(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 28 فروردین 1390- شماره 19903

چرا قهوه بنوشيم؟
گفت وگو با دكتر احمد شيباني نيا استاديار دانشگاه آزاد اسلامي
موفقيت يك دندانپزشك در ساخت پلاك شفاف ايراني
3عامل شايع در ريزش موها
ژن ها از دود سيگار آسيب مي بينند
وقتي مغز درست كار نكند...
اضافه وزن موجب ريفلاكس مي شود
پروتئين ضدسرطان
راهي براي درمان ام اس



چرا قهوه بنوشيم؟

كارشناسان بين المللي طي تحقيقات خود درباره تاثير كافئين برعملكرد خاص مغز، به نتايج مهمي دست يافتند كه شرح كامل آن ها در مجله آلزايمر منتشر شده است.
خلاصه اين نتايج به اين شرح است:
1-كافئين تاثير مثبتي بر قدرت درك و نيروي حافظه دارد و به انسان توانايي مي دهد تا كارهاي پيچيده را به خوبي به انجام برساند.
2- بين مصرف كافئين و بروز بيماري پاركينسون رابطه عكس وجود دارد، به عبارتي ديگر، كافئين از احتمال بروز بيماري پاركينسون پيشگيري مي كند.
3- مصرف مقدار متعادل كافئين، اختلالات شناختي در رابطه با افزايش سن و نيز بروز بيماري آلزايمر را كاهش مي دهد.
4- كافئين با ايجاد تعادل در عملكرد مغز، از نقايص حركتي و نيز زوال عقل پيشگيري مي كند.
5- كافئين احساس خوب بودن، شادي، انرژي، هشياري و اجتماعي بودن را در فرد تقويت مي كند.
6- كافئين تحمل انجام حركات آيروبيك را افزايش مي دهد.
7- مصرف كافئين منجر به كاهش احتمال ابتلا به ديابت نوع 2 مي شود.
8- قهوه داراي مقدار زيادي آنتي اكسيدان است. آمريكايي ها 299،1 ميلي گرم آنتي اكسيدان از 64/1فنجان قهوه خود در روز دريافت مي كنند.
نزديك ترين رقيب قهوه، چاي است كه داراي 294 ميلي گرم آنتي اكسيدان است و پس از آن موز با 76 ميلي گرم، لوبياي خشك با 72 ميلي گرم و ذرت با 48 ميلي گرم در رديف هاي بعدي جاي دارند.

 



گفت وگو با دكتر احمد شيباني نيا استاديار دانشگاه آزاد اسلامي
موفقيت يك دندانپزشك در ساخت پلاك شفاف ايراني

ليلا شفيعي
اصولا در معاشرت هاي روزانه بعد از احوالپرسي هاي معمولي اولين جزء صورت گوينده كه هدف چشم مخاطب قرار مي گيرد، حفره دهان و مخصوصا دندان هاي قدامي است. از اين رو يكي از داده هاي خدادادي هر فرد لبخند زيباي اوست كه دندان هاي زيبا را آشكار مي كند. اگر دندان ها بدشكل و بدرنگ باشند، فرد ناآگاهانه از لبخند زدن اجتناب مي ورزد.
لبخند زيبا موهبتي است كه همه حق دارند از آن برخوردار باشند. اما در اغلب موارد اين لبخندهاي زيبا نتيجه كار هنرمندانه دندانپزشكاني است كه با به كارگيري تكنيك هاي پيشرفته مانند ارتودنسي، سفيد كردن، ايمپلنت هاي دنداني و روكش، چنين جلوه اي به چهره ها مي بخشند.
علاوه بر زيبايي، دندان هاي نامنظم مي توانند باعث خرابي زودتر دندان ها و ايجاد مشكلاتي در سر و صورت و دستگاه گوارش و ساير دستگاه هاي بدن شوند.
ارتودنسي يكي از قديمي ترين تخصص ها در دندانپزشكي و اولين تخصص در گروه پزشكي بعد از چشم پزشكي است. «ارتو» به معناي راست و «دنس» به مفهوم دندان است. هدف از اين كار مرتب كردن دندان هاي فك بالا و پايين يا هر دو فك است كه به دو صورت دستگاه هاي ثابت و متحرك انجام مي شود. اين مفهوم به صورت اوليه و مقدماتي به حساب مي آيد ولي درمان هاي ارتودنسي در سطح وسيع تر شامل اصلاح رشد فعاليت و سلامتي حفره دهان و دندان ها و مفصل گيجگاهي- فكي است تا بيمار بتواند در جامعه جايگاه معمولي خود را به دست آورد. اما بيماران كه اغلب آنان را جوانان و نوجوانان تشكيل مي دهند، احساس خوبي به اين روش ها ندارند. به ويژه در ارتودنسي هايي كه بر روي صورت، چانه، گردن و پشت سر تكيه دارد. اما امروزه روش هايي ابداع شده است كه بيماران را از شر برق فلزات در لبخندهاي شان راحت مي كند. اين روش ارتودنسي كه در كشورهاي اروپايي و آمريكايي سر و صداي زيادي كرده به نام ارتودنسي نامرئي است. در اين روش بدون استفاده از سيم پلاك هاي پلاستيكي شفافي ساخته مي شوند كه دندان ها را به موقعيت صحيح هدايت مي كنند. جالب اينكه اين پلاك ها هنگام غذا خوردن از دهان خارج مي شوند. در حال حاضر انحصار اين روش در دست چند شركت آمريكايي است كه از اقصي نقاط جهان دندانپزشكان با تهيه قالب هاي دنداني بيماران خود آن را به اين شركت ها مي فرستند و پس از فرايندي طولاني و صرف هزينه اي 2 هزار دلاري قالب هاي اصلي تهيه و به كشور درخواست كننده ارسال مي شوند. اما در كشور ما يك دندانپزشك محقق به نام دكتر احمد شيباني نيا استاديار بخش ارتودنسي دانشكده دندانپزشكي آزاد اسلامي توانسته است اين پلاك ها را در داخل كشور با هزينه اي بسيار كمتر توليد كند. او طي سال هاي 1377 تاكنون اقدام به طراحي بيش از 10 نرم افزار دو بعدي و سه بعدي به صورت غيراتوماتيك و نيمه اتوماتيك كرده است. جالب تر آن كه تشخيص، طرح درمان و همچنين تمام پروسه هاي نرم افزاري و سخت افزاري پلاك هاي شفاف را به تنهايي و با موفقيت بر روي بيماران خود انجام داده است. دكتر شيباني نيا مي گويد: اين روش در آمريكا به نام «اينويزالاين» است كه از سال 2000 تاكنون يكي از روش هاي ارتودنسي نوين به شمار مي رود كه با استقبال بزرگسالان مواجه شده است. وي مي افزايد: بيماراني كه ناهنجاري هاي زير را داشته باشند با 20 تا 30 پلاك شفاف ايراني، قابل درمان هستند كه بايستي در فاصله دو هفته اي تعويض شوند.
1- نامرتبي دندان ها به دليل كمبود فضاي قوس دنداني فكين به اندازه 5-1 ميلي متر.
2- فضاي اضافي بين دندان ها (5-1 ميلي متر).
3- بابت عميق در ناهنجاري CIIIDII .
4- قوس هاي فكي باريك.
5- بيماراني كه به استيل حساس هستند و تمايلي به استفاده از دستگاه هاي ثابت ندارند.
6- بيماراني كه مايلند درمان ارتودنسي آنها با وسايل متحرك صورت گيرد.
7- بيماراني كه طالب وسايل ارتودنسي زيبا يا نامرئي هستند.
8- هنرمندان و كساني كه از ابزارآلات موسيقي استفاده مي كنند.
9- افرادي كه شغل آنها در ارتباط با تكلم است (مانند معلمان، خبرنگاران و هنرپيشه ها).
اما بهترين درمان براي ارتودنسي چه سني است؟
دكتر شيباني نيا مي گويد: سال ها قبل زمان ارتودنسي فقط به رفع ناهنجاري در نوجوانان بعد از رويش كليه دندان ها حدود 14 سالگي و جوانان كمتر از 18 سال محدود مي شد اما اكنون افراد مسن تر نيز از درمان ارتودنسي استقبال مي كنند به طوري كه نزديك 30درصد بيماران درمان شده ارتودنسي در آمريكا بالغين (در صورت وجود سلامتي كامل تا 70 سالگي) هستند. دوره درماني هر بيمار حدود 2 تا 3 سال طول مي كشد اما امكان دارد زمان درمان فراتر از 3 سال هم برود.
از دكتر مي پرسم دليل نامنظمي و ناهنجاري هاي دنداني چيست؟ او عوامل ارثي و مادرزادي و محيطي را مهم مي داند و مي گويد: عوامل ارثي مانند اين است كه جنين، كوچكي آرواره و فك خود را از مادر و بزرگي دندان هايش را از پدرش به ارث برده باشد كه تركيب اين دو باعث ايجاد ناهنجاري مي شود. متأسفانه اين گونه ناهنجاري ها رو به تزايد است چرا كه تركيب نژادها بيشترين اثر را در بروز اين ناهنجاري ها ايجاد كرده است. همچنين اگر در دوره حاملگي موقعيت دست جنين بر روي صورتش قرار گيرد، باز هم منجر به ناهنجاري هاي فكي مي شود كه به اين عامل مادرزادي و محيطي مي گويند. پوزيشن نامطلوب جنين، استفاده مادر از برخي داروها و مشروبات الكلي و سيگار هم در اين اختلالات نقش دارند. همچنين مصرف داروهاي فشارخون در دوره حاملگي مي تواند منجر به بروز ناهنجاري هاي فكي و دنداني شود.
11 تا 15 سال بهترين زمان براي ارتودنسي
دكتر شيباني نيا مي گويد كه از معرفي پلاك هاي شفاف حدود 10 سال در جهان مي گذرد اما كشور ما به خاطر گران بودن و در دسترس نبودن دانش آن و همچنين تحريم هاي اقتصادي از اين روش محروم مانده بود. تا اينكه طراحي و ساخت اين سيستم شفاف را به كمك نرم افزار سه بعدي آغاز كرد و به كارگيري آن را بر روي بيماران در مطب با موفقيت به انجام رساند.
وي مي گويد: جنس اين پلاك ها از پلاستيك و شبيه طلق است و از آنجا كه ضخامت آن حدود 5/0 ميلي متر است وقتي روي دندان قرار مي گيرد هيچگونه برجستگي ايجاد نمي كند و با 10 تا 50 پلاك مي شود دندان ها را به وضع طبيعي خود بازگرداند.
از او مي پرسم بهترين زمان براي ارتودنسي چه سني است؟ او مي گويد: براي ما بيماران 18 سال به بالا مسن محسوب مي شود چرا كه فعاليت سلولي در استخوان در اين سنين كمتر مي شود. اما بهترين سن قبل از پايان رشد در ناحيه فك و صورت براي دختران تا 12 سالگي و براي پسران تا 14 سالگي است. چون در اين فاصله سني ريشه و استخوان دندان تحليل نمي رود و به لحاظ رواني درمان بيمار قبل از ورود وي به بازار كار و جامعه پايان مي يابد.
اما مزيت هاي پلاك هاي شفاف در چيست؟
دكتر شيباني مي گويد: يكي از دلايلي كه بيماران ارتودنسي تمايلي به درمان ارتودنسي ندارند، استفاده همكاران ارتودنتيست از وسايل ثابت ارتودنسي است كه بر روي دندان ها چسبانده مي شود كه باعث برجستگي روي دندان ها و تحريك مخاط لب و گونه مي شود و در مواردي بيماري هاي لثه در انتهاي درمان ارتودنسي به مشكلات بيماران اضافه مي كند. از همه مهم تر ظاهر نازيباي وسايل ثابت ارتودنسي است كه علاوه بر آن حركت دندان ها را نيز سخت تر مي كنند.
روش ديگر چسباندن وسايل ثابت از سمت زبان به دندان هاست كه به نام ارتودنسي لينگوال (داخل دهان) است. اين روش هم مشكلات و محدوديت هاي خاص خود را دارد كه همان برجستگي روي دندان هاي بيمار اين بار از سمت زبان است. اما استاديار دانشگاه آزاد اسلامي مهم ترين حسن درمان نوين را نيروي كم آن مي داند و مي گويد: جنس پلاستيكي قالب هاي نوين به بافت دهان نزديك است و به همين دليل خاصيت شكل پذيري دارد و به اين ترتيب نه دندان تحليل مي رود و نه استخوان ها و نه لثه.
روش كار ، پلاك هاي شفاف
دندان ها در حفره هايي قرار دارند كه ريشه هاي آن با مفاصل كوچكي به استخوان وصل هستند. هر دندان 5 مفصل دارد كه در اطراف ريشه دندان قرار مي گيرند. كار يك ارتودنتيست اين است كه دندا ن ها را در فضاي نيم ميلي متري طوري حركت دهد كه اتصال مفاصل ظريف حفظ شود و در اين بين برخي مفاصل حذف شوند تا جابجايي صورت گيرد.
دكتر شيباني نيا مي گويد: در ارتودنسي ثابت براي جابه جايي، بايد به يك دندان 2 تا 3 هفته نيرو وارد شود كه تحليل استخوان ها را به دنبال دارد و حدود 2 هفته طول مي كشد تا دندان خود را بازسازي كند. علاوه بر آن بيمار بايد با همان وسايل غذا بخورد اما مزيت پلاك شفاف ايراني اين است كه نيازي نيست تا بيمار 2 هفته صبر كند. چون اعمال نيرو خيلي بطي صورت مي گيرد و همزمان ترميم استخوان و لثه هم شروع مي شود.
روش كار به اين گونه است كه ابتدا از دهان بيمار قالب گچي و بعد از قالب اسكن گرفته مي شود و در كامپيوتر طبق اصول ارتودنسي قالب هاي جديد طراحي مي شوند. اين كار هر 2 هفته يكبار صورت مي گيرد و بسته به نوع ناهنجاري ممكن است از 6 تا 18 ماه طول بكشد و در اين زمان بيمار فقط ماهي دو بار بايد به ارتودنتيست مراجعه كند.
چرا پلاك شفاف از دستگاه هاي فلزي بهترند؟
معمولا دستگاه هاي فلزي به علت نيروي زيادي كه به دندان و لثه وارد مي كنند، دردناك ترند. از اين رو باعث تحريك و التهاب لثه مي شوند. همچنين تميز كردن دندان ها و رعايت بهداشت با پلاك شفاف به دليل خارج كردن آن راحت تر از زماني است كه ناهنجاري توسط دستگاه هاي ثابت درمان مي شود. علاوه بر آن در روش هاي ديگر استفاده از نخ دندان ميسر نيست كه خود منجر به پوسيدگي و ناراحتي لثه مي شود. از همه مهم تر پلاك هاي شفاف نامرئي هستند كه اين عامل مهم ترين دليل استقبال بزرگسالان به ارتودنسي شده است.
اما سؤال مهمي كه پيش مي آيد اين است: اين روش قادر به درمان تمام ناهنجاري هاي دنداني است؟
دكتر شيباني نيا مي گويد: براي اغلب مشكلات نامرتبي شامل نقص اوربايت، كراودينگ، كراس بايت ها و فضاهاي بين دنداني، پلاك شفاف خيلي خوب و موثر است. اما در ناهنجاري هاي شديد كمتر موثر است كه به جاي آن از روش ارتودنسي ثابت استفاده مي شود.
از ديگر مزيت هاي پلاك هاي شفاف ايراني اين است كه به هنگام غذا خوردن و مسواك زدن مي شود آن را از دهان خارج كرد و براي رسيدن به نتيجه مطلوب تر استفاده از اين پلاك ها در 22 ساعت شبانه روز كافي است. بايد باور داشت كه درمان با پلاك شفاف انقلابي در مرتب كردن دندان هاي نامرتب و بستن فضاي بين دنداني است.

 



3عامل شايع در ريزش موها

ريزش مو از جمله معضلاتي است كه درصد زيادي از افراد در سنين مختلف از آن شكايت دارند.
فاكتورهاي متعددي در ابتلا به بيماري ريزش مو نقش دارند.عواملي مانند بيماري ها يا اعمال جراحي كه معمولاً موقتي هستند.
مشكلات هورموني ،كم كاري يا پركاري غده تيروئيد، بي تعادلي هورمون هاي زنانه و مردانه مانند آندروژن و استروژن نيز مي تواند باعث ريزش مو باشد. بسياري از زنان تا سه ماه پس از زايمان با ريزش مو مواجه مي شوند و اين مسئله به دليل اختلالات هورموني و ترشح سطح بالايي از برخي هورمون هاست كه آن نيز بعد از بازگشت بدن به حالت طبيعي و ايجاد تعادل و ترشح هورمون ها، چرخه طبيعي رشد موها آغاز شده و موهاي از دست رفته جايگزين مي شوند.
بعضي از داروها نيز سبب ريزش مو مي شود. داروهاي رقيق كننده خون، داروهاي تنظيم فشار خون، داروهاي تجويزي در درمان افسردگي ها و مشكلات قلبي، قرص هاي ضدبارداري و مصرف بيش از حد ويتامين «آ»، از آن دسته داروهايي هستند كه باعث ريزش مو در افراد مي شوند.اين نوع ريزش مو نيز با قطع مصرف داروها برطرف مي شود. بعضي بيماري ها مانند سل و ديابت نيز ريزش مو را درپي دارند.

 



ژن ها از دود سيگار آسيب مي بينند

دانشمندان آمريكايي اعلام كردند تنها چند پك اوليه به سيگار براي آسيب ديدگي ژن هاي مرتبط با سرطان در بدن انسان كافي است.
اين محققان اعلام كرده اند سرعت اين تأثير برابر با تزريق مستقيم اين مواد به جريان خون است و اين يافته ها را هشداري بسيار جدي به افراد سيگاري دانسته اند.اين نخستين تحقيق بر روي انسان ها در مورد آسيب هاي مواد موجود در دخانيات بر DNA است.
به نوشته خبرگزاري فرانسه اين تحقيقات بر روي 12 داوطلب سيگاري انجام شده است. دانشمندان عنصري به نام PAH را كه هم در دود سيگار و هم در سوخت هاي فسيلي موجود است را ردگيري كردند و موفق به شناسايي موادي سمي ناشي از آن شدند كه با ايجاد جهش در سلول ها مي توانند منجر به ايجاد سرطان شوند.
ميزان اين ماده در خون با چنان سرعتي افزايش مي يابد كه محققان را شوكه كرده است.
كارشناسان اين نتايج را از اين لحاظ منحصر به فرد مي دانند كه تنها تأثيرات استعمال سيگار را بررسي كرده و عوامل ديگري مانند آلودگي و رژيم غذايي نامناسب را در آن دخيل نمي دانند.
سرطان ريه هر سال باعث مرگ 3 هزار نفر در هر روز مي شود كه 90 درصد آنها مرتبط با دود سيگار است.

 



وقتي مغز درست كار نكند...

صرع يك اختلال مغز و اعصاب است نه يك مشكل اعصاب و روان و در واقع در اين اختلال مغز به نوعي درگير است ولي نمي توان گفت كه روان و شخصيت و خلق و خوي فرد را تحت تاثير قرار مي دهد.
صرع به تنهايي يك بيماري نيست بلكه فقط نشانه اي است كه به ما مي گويد، قسمتي از مغز كار خود را به خوبي انجام نمي دهد و ناشي از فرايند تحريك ناگهاني در مغز است.
به هرتشنجي صرع گفته نمي شود. در بعضي موارد ديده شده عواملي مثل كمبود كلسيم يا كاهش قندخون باعث تشنج مي شود. اما صرع يك وضعيت تكرار شونده است كه حملات در زمان هاي غيرقابل پيش بيني و هر از چندگاه ايجاد مي شود.
علل به وجود آمدن صرع مختلف است.
ضربه هاي مغزي ناشي از تصادفات و حوادث، عفونت هاي مغز (مننژيت)، ضربه هاي دوران بارداري، فشار به سرجنين هنگام زايمان، تومورهاي مغزي و عوامل ژنتيكي مي توانند از علل به وجود آمدن صرع باشند.
صرع اگر قبل از 6 ماهگي به وجود آيد نشان دهنده ضايعات شديد مغزي است، اگر به خاطر بيماري و در جريان تب اتفاق بيفتد نشان دهنده كم شدن آستانه تحمل مغز است، در دوران بلوغ ناشي از مشكلات فيزيوتراپي و هورموني است و 35 سالگي به بالا هم سكته مغزي و ضايعات عروقي مي تواند عامل تشديد كننده باشد. مطابق آخرين اطلاعات و آمار بين 5/0 تا 1 درصد كل افراد جامعه مبتلا به صرع هستند، يعني تقريبا 50 ميليون نفر در جهان.
صرع به سن خاص يا گروه خاصي تعلق ندارد مي تواند از زمان تولد نوزاد به وجود آيد يا در سنين بالاتر. حتي مي تواند در دوران كهنسالي براي نخستين بار فرد را درگير كند. مردها بيشتر از زن ها و سياه پوستان بيشتر از سفيدپوستان مبتلا مي شوند. هيچ گاه يك فرم ثابت و يكنواخت و الگوي ثابتي در صرع وجود ندارد. اكثر افراد مبتلا به صرع در بهره هوشي، حافظه، تحصيل، مهارت هاي هنري و ورزشي فرقي با ديگر اعضاي جامعه ندارند. مشاهير بزرگي چون ون گوگ، نقاش- داستايوفسكي، نويسنده- دان گريك وايلي، دانشمند بيوشيميست مبتلا به صرع بودند. شايد باور نكنيد پل ويد، كاپيتان افسانه اي تيم ملي فوتبال استراليا نيز مبتلا به صرع است.
به زبان ساده تر واحد اصلي عملكرد دستگاه عصبي، سلول عصبي يا نورون است. نورون از سه قسمت اصلي- تنه سلولي، دندريت و آكسون تشكيل شده. پيام عصبي توسط دندريتها دريافت و به تنه سلولي ارسال مي شود و از طريق آكسون به نورون ديگر انتقال مي يابد. به زبان ساده تر، اطلاعات از طريق انتقال انرژي الكتريكي به مناطق مختلف ارسال مي گردد. اين انرژي موجب ايجاد امواج مغزي مي شود. يك مغز طبيعي داراي امواج منظمي است. حمله صرع زماني اتفاق مي افتد كه انرژي الكتريكي به طور ناگهاني و انفجاري در قسمتي از مغز تخليه مي شود و باعث بروز علائم قابل رؤيت در فرد مصروع مي شود.
مطالعات نشان مي دهد نورون هاي سالم و طبيعي مواد خاصي از خود ترشح مي كنند كه مانع ايجاد تخليه الكتريكي ناگهاني مي شود درحالي كه در سلول هاي عصبي غيرطبيعي اين مواد كمتر ترشح مي شود و باعث بروز تخليه الكتريكي در قسمتي از مغز شده و حمله صرع اتفاق مي افتد. از طرف ديگر متخصصان معتقدند در مغز افراد سالم وجود امواج كوتاهي به نام «بتا» مانع از ايجاد امواج صرعي مي شود كه در افراد مصروع اين امواج كمتر است.
انواع صرع:
صرع به طوركلي به 3 قسمت تقسيم مي شود: 1- صرع عمومي 2- صرع موضعي 3- صرع طبقه بندي نشده. در اينجا فقط اشاره مختصري به هركدام مي كنيم.
- صرع عمومي: دراين نوع صرع منطقه وسيعي از مغز تحت تاثير قرار مي گيرد و به انواع زير تقسيم مي شود.
- تونيك، كلونيك: به طور ناگهاني همه اندام ها كشيده و سفت مي شود و پس از چند لحظه بيمار جمع شده و در انقباض فرو مي رود. اين حالت چندين بار تكرار مي شود و تمام اندام هاي بيمار به سرعت و دفعات باز و بسته مي شود. اين حالت معمولا چند ثانيه تا حداكثر دو دقيقه طول مي كشد. بيمار هوشياري خود را از دست مي دهد، صورت كبود شده، خورخور مي كند بي اختياري ادرار و گاهي با آسيب ديدگي اندام ها همراه است.
- آبسانس: بيمار حالت بهت زده به جايي خيره مي شود گويي آن لحظه حضور ندارد و پس از چند ثانيه به حالت عادي باز مي گردد و هيچ آگاهي از عدم هوشياري خود در آن لحظه و اتفاقي كه افتاده ندارد.
- ميوكلونيك: اين نوع صرع در ماه هاي اوليه تولد نوزادان اتفاق مي افتد و به صورت پرش هاي ناگهاني در اندام هاست.
- تونيك: ماهيچه ها به حالت كشيده و سفت و اسپاسم دوطرفه عضلات درمي آيد.
- كلونيك: ماهيچه هاي بيمار حالت حركات پرشي به خود مي گيرد.
- آتونيك: ماهيچه ها شل مي شوند و سفتي خود را از دست مي دهند و بيمار به طور ناگهاني به زمين سقوط مي كند و اغلب با صدمات جسمي همراه است.
صرع هاي دوران كودكي:
صرع هاي بزرگ در كودكان هم اتفاق مي افتد ولي در دوره نوزادي به علت عدم تكامل سيستم عصبي تظاهرات آن متفاوت است. در سنين بالاتر صرع نوع آبسانس شايع است. كودك دچار بهت زدگي مي شود. اگر درحال بازي كردن يا غذا خوردن يا سركلاس باشد همه چيز براي چند لحظه متوقف مي شود و بعداز آن به حالت اوليه برمي گردد اين حالت در طول روز مي تواند به دفعات تكرار شود.
اين صرع در سنيني بالاتر معمولا خود به خود از بين مي رود. از ديگر تظاهرات اين صرع كه مي توان به شناخت آن كمك كند، پلك زدن ممتد و پشت سر هم، چرخيدن چشمها به سمت بالا، حركات اضافي درسر و صورت و دست ها كه البته همه اين حركات در حالت عدم آگاهي اتفاق مي افتد. صرع شايع ديگر دوران نوزادي اسپاسم شيرخواران است. دراين صرع نوزاد دچار اسپاسم ناگهاني مي شود، سر به سمت جلو خم شده دست ها به جلو باز و كشيده مي شود و پا به سمت شكم جمع مي شود. اين حالت ممكن است چندين بار در روز اتفاق بيفتد و والدين با دل درد يا دل پيچه آن را اشتباه بگيرند. چون اين نوع صرع به همراه ضايعات مغزي است و ممكن است باعث عقب ماندگي ذهني شود تشخيص زودرس و به موقع آن مهم است.
- صرع هاي موضعي: فقط قسمتي از بافت مغز درگير مي شود و قسمت هاي ديگر مغز به طور طبيعي كار مي كند. تظاهرات اين صرع محدود و موضعي است كه به دو نوع موضعي ساده و موضعي پيچيده تقسيم مي شود.
دسته ديگر صرع ها موضعي با علائم حسي است كه احساس خاصي در سطح بدن، ديدن جرقه، شنيدن صدا، احساس بويي خاص همراه است و البته هيچ كدام از اين علائم منشأ خارجي ندارد و آخرين گروه صرع هاي موضعي با علائم اتونوم و احشايي است كه با دل درد، تهوع، سرگيجه همراه است. البته قابل توجه است كه هر نوع دل درد، جرقه نوراني، تهوع و... دليل بر منشأ صرع نيست.
تشخيص اين صرع فقط وظيفه پزشك متخصص است.
- صرع هاي طبقه بندي نشده: متخصصان آكادمي پزشكي در لندن در دو گروه قبلي باتوجه به نشانه ها و براساس تعاريف اوليه صرع را به دو گروه طبقه بندي كردند. اما در تقسيم بندي جديد جاي خالي براي گروهي از صرع ها در نظر گرفتند كه علت مشخصي ندارد و هيچ زيرمجموعه اي هم ندارد و تحت عنوان صرع هاي طبقه بندي نشده نامگذاري مي شوند.
تشخيص صرع:
بيش از 20 نوع صرع وجود دارد كه به واسطه امكانات و انواع درمانهايي كه وجود دارد تشخيص آن را براي پزشك دقيق تر كرده است. نكته اي كه بايد توجه كرد، اختلاف بين حمله صرعي و غيرصرعي و تفكيك اين دو از هم است. زيرا مواردي مانند يك حمله ميگرني، عفونت انگلي، هاري، سل و... مي تواند حملات غيرصرعي ايجاد كند كه تشخيص اين مورد با پزشك متخصص است. قبل از هر چيز پزشك مايل است اطلاع كاملي از نوع حمله داشته باشد. افرادي كه در لحظه حمله در كنار فرد مصروع بوده اند مي توانند شرح دقيقي از حالت هاي قبل و پس از حمله را در اختيار پزشك بگذارند.
در صورتي كه بيمار از حمله خود چيزي به ياد داشته باشد بازگو كردن حالت هايش قبل از حمله براي پزشك بسيار مهم است. آنچه قبل از حمله تشنجي اتفاق مي افتد را «اورا» گويند كه ممكن است حسي باشد به صورت ديدن جرقه نوراني، احشايي باشد، فشردگي گلو و تنگي نفس، يا رواني باشد مانند انواع توهمات. مرحله «اورا» نشان دهنده محل شروع حمله صرع در مغز است «به جز در صرع هاي بزرگ» فرد ممكن است قبل از تشنج حالت هايي چون بي قراري، بي حوصلگي و تحريك پذيري را تجربه كند.
اين علائم در هر فرد نسبت به فرد ديگر متفاوت است. در مرحله بعد پزشك نياز به اطلاعاتي در مورد سابقه فاميلي و احياناً وجود بيماري در اعضاي خانواده دارد. پس از گرفتن شرح حال و جمع آوري اطلاعات، معاينه عمومي پزشك آغاز مي شود. يعني پزشك مي خواهد علائم ظاهري را در بيمار پيدا كند. اين علائم مي تواند ضايعات پوستي، اختلالات استخواني و جمجمه، يا غيرقرينگي دستها و پاها و صورت باشد.
پس از آن نوبت معاينات نورولوژيك است كه توسط متخصص مغز و اعصاب انجام مي شود و اختلال حركتي يا اختلال در حواس پنج گانه در معاينات نورولوژيك به دست مي آيد و توسط متخصص مغز و اعصاب تجزيه و تحليل مي شود. مهم ترين كار نوار مغزي تشخيص بين صرع واقعي و صرع غيرواقعي است و تقسيم بندي انواع صرع است. در مواردي هم كانون صرع را نشان مي دهد و شاخصي براي تصميم ادامه يا قطع داروست.
زندگي با صرع نوعي مبارزه است و اين كه بياموزيم چگونه با اعتماد به نفس و قدرت با اين مشكل روبه رو شويم و آن را كنترل كنيم يك پيروزي بزرگ است.
ترجمه از عليرضا سزاوار

 



اضافه وزن موجب ريفلاكس مي شود

استاد دانشگاه علوم پزشكي تهران با بيان اينكه بيش از 60 درصد مردم وزنشان بالاتر از حد طبيعي است، گفت: اضافه وزن موجب افزايش ريفلاكس (ترش كردن و احساس سنگيني معده) مي شود.
«رضا ملك زاده» در گفت وگو با ايرنا افزود: چاقي از مهم ترين علل ابتلا به ريفلاكس است و اگر هر فرد به طور متوسط حداقل هفته اي يك بار ترش كند، ريفلاكس دارد.
وي با بيان اينكه حالت تهوع صبحگاهي، سوزش سر جناغ سينه، احساس ترش كردن، احساس درد گلو، گيركردن غذا در گلو از علايم ريفلاكس است، اظهار داشت: نوع مصرف مواد غذايي نيز در ابتلا به اين بيماري تاثير بسزايي دارد.
ملك زاده ادامه داد : در گذشته مواد غذايي كه مردم مصرف مي كردند، بسيار سالم تر و كم حجم تر بود اما اكنون مصرف غذاهاي سرخ كرده و حجيم، جايگزين غذاهاي سنتي و سالم سابق شده است.
وي با بيان اينكه مواد افزودني در غذاهاي آماده كه همراه با سديم و نيترات است در بروز ريفلاكس تاثير دارد، گفت: احتمال ريفلاكس در افرادي كه از كودكي عادت به مصرف غذاهاي آماده، چيپس، پفك، نوشابه هاي گازدار و سس دارند، در بزرگسالي بيشتر است.
ملك زاده درباره نقش استرس در بروز ريفلاكس اظهار داشت: افرادي كه مضطرب هستند و استرس دارند، روده هايشان تحريك پذير است كه اين امر موجب بروز ريفلاكس مي شود.
وي به اين افراد توصيه كرد تمرين كنند تا قدرت تحمل و بردباري خود را افزايش دهند.
ملك زاده، پرهيز از خوردن غذاهاي شور، ترش، تند و چرب را در درمان ريفلاكس موثر دانست و گفت: اگر فرد مبتلا، رژيم غذايي را رعايت نكند، ريفلاكس تا آخر عمر با وي همراه خواهد بود.

 



پروتئين ضدسرطان

دانشمندان موفق به ابداع شيوه اي درماني شده اند كه با استفاده از آن مي توان سلولهاي سرطاني را تحت كنترل درآورده و غيرفعال كرد.
اين محققان شيوه كنترل سلولهاي مرگبار را كشف كرده اند ، روشي كه مي تواند اين سلولها را به زانو درآورده و از منتشر شدن آنها در بدن جلوگيري كند.
عملكرد اين شيوه انقلابي براساس فعال كردن ژنهاي طبيعي بازدارنده سرطاني كه به واسطه بيماري غيرفعال شده اند، خواهد بود اما نمي تواند از ميزان تومورهايي كه از قبل در بدن شكل گرفته اند، بكاهد.
محققان دانشگاه ناتينگهام اين شيوه را بر روي حيوانات مورد آزمايش قرار داده و شاهد موفقيتي صددرصدي بودند و اكنون اميدوارند با همكاري يك شركت داروسازي بتوانند اين شيوه درماني را براي انسانها توليد و ارائه كنند.
معمولا تقسيم هاي سلولي توسط ژنهاي خاصي كنترل مي شوند كه مي توانند سلولهاي آسيب ديده را كشته يا هرس كنند اما سرطان زماني آغاز مي شود كه اين ژنها دچار اختلال شده يا خاموش مي شوند.
محققان تكنيكي جديد را مورد استفاده قرار دادند كه در آن يكي از پروتئينهاي مارمولك كه از قبل توانايي آن در خاموش و روشن كردن ژنهاي انساني به اثبات رسيده بود، به كار گرفته مي شود. آنها در كمال ناباوري مشاهده كردند زماني كه اين پروتئينها با سلولهاي سرطان سينه تركيب شدند، توانستند ژنهاي بازدارنده سرطاني را فعال كنند. تزريق اين پروتئينها به موشي كه به سرطان مبتلا شده بود توانست از پراكنده شدن سلولهاي سرطاني در بدن جلوگيري كند.
اكنون محققان مي خواهند عامل اصلي پروتئيني را كه باعث فعال شدن دوباره ژنهاي خاموش شده مي شود، از سلولها جدا كرده و از آن به عنوان دارويي براي كنترل بيماري سرطان استفاده كنند.
براساس گزارش تلگراف، محققان معتقدند اين شيوه جديد مي تواند به آشكار شدن فرايندي منجر شود كه باعث شكل گيري بيماري در بدن انسان مي شود و مطالعات بيشتر بر روي آن مي تواند در آينده اي نه چندان دور به درماني تاثيرگذار براي كنترل بيماري سرطان تبديل شود.

 



راهي براي درمان ام اس

مطالعات نشان مي دهند كه علت آسيب سلول هاي عصبي در تصلب بافتي متعدد (MS) مي تواند با فعال كردن سلول هاي بنيادي در بدن درمان شوند.
MS نوعي بيماري است كه با معيوب كردن سيستم ايمني به غلاف هاي چربي اطراف بافت هاي عصبي در سلول هاي سيستم عصبي مركزي حمله مي كند.
MS بر روي توانايي برقراري ارتباط سلول هاي عصبي در مغز و نخاع با يكديگر تأثير مي گذارد و موجب بي حسي در اعضا و دشواري در گفتار يا حتي فلج و از دست دادن بينايي مي شود.
درمان هاي رايج كه اغلب بي تأثيرند، شامل كم كردن قدرت سيستم ايمني به منظور جلوگيري آن از آسيب غلاف چربي و سلول هاي سازنده اين غلاف مي شوند اما، اين درمان ها غلاف چربي آسيب ديده را احيا نمي كنند.
مطالعه جديد بر روي موش ها نشان داد مغز بيمار مي تواند بر روي توليد دوباره اين غلاف چربي تحريك شود. فعال كردن شيوه «RXR» كه يك مسير حياتي براي ايجاد سلول است و موجب تبديل سلول هاي بنيادي مغز و نخاع به سلول هاي سازنده غلاف چربي مي شود، مي تواند به سلول هاي بنيادي مغزي كمك كند تا اين غلاف چربي را ترميم كنند.
دكتر «رابين فرانكلين» سرپرست اين تحقيق از دانشگاه كمبريج گفت: اين كشف بسيار جالب است چرا كه مي تواند به يافتن داروهاي مفيد براي ترميم آسيب هاي اين سلول هاي عصبي و حفاظت از آنها در مغز به ما كمك كند.
وي هشدار داد كه اين مسير درماني غيرقابل پيش بيني است. با اين وجود آزمايش هاي مقدماتي بر روي اين داروها تا 5 سال آينده شروع خواهد شد و درمان اين بيماري تا 15سال ديگر در اختيار افراد قرار مي گيرد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14