(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 28 فروردین 1390- شماره 19903

كوتاه اقتصادي
مديرعامل صندوق توسعه صادرات طلا و جواهر:دولت دست هاي پشت پرده بازار طلا را كنترل كند
وزير اقتصاد در نيويورك: جهاد اقتصادي، مبارزه با فقر بيكاري و تحريم است
افزايش 16درصدي نرخ مكالمات تلفن ثابت با حذف كدهاي بين شهري
اجراي طرح آمارگيري از 100هزار واحد بازرگاني و صنفي
پرداخت يارانه شير به توليدكننده
پيش بيني برداشت 9 ميليون تن گندم در سال جاري
وزير صنايع: بزرگترين كارخانه خودروسازي كشور امسال در تبريز افتتاح مي شود
مجوزي براي افزايش قيمت بليت قطار هواپيما و اتوبوس صادر نشده است
تشكيل سازمان بيمه پايه سلامت ايران با ادغام سازمان هاي موازي درمان



كوتاه اقتصادي

¤ هيئت وزيران با موافقت با پيشنهاد بانك مركزي، مقرر كرد از اين پس مطالبات معوق حساب ذخيره ارزي از آيين نامه وصول مطالبات معوق مستثني شده و تابع مصوبات هيئت امنا آن قرار گيرد.هيئت وزيران در جلسه مورخ 18اسفند 1389 بنا به پيشنهاد بانك مركزي و به استناد اصل 138 قانون اساسي، آيين نامه وصول مطالبات سررسيد گذشته، معوق و مشكوك الوصول موسسات اعتباري (ارزي- ريالي) موضوع تصويب نامه مورخ 3/8/1388 را اصلاح كرد.
¤ رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران با هشدار نسبت به تشكيل حباب در بورس گفت: در اين ميان، بيم از چرخشهاي سفته بازان سرمايه وجود دارد.محمد نهاونديان در پاسخ به سؤالي مبني بر حبابي بودن يا نبودن جهش ها در بورس گفت: در اين مورد نظرات متفاوتي مطرح مي شود. از طرفي بايد اين سؤال را مطرح كرد كه اين افزايش نرخ سهام در بازار بورس چه مقدار از بازده توليدي بنگاههايي تبعيت مي كند كه با افزايش چشمگير شاخص سهام مواجه شده اند.
¤ عضو كميسيون صنايع مجلس با تاكيد بر غيرقانوني بودن انتصاب مديرعامل فولاد مباركه به عنوان سرپرست سازمان توسعه معادن گفت: اينكه فردي عضو هيئت عامل ايميدرو باشد و در عين حال، مديرعامل يك بخش خصوصي نيز باشد ابهام دارد و برخلاف قانون است.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 3316 الي 3319، 3305 الي 3310، 4461، 4460، 4440 الي 4449، 3379، 3378، 3325، 3303 الي 3336، 8803 الي 8806، 8821، 8861، 2250 الي 2253، 2230 الي 2233، 2631، 3630 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ صادرات كالاهاي صنعتي و معدني كشور، در 12 ماهه سال 89 به 22 ميليارد و 240 ميليون دلار رسيد كه اين ميزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال 88، 20درصد افزايش يافته است.
¤ رئيس مركز ملي فرش گفت: براساس هدف گذاري انجام شده، ميزان صادرات فرش در امسال با 10درصد رشد بايد به 600 ميليون دلار افزايش يابد.فيصل مرداسي، ميزان صادرات فرش در سال گذشته را 8 هزار تن به ارزش 555 ميليون دلار اعلام كرد و افزود: براساس هدف گذاريهاي صورت گرفته بايد ميزان صدور اين هنر صنعت با 10درصد رشد نسبت به 89 به 600 ميليون دلار افزايش يابد.
¤ معاون فني و مهندسي شركت فاضلاب تهران گفت: اعتبار مورد نياز براي اجراي سامانه جمع آوري و دفع بهداشتي فاضلاب در مناطقي از تهران به ارزش هزار ميليارد ريال از طريق فاينانس داخلي تامين مي شود.
¤ مديرعامل بانك ملي ايران كليت سياست هاي پولي بانك مركزي در سال 90 را انبساطي خواند و اولويت هاي اين بانك براي امسال را توجه به نقدينگي در گردش واحدهاي توليدي، ارائه مانده تسهيلات واحدهاي نيمه تمام و توجه به نوع و تكثر توليد عنوان كرد.

 



مديرعامل صندوق توسعه صادرات طلا و جواهر: دولت دست هاي پشت پرده بازار طلا را كنترل كند

مديرعامل صندوق توسعه صادرات طلا و جواهر اقدام بانك مركزي در حراج سكه را نادرست عنوان كرد و از دولت خواست دست هاي پشت پرده در بازار داخلي طلا را همانند بازار مسكن كنترل كند.
علي فخر موحدي در گفت وگو با فارس در ارتباط با وضعيت موجود بازار طلا و جواهر و حباب چند هزار توماني در بازار، اظهار داشت: بعد از اجراي طرح تحول اقتصادي، فضايي در جامعه بوجود آمده كه عده اي منتظر هستند چه اتفاقاتي در اقتصاد مي افتد تا سوار موج جريانات جديد شوند و بهره برداري هاي خود را از اين وضعيت انجام دهند.
وي افزود:نوسانات قيمت طلا در بازارها و بورس هاي بين المللي اتفاق تازه اي نيست اما از سال 2007 به بعد (ورشكستگي بورس هاي بين المللي و بحران مسكن آمريكا و اروپا) سرمايه گذاران دنيا به بازار امني كه توليد آن كم ولي صرف آن زياد است، روي آوردند.
مديرعامل صندوق توسعه صادرات طلا و جواهر با بيان اينكه بازار فلزات گرانبها و نيمه گرانبها از جمله بازارهايي بود كه سرمايه گذاران بين المللي به آن روي آوردند، گفت: اين افراد سرمايه هاي خود را از سال 2007 به بعد به بازار طلا هدايت كرده اند. از اين تاريخ به بعد قيمت طلا روند صعودي داشته است.
وي با اشاره به اعياد و مراسم هاي مذهبي و سنتي در داخل كشور، گفت: در اعيادي مانند نوروز و شعبان مصرف طلا در بازار داخلي افزايش پيدا مي كند و قيمت طلا از قيمت هاي بين المللي بالاتر مي رود. به اين اتفاق «حباب قيمتي» مي گويند.
موحدي در بخش ديگري از سخنان خود انتشار اخباري از جمله حذف 4 صفر از پول ملي و همچنين كاهش نرخ هاي سود تسهيلات و سپرده هاي بانكي را موجب گسترش جو رواني موجود در بازار طلا و جواهر دانست و افزود: برخي افراد گمان مي كنند با حذف صفرها از پول ملي ارزش پول كشورمان كاسته مي شود و ديگر امكان خريد طلا و... وجود نخواهد داشت درحالي كه اين تصور اشتباه است.
اين فعال در بازار طلا و جواهر با بيان اينكه نگراني ها از طرح تحول اقتصادي نيز از جمله مواردي است كه به جو رواني موجود در بازار طلا و جواهر دامن مي زند، ادامه داد: سخنان اقتصاددانان در يك ماه اخير مبني بر اينكه تضعيف ريال و كاهش نرخ سود سپرده ها موجب ضرر ديدن سپرده گذاران در سالجاري خواهد شد موجب شده كه مردم سپرده هاي خود را به سمت بازار سرمايه و طلا هدايت كنند.
مديرعامل صندوق توسعه صادرات طلا و جواهر اضافه كرد: به دليل اينكه قدرت نقدشوندگي سرمايه در بازار طلا بالاست مردم به سرعت به اين بازار روي مي آورند و در اين بخش سرمايه گذاري مي كنند.
وي افزود: لفظ حراج در بانك كارگشايي غلط است؛ اصلا هيچ سيستمي در دنيا وجود ندارد كه طلا را حراج نمايد بايد اعلام شود فروش سكه به قيمت بازارهاي بين المللي.
مديرعامل صندوق توسعه صادرات طلا و جواهر با تأكيد بر اينكه بانك مركزي بايد در حراج سكه توسط بانك كارگشايي تجديدنظر نمايد، گفت: عليرغم اينكه تمام مسئولان اقتصادي به مردم توصيه مي كنند كه اسير صف و روند مشكل دار بازار طلا نشويد اما مردم متأسفانه قرباني وسوسه هاي افراد خاصي مي شوند.
موحدي در ادامه تأكيد كرد: به طور كلي روند بازارهاي داخلي طلا روبه صعود است اما به دليل برخي نواقص قيمت طلا در بازار داخلي مشابه كالاهاي ديگر بالاتر از قيمت هاي جهاني است.
اين فعال بازار طلا و جواهر درباره دلايل عدم موفقيت بانك مركزي براي كنترل قيمت ها در بازار طلا و سكه از طريق حراج، گفت: عده اي سرمايه هاي كلاني در اختيار دارند و با هدايت آن به بازارهاي مختلف موجب افزايش قيمت مي شوند (همان اتفاقي كه براي بازار مسكن رخ داد) الان اين افراد سرمايه هاي خود را به بازار طلا آورده اند.
مديرعامل صندوق توسعه صادرات طلا و جواهر ادامه داد: اقدامات دولت و بانك مركزي و همچنين بازنگري در قوانين از مهمترين راهكارهاي كنترل بازار طلاست.
قيمت سكه
همزمان با افزايش قيمت هاي جهاني طلا، قيمت هاي داخلي اين بازار كه از هفته گذشته در مسير صعود قرار گرفته بود ديروز نيز همراه با اختلاف چند هزارتوماني افزايش يافته و هر قطعه سكه طرح جديد با قيمت 427 هزار تومان فروخته شد.
ركورد جهاني طلا با رسيدن هر اونس به 1488 دلار شكسته شد. اين افزايش قيمت در بازار بين المللي باعث افزايش قيمت در بازارهاي داخلي شده البته با اختلاف چند هزار توماني.
قيمت طلا از هفته قبل در بازارهاي داخلي در مسير صعودي قرار گرفته اما اين افزايش قيمت همراه با حباب قيمتي گزارش شده است.
ديروز هر قطعه سكه بهار آزادي طرح قديم 470 هزار تومان، طرح جديد (امامي) 427 هزارتومان، نيم سكه 216 هزار تومان، ربع سكه 138 هزارتومان و سكه گرمي 55 هزارتومان فروخته شد.
همچنين هر گرم طلاي 18 عيار در بازارهاي داخلي 40 هزار و 640 تومان فروخته شد.

 



وزير اقتصاد در نيويورك: جهاد اقتصادي، مبارزه با فقر بيكاري و تحريم است

وزير امور اقتصادي و دارايي كشورمان خطاب به خبرنگاران آمريكايي گفت: نامگذاري امسال به نام جهاد اقتصادي به معناي مبارزه ملت ايران با فقر، بيكاري و تحريم اقتصادي است.
سيدشمس الدين حسيني كه براي شركت در نشست بهاره بانك جهاني و صندوق بين المللي پول در واشنگتن به سرمي برد، در نشستي خبري با حضور 20 خبرنگار رسانه هاي آمريكايي در دفتر حافظ منافع جمهوري اسلامي ايران افزود: هدفمندي يارانه ها، اقدام بزرگي براي اصلاح ساختار اقتصادي ايران است كه با موفقيت و همدلي دولت و مردم آغاز شده است.
وي كاهش مصرف انرژي به ويژه بنزين را از نمونه هاي اين اصلاح ساختار اقتصادي كشور خواند و گفت: پيش از هدفمندي يارانه ها، بيشترين يارانه دربخش انرژي پرداخت مي شد و ايران توانست در همان شرايط تحريم، طرح بزرگ هدفمندكردن يارانه ها را اجرا كند.
وزير امور اقتصادي و دارايي به رشد 86 درصدي شاخص كل بورس تهران اشاره كرد و گفت: با وجود بحران هاي موجود در جهان، ارزش بورس تهران به ميزان 70 درصد رشد داشته است.
سيد شمس الدين حسيني افزايش 24 درصدي صادرات غيرنفتي و رشد 4/16 درصدي واردات در سال گذشته را نتيجه مبادلات نفتي و غيرنفتي ايران با 190كشور دانست و گفت: حجم ترانزيت كالا نيز بيش از 40 درصد رشد داشته است و بيش از 80 كشور دنيا، از ايران به عنوان مسير مناسب ترانزيت استفاده مي كنند.
وزير امور اقتصادي و دارايي به ذخيره ارزي 100 ميليارد دلاري و بدهي خارجي 20 ميليارد دلاري كشورمان اشاره كرد و گفت: اقتصاد ايران به لحاظ تجاري براي شركاي خود، جذابيت بي نظيري دارد.
وي يادآورشد: جمهوري اسلامي ايران با وجود تحريم ها و فشارها، در يك سال گذشته از رشد و پيشرفت چشمگيري در زمينه هاي مختلف اقتصادي برخوردار بوده است.

 



افزايش 16درصدي نرخ مكالمات تلفن ثابت با حذف كدهاي بين شهري

كدهاي بين شهري تلفن ثابت طبق برنامه دولت بزودي حذف مي شود تا مشتركان براي تماس بين شهري نيازي به شماره گيري همراه با كد نداشته باشند اما گفته مي شود اين طرح افزايش حدود 16درصدي نرخ مكالمات را به همراه خواهد داشت.
به گزارش مهر، بند «م» تبصره 9 بودجه سال 86 كشور، وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات را موظف كرده بود تا پايان اين سال پيش شماره هاي شهرستان هاي هر استان را حذف كند، اما از آنجايي كه اين طرح كاهش درآمد مخابرات دولتي را به همراه داشت و براي جبران اين كاهش درآمد، افزايش تعرفه مكالمات از سوي مخابرات پيشنهاد شد شوراي اقتصاد و مجلس با آن موافقت نكردند و اجراي طرح «هم كدي استاني» منتفي شد.
اما هم اكنون و با ورود مخابرات به بورس و خصوصي شدن اين شركت، حذف كد بين شهري استان هاي كشور بار ديگر در دستوركار دولت قرار گرفته و به جهت آنكه اجراي آن، كاهش درآمد مخابرات و سهامدارانش را به همراه خواهد داشت دولت درصدد ارائه راهكاري براي جبران اين كاهش درآمد است.
مديركل روابط عمومي شركت مخابرات ايران در گفتگو با مهر در مورد حذف كدهاي بين شهري استان هاي مختلف كشور گفت: اين طرح تصميم دولت بوده و شركت مخابرات نيز با آن موافق است و در صورتي كه راهكارهاي اجراي آن تعيين شود به زودي كدهاي بين شهري هر استان حذف شده و مشتركان براي تماس هاي بين استاني ديگر به شماره گيري مقصد موردنظر همراه با كد نيازي نخواهند داشت.
داوود زارعيان افزود: برنامه دولت اين است كه در آينده شهرستان هاي هر استان از نامبرينگ يكسان برخوردار شوند و يا حداقل در بحث محاسبه تعرفه ها به صورت يكسان عمل شود اما در صورتي كه دولت موافقت كند هزينه هاي اين تغيير را پرداخت كند يا اجازه دهد اين هزينه ها از محل تغيير در تعرفه ها تامين شود، اين كار عملياتي خواهد شد.
وي با بيان اينكه در طرح «هم كدي» يا بايد تعرفه ها تغيير كند و يا دولت بايد هزينه هاي انجام اين كار را بپردازد تاكيد كرد: طبق قانون نبايد درآمد بخش خصوصي ناشي از اعمال سياست هاي دولت تغيير كند به همين دليل چنانچه تكليف جبران كاهش درآمد مخابرات روشن شود طرح عملياتي خواهد شد.
مديركل روابط عمومي شركت مخابرات ايران با بيان اينكه مخابرات با طرح پيشنهادي دولت موافق است گفت: مخابرات موافق حذف كدهاي بين استاني و ايجاد تغيير در تعرفه ها است زيرا دراين صورت تعرفه ها عادلانه خواهد شد چرا كه هم اكنون مناطقي كه داراي كد بين شهري هستند تعرفه بيشتري براي مكالمات پرداخت مي كنند. با اين طرح اين تعرفه ها عادلانه مي شود اما نبايد مخابرات از نظر درآمدي ضرر كند.
زارعيان با بيان اينكه اين طرح به صورت يكپارچه در كشور عملياتي خواهد شد در مورد زمان اجراي آن گفت: اگر وضعيت هزينه ها مشخص شود زمان زيادي نمي برد و حتي ممكن است تا قبل از پايان امسال اجرايي شود.
اين مقام مسئول در شركت مخابرات ايران از پيشنهاد افزايش 16 تا 17 درصدي تعرفه مكالمات با اجراي طرح «هم كدي» خبرداد و گفت: در اجراي اين طرح بايد آنچه كه از محل «كد» به عنوان درآمد مخابرات محاسبه مي شد پرداخت شود كه اين امر افزايش تعرفه مكالمات را حدود 16 تا 17 درصد به دنبال خواهد داشت.
زارعيان با اشاره به حذف كدهاي برخي شهرستان هاي استان تهران و موافقت دولت با پرداخت هزينه هاي اين تغيير تاكيد كرد: در برنامه است كه شهرستان هاي تهران ديگر هيچ كدي براي تماس هاي بين شهري نداشته باشند. اما دولت به طور كل با حذف كد همه شهرستان ها موافق است و تنها به دنبال تعيين راهكار براي جبران كسري درآمد مخابرات است.
وي با تاكيد بر عادلانه كردن تعرفه هاي مكالماتي در اجراي اين طرح خاطرنشان كرد: درحال حاضر مشتركان شهرستانها حتي براي فاصله نزديك مجبور به پرداخت مبلغ بيشتري هستند كه اگر كدهاي بين شهري و استاني برداشته شود مشتركان هزينه هاي كمتري را خواهند پرداخت.
مديركل روابط عمومي شركت مخابرات ايران در پاسخ به اينكه اين تصميم به ضرر مشتركان تلفن شهري است كه تاكنون از تلفن خود بدون شماره گيري كد استفاده مي كنند گفت: نبايد تنها منافع چند ميليون مشترك شهري را درنظر گرفت و بايد منافع كساني كه در شهرستان ها، روستاها و مناطق دورافتاده زندگي مي كنند را نيز مدنظر قرار داد.
وي در مورد اينكه آيا راهكاري براي جلوگيري از ضرر مشتركان شهري به دنبال افزايش تعرفه ها درنظر گرفته شده است اضافه كرد: از آنجايي كه تعرفه مكالمات تلفن ثابت مخابرات بسيار پايين است مشتركان ضرري متحمل نمي شوند.
قرار است از ارديبهشت ماه و همزمان با روز ارتباطات طرح يكسان سازي كدهاي مخابراتي در تهران اجرا شود و پيش شماره برخي شهرستان هاي تهران با اين استان يكي شده و به 021 تغيير كند.

 



اجراي طرح آمارگيري از 100هزار واحد بازرگاني و صنفي

رييس موسسه مطالعات و پژوهشهاي بازرگاني گفت: وزارت بازرگاني براي نخستين بار در كشور طرح سراسري آمارگيري از 100هزار واحد صنفي و بازرگاني را اجرا مي كند.
مهدي فتح اله در گفت وگو با خبرگزاري فارس، با بيان اينكه اين طرح شامل واحدهاي صنفي، فروشگاه هاي زنجيره اي، تعاوني هاي مصرف، صادركنندگان و واردكنندگان حقيقي و حقوقي و شركت هاي پخش كالا مي شود اظهار داشت: طرح آمارگيري از واحدهاي صنفي و بازرگاني براي اندازه گيري و تحليل شاخص هاي بهره وري بخش بازرگاني و با هدف ارتقاء بهره وري كه تأثير بسزايي در بهبود بهره وري كليه بخش هاي اقتصادي خواهد داشت، انجام مي شود.
وي افزود: وزارت بازرگاني درنظر دارد در قالب اين طرح اطلاعات آماري دقيق و معتبر موردنياز براي محاسبه و تحليل شاخص هاي بهره وري بخش بازرگاني را در 34فعاليت صنفي و بازرگاني جمع آوري نموده تا بتواند «برنامه جامع ارتقاي بهره وري بخش بازرگاني» را بازنگري و اجرا نمايد.
فتح اله افزود: در اين طرح شاخص هاي بهره وري جزيي (بهره وري نيروي كار، سرمايه، انرژي، مواد اوليه) و كل عوامل توليد و شاخص هاي تحليل گر بهره وري (مانند شاخص هاي سرمايه انساني، دانش و فناوري و شاخص هاي مرتبط با كارايي و سرمايه اجتماعي) اندازه گيري و ارزيابي مي شود.
رييس مؤسسه مطالعات و پژوهش هاي بازرگاني با اشاره به اينكه طرح آمارگيري از واحدهاي صنفي و بازرگاني از امسال به صورت سالانه اجرا مي شود، گفت: اين طرح توسط 4 شركت آماري مورد تأييد مركز آمار ايران انجام مي شود و عمليات اجرايي آن آغاز شده و تا 5ارديبهشت ماه امسال ادامه خواهد داشت.
وي با بيان اينكه از نتايج اين طرح مي توان در اندازه گيري ميزان استفاده از انرژي در واحدهاي صنفي و بازرگاني نيز استفاده نمود، تصريح كرد: از اين طرح مي توان حمايت از واحدهاي صنفي و بازرگاني را هدفمند نمود تا در مجموع به اجراي موفق طرح هدفمندسازي يارانه ها (در فعاليت هايي كه متولي بهبود بهره وري آنها وزارت بازرگاني است) منجر شود.
فتح اله «شناسايي و ترويج بهترين تجارب موجود داخلي در زمينه استفاده بهينه از منابع» را از كاربردهاي ديگر اين طرح عنوان كرد و ادامه داد: اتحاديه هاي صنفي، اتاق هاي بازرگاني و صنايع و معادن استانهاي كشور، شركتهاي پخش كالا، فروشگاه هاي زنجيره اي و تعاوني هاي مصرف نيز مي توانند از نتايج اين طرح در راستاي ارتقاي بهره وري خود استفاده كنند.

 



پرداخت يارانه شير به توليدكننده

در نشست اخير كارگروه تعيين يارانه شير مقرر گرديد، طي 6 ماه به صورت تدريجي يارانه به دامداران اختصاص يابد.
رئيس هيئت مديره اتحاديه مركزي دامداران اعلام كرد:
جلسه كارگروه براي تغيير نحوه پرداخت يارانه شير به دامداران با حضور وزير بازرگاني، اعضاي كميسيون كشاورزي، معاون امور دام وزير جهاد كشاورزي و نماينده وزير صنايع و معادن برگزار و صورت جلسه اي امضا و مقرر شد طي شش ماه به صورت تدريجي يارانه شير به دامداران اختصاص يابد كه البته كميسيون كشاورزي مصمم بر اجراي اين سياست و وزارت بازرگاني و كارخانه هاي لبني مصمم بر اجراي روال قبل و پرداخت يارانه شير به كارخانه هاي لبني هستند.
سيروس روستا در گفت وگو با ايسنا تصريح كرد: در ظاهر همه موافق پرداخت يارانه شير به توليد هستند اما در عمل اين گونه نيست و وزارت بازرگاني و كارخانه هاي لبني معتقدند اين يارانه همچون روال قبل و از كانال كارخانه ها پرداخت شود در حاليكه كارخانه ها به بهانه عدم پرداخت پول شير يارانه اي، بدهي دو چندان به دامداري ها دارند و از سوي ديگر با اختصاص يارانه به توليد علاوه بر تامين شير يارانه اي، قيمت تمام شده ديگر محصولات لبني به دليل ارزان شدن قيمت فروش شير به كارخانه ها، كاهش مي يابد.
وي گفت: در حال حاضر بازار عرضه كنترل شده و بازار تامين نهاده ها آزاد است و در حاليكه 218 ميليارد تومان پول يارانه شير توزيع شده در سال گذشته به كارخانه ها و در واقع به دامداران پرداخت نشده است دامداران مجبورند علوفه خود را نقدي و با ضمانت نامه بانكي از دولت تامين كنند. از سوي ديگر مدت زمان دريافت پول شير از كارخانه سه-چهار ماهه شده است.
روستا با اشاره به تاكيد كميسيون كشاورزي براي پرداخت يارانه شير به توليد، گفت: مقرر شده قيمت خريد شير كارشناسي شود و طي اين مدت راهكارهاي پرداخت يارانه به توليد بررسي و يارانه به صورت تدريجي از كارخانه ها به توليد هدايت شود.
رئيس هيئت مديره اتحاديه مركزي دامداران يادآور شد: سالانه بايد دو ميليون تن شير يارانه اي در كشور توزيع شود در صورتيكه اين ميزان به خوبي جذب و توزيع نمي شود چرا كه اگر اينچنين بود شير روي دست دامداران نمي ماند.
در همين حال مشاور انجمن صنايع لبني و صنايع شير ايران ضمن موافقت با سناريوي اختصاص يارانه شير به دامداران گفت: قيمت شير با اختصاص يارانه به توليدكننده (دامداران) متعادل مي شود.
چمني در گفت وگو با فارس افزود: از آنجايي كه 70 درصد قيمت فرآورده هاي شير متاثر از قيمت شير خام است با اختصاص يارانه شير به توليدكننده شير و قيمت آن نيز متعادل مي شود.
وي با بيان اينكه اختصاص يارانه شير به توليدكننده موجب رضايت آنها مي شود، تصريح كرد: به رغم افزايش قيمت نهاده هاي دامي، طي 2 سال گذشته قيمت شير خام افزايشي نداشته است و پرداخت يارانه شير به توليدكننده مي تواند آنها را نيز راضي نگه دارد.
چمني در پاسخ به اينكه حذف يارانه از مصرف كننده در ميزان مصرف شير چه تاثيري خواهد داشت، گفت: اگر چه حذف مستقيم يارانه از شير احتمال كاهش سرانه مصرف را در پي دارد اما دولت بايد با فرهنگ سازي در مصرف شير فوايد استفاده از اين مايع حياتي را بيشتر براي مردم يادآوري كند.

 



پيش بيني برداشت 9 ميليون تن گندم در سال جاري

وجه گندم خريداري شده از كشاورزان از محل بودجه دوماهه دولت پرداخت خواهد شد.
معاون وزير بازرگاني، در گفت وگو با شابا با بيان اين مطلب گفت: با توجه به اين كه بودجه امسال هنوز به تصويب مجلس نرسيده است، طي هماهنگي هاي كه با معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري انجام شد، مقرر گرديد مبلغ مورد نياز براي پرداخت وجه گندم خريداري شده از كشاورزان از محل بودجه دو دوازدهم پرداخت شود.
حميد عليخاني، با اشاره به آغاز خريد تضميني گندم از نيمه دوم فروردين ماه، ادامه داد: در حال حاضر تنها 1200 تن گندم توسط كشاورزان استان بوشهر و فارس به مراكز خريد تحويل شده كه با توجه به گرم شدن هوا در روزهاي آينده، روند برداشت گندم به روال عادي باز خواهد گشت.
عليخاني، بار ش هاي اخير و سرماي هوا را از جمله دلايل تاخير در برداشت گندم دانست و خاطرنشان كرد: براساس پيش بيني هاي وزارت جهاد كشاورزي در سال جاري نزديك به 9 ميليون تن گندم در كشور برداشت خواهد شد كه وزارت بازرگاني و مجموعه شركت بازرگاني دولتي ايران آمادگي كامل براي پذيرش اين ميزان گندم را دارد.
وي، افزايش ظرفيت سيلوهاي كشور در سال 89 را مورد اشاره قرار داد و افزود: با توجه به اين افزايش، ظرفيت توانايي نگهداري گندم خريداري شده در سيلوها فراهم شده و ديگر شاهد مشكلات ناشي از نگهداري گندم در انبارهاي فني نخواهيم بود.
معاون وزير بازرگاني، نگهداري بهينه گندم را يكي از عوامل تاثيرگذار در كيفيت آرد و در مرحله بعدي نان دانست و يادآور شد: با بالا رفتن سطح كيفيت آرد، كيفيت نان نيز قطعا افزايش پيدا خواهد كرد و به نقطه مطلوب و مورد نظر مسئولان و مردم خواهد رسيد.

 



وزير صنايع: بزرگترين كارخانه خودروسازي كشور امسال در تبريز افتتاح مي شود

وزير صنايع و معادن با اشاره به ايجاد قطب سوم خودروسازي در كشور طي سال جاري گفت: امسال بزرگترين كارخانه خودروسازي ايران در تبريز افتتاح خواهد شد.
علي اكبر محرابيان در مراسم رونمايي از خودروي دنا اظهار داشت: سال گذشته صنعت خودروي ايران با دو ويژگي خاص روبرو بود كه يكي از آنها اعمال تحريم هاي اقتصادي عليه ايران بود كه با شكست روبرو شد و ديگري اجراي قانون هدفمندي يارانه ها است.
وي ادامه داد: اين شرايط در حالي حاكم بود كه سال گذشته مجموع سرمايه گذاري صنعتي كشور در كارخانه هاي به بهره برداري رسيده از مرز 90 هزار ميليارد تومان فراتر رفت.
محرابيان تصريح كرد: بررسي ها نشان دهنده نقش مهم صنعت در 20 قلم كالاي مؤثر در رشد تورم كشور است كه طي سال هاي اخير اين نوع محصولات صنعتي وارد سبد 20گانه نشده اند.
وي با اشاره به حضور بيش از 100توليدكننده داخلي در اجراي طرح تامين گفت: اين شركت ها محصولات خود را با قيمت پايين تر از نرخ تابستان 89 به مردم عرضه كردند.
وي تأكيد كرد: بخش قابل توجهي از اين مسئوليت ها در بسته سياستي و نظارتي مصوب شده در شوراي پول و اعتبار مرتفع شده است.
به گفته محرابيان با تصويب بسته سياستي و نظارتي پولي و مالي كشور وزنه سنگيني از پاي صنعت كشور باز خواهد شد.
وي در پايان با اشاره به رونمايي از خودروي ملي جديد در كشور طي سال گذشته گفت: اين خودرو ارديبهشت امسال تجاري سازي و به بازار عرضه خواهد شد.

 



مجوزي براي افزايش قيمت بليت قطار هواپيما و اتوبوس صادر نشده است

نماينده تام الاختيار وزارت راه در هدفمندي يارانه ها گفت: بدون تصويب ستاد هدفمندي يارانه ها هيچ افزايش قيمتي در مورد بليت هواپيما، قطار و اتوبوس اعمال نمي شود.
شهريار افندي زاده زرگري در گفت وگو با فارس تصريح كرد: قيمت هاي بليت اتوبوس در ايام نوروز براي بليت هاي غيربرنامه اي و غيرپيش فروشي افزايش يافته بود كه پس از پايان طرح نوروزي به قيمت قبلي بازگشت.
وي خاطرنشان كرد: فعلا هيچ گونه افزايش قيمتي در مورد اتوبوس و ميني بوس نداريم.
نماينده تام الاختيار وزارت راه در هدفمندي يارانه ها تاكيد كرد: هرگونه افزايش قيمت در مورد بليت قطار، هواپيما و اتوبوس در سال جاري تنها از طريق ستاد هدفمندسازي يارانه ها و ستاد مستقر در استانها ابلاغ مي شود.
نماينده ويژه دولت در امر ترانزيت ادامه داد: در مورد افزايش قيمت بليت هواپيما و قطار بايد قيمتهاي پيشنهادي مشخص شود، بررسي هاي كارشناسي انجام گيرد و پس از مطرح شدن در ستاد، در صورت موافقت افزايش قيمت تصويب خواهد شد و پس از آن اطلاع رساني صورت مي گيرد.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي در مورد علت افزايش قيمت بليت برخي مسيرهاي بين المللي شركتهاي هواپيمايي داخلي در ايام نوروز، تصريح كرد: در مسيرهاي بين المللي نرخ بليت براساس دلار محاسبه مي شود و نبايد فراموش كرد كه دلار قيمت متغير و شناور دارد.
وي ضمن بيان اينكه برخي پروازها به صورت چارتري و از طريق تورها به فروش مي رسد، خاطرنشان كرد: در مسيرهاي خارجي قيمتها تابع شرايط رقابتي نيز است.
نماينده تام الاختيار وزارت راه در هدفمندي يارانه ها تصريح كرد: در پروازهاي عتبات عاليات، حج و از اين قبيل اگر توسط سازمان حج و زيارت انجام شود، كنترل قيمت توسط اين سازمان هم صورت مي گيرد.
افندي زاده با تاكيد بر اينكه در پروازهاي داخلي قيمت ها كاملا ثابت است، توضيح داد: به هرحال اگر هرگونه افزايش قيمتي در ناوگان حمل و نقل عمومي بدون مصوبات ستاد هدفمندسازي يارانه ها اعمال شود، قابل پيگيري است.

 



تشكيل سازمان بيمه پايه سلامت ايران با ادغام سازمان هاي موازي درمان

معاون برنامه معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور با اعلام اينكه بزودي ساختار تامين اجتماعي و خدمات درماني و صندوق هاي وابسته اصلاح مي شود از تشكيل سازمان بيمه تامين پايه سلامت ايران خبر داد.
به گزارش خبرنگار ما، سيدقاسم حسيني ديروز در نشستي خبري در تشريح گزارش اقدامات تصويب برنامه پنجم با اعلام اين خبر گفت: در حوزه اجتماعي توجه به اصلاح ساختار تامين اجتماعي و صندوق هاي تامين اجتماعي و حركت به سوي خودكفايي آنها و توجه به بيمه هاي درمان مورد تاكيد قرار گرفته است و با ادغام سازمانهاي موازي درمان، سازمان بيمه تامين پايه سلامت ايران تعريف مي شود تا تمام مردم از حداقل بيمه تامين اجتماعي برخوردار شوند.
وي توجه به بيمه هاي تكميلي در كنار اين موارد را در برنامه پنجم مورد تاكيد قرار داد و عنوان كرد: براساس حكم قانون برنامه قرار است كه 10درصد از منابع حاصل از اجراي هدفمندي يارانه ها به بخش سلامت اختصاص يابد.
به گفته حسيني، دولت موظف است براي آحاد مردم كشور، امكان استفاده از بيمه اجباري يا همگاني را فراهم كند و خدمات پايه اي براي آن تعريف نمايد.
حسيني، اجراي قانون هدفمندي يارانه ها را نوعي جهاد اقتصادي عنوان كرد و گفت: پيش از اجراي قانون هدفمندي يارانه ها ميزان مصرف بنزين در كشور به صورت روزانه 73 ميليون ليتر بود كه با افزايش 10درصدي مواجه مي شد، بنابراين اگر قانون مذكور اجرا نمي شد اين رقم به 90 ميليون ليتر در روز مي رسيد.
معاون برنامه معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهوري با بيان اينكه اصلاح نظام قيمتها باعث تغيير الگوي مصرف مي شود، عنوان كرد: تورم ناشي از اجراي قانون هدفمندي يارانه ها كه حدود 20درصد پيش بيني مي شد، تنها 3 تا 4درصد شده است.
وي منابع صندوق توسعه ملي را تا پايان سال 89 بالغ بر 13 تا 14 ميليارد دلار اعلام و گفت: تا پايان سال جاري به 15 تا 16 ميليارد دلار خواهد رسيد.
وي از آماده شدن جداول و شاخصهاي كلان برنامه پنجم توسعه خبر داد و ارائه آنها به دولت تا دو هفته آينده خبر داد و افزود: آخرين ويرايش در حال انجام است و بايد در دولت نهايي شود.
حسيني متوسط نرخ رشد اقتصادي برنامه را 8درصد، بيكاري را تك رقمي و معادل 7درصد، تورم را تك رقمي و ضريب جيني را 35 صدم درصد اعلام و دليل عدم ارائه جداول به دولت را تمركز بر روي درآمدهاي برنامه عنوان كرد و افزود: اين رقم بايد به واقعيت نزديك باشد، زيرا انحراف در درآمدها باعث عدم اجراي برنامه مي شود.
حسيني با تاكيد بر اينكه در مورد برنامه چهارم هم كليه تكاليف دستگاههاي اجرايي احصا و ابلاغ شده است، افزود: آئين نامه ها و دستورالعملها تنظيم و تصويب شده است و قرار است كه دستگاهها پيشنهادات خود را براي ما ارسال نمايند تا در دولت مطرح شود.وي تاكيد كرد: اگر برنامه چهارم توسعه به ايجاد زيرساختهاي مورد نياز مي پرداخت شايد موفق تر بود، در عين حال يكي از اشكالاتي كه در برنامه چهارم وجود داشت اين بود كه اهداف چشم انداز كشور را بر چهار تقسيم كرده بوديم ولي زمينه ها و بسترهاي لازم براي اجراي آن وجود نداشت.
معاون برنامه معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهوري در بخش ديگري از سخنان خود اظهار اميدواري كرد كه تا پايان سال جاري نظام نظارتي برنامه هاي توسعه آماده شود.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14