(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 16 فروردین 1390- شماره 19893

نگاهي به موفقيت و غفلت هاي سال 89 در افق اهداف سال 90 (بخش نخست)
آهنگ خوش ترنم بهاري در باغستان اميد



نگاهي به موفقيت و غفلت هاي سال 89 در افق اهداف سال 90 (بخش نخست)
آهنگ خوش ترنم بهاري در باغستان اميد

حسن آقايي
دفتر سال90 را در روشنايي آرامش بخش زمان حال گشوده ايم و دفتر كهنه سال89 همراه با تقويم زمان از دست رفته را به موزه خاطره هاي هر آنچه بود و گذشت، سپرديم.
دفتر تازه با پوشش به رنگ سبز و برگ هاي همچون گل هاي ياس سفيد در منظر ماست. قلم شوق را به جوهر اميد آغشته مي كنيم و بركات و مواهب حضور سالم و طراوت ادامه زيستن را مي نگاريم اما بهتر است پيش از نقش زدن به سپيدي برگ دفتر مروري به كارنامه سال قبل داشته باشيم كه چقدر از امكانات عمرمان بهره ور شديم، كوشش چه بود؟ و هدف چه؟ همت تا كجا و غفلت تا چه حد؟ و...
باز به خود بگوييم و از خود بپرسيم احتمالاً عدم موفقيت درخواست و نيازها علتش چه بود. خلاصه اين كه با خوانش يادمانده هاي دفتر كهنه آن را همانند آينه جلوي خود بگذاريم و با آرامش نگاه كنيم.
در گزارش پيش رو، موفقيت ها در هر زمينه و احياناً ناموفق بودن در سال89 و مهم ترين هدف و تصميم در سال90 را از زبان تيپ هاي مختلف مردم جويا شديم كه مي خوانيد.
موفقيت ها و ناكامي ها
«هركس طالب موفقيت در زندگي است تلاش كند به نتيجه مثبت دلخواه خود مي رسد. اين را تجربه كرده ام.»
«سيدمحمد خاتمي» كه حقوق خوانده است مي افزايد: خوب درس خواندن، اعتماد به نفس، اخلاق نيك و همچنين انصاف در كسب و كار فروشندگي به تدريج باعث پيشرفت انسان مي شود. اين سير شرط موفقيت است و باور دارم چون شخصاً تجربه كرده ام.»
«ابراهيمي» كارمند مي گويد: « پس از حدود 9سال ترك تحصيل پارسال موفق شدم در امتحانات متفرقه ديپلم گرفتم. اين موفقيت روحيه ام را عوض كرد. احساس مي كنم از يك رنج پنهان كه تأثير رواني اش مثل انسان گوشه نشين كسالت بار بود رها شده ام. با اين اتفاق، همسر و فرزندم هم احساس خوبي پيدا كردند. تشويق آنان هم بي اثر نبود.»
از او مي پرسم اگر موفق نمي شديد باز تمايل به ادامه تحصيل داشتيد؟
با لحني قاطع پاسخ مي دهد: «در آن صورت اراده ام بيشتر مي شد چون فكر مي كردم پشتكار و خواستن در كارها كليد هر در بسته است. كسي كه مي گويد در فلان كار مفيد موفق نشده است، در واقع اراده خود را نشناخته و محك نزده است...»
باروري استعدادها
«به نظر من انسان به شرطي كه استعدادهاي ذاتي خود را بشناسد، بتواند از تمامي استعدادهايش در زندگي استفاده و آن ها را شكوفا كند موفق مي شود.»
اين را «رضا. فرد» دانشجوي كارشناسي ارشد الهيات مي گويد و درباره شاخص ترين موفقيتش در سال89 اظهار مي دارد: «بالاترين موفقيتم در سال گذشته انجام پژوهش علمي و آشنا شدن با يك سري موضوعات جديد بود.»
يك كارشناس عمران در بيان موفقيت به دو نكته اشاره دارد، يكي آن كه شخص براي موفق شدن در يك سيستم با همه همكاران رفتار صميمانه داشته باشد. ديگر آن كه فرد كاري را كه براي ديگران انجام مي دهد با مسئوليت به سرانجام برساند. در چنان شرايطي انسان صددرصد براي شخص خود هم مي تواند آنچه هدف دارد با موفقيت صورت بدهد.»
مهمترين موفقيت در سال 89
«علي معصومي» ادامه مي دهد: «پيشتر در يك شركت كار مي كردم و در مقابل كاركنان ديگر ارجحيت خاص پيدا كرده بودم چون مسئوليتم را به نحو احسن انجام مي دادم و پاداش خوب مي گرفتم. تجربه ام نشان داده يك مدير وقتي در محيط كار اعتماد به كار پرسنل خود داشته باشد با اطمينان به او توجه بيشتر نموده و با خاطر راحتي، كار به او واگذار مي كند چون مسئوليت كارگزارپذير است.»
او همچنين تأكيد مي كند: «وجوه مسئوليت، وجود اعتماد، شكيبايي، اميد و تلاش است ولي در عين حال بايد اعتماد به نفس داشت.»
اين كارشناس سپس درخصوص جالب ترين توفيقش در سال گذشته اظهار مي دارد: «در سال 89 مهم ترين موفقيتم اتمام تحصيل كارشناسي عمران و ازدواج بود.»
شوق شكفتن در سال جديد
مي دانيم شكوفايي و پايداري استعدادها تنها با خواستن بارور نمي شود نياز به تصميم، شكيبايي و تدارك مناسب دارد. مهم قدم اول برداشتن براي داشتن آنچه موجب بهينه شدن روح و زندگي مي شود، است. سبزينه هاي طبيعت هم در شرايط مناسب رشد و بارور مي شود پس از آن در هجوم تندباد و يخبندان ريشه شان حفظ شده كه مي شود گفت استعداد شكوفندگي شان تغيير نكرده است.
در سال نو تجديد انديشه كنيم. رونقي بيشتر به چرخش كارها بدهيم و با برخوردار شدن از تازگي زمان، به افق وسيع تر و روشن تر بنگريم. امسال يك اتفاق نو در تكرارهاي سال پيش داشته باشيم رويدادي كه براي خانواده مان نيز مفيد و براي پيشرفت مان روحيه سازتر باشد.
ايمان به آنچه كه مي خواهيم
«خانم سنجابي» تحصيل كرده رشته شيمي است. او در بيان نظرات خود پيرامون رمز موفقيت در امور زندگي، تحصيل و كار با اشاره به اين كه بايد اهداف در زندگي مشخص باشند، مي افزايد: «خودم نخست خواست هايم را تعيين كردم تا بدانم دقيقا چه مي خواهم. بعد براي اجراي هدفم برنامه ريزي مي كنم. نظرم اين است اگر ايمان داشته باشيم به آنچه كه مي خواهيم مي رسيم.»
از او سؤال مي كنم علت عدم موفقيت برخي افراد درخواسته هاشان به نظرتان چيست؟، پاسخ مي دهد: «مي شود گفت عكس آن مواردي است كه درباره راهكار حصول موفقيت گفتم، يعني نداشتن اهداف مشخص و خواستن اما بدون برنامه و نظم از جمله عوامل موجب عدم موفقيت شان مي شود. آنان آن نكات مهم را چندان مورد توجه و عمل قرار نمي دهند و تنها، خواستن را مي خواهند.»
سؤال ديگرم از او: شخصا موفقيت شما در سال 89 چه بوده است؟
اين جواب را مي دهد: «تمام شدن درس دانشگاهي و فارغ التحصيل شدن در رشته مهندسي شيمي است.» مي پرسم قطعا علت موفق شدن تان همان تعيين خواست ها و عمل و ايمان... است؟.
پاسخش چنين است: «رعايت همه آنچه پيشتر گفتم در موفقيتم دخيل بوده اند. اما شخصا براي به دست آوردن هر چيز تمام انرژي ام را معطوف به آن خواسته ام مي كنم، هميشه آن را تكرار و تكرار مي كنم و به خود مي گويم بايد به آن برسم. اين يكي از را ه هاي موفقيت من بوده و در هر زمينه اي جواب مي دهد و تجربه كرده ام.»
مهمترين هدف در سال 90
«سنجابي» در برابر اين پرسشم كه مهم ترين هدفش در سال 90 چيست؟، چنين پاسخي مي دهد: «در آستانه سال جديد اهداف خود را در سال نو مشخص كردم. آنچه كه مي خواهم و در اولويت است كه به آن برسم، اول ادامه تحصيل. دوم موفقيت و بهبود در كار شخصي ام در زمينه اشتغال است.»
سرلوحه لازمه هاي حصول موفقيت نياز، انگيزه، اميد و كوشش است. به تعريف ديگر، برنامه براي توفيق هر كار در گستره جنبه هاي زندگي مي بايد فرايندش برآمده از متن واقعيت و جوهره دروني شخص باشد.
چند سويگي شرايط موفقيت
توضيح و تفسير «دكتر عبدالمجيد بحرينيان» عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، در خصوص شناسايي راه و رمز دست يافتن به موفقيت اين است كه موفقيت افراد در گرو داشتن برنامه صحيح و به دنبال آن پشتكار براي اجرا است. اين تعريف مي بايد مبتني به نيازهاي هرفرد، موقعيت محيطي مختلف و واقع بينانه باشد. به طور كلي بنابراين اساس يك سري اهداف و خواسته هايي كه واقعيت دارند را بايد در قالب برنامه اي مديريت كرد. سپس پشتكار و انگيزه داشت. انگيزه از دل خواسته هاي واقعي و حتماً با تلاش برمي آيد. بررسي ها نشان داده تلاش در بعضي موارد از اثر هوشمندي شخص بيشتر است اما يك فرد باهوش چون پشتكار نداشته ناموفق مي شود ولي پشتكار با هوش خيلي موفقتر است.»
«دكتر بحرينيان» روان شناس باليني، با اشاره به اين كه كار، تلاش و انگيزه به اهداف، مهم است، مي گويد: «بنابراين با تلاش، اميد، پشتكار و رسيدن به هدف، فرد موفق مي شود.»
«مهدي كرمي» كارمند، تغيير جايگاه شغلي از يك دايره اداري به حوزه رياست را موفقيت خود در سال 89 مي خواند.
وي تلاش، ممارست، مديريت زمان و چينش پازل عنوان هدف را عوامل ارجحيت شغلي دانسته و معتقد است در موقعيت و مسئوليت به لحاظ گستردگي كار همچنان با سعي، ثبات در نظم و بهره گيري از زمان مجموعه فعاليت ها راحت تر صورت مي گيرد.
او در خصوص اولويت اهداف خود در سال 90 اظهار مي دارد كوشش خواهد كرد با پرداختن به كار و همواره مشغول كار بودن در نوع عملكردها موفق باشد و چرخه كارايي ها را با نظم تقويت كرده و مديريت كند.
«كرمي» همچنان در توجيه راهكار صحيح موفقيت بر اين نظر است كه هر كس مي تواند با هدفمندي كاري انجام دهد منتهي بايد تلاش كند با آراستن، كار و امور زندگي را در زمان خود انجام دهد.
پيروزي با اميد و اعتماد به نفس
«قابل درك و پذيرش هيچ انسان مسئوليت پذيري نيست كه فرد يا افرادي در هر شرايطي ظرفيت و استعداد موفق شدن در اموري از زندگي را ندارند. اگر چنين بود بشر هنوز بايد در جايگاه و وضعيت سخت اوليه زندگي خود مي زيست يعني در غار و بيابان بيتوته مي كرد.» اين را «نوروزي» با عنوان پژوهشگر فرهنگي مي گويد.
او ادامه مي دهد: «هيچ انساني بدون استعداد نيست ولي ممكن است خيلي ها اعتنا به توانمندي هاي نهفته در ضميرشان نكرده و در نتيجه از قافله موفقيت ها دور بمانند. در حالي كه چه بسا افراد كم سواد و حتي بدون سواد بوده و هستند با كنجكاوي و جهد و شكوفايي اراده خود هنرآفريني كرده اند.» وي ادامه مي دهد: «شاهد بوده ام پيشخدمت يك اداره كه چند كلاس ابتدايي سواد داشته، هنگام خدمت در محيط كار خود، در سن بيش از 30 سال به تشويق برخي از كارمندان شروع به درسخواني كرده و با كمك و همكاري و رفتن به آموزشگاه شبانه ادامه تحصيل داده و روزها در فرصت هاي مناسب اشكالاتش را با همكاران در ميان مي گذاشت و با اشتياق وصف ناپذيري تلاش كرد ديپلم گرفت و از پيشخدمتي به كار دفتري ارتقا شغلي يافت. تا آنجا كه اطلاع دارم يك بار در كنكور شركت كرد. بعد شنيدم سال بعد قبول شد. مطالعه زندگينامه برخي شخصيت هاي مختلف در كشورمان و در ديگر كشورها مبين آن است كه آنان بعضاً در شرايط دشوار زندگي شان با همت و كوشش و پشتكار از مدارج پايين تحصيلي دوران نوجواني و بيشتر، به ادامه تحصيل پرداخته و فارغ التحصيل دانشگاهي شده و نام و نشان در هنر، حقوق، مهندسي و... به دست آورده اند. اين پيروزي ها با اميد و اعتماد به نفس و بعضاً توامان با رنج اقتصادي حاصل شده است. هر كس ديگري مي تواند در حرفه و تحصيل موفق شود. آنان كه شيريني موفقيت ها را نچشيده اند، كم مهري به استعداد و قواي روحي و فكري شان كرده اند. زندگي با ما اغلب سر سازگاري دارد چنانچه ما با خود سازگار باشيم و عمر را فداي ناتواني ها نكنيم.»
توكل به خدا، جديت در هدف
تعريف يك كارمند وزارت صنايع، از موفقيت در زندگي اين است: «انسان با سلامت و ايمان، پشتكار و تلاش موفق مي شود.»
«آذري» مي گويد: «انسان اگر توكل به خدا، كوشش و پشتكار داشته و قانع به حق خود باشد و در هر هدف و كاري جديت كند پيشرفت مي كند.»
مي پرسم شما طي سال گذشته در چه زمينه اي موفق بوديد؟ مي گويد: «پارسال توانستم خانه اي بخرم.» وي علت عدم موفقيت برخي افراد در زندگي را ناشي از نداشتن پشتكار، هدف و ضعف اراده مي خواند.»
«طيبه نيك نژادي» دانشجوي معماري، رمز موفقيت را ارتقاء سطح معرفت، تفكر، خوشبيني، اميد و تلاش در رويه زندگي مي داند.
گزارش روز

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14