(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 3 اردیبهشت 1390- شماره 19908

كوتاه اقتصادي
وزير بازرگاني: كارمندان با ادغام وزارتخانه ها اخراج نمي شوند
فعالان اقتصادي: درآمد هدفمندسازي يارانه ها هنوز به بخش توليد نرسيده است
عضو هيات مديره كانون كارفرمايان خدماتي كشور:لغو قرارداد با شركت هاي خدماتي خلاف مصوبه دولت است
فروش سكه با قيمت واحد در سراسر كشور
نصب كنتور انشعابي گاز منازل 48 ساعته
مديرعامل شركت برق منطقه اي تهران: تابستان امسال قطع برق نخواهيم داشت
افزايش 110 توماني قيمت خريد تضميني گندم
اولويت هاي مهم شوراي بورس در سال جاري
توصيه وزير تعاون به سپرده گذاران در تعاوني هاي اعتباري
بهاي نفت اوپك به 118 دلار رسيد
يك مقام مسئول: بيكاري مهمترين معضل اقتصاد كشور است
حجم مبادلات بازرگاني ايران و چين به 50 ميليارد دلار مي رسد



كوتاه اقتصادي

¤ هيئتي از صندوق بين المللي پول در آينده نزديك براي مذاكره با مقامهاي اقتصادي به ايران سفر مي كند.سفر هيئتي از صندوق بين المللي پول به ايران كه جزو برنامه هر ساله اين صندوق است، به منظور بررسي گزارشهاي سالانه اين صندوق از اقتصاد ايران انجام مي شود.
¤ معاون سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان با تاكيد بر اين كه با گران فروشان برخورد شده است، اظهار كرد: هيچ كسي حق ندارد به صورت خودسرانه تغيير قيمت دهد.
¤ واحد اطلاعات اقتصادي اكونوميست در جديدترين گزارش خود رشد اقتصادي ايران براي سال 2011 ميلادي را 9/2 درصد پيش بيني كرد.
¤ وزير بازرگاني با استقبال از افزايش قيمت گندم به 360 تومان گفت: با تك نرخي شدن گندم در كشور و پرداخت معادل يارانه آن به ملت بزرگوار ايران، شاهد اصلاح ساختارها در خريد و فروش گندم با هدف رانت زدايي و كوتاه شدن دست سوداگران خواهيم بود.
¤ رئيس هيئت مديره اتحاديه صادركنندگان خدمات مهندسي مشاورين و پيمانكاران مخابرات ايران گفت: حداقل درخواست بخش خصوصي فعال در حوزه مخابرات و ارتباطات اين است كه اجازه ورود كالاهايي كه توان توليد آن در كشور وجود دارد، داده نشود كه اين به سود توليد و مصرف است.
¤ بانك صادرات ايران اعلام كرد: اين بانك از سال 1384 تا پايان اسفندماه 1389، بيش از 45 هزار ميليارد ريال تسهيلات در قالب بنگاه هاي كوچك اقتصادي و طرحهاي زودبازده و كارآفرين به متقاضيان در اقصي نقاط كشور پرداخت كرده است.
¤ معاون ماليات بر ارزش افزوده سازمان امور مالياتي كشور از اعمال افزايش يك درصدي ماليات بر ارزش افزوده در فروشگاه هاي زنجيره اي، معاملات برخي طلافروشان و ساير بخشهاي مشمول اعمال اين نوع ماليات خبر داد.
¤ سرپرست سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران از رشد توليد محصولات معدني و صنايع معدني كشور در سال گذشته خبر داد.به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، محمدمسعود سميعي نژاد تصريح كرد: سال قبل ميزان توليد فولاد خام، محصولات فولادي، مس كاتد، شمش آلومينيوم، پودر آلومينا و سنگ آهن از رشد 2/7 تا 3/13 درصدي برخوردار شد كه فولاد خام با رشد 3/13 درصدي رتبه نخست رشد را از آن خود كرد.
¤ وزير مشاور در امور مالي و اقتصادي پاكستان در مجلس اين كشور اعلام كرد: حجم تجارت سالانه بين جمهوري اسلامي ايران و پاكستان به مرز يك ميليارد دلار رسيده است.
¤ مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهرك هاي صنعتي ايران گفت: حدود 159 تصفيه خانه صنعتي در داخل شهرك هاي صنعتي در حال احداث هستند كه براي تكميل آنها به 200 ميليارد تومان اعتبار نياز است.
¤ رئيس اتحاديه صنايع آلومينيوم در ساختمان ايران با تشريح آخرين وضعيت صنعت آلومينيوم با اجراي طرح هدفمندي يارانه ها از نامه به وزير صنايع براي تغيير قيمت ها خبر داد و گفت: براي برخورداري از تسهيلات در سايت ستاد تحول صنايع ثبت نام كرده ايم ولي فعلا خبري از خط اعتباري انرژي نشده است.
¤ مدير اتاق پاياپاي بورس كالا از اجراي قانون جديد اتاق پاياپاي از امروزخبر داد و گفت: مشكلي كه در خصوص صدور حواله وجود داشت با اضافه شدن يك بند حل شد.

 



وزير بازرگاني: كارمندان با ادغام وزارتخانه ها اخراج نمي شوند

وزير بازرگاني در پاسخ به نگراني برخي از كاركنان مبني بر تعديل نيرو در صورت ادغام وزارت بازرگاني با وزارت صنايع گفت: طرح ادغام وزارتخانه ها به معني كم شدن وظايف بخش هاي مختلف و تعديل نيرو نيست.
مهدي غضنفري در ديدار مديران معاونت هماهنگي، توسعه منابع و امور مجلس وزارت بازرگاني، با اشاره به نقش وزارت بازرگاني در اجرايي شدن جهاد اقتصادي، اظهار داشت: با توجه به نامگذاري امسال از سوي مقام معظم رهبري، چندين دستور ويژه در اولويت هاي كاري اين وزارتخانه قرار دارد كه عملياتي شدن اين پروژه ها تنها در سايه داشتن سازماني شاد و با نشاط امكان پذير است.
وي رشد سلولي در بوروكراسي را طبيعي دانست و افزود: با اين وجود بهتر است كه كنترل و مديريت لازم در نيروي انساني صورت گيرد.
وي موفقيت وزارت بازرگاني در هدفمندي يارانه ها و تنظيم بازار نوروز و جلوگيري از افزايش تورم را مرهون فعاليت نيروي انساني به صورت مستقيم و غيرمستقيم دانست و اظهار داشت: نتايج خوب به دست آمده باعث شده ذي نفعان انتظار داشته باشند كه مجموعه بازرگاني در پيشبرد اهداف جهاد اقتصادي نيز پيشرو باشد.
غضنفري با تاكيد بر ضرورت فراهم آوردن فضايي شاد و با نشاط براي كاركنان، گفت: ما در مقابل جسم و روح نيروي انساني، خود و خانواده هاي شان مسئول هستيم و بايد فضاي كاري امن و راحت را براي آنها ايجاد كنيم.
وي انجام امور دولتي را براي مردم هزينه بر دانست و گفت: در راستاي افزايش بهره وري و تكريم ارباب رجوع در سال جهاد اقتصادي بايد فرآيندهاي كاري تسهيل شود و دفاع مسئولين با محوريت سهولت كار ارباب رجوع چيدمان شود.وزير بازرگاني معتقد است: نبايد در چارچوب برخي ساختارها اسير شد بلكه ما بايد با بهره گيري از ساختارها، شرايط را براي خدمت بهتر به مردم ايجاد كنيم.
وي با تاكيد بر اينكه هزينه ها در مراكز دولتي بايد كاهش يابد، ادامه داد: دوركاري به عنوان يكي از مهم ترين پروژه هاي دولتي در راستاي كاهش هزينه هاي اضافي، در وزارت بازرگاني كليد خورده است و هم اكنون نيز در حال اجراست.وي در پاسخ به نگراني برخي از كاركنان مبني بر تعديل نيرو در صورت ادغام وزارت بازرگاني با وزارت صنايع و معادن، گفت: براساس قانون برنامه پنجم توسعه تعداد وزارتخانه هاي كشور بايد به 17 عدد كاهش يابد ولي بايد توجه داشت كه طرح ادغام وزارتخانه ها به معني كم شدن وظايف بخش هاي مختلف و تعديل نيرو نيست.
وزير بازرگاني خاطرنشان كرد: طرح ادغام قطعا با حفظ كرامت نيروي انساني صورت مي گيرد و ماموريتش بهبود فضاي اقتصادي كشور است.
درادامه اين مراسم، فريدون احمدي، معاون هماهنگي، توسعه منابع و امور مجلس وزارت بازرگاني ضمن ارائه گزارش عملكرد فعاليت هاي اين معاونت در سالي كه گذشت، از برگزاري جلسات ماهيانه با كاركنان به منظور بررسي و رسيدگي به مشكلات كاركنان خبر داد و تاكيد كرد: اين جلسات امسال نيز به صورت مستمر برگزار خواهد شد.وي روند واگذاري ها و اجراي اصل 44 قانون اساسي در وزارت بازرگاني را مناسب ارزيابي كرد و با اشاره به واگذاري دو شركت حمل و نقل آبادان و شركت بين المللي بازرسي كالاي تجاري به بخش خصوصي در سال گذشته، اظهار داشت: مقدمات لازم براي عرضه سهام شركت حمل و نقل خليج فارس در بورس فراهم شده است و سهام اين شركت در سال جاري در بورس عرضه مي شود.
وي اجراي اصل 44 قانون اساسي و واگذاري بيش از پيش امور به بخش خصوصي را از جمله اولويت كاري مجموعه بازرگاني برشمرد.

 



فعالان اقتصادي: درآمد هدفمندسازي يارانه ها هنوز به بخش توليد نرسيده است

جمعي از فعالان اقتصادي و نمايندگان بخش هاي مختلف توليدي كشور اعلام كردند، هنوز درآمد حاصل از اجراي هدفمندسازي يارانه ها به بخش توليد نرسيده است.
در ميزگرد تخصصي نقد و بررسي اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها و تاثير آن بر نظام توليد كه در اتاق ايران برگزار شد، پس از مطرح شدن اين سؤال از سوي رئيس اتاق ايران كه در هر بخش توليدي چه مقدار يارانه سود تسهيلات و درآمد حاصل از هدفمندسازي يارانه ها به بخش هاي توليدي كشور رسيده است؟ نمايندگان بخش هاي مختلف توليدي كشور كه در اين جلسه حاضر بودند، ابراز كردند هيچ مبلغي تاكنون دريافت نكرده اند.
از جمله حاضران در اين بخش، فعالان اقتصادي در عرصه هاي صنعتي و معدني بودند كه كسي براي سؤال رئيس اتاق پاسخ «آري» نداشت.
حامد روحاني، رئيس مركز تحقيقات اتاق ايران در اين زمينه تصريح كرد: طبق نظرسنجي كه ما از اتاقهاي بازرگاني سراسر كشور داشتيم تا به حال حتي يك مورد هم گزارش نشده كه از اين تسهيلات دريافت كرده اند.
از حاضران در اين جلسه، صادقي، رئيس كميسيون صنعت اتاق ايران در سخناني كوتاه به اين موضوع اشاره كرد كه براي برخي واحدها به خصوص توليدكنندگان فرآورده هاي لبني شارژي در زمينه سوخت صورت گرفت كه آن هم با بهره 4درصدي بوده است.
بنابر اين گزارش: كاظم دلخوش، نايب رئيس كميسيون اقتصادي مجلس نيز در اين مورد بيان كرد: ما هم اعتقاد داريم كه بايد به بخش توليد بيشتر از بخش مصرف توجه شود، چرا كه اگر حمايت از توليد را نبينيم، قطعا در بين راه با چالش مواجه مي شويم.
وي ادامه داد: همه ما مي دانيم كه كمك به خانواده ها يك مسكن اقتصادي است و براي ايجاد شغل در كشور كه هدف دولت است بايد به توليد توجه شود.
دلخوش متذكر شد: يك سري مشكلات در اجرا وجود دارد كه بايد پيگيري شود. شايد برخي حرفها به رئيس جمهوري نرسد و در انتقال مطالب ضعف وجود داشته باشد يا به درستي انتقال پيدا نكرده است.
اين نماينده مجلس با اشاره به قانون مربوطه درباره پرداخت 30درصد درآمد حاصل از هدفمندسازي يارانه ها به بخش توليد، اظهار كرد: نقصي كه در اين قانون ديديم، اين است كه از حرف يا برداشت نامطلوب داشته اند، وگرنه كمك بلاعوض، يارانه سود تسهيلات و وجوه اداره شده بايد مد نظر قرار بگيرد.

 



عضو هيات مديره كانون كارفرمايان خدماتي كشور: لغو قرارداد با شركت هاي خدماتي خلاف مصوبه دولت است

عضو هيئت مديره كانون كارفرمايان خدماتي كشور با اعلام اينكه برخي دستگاه ها مانند بهداشت، نيرو و آموزش و پرورش اقدام به لغو قرارداد با شركت هاي خدماتي مي كنند، گفت: اصلاح برداشت نادرست از قانون در مجلس پيگيري مي شود.
اميرهوشنگ صادقي در گفتگو با مهر درخصوص وضعيت قراردادهاي حجمي دستگاه ها و شركت هاي خدماتي، گفت: در اين بخش برخي از دستگاه ها اقدام به لغو قراردادهاي حجمي خود با شركتهاي خدماتي كرده اند كه اين موضوع در مجلس دنبال مي شود.
عضو هيئت مديره كانون كارفرمايان خدماتي كشور اظهار داشت: در اين زمينه وزارت بهداشت و آموزش پزشكي به زيرمجموعه هاي خود بخشنامه كرده است كه قراردادهاي خود با شركت هاي خدماتي را لغو كنند و اين موضوع برخلاف مصوبه دولت در اين زمينه است.
وي با بيان اين مطلب كه البته در اين زمينه تذكراتي داده شده است، خاطر نشان كرد: متاسفانه اجراي نادرست قانون باعث ايجاد بيكاري بخشي از نيروي كار شاغل در بخش خدماتي مي شود.
اين مقام مسئول در شركت هاي خدماتي كشور، افزود: اين مسئله هم اكنون در زيرمجموعه هاي دستگاه هاي ديگري مانند وزارت آموزش و پرورش و همچنين نيرو نيز وجود دارد.
هم اكنون بيش از 3 ميليون نفر از نيروهاي شاغل كشور در بخش خدمات و زيرمجموعه هاي مرتبط با آن مشغول به كار هستند و آمار اشتغال زايي در اين بخش از دو بخش صنعت و كشاورزي بالاتر است.

 



از امروز آغاز مي شود
فروش سكه با قيمت واحد در سراسر كشور

رئيس اتحاديه كشوري طلا و جواهر با بيان اينكه افرادي كه از نوسانات بازار سكه زيان ديدند بيشتر از افرادي هستند كه سود بردند، گفت: با آغاز عرضه وسيع سكه ها از امروز (شنبه) عطش و ميل كاذب بازار سكه فروكش مي كند.
محمد كشتي آراي در گفتگو با مهر در مورد آخرين وضعيت بازار سكه گفت: آخرين وضعيت قيمتها طي معاملات پنجشنبه در بازار سكه حاكي از رسيدن قيمتها به يك تعادل است و اين تعادل از امروز با آغاز عرضه وسيع سكه ها در 300 شعبه بانكي بيشتر خواهد شد.
رئيس اتحاديه كشوري طلا و جواهربا اشاره به اينكه البته قيمتهاي روز پنجشنبه داراي نوسان بود، افزود: افرادي كه در اين مدت سكه خريداري كرده اند، به راحتي آنها را از دست نمي دهند، اين در حالي است كه قيمتها در مناطق و شهرهاي مختلف، متفاوت است كه با آغاز عرضه سكه ها در شعب بانكي، قيمتها يكنواخت خواهد شد.
وي افزود: تفاوت قيمت فعلي طبيعي است، زيرا اين كاهش از قيمتهاي بالاي سكه آغاز شده و بسياري از افرادي كه سكه ها را با قيمتهاي بالا خريداري كرده اند، نمي توانند شاهد كاهش اين ميزان قيمت باشند.
كشتي آراي گفت: بسياري از افراد با اين تغييرات زيان ديده اند و رسيدن بازار سكه به تعادل يكي دو روز زمان خواهد برد، ضمن اينكه از امروز نيز عرضه هاي سكه به وفور خواهد بود و در اين حالت است كه قيمتها طبيعي و به نرخ جهاني نزديك مي شود.
وي با تاكيد بر اينكه هم اكنون تقاضا در بازار سكه به حداقل رسيده است، در پاسخ به اين سوال كه با توجه به كاهش تقاضا، آيا از عرضه سكه ها در شعب بانكها استقبال خواهد شد يا خير؟ اظهار داشت: اينكه از عرضه سكه ها استقبال شود يا خير؛ مهم نيست، بلكه وقتي مردم مشاهده كنند كه سكه به ميزان كافي و وفور در بازار وجود دارد، عطش و ميل كاذب فروكش خواهد كرد.
رئيس اتحاديه كشوري طلا و جواهر گفت: عرضه زياد سكه، قيمتها را به تعادل مي رساند و اگر متقاضي در بازار وجود داشته باشد، اما سكه اي براي عرضه نباشد، قيمتها دوباره بالا خواهد رفت، در اين بازار هم اگر فردي خواستار خريد سكه باشد قيمتها را براساس قيمتهاي جهاني طلا خريداري مي كند.
فروش ويژه سكه در 150 شعبه منتخب بانك ملي
بانك مركزي براي مقابله با افزايش كاذب و حبابي قيمت سكه و طلا از امروز اقدام به فروش ويژه انواع سكه در 150 شعبه بانك ملي در سراسر كشور مي كند.
بانك مركزي در نظر دارد، به منظور ايجاد تعادل در بازار طلا و سكه و نيز تامين نياز خرد هموطنان به مسكوك طلا و مبارزه با ايجاد قيمت هاي كاذب در اين بازار، نسبت به فروش انواع سكه
طلا از روز شنبه مورخ
3/2/1390 از طريق 150 شعبه منتخب بانك ملي ايران در روزهاي شنبه، دوشنبه چهارشنبه هر هفته از ساعت 11 صبح لغايت 13 (بعدازظهر) تا اطلاع ثانوي اقدام نمايد.

 



نصب كنتور انشعابي گاز منازل 48 ساعته

مجتمع هاي مسكوني براي نصب كنتور انشعابي، نيازي به رضايت نامه ندارند و اگر ساكنان به تفاهم برسند و لوله كشي كرده و نقشه تاييد شده سازمان نظام مهندسي را به ادارات گاز تحويل دهند، ظرف 48 ساعت كنتور انشعابي گاز نصب مي شود.
يعقوبعلي حسين نيا مديرعامل شركت گاز استان تهران در گفت وگو با ايرنا اين خبر را اعلام كرد.
وي با تاكيد به تلاش براي سرعت بخشيدن به كار نصب كنتورهاي انشعابي گاز در مجتمع هاي مسكوني، گفت: اگر در بخش هاي ديگر از قبيل لوله كشي يا اخذ تاييديه از سازمان نظام مهندسي تاخيرهايي رخ مي دهد، اين تاخير نبايد به حساب شركت گاز گذاشته شود.
وي افزود: با اين حال با اين ادارات هم تعامل داريم و حاضر هستيم براي كمك به شهروندان، مكاني را به ناظران و مهندسان سازمان نظام مهندسي اختصاص دهيم تا روند كار سرعت بيشتري پيدا كند.
مديرعامل شركت گاز استان تهران با بيان اين كه ظرف يك سال 120هزار كنتور در استان تهران تفكيك شده است، گفت: تفكيك كنتورها در استان تهران همزمان با شروع مقدمات اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها آغاز شد.
حسين نيا در مورد هزينه هاي انشعاب كنتور گاز تصريح كرد، اگر در يك مجتمع مسكوني همه واحدها به صورت يكجا درخواست تفكيك كنند، كنتور تجميعي قبلي به قيمت روز و تعداد كنتورهاي نصب شده جديد هم به قيمت روز محاسبه شده و مابه التفاوت اين دو قيمت براي هر واحد مسكوني به طور متوسط
40 هزار تومان خواهد بود.
به گفته مديرعامل شركت گاز استان تهران اگر در يك مجتمع مسكوني هر واحدي به صورت جداگانه تقاضاي تفكيك كنتور داشته باشد، چون كنتور قبلي سر جاي خود است بايد به تناسب وسعت محل مسكوني، كنتور 6 يا 10مترمكعبي نصب شود. قيمت كنتور 6 مترمكعبي 76 هزار و800 تومان، كنتور 10مترمكعبي 128هزار تومان است كه بايد عينا پرداخت شود. زيرا كنتور قبلي برداشته نمي شود.
حسين نيا ميزان صرفه جويي مصرف گاز در بخش خانگي استان تهران ناشي از اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها را 5 تا 6 درصد اعلام كرد.

 



مديرعامل شركت برق منطقه اي تهران: تابستان امسال قطع برق نخواهيم داشت

مديرعامل شركت برق منطقه اي تهران گفت: با برنامه ريزي هاي انجام شده و بهره برداري از پروژه هاي در دست اجرا، دوره اوج مصرف در تابستان سال جاري را با تامين برق مطمئن و پايدار مشتركين پشت سر خواهيم گذاشت.
سيدزمان حسيني اظهار داشت: رويكرد تمام برنامه هاي اين شركت در سال «جهاد اقتصادي» كاهش هزينه ها، سرعت در اجرا، شفاف سازي و بهره وري است.
حسيني افزود: هم اكنون 20 درصد تجهيزات شبكه توليد و انتقال و 25 درصد مشتركين صنعت برق كشور در منطقه تحت پوشش شركت برق منطقه اي تهران قرار گرفته است.
يادآور مي شود كه حوزه عملكردي شركت برق منطقه اي تهران شامل استانهاي تهران، البرز و قم است.
وي تاكيد كرد: سال گذشته بيش از 82 پروژه توسعه و احداث، اصلاح و بهينه سازي و تعميرات واحدهاي نيروگاهي اجرا شده است.
حسيني تصريح كرد: احداث 2 هزار و480 مگاولت آمپر پست هاي انتقال و فوق توزيع، احداث 409 كيلومتر مدار خطوط انتقال و فوق توزيع، تعويض 4/93 كيلومتر مدار كابل روغني 63 كيلوولت با كابل خشك و جايگزيني 6 پست فرسوده فوق توزيع به ظرفيت 520 مگاولت آمپر از مهمترين برنامه هاي برق منطقه اي تهران در سال جهاد اقتصادي است.
وي اظهار داشت: برنامه ريزي جهت افزايش ظرفيت توليد به ميزان 4 هزار و35 مگاوات در نيروگاهها، برنامه ريزي براي نصب واحدهاي توليد پراكنده برق (DG)، مبادله موافقت نامه توليد 3 هزار و600 مگاوات برق، صدور پروانه احداث 750 مگاوات و قرارداد 300 مگاوات خريد تضميني برق از ديگر برنامه هاي مهم برق منطقه اي تهران در سال جاري است.
وي اهداف كلي و اثرات بهره برداري از اين طرح ها را احداث زيرساخت هاي لازم جهت برق رساني به طرح هاي مسكن مهر در استان هاي تهران، البرز و قم، تامين نياز مصرف مشتركين جديد، افزايش ضريب اطمينان و پايداري شبكه، جلوگيري از بروز خاموشي، افزايش ضريب قدرت، كاهش تلفات شبكه انتقال و فوق توزيع عنوان كرد.
رئيس ستاد برق منطقه تهران گفت: حداكثر نياز مصرف انرژي برق در تابستان سال90 در حوزه عملكردي شركت برق منطقه اي تهران با 6 درصد رشد نسبت به سال قبل، 8 هزار و332 مگاوات است.
حسيني در پايان تصريح كرد: برنامه ريزي براي نصب خازن در شبكه تحت پوشش در دستور كار برق تهران قرار گرفته كه با افزايش 83درصدي ظرفيت خازنهاي شبكه برق، مشكل افت ولتاژ شبكه رفع خواهد شد.

 



افزايش 110 توماني قيمت خريد تضميني گندم

دبير ستاد هدفمندي يارانه ها با اشاره به افزايش
110 توماني قيمت گندم به ازاي هر كيلوگرم از تك نرخي شدن قيمت گندم خبر داد و گفت: براساس مصوبه اين ستاد قيمت خريد تضميني گندم 360 تومان به ازاي هر كيلوگرم تعيين شده است.
محمدرضا فرزين در گفتگو با مهر افزود: مقرر شد دولت گندم را با نرخ 360 تومان به ازاي هر كيلوگرم خريداري و با همين قيمت به كارخانجات بفروشد. قيمت فروش گندم سال گذشته 250 تومان بود.
وي در پاسخ به اين پرسش كه با افزايش 110 توماني قيمت گندم، آيا قيمت انواع نان نيز تغيير خواهد كرد؟ كه دبير ستاد هدفمندي يارانه ها پاسخ داد: استانداري ها مسئول تعيين قيمت نان هستند اما افزايش قيمتها در اين بخش نيز با تغيير قيمت گندم، جزيي و اندك خواهد بود.
فرزين درباره تغييرات تعرفه برق و گاز نيز اظهار داشت: ستاد هدفمندي يارانه ها مصوباتي در اين باره داشته است كه مسئولان ذيربط آنها را اعلام عمومي خواهند كرد.
وي در اين باره توضيح داد: به طور كلي ما يك فصل سرد سال -5 ماهه- و يك فصل گرم سال- 7ماهه- داريم كه در ابتداي اجراي هدفمندي يارانه ها براي فصل سرد سال يعني 5 ماهه برنامه ريزي و تغييراتي اعلام كرده بوديم اما هم اكنون براي فصل گرم سال يعني 7 ماهه نيز برنامه ريزي و مصوباتي از تصويب ستاد هدفمندي يارانه ها گذرانديم.
دبير ستاد هدفمندي يارانه ها اظهار داشت: مصوبات ستاد هدفمندي يارانه ها درباره تعرفه برق و گاز به زودي اجرايي خواهد شد، ضمن اينكه دامنه مصرف برق و گاز در دوره جديد 7 ماهه تغيير كرده است.
وي تصريح كرد: به عنوان مثال، دولت دامنه مصرف برق خانگي براي فصل گرم سال را نسبت به فصل سرد سال افزايش داد تا هزينه مصرف برق مردم كمتر شود و برعكس، دامنه مصرف گاز براي فصل گرم سال نيز نسبت به فصل سرد سال كاهش يافت.
دبير ستاد هدفمندي يارانه ها هرگونه برداشت يارانه نقدي بابت وصول مطالبات معوق توسط بانكها را غيرقانوني اعلام كرد و گفت: وزارت امور اقتصادي و دارايي شديدا با اين گونه تخلفات محرز برخورد خواهد كرد.
وي از شهروندان خواست در صورت برخورد كردن با اين نوع موضوعات، سريعا آن را به وزارت امور اقتصادي و دارايي اطلاع دهند تا در سريع ترين زمان ممكن با متخلفان برخورد شود.
ايران از آمريكا و كانادا
گندم وارد مي كند
رويترز به نقل از فعالان بازار اعلام كرد: ايران در حال خريداري گندم از آمريكا و كانادا به قيمت 360 دلار در برابر هر تن است.
به گزارش فارس يك تاجر هندي اعلام كرد: ايران در حال واردات گندم از آمريكا و كانادا است.وي كه در گفت وگو با رويترز سخن مي گفت افزود: خريداراني مثل ايران و ژاپن در حال وارد كردن گندم آمريكا و كانادا به ازاي 360 دلار در برابر هر تن هستند.
براساس اين گزارش، به دليل خشكسالي در برخي مناطق و كاهش ارزش دلار، قيمت جهاني گندم طي ماه هاي اخير افزايش يافته است.
دولت هند نيز در واكنش به افزايش قيمت جهاني گندم، قيمت خريد گندم در داخل اين كشور نسبت به سال گذشته را 5/4 درصد افزايش داده است.
دولت هند هر تن گندم كشاورزان اين كشور را در قبال
2/264 دلار خريداري مي كند كه از قيمت هاي جهاني بسيار كمتر است.هند دومين توليدكننده بزرگ گندم در جهان است. توليد گندم هند در سال 2011 بالغ بر
27/84 ميليون تن پيش بيني شده است.

 



اولويت هاي مهم شوراي بورس در سال جاري

مهم ترين اولويت هاي بالاترين نهاد تصميم گير بازار سرمايه در سال 90 اعلام شد.
شوراي بورس به عنوان بالاترين نهاد تصميم گير و نظارتي بازار سرمايه در سال 90 هشت اولويت مهم در دستور كار دارد.
تعميق ظرفيت هاي بازار سرمايه در بخش هاي مختلف، توسعه سياست هاي موجود در نهادها و اركان بازار سرمايه، حركت به سمت ضوابط و مقررات ارتباط بورس با بورس هاي جهاني و بررسي چگونگي اولويت آن، رفتن به سمت بورس هاي تخصصي مانند بورس انرژي از جمله برنامه هاي مهم اين شورا در سال جاري است.
از سوي ديگر راه اندازي و پيگيري ابزارهاي جديد مالي و راه اندازي تامين سرمايه هاي جديد در بازار، تقويت شبكه كارگزاري و افزايش كمي و كيفي آن متناسب با ظرفيت بازار و استفاده از زيرساخت هاي IT در بازار سرمايه و افزايش حجم بازار از ديگر اولويت هاي شوراي بورس در سال جهاد اقتصادي اعلام شده است.
به گزارش ايسنا، شوراي بورس كه از دادستان كل كشور يا معاون او، رئيس كل بانك مركزي يا قائم مقام او، معاون وزير اقتصاد و دارايي، خزانه دار كل كشور، رئيس كانون بانك ها يا نماينده او، رئيس اتاق صنايع و معادن ايران يا نماينده او، رئيس اتاق بازرگاني تهران و اتاق صنايع و معادن ايران يا نماينده او و رئيس هيئت مديره بورس و سه نفر شخصيت مالي و اقتصادي تشكيل شده است، وظيفه تصويب آيين نامه ها و مقررات لازم براي اجراي قانون، نظارت در اجراي قانون و آيين نامه هاي مربوط و اعزام نماينده ناظر در هيئت مديره و هيئت پذيرش، تجديدنظر نسبت به تصميم هاي هيئت مديره، و نسبت به تصميمات هيئت پذيرش اوراق بهادار را به عهده دارد.

 



توصيه وزير تعاون به سپرده گذاران در تعاوني هاي اعتباري

وزير تعاون خطاب به آن دسته از افرادي كه نگران سپرده گذاري هاي خود در تعاوني هاي اعتباري هستند گفت: وزارت تعاون با جديت پيگير حقوق سپرده گذاران است و بانك مركزي نيز اقدامات لازم را صورت داده تا سپرده هاي مردم در اين زمينه با مشكلي مواجه نشود.
محمد عباسي در گفت وگو با ايسنا افزود: با توجه به سپرده گذاري گروه كثيري از مردم در تعاوني هاي اعتباري، برخي مسائل و مشكلات حاشيه اي و نگراني هاي به وجود آمده كه خوشبختانه با همكاري بانك مركزي در حال رفع اين مشكلات هستيم.
وي درباره طرح مشترك وزارت تعاون و بانك مركزي براي ساماندهي تعاوني هاي اعتباري اظهار كرد: يكي از ايده هاي مد نظر ما تشكيل تعاوني ها در قالب موسسات اعتباري است و بر همين اساس موضوع تجميع سرمايه هاي مردمي در قالب تشكيل تعاوني هاي اعتباري قرض الحسنه و تعاوني هاي اعتباري به شكل گسترده در قانون تعاون كشور و سياستهاي اصل 44 پيش بيني شده است.
عباسي ادامه داد: ممكن است يك عده تعاوني هايي هم در گذشته ايجاد شده باشند كه اقدامات خود را با قوانين و مقررات بانك مركزي و شرايط فعاليت اعتباري تطبيق نداده باشند كه در اين صورت بايد هرچه سريعتر چرخه فعاليتي خود را تكميل كنند.
وزير تعاون در عين حال از اهتمام بانك مركزي در ساماندهي تعاوني هاي اعتباري تقدير و خاطرنشان كرد: در حال حاضر هزار و800 تعاوني اعتباري عملكرد قابل قبولي از خود نشان داده و تنها 5 مورد از آنها از چارچوبهاي قانوني عدول كرده اند.
وي در پايان از مردم خواست تا در انتظار اقدامات تكميلي براي ساماندهي تعاوني هاي اعتبار بمانند و پيش از هرگونه سپرده گذاري، از قانوني بودن موسسات اعتباري و تعاوني هاي اعتباري كه داراي مجوز رسمي فعاليت از بانك مركزي هستند، اطمينان حاصل كنند.

 



بهاي نفت اوپك به 118 دلار رسيد

بهاي سبد نفت خام اوپك بار ديگر افزايش يافت و به 117 دلار و 97 سنت در هر بشكه رسيد.
به گزارش رويتر، سازمان كشورهاي صادركننده نفت (اوپك) روز پنجشنبه اعلام كرد: بهاي دوازده نوع نفت خام اوپك با افزايش يك دلار و 97 سنت، از بشكه اي 116 دلار به 117 دلار و 97 سنت در روز جمعه رسيد.
اوپك آماده جبران هرگونه كمبود است
دبير كل سازمان كشورهاي صادركننده نفت(اوپك) گفت: اعضاي اوپك آمادگي جبران هرگونه كمبود در بازارهاي جهاني نفت خام را دارند.
عبدالله سالم البدري در تهران در گفت وگو با شانا افزود: هم اكنون شرايط عرضه در بازارهاي جهاني نفت خام مطلوب است و كمبودي در بازار وجود ندارد.
وي با بيان اين كه سطح توليد كشورهاي عضو اوپك در ماه مارس در همان سطح ماه دسامبر سال گذشته ميلادي بوده است، گفت: اعضاي اوپك آمادگي كامل براي جبران كمبود در بازارهاي جهاني نفت خام را دارند.
دبير كل اوپك در پاسخ به سوالي درباره اين كه آيا سهميه هاي توليد اعضاي اوپك در نشست آينده اين سازمان در ماه ژوئن تغييري مي كند، گفت: همچنان براي پيش بيني درباه نشست آينده اوپك زود است و اعضا در نشست وين در اين باره به بحث و گفت وگو مي پردازند.
البدري همچنين در نشست مطبوعاتي در جمع خبرنگاران گفت: هم اكنون در بازار ريسك وجود دارد و ترس از ريسك سبب شده بازار با 20 دلار نوسان قيمت رو به رو باشد.
وي تصريح كرد: ما در شرايطي استثنايي قرار داريم و كشورهاي عضو اوپك و غير اوپك بايد در بازار كنترل داشته باشند.
البدري اعلام كرد: سطح ذخيره سازي هم اكنون به 58 روز براي مصرف در آينده رسيده است و چنانچه پالايشگاه ها آمادگي داشته باشند ما با انعطاف پذيري مي توانيم هرگونه كمبود را در بازار جبران كنيم.

 



يك مقام مسئول: بيكاري مهمترين معضل اقتصاد كشور است

مديركل امور اجتماعي و سهام وزارت كار گفت: در شرايطي كه معضل بيكاري به عنوان بزرگ ترين مسئله اقتصادي و اجتماعي كشورمان مطرح است به نظر مي رسد توسعه كارآفريني و ترويج فرهنگ آن مي تواند نقش بسزايي در مهار اين بحران داشته باشد.
مسعود كاظم زاده در گفت وگو با فارس، با اشاره به اينكه ارتباط ميان كارآفريني و فرهنگ از 2 جهت قابل تامل است، اظهار داشت: از يك سو، نتايج كارآفريني بر جامعه تاثير مي گذارد و منجر به توليد ارزش، توسعه فناوري هاي نوين و ايجاد اشتغال مولد مي شود.
وي خاطر نشان كرد: از سوي ديگر فرآيند كارآفريني متاثر از مباني ارزش فرهنگ جامعه است و مي تواند در كارآفرينان تحولات اساسي ايجاد كند.
به گفته مديركل اجتماعي و سهام وزارت كار، كارآفريني با توليد ارزش و ثروت، بهبود شرايط اقتصادي، برآورده كردن نيازهاي معيشتي، هزينه هاي لازم را براي بروز نيازهاي متعالي انسان ها فراهم مي سازد و همچنين نحوه شكل گيري، ثمربخشي كارآفريني، روش ها و شيوه هاي جديد را مي طلبد كه بر پايه باورها و ارزش هاي ويژه استوار است كه مجموعه اين روش ها و باورها را مي توان فرهنگ كارآفريني تلقي كرد.
به گفته كاظم زاده، موضوع كارآفريني يك مقوله دفعي و خودبخودي نيست بلكه به عوامل گوناگوني از جمله اقتصادي، اجتماعي، سياسي به خصوص عوامل فرهنگي وابسته است و براي دستيابي به كارآفريني نيازمند ابزارهاي لازم هستيم كه يكي از ابزارهاي توسعه فرهنگ و روح كارآفريني در كشور است.
وي با بيان اينكه در واقع فرآيند كارآفريني در بطن خود فرهنگ خاصي را مي پروراند، تصريح كرد: رونق بخشيدن به اقتصاد ملي و بهبود فضاي كسب و كار و گسترش بازاريابي كارآفرينانه در سطح ملي، منطقه اي و بين المللي با تكيه بر علوم و فنون نوين در شكل گيري اقتصاد مقاومتي و مقابله با تحريم هاي غرب، وظيفه همگان است.
كاظم زاده دستيابي به بازارهاي جايگزين خارجي براي عبور از تحريم را آسان و قابل دسترس دانست و گفت: در اين خصوص زيرساخت هاي جايگزين براي جبران محروميت ها مهيا شده است و بايد اين نقش آفريني، اين ارزش آفريني و خلق ثروت در جامعه شايان و نمايان شود.
وي خاطر نشان كرد: كارآفرينان به عنوان پيشگامان عرصه جهاد اقتصادي وظيفه خطيري را برعهده دارند.
مديركل اجتماعي و سهام وزارت كار اظهار داشت: مقوله كارآفريني به عنوان مركز ثقل حوزه كسب و كار و هم چنين به عنوان يكي از راهبردهاي مندرج در منشور كاري وزارت كار و امور اجتماعي امسال با شعار و رويكرد اقتصاد مقاومتي دنبال خواهد شد.

 



حجم مبادلات بازرگاني ايران و چين به 50 ميليارد دلار مي رسد

رئيس اتاق مشترك بازرگاني ايران و چين گفت: حجم مبادلات بازرگاني ايران و چين در پايان برنامه پنجم توسعه به 50 ميليارد دلار مي رسد.
اسدالله عسگراولادي كه براي شركت در چهاردهمين اجلاس كميسيون مشترك اقتصادي ايران و چين به پكن سفر كرده است، در گفت وگو با ايرنا اظهار داشت: در چهلمين سال برقراري روابط ايران و چين حجم مناسبات دو كشور به 30 ميليون دلار رسيده است و برنامه ريزي شده است اين رقم در پايان برنامه 5 ساله به 50 ميليارد دلار افزايش يابد.
وي تراز تجاري دو كشور را مثبت و به سود ايران دانست و گفت: صادرات ما به چين افزون بر واردات ما از اين كشور است.عسگراولادي برگزاري چهاردهمين نشست كميسيون مشترك اقتصادي ايران و چين را نقطه عطفي در آغاز حركت دو كشور براي ارتقاي سطح همكاري ها بويژه مناسبات بازرگاني دانست و گفت: توسعه و تعميق همكاري ها مورد تاكيد روساي جمهور ايران و چين است.
وي بر ضرورت سرمايه گذاري چيني ها در ايران تاكيد كرد و گفت: بايد به جاي خريد و فروش كالاهاي مصرفي به سمت سرمايه گذاري مشترك گام برداريم.
رئيس اتاق مشترك بازرگاني ايران و چين گفت: با سرمايه گذاري مشترك، چيني ها مي توانند از طريق ايران به بازارهاي ثالث منطقه نيز دسترسي آسان تري داشته باشند.
وي گفت: ما به پول و سرمايه چين نياز نداريم چرا كه پول به اندازه كافي در ايران وجود دارد. ما به تكنولوژي و سهم بازار چين نياز داريم.اين فعال بخش خصوصي كشورمان همچنين به امضاي موافقتنامه گمركي ميان ايران و چين اشاره و خاطرنشان كرد: زمينه براي گسترش مناسبات دو كشور در همه زمينه ها فراهم شده است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14