(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 25 اسفند 1389- شماره 19889

امكان وجود حيات در كهكشان
هيولاهاي زميني
گياهان آلرژي مي آورند
20 غذايي كه دشمن ديابت است
باتري از جنس ويروس
تايپ با قدرت ذهن
گاوها در خدمت سوخت زيستي
ماهي غذاي زنان
راهي براي رسيدن به آرامش



امكان وجود حيات در كهكشان

دانشمندان به تازگي دريافته اند كه كهكشان راه شيري بيش از 50 ميليارد سياره دارد و اين در حالي است كه راه شيري، تنها يكي از صد ميليارد كهكشان موجود در كيهان است.
براساس يافته هاي جديد، كهكشان راه شيري بسيار بيشتر از تخمين هاي پيشين، سياره دارد و رقم تقريبي سياره هاي اين كهكشان بيش از 50 ميليارد است.
همچنين براساس يافته هاي جديد دانشمندان اين پروژه در بيش از 5 ميليارد سياره كهكشان راه شيري كه مجموعا 10 درصد سياره هاي آن را شامل مي شود امكان وجود حيات را يافته اند چرا كه اين سياره ها همچون زمين در شرايط نه چندان سرد و نه چندان گرم به سرمي برد.
ويليام بروكي رئيس پروژه كپلر در سخنراني خود در اين كنفرانس سالانه افزود كه تلسكوپ كپلر تا به حال 1235 سياره را شناسايي كرده كه در آن ها امكان وجود حيات است.
گفتني است ماموريت اصلي پروژه كپلر بررسي تعداد تقريبي سياره هاي كهكشان راه شيري، به ويژه سياره هايي است كه در آن ها امكان حيات وجود دارد.
دانشمندان سال هاي متمادي بر اين باور بودند كه كهكشان راه شيري حدود صد ميليارد ستاره دارد، اما دانشمندان دانشگاه «ييل» در سال 2010 در تحقيقي جديد اعلام كردند كه كهكشان راه شيري 300 ميليارد ستاره درون خود جاي داده است.
موضوع امكان وجود حيات در كرات ديگر از دير باز يكي از كنجكاويهاي بشر بوده اما با امكانات موجود علمي انسان، امكان تحقيق دراين باره در گستره كيهاني بسيار اندك است.
اخيراً سازمان فضايي آمريكا (ناسا) پروژه اي را براي بررسي امكان حيات در مريخ با موفقيت به انجام رساند كه يكي از مديران ارشد اين پروژه پروفسور فيروز نادري دانشمند ايراني متولد شيراز بوده است.

 



هيولاهاي زميني

محققان باور دارند موجودات ترسناكي كه در فيلمهاي تخيلي به نام زامبي شناخته مي شوند در طبيعت به شكل پروتئين هاي تغيير شكل يافته حضور دارند و مي توانند هر موجودي را به حالتي از جنون و بي عقلي بكشانند.
پيش از اينكه موجودات ترسناكي به نام «زامبيها» در فيلمهاي ترسناك ظاهر شوند، در فرهنگ «وودو» يا جادو در آفريقاي غربي و هائيتي وجود داشتند. واژه زامبي مي تواند در واژه Nzambi ريشه داشته باشد كه به معني «روح مرده» است و در فيلمها نيز مي بينيم كه زامبي ها انسانهايي بدون روح هستند.
با اين همه آنچه گفته شد در افسانه ها و فيلمهاست و بسياري آنها را باور ندارند اما «ويد ديويس» كه در زمينه نژادشناسي تحقيق مي كند در اوايل دهه 1980 اعلام كرد اين موجودات ترسناك چيزي فراتر از جادوها و افسانه هاي تاريخي بوده اند و قدرت آنها تحت تأثير سم عصبي به نام «تترودوتوكسين» به وجود مي آمده كه مسيرهاي رشته هاي عصبي را مسدود مي كنند.
ديويس براي اثبات فرضيه اش به طبيعت روي آورده و نمونه هايي از جانداراني را كه با استفاده از اين سم بر روي ديگر جانداران تأثير گذاشته و آنها را از خود بي خود مي كند، يافته است. ترسناك ترين نمونه اين جانداران «پشه جواهر» است كه با تزريق سم «تترودوتوكسين» به مغز سوسكها واكنش هاي تدافعي آنها را از بين برده و از آنها به عنوان محل رشد و غذاي لاروهايش استفاده مي كند.
هيولاهاي مورچه اي
مورچه هاي بزرگ تر كه زيستگاه آنها در جنوب آسيا واقع شده است تحت تأثير قارچي به نام «اوفيوكورديسپز» به مرده هاي متحركي تبديل مي شوند كه تحت كنترل كامل قارچ قرار مي گيرند.
اين قارچ ذهن مورچه را كنترل كرده و قبل از كشتن مورچه ها را وادار مي كند به مكاني مناسب از جنگل بروند. سپس با متلاشي كردن سر مورچه هاگهاي خود را در ميان جنگل پراكنده مي كنند.
هيولاهاي گاوي
«پريون» نام پروتئيني است كه با ايجاد جنون گاوي مي تواند گاوها را به هيولاهايي خطرناك تبديل كند، زماني كه يكي از اين پروتئين ها به شكل تغيير يافته وارد بدن مي شود، بقيه پروتئينهاي مشابه را به شكل و ساختار خود درآورده و به تدريج مغز را از بين مي برد. نگاه كردن به تصوير MRI فردي كه به جنون گاوي مبتلا شده است به تصوير سري شباهت دارد كه با يك اسلحه به آن شليك شده است.
جالب اين است كه پريونها واقعاً زنده نيستند از بين بردن آنها تقريباً غير ممكن است. همچنين پس از مرگ اين پروتئين ها براي سالها در بدن مرده باقي مي مانند از اين رو برخي كشورها از جمله بريتانيا قصد دارد اجساد افراد يا موجوداتي كه به اين بيماري مبتلا شده اند را درعمق 9 متري زمين دفن كند.
هيولاهاي انساني
پروتئين پريون در اوايل دهه 1950 در افراد طايفه «فور» در گينه نو منجر به ايجاد رفتارهاي ديوانه وار شد، بدن اين افراد به صورت ناگهاني دچار ارتعاشات شديدي مي شد و به خنده هاي شديد و غير قابل كنترل ختم مي گرديد. اين طايفه بيماري را «كورو» مي ناميد و پزشكي استراليايي با رديابي ريشه بيماري به آداب و رسوم تدفين همراه با همنوع خواري اين طايفه رسيد.

 



گياهان آلرژي مي آورند

متخصص ايمونولوژي و عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي گفت: مبتلايان آلرژي با توجه به آغاز فصل بروز اين بيماري لازم است گياهان آپارتماني را در فاصله دوري از خود نگهداري كنند.
«فروزان كريمي» افزود: بيماري آلرژي يك بيماري خودايمن است كه در آن بدن به مواد گوناگون از جمله گياهان، گرده گل ها و مواد غذايي واكنش نشان مي دهد.
وي ادامه داد: شيوع بيماري آلرژي در ماههاي فروردين و ارديبهشت به اوج خود مي رسد.
اين متخصص ايمونولوژي اظهار داشت: درمان آلرژي يك درمان علامتي است به آن معنا كه فقط با معين كردن عامل بروز بيماري مي توان علايم آن را كاهش داد و كنترل كرد.
كريمي، آب ريزش بيني و چشم، خارش مخاط چشم و سرفه هاي مكرر را از علايم آلرژي برشمرد و گفت: اغلب مبتلايان آلرژي با تاييد پزشك متخصص از داروهاي ضداحتقان و حساسيت استفاده مي كنند.
وي خاطر نشان كرد: برخي افراد نيز علايم ميان آلرژي و سرماخوردگي را با يكديگر اشتباه مي گيرند و براي تشخيص دقيق اين دو بيماري بايد به پزشك متخصص مراجعه كرد.
اين استاد دانشگاه گفت: تب، سردرد، عفونت و گلودرد از نشانه هاي سرماخوردگي است در حالي كه آلرژي، تب ندارد.
كريمي افزود: افرادي كه به آلرژي هاي فصلي گذرا مبتلا مي شوند بهتر است از داروهاي مورد تاييد پزشك استفاده كنند اما افرادي كه مبتلا به آلرژي مزمن هستند و اين بيماري، كيفيت زندگي آنان را تحت تاثير قرار مي دهد بايد با مراجعه به كلينيك هاي مخصوص از واكسن هاي اين بيماري استفاده كنند.
وي به مبتلايان آلرژي توصيه كرد از مصرف خودسرانه دارو بپرهيزند.

 



20 غذايي كه دشمن ديابت است

اگر مبتلا به ديابت هستيد جالب است بدانيد آن چه در دهان مي گذاريد، مي تواند سبب بالا رفتن يا پايين آمدن قند خون تان شود.
در اينجا 20 نوع ماده غذايي را به شما معرفي مي كنيم كه مي تواند جلوي بالا رفتن قند خون تان را بگيرد.
سيب: اكثر متخصصان تغذيه توصيه مي كنند حتما در رژيم غذايي خود سيب را بگنجانيد زيرا سيب كالري پاييني دارد و فيبر آن بسيار بالا است و جلوي گرسنگي را مي گيرد.
سيب همچنين دشمن كلسترول بد است و ميزان قند خون را كاهش مي دهد.
آووكادو: آووكادو غني از اسيدهاي چرب مونوي غيراشباع است كه سبب كند شدن هضم و پيشگيري از افزايش قند خون بعد از صرف غذا مي شود.
جو: مي توانيد جو را جايگزين برنج سفيد كنيد تا ميزان قند خون تان بعد از صرف غذا حدود 70درصد كاهش يابد و تا ساعت ها ثابت بماند.
فيبرهاي حلال جو هضم را كند كرده و سبب جذب تدريجي قند مي شود.
سبزيجات: فيبر حلال تمامي سبزيجات مي تواند قند خون بالا را مهار كند.
گوشت گاو: مي توانيد قسمت هاي كم چرب گوشت گاو را انتخاب كنيد و يك چهارم بشقاب تان را در هر وعده غذايي به آن اختصاص دهيد. رساندن به اندازه پروتئين به بدن باعث مي شود مدت طولاني تري سير بمانيد و در صورت لاغر شدن حجم بافت ماهيچه اي تان كاهش نيابد. همچنين مصرف پروتئين به افزايش متابوليسم كمك مي كند.
ميوه هاي گوشت دار دانه دار: انواع ميوه هاي گوشتي حاوي يك يا چند دانه كه به رنگ هاي قرمز يا بنفش موجود است مانند انواع انگور حاوي تركيبي طبيعي به نام آنتوسيانين هستد. محققان مي گويند اين دانه هاي رنگي مي تواند سبب كاهش قند خون شده و در عين حال محرك توليد انسولين در بدن باشند.
بروكلي: بروكلي غني از كروم بوده كه در درازمدت نقشي اساسي و مهم براي تنظيم قند خون دارد.
هويج: هويج يكي از منابع طبيعي غني از بتاكاروتن است كه مي تواند خطر ابتلا به ديابت را كاهش داده و قند خون را تنظيم كند.
گوشت مرغ: گوشت سينه مرغ در مقايسه با ران يا ساير قسمت ها چربي كمتر دارد. توصيه مي شود در هر شرايطي به هيچ عنوان پوست مرغ را به خاطر چربي بالايي كه دارد نخوريد.
تخم مرغ: برخي محققان معتقدند كه خوردن يك عدد تخم مرغ در روز كلسترول خون تان را بالا نمي برد و در عوض ساعت ها شما را سيرنگه مي دارد.
ماهي: يكي از دلايل فوت مبتلايان به ديابت ابتلا به ناراحتي هاي قلبي- عروقي است. مصرف يك يا دو بار ماهي در هفته مي تواند اين احتمال را حداقل 40 درصد كاهش دهد.
از سوي ديگر اسيدهاي چرب موجود در ماهي احتمال ابتلا به ديابت، مقاومت در برابر انسولين و التهاب را كه از جمله فاكتورهاي اصلي ابتلا به ناراحتي هاي قلبي- عروقي است كاهش مي دهد.
دانه كتان: دانه هاي كتان غني از پروتئين، فيبر، چربي هاي خوب از نوعي كه در ماهي موجود است و منيزيم است.
اين مواد قند خون را تنظيم كرده و به سلول ها در جذب انسولين كمك مي كنند.
شير و ماست: اين ها مواد غذايي غني از پروتئين و كلسيم هستند و مي توانند به كاهش وزن كمك كنند. البته حتما اين را مي دانيد كه بايد از نوع كم چرب شان استفاده نماييد.
از سوي ديگر اين مواد مقاومت در برابر انسولين را از بين مي برند.
گردو: گردو حاوي مقادير بالايي فيبر و پروتئين بوده و سوخت كندي دارد كه به تدريج به قند تبديل مي شود.
از سوي ديگر غني از چربي هاي مونوي غيراشباع است كه براي سلامت مفيدند.
دانه ها: تمامي انواع دانه ها غني از چربي هاي خوب، پروتئين و فيبر هستند كه مي توانند قند خون را پايين نگه داشته و از ابتلا به ناراحتي هاي قلبي- عروقي پيشگيري كنند.
در ضمن اين مواد منابع طبيعي استرول است كه چربي خون را كاهش مي دهد.
جوي دوسر: جوي دوسر حاوي فيبرهاي حلالي است كه در آب محلول بوده و يك خمير را تشكيل مي دهد. مصرف آن باعث مي شود بين آنزيم هاي هضم كننده در معده و مولكول هاي آميدون (نشاسته) غذا، يك سد چسبناك به وجود بيايد. در نتيجه دستگاه گوارش مدت طولاني تري غذا را در خود نگه داشته و قندها به تدريج وارد خون مي شوند.
روغن زيتون: روغن زيتون طلاي مايع ناميده مي شود زيرا حاوي تركيبات ضدالتهابي و قوي است كه محققان آن را با آسپيرين مقايسه مي كنند.
افرادي كه رژيم مديترانه اي دارند و روغن زيتون، ميوه و سبزيجات، غلات و گوشت كم چرب مي خورند كمتر به ديابت و ناراحتي هاي قلبي و عروقي دچار مي شوند. هر دوي اين بيماري ها در پي التهاب در بدن به وجود مي آيند.
برخلاف كره، چربي خوب روغن زيتون سبب افزايش مقاومت بدن در برابر انسولين نشده و حتي اين مقاومت را كاهش مي دهد.
روغن زيتون همچنين كندكننده هضم غذا است و باعث وارد شدن تدريجي قند به خون مي شود.
كره بادام زميني: تحقيقات اخير نشان داده است مصرف كره بادام زميني مي تواند اشتها را كور كرده و سبب سيري بيشتر فرد در مقايسه با زماني شود كه مواد قندي كم فيبر مصرف مي كند.
در ضمن كره بادام زميني غني از چربي هاي مونوي غيراشباع است كه مي تواند قند خون را تنظيم كند.
نان سبوس دار: مصرف زياد نان سفيد مي تواند حساسيت بدن به انسولين را كاهش داده و سبب افزايش قند خون شود در صورتي كه نان سبوس دار دقيقا برعكس عمل مي كند.
سيب زميني شيرين: يك سيب زميني شيرين كه در اجاق كبابي شده 30 درصد كمتر از سيب زميني معمولي قند خون را افزايش مي دهد زيرا حاوي فيبر بالا و ريزمغذي هايي است كه 40درصد آن ها از نوع حلال بوده و سبب كاهش كلسترول و كندي هضم غذا مي شوند.
در ضمن سيب زميني شيرين غني از كاروتنوئيد و رنگ دانه هاي زرد و نارنجي است كه به ارگانيسم ها اجازه عكس العمل در برابر انسولين مي دهد. سيب زميني شيرين همچنين غني از اسيد كوروژنيك chorogenic acid است. اين تركيب گياهي طبيعي مي تواند به كاهش مقاومت در برابر انسولين كمك كند.

 



باتري از جنس ويروس

چند پژوهشگر در «ام آي تي» مي خواهند با تقليد از صدف قرمز با كمك ويروس ها باتري بسازند.
هر روز ابزارهاي الكترونيكي جديدي به بازار مي آيند كه امكاناتي بيشتر از قبل دارند. گوشي همراه، تلويزيون، دوربين عكاسي، لپ تاپ و انواع وسايل ديگر، پيشرفته تر، كوچك تر و سبك تر شده اند و مي شوند. اما هنوز باتري ها همان باتري هاي هميشگي هستند كه خيلي زود خالي مي شوند.
فناوري باتري ها و ذخيره انرژي الكتريكي، نتوانسته هم پاي بقيه فناوري ها پيشرفت كند. دانشمندان در صرفه جويي انرژي موفق تر بوده اند تا در افزايش گنجايش آنها اما پژوهشگراني در مؤسسه فناوري ماساچوست (MIT) گفتند راه حل جديدي براي اين مشكل پيدا كرده اند: استفاده از ويروس.
«آنجلا بلنجر»، مهندس علم مواد MIT اين راه حل را كشف كرده است. او مدتي بر هم كنش هاي طبيعي ميان موجودات زنده را بررسي كرده بعد به نانوتكنولوژي علاقه مند شد و سپس درباره صدف هاي دريايي مطالعه كرد و آخر كار شيوه جديدي در توليد باتري هاي تجديدپذير (قابل شارژ) يافت.
بلنجر فعاليت خود را در نانومواد نه چندان گران قيمت متمركز كرد. هدفش اين بود كه بتواند در فشار و دماي معمولي، مواد توليد كند كه علاوه بر خواص عادي، خود سازمان دهنده و خود تصحيح كننده باشند، ضايعات كمي داشته باشند و از همه مهمتر، راه را براي رسيدن به ابزارهاي الكترونيكي قوي تر و كوچك تر باز كنند.
بلنجر و همكارانش از صدف دريايي قرمز آموختند كه چگونه صدفش را مي سازد. آنها با تقليد از اين روش و استفاده از ويروس ها، توانستند روش ساخت باتري هاي تجديدپذير را ابداع كنند. البته ساخت باتري با اين روش چند هفته اي زمان مي برد، ولي از 15 سال زماني كه صدف قرمز، پوسته كامل خود را توليد مي كند بسيار سريع تر است.
ويروس ها با آلوده كردن سلول هاي زنده توليدمثل مي كنند، ولي در حالت عادي با مواد معمولي مثل فلزات هيچ كاري نمي كنند. تيم پژوهش ابتدا DNA ميليون ها ويروس را بررسي كردند تا ببينند با كدام مواد بر هم كنش دارند. پس از دو هفته، بهترين نوع ويروس مشخص شد: باكتري خوارها، دسته اي از ويروس ها كه باكتري ها را آلوده مي كنند و آن ها را از بين مي برند. بعد يك گروه باكتري غيرمضر را به اين ويروس آلوده كردند؛ تعداد ويروس ها به سرعت زياد شد. سپس ماده مساعدي را به اين مخلوط ويروسي اضافه كردند و ويروس ها را مجبور كردند با اين ماده بر هم كنش كنند.
ميليون ها ويروس به شكلي منظم خود را به لايه هاي مرتب ماده چسباندند و يك لايه جديد درست كردند و روش توليد و افزايش ماده پديد آمد.
به گفته بلنجر استفاده از ويروس مزايايي بيشتر از روش هاي فعلي دارد؛ از جمله اين كه محصول نهايي كوچك تر و سبك تر است.
خاصيت خودسازمان دهي نيز خيلي مهم است. اين مواد مي توانند خود به خود آرايش صحيحي بگيرند و براي مرتب كردنشان، نيازي به عامل انساني نيست.
با اين روش مي توان باتري هايي بسيار كوچك توليد كرد كه انرژي بسيار زيادي ذخيره مي كنند و سبك و قابل انعطاف هستند. بايد منتظر بود و ديد كه اين محصول كي به توليد انبوه مي رسد.
عليرضا سزاوار

 



تايپ با قدرت ذهن

افراد مبتلا به آسيبهاي نخاعي يا معلوليت مي توانند با استفاده از ابزاري كه قدرت خواندن امواج مغزي انسان را دارد صحبت كرده و حرفهاي خود را تايپ كنند.
به گزارش مهر، محققان اتريشي اين ابزار را كه يك كلاه ويژه و سطح تعاملي رايانه اي دارد براي اولين بار در نمايشگاه CeBIT به نمايش گذاشته شدند.
كلاه اين ابزار براي جمع آوري سيگنالهاي مغزي از الكترودهاي EEG پوشانده شده است، البته نوع ابتدايي اين سيستم كاربر را ملزم مي كند پيش از به سر گذاشتن كلاه ژلي مخصوص را زيركلاه مورد استفاده قرار دهند اما به زودي نمونه بدون ژل اين ابزار نيز ارائه خواهد شد.
كاربر اين ابزار به نمايشگر رايانه و به دريف نشانه ها و حرفهايي كه بر روي نمايشگر به نمايش گذاشته شده اند نگاه مي كند و با توجه بيشتر به يكي از حروف يا نشانه ها به مدت چند ثانيه، حرف مورد نظر را تشخيص داده و آن را انتخاب مي كند.
براساس گزارش ان بي سي، بسياري از افراد پس از گذشت 10 دقيقه كاملا ماهر شده و مي توانند در هر دقيقه پنج تا 10 حرف را با فكر كردن به آنها انتخاب كنند. با اين حال اين ابزار كه ويژه معلولان و افراد ناتوان تكلمي طراحي و ساخته شده است، تنها براي نوشتن و پيام فرستادن طراحي نشده و كاربران مي توانند با كمك اين ابزار پيامهاي خود را خوانده به دوستان خود ايميل بزنند يا براي كاربران ديگر پيامك بفرستند.

 



گاوها در خدمت سوخت زيستي

پژوهشگران آمريكايي در تحقيقات خود حدود 30 هزار ژن را در معده گاو يافتند كه مي توانند براي توليد سوخت زيستي مورد استفاده قرار گيرند.
گاوها علفخوار هستند و بنابراين معده آنها توانايي هضم و گوارش سلولز و «همي سلولز» را دارد.
اين مواد با وجود برخورداري از خاصيت مغذي بالا براي بسياري از ارگانيسمها غيرقابل هضم هستند، در حالي كه حيوانات نشخوار كننده اي چون گاو مي توانند تمام اين مواد را گوارش كنند.
اكنون گروهي از محققان مؤسسه «ژنوم مشترك» وزارت انرژي آمريكا و مؤسسه بيوساينس موفق شدند ژنهاي ميكروبهايي را كه از سيرابي گاو به دست آمده بود استخراج كنند. به اين ترتيب اين محققان حدود 30 هزار ژن را شناسايي كردند كه اين ژنها آنزيمهايي را رمزگذاري مي كنند كه قادرند بيومس (زيست توده) را به قندهاي ساده تجزيه كنند.
تجزيه بيومس به قندهاي ساده اولين گام مهم براي توليد سوختهاي زيستي است.
يكي از دشواريهاي بزرگ در توليد سوختهاي زيستي انبوه و ارزان اين است كه تنها يك درصد از گونه هاي ميكروبهاي زمين مي توانند در لابراتوار كشت داده شوند.
اين محققان توضيح دادند: «صنعت به دنبال متدهاي جديد و مؤثري براي تبديل بيومس به نسل جديدي از سوختهاي زيستي تجديدپذير است.
در اين آزمايشات، دانشمندان آمريكايي از گونه اي ارزان به نام Panicum virgatum كه يكي از مهم ترين مواد اوليه براي توليد سوخت زيستي است، استفاده كردند. اين ارزن به گاو داده شد. سپس وارد سيرابي اين حيوان لوله اي شد كه انتهاي آن يك كيسه نايلوني قرار گرفته بود.
بنابراين زماني كه گاو عمل نشخوار را انجام داد ماده نشخوار شده مستقيماً وارد كيسه نايلوني شد و اينگونه دانشمندان توانستند پس از 72 ساعت ژنهاي ميكروبهاي درون سيرابي گاو را شناسايي كنند.
در اين آزمايش 270 ميليارد كپي از پايه ژنها به دست آمد كه حدود 100 برابر بيشتر از كل ژنوم انسان است.
از ميان بيش از دو ميليون ژن 27 هزار و 755 ژن انتخاب شدند كه اين ژنها آنزيم هاي كربوهيدراتهاي فعال را رمزگذاري مي كردند.
براساس گزارش ساينس، از اين تعداد 45 ژن با فعاليت گوارش سلولز ارتباط داشتند. همچنين 20 درصد از اين ژنها قادر بودند پلي ساكاريدهاي داخل مواد اوليه براي توليد سوختهاي زيستي را تجزيه كنند.
اين محققان اميدوارند نتايج اين كشف و تهيه اين آنزيمها به روش سنتزي بتواند در آينده منجر به توليد انبوه سوختهاي زيستي شود.

 



ماهي غذاي زنان

فرزندان مادراني كه در دوران بارداري ماهي و غذاهاي دريايي بيشتري مصرف مي كنند باهوش تر و داراي مهارت هاي مغزي و قابليت شناختي بيشتري هستند. اين مطالعه كه خود محققاني كه آن را انجام داده اند نتيجه آن را «عجيب» ارزيابي كرده اند قطعا واكنش هاي زيادي را موجب خواهدشد چرا كه بسياري از متخصصان پزشكي، بخصوص در آمريكا از دولت اين كشور خواسته اند به زنان باردار توصيه كند كه در زمان بارداري از غذاهاي دريايي كمتري استفاده كنند چرا كه ماهي و ساير غذاهاي دريايي حاوي جيوه هستند؛ ماده اي كه براي سيستم عصبي جنين در حكم سم است. دكتر جوزف هيبلن از مركز تحقيقات ملي آمريكا كه اين تحقيق را مديريت كرده، مي گويد ميزان جيوه ماهي آن قدر نيست كه براي جنين ها خطرناك باشد اما در عوض ميزان امگا3 موجود در ماهي در رشد مغزي جنين بسيار مهم است. اين گروه از محققان معتقدند محدودكردن غذاهاي دريايي براي زنان باردار مي تواند مانع رشد مغزي مطلوب و بالاتررفتن هوش نوزادان شود. دراين مطالعه كه بر بيش از هشت هزار كودك در بيمارستان هاي زيرنظر دانشگاه بريستول انجام گرفت، مشخص كرد زناني كه بيش از400گرم از ماهي و ساير غذاهاي دريايي در هفته مصرف مي كنند فرزندانشان در 8سالگي نمره تست هوش (IQ) بالاتر (با متوسط 7 نمره) نسبت به فرزندان مادراني دارد كه كمتر از اين حد ماهي در دوران بارداري مصرف كرده اند.

 



راهي براي رسيدن به آرامش

تنها خصوصيت بازي هاي كامپيوتري خشونت و جذابيت و سرگرم كننده بودن آنها نيست، نسل جديد بازي هاي كامپيوتري به ارتقاي سطح سلامت رواني و حس خود ارزشمندي افراد مي انجامند.
يك گروه از طراحان، تحت تأثير موفقيت بازي «عصر ذهن»، محصول شركت نينتندو كه گفته مي شود سلول هاي خاكستري مغز را در زمينه رياضيات و حل جدول تقويت مي كنند، اميدوارند كه با محصول جديدشان از قدرت و محبوبيت بازي هاي كامپيوتري براي ارتقاي سلامت رواني افراد استفاده كنند.
موضوعات اين بازي ها به گونه اي طراحي شده كه سلامت رواني و عاطفي فرد را به طور روزانه افزايش دهد. مارك بالدوين يك پروفسور روانشناس و طراح يكي از اين بازي ها به نام «بهبود عادات ذهني» مي گويد با اين بازي افراد حس بهتري نسبت به خودشان پيدا خواهند كرد. بالدوين و گروهش بر مبناي گزارشي درمورد روانشناسي اجتماع به اين نتيجه رسيده بودند كه عناصر تكرار شونده در بازي هاي كامپيوتري مي توانند تصور افراد نسبت به خودشان را شكل بدهند، دست به طراحي اين بازي زدند. اين بازي كه طي آن فرد بايد چهره هاي خندان را از ميان چهره هاي عبوس پيدا كند، با تلاش براي از بين بردن حس عدم امنيت و استرس، فرد را تمرين مي دهد كه نسبت به دشواري ها بي اعتنا باشد و تلاش كند با نگاهي مثبت به زندگي بنگرد.
بالدوين كه نتايج تحقيقات خود و گروهش را به زودي منتشر خواهد كرد گفت در تلاش است اين بازي را وارد بازار كند؛ «تمام كاري كه اين بازي مي كند اين است كه حواس شما را از يك چيز (ناملايمات) پرت مي كند و در مقابل نظرتان را به چيز ديگر (مثبت انديشي) جلب مي كند، همين امر قدم بزرگي در راه افزايش اعتماد به نفس و كاهش استرس است.» درحالي كه بيشتر تحقيقات مطرح به بررسي ارتباط بين پرخاشگري و بازي هاي خشن گرايش دارند، تعداد تحقيقاتي كه به فوايد و قابليت هاي مثبت موجود در بازي ها مي پردازند روبه افزايش اند. براساس تحقيقاتي كه به تازگي در دانشگاه وست ويرجينيا انجام شده است، محققان دريافته اند انجام بازي «انقلاب حركت» مي تواند به ارتقاي آرامش و خوش رفتاري نوجوانان كمك كند.
محققان دانشگاه راچستر نيز طي پژوهش هاي خود به اين نتيجه رسيده اند كودكان و بزرگسالان به اين دليل به بازي هاي كامپيوتري روي مي آورند كه اين بازي ها مي توانند جوابگوي نيازهاي رواني بنيادي از جمله ميل به پيروزي، آزادي و حس ارتباط با ديگران باشند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14