه روز تلاش سخت، از نيروهاي مردمي ليبي پس بگيرند.
به گفته اين خبرنگار آمريكايي، مقابله نيروهاي مردمي در برابر حملات گردان هاي قذافي و حتي بمباران هاي سنگين هوايي، فوق العاده و ستودني است.
خبرنگار اسكاي نيوز متذكر شد: ما شاهد اين موضوع بوديم، مردمي كه تسليحات چندان سنگين نيز به همراه نداشتند، توانستند از اشغال مجدد اين شهر آزاد شده توسط مزدوران حامي قذافي جلوگيري كنند.
گزارشگر اين شبكه خاطرنشان كرد: البته شمار زيادي از جوانان، زنان و كودكان در شهر الزاويه در طول سه شبانه روز گذشته، كشته و زخمي و به بيمارستان ها منتقل شده اند.
اين خبرنگار آمريكايي يادآور شد: در حالي كه تصاوير كشته ها و تظاهرات در دستان مردم قرار دارد، قذافي ادعا مي كند، مردم هنوز عاشق او هستند!
خبرنگار اسكاي نيوز در ادامه مشاهدات خود گفت: مردم در حالي كه از برابر تيربار نيروهاي قذافي مي گريزند، تا در پشت ديوارها يا ساختمان ها پناه گيرند، شعار الله اكبر سر مي دهند. يكي از سربازان مسلح كه به مردم پيوسته است به خبرنگار اسكاي نيوز گفت: من براي دفاع از وطن و آزادي كشورم مي جنگم و تا سرنگوني رژيم قذافي به جنگ با مزدوران وي ادامه خواهم داد.
يك مجاهد در خودرو حامل بلندگو نيز در خيابان هاي شهر الزاويه شعار الله اكبر سر مي دهد كه صداي آن در خيابان ها به گوش مي رسد.
خبرنگار اسكاي نيوز مي افزايد: صداي الله اكبر و لااله الاالله كه از خيابان شنيده مي شود، نشانه خوشحالي نيروهاي مردمي و نزديك بودن پيروزي آنهاست.
ضرب الاجل 72 ساعته انقلابيون به قذافي
شوراي ملي انتقالي ليبي اعلام كرد كه به قذافي 72 ساعت وقت مي دهد تا خاك اين كشور را ترك كند و سپس د رخصوص پيشنهاد مذاكره با وي تصميم گيري خواهد شد.
به گزارش ايرنا، به نقل از شبكه خبري الجزيره، يك سخنگوي مخالفان حكومت قذافي اعلام كرده است كه نماينده قذافي به مخالفان پيشنهاد داده است كه با دولت وارد مذاكره شوند.
«عبدالباسط ابومرزيك» سخنگوي شوراي انقلابيون روز چهارشنبه گفت، مردم ليبي، قذافي را به عنوان دروغگو مي شناسند و ديكتاتور ليبي به خوبي مي داند كه از اين كشور رفتني است و جايي در آن ندارد.
وي تصريح كرد: شوراي ملي انتقالي ليبي تا روز جمعه به قذافي مهلت داده است تا خاك اين كشور را ترك كند در غير اين صورت به دست مجاهدان دستگير يا كشته خواهد شد.
از سوي ديگر «مصطفي عبدالجليل» رئيس شوراي ملي انتقالي به شبكه خبري الجزيره گفت: معمر قذافي در صورت كناره گيري ظرف 72 ساعت، مورد پيگرد قضايي قرار نخواهد گرفت.
اين در حالي است كه مسئول وزارت خارجه ليبي اخبار مبني بر پيشنهاد به مخالفان در خصوص كناره گيري قذافي از قدرت در صورت تضمين خروج امن وي از كشور و عدم پيگرد قرار گرفتن وي و خانواده اش را رد كرد.
آخرين خبرها
¤ معمر قذافي ديكتاتور ليبي: به هيچ وجه از قدرت كناره گيري نمي كنم.
¤ گردان هاي امنيتي قذافي روز چهارشنبه مواضع انقلابيون در 5 كيلومتري راس لانوف را به شدت گلوله باران كردند.
¤ روسيه: حمله بدون مجوز به ليبي، سازمان ملل را نابود مي كند.
¤ رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق: كشتار مردم مسلمان ليبي، تداعي كننده جنايات صدام در عراق است.
¤ اهالي شهر آزاد شده «مصراته» براي مقابله با حمله احتمالي نيروهاي قذافي به حال آماده باش درآمدند.

 



37 كشته و 60 مجروح در عمليات تروريستي پيشاور

بر اثر انفجار بمب در شهر پيشاور پاكستان 37 نفر كشته و 60 نفر ديگر زخمي شدند.
يكي از مسئولان ارشد اجرايي پيشاور اعلام كرد كه بر اثر بمب گذاري انتحاري در محل برگزاري مراسم خاكسپاري همسر يكي از فرماندهان پاكستاني در روستاي متاني در 20 كيلومتري شهر پيشاور 37 نفر كشته و 60 تن ديگر زخمي شدند.
اين حمله يك روز پس از انفجاري سنگين در ايستگاه گاز در استان مركزي پنجاب روي داد كه طي آن 35 نفر كشته و 130 تن ديگر زخمي شدند.
منابع بيمارستاني از انتقال جسد 24 تن به بيمارستان خبر دادند و اعلام كردند كه با وخامت حال برخي از مجروحان تعداد كشته ها افزايش مي يابد.
شهروندان پاكستاني گرفتار خشونت هاي گسترده اي شده اند كه عمده آنها توسط شبه نظاميان طالبان انجام مي شود.

 



آغاز مذاكرات فرستاده اوباما در مسكو

معاون رئيس جمهور آمريكا باهدف بهبود روابط مسكو- واشنگتن وارد روسيه شد.
به گزارش خبرگزاري «آسوشيتدپرس»، دو سال پس از تصميم مسكو- واشنگتن براي بهبود روابط، ديروز «جو بايدن» معاون رئيس جمهور آمريكا سفر دو روزه خود به روسيه را آغاز كرد.
ديدار با «ولاديمير پوتين»، نخست وزير روسيه و رهبران احزاب مخالف اين كشور و سخنراني در دانشگاه دولتي مسكو از جمله ديگر برنامه هاي «بايدن» به شمار مي رود. مشاور امنيت ملي «بايدن» نيز در اين باره به خبرنگاران گفت: آمريكا از اين فرصت براي «بازسازي» روابط با روسيه استفاده كرده و گام هاي جدي را برخواهد داشت.«باراك اوباما» رئيس جمهور آمريكا پس از به قدرت رسيدن همواره تلاش كرده تا روابط مخدوش دو كشور را بهبود بخشد. در همين رابطه چندي پيش وزير خارجه آمريكا در جريان ديدار با همتاي روسي خود از وي خواست روند حل اختلافات ميان دو كشور را از سر بگيرند.

 



نيروهاي امنيتي يمن معترضان را به خاك و خون كشيدند

سرويس خارجي-
در تيراندازي نيروهاي امنيتي به تظاهركنندگان متحصن در ميدان التغيير در مركز صنعا پايتخت يمن چهار نفر كشته و 100 نفر ديگر زخمي شدند.
با گسترش دامنه تظاهرات مردمي در يمن و اصرار تظاهركنندگان بر بركناري رژيم علي عبدالله صالح، نيروهاي امنيتي با تظاهركنندگان درگير شدند و سربازان به روي مردم آتش گشودند.
نيروهاي پليس و نيروهاي امنيتي به مردم تجمع كننده در ميدان التغيير يورش برده و با تيراندازي مستقيم به آنها باعث كشته شدن دست كم چهار نفر و زخمي شدن ده ها تن ديگر شدند.
اين درحالي است كه صدها هزار نفر از مخالفان رژيم حاكم يمن در شهرهاي ديگر يمن از جمله «اب»، «تعز» عدن و ديگر شهرها نيز بر دامنه تظاهرات خود افزودند.
پليس صنعا براي متفرق كردن تظاهركنندگان در مناطق مختلف شهر موانع بتوني ايجاد و با استفاده از گازهاي اشك آور سعي در متفرق كردن تظاهركنندگان كرد.
130 تن از شخصيت هاي دانشگاهي صنعا به صفوف معترضان پيوستند و تظاهركنندگان با دادن شعارهايي خواستار سرنگوني رژيم علي عبدالله صالح شدند.
از سوي ديگر، به دنبال حمله پليس ضد شورش و نيروهاي ويژه به زندانيان در زندان مركزي صنعا چندين نفر كشته و زخمي شدند.
اين زندان شاهد شورش گسترده زندانيان در اعتراض به وضعيت كشور بود يك مقام امنيتي يمن در اين باره گفت، در حمله اخير نيروهاي امنيتي به زندان صنعا يك نفر جان خود را از دست داد و 60 تن ديگر زخمي شدند.
اعتراضات گسترده مردم يمن پس از آن صورت مي گيرد كه علي عبدالله صالح در واكنش به خواسته مخالفان براي كناره گيري از قدرت اعلام كرد كه تا پايان دوره رياست جمهوري خود در سال 2013 از سمت خود استعفا نخواهد كرد. جنبش الحوثي يمن با انتشار بيانيه اي ضمن محكوم كردن تجاوزات و كشتارهاي اخير خواستار حضور يكپارچه ملت يمن در انقلاب تا سرنگوني رژيم حاكم شد.
بحرين
سه جنبش مخالف شيعي در بحرين اعلام كردند كه ائتلاف جديدي با هدف تأسيس جمهوري تشكيل داده اند و درصدد مقاومت تا سرنگوني حكومت پادشاهي در اين كشور هستند.
پايه گذاران اين ائتلاف با انتشار بيانيه اي اعلام كردند كه خواسته اصلي انقلاب مردم سرنگوني نظام كنوني و تأسيس جمهوري دموكراتيكي است كه خواسته ملت را برآورده سازد.
در اين بيانيه تصريح شده است كه مقاومت بايد مسالمت آميز و به شيوه هاي مختلف در سراسر كشور ادامه پيدا كند.
اين ائتلاف از جنبش شيعي الوفاء، حق و احرار تشكيل شده است و راه مبارزه براي سرنگوني دولت حاكم تا تأسيس جمهوري دموكراتيك را برگزيده است.
اين ائتلاف شيعي از معترضان خواست تا تحقق كامل خواسته ها همچنان به تظاهرات خود ادامه دهند.
اردن
مخالفان در اردن اعلام كردند تا تحقق اصلاحات سياسي و اقتصادي در اين كشور همچنان به اعتراضات خود ادامه مي دهند.
رئيس دوره اي كميته احزاب مخالف در اردن با اشاره به ضرورت ادامه تحركات مردمي براي اعمال فشار عليه دولت به منظور سرعت بخشيدن به روند اصلاحات سياسي و اقتصادي در اين كشور اظهار داشت، تحقق اين اهداف به كاهش فشارها عليه مردم اردن و حل معضل فقر و بيكاري منجر خواهد شد.
وي افزود، احزاب مخالف روز يكشنبه آينده با برگزاري تحصني در مقابل پارلمان اردن انحلال پارلمان، تصويب قانون انتخابات دموكراتيك و برگزاري انتخابات پارلماني زودهنگام را خواستار مي شوند.
وي همچنين تأكيد كرد، بي توجهي دولت به خواسته هاي مخالفان باعث افزايش تنش هاي داخلي خواهد شد.
امارات
گروهي از روشنفكران و فعالان سياسي امارات عربي متحده از رئيس جمهور اين كشور خواستند تا علاوه بر برگزاري انتخابات مستقيم، اختيارات كامل قانوني به مجلس اعطا كند.
استادان دانشگاه، روزنامه نگاران و فعالان حقوق بشر اماراتي با توجه به تحولات منطقه اي به ويژه قيام هاي مردمي اظهار داشتند. بي توجهي به خواسته هاي مردم عواقب ناخوشايندي در پي خواهد داشت.
موريتاني
تظاهرات مردمي در موريتاني با دخالت هاي نيروهاي امنيتي به خشونت كشيده شد و در جريان آن چندين نفر زخمي شدند.
تظاهركنندگان كه خواستار اصلاح نظام و اجراي اصلاحات سياسي و اقتصادي بودند در خيابان هاي نواكشوت راهپيمايي كردند و از دولت حاكم خواستند به خواسته هاي آنان توجه كند.
اين درحالي است كه پليس موريتاني به تظاهركنندگان حمله برد و براي متفرق كردن آنها از گاز اشك آور استفاده كرد.
اين تظاهرات با فراخوان گروهي از جوانان از طريق شبكه هاي اجتماعي صورت گرفت.دو هفته گذشته نيز جواناني كه خود را گروه 25 فوريه مي نامند تجمع هاي مسالمت آميزي را در موريتاني برپا كردند.

 



وحشت آل صباح و آل سعود
 جمعه خشم در كويت و عربستان مردم : همه مي آييم

مردم عربستان و كويت با اعلام روز «جمعه خشم» اعلام كردند براي اعتراض به سياست هاي خاندان آل سعود و آل صباح فردا همه به خيابان مي ريزند.
در آستانه روز خشم، وحشت و اضطراب دربار آل سعود را فرا گرفت و پليس و نيروهاي امنيتي به حال آماده باش درآمدند.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، منابع مطلع فاش كردند: از روز چهارشنبه به نيروهاي امنيت داخلي، نيروهاي مسلح و نيروي هوايي عربستان ابلاغ شده است كه در پايگاههاي خود مستقر شده و تحت هيچ شرايطي پست خود را ترك نكنند.
بر پايه اين گزارش، منابع آگاه به پايگاه اينترنتي مخالفان عربستان (راصد) گفتند: تمامي مرخصي هاي نيروهاي امنيتي و پليس عربستان لغو شده است و نيروهاي ذخيره نيز فراخوانده شده اند.
منابع آگاه از احتمال اعلام رسمي وضعيت فوق العاده در روز جمعه (روز خشم) در عربستان خبر مي دهند و به گفته آنها حتي ممكن است در صورت اعلام وضعيت فوق العاده و بروز ناآرامي ها، اين وضعيت تا روز شنبه ادامه يابد.
پادشاهي عربستان ماه گذشته از بيم اعتراضات مردمي مشابه تظاهرات تونس و مصر كه به سرنگوني رژيم هاي حاكم در اين كشورها منجر شد، به صورت محدود نيمي از نيروهاي امنيتي خود را به حالت آماده باش درآورد.
وضعيت فوق العاده در عربستان، در حالي تشديد مي شود كه فعالان اين كشور، در فراخواني برگزاري تظاهرات اعتراض آميز را در روز جمعه خواستار شده اند.
وزارت كشور عربستان كه توسط برادر ملك عبدالله اداره مي شود با صدور بيانيه اي هرگونه تجمع و اعتراض مردمي در اين كشور را ممنوع اعلام كرده است.
ملك عبدالله نيز با توسل به روحانيون درباري و صدور فتوايي توسط آنها، تظاهرات بر ضد خاندان آل سعود را حرام اعلام كرده است.
در اين راستا شيخ «عبدالرحمن السديس» امام و خطيب مسجد الحرام با اعلام حمايت از بيانيه وزارت كشور عربستان، برگزاري تظاهرات و تجمع هاي مردمي را برخلاف مصالح اسلام و حرام دانست.
اين روحاني درباري هشدار داد: آنچه كه بسياري از مردم در برخي از كشورهاي جهان عرب انجام مي دهند، خارج از مسير اسلام است، چه رسد به اين كه در كشور ما (عربستان) اين اقدامات انجام شود.
از سوي ديگر، «فواد ابراهيم» فعال سياسي مخالف آل سعود به العالم گفت: جامعه عربستان هم اكنون با مرحله پيش از انقلاب هاي تونس و مصر كاملا تفاوت دارد و به تدريج براي الگوگيري از آنها آماده مي شود.
اين فعال سياسي عربستاني متذكر شد: خاندان آل سعود بايد بداند كه دوران رژيم هاي اشرافي به سر آمده و هم اكنون دوره رژيم هايي است كه مردم آنها، سرنوشت شان را به دست خويش تعيين مي كنند.
وي به وزارت كشور و نيروهاي وابسته به آن هشدار داد كه ارتكاب هرگونه حماقت و كشتار مردم، سرنوشت شومي را براي شاه عربستان در آينده رقم خواهد زد.
فواد ابراهيم از سردمداران حكومت عربستان خواست به مطالبات اكثريت مردم براي دستيابي به حقوق سياسي و آزادي هاي تصريح شده در منشور جهاني سازمان ملل گوش فرا دهند و از سركوب تظاهرات خودداري كنند.
از سوي ديگر، مجله آمريكايي «فارين پاليسي» در مقاله اي به قلم «سيمون هندرسون» كارشناس امور عربستان نوشت: در حال حاضر اختلافات درون خاندان عربستان براي تعيين جانشين ملك عبدالله (شاه) بالا گرفته است و شاهزاده سلطان كه سمت جانشيني وي را دارد به علت ابتلا به بيماري «آلزايمر» قادر به اداره كشور نيست.
اين نويسنده آمريكايي با اشاره به وضعيت جسماني شاه عربستان و رها كردن نيمه كاره دوره درمان در آمريكا و مغرب از سوي ملك عبدالله متذكر شد: عربستان نمي تواند از تحولات فعلي جهان عرب مستثني باشد، چرا كه خاندان حاكم بر اين كشور مانند ساير جهان عرب دچار سوء حكومت، فساد، رشوه و حيف و ميل ثروت مردم در شبه جزيره عرب است.
كويت
مردم كويت كه با تجمع مقابل ساختمان دولت خواستار سرنگوني رژيم آل صباح شدند اعلام كردند كه فردا نيز در روز خشم به خيابان ها خواهند آمد.
مردم كويت با تجمع مقابل ساختمان دولت و سر دادن شعارهايي خواستار كناره گيري شيخ ناصر محمد آل صباح نخست وزير اين كشور شدند.
تجمع كنندگان شعار مي دادند، «دولت فاسد بايد برود»، «برو برو اي ناصر»، «دولت جديد تشكيل بايد گردد»، «فردا همه در روز خشم مي آييم» يكي از شركت كنندگان در اين تجمع گفت، همه مردم خواستار تغيير نخست وزير هستند چون وي طي پنج سال گذشته كاري براي كشور انجام نداده، مردم مي خواهند كسي خارج از خاندان آل صباح كه از 250 سال پيش بر كويت حكمراني مي كند اداره نظام را برعهده گيرد
تظاهركنندگان اعلام كردند كه تا زمان پاسخگويي به خواسته هايشان به تظاهرات ادامه خواهند داد.
برخي اعضاي مجلس امت و شماري از نيروهاي سياسي و برخي جمعيت هاي جامعه مدني كه حمايت خود را از خواسته هاي معترضان اعلام كرده اند در اين تجمع حضور داشتند مسئولان كويتي نيز تدابير امنيتي شديدي را اتخاذ كرده و راه هاي منتهي به محل تجمع را بستند تا تظاهرات گسترش بيشتري پيدا نكند.
گفته مي شود كه نيروهاي امنيتي براي مهار تظاهرات فردا به حال آماده باش كامل درآمده اند. كويت حدود سه ميليون نفر جمعيت دارد.

 



تظاهرات كارگري ويسكانسين به 8 ايالت ديگر آمريكا كشيده شد

اعتصاب ها و تظاهرات كارگري در ايالت ويسكانسين به هشت ايالت ديگر آمريكا كشيده شد.
به گزارش خبرگزاري ها، اعتراضات كارگري و كارمندي آمريكا كه ابتدا از ايالت ويسكانسين و عليه لايحه پيشنهادي فرماندار اين ايالت مبني بر كاهش حقوق و مزاياي كارگران آغاز شد اكنون به حداقل پنج ايالت ديگر كشيده شده است.
هزاران نفر در ايالات اينديانا، اوهايو، ميشيگان، تنسي و آيداهو با تجمع در خيابان ها عليه تضييع حقوق «طبقه متوسط» آمريكا از سوي مقامات رسمي كشورشان تظاهرات كردند.گزارش هاي دريافتي حاكي است، هر چند مردم ايالت ويسكانسين با اشغال ساختمان كنگره اين ايالت توانستند جلوي تصويب لايحه ضدكارگري را بگيرند اما اين بار فرماندار «آيداهو» و اينديانا با پيشنهاد لايحه اي مشابه خواستار جبران كسري بودجه از جيب معلمان و كارگران اين ايالات شده اند.تظاهركنندگان در حالي كه تابوت هايي را بر دوش خود حمل مي كردند كه روي آنها نوشته شده بود «تابوت طبقه متوسط» به تصويب «قوانين نژادپرستانه» اعتراض كردند.
يادآور مي شود بسياري از نمايندگان مجمع نمايندگي ايالت «اينديانا» نيز به تقليد از سناتورهاي «ويسكانسين» و براي رأي ندادن به آنچه «لايحه ضدكارگري» مي نامند اين ايالت را ترك كرده اند.
تحليلگران مي گويند تأثير اين اعتراضات به تدريج ديگر ايالت ها را نيز خواهد گرفت. گروهي از حقوقدانان آمريكايي نيز اين لوايح را كه با هدف جبران كسري بودجه تهيه مي شوند، حمله به حقوق كارگران و طبقه متوسط آمريكا مي دانند.از سوي ديگر معلمان و كارگران در ايالات فلوريدا، آتلانتا و تنسي نيز با برگزاري تجمعات گسترده عملاً به جمع معترضان ساير ايالات پيوسته و به شدت نسبت به تهيه و تصويب لايحه اي كه حقوق اقشار ضعيف جامعه را تضييع مي كند اعتراض كردند.

 



هواپيماي شخصي قذافي در فرودگاه قاهره به زمين نشست

منابع خبري از فرود يك هواپيماي شخصي متعلق به ديكتاتور ليبي در مصر خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، اين هواپيما كه از نوع فالكن 900 گزارش شده است، پس از گذشتن از آسمان يونان روز چهارشنبه در فرودگاه قاهره بر زمين نشست.
يك منبع مطلع در وزارت دفاع يونان نيز با تاييد خبر گفت: اين نوع هواپيماها معمولا براي جابه جايي شخصيت هاي طراز اول در ليبي به كار گرفته مي شود و قذافي روز سه شنبه نخست وزير يونان را در جريان آن قرار داده بود.
آگاهان سياسي در منطقه معتقدند با توجه به مهلت 72 ساعته انقلابيون براي كناره گيري از قدرت به قذافي، بعيد نيست كه ديكتاتور ليبي همسر و فرزندان خود را با اين هواپيما از اين كشور خارج كرده باشد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14