(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 25 اسفند 1389- شماره 19889

رئيس سازمان سنجش: طراحان سوالات كنكور با همكاري وزارت اطلاعات انتخاب مي شوند
تمدن اعلام كرد اتفاق مهم سال آينده كاهش سطح عمومي قيمت ها
حوادث كوتاه از كشور
مسدود شدن 9 جاده كشور در پي ريزش برف
با حضور شهردار بهره برداري از زيرگذر بهشت زهرا(س) آغاز شد
حاجي بابايي از «عروسك عمو نوروز» رونمايي كرد
از سال 90 صورت مي گيرد توزيع رايگان كيلكاي سوخاري در مدارس
تمديد اعتبار آرم هاي ترافيك 89 تا پايان فروردين 90
نظارت 120 گروه بر بهداشت اغذيه فروشي ها و مراكز اقامتي
بحران اقتصادي و اتمي در ژاپن
كارشناسان روسي نگهداري توله ببرهاي وارداتي در ميانكاله را برعهده گرفتند
جسد مفقود شدگان حادثه ريزش بهمن مازندران كشف شد
در اسلامشهر اتفاق افتاد مرگ مادر و كودك 9 ساله بر اثر انفجار مواد محترقه
بزرگترين سرقت اسناد تاريخ
اولين نامزد زن در مصر
شفابخش ترين عسل جهان



رئيس سازمان سنجش: طراحان سوالات كنكور با همكاري وزارت اطلاعات انتخاب مي شوند

رئيس سازمان سنجش آموزش كشور گفت: براي حفظ حقوق مردم طراحان سوالات كنكور با همكاري سازمان سنجش آموزش كشور و وزارت اطلاعات انتخاب مي شوند.
محمدحسين سرورالدين در نشست خبري با بيان اينكه دكتراي نيمه متمركز براي اولين بار در 25 اسفندماه برگزار خواهد شد، گفت: اين آزمون طي هماهنگي هايي با مجلس شوراي اسلامي، شوراي عالي انقلاب فرهنگي، دانشگاه ها و وزارت علوم برگزار مي شود و ممكن است در اولين برگزاري مشكلاتي نيز داشته باشد.وي درباره مابه التفاوت هزينه ثبت نام آزمون كارشناسي ارشد گفت: تعرفه آزمون كارشناسي ارشد در زمان ثبت نام اوليه همان ميزاني بود كه دريافت شد اما پس از مدت كوتاهي تعرفه هاي جديد رسيد و بر همين اساس مابه التفاوت اين هزينه از داوطلبان دريافت شد.
رئيس سازمان سنجش آموزش كشور با تاكيد بر اينكه سازمان سنجش نيازمند اطلاع رساني دقيق است، گفت: بيش از 4 ميليون داوطلب در 150 آزمون سازمان سنجش شركت مي كنند و با احتساب خانواده هاي آنها بيش از 20 ميليون نفر سالانه مخاطب اين سازمان هستند.
وي با بيان اينكه پرتال طراحي سوال از سال آينده راه اندازي مي شود اظهار كرد: در حال حاضر اساتيدي از دانشگاه هاي تهران و كشور براي طراحي سوال با سازمان سنجش آموزش كشور همكاري مي كنند كه اين همكاري هم مشكلاتي براي خود آن افراد و هم مشكلاتي براي سازمان سنجش در بردارد.
سرورالدين با بيان اينكه از سال آينده با طراحي پرتال سوال هر استادي مي تواند با هماهنگي سازمان سنجش آموزش كشور طراح سوالات كنكور باشد، ادامه داد: براي حفظ حقوق مردم طراحان سوال با همكاري سازمان سنجش آموزش كشور و وزارت اطلاعات انتخاب مي شوند.
رئيس سازمان سنجش آموزش كشور درباره تعداد شركت كنندگان در آزمون دكتراي نيمه متمركز گفت: 130 هزار داوطلب در آزمون دكتراي نيمه متمركز ثبت نام كرده اند كه اين تعداد بسيار قابل ملاحظه است.
وي افزود: احتمالا آزمون دكتراي ديگري در آذرماه با همين منابع اعلام شده براي آزمون 25 اسفندماه برگزار مي شود.

 



تمدن اعلام كرد اتفاق مهم سال آينده كاهش سطح عمومي قيمت ها

استاندار تهران ضمن رد برخي شايعات مبني بر كاهش يا قطع يارانه هاي نقدي، گفت: اين شايعه «دروغ 13» است.
مرتضي تمدن در گفت وگو با خبرگزاري ايسنا، ضمن رد برخي شايعات مبني بر كاهش و يا قطع يارانه ها در سال آينده، گفت: اين شايعات مبناي دقيقي ندارد و مردم سعي دارند اين شايعه را در قالب دروغ 13 منتشر كنند.
وي با بيان اين كه قانون هدفمندي يارانه ها قانوني نيست كه با يك شب، يك روز و يا يك ماه تغيير كند، افزود: قانون هدفمندي يارانه ها، قانون حساب شده اي است كه با بررسي و برنامه ريزي دقيق تصويب و به اجرا گذاشته شده است.
تمدن با اعلام اين كه سال آينده چند اتفاق مهم در حوزه هدفمندسازي يارانه ها اتفاق خواهد افتاد، تصريح كرد: يكي از اتفاق هاي مهمي كه سال آينده در حوزه هدفمندي يارانه ها اتفاق خواهد افتاد، كاهش سطح عمومي قيمت ها خواهد بود و همچنين دولت اقدامات جديدي در راستاي به كارگيري منابع حاصل از هدفمندي يارانه ها در دستور كار خواهد داشت تا مردم بتوانند از اين پول به دست آمده به نحو احسن استفاده كنند.
وي با بيان اين كه برخي از افراد ضمن پرداخت قبوض توانستند بخشي از يارانه هاي خود را پس انداز كنند، يادآور شد: بايد اين پول مسكوت مانده در چرخه توليد قرار گيرد و در اين مورد برنامه ريزي هاي گوناگوني وجود دارد.
استاندار تهران با اشاره به بازگشايي مجدد سايت سامانه رفاهي، افزود: افرادي كه تا به حال توانستند مشخصات خود را در اين سامانه ثبت كنند، هر چه سريع تر با در دست داشتن مشخصات و شماره حساب نسبت به وارد كردن اطلاعات خود اقدام كنند.

 



حوادث كوتاه از كشور

سرقت روستا در غياب مردم
برازجان - خبرنگار كيهان: سارقان خانه هاي 40 خانواده روستايي را هنگامي كه مردم در روستا نبودند مورد دستبرد قرار دادند.
در اين سرقت ها سارقان تمامي اموال اين خانه ها را دزديده و حتي درب هاي اتاق هاو منزل را نيز دزديدند.
تحقيقات براي شناسايي سارقان ادامه دارد.
دستگيري قاچاقچي
كرمان - فارس: ماموران انتظامي شهرستان شهر بابك با انجام يك سري اقدامات اطلاعاتي يك دستگاه كاميون حامل موادمخدر را شناسايي كرده و در بازرسي از اين كاميون كه حوالي اين شهرستان دچار حادثه شده بود مقدار 295 كيلو ترياك از آن به دست آمد.
در اين عمليات 3 قاچاقچي دستگير و تحويل دستگاه قضايي شدند.
كشف خاويار قاچاق
ساري - خبرنگار كيهان: در 11 ماه سال جاري 10 كيلوگرم خاويار، 356 كيلو ماهي خاوياري و 1293 كيلوگرم انواع ماهيان استخواني قاچاق كشف و ضبط شد.
در اين رابطه 57 نفر دستگير و تحويل مقامات قضايي شدند.

 



مسدود شدن 9 جاده كشور در پي ريزش برف

معاون عمليات پليس راه كشور از مسدود شدن 9 جاده كشور در پي ريزش برف و احتمال سقوط بهمن و يخبندان خبر داد.
سرهنگ پرويز سياح البرزي درباره آخرين وضعيت راه هاي كشور افزود: محور كرج- چالوس و هراز همچنان به علت احتمال ريزش بهمن و كولاك مسدود است.
وي يادآور شد: جاده شاهرود- سبزوار نيز به دليل يخ زدگي ناشي از بارش برف روز سه شنبه تا اطلاع ثانوي مسدود است.
معاون عمليات پليس راه كشور با تأكيد بر اينكه ارتفاعات محور شمشك به ديزين در استان تهران نيز كماكان مسدود است گفت: محور فرعي جاجرم در استان خراسان شمالي نيز به علت كولاك و يخ بندان مسدود است.
وي افزود: محور طارم به زنجان در استان زنجان نيز به علت ريزش سنگ تا اطلاع ثانوي مسدود است.
به گفته معاون عمليات پليس راه كشور تردد در محور اسالم به خلخال در استان گيلان نيز به علت يخبندان به كندي صورت مي گيرد.

 



با حضور شهردار بهره برداري از زيرگذر بهشت زهرا(س) آغاز شد

زيرگذر بهشت زهرا(س) ديروز طي مراسمي با حضور شهردار تهران، و مديرعامل سازمان بهشت زهرا(س) افتتاح شد.
زيرگذر بهشت زهرا(س) با 750 متر طول و 2 رمپ ورود و خروج به طول 300 متر يكي از معابر راهگشاه محسوب شده و با بهره برداري از آن روند تردد خودروها در اين محدوده و معابر مرتبط و بهبود محسوس خواهد يافت.
بنابر گزارش خبرنگار ما، احداث زيرگذر بهشت زهرا(س) منجر به حذف يكي از دور برگردان هاي حادثه ساز شد كه به اعتقاد كارشناسان به ميزان چشمگيري، خسارات ناشي از تصادف هاي اين محدوده را كاهش مي دهد.
گفتني است احداث اين زيرگذر ترافيك محدوده بهشت زهرا(س) و طرح توسعه آن كه در پايين دست محور تهران -قم قرار دارد را برطرف مي كند و كمك قابل توجهي نيز به كاهش و روان سازي ترافيك سه راه كهريزك و باقرشهر مي كند.
همچنين ديگر پروژه هاي عمراني بهشت زهرا(س) افتتاح قطعه روضه الحسين(ع) براي مداحان، بوستان شهيد حيدرنيا و فرهنگسراي رضوان، ايستگاه دوچرخه سواري با يكهزار و 500 دوچرخه، مجتمع عروجيان جديد نصب 10 آلاچيق پاركي در حرم مطهر و بهشت زهرا(س) و احداث كتابخانه تخصصي معاد مي باشد.

 



حاجي بابايي از «عروسك عمو نوروز» رونمايي كرد

در آستانه آغاز سال جديد، از «عروسك عمو نوروز» با حضور وزير آموزش و پرورش رونمايي شد.
به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، حميدرضا حاجي بابايي وزير آموزش و پرورش در مراسم رونمايي از عروسك عمو نوروز با بيان اينكه كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان هر محصولي كه توليد مي كند، يك هديه اجتماعي است، گفت: كانون همچون جوانه اي است كه در بالاترين نقطه از شاخه گل و درخت قرار دارد.
وزير آموزش و پرورش خطاب به مسئولان كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان گفت: براي اينكه توليدات كانون بر افكار عمومي كودكان و نوجوانان تاثيرگذار باشد به سمت توليد با كيفيت حركت كنيد و از توليد محصولات كپي شده خارجي و مونتاژ آن خودداري كنيد.
وي تاكيد كرد عروسكي كه حس مديريت، تنوع، خلاقيت و ابتكار را در كودكان از قوه به فعل درآورد، توليد كنيد.
حاجي بابايي با تاكيد بر وجود نيروهاي متفكر و دلسوز در كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان خاطرنشان ساخت: گاهي وقت ها يك كتاب نوشته شده يا يك عروسك ساخته شده، دنيايي را متحول مي كند.

 



از سال 90 صورت مي گيرد توزيع رايگان كيلكاي سوخاري در مدارس

سرپرست سازمان شيلات ايران از آغاز طرح توزيع رايگان كيلكاي سوخاري در مدارس كشور از سال آينده خبر داد.
به گزارش واحد مركزي خبر، سيدامين الله تقوي در جمع خبرنگاران با بيان اين كه اين طرح در قالب امضاء تفاهمنامه با وزارت آموزش و پرورش اجرا مي شود افزود: در مرحله نخست به صورت آزمايشي، كيلكاي سوخاري در تعدادي از مدارس در مقاطع مختلف تحصيلي توزيع مي شود.
وي گفت: در ادامه پس از ذائقه سنجي و موفقيت آميز بودن آن، اين محصول به جاي تنقلات ناسالم در مدارس سراسر كشور توزيع خواهد شد.
تقوي افزود: هم اكنون يك واحد صنعتي در تهران كيلكاي سوخاري توليد مي كند و سه واحد ديگر نيز در حال اخذ پروانه بهره برداري است.
سرپرست سازمان شيلات ايران همچنين از امضاي تفاهمنامه اي با ستاد كل نيروهاي مسلح خبر داد و گفت: به علت تهديدات دزدان دريايي در اقيانوس هند عليه قايق ها و شناورهاي ماهيگيري كشورمان، مقرر شده است با شناورها و قايق هايي كه به صورت گروهي كار مي كنند تعدادي نيروي مسلح نيز همراه شود.
تقوي درباره تسهيلات فني و اعتباري سال آينده يكي از تسهيلات را وام هاي كم بهره اعلام كرد و افزود: زمينه فعاليت براي توسعه شيلات در بخش خصوصي، سال آينده فراهم شده است.
تقوي در ادامه گفت: برگزاري 28 نمايشگاه تخصصي آبزيان در سال 89 از اقدامات موثر شيلات بود.
وي افزود: در سال آينده براي استان هاي غيرساحلي حداقل يك نمايشگاه، براي استان هاي ساحلي حداقل سه نمايشگاه و براي تهران 8 نمايشگاه تخصصي آبزيان پيش بيني شده است.
سرپرست سازمان شيلات درباره بيمه صيادان نيز گفت: امسال 120 ميليارد ريال براي حق بيمه صيادان در نظر گرفته شده كه با اين حساب بخشي از مشكلات اين قشر كم مي شود.
تقوي اضافه كرد: در آينده نزديك 50 درصد كاركنان سازمان شيلات مشمول دوركاري خواهند شد.

 



تمديد اعتبار آرم هاي ترافيك 89 تا پايان فروردين 90

اعتبار آرم هاي ترافيك 89 تا پايان فروردين 90 تمديد شد.
به گزارش فارس به نقل از سازمان حمل و نقل و ترافيك: با توجه به الكترونيكي شدن پرداخت هزينه آرم، ازدحام مراجعان در روزهاي پاياني سال و دغدغه متقاضيان در اين ايام، به منظور جلوگيري از بروز برخي مشكلات و آرامش خاطر شهروندان و فرصت كافي به متقاضيان، نسبت به تمديد مهلت اعتبار آرم هاي طرح ترافيك 89 اقدام شد.

 



نظارت 120 گروه بر بهداشت اغذيه فروشي ها و مراكز اقامتي

رئيس اداره بهداشت اماكن وزارت بهداشت گفت: 120 گروه نظارتي به صورت كشيك از 8 صبح تا 8 شب در همه شهرستان ها بر بهداشت اماكن به خصوص اغذيه فروشي ها و مراكز اقامتي نظارت مي كنند.
رضا غلامي درباره طرح بسيج سلامت نوروزي به منظور نظارت از اماكن كشور اظهار داشت: اين طرح از اول اسفند تا 19 فروردين به منظور تشديد نظارت بر مراكز تهيه، توزيع و طبخ موادغذايي اماكن بين راهي، مراكز اقامتي و پايانه ها با حضور فعال بازرسان وزارت بهداشت انجام خواهد شد.
وي با بيان اينكه 120 گروه نظارتي به صورت كشيك در همه مراكز بهداشت شهرستانها از 8 صبح تا 8 شب در اين زمينه فعاليت مي كنند تصريح كرد: اين نظارت ها در راستاي كنترل بهداشت محل از نظر آب، فاضلاب، پسماند، بهداشتي فردي و بهداشت موادغذايي از نظر نگهداري موادغذايي، فرآيند طبخ خواهد بود.
غلامي گفت: وزارت بهداشت به موارد تخلف بر منباي قانون رسيدگي مي كند و بر حسب ميزان تخلف تعطيل مي شوند يا به مراجع قضايي ارجاع مي شوند، همچنين شماره 09678 نيز آماده دريافت شكايت مردم خواهد بود.

 



بحران اقتصادي و اتمي در ژاپن

در حالي كه خبرها از انتشار راديو اكتيو در فضاي شهر توكيو پايتخت ژاپن حكايت دارد، روز سه شنبه يك راكتور ديگر نيروگاه هسته اي «داي ايچي» فوكوشيما منفجر شد كه نگراني مقامات ژاپني را از گسترده شدن انتشار مواد هسته اي دوچندان كند.
به گزارش خبرگزاري كيودو مقاديري از مواد راديواكتيو در فضاي شهر توكيو پراكنده شده تا شهر كاناگادا در نزديكي پايتخت نيز رسيده است.
به دليل تغييرات جوي و وزش بادهاي شديد ستاد مديريت بحران از مردم خواسته است از شست و شوي لباس و پهن كردن آنها خودداري كنند و با نوشيدن چاي و آشاميدني هاي ديگر خطر آلوده شدن به مواد راديو اكتيو را كاهش دهند.
بنا به اين گزارش دولت ژاپن نيز از بروز آتش سوزي در راكتور دوم و چهارم نيروگاه برق هسته اي فوكوشيما خبر داده است.
در بيانيه دولت ژاپن آمده است كه مواد راديو اكتيو از راكتورهاي آسيب ديده اين نيروگاه برق هسته اي نشت كرده و مقدار آن به حدي رسيده است كه سلامت انسان را به خطر مي اندازد.
«نائوتوكان» نخست وزير ژاپن رسما از شبكه سراسري ژاپن اعلام كرد كه امكان نشت بيشتر راديو اكتيو وجود دارد و از مردم خواست تا شعاع 30 كيلومتري نيروگاه نيز در خانه ها بمانند.
بنا به گزارش هاي رسيده، ميزان راديواكتيوي كه هر ساعت نشت مي شود به هشت هزار و 217 ميكرو رسيده است.
اين ميزان سه برابر ميزاني است كه يك انسان احتمال دارد در طول سال به طور طبيعي از فضا دريافت كند.
«يكويو ايدانو» دبير ارشد كابينه ژاپن نيز در مصاحبه اي خاطرنشان كرد: اوضاع به مراتب بدتر مي شود.
وي تصريح كرد: ضرورتا اوضاع با ثبات نيست و كارگران در حال پمپاژ آب از دريا براي خنك نگهداشتن راكتورها هستند.
دولت ژاپن در اقدامي ديگر از آژانس بين المللي انرژي اتمي خواسته است تا كارشناساني را به اين كشور اعزام كند.
با اين حساب احتمال مي رود متخصصان آژانس براي گفت وگو و بحث بيشتر درباره جزئيات اين فاجعه طبيعي وارد ژاپن شوند.
مقام هاي ژاپن ديروز به طور غيرمنتظره به همه مهندسان دستور دادند از مجتمع هسته اي فوكوشيما خارج شوند.
خطر تورم انفجاري در ژاپن
در حالي كه ژاپن با ششمين زلزله بزرگ دنيا روبرو شده، به نظر مي رسد اقتصاد اين كشور و البته كشورهايي كه با آن در تماس هستند با تورم بيشتري روبرو شوند.
رويترز در مقاله اي تأكيد كرده است كه در همين حال يكي از نگراني هايي كه در اين مورد وجود دارد اين است كه تراژدي هاي موجود در ژاپن بر مشكلات مالي اين كشور اضافه كند.
اين زمين لرزه بر صنايع و توليدات كشاورزي تأثير گذاشته و پيش بيني مي شود كه قيمت مواد غذايي در ژاپن افزايش يابد.
بر همين اساس، به دنبال سهميه بندي شدن برق در ژاپن شركت برق توكيو برنامه ساعات قطع برق براي مناطق مختلف اين كشور را اعلام كرد.
لازم به ذكر است شركت برق توكيو اجراي اين طرح را از دو روز قبل براي رعايت حال شهروندان به تعويق انداخته بود، مجبور شد دوشنبه شب برق 330 هزار خانوار از مشتركان خود در استان هاي توكيو، كاناگاوا، اباراكي و سايتاما را قطع كند.
اين در حالي است كه پيش از اين اعلام شده بود كمبود برق موجب شده صنايع ژاپن با خسارات جدي مواجه شوند و خط توليد كارخانه هاي مشهور اين كشور از جمله هيوندا، تويوتا و نيسان متوقف شده است.
كشف هزاران جسد
در سواحل مياگي
امواج آب با خود اجساد حدود دو هزار نفر را به سواحل منطقه مياگي، در شمال شرق ژاپن، آورده است.
هزار جسد در شبه جزيره اوجكا و هزار جسد ديگر در شهر كوچك ميناميسانريكو كه در سونامي روز جمعه با خاك يكسان شده است، پيدا شده اند.
سرنوشت دهها هزار نفر
روشن نيست
بسياري از شهرهاي كوچك و دورافتاده هنوز قابل دسترسي نيستند و تاكنون كمكي دريافت نكرده اند. خبرگزاري كيودو ژاپن مي گويد بيش از 500 هزار نفر به دليل بروز زمين لرزه، سونامي و خطر انتشار مواد راديواكتيو آواره شده اند.
در بحبوحه سرماي نزديك به صفر درجه زمستاني، ميليون ها نفر نيز چند شب است كه آب، غذا و وسيله گرمازا نداشته اند.
در همين حال، بانك مركزي ژاپن مي گويد رقم بي سابقه 180ميليارد دلار را از صندوق پول اضطراري اين كشور به نظام مالي تزريق كرده تا به دنبال فاجعه زمين لرزه و سونامي اخير، ثبات اقتصادي را تامين كند.
تزريق بخش بيشتر اين وجه فوري خواهد بود و 70 ميليارد دلار هم در آينده نزديك ارائه خواهد شد.
نيكي، شاخص بهاي سهام در بورس توكيو، تا پايان روز دوشنبه با 6 درصد افت، سقوط شديدي داشت.
برخي از بزرگترين شركت هاي ژاپني، از جمله خودروسازي تويوتا، فعاليت خود را متوقف كرده اند و دولت براي جلوگيري از قطع نيرو، برنامه سهميه بندي توزيع برق را معرفي كرده است.
پليس ژاپن تاكنون مرگ 1597نفر را تائيد كرده است اما انتظار مي رود كه آمار نهايي تلفات خيلي بالاتر باشد.
با وجودي كه ژاپن عملاً از حالت عادي خارج شده و با بحرانهايي چون زلزله، سونامي، خطر نشت مواد راديو اكتيو، قطعي برق و كمبود موادغذايي روبرو است و هر لحظه به نگراني ها نيز افزوده مي شود، آرامش همچنان در ميان مردمان اين كشور وجود دارد تا جايي كه يك شاهد بيروني اگر از اوضاع فعلي ژاپن بي خبر باشد با حضور در مناطق توكيو گمان مي كند كه هيچ اتفاقي در اين كشور رخ نداده است.
دهها ميليون دلار خسارت
در آمريكا
وقوع سونامي ناشي از زمين لرزه 9 ريشتري روز جمعه ژاپن و گسترش آن به ساير مناطق، موجب وارد آمدن دهها ميليون دلار زيان مالي در ايالت هاي هاوايي و كاليفرنيا در آمريكا شده است.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس از هونولولو، اين زيان مالي ناشي از وارد آمدن خسارت به منازل مسكوني، مراكز تجاري، هتل ها، قايق ها، اسكله ها و تأسيسات دولتي است.
براساس اين گزارش، در ايالت هاوايي دستكم 25 قايق غرق شده و حداقل 200 قايق خسارت ديده و شمار نامشخصي از منازل مسكوني نيز ويران شده است.
با اين حال وقوع سونامي در اين منطقه تلفات جاني نداشته است.
طبق برآورد دولتي صورت گرفته در كاليفرنيا خسارت ناشي از سونامي روز جمعه دراين ايالت به بيش از 40 ميليون دلار رسيده است.
«مايك دايتون» رئيس آژانس مديريت وضعيت اضطراري ايالت كاليفرنيا اعلام كرد در لنگرگاه سانتاكروز در اين ايالت 18 قايق غرق شدند و به حدود يكصد قايق خسارت وارد آمده است كه طبق اين برآورد ميزان زيان مالي وارد آمده تنها در اين لنگرگاه 17 ميليون دلار برآورد شده است.
تشعشعات هسته اي
به روسيه رسيد
دپارتمان امنيت اتمي ژاپن در گزارشي اعلام كرد كه به دليل انفجار سوم در نيروگاه اتمي «فوكوشيما» تشعشعات ناشي از اين حادثه با وزش باد به مناطق شرق دور روسيه رسيده است.ارتش روسيه نيز در بيانيه اي اعلام كرد كه به احتمال زياد سكنه اين شهر 600 هزار نفري به دليل احتمال بروز اين تشعشعات تخليه مي شوند.
همچنين براي كنترل ميزان تشعشعات 71 منطقه در شرق دور روسيه مورد آزمايش قرار گرفتند.
پرواز اختصاصي
براي خروج ايرانيان
دفتر هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران (هما) در توكيو اعلام كرد كه پرواز پنجشنبه هفته جاري اين شركت، به ايرانيان مقيم ژاپن اختصاص داده شده است.
به گزارش ايرنا، به دليل وقوع زلزله سنگين در ژاپن و تشعشعات مواد راديواكتيو و وجود پاره اي كمبودها، دفتر هواپيمايي ايران طي اطلاعيه اي رسمي كه در پايگاه سفارت ايران در توكيو نيز درج شده است، اعلام كرد پرواز پنجشنبه هفته جاري 28 اسفند 1389 از توكيو پكن به تهران تماماً به هموطنان مقيم ژاپن كه خواستار عزيمت به ايران هستند اختصاص داده شده است.
همچنين سفارت جمهوري اسلامي ايران در توكيو نيز تسهيلات ويژه اي را براي درج مهر خروج و تخفيف دانشجويي در نظر گرفته است.
طبق اطلاع واصله از سفارت ايران در توكيو و جامعه علمي ايرانيان مقيم ژاپن، حال تمامي دانشجويان ايراني و خانواده هايشان خوب بوده و تاكنون گزارشي از كشته يا مفقود شدن آنان در حادثه اخير ژاپن گزارش نشده است.

 



كارشناسان روسي نگهداري توله ببرهاي وارداتي در ميانكاله را برعهده گرفتند

پس از ابتلاي ببرهاي وارداتي به بيماري مشمشه و تلف شدن يكي از آنها، اين بار توله ببرهاي وارداتي كه قرار است سال آينده وارد شوند زير نظر كارشناسان روسي در ميانكاله نگهداري مي شوند.
براساس توافقات سازمان محيط زيست، 4 توله ببر وارداتي قرار است پس از تحويل ازروس ها در پناهگاه حيات وحش ميانكاله نگهداري شوند.
به گزارش فارس رئيس سازمان محيط زيست نيز چندي پيش در اين زمينه اظهار داشت: در مذاكراتي كه هيئت ايراني و بنده در تاريخ 13 خرداد سال 89 با طرف روسي در روسيه داشته ايم، توافق كامل جهت احياي زيستگاه، تكثير و رهاسازي ببر انجام گرفت و طرف روسيه متعهد شد به تعداد كافي ببر به ايران منتقل كند.

 



جسد مفقود شدگان حادثه ريزش بهمن مازندران كشف شد

عبدالله ملكي در گفت وگو با فارس در نور از كشف جسد عزت قاسمي اهل و ساكن يالرود بلده و محمود عباسي ساكن ملاير كه بر اثر بهمن ناشي از انفجار مواد ناريه شركت راديس (پيمانكار پروژه راهسازي بلده - گرمابدر - تهران) مفقود شده بودند، خبر داد.
وي اظهار داشت: برابر تماس بخشداري بلده مبني بر سقوط بهمن در اين بخش بلافاصله با هماهنگي هاي لازم اكيپ هاي امداد و نجات كوهستان هلال احمر، راه وترابري، شهرداري و بخشداري با امكانات محلي به محل حادثه اعزام شدند.
فرماندار نور افزود: پس از حضور عوامل امدادي و نيروي انتظامي در محل، علت سقوط بهمن انفجار مواد ناريه شركت پيمانكار پروژه راهسازي نور - بلده - تهران در منطقه يالرود بلده تشخيص داده و گزارش شد.
وي خاطرنشان كرد: پس از اين حادثه مشخص شد هشت نفر در محاصره بهمن قرار دارند كه شش نفر با تلاش امدادگران از محاصره برف نجات يافتند.
فرماندار نور ادامه داد: براساس همين گزارش اين حادثه دو مفقود داشته است كه تلاش امدادگران براي جستجوي آنان ادامه پيدا كرد تا اينكه جسد اين افراد از زير برف خارج و به پزشكي قانوني منتقل شد.
ملكي افزود: بارش برف در بلده همچنان ادامه دارد و حدود 5/1 متر برف باريده و تردد در محورهاي روستايي اين بخش به سختي انجام مي شود.
وي همچنين از بارش برف در بخش چمستان نور خبر داد و گفت: محور روستايي «خرتابرودبار» به علت بارش شديد برف مسدود شده و بقيه محورها از جمله محورهاي كوهستاني «لاويج» و «واز» با وجود بارش برف باز و تردد انجام مي شود.

 



در اسلامشهر اتفاق افتاد مرگ مادر و كودك 9 ساله بر اثر انفجار مواد محترقه

پسر بازيگوش با انفجار موادمحترقه دست ساز در منزلشان، مادر و دو برادرش را به كام مرگ برد و دستان خود را نيز از دست داد.
به گزارش ايسنا روز يكشنبه آتش نشانان شهرستان اسلامشهر از طريق تماس مركز فوريت هاي پليسي «110» مطلع شدند كه در جريان وقوع انفجار موادمحترقه دست ساز در خيابان «طالقاني» اسلامشهر، اين منزل طعمه حريق شده و يك كودك چهار ساله به علت شدت جراحات وارده ناشي از اين انفجار جان خود را از دست داده و چهار مصدوم راهي بيمارستان شدند.
به گزارش ايسنا، «عقيله-ز» 40 ساله (مادر اين خانواده) و «ابوالفضل-ع» پسر 9 ساله اين خانواده به علت شدت جراحات وارده روز دوشنبه در بيمارستان جان باختند.
همچنين «رضا-ع» 13 ساله پسر نوجوان اين خانواده نيز كه مشغول به ساخت موادمحترقه از نوع دست ساز بود، به علت شدت جراحات وارده دو دست خود را از دست داد.«فريده-ع» 22 ساله كه دختر عمو و ميهمان اين خانواده بود، به علت شدت جراحات وارده دو چشم و دستانش را از دست داد.

 



بزرگترين سرقت اسناد تاريخ

يك موسسه آمريكايي با سرقت 25 ميليون اسناد و مدارك محرمامه مصر بار ديگر رسوايي جديدي را براي آمريكا به بار آورده است.
اخبار رسيده از مصر حاكي است كه ابلاغيه اي براي دادستان مصر فرستاده شده است كه رسوايي جديد آمريكا را فاش مي كند.در اين ابلاغيه موسسه «اي بي ام» آمريكا به سرقت آرشيو اسناد ملي مصر «دارالوثائق المصريه» متهم شده است.اين موسسه از طريق سيستم مكانيزاسيون اسناد، 25 ميليون سند مربوط به روابط سياسي و تاريخي مصر با ديگر كشورها به سرقت اين اسناد محرمانه پرداخته است.اين اسناد به حقوق تاريخي مالكيت سرزمينهاي مسلمانان، مسيحيان و يهوديان مربوط مي شود. علاوه بر آن موسسه «آي بي ام» همچنين برنامه هاي نرم افزاري بانك اطلاعات آرشيو مصر و دستگاه هاي اسكن اين اسناد را ساخته است.
«عصام الغريب» محقق اسناد و مدارك محرمانه مصر و نويسنده اين ابلاغيه گفت: اين موسسه مسئوليت توليد برنامه هاي نرم افزاري بانك اطلاعات و اسناد محرمانه را برعهده گرفت.

 



اولين نامزد زن در مصر

براي اولين بار يك زن مصري در انتخابات رياست جمهوري آينده مصر اعلام كانديداتور شد.
به گزارش روزنامه الاهرام چاپ مصر، شمارش معكوس براي برگزاري انتخابات رياست جمهوري در مصر كه عمروموسي، البرادعي، ايمن نور و الصباحي رسماً آمادگي خود را براي شركت در اين انتخابات آماده كردند، آغاز شده است.اما از اين ميان يك كانديداي زن به نام «انس الوجود عليوه» اديب و عضو اتحاديه نويسندگان عرب نيز به عنوان اولين زن كانديد در اين انتخابات شركت مي كند.انس الوجود 42 سال سن دارد و نويسنده رمان هاي كوتاه است. از مشهورترين تأليفات وي مي توان به رمان «كلمات ممطره» اشاره كرد كه در آن به مشكلات مناطق پرجمعيت و محروم پرداخته است.
«انس الوجود» در صفحه اختصاصي خود در فيسبوك اعلام كرده كه با توجه به رعايت حقوق مساوات بين زن و مرد و اجازه قانون اساسي مصر به كانديدا شدن زنان در انتخابات رياست جمهوري، تصميم گرفته است در انتخابات شركت كند.گفتني است كه انتخابات رياست جمهوري مصر 6 ماه ديگر برگزار مي شود.

 



شفابخش ترين عسل جهان

پزشكان استراليايي در آزمايشات جديدخود دريافته اند كه عسل حاصل از يك درخت بومي در اين كشور قوي ترين و مؤثرترين عسل جهان به لحاظ قدرت شفابخشي و خاصيت آنتي باكتريال است.
اين پزشكان ادعا مي كنند كه عسل اين درخت استراليايي بيشترين خاصيت ضدباكتريايي در بين تمام انواع عسل هاي ديگر رادر جهان دارد.تيم تحقيقاتي كه خواص شگفت انگيز اين عسل را كشف كرده اند، معتقدند اين عسل كه از درخت «مورد» (myrtle) تهيه مي شود، براي درمان مقاوم ترين عفونت هاي باكتريايي كه معمولا در بيمارستان ها و مراكز پرستاري شايع است، كاربرد دارد.
به گزارش شبكه خبري اي بي سي، عسل درخت «مورد» حاوي مقادير بسيار زيادي از يك تركيب آنتي باكتريال موسوم به «متيل گلييوزال» ياMGO است و به لحاظ خواص درماني در بين تمام عسل هاي پزشكي موجود در بازار بالاترين امتياز و بيشترين خاصيت را دارد. محققان استراليايي مي گويند: خاصيت آنتي باكتريال اين عسل به قدري زياد است كه تنها مقدار اندكي از آن براي مقابله با عفونت ها كافي است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14