(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 3 اردیبهشت 1390- شماره 19908

سال جهاد اقتصادي؛ لزوم جهش مضاعف مسئولان بابل
تاكيد رئيس كل دادگستري فارس بر برخورد شديد با فساد اقتصادي
ايران در كيهان
استاندار مازندران: انتظار نداريم كه هميشه تيتر رسانه ها باشيم
انتقاد از آبگيري نشدن سد خورشيد آب در مشكين شهر
فرماندار اهواز: تلاش دولت رفع محروميت و آباداني نقاط محروم است
زنجان در پايان امسال جزو 10 استان برتر در موتورسواري و اتومبيلراني خواهد بود
در قزوين بيش از يك هزار وصد مددجوي بهزيستي صاحبخانه مي شوند
جوانان بيشترين اعضاي كاروان هاي راهيان نور البرز بودند
راديو سراسري مهارت در كرج راه اندازي مي شود
ميبد اولين شهرگردشگري تاريخي ايران
اظهارات فرماندار درباره زيبايي هاي مانه و سملقان



سال جهاد اقتصادي؛ لزوم جهش مضاعف مسئولان بابل

نگاهي گذرا به استعدادهاي طبيعي و انساني بابل حكايت از توانمندي و ظرفيت بالاي اين شهرستان كه يكي از مراكز بزرگ استان به شمار مي رود، دارد. اما علي رغم برجستگي هاي فراوان اين شهرستان كه به كسي پوشيده نيست، بابل داراي دردهاي كهنه و عميقي است كه نيازمند توجه جدي و همت بلند مسئولان مي باشد.
مهمترين معضل اين شهر مشكل آب شرب است كه ساليان سال است با آن دست و پنجه نرم مي كند و كمتر منزلي را در بابل مي بينيد كه بدون پمپ آب داشته باشد. طوري كه در تابستان آب شرب بسيار كمي در لوله ها جريان دارد و از 25 اسفند تا اوايل فروردين نيز شهروندان بابلي حتي آب براي طهارت معمولي ندارند. نبود محيط زيست مناسب و فضاي مناسب شهري، مبلمان شهري، ساماندهي معابر عمومي و آسفالت محلات و كوچه هاي داخل شهر بابل كه مانند جگر ذليخا زخم زخم است، عدم ساماندهي و زيبائي خروجي و ورودي شهر و پايانه ها، ترافيك سنگين شهري كه بدليل عدم تعريض خيابانها و نبود كمربند جنوبي روي مي دهد و مشكل زباله شهري كه قطعا در اثر عدم رسيدگي در گذر زمان به طور حتم تبديل به يك بحران خواهد شد از جمله مشكلات عديده اين شهرستان به شمار مي رود.
اين مشكلات آن قدر آزار دهنده و چشمگير است كه در اولين جلسه شوراي اداري شهرستان كه در ديدار با امام جمعه برگزار شده بود، وي خطاب به مسئولان گفت: بايد به واقع اين مسئله مورد توجه قرار گيرد كه علت عقب ماندگي اين شهرستان با توجه به جايگاه اين شهرستان در استان چيست؟ براستي چه كسي بايد در اين ميان پاسخگو باشد در صورتي كه كلنگ پروژه هاي سفر رياست جمهوري در بعضي از شهرستانهاي استان به زمين زده شده است و كار اجرائي آن نيز شروع شده است اما هنوز كلنگ پروژه هاي مصوب سفر اول و دوم رياست جمهوري در اين شهرستان به زمين زده نشده است. در هر صورت هدف از نگارش اين موجز اين است كه همان طور كه رهبر معظم انقلاب تكليف كردند كه امسال سال جهاد اقتصادي است و مصوبات دولت نيز استان را در موارد متعددي شامل شده است، انتظار مي رود مسئولان شهرستان با جهش مضاعف و تشكيل ستاد يا گروهي تحت هر نام اين مشكلات را دسته بندي كنند و به طور جهادي تا حد امكان نسبت به حل آنان اقدام كنند. ما رسانه ها هم در خدمت آنان خواهيم بود و با جهاد قلمي آنان را ياري خواهيم كرد. بياييم براي يك بار بدون دسته بندي سياسي و تنها براي خدا و خدمت به مردم، اعم از نمايندگان مجلس، فرماندار، شهردار، شوراي شهر و امام جمعه، شهر بابل را آباد كنيم.
علي كفائي مهر
خبرنگار كيهان در بابل

 



تاكيد رئيس كل دادگستري فارس بر برخورد شديد با فساد اقتصادي

شيراز- خبرنگار كيهان:
شديدترين مجازات ها را براي متجاوزان به جان، مال و ناموس مردم در استان فارس اعمال خواهيم كرد.
رئيس كل دادگستري فارس با بيان اين مطلب در جمع خبرنگاران افزايش ضريب امنيت استان را اولويت اول دستگاه قضايي استان برشمرد وگفت: در جامعه اسلامي مردم نبايد دغدغه جان، مال و ناموس خود را داشته باشند و كساني كه نمي توانند خود را با جامعه تطبيق داده و مرتكب جرم مي شوند بايد از جامعه حذف شوند.
دكتر «ذبيح الله خداييان» اظهار داشت: استان فارس نسبت به استان هاي همطراز خود از امنيت بسيار خوبي برخوردار است. اما نبايد به اين حد از امنيت قانع بود و بايد سطح امنيت استان افزايش پيدا كند.
وي اضافه كرد: سرقت مسلحانه، سرقت هاي توأم با آزار و اذيت، تجاوز به عنف، قدرت نمايي با سلاح و قاچاق مواد مخدر و مشروبات الكلي از جمله جرايمي هستند كه دامنه ناامني كه ايجاد مي كنند زياد است و به همين دليل براي كاهش اين نوع جرايم در شعب ويژه اي كه به اين امر اختصاص يافته پرونده ها به سرعت رسيدگي شده و احكام صادره نيز در صورت امكان در ملأ عام اجرا مي شود.
وي تصريح كرد: با مرتكبان اين نوع جرايم به شدت برخورد شده و كوچك ترين اغماضي نخواهيم كرد.
وي كاهش اطاله دادرسي و پيشگيري از وقوع جرم را اولويت ديگر دستگاه قضايي استان در سال جاري دانست و گفت: پيشگيري مقدم بر اعمال مجازات است و بايد تدابيري انديشيده شود تا ورودي پرونده ها به محاكم كاهش يابد.
وي افزود: پيشگيري از وقوع جرم يك امر فراقوه اي است و تمام دستگاههاي اجرايي و مردم بايد در اين راه با دستگاه قضايي همكاري نمايند تا نتيجه مطلوب حاصل شود.
رئيس كل دادگستري فارس مبارزه با مفاسد اقتصادي و زمين خواري را ديگر اولويت اين دستگاه در سال جهاد اقتصادي برشمرد وگفت: فساد اقتصادي مانع رشد و توسعه جامعه مي شود و به همين دليل با مفاسد اقتصادي به شدت برخورد مي كنيم و برايمان فرقي نمي كند كه مفسد اقتصادي در چه جايگاه و رتبه و مقامي باشد.
وي همگان را به رعايت قانون و حفظ آبروي افراد دعوت كرد و افزود: قبل از اينكه جرم كسي ثابت شود يا حكم صادره بر عليه او قطعي نشده نبايد آن را رسانه اي كرد و از طرفي نبايد با موضوع مفاسد اقتصادي برخورد سياسي نمود.
«خداييان» حفظ حقوق شهروندي و هدايت شوراهاي حل اختلاف به سمت ايجاد صلح و سازش را اولويت ديگر دادگستري فارس در سال جاري برشمرد و گفت: شوراهاي حل اختلاف بايد اولويت كار خود را ايجاد صلح و سازش در بين طرفين پرونده ها بدانند نه صرفاً صدور احكام.

 



ايران در كيهان

بررسي مشكلات احداث پايانه مسافربري
¤ معاون هماهنگي امور عمراني استانداري مازندران در نشستي كه با هدف بررسي مشكلات احداث و راه اندازي پايانه مسافربري شهرستان بابل برگزار شده بود گفت: اگر در طي 32 سال مديران و مسئولان اجرايي با نگاه پيش رونده و كارشناسانه نسبت به رفع اين مشكلات گام برمي داشتند امروزه بابل نيز مي توانست بعنوان الگوي شهرهاي مازندران محسوب شود.
مهندس سيدعيسي هاشمي دراين نشست درخصوص جذب تسهيلات بانكي زودبازده براي احداث پايانه مسافربري بابل قول مساعد داد.
تلاش
مضاعف براي توسعه و عمران
گنبدكاووس- خبرنگاركيهان: در شرايطي كه آغاز فعاليت هاي شهرستان گاليكش با سال جهاد اقتصادي تقارن پيدا كرده است ضرورت دارد كه براي توسعه عمراني اين شهرستان تلاش مضاعف و برنامه ريزي منسجم شود.
معاون امور عمراني استانداري گلستان در جلسه شوراي اداري شهرستان گاليكش با بيان اين مطلب افزود: مديران بخش هاي مختلف اين شهرستان براي نيل به توسعه بيشتر بايد تلاش كنند.
عبدالرضا دادبود گفت: بايد به سرمايه گذاري در شهرستان گاليكش با ديد مثبت نگريسته شود تا سرمايه گذاران براي سرمايه گذاري اشتياق داشته باشند.
تلاش براي ارتقاي جايگاه شهرستان
چاراويماق- خبرنگاركيهان: فرماندار چاراويماق در نشست شوراي فرهنگ عمومي اين شهرستان گفت: مسئولان چاراويماق با تأسي از مسئولان كشور در فعال كردن ظرفيت ها و زيرساخت هاي منطقه اعم از معادن و كشاورزي تلاش كنند تا جايگاه اين شهرستان ارتقا يابد.
دكتر عبداللهي دربخشي ديگر از سخنانش تصريح كرد: ايران اسلامي با تمدن كهني كه دارد درميان ملت هاي مسلمان تاثيرگذار است.
طرح هاي كوچك آبياري
اهواز- خبرنگار كيهان: مبلغ 6 ميليارد و 200 ميليون ريال جهت اجراي طرح هاي كوچك تامين آب شهرستان اهواز مصوب شد.
مدير آب و خاك و امور فني و مهندسي سازمان جهاد كشاورزي خوزستان با اعلام اين خبر گفت: اين ميزان اعتبار جهت اجراي افزون بر هشت كيلومتر كانال اختصاص يافته است.
كيخسرو چنگلوايي پيشرفت فيزيكي اين طرح را 60 درصد اعلام كرد و افزود: در سال گذشته
3 هزار و 305 هكتار از اراضي استان خوزستان مورد مطالعه آبياري تحت فشار قرار گرفته است.
عضويت دانشگاه تبريز در شوراي دانشگاه هاي بين المللي
تبريز- خبرنگار كيهان: دانشگاه تبريز عضو شوراي دانشگاه هاي بين المللي قاره هاي آسيا، آفريقا و شبه جزيره بالكان موسوم به «IUC» شد.
«محمدتقي علوي» رئيس دانشگاه تبريز در اين زمينه گفت: شوراي مزبور، با هدف تقويت آموزش و پژوهش در بخش آموزش عالي، تقويت ارزش هاي مشترك، خدمت رساني به دانشجويان، اساتيد و محققين دانشگاه هاي عضو در چارچوب مفاهيم و ارزش هاي مشترك آموزشي و پژوهشي، راه اندازي شده است.
بهره برداري از 12 هزار واحد مسكوني تا پايان سال
بجنورد- خبرنگار كيهان: استاندار خراسان شمالي در نشست شوراي مسكن اين استان گفت: در سال گذشته در جريان سفر رئيس جمهور به استان خراسان شمالي 4 هزار واحد مسكوني افتتاح شد و تا پايان امسال 12 هزار واحد مسكوني آماده بهره برداري خواهد بود.
مهندس ابوطالب شفقت افزود: در سال 90 مبلغ 4 ميليارد تومان براي زيرساخت هاي مسكن مهر اختصاص يافته است.
برگزاري همايش قرآن كريم
نيشابور- خبرنگاركيهان: ششمين همايش قرآن كريم مراكز آموزشي استعدادهاي درخشان استان خراسان رضوي با معرفي نفرات برتر در نيشابور به كار خود پايان داد. مسئول برگزاري اين همايش با بيان اين مطلب افزود: 109 مقاله به دبيرخانه اين همايش ارسال شد كه 11مقاله برگزيده شد.
ايجاد 47 دهياري جديد
كرج-خبرنگاركيهان: استاندار البرز در نشست خبري با خبرنگاران از دريافت نامه موافقت وزارت كشور مبني بر ايجاد 47 دهياري جديد در استان البرز خبر داد و اظهارداشت: اين موافقت براساس درخواست استانداري بوده است.
عيسي فرهادي افزود: با ايجاد اين دهياري ها تعداد دهياري ها استان البرز به 150 دهياري افزايش پيدا مي كند.
ساماندهي تاكسي بارها دركرج
¤ امسال 17هزار وانت بار كه سال گذشته شناسايي شده اند درقالب تاكسي بار دركرج ساماندهي مي شوند.
رئيس سازمان تاكسيراني كرج با اعلام اين مطلب گفت: با ساماندهي اين تعداد وانت بار از اين پس كار حمل بار در سطح شهرستان به سازمان تاكسيراني واگذار مي شود.
كريم افشار افزود: درطرح ساماندهي وانت بارها تعيين نرخ مصوب حمل بار نيز به تاكسيراني محول مي شود.

 



استاندار مازندران: انتظار نداريم كه هميشه تيتر رسانه ها باشيم

ساري - خبرنگار كيهان:
دومين نشست هم انديشي استاندار مازندران با حضور مديران رسانه هاي مازندران، برگزار شد.
طاهايي در اين جلسه مديران رسانه را مشاورين امين خود دانست كه مشكلات مردم را به وي انتقال مي دهند و افزود: كارهاي بزرگي در سال 89 در استان انجام شد كه به بركت حمايت هاي اصحاب رسانه به مردم اطلاع رساني شد.
استاندار مازندران كه بعد از شنيدن دغدغه هاي مديران رسانه هاي استان به ايراد سخن پرداخت گفت: آنچه مديران رسانه در اين جلسه مطرح كرده اند از سر دلسوزي و انديشه ورزي آنان است كه همه اين مطالب در خور تحسين و براي مدير ارشد استان قابل استفاده است.
طاهايي توقعات جامعه از مديران را بحق دانست وافزود: در سفر سوم هيئت دولت مسائل، مشكلات و درخواست هاي استان را از رئيس جمهور داشتيم كه ايشان با توجه به نگاه ويژه خود به مازندران دستورات لازم را صادر كردند.
وي به حضور مازندراني ها در بدنه مديريت كشور اشاره كرد و گفت: بايد از تمامي فرصت ها براي سرعت بخشيدن به اجراي طرح هاي توسعه اي استان استفاده كرد تا فرصت سوزي نشود.
طاهايي اظهار داشت: انتظار نداريم هميشه تيتر رسانه ها باشيم و معتقدم كه در رسانه ها به خصوص صدا و سيما براساس كار كارشناسي بايد اخبار را دسته بندي و منتشر كنند.
استاندار مازندران گفت: اينجانب تنها از قشر خبرنگار نامه بدون امضا قبول مي كنم و انتظار دارم كه اين قشر زحمت كش مشكلات جامعه را به صورت مصداقي و با دلايل متقن به وسيله نامه ارائه كنند تا پيگيري شود.

 



انتقاد از آبگيري نشدن سد خورشيد آب در مشكين شهر

اردبيل-خبرنگار كيهان:
معاون عمراني استاندار اردبيل از آبگيري نشدن سد «خورشيد آب» شهرستان مشكين شهر انتقاد كرد.
ايرج بيگدلو در جلسه بررسي مشكلات بخش آب و خاك مشكين شهر بر لزوم پاسخگويي مسئولان ذيربط در اين رابطه تاكيد كرد.
در اين جلسه فتح آقا محمد اوغلي فرماندار مشكين شهر نيز گفت: سال گذشته از 14 پروژه سدهاي معيشتي در اين شهرستان فقط سدهاي روستاي سواره و خليفه داود به مرحله اجرا درآمد.
وي افزود: پارسال اعتبارات مربوط به حوزه آب و خاك تا سه برابر افزايش يافت و اقدامات انجام شده در زمينه احداث جاده بين مزارع و كانال هاي كشاورزي نيز رضايت بخش بوده است.

 



فرماندار اهواز: تلاش دولت رفع محروميت و آباداني نقاط محروم است

اهواز- خبرنگاركيهان:
فرماندار اهواز به همراه جمعي از مديران دستگاههاي اجرايي از روستاهاي حاشيه شرقي كارون در بخش مركزي اهواز بازديد كرد.
عبدالعزيز فدعمي در نشست مشترك مديران و اعضاي شوراي اسلامي اين روستاها كه در روستاي چميان برگزار شد، هدف از اين بازديد را رسيدگي به مشكلات اين روستاها عنوان و تصريح كرد: تلاش دولت رفع محروميت و آباداني نقاط محروم مي باشد كه در اين زمينه گام هاي موثر و مفيدي نيز برداشته است.
اميدواريم با تداوم و شتاب آن شاهد رفع محروميت از تمام نقاط محروم شهرستان باشيم.
وي افزود: احداث 7 كيلومتر راه روستايي روستاي چميان در دستور كار شوراي برنامه ريزي اهواز قرار گرفته كه با احداث اين راه چميان كه آخرين روستاي بخش مركزي اهواز است، اين شهرستان به شهرستان شادگان متصل مي شود و با توجه به فاصله 50 كيلومتري اين روستا تا اهواز فاصله تردد روستاييان به شهرستان شادگان كاهش مي يابد.
فدعمي احداث 15 كيلومتر مسير خط انتقال آب از مجتمع بريچه فارسيات به چميان را يكي ديگر از برنامه هاي اين بازديد جهت توسعه اين روستا عنوان و خاطرنشان كرد: احداث دبيرستان شبانه روزي، احداث مجتمع ورزشي و ادامه به سازي روستاها از ديگر تصميمات جهت توسعه اين روستاها بود و قرار شد در سال جاري اجرايي شود.

 



زنجان در پايان امسال جزو 10 استان برتر در موتورسواري و اتومبيلراني خواهد بود

زنجان- خبرنگار كيهان:
مديركل تربيت بدني استان زنجان ابراز كرد با تامين اعتبارات و پيست مناسب، در پايان سال 90 زنجان به عنوان يكي از 10 استان برتر اين رشته ورزشي شناخته خواهد شد.
ايرج رحماني در ادامه با اشاره به اين مهم كه داشتن خصيصه شجاعت و جسارت توسط ورزشكاران اين رشته ورزشي از اهميت خاصي برخوردار است، يادآور شد: با تامين اعتبارات و پيست مناسب براي اين رشته ورزشي استان زنجان در پايان سال 90 به عنوان 10 استان برتر كشور شناخته خواهد شد.
مديركل تربيت بدني استان زنجان در ادامه با تاكيد بر اين موضوع كه اسپانسري اين رشته ورزشي يكي از ضروريات رشد اين ورزش ميباشد از تلاش اين اداره كل براي جذب اسپانسري نمايندگان خودرو در استان خبرداد و گفت: درسال 90 اين هيئت براي پوشش فعاليت هاي خود تنها نيازمند 30 ميليون تومان است كه به راحتي توسط اين نهادها مي تواند تامين شود.
در ادامه مجمع، رئيس هيئت اتومبيلراني و موتورسواري استان زنجان با اشاره به اينكه وجود پيست مناسب يكي از اصلي ترين ابزارهاي موفقيت اين رشته ورزشي مي باشد افزود: در استان زنجان برخي پيست هاي غيررسمي و خاكي موجود مي باشد كه در بيشتر ايام به دليل نامساعد بودن هوا قابل بهره برداري نيست لذاساخت پيست هاي سرپوشيده در استانها به عنوان يك ضرورت تلقي مي شود.
اميد نيك بخش در ادامه از مشكلات تامين سوخت خودروها خبرداد و گفت: تامين سوخت موردنياز براي انجام تمرينات گوناگون براي هريك از ورزشكاران دشوار مي باشد چرا كه به دليل هزينه هاي بالاي آن ورزشكاران توان مالي تهيه آن را ندارند.

 



در قزوين بيش از يك هزار وصد مددجوي بهزيستي صاحبخانه مي شوند

قزوين- خبرنگاركيهان:
معاون مشاركتهاي مردمي، اشتغال و موسسات غيردولتي بهزيستي قزوين گفت: با تكميل مراحل ساخت مسكن مددجويان يك هزار و102 مددجوي بهزيستي استان بزودي صاحب خانه مي شوند.
عليرضا وارسي اظهار داشت: در سال گذشته با ابلاغ معاون اول رئيس جمهور و اجراي طرح نهضت مسكن معلولان و نيازمندان در سه گروه زنان سرپرست خانوار، معلولان سرپرست خانوار و خانوارهاي بدون مسكن كه دو معلول دارند در اولويت اين طرح قرار گرفتند.
وي افزود: در فراخوان سال گذشته در چهار مرحله حدود چهار هزار و500 نفر در سايت مسكن بهزيستي ثبت نام كردند كه در مرحله پنجم در فراخوان 16فروردين ماه امسال كه تا 15 ارديبهشت سال جاري ادامه داشت، از معلولان فاقد مسكن در سه گروه ثبت نام خواهد شد.
وارسي افزود: با اطلاع رساني انجام شده و راه اندازي سايت در پنج شهرستان، معلولان با مراجعه به مراكز بهزيستي براي دريافت مسكن ثبت نام كردند كه پيش بيني مي شود در اين مرحله هشت هزار معلول فاقد مسكن شناسايي شده ثبت نام كنند.
معاون مشاركت هاي مردمي اشتغال و موسسات غيردولتي بهزيستي قزوين خاطرنشان كرد: 428 نفر معلول در مسكن مهر ثبت نام كردند كه با راه اندازي اين سايت با سازمان مسكن شهرسازي توافق هايي شده كه اين تعداد به سايت بهزيستي اضافه شود.
وي به فعاليتهاي حوزه مشاركتهاي مردمي اشاره كرد و يادآور شد: در حوزه مشاركتهاي مردمي چهار موضوع اشتغال، مسكن، مشاركت مردمي و مراكز خصوصي پيگيري مي شود كه در حال حاضر بيش از 80درصد خدمات براي جمعيت تحت پوشش از طريق بخش خصوصي ارائه مي شود.

 



جوانان بيشترين اعضاي كاروان هاي راهيان نور البرز بودند

كرج- خبرنگار كيهان:
جوانان استان البرز بيشترين زائرين اين استان را در سرزمين هاي نور تشكيل دادند.
جانشين فرمانده سپاه سيدالشهداء(ع) در جوار يادمان شهداء لشگر10 در منطقه فكه گفت: امسال حدود 20هزار نفر از مردم شهيدپرور استان البرز طي ديدار از سرزمين هاي نور با آرمان هاي شهدا تجديد بيعت كردند كه اين تعداد نسبت به سال هاي گذشته رشد مناسبي داشته است.
سرتيپ دوم پاسدار سيدحمزه ميرتقي اظهار داشت: با ديدن جوانان پاك و با ايمان كه از سراسر كشور خود را به مناطق عملياتي جنوب كشور رسانده اند، شاهد صحنه هاي معنوي بي نظيري از ارادت و خلوت اين عزيزان با شهداي گرانقدر هستيم.
ميرتقي تصريح كرد: در ايام سال جديد، امواج انساني تشنه بازديد از مناطقي كه در دوراني نه چندان دور صحنه آزمون بهترين بندگان خدا بود نشان از پررهرو بودن راه شهيدان دارد.

 



راديو سراسري مهارت در كرج راه اندازي مي شود

كرج- خبرنگار كيهان:
معاون صداي سازمان صدا و سيما از راه اندازي راديو سراسري مهارت در استان البرز با بهره گيري از توان اين استان خبر داد.
محمدحسين صوفي با اعلام اين مطلب گفت: اين شبكه سراسري با نام «راديو مهارت» يكي از شبكه هاي راديويي زير نظر معاونت صدا خواهد بود كه همزمان با چند شبكه راديويي ديگر راه اندازي مي شود.
وي در پايان اظهار داشت: استان البرز از توان بالايي برخوردار است و از اين رو فراهم بودن بسترهاي مورد نياز براي راه اندازي راديو سراسري مهارت در اين استان، راديوم هارت به زودي با بهره گيري از نيروهاي توانمند و بومي اين استان بر روي آنتن مي رود.

 



ميبد اولين شهرگردشگري تاريخي ايران

شهرستان ميبد با 82 هزار نفر جمعيت و با 1270 كيلومتر مربع وسعت كوچك ترين قلمرو جغرافيايي را در استان يزدداراست و اين درحالي است كه بزرگ ترين شهرستان از نظر جمعيت بعد از مركزاستان مي باشد كه درفاصله 50كيلومتري از يزد و درجاده ترانزيتي به تهران و اصفهان واقع شده است.
شهرتاريخي:
اين شهرستان درسفر هيئت دولت به استان و به دليل بافت و بناهاي تاريخي به عنوان اولين شهر گردشگري تاريخي ايران انتخاب شد كه مراحل نهايي آن را طي مي كند.
ميبد جدا از تاريخي بودن به عنوان شهر سفال و سراميك و همچنين شهر زيلو نيز شناخته مي شود كه زيلوي منحصر به فرد آن شهرت جهاني دارد.
شهر صنعتي:
شهرستان ميبد يكي از بزرگترين شهرستانهاي صنعتي نيز بشمار مي آيد و در 6 بخش صنعتي كاني هاي غيرفلزي دركشور مطرح است.
دراين شهرستان 181واحد صنعتي و كارگاهي بزرگ و كوچك درحال فعاليت است كه اشتغالزايي 6317 نفر را در بخش كاشي ايجاد كرده و هم اكنون نرخ بيكاري دراين منطقه 4 درصد مي باشد.
فرماندار ميبد دراين خصوص گفت: 19 كارخانه كاشي دراين شهرستان با توليد 95 ميليون متر مربع كاشي درحال فعاليت است و به عنوان قطب كاشي و سراميك 42 درصد كاشي كشور درميبد توليد مي شود.
قطب آموزش عالي
استان يزد طي 18سال گذشته رتبه اول قبولي كنكور را به خود اختصاص داده است كه سهم ميبد دراين بخش كسب رتبه اول و دوم طي 14سال بوده و به شهر نخبگان و تيزهوشان نيز شهرت يافته است.
دراين شهرستان 10مركز آموزش عالي با 1200 دانشجو درحال فعاليت است و از نظرسرانه دانشجويي نيز در كشور رتبه نخست را دارد.
بخش سرمايه گذاري
يزد ششمين استان صنعتي كشور است و سرانه سرمايه گذاري بخش خصوصي 6 ميليون تومان برآورد مي گردد كه شهرستان ميبد دراين بخش نيز دركشور درجايگاه اول قراردارد.
آثار باستاني
بافت تاريخي شهرستان ميبد به 600هكتار مي رسد كه قدمت برخي آثار تاريخي آن به 5هزار سال برمي گردد.
نارين قلعه، كاروانسراي شاه عباسي، چاپارخانه، يخچال، كبوتر خانه، و مساجد جامع مختلف در سطح شهرستان و همچنين وجود حسينيه هاي فراوان از آن جمله مي باشد كه درنوروز امسال بالغ بر يك ميليون نفر را براي بازديد به خود جذب كرده است.
محمدرضا رجايي فرماندار ميبد درخصوص مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب و هيئت دولت به اين شهرستان نيز گفت: 95 درصد مصوبات سفر اول و 54 درصد مصوبات سفر دوم دولت به اين شهرستان به پايان رسيده كه 55 طرح مصوبه سفر رهبرمعظم انقلاب به اين منطقه به طور صد درصد اجرايي و به بهره برداري رسيده است.
به گفته وي كمربند غربي ميبد درنوروز امسال افتتاح شد و احداث كارخانه پتروشيمي، ايجاد منطقه ويژه اقتصادي كاشي و سراميك و ساخت كتابخانه مركزي اين شهرستان هم اكنون در دست اجراست.
وي افزود: 120واحد مسكن مهر نيز تا خرداد ماه تحويل متقاضيان مي شود و كاراحداث 60 واحد ديگرنيز آغاز شده است.
محمدرضا حايري زاده خبرنگاركيهان دريزد

 



اظهارات فرماندار درباره زيبايي هاي مانه و سملقان

مانه و سملقان- خبرنگار كيهان:
ابتكار خوب فرمانداري شهرستان مانه و سملقان در برپايي نمايشگاه توانمندي هاي (صنايع دستي، توليدات محلي، لبني و كشاورزي) مانه و سملقان زيبايي هاي اين منطقه را بيشتر معرفي كرد.
فرماندار مانه و سملقان در نشستي كوتاه با خبرنگاران گفت: با همدلي و هماهنگي دستگاه هاي اجرايي (شهرداري، مركز شهرستان، ميراث فرهنگي، بخشداري مركزي) نمايشگاهي با 34 غرفه در مسير جاده آسيايي راه اندازي شد كه با استقبال بسيار خوب مسافران و زائران امام هشتم(ع) مواجه شد.
سيد محمدرضا هاشمي افزود: علي رغم اينكه براي اولين بار نمايشگاهي در اين شهرستان راه اندازي شد ضمن معرفي توانمندي هاي شهرستان در بحث صنايع دستي توليدات كشاورزي و توليدات دامي محلي خوشبختانه توانستيم 17 نقطه از آثارهاي باستاني تاريخي و سياحتي و تفريحي به مسافران و زائران امام هشتم(ع) معرفي كنيم.
وي در بخش ديگري با اشاره به اين نقاط گفت: آثار باستاني مانند كليساي اسباخو با قدمتي بيش از 2هزار و 500 ساله تپه باستاني قلعه خان تپه باستاني شهر آوا در شهر قاضي امام زاده دلاور و مناطق سياحتي مانند دركش آبشار بيار آب گرم مهمانك منطقه سياحتي آخرگ دره گاوگل جنگل عالمه منطقه سياحتي شيرآباد و دربند و خيلي از نقاط ديدني ديگر در حاشيه جاده آسيايي قرار دارد مجموعه اي از زيبايي ها و ديدني ها را مي توان ديد.
وي در بخش ديگري اضافه كرد و گفت: مانه و سملقان با وجود تنوع اقليمي منحصر به فرد خود جايگاه ارزنده اي در توليدات محلي دارد به گونه اي كه با راه اندازي نمايشگاه در مسير جاده آسيايي ضمن معرفي توانمندي شهرستان توانسته ايم ماندگاري مسافران را در شهرستان بيشتر داشته باشيم.
وي گفت: باتوجه به قرار گرفتن آشخانه مركز شهرستان مانه و سملقان در حاشيه جاده آسيايي كه مسير تردد ميليون ها مسافر مي باشد جهت شكوفايي استعدادها و پتانسيل ها براي جذب توريست و گردشگران به اين شهرستان طرح هاي مناسبي در آينده در دستور كار داريم تا رونق بيشتري به شهرستان داده شود.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14