(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 25 اسفند 1389- شماره 19889

شكايت دولت لبنان از رژيم صهيونيستي به سازمان ملل
جوانان انقلابي مصر درخواست ملاقات كلينتون را نپذيرفتند
اعتصاب و تظاهرات هزاران معلم و كارمند آمريكايي در مريلند
لشكركشي امارات و عربستان به منامه مردم بحرين : اشغالگران را پشيمان مي كنيم
«مرغ» در ازاي هواپيما!
هزاران كفن پوش بحريني مقابل سفارت عربستان تظاهرات كردند
حمله زميني، هوايي و دريايي قذافي به مناطق مسكوني ليبي
نخستين نظامي سعودي كشته شد
موج اعتصاب عربستان را فرا گرفت
جنگ و گريز مردم با مزدوران علي عبدالله صالح در شهرهاي يمن
درگيري هاي خونين در ساحل عاج شدت گرفت
انفجار 2 بمب در بازار تره بار بغداد
قذافي: در صورت حمله غرب با القاعده متحد مي شوم
80 درصد مردم آمريكا از عملكرد كنگره ناراضي هستند



شكايت دولت لبنان از رژيم صهيونيستي به سازمان ملل

دولت لبنان از رژيم صهيونيستي به دليل نقض حاكميت حريم هوايي، زميني و دريايي اين كشور به سازمان ملل شكايت كرد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، وزارت خارجه لبنان طي اطلاعيه اي از ارسال شكايت خود به شوراي امنيت به دنبال نقض حاكميت اين كشور توسط رژيم صهيونيستي خبر داد.اين شكايت به دنبال نقض حاكميت مرزهاي بين المللي لبنان توسط قايق هاي نظامي ارتش رژيم صهيونيستي و شليك گلوله به سمت آب هاي بين المللي لبنان صورت گرفته است.در اين شكايت آمده است، اين اقدام رژيم صهيونيستي به مثابه نقض كامل حاكميت لبنان و نيز نقض قطعنامه 1701 شوراي امنيت و قانون بين المللي وعهدنامه هاي سازمان ملل است.گفتني است رژيم صهيونيستي به صورت روزانه حريم زميني، هوايي و دريايي لبنان را نقض مي كند و شكايات متعدد لبنان به شوراي امنيت تاكنون بي پاسخ مانده است.

 



جوانان انقلابي مصر درخواست ملاقات كلينتون را نپذيرفتند

نمايندگان ائتلاف جوانان در مصر، درخواست ديدار وزير خارجه آمريكا را رد كردند.
به گزارش شبكه خبري محيط، «هيلاري كلينتون» وزير خارجه آمريكا كه در يك ديدار غيرمنتظره وارد قاهره شده است، خواستار ديدار با نمايندگان ائتلاف جوانان در مصر شد، اما انقلابيون مصري اين درخواست را نپذيرفتند.
پايگاه خبري «المختصر» اعلام كرد: رد اين درخواست بيانگر حمايت جوانان انقلابي از مواضع شفاف كشورها و تداوم همراهي با مردم مصر است.
اين پايگاه خبري كه نزديك به ائتلاف جوانان مصر است اعلام كرد: آمريكا از روزهاي ابتداي آغاز انتفاضه نگاهي منفي به قيام مردم مصر داشته است.
خبرگزاري «رويتر» نيز اعلام كرد: هيلاري كلينتون طي دو روز اقامت خود در قاهره با اعضاي شوراي عالي نيروهاي مسلح و نخست وزير ديدار و گفت وگو كرد.

 



اعتصاب و تظاهرات هزاران معلم و كارمند آمريكايي در مريلند

هزاران نفر از معلمان و كارمندان دولتي در ايالت «مريلند» آمريكا در اعتراض به لايحه «ضد كارمندي- كارگري» ارائه شده به كنگره تظاهرات كردند.
به گزارش «واشنگتن پست» هزاران نفر از معلمان و كارمندان دولتي شهر «آناپوليس» ايالت «مريلند» آمريكا پس از اينكه خبر ارائه لايحه «ضد كارمند- كارگري» به كنگره با هدف كاستن از حقوق و مزايا يشان را شنيدند با ريختن به خيابان ها تظاهرات كردند.
بنا به گزارش هاي دريافتي «مارتين اومالي»، فرماندار اين ايالت به تبعيت از فرماندار «ويسكانسين» و براي جبران كسري بودجه، لايحه اي را تنظيم و براي تصويب به كنگره ارسال كرده كه طي آن از بودجه بخش هاي آموزشي كسر مي گردد.
يادآور مي شود، دوشنبه گذشته نيزصدها هزار نفر از مردم ايالت «ويسكانسين» در اعتراض به تصويب لايحه ضدكارگري، مقابل ساختمان كنگره اين ايالت تجمع و عليه سياست هاي تحميلي تصميم گيرندگان شعار دادند.

 



لشكركشي امارات و عربستان به منامه مردم بحرين : اشغالگران را پشيمان مي كنيم

سرويس خارجي -
مخالفان دولت بحرين حضور نيروهاي خارجي در اين كشور را اعلان جنگ دانسته و اظهار داشتند با نظاميان خارجي همچون اشغالگر برخورد خواهند كرد.
مخالفان بحريني حضور سربازان خارجي در بحرين را توطئه اي عليه شهروندان بي سلاح و ناديده گرفتن توافقنامه ها و كنوانسيون هاي بين المللي عنوان كردند.
معترضان تاكيد كردند كه حضور اين نيروها اعلان جنگ به مردم است و با آنها به عنوان اشغالگر برخورد خواهيم كرد.
مخالفان اظهار داشتند كه ورود نيروهاي كشورهاي حاشيه خليج فارس به بحرين بايد در جهت دفاع از اين كشور در مقابل تهديدات خارجي باشد نه اختلافات داخلي ميان مردم و نظام.
نماينده سابق پارلمان بحرين در اين باره گفت، ورود هر سرباز يا تجهيزات نظامي خارجي به كشور به منزله اشغال آشكار كشور خواهد بود و معترضان با اين اشغالگري به شدت برخورد خواهند كرد.
وي افزود، اين امر به معني رويارويي ملت بحرين با تهديد و خطري حقيقي در زمينه جنگ تمام عيار ارتش با شهروندان بحريني است.
وي تاكيد كرد، اولين بازنده اين اقدام رژيم حاكم خواهد بود و از جامعه جهاني مي خواهيم با حمايت از ملت بحرين در مقابل ارتش بيگانه به وظايفشان در زمينه تحقق صلح و امنيت بين المللي عمل كند.
تظاهركنندگان بحريني همچنين اعلام كردند تا سرنگوني رژيم حاكم همچنان در خيابان ها مي مانند و به مبارزات خود عليه نظاميان داخلي و خارجي ادامه خواهند داد.
آنها از سازمان ملل خواستند حضور نظاميان بيگانه در بحرين را محكوم و اقدام فوري براي بازگرداندن اين نيروها اتخاذ كند.
رئيس جمعيت الزهرا(س) در بحرين گفت، به رغم سركوب شديد تظاهركنندگان و استفاده از گلوله هاي پلاستيكي، گازهاي اشك آور و خفه كننده ولي مردم همچنان در خيابان ها هستند و كنترل خيابان هاي اصلي منامه پايتخت بحرين كه بندر تجاري منامه را به ميدان لولو متصل مي كند و مهم ترين ساختمان هاي دولتي و سفارت خانه هاي خارجي در آن هستند در دست مخالفان است.
گفتني است عربستان سعودي براي سركوب تظاهرات در بحرين 1000 نيروي نظامي و حدود 50 دستگاه خودرو از جمله جيپ و آمبولانس وارد بحرين كرده است، همچنين دولت امارات متحده عربي 500 نيروي امنيتي خود را به بحرين وارد كرده تا دولت بحرين را در سركوب تظاهرات اعتراض آميز مردم ياري دهد.
شبكه خبري پرس تي وي گزارش داد كه دولت كويت نيز براي سركوب تظاهرات مردم بحرين به اين كشور نيرو اعزام كرده است.
اين در حالي است كه اعزام نيرو از كشورهاي حاشيه خليج فارس به بحرين واكنش هاي گسترده داخلي، منطقه اي و بين المللي را در پي داشته است.
هفت حزب عمده شيعه مخالف در بحرين با انتشار بيانيه اي حضور سربازان خارجي در بحرين را اشغالگري و به مثابه اعلان جنگ ارزيابي كردند.
اين احزاب شيعه از جامعه بين الملل خواستند نسبت به حضور بيگانگان در اين كشور واكنش نشان دهد.
فراكسيون الوفاق با انتشار بيانيه اي اعلام كرد كه دخالت عربستان و امارات در بحرين شكافي گسترده در بين ملت عرب حاشيه خليج فارس ايجاد مي كند و به نتيجه مورد نظر آنان نخواهد رسيد.
اين فراكسيون تصريح كرد، عزم مخالفان بحريني با اين اشغالگري ها شكسته نمي شود و جوانان بر تداوم اعتراضات تا زمان حصول نتيجه تاكيد دارند.
رئيس جمعيت حقوق بشر جوانان بحرين هشدار داد هرگونه دخالت نظامي نيروهاي بيگانه در اين كشور اشغالگري به شمار مي آيد و با آن مبارزه خواهد شد.
عضو شوراي حقوق بشر بحرين نيز پادشاه اين كشور را مسئول مستقيم سركوب معترضان دانست و گفت: خاندان حاكم مسئول تيراندازي مستقيم به سوي تظاهركنندگان است و اعضاي آن بايد به عنوان جنايتكار جنگي محاكمه شوند.
وي همچنين نسبت به حضور نيروهاي خارجي در بحرين هشدار داد و گفت هرگونه دخالت نيروهاي بيگانه در بحرين مغاير قوانين بين المللي است.
معاون اول رئيس پارلمان بحرين تاكيد كرد، فراخوان نيروهاي سپرجزيره از سوي نظام بحرين نشان دهنده اين است كه نظام مشروعيت خود را از دست داده است.
علي مشيمع فعال بحريني نيز گفت: اقدام رژيم بحرين در فرا خواندن نيروهاي بيگانه موجب مي شود كه اين رژيم هر چه سريع تر به دست مردم سرنگون شود.دبيركل شوراي همكاري خليج فارس نيز طي بيانيه اي اظهار داشت، شوراي همكاري خليج فارس مخالف هرگونه مداخله خارجي در امور داخلي بحرين است.
بان كي مون دبيركل سازمان ملل نيز در مورد اعزام نيروهاي سعودي و اماراتي به بحرين ابراز نگراني كرد و از طرف هاي مربوط خواست خويشتنداري كنند و از توسل به زور و خشونت جلوگيري كنند.
اين در حالي است كه سخنگوي كاخ سفيد طي اظهاراتي از اشغال بحرين حمايت كرد و گفت: حضور نيروهاي عربستان يا امارات در بحرين حمله به يك كشور و اشغال آن كشور نيست بلكه براي كمك به دولت آن كشور است.
از سوي ديگر يكي از مقامات ارشد دولت آمريكا اظهارات پنتاگون مبني بر اينكه از اعزام نيروهاي عربستان سعودي به بحرين خبر نداشته اند را تكذيب كرد و گفت، واشنگتن از مداخله نظامي عربستان در بحرين از قبل مطلع بوده است.
آخرين اخبار از بحرين حاكي از آن است كه معترضان بحريني در اعتراض به حضور نظاميان عربستان سعودي در اين كشور ديروز به سمت سفارت عربستان در منامه تظاهرات كردند.
طبق گزارش هاي منتشر شده نظاميان سعودي بيشتر در مناطق سني نشين و اطراف كاخ آل خليفه تجمع كرده و خود را براي سركوب شديد مردم بحرين آماده كرده اند.همچنين شماري از نيروهاي پليس و كاركنان وزارت كشور بحرين در اعتراض به استفاده نيروهاي امنيتي بحرين از گلوله جنگي عليه تظاهر كنندگان استعفا كردند. خبرگزاري العالم گزارش داد كه دولت بحرين به نيروهاي امنيتي بحرين و عربستان سعودي دستور شليك مستقيم به سوي تظاهر كنندگان را صادر كرده است.
در پي تداوم اعتراضات مردمي در بحرين و اعلام روز خشم عليه عربستان سعودي در اين كشور پادشاه بحرين به مدت سه ماه حالت فوق العاده اعلام كرد.





 



«مرغ» در ازاي هواپيما!

تايلند به شركت «لاكهيدمارتين» آمريكايي پيشنهاد كرده بود در ازاي هواپيماهاي شكاري «اف16»، به جاي پول به آنها «مرغ يخ زده» بدهد!
اين معامله عجيب و غريب بين تايلند و آمريكا را البته خبرگزاري رويتر فاش كرده است! ماجرا هم از اين قرار است كه در سال 2005 تايلند تصميم گرفته بود ناوگان هواپيماهاي شكاري اش را نو كند. به همين منظور هم به «اين در و آن در» زد كه ببيند چه جور هواپيماي شكاري در بورس است و با كدام شركت مي شود «معامله» كرد. و قرعه به اسم «اف16» آمريكا افتاد! اما، خوب، تايلند پولي براي پرداخت نداشت، اين بود كه، معامله اي عجيب و دست كم غيرمتعارف به ديپلمات هاي آمريكايي پيشنهاد داد: 80هزار تن «مرغ يخ زده» به جاي هواپيماي شكاري! خلاصه اينكه، شركت هواپيماسازي «لاكهيدمارتين» معامله را قبول كرد، اما از «بخت بد» كودتايي در تايلند رخ داد و معامله راكد ماند! حالا، سايت اينترنتي «آتلانتيك واير»توضيح مي دهد كه آمريكا نه تنها در مورد تايلند، بلكه در مورد چاد هم آنقدر زياده روي كرده بود كه هواپيما در اختيارش قرار داد تا تظاهرات مردمش را سركوب كند! رويتر مي گويد تحقيقاتش را براساس اسناد محرمانه انجام داده است.
سرويس خارجي كيهان

 



در اعتراض به اعزام نيروهاي نظامي به بحرين
هزاران كفن پوش بحريني مقابل سفارت عربستان تظاهرات كردند

هزاران نفر از مردم كفن پوش بحرين در اعتراض به اعزام نيروهاي نظامي از كشورهاي عربي حوزه خليج فارس به ويژه عربستان به كشورشان در برابر سفارت عربستان در منامه تظاهرات كردند.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري فرانسه، هزاران نفر از معترضان بحريني ديروز در اعتراض به اعزام نيروهاي نظامي از كشورهاي حوزه خليج فارس، به ويژه عربستان به بحرين در برابر سفارت رياض در منامه، پايتخت بحرين تظاهرات كردند.
تظاهر كنندگان با حمل پرچم كشورشان و درحالي كه كفن بر تن و قرآن بر دست گرفته بودند، فرياد مي زدند آماده شهادتند.
سيل مردمي بحرين كه از ميدان منامه به سمت سفارت عربستان تظاهرات مي كردند، با فرياد «ما شيفته شهادت هستيم ... فرقي ميان سني و شيعه نيست»، خواستار خروج هرچه سريع تر«اشغالگران سعودي» از كشورشان شدند.
تظاهر كنندگان بحريني اعزام نيروهاي نظامي خارجي به بحرين را تجاوز به خاك كشورشان عنوان كرده و خواستار خروج هرچه سريع تر آنها هستند.يادآور مي شود، عربستان سعودي دوشنبه با اعزام دست كم 1000 نظامي خود به بحرين، به كمك سركوبگران حكومت بحرين شتافته است.
اين اعزام نيرو بلافاصله پس از سفر وزير دفاع آمريكا به منامه صورت گرفت.

 



به منظور در هم شكستن مقاومت انقلابيون صورت گرفت
حمله زميني، هوايي و دريايي قذافي به مناطق مسكوني ليبي

نيروهاي ديكتاتور ليبي مناطق مسكوني شهرهاي تحت تسلط انقلابيون اين كشور را به شدت بمباران و گلوله باران كردند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، نيروهاي تحت امر «معمر قذافي» كه اوايل هفته جاري از شهرهاي ساحلي اين كشور عقب رانده شده بودند، ديروز بار ديگر از طرابلس به سمت شرق دست به حمله گسترده هوايي، زميني و دريايي زدند، در اين پيشروي جديد، شهر ساحلي زواره به شدت گلوله باران و بمباران شد و نيروهاي قذافي توانستند كنترل اين شهر را به دست گيرند. شهرهاي «البريقه» و «اجدابيا» نيز شديدا بمباران شدند. نيروهاي وابسته به قذافي شهر البريقه را تحت كنترل گرفتند، ولي در اجدابيا مقاومت انقلابيون همچنان ادامه دارد. شبكه خبري «سي.ان.ان» از دست به دست شدن شهرهاي ساحلي توسط نيروهاي دولتي و انقلابيون خبر داد.
رهبران انقلاب ليبي ضمن رد كردن هرگونه دخالت و حمله نظامي غرب به ليبي، از ارتش مصر خواستند در حمايت از برادران خود در ليبي، وارد عمل شود.
به گفته شاهدان عيني، حملات هوايي، زميني و دريايي نيروهاي قذافي، علاوه بر مناطق مسكوني، تاسيسات زيربنايي ليبي را نيز نابود مي كنند.
مردم شهر «طبرق» در شرق ليبي نيز خود را براي نبرد با نيروهاي قذافي آماده مي كنند.
طي ديروز نيروهاي ديكتاتور ليبي به سمت اين شهر در حركت بودند. يك انقلابي طبرق به خبرنگاران گفت: حتي اگر يك نفر در اين شهر باقي بماند، با نيروهاي قذافي خواهد جنگيد.
در همين حال «منصور الزوي»، رئيس دفتر جبهه ملي نجات ليبي تاكيد كرد، انقلابيون طي 48 ساعت آينده شهرهاي تحت كنترل قذافي را آزاد خواهند كرد.
ساير رويدادها
¤ هيلاري كلينتون، وزيرخارجه آمريكا دوشنبه با «محمود جبريل»، مسئول امور بين الملل شوراي ملي انتقالي ليبي در پاريس ديدار و گفت وگو كرد.
¤ شبكه الجزيره اعلام كرد، غرب با قذافي در سركوب مردم ليبي همدست است.
¤ هوگوچاوز، رئيس جمهوري ونزوئلا اعلام كرد، آمريكا اگر به ليبي حمله كند، با يك ويتنام ديگر روبه رو خواهد شد.
¤ شبكه تلويزيوني فرانس-24: فرانسه در حمايت از شوراي انقلابي ليبي عجله كرده است.
¤ ديكتاتور ليبي از روسيه، چين و هند خواست كه به جاي غربي ها در ليبي سرمايه گذاري كنند.

 



نخستين نظامي سعودي كشته شد

خبرگزاري آلمان به نقل از يك مقام امنيتي سعودي نوشت: اولين نيروي نظامي عربستان سعودي كه براي سركوب شيعيان بحرين به منامه اعزام شده بود كشته شد. اين مقام امنيتي كه خواست نامش فاش نشود افزود: اين نظامي يك افسر با درجه سروان بود كه در نيروي زميني ارتش سعودي خدمت مي كرد.

 



موج اعتصاب عربستان را فرا گرفت

با اعتصاب كاركنان چاپخانه ملك فهد در مدينه، موج اعتصابات كارگري، كشور عربستان را فرا گرفت.
به گزارش روزنامه «الرياض» چاپ عربستان، كاركنان بزرگترين چاپخانه عربستان در اعتراض به اوضاع معيشتي خود براي هفتمين روز متوالي از حضور بر سر كارهاي خود خودداري كردند.
براساس اين گزارش، چاپخانه ملك فهد در «مدينه منوره»، پس از اينكه 1400 تن از كاركنان آن به خاطر كمي دستمزد و سوء مديريت دست از كار كشيدند، چاپ قرآن كريم در آن به طور كامل متوقف شد.
چاپخانه ملك فهد روزانه 52 هزار نسخه قرآن كريم را چاپ مي كرد، اما اكنون به صورت كامل در اعتصاب به سر مي برد.
كاركنان چاپخانه ملك فهد كه در بدترين شرايط كاري خود به سر مي برند، نسبت به بي توجهي دولت (وزارت حج) به شدت اعتراض كردند.اين در حالي است كه دولت اعتصابيون را به برخورد قهرآميز براي بازگشت به سر كارهاي شان تهديد كرده است.
دولت عربستان در اين راستا تلاش كرد با استفاده از كاركنان خارجي اين چاپخانه اوضاع را سر و سامان دهد، اما آنها نيز از رفتن بر سر كارهاي خود امتناع كردند.
از سوي ديگر، صدها تن از كاركنان شركت مخابرات عربستان در اعتراض به كمي دستمزد و حقوق خود، روز سه شنبه دست از كار كشيدند.
همچنين منابع ديگر از اعتصاب در ساير ادارات دولتي در عربستان خبر دادند، اما تاكنون اين اخبار از سوي دولت آل سعود تائيد نشده است.در همين حال، رفتگران مسجدالحرام براي دومين بار طي ماه گذشته، دست از كار كشيدند و خواستار افزايش حقوق و دستمزد خود از سوي دولت شدند.
دولت عربستان از چندي پيش به دليل ثروت اندوزي حكام آل سعود و بي توجهي ملك عبدالله به اوضاع معيشتي مردم، دستخوش ناآرامي و اعتصاب شده است.
شاه عربستان ماه گذشته از اعطاي شبه حمايتي 36 ميليارد دلاري به مردم اين كشور خبر داد، اما تاكنون به وعده خود عمل نكرده است.

 



جنگ و گريز مردم با مزدوران علي عبدالله صالح در شهرهاي يمن

در درگيري بين مخالفان يمني ونيروهاي امنيتي در مناطق مختلف يمن ده ها نفر زخمي شدند.
نزديك 12 استان در شمال و جنوب يمن ديروز نيز همانند روزهاي ديگر شاهد تظاهرات گسترده مردمي عليه رژيم حاكم بود و در پي درگيري مزدوران علي عبدالله صالح با مردم معترض ده هانفر زخمي شدند.
20 تن از معترضان به هنگام تلاش براي حمله به مقر دولت در «جوف» منطقه اي واقع در شمال شرق صنعا زخمي شدند و در استان مارب واقع در شهر صنعا نيز 35 فرد معترض در شرايطي مشابه پس از تيراندازي نيروهاي امنيتي به طرف اين افراد براي جلوگيري از حمله آنها به ساختمان هاي دولتي مجروح شدند.
تظاهرات مردم يمن پس از سخنراني اخير علي عبدالله صالح ديكتاتور يمن كه گفته بود با مخالفان به شدت مقابله مي كند افزايش بيشتري پيدا كرده است.
اين در حالي است كه برخي منابع آگاه از فرار همسر و دختر رئيس جمهور به خارج از كشور در پي افزايش درگيري ها در اين كشور خبر دادند.
در پي فرار برخي اعضاي خانواده علي عبدالله صالح ، كاخ رياست جمهوري يمن اعلام كرد كه هيچ مقام مسئولي بدون حكم رياست جمهوري حق خروج از كشور را ندارد.
از سوي ديگر، «عبدالله نعمان» نخستين سفير يمن با جنايتكار توصيف كردن رئيس جمهور كشورش از پست خود در وزارت خارجه استعفا كرد و به صف انقلابيون پيوست.
20 نماينده پارلمان يمن نيز در اعتراض به اقدامات خشونت آميز نيروهاي امنيتي اين كشور عليه معترضان از سمت خود استعفا كردند.
شوراهاي محلي در هشت منطقه از استان ضالع اعلام كردند كه به صفوف انقلابيون پيوستند و بخش هاي اداري اتاق بازرگاني و صنعت و دو اتحاديه وكلا و معلمان نيز به مردم انقلابي يمن پيوستند.
رئيس كنگره رؤساي قبايل بكيل هم به انقلابيون پيوست و تاكيد كرد قبايل با هر آنچه كه در اختيار دارند بايد به انقلابيون كمك كنند.
در همين رابطه پايگاه خبري «التجديد نيوز» خبر داد كه عربستان سعودي براي كمك به رژيم حاكم در يمن و سركوب تظاهرات مردمي در اين كشور 75 خودروي زرهي به يمن فرستاده است.يكي از فعالان سياسي يمن نيز اظهار داشت كه رژيم علي عبدالله صالح براي سركوب تظاهرات مردم از گازهاي سمي آمريكايي استفاده مي كند.
اردن
در اردن نيز تظاهرات ضد حكومتي و درخواست براي لغو توافقنامه سازش با رژيم صهيونيستي همچنان ادامه دارد.
تظاهركنندگان با تجمع در مقابل پارلمان خواستار انحلال مجلس، اصلاحات سياسي، آزادي زندانيان سياسي و قطع رابطه با رژيم صهيونيستي شدند.
از سوي ديگر كابينه اردن با تشكيل كميته مذاكرات ملي متشكل از 52 تن موافقت كرد.
مغرب
جنبش 20 فوريه در مغرب نيز سركوب معترضان در كازابلانكا كه طي آن چندين نفر زخمي شدند را به شدت محكوم كرد.
اين جنبش خواستار تداوم تظاهرات در مغرب شد و اظهار داشت تا تحقق كامل خواسته هاي تظاهركنندگان كه اعمال اصلاحات سياسي فوري و تحت كنترل درآوردن اختيارات پادشاه است تظاهركنندگان به تظاهرات خود ادامه مي دهند.
عمان
معترضان عمان روز گذشته نيز با تجمعات در سراسر اين كشور بر ضرورت تحقق مطالبات سياسي خود تاكيد كردند.
معترضان با افزايش مطالبات خود خواستار تحقيق درباره فساد 12 وزيري شدند كه سلطان قابوس پادشاه عمان اخيرا در جريان ترميم كابينه آنان را بركنار كرد.

 



درگيري هاي خونين در ساحل عاج شدت گرفت

منابع خبري از تشديد ناآرامي ها در شهرهاي مختلف ساحل عاج خبر مي دهند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، درگيري هاي مسلحانه بين طرفداران دو رئيس جمهور خودخوانده ساحل عاج به شدت افزايش يافته و حتي به اطراف كاخ رياست جمهوري اين كشور در پايتخت نيز كشيده شده است.
به گفته شاهدان عيني، نيروهاي طرفدار «حسن واتارا»، مدعي پيروز در انتخابات رياست جمهوري 27 نوامبر (16 آذر) بخشي از منطقه «اجمه» واقع در شهر «آبيجان» را به تصرف درآورده و با استفاده از سلاح هاي سنگين همچنان در حال نبرد با وفاداران به «لوران گباگبو» رئيس جمهور كنوني ساحل عاج هستند.
ازسوي ديگر، طرفداران «گباگبو» نيز با تأييد خبر درگيري ها اعلام كردند حملات گسترده اي را عليه طرف مقابل انجام داده اند كه به كشته و زخمي شدن شماري از آنها منجر شده است.
برخي از گزارش هاي دريافتي حاكي است، دامنه ناآرامي ها به مدت چندساعت به نزديكي مقر «گباگبو» در آبيجان رسيد اما پس از مدتي اوضاع دراين منطقه به حال عادي بازگشت.
ازسوي ديگر، خبر مي رسد بسياري از شهرهاي ديگر اين كشور مصيبت زده نيز درگير جنگ هاي پراكنده بين طرفداران دو طرف است.
تلويزيون دولتي وفادار به «گباگبو» نيز اعلام كرد، به دنبال كشيده شدن درگيري ها به «آبيجان» و پس از نشست «گباگبو» و ژنرال هاي ارتش، قرار است تصميمات مهمي اتخاذ شود.گفتني است، پس از آغاز جنگ قدرت در اين كشور آفريقايي، اتحاديه عرب تلاش هايي را براي ميانجيگري با هدف پايان مناقشات آغاز كرد كه تاكنون نتيجه اي نداشته است. شوراي حقوق بشر سازمان ملل نيز به تازگي گزارشي منتشر كرد كه طي آن ضمن معرفي طرفداران «گباگبو» به عنوان عامل بحران زا در ساحل عاج، سركوب مخالفان سياسي از سوي آنها را محكوم كرد.
يادآور مي شود، درحالي كه اتحاديه آفريقا «حسن واتارا» را رئيس جمهور قانوني ساحل عاج به رسميت مي شناسد، سازمان ملل، اتحاديه اروپا، آمريكا و بسياري از كشورهاي غربي نيز مي گويند «گباگبو» را به رسميت نمي شناسند.

 



انفجار 2 بمب در بازار تره بار بغداد

دو انفجار پي درپي بازار ميوه و تره بار پايتخت عراق را به لرزه درآورد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي از عراق، صبح ديروز دو انفجار پي درپي بازار ميوه و تره بار «الرشيد» در بغداد را به لرزه در آورد. در اين انفجار شماري غيرنظامي، تعدادي از اعضاي پليس، از جمله يك سرهنگ عراقي، مجروح شدند. در مورد علت جراحت نيروهاي پليس، منبع مذكور گزارش داد، پس از انفجار نخست، نيروهاي پليس در محل مستقر شدند و در پي آن، بمب دوم منفجر شد. دو انفجار مذكور خساراتي نيز برجاي گذاشت.
بغداد طي هفته هاي اخير نسبتا آرام بود و تنها در ميدان «التحرير» و ساير مناطق اين شهر، مردم دست به راهپيمايي مي زدند و بعضا درگيري هايي نيز ميان آنها و نيروهاي پليس عراق روي مي داد.

 



قذافي: در صورت حمله غرب با القاعده متحد مي شوم

معمر قذافي ديكتاتور ليبي در گفت وگو با يك روزنامه ايتاليايي تهديد كرد، در صورتي كه غرب به ليبي حمله كند با القاعده متحد شده و عليه آنها فتواي جهاد خواهد داد.
به گزارش فارس به نقل از الجزيره، معمر قذافي ديكتاتور ليبي در مصاحبه با روزنامه «ژورنال » چاپ ايتاليا گفت: احساس مي كند، دوستان اروپائيش همچون برلوسكني نخست وزير ايتاليا او را تحقير كرده و به او پشت نموده اند .وي سپس با تهديد هم پيمانان اروپايي خود گفت: اگر نيروهاي غربي به ليبي حمله كنند، بدون ترديد با القاعده متحد شده و عليه آنها حكم جهاد مي دهد!
وي افزود: واقعا از موضع گيري دوستان اروپايي ام غافلگير شدم، آنها با اين موضع گيري هايشان به من ضربه زدند، اما بدانند با اين موضع گيري ها فقط به روابط تجاري و همكاري هاي اقتصادي خود با ليبي ضربه مي زنند . قذافي سپس با انتقاد شديد از «نيكولا ساركوزي »، رئيس جمهور فرانسه كه پيش از اين شوراي ملي انتقالي ليبي را به رسميت شناخته بود، او را فردي « ديوانه » و «ناقص العقل» توصيف كرد .
وقتي خبرنگار ايتاليايي از قذافي درباره اعمال منطقه پرواز ممنوع يا حمله هوايي عليه ليبي سوال كرد، وي گفت: اگر چنين مواردي پيش بيايد خواهيم جنگيد و پيروز خواهيم شد .
قذافي همچنين تاكيد كرد كه ليبي دژ مستحكم غرب در برابر افراط گرايي اسلامي است كه در صورت كناره گيري وي از قدرت موجب بروز بحران ها و آشوب هاي خطرناك در آفريقا و اروپا خواهد شد.
قذافي گفت: اگر بن لادن و القاعده به جاي دولت من بر ليبي حكومت كنند، امنيت، ثبات و استقرار آفريقايي ها از بين خواهد رفت و آنها پس از تصرف آفريقا به سوي اروپا روي خواهند آورد .

 



80 درصد مردم آمريكا از عملكرد كنگره ناراضي هستند

براساس آخرين نظرسنجي يك موسسه آمريكايي، بيش از 80 درصد مردم ايالات متحده از عملكرد كنگره اين كشور ناراضي هستند.
به گزارش پرس تي وي، نتايج آخرين نظرسنجي موسسه «گالوپ» آمريكا نشان مي دهد كه 82 درصد مردم اين كشور از عملكرد كنگره ناراضي هستند. اين كاهش رضايت شامل هر دو حزب اصلي مي شود.
براساس اين نظرسنجي، ميزان حمايت و رضايت مندي حاميان دموكرات ها از عملكرد نمايندگان خود در كنگره، از ميزان 25 درصد در ماه گذشته ميلادي به 20 درصد در ماه جاري و ميزان تاييد حاميان جمهوريخواهان نيز از عملكرد كنگره اين كشور، از 23 درصد در مدت مشابه ماه قبل، به 20 درصد در اين ماه كاهش يافته است.براساس اعلام موسسه گالوپ، ميانگين حمايت مردم از كنگره آمريكا از سال 1974 تاكنون، 34درصد بوده است.
گفتني است، ميزان حمايت مردم آمريكا از عملكرد كنگره اين كشور طي ماه جاري، به پايين ترين سطح خود رسيد، و اين ميزان در 37 ساله گذشته بي سابقه بوده است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14