(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 25 اسفند 1389- شماره 19889

كوتاه اقتصادي
در شرق تهران بزرگترين جايگاه «سي ان جي» خاورميانه افتتاح شد
معاون سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان: بازار ميوه تحت كنترل كامل بازرسان است
توزيع اسكناس نو در 52 شعبه منتخب بانك ها
رئيس شوراي اصناف كشور خبر داد حضور جدي بازرسان صنفي در تعطيلات پاياني سال
معاون وزير مسكن و شهرسازي: قراردادهاي مسكن مهر متري 300 هزار تومان است
تقدير وزير بازرگاني از رسانه ها در انتشار اخبار قانون هدفمندي يارانه ها
آغاز توزيع گسترده تخم مرغ
افزايش تنوع محصولات طرح تأمين
تعيين بانك عامل خريد تضميني گندم
با كمترين تغييرات تعرفه اي كتاب قانون مقررات صادرات و واردات 90 نهايي شد



كوتاه اقتصادي

¤ نخستين فروشگاه زنجيره اي كالاشهر در فضايي به وسعت 100هزارمترمربع در جنوب شرقي تهران افتتاح شد. اين كالاشهر داراي 9 سوله مجزابراي نگهداري كالاهاي اساسي، مواد پروتئيني، همچنين ساختمان اداري، پاركينگ و غيره است و در فاز اول 27 هزار قلم كالا شامل موادغذايي و بهداشتي در اين فروشگاه عرضه مي شود.
¤شركت سهامي بيمه ايران برنامه كشيك مراكز استان و شعب تخصصي خود در تعطيلات نوروزي را اعلام كرد.به گزارش روابط عمومي بيمه ايران؛ تمامي شعب پرداخت خسارت هاي اتومبيل، آتش سوزي، مسئوليت، حمل كالا و مهندسي اين شركت در ايام تعطيلات نوروزي آماده ارايه خدمات بيمه اي و پرداخت خسارت به بيمه گذاران مي باشند.
¤ معاون امور توليدات دامي وزارت جهاد كشاورزي گفت: با اجراي طرح بهينه سازي مصرف سوخت در مرغداري ها طي مدت پنج سال در 17 هزار و 500 مرغداري كشور هزينه هاي سوخت تا 30 درصد كاهش مي يابد.
¤ دومين قرعه كشي پرداختهاي غيرحضوري و مشتركان خوش حساب قبوض تلفن ثابت شركت مخابرات استان تهران در تاريخ 23اسفندماه برگزار شد.به گزارش روابط عمومي شركت مخابرات استان تهران، پس از انجام قرعه كشي كه با هدف تشويق و ايجاد انگيزه براي پرداخت غيرحضوري توسط مشتركان و تحقق دولت الكترونيك از ميان دوميليون و 370 هزار و 96 نفر مشتركان خوش حساب پركار و پرداخت كننده قبوض تلفن ثابت انجام شد 2 نفر از مشتركين خوش حساب از مناطق 2 و 7 تهران برنده دو دستگاه خودرو پژو 206 شدند.
¤ مشاور مديرعامل شركت فاضلاب تهران گفت: در صورت تضمين بازپرداخت از طرف دولت، يك هزار ميليارد ريال از اعتبار مورد نياز طرح فاضلاب تهران تحت عنوان اعتبارات ماده 56 از طريق جلب فاينانس داخلي تأمين مي شود.
¤ رئيس هيئت مديره بورس كالا از عرضه و قابل معامله شدن سهام بورس كالا در سه ماهه ابتدايي سال آينده خبر داد.محمد رضا شهيدي تبار با ارائه يك خبر مهم به سهامداران شركت بورس اظهار داشت: طي جلسه اي كه در بورس كالا برگزار شد قرار است سهام بورس كالا در سال آينده در فرابورس عرضه و قابل معامله شود.
¤ دبير انجمن قطعه سازان گفت: مشكل تأمين قطعات لازم براي توليد ايربگ برطرف و توليد اين محصول در 6 ماه آينده از سرگرفته خواهد شد.
¤ دكتر رحمت ا... حافظي مديرعامل صندوق تأمين اجتماعي در پيامي فرا رسيدن سال نو را به بيمه شدگان، مستمري بگيران، كارفرمايان و كليه كاركنان اين صندوق در سراسر كشور تبريك گفته و بر توسعه كمي و كيفي خدمات تأمين اجتماعي در قبال بيمه شدگان و مستمري بگيران و گسترش تعاملات با جامعه كارآفرينان در سال جديد تأكيد كرد.
¤ وزير نيرو از درنظر گرفتن 7 هزار ميليارد تومان مابه التفاوت قيمت برق در بودجه 90 خبر داد و گفت: وزارت نيرو در تلاش است تا بتواند بخشي از بدهي خود به پيمانكاران را پرداخت كند.
¤ وزير تعاون گفت: بخش تعاون به عنوان يكي از سه ركن اساسي اقتصاد كشور بايد در بورس داراي جايگاه خاصي باشد و سازمان بورس ملزم به ايجاد زيرساخت هاي اجرايي اين تدابير قانوني است.

 



در شرق تهران بزرگترين جايگاه «سي ان جي» خاورميانه افتتاح شد

بزرگترين جايگاه «سي ان جي» خاورميانه ديروز به طور رسمي در شرق تهران به بهره برداري رسيد.
اين جايگاه CNG كه با مشاركت سپاه پاسداران احداث شده با در اختيار داشتن 16 سكو و 32 نازل گاز از ظرفيت سوخت رساني به بيش از هشت هزار دستگاه خودروي دوگانه سوز به صورت شبانه روزي برخوردار است.
سوخت رساني به 32 دستگاه خودروي گازسوز به صورت همزمان از ديگر ويژگي هاي اين جايگاه CNG بوده كه در زميني به مساحت 6 هزار متر مربع در شرق تهران ساخته شده است.
وجود چهار كمپرسور به ظرفيت دو هزار متر مكعب در ساعت از ويژگي هاي بارز اين جايگاه CNG به شمار مي رود كه توسط سازندگان داخلي طراحي، نصب و راه اندازي شده است.
سردار حسين همداني فرمانده سپاه محمد رسول الله(ص) در مراسم افتتاح اين جايگاه با بيان اينكه هم اكنون قراردادهايي بين سپاه پاسداران براي ساخت و توسعه جايگاههاي CNG و سوخت مايع امضا شده است، تاكيد كرد: در سال 1390 با مشاركت شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي براي ساخت جايگاه هاي سوخت به ويژه در مناطق غربي تهران اقدام خواهد شد.
فريد عامري مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي هم ميزان سرمايه گذاري براي ساخت اين جايگاه CNG را حدود 35 ميليارد ريال عنوان كرد و گفت: در اين جايگاه چهار سري تجهيزات هر يك با ظرفيت سوخت رساني دو هزار متر مكعب نصب و راه اندازي شده است.
وي تعداد كل جايگاه هاي CNG ايران را يكهزار و 625 باب اعلام كرد و افزود: با وجود افزايش قيمت هر متر مكعب CNG به 300 تومان اما استفاده از اين حامل انرژي با استقبال مردم مواجه است.
عامري همچنين در جمع خبرنگاران و در حاشيه مراسم فوق گفت: پس از اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها 8/1 ميليارد دلار در مصرف سوخت كشور صرفه جويي صورت گرفت.
عامري با اشاره به تحريم ها از سوي برخي كشورها گفت: تحريم ها در صنعت نفت و گاز ايران تاثير منفي نداشته و با اجراي طرح ضربتي توليد بنزين توانستيم نياز كشور را مهار كنيم و از سال آينده با راه اندازي طرح «كتكراكر» در پالايشگاه آبادان، طرح بنزين سازي پالايشگاه بنزين و افزايش ظرفيت پالايشگاه شازند شاهد خودكفايي ايران در زمينه توليد بنزين خواهيم بود و مي توانيم به جرگه صادركنندگان اين فرآورده بپيونديم.
وي درخصوص توزيع كالابرگ نفت سفيد گفت: در حال حاضر چهار ميليون و 200 هزار خانوار متقاضي در سايت تجارت آسان ثبت نام كرده اند كه تاكنون كالابرگ سه ميليون خانوار را تحويل داده ايم.

 



معاون سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان: بازار ميوه تحت كنترل كامل بازرسان است

معاون بازرسي و نظارت سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان با اشاره به تشديد بازرسي ها در روزهاي ابتدايي سال 90 ، گفت: بازار ميوه به شدت تحت كنترل بازرسان محسوس و نامحسوس است.
جواد تقوي در گفتگو با مهر گفت: سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان در اجراي طرح نظارتي نوروز 90 كه از ابتداي اسفندماه برنامه اجرايي و عملياتي آن در سراسر كشور آغاز شده است، با هماهنگي سازمان هاي بازرگاني استانها، استانداري ها، فرمانداري ها، ائمه جمعه و جماعات و سازمانهايي كه به نوعي در ارتباط با بازار نقش دارند، تمركز بازرسي هاي خود را بر اقلام پرمصرف همچون پوشاك، كيف، كفش، ميوه و تره بار، آجيل و خشكبار، شيريني، مواد غذايي، مواد پروتئيني و در بخش خدمات و رستوران مراكز تفريحي، ورزشي، فرهنگي، مذهبي و حمل و نقل بين شهري و درون شهري است.
معاون بازرسي و نظارت سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان افزود: با توجه به اينكه طي روزهاي اخير در استان هاي كشور و تهران توزيع ميوه ذخيره سازي شده، از سوي وزارت بازرگاني شروع شده، بازرسان سازمان حمايت به طور متمركز در مراكز توزيع عمده ميوه كه شامل ميادين ميوه و تره بار و شبكه هاي توزيع رسمي اعلام شده هستند و كنترل لازم را دارند.
وي تصريح كرد: بازرسان، قيمت و كيفيت اقلام عرضه شده را به شدت تحت كنترل دارند تا آنچه كه در اين سبد براي مردم پيش بيني شده است، با قيمت مناسب و بالاترين كيفيت در اختيار آنها قرار گيرد.
تقوي از مصرف كنندگان درخواست كرد تا در اين ايام هرگونه تخلف را اطلاع دهند، چرا كه به اعتقاد وي، تخلف در اين ايام قابل اغماض و چشم پوشي نيست و برخورد شديد خواهد شد.
وي اظهار داشت: علاوه بر بازرسي هاي نوبه اي، بازرسي نامحسوس از سوي ناظران افتخاري سازمان حمايت نيز صورت خواهد گرفت، ضمن اينكه در كنار آن، گشت هاي مشترك همراه با قاضي كشيك تعزيرات صورت خواهد گرفت تا به پرونده متخلفان در حداقل زمان رسيدگي شود.
تقوي گفت: با متخلفان و افرادي كه تكرار در تخلف دارند تا مرحله پلمب واحد صنفي و مغازه پيش خواهيم رفت، لذا از مردم تقاضا مي شود تا هرگونه تخلف را با شماره تلفن 124 كه به صورت رايگان و شبانه روزي در اختيار آنها است، اطلاع دهند.
قيمت موز 1300 تومان
از سوي ديگر رئيس اتحاديه صادركنندگان و واردكنندگان ميوه در مورد قيمت موز در ايام عيد گفت: طي نشست ديروز اتحاديه ملي محصولات كشاورزي، مسئولان وزارت بازرگاني و سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان مصوب شد قيمت موز در ميادين عمده فروشي 1150 تومان و در ميادين شهرداري و مغازه ها به قيمت 1300 تومان عرضه شود.
سعيد نوراني در گفت وگو با فارس با اعلام اينكه موز به اندازه كافي وارد كشور شده است، افزود: موز از 26 اسفند تا 20 فروردين با نرخ يكسان و مصوب در كشور توزيع مي شود و مشكلي براي تامين اين ميوه در ايام عيد نخواهد بود.
رئيس اتحاديه صادركنندگان و واردكنندگان ميوه با بيان اينكه قيمت مصوب موز براي تمام كشور اجرايي خواهد شد، افزود: سازمان تعزيرات حكومتي در كل كشور به اين قيمت ها نظارت مي كند و كساني كه تخطي كنند با آنها برخورد جدي مي شود.

 



توزيع اسكناس نو در 52 شعبه منتخب بانك ها

مدير كل سازمان توليد اسكناس و مسكوك بانك مركزي گفت: توزيع اسكناس نو كه از 21 اسفندماه سال 1389 آغاز شده است تا تاريخ 26 اسفند در 52 شعبه انجام مي شود.
مجيد صنيعي درباره برنامه هاي بانك مركزي براي توزيع اسكناس در شب عيد افزود: در سال جاري علاوه بر روال قديم توزيع اسكناس نو، از طريق 52 شعبه منتخب بانك هاي ملي، سپه و كارآفرين در نقاط مختلف تهران نيز اين كار صورت مي گيرد.
وي با بيان اينكه توزيع اسكناس نو در سال 1389 سه برابر سال قبل بوده است، گفت: بانك مركزي همه ساله و به خصوص ماه هاي پاياني سال اقدام به توزيع اسكناس و تحويل آن به بانك هاي تهران و شهرستان مي كند كه البته اين امر در تهران از طريق بانك مركزي و در شهرستانها از طريق ناظران پولي مستقر در استان ها صورت مي پذيرد.
صنيعي در ادامه در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه سال گذشته و امسال چه مقدار اسكناس فرسوده از جريان خارج شده است، گفت: سال گذشته و امسال در مجموع حدود يك ميليارد و 400 ميليون قطعه انواع اسكناس فرسوده از جريان خارج شده كه معادل ريالي آن اسكناس نو توزيع شده است. در سال آتي فرسوده گيري سرعت بيشتري خواهد يافت.
وي درخصوص ضرب سكه هاي رايج نيز اظهار داشت: علاوه بر ضرب سكه هاي 250، 500 و هزار ريالي، به مناسبت پنجاهمين سال تاسيس بانك مركزي، دو سكه دو هزار و پنج هزار ريالي و به مناسبت روز جهاني آمار و اعياد سعيد غدير و قربان سكه هزار ريالي و همچنين به مناسبت هفته وحدت سكه يادبود پنج هزار ريالي ضرب و منتشر شد.
صنيعي درباره ضرب و توزيع سكه هاي بهار آزادي نيز اظهار داشت: بانك مركزي سال هاي زيادي است كه از طريق بانك كارگشايي و بانك هاي عامل اقدام به توزيع سكه هاي بهار آزادي (يك، نيم و ربع) و سكه هاي يادبود طلا و نقره مي كند. در سال جاري علاوه بر سكه هاي يك، نيم و ربع، سكه گرمي با بسته بندي امنيتي ضرب، توزيع و با استقبال عمومي بسيار خوبي روبرو شد و طي كمتر از مدت 40 روز حدود يك ميليون قطعه از اين سكه ها در بانك هاي عامل فروش رفت.
به گفته وي به منظور پاسخگويي به نياز بازار و ايجاد تعادل در معاملات طلا، در اسفندماه سال جاري فروش شمش طلا براي اولين بار در دو نوبت صبح و عصر در بانك كارگشايي نيز آغاز شده و تا پايان اسفند ادامه دارد.

 



رئيس شوراي اصناف كشور خبر داد حضور جدي بازرسان صنفي در تعطيلات پاياني سال

رئيس شوراي اصناف كشور از حضور جدي بازرسان صنفي در تعطيلات پاياني سال و ايام نوروز خبر داد.
قاسم نوده فراهاني بعد از ظهر ديروز در يك نشست خبري اظهار داشت: در 14 روز گذشته 400 نمايشگاه عرضه مستقيم كالا در سراسر كشور برگزار شد و مايحتاج نوروزي مردم در اين نمايشگاه ها با تخفيف 10 تا 30 درصد عرضه شد.
وي افزود: ميزان استقبال مردم از نمايشگاه بهاره رشد قابل توجهي داشته و 86 درصد از بازديد كنندگان از كيفيت كالاهاي عرضه شده در نمايشگاه هاي بهاره ابراز رضايت كرده اند.
رئيس شوراي اصناف كشور با بيان اينكه در 5 نمايشگاه بهاره تهران 800 هزار نفر از مردم بازديد كرده اند، اظهار داشت: از امروز پرتقال درجه يك به قيمت هزار و 180 تومان، سيب مرغوب هزار و 500 تومان، گوشت مرغ هر كيلوم گرم 2 هزار و 950 تومان و تخم مرغ هر كيلو هزار و 950 تومان در واحدهاي صنفي كشور توزيع مي شود.
وي افزود: بازرسان صنفي در ايام نوروز و تعطيلات پايان سال به صورت كشيك حضور دارند به صورتي كه يك سوم از بازرسين صنفي در كشور براي ايام نوروز حضور جدي دارند.
نوده فراهاني گفت: در سال 89 بيش از 9 ميليون و 300 هزار بازرسي انجام شده است كه از اين تعداد 472 هزار پرونده تخلف صنفي تشكيل شده است.
وي افزود: از واحدهاي صنفي سطح كشور 63 ميليون نخ سيگار قاچاق، 53 هزار بسته تنباكو، 64 هزار بسته لوازم آرايش بهداشتي و تجهيزات بهداشتي، 15 تن چاي قاچاق و 6 تن چاي تقلبي كشف شده است و تعداد پرونده هاي متشكل در بخش قاچاق 25 هزار فقره بوده است.
فراهاني گفت: بيشترين تخلفات صنفي مربوط به شير يارانه اي، روغن جامد، حبوبات، پياز، مرغ، موز، گوشت، تخم مرغ، خرما، آرايشگران زنان و مردان، تعميرات خودرو و كرايه حمل و نقل بوده است.
وي افزود: بالاترين عنوان تخلف مربوط به عدم درج قيمت، عدم صدور صورت حساب و گرانفروشي بوده است.

 



معاون وزير مسكن و شهرسازي: قراردادهاي مسكن مهر متري 300 هزار تومان است

معاون امور مسكن و ساختمان وزير مسكن و شهرسازي گفت: تمام قراردادهاي ساخت مسكن مهر براي سال 90 با متري 300هزار تومان و با آسانسور متري 310 هزار تومان با انبوه سازان بسته شده است.
ابوالفضل صومعلو در گفت وگو با خبرگزاري فارس در پاسخ به اين سوال كه گفته مي شود برخي از انبوه سازان مسكن مهر در شهرستانها اعلام مي كنند كه ساخت مسكن مهر براي سال 90 بيش از 300 هزار تومان خواهد شد، اظهار داشت: تمام قراردادهاي مسكن مهر سال 89 و 90 بسته شده و هيچ افزايش هم نداشته است، چرا كه همكاران ما قيمت مصالح ساختماني را هر روز در استان ها رصد مي كنند.
وي اضافه كرد: شايد به صورت جزيي قيمت مصالح ساختماني دچار نوسان شده باشد اما هيچ افزايشي نداشته است و شايد يك هفته قيمت مصالح ساختماني يك دهم درصد بالا و يا در يك هفته يك دهم درصد پايين بيايد.
صومعلو تاكيد كرد: هيچ تغييري در سياست وزارت مسكن هم صورت نگرفته است كه فردي بخواهد بگويد 10 درصد قيمت ساخت مسكن مهر افزايش يافته است.وي هرگونه افزايش قيمت هزينه تمام شده ساخت مسكن مهر براي سال 90 را تكذيب كرد و گفت: با هر انبوه سازي كه از طريق فراخوان براي ساخت واحدهاي مسكوني مهر سال 90 قرارداد امضا شده هر متر 300 هزار تومان بوده است و اينكه گفته مي شود قيمت ساخت هر متر مسكن مهر به 340 هزار تومان افزايش يافته، صحيح نيست.
معاون امور مسكن و ساختمان وزير مسكن و شهرسازي در پاسخ به اين سوال كه فراخواني كه براي ساخت مسكن مهر داده شده چه تعداد انبوه ساز براي سال 90 اعلام آمادگي كردند، گفت: براي سهميه سال 90 بالغ بر 400 هزار واحد مسكوني مهر تنظيم قرارداد شده است كه احداث شود.وي افزود: وقتي قراردادهاي ساخت مسكن مهر سال 90 با انبوه سازان بسته شد با اين نيت بوده است ك ه دولت معتقد بوده هدفمندي يارانه ها هيچ افزايشي بر مصالح ساختماني نخواهد گذاشت و تمام جنبه هاي اين طرح را براي سال 90 در نظر گرفته كه با انبوه سازان قرارداد بسته است.

 



تقدير وزير بازرگاني از رسانه ها در انتشار اخبار قانون هدفمندي يارانه ها

وزير بازرگاني در مراسم پاياني دومين جشنواره ملي رسانه و بازرگاني، با طرح شش پيشنهاد براي غني سازي اخبار حوزه بازرگاني توجه به همه ابعاد در جريان سازي خبر را خواستار شد.
مهدي غضنفري در اين مراسم كه با حضور سردبيران، دبيران و خبرنگاران رسانه هاي ديداري و شنيداري در وزارت بازرگاني برگزار شد، خواهان ايجاد جريان دو طرفه خبررساني از مديران به ذينفعان و مردم شد.
وي با تأكيد بر ضرورت ترجيح دادن منافع گروهي به منافع فردي، دفاع از منافع ذينفعان و حفظ منافع ملي با توجه به سوء استفاده بيگانگان از برخي اخبار گفت: ذينفعان منبع آگاهي و دانش هستند و آگاهي از خواسته هاي آنها نقش مهمي در ارائه اخبار كاربردي تر دارد.
وزير بازرگاني ادامه داد: نوجويي در واژگان و شيوه ها، منجر به غني سازي ادبيات حوزه بازرگاني و دوري از عبارات تكراري مي شود.
به اعتقاد غضنفري، طنز يكي از سبك هاي ادبي است كه مي توان با بكارگيري خلاقيت در اخبار حوزه بازرگاني به كاربرد و طنز در اين حوزه نيازمند تكامل و تطور است.
وزير بازرگاني سپس بكارگيري سابقه و اطلاعات مورد نياز براي تكميل يك خبر را مهم دانست و گفت: به هر ميزان كه در يك گزارش يا خبر از سابقه استفاده شود به همان ميزان نيز مي توان به غناي موضوع كمك كرد.
وي با بيان اينكه بخش بازرگاني پرمخاطب ترين و پرخبرترين حوزه ها به شمار مي آيد، افزود: حجم و تعداد بالاي مخاطبان و ذينفعان شامل: مردم، بازار، قيمت كالا و خدمات و مواردي اين چنين تحت تأثير شاخص هايي همچون تورم و... است كه به طور مستقيم به بخش بازرگاني مربوط نمي شود.
غضنفري سپس در بخش ديگري از سخنان خود به مقايسه رسانه هاي مبتني بر منفعت جويي و مبتني بر حقيقت پرداخت و گفت: دروغ پراكني، شايعه سازي، حاشيه سازي، تخريب، جعل خبر، تهديد و نفاق از جمله خصوصيات رسانه هاي منفعت طلب است.
غضنفري ادامه داد: رسانه هاي حقيقت جو نيز اصولي چون حفظ حرمت، دفاع از حق مظلوم، حقگويي و هدايتگري، حركت در مسير الي الله، توجه به وحدت را شيوه كار خود قرار مي دهند.
وزير بازرگاني مشخص ترين و واضح ترين الگو براي يك رسانه انتقال پيام پيامبران دانست و افزود: پيام هاي پيامبر اكرم(ص) و امامان معصوم(ع) مبتني بر هدايتگري است و بايد از اين شيوه ها درست آموخت.
وي با تقدير از رسانه هاي ديداري و شنيداري در تعامل و همكاري نزديك آنها در انتشار اخبار واقعي و محتوايي، افزود: رسانه ابزاري براي مديريت ذينفعان و تكامل و تطور شخصيت افراد است و مي توان از اين مسير براي رشد و تكامل بهره برد.
وزير بازرگاني با تقدير از همراهي رسانه ها با دولت براي انتشار اخبار و گزارش هاي قانون هدفمندي يارانه ها تصريح كرد: اگر در اجراي درست قانون در حوزه هدفمندي افتخاري نصيب ملت شده ناشي از موقعيت شناسي، زمان شناسي دقيق و شفاف رسانه ها بوده و اگر هم خبري در راستاي منفعت، منفعت جويان بوده به درستي مديريت شد.
يادآور مي شود از مجموع دو هزار و 300 اثر براي شركت در دومين جشنواره ملي رسانه در حوزه بازرگاني در دو بخش مطبوعات و خبرگزاري ها (ملي و استاني) و راديو و تلويزيوني (ملي- استاني)، بخش هاي خبر با 202 اثر، گزارش با 192 اثر و گفتگو با 86 اثر، بيشترين آثار ارسالي در 8 بخش جشنواره را به خود اختصاص داده بودند كه ديروز با حضور وزير بازرگاني از 42 پديد آورنده برتر در بخش هاي مختلف تقدير شد.

 



آغاز توزيع گسترده تخم مرغ

توزيع گسترده تخم مرغ در سطح كشور از جانب شركت هاي زيرمجموعه وزارت جهاد كشاورزي آغاز شد.
به گزارش روابط عمومي وزارت جهاد كشاورزي، عرضه تخم مرغ به منظور تعديل قيمت اين محصول در بازار و براي رفاه حال مصرف كنندگان صورت مي گيرد. بر اين اساس بهاي هر شانه تخم مرغ با وزن استاندارد 2 كيلوگرمي 3900 تومان براي مصرف كنندگان در نظر گرفته شده است.
گفتني است عرضه تخم مرغ با قيمت فوق هم اكنون از طريق تعاوني هاي مصرف كارگري و كارمندي، ميادين عرضه ميوه و تره بار شهرداري ها و ساير مراكز و صنوف مرتبط در سطح كشور آغاز شده است.

 



افزايش تنوع محصولات طرح تأمين

مدير طرح تأمين كالاي وزارت صنايع و معادن گفت: همزمان با آغاز خريدهاي سال نو و افزايش تقاضاها درخصوص خريد كالا، اين طرح، محصولات با كيفيت توليدكنندگان داخلي را در مدلهاي مختلف و با تخفيف ارائه مي كند.
كيومرث فروتني با اشاره به اينكه تعداد متقاضيان شركت كننده در اين طرح در حال افزايش است، افزود: اين استقبال به دليل افزايش تنوع محصولات و قيمت مناسب لوازم مورد نياز مردم به ويژه لوازم خانگي در اين طرح صورت گرفته و پيش بيني مي كنيم اين روند سرعت بيشتري بگيرد.
وي، فروش اقساطي را به عنوان مزيت و ويژگي اصلي اين طرح دانست و گفت: اين امتياز در حالي است كه سودي نيز از خريداران اخذ نمي شود ضمن آنكه نيازي به معرفي ضامن و يا ارائه سفته و حتي چك نبوده و با ارائه يك وكالتنامه كتبي به بانك خريد قسطي صورت مي گيرد.
مدير طرح تأمين كالاي وزارت صنايع و معادن در ادامه همچنين تصريح كرد: برندهايي كه تاكنون در اين طرح شركت كردند، از بزرگترين توليدكنندگان مطرح داخلي هستند كه نام آنها براي مردم شناخته شده است و اين موضوع موجب شده تا متقاضيان با آسودگي خاطر به خريد بپردازند.
وي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: در حال حاضر 821 مدل كالا از 40 واحد توليدي مشتمل بر 68 قلم در سايت بهين ياب براي خريد متقاضيان وجود دارد.
فروتني، كالاهاي آبگرمكن خورشيدي، تلويزيون CRT، سبزي خردكن، ظروف تفلون، بخار شور و... را از جمله محصولاتي ذكر كرد كه جديداً به ليست اقلام سايت بهين ياب اضافه شده است و افزود: علاوه بر اين از ديگر اقلام قبلي مدلهايي از توليدكنندگان جديدي به سايت اضافه شده است.
وي، از گسترش و ارائه خدمات و عمليات بانكي با اضافه شدن بانكهاي ديگر خبر داد و گفت: علاوه بر بانكهاي موجود كه امكان انجام عمليات بانكي را در چارچوب طرح تأمين براي مصرف كنندگان فراهم مي كنند بزودي اين امكان نيز در ساير بانكها ميسر مي شود تا متقاضيان بتوانند در سطح وسيع تري اقدام به خريد كنند.
براساس اين گزارش؛ طرح تأمين كه براي خريد لوازم مورد نياز مردم در نظر گرفته شده، همزمان با اجراي هدفمند كردن يارانه ها به اجرا درآمده است به گونه اي كه در اين طرح پيش بيني شده كه حساب يارانه خانوارها به عنوان پشتوانه واريز اقساط خريد متقاضيان در نظر گرفته شود.
متقاضيان براي اطلاعات بيشتر مي توانند با مراجعه به نشاني اينترنتي wwwbehinyabir ضمن كسب اطلاعات بيشتر، نسبت به خريد كالاهاي مورد نظر خود اقدام كنند.

 



تعيين بانك عامل خريد تضميني گندم

به دنبال توافق به عمل آمده با شركت مادرتخصصي بازرگاني ايران، بانك سپه به عنوان بانك عامل خريد گندم كشور تعيين شد.
رامين پاشايي فام مديرعامل بانك سپه در مراسمي كه با حضور مسئولين شركت مادر تخصصي بازرگاني ايران برگزار شد ضمن اشاره به اهميت اين موضوع گفت: بانك سپه با افتخار وظيفه مهم و خطير بزرگترين خريد تضمين كشور را پذيرفت و بدون شك با توجه به پتانسيلهاي موجود و برنامه ريزيهاي صورت گرفته اين وظيفه را به خوبي به سرانجام خواهد رساند.
وي با اشاره به دولتي ماندن اين بانك افزود: بانك سپه به عنوان الگوي كامل بين بانكها به لحاظ مسئوليت پذيري و كمك به تحقق اهداف كلان دولت در عرصه اقتصادي تبديل شده است.
مديرعامل بانك سپه در ادامه با تاكيد مجدد بر مهيا بودن تمام بسترهاي لازم براي اجراي هر چه دقيق تر و بهتر خريد تضمين گندم اظهار داشت: بدون شك با تمهيدات پيش بيني شده و انرژي و همتي كه در همكارانم سراغ دارم، كشاورزان عزيز كشورمان به مشتريان دائم و هميشگي بانك سپه تبديل خواهند شد.
وي افزود: طبق برنامه ريزيهاي صورت گرفته، كشاورزان مي توانند از تمام سرويسهاي بانك سپه به بهترين، ساده ترين و سريع ترين شكل ممكن بهره مند شوند.
پاشايي فام با اشاره به فضاي رقابتي موجود گفت: بانك سپه به هيچ وجه حاضر نيست مشتريانش در چنين فضاي رقابتي خود را از خدمات مناسب و باكيفيت محروم كنند.
در ادامه اين جلسه يونس الستي، قائم مقام شركت بازرگاني دولتي ايران نيز ضمن اشاره به اهميت موضوع براي دولت وحمايت بي دريغ از كشاورزان گفت: مطمئنم بانك سپه با تدابير در نظر گرفته خواهد توانست اين وظيفه را به نحو احسن انجام دهد.
وي با بيان اينكه امسال بالغ بر 11 ميليون تن گندم از كشاورزان خريداري شده اظهار داشت: اين ميزان سال آينده افزايش خواهد يافت.

 



با كمترين تغييرات تعرفه اي كتاب قانون مقررات صادرات و واردات 90 نهايي شد

معاون وزير بازرگاني اعلام كرد: كتاب قانون مقررات صادرات و واردات سال 90 با كمترين تغييرات تعرفه اي نهايي شد.
حميد صافدل در خصوص كتاب قانون مقررات صادرات و واردات سال 90 گفت: تغييرات اين كتاب براي سال 90 عمدتا در قالب شرح و تعريف كالا بوده و تغييرات تعرفه اي مختصري داشته است.
رئيس سازمان توسعه تجارت افزود: معدود تغييرات تعرفه اي صورت گرفته در كتاب نيز بيشتر مربوط به كاهش تعرفه مواد اوليه مورد تامين واحدهاي توليدي بوده است.
صافدل گفت: در حال حاضر اين كتاب نهايي شده و كليت كتاب به زير چاپ رفته است. تاييديه نهايي اين كتاب در آخرين جلسه هيئت دولت در سال جاري صورت مي گيرد.وي يكي از ويژگي هاي كتاب مقررات صادرات و واردات سال 90 را چاپ كتاب به صورت ترجمه متقابل فارسي و انگليسي در قالب يك مجموعه عنوان كرد.
معاون وزير بازرگاني تصريح كرد: پيش بيني مي شود كتاب مذكور در دو هفته نخست فروردين ماه در اختيار متقاضيان و كاربران قرار گيرد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14