(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 17 فروردین 1390- شماره 19894

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
ابراز نگراني آيت الله لاريجاني از كمبود اعتبارات قوه قضائيه در ديدار نمايندگان مجلس
سيد احمد خاتمي: راه حل اختلاف سليقه مسئولان قانون گرايي است
علي لاريجاني:سلاح ما در برابر دشمنان هوشياري ، وحدت و تبعيت از رهبري است
بازرس سابق آژانس: اعتماد به ادعاهاي آمريكا درباره مطالعات ادعايي خطاي بزرگ البرادعي بود
سردار جزايري: مراسم بزرگداشت دوازدهمين سالگرد شهادت صيادشيرازي برگزار مي شود
هشدار آيت الله صافي گلپايگاني به پادشاه عربستان
سريعاً خاك بحرين را ترك و از ملت مسلمان اين كشور عذرخواهي كنيد
رئيس نظام ايمني كشور: هيچ خطري از جانب فوكوشيما ايران را تهديد نمي كند
ربوده شدن خبرنگار العالم در ليبي توسط رژيم ديكتاتور قذافي
وزير امور خارجه مصر: قاهره آماده از سرگيري روابط ديپلماتيك با تهران پس از 30 سال است
عليرضا زجاجي سرپرست ايسنا شد
مخترع گيلاني ، سيمان با قابليت نفوذ ناپذيري نسبت به اشعه ايكس ساخت
استقبال گسترده مردم از امام جمعه اروميه
با حضور وزير نيرو صورت گرفت آغاز ساخت سد نرماب در گلستان
اخبار ادبي و هنري



ابراز نگراني آيت الله لاريجاني از كمبود اعتبارات قوه قضائيه در ديدار نمايندگان مجلس

يك عضو كميسيون حقوقي و قضايي مجلس شوراي اسلامي از ابراز نگراني آيت الله لاريجاني از كمبود اعتبارات قوه قضائيه در ديدار نوروزي نمايندگان مجلس با وي خبر داد.
حجت الاسلام موسي قرباني با اشاره به ديدار روز سه شنبه اعضاي كميسيون حقوقي و قضايي مجلس با آيت الله آملي لاريجاني كه در محل دفتر رئيس قوه قضائيه برگزار شد گفت: در اين ديدار بيشتر هدف اعضاي كميسيون عيد ديدني و تجديد ديداري با رئيس قوه قضائيه بود كه در آن رئيس قوه به موضوع كمبود اعتبارات اين دستگاه اشاره كرد.
وي افزود: طبق اظهارات رئيس قوه قضائيه مشكلاتي در مورد اعتبارات قوه قضائيه و مسائل مختلف همچون كمبود زندان و بحث آي.تي. وجود دارد كه قوه قضائيه به دنبال آن است كه با دريافت شكايت اينترنتي مردم مراجعات كم و رسيدگي به شكايت مردم سريع تر انجام شود.
به گزارش ايسنا، نماينده مردم قائنات در مجلس، در ادامه توضيح داد: آيت الله آملي لاريجاني همچنين در اين ديدار مطرح كردند كه اعتبارات مورد نياز قوه قضائيه حدود هزار ميليارد تومان است كه تنها دولت 400 ميليارد تومان را در لايحه بودجه آورده است و بقيه آن را كميسيون حقوقي در بررسي هاي لايحه تصديق كرد كه اميدواريم كميسيون تلفيق در اين راستا مساعدت كند.

 



سيد احمد خاتمي: راه حل اختلاف سليقه مسئولان قانون گرايي است

يك عضو ارشد جامعه مدرسين حوزه علميه قم با تاكيد بر اين كه راه حل اختلاف سليقه مسئولان قانون گرايي است، تصريح كرد: هر مسئولي در مرز قانون حركت كند، اختلاف سليقه ها، ايجاد مشكل نمي كند.
آيت الله سيد احمد خاتمي در گفت وگو با ايسنا با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري در جمع مردم مشهد مبني بر اين كه مسئولان اختلافات سليقه خود را به جمع مردم نكشانند و باعث مايوس شدن مردم نشوند، گفت: از آغاز پيروزي انقلاب اسلامي اختلاف سليقه در بين مسئولان وجود داشته و به نظر مي رسد در يك جامعه آزاد با سلايق گوناگون اين اختلاف سليقه ها طبيعي است وليكن سخن اين است كه چگونه اين اختلاف سليقه ها را بايد مديريت كرد.
وي با اشاره به نصيحت مقام معظم رهبري به مسئولان مبني بر اين است كه اختلاف سليقه هايشان را به درون مردم نكشانند، گفت: مسئولان داراي تريبون هستند و اگر اين اختلافات را از تريبون ها بيان كنند، قطعا اين اختلافات به بدنه جامعه نيز كشيده مي شود.
خاتمي افزود: راه حل مديريت اين اختلاف سليقه ها قانون گرايي است و هر مسئولي در مرز قانون حركت كند، اختلاف سليقه ها ايجاد مشكل نمي كند. در مواردي كه اختلاف پيش مي آيد گفت وگوي صميمانه راه حل مشكل است و اگر اين گفت وگوها مشكل را حل نكرد، فصل الخطاب رهبري است. وقتي كه ايشان وارد مسئله اي شدند و نظر دادند آن زمان پايان اختلاف در اين عرصه است و رهنمود ايشان در حقيقت خاتمه دهنده دعواها و نزاع ها است.
اين عضو ارشد جامعه مدرسين حوزه علميه قم ادامه داد: مبناي اين سخن اين است كه در اداره كشور بايد مسئله اهم را در نظر داشت و نامگذاري كه مقام معظم رهبري بر سال ها دارند، در راستاي بيان مسئله اهم در كشور است و ايشان سال 90 را سال جهاد اقتصادي ناميدند و معناي آن اين است كه همت ها بايد به اين سمت معطوف شود و به راستي در كشور جهاد اقتصادي شود. رشد اقتصادي به 8درصد برسد، فاصله دهك ها در جامعه كم شود، نرخ بيكاري كاهش پيدا كند و در راستاي رسيدن به آن قله اي كه مقام معظم رهبري ترسيم كرده اند تلاش شود و طرح مسائل حاشيه اي و اختلافات و كشاندن آن به جامعه سدي است در راستاي رسيدن به اين مقصود.
وي در مورد بخش ديگري از فرمايشات مقام معظم رهبري در راستاي توجه به جوانان گفت: در ارتباط با توجه به جوانان صحبت هاي زيادي شده و در به صحنه آوردن جوانان بحثي نيست. آن چه كه مهم است اين است كه اين موضوع را مسئولان در عرصه عمل تحقق دهند. شعار توجه به جوانان دادن مشكلي را حل نمي كند. بايد اين موضوع در عرصه عمل محقق شود. البته بها دادن به جوانان به معناي كنار گذاشتن تجربيات كساني كه سن بيشتري دارند، نيست. نسل جوان بايد در كنار افراد باتجربه قرار بگيرد و اين تجربه ها به نسل جوان منتقل شود و آنها با استفاده از اين تجربه ها وارد عرصه مديريتي شوند.

 



علي لاريجاني:سلاح ما در برابر دشمنان هوشياري ، وحدت و تبعيت از رهبري است

رئيس مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد كه سلاح ما در برابر دشمنان هوشياري، وحدت، تبعيت از فرامين رهبري و حضور در صحنه است.
علي لاريجاني در تبيين ضرورت وجود جايگاه حراست در دستگاه هاي اجرايي گفت: نهاد حراست به عنوان يكي از دستاوردهاي مهم انقلاب كه بنا بر ضرورت شكل گرفت، عهده دار وظيفه خطيري در سلامت تمامي اركان هاي نظام است.
رئيس قوه مقننه به ارزيابي از نقش حراست در دفاع از ارزش هاي انقلاب اسلامي، خنثي كردن توطئه هاي و فتنه ها پرداخت و حراست را به مثابه چشمان بيدار، هوشيار و تيزبين نظام مقدس جمهوري اسلامي دانست و گفت: هر مجموعه و نهاد به جهت پيشبرد اهداف و وظايف خود نياز به مراقبت از سلامت دروني و بيروني سازمان اش دارد، چرا كه همواره افراد و سازمان ها در معرض خطر و تهديدهاي دروني و يا نفوذ دشمنان بيروني قرار دارند كه براي حفظ سلامت و پيشگيري از آسيب ها به مكانيسم و عواملي در جهت مقابله با اين تهديدات نيازمندند تا بتوانند همواره سلامت سازمان را از وجود آفت ها مصون بدارند؛ اين امر ضرورت وجود جايگاه حراست را بيش از پيش مهم مي سازد.
وي در گفت وگو با نشريه هادي، ارگان سازمان حراست كل كشور تاكيد كرد كه سلاح ما در برابر دشمنان هوشياري، وحدت، يكپارچگي، تبعيت از فرامين رهبري و حضور در صحنه است كه حراست ها بايد با درك شرايط در انجام اين ماموريت ها، پيشگام و پيشتاز بوده و ضمن مراقبت هاي لازم به روشنگري هاي خود در قبال توجه دادن مردم به آسيب هاي نظام اهتمام جدي داشته باشند.

 



بازرس سابق آژانس: اعتماد به ادعاهاي آمريكا درباره مطالعات ادعايي خطاي بزرگ البرادعي بود

يك بازرس سابق آژانس بين المللي انرژي اتمي اعتماد به اطلاعات ساختگي ارائه شده از جانب آمريكا به آژانس را كه امروزه مطالعات ادعايي ناميده مي شود خطاي بزرگ محمد البرادعي در دوران مديريتش دانست.
دكتر يسري ابوشادي، بازرس ارشد آژانس بين المللي انرژي اتمي در گفت وگو با روزنامه الشرق قطر درباره نقطه شروع آنچه مطالعات ادعايي خوانده مي شود، گفت: «بين سال هاي 2007 و 2008 آژانس بين المللي انرژي اتمي اعلام كرد ايران برنامه نظامي هسته اي ندارد و مشكلات آن با آژانس حل شد اما در اين زمان دستگاه اطلاعاتي آمريكا در گزارشي تاكيد كرد ايران برنامه نظامي هسته اي دارد.»
وي افزود: «متاسفانه محمد البرادعي مدير كل وقت آژانس بين المللي انرژي اتمي به گزارش آمريكايي اعتماد كرد و به گزارشي كه بازرسان آژانس آماده كرده بودند توجهي نكرد. واقعيت اين است كه با وجود گزارش هاي فني دقيق، البرادعي به گزارش هاي دستگاه اطلاعاتي آمريكا اعتماد مي كرد در حالي كه مي دانست گزارش هاي آمريكا سياسي است و فني نيست.»
ابوشادي همچنين درباره برنامه هسته اي عراق گفت: «بعد از فرار داماد صدام حسين ميليون ها برگه محرمانه در اختيار ما قرار گرفت كه جزئيات برنامه هسته اي عراق و شركت هايي كه در اين برنامه دست داشتند در آنها ذكر شده بود. در اين برگه ها آمده بود هدف از برنامه هسته اي عراق ايجاد موازنه هسته اي عربي اسرائيلي است.
وي درباره وضعيت برنامه هسته اي كشورهاي عربي هم گفت: «هرچند برخي كشورهاي عربي برنامه هسته اي خود را از 50 سال پيش آغاز كرده اند نقشه هسته اي اين كشورها همچنان محدود است و شرايط در اين خصوص كامل نشده است.»

 



سردار جزايري: مراسم بزرگداشت دوازدهمين سالگرد شهادت صيادشيرازي برگزار مي شود

معاون فرهنگي و تبليغات دفاعي ستاد كل نيروهاي مسلح گفت: مراسم بزرگداشت جمعي از فرماندهان شهيد عالي رتبه نيروهاي مسلح همزمان با دوازدهمين سالگرد شهيد امير صياد شيرازي برگزار مي شود.
سردار سرتيپ پاسدار سيدمسعود جزايري افزود: در هر شرايطي ما بايد به تجليل و تكريم از كساني كه براي اين كشور افتخار آفريدند بپردازيم و شهدا الگوهاي بارز افتخارآفرين، براي كشور و جهان اسلام مي باشند.
معاون فرهنگي و تبليغات دفاعي ستاد كل نيروهاي مسلح گفت: در اين مراسم سعي شده تعدادي از شهداي برجسته نيروهاي مسلح، اعم از ستاد كل نيروهاي مسلح، ارتش جمهوري اسلامي ايران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، نيروي انتظامي، بسيج و پشتيباني جنگ جهاد سازندگي مطرح گردند هر چند هر يك از شهداي ديگر نيز خود شايسته تجليل و تكريم مي باشند.
سردار جزايري پيرامون زمان و مكان مراسم افزود: مراسم بزرگداشت در روز يكشنبه تاريخ 21 فروردين ماه از ساعت 10 تا 30/11 در مسجد جهاد ستاد كل نيروهاي مسلح(واقع در تهران بزرگراه شهيد صياد شيرازي ميدان سبلان) برگزار مي گردد.
معاون فرهنگي و تبليغات دفاعي ستاد كل نيروهاي مسلح از فرماندهان و مسئولان كشوري و لشكري، كاركنان نيروهاي مسلح، خانواده هاي معظم ايثارگران، همرزمان شهدا، آحاد مردم قدرشناس و وفادار ايران اسلامي به ويژه سلحشوران بسيجي دعوت نمود تا به منظور تجليل و تكريم از مقام شامخ شهيدان در مراسم بزرگداشت شهيد صياد و جمعي از فرماندهان عالي رتبه شهيد نيروهاي مسلح شركت نمايند.

 



هشدار آيت الله صافي گلپايگاني به پادشاه عربستان
سريعاً خاك بحرين را ترك و از ملت مسلمان اين كشور عذرخواهي كنيد

آيت الله صافي گلپايگاني خطاب به پادشاه عربستان هشدار داد: ما از شما مي خواهيم كه براي اعاده اعتبار خود و براي دفاع از انسانيت، هرچه زودتر خاك بحرين را ترك و از ملت مسلمان بحرين و تمام مسلمانان جهان معذرت خواهي كنيد.
آيت الله صافي گلپايگاني در واكنش به كشتار مردم منطقه توسط حاكمان مستبد پيامي خطاب به ملك عبدالله پادشاه عربستان ارسال كرد كه متن كامل آن به شرح زير است:
بسم الله الرحمن الرحيم
الدين النصيحه
آقاي عبدالله بن عبدالعزيز
السلام عليكم و رحمه الله
بر حسب سفارش خودتان كه شما را به عنوان ملك نخوانند، شما را در اين پيام نصيحت آميز مخاطب قرار مي دهم:
برادر! شما اگر چه در شمار شش ميليارد بشر، يكي از اين شمار بيشتر نيستيد و مثل همه، يك فرد حساب مي شويد و احترام خاصي به عنوان يك نفر از اوليا يا علما يا مخترع و خادم به بشر نداريد و همان طوركه خود گفته ايد، فقط آقاي عبدالله هستيد چنان كه ديگران هم عبدالله هستند- البته خودشناسي به عبداللهيت افتخار است- اما آنچه به شما اعتبار و شما را مورد احترام قرار داده و چشم شش ميليارد مردم را به شما و رفتار و اعمال و سياست ها و تصميمات شما دوخته است و به جناب عالي موقعيت خاص بخشيده است، مديريت سرزمين وحي و حرمين شريفين است كه خود را عهده دار آن مي دانيد.
مدينه منوره و مكه معظمه «اول بيت وضع للناس»، مقام ابراهيم، اماكن و مقامات و مواريث فرهنگي همه پشتوانه هاي اصيل تاريخي مي باشند. مي خواهم من هم مثل يك ميليارد و نيم مسلمان به شما بگويم كه مسئوليت هاي شخص شما در ارتباط با اين عنوان با عظمت، عظيم و بسيار عظيم است. يك ميليارد و نيم جمعيت جهان از شما مي خواهند همان طور كه كعبه معظمه براي مردم است شما هم براي همه مردم جهان و براي همه مسلمانان باشيد. همه به سوي كعبه نماز مي خوانند و به سوي مسجدالحرام سجده، عبادت و نماز به جا مي آورند.
آنجا تاريخ همه، عزت همه، دين همه و شخصيت همه مي باشد. آنجا يك كشور عربي نيست، كشور همه است؛ بلكه كشور اسلام است. همه طوائف مسلمين آنجا را اشرف بقاع مي دانند و از اين جهت هم، همه مسلمانان آنجا را از خود مي دانند. حكومت آنجا يكي از حكومت هاي عربي يا شوراي خليج فارس نيست. هم طراز قطر و امارات و بزرگتر و بزرگتر از آنها نيست؛ منطقه نفوذ بيگانه و آمريكا نيست؛ حرمين شريفين است؛ در شوراي همكاري خليج فارس ادغام نمي شود بلكه بايد به كل عالم اسلام نگاه كند.
براي مسلمان آگاه و بيدار، رنج آور است كه در حرمين، سياست هاي مذهبي خاص برقرار باشد و با عالم وسيع اسلام با آن سياست هاي كوته نظرانه و متحجرانه برخورد كنند و جاي تأسف كه ببيند در اوضاع سياسي كشورهاي اسلامي، سياست هاي حكام حرمين، غرب گونه و آمريكا پسند باشد.
جاي تأسف است كه ببيند مسلماناني كه در برابر سلطه آمريكا و دفع وابستگان به آنها قيام مي كنند، مغضوب حكام حرمين مي شوند و افرادي مثل علي عبدالله صالح بيش از سي سال بدون هيچ مشروعيتي بر يمن حكومت داشته باشند و با اينكه وابستگي او به آمريكا معلوم است، مورد پشتيباني شما باشد تا اين همه مردم را در آنجا به خاك و خون بكشد و نهضت همگاني آنها را كه بازگشت به اسلام و استقلال اسلامي است، درهم بكوبد.
براي همه مسلمانان سؤال برانگيز است كه حكام حرمين كه بايد به همه، به يك نظر نگاه كنند ولي در بحرين از استعباد و ديكتاتوري و فسق و فجور و خدمتگزاري آل خليفه به اجانب حمايت كند و به آنجا نيروي نظامي بفرستند تا مسلمانان را كه تظاهرات سالم دارند و استقلال خواه و اسلام طلب هستند، از صغير و كبير و زن و مرد، قتل عام نمايد. هيچ مسلماني از حاكمان حرمين اين انتظار را ندارد.
مثل اين كه آقاي عبدالله فراموش كرده كه از كجا نيرو مي فرستد و ظالم را در برابر مظلوم ياري مي دهد!
ما از شما مي خواهيم مقام و منزلت حرمين شريفين را حفظ كنيد و اين مقام را بهاي اين برنامه هاي زشت و در گروي آن نگذاريد و موضع خود را حفظ كنيد.
ما از شما مي خواهيم به مسلمانان جهان توضيح دهيد كه آل خليفه بر چه اساسي مشروعيت دارند و شما بر چه اساس و مشروعيتي نيرو مي فرستيد تا امر به معروف و نهي از منكر مسلمانان را سركوب نمايند؟!
ما از شما مي خواهيم كه براي اعاده اعتبار خود و براي دفاع از انسانيت، هرچه زودتر خاك بحرين را ترك نموده و از ملت مسلمان بحرين و تمام مسلمانان جهان معذرت خواهي كنيد و سرنوشت آنان را به دست خودشان بسپاريد و الا بدانيد كه «ان ربك لبالمرصاد» دير يا زود قهر خداوندي ظالمان را نابود خواهد كرد كه خداوند قادر متعال مي فرمايد: «و من قتل مظلوماً فقد جعلنا لوليه سلطاناً».

 



رئيس نظام ايمني كشور: هيچ خطري از جانب فوكوشيما ايران را تهديد نمي كند

ناصر راست خواه تأكيد كرد كه حادثه نيروگاه فوكوشيما ژاپن تهديدي براي كشورمان نخواهد داشت.
رئيس نظام ايمني كشور (مستقر در سازمان انرژي اتمي) درباره تأثير حادثه در نيروگاه فوكوشيما ژاپن بر كشورمان گفت: هيچ گونه منابع پرتوزا از حادثه نيروگاه فوكوشيما در كشور ما و مرزهاي كشور آشكار يا به ثبت نرسيده است.
وي تأكيد كرد: مسير حركت باد براساس گردش قالب هوا به سمت شمال شرقي (اقيانوس آرام) است.
راست خواه ادامه داد: به لحاظ نوع حادثه، آن چه در ژاپن اتفاق افتاده است با حادثه اي مثل چرنوبيل متفاوت است. يعني سوخت در نيروگاه فوكوشيما همچنان در رآكتور قرار دارد و مقداري از سوخت ذوب شده است و تاكنون اين قطعيت وجود دارد كه نشتي صورت گرفته بيش از يك نشت آتي است و ناشي از ذوب مواد راديو اكتيو در رآكتور است اما محفظه رآكتور آسيب نديده است. اما چون مواد هسته اي نشت يافته در تماس با آب بوده و آب بخار شده است، مقداري از مواد شكافت پذير به آب نشت كرده است. مواد هسته اي خطرناك «سزيم» و «يد 131» است كه ماده اول عمر زيادي در حدود 30 سال دارد و ماده دوم طول عمرش 8 ساعت است اما براي تيروئيد خطرناك است.
به گزارش ايسنا، رئيس نظام ايمني كشور تأكيد كرد: در نيروگاه فوكوشيما با تمام نشتي صورت گرفته، هنوز به مرحله خطرناك نرسيده ايم و حتي خود ژاپن و كشورهاي همسايه اش تحت تأثير جدي قرار ندارند اما در عين حال اين كشورها اقدامات و تمهيدات كنترلي را از جمله كنترل آب آشاميدني و ديگر مايعات مثل شير و برخي مواد خوراكي را انجام داده اند. همچنين كشورهاي همسايه مثل چين و روسيه اندازه گيري هاي پرتويي را افزايش داده اند و اقدامات كنترلي را نيز در دستور كار قرار داده اند.
وي گفت: قاطعانه مي گويم هيچ خطري ايران را نسبت به حادثه فوكوشيما تهديد نمي كند.
راست خواه افزود: در عين حال ما اقدام به نمونه برداري از مواردي كه بايد از آنها نمونه برداري شود كرده ايم. اين نمونه برداري ها از هوا، مواد غذايي صادر شده از ژاپن است. همچنين شهروندانمان كه از توكيو به ايران مي آيند و يا ژاپني هايي كه به ايران وارد مي شوند را در مراكز ورودي كشور مورد پايش قرا مي دهيم.
رئيس نظام ايمني كشور تأكيد كرد: حادثه روي داده در نيروگاه فوكوشيما با وجود عمق شديد زلزله و پس از آن سونامي، نشان دهنده ايمني بسيار بالاي تاسيسات هسته اي است. ما در حال حاضر شاهديم كه با وجود چنين حادثه كم سابقه اي مواد هسته اي به طور عمده نشت نكرده اند و هيچ كس در اثر پرتو كشته نشده است و تنها تاكنون 20 نفر از كاركنان اين مجموعه از حدود ايمني معمولي متجاوز شده اند. البته بايد توجه داشت كه از اين حادثه درس بگيريم و تمهيدات لازم را نيز در نظر بگيريم.
وي درباره دو «سامانه هشدار آني و پايش پرتوهاي محيطي» و «سامانه پايش پارامترهاي ايمني و حفاظتي تاسيسات هسته اي و پرتوي سايت تهران» اظهار كرد: در آستانه سال جديد و روز ملي فناوري هسته اي اين دو سامانه راه اندازي شد كه اين دو سامانه توانايي كشور براي اطلاع از وضعيت مواد پرتوزا را افزايش مي دهد و وضعيت محيطي و زمينه و اطلاعات لازم را به مركز كنترل مي فرستد. اين سامانه ها در موارد ناشي از حادثه هاي هسته اي در كشورهاي همجوار و در صورت نشت مواد راديواكتيو و يا پرتوهاي گاما كه در مرزهاي ايران قرار دارند به ما كمك مي كنند تا مديريت بيشتري را داشته باشيم و نظام ايمني هسته اي كشور را قادر به كنترل و مديريت بحران مي كند.

 



ربوده شدن خبرنگار العالم در ليبي توسط رژيم ديكتاتور قذافي

همزمان با ربوده شدن شماري از خبرنگاران توسط رژيم قذافي، يكي از خبرنگاران شبكه خبري العالم از سه هفته پيش تاكنون در ليبي ناپديد شده است.
«لطفي غرس» خبرنگار العالم در شهر «زاويه» ليبي در حالي كه مشغول فعاليت در عرصه خبر و تهيه گزارش از تحولات جاري در ليبي بود، مدتي است ربوده شده و تلاش ها براي آزادي وي نيز تاكنون راه به جايي نبرده است.
به گفته منابع آگاه در شبكه العالم، شواهد موجود نشان مي دهد كه وي به دست نيروهاي قذافي بازداشت شده است.
خبرنگار العالم اخيرا، اعلام كرده بود كه بارها مورد تهديد نيروهاي قذافي قرار گرفته است و تماس هاي مشكوكي با او گرفته شده است.
شبكه العالم مقامات ليبي را مسئول سلامت خبرنگار خود دانسته و از همه مراكز و سازمانهاي فعال در عرصه دفاع از حقوق خبرنگاران خواست براي مشخص شدن سرنوشت او تلاش كنند.
علاوه بر لطفي غرس كه تابعيت تونسي و كانادايي دارد؛ العالم سه گروه خبري در ليبي دارد كه در شهرهاي بنغازي در شرق، طرابلس پايتخت و شهر مرزي زاويه در غرب فعاليت دارند اما با دستگيري خبرنگار اين شبكه خبري در شهر مهم زاويه كه محل بسياري از حوادث است، پوشش خبري العالم از اين منطقه بسيار كم شده است.
دو روز گذشته يكي از خبرنگاران الجزيره كه توسط رژيم قذافي ربوده شده بود؛ از زندان آزاد شد. پيش از اين كادر خبري بي بي سي عربي نيز توسط رژيم سرهنگ قذافي ربوده شده و چند روز بعد آزاد شدند.

 



وزير امور خارجه مصر: قاهره آماده از سرگيري روابط ديپلماتيك با تهران پس از 30 سال است

سرويس سياسي-
وزير امور خارجه مصر پس از ديدار با رئيس بخش حافظ منافع ايران در قاهره بر آمادگي كشورش براي از سرگيري روابط ديپلماتيك با جمهوري اسلامي ايران تاكيد كرد.
به گزارش شبكه الجزيره «نبيل العربي» وزير خارجه مصر روز دوشنبه پس از ديدار با «مجتبي اماني» تصريح كرد كه مصر آمادگي از سرگيري مناسبات ديپلماتيك با ايران كه به مدت 30 سال متوقف شده بود را دارد.
روابط ميان ايران و مصر سال 1980 پس از انقلاب اسلامي ايران و اقدام مصر در به رسميت شناختن رژيم صهيونيستي قطع شد.
وي تاكيد كرد كه دو ملت ايران و مصر شايسته اين هستند كه مناسبات دوجانبه اي را كه منعكس كننده تاريخ و تمدن آنها باشد با يكديگر داشته باشند.
«العربي» با تاكيد بر موضع كشورش در همگرايي با ايران گفت كه مصر در حال حاضر صفحه جديدي با تمام كشورها از جمله ايران در راستاي تحقق منافع مشترك باز كرده است.
اماني نيز در ديدار خود با وزير خارجه مصر پيامي از سوي «علي اكبر صالحي» وزير خارجه جمهوري اسلامي ايران به نبيل العربي ارائه كرد و در آن از ابتكار مصر در زمينه گسترش روابط ميان دو كشور استقبال كرد.
همچنين «منحه باخوم» سخنگوي وزارت خارجه مصر با اعلام اين خبر در بيانيه اي تصريح كرد كه صالحي در اين پيام خواستار بررسي راهكارهاي گسترش مناسبات ميان دو كشور از طريق سفرهاي دوجانبه ميان قاهره و تهران شده است.
ديدار اماني با العربي اولين نشست بين مقامات مصر و ايران از زمان سرنگوني حسني مبارك در 11 فوريه به شمار مي رود.
گفتني است؛ پس از سقوط مبارك، در ماه فوريه دو رزمناو ايراني كه عازم سوريه بودند با موافقت مصر از كانال سوئز عبور كردند.
گفت وگوي تلفني صالحي و اوغلو درباره تحولات منطقه
وزراي امور خارجه ايران و تركيه در گفت وگوي تلفني در خصوص تحولات جاري منطقه بخصوص اوضاع حساس بحرين به رايزني و تبادل نظر پرداختند.
به گزارش اداره كل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، «علي اكبر صالحي» و «احمد داود اوغلو» وزراي امور خارجه جمهوري اسلامي ايران و تركيه در يك گفت وگوي تلفني به تفصيل پيرامون تحولات جاري در منطقه به ويژه اوضاع حساس بحرين به رايزني و تبادل نظر پرداختند.
صالحي و داود اوغلو در اين تماس تلفني با توجه به حساسيت اوضاع، بر مشورت و رايزني هاي فيمابين به منظور كمك براي حل وفصل مشكل به وجود آمده در بحرين به نحوي كه متضمن تامين مطالبات مشروع مردم و انجام اصلاحات مورد نظر بدون حضور نيروهاي خارجي باشد، تاكيد كردند.

 



عليرضا زجاجي سرپرست ايسنا شد

با حكم رئيس جهاد دانشگاهي، عليرضا زجاجي سرپرست خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) شد.
پايگاه اطلاع رساني دولت اعلام كرد: عليرضا زجاجي، يكي از اعضاي شوراي سياستگذاري رسانه اي جهاد دانشگاهي به عنوان سرپرست خبرگزاري دانشجويان ايران منصوب شد.
پيش از اين عليرضا زجاجي، محمد كريمي، سيدنظام موسوي، امين موسيوند، سيداحسان قاضي زاده، محمدرضا سرو دلير، ساسان والي زاده، محمدحسين ايماني خوشخو، هوشنگ زعيم كهن، بابك اسماعيلي و مجيد نديري با حكم محمدحسين يادگاري، رئيس جهاد دانشگاهي به عنوان اعضاي شوراي سياستگذاري رسانه اي اين سازمان منصوب شده بودند.

 



مخترع گيلاني ، سيمان با قابليت نفوذ ناپذيري نسبت به اشعه ايكس ساخت

مخترع گيلاني از اختراع «سيمان با قابليت نفوذناپذيري نسبت به آب، اشعه ايكس و پرتوهاي راديو اكتيو» خبر داد.
علي گنجي زاده مخترع سيمان در گفت وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره با استفاده روزافزون از پرتوهاي راديو اكتيو و اشعه ايكس در امور پزشكي و صنعتي و نظامي افزود: ماده مذكور در عين سبك بودن نسبت به ديگر مواد حاجب اشعه نظير ورق هاي سربي، داراي كاربرد عملي تر همراه با صرفه بسيار در هزينه و انرژي است.
مخترع گيلاني با بيان اينكه مواد اوليه تشكيل دهنده آن نيز به وفور در بازارهاي داخلي يافت مي شود، ادامه داد: در داخل كشور كارگاه ها و كارخانه هاي بسياري مشغول ساخت مواد اوليه اين سيمان هستند.
وي ماده مذكور را به لحاظ عدم وابستگي و نياز به خارج و نيز جلوگيري از خروج ارز از كشور بي رقيب خواند.
به گفته اين مخترع گيلاني، سيمان موردنظر داراي گواهي ثبت از اداره مالكيت هاي معنوي بوده و نيز در ارتباط با قابليت نفوذ ناپذيري نسبت به پرتوهاي راديواكتيو و اشعه ايكس بارها از طرف سازمان انرژي اتمي آزمايش شده و تاييديه گرفته است.
گنجي زاده هزينه توليد هر متر مربع از اين سيمان را حدود يك سوم ورقه سربي هم ضخامت با آن دانست و افزود: اين سيمان را مي توان تحولي بنيادي در عرصه ايزوله سازي مكان هاي داراي اشعه هايي با طول موج بسيار پايين دانست.

 



استقبال گسترده مردم از امام جمعه اروميه

اروميه-خبرنگاركيهان:
مراسم استقبال از امام جمعه اروميه كه اخيراً از سوي رئيس جمهوري نشان درجه يك شجاعت دريافت كرد توسط مردم و مسئولان استان آذربايجان غربي برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمين غلامرضا حسني در جمع مردمي كه پس از دريافت نشان درجه يك شجاعت از رئيس جمهوري براي استقبال از وي آمده بودند گفت: ما تا آخرين قطره خون خود و تا آخرين لحظات حيات خويش از ولايت فقيه دفاع و پشتيباني مي كنيم و در اين راستا هيچ گونه سستي در خود راه نمي دهيم.
وي افزود: ما هرچه را كه در اين نظام داريم مديون رهبري و اصل ولايت فقيه هستيم و همين اصل سبب شده كه در بسياري از بحران ها راه خود را از بيراهه تشخيص دهيم و دچار رخوت و ذلت نشويم.
جلال زاده استاندار آذربايجان غربي نيز در مراسم استقبال از نماينده ولي فقيه گفت: اعطاي نشان درجه يك شجاعت از سوي رئيس جمهوري اسلامي ايران به حجت الاسلام والمسلمين غلامرضا حسني، نماينده ولي فقيه و امام جمعه اروميه، نشانگر پنج دهه ايستادگي، مقاومت و ايثارگري هاي ايشان است.
جمعي از مردم شهرستان اروميه و بخش هاي تابعه نيز با امضاي طوماري از دكتر احمدي نژاد، رئيس جمهوري ايران به دليل اعطاي نشان درجه يك شجاعت به حجت الاسلام والمسلمين غلامرضا حسني، تقدير كردند.
در بخشي از اين طومار آمده است: جناب آقاي دكتر احمدي نژاد ملت غيور و انقلابي آذربايجان غربي به ويژه شهرستان اروميه بر خود فرض مي داند از رئيس جمهور محترم و انقلابي ميهن عزيزمان ايران اسلامي در جهت ارج نهادن به مقام و منزلت و زحمات پدر معنوي ملت آذربايجان غربي از جنابعالي تقدير و تشكر نمايد.
هر چند ارج نهادن به مقام امام جمعه اروميه به عنوان يك قهرمان اسطوره اي و مبارز انقلابي آذربايجان برگ زريني بود كه در كارنامه دولت دهم ثبت شد و شايد افتخار آن نصيب هيچ دولت ديگري نيز نشود اما فراموش نكنيم كه آقاي حسني مردي بود كه هشت سال در مقابل جريان هايي ايستاد و به پيشوازشان در فرودگاه اروميه نرفت و تا آخرين روزهاي حيات سياسي شان شيطان خواندشان كه امروز جزو سران فتنه اند و موجوديت نظام را نشانه رفته اند.
اعضاي كانون هاي فرهنگي و هنري مساجد آذربايجان غربي نيز با صدور بيانيه اي از اقدام رئيس جمهور در اين زمينه تقدير كردند.

 



با حضور وزير نيرو صورت گرفت آغاز ساخت سد نرماب در گلستان

نخستين پروژه وزارت نيرو در سال جديد با آغاز عمليات اجرايي سد و شبكه نرماب در مينودشت با حضور مجيد نامجو وزير نيرو گلنگ زني شد.
به گزارش خبرگزاري فارس از گرگان، وزير نيرو ظهر ديروز در اين مراسم ساخت سد نرماب را خواسته 40 ساله مردم منطقه معرفي كرد و گفت: با اجرايي شدن اين پروژه بسياري از توقعات محقق و مشكلات عديده اي حل و فصل خواهد شد.
مجيد نامجو قرارگاه خاتم الانبياء را پيمانكار اين طرح معرفي كرد و اظهار داشت: تعهدات مالي اين طرح نيز با اين شركت است.
وزير نيرو با اشاره به رقم 4 هزار و 500 ميليارد ريالي بودجه برآورد شده طرح خاطرنشان كرد: تأمين مالي از فاينانس داخلي، تأمين آب شرب قابل اعتماد شرق استان، كاهش خطرات سيل هاي گلستان در آينده و همزماني اجراي سد و شبكه از ويژگي هاي طرح نرماب به شمار مي آيد.
وزير افزود: قرار است دولت در سال جاري 40 هزار ميليارد تومان اعتبار از منابع بانكي و 30 هزار ميليارد نيز از صندوق توسعه منابع ملي براي كمك به پروژه هاي عمراني اختصاص دهد.
احداث سد انحرافي بر رودخانه چهل چاي و اجراي سه كيلومتر تونل انتقال آب به مخزن نرماب، احداث سد مخزني روي نرماب با ارتفاع 60 متر با گنجايش 115 ميليون مترمكعب و احداث سد مخزني روي نرماب با ارتفاع 60 متر با گنجايش 115 ميليون مترمكعب از مشخصات عمده اين طرح است.

 



اخبار ادبي و هنري

نگراني صداي آمريكا از نقد آثار صادق هدايت
يك سايت ضد ايراني نتوانست نگراني خود را از نقد آثار صادق هدايت پنهان كند.
در روزهاي گذشته گفتاري به نقل از محمدرضا سرشار در انتقاد از آثار و ديدگاه هاي هدايت منتشر شده است كه اين موضوع عصبانيت سايت صداي آمريكا را برانگيخته است.
اين رسانه جنگ طلب به جاي ارائه استدلال در مقابل يك نگاه يك نويسنده ايراني اقدام به فحاشي و توهين به سرشار نموده است.
اين سايت وابسته به دولت آمريكا ضمن عصبانيت از گفته هاي سرشار درباره ضعف هاي فكري و ادبي صادق هدايت اعتراف كرده است: «اديبان » قديم هم او (هدايت) را به «حساب» نمي آورند. در نخستين كنگره نويسندگان ايران تنها نويسنده دعوت نشده هدايت بود.
صادق هدايت، به خاطر عقايد پوچ گرايانه و ضد ديني اش همواره مورد حمايت و تبليغ نهادهاي استعماري و ضد ايراني بوده است.
راه اندازي يك شبكه ماهواره اي
از سوي ديكتاتورهاي عرب براي مقابله با ايران
دولت هاي جنوب خليج فارس به ويژه بحرين شبكه تلويزيوني ماهواره اي را براي رقابت با شبكه هاي ماهواره اي ايران راه اندازي كرده اند.
شبكه ماهواره اي «خليج ع رب ي» با جعل نام تاريخي خليج فارس از روز پنجشنبه گذشته پخش برنامه هاي خود را از شهر امان پايتخت اردن آغاز كرده است.
براساس گزارش ايلاف، تعدادي از سرمايه گذاران كشورهاي جنوب خليج فارس از جمله بازرگانان بحريني اين شبكه را تامين مالي مي كنند.
مقامات بحريني در روزهاي اخير بارها از فعاليت رسانه هاي ايراني به ويژه شبكه العالم در پوشش گسترده اعتراضات و حوادث بحرين و افشاي جنايات ديكتاتورهاي عربي انتقاد كرده بودند.
فيلم«الغالبون» درباره حزب الله لبنان ساخته مي شود
باسل الخطيب كارگردان سوري از آغاز توليد سريالي با عنوان «الغالبون» درباره رزمندگان حزب الله لبنان خبر داد و گفت: از همكاري با سينماگران ايراني به ويژه در كارهاي تاريخي استقبال مي كنيم.
به گزارش فارس، «باسل الخطيب» با اشاره به تصويربرداري فيلم جديد خود در شهر نبطيه لبنان افزود: در زماني كه دشمنان به دنبال تخريب وجهه مقاومت در لبنان هستند كار جديد من به دنبال ارائه تصوير واقعي و حقيقي از اين مقاومت و كيفيت تشكيل آن در سايه شرايط سياسي، اقليمي و بين المللي بسيار پيچيده است.
الخطيب كه در لبنان با شبكه «آي فيلم» سخن مي گفت، افزود: از حضور در لبنان خشنود هستم و به اين كه درباره مسئله بزرگي به نام مقاومت كار مي كنم افتخار مي كنم و اميدوارم پس از پايان اين كار سريال از چند شبكه تلويزيوني پخش شود.
مراسم بزرگداشت هجدهمين سالگرد شهادت آويني
مراسم بزرگداشت هجدهمين سالگرد شهادت سيدمرتضي آويني برگزار مي شود.
به گزارش خبرنگار كيهان، اين مراسم با عنوان «راه آسمان» توسط مؤسسه فرهنگي روايت فتح، روز شنبه 20 فروردين ساعت 15 در تالار وزارت كشور برپا مي شود.
موضوع اصلي برنامه گراميداشت شهيد آويني «انقلاب اسلامي و جهان اسلام» نام دارد و شامل سخنراني، نمايش فيلم و... مي شود.
همچنين برنامه تلويزيوني «راز» پنجشنبه شب به آثار و انديشه هاي سيدشهيدان اهل قلم خواهد پرداخت.
اين برنامه با حضور برخي از دوستان و همكاران شهيد آويني از جمله رضا برجي، مهدي همايون فر و خسرو شاهي ساعت 20 پنجشنبه 18 فروردين از شبكه چهارم سيما پخش مي شود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14