(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 18 فروردین 1390- شماره 19895

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
سومين گام در دهه چهارم انقلاب
 200 نماينده مجلس: عربستان اگر جرأت دارد جلوي صهيونيست ها بايستد
شناخت تكليف و وظيفه (بخش اول)
خارج از دستور
روايت مرندي از ابراز ارادت آيت الله سيستاني به رهبر معظم انقلاب
منابع اروپايي: بانك ايران - اروپا برنده قطعي هرگونه شكايت حقوقي از دولت آلمان است
درخواست ايران از سازمان ملل براي پيگرد قضايي عاملان اهانت به قرآن كريم



سومين گام در دهه چهارم انقلاب

بابك اسماعيلي
در حالي به سومين سال از دهه چهارم انقلاب اسلامي كه با تدبير رهبرمعظم انقلاب، دهه پيشرفت و عدالت نامگذاري شده است وارد شده ايم كه امسال نيز براي سومين سال متوالي توسط معظم له به نامي اقتصادي و اين بار «جهاد اقتصادي» مزين شده تا حامل اين پيام مهم باشد كه مسائل اقتصادي يكي از راهبردي ترين و تعيين كننده ترين عرصه هاي پيشرفت نظام جمهوري اسلامي ايران در دهه چهارم انقلاب است.
دهه چهارم انقلاب اسلامي با سه دهه گذشته تفاوت هاي بنيادين بسيار دارد. رهبرفرزانه انقلاب روز دوم شهريور سال 1387 در ديدار با رئيس جمهور و اعضاي هيات دولت به نكته اي كليدي اشاره داشتند و فرمودند: « دهه چهارم انقلاب، دهه پيشرفت و عدالت است و برنامه ريزي ها و تلاش هاي همه مسئولان بايد در جهت ايجاد جهشي بزرگ در روند پيشرفت كشور و عدالت گستري وسيع صورت گيرد.» شش ماه پس از اين سخنان، رهبرانقلاب در پيام نوروزي خود، نخستين سال از دهه چهارم انقلاب را سال اصلاح الگوي مصرف نام نهادند. سال 1389 نيز تحت عنوان سال همت مضاعف، كار مضاعف نامگذاري شد و امسال نيز براي سومين سال پياپي با نامي اقتصادي همراه شده است.
در دو سال گذشته، اقتصاد ايران فصل جديدي را پشت سر گذاشت. در سال 1388، دشمنان نظام با هدف تحميل هزينه هاي سنگين سياسي و اقتصادي به كشورمان، آن هم در سالي كه توسط رهبر فرزانه انقلاب به «اصلاح الگوي مصرف» توصيه شده بود، قصد آن داشتند تا تيزبيني رهبري در اين نيازسنجي مدبرانه را خنثي كنند.
وضع تحريم هاي جديد سياسي و اقتصادي، تحميل ناآرامي و خشونت پس از انتخابات شكوهمند 22 خرداد از يك سو و بحران اقتصاد جهاني از سوي ديگر مي توانست از موانع جدي و سخت پيش روي اقتصاد ايران در اين سال باشد كه با مديريت هوشمندانه و عالمانه كنترل بحران و مقابله با تحريم در سال 1388، ضمن جلوگيري از آسيب پذيري اقتصاد، رشد و توسعه ايران اسلامي كماكان ادامه يافت.
در سال 1389 خورشيدي نيز كه حضرت آقا آن را سال «همت مضاعف، كار مضاعف» ناميده بودند، اقتصاد ايران در حوزه داخلي، با هدفمندسازي يارانه ها، از سويي آرزوي ديرين جامعه اقتصادي ايران براي رهايي از يارانه هاي باز را پايان داد و علاوه بر آن، بر معضل مصرف گرايي جامعه ايراني نيز تاثيري بسزا گذشت. در حوزه خارجي نيز در اين سال، عليرغم تشديد تحريم هاي اقتصادي كشورهاي غربي عليه جمهوري اسلامي ايران و همچنين تشديد بحران و ركود اقتصادجهاني، كشورمان با دور زدن تحريم ها، دست اندركاران وضع تحريم ها عليه ايران را به اعتراف واداشت كه جمهوري اسلامي ايران نه تنها كوچك ترين مشكلي با وضع تحريم پيدا نكرده است، بلكه با درك شرايط جديد و تغيير جهت اقتصادي خود، تحريم ها را دور زده است.
واقعيت آن است كه در دهه چهارم حيات مقدس نظام جمهوري اسلامي، كشور عزيزمان در آمادگي بسيار وسيعي در تمامي زمينه ها و حوزه ها براي پيشرفت و عدالت قرار گرفته است. شايد اگر هر كشور ديگري در طول بيش از اين سه دهه با انواع تحريم و محاصره اقتصادي، كارشكني و صدها توطئه داخلي و خارجي ديگر مواجه مي شد، هم اكنون هيچ نامي از آن در جغرافياي سياسي جهان باقي نمي ماند. اما امروز جمهوري اسلامي ايران علاوه بر نقش آفريني فعال در عرصه سياسي، به اعتراف مراكز معتبر آكادميك اقتصادي غرب، شانزدهمين قدرت اقتصادي جهان به حساب مي آيد. اين آمادگي به ما اين امكان را داده تا يك حركت بزرگ در جهت نيل به اهداف متعالي نظام و به خصوص در مسير نيل به اهداف اسناد بالادستي نظام همانند سند چشم انداز برداشته شود تا همانگونه كه رهبري خواسته اند جهش بزرگي در روند پيشرفت كشور و عدالت گستري وسيع صورت گيرد.
آنچه سبب شده تا رهبر انقلاب سال 1390 خورشيدي را به نام سال «جهاد اقتصادي» بنامد، توفيقاتي است كه در دو سال نخست دهه پيشرفت و عدالت صورت گرفته است. اگر نگاهي گذرا به آمارهاي اقتصادي كشور و دستاوردهاي قابل توجه در حوزه هايي نظير پزشكي، هسته اي، هوافضا، صنايع نظامي، علوم بيولوژيكي و غيره بيندازيم، درمي يابيم اين موضوع تا چه اندازه داراي اهميت است.
رشد 25درصدي صادرات غيرنفتي ايران در 11 ماهه سال 89 و دستيابي به ركورد 29 ميليارد دلاري صادرات غيرنفتي، رشد 100 ميليون دلاري سرمايه گذاري خارجي طي سال گذشته، كاهش بيكاري، مهار تورم افسار گسيخته سالهاي نه چندان دور و مهمتر از همه رونق بازار سرمايه و ركوردشكني هاي پي در پي روزانه تنها بخشي از اين ادعاست.
همچنين براساس گزارش جديدي كه تيم تحقيقاتي «جامعه سلطنتي انگلستان» در قالب پروژه «دانش، شبكه ها و ملت ها»، انجام داده و رشد علمي و انتشار مقالات علمي جهان بين سال هاي 1993 تا 2003 ميلادي و رشد علمي جهان در سال 2004 تا 2008 ميلادي با هم مقايسه شده، جمهوري اسلامي ايران، بيشترين و سريعترين رشد علمي را در جهان داشته است، به طوري كه تعداد مقالات و نوشته هاي علمي منتشر شده توسط دانشمندان ايراني از سال 1996 تا سال 2008، 18 برابر شده است كه بسيار قابل تامل است.
به همين دليل معظم له در پيام نوروزي خود به ملت ايران فرمودند: «آنچه كه من از مجموع احساس مي كنم، اين است كه كشور ما بحمدالله در جاده پيشرفت و تعالي حركت خوبي را آغاز كرده است. البته اين حركت كه روز به روز هم شتاب بيشتري گرفته است، ناشي از زحمات و تلاش هاي مسئولان و ملت در طول ساليان متمادي است؛ اما خوشبختانه اين حركت هرچه گذشته است، شتاب بيشتري پيدا كرده است. مثلا در عرصه توليد علم، طبق آمارهايي كه مراكز متخصص جهاني و مراكز بين المللي اعلام مي كنند، مشاركت كشور ما در پيشرفت علمي و توليد علم در دنيا بيش از 11درصد است؛ در حالي كه ما يك درصد مردم دنيا هستيم و كشوري كه بعد از ما در اين منطقه بيشترين نصيب را داشته است، كمتر از 6درصد پيشرفت داشته است. بنابراين پيشرفت كشور در عرصه هاي مختلف بحمدالله خيلي خوب بوده است. اين حركت شتاب آلود و همراه با جديت و همت، ان شاءالله بايستي ادامه پيدا كند.»
بنابراين روشن مي شود كه حضرت آقا با مزين كردن سال جديد به نام جهاد اقتصادي، علاوه بر تائيد اين توانمندي ها، دستور جهش و فراز بيشتر اقتصاد ايران را صادر كرده اند مي تواند نويدبخش اين مهم باشد كه زودتر از آنچه كه پيش بيني شده، جمهوري اسلامي ايران به اهداف سند چشم انداز بيست ساله دست يابد و گامهاي فراتري از منطقه را بردارد.
نكته قابل اعتناي ديگر اين است كه سال 1390 نيز از جهاتي چند به دليل نقش برجسته در صفحه تقويم اقتصادي ايران و تحقق سند چشم انداز، نقشي راهبردي در پيشرفت و خيز بلند اقتصادي كشورمان دارد. بي ترديد «سند چشم انداز 20 ساله» مهمترين سند بالادستي است كه پس از پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي در كشورمان به تصويب رسيده است. اين سند مهمترين راهكار براي رسيدن به اهداف مورد نظر و در واقع رهيافتي استراتژيك در مباحث اقتصادي، سياسي، فرهنگي و برنامه ريزي كشور است كه جمهوري اسلامي ايران 1404را كشوري توسعه يافته، فعال و تأثيرگذار در اقتصاد جهاني معرفي مي كند.
همچنين سال 1390نخستين سال از اجراي برنامه پنجم است كه از اهميت بسزايي برخوردار است. زيرا از يك سو، اين برنامه گام نهادن در حساس ترين و تأثيرگذارترين پله هاي سند چشم انداز در افق 1404 است و از سويي ديگر در زماني كه برنامه پنجم در سال 1395 خورشيدي پايان مي پذيرد، تنها 9 سال تا پايان سند چشم انداز باقي خواهد ماند و روشن است كه بايد در بسياري از احكام مندرج در سند چشم انداز نظام توسعه سياسي، اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي، جمهوري اسلامي ايران به رتبه هاي اول و دوم منطقه و حتي جهان رسيده باشد. پس شايد بي دليل نباشد كه برنامه پنجم توسعه را نقشه راه سند چشم انداز بخوانيم. لذا از آن جايي كه سياست هاي اقتصادي برنامه پنج ساله لازم است در جهت سياست هاي كلي اعلام شده براي سال 1404كشور باشد، رعايت اصولي كه اين هدف را ميسر مي كند، مورد نياز است.
مسئله كليدي ديگر در نامگذاري سال جديد در اين نكته راهبردي است كه تا پيش از اين، اصلاحات اقتصادي به عنوان يك نياز تنها از فاز دانشگاهي دنبال مي شد. با نامگذاري امسال به نام «جهاد اقتصادي» عملاً رهبر معظم انقلاب مردم را مستقيماً وارد عرصه كردند و پيگيري اين مطالبه به عنوان يك وظيفه عمومي از فاز دانشگاهي خارج و وارد يك فاز مردمي شده است. به همين دليل رهبر بصير انقلاب اسلامي در پيام خود، مردم را به حركت جهشي و مجاهدانه فراخواندند و فرمودند: «... اين سال جاري را كه از اين لحظه آغاز مي شود، ما بايستي متوجه كنيم به اساسي ترين مسائل كشور، و محور همه اينها به نظر من مسائل اقتصادي است. لذا من اين سال را «سال جهاد اقتصادي» نامگذاري مي كنم و از مسئولان كشور، چه در دولت، چه در مجلس، چه در بخش هاي ديگري كه مربوط به مسائل اقتصادي مي شوند و همچنين از ملت عزيزمان انتظار دارم كه در عرصه اقتصادي با حركت جهادگونه كار كنند، مجاهدت كنند. حركت طبيعي كافي نيست؛ بايد در اين ميدان، حركت جهشي و مجاهدانه داشته باشيم.»
بي ترديد جهاد اقتصادي بدون استقرار «مدل بومي پيشرفت» و حركت از سمت «مقاومت اقتصادي» به سوي يك «اقتصاد مقاومتي» كه رهبري بارها در سخنان خود بدان ها اشاره داشته اند، ميسر نخواهد بود. دستيابي به اين مدل ها، نيازمند تدوين شاخصه ها و مؤلفه هايي است كه بايد توسط انديشمندان اقتصادي حوزه و دانشگاه به بحث گذاشته شود و با توجه به آگاهي همگاني بر ناكارآمدي اقتصاد سرمايه داري و تبديل شدن اقتصاد اسلامي به يك جريان فكري غالب و يك دغدغه عمومي در جامعه علمي كشور، با توجه به فرمايشات پي در پي مقام معظم رهبري در قالب هاي خاص خود اجرايي شود.
اين مهم نيازمند تدوين مدل بومي پيشرفت و اصلاح سياست ها و راهبردهاي كلان اقتصادي كشور است كه به نوعي مي توان گفت در طرح تحول اقتصادي كشور كه نخستين محور آن يعني هدفمندسازي يارانه ها، در سال گذشته عملياتي شد مورد تأكيد قرار گرفته است. انتظار مي رود با عملياتي شدن ديگر محورهاي طرح تحول اقتصادي در سال 1390، يعني طرح تحول بانكي، مالياتي و گمركي و ديگر موارد، با جهاد اقتصادي تك تك شهروندان ايراني، نظام مقدس جمهوري اسلامي سومين سال از دهه پيشرفت و عدالت را با پيروزي و پيشرفت پشت سر بگذارد.

 



در اعتراض به جنايات آل سعود
 200 نماينده مجلس: عربستان اگر جرأت دارد جلوي صهيونيست ها بايستد

200 تن از وكلاي ملت در بيانيه اي با محكوم نمودن جنايات اخير در منطقه تأكيد كردند ارتش عربستان اگر هنر و قدرتي دارد، در مقابل جنايات رژيم صهيونيستي عليه مردم مظلوم فلسطين عرض اندام كند.
صحن علني مجلس روز گذشته فرياد وكلاي ملت را در محكوميت جنايات و كشتارهاي منطقه ثبت و ضبط كرد. محمد دهقان عضو هيئت رئيسه مجلس پيش از پايان جلسه علني روز چهارشنبه، بيانيه 200 نفر از نمايندگان را در خصوص تحولات اخير منطقه قرائت كرد كه متن آن بدين شرح است:
امروز جهان اسلام در سوگ كشتار بي رحمانه مردم مظلوم ليبي، يمن و بحرين مي گريند و احساسات مسلمانان جهان از غم جانكاه اين ظلم وحشتناك كه عليه بخشي از حكومت اسلامي آن هم به وسيله كساني كه عنوان حكام كشورهاي اسلامي را يدك مي كشند، به شدت جريحه دار و قلوب آنها مملو از غم و اندوه جانكاه است.
غرب مدعي حقوق بشر كه براي اعدام جنايتكاران و قاچاقچيان مواد مخدر و تروريست ها اشك تمساح مي ريزد، نظاره گر بي تفاوت حمام خوني است كه به دستور مستقيم يا غيرمستقيم آمريكا و اسرائيل ايجاد شده است.
امروز فرياد اعتراض مسلمانان عراق، لبنان، كويت، افغانستان و حتي عربستان و بسياري كشورهاي ديگر به خاطر اين جنايات به ويژه ظلم وحشتناكي كه اشغالگران عربستان عليه مردم مظلوم بحرين اعمال مي كنند و ارتش عربستان را به عنوان ارتش عاري از فرهنگ و غيرت اسلامي معرفي مي كنند، بلند است و همه مسلمانان خواستار خروج سريع اشغالگران از خاك بحرين هستند.
ارتش عربستان اگر هنر و قدرت نمايي دارد، در مقابل جنايات رژيم صهيونيستي عليه مردم مظلوم فلسطين به ويژه مردم غزه عرض اندام كند، وگرنه حمله به خانه هاي مردم بي دفاع بحرين و تجاوز به حريم زنان و كودكان و پيرمردان نه فقط نشان دهنده قدرت نيروهاي مسلح نيست بلكه نشان از ضعف يك ارتش است.
ما نمايندگان مجلس شوراي اسلامي همصدا با مراجع عظام تقليد، حوزه هاي علميه سراسر كشور و امت حزب الله ضمن محكوم كردن شديد اين جنايات اعلام مي كنيم كه حافظه تاريخي مردم منطقه به ويژه مردم مظلوم بحرين اين جنايات را براي هميشه تاريخ به ثبت رسانده و نتايج اين ظلم ها و جنايات بدون ترديد و با توجه به سنت الهي به ظالمان بازخواهد گشت.
راهپيمايي غيرسياسي سازمان هاي مردم نهاد نيازمند مجوز است
نمايندگان ملت همچنين ديروز، بررسي فصل دوم طرح تأسيس، فعاليت و نظارت بر سازمان هاي مردم نهاد را در دستور كار داشتند كه موادي از آن به تصويب رسيد.
مجلسي ها مصوب كردند كه برگزاري راهپيمايي هاي غيرسياسي سازمان هاي مردم نهاد نيازمند كسب مجوز از مراجع ذي ربط است.
براساس مصوبه مجلس سازمان مردم نهاد حق دارد متناسب با حوزه فعاليت تخصصي خود، با رعايت اين قانون و ساير مقررات مربوط در چارچوب اساسنامه خود فعاليت كند.
ارائه خدمات مورد نياز جامعه، اظهارنظر و پيشنهاد راهكارهاي مناسب به دستگاه هاي اجرايي و نهادهاي ذيربط، تسهيل و كمك به اجراي برنامه ها و پروژه هاي دستگاه هاي دولتي، نهادهاي عمومي غيردولتي، شركت ها و مؤسسات خصوصي و سازمان هاي بين المللي مورد تائيد وزارت امور خارجه و مراجع ذي صلاح از طريق امضاي تفاهم نامه و يا عقد قرارداد با آنها، براي تامين اهداف مقرر در اساسنامه با مصوبه مجلس از جمله مواردي است كه در حوزه فعاليت سازمان هاي مردم نهاد بايد لحاظ شود.
براساس مصوبه مجلس عضويت سازمان هاي مردم نهاد در سازمان هاي بين المللي و هرگونه همكاري و فعاليت بين المللي از قبيل عقد قرارداد، امضاي تفاهم نامه و شركت در همايش ها و دوره هاي آموزشي در خارج از كشور منوط به اخذ مجوز از هيئت عالي است.
خانه ملتي ها همچنين مصوب كردند كه سازمان مذكور موظف است پيش از دريافت هرگونه كمك اعم از نقدي و غيرنقدي از آژانس هاي وابسته به سازمان ملل متحد و ديگر منابع كمك كننده خارجي اعم از حقيقي يا حقوقي، ميزان كمك و موضوع آن را به صورت مشروح برحسب مورد جهت اخذ مجوز به هيئت عالي اعلام كند.
براساس مصوبه مجلس سازمان هاي مردم نهاد حق دارند برابر قوانين و مقررات جاري كشور با اشخاص حقيقي و حقوقي اعم از دولتي و غيردولتي داخل و خارج از كشور با رعايت اين قانون مبادرت به عقد قرارداد كنند.
جهاد اقتصادي
در عرضه نفت و گاز كشور
حجت الاسلام غلامرضا مصباحي مقدم نماينده مردم تهران در مجلس هم طي سخناني به عنوان اولين ناطق ميان دستور جلسه علني گفت: از خيزش ملت هاي تحت ستم منطقه كه نويد استقلال، آزادي و بازگشت به اسلام است، حمايت كرده و كشتار مسلمانان تحت ستم توسط ديكتاتورها كه با حمايت استكبار جهاني صورت مي گيرد را محكوم مي كنيم.
وي نامگذاري سال 90 به نام سال جهاد اقتصادي را الهام بخش خواند و افزود: در شرايط عادي انسان ها كمتر از 10درصد از ظرفيت هاي خود را مورد استفاده قرار مي دهند اما صبر توانايي انسان ها را افزايش مي دهد.
نماينده مردم تهران در مجلس تصريح كرد: معناي جهاد، استفاده حداكثري از توانايي انسان ها و كارآمدي امكانات و همچنين مقدس بودن نيت و انگيزه جهادگران را نشان مي دهد.
وي ادامه داد: امروز بايد بررسي كنيم كه در چه عرصه هايي از اقتصاد كشور بيشتر مي توان جهادي عمل كرد؛ يك مزيت مهم نسبي كشور وجود ذخاير نفت و گاز است اما ما در شرايط حاضر از اين مزيت با فروش نفت خام و صادرات گاز استفاده نمي كنيم چرا كه خريداران، اين مواد را به صورت فرآورده تبديل كرده و با چند برابر قيمت خام به كشورمان بازمي گردانند.
«اگر در داخل كشور سرمايه گذاري كرده و همه نفت و گاز توليدي را به فرآورده تبديل و سپس صادر كنيم، هزينه آن براي ما كمتر شده و منافعش هم برايمان چند برابر خواهد بود البته با اين كار اشتغال نيز در كشورمان گسترش مي يابد.»
نماينده مردم تهران در مجلس خاطرنشان كرد: در اين زمينه، پروژه عظيم پتروشيمي عسلويه كه گاز آن از حوزه پارس جنوبي تامين مي شود، از اولويت برخوردار است؛ نياز به 50 ميليارد دلار سرمايه گذاري در اين پروژه از طريق مشاركت مالي و سرمايه گذاران خارجي انتظار درستي نيست، كما اينكه تاكنون ا ين اقدام محقق هم نشده است.
سيدعلي حسيني نماينده مردم نيشابور هم در نطق ميان دستور خود گفت: اجراي شايسته هدفمند كردن يارانه يكي از توفيقات بزرگ نظام جمهوري اسلامي است. كواكبيان نماينده سمنان هم از انفعال وزارت خارجه درخصوص تحولات منطقه انتقاد كرد.
ديروز نصيرپور نماينده سراب هم توضيحات وزير ارتباطات درخصوص عدم اجراي تعهدات و قانون درخصوص بيمه كارگزاران دفاتر مخابرات روستايي را قانع كننده دانست.
استاني شدن انتخابات مجلس
از دستور كار خارج مي شود
حاشيه جلسه علني ديروز هم با خبرهاي قابل توجهي همراه بود. در اين ميان عضو هيئت رئيسه فراكسيون اصولگرايان گفت با توجه به اينكه طراحان طرح استاني شدن انتخابات مجلس، امضاهاي خود را پس گرفته اند، قرار شد آقاي لاريجاني اين طرح را از دستور كار خارج كند.
ولي اسماعيلي در جمع خبرنگاران به جلسه روز سه شنبه هيئت رئيسه اين فراكسيون اشاره كرد و گفت: در اين جلسه توافق شد كه 15 نماينده فراكسيون براي عضويت در كميسيون ويژه جهاد اقتصادي معرفي شوند اما هنوز اين نفرات قطعي نشده اند.
وي با بيان اينكه احتمالا فراكسيون اقليت مجلس دو نماينده براي عضويت در كميسيون ويژه جهاد اقتصادي معرفي مي كند، افزود: در جلسه هيئت رئيسه فراكسيون اصولگرايان بحث استاني شدن انتخابات مطرح شد و با توجه به اينكه طراحان اين طرح امضاي خود را پس گرفته اند، قرار شد آقاي لاريجاني اين طرح را از دستور كار خارج كند.
عضو هيئت رئيسه فراكسيون اصولگرايان مجلس بابيان اينكه يكشنبه هفته آينده هيئت رئيسه فراكسيون با حضور سعيد جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي تشكيل جلسه خواهد داد، افزود: در اين جلسه شرايط منطقه از جمله آخرين اتفاقات بحرين مورد بحث و بررسي قرار خواهد گرفت.
اسماعيلي همچنين از بررسي طرح نظارت مجلس بر نمايندگان در جلسه هيئت رئيسه فراكسيون اصولگرايان مجلس اشاره كرد و گفت: به گفته آقاي لاريجاني اين طرح مراحل نهايي خود را طي مي كند و انشاءالله قبل از بودجه به صحن مجلس خواهد آمد، فراكسيون اصولگرايان نيز نمايندگان خود را براي عضويت در اين كميته معرفي خواهد كرد.

 



شناخت تكليف و وظيفه (بخش اول)

ما شاهد هستيم كه نيازي فوق العاده شديد و گسترده نسبت به فراگيري اسلام وجود دارد. اما فعاليتي كه انجام مي گيرد و محصولي كه ارائه مي شود، تناسبي با آن نياز ندارد. يعني فعاليت ما خيلي كمتر از آن چه كه بايد باشد، هست. همان گونه كه مقام معظم رهبري فرمودند حوزه هاي علميه بايد نسبت به برنامه ريزي و توليد علم و بسط علوم و معارف اسلامي در كشورهاي مختلف مسئوليت بيشتري را احساس كنند. زيرا تكليف آن در درجه اول متوجه امثال ماست.
اگر يك طلبه و روحاني بخواهد وظيفه خود را دقيقاً تشخيص بدهد و عمل كند بايد در چند زمينه فكر عميق و اطمينان آوري داشته باشد؛ چون از يك طرف زمينه كار خيلي وسيع است و دامنه انواع فعاليت هايي كه روحانيت بايد به عنوان دين شناس انجام بدهد، بسيار وسيع است.
لزوم توجه به اولويت ها در تشخيص وظيفه
در اين جا ما بايد ابتدا بررسي كنيم كه چگونه و از كجا مي توانيم شناخت و معرفي دين را شروع كنيم. زيرا انبوهي از كارها جلوي ما قرار دارد، اما ما نمي دانيم به كدام يك از آن ها بپردازيم كه اهميت و ضرورت آن بيشتر است. ما بايد بررسي كنيم كه چه كارهايي را بايد انجام بدهيم تا اگر روزي از ما حساب كشيدند، -كه خواهند كشيد- و اگر روزي صاحب كار را ديديم -كه خواهيم ديد- بتوانيم به او نگاه كنيم و پاسخي براي سؤال هاي او داشته باشيم.
ابتدا ما از يك طرف بايد گستره علوم و معارف اسلامي را در نظر بگيريم و ببينيم كه شامل چه عرصه هايي مي شود، سپس بررسي كنيم كه كدام يك از عرصه ها اشباع شده است و ديگر نياز شديدي به فعاليت ندارد و كدام عرصه ها نياز مبرم به فعاليت علمي براي گسترش اين معارف دارد. البته در اين مطالعه كشور خود ما در اولويت است، سپس ساير مناطق بايد مورد مطالعه قرار گيرد. در اين نوع مطالعه گستره معارف اسلام با آن چه از اسلام در عالم عرضه و شناخته شده مقايسه مي شود.
اين مطالعه به ما كمك مي كند تا بفهميم كه كدام عرصه ها نياز بيشتري به فعاليت دارد. در اين بررسي شايد به اين نتيجه برسيم كه هيچ عرصه اي هنوز اشباع شده نيست و همه عرصه ها نياز به فعاليت جدي دارد. هر چند اين فعاليت در عرصه هاي مختلف از حيث شدت و ضعف تفاوت دارد. در اين صورت نيز بايد مطالعه ديگري انجام دهيم و بررسي كنيم كه كدام يك از اين عرصه ها مهم تر است و كدام يك از اين زمينه ها اگر وارد نشويم ضررهاي زيادي براي آينده اسلام و مسلمين خواهد داشت. اگر در برخي از زمينه ها مغالطاتي انجام گيرد و انحرافاتي ايجاد شود ما نيزمسئول خواهيم بود كه چرا در اين زمينه ها كار نكرديم.
معيار نياز سنجي
در اين نوع مطالعه بايد ملاك و معياري براي سنجش وجود داشته باشد. بايد مشخص شود كه اين زمينه فعاليت از چه جهتي مهم تر است؛ آيا از لحاظ محتواي اين معرفت اهميت آن بيشتر است، يا از آن جهت كه اين عرصه آسيب پذيرتر است و دشمن بيشتر به آن حمله كرده است و يا از آن جهت كه اين فعاليت در رفتار و زندگي مردم بيشتر مؤثر است و يا بيشتر در اعتقاد و فكر آن ها مؤثر است؟ بنابر اين ما به يك معيارهايي براي سنجيدن نياز داريم تا بگوييم كدام عرصه اهميت آن بيشتر است. مثلا وقتي دانشجويان تازه وارد سؤال مي كنند كه كدام يك از اين رشته هاي علوم مهم تر است تا آن را انتخاب كنيم، انسان بايد با يك معياري بگويد كه كدام رشته و از چه جهت مهم است. آيا به لحاظ محتوا مهم است، يا از لحاظ نياز مردم و تأثيري كه در رفتار و زندگي فردي و اجتماعي و حتي ارتباطات بين المللي آن ها دارد و يا شرايط تأثيرپذيري كه از ماهواره ها و امثال اين ها چنين اهميت و اولويتي را ايجاب مي كند؟ البته باز سؤال مي شود كه اهميت محتواي خود اين ها را با چه ملاكي سنجيديم. پاسخ اين است كه زيرا اين ها منطقاً اساسي ترند و اگر اين موارد حل نشود، ساير مسائل نابود مي شود و ديگر جايي براي ساير معارف مثل اصول دين باقي نمي ماند.
گاهي ملاك ، گمراهي جوانان است، زيرا انسان مي بيند جوان ها دسته دسته رو به گمراهي و فساد و احياناً كفر مي روند. لذا اين عرصه را انسان مهم تر مي داند و در پي اين است كه چه كنيم تا جلوي اين ها گرفته شود يا به حداقل برسد. گاهي ملاك خاص تر مي شود و مثلا فعاليت وهابيت ملاك مي شود. زيرا ما شاهد هستيم كه وهابيت شمشير را از رو بسته و ديگر وارد شيعه كشي شده است و به ترويج شبهات مذهبي و امثال اين ها مي پردازند.
به هر حال با يك ملاكي بايد تشخيص دهيم كه كدام عرصه بيشتر به ما احتياج دارد. البته در اين بررسي ما بايد توانايي خود را هم در نظر بگيريم. چون ممكن است در يك عرصه اي به امثال آقاي مطهري احتياج باشد، اما ما كه آقاي مطهري نيستيم. لذا بايد در پي چيزي باشيم (و در آن حدي) كه از توان ما برمي آيد و مي توانيم نقشي در آن ايفا كنيم.
ضرورت توجه به امكان عمل
عامل ديگري كه بايد در نظر بگيريم، امكان عمل است. ممكن است از نظر ذهني فكر كنيم فلان عرصه خيلي اهميت دارد و با استعداد و ظرفيت ما نيز سازگار است، اما امكان عمل آن نباشد. زيرا هر اقدامي كه انسان مي خواهد بكند، ضرورتاً يك شرايط عملي را ايجاب مي كند. با دست خالي نمي شود در جامعه كار كرد. بنا بر اين يكي از عوامل تعيين كننده در اين جا اين است كه انسان بررسي كند و ببيند در كنار اين نيازها، كدام يك زمينه عمل آن بيشتر است.
بنا بر اين انسان به اين نتيجه مي رسد كه تا آنجا كه در اختيار من است و مسئوليت من ايجاب مي كند، كدام عرصه براي من مهم تر است. ورود در كدام عرصه براي من اهميت بيشتر دارد. لذا وقتي من در اين عرصه وارد شدم، اگر فردا از من پرسيدند چرا اين كار را انجام دادي و آن كار را نكردي، جواب معقولي براي آن و نيز عذري براي عدم ورود به ساير عرصه ها داشته باشيم.
اين محاسبات عرض عريضي دارد. زيرا براي يك طلبه تازه وارد، در يك سطحي قابل مطالعه است و براي آقاياني كه فارغ التحصيل هستند در سطحي ديگر و براي اساتيد طبعاً سطح هاي دقيق تر و عميق تري مطرح است. يعني هر كس بايد فكر كند و موقعيت خود را بهتر درك كند و ببيند خدماتي كه مي تواند ارائه بدهد براي چه كميتي از انسان ها اثر دارد و چه اندازه ارزش اين خدمات بيش از ساير خدمات است و جامعه به چه امري بيشتر نياز دارد.
پس از آن كه ما در اين بررسي به تشخيص رسيديم كه براي فردي مثل من، اين نويسندگي، اين سخنراني، اين تدريس در دانشگاه و يا در حوزه، آن هم تدريس در اين ماده درسي واجب تر است، تازه وارد فاز ديگري مي شويم كه خطر آن كمتر از جهل نسبت به فاز اول نيست.
موانع انجام وظيفه
وقتي كسي وظيفه خود را خوب تشخيص داد، به اين معنا نيست كه خوب هم عمل مي كند. زيرا در انجام وظيفه موانع مختلفي وجود دارد. گاهي موانع خيلي آشكار است كه مانع بودن آنها كاملا مشخص است. البته برخورد با اين ها خيلي مشكل نيست. اما گاهي موانعي وجود دارد كه مخفي است و شيطان، طبق فرهنگ ديني ما، آن گونه آن ها را تزيين مي كند كه ما را از انجام وظيفه باز مي دارد و يا منحرف مي كند. هر چند او در مرحله تشخيص وظيفه نيز دخالت مي كند، ولي شيطان در عمل بيشتر وارد مي شود و به وسيله خواسته هاي نفساني از عمل مانع مي شود. زيرا اگر ما درست تشخيص بدهيم، بايد به آن عمل كنيم. در اين جا او به وسيله چيزهاي مختلفي ـ كه كمابيش با آن ها آشنا هستيم ـ مانع مي شود. گاهي چيزهايي را تشخيص مي دهيم و مي فهميم كه بايد كاري كرد اما نمي توانيم خود را براي انجام آن آماده كنيم و بهانه گيري، عذرتراشي و توجيه مي كنيم. به نظر من خطر اين كمتر از آن نيست كه ندانيم وظيفه ما چيست. شايد عذر را از جاهل زودتر بپذيرند تا كسي كه براي تخلف خود توجيه گري مي كند.
خداوند بر درجات امام(ره) بيفزايد! مطلبي را ايشان بيش از ساير اساتيد تأكيد مي كردند. ايشان در فرمايشات خود بيش از ديگران مي فرمودند: شيطان نمي آيد ابتدائاً به يك روحاني بگويد زنا كن، يا شرب خمر كن. او خيلي بهتر مي داند كه اگر بخواهد يك روحاني را به يك خطاي بزرگ بكشاند، بايد آرام آرام او را وادار سازد. البته اين روش مختص به روحاني نيست، بلكه هر كسي همين طور است. زيرا كم كسي پيدا مي شود كه بداند كاري القاي شيطان است و آن را انجام بدهد. او ابتدا زمينه هايي را فراهم مي كند و آرام آرام بدون اين كه انسان متوجه شود كه چه راه خطرناكي را در پيش گرفته است، او را به گمراهي مي كشاند.
سخنراني حضرت آيت الله مصباح يزدي(دامت بركاته)
در جمع اعضاي «كانون طلوع» ـ قم ـ 19/08/88
زلال بصيرت روزهاي پنج شنبه منتشر مي شود.

 



خارج از دستور

استفاده سازمان ملي جوانان و تربيت بدني از بيت المال قانوني نيست
عضو هيئت رئيسه مجلس تصرفات سازمان ملي جوانان و تربيت بدني در بيت المال را فاقد وجاهت شرعي و قانوني دانست.
محمد دهقان در گفتگو با مهر در رابطه با تاخير دولت در تشكيل وزارت ورزش و جوانان گفت: ما انتظار داريم دولت به قانون پايبند بوده و هرچه سريعتر قانون مصوب مجلس و شوراي نگهبان را اجرا كند.
دهقان با بيان اينكه هم اكنون تصرفات سازمانهاي ملي جوانان و تربيت بدني در بيت المال وجاهت شرعي و قانوني ندارد، گفت: طبيعتا درنظر گرفتن بودجه براي سازمان تربيت بدني و سازمان ملي جوانان در بودجه 90 وجاهت قانوني ندارد و ممكن نيست.
همايون حميدي سرپرست سازمان ملي جوانان هم در واكنش به اظهارات يك عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي مبني بر اينكه تصرفات سازمان ملي جوانان و تربيت بدني در بيت المال وجاهت شرعي و قانوني ندارد، گفت: بالاخره رئيس جمهور هم به لحاظ قانوني يك اختياراتي را دارد و اظهارنظر در مورد شرعي و غيرشرعي بودن فعاليت اين سازمان هم به مراجع برمي گردد.
تحقيق و تفحص از سازمان انرژي اتمي منتفي شد
رئيس كميسيون انرژي از منتفي شدن بحث تحقيق و تفحص از سازمان انرژي اتمي به دليل طولاني بودن پروسه آن خبر داد.
حميدرضا كاتوزيان در گفت وگو باايسنا بااشاره به منتفي شدن بحث تحقيق و تفحص سازمان انرژي اتمي براي راه اندازي نيروگاه بوشهر به دليل طولاني بودن پروسه آن، اظهار داشت: در اين راستا اين كميسيون تصميم به تشكيل كميته اي به رياست غفوري فرد و متشكل از آقايان نجابت، اميري، جلاليان، ذوالانوار و ميگلي نژاد گرفت و اعضا به رئيس مجلس معرفي شدند.
وي ادامه داد: قرار است آقاي لاريجاني اين افراد را به دستگاه ذيربط معرفي كند تا گزارش كارشناسي و علمي در مورد نيروگاه، مشكلات فني و مالي، هزينه ها، خروج سوخت و قرارداد ارائه كنند تا معلوم شود كه اشكالات ناشي از چيست.
به گفته كاتوزيان، گزارش پس از آماده شدن به كميسيون و سپس رئيس مجلس شوراي اسلامي ارائه مي شود.
رئيس كميسيون انرژي مجلس، از آغاز به كار اين كميته در هفته آينده خبر داد و گفت: اين كميته حداكثر تا دو ماه آينده گزارش خود را آماده مي كند.
مجلس روز گذشته بارها از رسميت افتاد
صحن علني روز چهارشنبه در حين بررسي قوانين بارها به دليل كم بودن تعداد نمايندگان از رسميت افتاد.
در جلسه علني چهارشنبه مجلس كه بارها تعداد نمايندگان از حد نصاب قانوني كمتر شد، محمدجواد ابطحي نماينده مردم خميني شهر در اخطار قانون اساسي با مخاطب قرار دادن علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: جناب آقاي رئيس شما بارها و بارها به نمايندگان تذكر داديد كه در راي گيري مشاركت كنند اما متاسفانه كسي به اين موضوع توجه نمي كند.
وي گفت اگر به راي گيري هاي قبلي درباره مصوبات توجه كنيد متوجه مي شويد كه امروز ميزان مشاركت نمايندگان در راي بسيار كمرنگ است، مجلس بايد در اين مورد استيضاح شود.
لاريجاني در پاسخ به اخطار وي گفت: اخطار شما درست است و ميزان مشاركت نمايندگان در مصوبات كم است.
نمايشگر تعداد نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در صحن علني بين اعداد 193 ، 194 و 195 در نوسان بود. اين در حالي است كه حضور 194نماينده در صحن علني مجلس براي رسميت يافتن جلسات ضروري است.
تصويب طرح نظارت بر نمايندگان
در كارگروه منتخب كميسيون مشترك
عضو كميسيون مشترك رسيدگي به طرح نظارت بر نمايندگان از تصويب اين طرح در كارگروه منتخب بررسي كننده خبر داد.
حجت الاسلام حسن نوروزي عضو كميسيون مشترك رسيدگي به طرح نظارت بر نمايندگان در گفت وگو با فارس با اشاره به جلسه كارگروه منتخب اين كميسيون گفت: در جلسه كارگروه، 14 ماده از طرح نظارت مجلس بر امور نمايندگان پس از بحث و تبادل نظر به تصويب اعضا رسيد.
وي در اين باره افزود: اين آخرين نشست كارگروه منتخب بود و اعضا توانستند در اين جلسه به بررسي طرح نظارت بر نمايندگان پايان دهند.
عضو كميسيون مشترك رسيدگي به طرح نظارت بر نمايندگان تصريح كرد: هفته آينده در روزهاي يكشنبه، دوشنبه و سه شنبه كميسيون مشترك براي بررسي و تصويب اين طرح تشكيل جلسه خواهد داد.
نوروزي همچنين اظهار داشت: پس از اتمام بررسي ها در كميسيون مشترك، اين طرح براي بررسي به صحن علني ارسال خواهد شد.

 



روايت مرندي از ابراز ارادت آيت الله سيستاني به رهبر معظم انقلاب

نماينده مردم تهران با اشاره به ديدار خود با آيت الله سيستاني از ابراز ارادت و محبت اين مرجع عاليقدر نسبت به مقام معظم رهبري خبر داد.
سيدعلي رضا مرندي نماينده تهران، روز چهارشنبه طي نطق ميان دستور خود در صحن علني، به تحولات منطقه اشاره كرد و اظهار داشت: مردم خاورميانه و شمال آفريقا كه با الهام گرفتن از جمهوري اسلامي ايران دست به انقلاب هايي با هويت اسلامي زده اند، به لطف و عنايت پروردگار تاكنون توفيقاتي نصيبشان شده است.
مرندي گفت: از خداوند مي خواهيم طعم شيرين انقلاب اسلامي ما را به تمام ملت هاي دنيا بچشاند.
وي ضمن محكوم كردن جنايتي كه حاكمان ديكتاتور در حق مردم منطقه انجام مي دهند، افزود: مشاهده وضع مردم منطقه بيش از پيش ارزش برخورداري از نعمت رهبري و ولايت فقيه را ثابت مي كند.
اين نماينده مجلس با بيان اينكه سفري به عتبات عاليات داشتم، افزود: در اين سفر توفيق زيارت مرجع عاليقدر حضرت آيت الله سيستاني را پيدا كردم كه ايشان مي فرمودند در طي صدها سال، كشورهاي غربي از همه امكانات كشورهاي اسلامي نهايت سوءاستفاده را كردند، ولي متاسفانه شاهان و حكومت هاي كشورهاي اسلامي تلاش نكردند تا از توانمندي هاي علمي آن كشورها بهره اي نصيب كشورهاي اسلامي شود.
مرندي خاطرنشان كرد: آيت الله سيستاني ضمن ابراز محبت و ارادت نسبت به مقام معظم رهبري و جمهوري اسلامي ايران فرمودند كه جمهوري اسلامي ايران راه درست را پيدا كرده و در اين مسير در حال پيشرفت است.

 



منابع اروپايي: بانك ايران - اروپا برنده قطعي هرگونه شكايت حقوقي از دولت آلمان است

به دنبال فشار غيرقانوني دولت آلمان به بانك مركزي اين كشور براي جلوگيري از عمليات مالي بانك «ايران- اروپا»، كارشناسان حقوقي در اروپا تأكيد كردند بانك ايران- اروپا قطعاً در اين باره به اتحاديه اروپا شكايت خواهد كرد و برآوردهاي اوليه وكلاي حقوقي اين است كه برنده قطعي اين دعواي حقوقي است.
بانك ايران- اروپا يك بانك مشترك ميان ايران و اروپاست كه سال هاست در هامبورگ آلمان مستقر است. از سپتامبر گذشته كه هند پرداخت پول نفت ايران از طريق اتحاديه تهاتر آسيايي را متوقف كرد، تلاش ها براي يافتن يك بانك جايگزين آغاز شد و نهايتاً بانك مركزي آلمان (بوندس بانك) پذيرفت كه اين پول از طريق اين بانك و با مشاركت بانك ايران- اروپا پرداخت شود. مكانيسم كار به اين صورت بود كه هند پول خريد نفت از ايران را كه سالانه حدود 9 ميليارد يورو مي شود به بوندس بانك پرداخت مي كرد و اين بانك نيز اين پول را به بانك ايران- اروپا (EIH) مستقر در هامبورگ مي داد تا به ايران منتقل شود.
اين بانك از ماه سپتامبر 2010 تحت تحريم آمريكاست اما توسط اتحاديه اروپا تحريم نشده است.
اما به محض اعلام اين خبر از سوي منابع آلماني آمريكا و رژيم صهيونيستي فشار بسيار زيادي به دولت آنگلا مركل وارد كردند و خواستار آن شدند كه دولت آلمان مانع اين مبادله شود. دولت آلمان ابتدا با اين استدلال كه قوانين اتحاديه اروپايي پرداخت پول نفت به ايران توسط نهادهاي مالي اروپا را ممنوع نكرده از پذيرش اين درخواست امتناع كرد. خبرگزاري رويترز روز 16 فروردين از برلين گزارش داده است كه با وجود فشار سنگين آمريكا مقام هاي آلماني گفته بودند دستشان بسته است زيرا اين بانك هيچ يك از قوانين اتحاديه اروپا را نقص نكرده و قوانين اتحاديه اروپا اجازه مي دهد پرداخت هاي نفتي و گازي به ايران انجام شود. همچنين آلمان گفته بود فعاليت بانك را زير نظر دارد اما قادر به اقدام عليه اين بانك نيست مگر آنكه اتحاديه اروپا با تحريم آن موافقت كند.
اما در آستانه سفر اين هفته بنيامين نتانياهو به برلين، به يكباره منابع آلماني اعلام كردند كه بانك مركزي آلمان از ميانجيگري در اين موضوع خاص كنار كشيده است. از جمله روزنامه هاندلزبلات آلمان روز سه شنبه 16 فروردين 1390 (5 آوريل 2011) اعلام كرد بانك مركزي آلمان ديگر در معاملات نفتي ايران و هند به عنوان واسطه عمل نخواهد كرد. اين نشريه اقتصادي به نقل از منابع دولتي نوشت آنگلا مركل صدر اعظم آلمان به بانك مركزي اين كشور دستور داده است ميانجيگري پولي در معاملات نفتي ايران و هند را متوقف كند.
البته بانك مركزي آلمان هنوز در اين خصوص به طور رسمي اظهار نظر نكرده است.
كارشناسان در تهران مي گويند اگر دولت آلمان تصميم قطعي براي انجام چنين اقدامي را اتخاذ كرده باشد لااقل دچار دو مشكل جدي خواهد شد.
اولين مشكل اين است كه اين تصميم تازه براي شركت هاي آلماني هزينه فراواني خواهد داشت. روزنامه هاندلزبلات نوشته است اين شركت ها هم اكنون با صدها ميليون دلار صورتحساب هاي معوقه كالاهاي سفارش داده شده از سوي ايران مواجه هستند. تصميم ايران اين بود كه صورتحساب شركت هاي آلماني كه با ايران مبادله اقتصادي دارند از طريق پول موجود در بانك ايران- اروپا پرداخت شود اما اگر اين بانك قادر به جذب پول نفت فروخته شده به هند نباشد عملاً پولي براي پرداخت به طلبكاران آلماني هم نخواهد داشت و شركت هاي آلماني به دليل تصميم دولتشان ميليون ها دلار ضرر خواهند كرد.
به همين دليل پيش بيني مي شود اين تصميم جامعه تجاري آلمان را به شدت با دولت مركل درگير كند و موقعيت لرزان دولت مركل را لرزان تر نمايد.
و مشكل دوم كه بسيار مهم تر است اين است كه از آنجا كه اين بانك هيچ عملي كه مغاير با قوانين اتحاديه اروپا باشد انجام نداده تصميم دولت آلمان در جلوگيري از فعاليت آن كاملاً غيرقانوني است. به همين دليل اين بانك مي تواند از دولت آلمان شكايت كند و با احتمال بسيار بالا برنده هرگونه دعواي حقوقي خواهد بود. برايان روهانف در گزارشي براي خبرگزاري رويترز از برلين در 16فروردين نوشته است: «براساس قوانين آلمان اگر دولت بدون اجازه اتحاديه اروپا از ادامه فعاليت اين بانك جلوگيري كند اين بانك مي تواند عليه دولت آلمان شكايت كند.»
محمود بهمني رئيس بانك مركزي ايران هم روز چهارشنبه 17 فروردين اعلام كرده است كه بانك ايران- اروپا هيچ تخلفي انجام نداده است.

 



درخواست ايران از سازمان ملل براي پيگرد قضايي عاملان اهانت به قرآن كريم

نماينده كشورمان در سازمان ملل در جلسه سفراي كشورهاي اسلامي با دبير كل اين سازمان خواستار پيگرد حقوقي و قضايي عاملان اهانت به قرآن كريم شد.
سفرا و نمايندگان دائم كشورهاي اسلامي در سازمان ملل متحد شامل جمهوري اسلامي ايران، تاجيكستان، مصر، پاكستان، مراكش و فلسطين و همچنين سفير و نماينده سازمان كنفرانس اسلامي به نمايندگي از سازمان كنفرانس اسلامي جهت پيگيري موضوع قرآن سوزي روز سه شنبه با بان كي مون دبير كل سازمان ملل متحد ديدار و گفت وگو كردند.
محمد خزاعي سفير و نماينده دائم كشورمان، كه ظرف سه هفته ا خير براي دومين بار با دبير كل سازمان ملل متحد ملاقات مي كرد و در ديدار قبلي تحولات منطقه از جمله ليبي را با وي مورد گفت وگو قرار داده بود، طي سخناني تصريح كرد: قرآن كتاب مقدس است و حاوي متون ساير كتابهاي مقدس نيز مي باشد و اهانت به قرآن، اهانت به همه اديان الهي محسوب مي شود.
وي بر لزوم احترام به اين كتاب مقدس تاكيد كرد.
محمد خزاعي نقش سازمان ملل متحد در حفظ و احترام به اديان و اعتقادات ديني را برجسته خواند و بر لزوم ورود قوي و تاثيرگذار دبير كل سازمان محلل متحد در موضوع اهانت به قرآن كريم تاكيد كرد.
سفير و نماينده دائم كشورمان اضافه كرد: بي احترامي به قرآن كريم مي تواند داراي عوارض و پيامدهايي از جمله بروز خشونت باشد كه از اين منظر توسط حقوق جزايي قابل پيگيري است.
وي با اشاره به طرح بحث قرآن سوزي در كميته حقوقي سازمان ملل متحد، لزوم اقدامات موثرتر سازمان ملل متحد در اين رابطه و پيگرد حقوقي و قضايي عاملان اهانت به قرآن كريم را خواستار شد.
بان كي مون دبير كل سازمان ملل متحد نيز پس از سخنان سفراي كشورهاي اسلامي، ضمن تاييد اظهارات آنها، تاكيد كرد: من نيز اين اقدام را قويا محكوم كرده ام.
وي توجهات را به تبعات اينگونه اقدامات تحريك آميز جلب كرد.
نماينده كشورمان در سازمان ملل همچنين در نشست سالانه كميسيون خلع سلاح اين سازمان، ديدگاه هاي كشورمان درباره مسائل خلع سلاح منطقه اي و جهاني را تشريح كرد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14