(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 16 فروردین 1390- شماره 19893

دو نكته در مورد طرح استاني شدن انتخابات مجلس شوراي اسلامي
تأسيس دانشكده الهيات و علوم اسلامي در تبريز
ايران در كيهان
نماينده مردم انديمشك در مجلس: سفرهاي استاني دولت حركت در مسير عدالت اجتماعي است
با هدف اشاعه و توسعه ورزش هوايي كلاس هاي آموزش خلباني در زنجان برگزار مي شود
جشن جهاني نوروز در جوار بلندترين برج آجري جهان برگزار شد
متخلفان اقتصادي در مازندران نقره داغ شدند
اصلاح الگوي مصرف در زمينه آب نيازمند فرهنگ سازي است
مديرعامل شركت مهندسي و فاضلاب كشور :فرهنگ صحيح الگوي مصرف آب بايد در كشور نهادينه شود
انتصابات



دو نكته در مورد طرح استاني شدن انتخابات مجلس شوراي اسلامي

اخيرا در جرايد اعلام شده است كه در كميسيون شوراها و امور داخلي كشور در مجلس شوراي اسلامي، طرح استاني شدن انتخابات مجلس به تصويب رسيده است. اگرچه با تصويب نهايي راهي در پيش است اما تذكر نكاتي چند پيرامون اين طرح و بعضي طرح هاي ديگر خالي از لطف نيست.
با عنايت به اهميت مجلس شوراي اسلامي و با توجه به نظر حضرت امام خميني(ره) كه فرمودند «مجلس در رأس همه امور است» نمايندگان محترم بايد توجه داشته باشند در نحوه برخورد با طرح ها و لوايحي كه مخصوصا در ارتباط با خودشان است بسيار حساس و دقيق بوده و نبايد به گونه اي رفتار كنند كه عملكرد جمعي آنان زيرسؤال رفته و بعضا مجلسيان را متهم به بي توجهي به وظيفه اساسي خود كنند. از جمله موارد پيش آمده در ارائه طرح دوفوريت نظارت بر امور نمايندگان به صحن مجلس است كه تعجب برانگيز بود...!! و گفته شده حتي يك فوريت آن نيز به امضاء يكصد و پنجاه نفر از نمايندگان به صحن مجلس آمد اما رأي نياورد...!! و اين موضوع سؤالات بسياري را در ذهن ها ايجاد كرد كه چرا پيشنهاد شد؟!! و چرا رد شد؟!! اگرچه آن طرح روال قانوني خود را طي خواهدكرد و دور از ذهن نيست كه هم تصويب و هم اجراي آن به دوره هاي بعد موكول شود!! اما به هرحال در جامعه اين معنا را تداعي كرد كه اكثر نمايندگان مايل به نظارت بر امور خود نيستند. غالب نمايندگان محترم مجلس كه از فرهيختگان جامعه هستند مبادا با بي اعتنايي از كنار چنين مسائلي بگذرند و يا با اعتماد صادقانه خود به ديگران زمينه سوءاستفاده افراد حريف و حراف و يا قشري خاص را فراهم كنند و بدون اينكه بخواهند، در زمين آنها بازي كنند و لذا انتظار مي رود تا غالب نمايندگان، همه طرح ها را زير ذره بين داشته و با تيزبيني خاص يك نماينده، امانت دار صادق مردم باشند، تا مسايلي مثل طرح وقف دانشگاه آزاد تكرارنشود كه ديديم و ملاحظه فرموديد.
اخيرا طرح پيشنهادي مدرك تحصيلي و تصويب آن نيز به نظر مي رسد، اين چنين باشد كه اگر چه با ديد اهميت دادن به مدرك تحصيلي اين حركت في نفسه حركت خوبي است، اما همه طرح اين نيست و مسائل ديگري مطرح است كه غالبا مي دانند. مخصوصا وقتي دراين طرح در قدم اول به نمايندگان حاضر امتيازاتي داده مي شود كه حركتي خطرناك است و با عرض پوزش به شكلي داد و ستد مي شود. ثانيا وقتي بعضي از فعالان طرح، ظاهرا با مدرك فوق ديپلم وارد مجلس شده و اكنون به لطف موقعيت نمايندگي توانسته اند مدارك بالاتري را اخذ كنند و حالا هم جزو فعالان اصلي و پيشنهاددهندگان و مدافعين طرح پيشنهادي مي باشند و اگر مشخص شود كه رقباي قدر ايشان در شهرستان همچنين مداركي را ندارند چه خواهيد گفت؟!! و نيز زماني طرح ارائه مي شود كه ديگران اگر هم بخواهند از روال قانوني اقدام به اخذ مدرك كنند نتوانند و فرصت آن را نداشته باشند و لذا بايد در اين احساس ضرورت شديد و سرعت و شدت كار شك كرد كه تمام كارهاي مملكت را رها كرده اين مهم را بعضا چسبيدند و نتيجه هم گرفتند والا چه ضرورت و نياز شديدي احساس شد كه طرح به صورت دوفوريت مطرح و سريعا تصويب شد؟!! و درمقابل در طرح نظارت بر امور نمايندگان مجلس، متأسفانه اصلاً احساس نيازي وجود نداشت و فوريتي نيز لحاظ نشد و ظاهرا ندارد!!! اگرچه تمام مردم خواهان آن باشند. ازطرف ديگر طرح استاني شدن انتخابات مجلس مطرح است كه آن هم از اين قبيل است. اگرچه توجيه فعاليت احزاب را به همراه خود يدك مي كشد، ولي از آنجا كه به تجربه ثابت شده احزاب نتوانسته اند جايگاه خودشان را بدست آورده و يا حفظ كنند چگونه اين موضوع توجيه پذير است؟ و نيز وقتي نمايندگان حاضر بارها از امكانات استاني از جمله صدا و سيما و نيز كشوري استفاده كرده و مي كنند ولي ديگران اگر هم از بهترين ها باشند از اين امكانات محرومند آيا باز هم جاي رقابتي باقي مي ماند؟!! طبيعي است كه مردم هر شهرستاني بهتر كانديداها را مي شناسند و مي توانند بشناسند و اين شناخت به واقعيت نزديك تر است تا شناخت مردم استان به يك كانديداي شهرستان ديگر كه اگر هم بشناسند، معمولا سطحي و تبليغي و تصويري است.
و اما وقتي نمايندگان حاضر در استفاده از امكانات به لحاظ فراهم كردن بسترهاي مورد نياز از قبل، نسبت به ديگران در اولويت قرار دارند و از اين امكانات بعضا محروم هستند، چه جاي رقابت عادلانه است؟ از اين امكانات محروم باشند چه جاي رقابت است؟ و آيا بررسي ليست كانديداها توسط يك نفر رأي دهنده عملي است؟ و اگر هم چنين باشد به بيست الي سي نفر رأي خواهد داد؟!! و اصلا هيچ انگيزه اي براي اين كار وجود دارد؟! و مهم تر اينكه در طرح پيشنهادي درصد حداقل را براي شهرستان (20 درصد) و حداكثر را براي استان در نظر گرفته اند. در حالي كه اين نسبت با توجه به شناخت واقعي و تبليغي از كانديداها بايد برعكس باشد و حالا تصور كنيد در يك شهرستان كانديدايي با 20 درصد آراء شهرستاني، نماينده آن محل است و كانديداي ديگري با 60 درصد رأي همان شهرستان نماينده آن مردم نيست!! چگونه اين موضوع را مي توان توجيه كرد؟!!
به هرحال به نظر مي رسد بعضي طرح ها در تثبيت مادام العمرشدن بعضي از نمايندگان است ولاغير و لذا مصرانه و دلسوزانه تاكيد مي شود تا نمايندگان محترم نسبت به طرح ها و لوايحي كه مربوط به خودشان است بيشتر احساس مسئوليت كنند و با حضور فعال نقش خود را به عنوان امين مردم در صحن مجلس نشان دهند تا ديگر شاهد كارگرداني چند نفر و نتيجه گيري آنها نباشيم كه ادامه اين روند براي منافع ملي و دلسردكردن مردم از انقلاب و نظام بسيار خطرناك است.
و اما در پايان پيشنهاد مي شود طرحي به مجلس ارائه شود تا براساس آن زمان اجراي اين گونه طرح هاي مربوط به نمايندگان مجلس از شروع دوره بعدي مجلس باشد تا شائبه هاي مطروحه، مطرح نباشد و مجلسيان محترم متهم به رانت خواري سياسي نشوند و زمينه هاي سوءاستفاده و تبعيض از بين برود. ان شاءا...
اصفهان- منصور يزداني كچويي

 



تأسيس دانشكده الهيات و علوم اسلامي در تبريز

تبريز- خبرنگار كيهان:
دانشكده الهيات و علوم اسلامي، با هدف تربيت نيروي انساني متخصص براي نشر اعتقادات فرهنگ ناب اسلامي در دانشگاه تبريز، تأسيس شد.
حجت الاسلام والمسلمين دكتر ناصر فروهي، رئيس دانشكده الهيات و علوم اسلامي دانشگاه تبريز، با اعلام خبر فوق گفت: دانشكده الهيات و علوم اسلامي با پذيرش 30 دانشجو در كارشناسي ارشد در گروه هاي تخصصي فلسفه و «كلام اسلامي» و «فقه و حقوق اسلامي» و درسال 88 و با همكاري دانشكده هاي «ادبيات فارسي و زبان هاي خارجي» و «علوم انساني و اجتماعي» فعاليت اوليه خود را آغاز كرد و با استخدام اعضاي هيئت علمي جديد از طريق بورسيه كردن و ايجاد تمهيدات لازم زمينه را براي ايجاد دانشكده الهيات و علوم اسلامي فراهم كرد كه با پيگيري هاي صورت گرفته، اين دانشكده، امسال تاسيس و فعاليت خود را با همكاري 11 عضو هيئت علمي در گروه هاي «معارف اسلامي»، «فلسفه و كلام اسلامي» و «فقه و حقوق اسلامي» آغاز كرده است.
به گفته وي در هر ترم براي 7 هزار و 500 دانشجو دروس معارف اسلامي ارايه مي شود.

 



ايران در كيهان

تجليل از برگزيدگان كنكور
داراب- خبرنگاركيهان: به همت مدير آموزش و پرورش داراب در مراسمي با حضور مسئولان محلي در محل سالن آمفي تئاتر از برگزيدگان كنكور سال 1389 در دو نوبت صبح و عصر (برادران و خواهران) تقدير و تشكر به عمل آمد و هدايايي به رسم يادبود به برگزيدگان اهدا شد.
كلنگ زني جايگاه سوخت گاز طبيعي
فيروزآباد- خبرنگاركيهان: سومين جايگاه عرضه جايگاه سوخت گاز طبيعي در فيروزآباد كلنگ زني شد. مهندس عليرضا پاكدل رئيس شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي فيروزآباد گفت: اين جايگاه در زميني به مساحت 1200 مترمربع و اعتباري بالغ بر 12 ميليارد ريال و ظرفيت 8 نازل احداث خواهدشد كه انشاءالله در هفته دولت سال جاري شاهد بهره برداري از آن خواهيم بود.
آموزش جنگ سايبري به بسيجيان
كاشان- خبرنگاركيهان: فرمانده نيروي مقاومت بسيج سپاه كاشان از آموزش جنگ سايبري توسط بيش از 2هزارنفر نيروي بسيج اين شهرستان خبر داد.
جواد نائيني درگفتگو با اصحاب رسانه افزود: اين تعداد نيروي آموزش ديده بعداز اتمام آموزش هاي لازم، تعداد 2هزار وبلاگ فعال و به روز در فضاي مجازي ايجاد كرده اند.
وي گفت: با هرگونه تغيير روش در تهديدهاي دشمن عليه نظام و انقلاب اسلامي، بسيج بايد اين آمادگي را داشته باشد تا بلافاصله سلاح مقابله با هريك از انواع تهديدات دشمن را داشته باشند.
تأكيد بر مبارزه با ملخ مراكشي
گنبدكاووس- خبرنگاركيهان: فرماندار شهرستان گنبدكاووس بر مبارزه جدي با كانون هاي ملخ مراكشي درمزارع و مراتع نوار مرزي اين شهرستان تأكيد كرد.
«حيدرعلي احمدي» درجلسه هماهنگي مبارزه با ملخ مراكشي در گنبدكاووس افزود: مبارزه با اين آفت در نوار مرزي بايد به صورت جدي پيگيري شود تا مشكلات كشاورزان منطقه كاهش پيدا كند.
وي گفت: همه ساله اين آفت، خسارات زيادي به كشاورزان منطقه وارد مي كند كه مبارزه جدي با اين آفت دركاهش ميزان خسارت به كشاورزان موثر خواهدبود.
رتبه هاي برتر كنكور
¤ دركنكور سراسري دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي كشور، 56 نفر از دانش آموزان شهرستان گنبدكاووس در گروههاي مختلف آموزشي رتبه هاي برتر كشور را كسب كردند.
«علي علياري» معاون آموزش و نوآوري آموزش و پرورش گنبدكاووس درمراسمي كه به منظور قدرداني از تلاش هاي دانش آموزان كنكوري اين شهرستان برگزار شده بود، ضمن اعلام مطلب فوق افزود: اين دانش آموزان در گروه هاي آموزشي علوم رياضي و فني، علوم تجربي، علوم انساني، زبان هاي خارجي و در گروه هنر موفق به كسب رتبه هاي برتر شدند.
راه اندازي 100 واحد دامداري
¤ در راستاي اشتغالزايي و درآمدزايي روستاييان، در سال 89 يكصد واحد دامداري كوچك در شهرستان كلاله راه اندازي شده است.
سيد «حمزه موسوي» مدير جهاد كشاورزي كلاله با بيان اين كه پروانه دامداري براي روستايياني كه داراي جايگاه بهداشتي دام باشند صادر مي شود، افزود: در اجراي اين طرح 90 پروانه گاوداري دورگه شيري راه اندازي شده است.
وي گفت: همچنين 10 واحد دامداري به ظرفيت 600 رأس گوسفند فعاليت هاي خود را شروع كرده است.
اجراي طرح تثبيت سواد
قائم شهر- خبرنگار كيهان: نهضت سوادآموزي قائم شهر كه پايان بي سوادي اين شهرستان را بهمن ماه پارسال جشن گرفته طرح تحكيم و تثبيت سواد را به عنوان مأموريت جديد خود اجرايي كرده است.
رئيس نهضت سوادآموزي قائم شهر حفظ و تداوم يادگيري و جلوگيري از فراموشي و بازگشت به بي سوادي را از اهداف راهبردي اين طرح ذكر كرد و گفت مازندران به عنوان استان پايلوت و قائم شهر تنها شهرستان مجري طرح تثبيت و تحكيم سواد در كشور انتخاب شده اند.
بزرگترين سفره هفت سين مازندران
آمل- خبرنگار كيهان: با حضور مديركل دفتر امور شهري استانداري مازندران، شهردار آمل و مسئولان و مردم بزرگ ترين «سفره هفت سين» مازندران در ميدان قائم آمل رونمائي شد. مهندس احمد امير سليماني شهردار آمل گفت: اين سفره در وسعت 40 مترمربع توسط كاركنان سازمان پارك ها و فضاي سبز شهرداري آمل طراحي، تهيه و آماده شده است.
شناسايي 18 موقوفه جديد
¤ رئيس اداره اوقاف و امور خيريه آمل گفت: 18 موقوفه جديد در شهرستان آمل شناسايي و به ثبت رسيده است. حجت الاسلام والمسلمين مهديان با اعلام اين كه بازخواني پرونده ها و مدارك قديمي شهرستان آمل آغاز شده است افزود: در اين بازخواني ها موقوفاتي كه در گذشته وقف شده و ناشناخته مانده بود كشف و احيا شد.
وي گفت: سه مورد وقف جديد در اين شهرستان به ثبت رسيده كه هر سه اين وقف ها به منظور احداث مسجد بوده است.
اخذ مجوز مقطع كارشناسي ارشد
بيرجند- خبرنگاركيهان: رئيس سازمان ملي جوانان استان خراسان جنوبي از پيگيري و اخذ مجوز مقطع كارشناس ارشد مطالعات جوانان در دانشگاه بيرجند خبر داد.
سورگي به موضوع «مد و مدگرايي» و «عفاف و حجاب» اشاره كرد و گفت: اين دو موضوع با همكاري چند نفر از اساتيد در سطح ملي به صورت پژوهشي كار مي شود.
انتقال سريع كوره هاي زغال پزي
بناب- خبرنگاركيهان: باتوجه به مشكلات عديده زيست محيطي و پسماند و آلايندگي در شهرستان بناب، بالاخره اولين جلسه كميته پسماندهاي اين شهرستان تشكيل شد.
فرماندار شهرستان بناب در اين جلسه طي سخناني با اشاره به مشكلات حاصل از فعاليت غيرمجاز و غيراستاندارد كوره هاي زغال پزي در برخي روستاهاي تابعه بناب به انتقال سريع اين كوره ها به حاشيه شهر تأكيد كرد.
در اين جلسه، رئيس اداره حفاظت محيط زيست شهرستان بناب با بيان اينكه هم اكنون بيش از 50كوره زغال پزي در شهرستان فعاليت مي كنند، گفت: تنها 30باب كوره زغال پزي غيراستاندارد با ارتفاع كمتر از 200متر در روستاي «چلقائي» فعاليت مي كنند كه به علت مشكلات زياد زيست محيطي و آلايندگي فراوان، مورد اعتراض اكثر اهالي منطقه قرار گرفته اند.
صياد لطفي اضافه كرد: محلي در منطقه كوه هاي «قره قشون» براي انتقال كوره هاي زغال پزي به آنجا مشخص شده است كه مورد تأييد كارشناسان منابع طبيعي و محيط زيست نيز قرار گرفته است.

 



نماينده مردم انديمشك در مجلس: سفرهاي استاني دولت حركت در مسير عدالت اجتماعي است

انديمشك- خبرنگار كيهان:
همايش انقلاب اسلامي، مردم سالاري ديني و عدالت اجتماعي با حضور نماينده مردم انديمشك در مجلس شوراي اسلامي و جمعي از مسئولان محلي، اساتيد، دانشجويان، كاركنان ادارات به ميزباني دانشگاه آزاد اسلامي انديمشك برگزار شد.
فريدون حسنوند نماينده مردم انديمشك در مجلس شوراي اسلامي در اين همايش گفت: امام در حكومت اسلامي همه چيز را از نوع حكومت گرفته تا انتخابات رياست جمهوري و مجلس و حتي اصلاح قانون اساسي را به مردم واگذار كرد و مردم سالاري ديني واقعي را برقرار ساخت.
وي افزود: در نظام اسلامي حتي دستگاه هايي كه زيرنظر مستقيم رهبري هستند، بايد توسط يك كميسيون از خبرگان نظارت شوند و توسط مجلس نيز در خصوص آنها تحقيق و تفحص صورت گيرد، كه اين چنين مردم سالاري در جهان و در بين همه حكومت ها بي نظير است.
حسنوند در بخش عدالت اجتماعي نيز اظهار داشت: عدالت از جايگاه ويژه، گستردگي و عمق خاصي برخوردار است و همه انسان ها در همه اعصار به دنبال آن بوده و هستند. بنابراين، بحث و بررسي درباره عدالت، ماهيت، چگونگي و نحوه تحقق و اجراي آن در جوامع، همواره از مباحث جدي به حساب آمده است، چرا كه حتي به حضرت علي(ع) نيز اجازه ندادند عدالت واقعي را اجرا كند و در واقع اولين شهيد راه عدالت خود اين امام بزرگوار بود.
عضو كميسيون انرژي مجلس خاطرنشان كرد: يكي از اين شاخص هاي عدالت مي تواند توزيع عادلانه ثروت و يا اعتبارات باشد.
نماينده مردم انديمشك با نگاهي به وضعيت استان خوزستان گفت: خوزستان عليرغم اينكه في نفسه ثروتمند و داراي ذخاير فراواني است ولي به دليل تاراج اين استان در زمان طاغوت و خرابي هاي فراوان حاصل از جنگ، تبديل به يك استان محروم شده است اما با تلاش دولت عدالت محور، اين استان در مسير پيشرفت و آباداني قرار گرفته و جهش اعتبارات رشد چشمگيري داشته است.
حسنوند در پايان حضور مسئولان در بين مردم و سفرهاي استاني دولت مردان را حركت بيشتر به سمت عدالت اجتماعي ذكر كرد.

 



با هدف اشاعه و توسعه ورزش هوايي كلاس هاي آموزش خلباني در زنجان برگزار مي شود

زنجان-خبرنگار كيهان:
رئيس انجمن ورزش هاي هوايي استان زنجان از برگزاري كلاس هاي آموزش خلباني در زنجان خبر داد.
حميد ارجمندفر با اشاره به اينكه در اين استان در مجموع سه سايت پروازي به نام هاي «يا زهرا»، «يا حسين» و «يا علي» در ارتفاعات شهرستان طارم داير است، افزود: اين سايت ها از استانداردها و ويژه گي هاي بالقوه اي برخوردار است.
وي با تاكيد بر اينكه اين كلاس ها هر هفته ميزبان خلبانان ساير استان ها به ويژه تهران، آذربايجان غربي، البرز، همدان و آذربايجان شرقي مي باشد، افزود: كليه علاقه مندان نيز مي توانند براي آموزش خلباني با وسيله هاي پروازي فوق سبك مانند كايت موتوردار و هواپيماهايي با بال ثابت از نوع تليكان به انجمن ورزش هاي هوايي استان زنجان مراجعه كنند.
ارجمندفر همچنين به آموزش 38 خلبان در قالب تيم پروازي در سايت پروازي طارم اشاره و خاطرنشان كرد: هدف از برگزاري اين كلاس ها، توسعه و ترويج اين ورزش مفرح و جذاب در بين قشر جوان مي باشد.

 



جشن جهاني نوروز در جوار بلندترين برج آجري جهان برگزار شد

گنبدكاووس- خبرنگار كيهان:
جشن جهاني نوروز با حضور برخي مسئولان گلستاني و گنبد كاووس و نيز جمع كثيري از اقوام ساكن اين استان در جوار بلندترين برج آجري جهان برگزار شد.
در اين جشن كه گروههاي مختلف هنري به ويژه گروه هاي موسيقي «تركمني، سيستاني و كتولي» به اجراي برنامه پرداختند، برگزاري نمادين يك مسابقه كشتي «آليش»، اجراي موسيقي مقامي، نقالي خواني، قرائت بخش هايي از پيام نوروزي مقام معظم رهبري به زبان فارسي و تركمني و اجراي برنامه هنري عموفيروز از ديگر برنامه هاي اجرا شده در جشن جهاني نوروز در گنبد كاووس بود.
در اين جشن كه با همكاري فرمانداري، شوراي اسلامي شهر و شهرداري گنبدكاووس و نيز ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامي و ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري اين شهرستان برگزار شد، معاون سياسي امنيتي استاندار گلستان، مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي و رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گلستان، فرمانداران علي آباد و آزادشهر نيز حضور داشتند.
حضور جمع كثيري از مردم و مسافران حاضر در مجموعه پارك قابوس شهر گنبد كاووس و نيز برخي اقوام با لباس هاي محلي در جشن جهاني نوروز و همچنين تزيين سفره هفت سين از جلوه هاي ويژه برگزاري اين جشن بزرگ در گنبدكاووس بود.

 



متخلفان اقتصادي در مازندران نقره داغ شدند

ساري- خبرنگاركيهان:
مديركل تعزيرات حكومتي مازندران گفت: متخلفين اقتصادي در مازندران بيش از 33 ميليارد ريال تعزير شدند.
عباسي در گفت وگو با خبرنگاركيهان گفت: تعزيرات حكومتي به عنوان يكي از دستگاههاي عمده و اصلي نظارتي دولت است و تاكنون نيز در اين امر موفقيت نسبي داشته باشد.
وي افزود: در 11ماهه سال جاري متخلفان در امور اقتصادي كالا و مايحتاج عمومي در مازندران 33 ميليارد و 879 ميليون و 478 هزار و 587 ريال جزاي نقدي تعزير شدند.
عباسي اظهارداشت: در اين مدت 42268 فقره پرونده به شعب تعزيرات حكومتي استان ارجاع شد كه از اين تعداد 38964 فقره مختومه و منجر به صدور رأي شد.
مديركل تعزيرات حكومتي مازندران گفت: عمده تخلفات اقتصادي مربوط به گرانفروشي، كم فروشي، احتكار، تقلب در كسب، عدم درج قيمت بر روي كالا و عرضه كالا خارج از شبكه بوده است.
اين مقام قضايي همچنين از آمادگي تعزيرات حكومتي در برخورد با اخلالگران اقتصادي در آستانه سال جديد در قالب اجراي طرح نظارتي ويژه خبر داد.

 



اصلاح الگوي مصرف در زمينه آب نيازمند فرهنگ سازي است
گزارش از: علي كفايي مهر- خبرنگاركيهان در بابل

قطره قطره مي درخشد، مي چكد و جان مي بخشد و همان طور كه خالق آن اشاره فرموده، «هرچيز را با آب زنده كرديم» و اين نهايت جايگاهي است كه براي آب مي توان به تصوير كشيد.
و آن گاه كه قطره قطره كاسته مي شود نيز شاهد افزايش تدريجي خشكي، افزايش بيماري و درنهايت مرگ و مير موجودات زنده خواهيم بود.
هرچند از ديرباز كشورها و مناطق برخوردار از منابع آبي بالا يك سر و گردن و حتي چند سر و گردن از ديگر مناطق بالاتر بوده اند و وجود رودخانه ها، چشمه سارها، درياچه ها و درياها جزو نقاط قوت و برتري محسوب مي شدند اما امروزه به علت افزايش تدريجي خشكسالي و كاهش نسبتا شديد منابع توليد آب سالم اين امتياز به طور برجسته اي نسبت به گذشته نقش آفريني مي كند.
طوري كه كشورهاي داراي منابع آبي سالم به لحاظ مستعدبودن در حوزه كشاورزي، جذب نيروي انساني، ايجاد اشتغالزايي، عدم مهاجرت، جذب گردشگر و... نسبت به ساير كشورهاي فاقد منابع آبي سالم از جايگاه ويژه و برجسته اي درسطوح جهاني برخوردارند.
امروزه وجود زمين هاي سوخته، گستردگي بخش هاي كويري، از بين رفتن مراتع و جنگل ها، نابودي تالاب ها و درياچه ها و رودخانه ها دركشورها نه تنها براي موجودات زنده يك تهديد جدي محسوب مي شود بلكه نسل هاي آينده را نيز با چالش مواجه مي سازد.
دراين ميان مديريت صحيح منابع آبي، اصلاح الگوي مصرف، اصلاح زيرساخت ها در حوزه توزيع آب، فرهنگ سازي و... از جمله مؤلفه هاي اساسي هستند كه مي تواند مهمتر از خود منابع آبي نقش آفريني كنند. زيرا وجود منابع آبي اگر با مديريت، نظارت و فرهنگ سازي همراه نباشد، در گذر زمان و با سهل انگاري هاي صورت گرفته از بين خواهد رفت و نسل هاي فراواني در آينده چوب نسل هاي گذشته را خواهند خورد.
اما در حوزه عدم مديريت منابع آبي به عنوان يكي از گام هاي موثر در كاهش هدررفت آب كه شهروندان نقش كمتري دارند متأسفانه شاهد تحول چشمگيري نيستيم. طوري كه مانند برخي بخش هاي ديگر شاهد هدررفت بخشي از منابع آبي كشور در اثر عدم مديريت منابع آبي در كشور هستيم و دغدغه هاي جدي دراين حوزه ازسوي مسئولان در عمل وجود ندارد.
به عنوان نمونه در شهر ما بابل كه داراي يك رودخانه بزرگ به نام «بابل رود» و دو رودخانه به نام هاي «آق رود» و «ارباب رود» است هنوز برنامه جدي براي استفاده بهينه از آبها وجود ندارد. مثلا بابل رود كه از مسير طولاني «گنج افروز» به شهر بابل مي رسد و از ورودي غربي شهر خارج مي شود و در تمام طول سال آب جريان دارد، صدها هزار ليتر آب شيرين بدون استفاده هدفمند و بهينه به دريا ريخته مي شود و هيچ استفاده اي از اين آب جاري و ساري نمي شود.در حالي كه مي توان با طرح هاي سد لاستيكي كوچك و يا برخي طرح هاي كارشناسي شده ديگر با جلوگيري از هدررفت آب شيرين استفاده هاي بهتري از آب اين رود كرد. چرا كه شهر بابل كه جزو شهرهاي گروه الف است عموما در تابستان با كم آبي و آبي با فشار كم همراه است و تقريبا كمتر منزلي در بابل وجود دارد كه براي استفاده حتي درطبقه همكف ساختمان از پمپ استفاده نكند و بدون پمپ تقريبا آب قابل شرب در لوله هاي منازل وجود ندارد.
نگاهي به 58 هزار و 978 فقره مشترك آب در منطقه بابل با ميزان آبدهي يكصد ميليون ليتر آب و همچنين 7 هزار و 309 فقره انشعاب فاضلاب بهتر مي توان به ضرورت اعمال مديريت صحيح بر رودخانه هاي بابل پي برد.
اما در مورد سهم شهروندان دركاهش منابع آبي كه از طريق اصلاح الگوي مصرف اعمال مي شود برآن شديم تا پاي صحبت چندتن از شهروندان بابلي بنشينيم.
گفت وگو با مردم
رضا حسيني يكي از شهروندان بابلي در مورد اسراف آب مي گويد: در همسايگي ما فردي است كه براي شستن ماشينش گاهي يك ساعت آب شرب را بيهوده مصرف مي كند و زماني كه به او اعتراض مي كنيم كه اين آب براي آشاميدن و استفاده هاي ضروري تر است بي توجه مي گويد پولش را مي دهم. اين شهروند ادامه مي دهد: بايد نحوه استفاده از آب از دوران دبستان به فرزندان ما آموزش داده شود تا اين مسئله به يك فرهنگ تبديل شود.
خانم «خديجه مالدار» كه خانه دار است مي گويد: آبي كه در لوله هاي شهرمان قرار دارد، نعمت الهي است و بايد مانند نان حرمت داشته باشد و اين گونه نباشد كه هرچه دلمان خواست و براي هر كار بيهوده اي استفاده كنيم. وي در ادامه مي گويد: به خصوص خانم ها در استفاده صحيح از اين نعمت الهي سهم ويژه اي دارند هم درست مصرف كردن آب درآشپزخانه و هم تربيت فرزندان براي استفاده درست از آب آشاميدني، نقش خانم ها دراين ميان بسيار زياد است. يكي ديگر از شهروندان بابلي به نام «مسلم داداشي» مي گويد: بايد تمام مردم قدر اين آب را بدانند و چون كشور ايران تقريبا در وضعيت خشكسالي است، بايد قدر آب رابدانيم و اگر اين گونه پيش برويم بايد چندسال ديگر آب آشاميدني مورد نياز كشور را وارد كنيم. داداشي معتقد است: تمام مردم و مسئولان در امر استفاده صحيح از آب بايد با جديت اقدام كنند و اين گونه نباشد كه بگوييم آب را مصرف مي كنيم و پولش را مي دهيم؛ اين فرهنگ غلط است. آب شيرين متعلق به همه مردم و نسل هاي آتي است چرا كه آب مصرف شده ديگر برنمي گردد و واقعا ناشكري است كه آب ايران كه جزو كشورهاي بهره مند از آب شيرين و گواراست بدون هدف و بيهوده مصرف شود.

 



مديرعامل شركت مهندسي و فاضلاب كشور : فرهنگ صحيح الگوي مصرف آب بايد در كشور نهادينه شود

ياسوج- خبرنگار كيهان:
يكي از بحران هاي آينده جهان بحران آب است كه بايد مديريت صحيحي بر منابع آب كشور وجود داشته باشد و فرهنگ صحيح و الگوي مصرف آب در كشور نيز بين مردم نهادينه شود.
ثمره هاشمي رئيس هيئت مديره و مديرعامل شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور در جلسه معارفه مديرعامل آبفاي روستاي استان كهگيلويه و بويراحمد با بيان اين نكته افزود با توجه به كاهش نزولات آسماني فرهنگ سازي و اصلاح الگوي مصرف براي جلوگيري از هدرروي آب نيز بيش از پيش ضروري به نظر مي رسد.
معاون برنامه ريزي استاندار در اين مراسم گفت 10 درصد اعتبارات استان كهگيلويه و بويراحمد در بخش آب هزينه مي شود.
وي گفت با توجه به پتانسيلها و ظرفيتهاي استان در بخش آب احداث سدها براي جلوگيري از هدرروي آبها نيز يك ضرورت است.
مديرعامل آبفاي روستايي استان نيز در اين مراسم شمار روستاهاي برخوردار از آب آشاميدني را 1400 روستا ذكر كرد و گفت كه بيش از نيمي از اين روستاها در دولت نهم و دهم آبرساني به آنها انجام شده است.
وي تعداد كل روستاهاي استان را يك هزار و 795 روستا ذكر كرد و گفت 52 درصد جمعيت استان در روستاها زندگي مي كنند.
سجاد رستگار گفت: در طول 16 ماه گذشته 76 پروژه در آبفاي روستايي استان به بهره برداري رسيده است كه حاصل همت و تلاش همكاران در سطح استان بوده است.

 



انتصابات

اراك- خبرنگاركيهان: براساس حكم وزير اقتصاد و دارايي حسن ميرزاخاني به سمت رياست سازمان امور اقتصادي و دارايي استان مركزي انتخاب شد.
قزوين- خبرنگار كيهان: براساس مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي، حكم دكتر عبدالعلي آل بويه به عنوان رياست دانشگاه بين المللي امام خميني(ره) از سوي وزير علوم، تحقيقات و فناوري امضا شد.
درچه- خبرنگاركيهان: شركت گاز استان اصفهان محمدعلي قنبري را به عنوان رئيس جديد اداره گاز شهرستان درچه تعيين كرد. همچنين سيدحسين مجيدي با حكم شهردار درچه به عنوان رئيس جديد فرهنگسراي شهرداري اين شهرستان انتخاب شد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14