(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 16 فروردین 1390- شماره 19893

كوتاه اقتصادي
وزير اقتصاد:ايران يكي از بزرگترين تهديدهاي اقتصادي دنيا را دفع كرد
درخواست رئيس اتاق ايران؛ ويژه خواري در سال جهاد اقتصادي ممنوع شود
شرايط اعطاي تسهيلات براي كالاهاي وارداتي اعلام شد
اختصاص تسهيلات جهت بهسازي نانوايي ها
افزايش وام خريد مسكن به 20 ميليون تومان
شاخص بورس ركورد 25 هزار واحد را شكست
جابجايي 5/42 ميليون مسافر در نوروز
افزايش توليد بنزين به 80 ميليون ليتر
38 درصد اقتصاد كشور در بخش حمل و نقل و مسكن



كوتاه اقتصادي

¤ يك عضو شوراي عالي اشتغال با اشاره به تصويب ايجاد 5/2 ميليون شغل در سال جاري، گفت: جلسات اين شورا از ارديبهشت ماه سال جاري شروع خواهد شد تا در خصوص برنامه ها و نيز نحوه برگزاري جلسات تصميم گيري شود.
¤ وزير تعاون گفت: تشكيل تعاوني ها با هدف ايجاد اشتغال در سال جهاد اقتصادي با سرعت بيشتري انجام مي شود.
¤ قائم مقام وزير نيرو گفت: هيئت وزيران پرداخت 50 هزار ميليارد ريال از بدهي هاي وزارت نيرو به پيمانكاران، مشاوران و سازندگان صنعت آب و برق را به تصويب رساند تا اين وزارتخانه از فروش منابع خود يا به صورت تهاتر اين بدهي ها را پرداخت كند.
¤ عملكرد 12 ماهه سال گذشته شركت همراه اول نشان مي دهد اين شركت حاضر در فرابورس 5 هزار و 605 ريال به ازاي هر سهم محقق كرده است.
¤ معاون وزير بازرگاني گفت: امسال به عنوان نخستين سال اجراي طرح آمايش تجاري، نيازمند اختصاص حدود 80 هزار ميليارد ريال از محل اعتبارات دولتي، بخش خصوصي و سرمايه گذاري خارجي هستيم.
¤ مدير مجتمع آلومينيوم هرمزگان خبر داد؛ مرحله راه اندازي كارگاه پخت آند مجتمع آلومينيوم هرمزآل به ظرفيت سالانه 85 هزار تن (70 هزار عدد آند) آغاز شد.به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، علي اكبر گلكار گفت: با راه اندازي اين كارگاه، نياز اين مجتمع به آند مورد نياز براي توليد 147 هزار تن آلومينيوم در سال، تامين خواهد شد.
¤ رئيس اتحاديه توليدكنندگان برنج با انتقاد از اعلام قيمت خريد تضميني برنج در زمان نامناسب گفت: قيمت بايد حداقل تا 20 بهمن اعلام شود و اعلام آن در وقت نامناسب علامت دادن به واردكنندگان است، زيرا كشاورزان از كشت ارقام پرمحصول دور شده و فضا براي واردات باز مي شود.
¤ بانك مركزي ارمنستان اعلام كرد ايران در سال 2010 به عنوان دوازدهمين سرمايه گذار خارجي در اين كشور شناخته شده و 5/4 ميليون دلار در اين كشور سرمايه گذاري كرده است.
¤ دبيركل انجمن حسابداران خبره ايران از برپايي پنجمين سمينار حسابداري مديريت از سوي اين انجمن با همكاري بانك پاسارگاد در روزهاي 27 و 28 ارديبهشت ماه امسال در پژوهشگاه نيروي تهران خبر داد.
¤ ميزان صادرات و فروش شمش آلومينيوم و صنايع جانبي در سال گذشته بين 25 تا 35 درصد رشد يافت.به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو) تا ابتداي اسفندماه سال گذشته ميزان صادرات و فروش اين بخش به مرز 315 ميليون دلار رسيد كه نسبت به مدت مشابه سال 88 رشد 5/35 درصدي داشته است.
¤ عضو هيئت نمايندگان اتاق ايران معتقد است؛ در سال جهاد اقتصادي، بايد با جهش بلند در توليد ملي، توازني مناسب ميان رقم واردات و صادرات غيرنفتي ايجاد كرد.
¤ مديرعامل بانك توسعه تعاون : با پرداخت تسهيلات اعتباري صندوق تعاون و بانك توسعه تعاون در پنج سال گذشته در بخش هاي مختلف اقتصادي براي 238 هزار و 440 نفر شغل ايجاد شده است.
¤ بيزينس مونيتور با اشاره به تلاش ايران براي توسعه صنعت ال ان جي خود پيش بيني كرد نخستين محموله گاز طبيعي مايع ايران دو سال ديگر به بازارهاي جهاني صادر خواهد شد.

 



وزير اقتصاد:ايران يكي از بزرگترين تهديدهاي اقتصادي دنيا را دفع كرد

وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: اقتصاد ايران در سال گذشته يكي از بزرگترين تهديدهاي اقتصادي دنيا را دفع كرد.
به گزارش شبكه اخبار اقتصادي و دارايي ايران، شمس الدين حسيني وزير امور اقتصادي و دارايي در تحليلي از وضعيت اقتصاد ايران، سال 1389 را به لحاظ اقتصادي سالي منحصر به فرد در تاريخ اقتصاد ايران دانست.
حسيني با اشاره به شكست حربه تحريم عليه ايران گفت: اقتصاد ايران، در واقع يكي از بزرگترين تحريم هاي اقتصادي دنيا را كه تهديد بزرگي به شمار مي رفت، به خوبي مديريت و دفع كرد.
وي افزود: وقتي كه قطعنامه1929 را صادر كردند و به دنبال آن بيانيه ها، قطعنامه ها و تحريم هايي كه فراقطعنامه اي نام گرفت، عليه اقتصاد ايران اعمال شد، تصور مي كردند كه مي توانند شريان هاي اصلي اقتصاد ايران را ببندند، اما اقتصاد ايران آنچنان مقتدر شده بود و از آن چنان شبكه هاي گسترده اي برخوردار بود كه دشمنان در اين برنامه شكست خوردند.
حسيني عملكرد خوب اقتصاد كشورمان در سال گذشته را نشانه خوبي براي شكست تحريم ها دانست و در اين خصوص گفت: هيچ كس نمي توانست تصور كند كه اقتصادي كه تحت فشار گسترده ترين تحريم ها قرار دارد چنين عملكردي از خودش نشان دهد.
وزير اقتصاد افزايش 25درصدي صادرات غيرنفتي در 11 ماهه سال 89 و دستيابي به ركورد 29 ميليارد دلاري صادرات غيرنفتي را نشانه اي از پيشرفت اقتصاد ايران و شكست برنامه تحريم دانست.
حسيني، همچنين رشد سرمايه گذاري خارجي در سال 89 نسبت به سال 88 را از ديگر شاخص هاي مثبت اقتصاد ايران دانست كه عليرغم ايجاد برخي محدوديت ها از سوي چند كشور، بسياري از كشورهاي جهان همچنان ايران را مقصد مناسب و امني براي سرمايه هاي خود مي دانند.
وزير امور اقتصادي و دارايي، رقم سرمايه گذاري خارجي طي 11 ماه منتهي به پايان بهمن 89 را بيش از 8/2ميليارد دلار اعلام كرد كه نسبت به سال قبل از آن بيش از 100 ميليون دلار رشد را نشان مي دهد.

 



درخواست رئيس اتاق ايران؛ ويژه خواري در سال جهاد اقتصادي ممنوع شود

رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران از دولتمردان خواست با آغاز سال جهاد اقتصادي
به ويژه خواري عده اي خاص پايان داده شود.
محمد نهاونديان در نشستي با خبرنگاران گفت: لازمه جهاد و تامين عدالت آن است كه رقابت در اقتصاد ايران سالم باشد و هيچ فرد و دستگاهي نتواند به ا تكا و وابستگي اين و آن، از شرايط ويژه و رقابت نابرابر برخوردار شود.
رئيس اتاق ايران تاكيد كرد: اگر رقابت را با حذف رانت ها ايجاد كنيم پيروزي ما در مسابقه اقتصادي با ديگر كشورها قطعي است.
وي پيشنهادي نيز به مجلس شوراي اسلامي داشت و از نمايندگان خواست تا در سه ماه اول سال، قانون بهبود فضاي كسب و كار كه يك فوريت آن سال گذشته در مجلس به تصويب رسيد را در دستور كار قرار داده، تصويب و ابلاغ كنند.
رئيس اتاق ايران تاكيد كرد: بهترين گام مجلس شوراي اسلامي مهيا كردن اقتصاد كشور براي جهاد اقتصادي است كه در اولويت قرار دادن قانون بهبود فضاي كسب و كار از آن جمله به شمار مي آيد.
وي با اشاره به اينكه هميشه در نگاه به مسائل اقتصادي تفاوت ديدگاه وجود دارد و دو ديدگاه اعانه اي و توليدي و اشتغالزايي در اين حوزه مطرح است، افزود: در نگاه اول درآمدهاي نفتي و مبتني بر منابع تجديد ناپذير گاهي تقويت مي شود و نگاه دوم توليد درآمد و ثروت و سپس مصرف در نظر گرفته مي شود.
وي توضيح داد: پيشرفت اقتصادي جداي از نگاه عادلانه نيست اما اين عدالت نيست كه منابع متعلق به نسل هاي آينده در زمان حاضر مصرف شود، بدون اينكه توليد متناسب با مصرف نسل كنوني از منابع تجديد پذير فراهم گردد.
رئيس اتاق ايران با طرح اين جمله كه بايد در سال جهاد اقتصادي سرمايه هاي بين نسلي براي نسل هاي ديگر حفظ شود، ادامه داد: درآمد حاصل از نفت در پروژه هايي با توجيه اقتصادي بايد تبديل به سرمايه هاي ملي گردد تا كشور بتواند در مسابقه منطقه اي به اهداف چشم انداز 20 ساله دست يابد.
نهاونديان تاكيد كرد: حركت جهادي بدون برنامه نمي تواند ما را در رسيدن به اهداف موفق كند و لازمه برنامه دار بودن و تاكيد بر سياستگذاري و نظارت دولت و عامليت و مديريت توسط بخش خصوصي و تعاوني است.
وي لازمه جهاد اقتصادي را همدلي دانست و گفت: در اين عرصه كه بايد توام با نشاط و سازندگي باشد هر كسي مي بايد نقش خود را شناخته و برعهده گيرد، ميدان، ميدان مسابقه است و نقش آفرينان اصلي فعالان اقتصادي هستند.
به باور نهاونديان در شرايطي كه فعالان اقتصادي اشتغالزايي را جزو برنامه هاي خود قرار مي دهند بايد نگاه به آنها تغيير كند و تعابير ناپسند و بدبينانه كه در گذشته در رسانه ها و ادبيات برخي فيلم ها وجود داشت جاي خود را به نگاه تقديرآميز و مشوقانه به عنوان جهادگران اقتصادي بدهد.
وي با طرح اين جمله كه ممكن است اندك افرادي سوءاستفاده كنند، كه اين امر نيز جزو استثنائات است، افزود: فضاي فرهنگي بايد فضاي تقدير از جهادگران اقتصادي باشد.
رئيس اتاق ايران اين نكته را نيز يادآور شد كه بدون حضور آحاد مردم جهاد اقتصادي امكان پذير نيست كه لازمه آن اجراي اصل 44 قانون اساسي مي باشد و حضور مردمي نيز نيازمند سازماندهي است.
از نظر نهاونديان، اتاق بازرگاني به عنوان نماينده بخش خصوصي وظيفه ساماندهي و سازماندهي همه مردم در اقتصاد را در سال جهاد اقتصادي عهده دار است.
وي سپس گفت: وظيفه اتاق ساماندهي بخش خصوصي از طريق تشكل ها است و چند برابر شدن تعداد تشكل ها نيز در سال هاي گذشته نشان از اهتمام اتاق به اين موضوع مهم دارد.
رئيس اتاق ايران افزود: در شرايطي كه بدخواهان سعي مي كنند فضاي محدوديت و تحريم را به كشور تحميل كنند، با كمك فعالان اقتصادي راههاي جديد رسيدن به اهداف اقتصادي فراهم مي شد و به همين دليل برخلاف ميل بدخواهان حجم تجارت ايران با جهان افزايش يافته است.
وي نگاه جهادي به اقتصاد را نگاه سازنده و توليد محور دانست و از برخي ديدگاه ها كه به موضوع مصرف بيش از توليد در اقتصاد توجه مي كنند، انتقاد كرد.
رئيس اتاق ايران ادامه داد: اين جفا است كه برخي مي گويند در اقتصاد اسلامي مباحث توزيعي، صدقه، زكات و غيره وجود دارد و توليد مورد غفلت قرار گيرد. ضروري است ابعاد توليد محور در اقتصاد اسلامي در سال جاري مورد توجه قرار گيرد.

 



شرايط اعطاي تسهيلات براي كالاهاي وارداتي اعلام شد

رئيس كل گمرك ايران با ارسال بخشنامه اي به گمركات اجرايي سراسر كشور، شرايط و نحوه اعطاي تسهيلات ضمانت نامه اي بابت حقوق ورودي كالاهاي وارداتي را اعلام كرد.
در قسمت هايي از اين بخشنامه آمده است: به استناد ماده يك آيين نامه اجرايي جزء 3 ماده 12 قانون الحاق موادي به قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت و تبصره 2 ذيل ماده 14قانون امور گمركي و به منظور تسهيل و تسريع در ترخيص كالاهاي وارداتي و جبران كمبود نقدينگي فعالان اقتصادي (توليدكنندگان، تجار و صاحبان كالا) اجازه داده مي شود ضمن رعايت دقيق قوانين و مقررات مربوطه و براساس شرايط ذيل، حقوق ورودي كالاي مربوطه را حسب درخواست صاحب كالا يا نماينده قانوني ايشان با اخذ ضمانت نامه بانكي معتبر و مطابق با فرم مورد قبول گمرك ايران اخذ نمايند.
صاحب كالا، اظهاركننده و حق العمل كار در فهرست بدهكاران موضوع ماده 14 قانون امور گمركي نباشد.
به منظور تنظيم حجم عمليات گمركي و ترخيص كالا و همچنين تشويق صاحبان كالا در استفاده از امكانات ساير گمركات كشور، در گمركات شهيد رجايي و تهران صرفا حقوق ورودي كالاهاي موضوع بندهاي الف و ب مندرج در ماده 2 مشمول تسهيلات مي باشند و حقوق ورودي ساير كالاها مي بايستي نقدا تامين و پرداخت گردد. ضمنا مهلت ضمانت نامه ها براي گمركات شهيد رجايي و تهران 3ماه كمتر تعيين مي گردد.
به استثناي مواد اوليه واحدهاي توليدي، از پذيرش ضمانت نامه هاي بانكي بابت كالاهايي كه حقوق ورودي آنها در گمركات شهيد رجايي و تهران كمتر از 500 ميليون ريال و ساير گمركات كمتر از 200 ميليون ريال مي باشد، خودداري گردد.
نام ضمانت نامه گذار در متن ضمانت نامه بايد با نام صاحب كالا يا اظهاركننده در متن اظهارنامه گمركي يكسان باشد.
گمركات موظفند جهت اطمينان از صحت اصالت ضمانت نامه هاي بانكي صادره از كليه بانك هاي كشور، موضوع را از طريق شعبه صادركننده ضمانت نامه يا شعبه مركزي و يا سرپرستي بانك مربوطه در استان به صورت كتبي استعلام و پس از اخذ تاييديه نسبت به تامين اظهارنامه هاي وارداتي اقدام نمايند.
گمركات موظفند نسبت به ثبت اطلاعات ضمانت نامه هاي مأخوذه در سيستم متمركز و بنياد ضمانت نامه هاي بانكي اقدام نمايند.

 



رئيس اتحاديه نانوايان خواستار شد
اختصاص تسهيلات جهت بهسازي نانوايي ها

رئيس اتحاديه نانوايان، تخصيص تسهيلات جهت نوسازي و بهسازي واحدهاي صنفي نانوايي را خواستار شد.
حسين نظري گفت: با توجه به بافت سنتي و ساختار فيزيكي واحدهاي صنفي نانوايي؛ تخصيص تسهيلات بانكي با سود اندك به اين واحدها جهت بهسازي و نوسازي در راستاي تطبيق با شرايط جديد (هدفمندسازي يارانه ها) ضروري مي باشد.
وي افزود: بهسازي نانوايي ها موجب ارتقاي كيفي عملكرد و بهبود شيوه پخت نان در راستاي جلب رضايت مصرف كنندگان مي شود.
نظري با اشاره به فعاليت چهار هزار نانوايي داراي پروانه كسب در تهران افزود: بيش از 600 واحد نانوايي نيز بدون جواز مشغول فعاليت هستند كه اقدامات لازم جهت ساماندهي اين واحدها در حال انجام است.
رئيس اتحاديه نانوايان تهران در خصوص واحدهاي آزاد پز نيز گفت: مسئوليت اين واحدها با توجه به سنخيت نوع فعاليت به اتحاديه نانوايان واگذار شد و اقدامات لازم جهت ساماندهي و نظارت بر عملكرد آنها، در حال برنامه ريزي است.
وي افزود: با توجه به آزادسازي نرخ آرد، تمامي نانوايي هاي تهران تحت نظارت و سرپرستي اتحاديه نانوايان تهران فعاليت مي كنند و پروانه كسب اين واحدها، توسط اين اتحاديه صادر مي شود.
نظري درباره مهمترين برنامه هاي اين اتحاديه در سال جديد توضيح داد: آموزش كارگران فعال در نانوايي ها با همكاري وزارتخانه هاي بازرگاني و كار و امور اجتماعي، اتحاديه و نظارت ويژه بر عملكرد واحدهاي
تحت پوشش از مهمترين برنامه هاي اين اتحاديه مي باشد.
وي ادامه داد: با توجه به انتخابي شدن نوع آرد توسط نانوايي ها و اجراي طرح هايي چون سامانه كيفيت سنجي پخت نان و انتخاب نانوايان برتر توسط وزارت بازرگاني تحولات مثبتي را در افزايش كيفيت پخت نان در سال جديد شاهد خواهيم بود.
نظري افزود: رفع مشكلات واحدهاي نانوايي همچون نرخ سوخت، آب، برق و نوسازي اين واحدها، گام مهمي در راستاي نيل به اين هدف مي باشد.
اين مسئول صنفي با بيان اينكه سوخت مورد استفاده اغلب نانوايي ها، گاز است، اضافه كرد: تخصيص وام هاي بانكي با سود اندك زمينه خريداري دستگاه ها و ماشين آلات جديد پخت نان را كه در افزايش كيفيت پخت و كاهش ضايعات بسيار تأثيرگذار است تسريع مي كند.

 



افزايش وام خريد مسكن به 20 ميليون تومان

مسئول طرح و برنامه بانك مسكن از افزايش 2ميليون توماني سقف وام 18 ميليون توماني خريد مسكن خبر داد.
اردشير بيژني در گفت وگو با خبرگزاري فارس گفت: بسته سياستي نظارتي بانك مركزي به بانك ها ابلاغ شده كه يكي از اين بانك ها بانك مسكن است.
وي ادامه داد: اين بسته سياستي بايد در جلسه هيئت مديره بانك مسكن بررسي و سپس به تأييد هيئت مديره برسد تا پس از آن به شعب بانك ها ابلاغ شود.
وي تأكيد كرد: در بسته سياستي نظارتي بانك مركزي سقف وام 18ميليون توماني با 2ميليون تومان افزايش به 20ميليون تومان افزايش يافته است.
مسئول طرح و برنامه بانك مسكن گفت: بانك ها 15 روز فرصت دارند تا اين بسته سياستي را بررسي و سپس آن را به شعب ابلاغ كنند.
نرخ سود تسهيلات
مسكن مهر 11درصد
براساس سياست هاي پولي مندرج در بسته سياستي- نظارتي سال 90، نرخ سود تسهيلات مسكن مهر در خصوص قراردادهاي جديد براي دوره احداث در قالب عقود اسلامي معادل 11درصد و براي فروش اقساطي پس از احداث، معادل 12درصد تعيين شد. براساس بسته سياستي- نظارتي بانك مركزي، نرخ سود عقود غيرمشاركتي تا سررسيد 2 سال معادل 11درصد و براي سررسيد بيشتر از2 سال معادل 14درصد تعيين مي شود. به استناد بند 1 و 2 ماده 20 قانون عمليات بانكي بدون ربا، دامنه نرخ سود مورد انتظار عقود مشاركتي قابل درج در قرارداد بين مؤسسه اعتباري و مشتري، بين 14 تا 17 درصد تعيين مي شود. بديهي است نرخ سود قطعي عقود مشاركتي پس از اتمام پروژه و بر مبناي عملكرد واقعي پروژه تعيين مي گردد، ضمناً استفاده از عقود مشاركتي تقسطي ممنوع است.
همچنين سود تسهيلات عقود غيرمشاركتي همانند سود علي الحساب سپرده هاي بانكي و براساس فرمول ارائه شده در بخشنامه مورخ 18/4/1386بانك مركزي محاسبه و اعمال مي شود. بر اين اساس سود دريافتي تسهيلات عقود غيرمشاركتي و سود علي الحساب دريافتي عقود مشاركتي توسط مؤسسات اعتباري براساس فرمول نرخ ساده (غيرمركب) محاسبه و دريافت مي گردد.
آبرساني به مسكن مهر
وزير نيرو گفت: در تمام مناطقي كه مسكن مهر در حال ساخت است، بايد به هر قيمت آب مورد نياز آن تامين شود و بر اين اساس آبرساني به مسكن مهر از اولويت هاي وزارت نيرو است.
مجيد نامجو در يكصد و شانزدهمين نشست شوراي آب اين وزارتخانه اظهار داشت: طراحي يك برنامه مناسب در جهت اجرايي شدن فرمايشات مقام معظم رهبري در زمينه صرفه جويي آب بسيار اهميت دارد.
وزير نيرو گفت: مي بايست با دقت فراوان منابع آب در كشور مديريت شود تا تابستان امسال را نيز مثل گذشته به خوبي سپري كنيم.
وي افزود: آبرساني به شهر پرند از طرح هاي مهم وزارت نيرو است و ضروري است برنامه ريزي هاي لازم و دقيق در اين زمينه صورت گيرد.
نامجو ادامه داد: طرح بزرگ آبرساني قمرود نيز به زودي مورد بهره برداري قرار مي گيرد و لازم است اطلاع رساني و تبليغات بيشتري در اين زمينه صورت گيرد.
وي همچنين بر لزوم برنامه ريزي مناسب جهت تامين آب شهر زاهدان تأكيد كرد.
نامجو اضافه كرد: سال گذشته دولت با وجود تحريم ها و مشكل هاي فراوان، مرحله اول هدفمندي يارانه ها را به خوبي اجرايي كرد كه اين امر در خودباوري مسئولان اجرايي كشور بسيار موثر بود و در اين راستا بايد منتظر برداشتن گام هاي اساسي تر در آينده توسط دولت باشيم.

 



شاخص بورس ركورد 25 هزار واحد را شكست

شاخص كل بورس تهران در معاملات ديروز با 460 واحد افزايش از مرز 25 واحد گذشت و ركورد جديدي را در ابتداي سال 90 ثبت كرد.
در دقايق پاياني معاملات روز دوشنبه بورس تهران، 322 ميليون سهم به ارزش يك هزار و 141ميليارد و 973 ميليون ريال معامله شد.
شركت مخابرات با 97 واحد، فولاد مباركه اصفهان 57 واحد، چادرملو 36 واحد، مپنا 27 واحد و گل گهر با 26 واحد بيشترين تاثير مثبت بر روند شاخص را داشتند.
خاطرنشان مي شود، شاخص بورس در 12 و 23 بهمن ماه 89 و 8 فروردين سال 90 به ترتيب وارد كانال 22، 23 و 24 هزار واحد شده بود و ديروز نيز در هفتمين روز كاري سال جديد ركورد 25 هزار واحد را شكست.
عرضه سهام هاي جديد در بورس
سخنگوي شركت بورس گفت: در سال جاري حداقل 15 شركت جديد در فهرست شركت هاي بورس درج خواهند شد و سهام چندين شركت جديد هم در بورس عرضه مي شوند.
قاليباف اصل، راه اندازي بازاري براي معاملات اوراق مشاركت شركت هاي بورسي و غيربورسي را ديگر اقدام جهادي شركت بورس در سال 90 اعلام كرد و گفت: در اين رابطه جلسات مشتركي با مسئولان چند شركت برگزار و توافقاتي هم حاصل شده كه اوراق مشاركت آبفاي خوزستان در جلسه سال گذشته هيئت پذيرش مطرح و با آن موافقت شده و در آينده اي نزديك هم عملياتي خواهد شد.
وي راه اندازي بازاري براي انواع صكوك، معرفي دو محصول جديد اختيار معامله و صندوق هاي سرمايه گذاري قابل معامله، توسعه معاملات آتي سهام شركت ها و استفاده از سبد سهام در اين نوع معاملات، تقويت نظارت بر بازار سرمايه با هدف اعتماد و افزايش سلامت بازار، فراگير كردن معاملات الكترونيكي و آن لاين، جذب سرمايه گذاران خارجي، اخذ مجوزهاي لازم براي ساخت ساختمان جديد شركت بورس را از ديگر اقدامات مدنظر در سال جهاد اقتصادي نام برد.وي در خاتمه گفت: ارزش بازار 140 هزار ميليارد توماني با رشد 33درصدي نسبت به سال گذشته، افزايش ارزش بازار نسبت به توليد ناخالص داخلي از 20 به 28 درصد، رشد 8 درصدي تعداد سهامداران بازار از 7/3ميليون نفر به 4 ميليون سهامدار و 2 ميليون كد فعال، گردش معاملات كل و خرد 20 و 16 درصدي، ارزش معاملات 22 هزار و 500 ميليارد توماني بدون سهام عدالت، رشد درصد سهام شناور آزاد از 19 به 22درصد، از مهمترين برنامه هاي كمي شركت بورس براي سال 90 خواهد بود.
ضوابط معاملات نفت كوره در بورس نفت
با توجه به تكميل مراحل نهايي راه اندازي بورس نفت،مدير عامل بورس كالا طي ابلاغيه اي ضوابط و شرايط كارگزاران و تضامين لازم براي انجام معاملات در اين بورس را تشريح كرد.براساس اين ابلاغيه با توجه به تصويب دستورالعمل اجرايي قرارداد سلف موازي نفت و اجراي آن در شركت بورس كالا، كارگزاراني مي توانند اقدام به انجام معاملات نفت كوره كنند كه مجوز فعاليت معاملات پتروشيمي داشته باشند و بايد برخي تضامين از جمله سپرده سپاري 5ميليارد ريال وجه نقد يا معادل آن ضمانت بانكي يا اوراق مشاركت نزد اتاق پاياپاي قبل از انجام معامله نفت داشته باشند. كليه كارگزاران داراي مجوز پتروشيمي در صورت ارائه تعهدنامه كتبي معتبر بانكي مورد قبول بورس مي توانند نسبت به معامله مازاد بر مبلغ 5 ميليارد ريال با ضمانت نهاد بالا سري اقدام كنند.

 



جابجايي 5/42 ميليون مسافر در نوروز

رئيس سازمان راهداري و حمل ونقل جاده اي از جابه جايي 5/42 ميليون نفر مسافر توسط حمل ونقل عمومي جاده اي در نوروز 90 خبر داد و گفت: اين رقم نسبت به سال گذشته بيش از 8 درصد رشد داشته است.
شهريار افندي زاده زرگري در گفت وگو با فارس در خصوص عملكرد سازمان راهداري در ارائه خدمات بهينه به مسافران نوروزي با اشاره به تلاش در راستاي جهاد اقتصادي طبق منويات مقام معظم رهبري، اظهار داشت: طرح نوروزي سازمان راهداري از 25 اسفند 1389 شروع شد و تا 15 فروردين ماه 1390 ادامه داشت.
وي با اشاره به اينكه در سال جاري سازمان راهداري توانست امكانات مناسبي را در راستاي ارائه خدمات بهينه در بخش حمل ونقل عمومي ايجاد كند، تصريح كرد: در روزهاي ابتدايي طرح نوروزي در برخي پايانه ها، تعداد ناوگان بيش از تعداد مسافر بود.رئيس سازمان راهداري و حمل ونقل جاده اي ادامه داد: تعداد سه ميليون و 200 هزار پيش فروش بليت اتوبوس براي ايام نوروز 1390 در اسفند 1389 انجام شد كه اين رقم نسبت به سال گذشته رشد 2 برابري داشته است.افندي زاده خاطرنشان كرد: در نوروز سال جاري تعداد 20 هزار اتوبوس، 40 هزار ميني بوس و 23 هزار تاكسي برون شهري در اختيار متقاضيان حمل ونقل عمومي جاده اي قرار گرفته بود به طوري كه در برخي ايام تعداد مسافرها خيلي كمتر از ظرفيت هاي ارائه شده بود.رئيس سازمان راهداري و حمل ونقل جاده اي تصريح كرد: در نوروز سال جاري 5/42 ميليون نفر مسافر از طريق حمل ونقل عمومي جاده اي جابه جا شدند كه اين رقم نسبت به سال گذشته بيش از 8 درصد رشد داشته است.
افندي زاده خاطرنشان كرد: 43 درصد اين جابه جايي توسط اتوبوس ها، 36 درصد توسط ميني بوس ها و 21 درصد توسط تاكسي هاي برون شهري انجام شد.
رئيس سازمان راهداري و حمل ونقل جاده اي با اشاره به كاهش بسزاي تصادفات حمل ونقل عمومي جاده اي در ايام نوروز، گفت: از اسفندماه سال 1389 جاده هايي كه نيازمند بهسازي، لكه گيري، خط كشي و نصب علائم بودند، مورد توجه قرار گرفتند و پس از فصل زمستان جاده ها آماده پذيرايي از مسافران نوروزي شدند.

 



افزايش توليد بنزين به 80 ميليون ليتر

وزير نفت با اشاره به افزايش ظرفيت توليد بنزين به مرز 80 ميليون ليتر تا پايان امسال گفت: يكي از راه هاي مقابله با تحريم، راه اندازي پالايشگاه هاي نفت است.
سيدمسعود ميركاظمي در گفتگو با مهر با بيان اينكه در سال جهاد اقتصادي ظرفيت توليد بنزين پالايشگاهي ايران افزايش مي يابد، گفت: همزمان با اجراي قانون هدفمندي يارانه ها متوسط مصرف اين فرآورده نفتي در سطح كشور كاهش يافته است.
وزير نفت با تاكيد بر اينكه با اجراي قانون هدفمندي يارانه ها مصرف بنزين ايران به كمتر از 52 ميليون ليتر در روز رسيده است، تصريح كرد: در مجموع متوسط مصرف اين حامل انرژي نسبت به ماه هاي قبل از اجراي اين جراحي اقتصادي حدود 20درصد كاهش را نشان مي دهد.
اين عضو كابينه دولت همچنين ظرفيت فعلي توليد بنزين ايران را 5/54 ميليون ليتر در روز اعلام كرد و افزود: در سالجاري ظرفيت توليد بنزين پالايشگاهي ايران 23 تا 27 ميليون ليتر در روز افزايش مي يابد.
رئيس ستاد تدابير ويژه اقتصادي وزارت نفت استاندارد يورو 5 اروپا را به عنوان يكي از ويژگي هاي بنزين توليدي در طرحهاي جديد پالايشگاهي كشور عنوان كرد و اظهار داشت: با توجه به توليد بنزين با استاندارد اروپايي و كاهش مصرف پس از اجراي قانون هدفمندي يارانه ها امكان صادرات اين فرآورده نفتي به بازارهاي بين المللي فراهم شده است.

 



سرپرست وزارت راه و ترابري خبر داد
38 درصد اقتصاد كشور در بخش حمل و نقل و مسكن

سرپرست وزارت راه و ترابري با استناد به گزارش بانك مركزي گفت: 38 درصد اقتصاد كشور در بخش حمل و نقل و مسكن است پس بايد در سال جهاد اقتصادي در اين بخش ها از جان و دل كار كرد.
علي نيكزاد در مراسم ديدار نوروزي با كاركنان وزارت راه و ترابري اظهار داشت: اقتدار نظام زماني آشكار مي شود كه در اقتصاد نيز حرف اول را بزنيم.
نيكزاد ادامه داد: از سخنان نوروزي مقام معظم رهبري اين گونه استنباط مي شود كه بايد كارآمدي و اثرگذاري را در عرصه اقتصاد نيز داشته و وظيفه دولت بنا بر فرموده مقام معظم رهبري اين است كه زندگي را بر مردم آسان كند.سرپرست وزارت راه و ترابري افزود: براي رسيدن به جهاد اقتصادي در حوزه راه بايد طرح ها زودتر از زمان مقرر انجام شود، پروژه ها اولويت بندي گردد و با خرد جمعي كار بيشتري براي مردم انجام داد.
وي در بخش ديگري از سخنانش به جايگاه نظام جمهوري اسلامي ايران در جهان پرداخت و گفت: اين نظام به بركت خون شهداء، امام خميني(ره)، مقام معظم رهبري، پايبندي به ارزشها و رئيس جمهور توانمند با اقتدار و عظمت در دنيا است و امروز در معادلات جهاني ايران بسيار تأثيرگذار است.
نيكزاد يادآور شد: شياطين دنيا با ديدن اقتدار و عظمت ايران به دنبال دسيسه چيني براي از بين بردن انقلاب اسلامي هستند و انقلاب ما نيز به خاطر اينكه برگرفته از قرآن بوده و احكامش جهان شمول است هيچ گاه با دسيسه شياطين از بين نمي رود.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14